Dzisiaj przekroczony został pewien rubikon
- Trzaskowski z radą dla koalicyjnych partii pod progiem wyborczym
news
01.05.2020
00:00
O 10:00 prezydent Andrzej Duda wygłosi oświadczenie. Jak pisaliśmy na 300POLITYCE, będzie to programowy event, na którym prezydent Andrzej Duda zaprezentuje swój program. Nasi rozmówcy twierdzą, że nastąpi to w nowej formule, dostosowanej do aktualnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa.
- Prezydent prowadzi odpowiedzialną politykę i dzisiaj również, w kontekście programów wyborczych, Polacy nie oczekują fajerwerków, tylko wiarygodności i mądrego zadbania o przyszłość - mówi 300POLITYCE jeden z najważniejszych sztabowców Andrzeja Dudy.
O 9:30 w Rykach odbędzie się konferencja prasowa kandydata PSL na prezydenta Władysława Kosiniaka-Kamysza. O 10:30 przed Sądem Najwyższym w Warszawie odbędzie się konferencja prasowa kandydatki Koalicji Obywatelskiej na prezydenta Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.
Także dziś w całym kraju odbędą się organizowane przez Lewicę Święta Pracy. Z uwagi na stan pandemii i zakaz zgromadzeń w tym roku tradycyjne pochody pierwszomajowe nie odbędą się, natomiast będzie miało miejsce szereg wydarzeń o charakterze symbolicznym, nie masowym.
O 11:00 nastąpi złożenie wieńca na stokach Cytadeli Warszawskiej, a o 12:00 złożenie wieńca oraz briefing przy pomniku Ignacego Daszyńskiego w Warszawie. Tutaj zaplanowano przemówienia Włodzimierza Czarzastego, Roberta Biedronia i Adriana Zandberga. Ostatni punkt to złożenie kwiatów pod pomnikiem upamiętniającym pierwszy strajk PPS na placu Grzybowskim w Warszawie o 17:00.
08:48
- To były dwa główne tematy rozmowy [prezydenta Dudy z papieżem Franciszkiem]. Po pierwsze, polska aktywność na arenie międzynarodowej w zakresie pomocy innym krajom, innym narodom w sytuacji pandemii koronawirusa. Ona jest dostrzegana i bardzo pozytywnie oceniana jako właśnie wyraz solidarności, o której prezydent mówił, że jest dzisiaj szczególnie potrzebna i także na przyszłość będzie potrzebna i ważne jest to, że Polska dzisiaj buduje swój status międzynarodowej poprzez niesienie pomocy innym krajom. Pokazujemy także jako przykład tego, że nie tylko buduje się swoją pozycję jakimiś działaniami agresywnymi czy właśnie ostrą konkurencją, ale także można budować swoją pozycję, swój status międzynarodowy niosąc innym pomoc, dając przykłady solidarności. To jest dostrzegane przez wiele krajów, ale także w tej rozmowie wczoraj bardzo wyraźnie wybrzmiało, że także Ojciec Święty widzi tę polską aktywność - stwierdził Krzysztof Szczerski w rozmowie z Katarzyną Gójską-Hejke w "Sygnałach dnia” PR1.
- Drugi temat to oczywiście przypadająca już niedługo, za dwa tygodnie, 18 maja rocznica stulecia urodzin Karola Wojtyły, śp. Jana Pawła II. Miała być wielka uroczystość w Watykanie. Oczywiście jest przesunięta na inny czas, ale Ojciec Święty zapewniał o tym, że będzie modlił się przy grobie świętego Jana Pawła II za Polskę i o dary i o modlitwę Jana Pawła II za współczesny świat i przekazał też w związku z tym prośbę Polaków, żebyśmy łączyli się w tej modlitwie z nim w rocznicę urodzin Karola Wojtyły i przekazał błogosławieństwo dla całego narodu polskiego - mówił dalej szef gabinetu PAD.
08:49
Szczerski:
Marką i tym, co jest szczególnie charakterystyczne dla prezydentury Andrzeja Dudy, to wiarygodność i odpowiedzialność. To będzie program wiarygodnej i odpowiedzialnej prezydentury na drugą kadencję
- Marką i tym, co jest szczególnie charakterystyczne dla prezydentury Andrzeja Dudy, to wiarygodność i odpowiedzialność. To będzie właśnie program wiarygodnej i odpowiedzialnej prezydentury prezydentury na drugą kadencję, na najbliższe 5 lat. To nie są obietnice wyborcze, jak to mówią inni kandydaci, sypiąc z rękawa różnymi hasłami. To są bardzo przemyślane i bardzo skonstruowane w odpowiedni do współczesnych czasów propozycje konkretnych działań, które prezydent będzie chciał podejmować i w kraju i na arenie międzynarodowej w drugiej kadencji, jeśli wyborcy udzielą mu tego mandatu w majowych wyborach i rzeczywiście to będzie program dostosowany do współczesnych wymagań i wyzwań, które stoją dzisiaj, a przecież wiemy, że nadchodzą nowe czasy. On jest zatem programem bardzo aktualnym, wiarygodnym, odpowiedzialnym. To nie chodzi o to, żeby dzisiaj szermować jakimiś hasłami, jak mają w swoim zwyczaju kandydaci, którzy nigdy nie mieli na sobie odpowiedzialności za państwo. Prezydent od 5 lat odpowiedzialność za sprawy polskie dźwiga w sposób bardzo wiarygodny. Wypełnił wszystko to, co było jego tematami i zobowiązaniami wyborczymi w poprzedniej kadencji, w 5 latach, które właśnie mijają i w związku z powyższym chce przedłużyć tę odpowiedzialną, wiarygodną troskę o polskie sprawy na najbliższe 5 lat, jak powiedziałem, jeśli wyborcy mu tego mandatu udzielą. Więc to będzie bardzo konkretny program, mówiący o bardzo konkretnych sprawach, które będzie prezydent podejmował w najbliższych 5 latach - stwierdził Krzysztof Szczerski w rozmowie z Katarzyną Gójską-Hejke w „Sygnałach dnia” PR1.
09:16
- Oczywiście zmiany w ordynacji wyborczej realizują orzeczenia TK, a nie są z nimi sprzeczne. Na tym polega paradoks tej argumentacji, fałszywość tej argumentacji, że właśnie dokładnie jest tak, jak orzekał TK. Że nie wolno wprowadzać zmian [na 6 miesięcy przed wyborami], chyba że tego wymaga nadzwyczajne, obiektywne okoliczności, które mają sprzyjać temu, żeby realizować demokrację w Polsce, a ta zmiana, która ma doprowadzić do tego, żeby upowszechnić wybory w postaci korespondencyjnej, żeby każdy, także będący na kwarantannie, miał np. możliwość realizowania swoich praw wyborczych, wynika z obiektywnej sytuacji i sprzyja realizacji praw wyborczych w Polsce. Więc dokładnie realizuje to, co w swoich orzeczeniach mówił trybunał, żeby właśnie nie wprowadzać zmian niekorzystnych praw wyborczych, a po drugie, żeby nie robić tego, chyba że wymaga tego sytuacja nadzwyczajna i obiektywna i to właśnie dokładnie realizują dzisiaj te zmiany prawa wyborczego. One dokładnie realizują orzeczenia i są zgodne z całą linią orzeczniczą TK przez wszystkie lata po 1989 roku - stwierdził Krzysztof Szczerski w rozmowie z Katarzyną Gójską-Hejke w „Sygnałach dnia” PR1.
09:53
Kosiniak-Kamysz:
Dzisiaj rocznica przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. 16 lat w Unii. Niestety ostatnie pięć lat podczas prezydentury Dudy to osłabianie pozycji Polski
- Dzisiaj rocznica przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. 16 lat w Unii. 16 lat, w których Polska buduje wspólnie strefę bezpieczeństwa i rozwoju. Niestety ostatnie pięć lat podczas prezydentury Andrzeja Dudy to jest osłabianie pozycji Polski w UE, a nie wzmacnianie, tylko radykalne osłabianie - mówił Władysław Kosiniak-Kamysz podczas konferencji prasowej w Rykach.
09:56
Kosiniak-Kamysz:
Polska przy najważniejszym stole UE. Proponuję powołanie grupy Północ-Południe, która będzie rozstrzygać o kierunkach i istocie działania Unii
- W moim programie proponuję zajęcia przez Polskę miejsca przy najważniejszym stole. Koniec z byciem lokajem w przedpokoju. Polska przy najważniejszym stole UE. Proponuję powołanie grupy Północ-Południe, która będzie rozstrzygać o kierunkach i istocie działania UE - mówił Władysław Kosiniak-Kamysz podczas konferencji prasowej w Rykach.
- Oprócz RFN, oprócz Czech, to właśnie Wielka Brytania jest najważniejszym partnerem gospodarczym Rzeczpospolitej. Z tych powodów nie tylko powinniśmy nie tylko zająć jej miejsce, ale też być dobrym reprezentantem Wielkiej Brytanii w UE - dodał.
10:02
- Ryki są dzisiaj nieprzypadkowym miejscem naszego spotkania. Pięć lat temu w tym miejscu, Andrzej Duda podczas swojej kampanii, mówił o potrzebie zrównania dopłat polskich rolników z poziomem francuskim, niemieckim. Tu jest jego dokładny cytat, z jego wypowiedzi w Rykach. O tym, że należą nam się zrównane dopłaty z poziomem niemieckim i francuskim. Jaki jest efekt prezydentury Andrzeja Dudy? Jaki jest efekt wypowiedzianych słów w kampanii wyborczej? Osiągnął swój efekt wyborczy. Wyzyskał polską wieś, wyzyskał wyborczo polskich rolników, ale obietnicy nie zrealizował. Nie wysłał wniosku o podniesienie dopłat, nie zawalczył o wyrównanie dopłat. Nie zrealizował obietnicy wobec polskiej wsi i polskich rolników. Oszukał ich - mówił Władysław Kosiniak-Kamysz podczas konferencji prasowej w Rykach.
10:09
Kosiniak-Kamysz:
Na program małej retencji możemy wykorzystać 8 mld zł, niewykorzystanych przez nieudolność rządzących. Można z tego wybudować zbiorniki do pół hektara. Średnio pięć na wieś
- Program małej retencji i na to możemy wykorzystać 8 mld zł, niewykorzystanych przez nieudolność rządzących, z programu rozwoju obszarów wiejskich na modernizację gospodarstw. Można z tego wybudować małe zbiorniki do pół hektara. Jakbyśmy średnio przyjęli, można nawet pięć na wieś takich zbiorników utworzyć - mówił Władysław Kosiniak-Kamysz podczas konferencji prasowej w Rykach.
10:14
Kosiniak-Kamysz:
Zrobię wszystko, żeby te wybory przenieść. Ale jakby się odbyły, to też pójdę na debaty i będę walczył do samego końca. Polski walkowerem nie oddam
- Zrobię wszystko, żeby te wybory przenieść. Ale jakby się odbyły, to też pójdę na debaty i będę walczył do samego końca. Polski walkowerem nie oddam. Nie można zmarnować kolejnych pięciu lat - mówił Władysław Kosiniak-Kamysz podczas konferencji prasowej w Rykach.
10:45
PAD:
Koniec z polityką wstydu poprzednich lat
- Przecież do tamtego momentu [2015 roku] w większości przypadków nie dotrzymywano zobowiązań wyborczych. Chyba w tej chwili historii RP po 1989 roku to pierwszy raz, kiedy w tak znaczącym stopniu dotrzymano zobowiązań wyborczych już w pierwszej kadencji, i parlamentu, rządu i prezydenta. Nie wszyscy są z tego zadowoleni, zwłaszcza ci, którzy nie są zadowolni z Polski upodmiotowiającej się, Polski coraz silniejszej, coraz mocniej znajdującej swoje miejsce i coraz wyższe, większe miejsce na arenie międzynarodowej. Z Polski, która mówi: nie, nie, nie, dobre to co polskie, nie, nie, nie, interes Polski na pierwszym miejscu. Polskie mają być stocznie i polskie stocznie muszą być odtworzone. Polski ma być przemysł. Nie chcemy tutaj sprzedawania polskich wielkich firm, pereł w koronie obcym podmiotom. My chcemy mieć polskie linie lotnicze, niech nikt nie opowiada, nie waży się powiedzieć, że są nieopłacalne. Muszą być opłacalne, bo są wielką dumą polskiego państwa, są naszą wizytówką. Koniec z polityką wstydu poprzednich lat. Mamy wielkie powody do dumy - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
10:47
PAD:
Nie wycofamy się absolutnie i ja nigdy nie pozwolę jako Prezydent RP, by polskie państwo wycofało się z programu 500+
„Nie wycofamy się absolutnie i ja nigdy nie pozwolę jako Prezydent RP, by polskie państwo wycofało się z programu 500+. Dzisiaj, w dobie wielu niepokojów, kiedy mówimy o bezpieczeństwie materialnym ten program dla rodzin wychowujących dzieci stanowi fundament. To są pieniądze, które na pewno przyjdą. Możecie państwo być spokojni. 500 złotych jako dodatek ze strony państwa polskiego na wychowanie dzieci będą” - mówił podczas konwencji prezydent Andrzej Duda.
10:47
PAD:
Emeryci mogą być spokojni. Trzynasta emerytura została wypłacona w tym roku i będzie wypłacona także w roku przyszłym
„Inne programy społeczne także zostaną utrzymane. Czy będzie wypłacana trzynasta emerytura? Tak, będzie, albowiem ustanowiliśmy ją ustawowo. Emeryci mogą być spokojni. Trzynasta emerytura została wypłacona w tym roku i będzie wypłacona także w roku przyszłym. Te świadczenia będą wypłacane” - mówił podczas konwencji prezydent Andrzej Duda.
10:48
PAD:
Zasiłek dla bezrobotnych musi zostać podniesiony do kwoty 1300 złotych. Musi być wprowadzona dodatkowa formuła - 1200 złotych na 3 miesiące dodatku solidarnościowego dla tych, którzy tracą pracę z powodu kryzysu koronawirusa
„Mówię jednoznacznie. Zasiłek dla bezrobotnych musi zostać podniesiony do kwoty 1300 złotych i musi być wypłacany wszystkim tym, którzy tę pracę zwłaszcza z powodu kryzysu spowodowanego koronawirusem tracą i stracą, ale musi być także wprowadzona jeszcze dodatkowa formuła wsparcia, coś co nazywam dodatkiem solidarnościowym. Ten dodatek to 1200 złotych dla każdego bezrobotnego, który stracił pracę w wyniku tego kryzysu na 3 miesiące, żeby miał dodatkowe zabezpieczenie w okresie, kiedy tej pracy szuka” - mówił podczas konwencji prezydent Andrzej Duda.
11:08
PAD:
Dzisiaj polski sektor bankowy musi spojrzeć na swojego klienta w szczególny sposób i wyciągnąć do tego klienta rękę i dać temu klientowi ulgę na czas, w którym ta ulga jest mu potrzebna
- Będę obligował także polskie banki do tego, by były te wakacje kredytowe. Doskonale zdaje sobie sprawę jak one są ważne, zwłaszcza dla tych rodzin, które mają na kredyt kupione mieszkanie, dla których spłacanie tego kredytu i mieszkanie to przecież być albo nie być. To sprawa fundamentalna. To także kwestia honoru polskiego sektora bankowego. Nie waham się tego powiedzieć. Polski sektor bankowy wie, co myślę o kredytach frankowych i myślę o tamtej sytuacji. Polski sektor bankowy osiąga doskonałe wyniki finansowe. Dzisiaj polski sektor bankowy musi spojrzeć na swojego klienta w szczególny sposób i wyciągnąć do tego klienta rękę i dać temu klientowi ulgę na czas, w którym ta ulga jest mu potrzebna. Część banków zastosowała się do tego wezwania. Z częścią są problemy. Ale oprócz tego, że będę dalej w tej materii działał, do tego mobilizował i ZNP i szefa KNF i będę mobilizował do tego przedstawicieli sektora bankowego, to państwa bardzo proszę jako klientów banków: patrzcie na wasze banki. Patrzcie na to, jak was traktują. Porównujcie państwo, jak zachowuje się ten bank, inny bank. Zapytajcie państwo swoich przyjaciół i znajomych. Może warto powiedzieć państwu w banku: dziękuję bardzo, przenoszę mój rachunek do innego banku, nie jestem dalej zainteresowany tym, żeby mieć u państwa swoje pieniądze. Owszem, to co muszę, będę u państwa trzymał, wiem że mam u państwa kredyt, ale tego, czego nie muszę, nie będę od dzisiaj utrzymywał u państwa i nie będziecie zarabiali na mojej pracy i pieniądzach, bo nie jesteście tego godni, bo nie macie honoru i zostawiliście mnie na lodzie w trudnej sytuacji - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
11:08
PAD:
Rozmawiałem z Emilewicz, która przygotowuje wraz z PMM swoimi współpracownikami kolejne rozwiązania dotyczące tarczy antykryzysowej. Aby wprowadzić przepisy, które będą wymuszały na bankach tzw. wakacje kredytowe
- Rozmawiałem z premier Emilewicz, która przygotowuje wraz z premierem Morawieckim i swoimi współpracownikami kolejne rozwiązania dotyczące tarczy antykryzysowej. Aby wprowadzić przepisy, które będą wymuszały na bankach te tzw. wakacje kredytowe. Oczywiście tam trwa walka o to, sektor bankowy broni się wszelkimi siłami. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, jak bardzo jest silny i wpływowy, ale proszę, żebyście państwo wysłuchali tego apelu. To ważne. Albo Polska i silne firmy w Polsce szanują swoich klientów albo nie, ale wtedy będą musiały zacząć ich szanować. Prędzej czy później. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
11:15
PAD:
Dodatkowe pieniądze na onkologię, prawie 6 mld zł obok normalnych środków, które już dzisiaj są wydawane
- Wracam do tego, co miało być, bo wierzę w to głęboko, że polska służba zdrowia przejdzie ten trudny czas i będziemy musieli dalej patrzeć na nią, a przecież ona wymaga także wielu starań ze strony polskiego państwa. Uruchomiliśmy i wierzę w to, że wprowadzimy w najbliższych 10 latach, 2020-2030, narodowy program walki z rakiem, czyli wypełnienie narodowej strategii onkologicznej. Dodatkowe pieniądze na to, żeby leczyć raka - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
- Dodatkowe pieniądze na realizację tej strategii. Prawie 6 mld zł obok normalnych środków, które są już dzisiaj wydane na onkologię - mówił dalej PAD.
11:25
PAD:
3 mld na Fundusz Medyczny, który jest potrzebny, żeby rodzice nie musieli błagać o pieniądze dla dzieci, żeby nie musiały być organizowane zbiórki publiczne, żeby choroby rzadkie mogły być leczone, także i poza granicami
„Zdecydowałem, że zostanie stworzony i już jest tworzony, bo ustawa jest w tej chwili pisana zarówno w Kancelarii Prezydenta pod moim bokiem w ramach NRR, jak i w ministerstwie zdrowia. Projekt jest na ukończeniu. Będzie to Fundusz Medyczny - coś do czego zobowiązałem się kilka miesięcy termu, jeszcze zanim myśleliśmy, że będzie epidemia. Ten Fundusz Medyczny jest potrzebny, żeby rodzice nie musieli błagać o pieniądze dla dzieci, żeby nie musiały być organizowane zbiórki publiczne, żeby choroby rzadkie mogły być leczone, także i poza granicami” - mówił podczas konwencji prezydent Andrzej Duda.
„To 3 mld złotych. Astronomiczna kwota, którą będzie fundusz dysponował, która będzie dzielona komisyjnie po zbadaniu, sprawdzeniu każdego pojedynczego przypadku” - dodawał.
11:27
PAD:
Nie zgodzę się na prywatyzację służby zdrowia, na prywatyzowanie tych placówek służby zdrowia, które dzisiaj są placówkami publicznymi, na ich komercjalizację
„Nie zgodzę się na prywatyzację służby zdrowia, na prywatyzowanie tych placówek służby zdrowia, które dzisiaj są placówkami publicznymi, na ich komercjalizację i prywatyzację. Potrzebna jest powszechnie dostępna dla wszystkich, dobrze funkcjonująca służba zdrowia” - mówił podczas konwencji prezydent Andrzej Duda.
11:39
Zaczęło się od wezwania Joachima Brudzińskiego, który odpowiedział na komentarz szefa sztabu Hołowni, Michała Kobosko, który nazwał wystąpienie Dudy "nudnym":
Szefie sztabu Pana Hołowni,niech Pana kandydat(TVN-owski celebryta)zmierzy się z #Duda2020 na merytoryczne argumenty i programy. Niech Pan Hołownia stanie przed kamerą i zamiast złośliwostek i dowcipów które wymieniał z Panem Prokopem, przedstawi z głowy swój program tak jak #PAD https://t.co/X02bXJld8T
— Joachim Brudziński (@jbrudzinski) May 1, 2020
Pojedynek 1:1 z PAD na programy przed kamerami? Kandydat Duda wreszcie nie ucieka, chce rozmawiać? Wyzwanie @jbrudzinski - przyjęte. Kiedy i gdzie? Najbliższy wtorek? Sztaby dograją szczegóły. https://t.co/rkk3ie8rmB
— Szymon Hołownia Oficjalny (@szymon_holownia) May 1, 2020
11:45
„Wczoraj dokonało się wprowadzenie komisarza do Sądu Najwyższego, komisarza, który ma pełnić funkcję I prezesa. Na naszych oczach PiS kończy swój zamach stanu na naszą demokrację, na nasze wolności. Chciałam podziękować prof. Gersdorf i wszystkim sędziom, którzy stoją na straży prawa, konstytucji i pokazują nam drogowskaz, jak należy działać, żebyśmy czuli się wolnymi obywatelami w wolnym kraju, gdzie istnieje trójpodział władzy. To wszystko nie byłoby możliwe, gdyby nie obywatele, którzy niektórzy codziennie, niektórzy co miesiąc, stali przed sądami, chodzili na marsze, na protesty” - mówiła na konferencji prasowej kandydatka KO na prezydenta wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska.
11:48
Kidawa-Błońska:
Chciałam powiedzieć Kaczyńskiemu, że wszystkich Polaków nie zastraszycie, wszystkich Polaków nie kupicie
„Chciałam powiedzieć panu Kaczyńskiemu, że wszystkich Polaków nie zastraszycie, wszystkich Polaków nie kupicie. Polacy są dumnym, wolnym narodem i będą walczyli o swoje prawa i o to, żeby konstytucja w naszym kraju była przestrzegana” - mówiła na konferencji prasowej kandydatka KO na prezydenta wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska.
11:48
„To jest osoba, która jest czynnym wykonawcą wszystkich poleceń Ziobry i z Nowogrodzkiej. To policzek dla nas wszystkich, że osoba, która nie ma wielkich kompetencji i nie potrafiła nigdy stanąć ponad interes partyjny, będzie pełniła taką funkcję. To jest bardzo niebezpieczne, ale każda zła władza, każda dyktatura kiedyś się kończy” - mówiła na konferencji prasowej kandydatka KO na prezydenta wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska.
12:01
PAD:
W najbliższym czasie przygotuję i złożę w parlamencie ustawę o rodzinnym gospodarstwie rolnym
- Ponieważ rzeczywiście polska Konstytucja expressis verbis mówi o rodzinnym gospodarstwie rolnym, ale ta treść nie jest dzisiaj wypełniona taką wprost dedykowaną wprost treścią ustawową, chcę powiedzieć że w najbliższym czasie przygotuję i złożę w polskim parlamencie ustawę właśnie o rodzinnym gospodarstwie rolnym, właśnie wskazującą na to, w jaki sposób państwo powinno podchodzić do tego rodzinnego gospodarstwa rolnego, jakie formy wsparcia powinny stanowić standardowe dla tego gospodarstwa rodzinnego zabezpieczenie - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
12:06
PAD:
Walczę o to, by dopłaty bezpośrednie dla polskich rolników były takie jak średnia unijna
- Chcę zapewnić polskich rolników, że walczę o to, by dopłaty bezpośrednie dla polskich rolników były takie jak średnia unijna - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
- Wierzę w to, że naszymi działaniami uda się te dopłaty bezpośrednie do tego poziomu doprowadzić. Rozmawiałem już z ministrem rolnictwa na temat tego, by dopłaty bezpośrednie w tym roku były wypłacane wcześniej. Będą wypłacane wcześniej, o tym polskich rolników zapewniam - mówił dalej PAD.
12:25
„Te 16 lat [w UE] to były dobre lata. Polska się rozwijała. Wystarczy rozejrzeć się wokół, ile powstało inwestycji - infrastrukturalnych, kulturalnych, sportowych, szkoły, szpitale. To bardzo dobry czas dla Polski. Przyzwyczailiśmy się do tego, że jesteśmy ważnym partnerem dla UE, ale za chwilę to wszystko może się skończyć. Tak naprawdę rządzący wyprowadzają nas z Unii Europejskiej. Robią to w sposób cyniczny, mówiąc kłamstwa, oszukując, że Unia nie chce z nami współpracować. Nie, to oni nie współpracują. To oni obrazili się na instytucje europejskiej, to oni nie słuchają rad, nie chcą współdziałać” - mówiła na konferencji prasowej kandydatka KO na prezydenta wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska.
12:31
PAD:
UE jest nam potrzebna. UE dała nam coś pięknego. My to jako Polacy doskonale wiemy. Dała nam poczucie wolności. Ale ta epidemia koronawirusa pokazała, jak ważna jest siła państw narodowych w ramach UE
- Ta krytyka spadła z wielu stron. Mówię tak: bardzo dobrze. Spójrzmy dzisiaj na Europę. Europę w kryzysie, po Brexicie. Zróbmy coś, żeby nikt więcej z tej Europy nie odchodził. Co trzeba zrobić? Przestańmy mówić o integracji, która jest podszyta konkurencją, bezwzględną realizacją partykularnych interesów. Popatrzmy na Europę przez pryzmat solidarności i to powinniśmy właśnie mówić my, Polacy - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
- Tych, którzy dzisiaj mówią, a być może będą mówili, nie wiem, wyjdźmy z UE. Nie, UE jest nam potrzebna. UE dała nam coś pięknego. My to jako Polacy doskonale wiemy. Dała nam poczucie wolności, możliwość przemieszczenia się, tak wiele możliwości wyborów, jakże dla nas ważnych i cennych. Jakże się cieszyliśmy, kiedy do niej wstępowaliśmy. Chcemy żeby istniała nadal, przyjazna, dobra, państwowotwórcza. Żeby budowała nasz potencjał, nasz dobrobyt, dobrą przyszłość naszą i całej Europy. Ale ta epidemia koronawirusa pokazała, jak ważna jest siła państw narodowych w ramach UE, ich odpowiedzialność, bardzo ważne jest ich sprawne działanie i potrzebna jest europejska solidarność i do tej właśnie solidarności namawiam przywódców UE i będę ich namawiał, mam andizeję, jeżeli mi państwo pozwolicie jeszcze przez następne lata w imieniu RP - mówił PAD.
12:34
Kidawa-Błońska:
To, że Duda jak gdyby nigdy nic robi konwencję, to znaczy, że nie zna realnych problemów Polaków. Ne odnosił się do testów dla lekarzy, do problemów DPS-ów, do sytuacji mieszkańców stref przygranicznych
„To, że prezydent Duda jak gdyby nigdy nic robi konwencję, to znaczy, że nie zna realnych problemów Polaków, bo do tych problemów się nie odnosił. Nie odnosił się do testów dla lekarzy, do problemów DPS-ów, do [sytuacji] mieszkańców stref przygranicznych. Nie rozmawia o problemach młodzieży, która ma przerwany proces uczenia, o tym, że Polska szkoła nie jest przygotowana do edukacji internetowej. O tym wszystkim nie mówił. Mówił o obietnicach. Obiecać można łatwo, ale już wiemy, że ten budżet się nie spina” - mówiła na konferencji prasowej kandydatka KO na prezydenta wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska.
12:41
Biedroń:
Prezydent Duda oszukał nas wszystkich, bo zamiast realizacji marzeń, realizacji deklaracji, po prostu okazał się politycznym humbugiem, wydmuszką, która nic nie zrealizowała
- Andrzej Duda okazał się komiwojażerem. Próbuje nam po raz kolejny wcisnąć płyn na porost włosów i maść na szczury. Ale my pamiętamy, że raz już wciskał nam kit. Obiecał, że zlikwiduje śmieciówki, zlikwiduje NFZ, ułatwi życie frankowiczom. Doprowadzi do tego, że rolnicy będą mieli równe dopłaty i wiele innych jego obietnic nie zostało zrealizowanych. Prezydent Duda oszukał ludzi pracy, oszukał Polaków, oszukał nas także w kontekście europejskim, że będzie walczył o nasze interesy. Okazał się komiwojażerem, sprzedawcą marzeń i snów. Oszukał nas wszystkich, bo zamiast realizacji tych marzeń, realizacji tych deklaracji, po prostu okazał się politycznym humbugiem, wydmuszką, która nic nie zrealizowała - mówił Robert Biedroń podczas konferencji prasowej.
12:41
PAD:
Poprzednia władza pozwalała nas okradać z tych pieniędzy. Te pieniądze dawno powinny były być w budżecie, wspomagać polskie rodziny, polskie dzieci
- W ogromnym stopniu te pieniądze [z uszczelnienia systemu podatkowego] zostały zabrane złodziejom. Tych, którzy nas po prostu okradali przez poprzednie lata. Poprzednia władza pozwalała nas okradać z tych pieniędzy. Te pieniądze dawno powinny były być w budżecie, wspomagać polskie rodziny, polskie dzieci. Dziś wspomagają - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
12:50
- Pakiet Pracowniczy daje szansę, że wszystkie osoby, które pracują na tzw. umowach śmieciowych będą traktowane tak samo i z takimi samymi prawami. Każda osoba, która będzie na chorobowym, będzie miała wypłacane 100% wynagrodzenia. Wszyscy ludzie, którzy pracują na umowach dzieło, zlecenie, będą mieli prawo do urlopu. Ludzie będą mogli czuć się godnie w kraju, który powinien ich szanować. W czasach kryzysu będziemy również walczyli o elementy, które mają dawać szanse, że ludzie będą godnie żyć i godnie zarabiać. Świadczenie kryzysowe 2600 zł, to są pieniądze dla każdej osoby, która straciła pracę i dla każdego przedsiębiorcy, który musiał zamknąć działalność gospodarczą. 1800 zł wynagrodzenia na bezrobociu, 1800 zł świadczenia, które daje szansę, że możemy przeżyć, jeżeli straciliśmy pracę w czasie kryzysu - mówił Krzysztof Gawkowski podczas konferencji prasowej.
12:55
Zandberg:
Minęło kilka tygodni i widać już jasno, że rząd stanął po stronie najbogatszych, że rząd stanął po stronie banków, że rząd słucha wielkiego biznesu, ale rząd nie słucha pracowników
- Minęło kilka tygodni i po tych kilku tygodniach widać już jasno, że rząd stanął po stronie najbogatszych, że rząd stanął po stronie banków, że rząd słucha wielkiego biznesu, ale rząd nie słucha pracowników. Rząd nie ma realnej oferty wsparcia dla pracowników. Rząd godzi się z masowymi zwolnieniami, ba, wręcz zachęca do obniżania pracownikom płacy - mówił Adrian Zandberg podczas konferencji prasowej.
12:57
PAD:
Nie zgodzę się na podwyższenie ludziom wieku emerytalnego, na odebranie tego, co państwo dzisiaj daje polskiej rodzinie
- Mam nadzieję, że nikt niesprawiedliwie i nieuczciwie więcej wieku emerytalnego Polakom podnieść się nie odważy i że nigdy już coś takiego nie nastąpi. W każdym razie nigdy się na to nie zgodzę, póki jestem prezydentem. Nie zgodzę się na podwyższenie ludziom wieku emerytalnego, na odebranie tego, co państwo dzisiaj daje polskiej rodzinie po to, żeby mogła ta rodzina czuć się godnie i mogła ta polska rodzina czuć, że państwo o niej myśli i o nią dba i szanuje - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
13:01
Czarzasty:
Jeżeli ktoś mówi, że nieprzyzwoite jest, aby być aktywnym w trakcie wyborów, to ja chciałem powiedzieć, że nieprzyzwoite jest to, że jak bandyta zabiera ci majątek, to nie reagujesz
- 10 maja wyborów nie będzie. Powtarzam. 10 maja wyborów nie będzie. Jeżeli ktoś mówi o tym, że nieprzyzwoite jest, aby być aktywnym w trakcie wyborów, to ja chciałem powiedzieć, że nieprzyzwoite jest to, że jak bandyta zabiera ci majątek, to nie reagujesz. Jak złodziej okrada twój dom i twoje mieszkanie, to nieprzyzwoitym jest nie reagować. Jak bandyci opluwają kobiety, jak zabierają im prawa obywatelskie, to mówisz: nie reaguję. Bo to jest nieprzyzwoite. Nieprzyzwoite jest w tej chwili nie reagować na całe to świństwo, które się dzieje - mówił Włodzimierz Czarzasty podczas konferencji prasowej.
13:05
MZ:
228 nowych przypadków zakażenia koronawirusem w Polsce, zmarło 6 osób
https://twitter.com/MZ_GOV_PL/status/1256177174127816709
https://twitter.com/MZ_GOV_PL/status/1256177177143447552
13:08
PAD:
Jeżeli 80% społeczeństwa mówi, że wymiar sprawiedliwości działa źle, to znaczy że wymiar sprawiedliwości wymaga naprawy i trzeba za to wziąć odpowiedzialność
- Mogę wszystkim moim rodakom, wszystkim którzy na mnie patrzą i wszystkim Polakom obiecać, że jeżeli dana mi będzie od państwa druga kadencja prezydencka, jeżeli obdarzycie mnie ponownie zaufaniem, to będę tę politykę kontynuował. Odpowiedzialnego budowania Rzeczpospolitej, silnej, sprawiedliwej, uczciwej, w której nie ma nieusprawiedliwionych zysków osiąganych przez jakieś elity, tego że ludzie są wobec prawa równi, w których obywatel - mam nadzieję - nie będzie musiał narzekać, że jest niesprawiedliwie traktowany przez sądy, a w każdym razie nie będzie musiał narzekać w liczbie, że stwierdza to 80% osób pytanych w badaniach opinii publicznej. Bo wiadomo, że nigdy nie będzie tak, że każdy wyjdzie z sądu zadowolony. Przecież jestem prawnikiem i wiem to. Zawsze ktoś sprawę wygra i sprawę przegra. Ten, kto sprawę przegrywa, najczęściej jest niezadowolony. Ale jeżeli 80% społeczeństwa mówi, że wymiar sprawiedliwości działa źle, to znaczy że wymiar sprawiedliwości wymaga naprawy i trzeba za to wziąć odpowiedzialność. Zawsze jestem gotów odpowiedzialność za ważne polskie sprawy wziąć i nie będę się wahał, by tę odpowiedzialność na siebie brać - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
13:14
- Dzisiaj, w najbliższym czasie będziecie państwo mieli możliwość rozliczenia mnie z tej mojej odpowiedzialności za ostatnie 5 lat. Proszę, żebyście to zrobili, wzięli udział w tych wyborach. Proszę, żebyście oddali głos, okazali mi wsparcie, bo chcę kontynuować to, co robiłem do tej pory, ale z pokorą poddam się państwa ocenie. Dziękuję za dzisiejsze spotkanie, wysłuchanie mnie. Tak, jak powiedziałem. Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy. Wyjdziemy z tego kryzysu, przejdziemy to, będziemy mocniejsi. Wyciągniemy z tego wnioski. Wierzę w to, że to, co teraz się dzieje wokół nas, ma głęboko charakter przejściowy, a my jesteśmy silnym narodem, silnym społeczeństwem, który niejednego doświadczył z niejednego wyszedł, a dzisiaj budujemy silną i sprawną Polskę. Polski ludzi uśmiechniętych, szczęśliwych, Polskę ludzi, którzy mają głęboko zakorzenioną godność, państwową i narodową - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie eventu programowego.
13:54
Sikorski przerywa konferencję Bosaka:
Apeluję, by nie wprowadzać Polaków w błąd
Podczas konferencji prasowej Krzysztofa Bosaka, głos starał się zabrać stojący wśród dziennikarzy Radosław Sikorski. Po krótkiej wymianie zdań na temat funkcjonowania Unii Europejskiej z Dobromirem Sośnierzem i frazesie Bosaka, że Sikorski „dołączył do naszej konferencji”, były marszałek faktycznie dołączył do wspomnianej konferencji, stając przy Krzysztofie Bosaku.
Po oświadczeniu kandydata na prezydenta Konfederacji, w momencie, w którym pytania Bosakowi zadawali dziennikarze, Sikorski gawędził o wcześniejszym sporze z Sośnierzem. W końcu, gdy Bosak nie był już w stanie dalej „przebijać” się przez towarzyszące mu rozmowy, głos zabrał Sikorski.
- Apeluję o to, by w rocznicę wstąpienie dobrowolnego, po referendum do Unii Europejskiej, nie wprowadzać Polaków w błąd, co do tego jak ona działa. Takie kłamstwa w wykonaniu polityków, mediów, doprowadziły do brexitu, który jest bardzo niekorzystny dla Wielkiej Brytanii - mówił, dopóki nie przerwał mu Bosak.
- Panie ministrze, to ja mam do pana pytanie. Skoro przyszedł pan trollować naszą konferencję, rozumiem jako wysłannik mojej kontrkandydatki Kidawy-Błońskiej, być może nie słyszał pan całości, ale proszę powiedzieć, która z rzeczy, które ja dzisiaj tu powiedziałem jest kłamstwem - pytał Bosak.
- Powiedzieliście, że Unia Europejska narzuca państwom członkowskim dyrektywy. To jest po prostu nieprawda - odparł Sikorski.
Wówczas do dyskusji ponownie włączył się Sośnierz, broniąc argumentu o „narzucaniu dyrektyw”. Dyskusja toczyła się dalej, ale niełatwo ustalić o co chodziło jej członkom, gdyż nieustannie sobie przerywali. W końcu widocznie poirytowanemu Sośnierzowi i trochę mniej poirytowanemu Sikorskiemu przerwał najspokojniejszy z całej trójki Bosak.
- Sformułowanie co do tego czy dyrektywa uchwalana jest przez Unię Europejską, czy przez państwa członkowskie, które zasiliły instytucje unijne swoimi przedstawicielami, nie jest to różnica co do faktów, jest to różnica co do opinii - stwierdził, czemu od razu zaprzeczył Sikorski.
Następnie spór Bosaka i Sikorskiego przenosił się kolejno na podatki, osiągnięcia w Unii Europejskiej, uznanie Polski we Wspólnocie i ponownie systemy proceduralne. Rozmowy toczyły się dalej, zahaczając nawet o autorytet Jana Pawła II, ponieważ Sikorski wspomniał, że papież popierał wstąpienie Polski do UE. Bosak wówczas stwierdził, że „nie zgadzał się w tej kwestii z Janem Pawłem II i z dużą częścią polskiego Episkopatu”. Dodał też, że nie wiedział, iż Sikorski „jest takim klerykałem”.
Kolejno poruszano tematy historyczne, referendum unijnego, ponownie podatków, Bosak krytykował media. Na końcu panowie podziękowali sobie za debatę, podtrzymując, że się ze sobą nie zgadzają. Ostatecznie sympatycznie pożegnali się, ze względu na stan epidemii, gestem podawania łokcia.
20:35
PMM:
Potrzebujemy Nowego Planu Marshalla opartego na nowych inwestycjach europejskich, dających dźwignię rozwoju gospodarczego. Potrzebujemy dziś ambitnej Europy - zdeterminowanej jak nigdy wcześniej
- Dziś bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy Europy Solidarności - z ambitnym budżetem i nową, odbudowaną równowagą. Funkcjonowanie UE musi napędzać ambicja solidarnej współpracy gospodarczej podjętej w celu ochrony zintegrowanego europejskiego rynku - napisał premier Mateusz Morawiecki na Facebooku.
- Kluczowym wyzwaniem wciąż stojącym przed Wspólnotą jest stabilizacja gospodarek, w tym stworzenia tarczy socjalnej dla europejskich pracowników i obywateli. Potrzebujemy Nowego Planu Marshalla opartego na nowych inwestycjach europejskich, dających dźwignię rozwoju gospodarczego. Potrzebujemy dziś ambitnej Europy - zdeterminowanej jak nigdy wcześniej. Dziękuje wszystkim ugrupowaniom politycznym i rządom w III RP - zaznaczył PMM.
Dzisiaj przekroczony został pewien rubikon
- Trzaskowski z radą dla koalicyjnych partii pod progiem wyborczym
news
Odtworzenie urzędu cenzorskiego
- Bosak o rządowym projekcie wdrażającym DSA
Gorący temat
news
Gorący temat
Czy rząd naprawdę biernie patrzy na likwidację miejsc pracy?
- Morawiecki
Gorący temat
Sprytna próba przyspieszenia rotacji
- Żukowska chce by Czarzasty prowadził głosowania, a Hołownia wyszedł przed Sejm
Gorący temat
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.