news
Relacja Live
03.04.2025
07:34
Sejm o deregulacji, wiatrakach i jawności cen mieszkań
Sejm wznowi obrady o 9:00 od serii pytań w sprawach bieżących, a o 11:15 wysłucha – na wniosek Polski 2050 – informacji bieżącej ws. rozpoczętych inwestycji w krajowej energetyce oraz działań podjętych przez rząd w celu obniżenia cen energii.
O 12:45 rozpocznie się I czytanie rządowego projektu ustawy, mającego na celu deregulację prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenie zasad opracowywania prawa gospodarczego. To projekt autorstwa Ministerstwa Rozwoju i Technologii, którym kieruje Krzysztof Paszyk z PSL, który ma – jak piszą wnioskodawcy – wprowadzić uproszczenia dot. etapu rozpoczynania działalności przez przedsiębiorcę oraz rozwoju przedsiębiorstwa w kolejnych latach.
O 14:15 posłowie i posłanki pochylą się nad informacją o udziale Polski w pracach UE w okresie lipiec-grudzień 2024 r. (kiedy Węgry sprawowały prezydencję w Radzie Unii Europejskiej), wraz z komisyjnym projektem uchwały w tej sprawie. O 16:30 odbędzie się II czytanie poselskiego projektu uchwały w 500. rocznicę Hołdu Pruskiego autorstwa PiS. Z kolei o 17:00 przewidziano II czytanie rządowego projektu dot. noweli ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
O 18:00 rozpocznie się I czytanie rządowego projektu tzw. ustawy wiatrakowej – najważniejsza zmiana dotyczy zniesienia wprowadzonej w 2016 roku zasady 10H, czyli złagodzenia minimalnej odległości wiatraków od budynków mieszkalnych z 700 m do 500 m.
Ostatni merytoryczny punkt porządku obrad – o 19:45 – to I czytanie złożonego przez Polskę 2050 projektu zakładającego wprowadzenie jawności cen mieszkań.
Sikorski w Brukseli z ministrami państw NATO
Dziś minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski udaje się z dwudniową wizytą do Brukseli, gdzie spotka się ze swoimi odpowiednikami z państw NATO. Wśród poruszanych tematów znajdą się aktualna sytuacja bezpieczeństwa, przygotowania do szczytu NATO w Hadze, Rada NATO-Ukraina oraz rozmowy z szefową unijnej dyplomacji Kają Kallas.
Kosiniak-Kamysz z Kallas
Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz weźmie udział w nieformalnym posiedzeniu Rady do Spraw Zagranicznych (FAC). Przyjazd i doorstep szefa MON zapanowano na 7:30. O 9:00 rozpocznie się sesja robocza nt. wsparcia militarnego UE dla Ukrainy. Natomiast o 14:30 odbędzie się konferencja prasowa Kosiniaka-Kamysza i wysokiej przedstawiciel UE do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kai Kallas.
Trzaskowski w Świętokrzyskiem, Nawrocki z członkami AmCham, Mentzen w Zachodniopomorskiem
Rafał Trzaskowski przebywa w województwie świętokrzyskim. Na 15:30 zaplanowano wiec w Starachowicach, a na 17:45 – spotkanie otwarte kandydata KO w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Popierany przez PiS kandydat Karol Nawrocki o 10:00 spotka się z członkami Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce (AmCham).
Z kolei kandydat Konfederacji Sławomir Mentzen prowadzi kampanię w województwie zachodniopomorskim. Zaplanowane spotkania: Świnoujście (14:30), Kamień Pomorski (16:00), Goleniów (17:30), Police (19:00), Szczecin (20:00).
Konferencja Glapińskiego
O 15:00 odbędzie się konferencja prasowa prezesa NBP Adama Glapińskiego. Tematem konferencji będzie bieżąca sytuacja ekonomiczna w Polsce.
08:01
Bodnar:
Jak można łączyć uczestnictwo współpracownika Giertycha w przesłuchaniu Skrzypek z tym, co stało się później?
– W jaki sposób można łączyć fakt uczestniczenia, nawet nie samego Romana Giertycha, ale jego kolegi czy współpracownika z kancelarii w przesłuchaniu pani Barbary [Skrzypek] z okolicznościami, które później się wydarzyły i to jeszcze zwłaszcza w sytuacji, kiedy teraz Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga prowadzi bardzo kompleksowe postępowanie, które wyjaśnia wszystkie te okoliczności – powiedział Adam Bodnar w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
08:11
Bodnar:
Naprawdę nie mam wpływu na to, czy ten czy inny prokurator prowadzi daną sprawę
– Te 8 lat funkcjonowania w warunkach Prawa i Sprawiedliwości spowodowało, że wielu prokuratorów musiało postawić na szali wszystko, co mieli, całe swoje wykształcenie i karierę, żeby protestować, żeby upominać się o standardy niezależnej prokuratury. I nie można teraz tym prokuratorom powiedzieć, że okej, to teraz powinniście się zajmować, nie wiem, złodziejami rowerów w jakiejś miejscowości powiatowej – powiedział Adam Bodnar w TVN24, pytany, czy uważa, że tak zaangażowany politycznie prokurator, jak Ewa Wrzosek, powinien prowadzić tak politycznie trudną sprawę.
– Pani prokurator i każdy prokurator nie jest samodzielny ze sprawą, tylko ma wsparcie swoich kolegów i koleżanek z prokuratury okręgowej i myślę, że przy tym odpowiednim wsparciu wszystkie procedury tutaj będą dochowane – kontynuował.
– Naprawdę ja nie mam wpływu na to, czy ten czy inny prokurator prowadzi daną sprawę, to jest zdecydowanie kompetencja prokuratora krajowego i oczywiście szefów poszczególnych jednostek prokuratury i naprawdę bardzo staramy się to oddzielać, bo to byłoby szkodliwe, gdybym teraz ja starał się gdzieś szukać czy wyznaczać prokuratorów do poszczególnych spraw – mówił dalej.
08:20
Pełczyńska-Nałęcz o decyzji Trumpa ws. ceł:
Możemy dostać rykoszetem
– To decyzja wykraczająca poza 20% dla UE, Trump podjął decyzję, która dotyka właściwie, tak, cła dla wszystkich, dla kolejnych prawie 70% krajów jeszcze ponad te cła 10% dla wszystkich i wśród tych krajów szczególnie „wyróżnionych” przez Donalda Trumpa, UE, co jest znaczące, bo jesteśmy najbliższym sojusznikiem, a dostajemy cła wyższe niż niektóre kraje na świecie – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w Radiu Zet.
– To znaczy, że zaczyna się eskalacja, nie chcę jeszcze powiedzieć wojna handlowa, eskalacja w której są cła, na te cła będą kolejne cła i albo się to przerwie negocjacjami i porozumieniem, albo wszystkie strony stracą, w tym Polska. Przy czym my nie jesteśmy krajem najbardziej eskponowanym akurat na relacje handlowe z USA. Możemy dostać rykoszetem, bo ucierpią inne kraje członkowskie, z którymi mamy dobry handlem – mówiła dalej.
08:22
Bodnar:
W sprawie Cyby było wiele błędów na poziomie różnych instytucji i koordynacji działań
– W tej sprawie [Ryszarda Cyby] było wiele błędów i to myślę, że na poziomie różnych instytucji i koordynacji działań ze sobą, jak również na takim poziomie komunikacyjnym, gdzieś takiego zaalarmowania, że to jest ważna sprawa i że należy bardzo dokładnie się przyjrzeć, co się będzie działo w kontekście zawieszenia wykonywania kary – powiedział Adam Bodnar w TVN24.
– Wczoraj nawet wysłałem specjalnie prokuratora z Departamentu Postępowania Sądowego w Prokuraturze Krajowej do Łodzi, żeby zapoznał się z aktami postępowania i czekam na kompleksować notatkę w tej sprawie – kontynuował.
– Nawet jeżeli mogłyby być merytoryczne powody, żeby się nie żalić [przez prokuraturę na decyzję sądu], to powstaje pytanie znowu o kwestię komunikacji. Kto został o tym powiadomiony […] ja o tym od prokuratury się nie dowiedziałem – mówił dalej.
08:26
Pełczyńska-Nałęcz o podatku od nadmiarowych zysków banków:
Można przeznaczyć na zdrowie lub obronę
– „Tak” dla podatku od nadmiarowych, nie wszystkich, nadmiarowych zysków banków, który można by przeznaczyć na zdrowie lub obronę – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w Radiu Zet.
08:28
– Dzisiejsza dyskusja, a potem głosowanie nad ustawą o elektrowniach wiatrowych na lądzie to będzie test, kto jest za suwerennością energetyczną Polski, a kto woli importować dalej węgiel z Kazachstanu. Bo ja nie mam pewności, czy węgiel z Kazachstanu jest z Kazachstanu czy z Rosji, bo de facto w tym łańcuchu dostaw nigdy nie możemy mieć stuprocentowej pewności – powiedziała Paulina Hennig-Kloska w rozmowie z Marcinem Fijołkiem w „Graffiti” Polsat News.
08:29
Bodnar o sprawie Cyby:
Będziemy proponowali rozwiązania dot. odpowiedzialności także personalnej
– Nie uciekamy od rozwiązania problemu i te wszystkie rozwiązania będziemy proponowali. One będą zarówno dotyczyły wyjaśnienia sprawy, odpowiedzialności także personalnej i po to m.in. te kwestie będą rozważane przez panią ministrę Ejchart – powiedział Adam Bodnar w TVN24 w nawiązaniu do sprawy Ryszarda Cyby.
– Tak [oczekuję wniosków personalnych], absolutnie tutaj należy się tego spodziewać i wreszcie te zmiany systemowe, tak, także tutaj musimy usiąść i w gronie Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej i Ministerstwo Sprawiedliwości i wypracować rozwiązania, które będą optymalne dla tego typu sytuacji – kontynuował.
08:31
Hennig-Kloska o ustawie wiatrakowej:
Liczę na poparcie PiS, przecież rząd Morawieckiego przyjął taki projekt
– Liczę na poparcie [ustawy wiatrakowej ze strony] klubu PiS, bo przecież rząd Mateusza Morawieckiego przyjął również ustawę o 500 metrach, jeszcze kiedy rządzili. Tylko potem poseł Suski złożył tę papierową poprawkę blokującą – powiedziała Paulina Hennig-Kloska w „Graffiti” Polsat News.
08:34
Sikorski o decyzji Trumpa ws. ceł:
Jestem ciekaw jak nasza prawica wytłumaczy
– Jestem ciekaw jak nasza prawica wytłumaczy to, że cła jakie prezydent Trump nakłada na Unię Europejską mają być dwa razy wyższe niż na Rosję – napisał Radosław Sikorski w social media.
Jestem ciekaw jak nasza prawica wytłumaczy to, że cła jakie prezydent Trump nakłada na Unię Europejską mają być dwa razy wyższe niż na Rosję.
— Radosław Sikorski 🇵🇱🇪🇺 (@sikorskiradek) April 3, 2025
08:34
Bodnar:
Będą zarzuty za stosowanie Pegasusa
– Będą – powiedział Adam Bodnar w TVN24, pytany, czy będą zarzuty za stosowanie Pegasusa.
– Postępowanie idzie w dwóch kierunkach, tzn. w tym kierunku indywidualnym, jeżeli chodzi o ocenę dot. podejmowania decyzji w stosunku do konkretnych osób i wtedy to będzie bardziej odpowiedzialność poszczególnych funkcjonariuszy i druga rzecz, to jest na ile w ogóle to oprogramowanie mogło być używane na terytorium Rzeczpospolitej – kontynuował.
08:38
Pełczyńska-Nałęcz pytana czy Lewica blokuje prace rządu:
I tak i nie
– I tak i nie [Lewica brakuje prace rządu]. Zależy od czego – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w Radiu Zet.
– W większości spraw idziemy do przodu, bo o tych sprawach nie słychać, bo przechodzi szereg różnych ustaw, w których jest zgoda rządowa, natomiast są ustawy, w których się różnimy. Uczciwie bym powiedziała, że mówienie, że jedna partia blokuje, a inne niczego nie blokują, to bardzo niesprawiedliwe – mówiła dalej.
08:38
Pełczyńska-Nałęcz:
Nie pójdę na marsz Tuska i Trzaskowskiego
– Nie [nie pójdę na marsz Tuska i Trzaskowskiego] – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w Radiu Zet.
08:39
Hennig-Kloska o starciu Kaczyński-Giertych:
Celowa prowokacja prezesa PiS
– Oczywiście celowa prowokacja pana prezesa, bo nazwanie kogoś „sadystą” musi się kończyć sprzeciwem i protestem tej drugiej strony – powiedziała Paulina Hennig-Kloska w „Graffiti” Polsat News, odnosząc się do sejmowego starcia Kaczyński-Giertych.
– Brakuje mi osobiście marszałka Hołowni na sali plenarnej, który potrafi rozładowywać tego typu napięcia, natomiast niewątpliwie marszałek Zgorzelski też bardzo dobrze, trzeźwo zrobił przerwę. Emocje opadły i dobrze, że nie doszło do jakiejś eskalacji, bo mogły się różne rzeczy wydarzyć – oceniła.
– Muszę przyznać, że tak zaciśniętej pięści prezesa, jak wczoraj, to jeszcze nie widziałam. To pokazuje też, w jakiej trudnej sytuacji znajduje się prawica, której po prostu puszczają nerwy – dodała.
08:41
– Mamy przygotowaną całą dokumentację […] z panem ministrem Tomaszem Siemoniakiem pracuję nad tym tematem, przy oczywiście także zaangażowaniu pana premiera, mamy także skompletowany skład komisji – powiedział Adam Bodnar w TVN24, pytany, co dzieje się w sprawie powoływania komisji i badania nadużyć poprzedniej władzy wobec aktywistów.
– To będą osoby ze środowiska naukowego, środowiska organizacji pozarządowych, osób także, które były także bardzo doświadczone w monitorowaniu tego, co się działo w latach 2015-2023. Także […] chcemy zaprezentować cele, główne zadania i skład tej komisji 7 kwietnia rano – kontynuował.
– Uzgodniliśmy, że taką dobrą kandydatką [by stanąć na czele komisji] byłaby pani mecenas Sylwia Gregorczyk-Abram – mówił dalej.
08:43
Pełczyńska-Nałęcz o zmianach w składce zdrowotnej:
Ciągle liczę, że Lewica zrozumie, że jest zobowiązanie całej koalicji
– Trzeba zrobić wszystko, co możliwe, żeby to przegłosować [zmiany w składce zdrowotnej]. Ciągle liczę tutaj, że Lewica zrozumie, że jest zobowiązanie całej koalicji wspólnie. [Jak nie], to wtedy ponowimy takie samo rozwiązanie jako projekt poselski – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w Radiu Zet.
08:47
Domański o decyzji Trumpa:
Polska i Europa wyjdą z tego silniejsze
– To nie jest optymistyczny poranek dla konsumentów i firm, ale Polska i Europa wyjdą z tego silniejsze – napisał w social media Andrzej Domański, minister finansów.
To nie jest optymistyczny poranek dla konsumentów i firm, ale Polska i Europa wyjdą z tego silniejsze.
— Andrzej Domański (@Domanski_Andrz) April 3, 2025
09:01
Hennig-Kloska o cenach prądu:
Jeśli będzie trzeba, to będziemy dalej je mrozić
– Jeżeli chcemy obniżać ceny energii, to musimy budować OZE. Bo widać, że kiedy mamy więcej energii z OZE, to po prostu energia jest danego dnia na rynku tańsza – powiedziała Paulina Hennig-Kloska w „Graffiti” Polsat News.
– Jeżeli chodzi o rachunki dla gospodarki, to one już nominalnie spadają. Umowy dwustronne zawierane w ostatnich miesiącach są poniżej tej ceny ustawowej, niegdyś mrożonej, na poziomie 693 złote. Dla gospodarstw domowych ta cena była mrożona na poziomie niższym i czekamy na przegląd taryf – mówiła dalej.
Jak zaznaczyła: – Ciężko wychodzić z 10-15-letnich zaległości w energetyce w rok. Niemniej, dzisiaj cena na rynku hurtowym jest na poziomie 430 – 450 w ujęciu średniookresowym i ona spada. Niemniej, spółki zawsze działają z pewnym opóźnieniem.
– Rząd nie chce doprowadzić do tego absolutnie i nasza wola jest taka, aby te ceny nie rosły w dalszej połowie roku. Po przeglądzie taryf, bo my mamy mrożenie na 3 kwartały, rząd podejmie decyzje, co dalej. […] Jest wola, aby doprowadzić do cen rynkowych poniżej cen ustawowych – kontynuowała.
– Jeżeli będzie trzeba, to będziemy mrozić oczywiście dalej – wskazała.
09:12
Gazety Wyborczej:
Boicie się, żeby do Polaków nie trafiło prawdziwe oblicze tęczowego Rafała?". Szefernaker o "groźbach prawnych
– Posłuchajcie, to historia jak z krajów trzeciego świata. Jako sztab Karola Nawrockiego wystąpiliśmy do agencji Gazety Wyborczej o możliwość odpłatnego udostępnienia tego zdjęcia – mówi Paweł Szefernaker na nagraniu opublikowanym w mediach społecznościowych.
Na zdjęciu widać kandydata KO Rafała Trzaskowskiego uczestniczącego w warszawskiej paradzie równości.
– Jak się domyślacie, nie sprzedano nam tego zdjęcia, a ja całą sytuację opisałem na moim profilu na portalu X. I teraz najważniejsze – co robi Gazeta Wyborcza? Rękami swojego dziennikarza grozi mi podjęciem kroków prawnych – mówi szef sztabu Karola Nawrockiego.
– Aż tak bardzo boicie się, żeby do Polaków nie trafiło prawdziwe oblicze tęczowego Rafała? – pyta polityk PiS.
Pytacie o co chodzi? Tak wygląda sprawa ze zdjęciem #TeczowyRafal i groźbami prawnymi ze strony redakcji Gazety Wyborczej ⤵️ pic.twitter.com/QstbpzRk4r
— Paweł Szefernaker 🇵🇱 (@szefernaker) April 3, 2025
09:40
Kaczyński w prokuraturze:
Doszło do poważnego przestępstwa
– Uważam że tutaj doszło do poważnego przestępstwa, ale o tym już będę mówił z prokuratorem. To praktyka stale stosowana, że jest pełnomocnik. Tego, że nie było, wynikało ze złej woli, jakichś złych zamiarów wykraczających poza Kodeks postępowania karnego i ponieważ wiedzieli, że stan zdrowia śp. Barbary Skrzypek jest zły, no to musieli brać pod uwagę konsekwencje, a to już wchodzą w grę bardzo ciężkie paragrafy, a dokładnie artykuły Kodeksu – stwierdził Jarosław Kaczyński w rozmowie z dziennikarzami.
– Mieliśmy tutaj do czynienia z sytuacją skandaliczną, kryminalną i mam nadzieję, że przyjdzie czas, że tak to zostanie ocenione i zostaną wyciągnięte odpowiednie wnioski – mówił dalej.
Prezes PiS stawił się w Prokuraturze Okręgowej Warszawa-Praga, gdzie ma zostać przesłuchany ws. śmierci Barbary Skrzypek.
09:45
Kaczyński o Giertychu:
Mam nadzieję, że resztę życia spędzi w więzieniu
– Ale Giertych to jest człowiek, który – mam nadzieję – resztę życia spędzi w więzieniu. Bardzo poważna, artykuł 127, od 10 lat do dożywotniego więzienia. Według mnie uczestniczy w tym przedsięwzięciu i powinien uzyskać, choćby ze względu na tę śmierć, najwyższy wymiar kary, czyli dożywotnie więzienie – stwierdził Jarosław Kaczyński w rozmowie z dziennikarzami.
09:46
Kaczyński:
Wrzosek powinna skończyć w państwowych zakładach karnych
– Pani Wrzosek – mam nadzieję – skończy tam, gdzie powinna skończyć, to znaczy w państwowych zakładach karnych i na to bardzo, bardzo długie lata – stwierdził Jarosław Kaczyński w rozmowie z dziennikarzami.
10:29
Nawrocki:
Jestem w głębokich obawach, że cła odwetowe UE wpłyną negatywnie na dobrobyt w państwie polskim
– Musimy sobie uświadomić, że prezydent Donald Trump, podejmując wczoraj swoje decyzje, które zapowiadał w kampanii wyborczej, reaguje na pewien geopolityczny kryzys, ale także kryzys UE. Znam też strukturę UE i te rozstrzygnięcia, jeżeli zostaną wprowadzone, cła odwetowe, nie będą dobre dla mojego kraju, dla naszego kraju, dla Polski, bowiem już słyszymy, że UE zamierza przyspieszyć umowy z państwami Mercosur i wiemy, że UE będzie podejmowała swoje decyzje wyłącznie w interesie największych w UE, Francji i Niemiec – stwierdził Karol Nawrocki w AmCham.
– To, co stało się wczoraj, nie jest dobre dla UE, dla Polski. Jestem w głębokich obawach, że cła odwetowe UE wpłyną negatywnie na dobrobyt w państwie polskim – mówił dalej.
10:33
Nawrocki:
Będę gotowy jako prezydent RP, aby w interesie państwa polskiego, kwestie celne negocjować bezpośrednio z USA
– Myślę, że straciliśmy szanse jako państwo polskie, do budowania relacji UE-USA, nie wykorzystując momentu polskiej prezydencji w UE – stwierdził Karol Nawrocki w AmCham.
– Dla dobrego życia Polaków i rozwijania relacji polsko-amerykańskich, jestem gotowy i będę gotowy jako prezydent RP, aby w interesie państwa polskiego, kwestie celne negocjować bezpośrednio z USA w relacjach bilateralnych. Moim zobowiązaniem jest państwo polskie i obywatele państwa polskiego – mówił dalej.
10:43
Nawrocki o prezydencji:
Straciliśmy szanse jako państwo polskie do budowania relacji UE-USA
– Straciliśmy niestety tę szansę, nie wykorzystaliśmy prezydencji Polski w Radzie UE, rozmawiałem o tym z premier Meloni, bo to pani premier planuje zwołać taki szczyt. Myślę, że straciliśmy szanse jako państwo polskie do budowania relacji UE-USA, nie wykorzystując momentu polskiej prezydencji – stwierdził Karol Nawrocki w AmCham.
11:39
Sikorski:
To pierwsze spotkanie ministerialne NATO z udziałem Marco Rubio, jestem bardzo ciekaw jego wizji sojuszu
– Bardzo się cieszę, że mogę brać dzisiaj udział w spotkaniu ministerialnym Sojuszu Północnoatlantyckiego, będzie to pierwsze spotkanie z udziałem sekretarza stanu USA Marco Rubio i bardzo jestem ciekaw jego wizji rozwoju sojuszu – powiedział Radosław Sikorski w rozmowie z dziennikarzami przed spotkaniem ministrów spraw zagranicznych państw NATO w Brukseli.
12:50
w Sejmie:
Nie daruję tego". Giertych o okrzykach "morderca
– Ja wczoraj zostałem dopuszczony do głosu przez pana marszałka Zgorzelskiego. Dostałem prawo głosu. Nagle pojawia się bez żadnego trybu prezes PiS, próbuje mnie zepchnąć z mównicy, wygłasza alternatywne wystąpienie, jak nie radzi sobie z tym, że ja mu nie ustąpiłem, to nagle dołączają się posłowie PiS-u i wykrzykują do mnie „morderco”? – powiedział Roman Giertych na konferencji prasowej zespołu ds. rozliczeń PiS.
– Na podstawie tego, że adwokat z mojej kancelarii brał udział w przesłuchaniu, miłym, delikatnym, pani Barbary Skrzypek? To jest po prostu niebywała bezczelność. Nie daruję tego, uważam, że tego typu rzeczy nie mogą pozostać bez reakcji i wszystkie osoby za to odpowiedzialne powinny ponieść stanowcze konsekwencje – kontynuował.
– Domagam się od Prezydium Sejmu przede wszystkim, aby te konsekwencje wyciągnąć zgodnie z regulaminem Sejmu, bo wszystkie te osoby utrudniały mi wystąpienie, do którego zostałem upoważniony przez marszałka Zgorzelskiego – mówił dalej.
13:01
Giertych:
Kaczyński idzie w niepoczytalność, chce się przedstawić jako wariat
– To są rzeczy niebywałe, oskarżać kogoś o morderstwo na podstawie własnych wymysłów i własnego strachu. […] Ja rozumiem troszeczkę Jarosława Kaczyńskiego, bo jego sytuacja prawna jest bardzo trudna i moim zdaniem on idzie w niepoczytalność po prostu. Wszystko na to wskazuje, że […] pan Kaczyński chce się przedstawić jako po prostu taki wariat, który nie kontroluje już swoich słów – powiedział Roman Giertych na konferencji prasowej zespołu ds. rozliczeń PiS.
– To, co on dzisiaj powiedział odnośnie Norymbergi, kary śmierci dla mnie, kary więzienia dla pani Wrzosek, to wszystko wskazuje na to, że u niego już w jakiś sposób została podjęta decyzja, aby iść w niepoczytalność, nie wiem, ze względu na wiek, stan zdrowia, tak jak mu to pewnie obrońcy napiszą, tak to on będzie realizował – kontynuował.
13:02
– Jeżeli chodzi o tych pozostałych posłów PiS-u, którzy się zgromadzili i na mnie krzyczeli, to uważam, że każdy z nich, który dosłownie minutę wcześniej modlił się do św. Jana Pawła II, a później wychodzi i oskarża osobę, o której doskonale wie, że nie ma nic wspólnego z jakimś zdarzeniem tragicznym o odpowiedzialność za to, to jest łamanie, drodzy pisowcy, przykazań bożych – powiedział Roman Giertych na konferencji prasowej zespołu ds. rozliczeń PiS.
Podczas konferencji Katarzyna Kierzek-Koperska powiedziała, że klub KO składa zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez posłów: Iwonę Arent, Przemysława Czarnka, Jarosława Kaczyńskiego, Bartosza Kownackiego, Antoniego Macierewicza i Annę Krupkę.
– Te wszystkie osoby zostały zaewidencjonowane na systemie monitoringu jako te, które krzyczały, wykrzykiwały słowo „morderca” – tłumaczyła Kierzek-Koperska.
W dalszej części konferencji Roman Giertych wyjaśnił, że zawiadomienie jest z art. 226. Kodeksu karnego, czyli znieważenie funkcjonariusza publicznego w związku z pełnieniem obowiązków służbowych i że rozważy także zawiadomienie z art. 212 (dot. zniesławienia) z oskarżenia prywatnego.
13:05
Tusk podaje szacunkowe straty dla Polski:
Cios dotkliwy i przykry, bo od najbliższego sojusznika, ale go przetrzymamy
– Według wstępnej oceny nowe amerykańskie cła mogą zmniejszyć polski PKB o 0,4 proc., czyli w ostrożnym uproszczeniu straty przekroczą 10 miliardów złotych. Cios dotkliwy i przykry, bo od najbliższego sojusznika, ale go przetrzymamy. Nasza przyjaźń polsko-amerykańska też musi przetrwać tę próbę – napisał premier Donald Tusk w social media.
Według wstępnej oceny nowe amerykańskie cła mogą zmniejszyć polski PKB o 0,4 proc., czyli w ostrożnym uproszczeniu straty przekroczą 10 miliardów złotych. Cios dotkliwy i przykry, bo od najbliższego sojusznika, ale go przetrzymamy. Nasza przyjaźń🇵🇱🇺🇸też musi przetrwać tę próbę.
— Donald Tusk (@donaldtusk) April 3, 2025
13:09
Giertych:
Myślę, że nerwowość u Barbary Skrzypek wkradła się po przesłuchaniu, może po rozmowie z Kaczyńskim
– Tak, jestem bardzo dumny [z działań mojego prawnika jeśli chodzi o przesłuchanie Barbary Skrzypek], bardzo profesjonalnie wyglądało przesłuchanie, z protokołu wynika, że zadał bardzo profesjonalne pytanie, otrzymał odpowiedź i miał bardzo, jak mi relacjonował, dobrą rozmowę na korytarzu z panią Barbarą Skrzypek, nie było żadnej nerwowości w czasie tego przesłuchania – powiedział Roman Giertych na konferencji prasowej zespołu ds. rozliczeń PiS.
– Ja myślę, że ta nerwowość wkradła się później, myślę, że prokuratura ustali, dlaczego i jak to się stało, że ta nerwowość u pani Barbary Skrzypek nastąpiła, może po rozmowie z Jarosławem Kaczyńskim – kontynuował.
13:21
Kaczyński po wizycie w prokuraturze:
Przyzwoite przesłuchanie
– To było przyzwoite przesłuchanie, pan prokurator i pani prokurator protokolantka zachowywali się tak, jak trzeba, całkowicie właściwie. Odpowiedziałem na wszystkie pytania odnoszące się do kontaktów z panią Barbarą Skrzypek, szczególnie w tym ostatnim okresie, ostatnich dni przed jej śmiercią a także bezpośredniego okresu po śmierci – stwierdził Jarosław Kaczyński na briefingu prasowym.
13:23
Giertych:
Kaczyński powiedział, że chciałby dla mnie dożywocia lub kary śmierci. Co będziesz mówił Jarku, jak zostaniesz skazany?
– Jarosław Kaczyński dzisiaj powiedział, że chciałby dla mnie dożywocia lub kary śmierci. Ja mam takie pytanie Jarku, czy ta śmierć będzie poprzedzona torturami, czy też nie, bo mam zrozumiałą ciekawość w tym zakresie – powiedział Roman Giertych na konferencji prasowej zespołu ds. rozliczeń PiS.
– Na poważnie to uważam, że to jest część jego strategii budowania jego wizerunku od nowa jako osoby skrajnie niepoczytalnej i takiego wariata, bo przyrównywanie w tej historii do zbrodniarzy hitlerowskich sądzonych w Norymberdze, to są już najmocniejsze z możliwych słów – kontynuował.
– Co Jarku będziesz mówił, jak będziemy uczestniczyć w twoim przesłuchaniu jako podejrzanego? Co będziesz mówił, jak zasiądziesz na ławie oskarżonych albo jak zostaniesz skazany? Musisz mieć jakiś zapas słów, bo to już wyczerpuje się do końca i wydaje mi się, że tu już mocniejszych słów użyć nie mógł – mówił dalej.
13:29
Giertych:
Nic nie zmieni trybu rozliczeń, będziemy jeszcze więcej naciskać na prokuraturę
– Nic nie zmieni tego trybu rozliczania, które podjęliśmy, jeszcze więcej będziemy naciskać na prokuraturę, żeby to szybciej wszystko robiła, jeszcze bardziej będziemy wywierać presję, żadne tego typu ataki, wyzwiska, groźby dożywotniego więzienia czy kary śmierci nie zmienią panie Jarosławie Kaczyński tego, że będziesz pan i pana cała formacja do końca, do ostatniej złotówki rozliczony – powiedział Roman Giertych na konferencji prasowej zespołu ds. rozliczeń PiS.
13:43
Giertych:
Sprawa, która przywiodła polityków PiS-u do tego szaleństwa, jest na końcowym etapie zbierania dowodów
– Warto pamiętać, jak państwo obserwujecie te sceny, takiej bym powiedział agresji czy szaleństwa ze strony polityków PiS-u, że sprawa, która przywiodła ich do tego szaleństwa, jest bardzo poważną sprawą kryminalną. I to sprawą, która, wydaje mi się, jest już na końcowym etapie, jeżeli chodzi o zbieranie materiału dowodowego – powiedział Roman Giertych na konferencji prasowej zespołu ds. rozliczeń PiS.
– Ja chciałem przypomnieć jedno zdanie […] z nagrań, które zostały ujawnione przed 5 latami […]. Są zawarte zdania Jarosława Kaczyńskiego: „jestem gotów w tym sądzie zeznać, że ta robota była robiona dla nas, znaczy dla Srebrnej. Ja to zeznam, bo tak jest, wy macie mocne argumenty w postaci tej uchwały zarządu”. I te słowa świadczyły o tym, że Jarosław Kaczyński zdawał sobie sprawę, że ma po prostu dług wobec pana Birgfellnera, ten dług nigdy nie został zwrócony. A takie działanie nazywamy w Kodeksie karnym po prostu oszustwem – kontynuował.
– W związku z zeznaniami pani Barbary Skrzypek pojawił się drugi wątek tej sprawy […]. Mi się wydaje, że nasz zespół też tym się zajmie. Mianowicie wątek wykorzystania pozycji pana Kaczyńskiego do załatwienia sobie 300 milionów euro kredytu – mówił dalej.
– Chciałbym przedstawić przed waszymi oczyma taką oto scenę, w której premier Donald Tusk wzywa prezesa jakiegoś państwowego banku, PKO BP i nakazuje mu dać kredyt 300 milionów na spółkę, której jest właścicielem. Wyobraźcie sobie państwo, co byście napisali, co byście powiedzieli, jak byście byli oburzeni taką rzeczywistością. Tymczasem tutaj mamy do czynienia z dowodami właściwie niekwestionowanymi – dodał.
– To, co zdenerwowało Jarosława Kaczyńskiego w zeznaniach Barbary Skrzypek, to był krótki fragment, w którym ona potwierdziła, że on się spotykał z prezesem Pekao S.A. w sprawach dot. tego kredytu, bo to koresponduje z zeznaniami Birgfellnera i w moim przekonaniu stanowi wystarczający dowód, aby panu Kaczyńskiemu postawić zarzut z art. 231. paragraf 2 Kodeksu karnego, tj. przekroczenia swoich uprawnień, bo poseł, polityk, prezes nie może wykorzystywać swojej funkcji publicznej do organizowania kredytu na swoje spółki – zaznaczył.
– Ten zarzut jest zagrożony karą pozbawienia wolności do lat 10, stąd widzimy to zdenerwowanie – powiedział.
14:52
– Na wtorek zaprosiłem do rozmów przedstawicieli polskiej branży motoryzacyjnej. Temat: sytuacji branży po wprowadzeniu nowych ceł przez USA – napisał premier Donald Tusk w social media.
Na wtorek zaprosiłem do rozmów przedstawicieli polskiej branży motoryzacyjnej. Temat: sytuacji branży po wprowadzeniu nowych ceł przez USA.
— Donald Tusk (@donaldtusk) April 3, 2025
15:09
Błaszczak zapowiada zawiadomienie ws. prokuratora wojskowego:
Mógł złamać klauzulę niejawności materiałów
– Przed chwilą złożyliśmy zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez prokuratora wojskowego, płk Maksjana. To ten sam prokurator, który niemal dwa tygodnie temu stawiał mi zarzuty odnośnie najpierw odtajnienia, a potem ujawnienia kompromitujących rząd Donalda Tuska materiałów dot. możliwości oddania niemal pół terytorium naszego kraju pod okupację rosyjską, pod warunkiem że doszłoby do wojny. Materiałów, które kiedy były odtajniane i ujawniane, miały charakter archiwalny – stwierdził Mariusz Błaszczak na briefingu prasowym w Sejmie.
– Płk Maksjan mógł popełnić przestępstwo polegające na tym, że podczas rozmowy z dziennikarzami, po tym przesłuchaniu posłużył się komentarzami, które w naszej ocenie mogły prowadzić do ujawnienia informacji pozostających informacjami niejawnymi, a więc mógł złamać klauzulę niejawności materiałów, o których opowiadał – mówił dalej.
– Sam płk Maksjan jest przykładem prokuratora, który może stanowić wzór stronniczości, nie jest bezstronny – zaznaczył szef klubu PiS.
15:31
Glapiński:
Zorganizujemy wyprawę do skarbca ze złotem dla przedstawicieli wszystkich klubów parlamentarnych
– Wystartował […] złoty konkurs dla polskich rodzin. Zamierzamy udostępnić nasz skarbiec z zasobami naszego złota dla przedstawicieli szerokiej opinii publicznej. Spomiędzy rodzin, które się zgłoszą, wylosuje specjalne jury trzy rodziny w składzie trzyosobowym, każda rodzina z tych trzech uda się w to nieznane miejsce, gdzie przechowujemy polskie złoto – powiedział Adam Glapiński na konferencji prasowej.
– Zorganizujemy też taką, jeśli będą zainteresowani, wizytę w naszym skarbcu wraz z tymi wszystkimi posiadanymi przez nas zasobami, to jest ogromna ilość złota, dla przedstawicieli redakcji i zorganizujemy też taką wyprawę i takie zwiedzanie, taką kontrolę społeczną dla przedstawicieli wszystkich klubów parlamentarnych, jeśli będzie zainteresowanie – kontynuował.
15:35
Glapiński sugeruje możliwą obniżkę stóp procentowych:
Zasadniczo zmieniło się nastawienie rady
– Chociaż jest decyzja o utrzymaniu [stóp procentowych], to łatwo odczytać z naszego komunikatu po posiedzeniu, że zasadniczo zmieniło się nastawienie RPP. Jak mówię RPP, to mam na myśli większość rady – stwierdził Adam Glapiński na konferencji prasowej.
– Zdaniem większości rady, to wynika jasno z komunikatu, zmieniła się znacząco czy radykalnie – mówił dalej prezes NBP.
– Rada zmienia stanowisko na takie bardziej gołębie, czyli jakby oczekuje, że sytuacja będzie zmieniać się w kierunku obniżania stóp procentowych – dodał.
15:39
Kaczyński ze wsparciem dla Szefernakera:
Istotą Platformy jest kłamstwo, dziś dotyczy to prawdziwych poglądów i sympatii Trzaskowskiego
– Istotą Platformy jest kłamstwo, okłamują Polaków na każdym kroku. Dziś dotyczy to prawdziwych poglądów i sympatii Rafała Trzaskowskiego, w tym wspierania środowisk zmierzających do demoralizacji dzieci – napisał Jarosław Kaczyński w social media.
– A przedstawiciele Gazety Wyborczej grożący Pawłowi Szefernakerowi procesami to dowód na stosowanie cenzury, by to kłamstwo wesprzeć. Poniżej, jako przestroga, zdjęcie, którego żadną miarą nie wolno rozpowszechniać – zaznaczył prezes PiS.
Istotą Platformy jest kłamstwo, okłamują Polaków na każdym kroku. Dziś dotyczy to prawdziwych poglądów i sympatii Rafała Trzaskowskiego, w tym wspierania środowisk zmierzających do demoralizacji dzieci.
A przedstawiciele Gazety Wyborczej grożący @szefernaker procesami to dowód na… pic.twitter.com/2GPryU56G3— Jarosław Kaczyński (@OficjalnyJK) April 3, 2025
15:40
Glapiński:
Jesteśmy jedynym bankiem na świecie, który ujawnia wszystkie wynagrodzenia
– Znów jakieś idiotyczne ataki się pojawiły dotyczące wynagrodzenia prezesa Narodowego Banku Polskiego. Co roku ten absurd się powtarza. Jesteśmy jedynym bankiem na świecie, który ujawnia wszystkie wynagrodzenia i gdzie całe kierownictwo, łącznie z zastępcami dyrektorów, składa oświadczenia majątkowe – powiedział Adam Glapiński na konferencji prasowej.
– Jesteśmy najbardziej przezroczyści ze wszystkich możliwych instytucji finansowych. […] Cała piramida zarobków, wynagrodzeń w Narodowym Banku Polskim jest podwiązana pod wynagrodzenie prezesa, tak zdecydował Parlament Rzeczpospolitej Polskiej. Jeśli wynagrodzenia mają rosnąć wszystkich pracowników, począwszy od kierowców, strażników itd., muszą rosnąć wynagrodzenia prezesa. To wymyślił parlament – kontynuował.
15:48
Kosiniak-Kamysz:
Ukraina i Europa osiągną pokój, jeżeli będą silne
– Droga Kajo [Kallas], bardzo dziękuję za to, że jesteś z nami dzisiaj, że prowadziłaś obrady, spotkanie nieformalne ministrów obrony wszystkich państw Unii Europejskiej połączone ze spotkaniem z ministrem obrony Ukrainy, jego zastępcą, który był tutaj u nas w Warszawie – stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej.
– Zjednoczeni we wsparciu dla Ukrainy, wsparciu, które jest konieczne, żeby uzyskać pokój. Ukraina uzyska pokój, pokój sprawiedliwy, bo tylko taki możemy rozważać, żaden inny nie powinien być brany pod uwagę. Ukraina osiągnie pokój, Europa osiągnie pokój tylko, jak będzie silna – kontynuował.
15:52
Glapiński o inflacji w kolejnych kwartałach:
Będzie wyraźnie niższa, niż można było przypuszczać
– Ta inflacja dzisiaj wysoka […] jest głównie skutkiem czynników regulacyjno-fiskalnych. Ta inflacja nie wynika z czynników rynkowych, nie wynika z działań też Narodowego Banku Polskiego czy innych banków, to jest działanie regulacyjno-fiskalne, działanie rządu, administracji rządowej i centralnych tych urzędów, które regulują różnego rodzaju ceny, prądu, gazu itd. – powiedział Adam Glapiński na konferencji prasowej.
– Także dynamika cen żywności skądinąd utrzymuje się na wysokim poziomie, ale proszę pamiętać, że nastąpił wzrost stawki podatku VAT w zeszłym roku. […] Inflację podbijają ponadto administrowane ceny zaopatrywania w zimną wodę i usługi kanalizacyjne […] skutki podniesienia akcyzy na papierosy i tytoń […]. Przy tym koszyku, przy tych danych GUS-u, nie ma inflacji 5,4% […] tylko jest 4,9% – kontynuował.
– Nowe dane GUS zmieniły też właśnie inflację bazową, co jeszcze jest bardziej dla mnie ważne. Można oceniać, że w I kwartale inflacja bazowa obniżyła się w pobliże górnej granicy odchyleń od celu NBP, czyli 3,5%. I taki poziom inflacji bazowej […] było 4,1%, jest 3,5% – mówił dalej.
– Uwzględnienie tych nowych danych […] wraz z niższymi cenami ropy naftowej na świecie […] powoduje, że również rewizji ulega prognozowana ścieżka inflacji na kolejne kwartały. […] Mieliśmy mieć na koniec roku 4,8% […] w tej chwili według wyliczeń […] wynika 4,2%, istotna różnica. […] Ona cały czas będzie podwyższona, bo cel jest 2,5% +/- 1%, ale będzie wyraźnie niższa, niż można było przypuszczać, biorąc pod uwagę wcześniejsze dane GUS – dodał.
15:53
Glapiński o podwyższeniu kwoty wolnej:
Potężne uderzenie w dyscyplinę fiskalną
– Rząd nie wycofuje się z zapowiedzi kwoty wolnej od podatku. Jest powrót do tej koncepcji kwoty wolnej i uroczyste powtórzenie, że będzie przywrócona ta kwota wolna od podatku. Choć nie ma jednocześnie jakiegoś działania prawnego w tym zakresie. Oczywiście ta kwota wolna od podatku to potężne uderzenie w dyscyplinę fiskalną i przywrócenie jakieś równowagi fiskalnej. To też musimy brać pod uwagę, że to nastąpi – stwierdził Adam Glapiński na konferencji prasowej.
15:54
Kosiniak-Kamysz:
Wsparcie dla Ukrainy będzie kontynuowane, dopóki taka potrzeba istnieje
– Wszystkie te inicjatywy przekazywania uzbrojenia, ćwiczeń, treningu dla żołnierzy ukraińskich prowadzonych w krajach Unii Europejskiej, całej misji wsparcia, szkolenia wojskowego prowadzonej przez Unię Europejską de facto od samego początku wybuchu pełnoskalowej wojny na Ukrainie, będą kontynuowane do czasu, dopóki taka potrzeba istnieje, do czasu do kiedy Ukraina naszego wsparcia potrzebować będzie – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej.
15:54
Kosiniak-Kamysz o zwiększaniu zdolności obronnych UE:
Musimy być na tyle silni, żeby do wojny nie doszło
– Widać, że Unia Europejska, Europa się obudziła do zasadniczego działania. To jest strategiczny dokument [biała księga], który pierwszy raz w historii UE jest przyjmowany, który gwarantuje nie tylko zacne miejsce dla przemysłu zbrojeniowego w strategii UE – stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej.
– To nie jest zobowiązanie, które wynika z naszego widzimisię. To jest zobowiązanie egzystencjalne, musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze i musimy być na tyle silni, żeby do wojny nie doszło, to jest działania, aby zachować pokój w Europie. To jest działanie po to, żebyśmy byli tak silni, żeby nigdy żadnemu państwu nie opłacało się zaatakować Unii Europejskiej czy NATO – kontynuował.
17:19
Trzaskowski w Starachowicach:
Jestem przekonany, że jak wygramy tu, to będzie nas to niosło do zwycięstwa
– W 2020 roku dosłownie 2% różnicy z Andrzejem Dudą, a w tym roku wygramy, ja przyjechałem wygrać. Pomożecie państwo? Jestem przekonany, że jak wygramy w Starachowicach, to jest szansa, żeby odbić cały region, żeby właśnie wygrać tutaj i to nas będzie niosło do zwycięstwa – stwierdził Rafał Trzaskowski w Starachowicach.
– To bardzo ważne, że mamy właśnie szanse w takich miejscach jak Starachowice na dobry wynik i dlatego jestem przekonany, że jeżeli państwo pomożecie, jeżeli wszyscy tłumnie stawimy się przy urnach wyborczych, to jest olbrzymia szansa, aby w Starachowicach wygrać – dodał.
17:19
– Chciałem też jasno powiedzieć, że z olbrzymim niepokojem, a tak naprawdę niedowierzaniem słuchałem tego, co mówi mój konkurent, pan Karol Nawrocki, o tym, co nam się szykuje. Dlatego, że on mówił o tych cłach, które Amerykanie chcą wprowadzić na między innymi polskie towary, z wielkim zrozumieniem i z wielkim zadowoleniem, że Amerykanie chcą wprowadzić cła na towary z Polski, co oczywiście wpłynie na nasze miejsca pracy – powiedział Rafał Trzaskowski w Starachowicach.
– Nie mogłem w to uwierzyć, że ktoś może w ten sposób się wypowiadać na temat ceł, które inne państwo nakłada na polskie towary. A trzeba w tym momencie zadać pytanie – jaki interes pan Karol Nawrocki chce w tej chwili reprezentować? Dlatego, że obowiązkiem każdego polskiego polityka jest przede wszystkim dbać o nasz polski interes narodowy – kontynuował.
17:20
Trzaskowski:
Dzisiaj nie jest czas bić się o dostęp do mównicy sejmowej, ani kłócić się, kto jest wyższy, a kto niższy
– Dzisiaj Prezydent Rzeczpospolitej powinien być osobą, która będzie walczyć, przez cały czas będzie walczyć, o to, żebyśmy w sprawach zasadniczych mówili jednym głosem – stwierdził Rafał Trzaskowski w Starachowicach.
– Widzicie, co się dzieje w tych ostatnich dniach. Ja wiem, że czasami chcemy, żeby sceny, które obserwujemy, żeby one budziły pewne emocje, ale dzisiaj naprawdę nie jest czas, żeby się licytować na to, kto jest wyższy, a kto jest niższy i bić się o dostęp do mównicy sejmowej. Dzisiaj kompletnie nie o to chodzi drodzy państwo, przestańmy się ścigać na tak tanie argumenty, tylko się zastanówmy, co możemy zrobić razem – kontynuował.
17:20
Trzaskowski:
Polską odpowiedzią na cła powinno być wspieranie naszego przemysłu
– Jeżeli cała Europa mówi, że musimy dzisiaj inwestować w przemysł nasz europejski, to jest wielka szansa dla Polski, żeby namawiać wszystkich do tego, żeby wzmacniać nasze zdolności przemysłowe. To my powinniśmy produkować jak najwięcej, po to, żeby pokazać siłę polskiej gospodarki, żeby nasz sprzęt, służył naszym wojskom i żeby ten sprzęt sprzedawany był w całej Europie, a nawet na całym świecie – stwierdził Rafał Trzaskowski w Starachowicach.
– Naszą odpowiedzią na cła, na wojnę handlową, powinno być wspieranie naszego przemysłu, bo to nie budzi konfliktu, tylko wzmacnia Polskę i wzmacnia Europę – dodał.
17:21
Trzaskowski o reakcji na cła amerykańskie i wzmacnianiu polskiego przemysłu:
Trzeba robić dokładnie to samo, mówić, że zależy nam dokładnie na tym samym
– Ja jak oglądałem Trumpa, nie zgadzam się drodzy państwo z tym, co on proponuje, dlatego, że najczęściej jest tak, że jak się podwyższa cła, to potem rykoszetem dostają wszyscy, również dostaną rykoszetem moim zdaniem Amerykanie. Ale widać ten ogień w jego oczach, kiedy mówi o dumie, kiedy mówi o tworzeniu nowych miejsc pracy, kiedy mówi o tym, że Amerykanie dadzą sobie sami rade, widać tę dumę, widać tę siłę – powiedział Rafał Trzaskowski w Starachowicach.
– Nie zgadzając się z jego receptami, tłumacząc mu, bo przez cały czas tłumaczymy Amerykanom, że akurat między nami nie powinno być żadnych zatargów, ale trzeba w moim poczuciu robić dokładnie to samo, nie odpowiadać potakiwaniem, bo my mamy swoją dumę, mamy swoją siłę, ale mówić jasno, dokładnie na tym samym nam zależy – kontynuował.
18:11
Sasin o cłach Trumpa:
Efekt wojny, którą z Ameryką toczą elity europejskie
– Bo jakby się posłuchało niektórych polityków PO, to właściwie można by wnioskować, że to PiS wprowadziło cła na Europę, a nie Donald Trump. To, że tak się dzieje, ubolewamy nad tym, natomiast jest to efekt – trzeba to wyraźnie powiedzieć – tej wojny, którą z Ameryką toczą dzisiaj elity europejskie, które nie potrafią rozmawiać – stwierdził Jacek Sasin w RMF FM.
– Europa dzisiaj unika poważnych rozmów z administracją amerykańską. Trzeba rozmawiać, a jak sobie ma inacaej Europa poradzić, jeżeli nie znajdzie wspólnego języka z administracją Donalda Trumpa? – mówił dalej.
18:16
Sasin:
Tusk zbiera gorzkie owoce swojej głupiej polityki
– Kieruję tutaj ogromne pretensje wobec Donalda Tuska, który dzisiaj stoi na czele, można powiedzieć, stoi na czele UE, b przecież to Polska tę prezydencję w UE sprawuje. Pytam się, co zrobił w tej sprawie, żeby uniknąć tego, co się wydarzyło, jakie rozmowy były prowadzone, jakie Tusk prowadził rozmowy z administracją, dlaczego nie było szczytu Europa-Ameryka, żeby rozmawiać o cłach – stwierdził Jacek Sasin w RMF FM.
– Donald Tusk dzisiaj rzeczywiście zbiera gorzkie owoce swojej głupiej polityki, która polegała na atakowaniu Donalda Trumpa wtedy, kiedy jeszcze nie był prezydentem – mówił dalej.
– Pytam, zadaję pytanie, bo widzę tutaj bardzo silny związek. Co Donald Tusk zrobił jako przywódca dzisiaj Polski i w pewnym sensie UE, bo przypominam, że jest prezydencja, aby przynajmniej spróbować złagodzić te działania Donalda Trumpa, czy w ogóle była jakaś rozmowa, próba rozmowy – zaznaczył.
18:24
Sasin o wyborach prezydenckich:
To będzie referendum nad rządem Tuska
– [Karol Nawrocki] wygra te wybory, ponieważ to będzie referendum nad rządem Tuska. Naród ten rząd Tuska odrzuci, bo go ocenia fatalnie dzisiaj. To są bezlitosne sondaże, które dzisiaj wskazują, że Tusk i jego rząd są oceniani po tych kilkunastu miesiącach znacząco gorzej – stwierdził Jacek Sasin w RMF FM.
18:27
Trzaskowski:
Darmowe studia, opieka medyczna i wszystkie programy socjalne powinny być nienaruszalne
– Dzisiaj, jak słyszę całkowicie nieracjonalne propozycje, to Prezydent Rzeczpospolitej jest od tego, żeby powiedzieć, co jest nienaruszalne. Bezpieczeństwo jest nienaruszalne. Dzisiaj nasze doświadczenia właśnie dotyczące budowy polskiego przemysłu, miejsc pracy, to jest nienaruszalne – powiedział Rafał Trzaskowski w Ostrowcu Świętokrzyskim.
– Ale również nienaruszalne są zdobycze tych ostatnich 30 kilku lat, a mianowicie darmowe studia, darmowa opieka medyczna, wszystkie programy socjalne, które były wprowadzane przez kolejne rządy, one powinny być nienaruszalne, to powinno być jasne, że tego nie będziemy dotykać – kontynuował.
18:29
Trzaskowski:
Nie możemy próbować tworzyć Polski tylko dla bogatych, młodych i zdrowych
– Wydawało mi się, że każdy z kandydatów to rozumie, że naszą największą zdobyczą jest empatia i solidarność. Tego przede wszystkim nie wolno kwestionować, bo nie możemy próbować tworzyć Polski tylko dla bogatych, młodych i zdrowych – powiedział Rafał Trzaskowski w Ostrowcu Świętokrzyskim.
18:49
Trzaskowski:
Z Trumpem trzeba rozmawiać po partnersku – mamy mega mocne karty, jedzmy razem Prince Polo
– Z prezydentem Trumpem trzeba rozmawiać po partnersku. Nie tak jak PiS, który jest w stanie wszystko pochwalić, nawet jeżeli te decyzje kłócą się z naszym interesem narodowym, tylko po partnersku: prezydencie Trump, jesteśmy gotowi do współpracy, mamy mega mocne karty, jedzmy razem Prince Polo – powiedział Rafał Trzaskowski w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Kandydat KO mówił wcześniej o roli prezydenta jako ambasadora polskiego przemysłu, produktów i przedsiębiorczości. – Mówiłem już w Gliwicach, że są takie polskie firmy, które handlują na całym świecie. Że prezydent powinien wspierać takie firmy, że do samolotu, jeżeli gdzieś leci, nawet na drugi koniec świata, powinien zabierać ze sobą polskich przedsiębiorców, polskie firmy.
Ogórki, czekoladki i wafelek
– Jak o tym mówiłem, przypomniałem sobie kilka anegdot, które słyszałem od swoich przyjaciół. […] Mój przyjaciel wrócił z Mongolii i opowiadał, że właściwie wszędzie gdzie był, to na każdej półce w każdym sklepie stały ogórki Urbanka […]. Jeżeli udaje się, żeby w Mongolii taki produkt […] był symbolem i były na każdej półce, to trzeba go promować na całym świecie – mówił, pokazując słoik z ogórkami.
Następnie pokazał opakowanie czekoladek. – Jak ktoś nie lubi ogórków, to może lubi czekoladki. […] Firma Solidarność, powstała wiele lat zanim powstała nasza ukochana „Solidarność”. Okazuje się, że produkty firmy Solidarność z Lublina są najbardziej popularne w Azerbejdżanie.
Wreszcie pokazał wafelek. – Prince Polo. Trzeba przedstawiać? Nie trzeba. Olza Cieszyn. Jeżeli pojedziecie do Islandii, wszyscy zajadają się tam Prince Polo. Dzisiaj w polskie miejsca pracy Amerykanie zainwestowali, w związku z tym można jasno mówić do prezydenta Trumpa: panie prezydencie, pan mówi o Grenlandii, a jak relacje z Islandią? Tam się je Prince Polo. Najlepszy możliwy symbol współpracy pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi.
19:38
Domański o cłach Trumpa:
To USA poniosą największe koszty tej decyzji
– UE to potężny rynek, ponad 450 milionów konsumentów. A cła nałożone przez administrację Trumpa będą miały oczywiście negatywny wpływ na gospodarkę, na wzrost gospodarczy, na inflację – w największym stopniu oczywiście w Stanach Zjednoczonych. Powiedzmy sobie to otwarcie: to USA poniosą największe koszty związane z tą decyzją – powiedział Andrzej Domański w „Faktach po Faktach” TVN24.
– Na wojnie handlowej, potencjalnie, nikt nie skorzysta – dodał.
19:48
Domański o cłach Trumpa:
UE jest gotowa do odpowiedzi, jeżeli będzie to niezbędne
– Za politykę handlową odpowiada Komisja Europejska. My zawsze stawiamy przede wszystkim na współpracę, dialog. W tej chwili rozpoczną się negocjacje. Mam nadzieję, że te negocjacje będą owocne, korzystne i uda się tutaj uzyskać z naszym […] kluczowym partnerem gospodarczym, kluczowym partnerem jeżeli chodzi o nasze bezpieczeństwo, z USA, porozumienie – powiedział Andrzej Domański w „Faktach po Faktach” TVN24.
– Jednocześnie Unia Europejska jest gotowa do odpowiedzi, jeżeli będzie to niezbędne – wskazał.
19:57
Domański:
UE musi zachować spójność i jedność w odpowiedzi na amerykańskie cła. Nie możemy dać się rozegrać
– To, co musi być naszym absolutnym priorytetem, to zachowanie spójności i jedności w odpowiedzi na nową amerykańską politykę handlową. Nie możemy dać się rozegrać, mówiąc trochę kolokwialnie, i dopuścić do tego, aby każde państwo członkowskie stosowało swoją własną politykę handlową, swoje własne narzędzia. Naprawdę, w jedności jest nasza europejska siła – powiedział Andrzej Domański w „Faktach po Faktach” TVN24.
20:09
– Ja się zdecydowanie dołączam do […] grupy, która mówi: spokojnie. Rozmawiajmy, twardo negocjujmy, brońmy naszych interesów, ale nie pozwólmy, aby emocje sprawiły, że europejska gospodarka zostanie dotknięta mocniejszym spowolnieniem gospodarczym – powiedział Andrzej Domański w „Faktach po Faktach” TVN24.
– Szukanie odpowiedzi w postaci ceł czy nowych opłat jest czymś, co KE musi rozważać. Natomiast myślę, że byłoby słabe z punktu widzenia budowania naszej wspólnej europejskiej odpowiedzi, gdyby kraje w tej chwili na wyrywki rzucały się i mówiły: opodatkujmy ten towar albo taką a nie inną usługę – ocenił.
20:19
Domański deklaruje:
Do końca roku ceny energii dla gospodarstw domowych nie wzrosną
– Do końca roku ceny energii dla gospodarstw domowych nie wzrosną – oświadczył Andrzej Domański w „Faktach po Faktach” TVN24.
Jak mówił dalej: – Ceny energii na giełdzie energii w tym roku spadają, […] cena energii z dostawą na rok 2026 to około 416 zł, ok. 440 zł pod koniec ubiegłego roku. Więc widzimy te spadki. Dzisiaj pani wiceprezes URE stwierdziła, że taryfy, o które powinny ubiegać się spółki energetyczne, powinny być niższe, w okolicach 500 zł, w kolejnym okresie.
20:26
– Potrzeba poważnego obniżenia składki zdrowotnej wynika z tego, że PiS w Polskim Ładzie radykalnie ją podniósł dla polskich przedsiębiorców. […] Chciałbym bardzo wyraźnie powiedzieć, mówiłem o tym już wielokrotnie, że mniejsza składka zdrowotna w żaden sposób nie odbije się na budżecie NFZ-tu. Zapewniałem i podtrzymuję to zapewnienie – powiedział Andrzej Domański w „Faktach po Faktach” TVN24.
– 4,6 miliarda złotych to są środki, które trafią z budżetu do NFZ-tu tytułem swoistej rekompensaty za niższą składkę zdrowotną dla polskich przedsiębiorców – wskazał.
20:31
Bosak:
To nie pierwszy raz, kiedy Kaczyński czy przywództwo tej partii robi szkodliwe rzeczy dla samych siebie
– Nie zgadzam się z tym, co mówi Jarosław Kaczyński. Uważam że to jest nie tylko bez sensu, to prawdopodobnie jest nawet niekorzystne dla PiS-u, to partia z którą moja partia, czyli Konfederacja konkuruje, natomiast nie pierwszy raz, kiedy Jarosław Kaczyński czy przywództwo tej partii robi szkodliwe rzeczy dla samych siebie. Ta samo, jak była ta przepychanka przy szlabanach sejmowych [z Mariuszem Kamińskim i Maciejem Wąsikiem] – stwierdził Krzysztof Bosak w „Kropce nad i” TVN24.
20:38
Bosak o prawie aborcyjnym:
5,5 roku jesteśmy w Sejmie i nie złożyliśmy w tej sprawie żadnego projektu
– 5,5 roku jesteśmy w Sejmie i nie złożyliśmy w tej sprawie żadnego projektu [dot. aborcji]. Gdybyśmy chcieli, to byśmy to zrobili 5 razy. Wiemy, że jest to temat ekstremalnie delikatny i nie wprowadziliśmy tego do programu ani do kampanii wyborczej – stwierdził Krzysztof Bosak w „Kropce nad i” TVN24.
20:44
Bosak:
Mentzen w swoim programie nie proponuje odpłatnych studiów
– Nie proponujemy jako Konfederacja, Sławomir Mentzen w swoim programie nie proponuje odpłatnych studiów. Natomiast mamy problem z marnotrawieniem pieniędzy podatnika na kierunki, których rynek nie potrzebuje. Za dużo kierunków humanistycznych, niedostatecznie dużo takich jak inżynierskie, informatyczne, cyberbezpieczeństwo, energetyka itd. – stwierdził Krzysztof Bosak w „Kropce nad i” TVN24.
21:11
– To, co dla nas jest ważne, to utrzymanie dobrych, partnerskich relacji, natomiast na poziomie tym, który jest związany z tą relacją handlową, dzisiaj Unia Europejska funkcjonuje w ten sposób, że cła są regulowane na poziomie unijnym – stwierdził Maciej Berek w programie ,,Pytanie Dnia” w TVP Info.
– Unia Europejska podjęła decyzję taką, jaką podejmuje większość państw dotkniętych decyzją Stanów Zjednoczonych, żeby wprowadzać tak zwane cła odwetowe, taka jest niestety dynamika tych procesów, ale też wprowadzone są cały czas działania i rozmowy polityczne, żeby tej wojny nie eskalować, żeby z wojny handlowej przejść do rozmów – kontynuował.
21:11
– Chciałoby się, żeby każda osoba, która mówi o tym, że chce wziąć odpowiedzialność za państwo polskie, jednak interes państwa polskiego miała jako pierwszorzędny, a nie wyjaśniała to z perspektywy innych państw – stwierdził Maciej Berek w TVP Info.
21:12
Berek o słowach Kaczyńskiego:
To skrzyżowanie amoku z polityką opartą na nienawiści
– To jest skrzyżowanie amoku z polityką opartą na nienawiści. Ja nie jestem posłem, ale zasiadam w ławach rządowych i muszę państwu, że skala takiej nienawiści, pogardzi, żółci, która się wylewa z tamtej strony w okrzykach, komentarzach, odcinkach, jest wręcz nieprawdopodobna – powiedział Maciej Berek w TVP Info.
– To, co się zadziało w ciągu ostatnich dni, też jest kolejnym przekroczeniem granic. Na mównicę sejmową wchodzą posłowie, krzycząc w stosunku do innego posła morderca. Trzeba naprawdę nie mieć żądnych granic, żeby formułować tego typu, to właściwie nie jest oskarżenie, to jest rzucanie w przestrzeni publicznej jakiegoś słowa, żeby ono zabrzmiało, żeby się przykleiło do tej osoby. To są rzeczy, które mają fatalne skutki, to jest granie na ludzkich emocjach, to jest wzbudzanie najniższych instynktów – kontynuował.
21:12
Berek:
Jeżeli dokonał się zamach na instytucje państwa, to za rządów PiS
– Jeżeli dokonał się zamach, to się wtedy [za rządów PiS] dokonał zamach i to, że te instytucje funkcjonują i udają, że się nic nie stało, to jest naruszanie ustroju państwa. To, co staramy się zrobić i to, co robi minister sprawiedliwości, to jest próba przywracania krok po kroku standardów i praworządności – stwierdził Maciej Berek w TVP Info.
– Niesamowite z punktu widzenia obserwacji debaty publicznej, odwracanie znaczenia słów, czyli to, co jest przywracaniem praworządności, próba nazwania tego, że to jest zamach na ustrój państwa, jest czymś, co naprawdę jest przerażające absolutnie – dodał.
21:12
– Uderzy to w każdego, każdy kraj, który uczestniczy w tym starciu handlowym, także w Stany Zjednoczone, tu nie ma najmniejszych wątpliwości. Jeżeli te cła będą obowiązywały, będą stosowane, to tak będzie też jakiś wpływ na polską gospodarkę niewątpliwie. Skala tego jest trudna do takiego precyzyjnego oszacowania, ale pierwsze szacunki się pojawiają, Polski Instytut Ekonomiczny je przedstawia w najbardziej skrajnych scenariuszach, może to być nawet powyżej 10 miliardów złotych, bo to jest obliczane w relacji do PKB, szacowane to jest mniej więcej, maksymalnie do 4,6% PKB – powiedział Maciej Berek w TVP Info.
polecane
Doszło do lapsusa i pomyłki, tak naprawdę chodziło o Ukrainę
- Przydacz o słowach Trumpa
news
Prezydent zmusił rząd do ustępstw ws. 800+ i ochrony zdrowia dla cudzoziemców. Koalicja częściowo zaczęła działać w interesie Polaków
- Bogucki
Gorący temat
Gorący temat
Te słowa muszą budzić nasz niepokój
- Szłapka o rzekomej wypowiedzi Trumpa
Gorący temat
Niepotrzebnie ktoś z otoczenia prezydenta wlał do tej dyskusji ogień polityczny
- Szłapka o incydencie w Wyrykach
Gorący temat