Relacja Live

20.11.2024

07:33

Polityczny plan środy: Trzaskowski w Białymstoku, Sikorski w Łodzi, Sejm o Radzie Fiskalnej i systemie kaucyjnym, początek posiedzenia Senatu

O 11:00 w Sejmie odbędzie się konferencja prasowa Mariusza Błaszczaka, Anny Gembickiej i Krzysztofa Ciecióry.

Środa to drugi dzień posiedzenia Sejmu. Na 13:00 zaplanowano drugie czytanie rządowego projektu ustawy o systemie oświaty. O 14:30 odbędzie się drugie czytanie rządowego projektu ustawy o Radzie Fiskalnej. Projekt ma na celu wykonanie prawa UE.

O 15:45 przewidziano drugie czytanie rządowego projektu ustawy o sporcie. Na 17:15 zaplanowano z kolei drugie czytanie rządowego projektu ustawy o doręczeniach elektronicznych. O 18:30 odbędzie się drugie czytanie rządowego projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Na 19:45 zaplanowano drugie czytanie rządowego projektu ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Projekt dotyczy m.in. systemu kaucyjnego i ma na celu wykonanie prawa UE. O 21:00 rozpocznie się drugie czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie 106. rocznicy powstania rządu Daszyńskiego.

O 21:45 przewidziano sprawozdanie komisji regulaminowej, spraw poselskich i immunitetowych w sprawie wniosku o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Konrada Frysztaka. Komisja zarekomenduje odrzucenie wniosku. O 22:00 rozpocznie się sprawozdanie z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2023 roku.

O 9:00 sejmowa komisja spraw zagranicznych zaopiniuje kandydatury na stanowiska ambasadorów w Belgii, Indiach, Islandii oraz Nigerii. O 10:30 komisja odpowiedzialności konstytucyjnej na zamkniętym posiedzeniu rozpatrzy wnioski Macieja Świrskiego o wyłączenie posłów Tomasza Treli i Zdzisława Gawlika od udziału w postępowaniu w sprawie wstępnego wniosku o postawienie przewodniczącego KRRiT przed Trybunałem Stanu. Komisja ustali też harmonogram prac nad tym wnioskiem.

O 13:00 komisja odpowiedzialności konstytucyjnej na zamkniętym posiedzeniu przesłucha Michała Tomczyka, Michała Dumicza, Tomasza Sikorę i Martę Mitoraj wezwanych w charakterze świadków ws. wstępnego wniosku o postawienie Adama Glapińskiego przed Trybunałem Stanu.

Środa to także pierwszy dzień dwudniowego posiedzenia Senatu, które rozpocznie się o godzinie 11:00. W czasie jego trwania senatorowie rozpatrzą m.in. nowelizację ustawy budżetowej na 2024 rok.

O 16:00 w Łodzi odbędzie się spotkanie z szefem MSZ Radosławem Sikorskim, a o 18:00 w Białymstoku - spotkanie z prezydentem Warszawy Rafałem Trzaskowskim.


07:42

Schetyna o sondażu KO:

Nie wydaje mi się, żeby to było decydujące

- Nie mam takiego wrażenia, że to jest sygnał. Po prostu jest zamówiony sondaż, zapowiadany od tygodni, że będzie duży sondaż na dużej próbie, żeby mieć wiedzę i żeby można było spojrzeć na to i wyciągnąć wnioski, dla tych tysięcy członków - stwierdził Grzegorz Schetyna w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.

- Słyszałem takie opinie [że to pocałunek śmierci dla Radosława Sikorskiego], ale nie wydaje mi się, żeby to było decydujące czy przekonywujące tak do końca tysiące głosów, które będą decydowały. Ludzie mają swój rozum, swoją wiedzę, kalkulują swoje sympatie. Dla mnie najważniejsze jest, co będzie dzień po - mówił dalej.


07:47

Schetyna o prawyborach KO:

Trzaskowski jest faworytem

- Jest faworyt i to wszyscy zdają sobie sprawę, czytają te badania i wydaje się, że Rafał Trzaskowski jest faworytem tego spotkania, starcia, natomiast wszystko jest otwarte. To są dziesiątki tysięcy głosów - stwierdził Grzegorz Schetyna w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


07:51

Schetyna o kandydacie PiS:

Nie mają dobrych decyzji przed sobą

- Nic dwa razy się nie zdarza i oni [PiS] mają rzeczywiście bardzo poważny problem, bo są zakładnikami, PiS jest dzisiaj zakładnikiem „geniuszu” Kaczyńskiego. Uważają że Kaczyński na pewno podejmie dobrą decyzję, a oni nie mają dobrych decyzji przed sobą, bo nie mają dobrego kandydata, który daje im gwarancję równorzędnej walki z kandydatem KO - stwierdził Grzegorz Schetyna w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


07:55

Europoseł KO ogłasza porozumienie koalicji ws. składki zdrowotnej

- Niższa składka zdrowotna dla przedsiębiorców już w przyszłym roku, a od 2026 – dużo głębsza zmiana. Dotrzymujemy słowa, koalicja 15 X porozumiała się w tej trudnej sprawie - napisał w social media europoseł Krzysztof Brejza.


08:06

Domański o zamrożeniu cen energii:

Zabezpieczyliśmy ponad 5 mld na przyszły rok

- Tak [ceny prądu powinny być zamrożone do końca przyszłego roku]. Oczywiście i zabezpieczyliśmy w budżecie na to środki, najpierw na 9 miesięcy, ale również zobowiązaliśmy spółki. Zabezpieczyliśmy w budżecie ponad 5 mld zł na rok 2025 i jednocześnie bardzo wyraźnie zapisaliśmy w ustawie, że już w I połowie roku spółki energetyczne powinny przedstawić nowe, niższe w domyśle taryfy - stwierdził Andrzej Domański w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w Radiu Zet.


08:10

Żukowska odpowiada Brejzie: Nie porozumieliśmy się w sprawie składki na 2026 rok

- Nie porozumieliśmy się w sprawie składki na 2026 rok. Nie ma zgody Lewicy na preferencyjne traktowanie JDG względem zarabiających tyle samo etatowców - napisała Anna-Maria Żukowska w social media.


08:16

Domański o zmianach w składce zdrowotnej:

Istotne obniżenie dla wielu przedsiębiorców, w szczególności słabiej zarabiających

- Mamy tutaj do czynienia z istotnym obniżeniem składki zdrowotnej dla wielu przedsiębiorców, w szczególności tych słabiej zarabiających. Dla nas było bardzo istotne, że to nie jest pomoc dla tych największych krezusów, tylko dla tych małych polskich przedsiębiorców, którzy z uwagi na Polski Ład, często mieli bardzo poważne problemy właśnie ze składką - stwierdził Andrzej Domański w Radiu Zet.


08:17

Mentzen:

Polska powinna być zainteresowana jak najszybszym zamrożeniem konfliktu, tak jak chciał Trump
- Polska nie powinna być zainteresowana eskalacją tej wojny, ponieważ my tu najbardziej, poza Ukrainą, w tym momencie ryzykujemy. Jeżeli ten konflikt gdzieś się przeniesie, to przeniesie się do Polski - powiedział Sławomir Mentzen w rozmowie z Marcinem Fijołkiem w „Graffiti” Polsat News. - Kolejnym zagrożeniem jest to, że jeżeli ta wojna będzie dłużej trwała, to w pewnym momencie Ukrainie skończy się siła żywa […]. Najbardziej prawdopodobnym źródłem pozyskania żołnierzy do kontynuowania tego konfliktu są niestety Polacy - mówił dalej. - Z tego powodu uważam, że Polska powinna być zainteresowana jak najszybszym zamrożeniem konfliktu, tak jak chciał Donald Trump - ocenił.

08:20

Domański o uwagach Lewicy dot. składki zdrowotnej:

Mam nadzieję, że znajdziemy porozumienie

- Lewica zgłosiła wczoraj uwagi i nad tym uwagami będziemy nadal, już na tym etapie parlamentarnym pracować. Mam nadzieję, że znajdziemy tutaj porozumienie - stwierdził Andrzej Domański w Radiu Zet.

- Będziemy szukali porozumienia. Mam nadzieję, że je znajdziemy - dodał minister finansów.


08:22

Domański:

Na dziś MF wstrzymało wypłatę III transzy dla PiS

- Na dziś Ministerstwo Finansów wstrzymało wypłatę tej III transzy, dlatego że ona po prostu z mocy prawa się nie należała PiS-owi. MF podejmuje decyzje i działa na podstawie decyzji PKW. Tutaj nie ma potrzeby konsultowania [z premierem] - stwierdził Andrzej Domański w Radiu Zet.


08:23

Domański o wolnej Wigilii:

Będę przedstawiał argumenty za tym, że to złe rozwiązanie

- W mojej ocenie tak [Wigilia to za duży koszt dla budżetu[. My policzyliśmy w MF bazując na naszych modelach, że to jest dla gospodarki koszt na poziomie 4 mld zł, koszt dla budżetu na poziomie 2 mld 300 mln, ten jeden wielki dzień. Tysiące drobnych firm, sklepów, piekarni, tej drobnej działalności, wtedy ma całkiem wysokie obroty. Osobiście będę przedstawiał argumenty za tym, że to złe rozwiązanie - stwierdził Andrzej Domański w Radiu Zet.


08:26

Mentzen o decyzji Bidena ws. rakiet ATACMS:

Nie jest zgodna z polskimi interesami
- Być może jest zgodna z amerykańskimi interesami [decyzja Bidena ws. zezwolenia Ukrainie na użycie ATACMS do atakowania celów w Rosji], ale na pewno nie jest zgodna z polskimi interesami - powiedział Sławomir Mentzen w „Graffiti” Polsat News. - Problem jest taki, że już niedługo, jeżeli dalej będzie się musiała [Ukraina] bronić, to będzie potrzebowała do tego polskiej pomocy. W związku z czym ten plan zakłada, że Polska będzie się musiała w ten konflikt zaangażować, a to z całą pewnością nie jest w polskim interesie - ocenił.

08:28

Sikorski o aktach dywersji:

Jeśli to będzie kontynuowane, to reprezentacja dyplomatyczna Rosji będzie redukowana
- Zamknęliśmy konsulat w Poznaniu po tym, gdy podpalacz przyznał się do winy i opisał, jak został zwerbowany przez GRU do dokonania aktu dywersji w Polsce. Wojna hybrydowa Rosji to nie tylko blokowanie jakichś stron internetowych, to ataki cybernetyczne na nasze instytucje państwowe, to agresja informacyjna - powiedział Radosław Sikorski w rozmowie z Maciejem Głogowskim w "Poranku TOK FM". - Niestety na szeroką skalę prowadzona dywersja, czyli werbowanie ludzi w mediach społecznościowych, płacenie im za robienie zdjęć obiektów wrażliwych, a potem próby podpaleń czy wręcz podpalenia. [...] Nie na wszystkie te incydenty mamy dowody, które wytrzymałyby proces sądowy, ale informacje mamy, wiemy, co GRU robi - kontynuował. - Przekaz jest jasny: jeśli to będzie kontynuowane, to reprezentacja dyplomatyczna Federacji Rosyjskiej będzie redukowana. Przypomnę, częścią tej wojny hybrydowej jest także przepychanie ludzi werbowanych na Bliskim Wschodzie przez naszą granicę z Białorusią - mówił dalej.

08:32

Domański o podwyższeniu kwoty wolnej:

To zobowiązanie jest cały czas aktualne

- Ten postulat, to zobowiązanie jest cały czas aktualne i będę chciał, żeby było zrealizowane. Oczywiście że to, do czego mogę się zobowiązać, to że zrobię absolutnie wszystko, aby w trakcie tej kadencji ten postulat był zrealizowany - stwierdził Andrzej Domański w Radiu Zet.


08:33

Sikorski:

Prezydent może prezentować politykę zagraniczną tak, żeby sale się zapełniały, a może to robić w taki sposób, że się opróżniają
- Nie ma czegoś takiego jak rządowa czy prezydencka polityka zagraniczna, ale prezydent może politykę zagraniczną Polski prezentować w sposób zrozumiały dla świata, przekonujący dla świata i tak, żeby sale się zapełniały, a może to robić w taki sposób, że się opróżniają - powiedział Radosław Sikorski w TOK FM, odpowiadając na uwagę prowadzącego, że sam mówił, iż politykę zagraniczną kreuje rząd, a prezydent ją tylko reprezentuje.

08:38

Kandydat KO "będzie musiał słuchać Tuska"? Sikorski: Moje partnerstwo polityczne, intelektualne z nim jest już sprawdzone
- Jestem kimś, kto był jedynym ministrem w obu rządach Donalda Tuska i wspierałem jego powrót do polskiej polityki, więc moje partnerstwo polityczne, intelektualne z Donaldem Tuskiem jest już sprawdzone - powiedział Radosław Sikorski w TOK FM, pytany o słowa Szymona Hołowni o tym, że "kandydat Donalda Tuska będzie musiał słuchać poleceń Donalda Tuska".

08:40

Siemoniak:

Koniec bezkarności Macierewicza

- Koniec bezkarności Macierewicza - napisał w social media Tomasz Siemoniak.

Wcześniej Jacek Dobrzyński, rzecznik MSW poinformował: - Poseł Macierewicz za swoje wykroczenia drogowe dostał trzy mandaty łącznie na 1800 zł i 21 punktów. Dalsze kroki policji po zsumowaniu punktów karnych byłego ministra.


08:40

Mentzen:

Rozsądne wydaje się zamrożenie konfliktu na obecnej linii frontu oraz gwarancja, że Ukraina nie przystąpi do NATO
- Prawdopodobnie należy zgodzić się na to, żeby Ukraina nie przyłączyła się do NATO. W tym momencie to jest i tak niemożliwe, nie da się wejść do NATO, mając nierozwiązane konflikty graniczne. A w tym momencie nie ma żadnych nadziei na to, że Ukrainie uda się odzyskać Donbas oraz Krym - powiedział Sławomir Mentzen w „Graffiti” Polsat News, odnosząc się do ewentualnych warunków zamrożenia konfliktu na Ukrainie. - Zamrożenie konfliktu na obecnej linii frontu, plus jakaś gwarancja, że Ukraina nie przystąpi do NATO, wydaje mi się być rozsądną propozycją - stwierdził. Zaznaczył jednocześnie: - Z całą pewnością polskie wojska nie powinny pilnować tego zamrożenia. Polska jest bardzo blisko Rosji i Ukrainy i musi dbać przede wszystkim o polskie bezpieczeństwo. Gdyby na tej granicy pojawiły się wojska niemieckie, francuskie, brytyjskie czy amerykańskie, to byłoby to dużo rozsądniejsze, ponieważ te państwa ryzykują znacznie mniej niż Polska.

08:44

Likwidacja dwukadencyjności w samorządach? Sikorski: Widzę argumenty po obu stronach, ale ustawę bym podpisał
- Ja uważam, że prezydent powinien wetować w ostateczności, bo za ustawą stoi większość sejmowa, ale w ostatniej mojej rozmowie ze ś.p. Pawłem Adamowiczem, wtedy, przypominam, obowiązywała dwukadencyjność, on ją przyjął z ulgą, tak sobie rozmawialiśmy, że po 8 latach człowiek wpada w rutynę - powiedział Radosław Sikorski w TOK FM, czy gdyby został prezydentem, to podpisałby ustawę likwidującą dwukadencyjność w samorządach. - Z drugiej strony ostatnio spotkałem się z dynamicznym wójtem Rokietnicy, który rządzi od 18 lat i świetnie mu idzie, więc widzę argumenty po obu stronach, ale gdyby ustawa przegłosowana przez Sejm na moje biurko trafiła, to bym ją podpisał - kontynuował. - Uszanowałbym wolę większości sejmowej - dodał.

08:48

Mentzen pytany o finansowanie swojej aktywności politycznej:

To moje prywatne sprawy, ile wydaję na swoje hobby
- Kampanii wyborczej nie prowadzę, więc nie ma czego finansować. Natomiast moją ostatnią aktywność polityczną finansuję w przeważającej większości ja sam - powiedział Sławomir Mentzen w „Graffiti” Polsat News. - Dosyć dużo [wydałem]. To są moje prywatne sprawy, ile ja wydaję na swoje hobby. Trzeba przyznać, że jeżdżenie po Polsce za swoje pieniądze ma pewne znamiona hobby - stwierdził. - Każdy, kto czytał moje oświadczenie majątkowe, wie, że mam z czego organizować tego rodzaju wydarzenia - wskazał.

08:55

Mentzen:

Jeśli PiS wybierze na kandydata swoją Kidawę-Błońską, to bez problemu ją pokonam
- Nie wiem nawet, kto będzie kandydatem PiS-u w tym momencie. Jest szansa, że PiS wybierze po prostu złego kandydata, tak jak PO wybrała złą kandydatkę w 2020 roku, kiedy Małgorzata Kidawa-Błońska w sondażach zjechała do 3% - powiedział Sławomir Mentzen w „Graffiti” Polsat News. - Więc jeśli PiS wybierze jakąś swoją Kidawę-Błońską, to bez problemu ją pokonam - zaznaczył.

09:07

Grabiec o sondażu KO ws. kandydata na prezydenta:

Sikorskiemu bardzo na tym zależało

- Wiem, że Radosławowi Sikorskiemu bardzo zależało na tym, żeby ten sondaż został zrobiony. To był jeden z jego postulatów, prosił o to, żeby był wykonany szybko, żeby był na dużej próbie. Myślę, że zawsze, kiedy ten sondaż wypada trochę mniej korzystnie, to szukamy okoliczności, które mogłyby trochę wziąć w nawias, ale fakt jest taki, że to bardzo solidne opracowanie sondażowe i ono oddaje nastroje dzisiaj w Polsce – stwierdził Jan Grabiec w programie "Gość poranka" w TVP Info.


09:08

Mentzen o decyzji PKW ws. sprawozdania PiS:

Mają to, co chcieli
- Do tej pory praktyka była taka, że do momentu, kiedy partia miała dalej skargę w SN, do momentu tego wyroku otrzymywała subwencję. W przypadku PiS-u powinno być dokładnie tak samo, jak w każdym innym. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że rząd albo PKW selektywnie wybiera, które wyroki SN mu pasują, a które nie - powiedział Sławomir Mentzen w „Graffiti” Polsat News. „Mechanizm, który do tego doprowadził, jest autorstwa PiS-u” Jak zaznaczył: - Druga sprawa jest taka, że mechanizm, który do tego doprowadził, jest niestety autorstwa PiS-u. W 2019 roku pisowskie Ministerstwo Finansów odmówiło mojej partii wypłaty subwencji pod jakimś absurdalnym zarzutem, że niby nie istniejemy jako partia. - Odwołaliśmy się do sądu, w I instancji wygraliśmy z MF, teraz czekamy na wyrok II instancji. Ale już minęło 5 lat od momentu, kiedy ludzie PiS-u zabrali nam nasze pieniądze. Teraz niestety PO robi PiS-owi dokładnie to samo, co PiS wcześniej zrobił nam - ocenił. „Mają to, co chcieli” - Działania PO względem PiS-u są nielegalne i bezprawne. Natomiast niestety te działania zostały umożliwione przez zmiany w prawie w wykonaniu PiS-u. Mają to, co chcieli. Nie [nie wyślę przelewu na zbiórkę PiS], wysyłam przelewy na swoje działalności polityczne, a nie konkurencji - dodał.

09:09

Grabiec pytany o prawybory:

Jest faworyt w tym wyścigu

- Wydaję mi się, że większość członków KO ma wyrobione zdanie o obu politykach, bo przecież znamy ich od bardzo wielu lat, od kilkunastu, jeśli nie 20 kilku lat są aktywnymi politykami, więc w Platformie czy w naszych partiach koalicyjnych obaj politycy są doskonale znani i ocena potencjału obu polityków jest bardzo pozytywna w PO – powiedział Jan Grabiec w TVP Info.

- Nie wiem, czy [wynik prawyborów] jest przesądzony, ale jest faworyt w tym wyścigu i w prawyborach, ale to wynika z faktu, że Rafał Trzaskowski walczył bardzo dobrze w poprzedniej kampanii prezydenckiej. Zdobył ponad 10 milionów głosów w II turze, wielu ludzi uważa, że gdyby wybory były równe, to byłby dzisiaj prezydentem, więc w sposób naturalny jest tym faworytem – kontynuował.


09:11

Grabiec o nazwaniu przez prezydenta członków PKW ludźmi bez klasy:

Mówi bardziej o sobie niż członkach PKW

- Ja nie chcę o głowie państwa wypowiadać się źle, ale trudno nie odnieść wrażenia w tym przypadku, że pan prezydent Duda, w przypadku tego zachowania mówi o sobie bardziej niż o członkach PKW [mówiąc, że członkowie PKW to ludzie bez klasy] – stwierdził Jan Grabiec w TVP Info.

- Tu jest kwestia uczciwości, jeśli przepisy mówią jasno, że jeśli złamali prawo, to tracą zwrot za kampanię, jeśli tracą pieniądze za kampanię, tracą subwencję, tu nie ma pola do żadnej interpretacji, do mrugnięcia okiem – dodał.


09:13

Grabiec o składce zdrowotnej:

Jesteśmy blisko uwzględnienia na tyle potrzeb Lewicy, że może zechcą poprzeć ten projekt

- Te wiele miesięcy dyskusji doprowadziło do sytuacji, w której jesteśmy blisko uwzględnienia na tyle potrzeb Lewicy, że być może zechce klub parlamentarny Lewicy poprzeć ten projekt [składki zdrowotnej] – powiedział Jan Grabiec w TVP Info.


10:36

Tomczyk ujawnia szczegóły działania podkomisji smoleńskiej:

Podróże służbowe jej członków kosztowały ponad milion złotych

- Rzeczywiście jest tak, że krok po kroku rozliczyliśmy podkomisję smoleńską, uważam, że opinia publiczna ma prawo poznać też szczegóły, które dotyczą tych konkretnych elementów. W tym przypadku mówimy o podróżach służbowych członków podkomisji. To jak ilość przejechanych kilometrów jest rzeczywiście zatrważająca – stwierdził Cezary Tomczyk w Sejmie.

- Podróże służbowe członków podkomisji kosztowały polskiego podatnika ponad milion złotych, z czego połowa to tak zwane kilometrówki, czyli przejazdy pojazdami prywatnymi. W latach 2016-2023 członkowie podkomisji wydali ponad pół miliona złotych na przejazdy pojazdami prywatnymi i uwaga przejechali ponad 800 tysięcy kilometrów. Nigdy nie byli w Smoleńsku – kontynuował.


11:26

Czarnek o starcie na prezydenta:

Jeśli będę miał propozycję od kierownictwa PiS, podejmę rękawicę

- Nie, to nie jest kwestia chcenia, to bycie prezydentem. Oczywiście jak ktoś jest w polityce i to wysokiej polityce, to chce być w niej, nie jest w niej przez przypadek i nie jest tutaj dlatego, że ktoś go wrzucił, więc jak już się jest na tym poziomie, to siłą rzeczy chce się iść i konkurować w takich konkurencjach, które rzeczywiście mają wielkie znaczenie, natomiast to nie jest kwestia, że chce być koniecznie prezydentem - stwierdził Przemysław Czarnek w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w Radiu Plus.

- Pokażą badania, że mam największe szanse, to wtedy na pewno, jeśli będę miał taką propozycję od kierownictwa PiS, taką rękawicę podejmę, będę startował - mówił dalej.


11:27

Czarnek o wyborach prezydenckich:

Mam świadomość tego, że to pewna słabość

- Od dawna mówię to w mediach, że mam świadomość tego, że pan Bóg obdarzył mnie tą zdolnością, że rzeczywiście, staram się ją wykorzystywać 100%, że mam dość duży posłuch na prawicy i potrafię mobilizować elektorat PiS, ale też wydaje mi się, że jestem akceptowalny dla innych elektoratów z prawej strony sceny politycznej i z centrum - stwierdził Przemysław Czarnek w Radiu Plus.

- Natomiast mam też tę przypadłość, że skoro jestem tak dobrze słyszany na prawicy, to jestem jeszcze lepiej słyszany na lewicy i mobilizuję tamtą stronę. Więc mam świadomość tego, że to pewna słabość i jak wypadnie ta słabość na tyle źle w tych badaniach prowadzonych przez władze, to kandydatem będzie ktoś inny, a ja będę z przyjemnością pracował bardzo ciężko na rzecz kandydata, którego kierownictwo wybierze - mówił dalej.


11:31

Czarnek:

W niektórych sprawach zgadzam się z Konfederacją

- W niektórych sprawach nawet zgadzam się z Konfederacją, w niektórych sprawach mogliśmy być bardziej twardzi, w niektórych sprawach mogliśmy być mniej ulegli. Konfederacja nie ma tego doświadczenia rządzenia i nie wie, że to nie jest tak, że to można sobie w każdej chwili powiedzieć tak, jak się chce. Można je rozpatrywać w kategorii błędów, a nie błędy jako same w sobie, jeśli się nie zna okoliczności podejmowania konkretnych decyzji - stwierdził Przemysław Czarnek w Radiu Plus.


11:57

Lasek:

Tworzymy CPK jako duży, opłacalny biznesowo projekt. Taki, który łączy Polaków

- Tworzymy CPK jako duży, opłacalny biznesowo projekt, ale przede wszystkim taki, który łączy Polaków i jest oparty na realnym harmonogramie. To SSP, a nie prywatny folwark, o czym w poprzednich latach, zdaje się, zapomniano. My wiemy że wydajemy środki publiczne i bierzemy odpowiedzialność za każdą wydaną złotówkę - stwierdził Maciej Lasek w Sejmie.


12:35

Terlecki:

Pozostały dwa nazwiska

- W tej chwili rozstrzyga się wybór między dwoma kandydatami: Przemysławem Czarnkiem i Karolem Nawrockiem - powiedział Ryszard Terlecki w rozmowie z Polsat News.

Polityk PiS zaznaczył, że "zawsze bywają niespodzianki w takich okolicznościach". - Choć raczej będzie to któryś z tych dwóch - dodał.


14:58

Tusk rozmawiał z Zełenskim:

Prace nad kolejnym pakietem pomocy

- Rozmawiałem z polskim premierem Donaldem Tuskiem i podziękowałem Polakom za solidarność od pierwszych dni pełnoskalowej inwazji Rosji. Wyraziłem wdzięczność premierowi za jego zasadniczą reakcję na niedawne ataki Rosji i wysiłki na rzecz przełamania jej izolacji politycznej - napisał w social media Wołodymyr Zełenski.

- Omówiliśmy nadchodzący 45. pakiet wsparcia dla Polski i jej prace nad kolejnym pakietem pomocy obronnej. Podzieliłem się również moimi nadziejami na przewodnictwo Polski w Radzie UE w przyszłym roku i ich wsparcie w promowaniu integracji Ukrainy z UE, w tym otwarcie pierwszego rozdziału negocjacyjnego i równoległe kontynuowanie innych - dodał.

- Wyraziłem wdzięczność premierowi Tuskowi za wykorzystanie jego rozległych osobistych kontaktów do orędowania za członkostwem Ukrainy w NATO i za dalsze wsparcie obronne. Uzgodniliśmy, że zintensyfikujemy nasze osobiste zaangażowanie i spotkamy się przed końcem roku - podkreślił.


15:00

Prawybory w KO to plebiscyt? Trzaskowski: Nie, to prawdziwa decyzja demokratycznej partii
- Nie, dlatego że to jest prawdziwa decyzja demokratycznej partii i mamy prawdziwe prawybory, w związku z tym nasi członkowie i członkinie będą podejmowali prawdziwą decyzję - powiedział Rafał Trzaskowski w programie "W samo południe" w Jedynce, pytany, czy prawybory w KO nie są czymś na kształt plebiscytu. - Ja mam oczywiście wielką nadzieję na to, że wygram, zwłaszcza że wszystkie sondaże, które znamy, które publikowaliśmy, pokazują moją sporą przewagę, ale to są prawybory na serio - kontynuował.

15:04

Trzaskowski:

PiS ma dzisiaj olbrzymi problem, jakiego wybrać kandydata, żaden z nich nie jest wiarygodny
- Ja się cieszę, że dzięki tym prawyborom wszyscy mówią o Koalicji Obywatelskiej, że my mamy szansę prezentować swoje poglądy, że w pewnym sensie już jesteśmy od wielu, wielu tygodni aktywni, to nam daje wielką przewagę, a widać, że PiS ma dzisiaj olbrzymi problem, jakiego wybrać kandydata, dlatego, że po prostu te ostatnie 8 lat niszczenia polskiej demokracji doprowadziły do tego, że żaden z nich nie jest wiarygodny, każdy z nich ma olbrzymie obciążenie - powiedział Rafał Trzaskowski w Jedynce.

16:05

Tusk zapowiada nadzwyczajny szczyt ws. Ukrainy:

Zachód musi mieć jednolite stanowisko

- Dziś rozmawiałem z prezydentem Zełenskim i premierem Kanady Justinem Trudeau, w przyszłym tygodniu w Szwecji nadzwyczajny format: państwa skandynawskie plus bałtyckie plus Polska. Zachód musi mieć jednolite stanowisko dotyczące wsparcia Ukrainy i wspólnego bezpieczeństwa - napisał w social


16:21

elektoratu PSL i Konfederacji:

II tura rozstrzygnie się w elektoracie na prawo od nas". Sikorski o "braniu

- II tura rozstrzygnie się w elektoracie na prawo od nas. I tutaj nawet ten sondaż, z którego tak się cieszy mój współzawodnik, pokazuje że w elektoracie PSL i Konfederacji ja biorę więcej niż on - stwierdził Radosław Sikorski w Łodzi.


16:25

,,Testem efektywności tej przyjaźni będzie jej wpływ na kwestie ukraińskie". Sikorski o relacji Dudy i Trumpa

- Będzie to test przyjaźni pomiędzy naszym prezydentem Andrzeje Dudą, a Donaldem Trumpem, którego prezydent Duda nazwał amerykańskim bohaterem. Mam nadzieję, że Andrzej Duda będzie miał większy wpływ na Donalda Trumpa niż PiS ma na Viktora Orbana. Mam nadzieję, że pan prezydent nie dał się użyć do zdobywania głosów naszych rodaków w Stanach Zjednoczonych. Testem efektywności tej przyjaźni będzie jej wpływ na rozstrzygnięcia dotyczące Ukrainy – stwierdził Radosław Sikorski na spotkaniu z mieszkańcami Łodzi.


16:43

Sikorski:

Jeżeli ktoś potrafi skrzyknąć koalicję od Giertycha do Kwaśniewskiego, to znaczy, że umie łączyć Polaków

- Głosowanie będzie tajne i anonimowe, więc naprawdę w prywatności własnego domu można zagłosować, tak jak się chce. Nie wedle sondaży, nie wedle wskazań oficjeli partyjnych, tylko wedle własnego osądu, co do tego, kto będzie dobrze pomagał zawiadywać polską nawą państwową, w tych naprawdę rysujących się na horyzoncie wymagających trudnych czasach – powiedział Radosław Sikorski na spotkaniu z mieszkańcami Łodzi.

- Przyznajcie państwo, jeśli ktoś potrafi skrzyknąć koalicję od Giertycha do Kwaśniewskiego, to znaczy, że umie łączyć Polaków – dodał.


18:34

Trzaskowski:

Mamy rachunek krzywd do wyrównania z PiS-em
- Dzięki wam tak naprawdę ja czuję się kandydatem od 2020 roku, dlatego że wtedy mi zaufaliście, daliście mi poparcie, tę nieprawdopodobną energię. Ta odpowiedzialność w pewnym sensie jest ze mną od 2020 roku - powiedział Rafał Trzaskowski w Białymstoku. - Mamy rachunek krzywd do wyrównania z PiS-em, w waszym imieniu. Jestem przekonany, że jeżeli będzie w całej Polsce taka energia, jak jest tutaj, dzisiaj, to wygramy te wybory - stwierdził.

18:39

Trzaskowski do członków KO: Wy najlepiej wiecie, kto z wami był przez ostatnie lata, kto jest najlepiej przetestowany w boju
- My jesteśmy partią demokratyczną. Radek [Sikorski] wielokrotnie zgłaszał swoje ambicje, więc jest to naturalne. Ja pomyślałem sobie tak: dużo lepiej będzie - przy całym szacunku dla przewodniczącego i koleżanek i kolegów z zarządu - żeby tę decyzję podjęli członkinie i członkowie KO […], dlatego że wy najlepiej wiecie, kto z wami był przez te ostatnie lata, kto jest najlepiej przetestowany w boju wyborczym - powiedział Rafał Trzaskowski w Białymstoku.

18:47

Trzaskowski:

My przygotowywaliśmy się do wojny, w przeciwieństwie do PiS-u
- Słyszeliście te raporty, że PiS się nawet nie szykował do wojny. Ja sobie wyobrażam, co musieliście czuć będąc tak blisko granicy […], kiedy słyszeliście, że PiS - mimo że dostawał informacje od naszych sojuszników - nie szykował się do wojny- powiedział Rafał Trzaskowski w Białymstoku. - Myśmy się do wojny szykowali. Myśmy mieli kontakty i mamy kontakty z naszymi przyjaciółmi samorządowcami w Ukrainie i oni nam mówili: wojna wybuchnie. Tydzień przed wojną byłem w Kijowie i widzieliśmy, że coś się wydarzy. I przygotowywaliśmy się, w przeciwieństwie do nich - przekonywał. „Jeśli ktoś tak mówi, to znaczy, że chyba spał przez te ostatnie lata” - Jeżeli ktoś się mnie pyta, czy naprawdę my, ja musimy pokazywać twardość, determinację, pokazywać to, że przez cały czas nie mówimy o bezpieczeństwie, tylko działamy na rzecz bezpieczeństwa naszych obywateli, to znaczy, że chyba spał przez te ostatnie lata. Bo to właśnie my przez cały czas stoimy na pierwszej linii - mówił dalej.

18:56

Trzaskowski:

Szkoda naszych emocji na coś, co jest tak naprawdę przyjacielską rywalizacją
- Ja mam jakiekolwiek emocje zarezerwowane tylko i wyłącznie na to starcie z PiS-em. Uważam, że w tej chwili szkoda naszych emocji na coś, co jest tak naprawdę przyjacielską rywalizacją - powiedział Rafał Trzaskowski w Białymstoku. - Nawet jak słyszycie czasami pewne docinki - ja się staram nikomu nie docinać - uważam że trzeba to puścić w niepamięć, skoncentrować się tylko na dobrych stronach obu kandydatów. I przede wszystkim przygotować się do 7 grudnia, kiedy zaczniemy kampanię wyborczą - kontynuował.

19:08

Trzaskowski o wynikach prezydenckiego sondażu KO:

14 a 8 to olbrzymia różnica
- Patrząc na II turę też duża przewaga […]. Ja mam 14% przewagi nad PiS-em, Radek ma 8%. Dlaczego o tym mówię? […] Żeby zwrócić waszą uwagę na to, że jeżeli ktoś dzisiaj mówi, że 14% przewagi nad PiS-em i 8% przewagi nad PiS-em to jest niewielka różnica, to znaczy, że nie rozumie polityki. Tutaj zwracam się do wszystkich komentatorów - powiedział Rafał Trzaskowski w Białymstoku. - To jest olbrzymia różnica w II turze. Ja uważam, że w II turze będzie na żyletki - ocenił.

19:17

Trzaskowski:

Mam przewagę nad Sikorskim we wszystkich grupach wyborców oraz wśród niezdecydowanych
- We wszystkich grupach wyborców, zarówno wyborców lewicowych, o poglądach centrowych, konserwatywnych, mam przewagę nad swoim konkurentem - powiedział Rafał Trzaskowski w Białymstoku. - Ale najważniejsze jest to, że jest przewaga również - i to bardzo duża - wśród wyborców niezdecydowanych - zaznaczył. - To jest dzisiaj najważniejsze, bo to daje nam potencjał wzrostu i to daje nam nadzieję, że naprawdę jesteśmy w stanie wygrać wybory prezydenckie - stwierdził.

19:33

Trzaskowski wylicza cechy:

Takiego prezydenta potrzebujemy i takiego wam gwarantuję
- Dzisiaj przed nami olbrzymie zadanie: przekonywanie wszystkich naszych partnerów w UE, w NATO, że oni te muszą wziąć odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo. Dlatego że Amerykanie mogą powoli tracić tak duże zainteresowanie Europą, jak wykazywała dzisiejsza administracja - powiedział Rafał Trzaskowski w Białymstoku. - My musimy być na to gotowi. Musimy starać się Amerykanów zatrzymać […], ale musimy sami inwestować w nasze zdolności obronne - mówił dalej. - Dlatego potrzebujemy prezydenta, kto potrafi rozmawiać z parterami, kto jest wiarygodny, kto jest dobrze oceniany. O kim wiedzą, że jest przewidywalny. I takiego prezydenta wam gwarantuję - podkreślił.

19:48

Dziemianowicz-Bąk:

Jestem przekonana, że wolna Wigilia stanie się faktem
- Absolutnie jest szansa na wolną od pracy Wigilię, a ja jestem przekonana, że ta wolna Wigilia stanie się faktem, dlatego, że realizacji takiego właśnie postulatu, postulatu wolnego od pracy 24 grudnia, ustawowo wolnego [...] chcą Polki i Polacy, a ich głos jest najważniejszy - powiedziała Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w programie "Gość Wydarzeń" Polsat News.

19:53

Wolna Wigilia negatywnie wpłynie na handel? Dziemianowicz-Bąk: Polacy kupią 23 grudnia to, czego nie kupią 24
- Jeżeli mówimy o tym, że 24 grudnia w Wigilię zmniejszą się wpływy z VAT-u na przykład, jeżeli chodzi o handel, o sprzedaż. Jasne, ale Polki i Polacy to mądrzy, racjonalni i odpowiedzialni ludzie, czego nie kupią 24 grudnia, kupią 23, przecież nie wierzymy w to, że jeżeli ktoś choinki nie kupi w dniu Wigilii, to znaczy, że w swoim domu nie będzie miał choinki, albo że jego dziecko nie dostanie prezentu, bo on nie zrobi takich zakupów - powiedziała Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w Polsat News.

19:56

Dziemianowicz-Bąk o wyborze kandydata Lewicy na prezydenta:

Decyzja w grudniu lub w styczniu, lub na przełomie roku
- Decyzja w grudniu lub w styczniu, lub na przełomie roku, na pewno będzie podejmowana wspólnie, na pewno będzie podejmowana w konsensusie, porozumieniu całej partii - powiedziała Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w Polsat News, pytana, czy decyzja o wyborze kandydata Lewicy na prezydenta zapadnie w grudniu.

20:06

Dziemianowicz-Bąk o stanowisku Lewicy ws. składki zdrowotnej:

Rozwiązania w tym kształcie nie poprzemy
- Lewica rzeczywiście złożyła poważne uwagi do części projektu dotyczącego składki zdrowotnej. Bo to, na co się wszyscy zgłosiliśmy w koalicji, to jest skończenie z pewnym absurdem [...] czyli na likwidację składki zdrowotnej odprowadzanej od obrotu środkami trwałymi - powiedziała Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w Polsat News. - Nie, w tym kształcie, który został zaprezentowany, sprawiedliwa społecznie nie jest [...] czy byłoby sprawiedliwe, gdyby pracownik zarabiający 5000 zł na rękę na etacie płacił składkę w wysokości 550 zł, a przedsiębiorca, który zarabia na ryczałcie 25 000 zł, płacił składkę zdrowotną 318 zł? No nie, jest to ewidentna nierówność, ewidentna niesprawiedliwość - kontynuowała, pytana, czy propozycja przyjęta przez rząd jest sprawiedliwa. - Jeżeli zarabiamy więcej, powinniśmy proporcjonalnie więcej wkładać do tego wspólnego kotła. Z całą pewnością nie może być tak, że pielęgniarka, nauczycielka, pracownik na etacie w większym stopniu ponosi ciężar finansowania systemu ochrony zdrowia, niż zamożny informatyk, prawnik prowadzący kancelarię prawną czy inny dobrze prosperujący przedsiębiorca - mówiła dalej. - Jeśli te zasady się nie zmienią, to będziemy podtrzymywać naszego uwagi i takiego, w tym kształcie rozwiązania nie poprzemy, natomiast liczę na to, że nasi koalicjanci będą skłonni do tego, żeby ten projekt poprawiać - dodała.

20:08

Zgorzelski o starcie Hołowni

:

Tak się umówiliśmy i jesteśmy konsekwentni

- Tak się umówiliśmy. Tworząc projekt Trzeciej Drogi, umówiliśmy się na dwie podstawowe rzeczy. Pierwsza, że ten projekt będzie zaprojektowany co najmniej na jedną kadencję i że w ramach tej koalicji wskażemy kandydata na prezydenta marszałka Hołownię. Tak się umówiliśmy i jesteśmy konsekwentni - stwierdził Piotr Zgorzelski w TVP Info.


20:09

Zgorzelski:

Nasza propozycja wspólnego kandydata jest na stole


- Taka była nasza propozycja - to nie zmienia faktu, w momencie kiedy ogłosił swój start marszałek Hołownia, wspieramy jego, ale nasza propozycja wspólnego kandydata jest na stole - stwierdził Piotr Zgorzelski w TVP Info.


20:14

Zgorzelski zapowiada projekt po zmianie prezydenta:

Aby PKW stała się z powrotem ciałem apolitycznym

- Dzisiaj panu gwarantuję, że będę [po zmianie prezydenta] jednym z wnioskodawców i projektodawców zmian, aby PKW stała się z powrotem ciałem apolitycznym na rzecz tego, żeby zasiadali tam sędziowie o uznanym autorytecie w środowisku, co do których nie będzie żadnych wątpliwości, że mają jakiekolwiek inklinacje polityczne - stwierdził Piotr Zgorzelski w TVP Info.


20:18

Dziemianowicz-Bąk o zmianach w przepisach dot. L4:

Kwestia kilku miesięcy
- Jest to projekt, który został w tej chwili skierowany do konsultacji publicznych, do uzgodnień międzyresortowych [...]. Celem tego projektu jest ochrona pracownika, który przebywa na zwolnieniu chorobowym przed ryzykiem utraty tego świadczenia, przed ryzykiem zwolnienia dyscyplinarnego, przed różnego rodzaju sankcjami za to tylko, że np. pracując u jeszcze innego pracodawcy, wykona jakieś drobne działania - powiedziała Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w Polsat News, pytana o propozycje zmian w L4. - Zgoda na to, żeby pracownik na zwolnieniu chorobowym mógł mieć jakąś aktywność zawodową, ona jest zależna wyłącznie na wniosek samego pracownika. Konkretny przykład: chirurg zatrudniony w szpitalu ze złamaną ręką. Oczywiście nie może operować [...] idzie na zwolnienie lekarskie, ale ten sam chirurg uczy studentów [...]. Jeżeli będzie prowadził seminarium magisterskie, wykład [...] w obecnym stanie prawnym będzie groziła mu utrata zasiłku chorobowego, będzie groziła mu nawet dyscyplinarka - kontynuowała. - Ta sytuacja będzie możliwa tylko wtedy, kiedy idąc do lekarza, sam pracownik zawnioskuje o to, żeby na zwolnieniu wypisał lekarz, jakie rodzaje aktywności zawodowej może podejmować. [...] To jest kwestia przeprocedowania tego, jest to kwestia kilku miesięcy [...] nie chcę tutaj jednoznacznie deklarować [kiedy ustawa wejdzie w życie], na pewno nie jest to coś, co się wydarzy z dnia na dzień - mówiła dalej.