Relacja Live

09.01.2025

07:42

Polityczny plan czwartku: Sejm o budżecie i obowiązkowych badaniach dla myśliwych, Kosiniak-Kamysz w Ramstein, Nawrocki i Mentzen w trasie

Sejm wznowi obrady o 9:00 od serii pytań w sprawach bieżących, a o 11:30 wysłucha – na wniosek Lewicy – informacji bieżącej ws. cyfrowych priorytetów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie cyberbezpieczeństwa i rozwoju AI.

O 13:00 Sejm przystąpi do I czytania rządowego projektu, który ma dostosować polskie prawo w związku z przystąpieniem Polski do Prokuratury Europejskiej. O 14:30 rozpocznie się I czytanie zgłoszonego przez PSL projektu nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego w zakresie wprowadzenia „ślepego pozwu”. Natomiast o 16:00 posłowie i posłanki pochylą się nad projektem Polski 2050 dot. obowiązku okresowych badań lekarskich dla myśliwych. Ta ustawa to pole konfliktu między formacją Szymona Hołowni a PSL.

O 17:30 ma rozpocząć się godzinny blok głosowań, w ramach którego Sejm m.in. rozpatrzy poprawki Senatu do ustawy budżetowej na 2025 rok, zdecyduje ws. uzupełnienia porządku dziennego o informację szefa MSWiA odnośnie „liczby przestępstw popełnionych przez cudzoziemców w latach 2015-2024”, czy też dokona zmian w składach osobowych komisji sejmowych.

O 9:30 zbierze się sejmowa komisja nadzwyczajna ds. usuwania skutków wrześniowej powodzi, podczas której pełnomocnik rządu Marcin Kierwiński przedstawi informację nt. bieżącej sytuacji obszarów dotkniętych klęską.

O 14:00 marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska spotka się ze Swiatłaną Cichanouską. Liderka białoruskiej opozycji demokratycznej spotka się również z prezydentem Andrzejem Dudą, o 18:00.

***

Szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz udaje się na spotkanie Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy w amerykańskiej bazie lotniczej w Ramstein w Niemczech. Spotkanie poświęcone będzie aktualnym potrzebom sprzętowym Sił Zbrojnych Ukrainy oraz podsumowaniu dotychczasowej działalności Grupy. Ok. 16:00 zaplanowano spotkanie wicepremiera z mediami.

O 9:00 odbędzie się briefing prasowy ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz wiceministra Arkadiusza Marchewki dot. wyników polskich portów morskich za 2024 r. oraz planów inwestycyjnych na bieżący rok. Z kolei na 13:00 przewidziano briefing Klimczaka oraz pełnomocnika rządu do spraw CPK Macieja Laska.

O 12:00 odbędzie się briefing prasowy ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego po spotkaniu z przedstawicielami Copa Cogeca.

Popierany przez PiS kandydat na prezydenta Karol Nawrocki udaje się do woj. warmińsko-mazurskiego. Na 13:45 zaplanowano briefing prasowy w Bemowie Piskim, o 15:00 ma udać się na spotkanie z rolnikami w Piszu, a o 18:00 w Olecku przewidziano spotkanie z mieszkańcami.

Z kolei kandydat Konfederacji na prezydenta Sławomir Mentzen odbędzie spotkania w województwie mazowieckim: w Makowie Mazowieckim (o 16:00), w Pułtusku (o 18:00) oraz w Płońsku (o 20:00).

O 12:30 w Sejmie odbędzie się konferencja prasowa przewodniczącego KP PiS Mariusza Błaszczaka, rzecznika PiS Rafała Bocheneka oraz posłanki Olgi Semeniuk-Patkowskiej.


08:02

Petru o słowach Nawrockiego:

Mylił się albo kłamał

Za czasów PiS-u wzrost gospodarczy był 0%, teraz jest perspektywa 3%, czyli pierwsza [teza] jest nieprawdziwa. Punkt drugi – CPK będzie realizowane, w związku z czym to kolejna nieprawdziwa informacja. Drożyzna za czasów PiS-u była 18%. No tak [w jednym punkcie], a tu 13% było średniorocznie, tutaj mówimy o tempie wzrostu cen koło 3,5%. Czyli we wszystkich trzech przypadkach mylił się albo kłamał [Karol Nawrocki] – stwierdził Ryszard Petru w „Graffiti” Polsat News.


08:06

Petru:

�PiS mówił o CPK, w który w ogóle nie inwestował


PiS mówił o CPK, a w CPK w ogóle nie inwestował. To łatwo powiedzieć sobie, róbcie program za 200 mld, 150 mld zł, nie rozbudowując Okęcia, które teraz już pęka w szwach. To, co my robimy, rozbudowujemy Okęcie, jednocześnie budujemy CPK i to wszystko musi być płynnie skoordynowane – stwierdził Ryszard Petru w „Graffiti” Polsat News.


08:15

Petru o Nawrockim:

On jest skrajnym konserwatystą i Polacy muszą o tym wiedzieć


Wiele na to wskazuje, że jednak ustawa pozwalająca do 12. tygodnia usunąć ciążę zostanie przejęta prędzej czy później przez Sejm, a ta postawa pana Nawrockiego tak naprawdę pozycjonuje go skrajnie na prawo, nawet w stosunku do wielu posłów PiS-u i dobrze, żeby to wybrzmiało – stwierdził Ryszard Petru w „Graffiti” Polsat News.

On jest skrajnym konserwatystą i Polacy muszą o tym wiedzieć – mówił dalej.


08:21

Petru o tweecie Zembaczyńskiego:

Jestem zaskoczony, szukanie dziury w całym


Jest neutralny [termin wyborów prezydenckich]. Nie rozumiem [tweeta Witolda Zembaczyńskiego], dlatego że akurat na Dzień Dziecka się nie wyjeżdża poza miasto, więc bez przesady. To dobry termin, każdy termin ma jakieś wady i na pewno też majówka w środku. Takie terminy są jakie są, nie ma co dyskutować. Jestem zaskoczony, bo szukanie dziury w całym – stwierdził Ryszard Petru w „Graffiti” Polsat News.


08:25

Petru o Nawrockim:

Jeżeli jest taki twardy, to niech przyzna, że jest kandydatem PiS-owskim

Jeżeli jest taki twardy [Karol Nawrocki], to niech przyzna, że jest kandydatem PiS-owskim. Niech przyzna, że to wszystko jest ustalone z PiS-em, że z PiS-em ustala te przekazy i niech Polakom to powie, a niech nie udaje osoby niezależnej – stwierdził Ryszard Petru w „Graffiti” Polsat News.


08:26

Horała:

Druga część uchwały PKW ma charakter opinii publicystycznej, bez mocy prawnej

– Ja mu [Andrzejowi Domańskiemu] odpowiadam: wypłacić. Ponieważ jeżeli zajrzy do konstytucji i ustawy o PKW lub jakiejkolwiek innej ustawy, nigdzie nie znajdzie tam przepisu, że PKW jest organem powołanym do oceniania prawidłowości lub nieprawidłowości SN, jego izb i tak dalej. Więc ta część [paragraf 2] uchwały PKW ma charakter opinii publicystycznej, bez mocy prawnej, bo PKW nie ma takiego prawa – powiedział Marcin Horała w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.

Konstytucja stanowi, że organy państwa działają na podstawie i w granicach prawa. Więc jeżeli nawet uznamy, że te wszystkie opinie dotyczące Izby Kontroli Nadzwyczajnej są prawdziwe, to nadal to PKW to nie jest organ, który to może w sposób wiążący stwierdzić – kontynuował.


08:34

Horała o kolejnych krokach PiS ws. subwencji:

Trzeba będzie wyczerpać drogę prawną

– W tym momencie raczej nie można w Polsce liczyć na prokuraturę, która przeprowadzi prawidłowo postępowanie. Sądy jeszcze się trafiają… No chociażby [odwołanie do Naczelnego Sądu Administracyjnego]. Drogę prawną tutaj trzeba będzie wyczerpać, ale również trybunały europejskie – powiedział Marcin Horała w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24, pytany o to, co zrobi PiS, jeżeli PKW zaleci ministrowi finansów, że nie powinien wypłacać im pieniędzy.


08:48

Horała:

Być może na tym pikniku wojskowym padły 2-3 słowa za dużo. Ale on nie zmienił wyniku wyborów

– Być może na tym pikniku [wojskowym w Uniejowie] można powiedzieć, że padły 2-3 słowa za dużo. Robienie z tego gamechangera w kampanii wyborczej jest absurdalne. Pan doskonale wie, że czy ten piknik by się odbył, czy się nie odbył, wynik wyborów byłby taki sam. Nie wiem, ile zmienił… Ułamek promila? – powiedział Marcin Horała w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


08:52

Wassermann o Domańskim:

Widać, że jest bardzo wystraszony i nie bardzo wie, co zrobić

– To jest śmieszne, co robi minister Domański i to jest śmieszne, co panowie tutaj opowiadają, tzn. wykładnia jest bardzo prosta i bardzo oczywista, nie ma tutaj żadnej dyskusji, ja pomijam kwestię tego, że panowie z aktualnie rządzącej koalicji po prostu zaprzeczają swoim słowom, które wypowiadają wcześniej – powiedziała Małgorzata Wassermann w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w programie „Gość Radia ZET”.

– Pan Domański powiedział, że jak będzie uchwała PKW, to on będzie zobowiązany do wypłaty pieniędzy. Ma uchwałę PKW i w tym momencie ma jeszcze ogromny problem, dlatego że widać, że jest bardzo wystraszony i nie bardzo wie, co ma zrobić. Trzeba popatrzeć na jego minę i trzeba popatrzeć, jak on się zachowuje – kontynuowała.


08:55

Wassermann:

Pociągniemy do odpowiedzialności wraz z odsetkami i odszkodowaniem każdego, kto bezprawnie przetrzymuje nam pieniądze

– Żadna władza nie trwa wiecznie i my też o tym wiemy i my na pewno rozliczymy to nie tylko w sposób karny, ale też finansowy, pociągniemy do odpowiedzialności wraz z odsetkami i odszkodowaniem każdego, kto bezprawnie przetrzymuje nam pieniądze – powiedziała Małgorzata Wassermann w Radiu ZET.

– O wyroku będzie orzekał sąd – kontynuowała, pytana, czy PiS chce wsadzić ministra Domańskiego do więzienia.


09:06

Wassermann sugeruje, że premier inspiruje medialne ataki na szefa MON i Hołownię:

Niech Kosiniak-Kamysz czyta, co wyprawia co z nim Tusk

– My nie oczekujemy, żeby pan minister Kosiniak-Kamysz płakał, niech on bardziej płacze może nad swoją rolą i czyta, co wyprawia z nim Tusk w internecie – powiedziała Małgorzata Wassermann w Radiu ZET, pytana o słowa Władysława Kosiniaka-Kamysza: „PSL-owi zabrano dziesiątki milionów […] za maleńki błąd […]. Nikt nie płakał nad PSL-em […]. My nie będziemy płakać nad PiS-em”.

– Przecież nikt nie jest dzieckiem i wiemy, że te artykuły, które uderzają zarówno w ministra Kosiniaka-Kamysza jak i w pana marszałka Hołownię, już tak żenujące, że się nawet posuwają do tego, że oceniają ubiór jego małżonki na gali, to jest naprawdę żenujące – kontynuowała.

– A my żeśmy się dzisiaj urodzili? A te wszystkie artykuły, które np. płyną i które są wprost z akt, które są w prokuraturze, to dziennikarze mają skąd? – mówiła dalej, pytana, czy Donald Tusk inspiruje dziennikarzy do ataków na Władysława Kosiniaka-Kamysza i Szymona Hołownię.


09:13

Wassermann:

Morawiecki nigdy nie zgodził się na Zielony Ład w obecnie proponowanym kształcie

– Nigdy Mateusz Morawiecki nie zgodził się na zapisy Zielonego Ładu w takim kształcie, w jakim są proponowane w tym momencie, mówię o tych zapisach, które są wymierzone w polskie rolnictwo – powiedziała Małgorzata Wassermann w Radiu ZET.

– Pan premier Morawiecki tłumaczył wielokrotnie, że nie ma czegoś takiego, jak weto i nic to nie daje, tak samo jak opuszczenie [posiedzenia Rady Europejskiej], bo wtedy po prostu nie ma stanowiska tego organu – kontynuował.


09:18

Wassermann:

Jestem całym sercem z PiS, ale z dużą sympatią spoglądam w kierunku Konfederacji, często zgadzam się z Polską 2050

– Jestem całym sercem z Prawem i Sprawiedliwością od początku do końca, żadna inna partia nie jest mi bliska, chociaż bym powiedziała, że każde rozwiązania dobre dla Polski są mi bliskie i z dużą sympatią spoglądam w kierunku Konfederacji – powiedziała Małgorzata Wassermann w Radiu ZET.

– Ponieważ ja posiadam poglądy takie mocno wolnorynkowe […] bardzo często czy często zgadzam się z poglądami reprezentowanymi przez np. Polskę 2050, np. bardzo mocno optuję za tym, aby został zrealizowany ten punkt mówiący o obniżeniu składek zusowskich – kontynuowała.


09:24

Nawrocki:

Rząd powinien natychmiast powrócić do niższych stawek VAT na żywność, prąd i gaz

Rząd powinien natychmiast powrócić do niższych stawek VAT na żywność, prąd i gaz. To kluczowe dla polskich konsumentów oraz naszej gospodarki! – napisał w social media Karol Nawrocki.


09:31

Wassermann o Romanowskim i swoich rozmowach z politykami koalicji rządzącej:

Powiedzieli, że źle zrobił, że uciekł, bo sąd by mu to uchylił

– Marcin Romanowski został postawiony w bardzo trudnej sytuacji, ja chcę to powiedzieć na antenie, bo to jest dla mnie bardzo bulwersujące, mianowicie jego posiedzenie było w poniedziałek, w piątek jeszcze był Sejm. I w piątek poszła taka informacja po Sejmie, ja ją dostałam od posłów koalicji rządzącej, od razu powiem, że nie powiem od kogo […] że on będzie w poniedziałek aresztowany – powiedziała Małgorzata Wassermann w Radiu ZET.

– Ja powiedziałam, że to jest niemożliwe, bo moim zdaniem nie ma przesłanek i żaden sąd się na to nie zdecyduje i na to usłyszałam: to jest już przesądzone. […] Do rozmowy wróciliśmy z niektórymi później, przy kolejnym Sejmie, gdzie powstała kwestia pana Romanowskiego i ja powiedziałam: […] naprawdę rozpętacie piekło w Polsce, oni mi powiedzieli, że źle zrobił, że uciekł, bo przecież na pewno by mu sąd odwoławczy to uchylił, cytuję – kontynuowała.


10:21

Kaczyński o prezydenturze Trumpa:

Daleko idące zmiany, pewnego rodzaju trzęsienie ziemi

Będziemy mieli do czynienia z bardzo daleko idącymi zmianami, można nawet powiedzieć, że z pewnego rodzaju trzęsieniem ziemi. Choćby weźmy sprawy ekonomiczne, bardzo wysokie cła wobec Chin, ale także wobec UE. Z tego już niekoniecznie musimy się cieszyć, ale to jest zapowiadane. Nowa polityka energetyczna, która może całkowicie wywrócić to wszystko, co się zwykle ujmuje dwoma słowami – Zielony Ład, bo nie da się tego prowadzić, jeżeli rzeczywiście Amerykanie, jak to oni mówią, będą wiercić, wydobywać, etc. etc. – stwierdził Jarosław Kaczyński w rozmowie z wPolsce24.

Jest oczywiście dla nas bardzo ważna sprawa wojny ukraińskiej. Polskie społeczeństwo chce, żeby ona się zakończyła. No i sądzę, że prezydent Trump będzie też do tego bardzo energicznie dążył. Na jakich warunkach – tego nie jestem w stanie w tej chwili powiedzieć – mówił dalej prezes PiS.


10:22

Kaczyński o Trzaskowskim:

Prymitywne przemalowywanie się

Wydaje się, że to idzie naprawdę bardzo przyzwoicie [kampania Karola Nawrockiego]. Natomiast to, co jest takim elementem niezwykle się narzucającym, trudnym do pominięcia, jeżeli chodzi o drugą stronę, mówię przede wszystkim o prezydencie Trzaskowskim, to jest kłamstwo, przemalowywanie się, ale już tak prymitywne, że trudno wręcz uwierzyć, że ktoś w to może uwierzyć. Ale wiem, że są tacy, którzy mu wierzą – stwierdził Jarosław Kaczyński w rozmowie z wPolsce24.


10:23

Tomczyk o brakach w wojsku za czasów Macierewicza:

Sabotaż polskiej armii

– Rok 2025 na pewno będzie rokiem przełomowym, jeżeli chodzi o indywidualne wyposażenie żołnierzy […] skończyliśmy kwestię wymianów hełmów stalowych […] ale to, co zastaliśmy rok temu, wtedy, kiedy objęliśmy rządy w Polsce, to był jednak taki obraz rozpaczliwy. Brakowało podstawowych rzeczy w jednostkach Wojska Polskiego, takich jak mundury polowe, takich jak karimaty […] braki były gigantyczne – powiedział Cezary Tomczyk podczas posiedzenia Sejmu.

Żołnierze bez peleryn przeciwdeszczowych i kurtek zimowych

– Na granicy […] przez dwa lata funkcjonowania tysięcy żołnierzy, nie pomyślano o tym, żeby żołnierzy zabezpieczyć w peleryny przeciwdeszczowe. […] Żołnierz, który przy -20 stopniach na Podlasiu stał na pasku na granicy, nie miał kurtki zimowej. […] Co żołnierz zamiast kurtki zimowej miał? Polar i tzw. ceratex […] to żołnierze wymyślili tę nazwę i ona odpowiednio oddaje jakość tego materiału – kontynuował wiceminister obrony narodowej.

– Jedną z pierwszych decyzji Antoniego Macierewicza wtedy, kiedy objął urząd ministra obrony narodowej […] był sabotaż polskiej armii, który polegał na tym, że zrezygnowano z zakupów mundurów dla polskiego wojska – mówił dalej.

Wstrzymanie i unieważnienie procedur

– 9 maja 2016 roku szef inspektoratu wsparcia sił zbrojnych na ustne polecenie podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, pana Bartłomieja Grabskiego, który był członkiem kierownictwa Antoniego Macierewicza, nakazał wstrzymać i unieważnić wszystkie procedury o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy umundurowania dla polskiej armii ujętych w planie zakupu środków materiałowych w latach 2016-2022 oraz w planie zakupu środków materiałowych na rok 2016 – dodał Tomczyk.

– Unieważniono i odstąpiono od prowadzenia procedur przetargowych na 40 pozycji asortymentowych o szacunkowej wartości blisko ćwierć miliarda złotych […]. Inspektorat wsparcia sił zbrojnych pomimo posiadania środków na zakupy mundurów w roku 2016 i 2017 nie otrzymał zgody kierownictwa MON-u na zakupy mundurów polowych – dodał.

„Żołnierze musieliby uczestniczyć w działaniach zbrojnych w dresach”

– Jesteśmy dwa lata po roku 2016, po aneksji Krymu. Gdyby wtedy, nie daj Boże, doszło do jakiegoś konfliktu zbrojnego, to mówiąc wprost, żołnierze Wojska Polskiego musieliby uczestniczyć w działaniach zbrojnych w dresach – zaznaczył wiceszef MON.


10:26

Morawiecki zabiera głos ws. Owsiaka:

Nie ma mojej zgody na agresję w życiu publicznym

Nie ma mojej zgody na agresję w życiu publicznym. Bez względu na to, czy jej ofiarą pada J. Owsiak czy ktokolwiek inny, niezależnie od statusu. Obowiązkiem policji jest działać tak samo sprawnie wobec każdego, kogo dotyka hejt i groźby karalne – napisał w social media Mateusz Morawiecki.

Mam nadzieję, że tej sprawności nie zabraknie, kiedy atakowani będą np. uczestnicy uroczystości pod pomnikiem smoleńskim. Prawo musi być równe wobec wszystkich Polaków, a każdemu należy się bezpieczeństwo – podkreślił szef rządu.


10:33

Tomczyk zapowiada kolejne zawiadomienie do prokuratury na Macierewicza

– Antoni Macierewicz […] został zobowiązany przez państwo polskie do wykonania bardzo konkretnej roboty, w tym przypadku został ministrem obrony narodowej […] i dokonał sabotażu na tym przedmiocie działania, który obiecał chronić, czyli na armii Rzeczypospolitej – powiedział Cezary Tomczyk podczas posiedzenia Sejmu.

– Ta sprawa została skierowana do Służby Kontrwywiadu Wojskowego […]. Przez dwa lata nie kupowano mundurów dla polskiej armii wbrew oczywistym potrzebom i wbrew zdaniu żołnierzy […]. W związku z tymi informacjami […] skierujemy sprawę do prokuratury, tak, żeby prokuratura, a będzie miała prokuratura trochę roboty jeżeli chodzi o kwestię Antoniego Macierewicza, żeby to kolejne zawiadomienie tam trafiło i żeby prokuratura mogła się ze sprawą zapoznać – kontynuował.


10:43

Nawrocki ujawnia, ile osób zgłosiło się do pomocy w jego kampanii

Ta niezależność wynika z jednej strony z mojej bezpartyjności, z drugiej strony ze wsparcia obywateli, wielu osób, natomiast wsparcie PiS, tak dużej partii politycznej, ważnym w polskim parlamencie, jest w tej kwocie oczywiście zasadnicze, natomiast po tym, jak śledzę zainteresowanie Polaków choćby swoją stroną internetową, aż 5 tysięcy osób [w pierwszym tygodniu działania strony] zgłosiło się do pomocy w różnym wymiarze, także tym finansowym, to pokazuje najlepiej, że jestem kandydatem obywatelskim, wspieranym przez PiS – stwierdził Karol Nawrocki w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w Radiu Plus.


10:46

Nawrocki:

Wielka odwaga PiS, że było gotowe postawić na kandydata bezpartyjnego

Przede wszystkim trzeba podkreślić wielką odwagę PiS, że było gotowe postawić na kandydata bezpartyjnego. Jestem jedynym kandydatem bezpartyjnym w tej stawce. W związku z tym moje relacje jako przyszłego prezydenta z PiS będą miały jeden wyznacznik troski o RP – podobnie jak z innymi partiami, więc te ustawy, które będą przygotowane dla dobra Polaków, z całą pewnością uzyskają moją aprobatę – stwierdził Karol Nawrocki w Radiu Plus.


10:50

Nawrocki:

Nie wyobrażam sobie tego, aby wysłać polskich żołnierzy na Ukrainę

Nie wyobrażam sobie tego, aby wysłać polskich żołnierzy na Ukrainę, a więc jako kandydat na prezydenta nie widzę takiej możliwości. Przy założeniu oczywiście, że jesteśmy częścią sojuszy międzynarodowych i te decyzje powinny zapadać między sojusznikami. Ja zwolennikiem wysłania polskich żołnierzy na Ukrainę nie jestem, jestem przeciwko – stwierdził Karol Nawrocki w Radiu Plus.


11:18

Nawrocki:

Moje „nie uważam nic” odnosi się do kwestii zasadniczej

Pod względem samej istoty sprawy, jest ona oczywiście ważna w tym kontekście, że pokazuje, że wiele osób traci wiarę w polski wymiar sprawiedliwości. Moje „nie uważam nic” odnosi się do kwestii zasadniczej, do tego że praworządność w Polsce i Konstytucja z jednej strony są łamane, prokuratura nie liczy się z orzeczeniami SN. Mamy największy chaos wymiaru sprawiedliwości po 1989, stąd sprawa posła Romanowskiego jest jednym z wielu przykładów braku wiary w polski wymiar sprawiedliwości – stwierdził Karol Nawrocki w Radiu Plus.


11:29

Nawrocki:

Dla mnie postawa opuszczenia RP, nawet w wymiarze tak głębokiego chaosu, jest odległa od tego, co zrobiłbym ja

Dla mnie postawa opuszczenia RP, nawet w wymiarze tak głębokiego chaosu, jest odległa od tego, co zrobiłbym ja. Natomiast moje „nie uważam nic” oznacza, że bardziej powinniśmy się skupić się na stanie polskiej praworządności, nad chaosem, brakiem zapewnienia obywatelom sprawiedliwego sądu – stwierdził Karol Nawrocki w Radiu Plus.


12:10

"Coś naprawdę niebywałego". Trzaskowski o popieraniu przez Nawrockiego "średniowiecznego prawa antyaborcyjnego"

Bardzo mnie zasmuciła ta wypowiedź, dlatego że wydawało się, że nawet w PiS-ie jest jakaś refleksja dot. średniowiecznego prawa antyaborcyjnego, które zostało przez PiS wprowadzone. Okazało się, że pan Nawrocki całkowicie popiera to średniowieczne prawo. To coś naprawdę niebywałego – stwierdził Rafał Trzaskowski na konferencji prasowej w Warszawie.


12:15

Trzaskowski o słowach Nawrockiego nt. Ukrainy:

Sprzeczne z polską racją stanu

Najważniejsze jest to, że do tej pory wydawało się, iż w sprawach fundamentalnych, jeśli chodzi o rację stanu, jest jakieś elementarne porozumienie pomiędzy PiS a opozycją. Dlatego że przypominam, że zarówno rząd PiS, jak i prezydent Duda wspierał europejskie aspiracje Ukrainy i wspierał również postulat, żeby Ukraina stała się jak najszybciej członkiem NATO. Wydawało się, że w tej sprawie mamy porozumienie. Natomiast pan Nawrocki temu przeczy w tych swoich ostatnich wypowiedziach – stwierdził Rafał Trzaskowski na konferencji prasowej w Warszawie.

Wszyscy jesteśmy oczywiście zdania, że sprawa wołyńska musi być wyjaśniona, natomiast stawianie pod znakiem zapytania członkostwa Ukrainy w UE czy w NATO przeczy naszej racji stanu. Zupełnie inną sprawą jest to, że członkostwo Ukrainy w UE będzie bardzo trudne, że to będzie wymagało zmiany samej UE, zmiany budżetu, podstawowych zasad, które dzisiaj obowiązują w europejskiej polityce rolnej i samych dostosowań na Ukrainie. To będzie proces bardzo trudny i oczywiście rozpocznie się w momencie, kiedy zakończy się wojna – mówił dalej.

Natomiast stawianie pod znakiem zapytania członkostwa Ukrainy w NATO czy UE, w tak trudnym momencie, jest po prostu sprzeczne z polską racją stanu – dodał prezydent Warszawy.


12:41

"Związkowców niepokoją plany implementacji Zielonego Ładu". Nawrocki spotkał się z szefem "Solidarności"

Za moment ruszy protest NSZZ „Solidarność” w obronie likwidowanych elektrowni węglowych. Związkowców niepokoją również plany implementacji Zielonego Ładu w Polsce, zwolnień pracowników oraz sytuacja gospodarcza – napisał w social media Karol Nawrocki.

Dziś rozmawialiśmy o tym z szefem „Solidarności” Piotrem Dudą i przewodniczącym Krajowego Sekretariatu Górnictwa i Energetyki „Solidarności” Jarosławem Grzesikiem – podkreślił kandydat na prezydenta.


12:53

Tusk pyta Kaczyńskiego o słowa Nawrockiego:

Nie wstyd Panu?

Prezesie Kaczyński, pański kandydat Karol Nawrocki stwierdził, że nie widzi dla Ukrainy miejsca w NATO. Pamięta Pan jeszcze, który prezydent najmocniej wspierał Ukrainę w tej kwestii? A który jest najbardziej przeciwny? Nie wstyd Panu? – napisał premier Donald Tusk w social media.


13:37

Obniżenie VAT-u na żywność i energię. PiS składa projekty ustaw i apeluje do Hołowni

– Wczoraj […] pan dr Karol Nawrocki przedstawił trzy projekty dotyczące obniżenia VAT-u, a więc pierwszy projekt dotyczy zerowej stawki VAT-u na żywność […] drugi projekt dotyczy obniżenia VAT-u na energię z 23 do 8% i trzeci projekt dotyczy obniżenia VAT-u na gaz z 23 również do 8% – powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej.

– Uważamy, że te inicjatywy, które przedstawił wczoraj dr Karol Nawrocki, są zbieżne z działaniami Prawa i Sprawiedliwości, dlatego dziś składamy trzy projekty ustaw, liczymy na to, że zostaną poparte w ponadpartyjnym porozumieniu przez wszystkie kluby parlamentarne – kontynuował.

– Zwracamy się też do marszałka Sejmu o to, żeby wyjął z zamrażarki projekt ustawy dotyczący tarczy energetycznej […] ten projekt leży od listopada ubiegłego roku w zamrażarce marszałka Hołowni – mówił dalej.


13:46

Jaka powinna być reakcja rządu na prośbę Dudy ws. ochrony Netanjahu? Błaszczak: Odpowiadająca polskiej racji stanu

– Reakcja rządu powinna przede wszystkim odpowiadać polskiej racji stanu – powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej, pytany o to, jak rząd powinien zareagować na prośbę prezydenta Andrzeja Dudy dotyczącą gwarancji braku aresztowania Benjamina Netanjahu, gdyby ten zdecydował się przyjechać do Polski na rocznicę wyzwolenia Auschwitz. Premier Izraela jest ścigany przez Międzynarodowy Trybunał Karny za zbrodnie wojenne w Gazie.

– My oczywiście popieramy pana prezydenta Andrzeja Dudę, uważamy, że pan prezydent jest gwarantem bezpieczeństwa naszej ojczyzny. Szczegółów nie znamy, to jest dowód na to, że prezydent chce współpracować z rządem – kontynuował.


13:52

Błaszczak o stanowisku PiS ws. przywrócenia tzw. kompromisu aborcyjnego:

Nie było, nie ma i nie będzie dyscypliny

– Nigdy nie było, nie ma i nie będzie dyscypliny w takich sprawach w Klubie Parlamentarnym Prawa i Sprawiedliwości – powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej, pytany o to, jak PiS zagłosuje nad ustawą przywracającą stan prawny sprzed wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji w związku z wypowiedzią Karola Nawrockiego na ten temat.


13:57

Semeniuk-Patkowska:

Jestem za powrotem do kompromisu aborcyjnego, ale zanim będziemy o tym dyskutować, musi być jedność w koalicji

– Nie ma u nas dyscypliny, ja jestem zwolennikiem powrotu do kompromisu [aborcyjnego], ale to jest moje zdanie jako posła, ale zanim w ogóle będziemy na ten temat dyskutować, musi być jedność w koalicji nad tym projektem – powiedziała Olga Semeniuk-Patkowska na konferencji prasowej.

– Tego dzisiaj nie widzimy, widzimy szarpaninę pomiędzy Lewicą, pomiędzy Platformą Obywatelską, ale też PSL-em, bo tutaj różnica zdań jest, więc jeżeli będzie konkretny projekt ustawy, wtedy będziemy mogli się do tego odnieść – kontynuowała.


14:01

Nawrocki z przekazem o bezpieczeństwie:

Sojusznicy bronią tych, którzy sami potrafią się bronić

Sojusznicy bronią tych, którzy sami potrafią się bronić i to moja dewiza, która wskazuje na to, że budowanie potencjału bezpieczeństwa państwa polskiego należy do nas samych i to jest najważniejsze, abyśmy budowali potencjał polskich Sił Zbrojnych, aby armia polska była największą lądowa armią NATO w Europie i osiągnęła pułap 300 tysięcy żołnierzy – stwierdził Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Bemowie Pilskim.


14:08

PiS z pismem do Domańskiego:

Prośba o udostępnienie opinii prawnych, kto się pod nimi podpisał

– Nasi prawnicy […], a także pełnomocnik finansowy wystosował w dniu dzisiejszym kolejne pisma, które są zaadresowane po pierwsze do ministra finansów, pana Andrzeja Domańskiego, który we wczorajszym komunikacie, w którym poinformował, że zwraca się do Państwowej Komisji Wyborczej o zinterpretowanie uchwały, którą otrzymał, ponieważ jego zdaniem jest ona niejednoznaczna, ale w tym komunikacie powołał się na opinie ekspertów, którzy rzekomo też twierdzą, że uchwała […] jest niejednoznaczna – powiedział Rafał Bochenek na konferencji prasowej.

– Nasi prawnicy, jak i również pełnomocnik finansowy Prawa i Sprawiedliwości skierował pismo do ministra finansów, pana Andrzeja Domańskiego, z prośbą o udostępnienie tychże właśnie opinii prawnych, kto się pod nimi podpisał, jakie podmioty tę opinię zrealizowały i wskazały w tej opinii, że ta uchwała Państwowej Komisji Wyborczej jest niejednoznaczna – kontynuował.


14:10

Nawrocki krytykuje Tuska:

Dopuszczał się bardzo niestosownych insynuacji w stosunku do Trumpa

Apeluję stąd, abyśmy budowali nasz potencjał bezpieczeństwa, z drugiej strony doceniali także sojusze międzynarodowe, z tym najważniejszym sojuszem, jakim jest NATO i z bilateralną współpracą z USA – stwierdził Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Bemowie Pilskim.

W sposób naturalny widzę realne zagrożenie dla przyszłej prezydentury wiceprzewodniczącego PO Rafała Trzaskowskiego. Bowiem jeśli Trzaskowski zostanie prezydentem, to nadal będzie miał swojego partyjnego szefa, którym jest Donald Tusk, obecny premier. Przypomnę, że jest to premier, który dopuszczał się bardzo niestosownych insynuacji w stosunku do prezydenta Donalda Trumpa – mówił dalej.


14:13

PiS z pismem do Marciniaka:

Aby powtórzył ministrowi, jakie kwoty powinny być wypłacone

– Drugie pismo […] zostało skierowane do pana przewodniczącego sędziego Marciniaka […] ono jest takim wezwaniem do pana przewodniczącego, aby jeszcze raz precyzyjnie powtórzył de facto to, co już w tej uchwale zostało zawarte […] aby powtórzył ministrowi finansów, jakie kwoty subwencji i dotacji powinny być wypłacone dla Prawa i Sprawiedliwości – powiedział Rafał Bochenek na konferencji prasowej.

– Oraz taki apel, aby jako szef Państwowej Komisji Wyborczej czuwał nad przestrzeganiem prawa wyborczego w Polsce […] aby również był świadomy tego, że minister finansów, który nie dokonuje wypłaty tychże środków w ustawowo przewidzianym terminie, łamie prawo, co uprawnia de facto przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej do tego, aby złożyć stosowne zawiadomienie do prokuratury – kontynuował.


14:21

Błaszczak pokazuje sponsorowany tekst w gazecie promujący Trzaskowskiego:

Skazali nas za to, co sami robią

– To dzisiejsza wkładka do dziennika Fakt. To jest Rafał Trzaskowski, piękne zdjęcie, rodzina, urodziło się dziecko […] tu jest napisane, że jest to dodatek przygotowany w komercyjnej współpracy z Warszawą. Są to materiały prasowe pochodzące z Urzędu Miasta Stołecznego Warszwy – powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej.

– Polską rządzą totalni hipokryci. […] Oskarżali nas za to, że my wykorzystywaliśmy, to, że rządziliśmy, w kampanii wyborczej. Rafał Trzaskowski jest ich kandydatem na urząd prezydenta Rzeczypospolitej. Oni skazali nas za to, co sami robią – kontynuował.


14:28

Błaszczak:

Premier Kaczyński już Poroszence powiedział, że z banderyzmem Ukraina do UE nie wejdzie

– Kiedy Rosja napadła na Ukrainę, my zrobiliśmy wszystko, żeby Rosja nie wygrała tej wojny. […] Dzięki reakcji polskiej Ukraina się obroniła. Natomiast sprawa dotycząca zbrodni, ludobójstwa wołyńskiego musi być wyjaśniona, zresztą ja się powołam na słowa pana premiera Jarosława Kaczyńskiego […] który już Poroszence powiedział, że z banderyzmem Ukraina do Unii Europejskiej nie wejdzie – powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej, pytany, czy pogląd Karola Nawrockiego o tym, że nie widzi Ukrainy w UE i NATO do wyjaśnienia kwestii Wołynia, jest zbieżny z poglądem PiS.


14:30

Nawrocki łagodzi wypowiedź nt. aborcji:

Musimy poszukiwać nowego kompromisu. Jestem otwarty na dyskusję

Stajemy przed sytuacją, w której musimy [po wyrokach TK] poszukiwać nowego kompromisu. Jestem osobą otwartą na dyskusję, natomiast podzieliłem się też i dzielę się z państwem swoimi poglądami wskazując na to, że rozwiązania z lat 90., mają także swoje rozwiązania, z którymi się nie zgadzam, więc poszukujmy nowego kompromisu. Widzimy jak trudno o niego – stwierdził Karol Nawrocki na konferencji prasowej w Bemowie Pilskim.


14:31

Rosa komentuje słowa Nawrockiego:

Jasno powiedział, że nie podpisze ustawy liberalizującej aborcję

Karol Nawrocki jako kandydat PiS-u na prezydenta przyzwyczaił nas, że o wielu kwestiach nie sądzi nic, niestety jak już sądzi, to musi sądzić o prawach kobiet i powiedział jasno, że nie podpisze żadnej ustawy, która, choć odrobinę zmieniłaby, polepszyłaby, zliberalizowała obecne drakońskie prawo antyaborcyjne. Powiedział, że jego ideologia, światopogląd i wiara są dla niego ważniejsze niż nasza [kobiet] wolność wyboru, prawo do decydowania, zdrowie i życie – stwierdziła Monika Rosa na konferencji prasowej.

My wszystkie posłanki KO, my jako KO zrobimy wszystko, aby legalna bezpieczna i dostępna aborcja w Polsce w końcu stała się faktem, prawem i decyzją kobiety – dodał.


14:34

Błaszczak o zarzutach Tomczyka wobec Macierewicza:

Zamiast hejtem, mógłby zająć się np. liczbą uczniów w klasach mundurowych

– Niekompetentny jest ten wiceminister z Platformy Obywatelskiej, zamiast zajmować się hejtem, dobrze by było, żeby się zajął tym, żeby wzrastała np. liczba uczniów w klasach mundurowych – powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej, pytany o słowa wiceministra Tomczyka o sabotażu w armii za czasów ministra Macierewicza i o tym, że gdyby doszło do konfliktu zbrojnego, żołnierze musieliby uczestniczyć w działaniach zbrojnych w dresach.

– Gdzie jest umowa na 500 wyrzutni Himars dla polskiego wojska? […] Gdzie jest umowa na pozyskanie bojowych wozów piechoty Borsuk […] Gdzie jest umowa na produkcję czołgów K2 w Poznaniu? – kontynuował.


14:59

Czarnek o Domańskim:

Będzie ponosił odpowiedzialność karną i cywilnoprawną

Będzie ponosił [Andrzej Domański] odpowiedzialność karną i cywilnoprawną. Za straty i szkody, jakie ponosi Prawo i Sprawiedliwość w związku z tym, że od już co najmniej 30 grudnia, nie licząc wcześniej, nie mamy środków finansowych, które moglibyśmy przeznaczać również na kampanię bądź prekampanię bądź działalność w ogóle naszego ugrupowania – stwierdził Przemysław Czarnek w Radiu Wnet.

Ten, który nie wykonuje przepisów prawa i nie przelewa na rachunek tego, który jest do tego uprawniony środków, któremu należą, mniej więcej tak się zachowuje [jak złodziej]. Mniej więcej tak się zachowuje. Pan minister nie jest złodziejem jest ministrem finansów który nie wykonuje swoich obowiązków i tu artykuł 231 jest bardzo prosty. Co więcej, są również przepisy kodeksu cywilnego, które będą użyte do tego, żeby pan minister ponosił odpowiedniość cywilno-prawną za straty, które wyrządza Prawo i Sprawiedliwość – mówił dalej.


15:10

Czarnek o Domańskim:

Będzie ponosił odpowiedzialność karną i cywilnoprawną

Będzie ponosił [Andrzej Domański] odpowiedzialność karną i cywilnoprawną. Za straty i szkody, jakie ponosi Prawo i Sprawiedliwość w związku z tym, że od już co najmniej 30 grudnia, nie licząc wcześniej, nie mamy środków finansowych, które moglibyśmy przeznaczać również na kampanię bądź prekampanię bądź działalność w ogóle naszego ugrupowania – stwierdził Przemysław Czarnek w Radiu Wnet.

Ten, który nie wykonuje przepisów prawa i nie przelewa na rachunek tego, który jest do tego uprawniony środków, któremu należą, mniej więcej tak się zachowuje [jak złodziej]. Mniej więcej tak się zachowuje. Pan minister nie jest złodziejem jest ministrem finansów który nie wykonuje swoich obowiązków i tu artykuł 231 jest bardzo prosty. Co więcej, są również przepisy kodeksu cywilnego, które będą użyte do tego, żeby pan minister ponosił odpowiedniość cywilno-prawną za straty, które wyrządza Prawo i Sprawiedliwość – mówił dalej.


15:19

Czarnek o tematach kampanii:

Ludzie aborcji do garnka nie włożą

Ameryka to pokazała. Kamala Harris oparła swoją kampanię wyborczą przede wszystkim na tych właśnie sprawach – ideologicznych, światopoglądowych, ale ludzie dzisiaj, którzy dzisiaj boją się o swoje bezpieczeństwo przede wszystkim, o bezpieczeństwo w pracy – stwierdził Przemysław Czarnek w Radiu Wnet.

O to, czy nie utracą pracy, o drożyznę nieprawdopodobną za Tuska, o podwyżki cen energii, o dramat na rynku pracy i zatrudnienia, o zwolnienia grupowe w spółkach Skarbu Państwa, o upadek firmy ponieważ nie ma inwestycji, naprawdę w ostatniej kolejności myślą o aborcji. Aborcji do garnka nie włożą – mówił dalej.


15:20

Kosiniak-Kamysz:

Nie wyobrażam sobie, żeby można było przystąpić do UE bez załatwienia sprawy ludobójstwa na Wołyniu

Nie wyobrażam sobie, żeby bez załatwienia sprawy, bez godnego uhonorowania pamięci ofiar ludobójstwa na Wołyniu, bez pochówku, bez ekshumacji, bez godnego uczczenia ich pamięci, można było przystąpić do UE, która te wartości pielęgnuje, wartości prawdy historycznej – stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej.


15:22

Kosiniak-Kamysz o pomocy Ukrainie:

Przygotowujemy się, żeby wiodąca rola USA była kontynuowana

Jeśli chodzi o kontynuację tego formatu [Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy] myślę, że wszyscy ci, którzy uczestniczą dzisiaj w tym posiedzeniu, są zgodni, że ten format warto kontynuować – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej.

Po rozmowach z tymi, którzy najwięcej przekazali wsparcia Ukrainie, Polska do tych państw oczywiście należy i jest wola i jest chęć kontynuacji. Czy będzie wola i chęć kontynuacji ze strony nowej administracji [USA], przygotowujemy się, żeby ta rola wiodąca Stanów była kontynuowana, bez niej będzie bardzo trudno – kontynuował.


15:23

,,Nie został jeszcze zaprezentowany". Kosiniak-Kamysz o planie pokojowym dla Ukrainy

Planu pokojowego dla Ukrainy nie ma, nie został zaprezentowany. Są doniesienia prasowe, były wypowiedzi w kampanii prezydenta Trumpa i jego doradców, ale jakiejś wizji, która by mogła być poddana dyskusji i analizie, tego jeszcze nie ma – stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej.


15:23

,,Jestem zwolennikiem tego, co mówił prezydent Trump". Kosiniak-Kamysz o 5% PKB na obronność

Jeśli chodzi o 5%, bo o tym mówił prezydent Trump, ja tu jestem zwolennikiem i Polska jest dobrym przykładem. W tym roku mamy 4,7% PKB, jeżeli państwa autorytarne, jeżeli Rosja, Korea Północna, Iran, wydają dużo więcej niż państwa zachodnie, to musimy w tym wyścigu nadrobić stracony czas. Polska robi to, bardzo dużo inwestuje w bezpieczeństwo, zbrojenia, jesteśmy przykładem – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej.


16:31

Nawrocki zapowiada, że wyśle Trzaskowskiemu swoje projekty obniżki VAT-u:

Niech pokaże sprawczość

„Skoro rozmawiamy o podpisywaniu ustaw, to wyślę wiceszefowi PO moje projekty obniżki podatku VAT na żywność, gaz i prąd – Polacy tego oczekują. Niech pokaże swoją sprawczość nie tylko w mówieniu, ale też w działaniu” – napisał na X Karol Nawrocki.


16:59

Szef PKW odpowiada Domańskiemu:

To, co jest jasne, nie podlega interpretacji

Zwracam się z uprzejmą prośbą o niezwłoczne wskazanie podstawy prawnej wniosku o wykładnię uchwały PKW w sprawie sprawozdania finansowego Komitetu Wyborczego PiS (…) Oczywiście może Pan Minister skorzystać z opinii ekspertów prawnych, w tym także byłych i obecnych członków PKW, o których mowa w oświadczeniu Pana Ministra umieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów – napisał przewodniczący PKW Sylwester Marciniak w piśmie do ministra finansów.

Należy wskazać, że podstawą prawną przedmiotowej uchwały, jak zresztą wynika z samej treści tej uchwały, jest art. 145 § 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408 oraz z 2024 r. poz. 721 i 1572), który – co warto przypomnieć – stanowi, że „Jeżeli Sąd Najwyższy albo sąd okręgowy uzna skargę, o której mowa w § 1, lub odwołanie, o którym mowa w § 5, pełnomocnika finansowego za zasadne, odpowiednio Państwowa Komisja Wyborcza albo komisarz wyborczy niezwłocznie postanawia o przyjęciu sprawozdania finansowego”. Tym samym w tej sprawie znajduje zastosowanie wielokrotnie analizowana w orzecznictwie i doktrynie paremia prawnicza: clara non sunt interpretanda (to, co jest jasne, nie podlega interpretacji) – napisał Marciniak.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie ma także prezentowane od lat przez Państwową Komisję Wyborczą stanowisko, zgodnie z którym procedura wyborcza została całościowo i kompleksowo uregulowana w Kodeksie wyborczym, a tym samym w procedurze tej nie mają zastosowania przepisy innych procedur, w tym Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest to pogląd utrwalony również w orzecznictwie Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych – podkreślił szef PKW.

Ponadto trzeba podkreślić, że Minister Finansów nie jest stroną ani uczestnikiem postępowania w sprawie przyjęcia lub odmowy przyjęcia sprawozdania finansowego komitetu wyborczego – dodał.


17:52

Tusk zapowiada uchwałę ws. przedstawicieli Izraela:

Prezydent chyba był świadomy

Jak państwo wiecie, wczoraj po południu prezydent zwrócił się do mnie w liście o zapewnienie bezpiecznego pobytu w Polsce premiera Netanjahu, w związku z decyzją Międzynarodowego Trybunału Karnego. Chcę powiedzieć, że pracowaliśmy od wielu dni na taką decyzją rządu, która z jednej strony zagwarantuje wszystkim gościom, którzy będą zainteresowani uczestnictwem w uroczystościach w Auschwitz, bezpiecznego pobytu. Z oczywistych względów szczególnie dotyczy to w szczególności przedstawicieli państwa Izrael, zainteresowanych ze zrozumiałych względów bardziej niż ktokolwiek inny tymi uroczystościami – stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

Sprawa jest oczywiście delikatna. Mamy z jednej strony werdykt MTK, a z drugiej strony jest dla mnie oczywiste od samego początku, że premier czy prezydent Izraela czy inny przedstawiciel Izraela powinien mieć pełne prawo i poczucie bezpieczeństwa i poczucie bezpieczeństwa, jeśli wizytuje obóz koncentracyjny Auschwitz, szczególnie w rocznicę. I dlatego prosiłem zarówno ministra sprawiedliwości, jak i ministra spraw zagranicznych, aby przygotowali uchwałę i kilka dni pracowali nad uchwałą – mówił dalej.

W uchwale zapisano iż rząd zapewni wolny i bezpieczny dostęp i udział w obchodach najwyższym przedstawicielom państwa Izrael.

Prezydent chyba był świadomy że rząd przygotowuje tego typu kroki i szczerze powiedziawszy, wystarczyło przekonać w bezpośrednim kontakcie – powiedział premier.


17:55

Tusk:

Przedstawiciel Izraela nie zostanie zatrzymany

Tak, potwierdzam, czy to będzie premier czy prezydent czy minister, tak jak jest to w tej chwili zadeklarowane, edukacji Izraela, ktokolwiek z nich przybędzie do Oświęcimia na uroczystości w Auschwitz, będzie miał zapewnione bezpieczeństwo i nie zostanie zatrzymany – stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.


18:00

Tusk o subwencji dla PiS:

Minister finansów otrzymał bardzo jasny komunikat

Minister finansów Andrzej Domański w sposób niezwykle rzetelny analizuje wszystkie aspekty prawne dot. decyzji, a właściwie raczej braku jednoznacznej decyzji PKW – stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

Powiem bez słowa przesady, było 100-krotnie więcej niż w przypadku partii, które w przeszłości były karane przez PKW, odebraniem albo zmniejszeniem subwencji. Więc co do istoty sprawy, jeśli mówimy o aspekcie odpowiedzialności karnej, kryminalnej, to my cały czas mówimy o sytuacji absolutnie skandalicznej, jakiej było nadużywanie władzy, finansów publicznych, pieniędzy publicznych przez funkcjonariuszy PiS-u – mówił dalej.

Minister finansów w bezpośrednim kontakcie ze mną, jak i w czasie posiedzenia rządu, otrzymał ode mnie bardzo jasny komunikat – zgodnie z przepisami prawa, to minister finansów podejmuje decyzję – dodał premier.


18:02

Kto będzie nowym ministrem nauki? Tusk potwierdza, że decyzje zapadły i podaje datę ich ogłoszenia

– W poniedziałek [13 stycznia] z panem marszałkiem Czarzastym poinformujemy państwa o ostatecznych decyzjach w tej kwestii, w poniedziałek wczesnym popołudniem będą gotowe informacje– powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie, pytany o to, kto zostanie ministrem nauki.

– Kierunkowe tak i w poniedziałek je potwierdzimy publicznie – kontynuował, pytany, czy decyzje zapadły.


18:10

Tusk:

Nikt nigdzie takiej pomocy nie daje, jak my w przypadku tej powodzi

– Nigdy pomocy nie jest wystarczająco dużo. […] Wtedy, kiedy ulega zniszczeniu dobytek, dom, mieszkanie, to wiadomo, że pomocy nigdy nie jest wystarczająco, ja mam tego świadomość. Warto jednak mieć świadomość z drugiej strony, że nikt nigdzie takiej pomocy nie daje, jak my w przypadku tej powodzi – powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

– Praktycznie wszyscy uprawnieni do otrzymania tej pomocy ją otrzymali. To, że to nie starcza np. na pełny remont nawet, zdaję sobie z tego sprawę, ale pomyślcie o tych wszystkich w Polsce, którzy też byli np. poszkodowani, ale dużo mniejszymi katastrofami, tam ta pomoc nie była tak masywna – kontynuował.

– Minister Kierwiński rzeczywiście zrobił wszystko, żeby usprawnić tę procedurę – mówił dalej.


18:17

Tusk o Nawrockim i jego wypowiedzi o Ukrainie:

Naprawdę niech się wyspowiada, przede wszystkim przed Kaczyńskim

– Ja naprawdę pamiętam ten czas, kiedy dokładnie prezydent Lech Kaczyński był jednym z pierwszych polityków Europy, którzy twardo domagali się członkostwa Ukrainy w NATO. To był stały paradygmat polskiej polityki do wczoraj – powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

– Czy to była lewica, prawica, centrum, czy to był Jarosław Kaczyński, czy to byłem ja, czy prezydent Duda, słuchajcie, do tej pory nikt nie kwestionował, że w interesie Polski […] jest maksymalne zaangażowanie NATO i otwarte drzwi dla Ukrainy – kontynuował.

– To, co […] powiedział pan Nawrocki, to jest po prostu… niech naprawdę się wyspowiada, przede wszystkim przed Kaczyńskim. Niech naprawdę powie, o co chodzi w tej bardzo niemądrej i bardzo niebezpiecznej wypowiedzi – mówił dalej, odnosząc się do wypowiedzi Karola Nawrockiego o tym, że „na dzień dzisiejszy nie widzi Ukrainy w UE ani NATO”.


18:21

Tusk:

Minister Domański podejmuje decyzje autonomiczne, na podstawie prawa, a nie moich wyobrażeń

– W niektórych pytaniach zawarta była teza, że to ja dyktuję panu ministrowi Domańskiemu, co ma zrobić w tej kwestii [pieniędzy dla PiS i uchwały PKW], więc każde kolejne pytanie by sugerowało, że rzeczywiście tak jest. Pan minister Domański podejmuje w tej kwestii decyzje autonomiczne, na podstawie przepisów prawa, a nie moich wyobrażeń i tak będzie także w tym przypadku – powiedział premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.


18:38

Nawrocki:

Ktoś, kto chce być prezydentem, nie może pozostawać obojętny na drożyznę

Ktoś, kto chce zostać Prezydentem Rzeczpospolitej, musi myśleć o wielkich projektach, wielkich sprawach i rzeczach, którymi ma się zająć jako przyszły prezydent. Ale nie może też pozostawać obojętny na to, co dzieje się dzisiaj, w początku roku 2025. W gazetach czytam, że Polakom żyje się gorzej, gdy robię zakupy w sklepie czy to w Warszawie, czy w moim rodzinnym Gdańsku płacę gigantyczne ceny za masło, za sok pomarańczowy, za pomidory, za mleko i za jabłka – stwierdził Karol Nawrocki na spotkaniu z mieszkańcami Olecka.


18:46

,,Nawet w obliczu wojny i covid Polakom żyło się lepiej niż teraz". Nawrocki o drożyźnie

Dla mnie to jest wszystko nielogiczne, że w obliczu wojny, w obliczu covida, gdy rządził rząd premiera Mateusza Morawieckiego, Polakom, nawet w obliczu tych wielkich przełomów żyło się wówczas lepiej, a teraz żyje się gorzej. To gdzie są te pieniądze? Czemu jest tak wielki, rekordowy deficyt budżetowy, czy ktoś nie radzi sobie z rządzeniem? – powiedział Karol Nawrocki na spotkaniu z mieszkańcami Olecka.


19:08

,,Dla mnie to za mało, że lotnisko jest w Berlinie". Nawrocki uderza w kontrkandydata

Te aspiracje, te nadzieje, także pułapkę średniego rozwoju, w którą wpadliśmy ekonomicznie, także połączenia komunikacyjne, szczególnie kolejowe miał realizować projekt naszych marzeń, Centralny Port Komunikacyjny, który miał być kołem zamachowym polskiej gospodarki w kolejnych dekadach, sprawić, że Polska stanie się centrum Europy, centrum transportowym, centrum logistycznym, będzie budować swój potencjał gospodarczy – stwierdził Karol Nawrocki na spotkaniu z mieszkańcami Olecka.

Ja jestem w odróżnieniu od wiceprzewodniczącego PO mojego kontrkandydata, zwolennikiem takiej tezy, że dla Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, ale już także dla kandydata na urząd prezydenta Polski, to za mało, że lotnisko jest w Berlinie – kontynuował.


19:08

Nawrocki:

Niebawem idę na urlop, w przeciwieństwie do mojego kontrkandydata, który 7. kampanię prowadzi bez niego

Niebawem idę na długi urlop, to interesuje część mediów, kiedy idę na urlop, chociaż mój kontrkandydat wiceprzewodniczący PO będzie miał chyba 7 kampanię bez urlopu, ale dobrze pokaże polskiej klasie politycznej, jak powinniśmy się zachowywać i będę tę kampanię prowadził w czasie urlopu – powiedział Karol Nawrocki na spotkaniu z mieszkańcami Olecka.


19:18

Nawrocki:

Nie jestem za likwidacją CBA

Nie byłem ani nie jestem za likwidacją CBA. Zresztą CBA szło w parze w postulatach obecnie rządzących razem z IPN. Więc były postulaty likwidacji i CBA i IPN. Obie instytucje uważam, że są potrzebne państwu polskiemu – stwierdził Karol Nawrocki na spotkaniu w Olecku.


19:39

Nawrocki:

Gubię się kim jest mój kontrkandydat, jednego dnia jest zielonym Rafałem, innym – przeciw umowie z Mercosur

Ja już się gubię drodzy państwo, kim jest mój kontrkandydat, czyli wiceprzewodniczący PO, bo każdego dnia wstaję, to pan Rafał Trzaskowski jest kimś innym właściwie. W tym sensie, że mam okładki, że jest zielonym Rafałem Newsweeka, potem, że jest przeciwko umowie z Mercosur. Potem, że trenuje, jest sportowcem. Potem, że jest intelektualistą – stwierdził Karol Nawrocki na spotkaniu z mieszkańcami Olecka.


20:02

Bodnar o uchwale ws. Izraela:

Biorąc pod uwagę szczególne okoliczności, Polska ma prawo wydać tego typu stanowisko

Uważam, że biorąc pod uwagę te szczególne okoliczności, Polska ma prawo wydać właśnie tego typu stanowisko. Rząd RP i oczywiście może się zdarzyć też tak, że Polska będzie za to krytykowana, natomiast to jest ważenie rożnych dóbr i rząd uchwałą podjął taką, a nie inną decyzję – stwierdził Adam Bodnar w TVP Info.


20:08

Bodnar o piśmie szefa PKW:

Zastanawia mnie, dlaczego tak szybko reaguje, wręcz nerwowo

Mnie przede wszystkim bardzo zastanawia, dlaczego pan przewodniczący [PKW] tak szybko reaguje, wręcz nerwowo. Myślę, że jeżeli pojawia się tego typu list, bardzo poważny, ze strony ministra finansów, to należałoby dać szansę członkom PKW, żeby się z nim zapoznali i na ten temat wypowiedzieli. Tak myślę, że to pierwsza kwestia [powinno być zwołane posiedzenie PKW] – stwierdził Adam Bodnar w TVP Info.


20:14

Bodnar o Funduszu Sprawiedliwości:

Śledztwo idzie dalej

Śledztwo idzie dalej [w sprawie Funduszu Sprawiedliwości]. Śledztwo dotyczy całego szeregu podmiotów i osób, które uzyskiwały i pomagały w uzyskiwaniu nieuprawnionego finansowania ze środków Funduszu Sprawiedliwości. Śledztwo ma cały czas charakter rozwojowy – stwierdził Adam Bodnar w TVP Info.


20:17

Bodnar sugeruje możliwą odpowiedzialność Ziobry za FS

Akurat Jarosław Kaczyński, myślę, że to już byłby chyba za duży ciąg myślowy w tej sprawie [Funduszu Sprawiedliwości] akurat. Natomiast wskazuję na to, że mogą być różne okoliczności, które mogą wskazywać na potencjalną odpowiedzialność byłego ministra sprawiedliwości za Fundusz Sprawiedliwości – stwierdził Adam Bodnar w TVP Info.


20:28

Schetyna:

Wypowiedź Nawrockiego wpisuje się w narrację rosyjską. On nie ma pojęcia o polityce zagranicznej

– Ona [wypowiedź Nawrockiego o Ukrainie i UE oraz NATO] jest szkodliwa obiektywnie dla Polski, dla naszych interesów narodowych. Jestem zdumiony, że kandydat przecież PiS-u […] mówi rzeczy szkodliwe dla polskiej polityki zagranicznej, dla Polski. To już się wpisuje w narrację rosyjską – powiedział Grzegorz Schetyna w rozmowie z Moniką Olejnik w „Kropce nad i” TVN24.

– To nie jest realizacja polityki Kaczyńskiego, to jest po prostu brak wiedzy i politycznego wykształcenia, które prezentuje Nawrocki. On nie ma pojęcia o polityce zagranicznej – kontynuował.


20:33

Schetyna o Nawrockim i jego wypowiedzi o aborcji:

Antyobywatelski, antykobiecy, stawia się na marginesie

– To jest ten sam marsz w prawą stronę, tu będziemy obserwować teraz walkę Nawrockiego o wyborców Mentzena czy o wyborców Konfederacji […] będziemy świadkami takich wypowiedzi, tylko one są po prostu szkodliwe, ta dotycząca praw kobiet – absurdalna – powiedział Grzegorz Schetyna w TVN24, pytany o wypowiedź Karola Nawrockiego, że nie podpisze ustawy przywracającej kompromis aborcyjny.

– On jest po prostu w tym wypadku antyobywatelski, antykobiecy, jest politykiem, który kompletnie stawia się na marginesie – kontynuował.


20:33

Morawiecki o serwisie X i Musku:

Bruksela zaczyna rok od ataku na wolność słowa

– Spotykamy się w momencie, kiedy jest bardzo wyraźny atak medialny na wolność w internecie. […] Bruksela, jak widać, zaczyna ten rok od ataku na wolność słowa, ataku cenzury – powiedział Mateusz Morawiecki podczas transmisji na platformie X.

– Właściwie gdy tylko pojawiła się platforma, która omija te lewicowo-liberalne różnego rodzaju ograniczenia – i mam tu na myśli właśnie tę platformę, na której się dzisiaj spotykamy, serwis X i jego właściciela Elona Muska – to się okazuje, że być może jest on niezgodny z prawem – mówił dalej.

– Można się zapytać, czy on rzeczywiście jest niezgodny z prawem. Ja bym odpowiedział, że to nie jest niezgodność z prawem – to jest niezgodność z ideologią, którą KE wyznaje – dodał.


20:41

Schetyna:

Czekam, żeby PKW w całym składzie wydała opinię, co ma zrobić minister finansów

– Ja czekam na odpowiedź [na pismo Domańskiego] pozostałych członków PKW – powiedział Grzegorz Schetyna w TVN24.

– To jest absurdalne, ale uważam, że tutaj bardzo twardo trzeba pilnować i wierzę, trzymam kciuki za to, żeby minister finansów skutecznie wyegzekwował tę opinię, wykładnię tak naprawdę PKW, co PKW chciała powiedzieć w pierwszej i drugiej uchwale i co z tego ma wynikać dla ministra finansów – kontynuował, odnosząc się do zapytania prezesa PKW o to, jaka jest podstawa prawna pytania ministra finansów.

– Czekam na to, żeby w całym składzie Państwowa Komisja Wyborcza wydała opinię, co ma zrobić minister finansów – mówił dalej.


20:52

Schetyna o ew. wizycie Netanjahu:

Mam pretensje do prezydenta Dudy, że robi z tego sprawę międzynarodową

– Przede wszystkim, po pierwsze, nie słyszałem, nikt nie słyszał, żeby premier Netanjahu wybierał się w styczniu na 80. rocznicę wyzwolenia obozu w Auschwitz. Dlatego, że delegowaną osobą, przedstawicielem rządu izraelskiego, jest minister edukacji – powiedział Grzegorz Schetyna w TVN24.

– Ja byłem zdumiony, że [prezydent Andrzej Duda] zamiast ustalić tę sprawę […] mógł po prostu przez swoich urzędników ustalić to z Kancelarią Premiera. […] Mógłby zapytać, czy premier Netanjahu wybiera się do Polski, do Oświęcimia, ale po prostu tego nie zrobił – kontynuował.

– Takich rzeczy w taki sposób się nie załatwia, bo to szkodzi polskiemu wizerunkowi. […] Ja mam pretensje do prezydenta Dudy, że robi z tego sprawę międzynarodową – mówił dalej.


20:58

Morawiecki:

Lepiej, żeby Netanjahu nie przyjeżdżał teraz do Polski

– Uważam, że to, co robi Izrael wobec ludności cywilnej, wobec dzieci jest straszliwą zbrodnią i to nie powinno mieć miejsca. Ale uważam też, że każdy zaatakowany kraj, a Izrael został brutalnie zaatakowany, ma prawo do samoobrony, w tym przypadku przeciwko Arabom, terrorystom z Hamasu – powiedział Mateusz Morawiecki podczas transmisji na platformie X.

– Co do samego faktu – uważam, że lepiej, żeby premier [Benjamin Netanjahu] po prostu do Polski teraz nie przyjeżdżał – dodał.


21:13

Morawiecki:

Wróciłbym do kompromisu aborcyjnego

– Tak, wróciłbym do kompromisu aborcyjnego – powiedział Mateusz Morawiecki podczas transmisji na platformie X.


21:42

Morawiecki:

Budujemy sprawną grupę osób, która będzie zapobiegała jakimkolwiek oszustwom wyborczym

– Budujemy – i tu muszę […] wszystkich państwa zapewnić – bardzo sprawną grupę osób, która będzie sprawdzała wiarygodność tych wyborów i będzie zapobiegała jakimkolwiek oszustwom. Więc jeśli tak się stanie [wygrana Karola Nawrockiego] – a głęboko w to wierzę – to te 10-11 milionów ludzi nie da sobie wydrzeć tego zwycięstwa – powiedział Mateusz Morawiecki podczas transmisji na platformie X.


21:47

Morawiecki:

Żyjemy w demokraturze, czyli dyktaturze owiniętej w procedury demokratyczne

– Bardzo surowymi słowami oceniam ten system, który zbudował Tusk. Jest to, moim zdaniem, demokratura – czyli dyktatura owinięta w procedury demokratyczne. Mamy jeszcze procedury demokratyczne takie czy śmakie, ale jednak generalnie te ustawy, które nie pasują premierowi, są wyrzucane do kosza i nieuwzględniane. Te wyroki sądów, również SN i TK, które nie pasują, są wkładane do niszczarki. To nie jest państwo demokratyczne, to jest państwo bezprawia i w takim państwie dzisiaj żyjemy – powiedział Mateusz Morawiecki podczas transmisji na platformie X.


22:01

Morawiecki:

Jadę na inaugurację prezydenta Trumpa

– Mamy na wołowej skórze spisane ich różnego rodzaju grzechy, błędy, przecherstwa, oszustwa, działania siłowe, od wejścia do telewizji publicznej, co chyba nawet zauważył […] wiceprezydent-elekt J. D. Vance kilkanaście miesięcy temu. […] Będziemy na pewno bardzo głośno o tym mówić – powiedział Mateusz Morawiecki podczas transmisji na platformie X.

– Ja sam jadę za kilka dni najpierw do Brukseli, na spotkanie Europejskich Konserwatystów i Reformatorów. Mam tam szansę być wybrany na szefa tej europejskiej partii, zobaczymy – kontynuował.

– A kilka dni później [jadę] na inaugurację prezydenta Donalda Trumpa. Na pewno z wieloma kongresmenami, senatorami, z którymi się spotykam, będę właśnie tez o tym wszystkim rozmawiał – zapowiedział.