Relacja Live

29.05.2026

07:00

Polityczny plan piątku: w Sejmie głosowania nad związkami partnerskimi, Tusk na konsultacjach ws cyfrowej przyszłości młodzieży

O 8:15 sejmowa komisja odpowiedzialności konstytucyjnej zaopiniuje - na zamkniętym posiedzeniu - dla marszałka Sejmu - sprawy ustawowych warunków dotyczących wstępnego wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej i karnej przed Trybunałem Stanu byłego ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobro.

Sejm wznowi obrady o 9:00 od dwugodzinnego bloku glosowań, w trakcie którego dojdzie do przyjęcia m.in. projektu uchwały z okazji 250. rocznicy powstania Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Posłowie będą głosować też nad prezydencką oraz poselską propozycją dotyczącą wprowadzenia zakazu trzymania zwierząt domowych na uwięzi, a w szczególności rozwiązania problemu psów trzymanych "na łańcuchu”.

Pod głosowanie zostanie poddany także rządowy projekt ustawy o statusie osoby najbliższej w związku i umowie o wspólnym pożyciu wraz z przepisami wprowadzającymi.

Pod koniec bloku głosowany będzie ponadto wniosek oskarżycielki prywatnej Doroty Schnepf, reprezentowanej przez adwokatów Wojciecha Łączewskiego i Justynę Borucką, o wyrażenie zgody przez Sejm na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Zbigniewa Ziobry.

O 11:00 Sejm wysłucha informacji o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec-grudzień 2025 r., a o 12:30 - informacji o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela w 2025 roku.

O 14:30 odbędzie się I czytanie poselskiego projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

*****

Konsultacje Tuska, konferencje Lewicy i PiS

O 8:15 w Sejmie odbędzie się konferencja prasowa posłów PiS z udziałem Kacpra Płażyńskiego oraz Andrzeja Śliwki. Tematem będzie wydatkowanie środków z programu SAFE.

Około 11:00 w Sejmie - tuż po głosowaniach - odbędzie się konferencja prasowa Lewicy z udziałem Katarzyny Kotuli, Włodzimierza Czarzastego oraz innych przedstawicieli klubu parlamentarnego Lewicy.

O 13:00 w KPRM premier Donald Tusk, wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, minister edukacji Barbara Nowacka oraz minister ds. Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu Maciej Berek, wezmą udział w konsultacjach: Cyfrowa Przyszłość Młodzieży.


07:38

Hołownia:

Tusk mógł trochę inaczej rozegrać kwestię gry zespołowej w koalicji

- Uważam, że Donald Tusk mógł trochę inaczej rozegrać kwestię gry zespołowej w koalicji, czego nie zrobił - powiedział Szymon Hołownia w "Pierwszej rozmowie dnia" TV Republika.

- Trochę mocno - kontynuował, dopytywany przez Andrzeja Gajcego, czy trochę, czy dosyć mocno.


07:41

Hołownia:

Musimy zrobić pilny rachunek sumienia z tego, co nie zostało dowiezione

- My naprawdę dzisiaj, na 1,5 roku przed wyborami, po 2,5 roku kadencji musimy zrobić sobie pilny rachunek sumienia z tego, co nie zostało jeszcze dowiezione i to dowieźć, bo stawka tych wyborów, które będą za chwilę, jest dość istotna - powiedział Szymon Hołownia w TV Republika.


07:43

Hołownia:

TK w obecnej formie jest parodią, to maszynka działająca na polityczne zamówienie opozycji

- Ja uważam, że Trybunał Konstytucyjny w tej formie, w której się znajduje, jest parodią Trybunału Konstytucyjnego - powiedział Szymon Hołownia w TV Republika.

- To jest po prostu maszynka działająca na polityczne zamówienie dzisiejszej opozycji - kontynuował.


07:47

Hołownia:

Media publiczne są na telefon. Ustawa medialna będzie wielkim testem dla koalicji

- Mi się te obecne media publiczne też nie podobają - powiedział Szymon Hołownia w TV Republika.

- Bo są na telefon - kontynuował, pytany "bo są na telefon, prawda?".

- Media publiczne w Polsce, czy rządziło LPR, czy rządził PSL, czy rządziła lewica zawsze były łupem politycznym i to się musi zmienić - mówił dalej, dopytywany, dlaczego są na telefon.

- Ustawa medialna będzie wielkim testem dla naszej koalicji. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku będziemy ją uchwalać, bo jak się nic w tej sprawie nie zmieni, to znaczy, że [...] ponieśliśmy porażkę w tym ważnym obszarze - dodał.


07:52

Hołownia o podwyższeniu drugiego progu podatkowego:

Jeżeli się znalazło 8 mld na projekt dot. składek dla artystów, to wierzę, że i na to się znajdzie

- Dzisiaj my jako Polska 2050 mówimy "drugi próg". To jest dofinansowanie, dowartościowanie klasy średniej - powiedział Szymon Hołownia w TV Republika.

- Ale my jesteśmy optymistami. Jeżeli się znalazło, i dobrze, 8 miliardów na projekt rządu dot. składek dla artystów, którzy pracowali na śmieciówkach [...] nasz projekt też kosztuje 8 miliardów, jeżeli minister Domański mówi "na to mamy", to ja wierzę, że i na to się znajdzie - kontynuował, pytany o brak zgody na to w rządzie.


07:58

Hołownia broni dopłat dla artystów:

To sprawiedliwość społeczna

- To jest sprawiedliwość społeczna. [...] Wie pan, że płacimy składki ubezpieczeniowe za duchownych? - powiedział Szymon Hołownia w TV Republika, mówiąc o projekcie dot. dopłat dla artystów.

- To może zabierzmy też duchownym? Nie płaćmy składek za siostry zakonne pracujące w szkołach, pracujące w DPS-ach, nie płaćmy za księży. Musi pan zrozumieć i pewnie pan to wie, że jest coś więcej w narodzie, że jest coś więcej w społeczeństwie, niż tylko kultura materialna - kontynuował, po pytaniu prowadzącego o dopłacanie fryzjerom i taksówkarzom.

- Mieli śmieciówki, bo taki był system zatrudniania. Chcę, żeby byli w systemie - mówił dalej.

- Jest potrzebna korekta, tak mi się wydaje, z tego, co słyszę i widzę, tego projektu, natomiast potrzebna jest też korekta taka, żeby ludzie zrozumieli, że to jest historia o sprawiedliwości społecznej, paradoksalnie, może dzisiaj tego nie widzimy, o tym, żeby jak najwięcej ludzi było w systemie składkowym, tak jak duchowni, tak artyści - zaznaczył w dalszej części rozmowy.


08:04

Hołownia:

Kapela nie powinien dostawać żadnych dotacji od państwa. To, co robi, to patologia, prowokatorstwo

- Jaś Kapela [...] nie powinien dostawać żadnych dotacji od państwa - powiedział Szymon Hołownia w TV Republika.

- To, co on robi, nie chcę używać mocnych słów, ale nie mieści się w granicach sztuki. Dla mnie czasami jest to patologia, czasami jest to patostreaming, czasami jest to czyste prowokatorstwo, nie powinien dostawać żadnych pieniędzy z programów, do których dotyka się polskie państwo - kontynuował.


08:05

Hołownia o minister zdrowia:

Należy jej dać pół roku, rok do kolejnej oceny

- Jeżeli pyta pan mnie o moje zdanie, to wyraziłem je w swoim ostatnim głosowaniu, kiedy było wotum nieufności w stosunku do minister Sobierańskiej-Grendy, ja uważam, z tego, co wiem, że należy jej dać pół roku, rok do kolejnej oceny i musi dowieźć rzeczy - powiedział Szymon Hołownia w TV Republika.


08:06

Kierwiński o pożarze lasu na Mazowszu:

Sytuacja bardzo, bardzo trudna, ale wygląda to lepiej niż wieczorem

- Jest jeszcze sytuacja bardzo, bardzo trudna, ale moim zdaniem lepiej to wygląda niż wyglądało wieczorem. Widać, że ta noc została bardzo dobrze przez strażaków, przez służby, przepracowana. Teraz kluczowe kilka godzin, żeby w sposób właściwy przygotować się na wiatr, który ma pojawić się w okolicach godz. 14 - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.


08:07

Kierwiński o pożarze lasu na Mazowszu:

Każdy scenariusz oczywiście będzie analizowany

- Nie zakładamy [że pożar to mogła być jakaś prowokacja, element wojny hybrydowej], choć każdy scenariusz oczywiście będzie analizowany - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.


08:10

Kierwiński:

Zełenski zrobił błąd. Powinien rozumieć wrażliwość historyczną Polaków

- Z całą pewnością będzie reakcja MSZ. To zła decyzja pana prezydenta [Zełenskiego o nadaniu jednej z jednostek ukraińskich Sił Zbrojnych imienia "bohaterów UPA"], natomiast też nie chciałbym, abyśmy szli takimi histerycznymi reakcjami, jak podpowiada poseł Płaczek, bo to, że prezydent Zełenski zrobił błąd, to fakt, nie ma co dyskutować. Powinien rozumieć wrażliwość historyczną Polaków, zwłaszcza że Polska jest krajem, który najbardziej pomaga Ukrainie, natomiast cały czas pamiętajmy o tym, co jest najważniejsze - najważniejsze jest pokonanie imperializmu rosyjskiego - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.


08:20

Hołownia o sprawie Collegium Humanum:

Nie będzie żadnego wniosku i aktu oskarżenia. To gra polityczna

- Prokuratura nic nie ma tam takiego - powiedział Szymon Hołownia w TV Republika, pytany o sprawę Collegium Humanum.

- Bzdury, w moim odczuciu nie będzie żadnego wniosku i żadnego aktu oskarżenia - kontynuował, pytany o akt oskarżenia i wniosek o uchylenie immunitetu.

- To jest gra polityczna w moim odczuciu - mówił dalej, dopytywany, po co jest ciągany po prokuraturze.

- Nie, moim zdaniem poprzednia ekipa, która z prokuratora Tadli zbierała kwity na bardzo wiele osób - dodał, dopytywany, kto prowadzi tę grę, czy premier Donald Tusk.

- Donald Tusk, znaczy, on by musiał być niespełna rozumu, żeby zrobić ze mnie teraz męczennika swoich własnych rządów - stwierdził.


08:27

Kierwiński:

Wymiar sprawiedliwości w Polsce przeżywa kryzys spowodowany tym, co wyprawiali politycy PiS

- Wymiar sprawiedliwości w Polsce przeżywa kryzys, kryzys spowodowany tym, co wyprawiali politycy PiS-u. I widzę, że oni chcieliby iść jeszcze dalej. Mogę uspokoić tylko - jestem głęboko przekonany, że PiS nie dojdzie do władzy - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.


08:37

Kierwiński:

Polskie służby są na tropie Romanowskiego i są to obiecujące tropy

 - Wróci do Polski [Marcin Romanowski]. Mogę to panu obiecać. Jak tylko będą mu temu możliwości. Nie chcę tworzyć tutaj nieprawdziwej opowieści, retoryki, że osobiście wiem, gdzie przebywa pan Romanowski, natomiast polskie służby są na tropie pana Romanowskiego i są to obiecujące tropy - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.

- Wszystko wskazuje na to, że jest w takim miejscu, że możliwy jest jego powrót do Polski - mówił dalej.


09:34

Czarnek wzywa koalicję:

Nie bójcie się von der Leyen, bójcie się Polaków

- Nie można przechodzić do porządku dziennego nad rzeczą, która nigdy w Polsce się nie działa. 54 mln złotych - to kwota, którą NFZ wstrzymał i już nie chce w ogóle zapłacić szpitalowi wojewódzkiemu w Szalej Kraśnickiej w Lublinie. 5 mln zł - kwota, którą NFZ wstrzymał, czyli wy, rząd Tuska, rząd Kosiniaka-Kamysza, centrum onkologii lubelskiej i już nie chce zapłacić - stwierdził Przemysław Czarnek w Sejmie.

- 10 mln zł - to kwota, której nie chcecie zapłacić szpitalowi powiatowemu w Janowie Lubelskim, w Łukowie również. Okradacie Polskę, polskie szpitale, doprowadzacie je do ruiny, zamykacie, płacicie za to, żeby zamykali oddziały, nie za to, żeby leczyli. Nie potraficie znaleźć na to pieniędzy, to przynajmniej w jednym pomóżcie - uchwalcie z nami wyjście z ETS-u, obniżkę cen prądu także dla szpitali. Potraficie to zrobić? Nie bójcie się von der Leyen, bójcie się Polaków - mówił dalej.


09:37

Sejm podjął uchwałę ws relacji polsko-amerykańskich i uczczenia 250. rocznicy powstania USA

Sejm podjął uchwałę w sprawie relacji polsko-amerykańskich i uczczenia 250. rocznicy powstania Stanów Zjednoczonych Ameryki.

- Przyjaźń polsko-amerykańska jest ważna dla społeczeństwa polskiego i uznawana ponad politycznymi podziałami - podkreślili posłowie w przyjętym dokumencie.


10:11

Sejm uchwalił ustawę o statusie osoby najbliższej. 4 posłów PSL przeciw

230 posłów poparło projekt ustawy o statusie osoby najbliższej w związku i umowie o wspólnym pożyciu, przeciw było 198, od głosu wstrzymał się 1 poseł.

Rządową propozycję poparły kluby koalicji, choć 4 posłów PSL głosowało przeciw (Marek Biernacki, Andrzej Grzyb, Urszula Nowogórska i Jacek Tomczak). Także kluby PiS oraz Konfederacji głosowały zgodnie przeciw. 


10:55

Nawrocki:

Mam wrażenie i wielu Polaków ma takie wrażenie, że rząd odrywa się od potrzeb Polaków

- Przede wszystkim rządzący powinni wychodzić do ludzi. Władza, polski rząd i polski prezydent są od tego, aby czytać emocje społeczne, Polek i Polaków. Mam wrażenie i wielu Polaków ma takie wrażenie, że rząd odrywa się od potrzeb Polaków, zajmuje się sprawami, które nie są najważniejsze dla Polaków, a służba zdrowia jest z całą pewnością taką rzeczą jest - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w rozmowie z dziennikarzami.


10:56

Nawrocki:

Źródłem wszystkich problemów jest stan finansów publicznych, do którego doprowadził obecny minister finansów

- Zawsze to podkreślam, że pewnym źródłem wszystkich problemów w Polsce jest stan finansów publicznych, do którego doprowadził obecny minister finansów. Gdzie nie zajrzymy, czy do nauki, czy do służby zdrowia, czy do kwestii społecznych, to widzimy, że nie ma pieniędzy w polskim budżecie. Deficyt sięga szczytów i to jest niepokojące - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w rozmowie z dziennikarzami.


10:59

Nawrocki o Zełenskim:

Udowodnił, że Ukraina pod względem mentalnym nie jest gotowa do tego, aby być częścią rodziny europejskiej

- Oczywiście oceniam to bardzo krytycznie. Prezydent Zełenski, dużo się o tym mówi, także w Polsce, piętnuje się kolejne środowiska polityczne, kolejnych polityków za to, że powielają to, co nazywa się rosyjską propagandą, a dzisiaj trzeba powiedzieć jasno - prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski dostarczył najlepszego materiału i wiele tlenu rosyjskiej propagandzie. Oceniam to bardzo krytycznie - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w rozmowie z dziennikarzami.

- To też dowód na to, że ci, którzy mówili, że Ukraina powinna wchodzić bez żadnych oczekiwań do UE, bardzo się mylili. Niestety prezydent Zełenski udowodnił, że Ukraina pod względem mentalnym, gloryfikowania bandytów, morderców z ukraińskiej powstańczej armii nie jest gotowa do tego, aby być częścią rodziny europejskiej - mówił dalej.


11:02

Nawrocki chce odebrać Zełenskiemu Order Orła Białego:

Jestem oburzony

- Bardzo poważnie odniosłem się do apelu narodu polskiego i posła Płaczka, który wysłał do mnie taki apel. I 8 czerwca odbędzie się posiedzenie Kapituły Orderu Orła Białego. Zaproponowałem, aby jednym z punktów było odebranie prezydentowi Zełenskiemu Orderu Orła Białego. Oczywiście to nie jest decyzja prezydenta, ostateczna decyzja jest prezydenta, ale mówiąc państwu o pewnych mechanizmach, musi odbyć się kapituła. Jestem oburzony - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w rozmowie z dziennikarzami.


11:07

Nawrocki z informacją dla rządu:

Kosiniak-Kamysz się wygłupił, rząd nie wykonał pewnej pracy

- Nie mam informacji na temat prowadzonych rozmów, prowadzonych dyskusji. BBN nie przeprowadziło analiz. Jakiej odpowiedzi oczekiwalibyście od logicznie myślącego prezydenta, który ma wziąć odpowiedzialność za pewien podpisany dokument? No chyba rzeczą naturalną jest, że jeśli chce podpisać dokument, to muszę mieć świadomość tego, co w tym dokumencie jest, spytać się moich ekspertów od bezpieczeństwa, co o tym myślą. To nie jest myślenie w kierunku, że kancelaria jest pępkiem świata, tylko chcemy być wyposażeni w wiedzę przed podpisem Zwierzchnika Sił Zbrojnych, prezydenta RP, więc tutaj premier Kosiniak-Kamysz się wygłupił, rząd nie wykonał pewnej pracy, pan premier Kosiniak-Kamysz nie wykonał pewnej pracy - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w rozmowie z dziennikarzami.

- Jeszcze raz informacja do rządu - jeśli chcecie, żebym cos podpisywał, to informujcie mnie, co jest treścią podpisywanego dokumentu - mówił dalej.


11:12

Nawrocki o ministrach sprawiedliwości i spraw wewnętrznych:

W każdym normalnym państwie podaliby się do dymisji

- W każdym normalnym państwie po tym, co wydarzyło się w ostatnich dniach, tygodniach, miesiącach, ministrowie, czy minister sprawiedliwości czy spraw wewnętrznych, po prostu podaliby się do dymisji. Tego wymaga pewna etyka pracy w polityce - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w rozmowie z dziennikarzami.

- Jeśli 20-letni batmani potrafili zdestabilizować funkcjonowanie państwa polskiego na cały tydzień, w momencie gdy poważne zagrożenia są za naszą wschodnią granicą, jeżeli z jednej strony minister sprawiedliwości ściga w stanie Waszyngton byłego posła, wypuszczając jednocześnie z więzienia 20-letniego batmanika, jeśli widzimy, co dzieje się wokół fałszywych alarmów, to chyba cała opinia publiczna oczekuje, że tacy politycy poddadzą się pewnej społecznej weryfikacji. Coś nie działa - mówił dalej.


11:14

Nawrocki:

Minister sprawiedliwości odpowiada za zespół, który rozwiązuje aferę Epsteina, a nie jest w stanie rozwiązać afery kłodzkiej

- Minister sprawiedliwości odpowiada za zespół, który rozwiązuje aferę Epsteina, a nie jest w stanie rozwiązać afery kłodzkiej. Chciałbym żeby naród miał świadomość, że uczestniczymy w pewnego rodzaju spektaklu - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w rozmowie z dziennikarzami.


11:17

Kotula zwraca się do Nawrockiego ws. ustawy o statusie osoby najbliższej:

Liczymy na podpis

- To historyczny moment. Po raz pierwszy Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o związkach partnerskich. Ten projekt nie byłby możliwy bez Lewicy w rządzie, nie byłby możliwy bez Lewicy w Sejmie - powiedziała Katarzyna Kotula na konferencji prasowej.

- Wiemy, że to nie jest projekt maksimum, ale jest to projekt godnościowy. Projekt, który jeśli wejdzie w życie, da gwarancję poczucia bezpieczeństwa wielu parom [...]. Projekt zostanie wysłany do Senatu i mamy nadzieję, że jak najszybciej znajdzie się na biurku pana prezydenta - kontynuowała.

- Rząd zrobił swoje, Sejm zrobił swoje, czas na Senat, a potem, panie prezydencie, czas na pana. Wielokrotnie deklarował pan, że podpisze ustawę, która pomaga ludziom. To jest ta ustawa. Ta ustawa daje ludziom poczucie bezpieczeństwa - mówiła dalej.

- Wielokrotnie deklarował pan, że podpisze pan ustawę o statusie osoby najbliższej. To jest ustawa o statusie osoby najbliższej. Nikomu niczego ta ustawa nie odbiera, gwarantuje poczucie godności, gwarantuje poczucie bezpieczeństwa - dodała.

- Panie prezydencie, będziemy walczyć o tę ustawę do samego końca, liczymy na dobrą rozmowę i liczymy na podpis pana prezydenta - zaznaczyła.


11:18

Nawrocki pytany o ustawę o statusie osoby najbliższej:

Jestem strażnikiem Konstytucji

- Jestem strażnikiem Konstytucji. Mimo tego, że jestem krytyczny po ponad 30 latach do Konstytucji z 1997 roku, to jak regularnie powtarzam, będę strażnikiem tej Konstytucji do samego końca mojego albo jej. W tej Konstytucji jest wprost zapisane, że małżeństwo to związek kobiety i mężczyzny. Nie podpiszę żadnego prawa, które będzie stanowić alternatywę dla małżeństwa - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w rozmowie z dziennikarzami.

- Zgodnie ze swoimi deklaracjami w kampanii wyborczej i zgodnie z dobrą wolą, zgodnie z negocjacjami, które toczą się też w Pałacu Prezydenckim między różnymi środowiskami, jestem gotowy podpisać ustawę, która nie będzie ideologiczna, stanowiła furtki dla alternatywy małżeństwa i podważania polskiej Konstytucji, ale jeśli znajdziemy rozwiązania, które pomogą osobom w statusie osoby najbliższej na funkcjonowanie formalne, administracyjne, na funkcjonowanie, a nie będą niosły ze sobą rozwiązania ideologicznej presji czy próby podważania wyjątkowego statusu małżeństwa, to taką ustawę podpiszę. Mam nadzieję, że taką uda się wypracować - mówił dalej.


11:19

Nawrocki:

Tusk jako premier mający dostęp do informacji tajnych służb stał z koszulką Zondacrypto

- Mam bardziej niepokojącą wiadomość, mam nadzieję, że pani redaktor zapyta też pana premiera, bo podczas gdy ja byłem tylko kandydatem na prezydenta i ta firma [Zondacrypto] była jednym z wielu sponsorów wydarzenia, w którym brałem udział, to jednak mamy premiera RP, który jako premier także z dostępem do informacji tajnych służb, stał już jak premier RP z koszulką Zondacrypto. Myślę, że to jest bardziej niepokojące - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w rozmowie z dziennikarzami.


11:27

Kotula o projekcie dot. statusu osoby najbliższej:

Nie widzę żadnego merytorycznego argumentu za wetem

- Rozmawialiśmy z Pałacem Prezydenckim i z ministrami pana prezydenta. Nie usłyszeliśmy żadnego konkretnego zarzutu - powiedziała Katarzyna Kotula na konferencji prasowej, pytana o zasygnalizowanie przez prezydenta, że nie podpisze on ustawy o związkach partnerskich i o ew. alternatywne pomysły, jak wprowadzić te rozwiązania.

- Nie ma niestety merytorycznych argumentów po stronie Prawa i Sprawiedliwości ani Pałacu Prezydenckiego dla weta do tej ustawy, bo to jest dobra, kompromisowa ustawa, która nikomu niczego nie zabiera, nie jest żadnym zagrożeniem, ani dla rodziny, ani dla małżeństwa - kontynuowała.

- Czekamy na merytoryczne uwagi z Pałacu Prezydenckiego, jesteśmy oczywiście gotowi, ja jestem gotowa rozmawiać do samego końca, do ostatniej chwili. Dzisiaj niestety nie widzę żadnego merytorycznego argumentu za wetem, nie ma też żadnej propozycji po drugiej stronie - mówiła dalej.


11:36

Tusk:

Decyzja Zełenskiego narusza naszą wrażliwość historyczną

- Mamy bardzo poważny problem. Decyzja prezydenta Zełenskiego [...] ona oczywiście narusza naszą wrażliwość historyczną i moim zdaniem niepotrzebnie znowu wynosi na taki dość niepokojący poziom kwestię tych różnic historycznych - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

- Każdy naród ma prawo do swoich interpretacji, ale prezydent Zełenski i nasi ukraińscy przyjaciele muszą być świadomi, co znaczy z punktu widzenia każdej Polki, każdego Polaka to ponure dziedzictwo UPA - kontynuował.


11:44

Tusk o Nawrockim i Zełenskim:

Oczekiwałbym, żeby potrafili wznieść się ponad historyczne emocje

- Ta decyzja [Zełenskiego] jest niepokojąca z punktu widzenia naszych relacji. Informacja, że prezydent Nawrocki reaguje na to propozycją odebrania [orderu] Orła Białego prezydentowi Zełenskiemu, który został mu przyznany przez prezydenta Dudę, jest podobnym krokiem - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

- Ja bardzo bym chciał, żeby prezydenci obu krajów mądrze dbali o to, żeby nasze relacje były jak najlepsze. Dla Polski i dla Ukrainy nasza przyjaźń, współpraca, sojusz wobec zagrożenia rosyjskiego to było coś i jest coś bezcennego, mogliśmy, ciągle mamy szansę przełamać te ponure fragmenty naszej historii, które ciążyły nad naszymi relacjami, ale to wymaga wyobraźni, wrażliwości i od jednego i od drugiego - kontynuował.

- Oczekiwałbym od obu prezydentów, żeby raczej potrafili wznieść się ponad te historyczne emocje i próbować jednak budować tę trudną, ale konieczną przyjaźń i współpracę polsko-ukraińską, bo bez tego jedni i drudzy stracimy - mówił dalej.


11:50

Tusk:

Jeśli Zełenski i Nawrocki będą liderami sporów historycznych, to na Kremlu będą mieli powód do radości

- Jeśli prezydent Zełenski i prezydent Nawrocki będą liderami sporów historycznych i emocji, to na Kremlu naprawdę będą mieli powód do radości, bo jeśli ktoś będzie się z tego cieszył, to z całą pewnością Moskwa i to byłoby najbardziej przykre - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.


11:53

Tusk o reakcji rządu na decyzję Zełenskiego:

Został wezwany ambasador

- Była reakcja polskiego rządu na decyzję prezydenta Zełenskiego, został wezwany ambasador - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

- My reagujemy, ale naszym zadaniem, każdego mądrego człowieka po obu stronach granicy, jest tonowanie nastrojów, bo mamy jednego wroga. Między nami są jakieś problemy, ale nie może być wrogości czy negatywnych emocji, bo przeciwnik jest jeden - kontynuował.


11:56

Kosiniak-Kamysz o traktacie polsko-brytyjskim:

Prezydent nie bierze udziału w tworzeniu tego porozumienia

- Prezydent nie bierze udziału w tworzeniu tego porozumienia, nie jest parlamentem, nie jest rządem. Jest częścią władzy wykonawczej, która ma prawo zdecydować o podpisaniu lub i nie prezydent ma prawo zdecydować, nie odbieram mu ego prawa, ale niech on nie odbiera nam prawa do mówienia, że przygotowaliśmy najlepszy możliwy traktat, że ten traktat wzmacnia polskie bezpieczeństwo i po tym przekazie moim zdaniem prezydent powinien wyrazić satysfakcję i radość i jego przedstawiciele, a nie negować i szukać jak zawsze dziury w całym, tylko zagrać w jednej drużynie - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz na briefingu prasowym w Sejmie.


11:56

Tusk o Nawrockim:

Ma potrzebę naruszania, łamania Konstytucji, jakby się nudził

- Bardzo bym prosił także tych wszystkich, którzy komentują tę kwestię, aby zajrzeli do Konstytucji. To nie jest skomplikowane. Rząd prowadzi politykę międzynarodową. Rząd przygotowuje traktaty i je podpisuje, a prezydent ma święte prawo, kiedy traktat jest już ustanowiony, ten traktat ratyfikować lub nie. Ocenia ten traktat. Prezydent nie prowadzi pracy nad traktatem - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

- To jest kolejny odcinek tego ponurego serialu. Poprzedni prezydenci mieli to samo, ale ten ma to na wyjątkowo wysokim poziomie, tę potrzebę naruszania, a czasami wręcz łamania Konstytucji, żeby zagarnąć jak najwięcej władzy, tak, jakby się nudził - kontynuował.

- Ma wystarczająco dużo swojej pracy, nie powinien próbować naruszać Konstytucji i wkraczać w te kompetencje, które są wyłącznie kompetencjami rządowymi. Naprawdę, to jest takie bardzo czasami infantylne - mówił dalej.


12:03

Kosiniak-Kamysz radzi Nawrockiemu, by zadzwonił do Zełenskiego:

Jakby się wsłuchał w głos Brauna

- Czy wniosek prezydenta daje nadzieje na zbudowanie tych partnerskich, przyjacielskich relacji, upamiętnienie ofiar i zablokowanie tego? Nie sądzę. Myślę, że on jest bardziej reakcją na wniosek pana Brauna, który taki wniosek położył przed chwilą w Sejmie, przedstawiciele pana Brauna, czyli prezydent jakby się wsłuchał w głos pana Brauna i jego politykę realizuje w tym względzie. Ja uważam, że lepiej by zrobił, prezydent Nawrocki, gdyby wziął za telefon i zadzwonił do prezydenta Zełenskiego i powiedział, że fundamentalnie nie zgadzamy się z tą decyzją i że ona nie działa dla budowania dobrosąsiedzkich stosunków i jest bolesna, po prostu sprawia ból Polakom i Polsce - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz na briefingu prasowym w Sejmie.


12:11

Tusk o dalszych losach ustawy o statusie osoby najbliższej:

Prezydentowi z dużo większą łatwością przychodzi blokowanie niż pomaganie, więc trudno być optymistą

- Przygotowaliśmy taki projekt, który nie był ani radykalny, który ma ułatwić ludziom życie, po prostu właśnie na rzecz normalności, dotyczy zarówno związków partnerskich i hetero i homoseksualnych, nie wykracza poza takie ludzkie poczucie przyzwoitości i jestem przekonany, że każdy przyzwoity człowiek powinien się bardzo głęboko zastanowić, zanim by podjął decyzję negatywną - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

- Proszę mnie nie pytać, co zrobi prezydent, bo od dłuższego czasu nie czuję się w najmniejszym stopniu uprawniony do wyobrażenia sobie, co pan prezydent ma zamiar zrobić. Wiemy tylko tyle, że prezydentowi z dużo większą łatwością przychodzi wetowanie i blokowanie, niż pomaganie, więc trudno tu być optymistą - kontynuował.


12:14

Tusk o pożarze na Mazowszu:

Jest dużo lepiej niż było wczoraj późnym wieczorem

- Jest oczywiście za wcześnie, żeby powiedzieć, że sytuacja jest w pełni opanowana, ale tak jak powiedziałem, to wynika i z raportu, ale też z tego, co widać gołym okiem, jest dużo lepiej niż było wczoraj późnym wieczorem. Dużo zależy od tego wiatru, który znowu się powoli zryw, ale ludzie są tutaj przygotowani - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


12:18

"6 mld euro na nasze konto". Tusk: Wpłynęła pierwsza zaliczka z SAFE

- Wpłynęła pierwsza zaliczka z SAFE, to jest 6 miliardów euro na nasze konto, także ten program rusza w imponującym tempie - powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.


15:07

"Chronimy polski przemysł zbrojeniowy". Kosiniak-Kamysz o zatrzymaniu pracownika PGZ pod zarzutem szpiegostwa

- Nie tylko podpisujemy bardzo ważne kontrakty zbrojeniowe w ramach programu SAFE, ale również właściwie chronimy polski przemysł zbrojeniowy - napisał Władysław Kosiniak-Kamysz.

- W dniu 27 maja w wyniku postanowienia prokuratora okręgowego w Poznaniu wydział do spraw wojskowych, został zatrzymany obywatel RP, pracownik jednego z zakładów Grupy PGZ, pod zarzutem szpiegostwa na rzecz obcego państwa - art. 130 paragraf 2. Materiał dowodowy zgromadziła SKW przy wsparciu ABW. Sąd okręgowy w Poznaniu postawił 29.05 br. o zastosowaniu środków zapobiegawczych w postaci tymczasowego aresztowania na okres 3 miesięcy - zaznaczył wicepremier.


15:13

Sikorski o orderach:

Mamy precedensy, Jaruzelski odbierał Breżniewowi, więc Nawrocki może odebrać Zełenskiemu

- Co do orderów, to jest to prerogatywa prezydneta, więc oceńcie państwo sami tę decyzję. Mamy precedensy, Jaruzelski odbierał Breżniewowi, więc Nawrocki może odebrać Zełenskiemu. Zresztą jestem rozczarowany tym, że prezydent Zełenski nie uwzględnił naszej wrażliwości historycznej, ale sądzę, że premier Tusk już to podsumował celnie, mianowicie, że jeśli się pokłócimy o przeszłość, to kto inny narzuci nam przyszłość - stwierdził Radosław Sikorski na konferencji prasowej w Sopocie.

- I tak, powinny rozmawiać IPN-y, ale na polsko-ukraińskiej kłótni o przeszłość zyska tylko Putin - mówił dalej.


15:22

Sikorski:

Prezydent musi zrozumieć, że częścią państwa polskiego, a nie stoi ponad państwem polskim

- Pan prezydent musi zrozumieć, że częścią państwa polskiego, a nie stoi ponad państwem polskim, że on też ma obowiązki. Też do niego stosują się procedury i nie jest nad rządem. Jeśli pan prezydent chciałby być prezydentem, który jest szefem władzy wykonawczej, to powinien był kandydować na prezydenta we Francji albo w USA. W Polsce prezydent nie jest szefem władzy wykonawczej, reprezentuje politykę prowadzona przez rząd, a jeśli chodzi o współpracę, to proszę przeczytać art. 133 Konstytucji, który mówi, że to prezydent współpracuje z premierem i z właściwym ministrem, a nie na odwrót - stwierdził Radosław Sikorski na konferencji prasowej w Sopocie.


15:27

Sikorski apeluje do Nawrockiego:

Był już prezydent, którego proszono, mimo że nie miał takich kompetencji, o zgodę na wybranie lotniska zapasowego

- To jest nie tylko szkodliwe dla państwa, to niebezpieczne. Bo przypominam, był już taki prezydent, który uzurpował sobie prawo do podejmowania decyzji, które nie leżały w jego kompetencjach. Prezydent jako pasażer samolotu rządowego nie decyduje o tym, jak pilotować tym samolotem. Ale był już prezydent, którego proszono, mimo że nie miał takich kompetencji, o zgodę na wybranie lotniska zapasowego. I on tej decyzji na czas nie podjął. Wszyscy wiemy jak to się skończyło. I prosiłbym prezydenta Nawrockiego, żeby nie szedł tą drogą - stwierdził Radosław Sikorski na konferencji prasowej w Sopocie.


15:29

Sikorski:

UE nie może być mediatorem, bo jesteśmy stroną. My jesteśmy po stronie Ukrainy

- Uważam, że po pierwsze, UE nie może być mediatorem, bo jesteśmy stroną. My jesteśmy po stronie Ukrainy, a nie pomiędzy Ukrainą a Rosją. I po drugie, trzeba się trzymać traktatów i procedur, UE reprezentuje przewodniczący rady, po drugie wysoka przedstawiciel, po trzecie można oczywiście mianować specjalnego wysłannika do jakiejś sprawy, ale tam też jest procedura powołania takiego specjalnego wysłannika - stwierdził Radosław Sikorski na konferencji prasowej w Sopocie.


16:17

Ambasador USA o uchwale przyjętej przez Sejm:

Przyjaźń na wieki

- Ameryka i Polska: Przyjaźń na wieki - napisał ambasador USA Tom Rose w social media, odnosząc się do uchwały przyjętej dzisiaj przez Sejm.


17:45

Czarnek w Gdańsku: Tu zrodziła się Solidarność i potrzebujemy jej dzisiaj, bo Tusk i jego ekipa rządzi Polską nie po polsku

- Tu się zrodziła Solidarność i tej solidarności, proszę państwa, potrzebujemy dzisiaj. Dzisiaj potrzebujemy solidarności dlatego, że Tusk i jego ekipa rządzi Polską nie po polsku. Rządzi Polską tak, jakby sam też nie był z tych, którzy są gospodarzami. Rządzi Polską tak, jakby sprzyjał, a nawet nie jakby, tylko jak sprzyja się obcym interesom, obcym dworom, obcym mocarstwom, obcym ambasadorom, a my chcemy być dziedzicami. Każdy Polak ma być gospodarzem - powiedział Przemysław Czarnek w Gdańsku.


17:50

Czarnek apeluje do liderów Konfederacji:

Krzysiu, Sławku, wybierzmy wspólnego kandydata

- W imieniu Prawa i Sprawiedliwości, jako wiceprezes Prawa i Sprawiedliwości, w uzgodnieniu z panem prezesem Jarosławem Kaczyńskim i z panem Piotrem Milowańskim, sekretarzem generalnym naszych struktur, zwracam się do Krzysztofa i do Sławka. Do Krzysztofa Bosaka i do Sławka Mentzena - powiedział Przemysław Czarnek w Gdańsku.

- Zwracam się do Konfederacji, tak jak zwracam się już od wielu miesięcy, mówiąc "pokój na prawicy". Ja wiem, że mnie krytykują, kompletnie bez sensu, kompletnie na ślepo [...] nie mam żalu. To jest polityka - kontynuował.

- Krzysiu, Sławku, wybierzmy wspólnego kandydata na prezydenta Krakowa - zaapelował.

- Wskażmy my, Prawo i Sprawiedliwość i Konfederacja [...] wspólnego kandydata na prezydenta Krakowa, najlepiej spoza struktur partyjnych, ale to jest do uzgodnienia. Sposób wyłonienia tego kandydata też jest do uzgodnienia. Usiądźmy przy stole i porozmawiajmy. Ale tylko wspólny kandydat prawicy jest w stanie wygrać w Krakowie, jest w stanie zaprowadzić tam porządek - zaznaczył.

- Apeluję do Konfederacji: pokój na prawicy, jedność dla Krakowa i dla całej Polski - dodał.


18:03

Czarnek:

Wychodzimy z ETS-u, wracamy do bazy, do węgla. Najtańszym magazynem energii jest hałda węgla

- Nie możemy wpakować naszych dzieci, naszych wnuków w biedę, a ETS w biedę ich pakuje. Dlatego, proszę państwa, wychodzimy z ETS-u. Dlatego, proszę państwa, wracamy do bazy. Dlatego chcemy, nie mamy też wyjścia [...] raz jeszcze powtórzmy: naszą bazą energetyczną jest węgiel. Węgiel. Najtańszym magazynem energii jest hałda węgla, która się nie psuje - powiedział Przemysław Czarnek w Gdańsku.


18:10

Czarnek składa obietnicę:

Potroimy nakłady na naukę w ciągu 8 lat

- Zwiększamy nakłady na naukę polską z tego nieco ponad 1 do 3% PKB, czyli potroimy nakłady w ciągu zaledwie 8 lat - powiedział Przemysław Czarnek w Gdańsku.


18:12

Czarnek:

Zełenski powinien zapaść się pod ziemię. Władze ukraińskie nie mają prawa oglądać się w lustrze

- Pan Zełenski, tak jak ambasador Ukrainy w Polsce, powinni się zapaść pod ziemię. Władze ukraińskie nie mogą sobie już spojrzeć w lustro, nie mają prawa oglądać się lustrze - powiedział Przemysław Czarnek w Gdańsku.

- To Polska jako pierwsza wykazała solidarność, której nauczyła się tutaj, w tej sali BHP, z narodem ukraińskim, to Polacy przyjmowali Ukraińców, nie pytając [...] nie pytali "skąd jesteś?". Przechodziła matka z dzieckiem, przyjmowali, karmili, zwozili dary do sal gimnastycznych, zamykali szkoły po to, żeby dzieci przyjąć - kontynuował.

- To państwo polskie z waszych pieniędzy, z naszych wszystkich pieniędzy, natychmiast przyspieszyło z pomocą Ukrainie, żeby zatrzymała Putina [...]. To dzięki naszej pomocy i naszej wielkiej akcji dyplomatycznej [...] zmusiliśmy świat do tego, żeby zaczął pomagać Ukrainie, bo Ruscy byli już prawie w Kijowie - mówił dalej.

- A ci ludzie, którzy dzisiaj siedzą na swoich stołkach, często, jak wiemy, również okradają swój naród ukraiński korupcją na niebywałą skalę, ci ludzie dzisiaj nadają jednostkom wojskowym imię bohaterów UPA. To jest proszę państwa tak, jakby Niemcy w ramach pojednania polsko-niemieckiego nadali swojej jednostce wojskowej, najlepiej jeszcze gdzieś blisko granicy z Polską, imię NSDAP [...] albo bohaterów III Rzeszy, albo SS. Przecież to jest niebywałe - dodał.

- To nie jest tylko policzek dla nas, to nie jest tylko splunięcie nam w twarz za pomoc, której udzieliliśmy. To jest także, i mówmy to wprost, działanie na szkodę narodu ukraińskiego. Władze Ukrainy z Zełenskim na czele [...] działają na szkodę narodu ukraińskiego - zaznaczył.


18:21

Czarnek chce, aby odebrano Zełenskiemu order Orła Białego:

Popieramy w całej rozciągłości prezydenta

- Popieramy w całej rozciągłości pana prezydenta Karola Nawrockiego, który zlecił, aby 8 czerwca kapituła Orła Białego, najwyższego odznaczenia polskiego, zabrała Zełenskiemu Orła Białego - powiedział Przemysław Czarnek w Gdańsku.

- Wzywamy też władze państwa polskiego do tego, żeby wezwały natychmiast ukraińskiego ambasadora, żeby nie gadały głupot jak Tusk dzisiaj, że jak się będziemy zajmować przeszłością, to ktoś nam zabierze przyszłość. Nie ma człowieku sprawiedliwej przyszłości bez sprawiedliwej przeszłości. Nie damy sobą pomiatać - kontynuował.


18:24

Czarnek proponuje ''radykalne środki'' wobec Ukrainy:

Nie cofniecie swojej decyzji, przestajemy wam pomagać

- To jest czas, proszę państwa, żeby podjąć radykalne środki. Nie cofniecie swojej decyzji, przestajemy wam pomagać. Cofniecie swoją decyzję, uszanujecie pamięć Polaków bestialsko pomordowanych przez OUN-UPA [...] to wtedy będziemy wam dalej pomagać - powiedział Przemysław Czarnek w Gdańsku.

- Możecie liczyć na solidarność Polski i narodu polskiego, ale tylko wówczas, kiedy odpłacicie się dokładnie tym samym - kontynuował.


18:30

Czarnek zwraca się do Bosaka:

Nie życzę sobie, żebyś kłamał

- Krzysiowi Bosakowi, panu wicemarszałkowi Sejmu [...] po wczorajszych jego wyczynach w Polsacie chcę powiedzieć jedną rzecz: drogi Krzysztofie, kiedy ty jeszcze próbowałeś studiować, to ja byłem wojewodą lubelskim, który sprzeciwił się wprost nacjonalistycznej hucpie ukraińskiej na cmentarzu w Sahryniu - powiedział Przemysław Czarnek w Gdańsku.

- Natychmiast zawiadomiłem prokuraturę [...] to mnie, nie ciebie, Krzysztofie, MSZ Ukrainy, IPN ukraiński chciał zwolnić ze stanowiska wojewody i żądał tego od państwa polskiego, ale się nie ugięliśmy. Wiesz dlaczego? Bo to my, Prawo i Sprawiedliwość, jako pierwsi podjęliśmy uchwałę zaraz po zwycięstwie w '15 roku, w której nazwaliśmy to, co stało się na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej ludobójstwem - kontynuował.

- To my, Prawo i Sprawiedliwość, stawialiśmy bądź uczestniczyliśmy w stawianiu wielu pomników ku czci naszych rodaków. To my wyłożyliśmy grubo ponad 160 milionów złotych [...] na Muzeum Pamięci Ofiar Rzezi Wołyńskiej, ludobójstwa na Wołyniu i Centrum Prawdy i Pojednania im. Lecha Kaczyńskiego - mówił dalej.

- To myśmy to wszystko robili [...] i nie życzę sobie, żebyś kłamał opinię publiczą - dodał.


18:44

Czarnek zapowiada zmiany w składce zdrowotnej:

Natychmiast, jak będziemy mieli większość

- Natychmiast, jak będziemy mieli większość, zmienimy sposób rozliczania składki zdrowotnej dla mikro i małych przedsiębiorców, tych, którzy zarabiają najmniej, bo niektórzy mikroprzedsiębiorcy zarabiają i po 150 tysięcy miesięcznie i po milion złotych miesięcznie [...] tych stać na większą składkę - powiedział Przemysław Czarnek w Gdańsku.

- Fryzjerów, krawców, drobnych piekarzy rzeczywiście potraktujemy inaczej - kontynuował.


18:56

Czarnek o swoich pomysłach na poprawę demografii:

Oferta pracy, dostępność kredytów na mieszkania, promocja małżeństwa

- Jak się rodzą dzieci i dlaczego, to państwo dokładnie wiecie [...] natomiast żeby się rodziły [...] muszą być warunki, musi być oferta państwa w stosunku do ludzi młodych - powiedział Przemysław Czarnek w Gdańsku, odpowiadając na pytanie z sali o demografię.

- Oferta pracy [...] jak ludzie są bezrobotni, to nie podejmują decyzji o tym, żeby zradzać potomstwo, zakładać rodziny [...] muszą być mieszkania [...]. Musi być również, szanowni państwo, dostępność do kredytów, ale rozsądnych, nie pompujących ceny na rynku mieszkań, tylko rozsądnych, które z jednej strony byłyby rzeczywiście bezpieczne, tzn. jak rodzina zaciąga kredyt, to wie, że także za 10 lat będzie tyle i tyle spłacać - kontynuował.

- Musi być też edukacja. Musi być wychowanie do życia w rodzinie. [...] Musi być promocja małżeństwa, a nie jakiś status osoby najbliższej uchwalony dzisiaj przez Polskie Stronnictwo Ludowe - mówił dalej.

- Musi być promocja dzietności, musi być promocja odpowiedzialności, a nie egoizmu - dodał.

- Musimy też my się wziąć za nasze dzieci i nasze wnuki i nie tłumaczyć im [...] "nie żeń się jeszcze", "skończ studia", "zarób trochę", "zwiedź świat", "po co ci to drugie dziecko teraz", "poczekaj", "pobaw się trochę" - zaznaczył.