news
Relacja Live
14.05.2025
07:54
Na 8:30 zaplanowano konferencję prasową posłów PiS Pawła Jabłońskiego i Michała Moskala przed ratuszem m.st. Warszawy.
O 9:00 w Wojskowym Centrum Edukacji Obywatelskiej w obecności wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza oraz Pawła Bejdy i Cezarego Tomczyka, sekretarzy stanu w MON, zostanie podpisana umowa na dostawę Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi w programie MikroSAR. Planowane są wystąpienia szefa MON oraz wiceministrów.
Także o 9:00 w Ministerstwie Rozwoju i Technologii rozpocznie się konferencja prasowa ministra Krzysztofa Paszyka, podczas której przedstawi on założenia promocji polskiej gospodarki.
O 10:30 komisja śledcza ds. Pegasusa na zamkniętym posiedzeniu przesłucha funkcjonariuszy Komendy Głównej Policji.
O 11:00 w Ministerstwie Zdrowia odbędzie się konferencja prasowa szefowej resortu Izabeli Leszczyny. Tematem będzie program „Moje Zdrowie”.
Również na 11:00 zaplanowano konferencję prasową z udziałem m.in. minister klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski w rezerwacie Leśna Ostoja w powiecie poznańskim. Temat to ustanowienie rezerwatu Leśna Ostoja im. Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – w ramach inicjatywy 100 rezerwatów na 100-lecie Lasów Państwowych.
O 12:30 w siedzibie PiS odbędzie się konferencja prasowa prezesa partii Jarosława Kaczyńskiego i przewodniczącego KP PiS Mariusza Błaszczaka.
Sikorski w Turcji
Minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski w dniach 14-15 maja weźmie udział w nieformalnym spotkaniu szefów dyplomacji państw NATO w tureckiej Anatlyi.
Główny temat rozmów to ostatnie przygotowania do spotkania głów państw i szefów rządów państw Sojuszu Północnoatlantyckiego w Hadze 24-25 czerwca 2025 roku. Ministrowie mają także omówić aktualną sytuację bezpieczeństwa w Europie.
Początek posiedzenia Senatu
W środę rozpocznie się dwudniowe posiedzenie Senatu, podczas którego członkowie izby wyższej parlamentu zajmą się m.in. ustawami dotyczącymi deregulacji prawa gospodarczego oraz ochrony praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.
Początek obrad zaplanowano na 11:00. Wcześniej, bo o 10:50, odbędzie się konferencja prasowa marszałek Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.
Trzaskowski i Nawrocki w trasie
Na 10:45 w Brzegu zaplanowano akcję „Przybij 5-tkę z Trzaskiem”. O 15:00 takie samo wydarzenie odbędzie się w Nowej Soli. O 15:45 Rafał Trzaskowski odwiedzi gospodarstwo rolne w miejscowości Ługi. O 17:30 rozpocznie się wiec kandydata KO w Międzyrzeczu.
Karol Nawrocki o 12:00 będzie zwiedzał Muzeum Ceramiki w Bolesławcu. O 14:00 kandydat popierany przez PiS pojawi się na rynku w tej miejscowości. Z kolei na 18:30 zaplanowano spotkanie Nawrockiego z mieszkańcami w Jeleniej Górze.
Pozostali kandydaci na prezydenta również w trasie
O 11:10 Szymon Hołownia wystąpi jako gość specjalny podczas otwarcia wspomnianego już rezerwatu Leśna Ostoja. Na 15:30 zaplanowano briefing prasowy kandydata Trzeciej Drogi w Wągrowcu. O 16:00 odbędzie się plenerowe spotkanie otwarte w tej miejscowości, a o 19:00 wydarzenie w tej samej formule we Wrześni.
Sławomir Mentzen o 15:00 odwiedzi Aleksandrów Kujawski, o 17:00 pojawi się w Golubiu-Dobrzyniu, a o 19:00 wystąpi w Toruniu.
O 12:00 Adrian Zandberg pojawi się w Częstochowie. Z kolei na 20:00 zaplanowano wizytę kandydata Razem w Krakowie.
O 9:00 Magdalena Biejat odwiedzi Leszno, o 13:30 Gniezno, a o 18:00 Poznań.
Kosiniak-Kamysz na Impact’25
Władysław Kosiniak-Kamysz będzie uczestniczył w środę w kongresie Impact’25. O 12:00 weźmie udział w fireside chat: „Nowe zagrożenia, nowe odpowiedzi: Polska strategia bezpieczeństwa”. Ok. 12:40 odbędzie się konferencja prasowa szefa MON.
Wydarzenia z udziałem Beaty Szydło
O 10:00 odbędzie się briefing prasowy Beaty Szydło w Tarnowie. O 11:00 była premier będzie rozdawać ulotki w miejscowości Szczucin, a na 12:30 zaplanowano spotkanie z mieszkańcami w Koszycach.
O 14:30 odbędzie się spotkanie z mieszkańcami w Proszowicach, z kolei na 18:00 zaplanowano podobne wydarzenie w Rybniku. Tam oprócz byłej premier pojawią się posłowie Rafał Bochenek, Michał Woś i Jan Kanthak.
08:28
Kosiniak-Kamysz:
Nie wyślemy polskich wojsk na Ukrainę. Słowa gen. Kellogga to uproszczenie, niedoprecyzowanie
– Nie ma i nie będzie planu wysłania wojsk i nie wyślemy wojsk polskich na Ukrainę, bo misja Polski w stabilizacji […] sytuacji na Ukrainie jest inaczej określona w planach sojuszniczych. […] Zabezpieczenie infrastrukturalne, logistyczne i ochrona wschodniej flanki NATO – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w rozmowie z Maciejem Głogowskim w „Poranku TOK FM”.
– Myślę, że [słowa gen. Kellogga] to jest pewnego rodzaju uproszczenie i podkreślenie roli Polski w procesie pokojowym. Niedoprecyzowanie, jaką rolę ma odgrywać Polska, nie wysyłania wojsk na Ukrainę, tylko zabezpieczenia innych wojsk sojuszniczych tutaj, w Polsce – kontynuował.
08:40
– Tak wygląda skuteczność w polityce. Polityczny sukces wizyty #Nawrocki2025 w Białym Domu – napisał Paweł Szefernaker w social media.
Tak wygląda skuteczność w polityce. Polityczny sukces wizyty #Nawrocki2025 w Białym Domu. https://t.co/s4J0L2clMB pic.twitter.com/3LT3JeIY0e
— Paweł Szefernaker 🇵🇱 (@szefernaker) May 13, 2025
08:41
Kosiniak-Kamysz o Dudzie i reakcji na tezy o polskim wojsku w Ukrainie:
Chce pomóc stabilizować sytuację, czy bardziej chce pomóc swojej partii i kandydatowi?
– To jest wspólne zdanie wszystkich sił politycznych w Polsce i prezydenta, rozmawialiśmy o tym na Radzie Bezpieczeństwa Narodowego. […] Myślę, że nie zmienił zdania w tej sprawie. Więc warto zapytać prezydenta, czy ma takie samo zdanie, jak rząd – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w TOK FM, pytany, czy nie brakuje mu zabrania głosu przez prezydenta Dudę ws. tego, że Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę.
– To jest wykorzystywanie tematu armii, bezpieczeństwa w zły sposób w kampanii wyborczej. Chciałbym, żeby tego nie było i tutaj głos prezydenta Dudy na pewno byłby pomocny, ale czy bardziej chce pomóc stabilizować sytuację bezpieczeństwa w Polsce, również w relacjach z naszymi sojusznikami, czy bardziej chce pomóc swojej partii, swojemu kandydatowi? – kontynuował, po przypomnieniu przez prowadzącego wpisu Jarosława Kaczyńskiego: „Tusk już nie raz oszukał Polaków i planuje znów to zrobić. Nie ma żadnego uzasadnienia dla wysyłania polskich wojsk na Ukrainę. Przypominam, że na użycie Sił Zbrojnych poza granicami państwa niezbędna jest zgoda prezydenta”.
– Jak wygra to drugie, to niestety będzie wystawione świadectwo dla tego okresu prezydentury Andrzeja Dudy po raz kolejny, które będzie złym świadectwem – mówił dalej.
08:48
Bosak o mieszkaniu Nawrockiego:
Nie podoba mi się robienie z tego tematu końcówki kampanii, ale nie mam zamiaru go bronić
– Podjął decyzję [Sławomir Mentzen], powiedział to, co uważa [nt. Karola Nawrockiego i jego mieszkania]. Myślę, że [to był odruch] i serca, i rozumu. My w Konfederacji naprawdę uważamy, że standardy w polityce powinny być trochę wyższe i że nie możemy przymykać oka na wszystko. Sławomir Mentzen przedstawił, jaką ma ocenę tej sytuacji – powiedział Krzysztof Bosak w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
– Ja mówiłem to w wielu wywiadach, że ja jestem bardziej skłonny zawiesić sąd, ponieważ w momencie, kiedy udzielałem swoich komentarzy poprzednich uważałem, że nie mamy dostatecznej ilości informacji i dokumentów, żeby to rzetelnie ocenić – stwierdził.
Jak mówił: – Mi się w ogóle nie podoba robienie z tego tematu końcówki kampanii wyborczej. I uważam, że nie mamy najbardziej podstawowej rzeczy – to znaczy głosu tego człowieka [pana Jerzego]. Ten człowiek miał kilkanaście lat, żeby się ewentualnie poskarżyć, jeśli czuł się niesprawiedliwie potraktowany.
– Żeby ktoś mnie źle nie zrozumiał: ja nie mam zamiaru bronić ani tego, jak się z tego tłumaczy Karol Nawrocki, ani co zrobił. Absolutnie nie. Karol Nawrocki jest dla nas konkurentem politycznym. Chcemy z nim wygrać. Natomiast uważam, że wygrać powinniśmy w kwestiach programowych. Na przykład pokazując, że PiS był pierwszą partią, która proponowała wysłanie polskich wojsk na Ukrainę. A Sławomir Mentzen gwarantuje to, że polska obrona zostanie wzmocniona, a żołnierze nie pojadą na Ukrainę – wskazał.
08:49
Kosiniak-Kamysz odpowiada na słowa Zandberga o żołnierzach, którzy sami muszą kupować sobie wyposażenie:
Kompletna niewiedza
– Nieświadomość zupełnie pana Zandberga. Nie [żołnierze nie muszą kupować butów], każdy dostaje całe umundurowanie, polepszyliśmy w ogóle dostępność sprzętu – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w TOK FM, pytany o słowa Adriana Zandberga podczas debaty o tym, że żołnierze sami muszą kupować sobie wyposażenie osobiste, takie jak buty.
– Kompletna niewiedza kandydata, przykro, ale muszę to powiedzieć, z całą sympatią taką osobistą, przecież znamy się od lat. […] Od pierwszych dni kiedy rozpoczęliśmy działania w ministerstwie operacja Szpej, indywidualne wyposażenie, wymiana, od hełmów zaczęliśmy, gdzie były jeszcze hełmy stalowe, umundurowanie, ciepłe kurtki na granicy, których nie było, puchowe, peleryny przeciwdeszczowe. […] Operacja trwa dalej – kontynuował.
– Żołnierze dostają też ok. 3000 złotych rocznie na zakup sprzętu, który im bardziej będzie pasował, oprócz tego, który dostają. Bo każdy dostaje pełne umundurowanie, pełne wyposażenie – mówił dalej.
08:49
Hołownia o decyzji USA:
Nie mamy żadnej pewności, że to Nawrocki cokolwiek załatwił
– Nie mamy żadnej pewności, że tak właśnie się stało [że Karol Nawrocki rozmawiał w USA ws. chipów], że to Karol Nawrocki cokolwiek załatwił, bo jak był przeze mnie pytany przez ostatnie 2 tygodnie, czy cokolwiek poza zdjęciem załatwił, to się migał od odpowiedzi. Nie wydaje mi się [że nie chciał zapeszać], jeżeli ktoś o czymś z kimś rozmawiał, to o tym mówi i gdyby Karol Nawrocki mówił o tym od 2 tygodni, że rozmawiał o tej ważnej sprawie z prezydentem Trumpem i dzisiaj dostalibyśmy potwierdzenie, to wiedzielibyśmy, że to Karol Nawrocki – stwierdził Szymon Hołownia w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w Radiu Zet.
08:58
Kosiniak-Kamysz:
Hołownia nie będzie musiał wychodzić z koalicji. Ustawa o asystencji osobistej niedługo trafi na Radę Ministrów
– Podkreśla wagę tego tematu. […] Chcemy to zrobić, jesteśmy zdeterminowani – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w TOK FM, pytany o mówieniu przez Szymona Hołownię o ustawie o asystencji osobistej jako o „być albo nie być” jego partii w koalicji.
– Nie, nie będzie [musiał Szymon Hołownia wychodzić z koalicji], bo ten proces pracy nad tą ustawą jest bardzo zaawansowany. Wczoraj pan minister Berek przekazał nam wszelkie informacje, prace na komitecie stałym i niedługo ona trafi na Radę Ministrów – kontynuował.
08:59
– Odmawiam wszelkich spekulacji o ewentualnym wejściu lub nie naszego kandydata do II tury. […] Ja chcę, żeby Sławomir Mentzen wszedł do tej II tury i miał jak najlepsze wyniki – powiedział Krzysztof Bosak w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
– Jeżeli pan redaktor mnie wciąga, żebym ja teraz rozmawiał, co będzie, jak Sławomir Menzen nie wejdzie, to pan mnie wciąga w to, żebym ja spekulował o porażce kolegi, któremu ja kibicuję, żeby był w tej II turze. Dajmy Polakom zdecydować, pozwólmy Polakom zagłosować. I mamy wówczas od zamknięcia lokali wyborczych w niedzielę 2 tygodnie, żeby sobie to przedyskutować w wywiadach, w debatach, co się wydarzy – mówił dalej.
09:06
Kosiniak-Kamysz:
Wniesiemy projekt zmian Konstytucji podwyższający liczbę podpisów, które muszą zebrać kandydaci na prezydenta
– My wniesiemy projekt zmian Konstytucji podwyższający liczbę podpisów, które trzeba zebrać – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w TOK FM, pytany, czy nie martwią go wypowiedzi w kampanii wyborczej, które są rosyjską propagandą.
– Ja uważam, że pół miliona powinno być. […] Po tym, jak dzisiaj jednak dużo prościej zbiera się podpisy, niż kiedykolwiek – kontynuował, pytany, do ilu.
– Tak bym chciał [pół miliona podpisów wymaganych od wyborów w 2030 roku] – mówił dalej.
– Jestem otwarty na dyskusję też w tej sprawie, może połączyć trzeba, obniżyć wtedy, może nie pół miliona, tylko mniej, pytanie, bo każdy z nas się może na wielu listach podpisać dzisiaj, czy nie zachować tylko prawa podpisania i poparcia jednej listy, wtedy te usługi cyfrowe były potrzebne, żeby to weryfikować w czasie rzeczywistym, bo później PKW nie jest w stanie w ciągu kilku dni tych podpisów zweryfikować – dodał, pytany o wykorzystanie mObywatela i eliminację fikcyjnych podpisów.
09:08
Hołownia o wyborze 18 maja:
Polska na Zachodzie albo Wschodzie, z ludźmi takimi jak Nawrocki, Simion i Orban
– Dla Polaków nie będzie to miało żadnego znaczenia. Widzę, że Karol Nawrocki już naprawdę brzytwy się chwyta, zamiast po prostu wytłumaczyć, co się stało rzeczywiście z mieszkaniem gdańskiego emeryta, jak to się stało, że on je przejął i że jak zaczął pomagać pan Nawrocki panu Jerzemu, to przed tym pan Jerzy miał jedno mieszkanie, a teraz ma zero, ściąga sobie pomocników z Rumunii, których w Polsce nikt nie zna po to też, ale dobrze że to robi paradoksalnie, dlatego że pokazuje, jaki jest wybór, przed którym stoimy – stwierdził Szymon Hołownia w Radiu Zet.
– Albo Polska będzie na Zachodzie, albo na Wschodzie, z ludźmi takimi jak Nawrocki, Simion i Orban – mówił dalej.
09:11
Kosiniak-Kamysz:
Spotkanie Nawrockiego z prorosyjskim, nacjonalistycznym kandydatem, jest złym kierunkiem
– Sprawa tych wypowiedzi czy spotkań też kandydatów z innymi kandydatami na prezydentów z innych państw, tak jak wczoraj pan kandydat Nawrocki, z kandydatem prorosyjskim, nacjonalistycznym, jest złym kierunkiem – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w TOK FM.
09:13
– Wyobraża pan sobie w tym parlamencie jakąś inną koalicję rządzącą, rządową z udziałem Konfederacji? – spytał Konrad Piasecki w TVN24.
– Uwielbiam pytania o to, co sobie polityk wyobraża. Odpowiem w ten sposób: profesjonalny polityk ma bogatą wyobraźnię i może wyobrazić sobie wszystko, każdy wariant przeanalizować. A następnie większość wariantów odrzucić – odparł Krzysztof Bosak.
– A jest taki wariant, który po ewentualnym zwycięstwie Nawrockiego buduje wokół PiS-u i Konfederacji jakąś nową, inną koalicję rządzącą? – dopytywał prowadzący.
– Ja go nie widzę. Moim zdaniem nowe otwarcie będzie dopiero po następnych wyborach parlamentarnych. I to nie politycy swoim emocjonalnym nastawieniem do siebie nawzajem zdecydują, jakie warianty są możliwe. Zdecydują wyborcy, rozdając karty do gry […], pokazując kto ma ile miejsc w parlamencie – stwierdził wicemarszałek Sejmu.
09:17
Kosiniak-Kamysz o Hołowni:
Ma doświadczenie, również w dziedzinie bezpieczeństwa, na poziomie, którego nie ma żaden inny kandydat
– Ma trzy cechy, które mnie przekonują. […] Pierwsze, niekłamana i bezkompromisowa miłość do Polski. Drugie, odwaga, którą pokazał również w tej kampanii, np. jadąc do Końskich. Trzecie, doświadczenie, również w dziedzinie bezpieczeństwie, którego nie ma tak naprawdę na takim poziomie żaden inny kandydat – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w TOK FM, opisując Szymona Hołownię.
09:20
Hołownia:
Odkolesiowanie spółek Skarbu Państwa wciąż jest przed nami
– Zandberg przede wszystkim nie ma racji, wychodząc z tej koalicji, przyjmując pozycję recenzenta. Odkolesiowanie spółek Skarbu Państwa wciąż jest przed nami – stwierdził Szymon Hołownia w Radiu Zet.
09:27
Hołownia:
Mentzen jest do przegonienia na tej ostatniej prostej
– Myślę, że Mentzen jest do przegonienia na tej ostatniej prostej bezwzględnie. Znaczy on pokazuje, jak spada, pokazuje spadek formy, jest w trendzie spadającym zdecydowanie. Ja z tych moich 8-9, które miałem, bo te sondaże pokazują pewnie gdzieś stan sprzed tygodnia, półtora, dwóch, jestem myślę w stanie na tej ostatniej prostej przeciągnąć, przekonać, pokazać że jest możliwe inne rozwiazanie tych kilka procent wyborców, zobaczymy jak będzie Nawrocki spadał – stwierdził Szymon Hołownia w Radiu Zet.
09:29
Hołownia:
Jeżeli II tura będzie między Trzaskowskim a Nawrockim, to trzeba będzie zacisnąć zęby
– Jeżeli II tura będzie między Trzaskowskim a Nawrockim, to trzeba będzie zacisnąć zęby i nie zagłosować na Nawrockiego, tylko na Trzaskowskiego – stwierdził Szymon Hołownia w Radiu Zet.
09:39
Kukiz o kampanii:
Skupianie się na kawalerkach czy wysiedlaniu ludzi z mieszkań to poziom sołectwa, a nie 40-milionowego państwa
– Cała ta kampania generalnie jest czymś, mówię szczególnie o tych debatach, o medialnym przełożeniu, takie nijakie, nudne, żadne, przewidywalne, brudne. Skupianie się nie na jakichś sprawach naprawdę istotnych dla Rzeczpospolitej, a na kawalerkach czy wysiedlaniu ludzi w Warszawie z mieszkań i tak dalej, to jest poziom sołectwa, a nie poziom takiego państwa, jakim jest 40-milionowe blisko państwo, więc wygląda to strasznie, nie podoba mi się absolutnie – stwierdził Paweł Kukiz w Radiu Wnet.
09:40
Kukiz z otwartym poparciem dla kandydata:
Życzę mu jak najlepiej
– Słuchałem kiedyś rozmowy pana Rokity, który opowiedział, że te wybory on traktuje w sposób taki, że mamy do czynienia z takim wyborem między jednowładztwem Tuska a klinczem państwa i jak najbardziej się zgadzam z tą opinią – powiedział Paweł Kukiz w Radiu Wnet.
– Ja jestem państwowcem, mnie tam nie interesują poszczególni kandydaci jako celebryci, tylko interesuje mnie cała układanka, jaka się pojawi, po wygraniu jednej, drugiej czy trzeciej strony. Oczywiście z mojej perspektywy ja najlepiej życzę panu Mentzenowi i uważam, że w ogóle, generalnie dobrze dla Polski byłoby, gdyby prezydentem został ten trzeci, bo on wyklucza wtedy tak klincz jak i jednowładztwo Tuska – kontynuował.
09:42
Kukiz:
Ciężkie dzieciństwo Tuska z ojcem dewiantem i kryminalistą odcisnęło na nim piętno
– Obawiam się tej jednej rzeczy, że jeżeli ludzie wybiorą jednowładztwo Tuska pod jakimś pretekstem, teraz będzie spokój, bo będą mieli wszystko, to nie będą się kłócić i będzie fajnie, to istnieje właśnie zagrożenie takie, że Tusk, który, ja tego naprawdę nie mówię złośliwie, który ma charakter kosmopolity, który jest człowiekiem, który nie wyznaje żadnych szczególnych wartości – stwierdził Paweł Kukiz w Radiu Wnet.
– Jest człowiekiem, który niestety został przez to swoje ciężkie dzieciństwo z ojcem dewiantem, pijakiem i kryminalistą i agresorem [dotknięty]. To jego dzieciństwie odcisnęło tak potężny wpływ na tej biednej osobie, to mówię naprawdę poważnie, biednym w sensie człowieczeństwa Tusku. On, żeby przetrwać to całe trudne dzieciństwo, musiał, żeby zaistnieć w tej grupie rówieśniczej i uniknąć traumy ze strony ojca, to musiał się nauczyć perfekcyjnie kłamać, musiał się nauczyć manipulować – dodał.
09:44
Kukiz o relacjach polsko-amerykańskich, gdy wygra Trzaskowski:
Jestem przekonany, że bardzo osłabną
– W tej chwili trzeba przede wszystkim jak najbardziej zbliżać się do Stanów Zjednoczonych, bo poleganie na Europie czy na zbudowaniu zdrowej, silnej armii [europejskiej] gotowej czy będącej w stanie oprzeć się Sowietom, czy Rosji, to są mrzonki – stwierdził Paweł Kukiz w Radiu Wnet.
– Jeżeli Tusk będzie mógł robić wszystko, ponieważ pozyskają prezydenta, to jestem przekonany, że te relacje polsko-amerykańskie bardzo osłabną, bo on będzie realizował politykę Brukseli, co prawda z drugiego wagonu, ale z tą nadzieją, że ją kiedyś do tego pierwszego wezmą – dodał.
09:44
Kukiz:
Wartości reprezentowane przez Trzaskowskiego to w dużej mierze wynik działania sowieckiej agentury
– Nie mam wątpliwości co do tego, że te w cudzysłowie wartości, jakie pan Trzaskowski i jego koledzy reprezentują i Europa obecna, to jest w dużej mierze wynik działania sowieckiej agentury – stwierdził Paweł Kukiz w Radiu Wnet.
– Przez dziesiątki lat kierowane były pieniądze na teren zachodniej Europy pod przykryciem różnych organizacji ekologicznych i tak dalej właśnie po to, by tę Europę Zachodnią wyrwać z tych odwiecznych, z perspektywy naszej kultury wartości. Oni osiągnęli ten cel właśnie poprzez tych zielonych, przez te wszystkie ruchy LGBT i tak dalej – kontynuował.
09:46
Hołownia:
Samowładza jednej partii to zawsze zły scenariusz dla Polski
– Myślę, że zawsze jak jest samowładza jednej partii, to jest to dla Polski zły scenariusz. Jeżeli będzie tak, że będzie prezydent z PO, premier z PO i że jeżeli pewnie wymienią wtedy też marszałka i wcale nie jestem pewien, czy na tego z Lewicy… Jak się idzie za ciosem, to się czasami w polityce idzie za ciosem i to oznacza, że PiS i Konfederacja będą miały bardzo duże wygranie w 2027 roku – stwierdził Szymon Hołownia w Radiu Zet.
09:53
Hołownia o Trzaskowskim:
Był bardzo zmęczony
– Mam wrażenie, że był [Rafał Trzaskowski] bardzo zmęczony, już zmęczony i też taki po prostu zmęczony. To też długa kampania, jedni z nas mają większą zdolność regeneracji, Inni mniejszą – stwierdził Szymon Hołownia w Radiu Zet.
10:27
– Szanujemy i lubimy generała Kellogga. […] Proszę zauważyć, powiedział: „powinny”, czyli on tak uważa, ale to nie znaczy, że tak będzie. Generał Kellogg mógł nadinterpretować to, że Polska będzie częścią tej operacji, jeśli ona będzie miała miejsce. Ale jak wielokrotnie powiedział minister obrony, szef rządu i ja, nasz udział w tej operacji nie będzie zawierał pobytu polskich żołnierzy na ukraińskiej ziemi – powiedział Radosław Sikorski w Onet Rano.
– To będzie wsparcie mostu powietrznego, to będzie ochrona hubu i to będzie przede wszystkim ochrona naszej ponad 600-kilometrowej granicy z Rosją i Białorusią dla osłony tych wojsk, które pojadą na Ukrainę – mówił.
– Dosłownie paręnaście dni temu w exposé potwierdziłem z trybuny sejmowej, że polscy żołnierze nie wybierają się, nie jadą na Ukrainę – przypomniał.
10:41
Sikorski zwraca się do Rosji:
Przestańcie podpalać w Polsce, to my przestaniemy zamykać wam konsulaty
– To chyba dowód na takie trochę cyniczne, ale spore poczucie humoru strony rosyjskiej. Bo oni próbują namalować obraz, że „biedna Rosja, nikomu niewinna, nagle jest prześladowana przez jakiegoś Sikorskiego, który jest rusofobem”. Jakby nie było żadnych powodów, dla których Rosjanie nie mogą podróżować do Europy i jest zamykany konsulat. A te powody są dość drastyczne – powiedział Radosław Sikorski w Onet Rano, pytany o reakcję strony rosyjskiej na decyzję o zamknięciu konsulatu Rosji w Krakowie.
– Rosja okupuje Ukrainę, Rosja wysyła nam morderców, podpalaczy i to za to są restrykcje. […] Przestańcie podpalać w Polsce, to my przestaniemy zamykać wam konsulaty. Wycofajcie się z Ukrainy, przestańcie prowadzić wojnę hybrydową z Zachodem, to będziecie mogli znowu do Europy podróżować – stwierdził.
10:49
Sikorski:
Jeśli Rosjanie wyślą kolejną ekipę podpalaczy czy morderców, to zamkniemy ich ostatni konsulat w Polsce
– Zamkną któryś z naszych konsulatów, którym i tak uniemożliwiają działanie. Więc mała strata – powiedział Radosław Sikorski w Onet Rano, pytany jakiej odpowiedzi spodziewa się ze strony Rosji na zamknięcie jej konsulatu w Krakowie.
Dopytywany o możliwość zamknięcia konsulatu w Gdańsku, odparł: – To zależy od zachowania Rosjan. Jeżeli wyślą kolejną ekipę podpalaczy czy morderców, to zamkniemy ostatni.
11:06
Sikorski o eksporcie chipów z USA:
Rozmawiałem o tym z sekretarzem Rubio i cieszę się, że uwzględnił nasze argumenty
– Rozmawiałem o tym z sekretarzem Rubio i cieszę się, że uwzględnił nasze argumenty. Ja uważam, że to od początku była burza w szklance wody. […] Byliśmy w tej samej grupie, co Szwajcaria i Izrael. I jak mnie informowało Ministerstwo Cyfryzacji, ta liczba chipów przyznana Polsce na 2 lata, to było pięć razy więcej niż potrzebujemy. Ale drażniło nas to, że są jakieś kategorie i grupy. Teraz to zmieniono, bardzo dobrze – powiedział Radosław Sikorski w Onet Rano.
11:06
Kidawa-Błońska o mieszkaniu Nawrockiego:
Ta sprawa jest niejasna pod każdym względem
– Tak naprawdę dla mnie nic w tej sprawie nie jest jasne, bo każda informacja idąca ze strony pana Nawrockiego jest sprzeczna z informacjami wcześniej przez niego przekazywanymi czy przez członków Prawa i Sprawiedliwości – powiedziała Małgorzata Kidawa-Błońska na konferencji prasowej.
– Ta sprawa jest niejasna pod każdym względem i wydaje mi się, że my wszyscy zasługujemy, żeby się dowiedzieć naprawdę, na jakich warunkach i w jaki sposób nabył pan Nawrocki to mieszkanie […] po drugie, chciałabym wiedzieć, dlaczego nie opiekował się osobą, do opieki, nad którą się zobowiązał […] czy już przekazał to mieszkanie na cel użyteczności publicznej, co z tym mieszkaniem zrobił, komu je przekazał – kontynuowała.
11:16
– Spotkania z politykami, którzy negują uczestnictwo, bycie w Unii Europejskiej, z politykami, którzy współpracują czy popierają to, co się dzieje w Rosji, popierają Putina, jest niedopuszczalne. Niedopuszczalne jest w ogóle a szczególnie w takiej sytuacji, kiedy za naszą granicą jest wojna – powiedziała Małgorzata Kidawa-Błońska na konferencji prasowej, pytana o spotkanie Nawrockiego i Simiona.
– Wszelkie kontakty, współpraca, pochwalanie Rosji czy Putina jest skandalem niedopuszczalnym. Wydaje mi się, że jest po prostu haniebne, że pan Nawrocki zaprasza […] kandydata na przyszłego prezydenta naprawdę wspaniałego kraju, jakim jest Rumunia, do Polski – kontynuowała.
– Dla mnie zaskakujące jest także to, […] że kandydat rumuński potrafił opuścić swój kraj i przyjechać na mały wiec w Zabrzu – mówiła dalej.
– Mam nadzieję, że będzie to bardzo źle i jest źle przyjęte przez Polaków – dodała.
11:22
Kidawa-Błońska:
Nie przypominam sobie żadnej wypowiedzi polityka koalicji rządzącej, że polskie wojska będą na Ukrainie
– Jeden pan przypuszcza, drugi nie wyklucza, a tak naprawdę pan generał powiedział, że chciałby, żeby to się stało, ale nie przypominam sobie jakiejkolwiek wypowiedzi jakiegokolwiek polityka koalicji rządzącej, który mówiłby, że te wojska znajdą się na Ukrainie – powiedziała Małgorzata Kidawa-Błońska na konferencji prasowej, pytana o wypowiedzi gen. Kellogga oraz Jarosława Kaczyńskiego o wysłaniu polskich wojsk na Ukrainę.
– Dla mnie to jest zamknięcie tej sprawy. A że ktoś o czymś myśli, a ktoś coś przypuszcza, to jest jego prywatna sprawa – kontynuowała.
11:48
– Prezydent Andrzej Duda przyjął w Pałacu Prezydenckim wiceprzewodniczącego Grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów George’a Simiona – poinformowała Kancelaria Prezydenta.
Głównym tematem rozmowy były relacje dwustronne między Polską a Rumunią. W spotkaniu uczestniczyli szef KPRP Małgorzata Paprocka, szef BPM Wojciech Kolarski oraz szef Grupy EKR Mateusz Morawiecki.
Prezydent @AndrzejDuda przyjął w Pałacu Prezydenckim Wiceprzewodniczącego Grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów @georgesimion.
Głównym tematem rozmowy były relacje dwustronne między Polską a Rumunią. W spotkaniu uczestniczyli Szef KPRP Małgorzata Paprocka, Szef BPM… pic.twitter.com/mjIsiPfO6Q
— Kancelaria Prezydenta (@prezydentpl) May 14, 2025
12:25
Tusk ogłasza przeznaczenie miliardów złotych na służby:
Bezpieczeństwo to nie słowa, tylko działanie i pieniądze
„Bezpieczeństwo to nie słowa, tylko działania i pieniądze. Podjąłem decyzję o przeznaczeniu 13 miliardów złotych na program modernizacji Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i SOP na lata 2026-2029” – napisał na X premier Donald Tusk.
Bezpieczeństwo to nie słowa, tylko działania i pieniądze. Podjąłem decyzję o przeznaczeniu 13 miliardów złotych na program modernizacji Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i SOP na lata 2026-2029.
— Donald Tusk (@donaldtusk) May 14, 2025
12:34
Trzaskowski w trakcie YouTube Live:
Zaproszę do Pałacu Prezydenckiego przedstawicieli wszystkich klubów parlamentarnych
– Przede wszystkim będę rozmawiał ze wszystkimi, zaproszę do Pałacu Prezydenckiego przedstawicieli wszystkich klubów parlamentarnych, myślę że takie otwarcie na pewno nam się przyda. Również o bezpieczeństwie powinniśmy wszyscy rozmawiać – stwierdził Rafał Trzaskowski w trakcie YouTube Live.
12:57
Kaczyński o wysłaniu wojsk na Ukrainę:
Nasz kandydat, jeżeli zostanie prezydentem, po prostu się na to nie zgodzi
– Podjęcie takiej decyzji efektywne wymaga zgody ze strony prezydenta RP, chcieliśmy zapewnić, zresztą to zostało już powiedziane, że nasz kandydat, jeżeli zostanie prezydentem, to się po prostu na to nie zgodzi, bo to jest sytuacja w której my mamy brać udział i to taki jednak bardzo poważny, wysłanie wojsk, nawet jeżeli one nie będą w kontakcie bliskim z wojskami rosyjskimi – stwierdził Jarosław Kaczyński na konferencji prasowej.
– A z drugiej strony wszystkie sprawy polsko-ukraińskie ważne, począwszy od tych historycznych, związanych głównie z Wołyniem, ale to było zjawisko szersze, te mordy, te niezwykle okrutne ludobójstwo, po sprawy gospodarcze, które też tak wyglądają, że my właściwie nie mamy brać udziału w odbudowie Ukrainy, a to przedsięwzięcie, w którym powinniśmy brać udział – mówił dalej.
13:00
Błaszczak:
Trzeba zadać pytanie, który z prezydentów nie podpisze wysłania wojsk na Ukrainę. Trzaskowski jest tu niewiarygodny
– Donald Tusk razem z szefami rządów i prezydentem Francji pojechał do Kijowa w ramach koalicji chętnych. Koalicja chętnych to państwa, które zamierzają wysłać swoje wojska na Ukrainę. […] Choć dziś zarzekają się rządzący, że wojska nie wyślą, to proszę pamiętać o tym, że chociażby na chwilę przed uderzeniem fali powodziowej na Dolnym Śląsku Donald Tusk twierdził, że prognozy nie są przesadnie alarmujące – powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej.
– Proszę pamiętać też o zobowiązaniach, które podejmował Donald Tusk w czasie kampanii wyborczej, z których się nie wywiązywał. Proszę pamiętać o tym, jak to Donald Tusk określał tych, którzy nielegalnie próbowali przekroczyć granicę polsko-białoruską, twierdził, że to są biedni ludzie, którzy szukają swojego miejsca na Ziemi – kontynuował.
– Urzędujący minister obrony narodowej w Sejmie twierdził, że nie dojdzie do wysłania wojsk polskich na Ukrainę, ale mówił o tym, że przecież potrzebne jest postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej o wysłaniu polskiego wojska za granicę. I to jest istota, bo trzeba zadać pytanie, który z prezydentów takiego postanowienia nie ogłosi, nie podpisze – mówił dalej.
– Z całą pewnością takiego postanowienia nie wyda urzędujący prezydent Andrzej Duda i przyszły prezydent, mamy taką głęboką nadzieję, Karol Nawrocki. A jak się zachowa zastępca Donalda Tuska, Rafał Trzaskowski? Co do tego też wszyscy zdajemy sobie sprawę, że człowiek, który zakłada jedną maskę, potem zdejmuje, zakłada kolejną […] jest zwyczajnie niewiarygodny – dodał.
13:03
Razem krytykuje Hołownię za kilometrówki i przypomina, ile pieniędzy trafiło do Polski 2050:
Mógłby zakończyć to jednym podpisem. Nie chce
„Polska 2050 Szymona Hołowni w tej kadencji na kilometrówki wzięła łącznie 1.18 mln zł. Marszałek mógłby to zakończyć jednym podpisem. Najpierw tłumaczył, że musi o to zapytać posłów, teraz zwala winę na wyborców. Prawda jest taka, że nie chce tego zakończyć” – przekazała na X partia Razem.
To reakcja na fragment programu „Gość Radia Zet”. Szymon Hołownia otrzymał od słuchacza pytanie: „Podczas ostatniej debaty w odpowiedzi na pytanie o poselskie kilometrówki powiedział pan marszałek, że trzeba w demokratyczny sposób ustalić między posłami uczciwszy sposób ich naliczania. Czy zdaje pan sobie sprawę z tego, że dla zwykłego Polaka brzmi to tak, że grupa posłów, która wyspecjalizowała się w wyłudzaniu kilometrówek, ma teraz ustalić między sobą uczciwszą metodę okradania polskiego podatnika?”.
– Za daleko idąca teza, bo proszę pamiętać o początku czy o bazie, na której się poruszamy. A kto wybrał tych posłów? A kto z państwa, którzy dzisiaj też oczywiście często słusznie się oburzają, zapytał kogokolwiek z kandydatów na posłów, których wybierał […] zapytał, czy będziesz uczciwy, czy będziesz, nie będziesz nadużywał kilometrówek – odpowiadał kandydat Trzeciej Drogi.
Polska 2050 Szymona Hołowni w tej kadencji na kilometrówki wzięła łącznie 1.18 mln zł. Marszałek mógłby to zakończyć jednym podpisem. Najpierw tłumaczył, że musi o to zapytać posłów, teraz zwala winę na wyborców. Prawda jest taka, że nie chce tego zakończyć. https://t.co/XuVPkap2vZ
— Razem (@partiarazem) May 14, 2025
13:08
Kaczyński pytany przez dziennikarzy o sprawę mieszkania:
Bardzo bym chciał, żeby państwo uznali, że ta sprawa jest zakończona
– Bardzo bym chciał, żeby państwo uznali, że ta sprawa jest zakończona. Trwają w tej chwili formalności związane z przekazaniem [mieszkania], państwo za chwilę, nie wiem czy dziś czy jutro, czy za 2 dni, sami zobaczą, że znaleźliście się po raz kolejny w sytuacji, w której widać, że kierujecie się nie względami odnoszącymi się do prawdy, tylko względami zupełnie innymi. Przykro mi państwo o tym mówić, ale tak po prostu jest – stwierdził Jarosław Kaczyński na konferencji prasowej.
14:15
Mentzen udostępnia film:
Przekonujecie mnie, że banderyzm jest u was dalej żywy, nigdy nie wejdziecie do NATO
– Mam coraz bardziej dosyć naszego kartonowego państwa. Po mojej wizycie we Lwowie dostałem maila z groźbami od Ukraińców. Od razu to zgłosiłem odpowiednim służbom. Od tego czasu minęły już prawie trzy miesiące i sprawców oczywiście nie udało się znaleźć – napisał na platformie X Sławomir Mentzen.
– Teraz dostałem kolejne groźby od tych samych ludzi, tym razem w formie nagrania. Machają tym samym przerobionym zdjęciem mojej rodziny, której wtedy wysłali mi mailem – pisze dalej kandydat Konfederacji.
– Każdą taką akcją tylko mnie przekonujecie, że banderyzm jest u was dalej żywy. Jeśli będę miał na to wpływ, to nigdy nie wejdziecie do NATO, nie będzie u was naszych żołnierzy, a w Polsce przestaniecie dostawać jakikolwiek socjal. Nie jesteście u siebie, macie się dostosować do naszej kultury, naszego prawa i polskiego języka. A jak nie potraficie, to szerokiej drogi na front, nikt was tu zatrzymywać nie będzie – kontynuował.
Mam coraz bardziej dosyć naszego kartonowego państwa. Po mojej wizycie we Lwowie dostałem maila z groźbami od Ukraińców. Od razu to zgłosiłem odpowiednim służbom.
Od tego czasu minęły już prawie trzy miesiące i sprawców oczywiście nie udało się znaleźć. Teraz dostałem kolejne… pic.twitter.com/1YNxZTJmj2
— Sławomir Mentzen (@SlawomirMentzen) May 14, 2025
14:32
Kaczyński o stosunkach PL-USA i ew. zwycięstwie Nawrockiego:
Z czasem stworzony zostanie rząd PiS z ewentualnymi sojusznikami
– Oczywistą oczywistością jest to, że stosunki polsko-amerykańskie będą bardzo dobre tylko wtedy, gdy prezydentem zostanie Karol Nawrocki, a z czasem, po wyborach, stworzony zostanie rząd Prawa i Sprawiedliwości z ewentualnymi sojusznikami. Pełna mobilizacja – napisał Jarosław Kaczyński w social media.
Oczywistą oczywistością jest to, że stosunki polsko-amerykańskie będą bardzo dobre tylko wtedy, gdy prezydentem zostanie Karol Nawrocki, a z czasem, po wyborach, stworzony zostanie rząd Prawa i Sprawiedliwości z ewentualnymi sojusznikami. Pełna mobilizacja.
Do zwycięstwa…— Jarosław Kaczyński (@OficjalnyJK) May 14, 2025
14:34
Tusk ogłasza działania po tragedii na Uniwersytecie Warszawskim:
Wystąpiłem właśnie do prezydenta
„Wystąpiłem właśnie do Prezydenta o przyznanie odznaczeń strażnikowi, który został ranny w czasie próby obezwładnienia mordercy z Uniwersytetu Warszawskiego oraz dla interweniującego oficera SOP. Przyznałem także obu nagrody finansowe. Dzieci ofiary otrzymają renty specjalne” – napisał na X premier Donald Tusk.
Wystąpiłem właśnie do Prezydenta o przyznanie odznaczeń strażnikowi, który został ranny w czasie próby obezwładnienia mordercy z Uniwersytetu Warszawskiego oraz dla interweniującego oficera SOP. Przyznałem także obu nagrody finansowe. Dzieci ofiary otrzymają renty specjalne.
— Donald Tusk (@donaldtusk) May 14, 2025
15:08
Nawrocki:
Nie możemy 18 maja dać zabrać Polski tym, którzy w nią nie wierzą
– My w Polskę musimy wierzyć, Polskę musimy kochać, z Polski musimy być dumni, a 18 maja nie możemy dać zabrać Polski tym, którzy w Polskę nie wierzą i chcą nam zabrać nasze aspiracje, a więc jej marzenia – stwierdził Karol Nawrocki w Bolesławcu.
– Tu jest Polska, tu są nasze wartości, tu jest nasz język, tu jest nasza polska waluta, polski złoty, której nie damy zabrać. Będziemy płacić polską gotówką, a ja jako prezydent będę jej bronił. Tu są te wartości, które zbudowały ten naród w ciągu 1000 lat i nikomu, jako prezydent Polski, nie pozwolę nam ich zabrać. Tu jest Polska i Polska zostanie, a Polska musi być Polską – kontynuował.
15:09
Nawrocki uderza w Tuska za krytykę Trumpa:
Nie możemy obrażać najpotężniejszego człowieka na świecie
– Nie możemy obrażać, jak zrobił premier Donald Tusk, najpotężniejszego człowieka na świecie, Donalda Trumpa, tylko dlatego, że z nim się nie zgadzamy. Będę silnym prezydentem na trudne czasy, zadbam o nasze relacje ze Stanami Zjednoczonymi i zadbam o głośny, mocny głos Polski w Unii Europejskiej. Chcemy być w Unii, chcemy być w Unii, ale chcemy mówić, że tu jest Polska i do takiej Unii wchodziliśmy, która musi uszanować naszą ojczyznę – powiedział Karol Nawrocki w Bolesławcu.
15:11
Zandberg uderza w Wyborczą:
Aż się przypomina 1997. Stawali wtedy na uszach, by pomóc liberałom
„Aż się przypomina 1997. Wyborcza stawała wtedy na uszach, by pomóc liberałom i zepchnąć pod próg prospołeczną UP. Jak pisanie bzdur nie wystarczyło, na koniec złamali prawo publikując pseudosondaż tuż przed wyborami. Adam na emeryturze, ale jakościowe dziennikarstwo bez zmian” – napisał na X Adrian Zandberg.
Kandydat Razem odniósł się w ten sposób do publikacji w Gazecie Wyborczej.
Aż się przypomina 1997. Wyborcza stawała wtedy na uszach, by pomóc liberałom i zepchnąć pod próg prospołeczną UP. Jak pisanie bzdur nie wystarczyło, na koniec zlamali prawo publikując pseudosondaż tuż przed wyborami.
Adam na emeryturze, ale jakościowe dziennikarstwo bez zmian xD https://t.co/OvIqmThcDj
— Adrian Zandberg (@ZandbergRAZEM) May 14, 2025
16:01
Hołownia:
PiS i PO są jak Lidl i Biedronka. Ale po najlepsze truskawki idzie się do znanego nam pana na bazar, bo wiemy, że są zdrowe
– Stawką jest to, kto będzie symbolem Rzeczpospolitej Polskiej. Czy RP będzie miała znowu twarz jednego z wielkich dyskontów, supermarketów politycznych. Bo wiecie państwo, jak to jest z polaryzacją. I PiS, i PO są jak Lidl i Biedronka. Chodzimy pomiędzy jednym i drugim, bo są dość blisko. Ale wiemy, że i tak po najlepsze truskawki idzie się do znanego nam pana na bazar, bo wiemy, że one są zdrowe, że nie są pryskane, że są świeże, że można je naszym dzieciom bez obaw dać – powiedział Szymon Hołownia na briefingu prasowym w Wągrowcu.
– W takim kluczu trzeba myśleć o tych wyborach. Wybory parlamentarne to mogą być wybory miedzy Lidlem politycznym a polityczną Biedronką. Natomiast wybory prezydenta to wybory kogoś, kto patrząc nam w oczy, szczerze i autentycznie, mówi że zadba o dobro naszych dzieci. To powinna być dzisiaj największa wartość – stwierdził.
16:29
Hołownia:
Najbliższe 48 godzin będzie o mobilizacji
– To będą decydujące momenty również ze względu na liczby. […] Cała ta historia, całe te najbliższe 48 godzin będzie o mobilizacji. Jeżeli czytamy dzisiaj w sondażach, że deklarowana frekwencja ma wynieść 60%, to znaczy, że 40% Polaków nie pójdzie do wyborów. Jeżeli czytamy dzisiaj, że 25% Polaków wciąż dopuszcza zmianę zdania co do swojego wyboru na ostatniej prostej, to jest to bardzo czytelny sygnał. Jeżeli patrzymy na sondaże preferencji wyborczych, 6-7% mówi: jestem niezdecydowany, jeszcze nie wiem – powiedział Szymon Hołownia na briefingu prasowym w Wągrowcu.
– Przez te najbliższe 2 dni będziemy robili wszystko, z całym ruchem, z moją żoną Ulą, żeby przekonać tych, którzy mówią dziś: „na wybory nie idziemy, ja jeszcze nie wiem, bo w zasadzie dla mnie to jest wszystko jedno”, żeby jednak na wybory poszli – wskazał.
17:48
Trzaskowski:
Te wybory są o prawach kobiet, czy zakończymy erę, w której poprzednia władza je deptała
– Chciałem wam jasno powiedzieć, że wybory prezydenckie to nie jest casting na ulubieńca, tylko to jest naprawdę głos za tym, jak będzie wyglądała Polska i to jest dzisiaj najważniejsze, dlatego, że dzisiaj warto mówić o stawce tych wyborów i o tym, co najważniejsze – stwierdził Rafał Trzaskowski w Międzyrzeczu.
– Te wybory są o prawach kobiet, one są o tym, czy zakończymy tę erę, w której poprzednia władza deptała prawa kobiet i wprowadziła to średniowieczne prawo antyaborcyjne, czy to wreszcie zmienimy – dodał.
17:53
Trzaskowski o problemie alienacji rodzicielskiej i nękaniu w szkołach:
Nie może być dyskryminacji chłopaków
– Też staję przed wami jako ojciec i córki i syna. I też musimy jasno sobie powiedzieć, że nie może być dyskryminacji ani dziewcząt i kobiet, ale nie może też być dyskryminacji chłopaków. Rzadko o tym rozmawiamy, ale przecież widzimy czasami te rozdzierające serce obrazki, kiedy ojcom, którzy nic nie zrobili, odmawia się kontaktów z ich ukochanymi dziećmi, po tym, jak niestety ich małżeństwo się nie udało – powiedział Rafał Trzaskowski w Międzyrzeczu.
– Jasno też musimy mówić, że nie ma miejsca na dyskryminację, nie ma też miejsca na dyskryminację w szkołach, gdzie czasami dyskryminuje się z kolei chłopców. I to są właśnie doświadczenia samorządowca, dlatego, że ja się wsłuchuję w te głosy, które do mnie docierają ze strony dziewczyn, ze strony matek, ale również ze strony chłopców i ze strony ojców – kontynuował.
– Ten standard, w którym zawsze stajemy po stronie atakowanych, zawsze stajemy po stronie wyszydzanych, powinien obowiązywać w całym kraju. Niezależnie od tego, czy to są w danym momencie kobiety, czy to są nauczyciele, czy to są lekarze, czy to są mniejszości seksualne – mówił dalej.
17:55
Trzaskowski:
To wybory również o tym, czy seniorzy będą skazani na naciągaczy i oszustów
– Te wybory również będą o naszych seniorach i znowu to jest pytanie podstawowe czy seniorom będziemy pomagać, czy będziemy korzystali z ich wiedzy i z ich doświadczenia, czy seniorzy będą skazani na naciągaczy i oszustów – powiedział Rafał Trzaskowski w Międzyrzeczu.
18:08
Trzaskowski dziękuje Kaczyńskiemu:
Moment szczerości prezesa na wagę złota
– Nie wiem, czy dzisiaj słyszeliście, jak nie to koniecznie zajrzyjcie do internetu, bo dzisiaj Jarosław Kaczyński jasno mówi: „kto zagwarantuje najlepsze relacje ze Stanami Zjednoczonymi — Rafał Trzaskowski”, sam to powiedział. Moment szczerości prezesa na wagę złota – powiedział Rafał Trzaskowski w Międzyrzeczu.
– Ja mówię o tym, że jesteśmy w stanie budować wspólnotę, że jesteśmy w stanie się porozumieć z każdym, dzisiaj pan prezes jasno dał nam wszystkim do zrozumienia, że w sprawach zasadniczych, jeżeli chodzi o przygotowanie do obrony polskiego interesu w polityce zagranicznej, nawet prezes przyznaje mi rację. Dziękuję panie prezesie, doceniam – kontynuował.
18:10
Trzaskowski:
Europejscy przywódcy rozmawiają z Trumpem, a moi konkurenci się zastanawiają, kto jechał jakim pociągiem. To paranoja
– Zobaczcie, jak ten świat zwariował, jaki jest dziwny. Do Kijowa jedzie nasz premier, kanclerz Niemiec, prezydent Francji, premier Wielkiej Brytanii i oni rozmawiają z Trumpem i przekonują go do tego, żeby wywierać presję na Rosję. To jest dzisiaj olbrzymie zwycięstwo naszej dyplomacji, bo to jest dzisiaj najważniejsze, żeby tej wojny nie wygrał Putin, albo przynajmniej nie mógł przedstawić zwycięstwa jako swojego zwycięstwa i że właśnie presja ma być wywierana na agresorze – powiedział Rafał Trzaskowski w Międzyrzeczu.
– I to robią główni europejscy przywódcy, a ludzie w tej debacie, moi konkurenci się zastanawiają, kto jechał jakim pociągiem. To jest paranoja tego, co dzisiaj obserwujemy. Zamiast się skupić na tym, że Europejczykom się udaje przekonać Amerykanów i prezydenta Trumpa do swojego punktu widzenia, oni szukają tylko dziury w całym – kontynuował.
18:11
Trzaskowski uderza w Nawrockiego ws. mieszkania:
Ich denerwuje, że prawda ujrzała światło dzienne
– Te ostatnie dni pokazały, że te wybory prezydenckie są też po prostu o zwykłej uczciwości, o przyzwoitości, o bezinteresowności. Pamiętajcie o tym, nie dajcie, nie pozwólcie na to, żeby ta ściema, którą uprawia Nawrocki i jego koledzy, zwyciężyła. Oni mają już 7. wersję tego, jak było w rzeczywistości, a na końcu wiecie, co ich denerwuje? Tylko jedno, bo już faktom nawet nie przeczą, ich denerwuje to, że prawda ujrzała światło dzienne – stwierdził Rafał Trzaskowski w Międzyrzeczu.
19:07
Nawrocki:
Najbliższe wybory będą o naszej suwerenności i podmiotowości
– O suwerenności będą właśnie najbliższe wybory 18 maja, o naszej podmiotowości i o naszej suwerenności. O tym, czy decyzje w imieniu całego narodu, obywateli i obywatelek państwa polskiego będzie podejmował decyzje, które ma tylko jedne zobowiązanie – wobec Polski i wobec obywateli, czy będzie je podejmował zastępca Donalda Tuska, a my chcemy decyzji suwerennych i w imieniu narodu polskiego – stwierdził Karol Nawrocki w Jeleniej Górze.
19:08
Nawrocki:
Nie pozwolę Tuskowi składać deklaracji w imieniu koalicji chętnych
– Naszym celem nie jest dzisiaj wysyłanie żołnierzy polskich na Ukrainę i nie pozwolę jako prezydent Polski, premierowi Tuskowi składać deklaracje w imieniu koalicji chętnych za nas – stwierdził Karol Nawrocki w Jeleniej Górze.
19:14
Nawrocki:
Nigdy nie zgodzę się jako prezydent Polski na to, aby za kamień zrzec się reparacji
– Nigdy nie zgodzę się jako prezydent Polski na to, aby za kamień zrzec się reparacji. 6 bln 200 mld zł. To nie jest w interesie narodu polskiego, a jest też w interesie Niemiec, aby w Polsce mieć partnera do dyskusji o naszej przyszłości w UE, w NATO – stwierdził Karol Nawrocki w Jeleniej Górze.
19:22
Nawrocki do Tuska i Trzaskowskiego:
Polskę zalewa fala nielegalnych migrantów
– Drogi panie Rafale, zastępco Donalda Tuska, Polacy już nie wierzą w wasze bajki o waszych międzynarodowych relacjach, o waszych wspaniałych sojuszach. Nie wierzą już w to, że Donald Tusk nie da się nikomu na arenie europejskiej oszukać. Bo nie załatwiacie i nie załatwiliście nic. Polskę zalewa fala nielegalnych migrantów, dostaliście kamień za reparacje, a pan nie w moim imieniu, nie w naszym imieniu zrzekł się reparacji. Jeździ pan w drugim wagonie koalicji chętnych – stwierdził Karol Nawrocki w Jeleniej Górze.
19:26
Nawrocki:
Dojrzeliśmy do tego, aby Polska stała się europejską Doliną Krzemową
– Tak, dziś dojrzeliśmy do tego, aby Polska stała się europejską Doliną Krzemową i jako prezydent Polski zadbam i o fundusz technologii przełomowych i będę dążył do tego, aby nasi zdolni informatycy i przedstawiciele branży technologii przełomowych, nowych technologii właśnie w relacjach z USA, które potwierdziłem spotkaniem z sekretarzami USA i z prezydentem Trumpem, aby dać im oddech – stwierdził Karol Nawrocki w Jeleniej Górze.
19:50
Trzaskowski o komunikacie NASK:
To, że Rosjanie będą ingerować w naszą kampanię, było od początku oczywiste
– Nie mam żadnej konkretnej wiedzy. Natomiast to, że Rosjanie będą ingerować w naszą kampanię, to było od samego początku oczywiste – powiedział Rafał Trzaskowski w rozmowie z Piotrem Witwickim „Gościu Wydarzeń” Polsat News.
Kandydat był pytany o dzisiejszy komunikat NASK dotyczący „możliwej próby ingerencji w kampanię wyborczą” oraz „reklam politycznych na platformie Facebook, które mogą być finansowane z zagranicy”.
– Zresztą widać było, jak rosyjska propaganda się uaktywniła w momencie, kiedy premier Tusk, kanclerz Niemiec, prezydent Francji i premier Wielkiej Brytanii byli w Kijowie. Rosyjska propaganda wtedy działała na 200% i na pewno będzie działać również w wyborach prezydenckich w Polsce – mówił dalej.
– Jeżeli pyta pan o rosyjską propagandę, to wydaje mi się, że przynajmniej w tej jednej sprawie wszyscy kandydaci w wyborach prezydenckich w Polsce powinni mówić jednym głosem. Nie ma zgody na rosyjską propagandę, powinnismy robić absolutnie wszystko, żeby z nią walczyć – wskazał.
19:59
Trzaskowski:
Każdy cudzoziemiec, który łamie prawo w Polsce, będzie deportowany
– Każdy cudzoziemiec, który będzie łamał prawo w Polsce, będzie łamał prawo w Warszawie, będzie deportowany. I przypominam, że właśnie dzięki również moim interwencjom polski rząd deportował dziesiątki obywateli innych państw, którzy łamali prawo. I będzie rząd i minister, i policja kontynuować tego typu deportacje, tak mnie zapewnili – powiedział Rafał Trzaskowski w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.
20:11
Trzaskowski o ujawnieniu danych pana Jerzego:
Należało postąpić uważniej, rozmawiałem ze sztabem
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych poinformował o podjęciu z urzędu sprawy ujawnienia danych osobowych Jerzego Ż. przez Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego.
Rafał Trzaskowski w „Gościu Wydarzeń” Polsat News został zapytany, czy nie należało postępować uważniej, udostępniając wpis z danymi.
– Tak, należało. Rozmawiałem o tym z moim sztabem. Zresztą ten wpis został usunięty. Te dane osobowe politycy PiS-u podawali na lewo i prawo, ale nikt inny nie powinien podawać tych danych. Dlatego ten wpis został usunięty – stwierdził kandydat.
– Trzeba pilnować danych osobowych i trzeba na to zwracać uwagę. Ja swoim ludziom zwróciłem na to uwagę. I tyle, trzeba się w takim momencie zachować, tak jak myśmy się zachowali – dodał.
20:18
Trzaskowski:
Spotykałem osoby, które mówiły, że w I turze zagłosują na Mentzena, a w II turze na mnie
– Ja będę rozmawiał z każdym, kto chce ze mną rozmawiać. Spotykałem mnóstwo osób, które mówiły mi, że w I turze będą głosowali na kogoś innego, a w II turze zagłosują na mnie. Również tych, którzy mówili, że w I turze oddadzą głos na Sławomira Mentzena, a w II turze zagłosują na mnie – powiedział Rafał Trzaskowski w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.
20:21
Trzaskowski:
Będę poruszał tematy ważne dla tych, którzy zagłosują w I turze na innych polityków: Biejat, Zandberga, również Mentzena
– Jeżeli mnie pytają ludzie o to, jaką mam politykę np. wobec młodych ludzi czy wobec podatków – bo jestem oczywiście przeciwnikiem wprowadzania nowych podatków – będę poruszał oczywiście te tematy, które są ważne dla tych, którzy zagłosują w I turze na innych polityków. I na Magdalenę Biejat, i na Adriana Zandberga, również na Sławomira Mentzena – powiedział Rafał Trzaskowski w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.
20:25
Trzaskowski:
Jestem kandydatem środka, centrum, kandydatem racjonalnym
– Ja jestem kandydatem środka i kandydatem centrum, kandydatem racjonalnym. Jeżeli mam tych kontrkandydatów i kontrkandydatek, nazwijmy, po stronie demokratycznej 8 czy 9 osób, to nic dziwnego, że to poparcie się w I turze rozkłada – powiedział Rafał Trzaskowski w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.
– Ja będę walczył o to, żeby to poparcie – jeżeli oczywiście będę w II turze, a wszystko na to wskazuje – odzyskać – dodał.
20:30
– Mnie prywatne media nie kochają. Tych wieców, tych tysięcy osób, tak jak dzisiaj tutaj nie zobaczycie w platformerskim TVN24 i nie zobaczycie w pisowskiej Telewizji Republika. Warszawski salon co i rusz wypisuje w Gazecie Wyborczej oburzone artykuły, jak w ogóle śmiem kandydować. A was i tak tutaj są tysiące – powiedział Adrian Zandberg w Krakowie.
– Można nie mieć poparcia multimilionerów, można nie mieć poparcia wielkiego biznesu, ale to nie jest potrzebne, kiedy są z tobą tysiące zwykłych, ciężko pracujących ludzi – kontynuował.
20:32
– To jest moja kampania i ja biorę za nią pełną odpowiedzialność. Ja nie mam takiego poczucia, że potrzebuję się wspierać kimkolwiek z zewnątrz. Wystarczy wsparcie Polek i Polaków, o nie zabiegam – powiedział Rafał Trzaskowski w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.
– Ja nie mam żadnego problemu, żeby się z kimś spotkać. Natomiast w kampanii wyborczej wyglądałoby to jak szukanie poparcia, a ja potrzebuję wsparcia Polek i Polaków, a nie zagranicznych polityków – stwierdził.
– Czy chciałbym się spotkać i porozmawiać z Barackiem Obamą? Oczywiście, bo to bardzo ciekawa osoba. Natomiast nie w formie wsparcia 3 dni przed I turą wyborów – zaznaczył.
20:38
Zandberg:
Kraków to miasto, w którym świetnie widać bankructwo polityki mieszkaniowej 20 lat POPiS-u
– Spotykamy się w Krakowie. Jednym z tych miast, które są najmocniej dotknięte przez trwający od lat w Polsce kryzys mieszkaniowy. To jest miasto, w którym ludzie muszą oddawać połowę tego, co zarobią, 60% tego, co zarobią, żeby wynająć byle kąt, w którym mieszkają. To jest miasto, w którym znaczna część ciężko pracujących ludzi nie ma zdolności kredytowej, żeby kupić sobie choćby najlichszy dach nad głową – powiedział Adrian Zandberg w Krakowie.
– To jest miasto, w którym świetnie widać bankructwo polityki mieszkaniowej 20 lat POPiS-u – kontynuował.
20:43
Trzaskowski o sprawie mieszkania:
Cała Polska widzi, że Nawrocki zachował się jak cwaniak
– Cała Polska obserwuje te tłumaczenia Nawrockiego i nikogo to nie przekonuje. Pokazałem całej opinii publicznej [podczas debaty] jego własne oświadczenie, w którym mówił, że będzie się zajmował tym panem, od którego to mieszkanie pozyskał, do końca, a ten pan jest w DPS-ie. W związku z tym cała Polska widzi, że Nawrocki się zachował jak cwaniak – powiedział Rafał Trzaskowski w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.
20:43
Zandberg:
To nie przypadek, że politycy z rządzących teraz partii przyjmują olbrzymie wpłaty od deweloperów
– Od 20 lat na przemian rządzi Platforma i Prawo i Sprawiedliwości i od 20 lat kolejne rządy mają tylko jeden pomysł na mieszkania. Ten pomysł polega na tym, żeby pompować miliardy złotych z budżetu państwa w formie dopłat na konta firm deweloperskich – powiedział Adrian Zandberg w Krakowie.
– Zamiast przeznaczyć sensowne pieniądze na budownictwo społeczne, zamiast uruchomić państwowy program budowy mieszkań na wynajem, od 20 lat pasą największe firmy deweloperskie, pompują publiczne środki tak, żeby rozdmuchiwać ich zyski i nakręcać ceny mieszkań – kontynuował.
– Żeby skończyć z tą absurdalną polityką […] musimy też skończyć z POPiS-em. Bo to naprawdę nie jest przypadek, że ci politycy, politycy z tych partii, które teraz rządzą, najpierw ochoczo przyjmują olbrzymie wpłaty od właścicieli firm deweloperskich […] od tych samych ludzi, którzy później korzystają na dopłatach – mówił dalej.
20:54
Zandberg:
Na kryzysie publicznej ochrony zdrowia zarobią prywatne firmy medyczne, które sponsorują Campus Polska
– Znaczna część tej klasy politycznej chce z premedytacją doprowadzić do prywatyzacji ochrony zdrowia. Bo tylko tak można zrozumieć przyjęcie budżetu państwa, w którym brakuje 20 miliardów złotych na normalne funkcjonowanie polskich szpitali – powiedział Adrian Zandberg w Krakowie.
– Tylko tak można zrozumieć to, że mimo tego, że ostrzegały przed tym organizacje pracowników, lekarzy, pielęgniarek, nawet związek pracodawców, to większość rządowa i tak przepchnęła budżet […], który oznacza katastrofę finansową pod koniec roku, który oznacza zamykanie oddziałów szpitalnych i tysiące osób, które stracą zdrowie i życie, bo po prostu nie będzie pieniędzy na ich leczenie – kontynuował.
– Na kryzysie publicznej ochrony zdrowia, na zapaści publicznej ochrony zdrowia, są też tacy, którzy skorzystają i bardzo dużo zarobią. To są prywatne firmy medyczne. […] Zarobią na tym prywatne firmy medyczne. Dokładnie te same prywatne firmy medyczne, które sponsorują Campus Polska Rafała Trzaskowskiego – dodał.
21:01
Zandberg:
Jesteśmy 20. gospodarką świata, ale korzysta z tego głównie bardzo skromna liczebnie elita
– Jesteśmy 20. gospodarką świata, ale z tego, że jesteśmy 20. gospodarką świata, dzisiaj korzysta w przeważającym stopniu bardzo skromna liczebnie w Polsce gospodarcza elita, a w dużo mniejszym większość ciężko pracujących pracowników. I to trzeba w końcu zmienić – powiedział Adrian Zandberg w Krakowie.
21:15
Zandberg:
Ważnych zadań nie załatwią za polityków biznesmeni, korporacje, ani UE
– To są ważne zadania, które będą stały przed władzami naszego kraju w ciągu najbliższych kilku lat. Postawienie na nogi publicznej ochrony zdrowia. […] To są inwestycje w naukę, w uniwersytety, w równość szans. To są inwestycje w energetykę, których potrzebujemy, żeby nasza gospodarka nie stanęła w miejscu, kiedy stare elektrownie węglowe po prostu się wyczerpią, a to się stanie w ciągu najbliższych 10 lat – powiedział Adrian Zandberg w Krakowie.
– Tych wszystkich spraw za polityków nie załatwi rynek […] nie załatwią ani bogaci biznesmeni, którzy im opłacają kampanie wyborcze, ani korporacje, ani, szczerze mówiąc, także Unia Europejska, której duże kraje, Niemcy, Francja, same dzisiaj są w gospodarczych tarapatach. Tę rolę musi wziąć na siebie sprawne, aktywne i silne polskie państwo – kontynuował.
21:21
Zandberg:
Trzaskowski i Nawrocki weszli w licytację z Mentzenem, kto szybciej zwinie polskie państwo
– Bardzo, bardzo złą rzeczą, która działa się w tej kampanii wyborczej, było to, że najpierw mało zaskakująco do gry wszedł pan Mentzen, który jest zwolennikiem państwa słabego, państwa minimum, państwa, które nie bierze za nic odpowiedzialności – powiedział Adrian Zandberg w Krakowie.
– Ale potem w licytację z panem Mentzenem, kto szybciej zwinie polskie państwo, kto szybciej z polskiego państwa zrobi państwo minimum, weszli kandydaci i Platformy i PiS-u. Bo uwierzyli, że to będzie dla nich wyborczo opłacalne – kontynuował.
– Trzaskowski i Nawrocki zaczęli opowiadać jakieś dyrdymały, o tym, że trzeba chronić biedne staruszki przed podatkiem antyspekulacyjnym, o tym, że nie możemy uregulować sytuacji na rynku mieszkaniowym, bo to zaszkodzi firmom deweloperskim, o tym, że nie wolno opodatkować najbogatszych, multimilionerów, miliarderów żadnym podatkiem majątkowym – mówił dalej.
polecane
Doszło do lapsusa i pomyłki, tak naprawdę chodziło o Ukrainę
- Przydacz o słowach Trumpa
news
Prezydent zmusił rząd do ustępstw ws. 800+ i ochrony zdrowia dla cudzoziemców. Koalicja częściowo zaczęła działać w interesie Polaków
- Bogucki
Gorący temat
Gorący temat
Te słowa muszą budzić nasz niepokój
- Szłapka o rzekomej wypowiedzi Trumpa
Gorący temat
Niepotrzebnie ktoś z otoczenia prezydenta wlał do tej dyskusji ogień polityczny
- Szłapka o incydencie w Wyrykach
Gorący temat