Relacja Live

27.10.2021

09:09

8 najciekawszych paneli na jesiennej scenie Impact’21, których nie możecie przegapić
Co zobaczyć na scenie tegorocznej edycji Impact’21, jednej z największych imprez gospodarczych w tej części Europy? Wybraliśmy kilka tych najbardziej interesujących, abyście ich nie przegapili podczas streamu na specjalnej platformie Impact. 1. Dyskusja moderowana pt. Jak się rodzą jednorożce?, Paweł Borys, Marcin Grzymkowski, moderuje Paweł Czuryło (środa, 27.10., scena 1, godz. 13:10) Ponad milion dolarów – tyle musi być warta innowacyjna firma, aby można ją było nazywać jednorożcem. Wszystko jednak zaczyna się od inwestycji w nowe technologie, które mogą się okazać światowym sukcesem. O tym z dziennikarzem Interia.pl porozmawiają Paweł Borys z Polskiego Funduszu Rozwoju oraz Marcin Grzymkowski, CEO eObuwie.pl. 2. Dyskusja moderowana pt. Jak digitalizując nie zgubić człowieka, Bartosz Ciołkowski, Piotr Voelkel, Jędrzej Marciniak, Magdalena Kasiewicz, moderuje Grzegorz Nawacki (środa 27.10., scena 2, godz. 14:25) Gdzie jest miejsce człowieka w świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, roboty i autonomiczne pojazdy? Na to pytanie postarają się odpowiedzieć Bartosz Ciołkowski, CEO Mastercard na region Europy Środkowo-Wschodniej oraz Piotr Voelkel ze School of Form. Do dyskusji włączą się także Jędrzej Marciniak, wiceprezes Credit Agricole, i Magdalena Kasiewicz z Customer Success Lead w Microsoft. 3. Dyskusja moderowana pt. Fair to Women: rola pracodawców w wyrównywaniu szans kobiet na rynku pracy, Aneta Kocemba, Maciej Kuske, Monika Chajdacka, moderuje Barbara Rogala (środa 27.10., scena 4, godz. 13:55) Jak być uczciwym pracodawcą i pomagać kobietom w ich rozwoju zawodowym? Ten temat poruszą Aneta Kocemba, Head of Credit Suisse Warsaw i Maciej Kuske, Head of Technology and Security Division w NatWest. Do dyskusji zaproszono również HR Director z Capgemini Monikę Chajdacką. 4. Fireside chat pt. Elektromobilność – modny trend czy konieczna rewolucja?, rozmowa Artura Lorkowskiego i Pawła Oksanowicza (środa 27.10., scena 3, godz. 16:50) W Polsce z roku na rok przybywa zeroemisyjnych samochodów. Czy to moda, czy jednak poważna zmiana w świadomości społeczeństwa? Zastępca Prezesa Zarządu w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Lorkowski w rozmowie z dziennikarzem Pawłem Oksanowiczem wypowie się na temat rewolucji, jaką niesie za sobą elektryfikacja transportu. 5. Dyskusja moderowana Medycyna 2030: czy roboty mogą leczyć dzieci?, Tomasz Maciejewski, Ireneusz Wochlik, moderuje Tomasz Jaworski (czwartek 28.10., scena 1, godz. 13:55) Inteligentne maszyny wkroczyły już do wielu obszarów życia. Czy za niedługo zastąpią lekarzy? Nad tym tematem pochylą się dr n. med. Tomasz Maciejewski, dyrektor Instytutu Matki i Dziecka oraz Ireneusz Wochlik, członek zarządu fundacji AI Law Tech. Paneliści wspólnie z moderatorem Tomaszem Jaworskim z Microsoftu zastanowią się, czy roboty w niedalekiej przyszłości będą mogły tak sprawnie diagnozować i leczyć choroby, jak lekarze z krwi i kości. 6. Dyskusja moderowana pt. Dokąd zmierza e-commerce? Trendy na rok 2022, Magdalena Kotlarczyk, Adam Marciniak, Joanna Pieńkowska-Olczak, Monika Zielińska, Jacek Palec, moderuje Krzysztof Berenda (czwartek 28.10., scena 2, godz. 12:30) Przedstawiciele trzech dużych firm zajmujących się e-commerce: Adam Marciniak z CCC, Monika Zielińska z IKEA i Jacek Palec z Frisco przedyskutują najbliższą przyszłość tej branży. Do rozmowy moderowanej przez dziennikarza RMF włączy się również prezes zarządu Google Polska Magdalena Kotlarczyk oraz Joanna Pieńkowska-Olczak, prezeska PayU. 7. Fireside chat pt. Era komercjalizacji perowskitów, rozmowa Pawła Oksanowicza z Olgą Malinkiewicz (czwartek 28.10., scena 3, godz. 11:30) Wejście perowskitów na rynek komercyjny może znacząco zmienić sposób, w jaki patrzymy obecnie na zieloną transformację. O swoim wynalazku w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem opowie Olga Malinkiewicz, innowatorka, założycielka i CTO Saule Technologies. 8. Dyskusja moderowana pt. Silver tsunami vs Gen Z. Czy da się znaleźć punkty styku w marketingu skierowanym do tak skrajnie różnych grup docelowych i jak marki powinny się dopasować?, Marcin Ledworowski, Tomasz Szymański, Marta Życińska, Michał Maszkiewicz, moderuje Przemysław Kurdziel (czwartek 28.10., scena 4, godz. 12:15) Silver tsunami to zjawisko coraz częstsze w wielu krajach, do którego przyczynia się szybkie starzenie się społeczeństwa. Jak dostosować gospodarkę i marketing zarówno do młodych, jak i starych odbiorców? Zastanowią się nad tym Marcin Ledworowski, członek zarządu Banku Pocztowego i Tomasz Szymański, Managing Partner w TGTH. O odpowiednim marketingu opowie również Marta Życińska, dyrektor ds. marketingu i komunikacji na Europę Środkowo-Wschodnią w Mastercard. W ramach tego panelu wystąpi także Michał Maszkiewicz, Research Manager w Carlsberg Polska.

11:10

Impact:

Nadwyżka budżetowa rośnie – Tadeusz Kościński w rozmowie z 300Gospodarką
„Sytuacja budżetu jest bardzo dobra. Nadwyżka w budżecie po wrześniu wyniosła 47,6 mld zł” – powiedział Minister Finansów, Tadeusz Kościński Markowi Chądzyńskiemu podczas Impact’21. Miesiąc wcześniej nadwyżka w budżecie wyniosła 43,37 mld zł. Minister dodał, że rosną wszystkie wpływy podatkowe, w tym VAT i CIT (po 20 proc.) oraz PIT (o 15 proc.).Według Kościńskiego, podwyższona inflacja (o ok. 1,5 proc. w stosunku do założeń budżetowych) spowoduje dodatkowe wpływy do budżetu na poziomie ok. 4 miliardów złotych w tym roku. “Ta inflacja jest spowodowana różnymi czynnikami, sporo jest zewnętrznych. Ceny energii, cena gazu, cena ropy, poszły bardzo mocno w górę. Mieliśmy przez rok lockdown, sporo zaoszczędziliśmy, bo nie wydawaliśmy, więc teraz zaczynamy wydawać” – powiedział minister. Szczegóły nt nadwyżki budżetowej Ministerstwo Finansów po wypowiedzi Kościńskiego wydało komunikat informujący o szczegółach nadwyżki we wrześniu. Dochody budżetu państwa po wrześniu wyniosły 360,1 mld zł, tj. 89 proc. planu na rok 2021, zakładanego w ustawie budżetowej. Wydatki wyniosły 312,5 mld zł, tj. 64,2 proc. planu na br. „W okresie styczeń – wrzesień 2021 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 55,6 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do okresu styczeń – wrzesień 2020 r. o ok. 48,3 mld zł” – czytamy w komunikacie. W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego: • dochody z podatku VAT były wyższe o 20,7 proc. r/r (tj. ok. 27,1 mld zł), • dochody z podatku PIT były wyższe o 15,4 proc. r/r (tj. ok. 6,9 mld zł), • dochody z podatku CIT były wyższe o 24,3 proc. r/r (tj. ok. 7,4 mld zł), • dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 6,1 proc. r/r (tj. ok. 3,2 mld zł), • dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były wyższe o 8,7 proc. r/r (tj. ok. 0,3 mld zł), wymieniono dalej. „W okresie styczeń-wrzesień 2021 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 45,7 mld zł i było wyższe o ok. 7,2 mld zł (tj. 18,7 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – wrzesień 2020 r. W czerwcu miała miejsce wpłata z zysku Narodowego Banku Polskiego za rok 2020 w wysokości 8,9 mld zł” – czytamy także w komunikacie. Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń-wrzesień 2021 r. wyniosło 312,5 mld zł, tj. 64,2 proc. planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2020 (318,3 mld zł) wydatki budżetu państwa były niższe o 5,8 mld zł, tj. 1,8 proc., podano dalej. „Niższe wykonanie wydatków związane jest głównie z niższymi środkami przekazanymi do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (mniej o ok. 8,0 mld zł) wynikającymi z niższego bieżącego zapotrzebowania na finansowanie uzupełniające w związku z dobrą sytuacją na rynku pracy oraz na obsługę długu Skarbu Państwa (mniej o ok. 3,6 mld zł). W części 39 – Transport zrealizowano wydatki niższe o 4,4 mld zł, co wynika głównie z równoległej realizacji wydatków niewygasających z upływem roku 2020 w zakresie utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej” – napisano też w materiale. Jednocześnie wykonanie wydatków z tytułu środków własnych Unii Europejskiej było wyższe o ok. 4 mld zł, co wynikało przede wszystkim ze wzrostu polskiej składki członkowskiej w wyniku Brexitu oraz wyższego poziomu budżetu UE i wyższej wpłaty z tytułu opłat celnych. Dodatkowo w styczniu nastąpiła zapłata skutków korekt budżetu UE uchwalonych pod koniec 2020 r. (0,4 mld zł), dodano. „Ponadto wyższe wykonanie odnotowano w ramach części 46 – Zdrowie tj. więcej o ok. 3,8 mld zł, co wynika z przekazania dotacji podmiotowej dla Narodowego Funduszu Zdrowia. Wyższe wykonanie odnotowano również w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego tj. więcej o 2,8 mld zł” – czytamy dalej.