Dzisiaj przekroczony został pewien rubikon
- Trzaskowski z radą dla koalicyjnych partii pod progiem wyborczym
news
25.09.2020
07:11
Piątek to ostatni dzień wizyty prezydenta Andrzeja Dudy we Włoszech. O 10:15 Para Prezydencka przybędzie do Watykanu, a o 10:30 rozpocznie się prywatna audiencja PAD u papieża Franciszka.
W planie jest także oficjalne zdjęcie, a następnie spotkanie papieża z Parą Prezydencką oraz oficjalną delegacją, wymiana upominków, a także wspólne zdjęcie Franciszka z delegacją pod przewodnictwem Pary Prezydenckiej.
O 11:20 odbędzie się spotkanie prezydenta Dudy z sekretarzem stanu Stolicy Apostolskiej kardynałem Pietro Parolinem. O 13:15 Para Prezydencka weźmie udział we mszy świętej przy grobie Jana Pawła II, a o 14:45 odbędzie się spotkanie ze wspólnotą Sant’Egidio. Będzie to ostatni zaplanowany punkt.
Dzisiaj zbiera się klub Koalicji Obywatelskiej, podczas którego może dojść do wyboru nowego szefa klubu parlamentarnego. Ponadto dziś Fitch - jedna z trzech największych agencji ratingowych - dokona aktualizacji ratingu Polski.
07:52
Müller:
Po wczorajszych obradach Komitetu Politycznego można śmiało powiedzieć, że zmierzamy ku końcowi, jeżeli chodzi o kwestie koalicyjne i zmiany w strukturze rządu
- Jeszcze nie ma ostatecznych ustaleń, więc siłą rzeczy wniosków o odwołanie czy powołanie jeszcze nie ma gotowych. Zresztą nie tak długo przygotowuje się taki wnioski, więc nie muszą z wyprzedzeniem leżeć na biurku premiera. Ale faktycznie po wczorajszych obradach Komitetu Politycznego [PiS] można śmiało powiedzieć, że zmierzamy ku końcowi, jeżeli chodzi i kwestie koalicyjne, czyli podtrzymanie koalicji, podpisanie umowy koalicyjnej, i jeżeli chodzi o zmiany w strukturze rządu - stwierdził Piotr Müller w rozmowie z Agatą Adamek w „Jeden na jeden” TVN24.
07:57
- To wariant bardzo prawdopodobny [że Jarosław Kaczyński wejdzie do rządu], ale sama decyzja na koniec, czy faktycznie będzie chciał zostać wicepremierem, należy do prezesa Jarosława Kaczyńskiego. Miejmy taką nadzieję [że się na to zdecyduje]. Dla nas by to było na pewno duże wzmocnienie bez wątpienia. Komitet spraw wewnętrznych i obronności czy jakaś inna nazwa, mówię bardziej o zakresie prac, czyli sprawy wewnętrzne, ministerstwo sprawiedliwości oraz obrony narodowej, komitet w którym można byłoby koordynować i nadzorować działania pod przewodnictwem prezesa Kaczyńskiego na pewno by przeniósł wiele dobrych zmian - stwierdził Piotr Müller w „Jeden na jeden” TVN24.
08:02
Müller:
Jeżeli lider Zjednoczonej Prawicy decyduje się na to, aby premierem pozostał PMM, to oznacza zaufanie
- Jeżeli lider Zjednoczonej Prawicy, czyli prezes Jarosław Kaczyński decyduje się na to, aby premierem pozostał Mateusz Morawiecki, to oznacza też zaufanie wobec premiera Morawieckiego, a pewnych zmian, pewnej koordynacji wymaga określony obszar i my go widzimy przez ostatnie tygodnie, gdzie te emocje są największe i gdzie je trzeba ostudzić - stwierdził Piotr Müller w „Jeden na jeden” TVN24.
08:08
Müller:
Jeżeli wicepremierem zostałby Kaczyński, premier bez wątpienia będzie czuł się mocniejszy, bo będzie miał w rządzie byłego premiera, lidera obozu ZP, który będzie się zajmował bardzo ważnym obszarem
- Premier w tej sytuacji, jeżeli wicepremierem zostałby Jarosław Kaczyński, bez wątpienia będzie czuł się mocniejszy, bo będzie miał w rządzie byłego premiera, lidera obozu Zjednoczonej Prawicy, który będzie się zajmował bardzo ważnym obszarem. To bez wątpienia będzie niesamowite wsparcie, ale musimy mieć oczywiście pewność, że prezes Jarosław Kaczyński ostatecznie będzie chciał wicepremierem zostać - stwierdził Piotr Müller w „Jeden na jeden” TVN24.
08:16
- Naturalnym wydaje się, że lider partii politycznej, która wchodzi w koalicję, w Zjednoczoną Prawicę, będzie członkiem rządu. W tej chwili nie ma jeszcze decyzji co do pozostałych resortów [w kontekście Jadwigi Emilewicz], co do tego jak mają wyglądać pozostałe resorty - stwierdził Piotr Müller w „Jeden na jeden” TVN24.
08:19
Szczerski:
Prezydent oczekuje od koalicji rządzącej tego, co było obiecywane wyborcom, czyli spokoju, stabilności i skuteczności w reformowaniu państwa
„Pan prezydent oczekuje od koalicji rządzącej tego, co było obiecywane wyborcom, czyli spokoju, stabilności i skuteczności w reformowaniu państwa. Każdy krok, który ku temu nas zbliża, żeby rząd był stabilny, skuteczny, dawał poczucie spokoju i realizowania obietnic wyborczych, jest krokiem w dobrą stronę. Pan prezydent oczekuje na zakończenie rozmów koalicyjnych na podstawie nowej umowy, na nowy kształt rządu” - mówił w radiowej Jedynce prezydencki minister Krzysztof Szczerski.
08:19
Nitras:
Absolutna klęska strategii Kaczyńskiego. Okazało się, że nie tylko Ziobro niczego nie oddaje, ale jego władza jest silniejsza. Dlatego, że władza Morawieckiego jest dużo słabsza
- Gdyby Jarosław Kaczyński wszedł na stanowisko premiera, to byłaby sytuacja absolutnie naturalna. Natomiast Jarosław Kaczyński na stanowisku wicepremiera, to jest odwrócenie sytuacji do góry nogami i w mojej ocenie, oczywiście można mieć w tej sprawie inne zdanie, absolutna klęska strategii Kaczyńskiego - mówił Sławomir Nitras w rozmowie z Beatą Lubecką w programie „Gość Radia ZET”.
- Mówiło się później, że warunkiem zostania [Ziobry] w rządzie jest oddanie stanowiska prokuratora generalnego. I co? Minęło klika dni i okazało się, że nie tylko Ziobro niczego nie oddaje, ale jego władza jest silniejsza. Dlaczego jest silniejsza? Dlatego, że władza Mateusza Morawieckiego jest dużo słabsza - dodał.
08:20
Szczerski:
Dobrze, żeby nowy kształt rządu wyłonił się w sposób czytelny od razu, żeby nie było zmian stopniowych, żeby to nie było nieustanne dokonywanie kolejnych zmian personalnych
„Dobrze, żeby nowy kształt rządu wyłonił się w sposób czytelny od razu, żeby nie było zmian stopniowych, żeby to nie było nieustanne dokonywanie kolejnych zmian personalnych, tylko żebyśmy mogli rzeczywiście mówić o jednej, odnowionej Radzie Ministrów w wyniku nowej umowy koalicyjnej. Tego pan prezydent oczekuje” - mówił w radiowej Jedynce prezydencki minister Krzysztof Szczerski.
08:21
Szczerski:
Sam kształt personalny i organizacyjny Rady Ministrów jest zawsze decyzją premiera
„Sam kształt personalny i organizacyjny Rady Ministrów jest zawsze decyzją premiera. To premier ma prawo sobie dobierać współpracowników, to partia rządząca ma prawo delegować do rządu koalicyjnego swoich przedstawicieli” - mówił w radiowej Jedynce prezydencki minister Krzysztof Szczerski.
08:21
Müller:
Jest wiele odcinków, na których można funkcjonować. Premier dobrze ocenia funkcjonowanie i pracę Emilewicz, natomiast są też decyzje o charakterze politycznym, wynikające z parytetów w koalicji
- Bez wątpienia premier Jadwiga Emilewicz w ostatnich miesiącach wykazała się bardzo dużą aktywnością i skutecznością w resorcie, którym kieruje. Pamiętamy, że przechodziliśmy przez kryzys gospodarczy, więc ona też o wielu sprawach decydowała w tym zakresie i realizowała politykę rządu, a z drugiej strony też w trudnych momentach politycznych, bo i w przypadku wyborów korespondencyjnych, teraz w przypadku ustawy dot. ochrony zwierząt, zachowała się w sposób lojalny wobec obozu Zjednoczonej Prawicy. Bez wątpienia jest wartością dla rządu i dla obozu Zjednoczonej Prawicy - stwierdził Piotr Müller w „Jeden na jeden” TVN24.
- Decyzje personalne to zupełnie inna kwestia. Ona jeszcze przed nami. Bardzo ważna, natomiast, jak mówię, należy docenić postawę premier Emilewicz w ostatnich miesiącach, bo zachowała się w sposób taki, który doprowadzał do tego, żeby obóz Zjednoczonej Prawicy trzymać w całości - mówił dalej.
- Jest wiele odcinków, na których można funkcjonować. Premier dobrze ocenia funkcjonowanie i pracę premier Emilewicz, natomiast są też decyzje o charakterze politycznym, wynikające z parytetów w koalicji - zaznaczył rzecznik rządu.
08:21
Szczerski:
Wejście Kaczyńskiego do gabinetu oznacza, że jest szansa na to, że rządy ZP będą rządami skutecznymi i stabilnymi. Kaczyński nie wchodziłby do rządu tymczasowego
„Wejście Jarosława Kaczyńskiego do gabinetu oznacza, że jest szansa na to, że rządy ZP będą rządami skutecznymi i stabilnymi. Prezes Kaczyński nie wchodziłby do rządu tymczasowego. Jeśli prezes Kaczyński wchodzi do obecnego rządu, który wyłoni się po nowej umowie koalicyjnej, to znaczy, że wierzy, że jest to rząd, który ma przyszłość i ma szansę, żeby stabilnie i skutecznie reformy przeprowadzać” - mówił w radiowej Jedynce prezydencki minister Krzysztof Szczerski.
08:22
Nitras:
Kto był autorem koncepcji Kaczyński do rządu? Pierwszy publicznie powiedział to Ziobro
- Tego już nikt absolutnie na pamięta, ale warto pamiętać. Kto był autorem koncepcji Jarosław Kaczyński do rządu? Pierwszy publicznie powiedział to Zbigniew Ziobro i to był postulat Solidarnej Polski, więc to jest rozmiar porażki w tej rundzie Jarosława Kaczyńskiego - mówił Sławomir Nitras w Radiu ZET.
08:27
- Mam nadzieję, że się w końcu wykokosimy. Zgadzam się z pani poglądem, że to trwa już absolutnie zbyt długo. Zbyt długo absorbujemy opinię publiczną wewnętrznymi sprawami. Myślę, że nasi wyborcy oczekują od nas sformułowania alternatywy wobec obozu rządzącego - mówił Sławomir Nitras w Radiu ZET.
08:32
Nitras:
Szanuję i lubię Neumanna, ale odnoszę wrażenie, że spektakl tych wyborów szefa klubu bardzo mu się podoba i im dłużej on trwa, tym Sławek w tym się czuje lepiej
- Ja bardzo szanuję i lubię posła Sławomira Neumanna, ale odnoszę wrażenie czasami, że on bardziej jakby ten spektakl tych wyborów [szefa klubu], w których podobno będzie kandydował, bo zobaczymy to dzisiaj, bardzo mu się podoba i im dłużej on trwa, tym Sławek Neumann w tym się czuje lepiej. Ja uważam, że to jest przeciwskuteczne - mówił Sławomir Nitras w Radiu ZET.
08:43
- Projekt jest poselski [Piątka dla zwierząt], więc rząd tutaj nie ma co specjalnie zakładać czy nie zakładać jako taki. Te sygnały, jak pan mówi, ze strony prezydenta są także dla mnie nie do końca jasne, bo nie wiem o co tak naprawdę chodzi panu prezydentowi. Te słowa, które wypowiedział, można różnie interpretować. Po prostu zdaje się, że mu się nie podoba ta ustawa. No tak, ale pytanie co konkretnie mu się nie podoba. Tego ja przynajmniej nie wiem - stwierdził Łukasz Schreiber w rozmowie z Marcinem Fijołkiem w „Graffiti” Polsat News.
08:49
- Nie chciałbym być złośliwy wobec w końcu byłego premiera. Mam szacunek, chociaż mam inne poglądy niż Leszek Miller w wielu sprawach. I mógłbym mu odbić piłeczkę pytając, co za geniusz prowadził np. kampanię Roberta Biedronia, jaką rolę Leszek Miller w tym wszystkim odgrywał albo jeszcze kilka innych. Dla mnie Leszek Miller jest osobą, która powinna pamiętać ile szkód w życiu publicznym w Polsce wyrządził Zbigniew Ziobro - mówił Sławomir Nitras w Radiu ZET.
- I dlatego startował ze wspólnej listy Koalicji Europejskiej do europarlamentu? - pytała Lubecka.
- Powiem zupełnie szczerze. Gdybym ja podejmował decyzję w tej sprawie, ówcześnie, to ludzie z tak długimi życiorysami w partii skądinąd komunistycznej, na pewno nie byliby kandydatami Koalicji Obywatelskiej czy Platformy Obywatelskiej - odparł.
08:53
- Jak donosi 300POLITYKA… Trudno mi tutaj odnosić się do tak znakomitego źródła. Natomiast mogę tylko potwierdzić, że wczoraj mieliśmy obrady prezydium Komitetu Politycznego [PiS], gdzie ocenialiśmy wynegocjonowane porozumienie koalicyjne i rzeczywiście mamy plan, aby do końca tygodnia nowa umowa koalicyjna stała się faktem i w przyszłym tygodniu abyśmy zaczęli już realizować te działania, które będą też zawarte w nowej umowie koalicyjnej - stwierdził Krzysztof Sobolewski w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w Radiu Plus, pytany o wczorajsze informacje 300POLITYKI dot. rekonstrukcji rządu.
- Do końca tygodnia wszystko się wyjaśni. Tydzień ma 7 dni, więc mamy jeszcze prawie 3 dni - mówił dalej przewodniczący Komitetu Wykonawczego PiS.
08:55
Nitras:
Wreszcie będziemy mogli naprawdę złożyć wniosek o wotum nieufności wobec Kaczyńskiego
- Największym błędem decyzji wejścia do rządu jest to, że my wreszcie będziemy mogli naprawdę złożyć wniosek o wotum nieufności wobec Kaczyńskiego i ja chętnie taki wniosek złożę, chętnie taki wniosek uzasadnię i chętnie taki wniosek zobaczę jak będzie głosowany w Sejmie. To jest najlepszy aspekt tej decyzji - mówił Sławomir Nitras w Radiu ZET.
09:00
- O tym, czy prezes [Jarosław Kaczyński] będzie w rządzie, to poinformuje pan prezes i nie chciałbym tutaj wychodzić przed szereg i za pana prezesa się wypowiadać. Wszystko będzie jasne do końca tego tygodnia. Jeśli będzie taka decyzja pana prezesa, to osobiście o niej będzie informował, a tutaj, w tej sytuacji, rzeczywiście byłaby konieczność nowelizacji ustawy o działach - stwierdził Krzysztof Sobolewski w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w Radiu Plus.
09:06
- Przy całym szacunku do pana prezydenta, ale to pan prezes nie potrzebuje konsultować takich spraw z panem prezydentem. I tutaj mogę tylko odesłać do Konstytucji w takich kwestiach jak powoływanie czy wicepremierów czy ministrów. Takich konsultacji w tej sprawie, z tego co ja wiem, zaznaczam od razu, takowych konsultacji nie było. Są inne oczywiście, bo jest dużo spraw, o których trzeba rozmawiać, natomiast akurat w tej kwestii tutaj konsultacji czy zgody pana prezydenta pan prezes nie potrzebuje - stwierdził Krzysztof Sobolewski w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w Radiu Plus, komentując wczorajszą wypowiedź Błażeja Spychalskiego dla Polsat News.
09:08
Nitras:
Głos Szejnfelda dla mnie jest przykładem rozedrgania wewnętrznego w Platformie. Tego, że niektórzy koledzy wolą się zajmować sprawami wewnętrznymi, zamiast pokazywania tego jak rządzi w Polsce PiS
- Jeżeli my możemy odwołać Ziobrę, możemy, dla tej chwili, dla tego momentu warto żyć i naszym obowiązkiem jest wkładać kij w szprychy tej złej koalicji i tak należy traktować wniosek Ziobry. Zobaczymy jak debata będzie wyglądała, zobaczymy jaki będzie wniosek tego głosowania. Nie przesądzałbym. Natomiast głos Adama Szejnfelda dla mnie jest przykładem tego właśnie rozedrgania wewnętrznego w Platformie. Tego, że niektórzy koledzy wolą się zajmować sprawami wewnętrznymi, zamiast pokazywania tego jak rządzi w Polsce PiS. Rekomendowałbym doświadczonemu parlamentarzyście, europosłowi w przeszłości, którego głosu w sprawach zewnętrznych, niedotyczących życia wewnętrznego, naprawdę brakuje. Adam, tym się zajmij - mówił Sławomir Nitras w Radiu ZET.
09:23
Sobolewski:
Liderowanie Budce nie wychodzi za mocno
- Co do opozycji, ich słów, szczególnie w ustach Borysa Budki, który za chwilę straci szefa klubu, ma 5 kandydatów na szefa klubu w PO… Zapowiadał, ale o czym to świadczy? O tym… Lider zawsze był, ale ktoś chciał być liderem takim, że będzie i szefem partii i szefem klubu. Jak widać, liderowanie Borysławowi Budce nie wychodzi za mocno - stwierdził Krzysztof Sobolewski w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w Radiu Plus.
09:30
Sobolewski:
Jeśli uda się dotrzymać założeń, że do końca tygodnia nowa umowa koalicyjna, w przyszłym tygodniu wstępne działania, które będą wynikać z umowy koalicyjnej, w tym związane ze strukturą rządu i to będzie otwarciem do składania konkretnych projek
- Wszystko będzie wynikiem nowej umowy koalicyjnej. Mamy nadzieję, że jeśli uda się dotrzymać tych założeń, które mamy, że do końca tygodnia nowa umowa koalicyjna, w przyszłym tygodniu wstępne, podkreślam, działania, które będą wynikać z umowy koalicyjnej, w tym związane ze strukturą rządu i to już będzie otwarciem dla nas do składania konkretnych projektów ustaw w Sejmie, mając wtedy za sobą większość parlamentarną stabilną i będziemy wtedy informować o tym, jakie będą wnoszone [projekty] w pierwszej kolejności - stwierdził Krzysztof Sobolewski w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w Radiu Plus.
- Jeśli będzie nowa umowa koalicyjna, to nie wykluczam, że to jest kwestia też tej jesieni. Ta sprawa, mówiąc szeroko, media. Szeroko mówiąc słowo media - mówił dalej, dodając, że w planie jest też kontynacja reformy sądownictwa.
09:34
Lichocka:
Według mojej wiedzy ustawa o dekoncentracji mediów jest w pakiecie ustalanym przez liderów ZP
„Zależy nam wszystkim, dziennikarzom, którzy myślą w kategoriach wolności słowa, na tym, żeby w Polsce zmieniła się sytuacja na rynku medialnym, żeby było więcej podmiotów, żeby nie dominowało kilka tylko wielkich grup medialnych, które próbują narzucić ograniczenia w debacie publicznej, kształt tej debaty publicznej, zniekształcając zresztą to, co jest najważniejsze, co powinno zajmować nas wszystkich, Polaków, w tej dyskusji. Mamy do czynienia z wielkim udziałem kapitału zagranicznego. Mówię tu przede wszystkim o niemieckiej aktywności na polskim rynku medialnym” - mówiła w „Kwadransie politycznym” w TVP1 Joanna Lichocka z PiS.
„Myślę, że trzeba poczekać na ogłoszenie pakietu reform, które ZP chce przeprowadzić, i zobaczymy, która opcja wygra. Według mojej wiedzy tak [ustawa o dekoncentracji mediów jest w pakiecie ustalanym przez liderów ZP]” - dodawała.
09:34
Sobolewski:
Nie wykluczam zmian w ustawie o partiach politycznych w kwestii podziału subwencji
- Nie wykluczam zmian też w ustawie o partiach politycznych w kwestii podziału subwencji. Nie wykluczam, nie potwierdzam, nie zaprzeczam, że będzie to też jedna z nowelizacji, bo tu akurat potrzebna jest tylko nowelizacja w ustawie o partiach politycznych - stwierdził Krzysztof Sobolewski w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w Radiu Plus.
10:32
MZ:
1587 nowych przypadków zakażenia koronawirusem w Polsce, zmarły 23 osoby
https://twitter.com/MZ_GOV_PL/status/1309410065858920449
https://twitter.com/MZ_GOV_PL/status/1309410069474312193
11:11
Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) rozszerza swoją ofertę o pożyczki dla samorządów ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Chodzi o atrakcyjne pożyczki na finansowanie programów inwestycyjnych realizowanych przez miasta.
Ponad 100 inwestycji o łącznej wartości 250 mln zł zrealizuje do końca 2023 roku 70-tysięczny Ostrów Wielkopolski. Miasto uzyskało bardzo korzystne wsparcie w wysokości 110 mln zł z Europejskiego Banku Inwestycyjnego za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Dzięki tej pożyczce możliwa będzie realizacja Ostrowskiego Ekspresu Inwestycyjnego, czyli programu zrównoważonego rozwoju miasta. Transakcja z Ostrowem Wielkopolskim to pilotaż wspólnego projektu BGK i EBI dla miast średniej wielkości. Dzięki temu również miasta średniej wielkości uzyskają dostęp do środków EBI, tańszych od dostępnych aktualnie na rynku. W Ostrowie Wielkopolskim dzięki wsparciu Europejskiego Banku Inwestycyjnego za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, w sposób racjonalny i bezpieczny będzie mógł być zrealizowany odważny program inwestycyjny. Będzie to skutkowało dalszym zrównoważonym rozwojem miasta. Sięgamy po nowy, ambitny instrument finansowania. Uważam, że tylko odważne, ale jednocześnie rozważne decyzje, dają szanse na skok cywilizacyjny miastom średniej wielkości, w których można zapewnić wygodne, bezpieczne i atrakcyjne warunki do życia. To decyduje o energii i potencjale miast, sprzyja zatrzymywaniu i przyciąganiu nowych mieszkańców. Nasza wizja rozwoju Ostrowa wpisuje się w cele Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego – mówi prezydent Beata Klimek. Misją BGK jest wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, którego ważnym uczestnikiem są samorządy. Pomagamy samorządom w wieloletnim i zrównoważonym rozwoju. Projekt dla Ostrowa Wielkopolskiego to pilotaż wspólnego programu BGK i EBI. Dzięki niemu miasta średniej wielkości będą mogły realizować ambitne programy inwestycyjne, tak by mieszkańcom żyło się lepiej. Cały czas trwają negocjacje z EBI, więc o szczegółach projektu będziemy mogli poinformować później – mówi Włodzimierz Kocon, wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. - To właśnie inwestycje publiczne - rządowe oraz samorządowe - będą teraz niezwykle ważne dla gospodarki i rozruszają prywatne projekty inwestycyjne. – dodaje Kocon. Od pierwszej pożyczki dla Katowic ponad 20 lat temu Europejski Bank Inwestycyjny wspiera około trzydzieści polskich miast w ich planach rozwoju i rewitalizacji. Przeznaczyliśmy ponad 4 mld EUR na pożyczki w ramach projektów miejskich w Polsce w latach 2015-2019. - powiedziała prof. Teresa Czerwińska, wiceprezes EBI, która nadzoruje transakcje w Polsce. -Dziś naszym partnerem jest Ostrów Wielkopolski - po raz pierwszy udzielamy wsparcia miastu liczącemu mniej niż 100 000 mieszkańców. Robimy to we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, naszym wieloletnim partnerem przy wielu projektach w Polsce. Naszym wspólnym celem jest umożliwienie wszystkim miastom, dużym i małym, posiadającym wiarygodny plan, dostępu do korzystnych warunków finansowych, potrzebnych do tworzenia lepszej infrastruktury i ekologicznego środowiska dla swoich mieszkańców. Cel ten planujemy osiągnąć w ramach nowego programu opracowanego przez EBI i BGK, który zapewni finansowanie szerokiemu gronu średnich miast w całej Polsce - dodaje Czerwińska. Ostrów Wielkopolski to pierwsze w Polsce miasto do 100 tys. mieszkańców, które skorzysta z tego rozwiązania. Zaplanowane w Ostrowie Wielkopolskim inwestycje mają poprawić jakość życia mieszkańców, chronić klimat i wzmacniać rozwój gospodarczy. Powstaną m.in. nowe przedszkola i domy, nowe drogi, chodniki i ścieżki rowerowe. Zakupione zostaną elektryczne autobusy zasilane produkowaną w mieście zieloną energią.11:17
Andrusiewicz:
1587 przypadków zakażeń koronawirusem. Najwyższy wynik w historii. To nie jest wynik dużych ognisk zakażeń. To jest wynik naszego powrotu do normalności, do codziennego funkcjonowania
„Najwyższy [wynik] w historii zakażeń koronawirlsem - 1587 przypadków. Najwięcej dzisiaj mamy na Mazowszu, blisko 300. Blisko 250 w Małopolsce, ale także 160 - kujawsko-pomorskie, powyżej 100: pomorskie i śląskie. To, co po raz kolejny podkreślamy i codziennie informujemy, to nie jest wynik dużych ognisk zakażeń. To jest wynik naszego powrotu do normalności, do codziennego funkcjonowania w otaczającej nas rzeczywistości” - mówił rzecznik ministerstwa zdrowia Wojciech Andrusiewicz.
11:17
„Dzisiaj tych interakcji [międzyludzkich] jest o wiele więcej. Te ogniska są rozproszone. To często są ogniska z imprez domowych, rodzinnych. To często są ogniska zakładów opieki zdrowotnej. Mamy do czynienia z szeregiem mniejszych ognisk w zakładach pracy. Nie możemy powiedzieć, że dominuje jedno ognisko zakażeń” - mówił rzecznik ministerstwa zdrowia Wojciech Andrusiewicz.
11:19
Andrusiewicz:
Minister zdrowia zaproponuje kolejne obostrzenia w strefach czerwonych i żółtych dot. możliwości spotkań międzyludzkich
„Minister zdrowia zaproponuje obostrzenia w strefach czerwonych i żółtych. Najprawdopodobniej te nowe obostrzenia w niedługim czasie się pojawią. Będą to obostrzenia dotyczące możliwości spotkań międzyludzkich, kontaktów. Na pewno dodatkowe obostrzenia w związku z liczbą przypadków, które się pojawiają, będą następować w kolejnych tygodniach” - mówił rzecznik ministerstwa zdrowia Wojciech Andrusiewicz.
11:29
Andrusiewicz:
W przyszłym tygodniu konferencja dotycząca prognoz, jakie mamy na najbliższy okres czasu
- My podkreślamy jedno. Z tymi wynikami trzeba się liczyć. My te wyniki przewidujemy, że one takie będą się utrzymywać. Na pewno już w przyszłym tygodniu zaprosimy państwa na konferencję dotyczącą prognoz, jakie mamy na najbliższy okres czasu - stwierdził Wojciech Andrusiewicz na briefingu prasowym.
12:20
Trzaskowski:
Będziemy dbali o inwestycje, dalej będziemy rozwijali nasze miasta, ale niestety w kontekście tego, że rząd nam nie pomaga, musimy być gotowi na trudne decyzje
- Dalej będziemy dbali o inwestycje, dalej będziemy rozwijali nasze miasta, ale niestety w kontekście tego, że rząd nam nie pomaga, musimy być gotowi na trudne decyzje i dlatego razem ze sobą współpracujemy, dlatego razem prezentujemy wspólne stanowisko, dlatego razem staramy się konsultować te najważniejsze decyzje - mówił Rafał Trzaskowski podczas konferencji prezydentów miast Unii Metropolii Polskich.
12:25
https://twitter.com/AndrzejDuda/status/1309436198436380672
14:23
PAD:
Ojciec Święty podziękował mi, że pamiętaliśmy w tych trudnych czasach o innych społeczeństwach. Za pomoc, którą udzieliliśmy Włochom, która przyszła tutaj do Watykanu
- Rozmawialiśmy o sytuacji w Polsce, o pandemii koronawirusa. Ojciec Święty podziękował mi za to, że pamiętaliśmy w tych trudnych czasach o innych społeczeństwach, o innych narodach. Za pomoc, którą udzieliliśmy Włochom, za pomoc, która przyszła tutaj do Watykanu, ale także za tę pomoc, która poszła do państw Partnerstwa Wschodniego z Polski, do państw Bałkanów Zachodnich - mówił prezydent Andrzej Duda podczas wypowiedzi dla mediów w Watykanie.
14:26
PAD:
Ojciec Święty Franciszek zwrócił uwagę na to, że prowadziliśmy przez ostanie lata bardzo skuteczną politykę dla rodziny. Ogromnie mi za to dziękował. Ze wzruszeniem przyjąłem te podziękowania
- Ojciec Święty Franciszek zwrócił uwagę na to, że prowadziliśmy przez ostanie lata bardzo skuteczną politykę dla rodziny. Ogromnie mi za to dziękował. Ze wzruszeniem przyjąłem te podziękowania. Wspominał o wszystkich programach, które uruchomiliśmy. O tym, że dbamy o rodziny wychowujące dzieci. Cieszę się, że wie o tym Ojciec Święty - mówił prezydent Andrzej Duda podczas wypowiedzi dla mediów w Watykanie.
14:39
PAD:
Pandemia nie jest w odwrocie, ale pandemia jest pod kontrolą w naszym kraju. Podkreślam to od samego początku
- Pandemia nie jest w odwrocie, ale pandemia jest pod kontrolą w naszym kraju. Podkreślam to od samego początku. Nie brakuje ani łóżek w szpitalach, ani respiratorów. Jest odpowiedni zapas na to przygotowany. Natomiast nie ma co kryć, ja rozmawiałem z głównym inspektorem sanitarnym, jestem z nim w stałym kontakcie. Jakiś czas temu mówił mi, że właśnie w tym okresie, koniec września, druga jego połowa i do połowy października spodziewają się wzrostu liczby zakażeń. Ze względu na powrót z wakacji, ze względu na to, że ludzie się spotykają, w związku z tym teraz częściej, że wrócili do pracy, że ruszył rok szkolny, a więc ruszyła nauka w szkołach. To były procesy, które były nieuchronne, dlatego że faktem jest, że pandemia koronawirusa jest, ale mówiłem także w czasie moich dzisiejszych rozmów tutaj w Watykanie, że nam udało się stosunkowo, bardzo nad tą pandemią zapanować. Nie było ani jednej sytuacji rzeczywiście jakiegoś kryzysu. Nigdy w Polsce nie brakło łóżek w szpitalach. Nikomu nigdy nie brakło respiratora, a generalnie ludzie przechodzą tego koronawirusa stosunkowo łagodnie, więc trzeba bardzo uważać, zwłaszcza osoby w podeszłym wieku, które mają te tzw. choroby współistniejące. Trzeba o takie osoby bardzo dbać. Trzeba te osoby wspierać - mówił prezydent Andrzej Duda podczas wypowiedzi dla mediów w Watykanie.
14:40
PAD:
Jest wzrost zachorowań, ale powtarzam jeszcze raz. Cały czas panujemy nad tą pandemią. Spodziewamy się od połowy października wypłaszczenia
- Natomiast no jest wzrost zachorowań, ale powtarzam jeszcze raz. Cały czas panujemy nad tą pandemią. Nie ma dzisiaj żadnego zagrożenia jakimś wybuchem. Jest po prostu wzrost, który był przewidywany i prawdopodobnie możemy się spodziewać, że do połowy października mogą być jeszcze wzrosty, tak mnie informowano. Spodziewamy się od połowy października wypłaszczenia - mówił prezydent Andrzej Duda podczas wypowiedzi dla mediów w Watykanie.
15:28
- Rafał Trzaskowski, chcąc uciec od spraw związanych z inwestycjami, budżetem, bardzo chętnie wywołuje i zarządza konfliktem światopoglądowym. Jedną z takich aren tego konfliktu była wcześniej kwestia dot. LGBT, tzw. deklaracja LGBT i cały bagaż problemów z nią związanych. Została przecież wprowadzona na agendę właśnie debaty przez Rafala Trzaskowskiego. Ale drugim, zdecydowanie bardziej bulwersującym przykładem świadomego i celowego wywoływania konfliktów światopoglądowych w Warszawie jest kwestia stosunku Rafała Trzaskowskiego i podległych mu urzędników, jego zastępców do kwestii bardzo ważnej dla nas, czyli do obecności Kościoła katolickiego, ale także innych związków wyznaniowych w przestrzeni publicznej, w życiu społecznym naszego miasta - stwierdził Błażej Poboży na briefingu prasowym.
"Takim przykładem negatywnego stosunku do tej obecności była sprawa bardzo symboliczna, mianowicie opłatkowe spotkanie radnych Warszawy w ubiegłym roku odbyło się, po raz pierwszy w historii, bez udziału duchownych, a warto powiedzieć, że było to zawsze spotkanie o charakterze ekumenicznym. Drugim przykładem działań wymierzonych w obecność, znaczenie Kościoła rzymsko-katolickiego przede wszystkim było obniżenie wysokości dotacji przyznawanych przez Centrum Myśli Jana Pawła II, dotacji na stypendia dla najzdolniejszej młodzieży. W naszej ocenie za tą decyzją Trzaskowskiego stała niechęć do patrona Centrum Myśli Jana Pawła II. No i wreszcie dziś trzeci przykład, bulwersujący przykład. Mianowicie zastępca Rafała Trzaskowskiego, prezydent Kaznowska w piśmie skierowanym do wszystkich dyrektorów warszawskich szkół i placówek oświatowych w sposób zawoalowany, ale jednoznaczny w odbiorze przypomina czy wskazuje na konieczność elimninacji wszystkich symboli, ale także duchownych z uroczystości organizowanych w szkołach. Te uroczystości, które przypomina prezydent Kaznowska, m.in. kwestie otwarcia nowych budynków i szkół. To kolejny, trzeci już przypadek zwalczania w naszej ocenie tej obecności Kościoła w życiu spolecznym"
19:16
https://twitter.com/Dariusz_Jonski/status/1309541627879460864
19:46
https://twitter.com/RzecznikPiS/status/1309548599697694720
19:48
- Już dzisiaj w Sejmie spekulowano, bo to sam Kaczyński wyprowadził taki zwyczaj, przed nim nie było tego, że jak wchodzi premier, to ministrowie wstają. To teraz jedyne wyjście jakie znajduję, to żeby za każdym razem skoordynowali, że Morawiecki z Kaczyńskim wchodzą jednocześnie, bo inaczej mają kłopot. Czy wstawać dla szefa nominalnego, czy faktycznego - mówił Radosław Sikorski w rozmowie z w programie „Gość Wydarzeń” Polsat News.
19:51
Bielan:
Jestem przekonany, że Zjednoczona Prawica będzie nadal zjednoczona, a ostatnie kilkanaście dni będzie tylko przykrym incydentem w ponad 6-letniej historii naszego obozu
- Jestem przekonany, że po zakończonych chyba przed chwilą negocjacjach dojdzie do porozumienia. Zjednoczona Prawica będzie nadal zjednoczona, a ostatnie kilkanaście dni będzie tylko przykrym incydentem w ponad 6-letniej historii naszego obozu - stwierdził Adam Bielan w rozmowie z Piotrem Marciniakiem w „Faktach po faktach” TVN24.
20:03
- Nie chcę uprzedzać faktów. Natomiast myślę, że kwestie wspólnych list wyborczych będziemy mogli jeszcze w tym albo przyszłym roku ustalić. Najważniejsza jest w tej chwili rekonstrukcja rządu oraz dokładny plan rządzenia, bo to interesuje przede wszystkim Polaków, nie walka o miejsca na listach w 2023 roku, tylko plan rządzenia, rozwiązywanie realnych problemów, jak choćby walka z epidemią - stwierdził Adam Bielan w „Faktach po faktach” TVN24.
20:11
- W rządzie najważniejszy jest oczywiście premier, natomiast bardzo często zdarza się, że wicepremier jest jednocześnie szefem komitetu, czy gospodarczego czy społecznego, czy - jak sądzę - w przypadku Jarosława Kaczyńskiego, jeżeli dojdzie do jego wejścia do rządu, mam nadzieję, że tak, komitet ds. bezpieczeństwa - stwierdził Adam Bielan w „Faktach po faktach” TVN24.
Dopytywany, po co Jarosław Kaczyński wchodzi do rządu, europoseł PiS odpowiedział: - W pana stacji od wielu lat nazywa się Jarosława Kaczyńskiego złośliwie szeregowym posłem. Od wielu lat stacja TVN twierdzi, że to jest sytuacja niezdrowa, że Jarosław Kaczyński jako szef największej partii, szef naszego obozu nie jest w rządzie, więc teraz powinniście się państwo cieszyć, że Jarosław Kaczyński w końcu znajdzie się w rządzie.
20:24
PAD:
Przede wszystkim apeluję, żeby jednak zachowywać ostrożność, nosić maseczkę. Wiem, że to jest uciążliwe, ale proszę, żeby przestrzegać tych norm, które są wprowadzone
- Ja przede wszystkim apeluję, żeby jednak zachowywać ostrożność, nosić tę maseczkę. Wiem, że to jest uciążliwe, ale proszę, żeby przestrzegać tych norm, które są wprowadzone, że jednak we wszystkich pomieszczeniach zamkniętych, zwłaszcza w miejscach publicznych tych maseczek używamy - mówił prezydent Andrzej Duda w rozmowie z Danutą Holecką w programie „Gość Wiadomości” TVP Info.
20:30
- Tego typu decyzje podejmowane są oczywiście w ramach Zjednoczonej Prawicy, bo to ona tworzy rząd. Nie ukrywam, że wiedziałem o tym, że takie są plany i to od dosyć dawna. Uważam, że jest to rozwiązanie, które zwiększy transparentność funkcjonowania Zjednoczonej Prawicy i rządu - mówił prezydent Andrzej Duda w TVP Info.
20:30
- Cieszę się, że nadchodzi porozumienie. To jest najważniejsze. Nie widzę zresztą w tej całej sytuacji, absolutnie nic nadzwyczajnego czy nienaturalnego. Proszę pamiętać, że Zjednoczona Prawica to nie jest jedno ugrupowanie. To są trzy ugrupowania. Oczywiście PiS jest bezwględnie największe, ale dwa pozostałe ugrupowania też się liczą - mówił prezydent Andrzej Duda w TVP Info.
20:31
Gowin:
Dopinaliśmy ostatnie szczegóły umowy koalicyjnej. Jutro o 12:00 podpiszemy ją, a zapewne w przyszłym tygodniu lub na początku jeszcze kolejnego powstanie nowy rząd
- Ono [spotkanie na Nowogrodzkiej] nie było ad hoc, ono było przewidziane już od przedwczoraj. Dopinaliśmy ostatnie szczegóły umowy koalicyjnej. Jutro o 12:00 podpiszemy ją, a zapewne w przyszłym tygodniu lub na początku jeszcze kolejnego powstanie nowy rząd - stwierdził Jarosław Gowin w rozmowie z Krzysztofem Skórzyńskim w programie „Sprawdzam” TVN24.
20:36
Gowin:
Będziemy odpowiadali za jeden resort, a będziemy mieli również drugiego przedstawiciela w Radzie Ministrów. To będzie minister w KPRM odpowiedzialny za współpracę z samorządami
- O tym [czy wejdzie do rządu] zadecydują władze Porozumienia. Bo to one będą rozstrzygały kto z ramienia naszej partii zajmie jedno, a nie właściwie nie jedno, a oba stanowiska ministrów, które przypadną naszej partii. Bo będziemy odpowiadali za jeden resort, a będziemy mieli również drugiego przedstawiciela w Radzie Ministrów. Tutaj uchylę rąbka tajemnicy. Tak, to będzie minister w KPRM odpowiedzialny za współpracę z samorządami - stwierdził Jarosław Gowin w rozmowie z Krzysztofem Skórzyńskim w programie „Sprawdzam” TVN24.
20:40
- Na antenie TVN wielokrotnie widziałem i słyszałem opinie na temat tego, że straciłem kontrolę nad partią, więc niczego nie przesądzam, ale mogę powiedzieć, że jeżeli taka będzie decyzja władz partii, to podejmę się zadania kierowania resortem rozwoju, resortem znacznie poszerzonym w stosunku do jego obecnego i tak dosyć poważnego rozmiaru. Tak, minister rozwoju będzie w randze wicepremiera - stwierdził Jarosław Gowin w rozmowie z Krzysztofem Skórzyńskim w programie „Sprawdzam” TVN24.
- Zgodnie z logiką funkcjonowania nowoczesnej gospodarki, Ministerstwo Rozwoju wchłonie dział pracy. Dlatego że powinniśmy patrzeć na pracę jako na element gospodarki, a nie polityki społecznej - mówił dalej.
20:41
20:48
- Nigdy się nie zgodzę z tym, żebyśmy my jako kraj, jako społeczeństwo przyjmowali ludzi, którzy są przywożeni do nas siłą. Jeżeli ktoś chce do przyjechać, proszę bardzo. Jeżeli będzie potrzebował pomocy, myślę że Polacy będą skłonni tej pomocy mu udzielić. Natomiast nie zgadzam się nigdy na to, żeby ludzi do Polski przywożono siłą, bo jeżeli będą siłą przywożeni i mieliby tutaj pozostać, to będą musieli być więzieni, a ja się na to nigdy nie zgodzę, żeby wolnych ludzi do Polski przywozić i zmuszać nas do tego, żebyśmy my ich więzili. Żaden dyktat Unii Europejskiej nigdy nie powinien nas do tego zmusić i my się nigdy nie z tym nie powinniśmy zgodzić. Takie jest moje stanowisko - mówił prezydent Andrzej Duda w TVP Info.
20:50
- Dobrze. Uważam że to ciekawy pomysł [wejście Jarosława Kaczyńskiego do rządu], nierozstrzygnięty jeszcze. Tutaj ostateczna decyzja będzie należała do samego prezesa Kaczyńskiego, ale moim zdaniem to byłoby bardzo dobre rozwiązanie. Nie padła taka deklaracja, natomiast wydaje mi się, że prezes Kaczyński jest bardzo bliski decyzji. O ostatecznym składzie rządu będzie oczywiście decydował i ogłaszał ten skład premier Morawiecki - stwierdził Jarosław Gowin w rozmowie z Krzysztofem Skórzyńskim w programie „Sprawdzam” TVN24.
20:59
- Mogę uchylić rąbka tajemnicy, że w 2015 roku, po wygranych przez nas po raz pierwszy wyborach, namawiałem Jarosława Kaczyńskiego, żeby funkcję premiera objął. On jednak zdecydował się powierzyć to stanowisko, ten urząd premier Szydło i w tej koalicji jest rzeczą oczywistą, bezdyskusyjną, że premiera wskazuje główna partia, więc PiS. Jarosław Kaczyński trzy lata temu namaścił Mateusza Morawieckiego. Wydaje mi się, że zasługi premiera Morawieckiego zarówno jeżeli chodzi o najpierw spektakularny sukces gospodarczy, a teraz też spektakularnie dobre radzenie sobie z kryzysem gospodarczym, są na tyle duże, jego pozycja międzynarodowa jest na tyle poważna, że jest ciągle kandydatem mającym pełne zaufanie Jarosława Kaczyńskiego - stwierdził Jarosław Gowin w rozmowie z Krzysztofem Skórzyńskim w programie „Sprawdzam” TVN24.
21:37
https://twitter.com/Dariusz_Jonski/status/1309576830328999936
https://twitter.com/SlawomirNitras/status/1309576795541385219
https://twitter.com/NewsPlatforma/status/1309577914472640516
22:07
Agencja ratingowa Fitch ogłosiła decyzję o utrzymaniu oceny ratingowej Polski na poziomie A-/F2 odpowiednio dla długo- i krótkoterminowych zobowiązań w walucie zagranicznej oraz A-/F1 odpowiednio dla długo- i krótkoterminowych zobowiązań w walucie krajowej. Perspektywa ratingu pozostała na poziomie stabilnym.
Dzisiaj przekroczony został pewien rubikon
- Trzaskowski z radą dla koalicyjnych partii pod progiem wyborczym
news
Odtworzenie urzędu cenzorskiego
- Bosak o rządowym projekcie wdrażającym DSA
Gorący temat
news
Gorący temat
Czy rząd naprawdę biernie patrzy na likwidację miejsc pracy?
- Morawiecki
Gorący temat
Sprytna próba przyspieszenia rotacji
- Żukowska chce by Czarzasty prowadził głosowania, a Hołownia wyszedł przed Sejm
Gorący temat
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.