Relacja Live

26.06.2025

08:04

Polityczny plan czwartku: Sejm o ustawach deregulacyjnych i działalności RPD, Duda z Cichanouską
Czwartek to ostatni dzień posiedzenia Sejmu. Sejm wznowi obrady o 9:00 od serii pytań w sprawach bieżących, a o 11:15 wysłucha - na wniosek klubu KO - informacji ws. wyników działań organów KAS w zakresie audytu krajowych środków publicznych, a także wniosków dotyczących gospodarowania środkami publicznymi w latach objętych audytem. O 12:45 posłowie i posłanki wysłuchają informacji o działalności Rzecznika Praw Dziecka za rok 2024. Od 14:45 do 17:15 zaplanowano blok poświęcony trzem rządowym ustawom deregulacyjnym. Dotyczą one m.in. uproszczenia administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenia kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach; umożliwienia dwustronnej komunikacji elektronicznej w postępowaniach przed sądami cywilnym oraz zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ostatni merytoryczny punkt obrad rozpocznie się o 17:15 i obejmuje I czytanie projektu Konfederacji, zakładającego - zgodnie z tym, co piszą wnioskodawcy - umożliwienie obywatelom dostępu do pasywnych środków ochrony osobistej, takich jak kamizelki kuloodporne i nowoczesne hełmy wojskowe. O 11:00 obrady rozpocznie sejmowa komisja śledcza ds. Pegasusa. Jej członkowie chcą przesłuchać zastępcę Prokuratora Generalnego Jacka Bilewicza. O 12:30 w Sejmie rozpocznie się konferencja prasowa z udziałem lidera PSL, wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza oraz posła Marka Sawickiego. Wcześniej, o 10:30, zaplanowano konferencję Pauliny Matysiak i Marcina Horały, zasiadających w Parlamentarnym Zespole "Tak dla rozwoju. CPK - Atom - Porty”. Z kolei o 11:00 obrady rozpocznie założony przez PiS Parlamentarny Zespół Przeciwdziałania Bezprawiu. Tematem obrad ma być „pralnia Romana”, nowe fakty w aferze Polnord. *** O 9:30 odbędzie się konferencja prasowa ministra ds. odbudowy po powodzi Marcina Kierwińskiego oraz minister klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski. O 11:00 w Rawie Mazowieckiej odbędzie się wspólny briefing prasowy szefa MSWiA Tomasza Siemoniaka, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz minister edukacji Barbary Nowackiej. Tematem: bezpieczeństwo podczas wakacji. O 16:00 prezydent Andrzej Duda spotka się w Pałacu Prezydenckim ze Swiatłaną Cichanouską, liderką białoruskiej opozycji.

08:38

Nawrocki spotka się z Trumpem? Mastalerek: Rozmowy trwają
- Stosunki polsko-amerykańskie są najlepsze w historii i z tego wynika, że na pewno ta wizyta będzie dość szybko, jedna [wizyta Karola Nawrockiego w Białym Domu] i druga [wizyta Donalda Trumpa w Warszawie], dzięki ciężkiej pracy prezydenta Andrzeja Dudy - powiedział Marcin Mastalerek w „Porannej rozmowie” RMF FM. - Ogłaszanie takich spraw należy oczywiście ostatecznie do strony amerykańskiej, ale według mojej wiedzy te rozmowy już trwają - stwierdził.

08:50

Leszczyna zapowiada 18 mld zł dla szpitali. Zandberg: Pytanie, gdzie się je znajdzie, bo jeśli np. przestaniemy kształcić lekarzy rezydentów, to jest żadne rozwiązanie
- Mamy potężny problem w szpitalach. Jest wiele szpitali, które stoją przed ryzykiem zamykania oddziałów - powiedział Adrian Zandberg w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w programie "Gość Radia Zet". - Pytanie, gdzie się znajdzie, bo jeżeli te przesunięcia mają polegać na tym, że np. przestaniemy kształcić lekarzy rezydentów, to to jest żadne rozwiązanie. My potrzebujemy zwiększyć publiczne nakłady na ochronę zdrowia i jednocześnie, na to rząd też nie ma odwagi, przeciąć patologiczne relacje pomiędzy publiczną a prywatną ochroną zdrowia - kontynuował, pytany o zapowiedź minister Izabeli Leszczyny o tym, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy znajdzie się 18 mld zł.

08:51

Mastalerek:

Tusk powinien napisać trzy słowa do Dudy - gratuluję, dziękuję i przepraszam
- Wczoraj była sprawa zwiększenia wydatków na zbrojenia. Ja się dziwię, bo obserwowałem Twittera Donalda Tuska, on jest zawsze przecież bardzo aktywny, a wczoraj powinien napisać trzy słowa, po historycznym sukcesie szczytu [NATO] w Hadze i on tych słów nie napisał: gratuluję, dziękuję i przepraszam - powiedział Marcin Mastalerek w „Porannej rozmowie” RMF FM. - Gratuluję prezydentowi Dudzie, że półtora roku temu jako pierwszy lider na świecie wyszedł z tą propozycją [5% PKB na obronność]. Przepraszam za to, że wówczas mówiłem, że to w ogóle nie ma żadnych szans, kpiłem z tego i moja partia, PO, kpiła. Dziękuję prezydentowi Dudzie za ciężką, konsekwentną pracę dla Polski, bo właśnie to zwiększenie nakładów zapewni Polsce bezpieczeństwo - mówił dalej.

08:54

Zandberg:

Jeżeli nie dojdzie do natychmiastowej nowelizacji budżetu ochrony zdrowia, kolejki jeszcze bardziej się wydłużą
- Jeżeli nie dojdzie do natychmiastowej zmiany, nowelizacji jeżeli chodzi o budżet ochrony zdrowia, to w ostatnim kwartale tego roku te kolejki jeszcze bardziej się wydłużą - powiedział Adrian Zandberg w Radiu Zet. - Tak [oczekuję nowelizacji], my walczymy o nią od wielu miesięcy, już w grudniu zeszłego roku, kiedy przyjmowano ten budżet, Razem pokazywało, że tam jest zaszyty problem, że to jest taki pomysł, że będziemy problemy w ochronie zdrowia przesuwać zawsze na później, że będziemy mówić: nie, nie zajmiemy się teraz, tylko najlepiej w przyszłym roku - kontynuował.

09:01

Zandberg:

Jeśli opowieści Giertycha byłyby prawdą, to kompromitowałyby rząd. Byłby powód do dymisji Tuska
- Ja z wielkim zadziwieniem patrzę na poważniejszych, wydawałoby się, polityków Platformy Obywatelskiej, którzy powtarzają za panem Romanem Giertychem coraz dziwniejsze opowieści - powiedział Adrian Zandberg w Radiu Zet. - To jest nie tylko nieodpowiedzialne, ale też chciałem zwrócić uwagę, że dosyć kompromitujące dla strony rządowej. Bo jeśli prawdą byłoby to, co pan mecenas Giertych opowiada światu, czyli że mamy do czynienia z jakimś spiskiem, w którym kilkanaście tysięcy osób jest zaangażowanych, żeby z premedytacją wpłynąć na wynik wyborów, czyli tak naprawdę zaatakować polskie państwo, jeżeli to jest prawda, to to jest kompromitujące dla rządu i Donalda Tuska - kontynuował. - Czy to oznacza, że jest spisek w Polsce, w który jest zaangażowane kilkanaście tysięcy ludzi, ale polskie służby nie zauważyły tego spisku? Czy to znaczy, że w takim razie na terenie Polski służby w ogóle nie kontrolują sytuacji i nie są w stanie przeciwdziałać np. działaniom obcej agentury? Jeśli by tak było, jeśli to by było prawdą, to moim zdaniem to byłby powód do dymisji premiera - mówił dalej.

09:03

Mastalerek o wczorajszej rozmowie z Trumpem:

Prezydent Duda mówił też o Nawrockim
- Wczoraj była bardzo dobra rozmowa [Andrzeja Dudy i Donaldem Trumpem] na marginesie szczytu NATO. Rozmawiali o polskim bezpieczeństwie, ale również o sprawach gospodarczych, a także o sytuacji tutaj w Polsce. Prezydent Trump jest naprawdę zainteresowany - powiedział Marcin Mastalerek w „Porannej rozmowie” RMF FM. - Była też rozmowa o wyborach oczywiście. Prezydent starał się też wprowadzić prezydenta elekta, powiedzieć o kontynuacji. O tym, że jest to polityk obozu Andrzeja Dudy, że to będzie wszystko wyglądało tak jak wcześniej. Więc zrobić prezydentowi elektowi jak najlepszy PR w Ameryce - mówił dalej.

09:09

Zandberg:

Podstawowy plan to samodzielny start Razem w wyborach. Nie damy się zamknąć w wysychającym jeziorku "wyborcy ś.p. komitetu Lewicy"
- Nam w Razem nie chodzi o etykietę, tylko nam chodzi o konkretne polityki publiczne - powiedział Adrian Zandberg w Radiu Zet. - Dla mnie podstawowym planem, na który się nastawiamy, jest samodzielny start Razem w wyborach parlamentarnych, ale dlaczego ja mówię o tej kwestii etykiet, bo my się nie damy zamknąć w wysychającym jeziorku, które się nazywa "wyborcy ś.p. komitetu Lewicy" - kontynuował. - Polska jest dużo większa, jest dużo więcej osób, które zgadzają się z tym, co Razem mówi o inwestycjach publicznych, co Razem mówi o wolności osobistej, co Razem mówi o systemie publicznej ochrony zdrowia, jak chcemy zreorganizować naukę, badania i rozwój. I mówimy do wszystkich tych wyborców, nie tylko do tych, którzy kiedyś głosowali na lewicę - mówił dalej.

09:14

Zandberg:

Giertych chwieje państwem dla zasięgów na YouTube. Zachowuje się, jakby chciał zostać Macierewiczem PO
- Pan Roman Giertych zachowuje się tak, jakby chciał zostać panem Macierewiczem Platformy Obywatelskiej - powiedział Adrian Zandberg w Radiu Zet. - Pan Roman Giertych w imię budowania sobie zasięgów na YouTube chwieje państwem. Uważam, że jest to po prostu nieodpowiedzialne - kontynuował. "Premier Tusk mógłby zatrzymać galopadę Giertycha, gdyby tylko zechciał" - Pan premier Tusk mógłby zatrzymać tę galopadę pana Giertycha, gdyby tylko zechciał, ale jej nie zatrzymał, więc najwyraźniej nie chce. [...] Pozycja polityczna pana Giertycha jest konsekwencją tego, że autoryzuje ją Donald Tusk - mówił dalej.

09:17

Mastalerek o dyskusji wokół wyborów:

Tusk w interesie swojej partii niszczy demokrację w Polsce
- Premier Donald Tusk jest wyjątkowo cynicznym i bezwględnym politykiem, który w interesie swojej partii politycznej niszczy demokrację w Polsce - powiedział Marcin Mastalerek w „Porannej rozmowie” RMF FM. - To cyniczne zagranie premiera Tuska i on na tym oczywiście jako lider PO zyska. Przede wszystkim zyskał to, że nikt nie będzie rozliczał dzisiaj wyborów. Już nigdy nie będzie miał żadnej opozycji, jego przystawki de facto są dzisiaj moralnie szantażowane, bo premier rysuje obraz następujący: „jest wielki spisek, jest dobro i jest zło. Walka się nie skończyła, pomimo tego, że my rządzimy, to my dalej musimy o tę demokrację walczyć” - mówił dalej. - „My jeszcze nie zwyciężyliśmy. Zrozumcie to, nasi wyznawcy sekty twitterowej, politycznej. Jeszcze ostatni bój przed nami”. To jest cyniczna zagrywka. […] Skonsoliduje, podzieli - dodał. - Jedna lista, tak. On chciał tego w 2023 roku. […] Czy to będzie jedna lista, czy jedna duża i jedna mała […], on na pewno będzie do tego dążył, bo to będzie dla niego szansa na zwycięstwo i kontynuowanie rządów - ocenił.

09:25

Manowska:

Na wczoraj jest 56 tysięcy protestów wyborczych
- Na wczoraj to jest około 56 tysięcy [protestów wyborczych], [ta liczba się już nie zmieni] chyba że jeszcze coś z Poczty Polskiej przyjdzie do nas – stwierdziła Małgorzata Manowska w "Rozmowie Piaseckiego" w TVN24.

09:26

Manowska o udostępnieniu m.in. przez Giertycha wzoru protestu:

Nieodpowiedzialna akcja
- Uważam, że lekkomyślne i nieodpowiedzialne było umieszczenie przez polityków wzorca [tych protestów]. Nieodpowiedzialna była sama akcja, dlatego, że są to protesty jednorodne, o takiej samej treści, które zostaną połączone i zostały już połączone do wspólnego rozpoznania – powiedziała Małgorzata Manowska w TVN24. - Nota bene ludzie tak się jakoś zafiksowali na tych wzorcach, że na przykład przysyłają nam w ramach protestów żółtą karteczkę samoprzylepną, gdzie jest napisane tylko: popieram protest Romana Giertycha, podpis, pesel – dodała.

09:26

Mastalerek o kulisach posiedzenia RBN:

Prezydent przestrzegł premiera przed nieodpowiedzialnymi zachowaniami
- Pan prezydent Andrzej Duda bardzo dobrze, że zareagował jako głowa państwa na to, co się dzieje. Nie chcę mówić o tym, co dokładnie powiedział, dlatego że było to klauzulowane posiedzenie [Rady Bezpieczeństwa Narodowego] - powiedział Marcin Mastalerek w „Porannej rozmowie” RMF FM. - Natomiast prezydent przestrzegł premiera przed nieodpowiedzialnymi zachowaniami i powiedział o konsekwencjach. I bardzo dobrze, że prezydent Duda robił to najpierw podczas wywiadów i w social mediach, a teraz zrobił to podczas posiedzenia konstytucyjnego organu - mówił dalej. - Mam nadzieję, że [premier] to zrozumiał. Chociaż po tym, co robi… Wydawało mi się wtedy, że zrozumiał. Ale z Donaldem Tuskiem jest tak, że on co innego mówi, co innego robi i to jest jedyna prawidłowość - ocenił.

09:27

protestach:

Około 150 protestów to protesty indywidualne". Manowska o "merytorycznych
- Około 150 protestów to są protesty indywidualne, gdzie każdy obywatel wskazywał fakty, jakie uznawał za nieprawidłowe, zgłaszał wnioski dowodowe i ten protest został wysłany do sądu – stwierdziła Małgorzata Manowska w TVN24. - Kodeks Wyborczy precyzuje zarzuty, które mogą być w tych protestach podnoszone, są to zarzuty dotyczące przestępstwa przeciwko wyborom, różnych faktów w trakcie głosowania, w trakcie ustalania wyników głosowania i wyników wyborów. Wszelkie inne zarzuty nie są rozpoznawane przez Sąd Najwyższy i są pozostawiane bez dalszego biegu – kontynuowała.

09:28

Manowska o umożliwieniu SN badania wpływu internetu na kampanię wyborczą:

Należy zmienić Kodeks Wyborczy
- Sąd Najwyższy jest związany Kodeksem Wyborczym. Kodeks Wyborczy należy zmienić pod tym kątem, umożliwić Sądowi Najwyższemu badanie takich kwestii, albo kwestii finansowania kampanii wyborczej, albo wpływu internetu na kampanię wyborczą, natomiast pozostawiany jest bez dalszego biegu taki protest, który albo ma braki formalne, albo właśnie podniesione zarzuty nie są tymi, na które pozwala Kodeks Wyborczy – stwierdziła Małgorzata Manowska w TVN24.

09:29

Manowska o sytuacji w wymiarze sprawiedliwości:

Bajzel i bałagan, stworzyły go grupy sędziów i polityków
- Gdyby rząd od początku rzeczywiście chciał rozwiązać problem w wymiarze sprawiedliwości, usiadłby do rozmów i nie słuchałby niektórych agresywnych czy mających zupełnie z kosmosu pomysły sędziów, to o ileż do przodu byłby ten rząd, gdyby ten problem rozwiązał – powiedziała Małgorzata Manowska w TVN24. - Oczywiście [sytuacja w wymiarze sprawiedliwości] bajzel i bałagan, zgadzam się. Pytanie, kto go stworzył, powiem panu szczerze teraz, kto go stworzył. Stworzyły go grupy również sędziów i polityków, którzy nastawiali wrogo jednych przeciwko drugim – kontynuowała.

10:34

Mentzen:

Jacek Murański, Roman Giertych, Bracia Kamraci, Donald Tusk
"Jacek Murański, Roman Giertych, Bracia Kamraci, Donald Tusk. W jakich wspaniałych czasach przyszło nam żyć, że te wszystkie postacie trafiły na siebie a ich losy zaczęły się krzyżować!" - napisał Sławomir Mentzen.

10:44

Hennig-Kloska o 1,3 mld zł dla samorządów:

Uruchamiamy wsparcie środków europejskich dla terenów dotkniętych powodzią
- Uruchamiamy dodatkowe wsparcie środków europejskich dla terenów dotkniętych ubiegłoroczną powodzią. To niezwykle ważne środki, wspierające odbudowę tych terenów po powodzi tym razem dla jednostek samorządu terytorialnego. Bardzo wyczekiwane na odbudowę tej niezwykle ważnej struktury, infrastruktury zarówno z punktu widzenia jakości życia mieszkańców na tym terenie, ale także wzmacniania odporności tych obszarów na potencjalne podtopienia i powodzie – stwierdziła Paulina Hennig-Kloska na konferencji prasowej. - Dokładnie to 1,3 mld złotych, które trafi do samorządów, ale także do instytucji publicznych i przyspieszy proces infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i infrastruktury ściekowej, ale zapotrzebowanie zarówno w wodę pitną jak i odprowadzanie ścieków – dodał.

10:46

Hennig-Kloska apeluje do prezydenta ws. ustawy wiatrakowej:

Jeżeli chce zapewnić obywatelom niskie ceny energii, powinien ją podpisać
- Wiatr według danych Agencji Rynku Energii za cały ubiegły rok jest najtańszym źródłem [energii]. Węgiel, gaz, potrafią być jeszcze raz tak drogie, jeśli chodzi o techniczny koszt wytworzenia. Jeżeli pan prezydent Duda chce zapewnić obywatelom i obywatelkom niskie ceny energii, zarówno tu i teraz, jak i w przyszłości, zapewnić konkurencyjność polskiej gospodarki, to powinien podpisać tę ustawę [wiatrakową]. Bardzo pana prezydenta o to proszę i bardzo do niego apeluję, to jest w interesie Rzeczpospolitej – powiedziała Paulina Hennig-Kloska na konferencji prasowej.

10:49

Kierwiński o działaniach państwa dla powodzian:

Nigdy wcześniej w przypadku katastrof naturalnych nie było tak wielkiej pomocy
- Na tereny powodziowe trafiło już, bądź trafi w najbliższych tygodniach, ponad 8 miliardów złotych. Oczywiście w pierwszym okresie, czyli najbardziej takim gorącym okresie, używaliśmy środków krajowych, one były do dyspozycji samorządów, natomiast równolegle z panią minister, z panią Pełczyńską-Nałęcz, z ministrem spraw wewnętrznych i administracji, prowadziliśmy bardzo otwarty dialog z samorządowcami, na co potrzebne są wam środki europejskie – stwierdził Marcin Kierwiński na konferencji prasowej. - Skala tej pomocy, którą udziela państwo, także dzięki środkom europejskim, jest po prostu bezprecedensowa. Nigdy wcześniej w przypadku katastrof naturalnych w Polsce nie było tak wielkiej pomocy państwa i będziemy o tym mówić głośno, bo to jest jeden z priorytetów tej koalicji, priorytetów pana premiera Donalda Tuska, aby pomóc tym, którzy tej pomocy naprawdę najbardziej potrzebują – kontynuował.

10:51

Kaleta:

Od 3 tygodni widzimy rozpaczliwą próbę delegitymizacji wybranego przez naród prezydenta
- To, co widzimy od 3 tygodni, jest rozpaczliwą próbą delegitymizacji wybranego prezydenta przez naród. Próbują tego dokonać osoby, które liczyły, że prezydentem zostanie Rafał Trzaskowski, by liczne naruszenia prawa, które popełniały te osoby, mówię przede wszystkim o panu premierze i panu ministrze sprawiedliwości, czyli Donaldzie Tusku, Adamie Bodnarze, że to zostanie wszystko wykreślone jakąś ustawą abolicyjną – stwierdził Sebastian Kaleta w programie „Sedno Sprawy” w Radiu Plus. - Czyli że za łamanie prawa przez okres, kiedy prezydentem był Andrzej Duda, to nie będzie odpowiedzialności karnej, taki kontratyp, mówiło się, że to wszystko było gotowe – mówił dalej.

11:11

"Tusk pozwala na to Giertychowi, by nikt nie roztrząsał, czemu Trzaskowski przegrał". Żukowska pisze o "szaleństwie" i "szurii"
- Dlaczego Donald Tusk pozwala Romanowi Giertychowi na to szaleństwo? Otóż dlatego, żeby nikt zbytnio nie roztrząsał czemu Rafał Trzaskowski przegrał wybory - napisała na portalu X Anna Maria Żukowska. - Warto zauważyć, że sam zainteresowany (kandydat) nie obwołał się prezydentem, nie bierze w tej szurii udziału, nie organizuje żadnego Ruchu Przeliczenia Wyborów i zajął się po prostu swoją pracą prezydenta miasta - wskazała posłanka Lewicy.

11:17

Mentzen spotkał się z Nawrockim:

Zapowiada się owocna współpraca ponad podziałami dla dobra kraju
- Dziękuję Panie Prezydencie za dobrą rozmowę o przyszłości Polski! Zapowiada się nam owocna współpraca ponad podziałami dla dobra naszego kraju - napisał na portalu X Sławomir Mentzen, publikując zdjęcie z Karolem Nawrockim.

13:04

Szłapka:

Wszyscy czujemy, że podejście UE do nielegalnej migracji się bardzo mocno zmieni
- Właśnie w tej chwili rozpoczyna się ostatnia w czasie polskiej prezydencji Rada Europejska. Jest pan premier oczywiście, Donald Tusk, przed tą Radą odbyły się dwa spotkania, pierwsze spotkanie w grupie państw bardzo jednoznacznie i twardo opowiadających się za tym, żeby Unia Europejska miała twardszą politykę migracyjną i bardziej stanowczą, jeśli chodzi o walkę z nielegalną migracją – stwierdził Adam Szłapka na briefingu prasowym. - W tym spotkaniu uczestniczyły między innymi Włochy, Niemcy, ale także Polska, 14 państw łącznie w tym spotkaniu uczestniczyło, więc wszyscy czujemy, że podejście Unii Europejskiej [do nielegalnej migracji] się bardzo mocno zmieni i w czasie polskiej prezydencji to było bardzo wyraźne – kontynuował.

13:05

Szłapka:

Po 6 miesiącach polskiej prezydencji nikt w Europie nie ma wątpliwości co do wzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo
- To my przekonujemy naszych partnerów, że my wszyscy, cała Europa musi ponosić koszty tego, żeby granica wschodnia była bezpieczna i silna infrastruktura, była na tej granicy zbudowana – powiedział Adam Szłapka na briefingu prasowym. - Myślę, że po tych 6 miesiącach polskiej prezydencji w Europie już nikt nie ma wątpliwości, że wzięcie odpowiedzialności za nasze bezpieczeństwo powinno być naszym priorytetem – dodał.

13:06

Szłapka odpowiada prezydentowi ws. ustawy wiatrakowej:

To nie jest żadne stawianie pod ścianą
- To jest dobre rozwiązanie, to jest zamrożenie cen energii, trudno mi sobie wyobrazić, żeby prezydent nie chciał się na to zgodzić. Nie jest to żadne stawianie pod ścianą, to jest po prostu dobre rozwiązanie, a naszym zadaniem jest to, żeby przygotowywać jak najlepsze rozwiązania, tu nie ma innych podtekstów – stwierdził Adam Szłapka na briefingu prasowym.

13:23

Kosiniak-Kamysz:

Nigdy w historii UE nie było wydatków na zbrojenia, dopiero jak Polska objęła prezydencję, to się zaczynają
- Wygranie tych negocjacji o program Safe [...] całą strategię budowy przemysłu zbrojeniowego w Europie, dozbrajania naszych armii po to, żeby NATO było silniejsze, to jest pomysł polskiej prezydencji - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej. - To jest wielki sukces polskiej prezydencji, nigdy w historii Unii Europejskiej nie było wydatków na zbrojenia, dopiero jak Polska objęła prezydencję, te wydatki na zbrojenia, na bezpieczeństwo się zaczynają - kontynuował.

13:28

Kosiniak-Kamysz:

Hołownia powinien wejść do rządu i zostać wicepremierem
- Ja uważam, że Szymon Hołownia powinien wejść do rządu. Tak naprawdę najlepiej, jakby wszyscy liderzy byli w rządzie, bo wtedy jest jasna struktura, jasny podział odpowiedzialności, kompetencji [...]. Na pewno marszałek Hołownia, jak zakończy być marszałkiem, powinien wejść do rządu - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej. - Trudno sobie wyobrazić inną funkcję [niż wicepremier] dla szefa partii - kontynuował.

13:30

Kosiniak-Kamysz:

Wynik wyborów jest rozstrzygnięty. Ci, którzy szukają nadziei na jego zmianę, popełniają błąd
- Protesty wyborcze rozpatrzyć, sprawdzić to, gdzie były niedociągnięcia, przyjąć rekomendacje na przyszłość. Wynik wyborów jest rozstrzygnięty. Ci, którzy szukają jakiejś nadziei w zmianie wyniku wyborczego, popełniają błąd, bo Polacy zdecydowali - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej.

13:46

Bosak:

Nie ma zgody Konfederacji na operowanie niemieckich mundurowych na naszym terytorium
- Nie ma naszej zgody na to, żeby dłużej niemieckie służby mundurowe operowały bez żadnej kontroli ze strony polskiego parlamentu na terenie polskiego terytorium. Nie ma naszej zgody na to, żeby wrogo byli traktowani obywatele, którzy stają w obronie naszego terytorium, prowadząc obywatelskie kontrole tego, co się dzieje na naszej granicy i wobec których interweniowały w ostatnich dniach niemieckie służby mundurowe – powiedział Krzysztof Bosak na konferencji prasowej.

13:47

Tusk:

Przed liderami koalicji poważna próba. Jeśli nie wiecie, jak się zachować, to na wszelki wypadek zachowajcie się przyzwoicie
- Przed liderami Koalicji 15X poważna próba. Wiem, trudno znaleźć legalne i skuteczne sposoby działania w tym ustrojowym bałaganie, jaki odziedziczyliśmy po PiS. Jeśli nie wiecie, jak się zachować, to na wszelki wypadek zachowajcie się przyzwoicie. I nie dajcie się podzielić - napisał na portalu X premier Donald Tusk.

13:57

Bosak:

Wzywamy do dymisji ministra Siemoniaka. Strażnicy graniczni traktowani są jak taksówka dla nielegalnych migrantów
- Będziemy wzywać do dymisji ministra Siemoniaka w związku z sytuacją na zachodniej granicy. Zdecydowanie miarka już się przebrała. To nie jest sytuacja, którą obserwujemy od wczoraj, od tygodnia czy od miesiąca. Ta sytuacja trwa od mniej więcej roku – stwierdził Krzysztof Bosak na konferencji prasowej. - Już 9 miesięcy temu byliśmy na granicy wyjaśniać tę sytuację. [...] Uzyskaliśmy informację od Straży Granicznej o tym, że polska strona nie weryfikuje w żaden sposób tożsamości i historii imigrantów przekazywanych nam przez Niemcy. A pojęcie tak zwanej kontroli granicznej przez stronę niemiecką rozszerzane jest do niemającego prawnej definicji pasa granicznego – kontynuował. - Ta sytuacja przyspieszyła i eskaluje. W tej chwili widać, że Niemcy stracili wszelkie hamulce. Przywożą po prostu całe auta tych imigrantów, a polska Straż Graniczna ma związane ręce. Dochodzi do sytuacji, w której funkcjonariusze traktowani są jak bezpłatna taksówka dla nielegalnych imigrantów, którzy mają być rozwożeni po kraju - ocenił. - Honor polskiego funkcjonariusza jest w ten sposób hańbiony. Zmuszani są oni do zdradzania interesu kraju, ale tak naprawdę te interesy zdradza minister - dodał.

13:59

Bosak wzywa rząd do działania:

Polska granica musi być zamknięta na nielegalną imigrację z Niemiec
- Polska musi prowadzić asertywną politykę wobec Niemiec, a nie leżeć plackiem przed niemieckim rządem, przed Bundespolizei i stosować tę głupią, idiotyczną zasadę ślepego zaufania i braku weryfikowania czegokolwiek. Polska granica musi zostać zamknięta na nielegalną imigrację przysyłaną nam tutaj z Niemiec – stwierdził Krzysztof Bosak na konferencji prasowej.

16:25

Żukowska:

Przy ponownych wyborach Nawrocki zmiażdży nawet Sikorskiego, popatrzcie sobie na notowania rządu
"My potrzebujemy od was jednego. Odwagi" - napisało na X Radio Rebeliant, odnosząc się do wpisu premiera Donalda Tuska. "Odwagi do łamania konstytucji i niezaprzysięgania prezydenta? Czego wy właściwie oczekujecie tak finalnie, tylko bez owijania w bawełnę? Ponownych wyborów? Już teraz mogę wam powiedzieć, że przy ponownych wyborach Nawrocki zmiażdży nawet Sikorskiego, popatrzcie sobie na notowania rządu" - napisała Anna Maria Żukowska.

17:18

Czarnek:

PiS przejmuje władzę w Radzie Powiatu w Lublinie
- PiS przejmuje władzę w Radzie Powiatu w Lublinie. Odwołano właśnie głosami PiS i Polski 2050 Piotra Sawickiego - Przewodniczącego Rady Powiatu w Lublinie z KO i powołano Krzysztofa Kozieła z PiS na nowego Przewodniczącego tej Rady. Serdecznie gratuluję nowemu Przewodniczącemu i nowej większości w jednym z największych powiatów w Polsce! - napisał Przemysław Czarnek w social media.

19:29

Zajączkowska-Hernik o spotkaniu Nawrocki-Mentzen:

Każde dojrzałe politycznie środowisko powinno wspierać prezydenta w kluczowych sprawach
- Uważamy, że każde środowisko, które jest dojrzałe politycznie, powinno wspierać prezydenta w tak kluczowych kwestiach jak na przykład bezpieczeństwo naszego kraju – stwierdziła Ewa Zajączkowska-Hernik w Radiu ZET. - Uważam, że takie spotkania są jak najbardziej potrzebne. Karol Nawrocki jest politykiem, który 6 sierpnia chyba zostanie zaprzysiężony, takie mam wrażenie, ale też jest politykiem bez doświadczenia i uważam, że każdy głos rozsądny w polityce, będzie potrzebny do tego, żeby ta prezydentura była odpowiedzialną prezydenturą i żeby przede wszystkim nasz interes był zabezpieczony – kontynuowała.

19:32

Zajączkowska-Hernik o TD i Lewicy:

Jeżeli będą chciały znaleźć się w przyszłym Sejmie, będą musiały wejść na listę KO
- Nie wróżę dobrze temu rządowi, ja uważam, że Donald Tusk idzie starą taktyką, którą również szło PiS, czyli pochłonięcia swoich koalicjantów. Mamy sytuację taką, że co prawda rząd Donalda Tuska nie powstałby bez Lewicy i bez Trzeciej Drogi, która już się rozpadła, ale też Trzecia Droga i Lewica nie istnieją politycznie bez Donalda Tuska – powiedziała Ewa Zajączkowska-Hernik w Radiu ZET. - Donald Tusk, jeżeli będzie chciał stworzyć silne listy, to będzie chciał wciągnąć ich na swoje listy, a z kolei te ugrupowania jeżeli w ogóle będą chciały znaleźć się w Sejmie przy kolejnych wyborach, będą musiały wejść na listę KO – mówiła dalej.

19:33

Zajączkowska-Hernik o zwycięstwie Nawrockiego:

Dojrzałość polityczna wymaga, by pogodzić się z tym wynikiem
- Zawsze takie nieprawidłowości niepokoją, natomiast nie spodziewam się, by były to nieprawidłowości w tak dużej skali, by mogły zmienić czy odwrócić wynik wyborów prezydenckich. Moim zdaniem Karol Nawrocki został wybrany prezydentem Rzeczpospolitej i też pewna dojrzałość polityczna wymagałaby jednak, żeby z tym wynikiem się pogodzić, niezależnie od tego czy był to nasz kandydat czy nie – stwierdziła Ewa Zajączkowska-Hernik w Radiu ZET.

19:34

Zajączkowska-Hernik:

Wariant rumuński w Polsce jest niemożliwy, Nawrocki ma bardzo dużą protekcję amerykańską
- Ja wiem, że niektórym politykom bardzo by się marzył taki wariant rumuński, który w Polsce nie jest możliwym, chociażby z tego względu, że uważam, że Karol Nawrocki miał bardzo dużą protekcję amerykańską w wyborach prezydenckich. To było bardzo widać na CPAC-u w Jasionce, na którym byłam. Tam bardzo poważne środowiska administracji Donalda Trumpa mówiły wprost, że to Karol Nawrocki ma w Polsce wygrać wybory – powiedziała Ewa Zajączkowska-Hernik w Radiu ZET.

19:36

"Ukłon w stronę żelaznego elektoratu". Zajączkowska-Hernik o "włączeniu się Tuska w narrację o sfałszowanych wyborach"
- Obecnie włączenie się nawet Donalda Tuska w tę narrację o sfałszowanych wyborach i okoliczności ponownego przeliczenia głosów jest takim ukłonem w stronę tego żelaznego elektoratu, któremu Donald Tusk w zasadzie nie ma nic innego do zaoferowania, poza taką ciągłą, antypisowską narracją i tym się w tym momencie karmi – stwierdziła Ewa Zajączkowska-Hernik w Radiu ZET. - Ja uważam, że Karol Nawrocki został wybrany prezydentem. Czy to się komuś podoba, czy nie, przez następnych 5 lat będzie prezydentem naszego kraju – dodała.

19:50

Nawrocki spotkał się z Kosiniakiem-Kamyszem, Szefernaker mówi o szczegółach:

Zależało mu na tym
- Wczoraj bardzo dobre, długie spotkanie z byłym szefem MON, wicepremierem w rządzie Prawa i Sprawiedliwości panem Mariuszem Błaszczakiem, dzisiaj spotkania właśnie m.in. z panem Sławomirem Mentzenem, ale także popołudniowe spotkanie z obecnym szefem MON, wicepremierem Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem - powiedział Paweł Szefernaker w rozmowie z Grzegorzem Kępką w programie "Gość Wydarzeń" Polsat News. - Prezydent elekt, pan prezydent Karol Nawrocki, odbywa, tak jak mówię, różne spotkania, te ze współpracownikami, te także z politykami, będzie po zaprzysiężeniu także zwierzchnikiem sił zbrojnych i jako prezydent spotkał się dzisiaj również z szefem Ministerstwa Obrony Narodowej - kontynuował. - [Rozmawiali] przede wszystkim o tym, jakie relacje między zwierzchnikiem sił zbrojnych a szefem Ministerstwa Obrony Narodowej, w przyszłości jak rozwijać te relacje tak, żeby to były relacje dobre dla Polski - mówił dalej. - To jest spotkanie, które miało miejsce dzisiaj, pan prezydent elekt, zależało mu na tym, była także chęć pana ministra, wicepremiera, aby do takiego spotkania doszło - dodał. - Nie [to nie inicjatywa wicepremiera], to była wymiana zdań panów, którzy uznali w pewnym momencie, że powinno w jakiejś perspektywie do takiego spotkania dojść - zaznaczył.

19:56

Szefernaker:

Nie do końca wierzę, że jest szansa dzisiaj, aby w parlamencie pojawiła się inna koalicja
- Ja nie do końca wierzę, że jest szansa dzisiaj, aby taka inna koalicja pojawiła się w parlamencie ze względu na to, że mieliśmy chwilę temu wotum [zaufania], gdzie koalicjanci mieli szansę, miał szansę pan premier Kosiniak-Kamysz, miał szansę pan Szymon Hołownia, marszałek Sejmu, mieli szansę inni politycy tych partii pokazać, że wyciągają wnioski z tego, że rząd dostał czerwoną kartkę - powiedział Paweł Szefernaker w Polsat News. - W przyszłości trzeba rozmawiać, bo to jest zły rząd - kontynuował.

20:04

Szefernaker o działaniach Tuska i jego wpisie na X:

Paranoja" i "polityczne podpalanie Polski
- Donald Tusk kolejny raz podpala Polskę i tego typu wypowiedzi są tego efektem, po prostu począwszy od także działań, które były podjęte na początku tego rządu, atak na telewizję, na prokuraturę, nielegalne działania w wielu sferach, poprzez wypowiedzi w kampanii [...] mówiąc o wyimaginowanych zarzutach i patocelebrytach - powiedział Paweł Szefernaker w Polsat News, pytany o wpis premiera Donalda Tuska. - To jest pewnego rodzaju paranoja już, polityczne podpalanie Polski tylko po to, żeby ratować siebie, ratować swój obóz polityczny, szukać gdzieś oparcia w najtwardszym elektoracie - kontynuował. - Dzisiaj mamy posiedzenie Sejmu, trzeci dzień posiedzenia Sejmu, politycy Platformy chodzą i narzekają na to, że ich liderzy, powiedzmy sobie, mają paranoję związaną z wyborami prezydenckimi - mówił dalej. - Dziś koalicja i Platforma Obywatelska mają twarz Romana Giertycha i Donalda Tuska, który za nim stoi - dodał.

20:13

Szefernaker do dziennikarza Polsatu: Niestety powtarza pan kłamstwa Giertycha
- Dzisiaj 28 sędziów SN i 5 byłych prezesów TK w dwóch osobnych pismach zaapelowało, żeby to nie Izba Kontroli Nadzwyczajnej orzekała o ważności wyborów, ponieważ według orzeczeń dwóch europejskich sądów, a także SN to nie jest sąd w rozumieniu prawa. Co pan na to? - spytał Grzegorz Kępka w „Gościu Wydarzeń” Polsat News. - A czy ta sama izba orzekała ważność wyborów parlamentarnych 1,5 roku temu? Pamięta pan taki list? - odparł Paweł Szefernaker. - Tylko że wtedy nie było takiej kontrowersji, takiej fali wątpliwości - odparł prowadzący. - Panie redaktorze, pan niestety powtarza pewne kłamstwa Romana Giertycha. O jakiej fali nieprawidłowości pan mówi? O 13 komisjach, w których są przeliczane głosy? […] Mówi pan o tych kilkudziesięciu tysiącach takich samych pism, które zostały wysłane, gdzie ludzie zmieniali swoje imię i nazwisko na szablonie i wpisywali numer PESEL Romana Giertycha? - skomentował poseł PiS. - Zdaje się, że to fejk z tym PESEL-em - odparł dziennikarz. - Dobrze. Powielane te same wnioski. I pan mówi o tym, że to jest fala? Naprawdę mówimy o pojedynczych przypadkach - mówił dalej Szefernaker.

20:23

Szefernaker:

Koalicjanci PO wstydzą się, że muszą firmować te paranoje Tuska i Giertycha
- Słyszał pan wypowiedzi polityków koalicji? Oni się dzisiaj wstydzą - Lewica czy posłowie PSL-u - że muszą firmować te paranoje Donalda Tuska i Romana Giertycha - powiedział Paweł Szefernaker w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.

20:30

Szefernaker:

Tego szaleństwa wokół wyborów wstydzą się także politycy PO, z którymi dzisiaj rozmawiałem
- Dzięki decyzji tej samej Izby [Kontroli Nadzwyczajnej SN] Donald Tusk jest premierem RP, bo mógł zostać wybrany Sejm. Izba orzekła o prawidłowości wyników do parlamentu, czego konsekwencją był wybór Donalda Tuska. Czy to znaczy, że nie należało go wtedy zaprzysiąc? - powiedział Paweł Szefernaker w „Gościu Wydarzeń” Polsat News. - To jest szaleństwo, którego się także wstydzą politycy PO, z którymi dzisiaj rozmawiałem - wskazał.

20:38

Szefernaker zapowiada kolejne informacje nt. obsady kancelarii:

Nawrocki będzie w dalszym ciągu rozmawiał z kolejnymi kandydatami
- Od pierwszego dnia po wyborach pojawiły się już pierwsze nieprawdziwe informacje dotyczące obsady kancelarii. Że niby PiS proponowało konkretne osoby. Te nazwiska to były kolejne fake newsy - powiedział Paweł Szefernaker w „Gościu Wydarzeń” Polsat News. - Gwarantuję panu, że spokojnie w dalszym ciągu będzie pan prezydent elekt rozmawiał z kolejnymi kandydatami i będą także kolejne informacje na temat tego, kto będzie współpracował z prezydentem Karolem Nawrockim w przyszłości, po 6 sierpnia - stwierdził.

21:25

Szefernaker:

Dziś sklejenie jakiegoś polityka z premierem Tuskiem powoduje, że on przegrywa wybory
- Udało się Polakom pokazać, że Rafał Trzaskowski nie jest samodzielnym politykiem, że jest zastępcą Donalda Tuska i myślę, że środowisko Platformy Obywatelskiej było przekonane, że to będzie atut w tej kampanii. Nic z tym nie zrobili, ani razu nie podjęli działań w kampanii, które by pozwoliły na to, żeby jakąś samodzielność Rafała Trzaskowskiego wykazać - powiedział Paweł Szefernaker w programie Rymanowski Live. - Z jednej strony coś, co wydawało im się atutem, my byliśmy przekonani, że nie jest atutem, jest wręcz dużym problemem Rafała Trzaskowskiego. Druga strona w to brnęła i przegrała wybory. Tzn. dziś sklejenie jakiegoś polityka z premierem Donaldem Tuskiem powoduje, że on przegrywa wybory - kontynuował.

21:41

Szefernaker:

Polacy nie pozwolą sobie ukraść wyniku wyborów
- To była rekordowa frekwencja. W III RP, po 1989 roku nigdy tak wielu Polaków nie poszło do wyborów. Polacy nie pozwolą, żeby sobie ukraść ten wynik - powiedział Paweł Szefernaker w programie Rymanowski Live. - To, że Polacy poszli, zagłosowali na jednego czy drugiego kandydata, zmobilizowali się, pokazali siłę, jaką wykazali w tej II turze wyborów… Wiele różnych wyborów prezydenckich w Polsce w II turze emocjonowało Polaków: Wałęsa–Kwaśniewski, Lech Kaczyński–Donald Tusk i kolejne. Jednak nigdy tak wielu Polaków nie poszło do urn. Polacy nie pozwolą, żeby zabrać sobie te wybory - wskazał.

21:47

Próba niedopuszczenia do zaprzysiężenia Nawrockiego? Szefernaker: W każdej sytuacji trzeba mieć plan awaryjny
- W każdej sytuacji trzeba mieć plan awaryjny - powiedział Paweł Szefernaker w programie Rymanowski Live, odpowiadając na pytanie widza o to, czy jest scenariusz na to, gdyby strona rządząca "podjęła próbę złamania prawa i próbowała nie zaprzysięgać prezydenta elekta". Bogdan Rymanowski dopytywał "macie taki plan awaryjny?". - W każdej sytuacji trzeba mieć plan awaryjny i mieliśmy w kampanii i także jeżeli będą antydemokratyczne działania ze strony tej władzy, to będziemy także podejmowali stosowne działania w obronie wyborów - kontynuował, dopytywany o istnienie takiego planu awaryjnego. - W czasie kampanii także wiele działań, które podejmowaliśmy, to były działania, o których rozmawialiśmy wewnątrz, nie informowaliśmy opinii publicznej i były skuteczne - mówił dalej.

22:17

Szefernaker:

W tej kampanii mogłem zawsze liczyć na Bielana
- W tej kampanii mogłem zawsze liczyć na Adama Bielana, wielokrotnie, w różnych sprawach, bez względu na to, gdzie to, czy był w Strasburgu, w Brukseli - powiedział Paweł Szefernaker w programie Rymanowski Live.

22:31

Szefernaker o wizycie Nawrockiego w USA:

Jest po rozmowie z Trumpem, obaj ustalili, że ten wyjazd powinien dojść do skutku
- Karol Nawrocki zapowiadał w kampanii, że już po zaprzysiężeniu jako prezydent RP będzie planował wylot do Stanów Zjednoczonych. Jest po rozmowie z Donaldem Trumpem, w której obaj panowie ustalili także, że realizacja tego wyjazdu powinna dojść do skutku - powiedział Paweł Szefernaker w programie Rymanowski Live. Jak zaznaczył: - Kiedy ona będzie - to ciężko powiedzieć ze względu na kalendarze, plany, na różnego rodzaju wydarzenia międzynarodowe. Ale to jest nasze zobowiązanie, które padło w kampanii.

22:31

Kto prowadzi Kaczyńskiemu konto na X? Szefernaker: To nie jest żadna tajemnica
- To nie jest żadna tajemnica, że to konto, zresztą taki filmik był [...] na początku, jak pan prezes rozpoczyna działalność na Twitterze czy portalu X. Współpracownikiem, który wspiera pana prezesa w prowadzeniu konta, to jest Radosław Fogiel - powiedział Paweł Szefernaker w programie Rymanowski Live, pytany, kto prowadzi Jarosławowi Kaczyńskiemu konto na X.