Relacja Live

22.02.2024

07:39

Polityczny plan czwartku: w Sejmie o wotum nieufności wobec Bodnara oraz informacja ws. protestów rolników, Trzaskowski z samorządowcami, Sikorski w USA, konferencje Biejat i Bocheńskiego

Sejm wznowi obrady o 9:00 od wysłuchania pytań w sprawach bieżących, a o 11:15 - na wniosek klubu KO - wysłucha informacji bieżącej w sprawie okresowej informacji na temat działalności Zespołu ds. oceny funkcjonowania podkomisji do ponownego zbadania wypadku lotniczego pod Smoleńskiem w 2010 roku. Następnie, o 12:45 zajmie się wnioskiem PiS o wyrażenie wotum nieufności wobec ministra sprawiedliwości Adama Bodnara.

O 14:30 rozpocznie się blok głosowań, w ramach którego posłowie zdecydują o dalszym losie dwóch obywatelskich projektów - „Tak dla rodziny, nie dla gender” i noweli Prawa o zgromadzeniach - oraz odbędzie się głosowanie nad nowelizacją Prawa farmaceutycznego - chodzi o przepisy wprowadzające pigułkę „dzień po” bez recepty.

Porządek obrad może zostać poszerzony o głosowanie nad wyborem nowego członka komisji śledczej ds. wyborów kopertowych, w miejsce odwołanego posła PiS Pawła Jabłońskiego. Z kolei o 15:00 Sejm wysłucha informacji Prezesa Rady Ministrów ws. działań rządu w związku z protestem rolników w Polsce.

Minister Radosław Sikorski przebywa z wizytą w USA. W Nowym Jorku szef polskiej dyplomacji weźmie udział w sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ poświęconej okupowanym terytoriom Ukrainy oraz w debacie ministerialnej Rady Bezpieczeństwa ONZ nt. sytuacji na Ukrainie. Przeprowadzi także serię rozmów bilateralnych, między innymi z sekretarzem generalnym ONZ Antonio Guterresem.

W Waszyngtonie minister Sikorski spotka się z sekretarzem stanu USA Antonym Blinkenem, z którym omówi kwestię wojny na Ukrainie, współpracę polsko-amerykańską w zakresie bezpieczeństwa, walkę z dezinformacją rosyjską oraz przygotowania do tegorocznego szczytu NATO w Waszyngtonie.

O 8:45 na posiedzeniu sejmowej komisji kultury odbędzie się I czytanie przedstawionego przez prezydium Sejmu projektu uchwały w sprawie uczczenia pamięci Aleksieja Nawalnego, rosyjskiego opozycjonisty, który po latach cierpienia i tortur poniósł śmierć w rosyjskiej kolonii karnej.

O 9:00 odbędzie się konferencja prasowa kandydata PiS na prezydenta Warszawy Tobiasza Bocheńskiego, a o 10:00 - konferencja kandydatki Lewicy Magdaleny Biejat.

O 9:40 w Senacie odbędzie się konferencja prasowa z udziałem marszałek Małgorzaty Kidawy-Błońskiej oraz szefa klubu KO Zbigniewa Konwińskiego i sen. Krzysztofa Kwiatkowskiego.

O 10:00 w Sejmie odbędzie się konferencja prasowa posłów KO Elżbiety Polak, Krzysztofa Bojarskiego i Małgorzaty Niemczyk.

O 10:30 minister do spraw społeczeństwa obywatelskiego, przewodnicząca Komitetu ds. Pożytku Publicznego Agnieszka Buczyńska powoła nowych członków Rady Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.

O 11:00 odbędzie się spotkanie i briefing z udziałem Rafała Trzaskowskiego i samorządowców z całej Polski, w tym Aleksandry Dulkiewicz.

O 17:00 w Pałacu Prezydenckim prezydent Andrzej Duda weźmie udział w spotkaniu z okazji Dnia Myśli Braterskiej z przedstawicielami organizacji harcerskich i skautowych objętych Honorowym Protektoratem Prezydenta RP.


08:24

Gawkowski o spotkaniu Tusk-Zełenski: Dzisiaj ma być ostateczna decyzja kiedy. W godzinach popołudniowych będziemy wiedzieli

- Jest deklaracja, że się spotkamy, nie wiem tylko kiedy, czy to będzie akurat ten piątek, dlatego, że mamy też spotkania z szefową Komisji Europejskiej. Takie decyzje podejmuje premier, który ma dziś spotkania na ten temat. Nie ma jeszcze żadnego scenariusza położone na stole. Dzisiaj ma być ostateczna decyzja, mamy mieć spotkanie. W godzinach popołudniowych będziemy wiedzieli - stwierdził Krzysztof Gawkowski w programie „Graffiti” Polsat News.


08:25

Gawkowski:

Jesteśmy w stałym kontakcie z rządem Ukrainy

- My jesteśmy w stałym kontakcie z rządem Ukrainy. Ja ze swoim odpowiednikiem miałem spotkanie dwa tygodnie temu. Premier Donald Tusk był w Kijowie i rozmawiał z prezydentem i premierem Ukrainy. Doszło do pewnych ustaleń, że będzie spotkanie rządu Ukrainy i rządu Polskiego. To nie jest zaskoczenie, że prezydent Zełenski mówi o spotkaniu. Problemy są, wojna się toczy. Polska jest dzisiaj największym sojusznikiem Ukrainy w Europie i to, że prezydent Zełenski chce rozmawiać, to dobrze. Myślę, że są w nim też emocje, bo widzi, że są problemy na froncie, są problemy z działaniami logistycznymi, transportowymi przy granicy. To, że prezydent Zełenski broni swojego kraju, nie jest niczym nadzwyczajnym - stwierdził Krzysztof Gawkowski w programie „Graffiti” Polsat News.


08:26

Gawkowski:

Wprowadzenie embarga jednostronnego może być też retorsją w drugą stronę

- Wydaje mi się to dość trudne. Wprowadzenie embarga jednostronnego może być też retorsją w drugą stronę. To znaczy powodującą, że polscy producenci rolni, którzy swoje życie importują i eksportują, mogą mieć problemy. Za dużo widzę w tym wszystkim elementów, które mogą skupić się później na polskim przemyśle rolno-spożywczym - stwierdził Krzysztof Gawkowski w programie „Graffiti” Polsat News.


08:32

Gawkowski:

Jestem absolutnie pewien, że posłowie Lewicy zagłosują przeciwko wotum nieufności dla ministra Bodnara

- Rzadko tak odpowiadam, ale jestem absolutnie pewien [że posłowie Lewicy zagłosują przeciwko wotum nieufności dla ministra sprawiedliwości Adama Bodnara] - stwierdził Krzysztof Gawkowski w programie „Graffiti” Polsat News.


08:42

Wassermann:

Nie wystartuję na prezydenta Polski ani Krakowa
- Nie wystartuję na prezydenta Polski, Krakowa, nie będę startować w euro [wyborach] ani na razie w żadnym innym konkursie - powiedziała Małgorzata Wassermann w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w programie "Gość Radia ZET".

08:42

Czarzasty:

Na każdym spotkaniu wstają ludzie i mówią że sprawa aborcji to jedno z najważniejszych haseł Lewicy

- To nic osobistego, na 100%. Będę przy Hołowni stał, jest marszałkiem Sejmu, jest moim szefem i i i inaczej nie chcę, to koalicja i to jest rozsądek i spokój, natomiast co do różnic zdań w różnych sprawach, będziemy mieli różnicę zdań, dlatego że ja reprezentuję m.in. Lewicę, a on reprezentuje Polskę 2050 - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w rozmowie z Karoliną Lewicką w TOK FM.

- Nie ma żadnego problemu jeżeli chodzi o Szymona [Hołownię]. Natomiast jest problem sprawy. Jeżdżę po bardzo wielu spotkaniach, na tych spotkaniach, naprawdę na każdym spotkaniu w 2, 5 minucie wstają ludzie, kobiety i mężczyźni i mówią: słuchajcie, sprawa aborcji to jedno z najważniejszych haseł Lewicy. W związku z tym mówię taką rzecz, postanowiłem to nazwać po imieniu. Żeby była jasność, nikogo nie atakując, mówiąc że koalicja jest dla mnie najważniejsza i że to nie zagrozi koalicji, ale powiedziałem tak - jedni są za tym, za tym jest Lewica, za tymi prawami i PO, trzeba nazwać sprawę kto to blokuje. Mi nie chodzi o proces ustawodawczy, tylko nie dają głosu - mówił dalej.


08:43

Czarzasty do Polski 2050: Trzeba powiedzieć jasno i precyzyjnie

- Nie szukajcie, mówię też do Szymona, zresztą rozmawiam też, przecież się nie gniewamy, jesteśmy dorosłymi ludźmi. Nie ma co szukać obejść, trzeba powiedzieć jasno i precyzyjnie, jak Władek Kosiniak-Kamysz. Włodek, w sprawie aborcji Polska 2050 nie poprze tych projektów i wtedy powiem tak: ok, blokujecie to, bo macie taki progam, ja to akceptuję, tylko do diabła, a widzi pani, mówię słowo do diabła wyrażenie bez nerwów, naprawdę nie chcę, Robert Biedroń, Magda Biejat, Adrian Zandberg, Witkowski, Konieczy, czyli PPS-UP, nie chcę brać po nosie bez przerwy za to, że po prostu to nie przejdzie przez Sejm. Chcę, żeby to nazwać - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w TOK FM.


08:45

Czarzasty:

Moim zdaniem w tym Sejmie nie będzie zliberalizowania prawa aborcyjnego

- Moim zdaniem nie [nie będzie w tym Sejmie zliberalizowania prawa aborcyjnego], chociaż chciałbym postawić tę ustawę i niech wszyscy za to zagłosują, ale powiem państwu ciąg dalszy. Zbliżają się wybory samorządowe, bo nie mamy takiej świadomości, co się z tym wiąże. Pod samorządy podlegają szpitale, więc chcę powiedzieć jasno i precyzyjnie, wszędzie gdzie będziemy mieli jako LEwica wpływ na samorządy, nie będzie dyskusji w sprawach klauzuli sumienia - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w TOK FM.


08:48

Wassermann:

Gdyby okazało się, że były w stosunku do mnie nieuzasadnione podsłuchy, wyciągnęłabym środki prawne
- Moje nazwisko nie krąży, mam nadzieję, że nie byłam podsłuchiwana [...] Myślę, że postarałabym się wtedy dotrzeć do szczegółów, gdyby okazało się, że te podsłuchy w stosunku do mnie były, powiedziałabym, nieuzasadnione, to myślę, że ja bym wyciągnęła czy próbowała wyciągnąć środki prawne - powiedziała Małgorzata Wassermann w Radiu ZET, pytana, co by zrobiła, gdyby okazało się, że była podsłuchiwana przez ministrów Ziobro i Kamińskiego.

08:53

Czarzasty o CPK: Nie negujmy projektu, najpierw go zbadajmy

- Czekam na audyt, który zrobi minister Lasek, bo wiem, że będą robili audyt. Zobaczymy co jest w tym projekcie dobre, co jest złe, ale jakościowo i godnościowo, a przede wszystkim jakościowo kwestia połączeń kolejowych, transportu, lotnisk w perspektywie za 10-20 lat, w każdym jest [DNA], jest Polsce potrzebna, więc wiem, że to wymaga zmian, czekam na audyt. Jak będzie ten audyt, wtedy zajmiemy stanowisko, ale żeby była jasność, ja CPK nie potępię. Potępię rozrzutność, bez sensu wydane pieniądze, lekką rękę podchodzenie do tej sprawy, ale nie negujmy projektu, najpierw go zbadajmy - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w TOK FM.


08:53

Wassermann:

Niech Bosacki pokaże listę podsłuchiwanych i będziemy wtedy rozmawiali
- Niech pan poseł Bosacki pokaże tę listę [podsłuchiwanych] i będziemy wtedy rozmawiali - powiedziała Małgorzata Wassermann w Radiu ZET, odnosząc się do wypowiedzi Bosackiego o podsłuchiwanych politykach PiS.

08:57

Wassermann:

Kaczyński jest w świetnej formie, przestańcie zaklinać rzeczywistość
- Prezes Kaczyński jest w świetnej formie, miałam okazję w niedzielę siedzieć z nim dość długo i prowadzić z innymi osobami bardzo miłą rozmowę. Umysł jak brzytwa, fantastyczne poczucie humoru, rewelacyjna forma. Naprawdę, przestańcie państwo zaklinać rzeczywistość - powiedziała Małgorzata Wassermann w Radiu ZET.

09:04

Wassermann:

Bodnar pojechał po akceptację dla Bilewicza do Brukseli, bo wiedział, po jakiej ciężkiej bandzie pojechał
- Proszę choćby popatrzeć na kwestię, jak ogłoszono, że prokuratorem pełniącym obowiązki [prokuratora krajowego] jest pan prokurator Bilewicz. Pan Bodnar zawiózł go do Brukseli, pokazał go, zobaczył, czy został przyjęty, bo wiedział, po jakiej ciężkiej bandzie pojechał, żeby bezprawnie go próbować mianować na to stanowisko, zobaczył, czy jest akceptacja - powiedziała Małgorzata Wassermann w Radiu ZET.

09:07

Wassermann:

Mój rząd by na pewno wprowadził embargo, nie pytając nikogo o zdanie
- Ja bym wprowadziła embargo [na produkty z Ukrainy], mój rząd by na pewno wprowadził embargo, nie pytając nikogo o zdanie - powiedziała Małgorzata Wassermann w Radiu ZET.

09:08

Lubnauer:

Cały klub KO jest za tym, żeby zliberalizować prawo aborcyjne
- My złożyliśmy nasz projekt aborcyjny. Dla nas najważniejsze są rzeczywiście realnie prawa kobiet i to, żeby on był realizowany i my mówimy bardzo jednoznacznie - tak, cały klub KO jest za tym, żeby zliberalizować prawo aborcyjne – stwierdziła Katarzyna Lubnauer w programie ,,Rozmowa Piaseckiego” w TVN24. - Powiem więcej, większość społeczeństwa tak myśli. Powiem więcej, słyszałam wczoraj bardzo ciekawą wypowiedź pani posłanki Leo, czyli posłanki z Polski 2050, która mówiła, że u nich właściwie wszystkie kobiety z klubu są zdecydowanie zwolennikami liberalizacji i chcą tego, żeby to prawo przeszło - mówiła dalej.

09:14

Lubnauer o liberalizacji aborcji: Bez Trzeciej Drogi absolutnie nie uda się ani wprowadzić tego do porządku obrad, ani przegłosować
- Nie mam żadnej wątpliwości, że decyzje o tym jakie sprawy są omawiane, lub nie, wchodzą na pierwsze czytanie w Sejmie, podejmuje marszałek Hołownia. KO, razem z Lewicą większości w tym Sejmie nie ma. W związku z tym bez Trzeciej Drogi absolutnie nie uda się ani wprowadzić tego do porządku obrad, ani nie uda się przegłosować – powiedziała Katarzyna Lubnauer w TVN24. - Nie będę wskazywać marszałkowi jak ma zarządzać Sejmem. Pan marszałek Hołownia obiecywał, że nie będzie żadnej zamrażarki. Natomiast tak, zależy mi na tym, żeby nie tylko przeszła pod obrady i żeby była procedowana, ale żeby była przyjęta ustawa liberalizująca kwestie aborcji, bo to się kobietom po prostu należy – kontynuowała.

09:20

Lubnauer:

Podstawowym celem jest to, żeby odchudzić podstawy programowe, które od przyszłego roku będą podstawą matur i egzaminu ósmoklasisty
- Podstawowym celem jest to, żeby z jednej strony odchudzić [podstawy programowe] i to jest rzeczywiście taki cel bardzo ważny. Ale z drugiej strony od przyszłego roku zmieniają się zasady przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i maturalnego. Ponieważ do tego roku, do 2024 roku działają przepisy przejściowe covidowe. W związku z tym zarówno egzamin ósmoklasisty, jak i egzamin maturalny jest w oparciu o tzw. zagadnienia egzaminacyjne, mocno obniżony poziom. I teraz od przyszłego roku, czy tego chcemy, czy nie, wchodzi prawo, które mówi, że już ten egzamin jest na podstawie podstaw programowych. I my chcemy, żeby to było na podstawie tych odchudzonych już podstaw programowych […]. My musimy zadbać o tzw. wiedzę głęboką, czyli to, żeby uczniowie nie po łebkach przeszli przez wszystko, tylko żeby rzeczywiście wynosili ze szkoły realną wiedzę – stwierdziła Katarzyna Lubnauer w TVN24. - Projekt, który będzie projektem ministerialnym, a nie roboczym, pojawi się do konsultacji, będzie kolejna faza konsultacji w połowie kwietnia. Na razie pracujemy tylko na propozycjach złożonych przez ekspertów – dodała.

10:08

Kwiatkowski:

Podjąłem decyzję o przystąpieniu do klubu parlamentarnego KO

- Przez ostatnie 5 lat byłem senatorem niezależnym i bezpartyjnym, wiecie państwo, że starałem się ten czas wykorzystać najlepiej jak potrafiłem do pracy na rzecz obywateli […]. Dziś wyzwania, które stoją przed Polską są inne, sytuacja geopolityczna wokół naszego kraju się zmieniła. Dla każdego odpowiedzialnego polityka to musi mieć kluczowe znaczenie w wyborach, które dokonuje. To jednoznaczna potrzeba do działania w większej zbiorowości, dlatego podjąłem decyzję o przystąpieniu do klubu parlamentarnego KO – stwierdził Krzysztof Kwiatkowski na konferencji prasowej w Senacie.


11:33

Trzaskowski:

Musimy wygrać w wyborach samorządowych, bo dopiero wtedy będziemy mogli powiedzieć, że era populizmu się kończy i demokracja będzie w Polsce wzmacniana

- Te wybory samorządowe są niezwykle istotne, dlatego, że przez ostatnie 8 lat przez rządy PiS-u samorząd był niszczony, zabierano nam pieniądze, zabierano nam prerogatywy, a samorząd to demokracja, to podejmowanie decyzji jak najbliżej obywateli. Również dlatego, że kwestia wyborów samorządowych jest ważna w ogóle dla polskiej demokracji. Pierwszy krok został wykonany 15 października. wszyscy w nim uczestniczyliśmy, bo w trakcie tej kampanii wspieraliśmy kandydatów dzisiejszej koalicji rządzącej. Natomiast, żeby zakończyć erę populizmu, musimy wygrać w wyborach samorządowych. Musimy wygrać we wszystkich województwach, musimy wygrać we wszystkich miastach, miasteczkach i na polskiej wsi, bo dopiero wtedy będziemy mogli jasno powiedzieć, że era populizmu się kończy i demokracja będzie w Polsce wzmacniana - stwierdził Rafał Trzaskowski na konferencji prasowej.


11:51

Tusk o "krytycznej sytuacji na froncie ukraińsko-rosyjskim", "trudniejszych scenariuszach" i "współpracy z prezydentem w 100% zgodnej"

- Jestem po całej serii spotkań z liderami politycznymi państw europejskich, instytucji europejskich. Jesteśmy w stałym kontakcie ze stroną amerykańską, minister Sikorski jest w Waszyngtonie, w poniedziałek prawdopodobnie będziemy gościć premiera Kanady. Jestem też w stałym roboczym kontakcie z prezydentem Dudą. Wszystkie te spotkania, rozmowy ogniskują się wokół wojny. Sprawa jest rzeczywiście bardzo poważna, związana jest nie tylko z krytyczną sytuacją w tej chwili na froncie ukraińsko-rosyjskim, związana jest także z niestandardową, nadzwyczajną mobilizacją państw Zachodu tak, aby cała wspólnota Zachodu była przygotowana na te trudniejsze scenariusze. W jakimś sensie dyplomacja, polityka zamieniła się w stan takiej permanentnej narady, co robić w obliczu narastającego zagrożenia ze strony Rosji. Zarówno wczoraj, jak i dziś rozmawialiśmy o tym z prezydentem Dudą - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.

- Chcę podkreślić, także w związku z planowanym wyjazdem prezydenta, też który dotyczy sytuacji wojennej do Paryża, na spotkanie z Macronem i liderami niektórych państw europejskich, ja w tym czasie będę w Pradze, rozmawiał z liderami państw naszego regionu. Chcę podkreślić że nasze rozmowy i nasza współpraca z prezydentem jest w 100% zgodna. Dotyczy to także naszej oceny sytuacji na Ukrainie i na granicy polsko-ukraińskiej - mówił dalej.


11:54

Tusk zapowiada rozwiązania ochronne:

Polscy rolnicy mogą na mnie liczyć

- Chcę podkreślić, że zarówno wtedy, kiedy byłem w opozycji, jak i od czasu, jak zostałem premierem, nie ustaję w wysiłkach, aby zabezpieczyć interesy polskich rolników. Rozmawiamy o tym nieustannie i ze stroną ukraińską i w KE. I sytuacja oczywiście nie jest prosta. Dla większości naszych partnerów na Zachodzie, dotyczy to i Europy i USA, pomoc dla Ukrainy ma także ten wymiar handlowy, finansowy, ale Polska jest najbardziej poszkodowana w związku z tym i polscy producenci rolni, dlatego będziemy szukali rozwiązań ochronnych dla polskich rolników, zarówno metodami krajowymi, poprzez użycie środków krajowych, jak i poprzez dalsze negocjacje i z Ukrainą i z instytucjami europejskimi, tak aby te negatywne konsekwencje liberalizacji handlu z Ukrainą były mniej dotkliwe, żeby je zniwelować tak tylko, jak się da. I tutaj polscy rolnicy mogą na mnie liczyć - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.

- Jesteśmy do dyspozycji, zarówno ministrowie, dzisiaj choćby będzie informacja w Sejmie, jest bardzo dużo spotkań. Jeśli chodzi o protestujących - ten ruch jest w dużej mierze spontaniczny, nie jest łatwo negocjować z tak rozproszonym i spontanicznym ruchem, ale bardzo nam zależy na tym, aby ustalić te linie, te pola kompromisu i porozumienia, które mogłyby ułatwić decyzje także protestującym, aby zakończyć protest z satysfakcją dla tych, którzy protestują - mówił dalej.


11:57

Tusk:

Nie możemy pozwolić na to, aby przy granicy polsko-ukraińskiej, korzystając z protestu rolników, aktywni byli ci, którzy jawnie i bezwstydnie wspierają Putina, służą propagandzie rosyjskiej

- Na jedną rzecz nigdy się nie zgodzę i to nie jest tylko moja osobista opinia. Nie możemy pozwolić na to, aby przy granicy polsko-ukraińskiej, korzystając z protestu rolników, aktywni byli ci, którzy jawnie i bezwstydnie wspierają Putina, służą propagandzie rosyjskiej i kompromitują państwo polskie, nas Polaków i także protestujących - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


11:59

Tusk:

W tych dniach, tygodniach ważą się losy Ukrainy. To znaczy, że także nasze losy. Wsparcie putinowskiej narracji jest zdradą stanu

- Każdy, kto szczególnie przy granicy polsko-ukraińskiej w tych dniach, kiedy ważą się losy Ukrainy i chcę to mocno podkreślić, w tych dniach, w tych tygodniach ważą się losy Ukrainy i nie muszę nikogo przekonywać, że to znaczy, że także nasze losy się ważą. Każdy taki atak w przestrzeni publicznej, wsparcie putinowskiej narracji jest zdradą stanu i mam nadzieję, że zarówno protestujący, jak i wszystkie służby będą wyciągały z tego właściwe wnioski. My nie będziemy tego tolerowali w żaden sposób - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


12:00

Tomczyk:

Podkomisja smoleńska otrzymała elementy rozbitego Tupolewa. Zostały one zniszczone lub zgubione, a Macierewicz o tym wiedział
- W toku prac w MON kilkanaście dni temu dotarliśmy do korespondencji prokuratora generalnego oraz prokuratora krajowego z panem Antonim Macierewiczem oraz ministrem Mariuszem Błaszczakiem. Jak do tej pory jest to chyba jedna z najbardziej bulwersujących spraw, na jakie trafiłem podczas mojej kilkunastoletniej pracy w parlamencie i rządzie - powiedział Cezary Tomczyk w Sejmie. - Zespół śledczy nr 1 Prokuratury Krajowej zarządzeniem z dnia 23 czerwca 2016 roku udostępnił elementy i części samolotu Tupolew 154M, numer boczny 101. Elementy które stanowiły dowody rzeczowe w śledztwie, przekazał je podkomisji smoleńskiej […]. Prokuratura przekazała komisji Macierewicza […] 23 elementy Tupolewa, który rozbił się pod Smoleńskiem - mówił dalej. - Dowody rzeczowe zostały przyjęte bez żadnego protokołu oraz sprawozdania, to zresztą informacja od samej prokuratury. Części Tupolewa zostały zdeponowane w willi na ul. Klonowej, czyli tam gdzie mieściła się wówczas podkomisja smoleńska. […] 5 z tych 23 elementów zostało wysłane do badań do Wojskowej Akademii Technicznej. I wiecie, co się stało z tymi dowodami rzeczowymi? One w toku tych badań zostały zniszczone - podkreślił wiceszef MON. - Komisja Antoniego Macierewicza w toku prac pozostałe dowody, czyli 18 części samolotu Tupolew […], zgubiła. Te dowody zniknęły. […] Pan Macierewicz miał pełną świadomość tego, że część dowodów rzeczowych została zniszczona, a część zaginęła - kontynuował. Tomczyk dodał, że Macierewicz konsekwentnie nie odpowiadał na wezwania prokuratury o zwrot części samolotu. W tej sprawie do szefa podkomisji zwracał się m.in. zastępca prokuratora generalnego. Tomczyk przytoczył treść jego pisma, wysłanego również do wiadomości Mariusza Błaszczaka: „Takie działanie, czyli nieprzekazanie dowodów, stanowi utrudnianie śledztwa Prokuratury Krajowej i stanowi odmowę realizacji prawomocnych orzeczeń Wojskowego Sądu Okręgowego w Poznaniu. […] W przypadku nieprzekazania żądanych materiałów jako organ stojący na straży praworządności, prokuratura będzie zmuszona do podjęcia działań zgodnych z przepisami Kodeksu postępowania karnego”.

12:01

Tusk:

Będziemy wprowadzali na listę infrastruktury krytycznej przejścia graniczne z Ukrainą i wskazane odcinki dróg i torów kolejowych

- Dla zapewnienia, dla 100% gwarancji, że pomoc wojskowa, sprzęt, amunicja, pomoc humanitarna, medyczna będą docierały bez żadnych opóźnień na stronę ukraińską, będziemy wprowadzali na listę infrastruktury krytycznej przejścia graniczne z Ukrainą i wskazane odcinki dróg i torów kolejowych i to jest kwestia najbliższych godzin - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


12:03

Tusk:

Będziemy wprowadzali na listę infrastruktury krytycznej przejścia graniczne z Ukrainą i wskazane odcinki dróg i torów kolejowych

- Dla zapewnienia, dla 100% gwarancji, że pomoc wojskowa, sprzęt, amunicja, pomoc humanitarna, medyczna będą docierały bez żadnych opóźnień na stronę ukraińską, będziemy wprowadzali na listę infrastruktury krytycznej przejścia graniczne z Ukrainą i wskazane odcinki dróg i torów kolejowych i to jest kwestia najbliższych godzin - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


12:10

Tusk zapowiada spotkanie rządów polskiego i ukraińskiego

- Spotkanie obu rządów [polskiego i ukraińskiego] odbędzie się w Warszawie 28 marca i mam nadzieję, że do tego czasu rozmowy techniczne na poziomie ministrów, wiceministrów doprowadzą do tego, w którym to spotkanie będzie bardzo użyteczne, jeżeli chodzi o kwestię granicy i naszej wzajemnej wymiany handlowej - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


12:15

Tusk:

My w Polsce też musimy zdać być może najtrudniejszy egzamin od niepamiętnych lat

- Wszyscy jesteśmy naprawdę bardzo przejęci. My w Polsce też musimy zdać być może najtrudniejszy egzamin od niepamiętnych lat i nie chcę epatować polskiej opinii publicznej zbyt mocnymi sformułowaniami, ale uwierzcie mi państwo, sytuacja w jakiej znalazła się Europa, Ukraina, Polska wymaga skupienia, energii i maksymalnej solidarności nie tylko z Ukrainą, ale także całego polskiego narodu, bo te wyzwania, które są przed nami, są naprawdę pierwsze tego roku od kilkudziesięciu lat i dlatego jestem tak bardzo tym przejęty, bo sytuacja jest naprawdę krytyczna - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.


12:16

Tusk o karach dla posłów PiS: Zawsze się cieszę, kiedy instytucje państwa są gotowe do egzekwowania prawa
- Ja jestem skromny poseł, gdzie mi tam komentować decyzje Prezydium Sejmu. Ale ja zawsze się cieszę, kiedy instytucje państwa polskiego, czy to są ciała sejmowe, czy rząd, są gotowe do egzekwowania prawa [...] nic się we mnie nie burzy, mieli na pewno bardzo poważne argumenty, żeby ukarać posłów za to - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej, pytany o kary dla posłów, którzy próbowali wejść do Sejmu z posłami Kamińskim i Wąsikiem. - Generalnie ukarali dość solidnie sami siebie, bo całe życie być w polityce i przejść do historii jako figury dość komiczne, to chyba jest kara najcięższa. Ale oczywiście takie kary porządkowe, organizacyjne też są chyba jak najbardziej uzasadnione. Ale nie chcę tu wychodzić przed szereg [...] jak mnie też kiedyś może ukarają, to też będę musiał to zaakceptować - kontynuował.

12:21

Tusk:

Jestem w stałym kontakcie ze stroną ukraińską. Czego nam naprawdę trzeba, to konkretnych i bezpiecznych propozycji dla naszego rynku i rolnictwa

- Jestem w kontakcie z Komisją Europejską. jest to także nasze wspólne ustalenie z prezydentem Dudą. Jestem oczywiście w stałym kontakcie ze stroną ukraińską, a jeśli pytacie mnie państwo o wrażenia, to jest coś więcej niż wrażenie. Strona ukraińska też dobrze rozumie, że lepiej kontynuować te rozmowy na poziomie organizacyjnym tak, żeby spotkanie miało walor nie symboliczny, bo jak powiedziałem, my w naszych relacjach symboliki nie potrzebujemy. Cały świat widział i widzi jak bardzo jesteśmy zdeterminowani z pomocą dla Ukrainy i moim zdaniem nie potrzeba do tego kolejnych strzelistych aktów solidarności, bo jest ona bezdyskusyjna. Czego nam naprawdę trzeba, to konkretnych propozycji bezpiecznych dla naszego rynku i naszego rolnictwa i to wymaga nie manifestacji, ale wymaga ciężkiej pracy i mam nadzieję, że ją sfinalizujemy tak, aby spotkanie w marcu naszych rządów zakończyło się sukcesem - stwierdził Donald Tusk na konferencji prasowej.


12:26

Tusk:

Nie zgadzam się z Hołownią i Kosiniakiem-Kamyszem w kwestii aborcji, ale nie podzielam zdenerwowania Czarzastego
- Słyszałem o jakiejś gorącej wymianie zdań pomiędzy marszałkiem Hołownią i panem przewodniczącym Czarzastym. Ja o tym już kilka razy mówiłem, w głosowaniu 15 października ludzie zdecydowali nie tylko o tym, że przywracają demokrację i odsuwają PiS od władzy, ale wyborcy mieli świadomość, co w sprawach aborcji, bo w tych sprawach wielokrotnie, jednoznacznie liderzy obozu demokracji się wypowiadali. Ja sam jestem współinicjatorem projektu ustawy o prawie do legalnej, bezpiecznej aborcji do 12. tygodnia w uproszczeniu, złożyliśmy ten projekt ustawy, ale nie miałem żadnych iluzji czy żadnych złudzeń co do tego, jakie stanowisko w tej sprawie ma pan marszałek Hołownia czy pan prezes Władysław Kosiniak-Kamysz - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej. - Będziemy negocjować, rozmawiać, namawiać, przede wszystkim Ministerstwo Zdrowia w porozumieniu ze mną będzie i już podejmuje decyzje, które zmienią realia na tyle, na ile to jest możliwe pod dzisiejszymi ustawami. [...] Ja nie zgadzam się z panem Hołownią i z panem Kosiniakiem-Kamyszem w tej kwestii, ale nie oszukiwali, mówili także w kampanii wyborczej, jakie mają w tej kwestii stanowisko, więc nie podzielam tonu pretensji do nich. Mam tu dużo więcej wspólnych poglądów w tej kwestii z panem Czarzastym, ale nie podzielam jego zdenerwowania, ponieważ od początku było jasne, że w tej kwestii pan marszałek Hołownia i pan prezes Kosiniak-Kamysz nie będą naszymi sojusznikami - kontynuował.

12:31

Tusk:

Do końca marca powinniśmy mieć wstępne odpowiedzi, jakie działania w obrębie Orlenu są możliwe, by ceny paliwa były niższe
- Myślę, że będę gotowy do precyzyjnej odpowiedzi, jakie czynniki wpływają na to, że benzyna mogła być relatywnie tania kiedy była kampania i pan Obajtek i dlaczego tak te ceny podskoczyły, kiedy pan Obajtek powoli żegnał się z władzą. Nie mam tu konspiracyjnych teorii, ale mam nadzieję, że do końca marca powinniśmy mieć wstępne odpowiedzi, jakie działania są możliwe w obrębie spółki, aby ceny paliwa były niższe, niż w tej chwili - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej.

12:36

Kaczyński:

Robimy wszystko, by Ukraina wygrała tę wojnę, by się obroniła, ale to nie może dziać się w taki sposób, by przy tej okazji doszło do wielkiego wstrząsu w Polsce

- Mamy dzisiaj w Polsce ogromny niepokój, on przenosi się z dróg także na ulice wielu polskich miast, na razie nie należy do nich Warszawa, ale w wielu miastach znaczących w Polsce, dużych jak np. Wrocław czy Bydgoszcz, mamy do czynienia z kłopotami. To wszystko jest związane ze strajkami rolników, z tym że rolnicy znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji. Z jednej strony jest to sytuacja związana z relacjami gospodarczymi, z Ukrainą, a z drugiej strony z tzw. Zielonym Ładem. Jeżeli chodzi o relacje z Ukrainą, jesteśmy dzisiaj w wyjątkowo trudnej sytuacji z tego względu że Ukraina jest w krytycznej sytuacji, ale były przecież różnego rodzaju propozycje składane choćby przez pana Kosiniaka-Kamysza, jak np. kaucje, które mogłyby być skuteczne, ale nie są wprowadzone w życie. One są sprzeczne z przepisami UE, ale przypominam, że myśmy w kwietniu zeszłego roku zdecydowaliśmy się na działania też sprzeczne z przepisami UE, bo po prostu nie było innego wyjścia i zapowiedzieliśmy wtedy, że także po zakończeniu wojny, wierzymy ciągle głęboko, że szczęśliwym dla Ukrainy zakończeniu, będziemy zawierali jakiś podstawowy traktat polsko-ukraiński i tam też interesy polskiego rolnictwa muszą być zabezpieczone - stwierdził Jarosław Kaczyński na konferencji prasowej.

- Rozumiem w jakiej sytuacji jest w tej chwili Ukraina i wiem, że trzeba w tym momencie postępować tutaj w sposób szczególny, uwzględniający tę sytuację, ale to nie oznacza, że możemy doprowadzić do głębokiej destabilizacji sytuacji w naszym kraju i doprowadzić do upadku bardzo ważnej części naszej gospodarki, nawet powiem szerzej, naszego życia narodowego. Tutaj po prostu potrzebny jest wysiłek, potrzebne są poważne rozmowy, poważne rozmowy, których celem będzie przekonanie naszych partnerów, że my, co potwierdziliśmy działaniami od 24 stycznia 2022 roku, robimy wszystko, by Ukraina wygrała tę wojnę, by się obroniła, ale to nie może dziać się w taki sposób, by przy tej okazji doszło do wielkiego wstrząsu w Polsce i stąd apel do władz, żeby jednak zamiast deklaracji, zapowiedzi, które można traktować jako zapowiedź użycia nadzwyczajnych środków dla odblokowania granicy polsko-ukraińskiej, tam gdzie jest zablokowana, mówię o tym, co przed kilkunastoma minutami mówił premier Tusk, chodzi tutaj o zastosowanie innych metod - mówił dalej.


12:50

Kaczyński o katastrofie smoleńskiej: Putin miał powód do tego rodzaju działań

- Jeżeli chodzi o te dowody, to one oczywiście są różne, ale generalnie rzecz biorąc to są z jednej strony sprawy takie jak to, co można było naocznie zobaczyć, znaczy sposób rozpadu samolotu. Siły, które musiały tu działać były dużo, dużo większe niż te, które mogły być wywołane zwykłym zderzeniem z miękką powierzchnią. A to, że ona była miękka, to ja mogłem sam sprawdzić, bo brodziłem w tym błocie, które tam było, to zupełnie inaczej to wyglądało w przypadku innych katastrof tych samolotów, bo akurat ten typ samolotu miał wiele katastrof, ale to się zupełnie inaczej kończyło – stwierdził Jarosław Kaczyński na konferencji prasowej PiS.

- No i wreszcie jest proszę państwa taka sprawa zasadnicza, mianowicie czy Putin miał powód do tego rodzaju działań. Tak miał, mój śp. brat prowadził i to w sposób skuteczny politykę zmierzającą do tego, żeby możliwości finansowe Rosji zostały w sposób istotny ograniczone i znajdował tutaj partnerów, którzy też by na tym zyskali – dodał.


12:51

Kaczyński:

Gotowość do podporządkowania się czynnikom zewnętrznym jest taką najbardziej rzucającą się w oczy cechą tej władzy

- Po prostu ta władza, która znowu dzisiaj jest u steru, to jest władza, która taki stan akceptuje. Oczywiście dzisiaj sytuacja z Rosją jest dużo bardziej skomplikowana z wiadomych względów, ale w dalszym ciągu ta gotowość do podporządkowania się czynnikom zewnętrznym jest taką najbardziej rzucającą się w oczy cechą tej władzy i choćby dlatego jej obecność u steru jest niesłychanie wręcz szkodliwa dla Polski. A w świetle tego wszystkiego, co dzisiaj dzieje się w Europie tych projektów zmian w traktatach, to to określenie, które jest używane przez niektórych prawników, że jeżeli dojdzie do referendum, które będzie próbą zatwierdzenia […], to to będzie referendum rozbiorowe – powiedział Jarosław Kaczyński na konferencji prasowej PiS.


12:53

Kaczyński:

Jeżeli uzyskam odpowiednie poparcie ze strony kongresu partii, to dalej będę prezesem PiS
- Na skutek tych wszystkich wydarzeń, które dzisiaj mają miejsce w Polsce, doszedłem do wniosku, że będę musiał się zastanowić nad przyszłym rokiem. Na pewno nie jestem z natury dezerterem, a jest walka wewnątrz Polski - stwierdził Jarosław Kaczyński na konferencji prasowej. - Tusk mówi o tym, że jest bezpośrednie zagrożenie także dla Polski, że krytyczna sytuacja dla Ukrainy to jest także krytyczna sytuacja w Polsce, ale to wcale nie zmienia faktu, że prowadzi w Polsce wojnę, łamie konstytucję, łamie prawo, dokonuje przestępstw z artykułu 127. Kodeksu karnego, to zbrodnia zagrożona karą od 10 lat do dożywotniego więzienia - mówił dalej. - Doszedłem do wniosku, że jeżeli chodzi o moment odejścia z partii... Oczywiście jeśli partia zdecyduje inaczej, to będzie inaczej, ja w żadnym wypadku nie będę się upierał […]. Jeżeli uzyskam odpowiednie poparcie ze strony kongresu partii, to dalej tym szefem partii będę - zapowiedział.

13:50

Kaleta:

Pracę Bodnara można określić jako kronikę kryminalną
- Wniosek, który przedłożyliśmy, ma związek z tym, że minister, którego dotyczy, w ledwie 60 dni z Ministerstwa Sprawiedliwości uczynił ministerstwo bezprawia, z prokuratury uczynił prywatny folwark Platformy Obywatelskiej. Skala nadużyć prawa, łamania Konstytucji jest tak duża, że jego pracę można określić jako kronikę kryminalną, tylko w tej kronice kryminalnej każdy dzień jego działalności wskazuje na naruszenie prawa przez niego, a powinno być odwrotnie, to ci, którzy naruszają prawo, powinni być w innym miejscu, niż Ministerstwo Sprawiedliwości - powiedział Sebastian Kaleta podczas posiedzenia Sejmu, uzasadniając wniosek o wotum nieufności wobec Adama Bodnara. - Pan Adam Bodnar sprzeniewierzył się ślubowaniu, które złożył. Porządek prawny w Polsce, czyli Konstytucja, ustawy, przestały obowiązywać. Dzisiaj obowiązują ogólniki, komunikaty, opinie, ale przede wszystkim wola polityczna. W jednym z wywiadów pan Bodnar raczył powiedzieć, że szuka podstawy prawnej do przywracania praworządności, bo z przywracania praworządności uczyniliście swój polityczny mit. [...] Skoro nie ma podstaw, by ją [praworządność] przywracać, znaczy, że nigdy ona nie była zaburzona. To, co fałszywie nam zarzucał, zaczął faktycznie sam realizować - kontynuował.

14:17

Konwiński do PiS: Nie możecie pogodzić się z tym, że nie jesteście już bezkarni

- Marzy wam się bezprawie. Nie możecie pogodzić się z tym, że nie jesteście już bezkarni. Przez 8 lat byliście bezkarni i nie możecie pogodzić się z tym, że to się skończyło. Ta debata nie jest o odwołaniu ministra Bodnara, ta debata nie jest dlatego, że chcecie go odwołać, bo nie macie większości i dobrze o tym wiecie. Ta debata jest dlatego, że nie możecie pogodzić się z tym, że nie jesteście już bezkarni, że możecie bezkarnie kraść, że nie jesteście ponad prawem, że nikt już nie jest ponad prawem, no chyba że ma kumpla prezydenta, to wtedy jest ponad prawem - stwierdził Zbigniew Konwiński w Sejmie.


14:28

Sikorski:

Apeluję do spikera Izby Reprezentantów - poddajcie pod głosowanie pakiet pomocowy dla Ukrainy
- Apeluję do spikera izby reprezentantów Mike Johnsona. Proszę poddajcie pod głosowanie pakiet pomocowy dla Ukrainy. Oni potrzebują go teraz - powiedział szef MSZ Radosław Sikorski w wywiadzie dla telewizji MSNBC.

14:48

Bodnar:

Obejmując urząd ministra sprawiedliwości prokuratora generalnego zdawałem sobie sprawę z wyzwań, które stoją przede mną

- Obejmując urząd ministra sprawiedliwości prokuratora generalnego zdawałem sobie sprawę z wyzwań, które stoją przede mną, zdawałem sobie sprawę ile będzie trzeba się mierzyć z łamaniem prawa i różnymi działaniami naprawy instytucjonalnej, naprawy systemowej i tego wszystkiego, co przez osiem lat doświadczyliśmy - stwierdził Adam Bodnar w Sejmie.


14:49

Bodnar:

Nie zawrócimy z obranej drogi
- Ja zdaję sobie sprawę, że ze względu na skalę nadużyć nie ma dnia do stracenia i że konieczne są różne kompleksowe działania dotyczące wymiaru sprawiedliwości i chciałbym podkreślić, że my nie zawrócimy z obranej drogi, bo wiemy, jak ważne to jest dla Polaków i dla odzyskania wiarygodności Polski, także w kontekście biznesowym - powiedział Adam Bodnar podczas posiedzenia Sejmu.

14:55

Bodnar:

Moim głównym celem jest doprowadzenie do rozdzielenia urzędu ministra sprawiedliwości - prokuratora generalnego
- Moim głównym, naczelnym celem jest doprowadzenie do rozdzielenia urzędu ministra sprawiedliwości - prokuratora generalnego. Już ogłosiłem założenia do projektu ustawy, ten projekt ustawy zostanie przygotowany w ciągu najbliższych tygodni, już za chwilę będziemy nad ustawą debatowali - powiedział Adam Bodnar podczas posiedzenia Sejmu.

15:00

Tusk:

Mogę z wielką satysfakcją ogłosić, że zadania, jakie przyjął na siebie Bodnar, zostały w dużej mierze zrealizowane i to w tempie nadzwyczajnym

- Składacie wotum nieufności wobec ministra Bodnara w czasie, kiedy i to po dwóch miesiącach działania, dzisiaj mogę z wielką satysfakcją ogłosić, że zadania, misje, jakie przyjął na siebie minister Bodnar, zostały w dużej mierze zrealizowane i to w tempie nadzwyczajnym, z nadzwyczajną kulturą i tutaj powinniście błogosławić, zwracam się do posłanek i posłów PiS-u, fakt że z nadzwyczajną delikatnością, że właśnie tak delikatny człowiek jak minister Bodnar, dzisiaj zajmuje się resortem sprawiedliwości - stwierdził premier Donald Tusk w Sejmie.


15:03

Tusk:

Wszystko wskazuje na to, że jutro usłyszymy, że Polska ma wreszcie odblokowane środki z KPO. Panie ministrze, najniższe ukłony
- To wotum nieufności jest w momencie szczególnym i dość symbolicznym. Wszystko na to wskazuje, że jutro dowiemy się, że wreszcie, po latach zwłoki, po tygodniach niezwykle intensywnej pracy głównie ministra Bodnara, wreszcie usłyszymy z ust przedstawicieli instytucji europejskich, że Polska ma wreszcie odblokowane środki z KPO. Panie ministrze, najniższe ukłony. To pańska wielka praca wbrew wszystkim okolicznościom - stwierdził premier Donald Tusk w Sejmie.

15:05

Tusk:

Być może jeszcze za kadencji prezydenta Dudy odbudujemy system, w którym prokuratura i prokurator generalny będzie niezależny od władzy

- Minister Bodnar, we współpracy ze mną, przygotował projekty ustaw. Jestem w dialogu z prezydentem Dudą w tej sprawie. Tak, abyśmy w tej kadencji, a być może jeszcze, i to będzie zależało od was i od prezydenta Dudy, być może jeszcze za kadencji prezydenta Dudy odbudujemy system, w którym prokuratura i prokurator generalny będzie niezależny od władzy. W tym sezonie naszej władzy. Wam to nawet w głowie się nie mieści, że można wygrać wybory, przejąć władzę, przejąć kontrolę nad resortem sprawiedliwości po to, żeby natychmiast przystąpić do pracy nad uniezależnieniem wymiaru sprawiedliwości, w tym prokuratury, od partii politycznej, rządzącej - stwierdził premier Donald Tusk w Sejmie.


15:07

Tusk:

Boicie się, bo wiecie, co zrobiliście. Prokuratura zaczęła wyjaśniać, co się działo w waszym ministerstwie, w Funduszu Sprawiedliwości. Po ludzku wam współczuję

- Wy się boicie, bo dokładnie wiecie, co zrobiliście. Dlaczego złożyliście wniosek o wotum nieufności wobec ministra Bodnara? Bo prokuratura zaczęła wyjaśniać krok po kroku, co się działo w waszym ministerstwie, w Funduszu Sprawiedliwości. Jaką rolę pełnili w tym ministrowie, wiceministrowie i prokuratura za czasów Ziobry i PiS-u i stąd wasza panika. Nie dlatego, że mam coś do powiedzenia z tej mównicy, tylko wiecie, że naprawdę prokuratura pracę w tej kwestii zaczęła. Po ludzku już wam w tej chwili współczuję - stwierdził premier Donald Tusk w Sejmie.


15:09

Tusk:

Wszyscy będziemy dumni z tego, że mamy takiego ministra sprawiedliwości

- Minister Bodnar będzie pracę kontynuował i że ta praca będzie trwała przez najbliższe tygodnie, miesiące i lata. I że będziemy wszyscy w Polsce, może z wyjątkiem tej wąskiej grupy, która zapłaci za to, co złego zrobiła w Polsce, wszyscy będziemy dumni z tego, że mamy takiego ministra sprawiedliwości - stwierdził premier Donald Tusk w Sejmie.


15:35

Sejm odrzucił wniosek o wotum wobec Bodnara

191 posłów - kluby PiS i Konfederacji - poparło wniosek o wyrażenie wotum nieufności wobec ministra sprawiedliwości Adama Bodnara. Przeciw było 234 posłów, nikt nie wstrzymał się od głosu.


15:46

Sejm przyjął projekt dot. tabletki "dzień po" bez recepty

Rządową propozycję poparło 224 posłów, przeciw było 196 posłów - w tym 7 przedstawicieli Trzeciej Drogi, a konkretniej - konserwatywna frakcja PSL, na czele z Piotrem Zgorzelskim i Markiem Sawickim. Teraz ustawa trafi do prac w Senacie.

Wcześniej Sejm decydował o odrzuceniu projektu w całości - w tym głosowaniu podzielił się klub PiS. 95 przedstawicieli partii Jarosława Kaczyńskiego głosowało „za”, 88 - przeciw, a 6 wstrzymało się od głosu.


16:05

Bodnar:

Nie spoczniemy, póki wymiar sprawiedliwości nie będzie charakteryzował się niezależnością
- Bardzo się cieszę z wyników dzisiejszego głosowania w Sejmie, cieszę się, że ten wniosek o udzielenie wotum nieufności został odrzucony. To daje nam szansę [...] aby kontynuować nasze działania dotyczące reformy wymiaru sprawiedliwości oraz prokuratury. Przed nami mnóstwo zadań, mnóstwo ustaw do przygotowania, także do przeprowadzenia ich przez Sejm oraz przez Senat i chciałbym państwa zapewnić, że nie spoczniemy, póki wymiar sprawiedliwości nie będzie działał w sposób przewidywalny, odpowiedzialny, szybki i póki nie będzie charakteryzował się niezależnością sądownictwa - powiedział Adam Bodnar na konferencji prasowej.

16:20

Sroka:

Kaczyński pierwszym świadkiem przed komisją śledczą ds. Pegasusa
- Pierwszym świadkiem, pierwszym nazwiskiem politycznym, które wezwiemy przed oblicze komisji [śledczej ds. Pegasusa] będzie Jarosław Kaczyński. Wezwanie wystawione zostanie na dzień 15 marca - powiedziała Magdalena Sroka na konferencji prasowej w Sejmie. - Zapytamy prezesa Kaczyńskiego, ile wie o Pegasusie, czy wiedział i on podejmował decyzje na temat zakupu - dodała.

18:19

Budka:

Bezkarność PiS-u skończyła się 15 października

- Politycy PiS będą jak niepodległości bronić swojej bezkarności, ale muszą ich rozczarować. Bezkarność PiS-u skończyła się 15 października, kiedy Polacy powiedzieli „nie” tego typu rządom - stwierdził Borys Budka w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.


19:36

Duda o protestach na granicy: To problem, który powinna rozwiązać KE

- Rozmawialiśmy z panem premierem [Tuskiem], tak, na ten temat dosyć szczegółowo, mogę tak powiedzieć i pan premier rzeczywiście jakby analizował przy mnie tę wypowiedź prezydenta Zełenskiego, ale tutaj moja sugestia była taka, bo mówię: panie premierze, decyzja należy oczywiście do pana, bo pan jest tutaj wzywany do tych konsultacji, natomiast mówię tak - mam poczucie, że to przede wszystkim jednak decyzja europejska, bo to przecież nie jest nasz problem, polski. Problemem jest to, że my mamy granicę UE, to my jesteśmy pierwszym państwem, w którym ta granica UE, zaczyna się na nas UE. I w związku z tym te protesty odbywają się u nas - stwierdził prezydent Andrzej Duda w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w Polsat News.

- To problem, który powinna rozwiązać KE. Mówię, będzie teraz i w Polsce i na Ukrainie pani von der Leyen, będą inni politycy europejscy i uważam, że na tym poziomie powinna się toczyć rozmowa - mówił dalej.


19:39

Duda:

Trudno jest prowadzić negocjacje na granicy, a poza tym co ma być negocjowane? Że rolnicy mają przestać protestować? W moim przekonaniu rolnicy mają rację

- Ja się też zgadzam z tym, że trudno jest prowadzić negocjacje jakiekolwiek na granicy, a poza tym co ma być, przepraszam, negocjowane? Że rolnicy mają przestać protestować? W moim przekonaniu rolnicy mają rację - stwierdził prezydent Andrzej Duda w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w Polsat News.


19:42

Bosak zapowiada zamknięte posiedzenie Sejmu
- Całkowicie się zgadzam, że to [obronność] powinien być temat numer jeden. Wedle mojej wiedzy jeszcze przed świętami Wielkiej Nocy będziemy mieli tu w Sejmie specjalne posiedzenie na temat bezpieczeństwa i obronności - powiedział Krzysztof Bosak w rozmowie z Wojciechem Dąbrowskim w Polsat News Polityka. - Nie podam daty, bo nie wiem, natomiast taką informację słyszałem, że jeszcze właśnie przed świętami będzie takie posiedzenie zamknięte - dodał. - Nie twierdzę, że mamy tu wielką moc sprawczą, natomiast jako Konfederacja wnioskowaliśmy o informację w tej sprawie na normalnym posiedzeniu Sejmu. To, co usłyszałem w odpowiedzi, to że tej informacji nie będzie, natomiast będzie specjalne posiedzenie Sejmu - mówił dalej. - To dobrze. Może zagadnienia związane z bezpieczeństwem na serio wejdą do głównego nurtu debaty publicznej w Polsce - ocenił.

19:44

Duda pytany, czy Ukraina ma szansę na odzyskanie Krymu: Wierzę, że tak. Najważniejsze, żeby Ukraina zawsze była przy stole, gdy toczą się rozmowy o niej
- Ja wierzę w to, że tak i tak musimy dzisiaj twardo stawiać sprawę, to jest część międzynarodowo uznanych terytoriów Ukrainy, która dzisiaj jest okupowana przez Rosję. Ale przede wszystkim najważniejsze jest to, żeby Ukraina zawsze była przy stole. Wtedy, kiedy toczą się rozmowy na temat Ukrainy, Ukraina musi być obecna, zwłaszcza, jeżeliby się zaczęły jakieś rozmowy pokojowe, zmierzające do jakiegoś rozejmu - powiedział prezydent Andrzej Duda w Polsat News, pytany, czy Ukraina ma szansę na odzyskanie Krymu.

19:45

Duda:

Macron zaprosił szereg przywódców europejskich po to, żeby rozmawiać o pomocy dla Ukrainy
- Prezydent Macron zaprosił w takim trybie dosyć ad hoc, powiedziałbym, do Paryża cały szereg przywódców europejskich po to, żeby porozmawiać na temat nowych propozycji rozwiązań i pomocy dla Ukrainy - powiedział prezydent Andrzej Duda w Polsat News.

19:50

Duda pytany, czy był podsłuchiwany Pegasusem: Nie wiem, nie szukałem odpowiedzi
- Nie wiem. Nigdy nie szukałem tutaj żadnej odpowiedzi na to pytanie - powiedział prezydent Andrzej Duda w Polsat News, pytany, czy był podsłuchiwany Pegasusem.

19:51

Duda:

Gdyby okazało się, że jestem podsłuchiwany przez polskie służby, to zakładam, że muszę się z takimi sytuacjami liczyć, że jestem pod ochroną
- Oczywiście uważam, że prezydent nie powinien być podsłuchiwany, bo jest to przekroczenie pewnych barier [...] natomiast gdyby się okazało, że jestem podsłuchiwany przez polskie służby, które stoją też na straży mojego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa państwa, które zarazem pełnią wobec mnie też ochronę kontrwywiadowczą w jakimś sensie, to jakby zakładam, że muszę się z takimi sytuacjami liczyć, że ja jestem pod ochroną kontrwywiadowczą - powiedział prezydent Andrzej Duda w Polsat News.

19:55

Duda o Pegasusie: Jeżeli służby działają niezgodnie z prawem, to odpowiednie osoby powinny ponieść odpowiedzialność
- Kiedy pan premier powiedział mi już dawno temu, że będzie powoływana taka komisja [ws. Pegasusa], to ja powiedziałem: panie premierze, to państwo decydujecie dzisiaj w Sejmie, to wy macie większość. Ja powiem tylko jedno. Proszę pamiętać o tym, że służby mają pewne instrumenty i ramy prawne działalności i proszę sprawdzić bacznie i uczciwie, czy służby działały zgodnie z prawem, czy niezgodnie z prawem, bo jeśli działały zgodnie z prawem, to mają prawo tak działać, bo to jest zwalczanie przestępczości - powiedział prezydent Andrzej Duda w Polsat News. - Jeżeli działają niezgodnie z prawem, to jest to skandal i odpowiednie osoby powinny ponieść odpowiedzialność - kontynuował.

19:58

Duda:

Premier nie przekazywał mi żadnej listy z nazwiskami podsłuchiwanych Pegasusem
- Nie, żadnej listy [z nazwiskami podsłuchiwanych Pegasusem] pan premier mi nie przekazywał - powiedział prezydent Andrzej Duda w Polsat News. - Niekoniecznie - kontynuował, pytany, czy chciałby taką listę otrzymać.

20:03

Duda:

Młodzi ludzie powinni mieć więcej do powiedzenia w PiS-ie. Potrzebny jest młody duch
- Dla mnie przynajmniej powinna być sytuacja, w której młodzi ludzie mają więcej do powiedzenia w Prawie i Sprawiedliwości. Czuje się, że jest potrzebny w Prawie i Sprawiedliwości taki młody duch, młode spojrzenie, tych głosów zresztą brakło w ciągu ostatnich wyborów - powiedział prezydent Andrzej Duda w Polsat News. - Prawo i Sprawiedliwość powinno mieć dobrą, dobrze przygotowaną i dobrze przekazaną ofertę dla młodych ludzi, według mnie tego bardzo brakuje - kontynuował.

20:34

Duda:

Tusk jest bardzo dobrym rozmówcą i niezwykle kompetentnym politykiem

- Tak, [Donald Tusk] jest bardzo dobrym rozmówcą, jest niezwykle kompetentnym politykiem, przede wszystkim z wielkim doświadczeniem i wielką wiedzą – powiedział Andrzej Duda w Polsat News.


20:35

Duda:

Traktuję poważnie słowa Trumpa o tym, że traktuje poważnie zobowiązania sojusznicze wynikające z art. 5 NATO

- Prezydent Joe Biden zaprosił mnie i pana premiera w bardzo specyficznej okoliczności 25-lecia członkostwa Polski w NATO. Zaprosił nas, Polskę zaprosił i to jest niezwykle ważne, ten traktat kiedyś był podpisywany przez Polskę właśnie w obecności i prezydenta, i premiera i to jest ładny, ja bym powiedział, gest ze strony pana prezydenta Joe Bidena, że zaprasza nas, czyli jakby taką pełną reprezentację władzy wykonawczej w RP i to będzie wydarzenie, które dla mnie jest wydarzeniem o charakterze z jednej strony uroczystym, oczywiście politycznym, ale w znaczeniu bardzo symbolicznym. Proszę pamiętać, że to nie kto inny, tylko właśnie pan prezydent Joe Biden, wielokrotnie m.in. tu, w Warszawie mówił, jak bardzo poważnie traktuje art. 5, my poważnie traktujemy nasze zobowiązania sojusznicze – stwierdził Andrzej Duda w Polsat News.

- Wielokrotnie Donald Trump to mówił [że traktuje poważnie art. 5 NATO], ja nie wierzę, że prezydent USA wychodzi, staje publicznie, wobec całego świata i składa zobowiązania, i rzucałby słowa na wiatr. Trzeba to docenić, ja uważam, że to są słowa jak najbardziej poważne i poważnie traktuję pana prezydenta – dodał.


20:36

Duda:

Jestem przeciwnikiem budowania czegokolwiek poza NATO, ale armie europejskie powinny ściślej ze sobą współpracować

- Europa powinna mieć współpracującą armię. Armie europejskie powinny dobrze ze sobą współpracować, powinny mieć formuły współpracy zacieśnionej, ale to wszystko powinno być także w ramach NATO. Jestem przeciwnikiem budowania czegokolwiek poza NATO – powiedział Andrzej Duda w Polsat News.


20:36

Duda:

Zmartwiłem się, kiedy usłyszałem, że Pawłowska przyjęła mandat, bo to pogarsza sytuację i tworzy jeszcze większy chaos i zamęt

- Ja mówiąc szczerze zmartwiłem się, kiedy to usłyszałem [że Monika Pawłowska przyjęła mandat], bo ja uważam, że pan minister Mariusz Kamiński nie utracił swojego mandatu absolutnie. Zresztą to potwierdził jednoznacznie Sąd Najwyższy, właściwa izba SN – stwierdził Andrzej Duda w Polsat News.

- Ja uważam, że to jest pogarszanie sytuacji po prostu i tworzenie jeszcze większego zamętu i chaosu konstytucyjnego, źle się dzieje – dodał.


20:37

Duda:

Źle oceniam działania Bodnara w prokuraturze, uważam, że łamie prawo

- Jeżeli chodzi o to, co zrobił w prokuraturze [minister Bodnar], to bardzo źle oceniam. Bo według mnie to, co dzieje się w prokuraturze jest oczywistym naruszeniem prawa. Usunięcie prokuratora krajowego, czy też próba usunięcia prokuratora krajowego, nie odwołania - usunięcia. Oni usuwają w sposób nielegalny […]. Ja nie podzielam zdania pana ministra Bodnara i uważam, że pan minister Bodnar łamie prawo – powiedział Andrzej Duda w Polsat News.


20:37

Duda:

Glapiński prowadził przez ostatnie lata bardzo skuteczną politykę monetarną i finansową i zdał egzamin w trudnych czasach

- Myślę, że pan prezes Glapiński prowadził przez ostatnie lata bardzo skuteczną politykę monetarną i finansową i w istocie praktycznie udało mu się w ogromnej części pokonać inflację. Inflację, która jeszcze rok temu szalała. Był prezesem NBP w bardzo trudnych czasach, w czasach pandemii, w czasach, kiedy rzeczywiście podejmowano niezwykle trudne decyzje i w moim przekonaniu zdał egzamin – stwierdził Andrzej Duda w Polsat News.


20:41

Duda:

Pigułka „dzień po” to bomba hormonalna

- Ja panu przypomnę, że ja na prośbę, na żądanie, na wnioski składane tutaj przez specjalistów z zakresu dermatologii zgłaszałem i jako projekt prezydencki została uchwalona ustawa, która ogranicza dostęp do solariów osobom poniżej 18 r.ż. Do solariów, nie do bomby hormonalnej, jaką jest ta pigułka. Ja oczywiście każdą ustawę rozważę w momencie, kiedy ta ustawa trafi na moje biurko, ta ustawa jeszcze idzie do Senatu, ale powiem tak, ta pigułka dzisiaj jest dostępna – powiedział Andrzej Duda w Polsat News.