Rząd mógł zrobić większą robotę przed wyborami prezydenckimi
- Trzaskowski u Żurnalisty
live
26.02.2026
07:00
Gorący dzień w Sejmie
Dziś drugi dzień posiedzenia Sejmu. Zasadniczą część obrad zajmie informacja ministra spraw zagranicznych Radosława Sikorskiego o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2026 roku (tzw. exposé szefa MSZ) oraz debata. Punkt ten potrwa od 9:00 do 17:30.
Wystąpieniu Sikorskiego będzie przysłuchiwał się prezydent Karol Nawrocki. Ok. 10:25 planowana jest wypowiedź prezydenta dla mediów.
O 17:30 posłowie zajmą się wnioskiem PiS o wyrażenie wotum nieufności wobec ministra rolnictwa i rozwoju wsi Stefana Krajewskiego.
Od 19:15 do 19:30 potrwa krótki blok głosowań, w ramach którego posłowie rozstrzygną, czy wprowadzić pod obrady punkt sporny - uchwałę w sprawie przywrócenia konstytucyjnych standardów wyboru członków-sędziów Krajowej Rady Sądownictwa. Projekt uchwały złożyli przedstawiciele klubów tworzących koalicję rządową: KO, PSL, Lewicy, Polskę 2050 i Centrum. Jeśli punkt zostanie włączony do porządku obrad, debata nad nim potrwa do 21:00.
Ostatni merytoryczny punkt to II czytanie rządowego projektu deregulacyjnego w sprawie tzw. „pakietu antyblackoutowego”, zaplanowane od 21:00 do 22:30.
Nawrocki na uroczystości
O 12:00 prezydent Karol Nawrocki weźmie udział w uroczystości wręczenia not identyfikacyjnych członkom rodzin ofiar totalitaryzmów.
Premier Armenii u polskiego premiera i prezydenta
Dziś wizytę w Polsce składa premier Armenii Nikol Paszynian. Rozmowy będą dotyczyły współpracy dwustronnej, w tym wymiany handlowej i inwestycyjnej, unijnego wsparcia dla Armenii, a także sytuacji w regionie. Podczas wizyty zostanie podpisania umowa między ministerstwami obrony obu krajów o współpracy wojskowo-technicznej.
O 12:30 premier Armenii zostanie powitany przez premiera Donalda Tuska. Następnie obaj politycy udadzą się na spotkanie. O 13:10 rozpocznie się spotkanie delegacji. Na 14:30 zaplanowano wspólną konferencję prasową Tuska i Paszyniana.
Następnie premier Armenii uda się do Pałacu Prezydenckiego, gdzie o 16:00 spotka się z prezydentem Karolem Nawrockim.
07:45
Czarnek komentuje słowa Bielana:
Nie lubię nosić plecaków ani walizek
- Nie mam plecaka żadnego, ale pozdrawiam serdecznie kolegę Adama Bielana i wszystkich państwa - stwierdził Przemysław Czarek w rozmowie z Marcinem Fijołkiem w „Graffiti” Polsat News.
- W ogóle nie lubię nosić plecaków ani walizek. Nawet jak przyjeżdżam do Sejmu, to staram się, ponieważ mam blisko, przyjeżdżać z minimalną ilością koniecznych rzeczy na 1 czy 2 noce. Więc żadnych plecaków ani walizek nie noszę - mówił dalej polityk PiS.
- Cieszę się. To oznacza, że Adam gdzieś wskazuje na mnie jako tego, który będzie musiał tak czy inaczej w tym pociągu dążącym do przejęcia władzy przez odpowiedzialną prawice być na jakimś miejscu widocznym i tak, jak w kampanii prezydenckiej, dokładać cegiełkę do tego wielkiego muru zwycięstwa - zaznaczył.
07:46
Czarnek o kandydacie PiS na premiera:
Słyszałem o takich koncepcjach jak postawienie na niektórych samorządowców
- Nie [nie wiem, kto będzie kandydatem PiS na premiera]. Mamy jakąś listę nazwisk, wczoraj się pojawiły jakieś nowe, które też nie są nowe, bo słyszałem również i o takich koncepcjach jak postawienie na niektórych naszych samorządowców - stwierdził Przemysław Czarek w „Graffiti” Polsat News.
- Mamy 3 znakomitych prezydentów miast, świetnie rozwijających się i każdy z tych panów jest naprawdę wybitnie sprawnym politykiem, samorządowym dzisiaj, ale może być w niedalekiej przyszłości rządowym, więc pewnie pan prezes jeszcze rozważa, na kogo postawić - mówił dalej.
07:49
Czarnek o programie SAFE:
Jest nam proponowany niemiecki szwindel
- Program SAFE jest programem tak absurdalnym, że tylko człowiek pozbawiony możliwości używania narządu wzroku nie widzi wielkiej machlojki i szwindla niemieckiego, który jest nam tutaj proponowany - stwierdził Przemysław Czarek w „Graffiti” Polsat News.
07:52
Czarnek:
Nie wywieramy żadnej presji na Pałac Prezydencki
- My nie wywieramy żadnej presji na Pałac Prezydencki. Pan prezydent zrobi tak [ws. SAFE], jak będzie uważał. My wskazujemy na potężne niebezpieczeństwo - stwierdził Przemysław Czarek w „Graffiti” Polsat News.
- Wie pan, jakie jest najważniejsze? Że oni te miliardy, które mają mieć pożyczone od Niemców na Niemców i to jeszcze nie wiadomo, czy dostaną czy nie dostaną, oni tymi miliardami pożyczkami, potężnej pożyczki, którą jeszcze nasi wnukowie będą spłacać, zastąpią dzisiejszy Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych - mówił dalej.
07:55
Czarnek o SAFE:
RFN przypadkowo nie bierze ani euro z pożyczki, ale nadzoruje, żeby Polacy ja wzięli. Przypadek? Nie sądzę
- Pod nadzorem [uchwalano ustawę ws. SAFE] i to bardzo rzeczywiście intensywnym ambasadora RFN, która to RFN przypadkowo nie bierze ani euro z tej pożyczki, ale nadzoruje, żeby Polacy ja wzięli. Przypadek? Nie sądzę - stwierdził Przemysław Czarek w „Graffiti” Polsat News.
08:05
Przydacz o expose SIkorskiego:
Nie spodziewam się daleko idącej przełomowości
- Pytanie będzie o skuteczność. Czy minister Sikorski te plany, które zapowiadał w zeszłym roku, w czymkolwiek zrealizował? Nie spodziewam się tutaj jakiejś daleko idącej przełomowości. Zresztą w mediach już się pojawiały przecieki z planowanego wystąpienia - stwierdził Marcin Przydacz w RMF FM.
08:08
Przydacz o Sikorskim:
Nie jest specjalnie skomplikowany, ma nieco krótki lont
- Tak, jak najbardziej [jesteśmy przygotowani]. Minister Sikorski, my tak trochę go czytamy, jak otwartą księgę. On nie jest specjalnie skomplikowany, wiadomo co powie, wiadomo gdzie będzie się wyzłośliwiał. WIadomo też, że sam ma nieco krótki lont, więc można go bardzo łatwo podpalić - stwierdził Marcin Przydacz w RMF FM.
08:10
Przydacz o Giertychu:
Został ograny przez Kaczyńskiego, zemsta jest jego silnikiem napędowym
- Myślę, że został [Roman Giertych] po prostu naprawdę w sposób absolutnie mistrzowski ograny przez Jarosława Kaczyńskiego i w nim dzisiaj to siedzi, chęć odegrania się, zemsty. Myślę, że jest silnikiem napędowym jego działaności - stwierdził Marcin Przydacz w RMF FM.
08:17
Przydacz o TVP:
Likwidacja służy tylko temu, żeby propagandystki prorządowe zarabiały tam grube pieniądze
- TVP dzisiaj w żaden sposób nie jest obiektywna, jest narzędziem propagandym. Nie, nie była obiektywna [za czasów Jacka Kurskiego], to jest jasne. Nie byłem wielkim fanem metod stosowanych wówczas, natomiast miało być lepiej, miała być zmiana. Pan Trzaskowski nawet zapowiadał likwidację i ta likwidacja trwa, tylko od 2 lat służy tylko temu, żeby dziennikarki, propagandystki prorządowe zarabiały tam grube, grube pieniądze - stwierdził Marcin Przydacz w RMF FM.
08:25
Przydacz o ustawie ws. SAFE:
Prezydent nie ulegnie emocjonalnym szantażom
- Według mojej decyzji, prezydent nie podjął jeszcze decyzji [ws. ustawy dot. SAFE], będzie to analizował, rozmawiał z ekspertami zajmującymi się obronnością, ale także prawnikami. Nie ulegnie emocjonalnym szantażom, bo premier Tusk dzisiaj próbuje emocjonalnie reagować na to - stwierdził Marcin Przydacz w RMF FM.
09:11
Sikorski wygłasza tzw. expose:
Wszyscy dostrzegamy zagrożenia, sytuacja jest poważna
- Wszyscy dostrzegamy zagrożenia, sytuacja jest poważna. Świadomość niebezpieczeństwa może paraliżować lub mobilizować. Na paraliż nie wolno nam sobie pozwolić. Pasywność lub liczenie na innych to zaproszenie do eskalacji. Tak samo jak wykrzykiwanie, że to nie nasza wojna - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
09:23
Sikorski o Ukrainie:
Putin nie chce pokoju, tylko kapitulacji
- Putin nie chce pokoju, tylko kapitulacji. Przypominam, że jeszcze w latach 90. Rosja udzieliła Ukrainie gwarancji bezpieczeństwa. W zamian za to Ukraina zrzekła się broni atomowej, a miała wówczas trzeci pod względem wielkości arsenał na świecie. Porozumienie wynegocjowano z udziałem państw Zachodu, w 2014 roku w momencie aneksji Krymu, Ukraina była też państwem konstytucyjnie neutralnym - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
09:24
Sikorski:
Gdyby Ukraina przegrała, zagrożenie ze strony Rosji nie spadnie, ale wzrośnie
- Gdyby Ukraina przegrała, zagrożenie ze strony Rosji nie spadnie, ale wzrośnie. Wyobraźmy sobie, co by było, gdyby czołgi Putina stanęły w Medyce pod Przemyślem. Na wzmacnianie obrony własnego terytorium musielibyśmy przeznaczać o wiele więcej pieniędzy, niż dziś kosztuje nas pomoc Ukrainie - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
09:30
Sikorski w trakcie tzw. expose:
Rosja wbrew temu, co mówi jej propaganda, wcale nie wygrywa. Nie dajmy się nabrać
- Zwycięstwo Kijowa będzie naszym zwycięstwem, Rosja wbrew temu, co mówi jej propaganda, wcale nie wygrywa. Nie dajmy się nabrać. Rosja nie jest i nigdy nie była niepokonana - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
- Przypominam, tylko w XX wieku Rosja przegrała wojnę z Japonią w 1905 roku, I wojnę światową, wojnę polsko-bolszewicką w 1920 roku, wojnę w Afganistanie i zimną wojnę. Przegrała też swoje kolejne szanse na demokratyzację i modernizację. Próba podbicia Ukrainy trwa już dłużej niż walka Związku Radzieckiego z dawnym sojusznikiem, czyli nazistowskimi Niemcami - mówił dalej szef MSZ.
09:32
Sikorski:
Putin doprowadzi do bankructwa Rosji, tak jak Breżniew
- Firmy na skutek sankcji utraciły dostęp do zachodnich rynków, wydatki na cele wojenne pochłaniają nawet 40% budżetu. Putin doprowadzi do bankructwa Rosji, tak jak Breżniew - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
09:34
Sikorski:
Rosyjski dyktator pomylił miłość własną z interesem kraju
- Rosja popełniła historyczny błąd. Na ołtarzu niepotrzebnej wojny, składa swoją przyszłość. Rosyjski dyktator pomylił miłość własną z interesem kraju, ale stawką wojny w Ukrainie jest nie tylko niepodległość tego państwa i nie tylko bezpieczeństwo naszego regionu Europy. Ta wojna zdecyduje o tym, który podmiot stanie się trzeci, obok USA i Chin filarem nowego globalnego układu sił. Czy będzie to Rosja, czy UE - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
09:37
Sikorski:
Niestety pogorszyły się relacje między USA a Europą
- Niestety pogorszyły się relacje między USA a Europą. To dla Polski szczególne wyzwanie. Sojusz i bliskie związki z USA od dekad były filarem naszej polityki zagranicznej, niezależnie od tego, kto zasiadał w Białym Domu, jaka partia miała większość w kongresie, kto rządził w Polsce, ale to nie Europa wysuwa roszczenia terytorialne, nakłada arbitralne cła czy ingeruje w rywalizację partyjną po drugiej stronie Atlantyku - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
09:43
Sikorski:
Niektórzy polscy politycy sieją antyeuropejską propagandę i chcą nas z UE wyprowadzić
- Niektórzy polscy politycy sieją antyeuropejską propagandę i chcą nas z UE wyprowadzić. Europa potrzebuje reform, bo świat wokół nas szybko się zmienia, ale przyszłość kontynentu europejskiego powinna być budowana w oparciu o UE, a nie na jej gruzach. Polskie Ordo Iuris, węgierskie rządowe kolegium Macieja Korwina we współpracy z środowiskami amerykańskich nacjonalistów, wspólnie budują program paraliżu UE - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
09:44
Sikorski:
To nie członkostwo w UE prowadzi do utraty suwerenności, lecz odwrotnie
- To nie członkostwo w UE prowadzi do utraty suwerenności, lecz odwrotnie, to dzięki odzyskaniu suwerenności, mogliśmy przystąpić do UE - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
09:54
Sikorski cytuje Pawłowicz:
Antyunijną propagandę coraz częściej lansują gwiazdy poprzedniej koalicji parlamentarnej
- Antyunijną propagandę, sprzeczną z przykazaniami patriotyzmu i zdrowego rozsądku, coraz częściej lansują gwiazdy poprzedniej koalicji parlamentarnej. Oto opinia Krystyny Palowicz, byłej posłanki PiS: jestem za wyjściem Polski i państw Europy Środkowo-Wschodniej z imperialnej UE, spod władzy Niemiec i za nawiązaniem od nowa dwustronnie korzystnych dla Polski relacji z państwami Europy Zachodniej i USA, inaczej UE i Niemcy Polskę do reszty wykończą, ratujmy co jeszcze można. Koniec cytatu. To świetny przykład prawicowego dwójmyślenia. Co prawda zostaliśmy 20. gospodarką świata, ale Polska jest eksploatowana i pogrążyła się w ruinie - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
10:02
Sikorski przypomina słowa Jana Pawła II:
Wybija godzina Europy
- Wybija godzina Europy. Albo będziemy zjednoczeni, albo zjedzą nasi więksi. Dziś w umysłach wszystkich Polek i Polaków muszą brzmieć pamiętne słowa Jana Pawła II - od Unii Lubelskiej do UniI Europejskiej. Jesteśmy dość silni, aby UE wzmacniać, usprawniać i reformować, a nie ją niszczyć czy z niej uciekać - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
10:03
Sikorski:
W polskim interesie leży rozwijanie strategicznej współpracy z USA
- Chcę podkreślić, że zdaniem rządu, w polskim interesie leży rozwijanie strategicznej współpracy z USA. Na płaszczyźnie bilateralnej, w ramach NATO oraz grupy G20 - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
10:08
Sikorski o spotkaniach z partnerami:
Utrzymanie wojsk w Polsce jest tańsze niż utrzymanie ich w USA
- Prezydent Trump zadeklarował wobec prezydenta Nawrockiego utrzymanie, a nawet możliwość zwiększenia liczebności amerykańskich wojsk w Polsce. Na każdym spotkaniu przypominam też amerykańskim partnerom, że utrzymanie ich wojsk w Polsce jest tańsze niż utrzymanie ich w USA - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
10:14
Sikorski w trakcie tzw. expose:
Byliśmy i będziemy lojalnym sojusznikiem Ameryki, ale nie możemy być frajerami
- Pytam prawą stronę sali. Czy nie dotarło do was, że przedwczoraj USA, tak jak Chiny, wstrzymały się od głosu w Zgromadzeniu Ogólnym ONZ ws. nienaruszalności granic Ukrainy? Jeśli Japonię z roku 1945 zastąpić dzisiejszymi Chinami, to czy mamy pewność, że interes USA będzie tożsamy z polskim? Byliśmy i będziemy lojalnym sojusznikiem Ameryki, ale nie możemy być frajerami - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
10:26
Tusk tweetuje podczas expose Sikorskiego:
Kaczyńskiego i większości posłów PiS nie ma na sali
- Prezydent, marszałkowie, rząd słuchają wystąpienia szefa polskiej dyplomacji. Kaczyńskiego i większości posłów PiS nie ma na sali. Szkoda, bo to do nich Sikorski skierował te słowa: „Byliśmy, jesteśmy i będziemy lojalnymi sojusznikami Ameryki. Ale nie będziemy frajerami” - napisał premier Donald Tusk w social media.
Prezydent, marszałkowie, rząd słuchają wystąpienia szefa polskiej dyplomacji. Kaczyńskiego i większości posłów PiS nie ma na sali. Szkoda, bo to do nich Sikorski skierował te słowa: „Byliśmy, jesteśmy i będziemy lojalnymi sojusznikami Ameryki. Ale nie będziemy frajerami”.
— Donald Tusk (@donaldtusk) February 26, 2026
10:27
Sikorski:
Do końca dekady musimy zbudować armię, która trwale odstraszy Putina
- Bezwzględnie najpoważniejszym wyzwaniem dla Polski w najbliższych latach pozostanie wojna Rosji przeciwko Ukrainie. Dlatego do końca dekady musimy zbudować armię, która trwale odstraszy Putina oraz stworzyć równoległe systemy sojuszy - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
10:28
Sikorski:
Obecność w UE to nasza racja stanu
- Nie ma wolnej, zasobnej i bezpiecznej Polski bez silnej UE. Przekonanie to wynika nie z emocji, ale chłodnej analizy i prowadzi do prostego wniosku. Obecność w UE to nasza racja stanu, bo współpraca daje przewagę - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
10:31
- Po raz kolejny apeluję do prezydenta Nawrockiego o podpisanych, zgodnie z ustawą, wniosków o nominacje ambasadorskie. Prawo się nie zmieniło, czy spośród 49 kandydatów, nie ma ani jednego, który spełnia wymagania? Nie nadają się nawet ci, którzy pełnili te role za rządów Zjednoczonej Prawicy? - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
10:32
Sikorski na koniec tzw. expose:
Mniej sekciarstwa, więcej współpracy. Taką Polskę możemy zbudować tylko razem
- Granicą sporu powinna być granica państwa. Sukces na arenie międzynarodowej jesteśmy w stanie osiągnąć tylko wspólnym wysiłkiem. My, naród polski, wszyscy obywatele RP. Przed nami przecież jeden i ten sam cel, Polska silna, zamożna i solidarna. Polska, która pnie się w górę. A więc mniej sekciarstwa, więcej współpracy. Taką Polskę możemy zbudować tylko razem - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
10:38
Tusk komentuje słowa Sikorskiego:
Nic ująć, nic dodać
- Bardzo mocne, dobre i mądre słowa na temat Ukrainy, Europy, naszych relacji ze sojusznikami. To dokładnie to, o co chodzi dzisiaj i w Polsce, i Europie i na świecie - stwierdził premier Donald Tusk na briefingu prasowym w Sejmie.
- Żeby trzeźwo, rozsądnie, mądrze oceniać, co ważne, bezpieczne dla Polski, dla całego zachodniego świata i minister Sikorski nie pozostawił chyba najmniejszych wątpliwości co do strategicznego kierunku, w jakim Polska podąża. Silna Polska, Polska liderem w tej części Europy, Polska w zjednocoznej Europie, Polska lojalnym sojusznikiem Ameryki, ale nie naiwnym. Nie będziemy frajerami, jak powiedział z mównicy minister Sikorski. Nic ująć, nic dodać - mówił dalej.
10:41
Tusk o posłach PiS:
Oni zdezerterowali
- Mam nadzieję, że prezydent, inaczej niż pan Kaczyński i posłowie PiS-u, oni zdezerterowali. To chyba najlepsze słowo, ale prezydent Nawrocki był na sali, słuchał chyba dość uważnie ministra Sikorskiego, więc może też dotarły te słowa. SAFE jest jednym z bardzo poważnych argumentów na rzecz bezpiecznej Polski w tym bardzo niepewnym, niebezpiecznym czasie - stwierdził premier Donald Tusk na briefingu prasowym w Sejmie.
10:41
Tusk zapowiada ''odważne pomysły na sfinansowanie przemysłu obronnego'':
Powiem więcej za kilka dni
- SAFE jest jednym z bardzo poważnych argumentów na rzecz bezpiecznej Polski, w tym bardzo niepewnym, niebezpiecznym czasie. Będziemy szukali też jeszcze innych bardzo odważnych pomysłów na sfinansowanie polskiego przemysłu obronnego, nie tylko z SAFE, nie tylko z budżetu, ale o tym powiem więcej za kilka dni - stwierdził premier Donald Tusk na briefingu prasowym w Sejmie.
10:43
Tusk o SAFE:
Jeśli nie będzie podpisu prezydenta, stracimy dużo
- Mówi się o planie B, to wtedy są jakieś domysły, sensacje. Jeśli nie będzie podpisu prezydenta, stracimy dużo. Ale mamy przygotowane pewne metody, także prawne, żeby przynajmniej część z tych pieniędzy wykorzystać zgodnie z przeznaczeniem, jeśli prezydent zawetuje. Ale straty i tak będą duże i niepowetowane - stwierdził premier Donald Tusk na briefingu prasowym w Sejmie.
10:44
Tusk o Nawrockim:
Na jego twarzy maluje się niemalże rozpacz
- Jakbyście spojrzeli na prezydenta wczoraj, dzisiaj, to przecież na jego twarzy maluje się niemalże rozpacz. Bo on dobrze wie, że go PiS i Kaczyński wyprowadzi na takie pole minowe, bardzo nieprzyjemne - stwierdził premier Donald Tusk na briefingu prasowym w Sejmie.
10:46
Tusk pytany o referendum w Krakowie oraz w innych miastach:
Pomysł PiS-u czy Konfederacji na rozróbę polityczną
- Wiadomo, że to referendum, te pomysły o referendum w Krakowie, a później w innych miastach, one się pojawiają i to jest jakiś pomysł PiS-u czy Konfederacji na takie zamieszanie, na rozróbę polityczną, więc nie mam żadnych wątpliwości, że to jedyny powód, dla którego to referendum jest organizowane. Oczywiście prezydent Miszalski ma pełne nasze wsparcie - stwierdził premier Donald Tusk na briefingu prasowym w Sejmie.
10:52
Nawrocki komentuje expose Sikorskiego:
Dobra informacja dla Polek i Polaków
- Myślę, że przede wszystkim to dobra informacja dla Polek, dla Polaków, całej RP, że w kwestiach fundamentalnych, strategicznych, zasadniczych, polityka prezydenta RP i MSZ jest, jak moglibyśmy powiedzieć, na jednej stronie. To oczywiście odnosi się do zagrożenia ze strony Federacji Rosyjskiej, to rzecz oczywista, że mówimy jednym głosem. To największe egzystencjalne zagrożenie dla Polski, dla całego porządku europejskiego - stwierdził prezydent Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Sejmie.
10:55
Nawrocki powołuje się na Trumpa:
Będziemy dokładać wszelkich sił, aby Polska stała się stałym elementem grupy G20
- Zarówno prezydent Polski, jak i rząd polski muszą dokonać wszelkich starań, aby obecność Polski w grupie G20 była stała. To był także element wypowiedzi ministra Sikorskiego i tutaj z całą pewnością będziemy dokładać wszelkich sił i środków, aby Polska stała się stałym elementem grupy G20. Takie słowa zresztą podczas ostatniego bilateralnego spotkania powiedział do mnie prezydent Trump, że to wspólny kierunek i dla Polski i dla USA - stwierdził prezydent Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Sejmie.
10:58
Nawrocki:
Zabrakło mi w wystąpieniu Sikorskiego nieco większej asertywności w stosunku do KE
- Zabrakło mi w wystąpieniu ministra Sikorskiego nieco większej asertywności w stosunku do KE. Minister Sikorski wprawdzie przyznał, że podwozie tego samochodu, który nazywa się UE, się psuje, takich słów użył, natomiast tutaj chciałbym większego wsparcia rządu w naprawie działalności KE - stwierdził prezydent Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Sejmie.
10:58
Nawrocki o Polexicie:
Sikorski wymyślony problem rozkładał na czynniki pierwsze
- Oczywiście nie ma wątpliwości, że Polska jest i pozostanie w najbliższym czasie w UE, minister Sikorski zaprojektował sobie na 15 minut pewien problem Polexitu, wyjścia Polski z UE, później ten wymyślony problem rozkładał na czynniki pierwsze - stwierdził prezydent Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Sejmie.
11:01
Nawrocki o reparacjach od Niemiec:
Wierzę, że przyjdzie czas refleksji
- Z pewnym zawodem dostrzegłem, że ta kwestia nie jest w zainteresowaniu pana ministra Sikorskiego dzisiaj, ale wierzę, że przyjdzie czas refleksji i prezydent RP będzie miał także wsparcie w rządzie polskim w kwestii uzyskania reparacji od Niemiec - stwierdził prezydent Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Sejmie.
11:04
Nawrocki pytany o ustawę ws. SAFE:
Decyzję podejmę w odpowiednim momencie
- Materia jest oczywiście tak istotna dla państwa polskiego i wywołuje tak wiele emocji w Polsce, że nie będę mówił dzisiaj, jaką decyzję podejmę. Na tę decyzję mam jeszcze kilka tygodni. Oczywiście sprawie cały czas się przyglądam, szukając też rozwiązań i dyskutując z premierem Kosiniakiem-Kamyszem i z generałami, także oczywiście wsłuchując się w opinie BBN, przyglądając się temu, jak Polacy reagują na propozycję umowy SAFE, więc decyzję podejmę w odpowiednim momencie - stwierdził prezydent Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Sejmie.
11:07
Nawrocki pytany o kompromis ws. ambasadorów:
Czekam na odpowiedź Sikorskiego
- Myślę, że jesteśmy na dobrej drodze [ws. nominacji ambasadorskich]. Teraz decyzja czy ruch jest po stronie ministra, wicepremiera Sikorskiego. Zeszliśmy podczas naszego ostatniego spotkania już na etap bardziej szczegółowych ustaleń z wicepremierem Sikorskim - stwierdził prezydent Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Sejmie.
- Jesteśmy na etapie, w którym była propozycja wicepremiera Sikorskiego, moja wyraźna kontrpropozycja, dłuższa rozmowa i jesteśmy na etapie, w którym minister Sikorski, jeśli jest gotowy do kompromisu, może ten kompromis zawrzeć i czekam na odpowiedź ministra Sikorskiego - mówił dalej.
11:14
- Widziałem [okładkę tygodnika „Polityka”], ale powtórzę, moja żona, która 20 lat pracowała i w oddziale specjalnym, ale też cywilnie, w KAS, jest zbyt silną kobietą, żeby się przejmować okładkami „Polityki” - stwierdził prezydent Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Sejmie.
- Ci, którzy współdecydują o polskim życiu publicznym, wyborcy, ci którzy biorą udział w wyborach, powinni taką okładkę i tego typu dziennikarskie zachowanie zapamiętać i w kontekście do mojej żony i do żony marszałka Hołowni, a pan Bóg autorom tego tekstu powinien wybaczyć - mówił dalej.
11:41
Czarzasty komentuje exposé Sikorskiego:
Mówił to samo, co ja
- Z satysfakcją muszę powiedzieć, że mówił to samo, co ja o polskiej polityce zagranicznej. Wywołuje to uśmiech przyjacielski na mojej twarzy i bardzo panu premierowi Sikorskiemu za to dziękuję - powiedział Włodzimierz Czarzasty w rozmowie z dziennikarzami.
- Kolejność była ważna, tak mi się wydaje przynajmniej. Dużo o Ukrainie, punkt pierwszy, dużo o Unii Europejskiej, punkt drugi, dużo o zmieniającej się sytuacji politycznej na świecie, w tym roli Stanów i miejsca Stanów Zjednoczonych, znamienne słowa pt. musimy być podmiotem, musimy być w sojuszach, musimy dostrzegać wszystkie nasze umowy i koalicjantów, ale nie możemy być frajerami - kontynuował.
11:46
Czarzasty o słowach Sikorskiego nt. relacji Europa-USA:
One są uczciwe, nie są zadziorne
- Tak, ale one są uczciwe. Więc nie są zadziorne. One opisują sytuację, która jest w tej chwili na świecie i opisują, że do tej sytuacji Polska nie dość, że powinna się dopasować, ale również budować swoją podmiotowość - powiedział Włodzimierz Czarzasty w rozmowie z dziennikarzami, pytany o słowa Radosława Sikorskiego: "Pogorszyły się relacje między USA a Europą. [...] To nie Europa wysuwa roszczenia terytorialne, nakłada arbitralne cła czy ingeruje w rywalizację partyjną po drugiej stronie Atlantyku" i o to, że to słowa skierowane do Donalda Trumpa.
11:50
Przydacz:
To, co rząd psuje, pan prezydent naprawia
- To, co rząd psuje, pan prezydent naprawia. Dlatego panie ministrze, zgadzając się z panem, choć pana podczas tej ważnej debaty nie ma, dialog z Waszyngtonem nie może być tylko jednoosobowym zadaniem i misją prezydenta. To powinien być skoordynowany wysiłek współpracy całego aparatu państwowego z - zgódźmy się - niełatwym partnerem. W kwestiach bilateralnych, bezpieczeństwa czy choćby obecności w G20. Z mojej strony deklaruję tutaj gotowość do współpracy, zwłaszcza tym ostatnim zadaniu - stwierdził Marcin Przydacz w Sejmie.
11:51
Czarzasty:
PiS nie uszanował obecności prezydenta
- Wiem dlaczego. Znaczy, PiS coraz mniej szanuje prezydenta Nawrockiego. Wydawało się, że pan prezydent Nawrocki jest związany z PiS-em, a tu nagle się okazało, że PiS nie uszanował obecności pana prezydenta Nawrockiego - powiedział Włodzimierz Czarzasty w rozmowie z dziennikarzami, pytany o nieobecność na sali sejmowej polityków PiS-u, m.in. Jarosława Kaczyńskiego i Mariusza Błaszczaka.
- Widzę konflikt, spadającą rolę PiS-u, walkę między panem Kaczyńskim i panem Nawrockim, ale to nie moje walki - kontynuował.
12:00
Czarzasty pytany o ew. ''kość niezgody'' dot. Ukrainy:
Kancelaria Prezydenta nie ma w tej sprawie nic do powiedzenia
Włodzimierzowi Czarzastemu w Sejmie zostało zadane pytanie: "Jest pan po wizycie w Ukrainie. Poziom aktywności zawodowej dorosłych imigrantów z Ukrainy jest wręcz większy, niż wśród Polaków. Od 2022 Ukraińcy założyli w Polsce ponad 120 tysięcy firm, zatrudniają ludzi, płacą podatki. To może być też kością niezgody pomiędzy podejściem np. Kancelarii Prezydenta a rządu do sytuacji w Ukrainie".
- Kancelaria Prezydenta nic w tej sprawie nie ma do powiedzenia. Politykę zagraniczną tworzy rząd. 90 tysięcy działalności gospodarczych, 25 tysięcy firm założyli Ukraińcy, co daje [...] wsparcie PKB polskiego na poziomie 2,73%. Jeżeli ktoś tego nie zauważa, to po prostu nie chce tego zauważyć - odpowiedział Włodzimierz Czarzasty.
12:20
Sikorski o Nawrockim i podejściu do organizacji międzynarodowych:
Mamy różne wrażliwości
- Dziękuję panu prezydentowi Karolowi Nawrockiemu za obecność w Sejmie i wysłuchanie mojego exposé, dziękuję za jego komentarz. Myślę, że nawet choreografia pokazuje, że mamy różne wrażliwości - powiedział Radosław Sikorski na konferencji prasowej.
Szef MSZ nawiązał w ten sposób do flag Polski, UE i NATO za swoimi plecami. Wcześniej prezydent Karol Nawrocki przemawiał na tle wyłącznie polskich flag.
- Ja uważam, że Polska jest silniejsza wtedy, gdy jest zakorzeniona w instytucjach Zachodu, gdy jest mocnym filarem zarówno Sojuszu Północnoatlantyckiego, jak i Unii Europejskiej, a nacjonalizm czasami szkodzi narodowi - kontynuował.
12:26
Sikorski nawiązuje do słów Nawrockiego:
Mam nadzieję, że źle usłyszałem
- Mam nadzieję, że źle usłyszałem i że pan prezydent nie obwiniał Unii Europejskiej za wojną w Ukrainie - powiedział Radosław Sikorski na konferencji prasowej.
12:28
Sikorski:
Ponawiam apel o mianowanie ambasadorów
- Chciałbym skorygować jedną rzecz, bo to chyba pan prezydent nie dosłyszał. Ja dziękowałem panu prezydentowi Andrzejowi Dudzie właśnie za to, że podpisał 24 nominacje ambasadorskie, a pan prezydent chyba sądzi, że się nie dogadaliśmy - powiedział Radosław Sikorski na konferencji prasowej.
-Otóż prawo się nie zmieniło i prezydent Duda uhonorował moją rolę konstytucyjną i wypełnił swoją. Więc ponawiam apel o mianowanie polskich ambasadorów - kontynuował.
12:30
Sikorski o uzbrojeniu:
Nie możemy wszystkiego kupić w USA
- Tu się zgadzam z prezydentem Nawrockim. W Polsce będziemy podejmować decyzje w interesie Polski i Polaków. Stany Zjednoczone na kolejnych szczytach NATO-wskich apelują do Europy, aby wzmocniła swoją zdolność w dziedzinie bezpieczeństwa. To nie jest możliwe bez posiadania przemysłu obronnego w Europie - powiedział Radosław Sikorski na konferencji prasowej, pytany o słowa ambasadora USA w Polsce o obawach Stanów Zjednoczonych wobec programu SAFE.
- Więc nie możemy wszystkiego kupić w Stanach Zjednoczonych i dlatego mechanizm SAFE jest bardzo ważny, bo nareszcie odżyją polskie i europejskie fabryki broni, a jak pani wie, z budżetów narodowych i tak kupujemy bardzo dużo w Stanach Zjednoczonych - kontynuował.
12:38
Sikorski:
Nie poznaję Orbána. Dzisiaj bliżej mu do Putina niż do NATO
- Ja nie poznaję Viktora Orbána. On studiował na moim collegu. Skądinąd na stypendium od Sorosa. Mieliśmy tego samego profesora. Viktor Orbán był wtedy idealistycznym, liberalnym antykomunistą. A dzisiaj bliżej mu do Putina niż do NATO - powiedział Radosław Sikorski na konferencji prasowej.
12:45
Sikorski o sprawie ambasadorów:
Toczą się negocjacje, mam nadzieję, że będzie z nich dobry rezultat
- To jest kwestia tego, czy będziemy kierować się Konstytucją i ustawami. Pan prezydent nie ukrywa, że chciałby zmienić ustrój na prezydencki. Rząd uważa, że jeśli chce zmienić ustrój, to musi zmienić Konstytucję, a pan prezydent próbuje zmienić ustrój bez zmiany Konstytucji, metodą faktów dokonanych - powiedział Radosław Sikorski na konferencji prasowej, dopytywany o spór o ambasadorów.
- Konstytucja mówi, że prezydent powołuje, odwołuje [ambasadorów], ale ustawa mówi, że na mój wniosek. I teraz ludzie pana prezydenta próbują mi narzucić, na kogo ja mam składać wniosek - kontynuował.
- To już byłoby za daleko posunięte i byłoby niebezpiecznym precedensem. Bo Konstytucja mówi prawie to samo o Radzie Ministrów: prezydent dokonuje zmian w Radzie Ministrów. To następnym krokiem może być: to niech premier zawczasu skonsultuje z prezydentem, kogo chce na ministra i wtedy już byśmy mieli system prezydencki, a na to nie ma zgody - mówił dalej.
- Natomiast ucieszyły mnie słowa pana prezydenta, toczą się negocjacje, mam nadzieję, że będzie z nich dobry rezultat - dodał.
16:15
Tusk o relacjach armeńsko-polskich:
Bezwarunkowa przyjaźń
- Dzisiaj mogę powiedzieć, że nasze relacje armeńsko-polskie, tak jak nasze osobiste relacje, to jest przyjaźń i taka bezwarunkowa. Nie ma konfliktu interesów, mamy wspólne poglądy, tu w Polsce podziwiamy Armenię i szczególnie twój osobisty wysiłek w zakończenie konfliktu o Nagorno-Karabakh - powiedział premier Donald Tusk w oświadczeniu po spotkaniu z premierem Armenii.
16:23
Tusk:
Polska była, jest i będzie rzecznikiem mądrego rozszerzania UE
- To, o czym dzisiaj rozmawialiśmy, czyli geopolityka w kontekście tej europejskiej drogi Armenii [...] to w Polsce jest ciągle temat bardzo żywej debaty: w jaki sposób rozszerzać powinna się Unia Europejska - powiedział premier Donald Tusk w oświadczeniu po spotkaniu z premierem Armenii.
- My dzisiaj rozmawialiśmy także, i to w sposób bardzo realistyczny, o tym, w jaki sposób wasza decyzja o otwarciu tego procesu, decyzja parlamentu na wniosek obywateli Armenii, żeby stała się praktycznym procesem - kontynuował.
- Dzisiaj widać bardzo wyraźnie, że Europa, Unia Europejska, o tym rozmawialiśmy w polskim parlamencie [...] jest naprawdę bardzo dobrym wynalazkiem politycznym. Niezależnie od czasami konfliktu interesów, różnych opinii, narody zjednoczone i państwa zjednoczone w Unii Europejskiej bardzo korzystają na tym, że działają razem - mówił dalej.
- W epoce, w której znowu do głosu dochodzą siły agresywne, siły cyniczne, siły, które nie respektują ładu międzynarodowego, jedność państw i narodów o podobnej kulturze politycznej, przywiązanych do podobnych wartości, jest absolutnie bezcenna - dodał.
- Aspiracja Armenii i twoja osobista konsekwencja, żeby wytyczać ten szlak europejski dla Armenii, są absolutnie uzasadnione. Polska była, jest i będzie rzecznikiem mądrego, jak trzeba ostrożnego, bardzo pragmatycznego, rozszerzania Unii Europejskiej. Jeśli będzie trzeba, także zmieniania Unii Europejskiej po to, aby państw i narodów cieszących się wolnością, niepodległością i bezpieczeństwem było coraz więcej - zaznaczył.
18:09
Patryk Jaki opublikował fragment ze spotkania z cyklu „Zmień nasze zdanie”. - Jakie pan ma gwarancje, że tym razem jak dojdziemy do władzy, będzie inaczej? Mogę panu podać jeden dowód i dowodem jest właśnie program SAFE. Proszę zobaczyć na stanowisko teraz partii. My twardo, mimo tej całej propagandy, […] tym razem twardo zachowujemy się tak jak trzeba i żadne sondaże, żaden szantaż finansowy, nic na nas nie wpłynie. Po prostu koniec - mówi na nagraniu europoseł PiS.
- Wyciągnęliśmy wnioski. […] Ja sam nie ukrywam, że ja sam się bałem jak nasza partia się zachowa, ale teraz jestem podbudowany. Oczywiście jest kilku posłów u nas, którzy zachowują się inaczej. Warto obserwować którzy, którzy się nie uczą i nie potrafią wyciągnąć wniosków - wskazał Jaki.
- Natomiast z tej partii, teraz tak jak ja ich obserwuję, wreszcie mogę powiedzieć, że jestem z nich dumny. To znaczy w tym sensie nie dają się szantażować, pomimo że […] III RP codziennie sondaże: „że to będzie zdrada, że większość Polaków jest ten…”. A guzik! Trzeba patrzeć gdzie polska racja stanu. Nie i koniec, i po prostu trzeba zawetować to - mówił dalej.
- Bardzo się z tego cieszę. To jest wreszcie taki PiS jak ja chciałem żeby był - podsumował.
Na wpis Jakiego odpowiedział Mateusz Morawiecki.
„Patryku, skoro obecnie jesteś ekspertem i znasz remedium na każdy problem, to powiedz: jak poszła sztandarowa reforma sądownictwa? No i jak przysłużyła się Polsce Twoja ustawa o IPN?” - spytał.
„W naszej polityce wobec UE wszystkie istotne decyzje były akceptowane przez kierownictwo polityczne PiS. Łatwo się krytykuje z loży recenzentów-szyderców, nawet będąc w rządzie – ciężej wziąć za coś odpowiedzialność, nawet jeżeli czasem popełni się też błędy. Dopiero gdy cokolwiek się robi, to w ogóle jest szansa na ich popełnienie” - stwierdził b. premier.
„Od dłuższego czasu zajmujecie się głównie krytykowaniem – i to nie Donalda Tuska, a dorobku rządu PiS z lat 2015-2023. Rządu w którym sami byliście. To właśnie dlatego od wygranych wyborów prezydenckich tak bardzo spada nam poparcie” - podkreślił.
Patryku,
— Mateusz Morawiecki (@MorawieckiM) February 26, 2026
Skoro obecnie jesteś ekspertem i znasz remedium na każdy problem, to powiedz: jak poszła sztandarowa reforma sądownictwa? No i jak przysłużyła się Polsce Twoja ustawa o IPN?
W naszej polityce wobec UE wszystkie istotne decyzje były akceptowane przez kierownictwo…
18:31
Bogucki o exposé Sikorskiego:
Ani słowa o Mercosur i Radzie Pokoju
- Na przykład nie było [w exposé Sikorskiego] ani słowa o kwestii Mercosur. Przecież to bardzo ważna kwestia w polskiej polityce zagranicznej, bardzo ważna kwestia dla polskiego rolnictwa, dla nas wszystkich, którzy chcemy być bezpieczni żywnościowo. Dalej polski rząd nie złożył tutaj skargi do Trybunału. Nie wiem na co czeka, te dni mijają. Podobno byli przeciwko. Nie ma tutaj żadnego stanowiska - powiedział Zbigniew Bogucki w „Gościu Radia ZET”.
- Nie ma stanowiska co do Rady Pokoju. Ważna sprawa. No wypada, żeby wicepremier, minister spraw zagranicznych jednak powiedział coś na ten temat. Nie było Trójmorza - szalenie ważny projekt rozwijany przez ostatnie lata. Pan minister Sikorski właściwie na ten temat się nie zająknął. Więc brakowało naprawdę bardzo wielu ważnych tematów - ocenił.
18:37
Bogucki zabiera głos:
A kto powiedział, że nie chcę być kandydatem PiS na premiera?
- A kto tak powiedział, że nie chcę [być kandydatem PiS na premiera]? - powiedział Zbigniew Bogucki w „Gościu Radia ZET”.
Na pytanie, czy chce, odpowiedział: - Ja po prostu rozmawiam z tymi, którzy w tym zakresie decydują. Z panem prezesem [Jarosławem Kaczyńskim] to mam tę przyjemność rozmawiać zwykle raz w tygodniu, raz na dwa tygodnie. To są zawsze bardzo dobre rozmowy, bardzo pouczające dla mnie, bo to jest niezwykle doświadczony polityk.
18:42
Sikorski odpowiada Macierewiczowi:
Jeżeli naród i państwo są likwidowane tak, jak polskie rolnictwo, to chyba nieźle nam się powodzi
- Pan poseł Macierewicz łaskaw był stwierdzić, że, cytuję, Polska jest obecnie świadomie, brutalnie i jednoznacznie przez obecny rząd likwidowana, a nasz naród, a w szczególności rolnictwo, wprost likwidowane. Nie mogę nie odpowiedzieć na tak postawiony zarzut - powiedział Radosław Sikorski w Sejmie.
- Muszę stwierdzić, panie pośle Macierewicz, że pudło. To, gdzie fakty można zmierzyć, one są następujące: rok 2025 był najlepszym rokiem w historii polskiego eksportu rolno-spożywczego. Wartość eksportu za granicę osiągnęła poziom 58,4 miliarda euro, 248 miliarda złotych, o 8,6% wyższy, niż rok wcześniej - kontynuował.
- Jeżeli naród i państwo są likwidowane tak, jak polskie rolnictwo, to chyba nieźle nam się powodzi - mówił dalej.
18:43
Bogucki pytany, czy będzie szefem kancelarii Nawrockiego do końca kadencji:
Życie przynosi różne rozwiązania
- Jestem szefem kancelarii. Taką też mam umowę z panem prezydentem. Tej kancelarii służę, że tak powiem, tak jak mogę Polsce i Polakom - powiedział Zbigniew Bogucki w „Gościu Radia ZET”.
Pytany, czy pozostanie na tym stanowisku do końca kadencji, odparł: - Życie przynosi bardzo różne rozwiązania. Jestem w kontakcie z panem prezydentem, z panem prezesem, z moim środowiskiem politycznym, a więc PiS.
18:48
Sikorski:
Mam negatywny stosunek do Rosji, czego dowiodłem całym życiem
- Pan poseł pyta też, jak naprawdę wygląda mój stosunek do Rosji, do polskiego wojska i do naszego sojuszu ze Stanami Zjednoczonymi. Do sojuszu ze Stanami Zjednoczonymi mam stosunek pozytywny, do Wojska Polskiego bardzo pozytywny, a stosunek do Rosji mam negatywny, czego całym życiem dowiodłem - powiedział Radosław Sikorski w Sejmie.
18:51
Sikorski reaguje na wypowiedź Macierewicza:
Papież ma inne zdanie w tej sprawie
- Pan poseł wzywa, abyśmy pamiętali, że nie ma poza Polską państwa tak bardziej religijnego, jak Stany Zjednoczone kształtowane przez prezydenta Trumpa. Mam wrażenie, że papież Leon XIV ma inne w tej sprawie zdanie - powiedział Radosław Sikorski w Sejmie.
18:52
- Obecny rząd, cytuję, niszczy człowieczeństwo. Niszczy rodziny. Niszczy naszą tożsamość historyczną i cywilizacyjną. Tak niszczy, że Polska jest najzamożniejsza w swojej historii i właśnie wchodzi do G20, a o niszczeniu człowieczeństwa jakoś nie słyszałem - powiedział Radosław Sikorski w Sejmie.
18:53
Sikorski do PiS:
Wasi węgierscy sojusznicy próbują zablokować pożyczkę dla Ukrainy
- Wasi węgierscy sojusznicy próbują zablokować pożyczkę dla Ukrainy, która ma umożliwić jej dalszą walkę w obronie przed Putinem - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
18:58
Bogucki o nominacjach ambasadorskich:
Prezydent przedstawił propozycję, czekamy na ruch Sikorskiego
- Jeżeli chodzi o nominacje ambasadorskie, pan prezydent jest w kontakcie z ministrem Sikorskim. Zresztą potwierdza to minister Sikorski. Te rozmowy, jak pan prezydent dzisiaj powiedział, są zdecydowanie bardziej konstruktywne niż to było w tych pierwszych miesiącach - powiedział Zbigniew Bogucki w „Gościu Radia ZET”.
- Przede wszystkim została przedłużona konkretna propozycja. Ja jej nie znam, żeby była jasność, bo to jest rozmowa między prezydentem a wicepremierem Sikorskim. Jest propozycja ze strony pana prezydenta. Jeżeli zostanie zaakceptowana, to mamy rozwiązany ten problem - stwierdził.
- Czekamy na ruch teraz po stronie rządu, po stronie ministra Sikorskiego. Ale to dobrze, że w ogóle trwają rozmowy, bo był taki czas, że rząd uważał, że wrzuci coś prezydentowi na biurko, a prezydent będzie miał podpisać, nie wiem, na rozkaz, na polecenie, na zlecenie - mówił dalej.
19:06
Sikorski o decyzjach dot. tymczasowego stosowania umowy Mercosur:
Jak nie będzie publikacji, to nie możemy zaskarżać
- Pan poseł chyba Kuźmiuk właśnie pyta dramatycznie, jakoby już bił kalendarz ew. skargi na Mercosur, to uczynił już Parlament Europejski, ale tylko co do faktów, panie pośle [...] decyzje o podpisaniu i tymczasowym stosowaniu umów Mercosur nie zostały dotąd pory opublikowane w dzienniku urzędowym Unii i być może będą w najbliższych dniach - powiedział Radosław Sikorski w Sejmie.
- Termin zaskarżania takich decyzji wynosi dwa miesiące od dnia ich publikacji. Jak nie będzie publikacji, to nie możemy zaskarżać, więc o co się pan awanturuje? - kontynuował.
19:21
Sikorski o reparacjach:
Rozumiem, że skoro Sowieci nam zajumali, to Niemcy mają zapłacić jeszcze raz. Ale oni nie chcą
- Ja nie wiem, ile razy można to powtarzać. Robię to już chyba po raz pięćdziesiąty. Reparacje Polska miała przyznane w Poczdamie, jako 15% alokacji sowieckiej. I to Sowieci zabrali nam te należne nam reparacje. Znaczy, dotrze do was to w końcu, czy nie? - powiedział Radosław Sikorski w Sejmie.
- Ja rozumiem, że skoro Sowieci nam zajumali, to Niemcy mają zapłacić jeszcze raz. Ale oni nie chcą płacić, bo uważają, że prawnie już tego nie muszą robić - kontynuował.
19:21
Sikorski reaguje na porównywanie UE do III Rzeszy:
Ile milionów Polaków zabiła do tej pory?
- Chciałbym tylko przypomnieć, bo nie wszyscy byli wtedy na sali, mieliśmy tutaj z tej mównicy mówiącego posła, bodajże z PiS, który znowu porównał UE do III Rzeszy. Jeżeli UE jest III Rzeszą, to oczywiście, chcecie Polskę z niej wyprowadzić, tylko że to jest nie tylko obelga, to jest obraza wszystkich polskich ofiar III Rzeszy. Mam do tych, którzy powtarzają takie kalumnie jedno proste pytanie: ile milionów Polaków zabiła do tej pory UE? - stwierdził Radosław Sikorski w Sejmie.
19:31
Bogucki:
Żadne poważne środowisko polityczne, w tym prezydent, nie mówi o polexicie
- Minister Sikorski w tym swoim exposé zbudował misternie zagrożenie w postaci polexitu, o którym ani PiS, tym bardziej pan prezydent, nikt nie mówi. Natomiast minister Sikorski ileś minut rozwijał się na temat zagrożenia wyjścia Polski z Unii Europejskiej, czyli zbudował sobie wroga, zbudował zagrożenie, dzielnie z tym zagrożeniem walczył i, jak rozumiem, na koniec na tej mównicy zwyciężył - powiedział Zbigniew Bogucki w „Gościu Radia ZET”.
- Żadne poważne środowisko polityczne nie mówi o polexicie. Jeżeli mówimy, to mówimy o reformowaniu Unii, ponieważ Unia jest w fatalnej sytuacji - stwierdził.
- Lubię, szanuję Janusza Kowalskiego, natomiast to [jego słowa nt. polexitu] nie jest stanowisko PiS. To nie jest na pewno stanowisko Pałacu Prezydenckiego i samego prezydenta Nawrockiego - dodał.
19:36
- Dbajmy o aktywnych rolników. Potrzebujemy aktywnych rolników i ich mamy. Jeszcze ich mamy. Ale dzisiaj potrzebujemy aktywnego ministra. I nie jest nim Stefan "Mercosur" Krajewski. Stefan "Mercosur" Krajewski do dymisji - powiedział Krzysztof Ciecióra w Sejmie.
19:39
- My nie wiemy dzisiaj tak naprawdę, jak będzie wyglądać ta umowa. Pani redaktor nie wie, ja nie wiem, pan prezydent nie wie, Polacy nie wiedzą jak będzie wyglądała umowa SAFE, czyli Polska zawrze umowę z Komisją Europejską. Czy ktoś widział tą umowę, jak ona faktycznie ma wyglądać? - powiedział Zbigniew Bogucki w „Gościu Radia ZET”.
Pytany, czy prezydent Karol Nawrocki chciałby zobaczyć tę umowę, odparł: - To jest naturalne. Ja myślę, że wszyscy powinniśmy zobaczyć tę umowę. Czy pan prezydent od tego uzależnia [podpis pod ustawą] - to nie wiem, bo to jest decyzja prezydenta Rzeczypospolitej. Ja tylko mówię o normalnym procedowaniu pewnej sprawy. A tu mamy sytuację, w której ustawa przechodzi na jednym posiedzeniu, […] ale umowy jeszcze nikt tak naprawdę na dobre nie widział. No to nie jest do końca poważne, prawda?
19:55
Bogucki:
Prezes Kaczyński dosyć regularnie bywa w Pałacu Prezydenckim
- Prezes [Jarosław Kaczyński] bywa w Pałacu Prezydenckim? - spytała Beata Lubecka w „Gościu Radia ZET”.
- Oczywiście, że tak - odpowiedział Zbigniew Bogucki.
- A często? - spytała prowadząca.
- Pytanie, co znaczy często? Bywa dosyć regularnie. Pan prezes spotyka się z panem prezydentem - stwierdził szef KPRP.
- Ale to raz na dwa tygodnie, raz na miesiąc? Jak regularnie? - dopytywała dziennikarka.
- Z taką częstotliwością, jak pan prezydent i pan prezes uznają za słuszne. […] Na tyle często, że te relacje są bardzo dobre - wskazał Bogucki.
20:01
Kosiniak-Kamysz o wotum nieufności:
Wniosek złożony przez posłów PiS jest jawną kpiną
- Wniosek złożony przez posłów PiS-u jest jawną kpiną. Jest kpiną nawet nie z nas, nie z tej izby, jest kpiną z rolnictwa, z rolników, polskiej wsi. Kpicie z rolnictwa od dawna, przez 8 lat doprowadziliście do największych masowych protestów polskiej wsi na koniec waszych rządów - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w Sejmie.
- Chcieliście wprowadzać Piątkę dla zwierząt, zakazać uboju rytualnego, ale jakie trzeba było działania podjąć, żeby posprzątać po najgorszych waszych zaniedbaniach? To, co było efektem tych protestów, z którymi się zmierzyliśmy, szczególnie minister Siekierski, w pierwszych miesiącach naszych rządów - mówił dalej.
21:05
Tusk w Sejmie:
Prawda sama się nie obroni
- Bardzo krótko, kilka słów o tej debacie i o powodach akcji, jaką przeprowadza dzisiaj klub PiS. Postaram się dostosować do języka wnioskodawców. Nie dziwię się, że w tej debacie na temat stan polskiego rolnictwa, o tym co działo się z polskim rolnictwem za waszych rządów i za naszych, nie uczestniczyli pan Jarosław „Mercosur” Kaczyński, pan Mateusz „Mercosur” Morawiecki. Klub, który złożył ten wniosek, odpowiedzialny nie tylko za Mercosur, ale także za Zielony Ład i ukraińskie zboże, słynie z zasady, że kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się prawdą - stwierdził premier Donald Tusk w Sejmie.
- Tej zasadzie trzeba przeciwstawić inną zasadę - że prawda sama się nie obroni, że prawdę też trzeba powtórzyć 1000 razy. Nic tak bardzo nie przemawia do rozumu, taką mam nadzieję, jak fakty, słowa, które padły w przeszłości i dlatego powtórzę je jeszcze raz, bo mam nadzieję, że ta prawda wreszcie do was dotrze - mówił dalej.
21:11
Tusk cytuje PiS-owskiego ministra:
Prawda musi być powtarzana częściej niż wasze kłamstwa
- Prawda musi być powtarzana częściej niż wasze kłamstwa, więc jeszcze raz powtórzę słowa prawdy. Minister PiS-owski, rok 2019 - Polska chce zawarcia umowy o wolnym handlu między UE a wspólnym rynkiem południa Mercosur. Powinno to przyczynić się do większej otwartości naszych rynków i zwiększania wolumenów wymiany handlowej. PiS-owski minister, rok 2019 - stwierdził premier Donald Tusk w Sejmie.
- Jeszcze kilka miesięcy temu ten sam minister powiedział: nie ma innej drogi niż wytyczona przez PiS i komisarza Wojciechowskiego, w interesie Polski leży popieranie unijnych umów o wolnym handlu, w tym umowy z Mercosur. Dotarło, PiS-owie PiS-u? - mówił dalej.
21:12
Tusk do PiS:
Nie wiem, co gorsze dla polskiego rolnictwa - wasze rządy czy powódź
- Wszystkie fakty, cała prawda, która była obecna w tej debacie i która jest nie do zakwestionowania przez nikogo przyzwoitego i prawdomównego przez te lata, wszystkie te fakty mówią jedno: wasza polityka rolna, wasze traktowanie rolnictwa, zwracam się do klubu PiS, jest porównywalna chyba tylko z powodzią - powiedział premier Donald Tusk w Sejmie.
- Nie wiem, co gorsze dla polskiego rolnictwa - wasze rządy czy powódź - wskazał.
21:17
Tusk:
Nasze rządy polegają na tym, by najpierw sprzątać po PiS, a później realizować interesy - w tym przypadku polskiego rolnictwa
- Wszystko: Mercosur, Zielony Ład, zboże ukraińskie, we wszystkich tych sprawach psuliście z powodu niekompetencji, pazerności, nieuczciwości. Nasze rządy polegają zawsze na tym - i to robił minister Siekierski, i robi minister Krajewski - pierw sprzątać po was, pierw naprawiać wszystkie szkody jakie robicie, a później realizować interesy, w tym przypadku polskiego rolnictwa - powiedział premier Donald Tusk w Sejmie.
21:18
Tusk w Sejmie:
Od wielu dni jesteśmy świadkami politycznego samobójstwa PiS-u
- Od wielu dni jesteśmy świadkami politycznego samobójstwa PiS-u. Wy to dobrze wiecie, wiecie że idziecie prosto do politycznej przepaści. Nie chcecie, żeby polskie wojsko dostało pieniądze, to już wie cała Polska. Nie chcecie gigantycznych pieniędzy z programu SAFE, nie chcecie też tak naprawdę, żeby polscy rolnicy dostali te europejskie pieniądze. Bo dla was największym strachem, zagrożeniem jest polski sukces - stwierdził premier Donald Tusk w Sejmie.
21:21
Tusk do PiS:
Robicie wszystko, aby zablokować pieniądze da Polski zawsze wtedy, kiedy nie możecie ich ukraść
- Jak tam słucham tej debaty, czy o rolnictwie, czy o SAFE, to nie mam żadnej wątpliwości, że wy robicie wszystko, aby zablokować pieniądze da Polski zawsze wtedy, kiedy nie możecie ich ukraść. Po prostu. Tak wygląda prawda o waszej filozofii politycznej - stwierdził premier Donald Tusk w Sejmie.
21:22
Tusk o funduszach europejskich:
Będziemy mieli rekordowy budżet dla rolnictwa, przetwórstwa i obszarów wiejskich
- Będziemy mieli rekordowy budżet dla rolnictwa, przetwórstwa i obszarów wiejskich w funduszach europejskich. Rekordowy, największy w historii. Taki budżet przewidziany jest dla Polski w ramach wspólnej polityki rolnej. 6 miliardów euro plus 42,3 miliarda euro, co jest kwotą rekordową od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej - powiedział premier Donald Tusk w Sejmie.
- To będzie największa kwota w historii Unii Europejskiej. Jest to większy budżet na wieś i rolnictwo dla Polski niż mają kochani przez was Niemcy albo Włosi, czego od momentu naszego członkostwa w Unii Europejskiej nigdy nie udało nam się jeszcze osiągnąć, a teraz to dostaniemy. Dostanie to polska wieś, polscy rolnicy - mówił dalej.
21:25
201 posłów głosowało za wyrażeniem wotum nieufności wobec ministra rolnictwa i rozwoju wsi Stefana Krajewskiego. Przeciw było 235 głosów, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Wniosek poparły kluby PiS, Konfederacji, a także część posłów niezależnych oraz koła Demokracji, Razem i Konfederacji Korony Polskiej.
21:38
Tusk po głosowaniu w Sejmie:
PiS jest bardzo pogubiony
- Nie wiem [po co PiS-owi był wniosek o wotum nieufności wobec Stefana Krajewskiego]. Czasami się składa wniosek o wotum nieufności wobec ministra czy ministry, jeśli ma się jakieś mocne argumenty. Wtedy opozycja, nawet jeśli przegrywa głosowanie, to przynajmniej publicznie mówi jakieś ważne argumenty, oskarżenia - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.
- A tutaj wszystko to kompletnie było bez sensu. Ja uważam, [że] PiS jest bardzo pogubiony, to widać nie tylko dzisiaj było na tej sali i moim zdaniem przestali jakby rozumieć, o co chodzi - stwierdził.
21:48
Tusk o nieobecności Kaczyńskiego na sali:
Oni naprawdę mają powód, by wstydzić się tego wniosku
- Oni naprawdę mają powód się wstydzić tego wniosku [o odwołanie ministra rolnictwa Stefana Krajewskiego]. I Kaczyński, i Morawiecki w 100% odpowiadają za i Mercosur, i Zielony Ład. Szczycili się tym, chwalili się tym. Więc teraz chcą odwołać ministra za swoje grzechy i błędy - to ja się nie dziwię, że wstydzili się być na sali - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.
21:52
Tusk o frekwencji na sali obrad:
Takiego lekceważenia i policzka dla prezydenta wymierzonego przez PiS się nie spodziewałem
- Coś mnie o wiele bardziej uderzyło - że nie było w większości posłów PiS-u i prezesa Kaczyńskiego, jak był prezydent Nawrocki i było expose ministra Sikorskiego. Takiego lekceważenia i policzka dla prezydenta wymierzonego przez PiS się nie spodziewałem - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.
22:03
Tusk o postawie prezydenta ws. SAFE:
To jest samobójcze
- Jutro te głosowania dotyczą poprawek Senatu [do ustawy ws. SAFE], więc nie spodziewam się żadnych niespodzianek. No ale cały czas czekamy na decyzję prezydenta Nawrockiego. I szczerze powiedziawszy rozumiem nawet zacietrzewienie, wojna polityczna, prezydent Nawrocki jest nastawiony, żeby nam szkodzić. Ale w tej sprawie to jest samobójcze - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.
- Ja nie rozumiem. To oczywiście szkodzi Polsce bez dwóch zdań. To utrudnia nam wszystkim życie w przyszłości, brak tych pieniędzy. Ale to też przede wszystkim szkodzi reputacji prezydenta, bo on się wystawia naprawdę na wyjątkowy strzał. Znaczy reputacyjnie to jest dla niego katastrofa - ocenił.
- Ja od samego początku nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego prezydent Nawrocki dał się w to wrobić. Bo to ewidentnie widać, że nie jest za bardzo przekonany do tego co robi, ale ktoś jakby go prowadził na sznurku w tej kwestii - stwierdził.
22:05
Kaczyński odpowiada Tuskowi:
Oderwani czy tak zakłamani?
- Cały dzień wmawiali nam, że polska polityka zagraniczna i polskie rolnictwo są w dobrych rękach. Dowiedzieliśmy się de facto, że sojusz NATO nie jest już przyszłością, a import produktów z krajów Mercosur, pakt migracyjny czy rewolucja pseudoekologiczna to polski interes narodowy - napisał Jarosław Kaczyński w social media.
- Na koniec Tusk, będący twarzą tych szkodliwych projektów, zaczął wmawiać, że dzięki temu Polakom żyje się lepiej. Oderwani czy tak zakłamani? - zaznaczył prezes PiS.
Cały dzień wmawiali nam, że polska polityka zagraniczna i polskie rolnictwo są w dobrych rękach. Dowiedzieliśmy się de facto, że sojusz NATO nie jest już przyszłością, a import produktów z krajów Mercosur, pakt migracyjny czy rewolucja pseudoekologiczna to polski interes…
— Jarosław Kaczyński (@OficjalnyJK) February 26, 2026
22:08
Tusk uspokaja ws. stabilności większości parlamentarnej:
Nie ma najmniejszego śladu
- Wiem, że czasami są okoliczności, szczególnie w ostatnich dniach, które mogłyby wskazywać na napięcia. Ale to są napięcia wewnątrz partii koalicyjnych, to widzicie. Jednej czy dzisiaj już dwóch - mówię o Polsce 2050 i klubie Centrum - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.
- Wiadomo, zrozumiałe emocje. Nie ma się co nad tym jakoś szczególnie wyzłośliwiać, bo to zdarza się. Natomiast nie ma najmniejszego śladu, żeby zagrożona była koalicja 15 października jako większość parlamentarna. Jestem zupełnie spokojny - oświadczył.
Rząd mógł zrobić większą robotę przed wyborami prezydenckimi
- Trzaskowski u Żurnalisty
live
Mam nadzieję, że ewentualny wzrost cen paliw będzie krótkotrwały
- Szłapka
live
Najbliższe dni będą czasem decydujących rozstrzygnięć w tym regionie
- Nocny wpis prezydenta
Gorący temat
Wybrano mnie prezeską
- Hennig-Kloska zapowiada ogłoszenie nazwy nowego stowarzyszenia
Gorący temat
Nie powiem, jaki jest plan C. Oczywiście on jest
- Żurek o dalszych krokach ws. KRS
Gorący temat
W tej chwili również zaciągamy dług po to, aby sfinansować nakłady na obronę
- Domański
Gorący temat
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.