To będzie w jakiejś mierze znak, że mamy nową Polskę
- Kaczyński o potrzebie nowej Konstytucji
live
20.08.2025
08:38
Kołodziejczak:
Nawrocki nie powinien podpisywać ustawy wiatrakowej
– [Karol Nawrocki] nie powinien jej [ustawy wiatrakowej] podpisać. Mrożenie cen energii to jedno i ok, a drugie to jest ustawa wiatrakowa. Mieszkam między wiatrakami i nie życzę nikomu, żeby mieszkał między fabrykami prądu. Fajnie się o tym mówi z perspektywy dużego miasta, ale nie zacierajmy różnicy między miastem a wsią, między przemysłowymi terenami wiejskimi. Wieś powinna tą wsią pozostać – stwierdził Michał Kołodziejczak w rozmowie z Marcinem Fijołkiem w „Graffiti” Polsat News.
– Minister Motyka niech jedzie sobie mieszkać między wiatrakami, 500 metrów od wiatraka z każdej strony, niech sobie zbuduje trzy albo cztery i niech tam mieszka. Tego mu życzę, jeżeli on będzie namawiał Polaków do tego – mówił dalej.
08:24
Morawiecki publikuje spot:
Deficyt grozy to fakt
– Deficyt grozy to fakt. Od pół roku tracimy prawie 8 tys. zł średnio na sekundę. Po 7 miesiącach tego roku deficyt budżetu wynosi już 156 mld zł. Nieudolny rząd koalicji 13 grudnia zadłuża nas lawinowo. Grozi nam przekroczenie konstytucyjnego progu 60% długu względem PKB. To nie jest abstrakcja, po jego przekroczeniu Polska straci wiarygodność, inwestorzy odwrócą się, koszt obsługi długu wystrzeli w górę – mówi lektor w nowym klipie, opublikowanym w social media przez Mateusza Morawieckiego.
– Zapłacą za to oczywiście Polacy wyższymi podatkami, drożyzną i kolejnymi wyrzeczeniami. A rząd? Zamiast wziąć się w końcu za naprawę finansów publicznych, oferuje nam festiwal tematów zastępczych, ale dług rośnie szybciej niż kiedykolwiek. To bomba z opóźnionym zapłonem i my wiemy, jak ją rozbroić. Jeśli wy nie potraficie – odejdźcie – mówi dalej lektor.
08:45
Mroczek zapowiada komunikat dot. eksplozji na Lubelszczyźnie:
Nie ma żadnego niebezpieczeństwa dla mieszkańców
– Pracują tam nasze służby, i policja, i ABW. Jesteśmy we współpracy z innymi służbami państwa, z wojskiem. Potwierdzam sam fakt zdarzenia, ale jego szczegółowy opis przedstawimy dzisiaj w komunikacie – powiedział Czesław Mroczek w „Sygnałach dnia” PR1, pytany o niezidentyfikowany obiekt, który w nocy spadł i eksplodował na polu kukurydzy w powiecie łukowskim na Lubelszczyźnie.
– Pracują tam służby i w tej chwili ja po prostu nie mam informacji, bo to jeszcze nie zostało ustalone, dokładnie z czym mieliśmy do czynienia. […] Nie ma oczywiście żadnego niebezpieczeństwa w tej chwili dla pobliskich mieszkańców – zapewnił wiceszef MSWiA.
– W tej chwili nie ma na to wystarczających przesłanek czy dowodów [że to był pocisk]. Trwa w tej chwili postępowanie […], pracują eksperci i oczywiście przekażemy opinii publicznej informacje – stwierdził.
– Nie ma żadnych poszkodowanych w związku z tym zdarzeniem – dodał.
08:48
Błaszczak:
Rządzący obiecywali powrót do Trójkąta Weimarskiego, co się z nim dzieje?
– Dziś rządzą ci, którzy obiecywali złote góry, oni np. obiecywali powrót do formatu między Polską, Niemcami a Francją, prawda? I co się dzieje z tym Trójkątem Weimarskim, zebrał się ten Trójkąt Weimarski, czy się nie zebrał? A tak mówili, że tacy będziemy ważni w tych sprawach, nie jesteśmy, dlatego, że Donald Tusk jest fatalnym premierem – powiedział Mariusz Błaszczak w „Poranku Wnet”.
08:54
Błaszczak:
Jeżeli nic się nie zmieni, to w ciągu 3-4 lat MON zbankrutuje
– Dotarłem do korespondencji między Ministerstwem Finansów a Ministerstwem Obrony Narodowej, z której to korespondencji jasno wynika, że minister finansów zobowiązuje ministra obrony narodowej, żeby zobowiązania finansowe zaciągnięte w ramach Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych […] mają być spłacane wyłącznie z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej – powiedział Mariusz Błaszczak w Radiu Wnet.
– To oznacza, wystarczy tam prosta symulacja, że jeżeli nic się nie zmieni, to w ciągu 3-4 lat MON zbankrutuje, dlatego, że zobowiązania będą wyższe niż budżet Ministerstwa Obrony Narodowej – kontynuował.
09:04
Błaszczak:
Hołownia raczej nie pasuje do rządu technicznego
– To jest tak, że oczywiście konstruktywne wotum nieufności musiałoby wtedy mieć miejsce, oprócz premiera to jest sprawa jeszcze obsady poszczególnych ministerstw, to jest też porozumienie co do takiego minimum programowego – powiedział Mariusz Błaszczak w Radiu Wnet, pytany, czy podniósłby rękę, żeby wymienić Tuska na Hołownię.
– Taki rząd, oczywiście techniczny, powinien zająć się administracją, sprawami państwowymi do czasu wyborów, bo zawsze to naród decyduje o tym, kto władzę sprawuje, a więc to jest bardzo skomplikowany proces – kontynuował.
– Właśnie sądzę, że jednak Szymon Hołownia, marszałek Sejmu, do rządu technicznego raczej nie pasuje – mówił dalej, pytany o scenariusz, w którym Szymon Hołownia jako premier przeprowadza przyspieszone wybory.
– Myślę, że tak […] to [kto będzie marszałkiem Sejmu od grudnia] zależy od większości, ale ja uznaję, początki były słabe w wykonaniu marszałka Hołowni, ale doceniam to, że nie uległ presji, tej presji tych, którzy chcieli zanegować wynik wyborów prezydenckich – dodał, dopytywany, czy Hołownia pasuje jako marszałek Sejmu do końca kadencji.
09:11
– Jesienią tego roku złożymy taki projekt. Są podpisy, tak, są podpisy, ale bardzo proszę o to, żeby tych podpisów było jeszcze więcej, dlaczego? Dlatego, żeby ci, którzy dziś Polską rządzą, koalicja 13 grudnia, nie mogła wrzucić do niszczarki tych podpisów. Tych podpisów musi być bardzo, ale to bardzo dużo – powiedział Mariusz Błaszczak w Radiu Wnet, pytany o zbiórkę podpisów pod wnioskiem o referendum ws. paktu migracyjnego.
– Nie [nie brakuje podpisów], bo to jest taki próg 500 tysięcy, to jest, natomiast tych podpisów chcemy zebrać dużo, dużo więcej, a więc jeszcze przystąpimy z taką ofensywą, ze zbiórką podpisów, wtedy, kiedy skończą się wakacje – kontynuował.
– Pan prezes Jarosław Kaczyński ogłosił manifestację, taką manifestację chcemy zorganizować 11 października tego roku i wtedy zakładam, że złożymy projekt z wielką liczbą podpisów – mówił dalej.
09:18
Błaszczak:
Legalna migracja w sytuacji, w której ludzie przyjeżdżają do pracy, której nie wykonują Polacy, jest koniecznością
– Legalna migracja w sytuacji, w której przyjeżdżają ludzie do pracy, do pracy, której nie wykonują Polacy, jest koniecznością. Jeżeli ci ludzie przyjeżdżają do pracy, a potem wyjeżdżają, to myślę, że bez tej pracy […] gospodarka polska by nie mogła się rozwijać – powiedział Mariusz Błaszczak w Radiu Wnet.
– Zagrożeniem dla nas jest nielegalna migracja, zagrożeniem dla nas są ci inżynierowie, którzy są już przerzucani z Niemiec do Polski […] a nie ci, którzy przyjeżdżają, żeby pracować – kontynuował.
10:01
Brzezinski radzi Nawrockiemu:
Jeśli poruszy sprawy drażniące i antagonizujące Amerykanów, to nie doprowadzi do uścisku. Znowu mówię o podatku cyfrowym
– Planowanie tego spotkania [prezydenta Trumpa z prezydentem Nawrockim] powinno rozpoczynać się już teraz, a nie w dniu spotkania. Może przytulą się na koniec spotkania. Jednak jeśli poruszy sprawy drażniące i antagonizujące Amerykanów, to nie doprowadzi do uścisku. Znowu mówię o podatku od usług cyfrowych. Obecnie jest to zły pomysł – stwierdził Mark Brzezinski w rozmowie z Onetem.
10:17
Sawicki o propozycji projektów dot. aborcji i związków partnerskich:
W PSL w kwestiach światopoglądowych i wyznaniowych jest pełna swoboda
– Powiem tak, panie redaktorze, jestem troszkę jako PSL-owiec już doświadczony zdumiony, że tak powiem […] znów odżywaniem tego tematu. Po pierwsze, nie jest to żadna agenda Polskiego Stronnictwa Ludowego, więc nie rozumiem, skąd aktywność moich młodszych kolegów w tej sprawie. Po drugie, jasno ze statutu i 130-letniej historii Polskiego Stronnictwa Ludowego wynika, że w kwestiach światopoglądowych, wyznaniowych, w Polskim Stronnictwie Ludowym jest pełna swoboda. Więc trochę jestem zdumiony, kiedy słyszę moich liderów i premiera Kosiniaka-Kamysza, i także marszałka Zgorzelskiego, którzy w tych sprawach próbują wypowiadać się w imieniu Polskiego Stronnictwa Ludowego – stwierdził Marek Sawicki w programie „24 pytania” na antenie PR24, pytany o poparcie PSL-u dla projektów ustaw dotyczących tzw. spraw światopoglądowych .
– Otóż chcę wyraźnie podkreślić, że moi liderzy powinni sobie zdawać sprawę z tego, że ich obowiązuje statut Polskiego Stronnictwa Ludowego. W listopadzie jest kongres. Jeśli na kongresie w listopadzie zmienią zapisy statutowe i będzie dyscyplina w kwestiach światopoglądowych czy w kwestiach wyznaniowych, to oczywiście poseł Sawicki też się do tego dostosuje – mówił dalej.
10:18
Sawicki o ostatniej działalności prezydenta i jego kancelarii:
Czas zdjąć krótkie spodenki i założyć garnitury
– No powiem tak, kancelaria niby ludzi w części doświadczonych, w części nowych. Tak jak zresztą chyba wczoraj to określił premier Donald Tusk: „pierwsze koty za płoty”. Kancelaria nadal się uczy. Wydaje mi się, że w momencie, kiedy obejmuje się najważniejszy urząd w państwie, urząd głowy państwa, nie czas na naukę, a czas na profesjonalne działanie i tego profesjonalizmu brak. Bo jeśli dla zaczepki, dla zabawy, próbuje się zarzucać Sejm projektami ustaw, co do których nie ma przygotowanych domniemanych skutków regulacji i finansowania, no to trzeba sobie jasno powiedzieć, że bawimy się w gonienie w kotka i myszkę. Czyli kotek goni myszkę, tak żeby jej nie złapać – stwierdził Marek Sawicki w programie „24 pytania” na antenie PR24, pytany o ostatnią działalność prezydenta i jego kancelarii.
– Więc czas najwyższy, żeby kancelaria pana prezydenta zajęła się poważną polityką i poważnymi sprawami. Potraktowała rzeczywiście państwo na poważnie, a nie bawiła się w gonienie dziś rządzących i przygotowywanie miejsca dla swojego środowiska politycznego za ewentualnie dwa lata, bo zwyczajnie na tym przegra […] Więc, panie prezydencie, jeśli chce się być, że tak powiem, zawodnikiem w kategorii ciężkiej, mężem stanu, to pewne sprawy nie wypada, zwyczajnie po prostu nie wypada realizować – mówił dalej.
– Ja to jednak wszystko zrzucam na karb wakacji. I powiem szczerze, że formujące się biuro, formująca się kancelaria pana prezydenta zapomniała, że urzędowanie to nie wakacje, że czas zdjąć krótkie spodenki i założyć garnitury i potraktować sprawy poważnie – podsumował Marek Sawicki.
10:20
– Miesiąc temu podpisaliśmy porozumienie z Federacją Przedsiębiorców Polskich. W 23. roku szliśmy do wyborów jako partia przedsiębiorców, w związku z tym w tej chwili trzeba pewne rzeczy przyśpieszyć. […] Natomiast w tej chwili mamy dwa poważne projekty przygotowane, będziemy je we wrześniu prezentować. To jest projekt dotyczący reformy służby zdrowia, ale także bardzo istotny projekt związany z podatkiem od osób fizycznych, gdzie chcemy w jednej ustawie uregulować kwestie związane z kwotą wolną od podatku, a więc tą zapowiedź pana premiera Donalda Tuska z 60 tysiącami, ale chcemy to rozłożyć w czasie w okresie trzyletnim. Także przygotowujemy tam w tym projekcie również zapisy dotyczące emerytury bez podatku, bo to był nasz punkt sztandarowy w kampanii wyborczej 23. roku – stwierdził Marek Sawicki w programie „24 pytania” na antenie PR24, pytany o „ofensywę legislacyjną” PSL-u.
– Przypominam także, że zajmiemy się PIT-em rodzinnym. W mojej ocenie, i w ocenie także ekspertów Federacji Przedsiębiorców Polskich, ta kwota wolna, ten PIT rodzinny, powinien być mnożnikiem liczby członków rodziny razy kwotę wolną od podatku. Czyli jak dziś jest 30 000, to rodzina z trójką dzieci powinna mieć kwotę wolną 150 000. Jak będzie 60 000, to będzie to 300 000, więc żeby to uwzględniać. No i w tym zapis będzie też również uwzględniony, o którym mówił niedawno prezes Kosiniak-Kamysz, wicepremier, w sprawie 800+, żeby 800+ obejmowało te rodziny, które mieszczą się w przedziale PIT-u rodzinnego. […] Jest to związane z rozliczeniem podatku dochodowego, a więc powiązane z aktywnością zawodową – mówił dalej.
– Nasze PKB w tej chwili to już jest prawie biliard dolarów. Jeśli jeszcze przeliczymy na nasze złotówki, to ponad 4 biliony złotych. Bilion dolarów, ponad 4 biliony złotych. I jeśli z raportów, które są pisane co roku wynika, że w polskiej gospodarce około 18-18,2% obrotu gospodarczego to jest szara strefa, to tylko w 1/3 uszczelnienie tego w pełni zabezpiecza potrzeby w zakresie kwoty wolnej od podatku. Więc czas najwyższy również zająć się takimi uproszczeniami i takimi rozwiązaniami, i to właśnie przedsiębiorcy mają przygotowane, żeby od przyszłego roku, uszczelniając obrót gospodarczy, mieć dodatkowe dochody do budżetu państwa na realizację tych zobowiązań, do których, że tak powiem, zobowiązali się wszyscy koalicjanci, bo i pan premier, i także Polskie Stronnictwo Ludowe – podsumował Sawicki, pytany o finansowanie proponowanych przez PSL projektów ustawodawczych.
10:21
– Budapeszt? Może nie wszyscy to pamiętają, ale już w 1994 roku Ukraina otrzymała zapewnienia o integralności terytorialnej od USA, Rosji i Wielkiej Brytanii. W Budapeszcie. Może jestem przesądny, ale tym razem spróbowałbym znaleźć inne miejsce – napisał premier Donald Tusk w social media.
Budapest? Not everyone may remember this, but in 1994 Ukraine already got assurances of territorial integrity from the US, Russia and the UK. In Budapest. Maybe I’m superstitious, but this time I would try to find another place.
— Donald Tusk (@donaldtusk) August 20, 2025
11:01
– Każda wersja musi być brana pod uwagę. Jesteśmy państwem graniczącym z miejscem, gdzie się odbywa, trwa pełnoskalowy konflikt. Analizujemy wszystkie potencjalne i możliwe scenariusze – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz podczas briefingu prasowego.
– Systemy radiolokacyjne według wstępnej analizy nie zanotowały naruszenia przestrzeni powietrznej, co nie oznacza, że nie będziemy weryfikować w tym zakresie i to jest też jedna z hipotez, którą trzeba brać pod uwagę – kontynuował.
– To są małe obiekty, drony są małymi obiektami, bo najprawdopodobniej mówimy o dronie, który rozbił się, nie nosi on na razie, na razie, podkreślam, znamion, które by świadczyły od razu o charakterze militarnym, więc też nie należy wykluczyć, że możemy mieć do czynienia z dronem przemytniczym. I nie należy wykluczyć […] aktów sabotażu – mówił dalej.
– Na ten moment badają wszystkie służby każdą z tych trzech wersji, zarówno drona rosyjskiego, przemytniczego, jak również aktu sabotażu – dodał.
11:13
Kosiniak-Kamysz:
W analizie przyczyn wybuchu na Lubelszczyźnie nie należy wykluczyć związku z rozmowami w USA i prowokacjami Rosji
– Również nie należy w tej analizie [przyczyn wybuchu na Lubelszczyźnie] wykluczyć związku z trwającymi rozmowami pokojowymi w Stanach Zjednoczonych […] a prowokacyjnymi działaniami Federacji Rosyjskiej. Nie wykluczałbym takich działań, bo wielokrotnie mieliśmy z nimi do czynienia – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz podczas briefingu prasowego.
– Akurat tak się składa, że z ministrem obrony Rumunii, za każdym razem, kiedy było spotkanie ministrów obrony państw NATO, w Rumunii dochodziło do naruszenia przestrzeni powietrznej i wlatywał dron na terytorium rumuńskie i minister rumuński nam to na bieżąco przedstawiał – kontynuował.
11:33
Kosiniak-Kamysz:
W Waszyngtonie nie było koalicji chętnych. Nigdy nie było spotkania koalicji chętnych bez udziału Polski
– W Waszyngtonie nie było koalicji chętnych. To nie było spotkanie koalicji chętnych. Koalicja chętnych to jest ponad 30 państw, która spotkała się wczoraj z udziałem premiera Tuska. W koalicji chętnych brał udział pan premier Sikorski, kilka miesięcy temu ja brałem udział, w zależności od tematyki – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz podczas briefingu prasowego.
– Nie było nigdy spotkania koalicji chętnych bez udziału Polski. Zawsze Polska jest w koalicji chętnych – kontynuował.
11:43
Kosiniak-Kamysz:
Tłumaczenie nieobecności prezydenta Nawrockiego w Waszyngtonie przez przeinaczanie roli koalicji chętnych będzie nieskuteczne
– Administracja pana prezydenta dopiero rozpoczyna swoje działania, więc jeżeli będą oczekiwać kolejnych wyjaśnień, czym jest koalicja chętnych, jaki to jest format, ja to prezentuję po raz kolejny, mówiłem o tym wielokrotnie, ale bardzo chętnie będziemy te informacje cały czas przekazywać, przedstawiać – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz podczas briefingu prasowego.
– Nieprawdą jest to, co pani cytowała, że koalicja chętnych to jest koalicja tych, którzy wysyłają czy chcą wysłać wojska na Ukrainę. To są ci wszyscy, którzy chcą pomagać w utrzymaniu pokoju w różny sposób. Polska swoją rolę bardzo precyzyjnie przedstawiła – kontynuował, pytany o wypowiedź Przemysława Czarnka, który 19 sierpnia w TV Republika powiedział: „pan prezydent Nawrocki nie zapisuje się do koalicji chętnych do wysłania wojsk na Ukrainę i z tego powodu bardzo dobrze, że tam [w Waszyngtonie] nie był”.
– Są państwa, które też w żaden sposób nie będą angażować się militarnie, a będą pomagać stabilizacji sytuacji na Ukrainie. Więc próba wytłumaczenia nieobecności prezydenta Nawrockiego w Waszyngtonie przez przeinaczanie roli koalicji chętnych okaże się próbą nieskuteczną, bo jest po prostu nieprawdziwa – mówił dalej.
11:54
Kosiniak-Kamysz o myśliwych:
Jestem za badaniami dla wszystkich posiadaczy broni, nie zgodzę się na stygmatyzowanie jednej grupy
– Prosiłbym nie oceniać wszystkich myśliwych przez pryzmat zdarzenia […] w Polsce nie ma zbiorowej odpowiedzialności zawodów ani grup zawodowych – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz podczas briefingu prasowego, pytany, czy zrewidował swój pogląd na sprzeciw PSL-u wobec obowiązkowych badań dla myśliwych w związku z aresztem dla myśliwego, który śmiertelnie postrzelił człowieka.
– Oczywiście każdy taki przypadek, jeżeli doszło do złamania prawa, sąd tutaj podjął bardzo restrykcyjne działania, jest niedopuszczalny, jest tragedią […]. Jeżeli chodzi o badania, ja jestem jak najbardziej za badaniami dla wszystkich posiadaczy broni […] a nie jestem za stygmatyzowaniem jakiejkolwiek grupy społecznej czy zawodowej – kontynuował.
– Wprowadźmy wszystkie reguły takie same dla wszystkich posiadaczy broni – mówił dalej.
– Jestem zawsze otwarty na dialog, rozmowę, współpracę i porozumienie, ale nie zgodzę się na stygmatyzowanie jednej grupy i robienie jakichkolwiek akcji związanych, że tylko ci posiadacze broni mają mieć badania, a inni posiadacze broni mają ich nie mieć – dodał.
12:04
Kosiniak-Kamysz o Radzie Gabinetowej:
Wytłumaczymy współpracownikom prezydenta, żeby nie wprowadzali go w błąd
– Prezentacji i pokazania prezydentowi, może wyprowadzenia z błędu, w który został wprowadzony przez współpracowników, ws. choćby rolnictwa, bo wiem, że ten temat też ma być poruszany, dot. sprzedaży polskiej ziemi obcokrajowcom, który nasz rząd zatrzymał po fatalnym roku 2023 czy ’22, kiedy to sprzedaż ziemi przez naszych poprzedników, przez rząd PiS-u dla obcokrajowców była dużo większa, kilkukrotnie większa, niż za naszych rządów – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz podczas briefingu prasowego, pytany, czego się spodziewa po Radzie Gabinetowej.
– Też wytłumaczymy współpracownikom pana prezydenta, żeby nie wprowadzali prezydenta w błąd ws. produktów rolno-spożywczych z Ukrainy i zboża z Ukrainy, bo zboże wjeżdżało za rządów PiS-u do Polski w niekontrolowanej ilości w 2022 roku i w 2023 roku – kontynuował.
– Za naszych rządów nie dość, że rozszerzyliśmy krajową legislację w tym zakresie i krajowe obostrzenia, to doprowadziliśmy do zakończenia procedury otwartych granic dla produktów rolno-spożywczych przez Unię Europejską jako całość – mówił dalej.
12:39
– Jak tam na urlopie, Panie Tusk? Kawka, lody, gofry są grane, jak rozumiem… Delikatnie przypominam, że zarządza Pan dużym państwem. Czas wracać do pracy! – napisał w social media Mateusz Morawiecki.
Jak tam na urlopie, Panie @donaldtusk?
Kawka, lody, gofry są grane, jak rozumiem… Delikatnie przypominam, że zarządza Pan dużym państwem ??
Czas wracać do pracy! pic.twitter.com/iX3h9NOE1k
— Mateusz Morawiecki (@MorawieckiM) August 20, 2025
13:02
Zawisza o rządowym planie dot. mieszkań dla ministrów:
Zamiast ograniczać przywileje to je rozszerzają
– Kilometrówek nie uregulowali, kasa na mieszkania dla małżeństw poselskich czy posłów, którzy mają kilka czy kilkanaście mieszkań nadal jest, a teraz do tej wesołej ferajny uprzywilejowanych dochodzą ministrowie i wicepremierzy. Zamiast ograniczać przywileje to je rozszerzają – napisała Marcelina Zawisza w social media.
Kilometrówek nie uregulowali, kasa na mieszkania dla małżeństw poselskich czy posłów, którzy mają kilka czy kilkanascie mieszkań nadal jest, a teraz do tej wesołej ferajny uprzywejowanych dochodzą ministrowie i wicepremierzy. Zamiast ograniczać przywileje to je rozszerzają. pic.twitter.com/S9i1jG3Ire
— Marcelina Zawisza #PartiaRazem (@mmzawisza) August 20, 2025
14:20
Komunikat BBN ws. eksplozji na Lubelszczyźnie:
Prezydent jest na bieżąco informowany
– Prezydent RP Karol Nawrocki jest na bieżąco informowany o sytuacji związanej z incydentem w miejscowości Osiny w powiecie łukowskim – poinformowało BBN w komunikacie.
– Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Sławomir Cenckiewicz rozmawiał o sprawie z wicepremierem, ministrem obrony narodowej Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem – czytamy dalej.
Jak dodano: – Informacje dotyczące zdarzenia przekazywane są do Biura także przez instytucje rządowe, a kierownictwo BBN pozostaje w kontakcie z Dowództwem Operacyjnym RSZ.
Prezydent RP @NawrockiKn jest na bieżąco informowany o sytuacji związanej z incydentem w miejscowości Osiny w powiecie łukowskim.
Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego @Cenckiewicz rozmawiał o sprawie z Wicepremierem, Ministrem Obrony Narodowej @KosiniakKamysz. Informacje…
— BBN (@BBN_PL) August 20, 2025
15:18
Sasin:
Tak wygląda „polityka energetyczna” Tuska – kapitulacja wobec oczekiwań Niemiec
– Koreańczycy potwierdzają: to decyzja rządu Tuska o porzuceniu projektów jądrowych z udziałem polskich spółek państwowych wyrzuciła KHNP z Polski, co pogrzebało szansę na budowę nowoczesnej elektrowni jądrowej bez wydania ani złotówki z budżetu państwa – napisał Jacek Sasin w social media.
– Tak wygląda „polityka energetyczna” Tuska: kapitulacja wobec oczekiwań Niemiec, które nie chcą energetyki jądrowej w Polsce – zaznaczył.
Koreańczycy potwierdzają: to decyzja rządu Tuska o porzuceniu projektów jądrowych z udziałem polskich spółek państwowych wyrzuciła KHNP z Polski, co pogrzebało szansę na budowę nowoczesnej elektrowni jądrowej bez wydania ani złotówki z budżetu państwa.
Tak wygląda „polityka… pic.twitter.com/W3JUJ4bCOf
— Jacek Sasin (@SasinJacek) August 20, 2025
16:20
– Kolejne naruszenie naszej przestrzeni powietrznej ze Wschodu potwierdza, że najważniejszą misją Polski wobec NATO jest obrona naszego własnego terytorium – napisał na portalu X Radosław Sikorski.
– Będzie protest MSZ wobec sprawcy – podkreślił szef MSZ.
Kolejne naruszenie naszej przestrzeni powietrznej ze Wschodu potwierdza, że najważniejszą misją Polski wobec NATO jest obrona naszego własnego terytorium.
Będzie protest MSZ wobec sprawcy.— Radosław Sikorski ???? (@sikorskiradek) August 20, 2025
16:44
Kosiniak-Kamysz o eksplozji w powiecie łukowskim:
Po raz kolejny mamy do czynienia z prowokacją Rosji
– Rosja po raz kolejny prowokuje państwa NATO. Po incydentach dronowych, które miały miejsce w Rumunii, na Litwie, Łotwie, incydentach naruszeń przestrzeni powietrznej, które miały miejsce w prawie wszystkich państwach NATO […] po raz kolejny mamy do czynienia z prowokacją Federacji Rosyjskiej, z rosyjskim dronem – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej, mówiąc o eksplozji w powiecie łukowskim.
– Mamy do czynienia w szczególnym momencie, kiedy trwają dyskusje o pokoju, mamy do czynienia w momencie, w którym jest nadzieja, że ta wojna, którą wypowiedziała Rosja […] ma szansę się zakończyć, Rosja po raz kolejny prowokuje – kontynuował.
– Rozmawialiśmy ze wszystkimi służbami, takie odprawy trwają w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, w Ministerstwie Obrony Narodowej, współdziałanie wszystkich służb państwa, ABW, SKW, Żandarmerii Wojskowej, Policji, która pierwsza podjęła interwencję, wszystkich naszych sojuszników, którzy też są na bieżąco informowani – mówił dalej.
– Ja byłem również w kontakcie z szefem Biura Bezpieczeństwa Narodowego, jesteśmy oczywiście w komunikacji w ramach rządu z premierem, z wicepremierem Sikorskim, który podejmie odpowiednie kroki dyplomatyczne – dodał.
16:50
– Postawiłem zadanie przed dowódcą operacyjnym przygotowania całościowego raportu dotyczącego dzisiejszej, rosyjskiej prowokacji i też zaleceń, które wynikają z tej sytuacji – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej.
16:54
Kosiniak-Kamysz:
Ta prowokacja najlepiej dowodzi słuszności strategii budowy wojsk dronowych i systemów antydronowych w Polsce
– Budujemy całościową obronę przeciwlotniczą, przeciwrakietową, powietrzną państwa polskiego, na rożnych poziomach. To jest proces, który się nie dzieje z dnia na dzień, który wymaga wielu lat starań. Co się udało zrobić i jakie decyzje podjęliśmy w ostatnich latach, miesiącach? – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej.
– Jedna z kluczowych to jest decyzja z maja ubiegłego roku o zakupie aerostatów Barbara pozwalających wykryć obiekty nawet o niewielkiej wielkości 1/10 metra kwadratowego, poruszające się od powierzchni ziemi do wysokości kilku tysięcy metrów. To znakomite uzupełnienie zdolności przeciwlotniczych, radarowych i rozpoznania radiolokacyjnego. […] Do tego przyspieszeniu uległa budowa systemów antydronowych. Jako pierwsze państwo w NATO budujemy całościowy system antydronowy – mówił dalej.
– Ta prowokacja najlepiej pokazuje o słuszności strategii budowy wojsk dronowych i systemów antydronowych w Polsce. Dobrze, że te kontrakty, które omówiłem, zostały zawarte. Będziemy pilnować ich jak najszybszej realizacji – wskazał.
19:58
Domański:
Wrzask ze strony PiS-u w tej sytuacji dziwić nie może
– Polska ma dziś nie tylko najszybciej rosnącą dużą gospodarkę w UE, ale także najszybciej spadającą inflację. Wynagrodzenia rosną, luka VAT spada. Wrzask ze strony PiS-u w tej sytuacji dziwić nie może – napisał Andrzej Domański w social media.
Polska ?? ma dziś nie tylko najszybciej rosnącą dużą gospodarkę w UE, ale także najszybciej spadającą inflację. Wynagrodzenia rosną, luka VAT spada. Wrzask ze strony PiS-u w tej sytuacji dziwić nie może.
— Andrzej Domański (@Domanski_Andrz) August 20, 2025
20:02
Pełczyńska-Nałęcz o ostrym kursie Rosji wobec Polski:
Tu się od lat nic nie zmienia
– Rosja prowadzi zawsze bardzo ostry kurs wobec Polski. Tu się od lat nic nie zmienia. Przecież Rosja ustami Putina, ale nie tylko, bardzo jasno mówi, że oczekiwałaby wycofania wojsk amerykańskich z naszego terytorium, że chciałaby mieć wpływ na to, w jakich sojuszach jesteśmy – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w TVP Info
20:04
Pełczyńska-Nałęcz:
Podpalenia to mogą być rosyjskie prowokacje
– Żebyśmy sobie zdawali sprawę, że jesteśmy obiektem takiej wojny hybrydowej cały czas. Bardzo wiele prawdopodobnie rzeczy, które dzieje się w Polsce, jakieś podpalenia, to mogą być rosyjskie prowokacje. Cały czas cyberataki, manipulacje w sieci, cały czas jesteśmy pod presją – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w TVP Info
20:24
Pełczyńska-Nałęcz o aferze KPO:
Nie będę uprawiać Ziobryzmów
– Ja nie jetem Ziobro i to też od razu powiedziałam, nie będę uprawiać Ziobryzmów, czyli skazywać ludzi, bo mi się wyssało z palca. Kontrole w funduszach europejskich mają swoje bardzo ścisłe procedury, to wejście kontrolerów na miejsce i to się dzieje. Sprawdzenie, następnie konkluzja przekazana podmiotowi, który jest badany. Jest nawet czas na odwołanie – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w TVP Info
20:25
Pełczyńska-Nałęcz komentuje aferę KPO i podaje terminy:
Kontrole się dzieją
– Kontrole się dzieją i w połowie września będą pierwsze informacje, w końcu września kolejne informacje. Mam pewną wstępną wiedzę, ale ona nie jest na tyle precyzyjna i na danych twarda, żebym mogła w tym momencie informować – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w TVP Info
20:42
Szłapka o eksplozji drona na Lubelszczyźnie:
Dron, który jest testowy, jest wabikiem, którego głównym celem jest prowokacja
– Trwają czynności prokuratury cały czas i to wszystko jest badane. To, co na pewno mogę powiedzieć, to po pierwsze od samego początku służby pojawiły się na miejscu, zaczęły działać policja, żandarmeria wojskowa, cały teren został otoczony, czynności trwają. Od rana też były narady na początku w MSWiA, a potem jak zostało włączone też w to wojsko. No tego typu rzeczy niestety się zdarzają, szczególnie, w takich momentach, jak z jakim mamy teraz do czynienia, kiedy jest taki moment przesilenia na arenie międzynarodowej – stwierdził Adam Szłapka w programie „Fakty po faktach” w TVN24, pytany o poranną eksplozję rosyjskiego drona na Lubelszczyźnie.
– To nie jest pierwsze takie testowanie państw NATO czy państw Unii Europejskiej, czy na przykład Mołdawia, która była wielokrotnie w taki sposób testowana. Pamiętamy wiele, wiele lat temu też naruszanie przestrzeni powietrznej także nawet Wielkiej Brytanii przez samoloty rosyjskie. No to jest ich metoda takiego wzbudzania strachu. No my nie możemy się bać. My oczywiście musimy powiadomić wszystkich naszych sojuszników i naszym zadaniem jest to, żeby nasze systemy działały jak najlepiej. Mówił o tym dzisiaj pan minister Kosiniak-Kamysz, „Tarcza Wschód”, też tutaj dofinansowanie europejskie, ten system „BARBARA” aerostatyczny. Wszystkie te rzeczy związane z budową naszej odporności są oczywiście kluczowe – mówił dalej.
– To jest dron, który jest testowy, jest wabikiem, którego głównym celem jest prowokacja, o tym mówił pan minister Kosiniak-Kamysz, i ona ma raczej znaczenie polityczne w tym zakresie. Natomiast jakby pan premier Kosiniak-Kamysz mówił dokładnie – wszystkie służby zadziałały od samego początku, informowaliśmy o tym, trwają czynności sprawdzające i systemy, które są zbudowane i które będą wzmacniane, będą doprowadzały do tego, że będzie po prostu bezpieczniej. Musimy wzmocnić po prostu te kwestie związane z Tarczą Wschód, z ochroną antydronową. To są lata zaniedbań i musimy nad tym wszystkim jeszcze bardzo, bardzo uważnie pracować – podsumował rzecznik rządu.
20:52
Szłapka o kulisach współpracy rządu z prezydentem w zakresie spraw zewnętrznych:
Polska nie może mieć dwóch polityk zagranicznych
– Faktycznie mamy do czynienia w ostatnich kilku dniach, w ostatnim tygodniu, z bardzo dużą intensyfikacją prac nad tym, żeby doszło do zakończenia wojny w Ukrainie. I w zeszłym tygodniu, dokładnie tydzień temu, mieliśmy trzy łączenia, wcześniej przygotowane przez MSZ i przez Kancelarię Premiera – stwierdził Adam Szłapka w programie „Fakty po faktach” w TVN24, pytany o brak przedstawiciela Polski na spotkaniu europejskich liderów z prezydentem Trumpem w Waszyngtonie.
Jak powiedział: – Pierwsze łączenie liderów państw europejskich najbardziej zaangażowanych: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, także Finlandia ze względu na dobrą znajomość prezydenta Stubba z prezydentem Trumpem. Polska oraz przedstawiciele europejscy, którzy przygotowywali stanowisko europejskie, jednolite stanowisko europejskie, co jest kluczowe, na rozmowę z prezydentem Trumpem, w których miał wziąć udział dokładnie ten sam zestaw, ten sam format rozmówców i później na spotkanie takie szersze, „debriefujące” koalicję chętnych. I tak, takie trzy spotkania były przygotowane, we wszystkich trzech spotkaniach zgodnie z przygotowaniami miał wziąć udział premier Donald Tusk.
– Bezpośrednio przed rozmowami w środę, znaczy ja się dowiedziałem o tej zmianie w nocy z wtorku na środę, ze względu na, no, powiedzmy, sugestię Amerykanów, że wolą tradycyjnie rozmawiać w formacie prezydenckim, żeby uczestniczył pan prezydent Karol Nawrocki w tym łączeniu środkowym. W tym łączeniu, które miało poinformować prezydenta Stanów Zjednoczonych o wypracowanym wspólnie stanowisku europejskim. Oczywiście pan premier i cały rząd zachował się w tym zakresie bardzo odpowiedzialnie, no bo nie możemy sobie pozwolić tutaj na jakąś przepychankę, na jakąś wojnę o krzesło. Pan prezydent, okej, będzie uczestniczył w tym spotkaniu, informującym prezydenta Trumpa o stanowisku europejskim. Zostało przekazane prezydentowi Nawrockiemu stanowisko rządu, był kontakt. Po tym spotkaniu i po tych wszystkich spotkaniach pan premier zaproponował prezydentowi spotkanie… – mówił dalej Szłapka.
– Mówię o tym dlatego, po pierwsze, że żeby podkreślić to, że poniedziałkowe spotkanie w Waszyngtonie było dokładnie kropka w kropkę w tym formacie, w którym było łączenie z prezydentem Trumpem w środę i w sobotę. W związku z tym, no jeżeli chce się uczestniczyć, bierze się za coś odpowiedzialność, to ze wszystkimi konsekwencjami. I tutaj jakby no potrzebna była większa aktywność ze strony Pałacu Prezydenckiego, tym bardziej, że tutaj ze strony rządu była pełna gotowość współpracy, tak samo jeśli chodzi o MSZ. Polska nie może mieć dwóch polityk zagranicznych. Polska musi mieć jedną politykę zagraniczną, co do tego nie ma żadnych wątpliwości i musi tutaj być współpraca – podsumował rzecznik rządu.
21:14
Błaszczak:
Kosiniak-Kamysz włącza protokół „Polacy nic się nie stało”. Czy on jest poważnym człowiekiem?
– To wszystko przypomina jakąś jedną wielką kpinę, kompromitację ze strony Kosiniaka-Kamysza. On włącza protokół „Polacy nic się nie stało”. Kiedy on mówi, że w zasadzie do państw Sojuszu Północnoatlantyckiego to wlatują takie drony – to jakaś kpina – powiedział Mariusz Błaszczak w Telewizji wPolsce24.
– Czy on jest poważnym człowiekiem? On zajmuje stanowisko ministra obrony narodowej, za naszą wschodnią granicą toczy się wojna. Nie powiedział, jakiego rodzaju dron wleciał, skąd wleciał, czy system przeciwdronowy SKYctrl był rozstawiony na granicy, czy strzegł polskiego nieba. […] Nie odpowiedział na pytanie, że skoro – jak twierdzi – był to dron rosyjski, to czy powiadomiono NATO, czy zwrócono się o konsultacje w tej sprawie z sojusznikami – mówił dalej.
To będzie w jakiejś mierze znak, że mamy nową Polskę
- Kaczyński o potrzebie nowej Konstytucji
live
Muszę mieć 100% pewność
- Tusk o zestrzeliwaniu rosyjskich maszyn
live
Nikt nie będzie żadnych dealów z rządem realizował
- Szefernaker stanowczo o sprawie ambasadorów
Gorący temat
Proces został rozpoczęty
- Cenckiewicz o ujawnieniu aneksu do raportu WSI
live
Nie mam wątpliwości, że na pewno wypisze się więcej niż połowa dzieci
- Nowacka o edukacji zdrowotnej
Gorący temat
Nie było nigdy obowiązku ani zwyczaju, by prezydent zawsze zabierał w delegację ministra spraw zagranicznych
- Jabłoński
Gorący temat
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.