Relacja Live

21.10.2024

07:44

Polityczny plan poniedziałku: kolejne przesłuchania przed komisją ds. Pegasusa, konferencja Błaszczaka

O 10:00 komisja śledcza ds. Pegasusa przesłucha byłego szefa CBA Ernesta Bejdę, a następnie europosła Krzysztofa Brejzę.

O 11:30 w Sejmie odbędzie się konferencja prasowa przewodniczącego klubu parlamentarnego PiS Mariusza Błaszczaka oraz posłów PiS Michała Moskala i Marcina Przydacza.

O 13:00 w Warszawie odbędzie się briefing prasowy posła Polski 2050, przewodniczącego Komisji Gospodarki i Rozwoju Ryszarda Petru. Tematem briefingu będzie interpelacja nr 5561 złożona przez posła dotycząca przekroczeń norm hałasu i związanych z tym niegodności w sąsiedztwie trasy S2 w Warszawie.


07:58

Szłapka o piątkowym spotkaniu ws. Ukrainy:

Komentarze są jednoznaczne, Polski brakowało przy tym stole
- Komentarze dość powszechne są, że tutaj organizatorzy, w tym przypadku kanclerz Scholz, popełnili po prostu błąd, bo nie było Polski, nie było nikogo z regionu - powiedział Adam Szłapka w "Rozmowie Piaseckiego" TVN24, pytany o to, dlaczego Polska nie uczestniczyła w piątkowym spotkaniu przywódców USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec na temat Ukrainy. - W tej sytuacji aż trudno mi sobie to wyobrazić [...] myślę, że to jest bardziej bałagan, bardziej brak przemyślenia. Komentarze są jednoznaczne, Polski brakowało przy tym stole, nawet niemieckie komentarze, wydaje mi się, że niemieckie komentarze są najgłośniejsze - kontynuował, pytany, czy interesy Polski i Niemiec są tak rozbieżne, że Scholz mógł nie chcieć, by Polska uczestniczyła w spotkaniu.

08:06

Szłapka:

Musi być powszechna wiedza, że tędy nie da się do Europy przedostać
- Uważam, że jakby sytuacja się diametralnie zmieniła w ostatnich latach w Europie. [...] To nie jest naturalny ruch migracyjny, z jakim mamy do czynienia w Europie. To jest jakby część wojny hybrydowej. I w tym konkretnym przypadku ludzie są traktowani jako najemnicy, jako żołnierze, jako amunicja przez bandyckie reżimy Łukaszenki i Putina. I w tej sytuacji my musimy szczególnie temu przeciwdziałać - powiedział Adam Szłapka w TVN24, pytany o zawieszenie prawa do azylu. - Ona [granica] też musi być bardzo szczelna i bardzo bezpieczna. Wiadomo, że z nielegalną migracją trzeba walczyć, że musimy powstrzymać zalew do Europy, że musi być nad tym kontrola, bo jako Europa po prostu nie jesteśmy w stanie przyjąć wszystkich tych, którzy chcą - kontynuował. - Żeby ci ludzie nie ginęli, musi być powszechna wiedza, zarówno w Europie, w krajach, które są źródłem pochodzenia migrantów, ale i w reżimach Łukaszenki i Putina, że tędy po prostu nie da się do Europy przedostać - mówił dalej.

08:11

Szłapka:

Jeśli wartości europejskie są nadużywane i mają oznaczać naszą słabość, nie możemy się na to zgadzać
- Tym bardziej jeżeli mamy świadomość tego, że [...] wartości europejskie są nadużywane i mają oznaczać naszą słabość, to nie możemy się na to zgadzać. Konwencja Genewska z '51 roku powstała w czasach szczytowego napięcia zimnej wojny, bezpośrednio po II wojnie światowej, kiedy całemu światu zachodniemu zależało na tym, żeby ludzie, którym się udało uciec z bloku wschodniego, żeby im pomóc - powiedział Adam Szłapka w TVN24. - Dzisiaj jest zupełnie inna sytuacja, dzisiaj jest sytuacja taka, że Putin i Łukaszenka wykorzystują te kwestie formalno-prawne, żeby wprowadzać destabilizację - kontynuował.

08:20

Szłapka:

Prezydent nie zrozumiał, o co chodzi. Strategia migracyjna nie dotyczy opozycjonistów białoruskich
- Słyszałem wypowiedź prezydenta i bardzo mnie zdziwiła ta kwestia dotycząca migracji, bo wydaje mi się, że prezydent po prostu nie zrozumiał, o co chodzi. [...] Akurat myślę, że to prezydent powinien wiedzieć, jeśli nie, to myślę, że Jacek Siewiera mu powinien wytłumaczyć. Mamy do czynienia z nielegalną migracją i mamy do czynienia jakby z wojną hybrydową, a prezydent się powołał na kwestię opozycji białoruskiej, to kto jak kto, ale prezydent powinien wiedzieć, że mamy do czynienia z dyktaturą - powiedział Adam Szłapka w TVN24, pytany o sprzeciw prezydenta ws. strategii migracyjnej. - Przecież tam bez zgody reżimu Łukaszenki się mysz nie przeciśnie, tzn. jeżeli opozycjoniści białoruscy uciekają do Polski, to nie uciekają przez zieloną granicę [...] albo wyjeżdżają normalnie i wtedy władza przymyka na to oko i wtedy wyjeżdżają, powiedzmy pociągiem przez Terespol, albo robią tak, jak to zazwyczaj bywało, że np. jadą do Kijowa [...] czy przez inne państwo trzecie - kontynuował. - Ta kwestia nie dotyczy opozycjonistów białoruskich, ta kwestia dotyczy tego, żebyśmy my w pełni panowali nad granicą - mówił dalej.

08:22

Gliński o prawyborach w PiS:

Decyzja nie została jeszcze podjęta

- W takiej demokracji jak Polska, która się wciąż tworzy, a która jest w tej chwili niszczona przez obecną władzę, to bardzo trudno powiedzieć, czy to dobre rozwiązanie czy niedobre. To zależy naprawdę od okoliczności, specyfiki partii politycznej. U nas też decyzja nie została jeszcze podjęta - stwierdził Piotr Gliński w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w Radiu Zet.


08:25

Szłapka:

Nie mam złudzeń, że prezydent się zachowa przez te ostatnie 289 dni jakoś bardzo odpowiedzialnie
- Jest wiele działań prezydenta, które uważam, że są po prostu szkodliwe i ja już specjalnie nie mam złudzeń co do tego, że pan prezydent się zachowa przez te ostatnie 289 dni jakoś bardzo odpowiedzialnie - powiedział Adam Szłapka w TVN24.

08:27

Gliński:
 Było wielu kandydatów, ta grupa się zmniejszyła

- Nic nie wiemy. Mówię o tym, co wie opinia publiczna. Wie niewiele, wie, że jest wielu kandydatów czy było wielu kandydatów, ta grupa się zmniejszyła. Tyle możemy powiedzieć - stwierdził Piotr Gliński w Radiu Zet.

- Odpowiedź jest bardzo prosta [na słowa Piotra Dudy] i Piotr Duda też o tym wie. W momencie, kiedy będzie ten kandydat czy będziemy mieli jasną sprawę, to będziemy rozmawiali z różnymi środowiskami politycznymi o poparciu tego kandydata - mówił dalej.


08:32

Szłapka o projekcie o związkach partnerskich:

Jeszcze nie pojawił się na posiedzeniu rządu i nie został zaakceptowany przez cały rząd
- Ta ustawa jest rozpoczęta w procedurze rządowej - powiedział Adam Szłapka w TVN24, pytany o projekt o związkach partnerskich. - To znaczy nie, on jeszcze nie pojawił się na posiedzeniu rządu i nie został zaakceptowany przez cały rząd - kontynuował. - Myślę, że jeszcze będą w tej sprawie uzgodnienia międzyresortowe, będą dyskusje. Ja tę ustawę popieram. Musiałbym zapytać panią minister Kotulę, na jakim etapie rozmów jest z ministrami z PSL-u i z PSL-em, żeby wiedzieć, na jakim etapie są te uzgodnienia - mówił dalej. - Ten projekt jest projektem kompromisowym, tzn. on jest taki, który wychodzi w bardzo wielu sprawach PSL-owi naprzeciw - dodał.

08:37

Gliński odpowiada Dudzie:

Nie ustawiamy spraw, które mają miejsce w związku zawodowym

- My nie ustawiamy spraw, które mają miejsce w związku zawodowym Solidarność panu przewodniczącemu [Dudzie]. Podobnie wydaje się, że taki szacunek podstawowy wymaga, żeby tego nie wskazywać co do partii politycznej. Mamy dobre relacje, nie zależy nam na żadnych różnicach i na pewno będziemy takie sprawy konsultowali, ale w odpowiednim momencie - stwierdził Piotr Gliński w Radiu Zet.


08:42

Morawiecki o Leszczynie, Ministerstwie Zdrowia i sytuacji w NFZ:

Tak niekompetentnej osoby ten resort dawno nie widział
- Nowy rząd i minister zdrowia Izabela Leszczyna nie radzą sobie z zapewnieniem pieniędzy na finansowanie ochrony zdrowia. Budżet Narodowego Funduszu Zdrowia, jak się dowiadujemy, już świeci pustką. Tak niekompetentnej osoby ten resort dawno nie widział. Nie można się zatem dziwić, że tak szybko pojawiły się kłopoty finansowe - powiedział Mateusz Morawiecki na nagraniu opublikowanym w mediach społecznościowych. - To przecież zwrot o 180 stopni względem polityki mojego rządu, który doprowadził do rekordowego wzrostu wydatków na zdrowie. Udało się dzięki temu m.in. zrealizować wiele, wiele inwestycji, poprawić dostęp do nowoczesnych leków, a w niektórych specjalizacjach także skrócić kolejki do lekarzy. Obecny rząd ma najwyraźniej inne priorytety, a efekty tej polityki widać niestety w coraz większej liczbie alarmujących sygnałów płynących ze szpitali w całej Polsce - kontynuował.

08:46

Gliński:

Obecny polski premier jest premierem partii zewnętrznej i interesów zewnętrznych


- Nie doproszono Donalda Tuska, ponieważ obecny polski premier jest premierem partii zewnętrznej i interesów zewnętrznych. Skoro jest tam już Scholz, to jest reprezentant Polski. Niestety tak w tej chwili wygląda polska polityka zagraniczna - stwierdził Piotr Gliński w Radiu Zet.


08:49

Gliński:

Oczywiście, że jesteśmy ogrywani, niestety także z udziałem Ukrainy

- Oczywiście, że jesteśmy ogrywani, niestety także z udziałem Ukrainy, ale przede wszystkim jest realizowany interes niemiecki i europejski, polski nie jest realizowany - stwierdził Piotr Gliński w Radiu Zet.


08:50

Leszczyna:

�Dziura w budżecie NFZ”? To straszenie pacjentów. Pacjenci są bezpieczni
- Nie lubię tego określenia „dziura w budżecie” [NFZ], bo straszymy pacjentów. Pacjenci w Polsce są bezpieczni. Programy lekowe będą płacone, wszystkie procedury, które gdyby nie były wykonane, pacjent mógłby doznać poważnego uszczerbku na zdrowiu albo stracić życie, są i będą płacone - powiedziała Izabela Leszczyna w rozmowie z Aleksandrą Pawlicką w „Gościu Poranka” TVP Info.

08:58

Gliński pytany o ustawę o związkach partnerskich:

To jest sprzeczne z polską konstytucją

- Sądzę, że nie. Nie znam tej ustawy, ale sądzę że nie. Przecież to jest sprzeczne z polską konstytucją przede wszystkim. Związki partnerskie, ponieważ Konstytucja chyba w artykule 18 mówi jasno o kwestiach małżeństwa, które dotyczą te związki partnerskie - stwierdził Piotr Gliński w Radiu Zet.


08:59

Leszczyna:

Do NFZ musieliśmy dołożyć 21 mld zł. PiS nie zabezpieczył systemu ochrony zdrowia ten rok
- Rzeczywiście jest tak, że w tym roku do planu finansowego NFZ musieliśmy już dołożyć do finansowania świadczeń 21 miliardów złotych. Co to znaczy? To znaczy niestety, że moi poprzednicy, rząd PiS-u, nie zabezpieczył systemu ochrony zdrowia na rok 2024 - powiedziała Izabela Leszczyna w „Gościu Poranka” TVP Info. Jak wyjaśniała: - Nie zabezpieczył, bo zrobił kilka bardzo złych rzeczy. Jedną z nich było to, że pewne usługi, dotychczas finansowane z budżetu, jak całe ratownictwo medyczne, leki dla seniorów, wysokospecjalistyczne procedury czy leczenie osób, które nie mają ubezpieczenia, były zawsze finansowane z budżetu. To kilkanaście miliardów złotych. PiS […] przerzucił finansowanie na ubezpieczonych, czyli do NFZ-tu.

09:16

Leszczyna wskazuje na obszar, na który "pieniędzy w NFZ jest za mało"
- Jeśli chodzi o SM czy SMA, bo także to się pojawiło, to dementuję te plotki. Wszystkie te choroby neurologiczne, bardzo poważne, które musimy leczyć po pierwsze systematycznie, po drugie najszybciej od rozpoznania, są leczone. Na dzieci z SMA są zupełnie oddzielne pieniądze i one wszystkie są pod opieką. Chorzy z SM także mają płacone programy lekowe. […] Na to pieniądze muszą się znaleźć - powiedziała Izabela Leszczyna w „Gościu Poranka” TVP Info. - Natomiast fakt jest taki - pieniędzy w NFZ-cie na wszystkie te świetne, nowoczesne technologie, fantastyczne leki onkologiczne, neurologiczne, kardiologiczne oczywiście będzie za mało - przyznała. - Co to znaczy dla mnie jako ministra zdrowia? […] Ja muszę środkami jakie mamy - bo nie ma zgody społecznej na podnoszenie składki, wręcz odwrotnie - tak zarządzić i tak zarządzić kapitałem ludzkim […] i jednocześnie finansami, żeby np. dwa szpitale, które są w odległości 20-30 km, nie rywalizowały o tego samego chirurga, ginekologa. […] Musimy tę siatkę szpitali zracjonalizować, tak żeby zabezpieczać rzeczywiste potrzeby zdrowotne mieszkańców, ale żeby szpitale nie biły się o tego samego lekarza - wskazała.

09:26

Kiedy zgoda ws. składki zdrowotnej? Leszczyna: To pytanie bardziej do Kosiniaka-Kamysza niż do mnie
- Każdy pomysł, który spowoduje, że finansowanie ochrony zdrowia będzie solidarne, sprawiedliwe, równomiernie rozłożone na wszystkich obywateli, dla mnie jako ministra zdrowia jest absolutnie ważne i potrzebne. Natomiast to są decyzje […], które muszą zapaść w takiej koalicyjnej zgodzie, bo już sama składka powoduje, że wciąż tego konsensusu jeszcze nie mamy - powiedziała Izabela Leszczyna w „Gościu Poranka” TVP Info. Pytana, czy i kiedy jest szansa na zgodę w tej kwestii, odpowiedziała: - Ja myślę, że to jest pytanie do premiera Kosiniaka-Kamysza bardziej niż do mnie.

09:27

Gliński:

Timing polityczny będzie taki, że najpierw my będziemy musieli zaprezentować naszego kandydata

- Z tego co wiemy, timing polityczny będzie taki, pewnie wolelibyśmy, żeby było odwrotnie, że to najpierw my będziemy musieli zaprezentować naszego kandydata [na prezydenta], bo obecna koalicja czeka pewnie na to, żebyśmy my to zrobili - stwierdził Piotr Gliński w Radiu Zet.


09:29

Tyszka komentuje spotkanie w Berlinie nt. Ukrainy:

Zarzucam Tuskowi i Kaczyńskiemu skrajną, antypolską naiwność

- Inwestowanie tak dużo w relację z Ukrainą bez konkretnych korzyści [było nic niewarte], abstrahując już od tego, że my tam nawet nie możemy ekshumować ofiar zbrodni ukraińskich na Wołyniu i tylko płacimy, płacimy od dwóch lat. Oddaliśmy nasze czołgi, oddaliśmy nasze samoloty, przyjęliśmy w sposób nieograniczony, nielimitowany emigrantów z Ukrainy. PiS i PO ręka w rękę uprzywilejowali tych ludzi w stosunku do obywateli polskich – stwierdził Stanisław Tyszka w programie "Graffiti” w Polsat News.

- Mówię o przywilejach typu 500+, 800+, darmowe mieszkania, kredyty 2% i jak dochodzi, co do czego, to te wszystkie uściski przez lata polityków POPiS-u z politykami Ukrainy okazują się nic niewarte. Skrajną, antypolską wręcz naiwność zarzucam i Kaczyńskiemu, i Tuskowi - mówił dalej.


09:30

Tyszka o zawieszeniu prawa do azylu:

To taka przykrywka Tuska

- U nas dopiero zaczyna się debata na temat tej strategii migracyjnej, rząd opublikował dokument, który moim zdaniem taką strategią nie jest. Dlatego, że nie odpowiada m.in. na te problemy, które ponosi Konfederacja, czyli po pierwsze. Czy my chcemy płacić z naszych kieszeni pomoc socjalną dla imigrantów? – powiedział Stanisław Tyszka w Polsat News.

- Konfederacja jako jedyne ugrupowanie mówi nie. PiS, PO, PSL, Lewica głosowali wszyscy za a druga rzecz taka strategia w poważnych państwach takie jak Australia, Kanada, państwa europejskie, czytałem tę strategię, zawsze pokazuje, z jakich kierunków my się godzimy na imigrantów i z jakich specjalizacji zawodowych - mówił dalej.

- To jest taka przykrywka Donalda Tuska [zawieszenie prawa do azylu]. Donald Tusk się skompromitował 3 lata temu, mówiąc o tej wojnie hybrydowej na granicy polsko-białoruskiej, że tam są młodzi ludzie szukający swojego miejsca na świecie. Podczas gdy od początku wszystkie służby europejskie wiedziały, że to jest wojna hybrydowa – dodał.


09:30

Tyszka chwali AfD:

To najbardziej propolska partia w Niemczech

- Nie, ja uważam, że to jest partia, spośród partii niemieckich najbardziej propolska, w tym sensie, że walczy z tym zagrożeniem migracyjnym, tutaj się zgadzamy. Walczy z zielonym ładem, całkowicie się tutaj zgadzamy i to wreszcie była partia, która wielokrotnie interweniowała w poprzedniej kadencji w obronie Polski w momencie jak Urszula von der Leyen i Komisja Europejska ingerowały w wewnętrzne sprawy Polski – stwierdził Stanisław Tyszka w Polsat News.


09:30

Tyszka:

Na miejscu Dudy poparłbym Mentzena

- Jak się spojrzy na tę analizę, to wychodzi, że jedyną osobą, która może wygrać z kandydatem PO w drugiej turze jest - uwaga - Sławomir Mentzen. To prawda, trzeba wejść do drugiej tury, to jest wyzwanie. Ja nie śmiałbym doradzać niczego prezydentowi Dudzie, ale na jego miejscu poparłbym Sławomira Mentzena – stwierdził Stanisław Tyszka w Polsat News.


09:31

Tyszka o komisjach śledczych i rozliczeniach:

Tuskowi chodzi o to, żeby nie mówić o sprawach poważnych

- Nie o to chodzi, żeby rozliczyć. Nie chodzi o to Tuskowi i koalicji rządzącej, żeby złapać króliczka, ja jestem za tym, żeby złodziei z PiS-u powsadzać, bo ja jestem przekonany, że kradli przez wiele lat pieniądze Polaków. Natomiast chodzi o to, żeby gonić tego króliczka, żeby wałkować te tematy, żeby nie mówić o sprawach poważnych – powiedział Stanisław Tyszka w Polsat News.


10:33

Bejda po raz kolejny nie stawił się przed komisją ds. Pegasusa, jest wniosek o przymusowe doprowadzenie
Ernest Bejda, były szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego, po raz drugi nie stawił się przed komisją śledczą ds. Pegasusa. Komisja przegłosowała wniosek do sądu okręgowego w Warszawie o karę pieniężną oraz przymusowe doprowadzenie świadka, większością 5 głosów przy 1 wstrzymującym się. Przewodnicząca komisji Magdalena Sroka stwierdziła, że "jest to nieucziwa gra" a niestawiennictwo na komisji wynika ze "strachu przed pytaniami i zderzenia z opinią publiczną".

11:25

Brejza:

Wybory w 2019 roku były przeprowadzone przez służby specjalne

- To, co się stało w wyborach w 2019 roku, to było przeprowadzenie tych wyborów przez służby specjalne. Służby specjalne opanowane przez ludzi PiS, ale było trochę szerszym kontekstem działalności układu zamkniętego i zamykania Rzeczpospolitej Polskiej w państwo para-autorytarne – stwierdził Krzysztof Brejza podczas przesłuchania na komisji ds. Pegasusa.

- Struktury państwa, instytucje, były degenerowane przez grupki ludzi na różnych szczeblach aparatu władzy, którzy swoją nikczemność, swoją niemoralności przenosili na państwo - mówił dalej.


11:25

Brejza o powodach zastosowania wobec niego Pegasusa:

Osobista niechęć do mnie ze strony Kaczyńskiego

- Jakie były przyczyny tej operacji Pegasusa. Wymierzenia tej cyberbroni akurat wobec mnie. Byłem osobą, która ujawniała w tym okresie szereg afer władzy PiS, chociażby z głośną aferą nagród lewych w rządzi PiS, które doprowadziły w ciągu miesiąca o 10,12 punktów procentowych tego ugrupowania – powiedział Krzysztof Brejza podczas przesłuchania na komisji ds. Pegasusa.

- Drugim wektorem była osobista niechęć do mnie ze strony Jarosława Kaczyńskiego, ponieważ z jednej strony podważałem, ujawniałem, jego rzekomy antykomunizm. Z drugiej strony ujawniałem jak jego środowisko, jego decyzjami wzbogaciło się na majątku narodowym - mówił dalej europoseł KO.


12:10

Błaszczak:

Wdrożenie paktu migracyjnego oznacza katastrofę dla Polski
- W Polsce Donald Tusk prezentuje siebie jako obrońcę polskich granic, jako przeciwnika migracji, tymczasem w Unii Europejskiej zachowuje się bardzo potulnie, otóż 17 października tego roku EPP [...] oświadczyła, że będzie [...] przyspieszać wdrażanie paktu migracyjnego - powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej. - Donald Tusk pełni rolę chłopca do bicia w Unii Europejskiej, dlatego, że nie przeciwstawił się po pierwsze wdrożeniu samego paktu migracyjnego, po drugie przyspieszeniu wdrożenia paktu migracyjnego. Jego bliski i zaufany współpracownik, Andrzej Halicki, jest we władzach Europejskiej Partii Ludowej, a [...] Europejska Partia Ludowa stanowczo wypowiedziała się za przyspieszeniem wdrożenia paktu migracyjnego - kontynuował. - Wdrożenie paktu migracyjnego oznacza katastrofę dla Polski, oznacza zagrożenie bezpieczeństwa Polaków, zarówno osobistego, jak i ekonomicznego - mówił dalej.

12:17

Błaszczak:

Jeśli Tusk ma ochotę coś zawieszać, dobrze by było, gdyby zawiesił unijne rozporządzenie Dublin III
- To nie azyl w naszym kraju jest problemem, tylko migracja, tylko pakt migracyjny jest problemem. A jeśli Donald Tusk już ma ochotę coś zawieszać, to dobrze by było, gdyby spowodował zawieszenie rozporządzenia unijnego Dublin III, które stanowi o właśnie readmisji, gdyż, jak donoszą media, 40 tysięcy migrantów ma być przerzuconych z Niemiec do Polski - powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej.

12:24

Błaszczak:

Tusk został wyeliminowany z rozmów o przyszłości Ukrainy
- Rząd koalicji 13 grudnia, Donald Tusk został wyeliminowany z rozmów na temat przyszłości Ukrainy, dlaczego? Dlatego, że nie chce albo nie potrafi aktywnie uczestniczyć w tych rozmowach, bardzo charakterystyczne jest to, że w ubiegłym tygodniu w Niemczech na rozmowach prezydenta Stanów Zjednoczonych z prezydentem Francji, kanclerzem Niemiec i premierem Wielkiej Brytanii, nie było Tuska - powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej. - Były prezydent Estonii, Ilves stwierdził, że obecność Tuska została zablokowana przez Scholza, równolegle toczyło się spotkanie ministrów obrony Stanów Zjednoczonych, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec, nie było tam Władysława Kosiniaka-Kamysza - kontynuował. "Polska straciła pozycję rozgrywającego" - To świadczy o tym, że Polska straciła pozycję, którą miała wcześniej za rządów Prawa i Sprawiedliwości, pozycję rozgrywającego w Unii Europejskiej czy też można powiedzieć w tym formacie już szerszym niż Unia Europejska, dlatego że bez wsparcia polskiego Ukraina nie obroniłaby się, szczególnie [...] w pierwszych miesiącach - mówił dalej.

12:28

Błaszczak:

Polska stała się podwykonawcą niemieckiej polityki zagranicznej
- Dzisiaj Polska stała się podwykonawcą polityki zagranicznej niemieckiej, a to jest bardzo groźne dla naszej przyszłości - powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej.

13:00

Tusk o wyborach w Mołdawii:

Rozwścieczyć Moskwę, zaimponować Europie

- Rozwścieczyć Moskwę, zaimponować Europie, uratować swój kraj po raz kolejny - taka jest Maia Sandu - napisał w social media premier Donald Tusk, komentując wybory na prezydenta Mołdawii.


13:32

PiS publikuje spot o sytuacji w ochronie zdrowia:

NFZ jest na skraju bankructwa

PiS opublikowało spot, w którym przypomina wypowiedzi Izabeli Leszczyny o "problemach znikających jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki" i obietnice PO z kampanii wyborczej, takie jak zniesienie limitów NFZ w lecznictwie szpitalnym.

- Co dostaliśmy w zamian? Kolejne kłamstwa i zapaść systemu ochrony zdrowia. NFZ jest na skraju bankructwa. Brakuje pieniędzy na nadwykonania, programy lekowe, a nawet na kroplówki - mówi lektor.


19:44

Likwidacja lub ograniczenie 800+? Jednoznaczna odpowiedź Domańskiego
- Nie - powiedział Andrzej Domański w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w programie "Gość Wydarzeń" Polsat News, pytany, czy rząd zlikwiduje 800+. - Nie ma żadnych planów dotyczących zmian w 800+, opozycja nic nie potrafi poza straszeniem. Straszyli, że nie będzie 13. emerytury, jest, straszyli, że nie będzie 14. emerytury, jest, teraz straszą, że nie będzie 800+ - kontynuował. - Mogę zadeklarować, że do końca kadencji Sejmu program 800+ nie zostanie zlikwidowany, absolutnie. [...] Nie ma żadnej dyskusji na temat zmian w programie 800+, nie mówiąc nawet o jego likwidacji - mówił dalej.

19:50

Domański o pieniądzach na ochronę zdrowia:

Przeznaczymy dodatkowe środki
- W budżecie na przyszły rok zabezpieczyliśmy 221 miliardów złotych na ochronę zdrowia. To jest wzrost o 30 miliardów złotych względem roku 2024, więc widać wyraźnie, że zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia te nakłady z roku na rok rosną i będą rosły - powiedział Andrzej Domański w Polsat News. - Również w tym roku przeznaczymy jeszcze dodatkowe środki na wsparcie NFZ-u, ja jestem w kontakcie z panią minister Leszczyną, po to, żeby te środki, które są niezbędne dla funkcjonowania systemu, były po prostu zapewnione - kontynuował. - Dyskusja na temat wielkości tej kwoty wciąż trwa, ale jestem przekonany, że 3 miliardy będą zabezpieczone - mówił dalej.

19:56

Domański:

Prawdopodobnie prezydent za dużo słucha posłów opozycji, którzy lubią siać panikę
- Prawdopodobnie pan prezydent Duda za dużo słucha posłów opozycji, którzy lubią siać panikę, a prawda jest taka, że przedstawiliśmy budżet na 2025 rok, który jest budżetem bezpieczeństwa, obrony i inwestycji. Zapewniliśmy rekordowe nakłady na obronę, 187 miliardów złotych, zapewniliśmy środki na ochronę zdrowia i finansujemy inwestycje, o których PiS tylko mówił albo prezentował je na swoich prezentacjach, a my faktycznie znaleźliśmy na nie środki - powiedział Andrzej Domański w Polsat News.

19:58

Domański:

W deficycie budżetowym na 2025 rok zawarliśmy spłatę długów naszych poprzedników
- W deficycie budżetowym na przyszły rok zawarliśmy również spłatę długów naszych poprzedników, dlatego, że w ramach deficytu na rok 2025 aż 63 miliardy złotych to spłata długów zaciągniętych przez rząd Mateusza Morawieckiego w ramach funduszu BGK, w ramach funduszy COVID, w ramach PFR-u i my te długi wciągamy z powrotem do budżetu i je spłacamy - powiedział Andrzej Domański w Polsat News. - Chcemy, aby finanse publiczne były transparentne, krok po kroku zwiększamy tę transparentność - kontynuował.

20:09

Sikorski o nieobecności Polski na spotkaniu w Berlinie: Zapewne tak zdecydował Scholz
- Zapewne tak [to Olaf Scholz zdecydował, że na spotkaniu liderów w Berlinie nie było przedstawiciela Polski]. Przeważnie gospodarze decydują o tym, kogo chcą zaprosić - powiedział Radosław Sikorski w rozmowie z Piotrem Kraśką w „Faktach po Faktach” TVN24. - Ale w zeszłym tygodniu w Berlinie było inne spotkanie, na które Polska była zaproszona. Na szczeblu premiera reprezentowałem ja proces berliński dotyczący integracji Bałkanów Zachodnich. Takie spotkania się zdarzają cały czas: G7, G20. Nie we wszystkich formułach jesteśmy obecni - stwierdził.

20:10

w obniżaniu składki zdrowotnej:

Mam nadzieję, że w tym tygodniu osiągniemy porozumienie z minister Pełczyńską-Nałęcz". Domański o "kolejnym kroku
- Przedsiębiorcy nie mogą już dłużej czekać, dlatego my zdecydowaliśmy się zrobić ten pierwszy krok, czyli rezygnacja z poboru składki zdrowotnej od aktywów trwałych [...] ta ustawa została wpisana do wykazu prac rządu i od 1 stycznia tego podatku, tej składki nie będzie - powiedział Andrzej Domański w Polsat News. - W tej chwili rozmawiamy z naszymi koalicjantami nad kolejnym krokiem, ja jeszcze w piątek rozmawiałem zarówno z panem minister Paszykiem, z panią minister Pełczyńską-Nałęcz nad kolejnymi krokami, bo to jest zdecydowanie za mało i polscy przedsiębiorcy już są mocno zniecierpliwieni - kontynuował. - 4 miliardy złotych na realizację tego zobowiązania, jakim jest obniżenie składki zdrowotnej dla polskich przedsiębiorców, zostało w budżecie zapewnione [...] chciałbym, aby te rozmowy skończyły się już naprawdę szybko [...]. Z panią Pełczyńską-Nałęcz mam nadzieję, że w tym tygodniu osiągniemy już porozumienie - mówił dalej.

20:11

Sikorski o spotkaniu w Berlinie: Zorganizowane na chybcika. Tam nie zapadły żadne decyzje
- Tam [na spotkaniu przywódców w Berlinie] nie zapadły żadne decyzje. Opublikowano komunikat. Z tego, co słyszę, i tak Bliski Wschód zdominował decyzje. I proszę pamiętać, że to było spotkanie zorganizowane na chybcika, w zastępstwie tego spotkania, na którym miał być prezydent Andrzej Duda w Ramstein. Więc ja bym nie przykładał do tego aż tak dużej wagi - powiedział Radosław Sikorski w „Faktach po Faktach” TVN24.

20:14

Sikorski:

Lepiej, gdybyśmy byli zaproszeni do Berlina. Gdy Polska jest obecna, decyzje są lepsze
- Lepiej by było, gdyby Polska była zaproszona [do Berlina na spotkanie przywódców Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i USA]. Z tego powodu kanclerza skrytykowała już opozycja, CDU. Mam nadzieję, że to da do myślenia naszym sąsiadom, bo przypomnę, że wtedy, gdy Polska jest obecna, to decyzje są lepsze - powiedział Radosław Sikorski w „Faktach po Faktach” TVN24.

20:18

Wzrost PKB dzięki środkom z KPO. Domański podaje liczby
- Chcemy, aby włączyły się kolejne silniki wzrostu gospodarczego. I takim silnikiem wzrostu gospodarczego muszą być inwestycje. Uruchomiliśmy KPO, wbrew temu, co mówiła opozycja, Donald Tusk bardzo szybko załatwił uruchomienie środków z KPO i te środki już pracują, w przyszłym roku będzie ich znacznie więcej - powiedział Andrzej Domański w Polsat News. - Ok. 0,7-0,8% wzrostu PKB, który prognozujemy na przyszły rok, będziemy mieć właśnie dzięki środkom z KPO i chciałem powiedzieć, że w tym roku nasza gospodarka będzie rosła w tempie ok. 3%, natomiast w przyszłym roku prognozujemy, że ten wzrost sięgnie niemal 4% - kontynuował. - Polska gospodarka bardzo wyraźnie przyspiesza, ale poza tym silnikiem konsumpcji wewnętrznej, tej sprzedaży w sklepach, potrzebujemy więcej inwestycji - mówił dalej.

20:22

Sikorski o ostatniej Radzie Europejskiej:

To było znacznie ważniejsze spotkanie niż to w Berlinie
- Ważniejsza była Rada Europejska, na której cała Europa poparła strategię migracyjną. Myśmy się spodziewali, że Unia Europejska przyjmie do wiadomości naszą strategię migracyjną, a UE przyjęła ją jako swoją. To jest naprawdę duża rzecz - przekonywał Radosław Sikorski w „Faktach po Faktach” TVN24. - Rada Europejska postanowiła też, że kraje, które mają największą liczbę uchodźców z Ukrainy, takie jak Polska i Niemcy, też Czechy, powinny uzyskać wsparcie finansowe z instytucji europejskich - mówił dalej. Jak ocenił: - To było znacznie ważniejsze spotkanie, niż to de facto pożegnanie Joe Bidena z tymi krajami, które tam [w Berlinie] były.

20:22

Domański o doniesieniach o cięciach w dofinansowaniu barów mlecznych:

Absolutna nieprawda
- Nie, jest to absolutna nieprawda - powiedział Andrzej Domański w Polsat News, pytany o doniesienia o tym, że rząd szykuje cięcia w dofinansowaniu barów mlecznych. - Bary mleczne dostaną tyle pieniędzy, na ile zawnioskują, to jest dla mnie oczywiste. To w ogóle nie są duże kwoty [...] ok. 10 milionów złotych - kontynuował.

20:27

Sikorski:

Dziwię się, że prezydent chce odejść w atmosferze nagonki na rząd i dzielenia Polaków
- Ja się dziwię, że prezydent chce odejść w atmosferze nagonki na rząd, dzielenia Polaków. Że zdefiniował się na koniec swojej prezydentury jako ostatni bastion PiS-u. Że ważniejszy dla niego jest uśmiech Jarosława Kaczyńskiego niż szacunek Polaków - powiedział Radosław Sikorski w „Faktach po Faktach” TVN24. - Niektóre sprawy, o których mówił [podczas orędzia w Sejmie], były bardzo jednoznacznie polityczne, a prezydent powinien raczej łączyć, a nie dzielić […], a w sytuacji zagrożenia zewnętrznego raczej obniżać temperaturę sporu - stwierdził.

20:34

Sikorski:

Czy według prezydenta wszyscy moi kandydaci na ambasadorów są zdrajcami i agentami?
- Prezydent, zgodnie z konstytucją, powołuje i odwołuje ambasadorów, na wniosek ministra spraw zagranicznych. Jeśli panu prezydentowi jakiś z moich kandydatów się nie podoba, to ma prawo go odrzucić. Ale czy naprawdę wszyscy kandydaci, około 50, których zgłosiłem - po pozytywnej opinii Konwentu Służby Zagranicznej, po pozytywnej opinii Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu, po uzyskaniu zgody państwa przyjmującego - czy według prezydenta oni wszyscy są zdrajcami i agentami? - powiedział Radosław Sikorski w „Faktach po Faktach” TVN24. - Prezydent mówi, że nie może powołać, bo nie odwołał. Tymczasem w dobrych kilku krajach - z Izraelem na czele - nie ma kogo odwołać, bo są wakaty. Ja odziedziczyłem resort z 20% placówek nieobsadzonych w ogóle. Nawet słabych kandydatów PiS nie miał - wskazał.

20:35

Morawiecki:

Wzywam Tuska, żeby wypowiedział pakt migracyjny

- To jest ogromne zagrożenie. Chcę przed tym przestrzec i jednocześnie wzywam Tuska, żeby wypowiedział pakt migracyjny. Niech skorzysta z tej ścieżki, którą wykorzystałem w 2018 roku. Każdy może sobie sprawdzić, konkluzje Rady Europejskiej, czerwiec 2018 roku - stwierdził Mateusz Morawiecki w wPolsce24.

- Wcześniej też był przyjęty pakt migracyjny, jednak poprzez zbudowanie małej koalicji, ale bardzo zwartej, udało mi się wtedy przeprowadzić skuteczną operację paktu migracyjnego - mówił dalej.


20:42

Morawiecki:

Dlaczego my, Polacy mamy dzisiaj odpowiadać za grzechy Scholza, błędy Tuska?

- Wybudowaliśmy mur, ten mur który miał zdaniem obecnego premiera nie powstać nawet 3 lata i jednocześnie to on przecież mówił o tych migrantach, że to biedni ludzie, którzy poszukują swojego miejsca na ziemi. My stawialiśmy temu tamę od samego początku. Dlaczego my, Polacy mamy dzisiaj odpowiadać za grzechy Scholza, błędy Tuska? Wszystko to, co Europa Zachodnia sobie ściągnęła - stwierdził Mateusz Morawiecki w wPolsce24.


20:42

Sikorski o sprawie ambasadorów:

Prezydent robi rządowi na złość
- Prezydent, tak jak w innych sprawach, robi rządowi na złość, więc ja nie odbieram tego osobiście. Prezydent nie powołał ani nie odwołał ani jednego ambasadora przez te 9 miesięcy, nawet tam, gdzie to uzgodnił z premierem. […] Więc proszę samemu ocenić, czy to jest konstruktywne podejście prezydenta do wykonywania przez siebie konstytucyjnych obowiązków - powiedział Radosław Sikorski w „Faktach po Faktach” TVN24.

20:44

Morawiecki o Tusku:

To typowa dla niego zasłona dymna

- To typowa dla niego zasłona dymna. On w czasie, kiedy widzi, że już leży na deskach, próbuje natychmiast rzucić jakiś ręcznik biały pt. „Inne tematy, tematy zastępcze”. Po to, żeby ludzie przez tydzień rozmawiali o prawie do azylu. To drugorzędny, trzeciorzędny temat - stwierdził Mateusz Morawiecki w wPolsce24.


20:52

Morawiecki:

Obecny rząd obciął 14. emeryturę. Chyba po to, żeby szykować pieniądze na socjal dla nielegalnych imigrantów


- Co zrobił obecny rząd? Obciął czternastkę [14. emeryturę]. Po co? O 1/3, o blisko 900 zł. Chyba po to, żeby szykować już pieniądze na socjal dla nielegalnych imigrantów. Nie chcę zgodzić się na to, żeby jakikolwiek socjal płynął do nielegalnych imigrantów - stwierdził Mateusz Morawiecki w wPolsce24.


20:54

Sikorski o rosyjskich podpaleniach i niedoszłym sabotażyście:

Jutro decyzje w tej sprawie
- Przyznał się aresztowany, niedoszły sabotażysta, że to rosyjskie służby specjalnie nakazały mu dokonania podpalenia we Wrocławiu. Mamy inne takie podpalenia w całej Europie i wiemy o planach rosyjskich kolejnych podpaleń - powiedział Radosław Sikorski w „Faktach po Faktach” TVN24. - Będę jutro ogłaszał decyzje MSZ-tu związane z tą sprawą - zapowiedział szef MSZ.

21:14

,,Bardzo niefortunne, zadziwiające". Pełczyńska-Nałęcz komentuje brak zaproszenia Tuska na spotkanie w Berlinie

- Zdziwiło [brak zaproszenia dla polskiego premiera na spotkanie przywódców w Berlinie] i uważam, że to była decyzja ewidentnie gospodarzy, którzy tak zdecydowali i myślę, że to jest bardzo na szkodę tego spotkania. Spotkania na wysokim szczeblu, o naszym sąsiedzie, naszym regionie w tym sensie, że my jesteśmy krajem frontowym, który ogromne koszty i zaangażowanie w tej wojnie ma, jeśli chodzi o wspieranie Ukrainy – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w programie ,,Kropka nad i” w TVN24.

- Bardzo niefortunne, bardzo zadziwiające, bardzo nieciekawy sygnał do Kremla, jeśli chodzi o jedność europejską. Powiem szczerze, że nawet nie umiem sobie tego wytłumaczyć, dlatego że to nie buduje niczyjego bezpieczeństwa - oceniła.


21:15

Morawiecki o prezentacji kandydata PiS 11 listopada:

Nie wiadomo czy tak się stanie

- Nie wiadomo czy tak się stanie [czy PiS ogłosi kandydata 11 listopada], ponieważ cały czas jeszcze rozważamy taki mechanizm przeprowadzenia pewnego sprawdzianu wśród naszych najbardziej wiernych sympatyków, członków PiS. Mechanizm tzw. Prawyborów, cały czas jest to możliwe do przeprowadzenia, ale ostateczne decyzje w naszym kierownictwie jeszcze nie zapadły - stwierdził Mateusz Morawiecki w wPolsce24.

- 2, 3, 4, co najmniej musi być wybór między dwoma, ale zastanawiamy się czy nie należałoby dołożyć tam jeszcze kandydatów - mówił dalej.


21:16

Pełczyńska-Nałęcz:

Potrzebujemy strategii migracyjnej

- My potrzebujemy dobrej strategii migracyjnej, która nam zapewni trzy rzeczy i ta trzecia jest w ogóle pomijana, a jest superważna. Pierwsza rzecz to jest bezpieczeństwo, bezpieczeństwo granic europejskich, polskich, bezdyskusyjnie jest potrzebne. Druga rzecz: my musimy mieć dobre prawa, które pozwolą nam przyjąć tych, których chcemy, powinniśmy chcieć uchodźców, którzy uciekają przed represjami Łukaszenki, na bezpiecznych zasadach przyjąć do Polski. Trzecia rzecz to jest rozwój, dopiero w tym trójkącie mamy dobrą strategię migracyjną, bo rozwój to są pieniądze, rozwój to jest rozwijająca się gospodarka i to też jest bezpieczeństwo – powiedziała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w TVN24.


21:17

Pełczyńska-Nałęcz o orędziu Dudy w Sejmie:

Najbardziej partyjniackie, jakie słyszałam

- Pan prezydent niestety, niestety to muszę z jakimś smutkiem powiedzieć, wykorzystał orędzie, które zazwyczaj uważa się, że to jest coś, gdzie się mówi do wszystkich obywateli, a nie uprawia taką jednostronną, partyjną politykę. To orędzie było chyba najbardziej takim partyjniackim, właśnie nie politycznym, partyjniackim orędziem, jakie zdarzyło mi się słyszeć i myślę, że to jest smutne – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w TVN24.