Połączenie funkcji Prokuratora Generalnego, powołanie prokuratury krajowej, nacisk na walkę z przestępczością zorganizowaną, specjalny wydział ds. wewnętrznych. 300POLITYKA poznała założenia reformy prokuratury w ramach nowej ustawy – „Prawo o prokuraturze”, która w Wigilię wpłynęła do Sejmu jako projekt poselski.

To jedna z flagowych i kluczowych zmian w wymiarze sprawiedliwości zapowiadanych przez Zbigniewa Ziobrę, który zgodnie z nową ustawą będzie też prokuratorem generalnym. Na tle zamieszania wokół ustawy medialnej reforma wymiaru sprawiedliwości jest przygotowywana bardzo szybko i sprawnie. Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało od wyborów już ok 20 projektów, w tym zakaz odbierania dzieci „za biedę” i rejestr pedofilów.

Jakie zmiany organizacyjne wprowadza reforma? W strukturze organizacyjnej prokuratury – poza połączeniem funkcji ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego – wprowadza się Prokuraturę Krajową, likwidacji ulega Prokuratura Apelacyjna. W ustawie zapisano też, że na wysokich szczeblach prokuratury zostaną powołane specjalne wydziały do walki z przestępczością zorganizowaną (PZ). Znika też prokuratura wojskowa. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy:

„Na miejsce Prokuratur Apelacyjnych stworzone zostaną Prokuratury Regionalne. Zmiana ta związana jest przede wszystkim ze zmianą zadań i charakteru tej prokuratury. Dotychczasowy charakter nadzorczo-sądowy zostanie zastąpiony skupieniem się tej Prokuratury na ściganiu najpoważniejszych przestępstw finansowo-gospodarczych czy skarbowych co spowoduje konieczność utworzenia co najmniej 2 wydziałów śledczych oraz organizowaniu pracy prokuratur niższych rzędów. Wydziały zamiejscowe do spraw przestępczości zorganizowanej i korupcji przeniesione zostaną na poziom Prokuratury Krajowej”.

ustawa8

ustawa9

Dodatkowo, w tej prokuraturze powstanie specjalny Wydział Spraw Wewnętrznych w Prokuraturze Krajowej. Jak czytamy w uzasadnieniu:

„Nadto na poziomie Prokuratury Krajowej funkcjonować może Wydział Spraw Wewnętrznych, którego zadaniem będzie prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach najpoważniejszych czynów przestępnych popełnionych przez sędziów, prokuratorów i asesorów, a także wykonywanie funkcji oskarżyciela publicznego w tych sprawach przed sądem. Z założenia będzie to wydział powołany do ścigania przestępstw o szczególnie wysokim stopniu społecznej szkodliwości z uwagi na znamiona podmiotowe czynów tj. z uwagi na osoby ewentualnych sprawców, których głównym zadaniem winno być strzeżenie praworządności a więc sędziów, prokuratorów i asesorów”.

ustawa10

ustawa11

Reforma zakłada też nowe możliwości powołania w Prokuraturze Generalnej lub Krajowej zespołów prokuratorów do prowadzenia postępowania przygotowawczego w konkretnych sprawach.

art63

Autorzy projektu piszą też:

„Prokurator Generalny odzyskuje w tej ustawie realną władzę nad prokuraturą z zachowaniem niezależności prokuratora w zakresie prowadzonego śledztwa. Zlikwidowana dlatego zostaje kadencyjność stanowisk funkcyjnych i kierowniczych w prokuraturze, tak aby Prokurator Generalny ponoszący pełną odpowiedzialność za funkcjonowanie całej prokuratury, miał możliwość swobodnej ograniczonej tylko ustawą polityki kadrowej”.

Jak czytamy dalej:

„W tym celu ograniczono rolę konkursów na stanowiska w prokuraturze do wyboru na pierwsze stanowisko prokuratorskie,pozostawiając decyzje w tym zakresie Prokuratorowi Generalnemu i Prokuratorowi Krajowemu oraz zmniejszono okres pracy na poszczególnych poziomach prokuratury umożliwiający awans, promując przez to młodych, wyróżniających się i dynamicznych prokuratorów”.

ustawa89ac

Reforma będzie jednym z głównych tematów politycznych na początku 2016 roku.