Relacja Live

29.10.2024

07:58

Polityczny plan wtorku: rząd o nowelizacji budżetu i składce zdrowotnej, Duda o zmianach w RDS, początek posiedzenia Senatu

Rząd zbierze się na posiedzeniu o 12:00. Najważniejszy projekt w porządku obrad to projekt nowelizacji tegorocznego budżetu wraz z tzw. przepisami wprowadzającymi. Ministrowie zajmą się także zmianami w składce zdrowotnej - w rządowej propozycji chodzi o tzw. środki trwałe.

O 12:00 w Pałacu Prezydenckim prezydent Andrzej Duda wręczy odznaczenia państwowe medalistom i trenerom XVII Letnich Igrzysk Paralimpijskich w Paryżu. Z kolei o 15:00 głowa państwa dokona zmian w składzie Rady Dialogu Społecznego.

O 10:50 odbędzie się briefing marszałek Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej przed 21. posiedzeniem izby, które rozpoczyna się o 11:00. W porządku obrad m.in. ustawa o świadczeniu honorowym z tytułu ukończenia 100 lat życia.


08:07

Duda pytany o wyjazd do Gruzji:

Będziemy to rozważali, jeżeli będzie sytuacja, że będzie to potrzebne

- To oczywiście będziemy rozważali, jeżeli będzie taka sytuacja, że będzie to potrzebne. To jest dla mnie jasne. Uważam to w jakimś sensie za swój obowiązek, jeżeli przyjdzie taka sytuacja, natomiast dzisiaj przede wszystkim tak, rozmawiałem z panią prezydent o tej sytuacji. Proszę też wziąć pod uwagę, że troszkę ponad miesiąc temu pani prezydent była tutaj w Warszawie, u mnie - stwierdził prezydent Andrzej Duda w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w Radiu Zet.


08:08

Sasin o potencjalnych kandydatach PiS na prezydenta:

Cztery nazwiska
- Spokojnie dyskutujemy nad tym, kto będzie najlepszym kandydatem w obecnej sytuacji, który mógłby wygrać wybory. [...] Ja myślę, że jesteśmy już blisko tego wyboru, bardzo mocno zacieśniliśmy krąg osób, z których będziemy wybierać - powiedział Jacek Sasin w rozmowie z Marcinem Fijołkiem w "Graffiti" Polsat News. - Myślę, że jednak jest ich troszeczkę więcej, raczej powiedziałbym, że cztery [...] nie chcę tych nazwisk rzucać, bo nie ma sensu, żeby tę dyskusję gdzieś tam podbijać - kontynuował, pytany o to, czy zostały dwa nazwiska: Przemysława Czarnka i Karola Nawrockiego. - Startowaliśmy od puli kilkunastu kandydatów, to pokazuje, że wbrew temu, co próbują nasi przeciwnicy mówić, nie jest tak, że nie mamy kandydata na prezydenta, wręcz przeciwnie, mamy kilku dobrych kandydatów na prezydenta, chodzi o to, żeby wybrać najlepszego - mówił dalej.

08:13

Sasin:

Jestem przekonany, że Jakubiak w II turze poprze kandydata PiS
- Myślę, że i tak te wybory nie będą rozstrzygnięte w I turze, więc liczę na to i jestem o tym przekonany, że tak będzie, że Marek Jakubiak, który przecież startował z naszych list wyborczych, w II turze poprze naszego kandydata, kandydata Prawa i Sprawiedliwości - powiedział Jacek Sasin w Polsat News, pytany o to, czy kandydatura Marka Jakubiaka jest zagrożeniem dla PiS. - Pozytywny efekt psychologiczny, gdzie kilku kandydatów popiera kandydata Zjednoczonej Prawicy - kontynuował.

08:14

Duda o wyborach w Gruzji:

Międzynarodowe śledztwo jest konieczne

- Też uważam, że takie śledztwo w znaczeniu dokładnego zbadania wszystkich opinii obserwatorów międzynarodowych, którzy widzieli te wybory z bliska, jest konieczne, żeby zorientować się, na jaką skalę mogło tam dojść do zafałszowania. Bo że do zafałszowania doszło, to specjalnych wątpliwości nie ma - stwierdził prezydent Andrzej Duda w Radiu Zet.


08:17

Duda o propozycji Czarzastego:

Mało istnieje w polityce i chyba w ten sposób postanowił zaistnieć

- Pan Czarzasty mało istnieje w polityce i chyba w ten sposób postanowił zaistnieć [wnioskiem o odebranie Antoniemu Macierewiczowi Orderu Orła Białego], rzeczywiście, że wystąpi z taką propozycją. Można się uśmiechnąć. Nie widzę żadnego powodu do tego [żeby odbierać] - stwierdził prezydent Andrzej Duda w Radiu Zet.


08:18

Sasin:

W wielu sprawach koledzy z Suwerennej Polski mieli rację
- W wielu sprawach koledzy z Suwerennej Polski mieli rację i trzeba to również wyraźnie powiedzieć, w tych różnych dyskusjach, które toczyliśmy wewnątrz obozu Zjednoczonej Prawicy - powiedział Jacek Sasin w Polsat News. - Na pewno w dużej mierze tak - kontynuował, pytany, czy Suwerenna Polska miała rację w sprawie polityki unijnej.

08:26

Duda:

W raporcie można napisać sobie wszystko

- W raporcie można napisać sobie wszystko, zwłaszcza w ostatnim czasie, kiedy mamy do czynienia z kuriozalnymi sytuacjami typu przetrzymywanie przez pół roku czy więcej księdza w areszcie za jakieś rzekome malwersacje finansowe podczas gdy po prostu… Nie podważam wartości tego raportu, mówię tylko, że to po prostu jakiś raport, którego jeszcze nikt tak naprawdę obiektywizmu nie oceniał - stwierdził prezydent Andrzej Duda w Radiu Zet.


08:29

Duda:

Sprawa katastrofy smoleńskiej jest sprawą bardzo politycznie niebezpieczną dla Tuska

- Proszę pamiętać, że w Polsce Antoni Macierewicz ma wielu wściekłych przeciwników, zwłaszcza że sprawa katastrofy smoleńskiej w ogóle jest sprawą bardzo politycznie niebezpieczną dla Donalda Tuska - stwierdził prezydent Andrzej Duda w Radiu Zet.

- Bo przecież trzeba spokojnie na to spojrzeć i przypomnieć, kto odpowiadał za to, że polscy prokuratorzy nie mogli uczestniczyć w czynnościach śledczych w Rosji przy badaniu przyczyn katastrofy smoleńskiej, kto zrezygnował z korzystania z naszego uprawnienia, jakie wynikało z umowy o katastrofach wojskowych statków powietrznych - mówił dalej.


08:38

Duda o decyzji Sikorskiego ws. zamknięcia rosyjskiego konsulatu w Poznaniu:

Mam nadzieję, że były istotne przyczyny, a nie jest to kwestia kampanii

- Rosja, żołnierze rosyjskie i władze rosyjskie dopuszczają się zbrodni na Ukaranie i te zbrodnie muszą być rozliczone, to jednak mimo wszystko ten podstawowy poziom relacji dyplomatycznych do tej pory był utrzymywany, tak zresztą, jak robią to inne kraje na świecie, więc mam nadzieję, że były rzeczywiście istotne przyczyny podjęcia tej decyzji, a nie jest to kwestia kampanii wyborczej, którą chce sobie prowadzić pan minister [Sikorski]. Wszyscy to widzą - stwierdził prezydent Andrzej Duda w Radiu Zet.

- Wszyscy widzą to, że jest bardzo mocno rozważany jako kandydat i wiadomo, że jest tym bardzo zainteresowany - mówił dalej PAD.


08:42

Duda o Czarnku:

Z całą pewnością ma kompetencje i doświadczenie polityczne

- Z całą pewnością kompetencje pan minister [Czarnek] ma i doświadczenie polityczne również, więc co do tego nie ma wątpliwości. Zresztą jest też profesorem na uniwersytecie, w związku z tym ma też takie przygotowanie, background naukowy, co oczywiście jest bardzo cenne, czyli można śmiało powiedzieć, że jego przygotowanie jest daleko szersze ponad przeciętne - stwierdził prezydent Andrzej Duda w Radiu Zet.


08:46

Duda:

Kosiniak-Kamysz byłby lepszym premierem niż Tusk

- Myślę, że tak [Władysław Kosiniak-Kamysz byłby lepszym premierem niż Donald Tusk] - stwierdził prezydent Andrzej Duda w Radiu Zet.


08:55

Duda popiera pomysł Lewicy ws. wolnej Wigilii:

Byłoby dobrze

- Myślę, że tak. Że to byłoby dobrze, gdyby Wigilia była dniem wolnem od pracy i zgadzam się tutaj z tym pomysłem Lewicy, zwłaszcza dla kobiet, które wiadomo, u nas cały czas tradycyjnie, ktoś może być zadowolony, ktoś może być niezadowolony, ale jednak mają tutaj swoją rolę, jeżeli chodzi o przygotowanie w wielu domach potraw wigilijnych, to naprawdę byłoby paniom lżej, a i mężczyznom lżej, bo przecież mnóstwo zakupów trzeba zrobić też przed Wigilią i przygotować też dom do Wigilii - stwierdził prezydent Andrzej Duda w Radiu Zet.


09:07

Leszczyna:

Dojdziemy do skrócenia kolejek, ale to musi potrwać

- Znieśliśmy limity na opiekę hospicyjno-paliatywną, ale uwaga, przychodzi człowiek do Ministerstwa Zdrowia i robi analizę i, co wyszło z tej analizy? Okazuje się, że moi poprzednicy znieśli limity w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej, czyli tam, gdzie przyjmuje kardiolog, neurolog, diabetolog i tak dalej – stwierdziła Izabela Leszczyna w programie ,,Rozmowa Piaseckiego” w TVN24.

- Czy skróciły się kolejki? Nie, wydłużyły się. To znaczy, że zniesienie limitu nie jest tym rozwiązaniem, jest jakimś środkiem do celu, ale cel nie został osiągnięty, dlatego robię to inaczej. Dojdziemy do skrócenia kolejek i większej dostępności, ale innym sposobem, ale to musi potrwać i nigdy nie powiedziałam, że to się stanie od tak — dodała.


09:07

Duda o Strzemboszu:

Doświadczenie ma wielkie. W podtrzymywaniu komuny

- Profesor Strzembosz jest jednym z ludzi, którzy są odpowiedzialni za to, że w polskim wymiarze sprawiedliwości pozostali komunistyczni sędziowie, splamieni przynależnością do PZPR, a niektórzy splamieni wydawaniem wyroków w stanie wojennym - stwierdził prezydent Andrzej Duda w Radiu Zet.

- Więc myślę, że wypowiadanie się przez niego w tych sprawach jest co najmniej nie na miejscu. Ale rozumiem, że już jest starszym panem. Oj tak, doświadczenie ma wielkie. W podtrzymywaniu komuny na pewno - mówił dalej.


09:08

Leszczyna o naprawieniu systemu ochrony zdrowia:

Jesteśmy w stanie to zrobić w ciągu 4 lat

- Jest tak trudno jak myślałam, że będzie trudno. To, co mnie przytłacza to fakt, że legislacja, czyli zmiana, wprowadzanie rozporządzenia, ustawy idzie dłużej, niż bym chciała i myślałam, że można to zrobić – powiedziała Izabela Leszczyna w TVN24.

- To jest to [legislacja], co powoduje, że zmiany dadzą oddech systemowi ochrony zdrowia, dadzą lepszą opiekę pacjentom, ale to musi potrwać i nie stanie się w ciągu roku. Myślę, że w ciągu 4 lat, czyli tej kadencji jesteśmy w stanie naprawić, odziedziczony po 8 latach PiS-u, kompletnie niewydolny system ochrony zdrowia - mówiła dalej minister zdrowia.


09:09

Nowe rozporządzenie Ministerstwa Zdrowia ws. ograniczeń rehabilitacji. Leszczyna: Żadne dziecko jej nie straci, jeżeli ją miało

- Ponieważ pani profesor Łukowicz dzisiaj krytykuje rozporządzenie, które sama właściwie napisała. To powołałam kolejny zespół ekspertów, którzy muszą teraz mi odpowiedzieć na pytanie. Czy taka zmiana wskazań jest dobra, czy nie jest dobra? Ale zapewniam o jednym, żadne dziecko nie straci rehabilitacji szpitalnej, jeśli ją miało – stwierdziła Izabela Leszczyna w TVN24.


09:18

Duda:

Byłbym gotów rozważyć kwestię statusu osoby najbliższej

- Przypominam, mówiłem swego czasu, że byłbym gotów rozważyć kwestię statusu osoby najbliższej. Powiedziałem, że byłbym gotów rozważyć projekt, który przewidywałby powołanie instytucji w jakimś sensie prawnej pt. „osoba najbliższa”, ale jak w każdym przypadku, trzeba byłoby się w szczegółach takiej ustawie przyjrzeć - stwierdził prezydent Andrzej Duda w Radiu Zet.


09:35

Tusk o sondażach:

Mam dziś taką trochę chłopięcą satysfakcję

- KO dzisiaj w dwóch badaniach (CBOS i United Surveys) u zdecydowanych wyborców osiągnęła 37 proc. Wiem, to tylko sondaże i jutro mogą być inne, ale mam dziś taką trochę chłopięcą satysfakcję, kiedy wyobrażam sobie miny ekspertów od sufitu Tuska (max 20%). Zaraz mi minie, obiecuję - napisał w social media premier Donald Tusk.


14:02

Błaszczak o wyborze kandydata PiS na prezydenta:

Odbywa się to tak, jak stanowi sztuka związana z badaniem opinii publicznej
- Odbywa się to tak, jak stanowi o tym sztuka związana właśnie z badaniem opinii publicznej. Najpierw były badania dotyczące profilu kandydata, a więc jak Polacy sobie wyobrażają przyszłego prezydenta, jakie cechy powinien przyszły prezydent sobą reprezentować, zresztą pan premier Jarosław Kaczyński mówił o tym, o tym profilu kandydata, a potem badania dotyczące poparcia dla poszczególnych osób - powiedział Mariusz Błaszczak w wypowiedzi dla TVN24. Przewodniczący klubu PiS nie odpowiedział na pytanie o to, czy Przemysław Czarnek byłby dobrym kandydatem.

15:22

Budka do Dudy:

Andrzeju, idź na całość

- Andrzeju, idź na całość - od razu ułaskaw księdza Michała O. i uwolnij wymiar sprawiedliwości od tej trudnej sprawy - napisał Borys Budka w social media.


15:38

Tusk:

Deficyt jest większy, bo udało nam się więcej osiągnąć, niż zakładano
- Minister finansów zaproponował nowelę budżetu na ten rok jeszcze, na 2024, deficyt będzie większy. Chciałbym tu od razu powiedzieć, że jesteśmy oczywiście w sytuacji dość paradoksalnej. Ten deficyt jest większy i trzeba to uczciwie zapisać w ustawie budżetowej, bo w jakimś sensie udało się nam więcej osiągnąć, niż zakładano, kiedy ten budżet układali nasi poprzednicy - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej. - Wpływy do budżetu państwa są wyraźnie mniejsze, bo inflacja jest mniejsza, niż zakładano w budżecie. To jest trzy z kawałkiem, miała być 6. [...] To, że inflacja w skali roku jest wyraźnie niższa, o połowę niższa, niż zakładali twórcy tego budżetu, oznacza także mniejszy wpływ z tytułu podatków - kontynuował. - Poprzednicy także wpisali na ten rok 2024 [...] że 6 miliardów zysku Narodowy Bank Polski wpłaci do budżetu państwa, a Narodowy Bank Polski poinformował nas już dawno temu, że jest na stracie - mówił dalej.

15:40

Tusk zapowiada posiedzenie rządu dot. sytuacji w szpitalach

- Przed nami zarówno za tydzień, jak i w połowie listopada, posiedzenia rządu. Jedno z tych posiedzeń będzie poświęcone wyłącznie sytuacji przede wszystkim w polskich szpitalach. Jestem ostatnią osobą, która by namawiała państwa czy opinię publiczną, żeby komuś zaglądać do kieszeni wtedy, kiedy nie ma powodów, kryminalnych kontekstów. Ludzie pracują, są jakieś stawki, dużo pracują, ciężko pracują, dużo zarabiają - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.

- Tu nie ma żadnego ryzyka i minister Leszczyna jest ostatnią osobą, która by chciała budzić jakiekolwiek emocje, informując m.in. o zarobkach. Mamy problem i to jest problem związany z ustawą, którą przyjęto chyba w 2020 i później w 2022 nowelizowana, która powoduje automatyczne podwyższanie płac w sektorze. Dotyczy to wszystkich pracowników ochrony zdrowia - mówił dalej.


15:48

Tusk o 800+
:

Nic się tutaj nie zmieni

- Nie dajcie się wmanewrować tym, który usiłują nie po raz pierwszy wmówić Polakom, że jak jestem premierem, to znaczy że coś zabiorę. Ja już lata temu powiedziałem, kiedy zostałem szefem PO, po powrocie mówiłem, że nic co dane, nie zostanie odebrane. Co więcej, 500+ zamieniło się w 800+. To było wspólne głosowanie Sejmu, ale to nasz rząd wziął na siebie słodki ciężar, żeby móc wypłacać co miesiąc 800 zł na każde dziecko i nic się tutaj nie zmieni - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


15:49

Tusk o słowach Gajewskiej:

Powiedziała rzecz oczywistą

- Minister Aleksandra Gajewska powiedziała rzecz oczywistą. Ona wynika nie tylko z tego raportu, ale ze wszystkich danych statystycznych, że ten i inne programy na razie nie przyczyniły się do jakiejś pozytywnej zmiany, jeżeli chodzi o demografię, ilość urodzeń, ale ten ma także inne funkcje, cele. Przede wszystkim wyciąganie z ubóstwa setek tysięcy polskich rodzin - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


15:49

Tusk zapowiada przedstawienie przez komisję ds. wpływów rosyjskich dotychczasowych efektów pracy:

Mocne tezy i ustalenia
- Otrzymaliśmy pierwszy merytoryczny raport [...] komisji ds. badania wpływów rosyjskich, mówiąc najogólniej, na polską politykę. [...] Dzisiaj na rządzie [...] generał Stróżyk przedstawił w skrócie pierwszą część raportu, to są mocne tezy i mocne ustalenia - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej. - Jutro generał Stróżyk wraz z członkami komisji przedstawi w detalach, w szczegółach dotychczasowe efekty pracy komisji. Ona oczywiście na tym nie kończy pracy, wręcz przeciwnie, ten raport roczny zostanie ogłoszony w marcu przyszłego roku, ale niewykluczone, że jeszcze po drodze, na początku roku komisja przedstawi raport dotyczący dezinformacji - kontynuował. - Będziecie państwo pewnie zaskoczeni niektórymi ustaleniami jutro przedstawionymi przez komisję - mówił dalej.

15:53

Tusk o zmianach w składce zdrowotnej:

4 mld mikroprzedsiębiorcy odczują z całą pewnością

- Będziemy chociaż trochę chcieli pomóc. To nie jest za dużo, ale te 4 mld odczują mikroprzedsiębiorcy z całą pewnością i jeszcze prace trwają, tam jeszcze się trochę kłócą niektórzy ministrowie, ok, ale dojdziemy do ładu i za tydzień powinniśmy dołożyć do tego projektu tę część dot. obniżenia składki zdrowotnej - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


15:57

Tusk:

Podjąłem wspólnie z ministrami decyzję o przesunięciu w czasie tzw. ustawy kaucyjnej
- Podjąłem decyzję wspólnie z paniami i panami ministrami o przesunięciu w czasie tzw. ustawy kaucyjnej. Ona została uchwalona już wcześniej, też za naszych poprzedników, ale nie wystarczy uchwalić ustawę, trzeba też przygotować całe państwo [...] żeby ta ustawa kaucyjna nie była dotkliwa i bolesna przede wszystkim dla pracowników i właścicieli placówek handlowych, także tych mniejszych - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej. - Ta ustawa wejdzie w życie 1 października, a więc te kilka miesięcy więcej resort klimatu i środowiska dostał, żeby to przygotować tak, żeby ludzie na tym niczego nie stracili - kontynuował.

16:00

Tusk:

Polski rząd nie jest zainteresowany zmianami traktatowymi

- Polski rząd i tutaj jesteśmy bardzo konsekwentni właściwie od lat nie jest zainteresowany zmianami traktatowymi. Nam bardzo zależy na tym, aby w sprawach krytycznych takich jak presja migracyjna na zewnętrzną granicę europejską, wojna na Ukrainie, polityka wobec Rosji, Białorusi, żeby była możliwie wspólna - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.

- W interesie Polski z reguły jest, aby zagraniczna polityka europejska byłą możliwie wspólna. Widzimy jak często Europa jako całość, w tym Polska tracą, kiedy te polityki zagraniczne się jakby nie zgadzają ze sobą - mówił dalej.


16:05

,,Zaangażowanie ministrów doprowadziło do szybkiego zakończenia tego procesu". Tusk o deportacji Pawła Szopy

- Usłyszałem dzisiaj na posiedzeniu rządu od pana ministra sprawiedliwości, pana ministra Adama Bodnara słowa uznania dla pana ministra Siemoniaka i dla pana ministra Sikorskiego. Cała trójka współpracowała bardzo harmonijnie, po to, żeby możliwie szybko pan Szopa wrócił na rodzinną ziemię i opowiedział trochę więcej na temat tych spraw, z powodu których postanowił udać się na daleką wycieczkę na Dominikanę. Zaangażowanie ministrów było tutaj adekwatne i przyczyniło się do tego, że szybko doprowadziliśmy do zakończenia tego procesu — stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


16:52

Tusk o galach freak fight:

Ten pato-sport powinien zostać ograniczony

- Ja uważam, że to, co jest de facto takim pato-sportem czy pato-streamerką, powinno być ograniczone, jeśli chodzi o dostęp najmłodszych do tego typu widowisk, nie mam żadnych wątpliwości. Nie cenzura. My nie prowadzimy żadnych prac, ja bym raczej zaapelował do wszystkich stacji telewizyjnych, właśnie też tych ogólnie dostępnych, do rodziców, do szkoły, żeby jednak chronić dzieci przed tą szerzącą się coraz bardziej patologią i promocją brutalności, bo to naprawdę do niczego dobrego nie prowadzi, ale jeśli ktoś to lubi, ja już na to nic nie poradzę — powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej.

Tusk: Będę rozmawiał z liderami koalicji nt. ograniczenia czasu antenowego freak fightów

- Ograniczenie czasu, ja bym nie miał nic przeciwko temu. Będę rozmawiał o tym też z liderami partii rządzącej czy te najbardziej brutalne formy, czy one nie powinny być tak traktowane jak na przykład ostra erotyka, gdzie są jakieś godziny, reklamy alkoholu. Wydaje mi się, takie lanie się, nie powiem po czym, i lawina bluzgów przy promocji tych walk, czy to jest coś, co nasze dzieci powinny oglądać beż żadnych ograniczeń — kontynuował.


17:22

,,To kwestia kilku dni". Rzeczniczka prokuratury o deportacji Pawła S. do Polski

- Dzisiaj polska prokuratura uzyskała decyzję władz Dominikany, że pan Paweł S. zostanie przekazany w trybie deportacji. To oznacza oczywiście, że ten czas fizycznego przekazania pana Pawła S. do Polski będzie znacznie krótszy. Tak jak sygnalizowałam w sobotę, to może zawrzeć się nawet w kilku dniach. Nie ukrywam, że znam już datę, kiedy pan Paweł S. ma trafić do Polski, ale z uwagi na to, że należy zabezpieczyć prawidłowo przebieg tego transportu, nie informuje o dacie, jak również sposobie prowadzonego konwoju — powiedziała rzeczniczka Prokuratury Krajowej Anna Adamiak.


18:07

Hołownia o rozdziale Kościoła od państwa:

Mamy inne zdania, PSL jest dużo bardziej zachowawczy
- Mówiąc szczerze: też mnie martwi, że tak długo [to trwa]. Bo to [rozdział Kościoła od państwa] powinno zostać zrobione dawno, szybko i - żeby była jasność - z pełnym szacunkiem do instytucji państwa i instytucji Kościoła - powiedział Szymon Hołownia podczas spotkania w Pleszewie. - Mamy inne zdania z niektórymi koalicjantami, przede wszystkim z PSL-em. PSL jest tutaj w tej kwestii dużo bardziej zachowawczy. […] Ja bym chciał, żebyśmy pracowali szybciej. Namawiam moich koalicjantów, żebyśmy pracowali szybciej - apelował.

18:13

Hołownia:

Sprawa Funduszu Kościelnego powinna zostać rozwiązana już dawno
- Zawiesiliśmy się na Funduszu Kościelnym, czego do końca nie rozumiem, dlatego że moim zdaniem ten problem powinien zostać rozwiązany już dawno. […] Też ważna uwaga, bo jak zaczęliśmy się brać za ten Fundusz Kościelny, przyszły mniejsze związki wyznaniowe i mówią: ale nas nie wylewajcie z kąpielą przy tej okazji. Bo my na tym też korzystamy, my się nie utrzymamy z odpisów podatkowych - powiedział Szymon Hołownia podczas spotkania w Pleszewie. - Moje ugrupowanie uważa, i ja uważam, że to jednak nie powinien być taki mechanizm. Że państwo może znaleźć metodę specjalnego traktowania mniejszych wspólnot […], natomiast jeśli chodzi o duże organizacje, takie jak Kościół katolicki, najlepszym rozwiązaniem jest zwiększenie limitu darowizn […] i ewentualnie odpis podatkowy - przekonywał.

18:43

Hołownia:

Nie będzie wspólnego kandydata na prezydenta
- Mój kolega Władysław Kosiniak-Kamysz złożył taką propozycję publicznie [wspólnego kandydata na prezydenta] w sobotę. W ciągu 60 minut propozycja została zakopana przez PO i Lewicę. A więc tego kandydata nie będzie - powiedział Szymon Hołownia podczas spotkania w Pleszewie. - Ja uważam, że to jest dobry pomysł, natomiast nie będzie tego kandydata. PO powiedziała: partie wystawiają kandydatów, Lewica powiedziała: mamy swoją kandydatkę. Do tanga trzeba dwojga - mówił dalej.

18:48

Hołownia:

Polska 2050 pewnie będzie miała kandydata na prezydenta. Czekamy na decyzję PSL
- Polska 2050 pewnie będzie miała [kandydata na prezydenta]. A co koledzy z PSL-u tam zdecydują, to czekamy aż się zdecydują, mam wrażenie - powiedział Szymon Hołownia podczas spotkania w Pleszewie. - Jeśli chodzi o to, jak Trzecia Droga [pójdzie] w wyborach prezydenckich - wszystkiego się dowiecie w ciągu najbliższych paru tygodni. Jeżeli PSL uzna, że ma jakiś inny pomysł, to pójdzie swoją drogą. My jesteśmy konsekwentni co do tej wizji, na którą się umawialiśmy - wskazał. Jak później dodał: - U nas być może ja, a być może, nie wiem, może jeszcze ktoś się zgłosi.

18:52

Sikorski o badaniach jego udziału w wyścigu prezydenckim:

Takie sondaże nie istnieją, różni kandydaci na kandydatów robią różne sondaże

- Czytam o tym w mediach, więc to musi być prawda [o kandydowaniu na prezydenta]. PO na pewno wyłoni kandydata, który wygra te wybory. Wola zwycięstwa jest możliwą częścią sukcesu – stwierdził Radosław Sikorski w Radiu Zet.

- Czytam o wewnętrznych sondażach PO od 5 dniu, a wiem, że takie sondaże nie istnieją. To nie są sondaże PO, różni kandydaci robią różne sondaże, kandydaci na kandydatów. Nie wiem [czy Rafał Trzaskowski zamówił sondaże], ale wiem, że PO żadnych swoich sondaży od sierpnia nie robiła – podkreślił.

- Myślę, że pan minister Czarnek jest takim standardem intelektualisty PiS-owskiego, więc może być atrakcyjny dla tamtego elektoratu. Wyobrażam sobie [pojedynek Sikorski-Czarnek], także pojedynek Sikorski-Błaszczak, jak minister obrony z ministrem obrony – kontynuował.


19:18

Sikorski komentuje słowa Dudy ws. konsulatu rosyjskiego w Poznaniu:

Zdumiała mnie ta wypowiedź

- Powiem szczerze, że zdumiała mnie ta wypowiedź pana prezydenta. No nigdy bym się nie spodziewał, że prezydent ujmie się za rosyjskim konsulatem. Złożę to na karb tego, że pan prezydent wtedy był w Korei i mógł nie zostać w pełni poinformowany przez obecnego na komitecie Rady Ministrów do spraw bezpieczeństwa, przedstawiciela BBN. Po to go zapraszamy, żeby prezydent o takich sprawach mógł być informowany i sprawa była szczegółowo omówiona tam, po czym znowu dość szczegółowo na samej Radzie Ministrów, to nie była moja wyłączna decyzja – powiedział Radosław Sikorskie w Radiu Zet.


19:19

Sikorski o ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej:

To nie jest kwestia targów

- No uważamy rzeczywiście, że groby, pochówek chrześcijański no to nie jest kwestia targów, my mamy też do wykonania pewne działania i to nie wpływa, nie przeszkadza Ukrainie w prowadzeniu wojny. Mamy już pewien postęp, było niedawno konstruktywne spotkanie ministrów kultury obu krajów. Ja jestem w kontakcie, dosłownie w ostatnich kilkudziesięciu godzinach, także w tej sprawie z ministrem spraw zagranicznych Ukrainy, który zapewniał mnie, że pracuje na rzecz rozwiązania – stwierdził Radosław Sikorskie w Radiu Zet.


19:56

Siemoniak o deportacji Szopy:

Duże osiągnięcie służb. Szybko znajdzie się w Polsce
- To duże osiągnięcie służb, policji, prokuratury i naszych służb konsularnych. Wydawałaby się daleka Dominikana, a z tego co wiem dość szybko znajdzie się Paweł S. w Polsce - powiedział Tomasz Siemoniak w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w „Gościu Wydarzeń” Polsat News. - Z wypowiedzi pełnomocnika wynika, że jest gotów zeznawać. Więc myślę, że tutaj w tej aferze mamy do czynienia z tak patologicznym mechanizmem, z działaniem w sercu rządu PiS, bo to przecież podlegało premierowi, że te zeznania będą niesłychanie ważne - stwierdził

20:06

Siemoniak:

Komisja ds. wpływów rosyjskich pracuje bez żadnych nacisków i bez założonej z góry tezy
- Raport [komisji ds. badania wpływów rosyjskich i białoruskich] został przedstawiony premierowi, ministrowi sprawiedliwości także. Ale jutro w południe konferencja prasowa, będzie przewodniczący gen. Stróżyk, będą członkowie komisji - powiedział Tomasz Siemoniak w „Gościu Wydarzeń” Polsat News. - Warto to jutro oglądać, bo ten raport jest bardzo profesjonalny, tam nie ma emocji, jest mało przymiotników, jest dużo konkretów - dodał. Jak podkreślił: - Komisja powołana przez premiera pracuje bez żadnych nacisków i bez żadnej z góry założonej tezy, co ją odróżnia od komisji, którą powołano pod koniec rządów PiS. Niech politycy PiS poczekają do jutra na te konkrety i wtedy się do nich odnoszą. […] Z pewnymi faktami będą musieli się zderzyć i zobaczymy, jak te fakty skomentują.

20:09

Siemoniak o Macierewiczu:

Ta postać to dziesiątki lat szkodzenia Polsce
- Za rządów PiS odwrócono różne pojęcia, szafowano [słowami] „zdrada”, „agentura” itd. Natomiast postać Macierewicza w opinii publicznej to nie kwestia ostatnich 2-3 dni. To są dziesiątki lat szkodzenia Polsce i musi się z tą prawdą zmierzyć - powiedział Tomasz Siemoniak w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.

20:15

Siewiera o Rosji:

Mają z czego jeszcze w Polsce tracić

- Niewątpliwie jest to sygnał wysłany do Rosji, niewątpliwie jest to tylko konsulat. Mają jeszcze dwa, mają w Gdańsku, mają Wrocław i jest ambasada. Stąd mają z czego jeszcze w Polsce tracić, jeżeli dalej Federacja Rosyjska będzie pozwalać sobie na agresję pod postacią ataków hybrydowych i wojny hybrydowej - stwierdził Jacek Siewiera w „Kropce nad i” TVN24.


20:19

Siemoniak:

Prezes tak wyjałowił PiS, że Czarnek jawi się jako jakaś wybitna osobowość
- Jeśli kandydatem PiS będzie były minister Czarnek, to jest to dobry przeciwnik dla każdego z kandydatów KO. Ideologiczny, zapisany w złej pamięci jako minister edukacji, z pewną taką niedobrą agresją, którą ma w sobie - powiedział Tomasz Siemoniak w „Gościu Wydarzeń” Polsat News. - Mi się nie kojarzy z przyszłym prezydentem, absolutnie. Nie było takiego prezydenta, który był typem takiego drapieżnika politycznego - ocenił. - Prezes nie ma kandydatów. My mamy świetnych kandydatów, mówi się dużo o Rafale Trzaskowskim, Radosławie Sikorskim. Dopóki nie ma decyzji to spekulowanie o szansach jest bezprzedmiotowe. […] Prezes tak wyjałowił ten PiS, tak się pozbył wszelkich osobowości, że rzeczywiście minister Czarnek - który potrafi parę zdań powiedzieć, to muszę przyznać, to nie jest jakiś dukający polityk - jawi się jako jakaś wybitna osobowość - stwierdził.

20:27

Rosja już tu jest? Tomczyk: Nic dodać, nic ująć, po tym, jak widzimy, z kim spotyka się Macierewicz
- Kiedyś generał Pytel powiedział "Rosja już tu jest" i dzisiaj można powiedzieć: nic dodać, nic ująć po tym, jak widzimy Macierewicza, który spotyka się z obywatelem Federacji Rosyjskiej, po tym, jak widzimy Macierewicza, który spotyka się z facetem, który przez trzy lata w jego towarzystwie posługuje się fałszywym nazwiskiem i zamiast Roman Rostkiewicz okazuje się, że to jest zwykły Andriej - powiedział Cezary Tomczyk w rozmowie z Markiem Czyżem w "Pytaniu dnia" TVP Info. - Po tym wszystkim, co zostało obnażone w sprawie Macierewicza, wiemy już bardzo dużo, ale po tym, co państwo zobaczą jutro, będziemy wiedzieli jeszcze więcej - kontynuował.

20:31

Siewiera pytany o zamach
:

Jestem głęboko przekonany, że mamy do czynienia z katastrofą lotniczą

- Jestem głęboko przekonany, że mamy do czynienia z katastrofą. Katastrofą lotniczą. Nie rozumiem, dlaczego postępowanie wyjaśniające było prowadzone w sposób tak nieudolny i dlaczego do tej pory to, co znajduje się w prokuraturze za czasów rządów PiS-u zgromadzone, eksperckie badania medycyny sądowej, ekspertów naprawdę światowej klasy, do tej pory nie znalazły odzwierciedlenia w dokumentacji - stwierdził Jacek Siewiera w „Kropce nad i” TVN24.


20:32

Tomczyk o Macierewiczu:

Powinien zrzec się mandatu posła i trafić na śmietnik historii. To, co zrobił, to zbrodnia na narodzie
- Ta strona sceny politycznej nie jest w stanie się zmierzyć z prawdą, a Macierewicz dzisiaj nie tylko powinien stracić Order Orła Białego, bo to jest oczywiste, on powinien przede wszystkim zrzec się mandatu posła, powinien trafić na śmietnik historii i powinien nigdy stamtąd się nie wygrzebać - powiedział Cezary Tomczyk w TVP Info. - To, co zrobił Macierewicz z jego ludźmi, to jest zbrodnia na narodzie polskim, bo on naród skłócił - kontynuował.

20:32

Siewiera o pracach podkomisji i kwestii NIAR-u:

Nie licuje z powagą prowadzenia badań naukowych

- Rzeczywiście raport NIAR-u jest jednym z tych aspektów, które przedstawione są w raporcie MON i kwestia tego, w jaki sposób przygotowywane były te materiały. Sposób pracy nad katastrofą smoleńską i nad przyczynami właściwie opisał w swojej wypowiedzi prezydent, który powiedział, że działania prokuratury, bo przecież rozbija się to o liczbę zawiadomień do prokuratury, działania prokuratury powinny się skupić m.in. na tym, by ustalić, czy działania tej komisji były zasadne czy nie i czemu one służyły - stwierdził Jacek Siewiera w „Kropce nad i” TVN24.

- Jeżeli doszło do nieprawidłowości, należy je wyjaśnić. Jeśli chodzi o kwestię NIAR-u, czyli Narodowy Instytut Badań Lotniczych USA, naszego głównego sojusznika, to placówka badawcza. Duża część tych analiz, raportów, badan miała charakter naukowy. Jako naukowiec muszę stwierdzić, że to, co znajduje się w raporcie, ta metodyka pracy, która była tam opisana, jeżeli jest prawdziwa, całkowicie nie licuje z powagą prowadzenia badań naukowych - mówił dalej szef BBN.

- Mówię o tym, jak wyglądała praca podkomisji. Jeżeli materiał, który znajduje się w raporcie przedstawionym przez MON jest prawdziwy, ten który stanowi również podstawę zawiadomienia do prokuratury, to rzeczywiście co do badań i metodyki badań naukowych, które miały być przedmiotem tych ekspertyz, ten materiał nie licuje z zasadą prowadzenia badań - dodał.


20:37

Tomczyk o tym, co zostanie zaprezentowane na konferencji dot. prac komisji ds. wpływów rosyjskich:

Porażające, miażdżące
- Porażające, miażdżące, moim zdaniem tak. Oczywiście to wszystko zależy od zakresu, który zostanie przedstawiony - powiedział Cezary Tomczyk w TVP Info, pytany, czy to, co zostanie zaprezentowane na konferencji dot. prac komisji ds. wpływów rosyjskich, będzie porażające. - Są elementy, które, tak jak działania operacyjne służb, zawsze powinny zostać w pewnym cieniu, ważne, żeby wnioski były przedstawione opinii publicznej i żeby to były szczegóły - kontynuował.

20:43

Tomczyk o Dudzie i meldunkach, które mu wysłał:

Może jego rząd go oszukiwał, ale rząd Tuska tego robił nie będzie
- To nie jest tak, że ten raport [dot. działań podkomisji smoleńskiej] to jest po prostu raport przygotowany teraz przez resort. Ogromna część tego raportu, pewnie jakaś 1/4 jeżeli chodzi o treść, wynika z wiadomości operacyjnych polskich służb specjalnych, które były przekazywane do ministra Błaszczaka na jego biurko - powiedział Cezary Tomczyk w TVP Info. - Na jego biurko trafiło 11 meldunków Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Ja wczoraj te meldunki wysłałem też do pana prezydenta Andrzeja Dudy. Być może jego rząd go oszukiwał, ale rząd Donalda Tuska na pewno robił tego nie będzie. Ma prawo do tej wiedzy - kontynuował.