Relacja Live

20.03.2024

07:04

Polityczny plan środy: początek posiedzeń Sejmu i Senatu, KO o uznaniu śląskiego za język regionalny, Duda w Słowenii

O 10:00 rozpocznie się dwudniowe posiedzenie Sejmu. Jako pierwsze odbędą się głosowania, w tym te dotyczące zmian w komisjach sejmowych.

Na 10:15 zaplanowano II czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, a także rządowego projektu nowelizacji Kodeksu cywilnego. Następnie w planie jest II czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości.

Na 13:30 zaplanowano II czytanie projektu uchwały w sprawie upamiętnienia 90. rocznicy uchwalenia pierwszej ustawy o ochronie przyrody w Polsce.

W porządku obrad przewidziano też pierwsze czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (godzina 14:30), a także pierwsze czytanie zgłoszonego przez Konfederację projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (godzina 16:15) - chodzi o podniesienie kwoty wolnej od podatku dla wszystkich do wysokości równej dwunastokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ale nie mniejszej niż 60 000 zł.

O 18:15 rozpoczną się kolejne głosowania, m.in. nad informacją rządu dotycząca możliwości popełnienia przestępstwa z art. 231 Kodeksu karnego przez Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Właściwego do Spraw Europejskich, polegającego na zaniechaniu urzędniczym, które doprowadziło do bezpowrotnej utraty przez Polskę zaliczki z Krajowego Planu Odbudowy w kwocie 4,7 mld euro.

O 11:00 rozpocznie się dwudniowe posiedzenie Senatu, podczas którego zaplanowano rozpatrzenie dwóch ustaw, w tym tej dotyczącej wyrażenia zgody na zawieszenie przez Polskę stosowania traktatu o konwencjonalnych siłach zbrojnych w Europie.

O 12:00 w Sejmie odbędzie się konferencja prasowa z udziałem posłów i senatorów Koalicji Obywatelskiej ze Śląska. Tematem będzie uznanie śląskiego za język regionalny.

Prezydent Andrzej Duda będzie kontynuował oficjalną wizytę w Słowenii. Na 11:15 w Brdo pri Kranju zaplanowano ceremonię oficjalnego powitania pary prezydenckiej przez prezydent Słowenii Natašę Pirc Musar i małżonka. Spotkanie par prezydenckich rozpocznie się o 11:30. Spotkanie prezydentów z mediami zaplanowano na 12:50.

O 13:50 w mieście Lublana nastąpi powitanie prezydenta Andrzeja Dudy przez premiera Słowenii Roberta Goloba. Na 13:55 zaplanowano rozmowy delegacji, później Duda m.in. spotka się z wicepremier, minister spraw zagranicznych i europejskich Słowenii Tanją Fajon, a także z Przewodniczącą Zgromadzenia Państwowego Republiki Słowenii Uršką Klakočar Zupančič oraz Przewodniczącym Rady Państwowej Republiki Słowenii Marco Lotričem.

O 19:00 w Brdo pri Kranju prezydent Andrzej Duda z małżonką wezmą udział w obiedzie oficjalnym wydawanym przez prezydent Słowenii i małżonka na cześć Pary Prezydenckiej.


07:37

Pomaska o wniosku o postawienie Glapińskiego przed TS: Najlepiej by było, gdyby w ciągu dwóch najbliższych dni był już do podpisu
- Pewnie w najbliższych dniach [...] mamy później przerwę świąteczną, więc spodziewam się, że na tym posiedzeniu [...]. Myślę, że najlepiej by było, gdyby rzeczywiście w ciągu tych dwóch dni najbliższych był już do podpisu - powiedziała Agnieszka Pomaska w rozmowie z Mariuszem Piekarskim w Poranku TVP Info, pytana o termin złożenia wniosku o postawienie Adama Glapińskiego przed Trybunałem Stanu.

07:41

Pomaska:

Manowska musi się liczyć z tym, że jeśli nie będzie przestrzegała prawa, będzie ponosiła konsekwencje
- Będziemy oczekiwali od członków Trybunału Stanu, od przewodniczącej Trybunału Stanu przestrzegania prawa. Pani Manowska też składała przysięgę, jest zobowiązana do przestrzegania prawa w Polsce i musi się liczyć z tym, że jeśli nie będzie tego robiła, będzie ponosiła również konsekwencje - powiedziała Agnieszka Pomaska w TVP Info.

07:50

Pomaska o braku podniesienia kwoty wolnej od podatku w 2024 roku: Być może wyglądałoby to inaczej, gdyby PiS nie udawał, że stworzy rząd i nie przeciągał procesu oddawania władzy
- Kwota wolna [od podatku] niesie konkretne koszty dla budżetu, przecież wiemy, że PiS robił wszystko, żeby nie oddać władzy, więc dopiero 13 grudnia odbyło się zaprzysiężenie rządu i wiadomo było, że w tym roku z przyczyn nawet formalnych nie uda się tej kwoty wprowadzić, ale to jest zobowiązanie, które cały czas jest w mocy - powiedziała Agnieszka Pomaska w TVP Info. - Budżet ma swoje ramy, tak jak mówię, być może wyglądałoby to inaczej, gdyby PiS nie udawał, że stworzy jakiś rząd i nie przeciągał tego procesu oddawania władzy - kontynuowała.

07:54

Kierwiński:

Dziś-jutro zakończy się postępowanie dot. sytuacji, kiedy jeden z policjantów odrzuca jakiś przedmiot w trakcie protestu rolników
- One się kończą, te postępowania dotyczące jednej tak naprawdę sytuacji, jeżeli chodzi o to postępowanie dyscyplinarne, a mianowicie tego obrazu, gdzie jeden z policjantów odrzuca jakiś przedmiot [w trakcie protestu rolników] - powiedział Marcin Kierwiński w rozmowie z Karolem Surówką w „Sygnałach dnia” PR1. - Tak jak zapowiadałem, bo zapowiedziałem to od razu, że bardzo szybko ta sprawa będzie wyjaśniona. Nie ma zgody na jakiekolwiek niestandardowe, niezgodne z prawem zachowania policjantów. Ja myślę, że dosłownie na dniach, to jest dziś-jutro to postępowanie się zakończy, taką mam informację od Komendanta Głównego Policji i wtedy poznacie państwo wszelkie decyzje, które zostały podjęte. Jeżeli w jakikolwiek sposób prawo zostało złamane czy policjant zachował się niezgodnie z procedurami, to będą konsekwencje - przekazał.

07:57

Pomaska:

Znam wielu posłów Polski 2050, którzy są gotowi zagłosować za naszym projektem ws. aborcji, myślę, że to ok. połowa klubu Hołowni
- Myślę, że ta sprawa aborcji [...] to jest poważny problem polityczny dla Szymona Hołowni, ale też dla jego ugrupowania, dlatego, że oni wewnętrznie w tej sprawie są podzieleni. Znam wiele posłanek, wielu posłów, myślę, że to jest ok. połowa klubu Szymona Hołowni, którzy są gotowi zagłosować za tym naszym projektem ustawy. W związku z tym to jest odwleczenie pewnego problemu, ale myślę, że efekt jest dokładnie odwrotny, że im dłużej ten temat będzie przez Szymona Hołownię odwlekany, tym większy on będzie miał problem - powiedziała Agnieszka Pomaska w TVP Info.

08:01

Pomaska:

Nie wybieram się do Europarlamentu
- Nie wybieram się do Europarlamentu. [...] Tych miejsc nie ma dużo, chętnych pewnie jest trochę więcej, więc to będzie ciekawy na pewno proces, myślę, że duża część obecnych europosłanek, europosłów będzie chciała być ponownie wybrana [...] pewnie jest parę nowych osób, parę nowych, dużych nazwisk - powiedziała Agnieszka Pomaska w TVP Info.

08:08

Kierwiński:

W ciągu kilku najbliższych dni przedstawimy bardzo rozbudowane założenia ustawy o obronie cywilnej
- Ja deklarowałem już kilka tygodni temu, że w resorcie […] przygotowywana jest ustawa dotycząca obrony cywilnej, obrony ludności. W ciągu kilku najbliższych dni takie bardzo rozbudowane założenia przedstawimy. Mówię „założenia”, bo zawsze te ostatnie zapisy jeszcze będą przedmiotem rozmów i z samorządami, i organizacjami pozarządowymi - powiedział Marcin Kierwiński w „Sygnałach dnia” PR1. - To jest rzecz, za którą wzięliśmy się od pierwszego dnia […], bo ta sprawa została kompletnie zaniechana przez PiS. […] To jest rzecz, którą naprawdę bardzo mocno będziemy sprawdzać, jak to się stało, że panowie z PiS-u nic w tym zakresie nie robili, a można powiedzieć nawet mocniej - robili wszystko, żeby obronę cywilną w Polsce rozmontować - mówił dalej.

08:15

Sasin:

Czasami jest tak, że jak mówi się, że wniosek był fatalny, to nie chciało się dać pieniędzy

- Te wnioski zostały skierowane, kiedy już nie byłem ministrem, więc można powiedzieć, już ten finał był… Były przygotowywane, oczywiście ja jako minister zrobiłem wszystko, żeby tak powiem, zachęcić spółki do tego, żeby w tym programie uczestniczyły. Po drugie, żeby dać im know-how w sensie takim, że chociażby zostały zorganizowane warsztaty z urzędnikami KE, którzy osobom, które zarządzały tymi spółkami przedstawiały zasady, jak te zasady powinny wyglądać, jakie warunki należy spełnić - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.

- Czasami jest tak, że jak mówi się, że wniosek był fatalny, to nie chciało się dać pieniędzy. Ale nie chcę tego przesądzać. Nie miałem takiej wiedzy [że tylko na 11 milionów], w tym sensie że te wnioski były składane już później. Zdawałem sobie sprawę z tego, jakie są możliwości polskich firm i to wynika z kilkudziesięciu, powiedzmy 30 lat tego, jak przemysł zbrojeniowy w Polsce był traktowany, a był właściwie cały czas demontowany - mówił dalej.


08:17

Kierwiński:

Glapiński nie dopełnił swoich konstytucyjnych obowiązków, jest funkcjonariuszem PiS-u
- Dla mnie rzecz jest oczywista w sprawie pana Glapińskiego. Pan Glapiński nie dopełnił swoich konstytucyjnych obowiązków. Proszę pamiętać, że prezes NBP ma obowiązek dbać o wysokość inflacji w Polsce, podejmować takie działania, które mają bronić Polaków przed złymi zjawiskami, takimi jak inflacja. Nie zrobił tego - powiedział Marcin Kierwiński w „Sygnałach dnia” PR1. - Glapiński jest funkcjonariuszem PiS-u. Prezes NBP nie może być funkcjonariuszem żadnej partii politycznej - dodał.

08:33

Sasin:

Mastalerek nie ma pełnej wiedzy i wypowiada się w oparciu o niepełną wiedzę, albo może brak wiedzy

- Nie chcę tego komentować, bo jestem ostatnim do tego, żeby wdawać się w jakieś pyskówki z pracownikami pana prezydenta. Ale mam wrażenie, że minister Mastalerek nie ma pełnej wiedzy na ten temat i wypowiada się w oparciu o niepełną wiedzę, albo może brak wiedzy na ten temat. Rzeczywiście z ministrem Błaszczakiem mocno współpracowaliśmy przez te ostatnie 4 lata naszych rządów nad tym, aby przemysł zbrojeniowy pozostawić. Wiele się udało, trzeba znacznie więcej - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


08:37

Sasin:

Ubolewam nad tą dyskusją. Ona w ogóle nie powinna mieć miejsca. Apeluję do kolegów, żeby ją skończyć

- Ubolewam nad tą dyskusją. Ona w ogóle nie powinna mieć miejsca. Pewne napięcia są faktem. One nie narodziły się po ostatnich wyborach parlamentarnych, one były również w poprzednich latach. Były przecież pewne różnice, nikt tego nie ukrywał, w wielu kwestiach, które były realizowane przez ZP, PiS. Ta dyskusja wewnętrzna trwała. Ubolewam nad tym, że ona dzisiaj przybiera taką formę. Nie powinno tak być i apeluję do kolegów, żeby tę dyskusję skończyć - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


08:39

Sasin:

Nie ma mowy o żadnym podziale PiS

- Nie ma mowy o żadnym podziale PiS. Rozumiem że jest taka narracja, bardzo dobra byłaby to narracja dla dzisiaj rządzących. Nie widzę żadnych symptomów tego. Natomiast to rzeczywiście taka narracja podrzucana myślę z drugiej strony - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


08:49

Schetyna:

Nie uważam, żeby Glapiński był gwarantem dobrego standingu polskich finansów

- Poczekajmy na uzasadnienie tego wniosku. To poważna sprawa stawianie przed Trybunałem Stanu prezesa NBP. To wymaga poważnej debaty i argumentów. Jestem przekonany, że takie argumenty premier przedstawi. Nie widziałem, bo to jest tylko zapowiedź premiera, ale wierzę, że ta sprawa wywoła poważną debatę i też pokaże, jak tak ważne instytucje jak NBP powinny funkcjonować - stwierdził Grzegorz Schetyna w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w programie „Gość Radia Zet”.

- Nie uważam, żeby Glapiński był gwarantem dobrego standingu polskich finansów. Nigdy tak nie było i tak nie jest - dodał.


08:52

Schetyna o 100 konkretach: Część z tych rzeczy będzie zrealizowana w tym budżecie, a część w przyszłym

- To program PO, nasze zobowiązanie. Pewna część rzeczy została podjęta, decyzje podjęte i to kwestia, kiedy zostaną wdrożone. To nie jest tak, że PO, KO wygrała wybory i w całości wprowadza swój program. Mówiliśmy od początku, że ważne jest, żeby rozpocząć proces zmiany i realizację obietnic zobowiązań wyborczych, to się dzieje. Część z tych rzeczy będzie zrealizowana w tym budżecie, a część w przyszłym. To nasze zobowiązanie, które złożyliśmy przed wyborcami - stwierdził Grzegorz Schetyna w programie „Gość Radia Zet”.


08:56

Schetyna:

Niepotrzebna była zmiana z marca na kwiecień, ale cieszę się, że 10.04 odbędzie się debata ws. aborcji

- Niepotrzebna była zmiana z marca na kwiecień. Nikt nie założył, że wybory samorządowe będą 7.04. W tak wrażliwych sprawach trzeba mówić „tak, tak”, „nie, nie”. Cieszę się, że 10.04 debata się odbędzie. Jeśli budujemy koalicję to po to, by ona trwała. Żeby pokazywać to, co łączy, a nie to, co dzieje. Namawiam wszystkie koleżanki i kolegów, żeby podzielili zdanie, że koalicja jest wartością samą w sobie. Ta koalicja nie ma alternatywy w tym Sejmie - stwierdził Grzegorz Schetyna w programie „Gość Radia Zet”.


09:00

Schetyna o wejściu do rządu: Jak premier poprosi, to będziemy rozmawiać

- Musiałaby być wola premiera. Na razie rząd dobrze pracuje i nie ma takiej potrzeby. Na razie nie poprosił, więc nie jestem w rządzie. Jak poprosi, to będziemy rozmawiać o tym - stwierdził Grzegorz Schetyna w programie „Gość Radia Zet”.


09:08

Sasin o Obajtku: To, że są publikowane tego typu materiały, to może być również element zablokowania jego startu w wyborach

- Dzisiaj nie ma żadnych przesłanek, które by mówiły, że zrobił coś niewłaściwego [Daniel Obajtek]. To, że są tego typu materiały publikowane, to może być również element zablokowania jego startu w tych wyborach [europejskich]. Można to sobie również wyobrazić - stwierdził Jacek Sasin w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


09:42

Dulkiewicz:

Gdyby nie zmiany wprowadzane przez poprzedni rząd, rozwój Gdańska byłby jeszcze bardziej dynamiczny

- To co chyba dla mnie jest najważniejsze to to, że mimo wielu niespodziewanych zdarzeń takich jak pandemia, takich jak covid. My w Gdańsku także tę kadencję rozpoczęliśmy w bardzo tragicznych okolicznościach, po zabójstwie pana prezydent Pawła Adamowicza, przetrwaliśmy jako wspólnota i to jest coś bardzo ważnego. Ale oprócz tego nie zwolniliśmy tempa rozwoju. Oczywiście gdyby nie, nie chciałabym używać zbyt ostrego języka, gdyby nie zmiany mówiąc delikatnie wprowadzane przez poprzedni rząd pewnie ten rozwój byłby jeszcze bardziej dynamiczny i jakość życia jeszcze lepsza. Ale chyba i tak nie jest tak źle, skoro w UE spośród niemal 100 ocenianych miast, nie tylko w UE, ale całej Europy, Gdańsk jest na 4 miejscu i to w ocenach wydawanych przez mieszkańców – stwierdził Aleksandra Dulkiewicz w TOK FM.


09:43

Dulkiewicz o ograniczeniu kadencji w samorządach do dwóch: W mojej ocenie jest to jednak ograniczenie biernego prawa wyborczego

- Bardzo jasno wypowiadaliśmy się wtedy, kiedy te ograniczenia [dot. dwukrotnej kadencji w samorządach] były wprowadzane. Dzisiaj pewnie ten spór, czy w ogóle nie ma, właściwie nie ma tej dyskusji w debacie publicznej, w mojej ocenie jest to jednak ograniczenie biernego prawa wyborczego i ograniczeń jakiejś szansy dla mieszkańców lokalnych wspólnot – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz w TOK FM.


09:55

Hołownia:

Spodziewam się, że w ciągu nawet najbliższych kilku miesięcy zobaczycie państwo ciekawe przetasowania na sali sejmowej

- Spodziewam się, że w ciągu nawet najbliższych kilku miesięcy zobaczycie państwo ciekawe przetasowania na sali sejmowej i myślę, że chyba wam, przepraszam że tak powiem, starym politycznym wyjadaczom nie muszę tłumaczyć, co się tutaj zaczyna święcić. To może być naprawdę ciekawe półrocze - stwierdził Szymon Hołownia na briefingu prasowym.


09:56

Tusk:

Kończymy porządki i przyspieszamy

- Zostawili nam rekordowy dług, wszechobecną korupcję, zdeprawowane media, partyjną prokuraturę, chaos w sądach, tysiące krewnych i znajomych w spółkach, bałagan w rolnictwie, skompromitowaną dyplomację, wetującego prezydenta i partyjniaka w NBP. Kończymy porządki i przyspieszamy! - napisał na Twitterze premier Donald Tusk.


10:20

Czarnek:

Jeśli ktokolwiek zechce wyrzucić ze Zjednoczonej Prawicy - Suwerenną Polskę, to pójdę razem z nimi

- To ja mam Newsa dla Gazety.pl. Jeśli ktokolwiek zechce wyrzucić ze Zjednoczonej Prawicy Suwerenną Polskę, to pójdę razem z nimi. Powtarzam, jeśli ktoś zdecyduje się ich wyrzucić. Bo jeśli sami zdecydują o odejściu, to ich wola (…) nie wolno rozwalać Zjednoczonej Prawicy - powiedział Przemysław Czarnek w „Porannej rozmowie” Gazeta.pl


10:21

Czarnek:

Popieram częściowo stanowisko Suwerennej Polski, ale nie rozumiem moich przyjaciół z PiS, którzy nie potrafią uspokoić głów na 2,5 tygodnia przed wyborami

- To są rozgrzane głowy w emocjach kampanii wyborczej, które nie rozumieją, że Suwerenna Polska zawsze miała takie stanowisko względem naszej taktyki Unii Europejskiej. Ja nawet częściowo to stanowisko Suwerennej Polski popieram, natomiast nie rozumiem moich przyjaciół z PiS, którzy nie potrafią uspokoić głów na dwa i pół tygodnia przed wyborami. Nic nowego nie powiedział Patryk Jaki. Wynika to wyłącznie z emocji przedwyborczych i z możliwych ewentualnie układanek w sejmikach województw, szczególnie w Polsce wschodniej - powiedział Przemysław Czarnek w „Porannej rozmowie” Gazeta.pl


10:31

Hołownia:

Nie wpłynął wniosek o Trybunał Stanu dla Glapińskiego, nie ma go w tej chwili w Sejmie

- Nie wpłynął ten wniosek [o Trybunał Stanu dla Glapińskiego], nie ma go w tej chwili w Sejmie, jeżeli ten wniosek wpłynie to wtedy będziemy w stanie mieć jakiejś pierwsze informacje, bo musimy zobaczyć jak ten wniosek jest napisany, czy wszystko się zgadza, czy trzeba zwrócić do uzupełnienia pewne rzeczy więc dopiero ten wniosek wpłynie, w tej chwili go w Sejmie nie ma będziemy mogli podjąć taką rozmową i coś uczciwie powiedzieć – stwierdził Szymon Hołownia na konferencji prasowej w Sejmie.


10:31

Hołownia:

Zostaliśmy przez wyborców zobowiązani do odsunięciu PiS-u na stałe i każdy, kto próbuje chwiać tą nadzieją, która nas poniosła jest nieodpowiedzialny

- Powiedziałem, że tak będzie i tak jest 11 kwietnia ta debata się w Sejmie odbędzie, kropka. Natomiast jeżeli pyta mnie pan o nastawienie do koalicjantów, mówię to bez żadnej ironii, choć spodziewam się, że wielu może mnie w tej sytuacji o nią podejrzewać, ono jest wyłącznie pozytywne. Ja uważam, że myśmy zostali przez wyborców zobowiązani do odsunięciu PiS-u nie na 100 dni, tylko na stałe i każdy, kto dzisiaj próbuje, agresją, konfrontacją, jakimiś niemądrymi, nieprzemyślanymi atakami chwiać tą łódką i chwiać tą nadzieją, która nas poniosła nie jest odpowiedzialny – powiedział Szymon Hołownia na konferencji prasowej w Sejmie.


10:34

Błaszczak:

Gdzie jest zrealizowane 100 konkretów? To nie 100 konkretów, tylko 100 kłamstw. Wasza wiarygodność sięgnęła dna

- W tym tygodniu mija 100 dni od czasu powołania rządu koalicji 13 grudnia z Donaldem Tuskiem na czele. Dziś Tusk jest nieobecny, a chciałem się właśnie zwrócić do Tuska z pytaniem, gdzie są zrealizowane konkrety, gdzie jest zrealizowane 100 konkretów, które obiecywał Donald Tusk? To nie 100 konkretów, tylko 100 kłamstw. Oszukaliście wyborców, kiedy szliście do wyborów, składając obietnice. Jesteście niewiarygodni. Wasza wiarygodność sięgnęła dna - stwierdził Mariusz Błaszczak w Sejmie.


11:20

Błaszczak o "100 konkretach": Wybraliśmy osiem zagadnień, które zmieniliśmy w projekty ustaw. Liczymy, że znajdą się w porządku obrad tego posiedzenia Sejmu
- Nie ma czasu do stracenia, w tym tygodniu mija 100 dni rządów koalicji 13 grudnia, chciałem zadać pytanie wprost Donaldowi Tuskowi, nie ma go na posiedzeniu Sejmu, więc za pośrednictwem mediów przedstawiamy to wszystko, do czego zobowiązała się koalicja 13 grudnia, a więc 100 kłamstw - powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej. - Przeanalizowaliśmy ten spis i z tego spisu wybraliśmy osiem zagadnień, które zmieniliśmy w projekty ustaw. Projekty ustaw wczoraj zostały złożone do marszałka Sejmu, liczymy na to, że znajdą się w porządku obrad jeszcze posiedzenia tego, które dziś się rozpoczęło, stąd też składałem wniosek formalny, żeby tak się stało, usłyszałem, że nie, ale poprzez presję medialną mam nadzieję, że jednak te ustawy trafią pod obrady wysokiej izby - kontynuował. - Pierwsza sprawa to jest kwota wolna od podatku w wysokości 60 tysięcy złotych, druga sprawa to jest dobrowolny ZUS, nie jakieś wakacje [...] kolejna sprawa to jest zryczałtowana składka zdrowotna, kolejna sprawa to jest kasowy VAT, kolejna sprawa związana jest z wyborami samorządowymi, chodzi o to, żeby zmniejszyć betonozę w miastach [...] "babciowe" też uważamy, że jest to bardzo ważny projekt i fundusz alimentacyjny, zwiększenie funduszu alimentacyjnego, a także renta wdowia - mówił dalej.

11:53

Kaczyński o spotkaniach z Glapińskim: Spotykał się jako z kolegą. Nie widzę powodów, żebyśmy się nie mogli spotkać i porozmawiać
- Prezes banku centralnego nie ma pod tym względem [odwiedzania polityków] żadnych prawnych ograniczeń, jeżeli chodzi o swoje kontakty osobiste, szczególnie jeżeli chodzi o ludzi, których zna od przeszło 30 lat, od 35 lat. A jak się miało odwiedzanie przez pana profesora Rzeplińskiego siedziby Platformy Obywatelskiej? - powiedział Jarosław Kaczyński w rozmowie z dziennikarzami. - Spotykał się [prezes NBP Adam Glapiński ze mną] jako z kolegą. Nie, nie widzę żadnych powodów, żebyśmy się nie mogli spotkać i porozmawiać - kontynuował.

12:44

Ociepa pytany czy chce wygryźć Kaczyńskiego: Z całą pewnością chcę mieć przemożny wpływ na kierunek prawicy w Polsce

- Jak państwo wiecie, to nie wstąpiłem do PiS, mimo, że miałem taką propozycję. Z całą pewnością chcę mieć przemożny wpływ na kierunek prawicy w Polsce - powiedział Marcin Ociepa podczas wypowiedzi dla mediów.


14:01

Tusk pokazał srebrny przycisk YouTube za ponad 100 tysięcy subskrybentów

Srebrny przycisk YouTube to wyraz uznania dla twórców, którzy zbiorą minimum 100 tysięcy subskrybentów - takim właśnie pochwalił się urzędujący premier Donald Tusk.




 










Wyświetl ten post na Instagramie






















 

Post udostępniony przez Donald Tusk (@donaldtusk)





14:20

Duda:

Uważam, że pochopne odwoływanie polskich ambasadorów jest sprzeczne z interesami RP
- Jeżeli chodzi o wymianę ambasadorów, o której dużo ostatnio się mówiło w polskiej polityce, przede wszystkim zacznijmy od tego, że żaden wniosek w tej kwestii formalny, do mnie jako Prezydenta RP nie wpłynął. Konstytucja zawiera bardzo jasne rozwiązanie nawiązujące zresztą do odpowiedniej konwencji międzynarodowej, do konwencji wiedeńskiej, że ambasadorów powołuje i odwołuje Prezydent RP – stwierdził prezydent Andrzej Duda na konferencji prasowej z prezydent Republiki Słowenii. - Uważam, że pochopne odwoływanie polskich ambasadorów, przedstawicieli RP, jakieś gremialne absolutnie jest sprzeczne z interesami RP, nierozsądne i na pewno mogę z góry zapowiedzieć, że ja żadnej takiej pochopnej decyzji absolutnie nie podejmę – dodał.

14:44

Duda:

To zawsze tąpnięcie, jeżeli próbuje się usunąć szefa banku centralnego. Apeluję o zachowanie zdrowego rozsądku
- To jest zawsze tąpnięcie, jeżeli próbuje się w jakiś sposób usunąć szefa banku centralnego, tym bardziej, jeżeli próbuje się usunąć szefa banku centralnego, pod którego rządami udało się nie tylko przetrwać bardzo trudny czas pandemii koronawirusa, nie tylko udało się przetrwać bardzo trudny czas kryzysów związanych z rosyjską napaścią na Ukrainę i tąpnięć, które one wywołały choćby na rynku energetycznym czy w kwestiach inflacyjnych, w Polsce inflacja została w ogromnym stopniu zduszona, mimo tego, że zapowiadano, że będziemy mieli jakąś absolutną katastrofę, do żadnej katastrofy nie doszło i stało się to m.in. dzięki mądrej, rozsądnej polityce realizowanej przez szefa banku centralnego, przez prezesa Glapińskiego i Radę Polityki Pieniężnej - powiedział prezydent Andrzej Duda na konferencji prasowej. - Apeluję o zachowanie zdrowego rozsądku, bo stabilność finansowa Polski i stabilność pozycji Polski na międzynarodowych rynkach finansowych ma znaczenie absolutnie pierwszorzędne, jeżeli chcemy nadal realizować skuteczną politykę wzrostu gospodarczego, jaką udaje się realizować przez ostatnie lata - kontynuował.

16:15

Hołownia:

Obornik został wysypany przed domem moich rodziców, którzy są przerażeni tą sytuacją. To mogli być chuligani, podający się za rolników
- To jest dom moich rodziców, to jest dom, w którym ja nie mieszkam, w którym właśnie najczęściej są moi rodzice. Starsi ludzie, którzy są przerażeni całą tą sytuacją. Ktoś w nocy przyjechał, zrzucił 5 ton obornika, blokując bramę, dorzucono do tego stare opony, powieszono transparenty o „zdrajcy polskiej wsi”, o tym, że rolnicy „dziękują za gazowanie i pałowanie w Warszawie” - powiedział Szymon Hołownia w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie. - Nie wiem, jaki to ma związek z moimi rodzicami. Domyślam się, że ktoś może chcieć wyrazić jakieś poglądy w konfrontacji ze mną, natomiast ja przywykłem do innych rozmów, również z rolnikami. […] Mi może być przykro, a rodziców mogę próbować w jakiś sposób pocieszyć i przeprosić za to, że z mojego powodu spotykają ich takie przykrości - mówił dalej. - Mam nadzieję też, że to się nigdy nie powtórzy, bo jeżeli będziemy eskalować w ten sposób zachowania wobec nas nawzajem w tej rozmowie, to to się może prędzej czy później skończyć nieszczęściem - kontynuował. - To nie jest metoda, którą powinnismy toczyć ze sobą dialog, nawet jeżeli ktoś jest wkurzony, zły, rozczarowany, sfrustrowany, co jestem w stanie zrozumieć. Nie powinien nigdy krzywdzić niczyich rodziców ani przekraczać granicy, za którą jest po prostu prywatne życie każdego z nas […]. Nie chcę wierzyć, że to byli rolnicy. Przypuszczam, że mogli to być po prostu chuligani, podający się za rolników - ocenił.

16:44

Kierwiński podaje nazwisko nowego KGP:

Czas przeciąć medialne spekulacje

- Czas przeciąć medialne spekulacje. Na mój wniosek, Pan Premier Donald Tusk powołał z dniem 21 marca br. insp. Marka Boronia na stanowisko Komendanta Głównego Policji. Gratuluję Panie Komendancie! - poinformował szef MSWiA Marcin Kierwiński.


17:53

Pojedynek Zandberg-Wipler podczas sejmowej debaty o kwocie wolnej

- Bardzo dziękuję, że po 100 dniach w zamrażarce pierwszy projekt poselski klubu, w ogóle pierwszy projekt w tym Sejmie, wreszcie może być poddany pod obrady. To dla mnie wielka duma i zaszczyt i z perspektywy naszej formacji, naszego ruchu, środowiska moment przełomowy, bo po raz pierwszy pracujemy nad projektem klubu poselskiego Konfederacja. Ten projekt to projekt o podniesieniu kwoty wolnej do 60 tysięcy złotych, a jednocześnie nie mniej niż 12-krotności minimalnego wynagrodzenia - stwierdził Przemysław Wipler w Sejmie, w trakcie I czytania projektu ustawy dot. kwoty wolnej.

- Ponieważ wiemy, że to Polak najlepiej sam zadecyduje o swoich środkach, na tym jak je wydać, to Polak najlepiej zdecyduje o tym, w jaki sposób polegać bliźnim, słabszym, pokrzywdzonym, zrobi to sam, z własnych środków, kierując się odruchami serca. Dlatego chcemy niskich i prostych podatków i to jest fundament, rdzeń naszego programu - mówił dalej.

- W tej kampanii wyborczej zmagaliśmy się z konkurencją i w dniu dzisiejszym, w najbliższych dniach okaże się, czy to była konkurencja uczciwa, prawa, solidna, czy byli to polityczni oszuści - dodał.

*****

- Podstawowy problem z tą ustawą jest taki, że proponujecie olbrzymią wyrwę w budżecie, a nie ma ani słowa o tym, co z wydatkami. […] Chce pan [do Przemysława Wiplera] obciąć emerytury, czy może woli pan wydłużyć jeszcze bardziej kolejki do lekarza? A może chce pan podnieść podatki na żywność? Bo o tym, komu chcecie zabrać pieniądze w tej ustawie nie napisaliście ani słowa - powiedział Adrian Zandberg w Sejmie.

- Jeżeli chcemy mieć porządne szkoły, działające szpitale, to samorządy muszą dostać na to środki. Podatek dochodowy - o czym nie wiem, czy nie wiecie, czy nie napisaliście - w dużej części zostaje na dole, w gminach. Ta wasza ustawa walnie szczególnie mocno w małe miejscowości, bo nie ma tam żadnego mechanizmu, który by je chronił - mówił dalej.

- Wysoka kwota wolna to dobre narzędzie, ale ono działa dobrze tylko w tandemie z progresywnym systemem podatkowym. I taką kwotę wolną my chętnie poprzemy, ale bez progresji zmienia się w prezent tylko dla bogatych […]. Przynieśliście żenującego bubla. Gdyby go przyjąć w tej formie, zarżnąłby biedniejsze samorządy, a niezamożna większość per saldo po prostu by na tym straciła - kontynuował.


18:03

Wiceminister finansów: Nie popieramy ustawy Konfederacji, w stosownym czasie stworzymy swoją, przemyślaną i przeanalizowaną
- Nie ma stanowiska rządu w tej sprawie [ustawy o kwocie wolnej], jest tylko stanowisko Ministerstwa Finansów […]. Nie popieramy tej ustawy, w stosownym czasie stworzymy swoją ustawę, która będzie od początku do końca przemyślana i przeanalizowana - powiedział wiceminister finansów Jarosław Neneman w Sejmie.

19:56

Trzaskowski o protestach rolników: Nie do końca je rozumiem, duża część postulatów została zrealizowana
- Nie do końca te protesty w tej chwili rozumiem, dlatego że duża część z tych postulatów została po prostu zrealizowana. Ja rozumiałem frustrację rolników jeszcze parę miesięcy temu, natomiast w związku z tym, że to zboże z Ukrainy nie wjeżdża już do Polski, w związku z tym, że premier Donald Tusk negocjował zmiany w tym zielonym ładzie dotyczącym rolnictwa, nie ma już ugorowania, dużo mniej biurokracji, wydaje się, że duża część tych postulatów rolników została po prostu spełniona - powiedział Rafał Trzaskowski w "Faktach po Faktach" TVN24. - Ja bym apelował do rolników o pewne zrozumienie i jasne sformułowanie swoich postulatów [...]. Te postulaty są tak ogólne, że trudno się do nich odnieść [...] gdybyśmy chcieli wprowadzić całkowite zamknięcie granicy, embargo, to na tym by właśnie ucierpiało polskie rolnictwo, bo my znacznie więcej towarów wwozimy na Ukrainę, eksportujemy na Ukrainę, niż przyjeżdża z Ukrainy do nas - kontynuował.

20:06

Trzaskowski o procedowaniu projektu Konfederacji ws. kwoty wolnej: Jeżeli wszystko głosujemy od razu, bądźmy konsekwentni. Trzeba było zacząć od projektów aborcyjnych
- Spodziewałem się, że to będzie problem, dlatego że myśmy jasno powiedzieli, że chcemy liberalizować prawo [aborcyjne], i my i Lewica, natomiast Trzecia Droga przez cały czas mówiła o referendum. [...] Uważam, że dużo lepiej byłoby, gdyby po prostu doszło do głosowania, dlatego że wiem, że duża część posłanek Trzeciej Drogi, posłów chciałaby opowiedzieć się za liberalizacją, takie jest oczekiwanie społeczne i takie były zobowiązania. [...] Te kwestie powinny być głosowane jak najszybciej, dzisiaj opóźnianie tego ze względów politycznych jest po prostu błędem politycznym - powiedział Rafał Trzaskowski w TVN24. - Jeżeli wszystko głosujemy od razu, to bądźmy konsekwentni. Jeżeli rzeczywiście jest tak, że marszałek ma podejście "trzeba głosować wszystkie projekty i pozwalać na ich procedowanie" [...], to trzeba było zacząć od wszystkich projektów aborcyjnych - kontynuował, pytany, czy ma pretensje do marszałka Hołowni o "wyciągnięcie" projektu Konfederacji ws. kwoty wolnej od podatku.

20:12

Trzaskowski:

I tak oddaliśmy ponad 12,5 tys. mieszkań. Nie tyle, ile chcieliśmy, natomiast nikt nie zrobił więcej w tym czasie
- My i tak oddaliśmy ponad 12,5 tysiąca mieszkań. Nie tyle, ile chcieliśmy, dlatego że 10 tysięcy to był remont pustostanów [...] natomiast nikt nie zrobił więcej w tym czasie, rząd się wycofał pisowski ze swojego programu. Czy ja bym chciał wybudować więcej mieszkań? Oczywiście, że tak, natomiast sytuacja była piekielnie trudna i nie akceptuję tego typu logiki moich konkurentów politycznych, że oni zapominają, jaka była sytuacja w całej Europie, zwłaszcza jeżeli one padają ze słów pisowskiego wojewody, który przyczyniał się do tego, że 11 miliardów zniknęło z warszawskiego budżetu - powiedział Rafał Trzaskowski w TVN24.

20:23

Kołodziejczak o porozumieniu z rolnikami: Roboczo nazywam to ugodą

- Dziś zajmuję się tym, żeby tych protestów jak najszybciej nie było i żeby dać jak najwięcej argumentów rolnikom, żeby mogli jasno powiedzieć i z pełnym przekonaniem powiedzieć, że protestów nie muszą robić. W mojej opinii dzisiaj, po wczorajszym podpisanym dokumencie, bo już sam nie wiem, jak go nazywać, żeby też nie wszystkich urazić, ale roboczo nazywam to ugodą - stwierdził Michał Kołodziejczak w „Kropce nad i” TVN24.


20:24

Trzaskowski o problemie z dostępnością mieszkań: Nie akceptuję, jeżeli słyszę od konkurentów z Lewicy, że wszystko może załatwić miasto. Oni współtworzą rząd, mogą zgłaszać propozycje w parlamencie
- Są konkretne propozycje owszem, dotyczące również kwestii związanych z kredytami, dotyczące tego, jak przyśpieszyć proces planowania przestrzennego [...] są pytania à propos tego, jak postępować z ludźmi, którzy kupowali wiele mieszkań na wynajem, takich propozycji jest sporo i one będą dyskutowane i są dyskutowane w tej chwili w rządzie, natomiast ja nie akceptuję tylko jednego, jeżeli słyszę od np. konkurentów z Lewicy, że wszystko może załatwić miasto, bo miasto wszystkiego nie załatwi, a przecież oni też współtworzą tę koalicję rządową, mogą zgłaszać te propozycje w parlamencie. My zrobiliśmy naprawdę bardzo dużo w tej trudnej sytuacji, a jeżeli chodzi o budowanie mieszkań, nie sprzedawaliśmy mieszkań komunalnych, PiS dzisiaj do tego nawołuje, żeby sprzedawać mieszkania komunalne [...] pozyskiwaliśmy pieniądze, dzisiaj będziemy jeszcze przyśpieszać jeśli chodzi o budowanie mieszkań, ale być może nie da się rzeczywiście obejść bez innego rodzaju zmian, w tym zmian ustawowych - powiedział Rafał Trzaskowski w TVN24, pytany o problem bardzo wysokich cen mieszkań w dużych miastach.

20:24

Kołodziejczak:

Wszyscy wiedzą o tym, że Tusk w UE osiagnął bardzo dużo

- Już cała Polska wie o problemie. Wszyscy wiedzą o tym, że Donald Tusk w UE osiagnął bardzo dużo. Sam odbieram telefony od ludzi z różnych państw unijnych i mówią: wasz premier załatwił to, czego nie dało się załatwić wcześniej - stwierdził Michał Kołodziejczak w „Kropce nad i” TVN24.


20:26

Kołodziejczak:

Z nami Morawiecki i żaden minister nie chciał się spotkać przez 5 lat

- Z nami premier Morawiecki i żaden minister nie chciał się spotkać przez 5 lat i organizowane były spotkania w Ministerstwie Rolnictwa, w Centrum Dialog. Rolnicy dawali swoich przedstawicieli. Nie sposób spotkać się z wszystkimi. Dlatego dzisiaj bardzo łatwo jest wykonać też taki ruch, który nie będzie dobry ani dla jednej ani drugiej strony - stwierdził Michał Kołodziejczak w „Kropce nad i” TVN24.


20:35

Bocheński o decyzji Trzaskowskiego ws. zakazu wjazdów ciągników do miasta: Ta decyzja prezydenta naruszyła pewne swobody obywatelskie

- Ja uważam, że spekulowanie zawczasu i tworzenie takich hipotez, że rolnicy na pewno by zniszczyli mienie w mieście jest mocno przedwczesna tzn. nie wiemy co by się wydarzyło, jednak wydaje mi się, że uzasadnieniem tej decyzji była po prostu chęć uchronienia opinii publicznej przed obrazami jak gigantyczne są te protesty, dlaczego, że czym innym jest protest osób, które sobie idą pojedynczo, w grupach, inny jest obrazek w telewizji, a czym innym by było gdyby rolnicy pokazali, wjechali sprzętem rolniczym i by stały te traktory i niczego by nie zniszczyły, Wisłostradą jeżdżą czołgi w czasie 15 sierpnia i nic strasznego się nie dzieje. To są decyzje bardzo trudne, dlatego, że dot. też pewnej swobody poruszania się pewnych osób. Jeżeli nie ma zakazu pewnych pojazdów normalnie do miasta to decyzja administracyjna prezydenta w takiej sytuacji narusza pewne swobody obywatelskie – stwierdził Tobiasz Bocheński w programie ,,Gość Wydarzeń” w Polsat News.


20:35

Bocheński o Zielonym Ładzie: To są bardzo złe rozwiązania, z których UE powinna się wycofywać

- Rolnictwo jest bardzo istotną częścią naszej gospodarki, Zielony Ład uderza w produkcję rolną, podraża jej koszty i to będzie powodowało nie tylko brak konkurencyjności polskiego eksportu, produktów rolnych, ale również wzrost cen dla nas wszystkich. A oprócz tego inne komponenty dotyczące ich dyrektywy, dot. np. budownictwa spowodują ogromny podrożenie kosztów życia, spowodują podwyższenie kosztów budownictwa. To są bardzo złe rozwiązania z których UE powinna się wycofywać, a polski rząd powinien bardzo twardo negocjować w trosce o naszą gospodarkę i o budżety domowe nasz wszystkich – powiedział Tobiasz Bocheński w Polsat News.


20:35

Bocheński:

Strefa czystego transportu w tym kształcie jest nie do przyjęcia, Trzaskowski bał się referendum

- Oczywiście, że należy ją ograniczyć, w tym kształcie strefa czystego transportu jest nie do przyjęcia, została dopchnięta kolanem. Konsultacje były fasadowe, prezydent bał się referendum. Jest to zmiana zresztą wprowadzona w taki sposób, że człowiek, który kupi sobie dzisiaj samochód za pół miliona złotych z silnikiem V8, który nie jest ekologiczny będzie mógł sobie swobodnie jeździć po stolicy, a człowiek, który mniej zarabia i ma 20 letni samochód już tutaj nie wjedzie – stwierdził Tobiasz Bocheński w Polsat News.