Relacja Live

22.04.2024

06:15

Polityczny plan poniedziałku: Duda w Kanadzie, Kamiński przed komisją śledczą

O 10:00 komisja śledcza ds. afery wizowej przesłucha konsula generalnego RP w Mumbaju, pełniącego obowiązki konsula generalnego RP w Hongkongu w okresie relewantnym dla prac komisji Aleksandra Dańdę, a następnie byłego szefa MSWiA Mariusza Kamińskiego.

Prezydent Andrzej Duda kontynuuje wizytę w Kanadzie. W dzisiejszym planie jest m.in. udział w seminarium gospodarczym z elementami networkingowymi dla firm polskich i kanadyjskich "Polish–Canadian Hydrogen – collaboration and seeking opportunities”, briefing dla polskich mediów - o 19:30 czasu polskiego - a także spotkania z przewodniczącym Zgromadzenia Legislacyjnego Prowincji Alberta, porucznik Gubernator Prowincji Alberta oraz premier Prowincji Alberta.


08:07

Mastalerek:

Wszyscy wygrali, bo każdy ogłasza zwycięstwo natomiast przegrała demokracja, bo frekwencja jest niestety niższa

- Wszyscy wygrali, bo każdy ogłasza zwycięstwo natomiast przegrała demokracja, bo frekwencja jest niestety niższa, ludzie nie zaangażowali się w te wybory i szkoda. Natomiast każdy ogłasza zwycięstwo. Myślę, że też styl, w którym Donald Tusk sprawuje władzę, trochę zniechęca. Myślę, że wystarczy spojrzeć na dane historyczne i zobaczyć, że zawsze, kiedy rządzi Donald Tusk i PO, to frekwencja jest niższa - stwierdził Marcin Mastalerek w RMF FM.


08:12

Mastalerek:

PiS nie ma szans wygrywać w dużych miastach, bo nie buduje swoich kandydatów od lat

- Oczywiście, te II tury pokazały, że to zwycięstwo PO. Wolałbym tam widać niezależnych samorządowców, ale wygrywają ludzie Platformy. To normalne na świecie, proszę zobaczyć w Ameryce, że nawet w Texasie, który jest przecież bardzo republikański, w dużych miastach republikanie nie wygrywają. PiS-owi jest ciężko wygrywać, taka jest sytuacja, nie tylko w Polsce, ale na świecie, że partie lewicowo-liberalne po prostu w miastach wygrywają, ale też PiS jest w taki sposób zbudowany, ta partia była od lat tak budowana, że nie ma szans wygrywać w dużych miastach, bo nie buduje swoich kandydatów od lat - stwierdził Marcin Mastalerek w RMF FM.


08:14

Leszczyna o frekwencji: Jak walczą ze sobą dwie osoby z tej do 15 października demokratycznej opozycji, to nie ma takiej motywacji
- Tak jak powiedział premier Tusk, jak walczy ze sobą "trochę Platforma", oczywiście to jest w cudzysłowie, ale jednak dwie osoby z tej demokratycznej do 15 października opozycji, to nie ma takiej motywacji, tzn. nie trzeba było bronić Wrocławia w sensie takim bronić autonomii samorządu, bronić niezależności i tak dalej - powiedziała Izabela Leszczyna w "Poranku TVP Info".

08:16

Mastalerek:

Johnson przedstawiał wiele argumentów, które usłyszał od prezydenta Dudy

- Oczywiście, kluczowe było również spotkanie prezydenta Dudy z Mikiem Johsonem, miesiąc temu w Waszyngtonie, wtedy kiedy prezydent Duda spotykał się razem z premierem Tuskiem z prezydentem Bidenem. Miał również prezydent Duda zarówno w Izbie Reprezentantów, jak i w Senacie - stwierdził Marcin Mastalerek w RMF FM.

- To było bardzo ważne spotkanie, dlatego że kiedy oglądałem konferencję prasową czy wystąpienie Mike’a Johnsona, to przedstawiał wiele argumentów, które usłyszał od prezydenta Dudy właśnie miesiąc temu na spotkaniu - mówił dalej.


08:18

Bodnar:

Dalej trwa śledztwo w sprawie Funduszu Sprawiedliwości, będą przygotowane następne wnioski o uchylenie immunitetów

- To, co mogę powiedzieć to, że trwa dalej śledztwo w sprawie Funduszu Sprawiedliwości i tak jak było to ogłaszane przez rzecznika prasowego prokuratury krajowej, to będą przygotowane następne wnioski o uchylenie immunitetów. Była użyta liczba mnoga, to będzie więcej niż jeden wniosek, nqtomiast prokuratura, ten zespół śledzczy jest obecnie kierowany przez panią Marzenę Kowalską, jest obecnie na etapie analizowania wszystkich nośników informacji, które zostały zabezpieczone - powiedział Adam Bodnar w programie "Poranek radia TOK FM".


08:21

Mastalerek:

Prezydent w sprawach Ameryki zachowuje się zupełnie inaczej niż Tusk

- Prezydent w sprawach Ameryki zachowuje się zupełnie inaczej niż premier Tusk, to oczywiste. Z jednej strony mamy prezydenta, który mówi tak: musimy rozmawiać zarówno z republikanami, jak i demokratami, musimy ich przekonywać i dlatego spotyka się i z demokratami i republikanami i z byłym prezydentem Trumpem, a z drugiej strony mamy premiera Tuska, który woli prowadzić politykę amerykańską na Twitterze, obrażając republikanów - stwierdził Marcin Mastalerek w RMF FM.


08:23

Leszczyna pytana o start do PE: Nie idę do Brukseli, nie miałam takiego zamiaru
- Ja jestem poważną polityczką. Umówiłam się z moim premierem, że biorę odpowiedzialność za bardzo poważny sektor, za ochronę zdrowia i nie wyobrażam sobie, żebym po czterech czy pięciu nawet miesiącach powiedziała moim wyborcom, naszym obywatelom "przepraszam państwa, idę do Brukseli". Nie, nie idę, nie miałam takiego zamiaru - powiedziała Izabela Leszczyna w TVP Info, pytana o ew. start w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

08:24

Mastalerek:

Trwają rozmowy nt. startu Kolarskiego do PE. To bardzo mocno wzmocniłoby listy PiS

- Z tego co wiem, to trwają rozmowy o tym, na ten temat, żeby minister Kolarski startował do PE. Jest to jeden z najbliższych współpracowników, chyba najbliższy przyjaciel prezydenta Dudy. W wielu międzynarodowych spotkaniach prezydenta brał udział, ma wielkie doświadczenie po prawie 9 latach w KPRP i jestem przekonany, że to bardzo mocno wzmocniłoby listy PiS - stwierdził Marcin Mastalerek w RMF FM.

- Myślę, że miałby pełne poparcie prezydenta Dudy, Wojciech Kolarski w tych wyborach i to w interesie PiS jest to, żeby ten Kolarski znalazł się [na listach PiS] - dodał.


08:31

Mastalerek:

PiS czy w ogóle ZP może wrócić do władzy, jeżeli będzie się zachowywało na odwrót niż robi to Kurski

- Wydaje mi się, że PiS czy w ogóle ZP może wrócić do władzy, jeżeli będzie się zachowywało na odwrót niż robi to Jacek Kurski. Jeżeli ktoś uwierzył w tę własną propagandę i propagandę o tym, że propaganda Jacka Kurskiego jest dobra, to między innymi dlatego PiS straciło władzę. Mało tego, są ludzie, którzy wierzą, że to Kurski wygrał wybory prezydenckie w 2015 roku. Proszę zapytać prezydenta Dudy, nie było faceta w kampanii wtedy - stwierdził Marcin Mastalerek w RMF FM.


08:32

Bodnar:

Na wszystkie działania procesowe ws. inwigilacji Pegasusem przyjdzie jeszcze czas

- Myślę, że na wszystkie te działania procesowe [w sprawie inwigilacji Pegasusem] przyjdzie jeszcze czas. Dajmy czas, dajmy prukuraturze pracować, naprawdę to jest moją odpowiedzialnością i celem, żeby sprawę po tej stronie prokuratury należycie wyjaśnić - powiedział Adam Bodnar w programie "Poranek radia TOK FM".


08:33

Leszczyna:

Nie widzę jakichś pęknięć, które by mogły zagrozić koalicji
- Nie widzę jakichś pęknięć, które by mogły zagrozić koalicji, to na pewno. To, że Lewica jest Lewicą, a Trzecia Droga jest zdecydowanie bardziej konserwatywna, a Platforma Obywatelska czy Koalicja [Obywatelska] jako ta największa partia, która jest dokładnie w środku tej koalicji, musi być czasem takim buforem, to jest naturalne i chyba premier Tusk doskonale tę rolę wypełnia, my też staramy się mu pomagać - powiedziała Izabela Leszczyna w TVP Info.

08:39

Bodnar o Grodzkim: Historia dot. wspierania Fundacji może być moralnie kwestionowana, ale nie daje podstaw do odpowiedzialności karnej

- Prokurator dokonał analizy całego zgromadzonego materiału dowodowego i doszedł do wniosku, że wprawdzie cała ta historia związana ze wspieraniem Fundacji może być moralnie kwestionowana, natomiast nie daje podstaw do odpowiedzialności karnej - powiedział Adam Bodnar w programie "Poranek radia TOK FM".


08:40

Leszczyna:

Dla mnie naturalnym kandydatem na prezydenta jest Trzaskowski
- Nie sądzę, żeby premier chciał zostawić rząd, nie wydaje mi się [żeby Donald Tusk był kandydatem KO na prezydenta]. Rok to jest dużo czasu, dla mnie takim naturalnym kandydatem dzisiaj jest Rafał Trzaskowski i myślę, że tak będzie - powiedziała Izabela Leszczyna w TVP Info. - Ja widzę w premierze jeszcze chęć takiego realnego wpływu na rządy, Rafał już raz kandydował w wyborach prezydenckich i właściwie gdyby one odbywały się w normalnych warunkach, gdyby telewizja publiczna była normalna, pewnie były dzisiaj prezydentem - kontynuowała.

08:49

Leszczyna:

Na pewno dzisiaj będziemy rozmawiać na posiedzeniu zarządu PO o listach do PE, pewnie te fundamentalne kwestie będą ustalone
- Na pewno dzisiaj będziemy rozmawiać na zarządzie [PO] o listach do Europarlamentu. Zawsze jest tak, bez względu na to, jakie są wybory, że podejmujemy taką uchwałę, że w miejscach, gdzie jeszcze nie zapadła ostateczna decyzja, gdzie kandydaci się jeszcze do końca nie zdecydowali, dajemy wolną rękę szefowi partii, czyli Donaldowi Tuskowi i on może taką decyzję podjąć. Zwykle tak jest, czasem jest też tak i najczęściej, że wtedy obiegowo zarząd, premier, przewodniczący Platformy Obywatelskiej pyta nas, czy taka uchwała może być przyjęta przez nas, czy nie - powiedziała Izabela Leszczyna w TVP Info. - Dzisiaj pewnie najważniejsze, te fundamentalne kwestie będą ustalone, a potem mamy Radę Krajową, bo to Rada Krajowa jest tym ostatecznym ciałem, które musi powiedzieć: tak, ci ludzie mogą nas reprezentować - kontynuowała.

09:19

Hennig-Kloska o wyniku Bodnar we Wrocławiu: To, że weszła do II tury, jest jej osobistym, ogromnym sukcesem
- To jest bardzo dobry wynik Izabeli [Bodnar]. Izabela jest młodą polityczką, zrobiła wynik przy naszym wyniku 14,2, zrobiła wynik 31%, 32%, to jest naprawdę bardzo dobry wynik, ona dopiero rozpoczyna swoją drogę. Pewnie można było zrobić więcej, ale uważam to, że naprawdę to, że weszła do II tury i zmierzyła się z urzędującym prezydentem, co nigdy nie jest rzeczą łatwą, jest jej osobistym, ogromnym sukcesem – stwierdziła Paulina Hennig-Kloska w programie "Rozmowa Piaseckiego" w TVN24.

09:22

Hennig-Kloska:

Nigdy nie planowałam i nie planuję startować w wyborach do PE
- Nie, nigdy nie planowałam i nie planuję startować w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Na ten moment reprezentuję tam nasz kraj na radach ds. energii, radach środowiskowych i to jest moje zadanie na najbliższe miesiące. [...]. Tak jak powiedziałam, wszystko w rękach premiera i marszałka, natomiast ja na ten moment wypełniam swoją rolę i uważam, że pracuje nam się w ministerstwie bardzo dobrze – powiedziała Paulina Hennig-Kloska w TVN24.

09:26

Hennig-Kloska o zamrożeniu cen energii: Rząd podejmie decyzję do końca miesiąca
- Rząd podejmie decyzję, na ten moment ustawa jest procedowana na poziomie komitetu stałego Rady Ministrów i rząd podejmie decyzję do końca miesiąca, bo to jest mniej więcej ten czas, w którym trzeba ją podjąć. [...]. Przede wszystkim naszym celem jest takie kreowanie cen energii, by one były akceptowane dla gospodarstw domowych i by w miarę stabilnie ta sytuacja się kształtowała – stwierdziła Paulina Hennig-Kloska w TVN24.

12:39

Siemoniak:

Rząd Tuska ma świadomość, że przez ostatnie 8 lat korupcja w Polsce się zwiększyła i trzeba z tej sytuacji wyciągać wnioski

- Chcę państwa zapewnić, że rząd premiera Donalda Tuska, wszyscy ministrowie, wszystkie służby, prokuraturą mają świadomość jak to jest ważne, jak to jest priorytetowe. Mamy też świadomość taką, że przez ostatnie 8 lat, mówię tu nie o takiej krytyce z pozycji niedawnego polityka opozycyjnego, ale obiektywnych wskaźnikach, rankingach korupcji w Polsce, pozycja Polski się znacząco pogorszyła, więc te wskaźniki choćby pokazują, że nie jest z tym dobrze i trzeba z tej sytuacji wyciągać wnioski – stwierdził Tomasza Siemoniak na konferencji prasowej w Warszawie.


12:41

Siemoniak:

Stworzymy nową instytucję w policji do walki z korupcją – Centralne Biuro Zwalczania Korupcji

- Uznaliśmy, że walka z korupcją w państwie może i powinna być inaczej zorganizowana, że stworzymy nową instytucję w policji – Centralne Biuro Zwalczania Korupcji oddając dużą część walki z korupcją właśnie policji. Jeśli państwo śledzą np. działania CBA przez ostatnie lata zauważą, ile tam jest spraw, które mają charakter wyłącznie lokalny, walczyć z korupcją trzeba oczywiście na każdym poziomie, ale czy jest potrzebna silna służba specjalna do tego, żeby w małym urzędzie gminy, bądź w małym szpitalu walczyć z korupcją na niskim poziomie i na niskim szczeblu. Do tego potrzebna jest inna struktura, właśnie policja – powiedział Tomasz Siemoniak na konferencji prasowej w Warszawie.


12:53

Tusk:

Jeśli porównamy wyniki dwóch głównych sił politycznych, PO i PiS, to rzeczywiście mam powody do satysfakcji

- Jest bardzo trudno jednoznacznie powiedzieć kto wygrał, kto przegrał (...) ale jeśli porównamy te wyniki, szczególnie w tych najbardziej atrakcyjnych miejscach, na tych atrakcyjnych polach bitewnych, jeśli porównamy wyniki dwóch głównych sił politycznych, a więc PO i PiS, to rzeczywiście mam powody do satysfakcji. PiS w wielu miejscach po prostu zniknął - powiedział Donald Tusk na konferencji prasowej.


12:56

Tusk:

Nie sądzę, aby niska frekwencja była żółtą kartką dla rządu

- Mam nadzieję, że teraz, po tej II turze, jakoś przejdzie przez gardło ten oczywisty komentarz, kto wygrał wybory samorządowe w II turze. I dlatego nie sądzę, aby niska frekwencja była żółtą kartką dla rządu. To zawsze sygnał ostrzegawczy, ale tutaj nie ma alarmu. Lepiej byłoby, aby było więcej ludzi w lokalach wyborczych, ale to nie jest jakiś dramatyczny zawał. Zrobię wszystko, żeby ta frekwencja była jak największa - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


12:56

Tusk o wyborach do PE: Użyję wszystkich dostępnych mi środków, żeby zmobilizować ludzi


- Liczę i użyję wszystkich dostępnych mi środków, żeby zmobilizować ludzi, żeby wszyscy, bez wyjątku, politycy zrozumieli, że czasami niby abstrakcyjne wybory tak naprawdę rozstrzygną o naszym życiu, życiu naszych dzieci, wnuków w kontekście bezpieczeństwa, geopolityki, ale także zmian cywilizacyjnych, które się w Europie na naszych oczach tak zmieniają naszą rzeczywistość - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


12:57

Tusk:

W środę druga część posiedzenia zarządu PO i tam będziemy mieli mieli już końcową wersję list do PE


- Dzisiaj mieliśmy pierwszą część zarządu PO, oceniliśmy to, co stało się w wyborach samorządowych, zrobiliśmy pierwszą przymiarkę jeśli chodzi o listy do PE. Na pewno bedą niespodzianki, ale o nich powiem wtedy, kiedy zapadnie decyzja. Ona zapadnie w środę, o 8:30 jest druga część posiedzenia zarządu PO i tam będziemy mieli mieli już końcową wersję list do PE - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


13:04

Tusk:

Zwolniłem Kamińskiego z dochowania tajemicy, żeby umożliwić efektywne przesłuchanie

- Ciekawie się zapowiada przesłuchanie pana Kamińskiego przed komisją śledczą. Nauczony doświadczeniem, zwolniłem go z dochowania tajemicy, jako premier mam do tego prawo i obowiązek przede wszystkim, żeby umożliwić efektywne przesłuchanie pana Kamińskiego. To tak na marginesie - powiedział Donald Tusk na konferencji prasowej.


13:08

Tusk:

Jutro wizyta premiera Wielkiej Brytanii i sekretarza generalnego NATO

- Jutrzejsza wizyta premiera Wielkiej Brytanii i sekretarza generalnego NATO, nasze krótkie spotkanie z żołnierzami brytyjskimi, a później rozmowy u mnie w kancelarii z premierem, a także z sekretarzem generalnym to jakby dalszy ciąg mojej misji odbudowania, a nawet rozbudowania pozycji Polski w kwestii polityki bezpieczeństwa, bardzo mi na tym zależy, żeby sojusznicy, szczególnie ci, z którymi praktycznie pracujemy, Brytyjczycy, Skandynawowie, żeby ta współpraca była coraz lepiej skoordynowana - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


13:18

Kamiński:

To ja byłem pierwszą osobą, która uzyskała informacje o możliwych nadużyciach i to ja osobiście zleciłem CBA wyjaśnienie tej sprawy

- To ja byłem pierwszą osobą, która uzyskała informacje o możliwych nadużyciach w tym zakresie dot. MSZ i to ja osobiście zleciłem CBA podjęcie tej sprawy i pełne wyjaśnienie tej sprawy. W drugiej połowie lipca 2022 roku zgłosiła się do mnie osoba informująca, która przekazała mi następującą informację. Otóż znany jej na gruncie zawodowym przedsiębiorca złożył jej de facto korupcyjną propozycję dotarcia do MSZ i wzięcia udziału w nielegalnym przyznawaniu wiz obcokrajowcom. Przedsiębiorca prowadził firmę, w której pracowali cudzoziemcy. Dodatkowo stwierdził że już dojście do MSZ, ale jest to drogie dojście i szuka tańszego dojścia do MSZ. Osoba ta odmówiła, była oburzona taką propozycją i dotarła z tą informacją do mnie. Po uzyskaniu tej informacji osobiście zadzwoniłem do szefa CBA Andrzeja Stróżnego, poinformowałem go o informacji, poprosiłem o zorganizowanie spotkania w CBA z tą osobą, tak żeby mogła przekazać funkcjonariuszom to, co wie - stwierdził Mariusz Kamiński na komisji śledczej ds. afery wizowej.


13:18

Tusk:

Trójmiasto stało się kobietą w sensie politycznym

- Trójmiasto stało się kobietą w sensie politycznym, zarówno Gdańsk, Sopot jak i Gdynia w drugiej turze wyłoniły prezydentki tych trzech miast. W ogóle nad morzem, bo to Kołobrzeg, Świnoujście, rzeczywiście kobiety biorą sprawy w swoje ręce. Doświadczenie mi podpowiada, jeśli chodzi o politykę, szczególnie samorząd, że to może być bardzo dobry trend. W samorządzie kobiety sprawdzają się bardzo często lepiej niż mężczyźni dzięki odpowiedzialności, czasami cierpliwości, mniejszej skłonności do kłótni - powiedział Donald Tusk na konferencji prasowej.


13:29

Kamiński o aferze wizowej: Proceder został ujawniony, winni otrzymali zarzuty

- W krótkim okresie czasu proceder został ujawniony, winni otrzymali zarzuty i poniosą odpowiedzialność karną, a osoba, która umożliwiła działania przestępcze na terenie MSZ-u, czyli wiceminister Wawrzyk, został zdymisjonowany z tego tytułu, poniesie też konsekwencje karne. Co więcej, chcę powiedzieć, że sprawa ta była niezwykle poważnie potraktowana i przeze mnie i przez innych ministrów - stwierdził Mariusz Kamiński na komisji śledczej ds. afery wizowej.


13:33

Kamiński:

Zostało zrobione wszystko, co możliwe, żeby tę aferę wyjaśnić, ukarać sprawców

- Zostało zrobione wszystko, co możliwe, żeby tę aferę wyjaśnić, ukarać sprawców i żeby wszystkie osoby zaangażowane poniosły wszelkiego typu konsekwencje, prawno-karne, jak i polityczne - stwierdził Mariusz Kamiński na komisji śledczej ds. afery wizowej.


19:51

Duda o udziale Polski w Nuclear Sharing: Wzmocniłby nasze bezpieczeństwo, dlatego podejmujemy temat, ale żadne decyzje nie są podjęte
- Ta kwestia rzeczywiście naszego udziału potencjalnego w Nuclear Sharing dotyczy NATO. [...] To nie jest zagadnienie nowe, myśmy już wielokrotnie na ten temat mówili, wielokrotnie rozmawiałem na ten temat także z przedstawicielami naszego największego sojusznika, krótko mówiąc z prezydentami Stanów Zjednoczonych, ten Nuclear Sharing jako pewna idea i pewien sposób budowania sfery bezpieczeństwa jest realizowany przede wszystkim przez Stany Zjednoczone w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego. W ramach Nuclear Sharing była rozlokowywana i jest rozlokowana broń nuklearna, chociażby w krajach europejskich należących do NATO, przynajmniej niektórych, na zachodzie Europy, to się działo przede wszystkim w czasach zimnej wojny, kiedy istniało wtedy realne zagrożenie imperializmem sowieckim - powiedział prezydent Andrzej Duda na konferencji prasowej. - Dzisiaj imperializm rosyjski wraca [...]. Trzeba na to reagować, dlatego mówimy od lat, że jesteśmy otwarci na kwestię rozmowy z naszymi sojusznikami, gdyby sojusznicy widzieli takie uzasadnienie i potrzebę, żeby rozlokować na zasadzie właśnie Nuclear Sharing broń nuklearną także na obszarze naszego kraju, to my jesteśmy gotowi podjąć tę rozmowę, podjąć tę dyskusję - kontynuował. - Nie mamy wątpliwości, że obecność broni nuklearnej, w sensie instalacji, jej osłona, która jest zawsze elementem absolutnie koniecznym, realizowana przez kraje NATO-wskie ogromnie wzmacnia bezpieczeństwo państwa, w którym te instalacje się znajdują, w związku z powyższym mamy pełną świadomość, że w ramach bronienia nas przed jakąkolwiek agresją, ale nie bronienia w sensie dosłownym, tylko bronienia w sensie odstraszania, potencjalnie nasz udział w Nuclear Sharing z całą pewnością wzmocniłby naszą pozycję i wzmocniłby nasze bezpieczeństwo, dlatego podejmujemy ten temat, ale chcę bardzo mocno tutaj zaakcentować, żeby nie było żadnych wątpliwości, że żadne decyzje w tej materii nie są podjęte - mówił dalej. - Rosyjskie władze stosują wrogą, agresywną politykę, która polega od lat na łamaniu wszelkich porozumień międzynarodowych, militaryzowaniu okręgu królewieckiego, gdzie najprawdopodobniej znajdują się instalacje nuklearne [...] więc to Rosja tak naprawdę realizuje politykę ekspansji nuklearnej i zbliżania swojej broni nuklearnej do granic Sojuszu Północnoatlantyckiego i jeżeli dojdzie do Nuclear Sharingu to tak naprawdę będzie to odpowiedź na agresywną politykę i agresywne działania Rosji - dodał.

19:56

Duda:

Politycy PO poprzez likwidację CBA chcą doprowadzić do tego, żeby walce z korupcją w Polsce został przetrącony kark
- To bardzo specyficzne, bo politycy PO, o ile pamiętam, przed laty gremialnie głosowali za powołaniem Centralnego Biura Antykorupcyjnego [...] ale widocznie CBA bardzo im się naraziło przez te lata i dzisiaj chcą zlikwidować tę służbę, chcą doprowadzić do tego, żeby walce z korupcją w Polsce został przetrącony kark poprzez likwidację CBA, widocznie mają w tym interes - powiedział prezydent Andrzej Duda na konferencji prasowej, pytany o zapowiedź likwidacji CBA i zastąpienia go Centralnym Biurem Zwalczania Korupcji w strukturach policji.

20:23

Grabiec:

W tym tygodniu będziemy rejestrować listy do PE, prawdopodobnie w środę podamy je do publicznej wiadomości
- Listy [do Parlamentu Europejskiego], będziemy je rejestrować w tym tygodniu, pewnie w środę po Radzie Krajowej podamy je do publicznej wiadomości. Tuż po długim weekendzie ruszamy z impetem w kampanię wyborczą, która będzie trwała 4 tygodnie. Z jednej strony krótka, ale z drugiej strony mam wrażenie, że Polacy trochę są zmęczeni tą ilością wyborów w ostatnich miesiącach - powiedział Jan Grabiec w rozmowie z Katarzyną Kolendą-Zaleską w „Faktach po Faktach” TVN24.

20:27

Grabiec pytany, ilu ministrów będzie startować do PE: Niezbyt wielu, ale kilku ich będzie
- Niezbyt wielu, ale kilku ich będzie - powiedział Jan Grabiec w „Faktach po Faktach” TVN24 pytany, ilu członków rządu będzie startować do Parlamentu Europejskiego. - Nie potwierdzę nazwisk, bo Rada Krajowa, Zarząd o tym zdecyduje za kilkadziesiąt godzin. Ale nie jest tajemnicą, że rzeczywiście niektórzy ministrowie będą wśród tych kandydatów. Będzie też wielu posłów - mówił dalej.

20:40

Grabiec o słowach Dudy nt. Nuclear Sharing: Lepiej byłoby spotykać się przed takimi deklaracjami niż po
- To jest trochę zbyt daleko idąca deklaracja. Tak ważne kwestie, jak rozlokowanie w Polsce broni atomowej, gdyby w ogóle do niej doszło, najpierw powinna następować decyzja, a później powinno się ją komunikować, a nie odwrotnie. Żadnej decyzji w tej sprawie nie ma, nie ma uzgodnień w tej sprawie - powiedział Jan Grabiec w „Faktach po Faktach” TVN24, pytany o słowa prezydenta Andrzeja Dudy ws. udziału Polski w Nuclear Sharing. - Rozważane są bardzo różne opcje dotyczące polskiego bezpieczeństwa, ale w żadnym wypadku rząd nie zatwierdził tego rodzaju stanowiska, ani MON, ani MSZ - kontynuował. - Może lepiej byłoby spotykać się przed takimi deklaracjami niż po, bo dla Polaków to jest bardzo ważna kwestia. My żyjemy w szczególnym czasie, Polacy to czują, że perspektywa naszego bezpieczeństwa wymaga wzmacniania. I takie daleko idące deklaracje dotyczące zaangażowania Polski chociażby w obecność tutaj broni jądrowej, myślę że poruszają opinię publiczną - stwierdził. - Dzisiaj publiczna dyskusja na ten temat przez osoby pełniące tak poważne funkcje, jak funkcja prezydencka, delikatnie mówiąc, nie służą naszemu bezpieczeństwu - ocenił.

21:12

Kidawa-Błońska:

To dopiero początek drogi, ale Polacy wiedzą, że chcą demokratycznych wyborów

- Wiemy, że to dopiero początek drogi, bo przed nami kolejne bardzo ważne wybory, więc jesteśmy zmobilizowani, ale przyznam, że niedziela, ta noc niedzielna, poniedziałek były bardzo przyjemne. Zawsze można coś poprawić, ale wiemy jedno, że Polacy wiedzą, że chcą demokratycznych wyborów, chcą wybierać ludzi, do których mają zaufanie, nie uwierzyli w zamach stanu i wierzą w polityków samorządowców, którzy chcą łączyć – stwierdziła Małgorzata Kidawa-Błońska w programie "pytanie dnia” w TVP Info.


21:12

Kidawa-Błońska:

Polacy po 15 października mieli oczekiwania, że zmiany będą szybsze, ale wiedzą w jakiej jesteśmy sytuacji

- To prawda, że Polacy po 15 października mieli oczekiwania, że zmiany będą dużo szybsze, ale też nie oszukujmy się też doskonale wiedzą w jakiej jesteśmy sytuacji, co możemy zrobić czego nie. Wiedzą, że bardzo dużo zależy od tego, czy prezydent podpisze ustawę, czy nie podpisze, czy skieruje ją do Trybunału Konstytucyjnego, więc Polacy mają tę świadomość, ale chcieliby na pewno jednej rzeczy zdecydowanie szybciej. Rozliczenia wszystkich nieprawidłowości zrobionych przez PiS, wszystkich złodziejstw i wszystkich tych rzeczy, które zdemolowały nasze życie społeczne – powiedziała Małgorzata Kidawa-Błońska w TVP Info.


21:13

Kidawa-Błońska:

Manowska blokuje działanie Trybunału Stanu

- Na razie pani Manowska blokuje w ogóle działanie Trybunału Stanu, nie pozwala zebrać się, powinno to się odbyć na początku maja. Powinno być zwołane do 20 kwietnia to posiedzenie wszystkich członków. Nie może być tak, że w demokratycznym państwie jednoosobowo ktoś decyduje o wszystkim w tak ważnej instytucji – stwierdziła Małgorzata Kidawa-Błońska w TVP Info.


21:43

Kierwiński:

Inicjowanie poprzez media tak skomplikowanej dyskusji, jak ta o broni atomowej w Polsce, uznaje za szczyt politycznej niedojrzałości

- Inicjowanie poprzez media - tak skomplikowanej dyskusji, jak ta o broni atomowej w Polsce, uznaje za szczyt politycznej niedojrzałości... - napisał na Twitterze szef MSWiA Marcin Kierwiński.