Relacja Live

18.11.2021

11:12

Czego pandemia nauczyła nas o systemie opieki zdrowotnej? Rozmowy 300Gospodarki na Impact’21

W tym odcinku gościem Barbary Rogali jest Irma Veberic, General Manager w firmie medycznej Roche Poland.

Pandemia była próbą dla biznesu i wymusiła na nim zmiany, na przykład w zakresie transformacji cyfrowej firm farmaceutycznych czy związanych z opieki medycznej. To dotyczy także systemu opieki medycznej, który z dnia na dzień musiał dostosować się do nowej pandemicznej rzeczywistości. “Pandemia przyspieszyła zmiany, z którymi nosiliśmy się od 20 lat” – mówiła Irma Veberic w rozmowie na Impact’21.

Jednak dla firm z obszaru opieki zdrowotnej pandemia przyniosła jeszcze istotniejszą lekcję.

Veberic podkreśliła także, że Covid-19 nie pokazał jeszcze w pełni szkodliwego wpływu na zdrowie pacjentów. To w końcu nie tylko konsekwencje tej choroby, ale też fakt, że pacjenci cierpiący na inne schorzenia nie otrzymywali pomocy medycznej. Konsekwencje tego stanu rzeczy jeszcze przed nami – mówiła nasza rozmówczyni.

“Pandemia wywarła jednak także pozytywny wpływ, to na przykład telemedycyna” – powiedziała Veberic. Dodała też, że Roche Polska po pandemii rozpoczyna rewolucję w opiece zdrowotnej.

“Nadal funkcjonujemy w bardzo tradycyjnej rzeczywistości” – mówiła. Wskazała, że to nie tylko digitalizacja korporacji, które nadal korzystają z faksu i w pewnym sensie funkcjonują w “epoce kamiennej”, ale też wykorzystanie sztucznej inteligencji w opiece medycznej.

“Kolekcjonujemy mnóstwo danych, teraz czas je wykorzystać, by leczyć pacjentów indywidualnie. Kiedyś jedną tabletką leczyliśmy każdego, dziś możemy zmierzyć wszystko i dostosować leczenie do konkretnej osoby, tu też musimy wyjść z epoki kamiennej” – powiedziała nasza rozmówczyni.


11:19

Gdzie wbijać łopatę, żeby skomercjalizować wynalazek? Rozmowa z Olgą Malinkiewicz

W tym odcinku rozmówcą Barbary Rogali jest Olga Malinkiewicz, wynalazczyni taniej metody wytwarzania perowskitów oraz Chief Technology Officer w Saule Technologies.

Olga Malinkiewicz opowiadała w jaki sposób skutecznie skomercjalizować nową technologię. Podkreślała przy tym, że kluczowe jest budowanie wielu fabryk.

„Już w tym momencie, mając pierwszą nowo otwartą fabrykę powinniśmy wbijać już łopatę pod budowę kolejnej i to 10 razy większej niż obecna”, tłumaczyła Malinkiewicz.

Okazuje się, że są już chętni do budowy takiej fabryki. „Jest duże prawdopodobieństwo, że ta fabryka powstanie w Japonii; tam mamy naszego pierwszego inwestora, który uwierzył w nas już w 2015 r. Teraz padła z jego strony deklaracja. Jednocześnie pojawiła się możliwość, że rząd Japonii będzie chciał część tej fabryki sfinansować”, zdradza Olga Malinkiewicz.

W dalszej części rozmowy wynalezczyni wyjaśnia m.in. jak istotną rolę przy komercjalizacji technologii odgrywają patenty.


13:22

Impact:

Biznes by Ann. Anna Lewandowska o pasji, wiedzy i elastyczności w biznesie

W tym odcinku gościnią Maryjki Szurowskiej jest Anna Lewandowska, przedsiębiorczyni i promotorka zdrowego stylu życia.

Anna Lewandowska w rozmowie z redaktorką kreatywną 300Gospodarki opowiadała o zmianach zwyczajów konsumenckich, jakie przyniosła pandemia. To m.in. zwiększenie zainteresowania zakupami online.

„Tworząc swoją aplikację Diet&Training by Ann, catering SuperMenu czy też linię kosmetyków Phlov, weszłam w działalność online i widzę np. po aplikacji, że w 2020 roku odnotowaliśmy stuprocentowy wzrost sprzedaży względem 2019 roku” – zdradziła przedsiębiorczyni.

Ten wzrost, według naszej gościni, pokazuje nie tylko większe zainteresowanie zakupami online, ale również trend przewartościowania stylu życia i postawienia na zdrowie.

Anna Lewandowska opowiedziała nam również o wyzwaniach dla prowadzenia biznesu w warunkach rosnącej inflacji i zatorów w łańcuchach dostaw. „W produktach eko składniki i surowce są drogie. I to jest wyzwaniem, zwłaszcza w obecnie panujących warunkach wzmożonej inflacji. Innym wyzwaniem są zatory w dostawach. Dla mojej marki kosmetyków Phlov to oznacza, że nie możemy z taką łatwością jak kiedyś planować kampanii marketingowych. Mamy opóźnienia: obecnie wchodzimy z nową linią kosmetyków do włosów, którą mieliśmy wdrażać już kilka miesięcy temu”, obrazuje problem nasza rozmówczyni.

Anna Lewandowska zdradziła nam też, że za sukces jej przedsięwzięć w pewnym stopniu odpowiada to, że z uwagą „słucha mądrzejszych” od siebie. W jakich kwestiach? Tego dowiecie się z rozmowy.