Relacja Live

10.02.2026

07:00

Polityczny plan wtorku: początek Sejmu, Nawrocki na Pomorzu, Tusk z Domańskim na powołaniu Rady Przyszłości

Pierwszy dzień posiedzenia Sejmu

O 9:30 odbędzie się konferencja prasowa marszałka Sejmu Włodzimierza Czarzastego.  51. posiedzenie Sejmu rozpocznie się o 11:00 od II czytania rządowgo projektu nowelizacji ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - to jedna z propozycji z tzw. pakietu deregulacyjnego.

Tusk z Domańskim o Radzie Przyszłości

Premier Donald Tusk oraz minister finansów i gospodarki Andrzej Domański wezmą udział w powołaniu Rady Przyszłości. O 9:30 odbędzie się spotkanie z członkami i członkiniami Rady Przyszłości, a na 10:15 zaplanowano wystąpienia.

Następnie premier Donald Tusk odwiedzi teren PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Na około 13:00 przewidziano wystąpienie szefa rządu.

Nawrocki na Pomorzu

Prezydent Karol Nawrocki będzie przebywał z wizytą w Pucku i Gdyni. O 11:25 weźmie udział w uroczystości złożenia wieńca przed pomnikiem generała Józefa Hallera z okazji 106. rocznicy Zaślubin Polski z Morzem, a o 15:00 - w uroczystej sesji Rady Miasta Gdyni z okazji 100. urodzin miasta.

Sejmowe komisje o Ziobrze, Romanowskim i KRS

O 12:00 sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i Immunitetowych rozpatrzy pismo marszałka Sejmu w sprawie podjęcia przez komisję uchwały, o której mowa w art. 22 ust. 1 regulaminu Sejmu, dotyczącej posła Zbigniewa Ziobry - wspomniany artykuł mówi iż za niewykonywanie obowiązków poselskich komisja może, w drodze uchwały, zwrócić posłowi uwagę, udzielić upomnienia lub nagany. O 13:00 odbędzie się analogiczne posiedzenie ws. Marcina Romanowskiego.

O 12:30 podczas posiedzenia sejmowej komisji sprawiedliwości i praw człowieka odbędzie się wysłuchanie publiczne dotyczące rządowego projektu ustawy o przywróceniu prawa do niezależnego i bezstronnego sądu ustanowionego na podstawie prawa przez uregulowanie skutków uchwał Krajowej Rady Sądownictwa podjętych w latach 2018-2025.

O 14:00 komisja śledcza ds. Pegasusa na zamkniętym posiedzeniu zajmie się sprawami bieżącymi oraz rozpatrzy wnioski dowodowe.


08:22

Szłapka o odwieszeniu zasadniczej służby wojskowej:

Nie ma na ten temat rozmowy

- Nie ma na ten temat [odwieszenia zasadniczej służby wojskowej] rozmowy. Mamy zawodową armię, która jest jedna z większych w Europie, też w NATO. Wydajemy 5% PKB na obronność, duży program SAFE. Tak że my jeśli chodzi o przygotowania Polski i odstraszania naszych przeciwników robimy bardzo dużo, ale co więcej - wszyscy rozumiemy doskonale, że społeczeństwo musi być też odporne i przygotowane na różne zagrożenia kryzysowe - stwierdził Adam Szłapka w RMF FM.


08:27

Mentzen:

Sprawa kontaktów Czarzastego nie jest na tyle istotna, żeby miała się tym zajmować aż RBN

- Zależy jakiego marszałka i jakimi kontaktami. Wydaje mi się, że tutaj jest sprawa trochę przesadzona - powiedział Sławomir Mentzen w „Gościu Radia ZET”, pytany przez Bogdana Rymanowskiego czy Rada Bezpieczeństwa Narodowego powinna zajmować się kontaktami marszałka Sejmu.

Dopytywany, gdyby to on był prezydentem i miał zdecydować, odparł: - Nie.

- Uważam, że to nie jest aż na tyle istotna sprawa, żeby aż Rada Bezpieczeństwa Narodowego miała się tym zajmować. Z tego co czytałem po prostu mają jakiś tam wspólny biznes, zresztą już od wielu lat. Nie wygląda to groźnie, a jeżeli jest to groźne, to tym raczej służby się powinny zająć, a nie politycy - stwierdził.


08:29

Szłapka pytany o nadanie Pałacowi Kultury imienia Donalda Trumpa:

Nie popieram takiego rozwiązania

- Nie. Myślę, że to pytanie jest żartem [ws. nadania Pałacowi Kultury imienia Donalda Trumpa]. Bardzo zresztą nawiązującym chyba do tych wystąpień pana Najmana, które się ostatnio pojawiły. Nie popieram takiego rozwiązania - stwierdził Adam Szłapka w RMF FM.


08:30

Kontakty Czarzastego na agendzie RBN. Mentzen: Niepotrzebne pompowanie jego samego i całej Lewicy

- Z czysto politycznego punktu widzenia uważam, że jest to niepotrzebne budowanie i pompowanie Czarzastego i całej Lewicy - powiedział Sławomir Mentzen w „Gościu Radia ZET”, odnosząc się do agendy środowego posiedzenia RBN.


08:31

Szłapka pytany o dostępność peletu:

Widzimy ten problem

- Widzimy ten problem [ws. dostępności peletu]. Wynika on w sposób oczywisty z bardzo mroźnej zimy i dużo większego zapotrzebowania. Pod koniec zeszłego tygodnia rozmawiałem z ministrem Motykę. Pan minister zresztą publicznie mówił o tym, że jeżeli będzie się pogłębiał ten problem, to oczywiście będzie interwencja, ale z tego co słyszałem, i rozmawialiśmy, raczej sytuacja zaczyna się stabilizować - stwierdził Adam Szłapka w RMF FM.


08:36

Mentzen:

RBN? Raz byłem, wyrobiłem sobie zdanie. Kompletna strata czasu

- Konfederację będzie, z tego co kojarzę, Krzysztof Bosak reprezentował [na jutrzejszym posiedzeniu RBN]. Raz byłem na RBN-ie. Wyrobiłem sobie zdanie na temat tej rady - powiedział Sławomir Mentzen w „Gościu Radia ZET”.

Jego zdaniem: - Kompletna strata czasu. […] Poziom tajności tych obrad był na niskim poziomie, więc wielu rzeczy i tak nam nie powiedzieli. To było po ataku dronów. To było w ogóle dziwne, bo każdy uczestnik tego spotkania miał dostęp do dużo wyższego poziomu tajności, a mimo wszystko obrady były na niższym poziomie tajności, tak jak były po prostu chcieli nam czegoś powiedzieć. W związku z czym nie czułem się potraktowany poważnie wtedy.

- Nie mówię, że jako instytucja nie ma sensu, ale mam wrażenie, że to jest bardziej cyrk dla mediów niż poważne gremium. […] Cała ta otoczka. Dziennikarze od dobrego tygodnia mówią o tym RBN-ie, co jest zabawne, bo i tak się nie dowiedzą, co tam było mówione, bo to będzie tajne. Kilkanaście czy kilkadziesiąt osób chwilę sobie pogada. Nic z tego nie wyjdzie, ponieważ i tak nie można powiedzieć, co tam zostało ustalone, więc to jest robienie takiego cyrku trochę - stwierdził.


08:40

Szłapka:

Wielu polityków PiS nie szanuje siebie i Polski

 Myślę, że tutaj najlepszym komentarzem jest to, że po prostu musimy się szanować w relacjach między naszymi partnerami, ale też sami. Myślę, że bardzo wielu polityków PiS nie szanuje siebie i Polski - stwierdził Adam Szłapka w RMF FM.


08:43

Mentzen:

Czarzasty to nasz postkomunista i żadni Amerykanie nie będą nam mówić, kto ma być marszałkiem Sejmu

- Jestem po stronie państwa polskiego. Uważam, że to Polacy, polscy posłowie mają prawo wyboru swojego marszałka Sejmu. No i to, że posłowie to głąby i wybrali postkomunistę to jedno, ale to jest nasz postkomunista i żadni Amerykanie nie będą nam mówić, kto ma być marszałkiem polskiego Sejmu - powiedział Sławomir Mentzen w „Gościu Radia ZET”.

- Ja nie głosowałem za tym, żeby Czarzasty był marszałkiem Sejmu. To ci, co go wybrali, niech się wstydzą - dodał.


08:43

Bosak o programie SAFE:

Jeżeli w Polsce się zmieni rząd, urzędnicy KE mogą wstrzymywać pieniądze i nas szantażować

- Do programu SAFE oczywiście dodana jest zasada warunkowości, tzn. jeżeli w Polsce się zmieni rząd, to urzędnicy Komisji Europejskiej mogą pod dowolnym pretekstem zacząć te pieniądze wstrzymywać i nas szantażować. To nam się bardzo mocno nie podoba - powiedział Krzysztof Bosak w rozmowie z Renatą Grochal w "Bez uników" w Trójce.


08:47

Bosak:

Można było bardziej subtelnie sformułować program RBN

- Dla dobra państwa, nawet jeżeli BBN chciał tymi informacjami się podzielić, uważam, że można było w sposób bardziej subtelny sformułować program tej rady, żeby nie wychodziło, że spotykamy się po to, żeby grillować jednego z wysokich polityków wrogiego obozu politycznego - powiedział Krzysztof Bosak w Trójce.


08:49

Ambasador USA powinien zostać wezwany do MSZ? Mentzen: Może by mu to pomogło. Znalazłby swoje miejsce w szeregu

- Wydaje mi się, że by mu to być może pomogło. Znalazłby swoje miejsce w szeregu - powiedział Sławomir Mentzen w „Gościu Radia ZET”, pytany czy ambasador Rose powinien zostać wezwany na dywanik przez szefa MSZ-tu.

- Powinien wiedzieć, że nie powinien się interesować naszymi wewnętrznymi sprawami. Nie po to tutaj jest ambasadorem - stwierdził.

- Natomiast cały czas słyszę, że Amerykanie na przykład będą nam wybierać marszałka Sejmu albo że Amerykanie stoją za propozycją, żeby PSL z PiS-em obaliły ten rząd i powołali nowy rząd jeszcze w tej kadencji Sejmu. Czuję się nieswojo z tym, że jakieś obce państwo będzie wybierało nam rząd albo wybierało nam marszałka Sejmu - mówił dalej.


08:51

Bosak o Czarzastym i sporze z ambasadorem USA:

Jego zmysł polityczny tutaj zawiódł

- Ja jestem gotów skrytykować wszystkich, którzy uczestniczą w tej awanturze, tzn. pana ambasadora, marszałka Czarzastego, PiS i kogo tam jeszcze, dlatego, że uważam, że ta awantura po pierwsze ona nie leży w interesie państwa polskiego, po drugie, ona wybija poza skalę jakiegokolwiek rozsądku - powiedział Krzysztof Bosak w Trójce.

- Sprawa jest w gruncie rzeczy błaha, chodziło o jakiś gest, drobny gest z zakresu dyplomacji parlamentarnej. Wydaje mi się, że otoczenie jakieś doradcze pana marszałka i jego zmysł polityczny tutaj zawiódł - kontynuował.

- Wydaje mi się, że pan marszałek być może nie rozumie jeszcze do końca znaczenia swojej funkcji, tzn. że to jest funkcja nie tylko w polskiej polityce wewnętrznej, tak jest w ogóle na świecie, że marszałkowie sejmów [...] oni odgrywają też rolę w dyplomacji parlamentarnej swoich państw - mówił dalej. 

- Od samej treści czasem ważniejszy jest po prostu styl i sposób, jeżeli dostaje się prośbę o wsparcie jakichś starań, a odpowiada się taką dosyć frontalną krytyką, to trudno się dziwić, że atmosfera robi się nieprzyjemna - dodał.


08:54

Mentzen:

Problemem w naszych relacjach z USA jest to, że dajemy się kupować Amerykanom bardzo tanio

- Oczywiście, że należy się liczyć z Amerykanami, natomiast trzeba zachowywać się poważnie. Amerykanie nie będą traktowali poważnie kogoś, kto daje sobie wejść na głowę i ingerować w swoje wewnętrzne sprawy. Amerykanie to jest naród kupiecki, naród biznesmenów. Oni szanują siłę, szanują to, że ktoś dba o swoje interesy, a nie szanują kogoś, kto o swoje interesy nie dba - powiedział Sławomir Mentzen w „Gościu Radia ZET”.

- Problemem w naszych relacjach z Ameryką jest to, że my dajemy się kupować Amerykanom bardzo tanio. Kiedyś Europejczycy przyjeżdżali do Afryki i miejscowe rzeczy kupowali za paciorki. Teraz Amerykanie przyjeżdżają do Polski i mówią, że Kościuszko był świetny, Pułaski był świetny, że Polacy to naród bohaterów, że nasi sojusznicy, po czym my kupujemy tam Apache za kilkadziesiąt miliardów złotych - kontynuował.

- Trump z Rose’m teraz popełnili błąd. Bo zamiast znowu powiedzieć, że jesteśmy świetni, byśmy jeszcze dokupili kilka samolotów, to powiedzieli, że nie pomagaliśmy im w ramach NATO w Afganistanie czy teraz obrazili naszego marszałka Sejmu. Przez to kupimy tych samolotów mniej - stwierdził.


09:02

Bosak:

Nie chcę rządu, w którym Ziobro będzie kolejny raz ministrem sprawiedliwości

- Ja nie chcę rządu, w którym minister Ziobro będzie kolejny raz ministrem sprawiedliwości, prokuratorem generalnym, zupełnie nie tego potrzebujemy. Uważam, że czas, kiedy on zarządzał wymiarem sprawiedliwości, prokuraturą, był w dużej mierze niestety czasem straconym, a niektóre procesy, do których doszło w prokuraturze czy sądach, oceniamy negatywnie - powiedział Krzysztof Bosak w Trójce.

- Nie będzie takiej potrzeby, ponieważ on nie zostanie moim zdaniem więcej zaproponowany przez PiS, niezależnie z kim PiS będzie robił w przyszłości koalicję - kontynuował, pytany, czy Konfederacja nie zgodzi się na to, by Ziobro był ministrem sprawiedliwości w ew. rządzie z PiS-em.

- W PiS-ie się go bali, w PiS-ie są do niego zrażeni - mówił dalej.


09:05

Mentzen:

KSeF to bardzo duże zagrożenie. Nie ufam temu państwu i nie wierzę, że te dane nie będą wyciekać

- Jest to bardzo zły system [KSeF] i bardzo duże zagrożenie. To jest centralny system, gdzie w czasie rzeczywistym będą lądować wszystkie możliwe faktury wystawiane w Polsce. Problemy widzę następujące. Po pierwsze - jeżeli ten system się zawiesi, wszyscy przedsiębiorcy w Polsce będą mieli problem. A każdy, kto korzysta z państwowych systemów, chociażby PRS czy kiedyś KRS, to wie, że te systemy się ciągle zawieszają - powiedział Sławomir Mentzen w „Gościu Radia ZET”.

- Dwa - gdyby jakieś obce państwo chciało zinwigilować naszą gospodarkę, to musiałoby się włamywać do systemów każdej firmy osobno, a teraz będą mieli wszystko w jednym miejscu. Znaczy wystarczy się włamać do KSeF-u i wiemy o wszystkim, co się dzieje w polskiej gospodarce. Wiemy, która firma przemysłowa, zbrojeniowa co dokładnie, za ile kupuje, od kogo. To jest bardzo cenna wiedza i ona nie powinna być tak gromadzona - argumentował.

- Ja bym KSeF-u nie wprowadzał. […] Urzędnicy będą mieli dostęp ze swojego biurka do każdej faktury w Polsce. I ja nie wierzę, bo ja temu państwu nie ufam, że te dane nie będą wyciekać. Jak wprowadzono e-receptę to nagle minister zdrowia na Twitterze publikował, który lekarz bierze jakie leki - stwierdził.


09:10

Bosak o KRS:

Nie możemy dopuścić do odtworzenia sitwy czy kastowości

- Z pewnością zakończenie sporu o KRS leżałoby w interesie państwa polskiego, natomiast nie możemy dopuścić do żadnego sposobu odtworzenia jakiegoś rodzaju sitwy czy kastowości w KRS-ie - powiedział Krzysztof Bosak w Trójce.


09:14

Mentzen:

Koalicja z PiS, ale bez Kaczyńskiego jest wariantem do rozważenia

- Koalicja z PiS-em - tak, ale bez Kaczyńskiego. Tak czy nie? - spytał Bogdan Rymanowski w „Gościu Radia ZET”.

- W takim wariancie jest do rozważenia - odparł Sławomir Mentzen.

- Kiedy ja zmieniłem zdanie? Przecież od dawna mówiłem, że jestem w stanie rozważyć najróżniejsze koalicje, ale Jarosław Kaczyński nie jest osobą, z którą chciałbym się dogadywać. Bo mu nie ufam. On nie chce się dogadać w ten sposób, żeby wszystkie strony porozumienia na tym zyskiwały, tylko żeby kogoś zniszczyć - zaznaczył.


09:14

Kierwiński:

Ci bandyci sądzą, że będą bezkarni, bo czują mocne wsparcie niektórych polityków. Nic z tego

- Policja będzie bezwzględnie zwalczać wszelkie formy agresji także wobec obcokrajowców oraz bandyckie zachowania środowisk kibolskich. Ci bandyci sądzą, że będą bezkarni, bo czują mocne wsparcie niektórych polityków. Nic z tego. Patologia będzie zwalczana - napisał Marcin Kierwiński w social media.


09:19

Mentzen:

Czarnek, Jaki, Morawiecki, Bocheński? Każdy z nich byłby solidniejszym partnerem do rozmów niż Kaczyński

- Jeśli nie ufa prezesowi Kaczyńskiemu to jest jakiś polityk w PiS-ie, któremu pan ufa? Przemysław Czarnek, Patryk Jaki, Mateusz Morawiecki, Tobiasz Bocheński? - spytał Bogdan Rymanowski w „Gościu Radia ZET”.

- Wydaje mi się, że każdy z nich byłby solidniejszym partnerem do rozmów - odpowiedział Sławomir Mentzen.

Na stwierdzenie „każdy byle nie Kaczyński”, odparł: - Może nie każdy, ale każdy z tych wymienionych zdaje się dużo sensowniejszą osobą.


09:21

Błaszczak o zakłócających uroczystości smoleńskie:

Ludzie, których w naszej kulturze nazywa się wprost barbarzyńcami

- Pamiętamy, że nad Smoleńskiem polegli dlatego, że Rosją znów rządzą ludzie, którzy próbują odbudować imperium rosyjskie - powiedział Mariusz Błaszczak w oświadczeniu po uroczystościach smoleńskich.

- Tak było, kiedy imperium rosyjskie było czerwone, wtedy w Katyniu Rosjanie dopuścili się aktu ludobójstwa, mordując polskich oficerów, polskich funkcjonariuszy, elitę polskiego narodu. Imperium rosyjskie zawsze, czy było białe, czy czerwone, czy teraz jest putinowskie, śmiertelnie Polsce zagraża - kontynuował.

- Niestety nasze uroczystości są jak co miesiąc zakłócane przez ludzi, których w naszej kulturze, chrześcijańskiej, europejskiej, nazywa się wprost barbarzyńcami. To ludzie, którzy wpisują się w propagandę imperialnej Rosji, w propagandę putinowską. Niestety tak się dzieje, gdyż pozwala im na to obecna władza, obecny rząd - mówił dalej.

- Minister sprawiedliwości przyjmuje tych ludzi. Czy napominał ich, czy mówił im, że takie zachowanie jest niestosowne? Wręcz przeciwnie, rozzuchwalał ich - dodał.


09:38

Mentzen o relacjach z Bosakiem:

Nie mamy za bardzo o czym rozmawiać. My się bez słów rozumiemy

- Mamy w tym momencie straszne konflikty w partii Hołowni. Oni się tam wyzywają publicznie. Mamy wielkie konflikty w PiS-ie. Jedni dyskutują ze sobą publicznie za pomocą Twittera. W tym samym czasie nie mamy żadnych konfliktów w Konfederacji. Nie ma żadnych moich wypowiedzi atakujących Bosaka czy wypowiedzi Bosaka atakujących mnie - powiedział Sławomir Mentzen w „Gościu Radia ZET”.

- Mamy koalicję, która trwa już chyba z 7 lat, która się rozwija, ma coraz wyższe poparcie i nie mamy problemów. Nie bardzo mamy się o co pokłócić. A dziennikarze cały czas szukają jakichś tutaj konfliktów, problemów. O co my się mamy kłócić? - spytał.

- Nie [nie rozmawiam często z Krzysztofem Bosakiem], w sensie nie mamy za bardzo o czym rozmawiać. My się bez słów rozumiemy - stwierdził.

- My na zdecydowaną większość tematów mamy dokładnie to samo zdanie. Oczywiście, że się różni [Ruch Narodowy], jesteśmy koalicją, a nie jedną partią. Natomiast powiedziałem: w zdecydowanej większości spraw mamy dokładnie to samo zdanie - przekonywał.

- Jak jest coś do ustalenia, to to ustalamy. Jak nie ma czegoś do ustalenia, to tego nie ustalamy. Nie mamy żadnych problemów. Każdemu życzę takiej koalicji, jaką my mamy - dodał.


09:46

Politycy PiS wręczają Czarzastemu ankietę bezpieczeństwa

- Nigdy pan się nie wytłumaczył, nigdy pan nie został sprowadzony. Chcielibyśmy jako parlamentarzyści opozycji, aby pan tę ankietę po prostu przyzwoicie wypełnił. Myślę, że prawda się należy państwu polskiemu, polskim obywatelom, którzy pytają pana o niebezpieczne związki. Chcielibyśmy aby jednak pan funkcjonował transparentnie, przejrzyście i uczciwie - stwierdził Rafał Bochenek w Sejmie, tuż przed konferencją marszałka Włodzimierza Czarzastego.


09:47

Czarzasty odpowiada PiS:

Na RBN zapytamy, co prezydent robił w Rosji

- Zadymy nie przykryją żadnej prawdy. Niedługo na RBN zapytamy się, co pan prezydent robił w Rosji i co robił w różnych innych miejscach, ale to dopiero jutro - stwierdził Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.


09:53

Czarzasty:

Jeżeli nie doczekam się na podpis prezydenta, wydam obwieszczenie o rozpoczęciu procedury wyboru członków KRS

- Apeluję do prezydenta [Karola Nawrockiego] o podpis pod ustawą o KRS. To dobra ustawa, która zapewnia obywatelom prawo do sądu i ogranicza przewlekłość postepowań. Jako marszałek Sejmu działam w granicach prawa, dlatego jeżeli nie doczekam się na podpis prezydenta pod ustawą o KRS, wydam w przeciągu 2 dni obwieszczenie o rozpoczęciu procedury wyboru członków KRS. Nie jest to dobre prawo w oparciu o które wydam to obwieszczenie, ale prawo obowiązujące - stwierdził Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.


09:57

Czarzasty:

Temat zwołania dodatkowego Sejmu jest nieaktualny

- Wczoraj prezydium Sejmu odrzuciło ten wniosek [PiS] stosunkiem głosów 4:1. Temat zwołania dodatkowego Sejmu w sprawie, o której pisała „Gazeta Polska”, jest przynajmniej tą drogą, nieaktualny - stwierdził Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.


09:59

Czarzasty:

Zostało stwierdzone, że nie ma w stosunku do mnie i w moich kontaktach niczego niestosownego. Sprawę uważam za zakończoną

- Na moją prośbę skierowaną do koordynatora służb specjalnych, pan Jacek Dobrzyński, rzecznik prasowy ministra, stwierdził 4 lutego: w związku z zapytaniem dziennikarzy informuję, że podlegające ochronie kontrwywiadowczej ze strony polskich służb specjalnych marszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty posiada dostęp do informacji o najwyższej klauzuli tajności, służby specjalne nie mają w tym zakresie żadnych zastrzeżeń i bezwzględnie realizują przepisy obowiązujące w tym zakresie - stwierdził Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.

- Czyli zostało stwierdzone, że nie ma w stosunku do mnie i w moich kontaktach niczego niestosownego. Tę sprawę uważam za zakończoną - mówił dalej.


10:02

Czarzasty pyta Nawrockiego:

Dotyczące kontaktów ze środowiskiem pseudokibiców i przestępczego półświatka

- Chcę zadać prezydentowi Nawrockiemu następujące pytania. To są pytania dotyczące kontaktów prezydenta Nawrockiego ze środowiskiem pseudokibiców i przestępczego półświatka. Dotyczy koneksji prezydenta z osobami takimi jak Wielki Bu, zawodnik MMA podejrzany o działania w trójmiejskim półświatku - stwierdził Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.

- Dotyczy padania w ramiona Tomasza P., pseudonim Dragon, podczas pielgrzymki kibiców na Jasnej Górze. Dotyczy też bijatyk wraz z członkami grupy Chuligani Wolnego Miasta w 2009 roku, w której uczestniczyły osoby później skazywane za poważne przestępstwa, m.in. handel narkotykami, podpalenia i pobicia - mówił dalej.


10:04

Czarzasty:

Wezwę prezydenta do jednoznacznych wyjaśnień, dotyczących jego pracy jako ochroniarza w sopockim Grand Hotelu

- Wezwę pana prezydenta do jednoznacznych wyjaśnień, dotyczących jego pracy jako ochroniarza w sopockim Grand Hotelu. Czy był jedynie świadkiem procederów prostytucji i sutenerstwa, o których pisały media, czy też brał pan, panie prezydencie, w nich udział jako pośrednik? - stwierdził Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.

- Czy będąc tam świadkiem popełnienia przestępstw, na przykład sutenerstwa, reagował pan czy zgłaszał te sprawy organom ścigania? Zapytam się również, dlaczego w 2021 roku ABW zgłosiła poważne zastrzeżenia wobec pana Karola Nawrockiego i odmówiła przyznania obecnemu prezydentowi poświadczenia bezpieczeństwa, czy ta decyzja została zmieniona przez ówczesnego szefa ABW Krzysztofa Wacławka, dlaczego to zostało zrobione oraz dlaczego Wacławek teraz jest bliskim doradcą prezydenta Nawrockiego? - mówił dalej.


10:08

Czarzasty do Nawrockiego:

Co pan robił, panie prezydencie, w 2018 roku w Moskwie?

- Na koniec pytanie o przeszłość Karola Nawrockiego, wcale nie mniej ważne. Co pan robił, panie prezydencie, w 2018 roku w Moskwie? Był pan wówczas dyrektorem muzeum II WŚ. Według posła Brejzy, pana wyjazd kosztował ponad 20 tys. zł, a po powrocie, mimo że zabrał pan swojego rzecznika prasowego, nie było śladu informacji, z kim się pan spotykał tak naprawdę i o czym rozmawiał i co załatwiał - stwierdził Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.


10:48

PiS zaskarża do TK obecne przepisy dot. wyboru sędziów TK

- Z grupą posłów PiS złożyliśmy do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją ustawy o statusie sędziów TK oraz Regulaminu Sejmu, które umożliwiają wybór sędziów do Trybunału w drodze sejmowych uchwał i nakazują Prezydentowi odebranie od nich ślubowania nawet jeśli wybór nastąpił z naruszeniem prawa - napisał na portalu X Marcin Warchoł.

Jak pisze poseł PiS: - Ustawa musi precyzyjnie regulować wybór sędziów z zachowaniem zasady ciągłości działania TK i indywidualnego charakteru kadencji sędziów. Tak aby - zgodnie z Konstytucją - wymiana składu TK następowała stopniowo i zasiadali w nim sędziowie wybierani przez kolejne kadencje Sejmu, co gwarantuje bezstronność i niezależność Trybunału.

Jego zdaniem: - Obecne przepisy w przypadku wakatów - dzisiaj mamy 6 wakatów na 15 członków TK - umożliwiają „grupowe” wybieranie członków Trybunału przez jedną większość sejmową, co stanowi zagrożenie dla zasady państwa demokratycznego, zwierzchnictwa Narodu oraz legitymacji demokratycznej Trybunału.

- Za niezgodną z prawem należy też uznać możliwość odrzucania przez większość sejmową kandydatów na sędziów zgłaszanych przez klub parlamentarny z najliczniejszą liczbą posłów w danej kadencji Sejmu. Dziś koalicja 13 grudnia robi to nagminnie, naruszając zasadę pluralizmu TK - stwierdził.

- Niekonstytucyjne jest również wymaganie od Prezydenta RP odbierania ślubowania od sędziów wybranych z naruszeniem prawa. Skoro orzeczenia TK są ostateczne i powszechnie obowiązujące (art. 190 ust. 1 Konstytucji), to w sytuacji gdy TK stwierdzi niekonstytucyjność przepisów będących podstawą wyboru sędziów, organy państwa nie mogą tego ignorować, a Prezydent nie może być ustawowo zmuszany do działania sprzecznego z wyrokiem TK. Dlatego należy wstrzymać zaprzysiężenia sędziów do czasu wydania przez TK ostatecznego orzeczenia ws. naszego wniosku - czytamy we wpisie.


10:49

Tusk podczas powołania Rady Przyszłości:

Rok 2026 musi być źródłem, które pozwoli uczynić z Polski niekwestionowanego lidera

- Chciałem bardzo podziękować wszystkim, którzy zdecydowali się na tworzenie Rady Przyszłości, bo są to ludzie wyłącznie bardzo, bardzo zajęci, którzy nie narzekają na brak sukcesów w nauce, w biznesie, w kreowaniu zupełnie nowej rzeczywistości - powiedział premier Donald Tusk podczas powołania Rady Przyszłości.

- To są ludzie, którzy zdobywali też dużo dla Polski, kosmos, to są ludzie, którzy potrafią produkować najbardziej cenione w tej chwili satelity, to są naukowcy, którzy wiedzą, jak naukę przetwarzać na biznes i na duże pieniądze, to jest sztuczna inteligencja, to jest biotechnologia, to jest nowoczesny przemysł obronny - kontynuował.

- Dzisiaj spotkaliśmy się w gronie ludzi wyjątkowo ambitnych, ludzi bardzo mądrych, ludzi, którzy wiedzą, jak projektować tę przyszłość tak, aby Polska była liderem, nie jednym z, nie uczestnikiem takim, jak inni tego wyścigu po lepszą przyszłość, tylko żeby była liderem w wielu dziedzinach, które w sumie będą składały się na Polskę nie tylko bardzo ambitną, nowoczesną i wygrywającą, ale też Polskę bezpieczną - mówił dalej. 

- Ten rok, tak jak z panem ministrem Domańskim, który będzie gospodarzem prac tej Rady Przyszłości, tak jak powiedzieliśmy, rok 2026 będzie, musi być rokiem przyspieszenia. Tą wielką rezerwą Polski, tym źródłem, które pozwoli nam z Polski uczynić niekwestionowanego lidera, już nie tylko regionu, ale Europy, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy - dodał.


11:20

Domański:

Jestem dumny, że zaproszenie do prac w Radzie Przyszłości zgodzili się przyjąć przedstawiciele kluczowych sektorów

- Polska to dziś 20 największa gospodarka świata i to jest sukces, sukces niezaprzeczalny, ale to nie jest sukces dany raz na zawsze. Uczestniczymy w wyścigu. Musimy budować nowe przewagi konkurencyjne, opierać nasz wzrost gospodarczy na nowych silnikach, na nowych technologiach, na najbardziej zaawansowanych rozwiązaniach. Polska musi budować swoje przewagi konkurencyjne w oparciu o największe aktywo, jakie mamy - o ludzi, jak to się czasami mówi: kapitał ludzki - powiedział Andrzej Domański podczas powołania Rady Przyszłości.

- Jestem bardzo dumny, że do prac w naszej radzie zgodzili się przyjąć zaproszenie przedstawiciele, myślę, kluczowych sektorów, kluczowych obszarów właśnie dla budowy długoterminowej konkurencji polskiej gospodarki. Kluczowe obszary, o których rozmawialiśmy w trakcie pierwszego posiedzenia rady, czyli AI, data, technologie kosmiczne, zastosowania dual-user oraz biotech, to są obszary, na których Polska będzie budowała swój wzrost gospodarczy w kolejnych latach, w kolejnych dekadach - mówił dalej.


11:27

Morawiecki ponawia wniosek o tajne posiedzenie Sejmu:

Tylko tak jesteśmy w stanie wyjaśnić moskiewskie powiązania

- Czym różni się poseł Czarzasty od marszałka Czarzastego? Tym, że ten pierwszy nie chciał pokazać swoich rosyjskich powiązań, a ten drugi już nie musi. Na czele Sejmu stoi człowiek, który do bezpośredniego powiązanego ze sobą biznesu wpuszcza moskiewski kapitał - stwierdził Mateusz Morawiecki w Sejmie.

- Człowiek, który nie chciał wypełnić przez wiele miesięcy ankiety bezpieczeństwa. Stoi człowiek, który pod rygorem odpowiedzialności karnej nie chciał odpowiedzieć na pytania służb. Wnoszę dlatego w imieniu klubu PiS o zwołanie Sejmu w trybie posiedzenia tajnego, bo tylko tak jesteśmy w stanie wyjaśnić moskiewskie powiązania marszałka Czarzastego - mówił dalej.


11:28

Czarzasty odpowiada Morawieckiemu:

Gratuluję skuteczności

- Uprzejmie pana informuję, że wczoraj ten wniosek [o tajne posiedzenie Sejmu], złożony przez państwa, był glosowany na prezydium Sejmu. 4:1 został odrzucony. Gratuluję skuteczności - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w Sejmie.


11:33

Siemoniak odpowiada Morawieckiemu:

Robienie polityki na czymś, co mogliście dawno sami wyjaśnić

- Marszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty posiada dostęp z mocy ustawy do informacji o najwyższej klauzuli tajności i służby specjalne, przede wszystkim ABW, nie wnosiły w tym zakresie żadnych zastrzeżeń i bezwzględnie realizują przepisy obowiązujące w tym zakresie - stwierdził Tomasz Siemoniak w Sejmie.

- Bardzo się dziwię temu, że akurat były premier Morawiecki w tej sprawie występuje, ponieważ za czasu, gdy był premierem, nastąpiły te zdarzenia gospodarcze, które państwo teraz kwestionują. Jakoś ani premier Morawiecki, ani ABW, ani żadne służby, które wam podlegały, palcem wtedy nie kiwnęły. Więc to ogromna obłuda i robienie polityki na czymś, co mogliście dawno sami wyjaśnić, gdybyście chcieli - mówił dalej.


13:25

Tusk:

Polska ma realne szanse dominować na Bałtyku, taka jest nasza ambicja

- Program Miecznik, a więc to jest ta fregata Wicher i następne, Burza i Huragan, to jest, jeśli dobrze pamiętam, 15 miliardów złotych. To jest inwestycja Polskiej Grupy Zbrojeniowej we współpracy z Brytyjczykami i to jest tylko część wielkiego projektu, który składa się na bezpieczny polski Bałtyk - powiedział premier Donald Tusk podczas wizyty na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.

- Gdynia to jest to najważniejsze polskie miasto na Bałtyku. Gdynia powstała po to, żeby Polska była suwerenna, żeby Polska była otwarta na cały świat. Gdynia bardzo szybko stała się jednym z największych portów na Bałtyku jeszcze przed wojną - kontynuował.

- Dzisiaj Gdynia jest bardzo ważną częścią całej aglomeracji i całego tego zespołu portów, który powoduje, że Polska dzisiaj ma realne szanse, przepraszam za słowo, ale dominować na Bałtyku, taka jest nasza ambicja. Gdynia odgrywa tutaj absolutnie kluczową rolę - mówił dalej.


13:38

Tusk:

Nasza współpraca ze Szwecją, Norwegią, Finlandią i państwami bałtyckimi staje się kluczowa dla bezpieczeństwa Europy

- Nasza coraz ściślejsza współpraca ze Szwecją, Norwegią, Finlandią, państwami bałtyckimi, jeśli chodzi o obronność, staje się i ze względu na Bałtyk, jak i ze względu na wspólną granicę z Rosją, Białorusią, staje się absolutnie kluczowa dla bezpieczeństwa Europy, dla bezpieczeństwa Polski i dla funkcjonowania NATO w tym regionie - powiedział premier Donald Tusk podczas wizyty na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.


14:17

Hołownia o pomysłach odwołania szefa klubu Polski 2050:

Przypominają mi działania PiS

- Chcę powiedzieć jasno, że podejmowane przez niektórych czy rzucane przez niektórych pomysły, żeby teraz zmienić regulamin klubu po to, żeby móc mając tę większość, którą się ma, odwołać przewodniczącego Śliza, przypominają mi działania PiS, kiedy też miał większość i też miał demokrację i organizował Sejm w Sali Kolumnowej - stwierdził Szymon Hołownia w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.


16:16

Nawrocki z okazji stulecia Gdyni przypomina o swoim projekcie ustawy:

Mam nadzieję, że stanie się to na 101 urodziny

- Chciałem i podziękować na ręce pani prezydent, i pogratulować mieszkańcom Gdyni tego pięknego jubileuszu, z głęboką świadomością tego, jak ważna jest dzisiaj dla Polski Gdynia. [...] Dziękuję wszystkim państwu za to, że duch Gdyni jest ciągle w XXI wieku w tym wspaniałym mieście - powiedział prezydent Karol Nawrocki podczas uroczystej sesji Rady Miasta Gdyni z okazji 100. urodzin miasta.

-  Chcę powiedzieć, że nie chcę być tylko kibicem rozwoju Gdyni. Chcę być z wami jako prezydent Polski. Dlatego cztery miesiące temu złożyłem do polskiego Sejmu ustawę „tak dla polskich portów”, w której zawarte są rozwiązania i Portu Zewnętrznego w Gdyni, i wybudowania, dokończenia inwestycji Drogi Czerwonej - mówił dalej.

- To ustawa skierowana do wszystkich i miałem głęboką nadzieję, że z okazji jubileuszu stulecia Gdyni będę mógł wspólnie z przedstawicielami polskiego rządu powiedzieć, że ta ustawa przeszła przez polski parlament i zyskała podpis prezydenta. Mam nadzieję, że stanie się to na 101 urodziny - stwierdził.


16:19

Hołownia o sytuacji w Polsce 2050 i utrzymaniu większości rządowej:

Mam nadzieję, że Pełczyńska-Nałęcz ma plan

- Dzisiaj musimy mieć świadomość wszyscy, którzy w tym temacie są, że większość rządowa wynosi 13, jeżeli weźmie się pod uwagę nieobecności, to 16, to jest bardzo cienka granica i tutaj trzeba bardzo wyraźnie dbać o jedność klubu - powiedział Szymon Hołownia w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

- To już nie jest partia przewodniczącego Szymona Hołowni. Mam nadzieję, że przewodnicząca Pełczyńska-Nałęcz ma plan i ma pomysł na to, jak tą trudną sytuacją w klubie zarządzić - kontynuował.


16:23

Wniosek o ENA wobec Ziobry. Prokuratura potwierdza

- W szczególności wydanie ENA jest konieczne i proporcjonalne. W ocenie prokuratura jest to jedyny środek, który na tym etapie postępowania umożliwia przeprowadzenie z podejrzaniem czynności procesowych, w tym ogłoszeniu mu zarzutów popełnienia 26 przestępstw. Żaden inny środek na tym etapie nie jest w stanie zapewnić prawidłowego dalszego toku tego postępowania w tym zakresie - stwierdził prok. Przemysław Nowak na briefingu prasowy.


17:07

Żurek apeluje do prezydenta o ''propaństwową decyzję'':

Odpowiedzialność za chaos spadnie na pana

„Wzięliśmy odpowiedzialność za przygotowanie kompromisowej ustawy, która porządkuje chaos wywołany przez neo-KRS. Dziś ta ustawa czeka wyłącznie na podpis Prezydenta RP” - napisał Waldemar Żurek na portalu X.

„Panie Prezydencie, proszę podjąć propaństwową decyzję” - zaapelował minister.

„Polacy już zapłacili realną cenę za chaos wprowadzony przez Zbigniewa Ziobrę i jego współpracowników: milionowymi karami i miliardowymi potrąceniami z funduszy unijnych, przewlekłością postępowań i tysiącami spraw czekających latami na rozstrzygnięcie, a neosędziowie nadal produkują kolejne wadliwe orzeczenia” - wskazał.

„Za chaos, jaki będzie trwał, jak pan to zawetuje, odpowiedzialność spadnie na pana”

Minister sprawiedliwości dołączył do wpisu nagranie.

- Ona [ustawa] porządkuje system. Przedłużające się procesy, niepewność prawa, uchylane wyroki na wielokrotnych zabójców, kwestionowanie wyroku rozwodowego. To widzimy w ostatnich tygodniach. To chaos w wymiarze sprawiedliwości. Przestrzegaliśmy przed tym, ale my mamy na to lek - mówi w filmie.

- Przygotowaliśmy bardzo dobrą ustawę. Ta ustawa uporządkuje to, co się dzisiaj złego dzieje w wymiarze sprawiedliwości. Przełoży się to na skrócenie procesów. Przełoży się to na na to, że obywatel, idąc do sądu, będzie wiedział, że za stołem sędziowskim zasiada sędzia - przekonuje Żurek.

- Panie prezydencie, proszę się zastanowić. 1000 nieobsadzonych etatów. Ile ludzkich spraw nie zostało załatwionych? Neo-KRS w dwóch odsłonach swoich kadencji odesłał na emeryturę 145 sędziów z powodów politycznych. Tych, którzy mogli pracować, tych, którzy chcieli pracować. Wyliczyłem ile by załatwili spraw, gdyby przez 8 lat orzekali - 633 tysiące. Tyle spraw nie zostało załatwionych przez to, że neo-KRS stała się zakładnikiem politycznej wojny - argumentuje.

- My to chcemy uporządkować, więc apelujemy: proszę podpisać tę ustawę. Za chaos, jaki będzie trwał, jak pan to zawetuje, odpowiedzialność spadnie na pana - podkreśla na koniec.


17:42

Kosiniak-Kamysz spotkał się z ambasadorem USA. Zamieścił wpis

„Rozmowa z ambasadorem Tomem Rose’m potwierdziła, że nasza współpraca na rzecz bezpieczeństwa nie ulegnie żadnej zmianie. Obecność sojusznicza w naszym kraju jest niezwykle ważnym filarem obrony wschodniej flanki” - napisał na portalu X Władysław Kosiniak-Kamysz, zamieszczając wspólne zdjęcie z dyplomatą.

Jak wskazał: „Polska to filar wschodniej flanki NATO i jeden z najpewniejszych sojuszników Stanów Zjednoczonych w Europie!”

„Polska jest dziś liderem NATO pod względem wzrostu wydatków na obronność. To jest zauważane i doceniane przez naszych sojuszników ze Stanów Zjednoczonych” - dodał szef MON.


18:05

Śliz komentuje doniesienia medialne:

Nie mam problemu z poddaniem się weryfikacji poparcia

"Skoro niektórzy wybrali drogę medialnych wrzutek, czas na kilka słów o kulisach tej 'wojny’ moimi oczami" - napisał na X Paweł Śliz.

"Obserwuję dziś próbę zmiany zasad gry w trakcie trwania meczu. To działanie nie tylko nieczyste ale również wysoce nieetyczne. Sytuacja jest prosta: posłowie i posłanki, składające wniosek o zmianę regulaminu doskonale wiedzą, że nie posiadają większości 3/5 wymaganej do zmian personalnych w prezydium. Zamiast więc przekonać nasze koleżanki i kolegów z klubu merytorycznymi argumentami, próbują siłowo zmienić regulamin pod własne potrzeby" - kontynuował w swoim wpisie.

"Składanie wniosku o zmianę regulaminu, a następnie wniosku o odwołanie na 3 minuty przed zakończeniem posiedzenia, w momencie, gdy 9 z 36 parlamentarzystów jest nieobecnych - to nie jest przejaw siły. To cyniczna kalkulacja i próba przejęcia sterów tylnymi drzwiami" - dodał.

"Od osób, które na każdym kroku tak dumnie podkreślają swoje wieloletnie doświadczenie polityczne – znacznie dłuższe od mojego – spodziewałbym się większego polotu. Zaserwowano nam amatorski skok na funkcję, który uderza w jedność całego naszego środowiska. To nie jest dobry przykład dla naszych członków, którzy ze smutkiem obserwują całą sytuację" - zaznaczył.

"Chcę postawić sprawę jasno: nie mam problemu z poddaniem się weryfikacji poparcia. Zrobię to jednak wtedy, kiedy WSZYSCY członkowie klubu będą mogli zagłosować, a nie wtedy, kiedy pasuje to parlamentarzystom wykorzystującym nieobecność kolegów" - podkreślił.

"Nie dam się manipulować metodami, które bardziej pasują do zamierzchłych czasów partyjnych intryg niż do standardów, które wspólnie obiecaliśmy wprowadzić do polskiej polityki. Moim zadaniem jest pilnowanie skuteczności Polski 2050 w parlamencie i na tym, a nie na liczeniu szabel wewnątrz partii, zamierzam się koncentrować. Zawsze walczyłem o wszystkich moich kolegów parlamentarzystów bez żadnego wyjątku. Drogie koleżanki i koledzy z klubu – moje drzwi, jak zawsze, pozostają dla Was otwarte" - podsumował.


19:37

Bosacki o propozycji kompromisu ws. ambasadorów:

Mamy nadzieję, że prezydent odpowie pozytywnie

- Pewna odwilż była widoczna również, jeśli chodzi o służby specjalne i koordynatora służb specjalnych, ale też ministra obrony, najpierw tam było, potem, mam nadzieję, dojdziemy do kompromisu ws. ambasadorów z Pałacem Prezydenckim - powiedział Marcin Bosacki w rozmowie z Markiem Tejchmanem w programie "Gość Wydarzeń" Polsat News.

- Pan premier Sikorski przedstawił daleko idące propozycje kompromisowe, mamy nadzieję, że prezydent Nawrocki na to pozytywnie odpowie - kontynuował.


19:42

Bosacki:

Jestem zszokowany tematami, które prezydent chce poruszyć na RBN

- Jestem, zaskoczony to mało powiedziane, zszokowany tymi tematami, które chce poruszyć na Radzie Bezpieczeństwa Narodowego pan prezydent - powiedział Marcin Bosacki w Polsat News.

- Osobiste uderzenie, bardzo polityczne, bardzo mało udokumentowane merytorycznie w marszałka Czarzastego, kompletnie nie wiem po co - kontynuował.

- W dwóch pozostałych [tematach] dużo więcej prezydent by się dowiedział, gdyby normalnie, w zaciszu gabinetów porozmawiał z właściwymi ministrami, np. w sprawie Rady Pokoju z ministrem, wicepremierem Radkiem Sikorskim - mówił dalej.


19:46

Bosacki:

Nie wiem, po co prezydent i jego ministrowie sypią piach w tryby relacji polsko-amerykańskich

- Polskie relacje, też rządowe, z Ameryką są z całą pewnością bardzo dobre - powiedział Marcin Bosacki w Polsat News.

- Te relacje są naprawdę na poziomie twardym, roboczym, konkretnym. Nie wiem, po co czasem prezydent, dużo częściej jego ministrowie, jak mówi doktryna Cenckiewicza, sypią piach w tryby tym razem nie tylko rządu, ale relacji polsko-amerykańskich - kontynuował.


19:50

Bosacki:

Gdyby to zależało od MSZ, nie byłoby takiej konferencji marszałka Czarzastego, natomiast w tym, co powiedział, nie było obelg

- Pan marszałek Czarzasty został zapytany oficjalnie o swoje rekomendacje lub nie na pokojowego Nobla dla Donalda Trumpa, prezydenta USA - powiedział Marcin Bosacki w Polsat News.

- Gdyby to zależało od MSZ-u, to zapewne nie byłoby takiej konferencji prasowej, pewnego teatru politycznego. Natomiast w tym, co on powiedział, nie było żadnych obelg, wbrew temu, co napisał ambasador USA, natomiast z całą pewnością ta reakcja ambasadora była, mówiąc bardzo delikatnie, niedyplomatyczna - kontynuował.


20:00

Bosacki:

Ambasador USA zachował się w sposób, który podsycał konflikt

- Tak, są kontakty z ambasadą i z Departamentem Stanu, to było niepotrzebne. Jeśli ambasador czy ambasada się poczuwa do konieczności sprostowania pewnych tez marszałka Czarzastego, to jest wiele, dziesiątki [sposobów] mniej eskalujących ten retoryczny konflikt - powiedział Marcin Bosacki w Polsat News, odpowiadając na pytanie "powiedzieliście mu to?" (strona polska ambasadorowi USA, że jego reakcja była niedyplomatyczna).

- Ambasador amerykański zachował się w sposób taki, który podsycał ten konflikt, nie wiem po co - kontynuował.

- Uwagi, zresztą publiczne, mówił o nich minister Sikorski [...] kontakty z ambasadorem Rosem i z ambasadą amerykańską trwają - mówił dalej, dopytywany, czy uwagi zostały przekazane i ambasadorowi i Departamentowi Stanu w Waszyngtonie.

- Myślę, że w ostatnich wystąpieniach pana ambasadora, także w tymże dziś opublikowanym wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" on już nie chce opowiadać o tym, czym rzekomo obraził marszałek Czarzasty. Myślę, że jest to jakaś może o stopień próba deeskalacji tego konfliktu - dodał.


20:14

Bosacki o krytyce programu SAFE:

Nie wiem, po co PiS zamienia się w lobbystę przemysłu USA

- To jest [SAFE] projekt wymyślony zresztą przez wschodnich i środkowych Europejczyków po to, żeby nasze kraje, głównie nasze kraje, kraje bałtyckie, Polska, Rumunia, to mają być najwięksi beneficjenci, my szczególnie mamy być największymi beneficjentami w wysokości 43 miliardów euro na zakupy głównie w naszym przemyśle - powiedział Marcin Bosacki w Polsat News.

- Oczywiście też przemyśle europejskim, ale subkontraktorami mogą być też i będą w niektórych wypadkach firmy spoza Unii Europejskiej, ukraińskie, norweskie czy amerykańskie - kontynuował.

- Nie wiem, po co główna siła opozycji, czyli PiS, zamienia się w lobbystę jednego przemysłu [...] jednego naszego sojusznika, nawet ważnego, którym są Stany Zjednoczone - mówił dalej.

- Jestem ciekawy, w jaki sposób ta narracja PiS-u i ośrodka prezydenckiego ma się do hasła pana prezydenta "Po pierwsze Polska, po pierwsze Polacy". Albo Polska, albo panowie mówią "po pierwsze Ameryka" - dodał, dopytywany o słowa Jacka Sasina o tym, że nie ma w Europie ani w Polsce możliwości wyprodukowania w dostatecznej ilości tak szybko takiego sprzętu, którego byśmy potrzebowali.