Relacja Live

08.10.2024

07:22

Polityczny plan wtorku: na rządzie raport o sytuacji powodziowej, Bejda i Wrzosek przed komisją ds. Pegasusa

O 10:00 komisja śledcza ds. Pegasusa przesłucha byłego szefa CBA Ernesta Bejdę oraz prokurator Ewę Wrzosek. Następnie, o 16:00 przesłuchanie będzie kontynuowane na zamkniętym posiedzeniu.

Posiedzenie rządu rozpocznie się o 12:00. W porządku obrad przede wszystkim raport o sytuacji powodziowej, a także m.in. średniookresowy plan budżetowo-strukturalny na lata 2025-2028. Ministrowie zajmą się też projektem ws. pomocy rolnikom poszkodowanym przez klęski żywiołowe.

O 9:30 marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska weźmie udział w inauguracji Kampanii Dzieciństwo bez Przemocy.

O 11:00 w Sejmie odbędzie się konferencja prasowa posłów PiS Zbigniewa Kuźmiuka i Włodzimierza Tomaszewskiego.


07:35

Sasin o wypowiedzi Dworczyka:

Była niepotrzebna, generowała napięcia

- Nic na ten temat publicznie nie mówiłem i nie będę mówił, bo dyskusje na gremiach partyjnych powinny pozostać w tych gremiach. To chyba taka dobra zasada, nie po to obradujemy i rozmawiamy w pewnym zamkniętym gronie, żeby o tym potem publicznie mówić. Była dyskusja na ten temat, tej wypowiedzi [Michała Dworczyka] - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.

- Była dyskusja, bo wydaje mi się, mówiłem to zresztą od razu, kiedy ta wypowiedź zaistniała, że była ona niepotrzebna, niepotrzebnie generowała pewne napięcia, dodatkowe napięcia, podgrzewała atmosferę. Nie jest czas na to, aby w tej chwili to robić, trzeba się jednoczyć - mówił dalej.


07:38

Sasin:

Kalkulacja osobista nie może być przedkładana ponad dobro całego środowiska

- To zjednoczenie [PiS z Suwerenną Polską] budzi różnego rodzaju emocje wewnątrz PiS, ale zawsze tego typu decyzje budzą emocje i z jednej strony pozytywne, niektóre pozytywne, niektóre negatywne - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.

- Też rozumiem to, że są w naszej partii politycy, którzy mogą uważać, że to środowisko jest środowiskiem jest dla nich nieprzyjaznym, nieprzychylnym, że będzie gdzieś działać wewnętrznie, niekoniecznie po myśli naszych polityków - mówił dalej były wicepremier.

Jak zaznaczył: - Ale to pewna kalkulacja osobista. Kalkulacja osobista nie może być przedkładana ponad dobro całego środowiska politycznego, a tym samym dobro Polski, bo my głęboko w to wierzymy, że program, nasze działania, służą Polsce.


07:41

Sasin:

Jestem zwolennikiem połączenia z Suwerenną Polską

- Ja chyba o nikim, być może o prezesie Kaczyńskim mógłbym powiedzieć, że jest politycznym ideałem, czy jest politycznym geniuszem. Politycy są, jak wszyscy Polacy, jak wszyscy ludzie, mają swoje ułomności, przywary, czasami się kierują różnymi osobistymi również względami. To niestety coś, co jest normą i chyba nikt tego nie zakwestionuje - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.

- Ja akurat jestem zwolennikiem tego połączenia. Dla mnie to jest coś, co ma podobne znaczenie w tym przypadku [jak bycie entuzjastą]. Uważam, że dzisiaj jest czas na to, żeby połączyć się w jednym obozie, nie maszerować obok siebie, nawet jeżeli w tym samym kierunku - mówił dalej.


07:45

Sasin:

Nasi koledzy z SP nie są żadnym obciążeniem dla nas

- Nie, nie są nasi koledzy z Suwerennej Polski żadnym obciążeniem dla nas, a jeśli mowa o tym, czy to zwiększy czy zmniejszy szanse koalicyjne czy do tego, aby powrócić do władzy, to uważam, że zwiększy, dlatego że zwiększy nasze poparcie, spowoduje że będziemy bardziej skuteczni w działaniach - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


07:48

Sasin:

Widzę koalicjantów w tym Sejmie

- Tak, widzę tych koalicjantów w tym Sejmie. Chociażby w Konfederacji, ale również w PSL-u. Widzę taką możliwość. Wydaje mi się, że niezależnie od tego, że mamy inne drogi i w inną drogą przemierzaliśmy również przez te już 30 parę lat III RP, to ta współpraca jest możliwa - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


07:50

Sasin:

Dla PSL lepsza byłaby koalicja z PiS niż trwanie z siłami skrajnie lewicowymi

- Dzisiaj uważam dla PSL-u akurat, w dłuższej perspektywie czasowej, lepsza byłaby koalicja z PiS niż trwanie w koalicji z silami już skrajnie lewicowymi w tej chwili. To się wyborcom PSL-u na pewno nie podoba - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


07:51

Sasin o prezentacji kandydata PiS na prezydenta:

Niedługi okres

- Już wkrótce [kandydat PiS na prezydenta] będzie przedstawiony. To już naprawdę niedługi okres. To oczywiste, że się zbliża, bo wybory się zbliżają. Myślę, że to perspektywa najbliższego miesiąca. Powiedzmy że jest prawie gotowy - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


08:23

Petru:

Sprawę składki zdrowotnej postawimy na ostrzu noża

- Nie rozumiem tej decyzji i w związku z tym jestem z niej niezadowolony. Składka zdrowotna miała być obniżona, nie wiem czy to działanie o charakterze politycznym czy merytorycznym - stwierdził Ryszard Petru w rozmowie z Marcinem Fijołkiem w „Graffiti” Polsat News.

- Jest droga sejmowa, jestem zwolennikiem postępowania w stylu Lewicy, która bardzo mocno krzyczy o swoich sprawach, stawia sprawę na ostrzu noża, ale w tej sprawie akurat, to jedyna sprawa, która tak stawiamy, trzeba będzie na ostrzu noża postawić - mówił dalej.

- Zgłaszamy ustawę w Sejmie, poprzez ścieżkę parlamentarną i czekamy na reakcję parlamentu. Według moich przesłuchów, będzie ta propozycja miała istotną większość, przy sprzeciwie Lewicy, bo znaczna część opozycji byłaby również skłonna ją poprzeć - powiedział Petru.


08:44

Będzie dymisja gen. Kukuły za jego słowa o wojnie? Jednoznaczna deklaracja Tomczyka
- Nie [nie będzie dymisji gen. Wiesława Kukuły]. Jest szefem Sztabu Generalnego. Polska jest dzisiaj w sytuacji, kiedy za naszą wschodnią granicą jest wojna. Ja nawet nie chcę spekulować na tego typu tematy - powiedział Cezary Tomczyk w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w „Gościu Radia ZET”. Odnosząc się do wypowiedzi gen. Kukuły, który powiedział, że „wszystko wskazuje na to, że jesteśmy tym pokoleniem, które stanie z bronią w ręku w obronie naszego państwa”, stwierdził: - Traktuję ją w formie pewnego rodzaju ostrzeżenia do absolwentów Akademii Wojsk Lądowych. On to mówił w trybie przypuszczającym.

08:46

Tomczyk:

Nie ma dziś żadnego twardego scenariusza, który mówi o tym, że wojna nastąpi
- Nie ma dzisiaj żadnego twardego scenariusza, który mówi o tym, że wojna nastąpi. Nie jestem tutaj od tego, żeby uspokajać, ale na pewno nie jestem też od tego, żeby ludzi straszyć. Wszystko jest w naszych rękach, przyszłość dzieje się teraz. Zależy tego, jak będzie wyglądał świat zarówno po drugiej stronie oceanu, jak i w Europie - powiedział Cezary Tomczyk w „Gościu Radia ZET”.

08:50

Siemoniak o zbiornikach retencyjnych:

Politycy koalicji nie ulegli protestom, bo nie rządzili
- Politycy koalicji nie ulegli tym protestom, bo nie rządzili [...] będę bronił Moniki Wielichowskiej, była wśród ludzi i ich wysłuchiwała, natomiast odpowiedzialność zawsze ponoszą rządzący. To nie Monika Wielichowska z Tomaszem Siemoniakiem rządzili wtedy, tylko PiS i tamtejsi prezesi, ministrowie dezawuowali potrzebę budowy zbiorników - powiedział Tomasz Siemoniak w rozmowie z Renatą Grochal w "Bez Uników!" w Trójce, pytany o zbiorniki retencyjne i uleganie protestom przeciwko ich budowie.

08:53

Odwieszenie powszechnego poboru do wojska? Tomczyk odpowiada
- Pobór nie został zniesiony tylko został zawieszony w roku 2009. […] Nie [nie będzie odwieszony]. Natomiast my chcemy, i to robimy, aktywować żołnierzy w różny sposób - powiedział Cezary Tomczyk w „Gościu Radia ZET”. - WOT to jest raz, aktywna rezerwa to dwa i wszelkie formy szkolenia wojskowego, które będą się pojawiały w ciągu kolejnych miesięcy. […] Wprowadziliśmy system „wakacje z wojskiem”, czyli każdy student będzie mógł w czasie swoich studiów przez 2 miesiące z 3 miesięcy wakacji, przeznaczyć ten czas na bycie żołnierzem. Po 5 latach studiów będzie mógł zostać podporucznikiem i w czasie wakacji będzie zarabiał 6 tysięcy złotych na rękę - wyjaśniał.

08:58

Siemoniak o przekazaniu listy inwigilowanych Pegasusem komisji śledczej:

Decydująca jest prokuratura
- Trwa śledztwo prokuratury i jeśli tu nastąpi porozumienie, to komisja śledcza według mnie może otrzymać wszystko, czego sobie życzy, także listę tych osób [inwigilowanych Pegasusem] - powiedział Tomasz Siemoniak w Trójce. - Jeśli z prokuraturą służby uznają, tutaj decydująca jest prokuratura, że można wszystko przekazać [...] ja szanuję śledztwo prokuratury i mamy do czynienia z sytuacją taką, że na ogół, tak modelowo, komisje śledcze powstają, gdy państwo, organy państwa, nie działały. Tu mamy równolegle i śledztwo prokuratury, które postawi różnym ludziom zarzuty, tego się można spodziewać i prace komisji śledczej i dobrze to trzeba wszystko zgrać - kontynuował.

09:01

Tomczyk zapowiada: Będziemy gotowi, by rozpocząć budowę Tarczy Wschód jeszcze w tym roku
- Zakładaliśmy, że budowa tarczy Wschód rozpocznie się w I kwartale przyszłego roku. Historia się zmienia, dlatego że przyspieszamy. Będziemy gotowi jeszcze w tym roku, żeby rozpocząć budowę Tarczy Wschód - oświadczył Cezary Tomczyk w „Gościu Radia ZET”. Jak zapowiedział: - W ciągu najbliższych tygodni rozpoczną się wojskowe testy, na wojskowych poligonach, już infrastruktury wojskowej, która będzie przeznaczona pod Tarczę Wschód, po to żeby uniknąć takich błędów, które Błaszczak zrobił na granicy z płotem. - Zgodnie z uchwalą Rady Ministrów to jest program wieloletni, który zajmie ok. 4 lat. To są umocnienia na długości ok. 800 km, wszędzie tam, gdzie są potrzebne - dodał.

09:06

Siemoniak o TK:

To absurdalne, że coś nie istnieje, a jest przez prezydenta traktowane jako coś istniejącego
- Cóż z kierowania czegoś do Trybunału, który nie istnieje, który jest wadliwie obsadzony, więc to są puste ruchy - powiedział Tomasz Siemoniak w Trójce. - Sami sędziowie już nie wiedzą, kto tam do końca jest, podważali prezesurę pani Przyłębskiej, więc to jest organ chory, który działa na zlecenie PiS-u - kontynuował. - To jest absurdalne, że coś nie istnieje, a jednak jest przez prezydenta Dudę traktowane jako coś istniejącego - mówił dalej.

09:11

Tomczyk:

Błaszczak zachowuje się dziś jak rosyjski troll
- Tak, to jest prawda [że czołgi Leopard zostaną przeniesione ze wschodu na zachód]. A wie pan, dlaczego? Bo na wschodzie Polski będą dużo nowocześniejsze czołgi Abrams i K2 - powiedział Cezary Tomczyk w „Gościu Radia ZET”. - Jest to decyzja szefa Sztabu Generalnego, gen. Kukuły. Każda dywizja będzie specjalizowała się w jednym typie czołgów – czyli w jednej dywizji Leopardy, w drugiej K2, w trzeciej Abramsy. To, żeby jedna dywizja korzystała z 3 albo czasem 4 typów czołgów jest idiotyzmem - uzasadniał. - Nie chciałbym używać jakichś inwektyw w stosunku do byłego ministra obrony. Ale to, co robi Błaszczak, jest po prostu szaleństwem. Dzisiaj jego słowa są wykorzystywane przez ruską propagandę. […] Błaszczak mówi: Leopardy trafią do Żagania. […] Ale nie mówi, że na wschodzie pojawią się Abramsy i K2 - mówił dalej. Jak ocenił wiceszef MON: - Pan Błaszczak naprawdę zachowuje się dzisiaj jak rosyjski troll.

09:15

Siemoniak o likwidacji CBA:

Być może scenariusz, w którym zaczynamy prace przed wyborami, ale ustawa trafia do nowego prezydenta, jest optymalny
- Musimy zdecydować w obliczu bardzo jasnych deklaracji prezydenta Dudy, że żadnego takiego projektu [o likwidacji CBA] nie podpisze i mówił to wielokrotnie publicznie, czy jest sens za tej prezydentury iść z tym projektem do Sejmu, Senatu i potem nie dostać podpisu prezydenta. Wykonać wielką pracę, która zostanie potem zdezawuowana - powiedział Tomasz Siemoniak w Trójce. - To nie jest moja decyzja, to jest decyzja rządu, decyzja premiera, musimy po prostu to rozważyć. Być może taki scenariusz, w którym my zaczynamy prace w Sejmie, Senacie przed wyborami prezydenckimi, ale ustawa trafia już do nowego prezydenta, jest scenariuszem optymalnym - kontynuował. - Projekt jest gotowy, ja założenia jego wielokrotnie prezentowałem - dodał.

10:34

Bejda nie stawił się przed komisją ds. Pegasusa:

Zasłania się orzeczeniem Trybunału Przyłębskiej
- Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmował przesłuchanie pana Ernesta Bejdy, byłego szefa CBA […]. Jak widzimy, pan Bejda nie stawił się na dzisiejsze wezwanie - powiedziała Magdalena Sroka podczas posiedzenia sejmowej komisji śledczej ds. Pegasusa. - Do komisji wpłynęło pismo pana Bejdy, które wskazuje na to, że zasłania się on orzeczeniem tzw. Trybunału Julii Przyłębskiej i podkreśla, że według niego jest to przesłanka do tego, żeby nie stawiać się przed komisją. […] Niewątpliwie to pismo, które do nas dotarło, nie jest skutecznym usprawiedliwieniem nieobecności - zaznaczyła. Komisja jednogłośnie opowiedziała się za skierowaniem do Sądu Okręgowego w Warszawie wniosku o ukaranie Ernesta Bejdy karą grzywny. - Termin przesłuchania Ernesta Bejdy zostanie wyznaczony jeszcze w dniu dzisiejszym - przekazała szefowa komisji śledczej. O 12:00 ma rozpocząć się przesłuchanie prokurator Ewy Wrzosek.

11:36

PiS chce subwencji inwestycyjnej dla samorządów:

Mamy nadzieję, że senatorowie zrozumieją, że jest korzystna
- Mimo deklaracji Ministerstwa Finansów o tym, że w wyniku tej ustawy dochody jednostek samorządu terytorialnego w przyszłym roku powiększą się o blisko 25 miliardów złotych, to to powiększenie jest dosyć iluzoryczne, ustawa bowiem narzuca swoisty gorset finansowy na samorządy. [...] Te zamożniejsze samorządy skorzystają z tego bardziej, a te mniej zamożne zostaną zatrzymane w rozwoju - powiedział Zbigniew Kuźmiuk na konferencji prasowej. - Ustawa [o dochodach jednostek samorządu terytorialnego], która została skierowana do Senatu, przywraca pierworodny grzech ustaw, które tworzone były od początku odrodzenia samorządu, jeśli chodzi o dochody samorządowe, mianowicie brak środków na inwestycje. [...] Ta ustawa w zasadzie eliminuje i to drastycznie środki inwestycyjne i to w wieloletniej perspektywie [...]. Nasza subwencja inwestycyjna jest właśnie tą propozycją uzupełnienia tej ustawy po to, żeby był także czynnik motywacyjny do inwestowania - powiedział Włodzimierz Tomaszewski. "Mechanizm korzystny nie tylko dla samorządów, ale także dla budżetu państwa" - Średniorocznie samorządy dodatkowo dostawały na inwestycje 20 miliardów i mniej więcej tak szacujemy ten mechanizm subwencji inwestycyjnej. On jest bardzo prosty, liczy się od nakładów inwestycyjnych w każdym samorządzie w roku bazowym. Czyli jeżeli samorząd zainwestował określoną kwotę, to każdy samorząd w ramach tej subwencji dostałby 14% wykonania wartości tych inwestycji plus do tego 10% dla tych samorządów najmniejszych do 20 tysięcy mieszkańców, mówię tutaj o gminach - kontynuował Tomaszewski. - Mamy nadzieję, że w Senacie być może senatorowie zrozumieją, że ten mechanizm [subwencji inwestycyjnej] jest korzystny nie tylko dla samorządów, ale także dla budżetu państwa i po prostu zwyczajnie nam wszystkim się opłaci - dodał Zbigniew Kuźmiuk.

13:10

Tusk zapowiada powołanie zespołu pomocniczego dot. skutków powodzi

- 
Będziemy dzisiaj przyjmowali taką, mam nadzieję, uchwałę Rady Ministrów w sprawie koordynacji działań związanych z wystąpieniem powodzi we wrześniu 2024 roku, co pozwoli ministrowi [Marcinowi Kierwińskiemu] skuteczniej koordynować przede wszystkim strumienie pieniędzy, tak żeby one trafiały w sposób optymalny i uzgodniony z miejscowymi, ze środowiskami i tak, jak podkreślałem, nikomu nikt nie będzie zabierał kompetencji. Rolą ministra Kierwińskiego jest koordynowanie, ułatwianie nam jako zespołowi tej pracy - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie posiedzenia rządu.

- Powołamy zespół, który będzie organem pomocniczym Rady Ministrów i który będzie wspierał ministra Kierwińskiego w codziennym zarządzaniu tym dramatycznym problemem - mówił dalej.


13:20

w polskiej polityce:

Szerzenie dezinformacji o setkach zabitych". Tusk o zamknięciu "ponurego rozdziału

- To nikomu nie przyniosło żadnej ulgi, szerzenie tej dezinformacji o setkach zabitych i o jakimś ponurym działaniu rządu, które miało na celu ukryć te fakty. Mam nadzieję, że już definitywnie zamknęliśmy ten ponury rozdział w polskiej polityce, jakim były tego typu spekulacje i dezinformacje - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie posiedzenia rządu.


13:25

Tusk zapowiada udział Dudy w spotkaniu w Ramstein:

Ja tego nie kwestionuję

- Bardzo proszę, żeby panowie Władysław Kosiniak-Kamysz i Radosław Sikorski przygotowali w trybie pilnym stanowisko rządu w związku z udziałem pana prezydenta w spotkaniu grupy kontaktowej ds. obrony Ukrainy - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie posiedzenia rządu.

- To spotkanie odbędzie 12 października w Ramstein. Pan prezydent podjął decyzję, że chce reprezentować władze polskie na tym spotkaniu. Ja tego nie kwestionuję, ale chcę przygotować stanowisko rządu, aby prezydent wiedział, co ma zaprezentować - dodał.


13:29

Kierwiński podaje kwoty:

Zasiłki pomocowe są wypłacane na bieżąco
- Zasiłki pomocowe, bo to chyba teraz najważniejsze, wypłacane są na bieżąco, wypłacono poprzez wojewodów już ok. 200 milionów [...]. Problem, który się pojawił w jednej z gmin, został bardzo szybko rozwiązany, nie ma w tym zakresie żadnych zatorów. Do wypłaty czeka do ludzi kolejne 13 milionów, myślę, że to jest kwestia dzisiaj, najpóźniej jutro, jak te pieniądze trafią do poszkodowanych - powiedział Marcin Kierwiński podczas posiedzenia rządu.

18:33

Kobosko:

Zgadzam się z Hołownią, który mówi wyborcom „przepraszam
- Zgadzam się z marszałkiem Hołownią, który używa słowa: „przepraszam”, czy „przepraszamy”. Uważam, że to słowo w polityce i czasami w życiu codziennym by się częściej przydawało - powiedział Michał Kobosko w rozmowie z Piotrem Salakiem w „Popołudniowej rozmowie” RMF FM. - Kiedy marszałek mówi, że „przeprasza”, to w tym sensie, że przyszliśmy rok temu z konkretnym programem wyborczym, który nasi wyborcy poparli w wyborach 15 października i wielu elementów jeszcze - z różnych przyczyn - z ręką na sercu nie udało się zrealizować. Choćby słynnej w ostatnich tygodniach składki zdrowotnej - mówił dalej.

18:35

Kobosko o składce zdrowotnej:

Z faktu, że mamy różne zdania, nie bierze się jeszcze osłabienie koalicji
- Z faktu, że mamy różne zdania w tej koalicji w niektórych sprawach, że mamy różnie zapisane nasze postulaty, nie bierze się jeszcze osłabienie koalicji. Wręcz uważam, że odwrotnie - to, że mamy różne zdania, to znaczy, że jesteśmy w stanie nad wspólnym komunikatem i rozwiązaniem pracować - powiedział Michał Kobosko w „Popołudniowej rozmowie” RMF FM.

18:45

Kobosko jednoznacznie o składce zdrowotnej:

Propozycja, jaką forsuje minister finansów, jest dla nas niewystarczająca
- My bardzo poważnie traktujemy nasze zobowiązania wobec wyborców. To nie jest tak, że najróżniejsze rzeczy naobiecywaliśmy, a teraz chcemy o nich zapomnieć - powiedział Michał Kobosko w „Popołudniowej rozmowie” RMF FM. - Ta propozycja, te rozwiązania w wersji takiej, jaką w tej chwili forsuje minister Domański, minister finansów, dla nas są niewystarczające - oświadczył. Jak mówił: - Jeżeli rząd, minister finansów, premier Donald Tusk forsują ten pomysł zmian w składce zdrowotnej, czyli tak naprawdę likwidację składki zdrowotnej tylko w części płaconej od składników trwałych majątku […], to jest to rozwiązanie niewystarczające. Stąd zapowiedź mojej partii, że wówczas w Sejmie pojawi się projekt, który realizuje nasze obietnice wyborcze.

19:07

"Dla mnie trochę ociera się o naruszanie prawa". Kobosko odcina się od określenia "demokracja walcząca"
- To jest [słowa Szymona Hołowni] postawienie sprawy chyba w trochę inny sposób, niż czasami robią to politycy naszego największego koalicjanta, KO, że rozliczenia przede wszystkim - powiedział Michał Kobosko w „Popołudniowej rozmowie” RMF FM. - Proszę pozwolić, że postawię sprawę w bardzo jasny sposób: Jak się przywraca rządy prawa w Polsce, to czy należy to robić zgodnie z prawem czy należy to robić na skróty, szybko, bo wyborcy tego oczekują i mają prawo oczekiwać? Ja uważam, że trzeba działać zgodnie z prawem - stwierdził. Pytany, czy woli „demokrację walczącą”, czy „niewalczącą”, odparł: - Ja do końca nie wiem, co to oznacza, bo walka może mieć różny charakter. Ja nie używam tego określenia, bo demokracja walcząca trochę dla mnie ociera się właśnie o naruszanie przepisów prawa, żeby osiągnąć sprawiedliwość i prawo. - Dla mnie demokracja polega na trójpodziale władzy, na tym, że jest jasność, kto za co odpowiada. Prokurator robi swoje, sąd robi swoje, a nie jest tak, że polityk nad nimi stoi i pogania, i mówi: „masz mi w 2 godziny przynieść akt oskarżenia, bo jak nie, to stracisz robotę”. To jest właśnie taki ustrój, od jakiego uciekliśmy 15 października - ocenił.

19:35

Sejm zabiera głos ws. immunitetów Romanowskiego i Wosia:

Uchwały pozostają w mocy

Sejm - „w odpowiedzi na pojawiające się w przestrzeni publicznej głosy” - przekazał, że uchwały dot. uchylenia immunitetów Michała Wosia oraz Marcina Romanowskiego - a w przypadku tego drugiego również uchwała ws. zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie - pozostają w mocy.

Jak poinformowała Kancelaria Sejmu, marszałek Szymon Hołownia dysponuje dwoma opiniami prawnymi w tej sprawie. Opublikowano je na stronie internetowej Sejmu.

- W sytuacji, gdy Sejm podjął uchwałę wyrażającą zgodę na zatrzymanie lub tymczasowe aresztowanie posła, a następnie sąd uznał zatrzymanie za bezzasadne lub nielegalne, albo nie zastosował tymczasowego aresztowania, ponowne zatrzymanie tego samego posła lub ponowne złożenie wniosku przez prokuraturę o zastosowanie wobec niego tymczasowego aresztowania w tej samej sprawie nie wymaga nowej uchwały Sejmu - podkreślono w komunikacie.


20:06

Kapiński:

Barski jest prokuratorem krajowym
- Zgodnie z uchwałą składu Sądu Najwyższego z 27 września pan prokurator Barski został na podstawie obowiązujących przepisów przywrócony ze stanu spoczynku [...] jest prokuratorem, taki jest wniosek, prokuratorem krajowym - powiedział Zbigniew Kapiński w "Faktach po faktach" TVN24, były sędzia sądu apelacyjnego powołany do Sądu Najwyższego przez tzw. neo-KRS.

20:12

Kapiński o słowach Bodnara:

To stanowisko jest całkowicie nieuzasadnione
- Każdy jest odpowiedzialny za swoje słowa. Pan minister Bodnar również. I chciałbym powiedzieć tyle, że te słowa, to stanowisko jest całkowicie nieuzasadnione, nie znajduje oparcia zarówno w wyrokach trybunałów europejskich, w Konstytucji - powiedział Zbigniew Kapiński w TVN24, pytany o wypowiedź Adama Bodnara: "neosędziowie bronią własnych stanowisk i upolitycznienia wymiaru sprawiedliwości. Chcą zablokować proces rozliczeń. Dzisiejsze stanowisko trzech neosędziów nie jest uchwałą Sądu Najwyższego i nie jest wiążące".

20:12

Bosak:

Konfederacja potrzebuje jednego kandydata w wyborach prezydenckich, a nie kilku

- Konfederacja potrzebuje jednego kandydata w wyborach prezydenckich, a nie kilku. To też przyczyna, dla której poparłem Sławomira Mentzena. My potrzebujemy jednego kandydata, dobrej kampanii, przyzwoitego wyniku i wejścia dalej w budowanie bazy wyborczej pod wybory w 2027, żeby Konfederacja w kolejnym Sejmie liczyła nie 18 posłów, tylko np. 80 - stwierdził Krzysztof Bosak w TV Republika.


20:15

Bosak o Romanowskim: Jeżeli są zarzuty, powinien odpowiadać z wolnej stopy


- Żeby było jasne, uważam że nie jest to do niczego potrzebne. Jeżeli są zarzuty, powinien odpowiadać z wolnej stopy. Areszt jest narzędziem, które ma chronić świadków. Szczerze powiedziawszy, ostatnia rzecz, której bym się spodziewał po Marcinie Romanowskim, którego miałem okazję poznać, że on jakoś zagrozi świadkom - stwierdził Krzysztof Bosak w TV Republika.


20:18

Kapiński:

Wyrok trybunału europejskiego nie powoduje, że przepisy przestają funkcjonować
- Te wyroki oznaczają, że mają być wprowadzone do polskiego porządku prawnego. Na czym polega wprowadzenie do polskiego porządku prawnego, albo poprzez zmianę prawa, i nie następuje to automatycznie. Nie ma tak, jak niektórzy mówili po niektórych wyrokach, że nowi sędziowie po wyroku to już się powinni pakować i wynosić z Sądu Najwyższego, z sądów powszechnych. Żaden wyrok trybunału europejskiego nie ma takiej mocy - powiedział Zbigniew Kapiński w TVN24. - Nie powoduje, że przepisy prawa przestają funkcjonować. One dalej obowiązują do momentu, aż polski Sejm, Senat i prezydent nie zmieni ustawy - kontynuował.

20:47

Czarzasty podsumowuje sukcesy Lewicy - m.in. renta wdowia i środki na mieszkania

- Dużo jest sukcesów [koalicji] zacznę od Lewicy: renta wdowia ewidentnie, zabezpieczenie środków finansowych na wszystkie mieszkania do taniego wynajmu, wnioski, które zostały przez samorządy złożone w roku 2023 i 2024. Ustawa w sprawie zmiany definicji gwałtu, 1500 złotych na rodziny i na wsparcie rodzin. 1000 złotych na wsparcie osób, które opiekują się niepełnosprawnymi. Jeszcze ustawowe in vitro, poprzednio jak rządziła PO, było rozporządzenie, teraz jest ustawa. To niektóre elementy z Lewicy, jeżeli chodzi o cały rząd: środki unijne ewidentnie, stabilizacja w Unii Europejskiej, odbudowa Polski, polskiej pozycji w UE – stwierdził Włodzimierz Czarzasty w programie ,,Gość Wydarzeń” w Polsat News.


20:47

Czarzasty ocenia koalicję:

Najtrudniejszy rząd po transformacji ustrojowej

- Ten rząd się nie rozpadł i nie ma szans, żeby się rozpadł, dlatego, że to jest najtrudniejszy rząd w Polsce po transformacji. Tak uważam. Najbardziej różnorodny, ale również złożony z czterech najbardziej podmiotowych podmiotów. W związku z tym jak ktoś nas ocenia jako całość ludzi, informacji, którzy walczą o swoje elementy programowe to dobrze, mówiłem na początku, o elementach programowych, które zrealizowała Lewica. Ja z tego roku, z punktu widzenia jednego z liderów Lewicy, jestem bardzo zadowolony – powiedział Włodzimierz Czarzasty w Polsat News.


20:49

Czarzasty komentuje pomysł TD na przegłosowanie składki zdrowotnej z opozycją:

W polityce ważna jest odpowiedzialność

- Tego sobie nie wyobrażam i myślę, że Szymon Hołownia, mój szef w Sejmie, marszałek nie pójdzie w takie rozwiązanie. Ja panu powiem, to są takie rozwiązania, które są bardzo pociągające dla polityka. My jako wprowadzaliśmy rentę wdowią, to docelowo chcemy, żeby drugie świadczenie pozostało, dla osoby, która żyje w wysokości 50%. Po długich dyskusjach doszliśmy do tego, że w tej ustawie zakładamy 25% i będzie ewaluacja. Wie pan, dlaczego tak zrobiliśmy? Bo byliśmy kuszeni na sali sejmowej, bez spotkań przez PiS, który dał wniosek, żeby było 50%, ale wie pan co, co jest jeszcze bardzo ważnego w polityce? Odpowiedzialność – stwierdził Włodzimierz Czarzasty w Polsat News.


20:50

Ustawa o związkach partnerskich coraz bliżej. Czarzasty: Jest w trybie rządowym

- Związki partnerskie w tej chwili są w trybie rządowym, prowadzi to ministra Kotula i myślę, że rozsądek wszystkich stron doprowadzi do tego, że ta sprawa i pojęcie związku partnerskiego wejdzie do polskiego prawodawstwa – powiedział Włodzimierz Czarzasty w Polsat News.


21:22

Czarzasty zdradza termin głosowania nad budżetem

- Myślę, że to będzie dobry moment zwrotny do tego, żeby podejmować bardzo stanowcze decyzje, ale ponieważ to głosowanie, a wiem, bo wracam z Prezydium Sejmu, będzie 6 grudnia [nad budżetem], w związku z tym myślę, że partia Razem do tego momentu super, fajnie, z uśmiechem na ustach, tak jak uśmiechnięta koalicja, z takim samym uśmiechem się dogada – stwierdził Włodzimierz Czarzasty w Polsat News.