Relacja Live

10.10.2019

00:00

Polityczny plan czwartku: Kidawa-Błońska dalej w trasie, konwencja KO w Chorzowie, PMM w Wielkopolsce, Lewica o pakcie dla małych i średnich miast, WKK w Małopolsce

O 9:30 kandydatka Koalicji Obywatelskiej na premiera Małgorzata Kidawa-Błońska spotka się z z rzemieślnikami w Twardogórze. Po spotkaniu, około 10:15, odbędzie się konferencja prasowa. O 12:30 w Opolu odbędzie się spotkanie z grupą aktywnych kobiet, a tuż po konferencja prasowa. Z kolei o 14:00 w Kędzierzynie-Koźle odbędą się rozmowy z mieszkańcami w ramach akcji "Powiedz Kidawie o sprawie".

Przewodniczący PO Grzegorz Schetyna będzie przebywać na Śląsku. O 10:15 w Gliwicach odbędzie się briefing prasowy z udziałem Zygmunta Frankiewicza i Borysa Budki. O 11:30 w Rybniku odbędzie się kolejny briefing prasowy z udziałem Marka Krząkały oraz kandydatów do Senatu: Marka Migalskiego i Grzegorza Wolnika, o 13:30 briefing prasowy w Bielsku-Białej z udziałem Jarosława Klimaszewskiego, Mirosławy Nykiel i kandydatów do Senatu: Agnieszki Gorgoń-Komor i Huberta Maślanka, a o 17:00 - regionalna konwencja Koalicji Obywatelskiej w Chorzowie z udziałem z udziałem Małgorzaty Kidawa-Błońskiej i Grzegorza Schetyny.

Premier Mateusz Morawiecki będzie przebywał z wizytą w województwie wielkopolskim. Szef polskiego rządu o 11:10 weźmie udział w uroczystości podpisania porozumienia w sprawie udzielania pomocy repatriantom w Poznaniu. Na 12:20 zaplanowano wizytę w firmie Amica S.A.

O 9:30 w siedzibie centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie prezydent Andrzej Duda weźmie udział w uroczystej gali z okazji jubileuszu 85-lecia utworzenia ZUS. W godzinach 11:30-14:00 w Belwederze odbędzie się ceremonia złożenia listów uwierzytelniających prezydentowi Andrzejowi Dudzie przez ambasadorów: Królestwa Marokańskiego, Królestwa Niderlandów, Związku Australijskiego, Państwa Izrael i Republiki Greckiej.

O 9:00 w Tczewie odbędzie się konferencja prasowa Lewicy połączona z prezentacją "Paktu Lewicy dla Małych i Średnich miast" oraz spotkaniem z mieszkańcami na czerwonej kanapie. O 11:45 w Toruniu odbędzie się konferencja prasowa Lewicy poświęcona nauce i szkolnictwu wyższemu. Z kolei o 11:15 w Warszawie odbędzie się konferencja prasowa Patryka Jakiego i kandydatów do Sejmu z listy PiS.

O 9:30 przed Zakładem Karnym w Chmielowie, odbędzie się konferencja prasowa ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobro oraz wiceministra Marcina Warchoła. Temat: Inwestycje w więziennictwo. O 13:00 w Warszawie odbędzie się briefing prasowy ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego. Temat: Wyborczy rekord! - setki tysięcy wniosków online o dopisanie do rejestru i spisu wyborców.

O 14:30 w Tarnowie odbędzie się konferencja z udziałem prezesa PSL Władysława Kosiniaka-Kamysza, kandydata na senatora Zbigniewa Karcińskiego, przewodniczącego Rady Miasta Tarnowa Jakuba Kwaśnego i prezydenta Tarnowa Romana Ciepieli.

09:00 - konferencja prasowa Lewicy dot. "Paktu Lewicy dla Małych i Średnich miast" w Tczewie

09:30 - spotkanie Małgorzaty Kidawy-Błońskiej z rzemieślnikami w Twardogórze

09:30 - udział prezydenta Andrzeja Dudy w uroczystej gali z okazji Jubileuszu 85-lecia utworzenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

09:30 - konferencja prasowa Zbigniewa Ziobro i Marcina Warchoła w Chmielowie

10:15 - briefing prasowy Grzegorza Schetyny z udziałem Borysa Budki i Zygmunta Frankiewicza w Gliwicach

10:15 - konferencja prasowa Małgorzaty Kidawy-Błońskiej w Twardogórze

11:10 - udział premiera Mateusza Morawieckiego w uroczystości podpisania porozumienia w sprawie udzielania pomocy repatriantom w Poznaniu

11:15 - konferencja prasowa Patryka Jakiego i kandydatów PiS do Sejmu w Warszawie

11:30 - ceremonia złożenia listów uwierzytelniających w Belwederze

11:30 - briefing prasowy Grzegorza Schetyny z udziałem Marka Krząkały, Marka Migalskiego i Grzegorza Wolnika w Rybniku

11:45 - konferencja prasowa Lewicy poświęcona nauce i szkolnictwu wyższemu w Toruniu

12:20 - wizyta premiera Mateusza Morawieckiego w firmie Amica S.A.

12:30 - spotkanie Małgorzaty Kidawy-Błońskiej z grupą aktywnych kobiet w Opolu

13:00 - briefing prasowy Marka Zagórskiego

13:30 - briefing prasowy Grzegorza Schetyny z udziałem Mirosławy Nykiel, Agnieszki Gorgoń-Komor, Jarosława Klimaszewskiego i Huberta Maślanki w Bielsku-Białej

14:00 - rozmowy Małgorzaty Kidawy-Błońskiej z mieszkańcami Kędzierzyna-Koźla w ramach akcji "Powiedz Kidawie o sprawie"

14:30 - konferencja z udziałem Władysława Kosiniaka-Kamysza w Tarnowie

17:00 - regionalna konwencja Koalicji Obywatelskiej w Chorzowie z udziałem Małgorzaty Kidawa-Błońskiej i Grzegorza Schetyny


07:51

WKK:

Nie chowamy się za innymi parlamentarzystami, tak jak np. konkurenci w opozycji. Wystawiają kandydata na premiera, mają lidera partii, i na żadną debatę nie przychodzą

- Były trzy debaty liderów. Uznaliśmy że bierzemy odpowiedzialność na siebie. Nie chowamy się za innymi parlamentarzystami, tak jak np. konkurenci w opozycji. Wystawiają kandydata na premiera, mają lidera partii, i na żadną debatę nie przychodzą. Jest [Paweł Kukiz] w Polsacie, jest debata liderów, codziennie są liderzy, będzie chyba nawet dzisiaj Paweł Kukiz. Potrafimy się podzielić - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w rozmowie z Konradem Piaseckim w "Rozmowie Piaseckiego” TVN24.

- Zaskoczył mnie brak Mateusza Morawieckiego, prezesa Kaczyńskiego, Grzegorza Schetyny i Małgorzaty Kidawy-Błońskiej [na wyborczych debatach] - zaznaczył lider ludowców.


07:57

WKK o powyborczych koalicjach: Na pewno nie wybieramy się w stronę dzisiaj ugrupowania rządzącego. Duszna atmosfera rządów autorytarnych musi się skończyć

- Wyobrażam sobie, że PSL bierze odpowiedzialność za Polskę i to od wyborców zależy, jaki mandat nam dadzą. Im będzie większy mandat, tym PSL będzie bardziej decydować, jaki będzie kierunek. Na pewno nie wybieramy się w stronę dzisiaj ugrupowania rządzącego, bo rządy autorytarne, ta duszna atmosfera rządów autorytarnych musi się skończyć. Trzeba oddychać, mam nadzieję, pełną piersią po 13 października - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w rozmowie z Konradem Piaseckim w "Rozmowie Piaseckiego” TVN24.

- Tak, jak ręczyłem za drużynę samorzadową i żaden członek PSL-u, radny sejmiku wojewódzkiego nie przeszedł na stronę partii rządzącej, a przeszedł radny Kałuża z Koalicji Obywatelskiej. Więc dzisiaj jak słyszę wezwania Grzegorza Schetyny, żeby ktoś się opowiadał jak to będzie, czy zda test przyzwoitości, to Koalicja Obywatelska ten test z przyzwoitości oblała - mówił dalej.


08:02

Zagórski:

Jeśli patrzeć na możliwość wnioskowania o dopisanie się do rejestru bądź spisu wyborców, to rzeczywiście mamy rekord. Sześć razy więcej niż w wyborach do europarlamentu

- Jeśli patrzeć na zainteresowanie naszą usługą, czyli możliwość wnioskowania o dopisanie się do rejestru bądź spisu wyborców, to rzeczywiście mamy rekord. 45 tys. wniosków o dopisanie się do spisu i rejestru wyborców przed wyborami do europarlamentu, teraz mamy 265 tys. wniosków. 220 do spisu, 45 do rejestru. To jest sześć razy więcej niż w wyborach do europarlamentu - mówił Marek Zagórski w rozmowie z Piotrem Witwickim w „Graffiti” Polsat News.


08:06

WKK o powyborczych koalicjach: Nie zgodzimy się na rewolucję obyczajową

- To zależy od programu. My np. nie zgodzimy się na żadną rewolucję obyczajową, ani na zaglądanie komuś za firankę. Już niewiele dni pozostało, nasi wyborcy zdecydują. Jak będzie więcej umiarkowanego centrum, to o porozumienie będzie łatwiej, o połączenie Polaków. My mamy rzeczy niezbywalne, które nie odpuścimy. Np. emerytura bez podatku, wprowadzenie ordynacji mieszanej, wprowadzenie dnia referendalnego czy dobrowolny ZUS dla przedsiębiorców. My nie odpuścimy naszych postulatów - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w rozmowie z Konradem Piaseckim w "Rozmowie Piaseckiego” TVN24, pytany czy wyobraża sobie sojusz wszystkich przeciwko PiS-owi.


08:12

WKK:

Chciałbym, żeby główna siła opozycyjna zmieniła trochę kampanię na ostatniej prostej. Jedynym sposobem ich prowadzenia kampanii jest atakowanie nas albo lewicy

- Dzisiaj chciałbym w opozycji, żeby główna siła opozycyjna trochę zmieniła może kampanię na ostatniej prostej. Bo jeżeli jedynym sposobem ich prowadzenia kampanii jest atakowanie albo nas albo lewicy i podbijanie głosów, rzucanie tych haseł: a ci pójdą z tymi, a ci z tamtymi… W każdej wypowiedzi w ostatnim tygodniu słyszę, jak to z PSL-u będą wszyscy przechodzić do PiS-u. Borys Budka wczoraj, odpowiedziałem na to pytanie. Także Mariusz Witczak, mówił o tym Grzegorz Schetyna w Polsat News chyba wtedy, kiedy była debata. Więc ostatnie dni to taka strategia prowadzenia kampanii. Albo mówienie, zabieranie głosów lewicy. Takie to dziwne trochę - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w rozmowie z Konradem Piaseckim w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


08:18

WKK:

Elektorat PO widzi wywieszenie białej flagi i brak chęci do walki o zwycięstwo. Bo nieprzychodzenie na debatę jest trochę abdykacją z chęci walki o zwycięstwo

- Myślę, że to [atakowanie PSL i Lewicy przez PO] wynika z tego, że ten elektorat Platformy widząc wywieszenie białej flagi, brak takiej chęci do walki o to zwycięstwo, bo nieprzychodzenie na debatę jest abdykacją trochę z chęci walki o zwycięstwo i może niewiary w to zwycięstwo. Ja w zwycięstwo wierzę. Zwycięstwo nie zawsze oznacza zajęcie pierwszego miejsca - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w rozmowie z Konradem Piaseckim w "Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


08:39

Paruch o wyborcach Konfederacji: Oczywiście też jest niechęć do Prawa i Sprawiedliwości, ale nie jest tak mocno artykułowany antyPiS

- Jeden z polityków zapowiedział taki rząd ratunku narodowego, kiedy wyborców PO i PSL w mniejszym stopniu, główną motywacją jest głosowanie po to, żeby PiS dalej nie rządziło. W przypadku Konfederacji mamy inny rozkład powodów, dla których wyborcy wybierają Konfederację. Oczywiście też jest niechęć do Prawa i Sprawiedliwości, ale nie jest tak mocno artykułowany antyPiS - mówił Waldemar Paruch w rozmowie z Krzysztofem Świątkiem w „Sygnałach dnia” radiowej Jedynki.


08:46

Paruch:

Widzimy przez ostatnie godziny ratowanie Konfederacji. Taką politykę medialną niektórych ważnych ośrodków medialnych, żeby Konfederacja przekroczyła 5%, bo to utrudni PiS posiadanie większości

- Widzimy przez ostatnie godziny ratowanie Konfederacji. Taką politykę medialną niektórych ważnych ośrodków medialnych, żeby Konfederacja przekroczyła 5%, bo to utrudni PiS posiadanie większości w Sejmie. Walczy o byt PSL. To jest pytanie czy będzie 5%. Im bardziej będzie frekwencja bliższa 60%, tym bardziej to 5% będzie się od PSL oddalało - mówił Waldemar Paruch w rozmowie z Krzysztofem Świątkiem w „Sygnałach dnia” radiowej Jedynki.


08:47

Kamiński o Szyszce: Niespotykany stres, jaki wiąże się z kampanią wyborczą. Nie wykluczamy, że to mogło mieć znaczenie

Na pewno muszą się wypowiedzieć lekarze. Chdzi o niespotykany stres, jaki wiąże się z kampanią wyborczą. Nie wykluczamy, że to mogło mieć znaczenie. Jesteśmy wszyscy zszokowani. Profesor był blisko nas” - mówił w radiowej Jedynce minister Mariusz Kamiński.


08:50

Kamiński:

Likwidacja CBA to coś bardzo państwowo nielojalnego. Myślę, że to wynika być może z kłopotów wielu działaczy PO

[Likwidacja CBA] to coś bardzo państwowo nielojalnego. Myślę, że to wynika być może z kłopotów wielu działaczy PO. Jest takie zacietrzewienie z tego wynikające. Służby antykorupcyjne służą państwu, służą obywatelom. W każdym układzie rządzącym mogą być ludzie, którzy łamią prawo, nadużywają władzy” - mówił w radiowej Jedynce minister Mariusz Kamiński.


08:53

Kamiński:

Certyfikat dostępu do informacji niejawnych przyznany Banasiowi w 2013 roku. Wszystkie kontrowersje związane z jego sytuacją są wyjaśniane

Pan Marian Banaś jako urzędnik publiczny pełni funkcje publiczne nieprzerwanie od roku 2001. W nieprzerwany sposób posiada certyfikat, dostęp do informacji niejawnych od roku 2001. Przed powołaniem naszego rządu certyfikat ten został mu przyznany w roku 2013, kiedy szefem ABW był Krzysztof Bondaryk. Był wtedy też bardzo starannie badany. Wszystkie kontrowersje związane z obecną sytuacją Mariana Banasia są wyjaśniane. W połowie października zakończy się postępowanie kontrolne CBA w tej sprawie” - mówił w radiowej Jedynce minister Mariusz Kamiński.


09:07

WKK:

Sankcje polityczne wobec Rosji należy utrzymać, a sankcje gospodarcze należy znieść

- Dzisiaj uważam że sankcje polityczne [wobec Rosji] należy utrzymać, a sankcje gospodarcze należy znieść. One nie funkcjonują. Nie zgadzam się na balsamowanie brukselskich sumień wprowadzeniem embarga na papierze, a Niemcy się dogadują z Rosją, węgiel ruski płynie do Polski. Jakie to jest embargo? To nie działa, to oszustwo jakieś -  stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w rozmowie z Konradem Piaseckim w "Rozmowie Piaseckiego” TVN24.

- Jaki efekt wywołały te sankcje? Czy one zmieniły sytuację w Donbasie, na Krymie? Coś się przez te sankcje zmieniło? Lepiej się żyje ludziom w jakiejś części świata? - mówił dalej, zaznaczając, że są sankcje polityczne, ale gospodarcze nie działają, bo wszyscy się dogadują ponad naszymi głowami z Rosją.


09:25

Kierwiński:

Nie wyobrażam sobie koalicji z Konfederacją. Nie wiem co Neumann miał na myśli

- Nie wyobrażam sobie takiej koalicji [z Konfederacją]. Nie wiem co Sławek Neumann miał na myśli - stwierdził Marcin Kierwiński w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w Radiu Plus.

- My wiemy, z kim potencjalnie chcemy budować koalicję po wyborach. To są siły opozycyjne, które dziś zgrupowane są w trzech podstawowych blokach. My jako Platforma Obywatelska - mówił dalej poseł PO.

- Naturalnymi partnerami dla nas jest PSL-Koalicja Polska i Lewica. To są siły, z którymi możemy rozmawiać o przyszłym rządzie, jeżeli oczywiście wyborcy zaufają nam i dadzą nam mandat do tego, aby sprawować rządy. Na dzień dzisiejszy zadaje mi pan pytanie o Konfederację. Ja Konfederację lokuje jako siły, które są bardziej jednak związane z prawą stroną dzisiejszej sceny politycznej. Lokuję ich bardziej na prawo od PiS-u. Ja sobie tego nie wyobrażam [takiej koalicji] - zaznaczył.


09:54

Tomczyk: Skandaliczne słowa Kaczyńskiego. Tak naprawdę mówi, że każdy, kto nie pracuje dla PiS-u, jest wrogiem i będzie napiętnowany. To paradyktator

- Uważam, że słowa Jarosława Kaczyńskiego są bardzo skandaliczne. To są słowa, które pokazują wrogów we własnym państwie. To są słowa rodem z lat trzydziestych. Tak naprawdę Jarosław Kaczyński dzisiaj mówi, że każdy, kto nie pracuje dla PiS-u, jest wrogiem i będzie napiętnowany - stwierdził Cezary Tomczyk w rozmowie z Łukaszem Kijkiem w Porannej rozmowie Gazeta.pl, pytany o słowa Jarosława Kaczyńskiego na temat piętnowania elit pracujących dla "wrogów".

- Jarosław Kaczyński jest w naszym kraju takim paradyktatorem - zaznaczył poseł PO.


09:58

Tomczyk: Nigdy nie pójdę ramię w ramię z faszystami

- Nie jest możliwe stworzenie takiego rządu. Nigdy nie pójdę ramię w ramię z faszystami - stwierdził Cezary Tomczyk w rozmowie z Łukaszem Kijkiem w Porannej rozmowie Gazeta.pl, pytany o słowa Sławomira Neumanna na temat możliwego sojuszu Koalicji Obywatelskiej z Konfederacją w nowym rządzie.

- Jeżeli chcemy gasić ogień benzyną, to każdy może sobie wybierać różne scenariusze. Widziałem, co robili neofaszyści na ulicach Warszawy, widziałem brunatną Warszawę wtedy, kiedy maszerowali ze swoimi znakami. Widziałem jak wyzywają ludzi na ulicach. Widziałem te marsze, jak zapraszali hajlujących Włochów i nie chcę mieć z tymi ludźmi nic wspólnego - mówił dalej.

Dopytywany, czy to pogląd całej Koalicji Obywatelskiej, odpowiedział: - Tak. Sprawa jest oczywista i dla mnie absolutnie zamknięta.


10:07

Kierwiński:

Wszystko będzie rozgrywało się o 2-3 punkty procentowe

- Sporo jeżdżę po okręgu nr 16, płocko-ciechanowskim, zresztą pozdrawiam wszystkich. Z tych rozmów wynika, że jest bardzo, bardzo blisko. Równie prawdopodobne jest to, że na targowisku w Sierpcu czy Płońsku spotkam osobę, która powie: nie chcę z panem rozmawiać, głosuję na PIS, PiS jest wspaniały i jak to, że głosuję na KO, bo jesteście jedyną nadzieją na normalność w tym kraju. Wszystko będzie rozgrywało się o 2-3 punkty procentowe - stwierdził Marcin Kierwiński w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w Radiu Plus.


10:08

Biedroń w Tczewie: Możecie być zniechęceni, bo zobaczyliście prawdziwy cynizm i obłudę niektórych polityków, ale nie wszyscy jesteśmy tacy. Jest jeszcze Polska, która uwielbia rozmawiać z ludźmi

- Po tym co usłyszeliście, pewnie część z państwa jest zniechęcona. Po ty, co usłyszeliśmy kilka dni temu. Możecie być zniesmaczeni, zniechęceni, bo zobaczyliście prawdziwy cynizm i obłudę niektórych polityków, ale nie wszyscy jesteśmy tacy. Jest jeszcze Polska, która uwielbia rozmawiać z ludźmi, która zamiast wyśmiewać, prowadzi dialog. Ta uśmiechnięta Polska stoi przed państwem. To Polska nowoczesna, europejska, równych szans, która nikogo nie zostawia z tyłu - mówił Robert Biedroń podczas konferencji prasowej Lewicy w Tczewie. 


10:44

Kidawa-Błońska:

Prezes Kaczyński zrzucił wczoraj maskę i wreszcie powiedział prawdę, że chce Polaków dzielić. Jeżeli nie jesteś z partii PiS, to jesteś niczym i będziesz napiętnowany

Przez całą kampanię, ale przez całą moją pracę w polityce starałam się ludzi łączyć, namawiać do współpracy, żeby chcieli razem działać. Wczorajsze wystąpienie prezesa Kaczyńskiego pokazało nam zupełnie inną, dramatyczną sytuację w naszym kraju. Prezes Kaczyński zrzucił wczoraj maskę i wreszcie powiedział prawdę, o czym myśli naprawdę, że chce Polaków dzielić i mówi bardzo wyraźnie. Jeżeli nie jesteś z partii PiS, to jesteś niczym i będziesz napiętnowany. Jeżeli nie działasz z nami, jesteś kolaborantem i także będziesz napiętnowany” - mówiła wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska.

Prezes Kaczyński wreszcie powiedział dramatyczną prawdę. Tylko zły człowiek może w taki sposób mówić o współobywatelach. Apeluję do wszystkich Polek i Polaków. Obrońmy Polskę przed takim podziałem, nienawiścią” - dodawał.


11:27

Schetyna:

Wszyscy, którzy nie są w PiS-ie, a chcą żyć w normalny sposób, w normalnym kraju, są wrogami PiS i Kaczyński wyklucza ich w ten sposób ze wspólnoty. To bardzo ważna deklaracja, która jest tak naprawdę memento tej kampanii i przekazem na najbliższ

- Chcę powiedzieć, że to bardzo ważne wybory i to wybory, które - zgadzam się z tym, którzy to podkreślają - są najważniejsze od 1989 roku - stwierdził Grzegorz Schetyna na konferencji prasowej w Gliwicach.

- Chcę powiedzieć, że niedaleko stąd, w Sosnowcu wczoraj bardzo wyraźnie podkreślił to i nazwał Jarosław Kaczyński. Powiedział i nazwał tych wszystkich, którzy nie są dzisiaj w PiS-ie, wrogami, a wszystkich tych, którzy do PiS-u nie chcą przystąpić i z nim współpracować, jako tych, którzy pracują dla wrogów. Czyli wszyscy, którzy nie są w PiS-ie, a chcą żyć w normalny sposób, w normalnym kraju, są wrogami PiS i prezes Kaczyński wyklucza ich w ten sposób ze wspólnoty. To bardzo ważna deklaracja, która jest tak naprawdę memento tej kampanii i przekazem na najbliższe 4 lata. I wszyscy powinniśmy pamiętać, stojąc przy urnach wyborczych, biorąc kartę i długopis i szukając miejsca, gdzie postawić krzyżyk, na kogo zagłosować, że to wybór tego, czy będziemy mieszkać w normalnym kraju, gdzie wszyscy będą żyć, mieszkać obok siebie, będą się do siebie uśmiechać, nawet jeżeli będą mieli różne zdania, będą potrafili się spierać, a na końcu podawać sobie rękę, wiedząc że tworzą jedną wspólnotę. Albo wybór tych, którzy chcą wykluczać, wyrzucać, piętnować. Pokazywać palcem, odwracać się plecami, a na końcu unicestwiać. To ten wybór, dlatego bardzo ważne jest, żeby te ostatnie godziny, żebyśmy wszyscy mogli poświęcić na mobilizację, przekonywanie nieprzekonanych. Tych, którzy nie interesują się polityką, to niech zainteresują się swoim życiem, przyszłością swoją, swoich dzieci, następnych pokoleń, bo taki będzie ten wybór - mówił dalej przewodniczący PO.


11:30

Neumann:

Nie po drodze nam jest z Konfederacją. To nie nasze wartości ani program. I nie będzie z nią żadnych koalicji

https://twitter.com/SlawekNeumann/status/1182199395548315648


11:44

Schetyna:

Nie ma takiej możliwości, żeby KO weszła w jakąkolwiek relację koalicyjną czy inną z Konfederacją. To partia, która jest dedykowana PiS-owi jako koalicjant i życzę Kaczyńskiemu, żeby miał doświadczenie w przyszłym parlamencie współpracy z tymi lu

- Nie, absolutnie nie [nie wyobrażam sobie koalicji z Konfederacją]. Wiem, że [Sławomir Neumann] sprostował dziś tę niezręczność czy wytłumaczył intencję tych słów. Nie ma takiej możliwości. Nie było, nie ma i nie będzie takiej możliwości, żeby Koalicja Obywatelska weszła w jakąkolwiek relację koalicyjną czy inną z Konfederacją. To partia, która jest dedykowana PiS-owi jako koalicjant i życzę Jarosławowi Kaczyńskiemu, żeby miał doświadczenie w przyszłym parlamencie współpracy z tymi ludźmi - stwierdził Grzegorz Schetyna na konferencji prasowej w Gliwicach.


11:56

Awantura podczas konferencji prasowej Jakiego:

Reprezentujecie sobą typowe chamstwo Platformy Obywatelskiej

- Proszę mi nie przeszkadzać kodziarstwo. Nauczcie się kultury - mówił Patryk Jaki podczas konferencji prasowej przed Sejmem, na której część zgromadzonych osób głośno komentowała jego wystąpienie.
- Jakie kodziarstwo? - pytali chórem zgromadzeni ludzie.
- Nauczcie się kultury i nie przeszkadzajcie podczas konferencji prasowej. Proszę teraz nie przeszkadzać.
- Proszę nie łżeć.

Następnie europoseł próbował kontynuować konferencję prasową.

- Jeszcze raz. Platforma nie rozliczyła się z żadnej afery, która wypadła podczas kampanii wyborczej - mówił Jaki, ale zgromadzeni na konferencji ludzie nadal głośno komentowali wystąpienie byłego wiceministra.
- Nie było żadnej afery, macie w głowach urojone - mówili.
- Afera Neumanna, który używał gangsterskiego języka. Dalej jest w PO - próbował mówić Jaki.
- Afera Banasia. Gdzie jest Banaś? - krzyczeli zgromadzeni.
- Przecież widzieliśmy, że siedzieliście w siedzibie Platformy Obywatelskiej, która was opłacała - zwrócił się Jaki do głośniejszych osób.
- Gdzie siedzieliśmy, gdzie?
- Platforma was dzisiaj przysłała po to…
- Jest pan oszustem, pan kłamie.

Po kilku próbach kontynuowania konferencji, doszło do kolejnej wymiany zdań.

- Jeszcze macie coś do powiedzenia? - Jaki ponownie zwrócił się do zgromadzonych osób.
- Co z tym Banasiem? Co z tym Piebiakiem?
- Proszę państwa…
- Panie Jaki, ja bym chciał…
- A ja bym chciał, żeby pan mi nie przeszkadzał. Czy pan rozumie co to jest kultura osobista? Czy pan to rozumie, czy nie?
- Rozumiem, natomiast żeby pan wytłumaczył…
- Proszę posłuchać do końca konferencji.
- ...żeby pan wytłumaczył, co to jest LGBT.
- Reprezentujecie ze sobą typowe chamstwo Platformy Obywatelskiej. Nie potraficie wysłuchać do samego końca. Koniec.

Po kilku następnych próbach kontynuowania konferencji, Patryk Jaki zdecydował, by przenieść ją do Sejmu. 


12:15

Jaki:

Zachęcam do pełnej mobilizacji i poparcia PiS. Mam osobistą prośbę, żeby na listach znaleźć ludzi, którzy zdecydowali się podpisać „Deklarację Nowego Pokolenia w polityce

- Zachęcam wszystkich na ostatniej prostej do pełnej mobilizacji i poparcia Prawa i Sprawiedliwości, do poparcia list Zjednoczonej Prawicy. Mam osobistą prośbę, żeby na tych listach, jeżeli ktoś z państwa zdecyduje się poprzeć Zjednoczoną Prawicę, znaleźć ludzi, którzy zdecydowali się podpisać „Deklarację Nowego Pokolenia w polityce”. - mówił Patryk Jaki podczas konferencji prasowej w Sejmie.


12:27

KO apeluje o mobilizację i zgłaszanie się na mężów zaufania. Gasiuk-Pihowicz: Mamy pełną świadomość, że PiS zrobi wszystko, żeby utrzymać się przy władzy

Opozycja ma szansę zwyciężyć i wspólnie z Polakami budować lepsze jutro. Do tego potrzebna jest jednak pełna mobilizacja. Dzisiaj każdy głos może odebrać PiS-owi pełnię władzy i przywrócić w Polsce normalność, praworządność. Szczególnie ważne jest to, żeby żaden głos nie został pominięty, wyrzucony do śmieci, nie został sfałszowany. Mamy pełną świadomość tego, że PiS zrobi wszystko, aby utrzymać się przy władzy, dlatego dzisiaj chcemy ponowić apel o zgłaszanie się osób, które są gotowe pełnić funkcję mężów zaufania. Mobilizujemy wszystkich, którzy chcą i wierzą w to, że wybory w Polsce mogą być świętem demokracji” - mówiła na konferencji prasowej Kamila Gasiuk-Pihowicz z PO-KO.

PiS już nie raz oszukał Polaków, dlatego ludziom PiS w każdej okoliczności, w każdej komisji wyborczej będziemy patrzeć na ręce. Wszędzie tam, gdzie ludzie PiS-u zostawieni są bez jakiejkolwiek kontroli, jakiekolwiek nadzoru dochodzi do bardzo interesujących przypadków” - dodawała.


12:59

Schetyna w liście do przedsiębiorców: To przestał być kraj dla ludzi aktywnych i kreatywnych, bo aktywność i kreatywność czyni człowieka wolnym, niezależnym od władzy

Miało się zmienić wszystko: ciążącem tak Wam, jak pracownikom, gigantyczne, niewytłumaczalne koszty pracy, wszechobecna i niepotrzebna biurokracja, wreszcie niestabilne i niejasne prawo. W takich warunkach trudno gwarantować bezpieczeństwo finansowe - to, jak słyszeliśmy z ust działaczy PiS, miało się zmienić po 2015 roku. I zmieniło się - zdecydowanie na gorsze” - pisze w otwartym liście do przedsiębiorców przewodniczący PO Grzegorz Schetyna.

Obecna władza zapowiada budowę „nowych elit gospodarczych”. To ona chce decydować, najchętniej na Nowogrodzkiej, kto ma odnieść sukces i na jakich zasadach, a czyja firma ma zniknąć wraz z zatrudnionymi w niej pracownikami. Jesteś z nami, albo nie ma Was wcale. To przestał być kraj dla ludzi aktywnych i kreatywnych, bo aktywności i kreatywność czyni człowieka wolnym, niezależnym od władzy” - pisze dalej przewodniczący Schetyna.

W drugiej części listu lider Platformy wymienia obietnice Koalicji Obywatelskiej, między innymi: zniesienie zakazu handlu w niedziele, usuwanie ograniczeń dla swobody gospodarczej i odpartyjnienie spółek skarbu państwa.


13:44

PAD, Tusk, PMM, Schetyna i Kidawa-Błońska gratulują Tokarczuk literackiej nagrody Nobla. Gliński na Twitterze zobowiązuje się do "powrotu do niedokończonych lektur"

Oldze Tokarczuk zdobycia literackiej nagrody Nobla gratulują na Twitterze między innymi: prezydent Andrzej Duda, szef Rady Europejskiej Donald Tusk, premier Mateusz Morawiecki, przewodniczący PO Grzegorz Schetyna i wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

https://twitter.com/AndrzejDuda/status/1182258024846692352

https://twitter.com/donaldtusk/status/1182254616890793984

https://twitter.com/morawieckim/status/1182262033544335360?s=12

https://twitter.com/SchetynadlaPO/status/1182254440503500801

https://twitter.com/M_K_Blonska/status/1182252489527189505

Gratulacje Oldze Tokarczuk przekazał także wicepremier i minister kultury Piotr Gliński, który w "Kropce nad i" w TVN24 7 października mówił:

"Mówiłem publicznie w wywiadach. Dobrze pewnie pani zdokumentowała moje wypowiedzi. Zawsze, gdyby polski pisarz dostał Nobla to ważne. Chciałaby pani ze mną porozmawiać o ksiąkach Olgi Tokarczuk, próbowałem, ale niestety nigdy nie dokończyłem"

https://twitter.com/PiotrGlinski/status/1182253915246600194

https://twitter.com/PiotrGlinski/status/1182253969059565569


14:30

Brudziński:

To taki dzień, że rzeczywiście możemy powiedzieć, że jest to dobry czas dla Polski. Wszyscy niezależnie od różnic politycznych, dzisiaj cieszymy się z faktu, że Polka otrzymuje literacką nagrodę Nobla

- To taki moment i taki dzień, że rzeczywiście możemy powiedzieć, że jest to dobry czas dla Polski. Wszyscy niezależnie od sporów, różnic politycznych, dzisiaj cieszymy się z faktu, że Polka otrzymuje literacką nagrodę Nobla, że polska literatura, kultura jest zauważana w świecie. Dobry czas dla Polski - mówił Joachim Brudziński podczas konferencji prasowej w siedzibie PiS.


14:46

PiS prezentuje nowy spot mobilizacyjny:

Skontaktuj się z pięcioma osobami, które przekonasz

- Kontynuujemy to, co wczoraj nasi liderzy na tej ostatniej prostej kampanii rozpoczęli. „Twoja piątka dla Polski”. Wczoraj pan prezes Jarosław Kaczyński, pani premier Beata Szydło, pan premier Mateusz Morawiecki z tego miejsca rozjechali się po Polsce. Do samego końca nie siadamy na laurach, nie dajemy się uśpić wysokim sondażom - mówił Joachim Brudziński podczas prezentacji spotu.

https://twitter.com/pisorgpl/status/1182270091976683522


15:00

300 ON AIR: Gowin: Kaczyński prowadzi politykę imperialnej równowagi. Podkast 300POLITYKI

****

Fragment podcastu z Jarosławem Gowinem, który został też wyemitowany w środę w Polskim Radiu Koszalin. Rozmowa została nagrana w ubiegły piątek.

- Czy słowa premiera Glińskiego o Oldze Tokarczuk nie zabrzmiały jak w dawnych czasach?

- Nie, nie zabrzmiały, ale powiem inną rzecz, która też się pewnie obije szerokim echem. Ja jestem pożeraczem książek i nie uważam Olgi Tokarczuk za wielką pisarkę. Nie przeczytałem żadnej jej książki, parę próbowałem, ale mnie tak nudziły... [naprawdę?] że nie byłem w stanie przebrnąć. Natomiast są wielcy polscy pisarze i poeci jak np. Adam Zagajewski, którzy ewidentnie podpadają pod słowa wicepremiera Glińskiego, który jest wybitnym artystą i jednocześnie nie wykazuje zrozumienia dla poglądów większości. Ja interpretuje słowa premiera Glińskiego, że można się zgadzać, lub nie zgadzać z tzw. "przeciętnymi Polakami", ale trzeba próbować zastanowić się nad ich racjami, nad kondycją życiową, nad przyczynami dla których są wierni tym wartościom, od których elity - w przypadku Adama Zagajewskiego - mogę mówić nie o establishmencie a o elicie, wartosciom, którym elity wierności odmówiły.

- Ja panie premierze jestem ogromym fanem książek Olgi Tokarczuk, więc się mocno z panem nie zgodzę i odczuwam ogromną dumę narodową, bez względu na to czy się z nią zgadzam czy nie zgadzam i żałuję, że państwo polskie jednak nie potrafi docenić takich ludzi...

- Dla mnie poglądy polityczne Olgi Tokarczuk są sprawą całkowicie sprawą drugorzędną, dla mnie liczy się wartość artystyczna i oczywiście pan może się oburzać, że nie doceniam...

- Mamy tu duży spór...

- ... Ale jak zachwyca skoro nie zachwyca, że przywołam klasyka. Bardzo cenię Gombrowicza, ale jestem ze szkoły Josepha Conrada. Podziwiam poezję Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza, a jednak tym poetą który zawsze był mi najbliższy był Zbigniew Herbert. Więc to są realne różnice wrażliwości, pozostańmy przy swoich gustach estetycznych. Mogę pana zapewnić, że jeśli wygra po raz kolejny wygra zjednoczona prawica, to lektura książek Olgi Tokarczuk w ogóle nie będzie zagrożona.

****

 

Jarosław Gowin mówi nam także:

* Długo przebywałem wśród elit i establishmentu. Miałem narastające wrażenie, że z racji swoich przewag rozchodzą mi się z nimi drogi.

* Platforma na początku nie reprezentowała establishmentu.

* Szczucie odbywa się po wszystkich stronach. Nie będę się drapował w togę nieskazitelnego Katona, ale to są rzeczy niewspółmierne.

* Opozycja porównywała Polskę Kaczyńskiego do Rosji Putina.

* Ta demokracja nie do końca chce być demokracją liberalną.

* Pojawiły się mniejszości uzurupujące prawa większości.

* Elektorat zjednoczonej prawicy jest bardziej tolerancyjny.

* Upada podział na „oświecone elity” i „ciemny lud”.

* Istnieje obiektywny porządek moralny, w który trzeba się wpisywać.

* W polityce trzeba być - jak mówił Max Weber - realistą.

* Polityk jest odpowiedzialny za skutki nie za szlachetne intencje, choć je szanuje, że potrafią poświecić za nie władzę własnego obozu jak Marek Jurek.

* Chodzimy po bardzo wąskich ścieżkach kompromisu.

* Czasem przegrywa się bój z własnym sumieniem. Żaden polityk nie jest od tego wolny.

* Mam poczucie, że jestem po właściwej stronie sporu.

* Jarosław Kaczyński uprawia imperialny model polityki.

* W głębszym sensie każde ze skrzydeł dodaje albo odbiera głównej partii obozu albo wizerunkowo może zaburzyć obraz.

* Koalicjanci też integrują wewnętrznie PiS.

* Transfery przywróciły godność. Zauważają to analitycy lewicowi ale nie establishment.

* Stoimy przed wielkimi wyzwaniami cywilizacyjnymi. Dużo się mówi o smogu, ale też jest retencja wody.

* Powiem inną rzecz, która też się pewnie obije szerokim echem. Ja jestem pożeraczem książek i nie uważam Olgi Tokarczuk za wielką pisarkę.
Nie przeczytałem żadnej jej książki, parę próbowałem, ale mnie tak nudziły...

* Mogę pana zapewnić, że jeśli wygra po raz kolejny wygra zjednoczona prawica, to lektura książek Olgi Tokarczuk w ogóle nie będzie zagrożona.


15:57

PMM:

Zobowiązaliśmy się pomóc w rozwoju nowoczesne laboratorium dla młodych piłkarzy. Zainwestujemy co najmniej 20 mln zł, żeby nasza młodzież kształciła się w najnowocześniejszych warunkach

- Chciałem też serdecznie podziękować panu prezesowi i tym wszystkim, którzy przyczynili się do stworzenia nowoczesnej szkółki piłkarskiej, akademii piłkarskiej, bo mamy tutaj, we Wronkach i w Poznaniu znakomity system kształcenia, szkolenia młodych piłkarzy. Dość powiedzieć, że w naszej reprezentacji jest dzisiaj powołanych pięciu młodych wychowanków. Właśnie stąd, z Wielkopolski, z Wronek, z Poznania. Gratuluję, a reprezentacji poniżej 21. i 20. roku życia kilkunastu reprezentantów, a więc wyraźnie widać, że ten system kształcenia sprawdza się. My jednocześnie też zobowiązaliśmy się pomóc w rozwoju tzw. skills lab, czyli nowoczesnego laboratorium szkoleniowego dla młodych piłkarzy, całkiem młodych piłkarzy, dla młodzieży, bo efekty pracy będą za 3, 5, 8, 10 lat. Zainwestujemy tutaj co najmniej 20 mln złotych w to, żeby nasza młodzież kształciła się w najnowocześniejszych warunkach. Również nasz program boisk pneumatycznych, o których mówiłem kilka dni temu, to chciałbym podkreślić, że tutaj też inwestujemy w te boiska z balonami pneumatycznymi po to, żeby polska młodzież, polscy piłkarze mogli trenować cały rok, żeby nie było przewagi, jaką mają dzisiaj nad nami młodzi piłkarze z Hiszpanii, Włoch czy z południa Francji. Tworzymy nowoczesną infrastrukturę piłkarską - mówił premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty w firmie Amica S.A.

- Warto też wspomnieć, że zawodowy sport, piłka można zawodowa to dzisiaj rosnąca gałąź przemysłu, rosnąca gałąź gospodarki całego kraju, a więc dla nas bardzo ważna, żebyśmy cieszyli się ze zwycięstw polskich piłkarzy, ale z drugiej strony żebyśmy byli też dumni z tego, że tutaj, z Polski wychodzi coraz to więcej znanych piłkarzy, znanych na całym świecie - dodał szef polskiego rządu. 


15:57

Medialna ofensywa PMM na ostatniej prostej. Kampanię zakończy sesją pytań na FB

W czwartek wieczorem, premier będzie gościem Wiadomości TVP. Ostatni dzień kampanii rozpocznie skoro swit na Śląsku a zakończy wystąpieniem na konwencji w Chełmie. Następnie wystąpi w Wydarzeniach i Opiniach Polsatu a o 20-tej rozpocznie sesję pytań i odpowiedzi z internautami na Facebooku - dowiaduje się 300POLITYKA od współpracowników szefa rządu.

Zdaniem strategów premiera, występ na Facebooku w ostatnich godzinach kampanii gwarantuje największy zasięg dotarcia z ostatnim, mobilizacyjnym przekazem szefa rządu.


16:16

Jaki:

Popieram tych kandydatów, którzy podpisali obietnicę, że będą bronić wartości chrześcijańskich, będą przedstawicielami odważnej młodej Polski. Ludzi, którzy nie będę konformistami, nie będę bali się systemu III RP

- Zbliżają się wybory, które rozstrzygną o losach Polski na kolejne lata. Ważne, aby głosować w nich na Zjednoczoną Prawicę. Jednak nie mniej istotne jest to, kogo z tej listy wybierzemy. Proszę Państwa o głos na ludzi, którzy podpisali 7 zobowiązań w sprawach fundamentalnych. Popieram tych kandydatów, którzy podpisali obietnicę, że będą bronić wartości chrześcijańskich, będą przedstawicielami odważnej młodej Polski. Ludzi, którzy nie będę konformistami, nie będę bali się systemu III RP. Poniżej zamieszczam deklarację nowego pokolenia w polityce. W przyszłym polskim parlamencie będzie toczyła się zacięta walka o wdrożenie ideologii LGBT, przywrócenie przywilejów komunistom, postępować będzie presja na niszczenie Kościoła i wartości chrześcijańskich. Nie możemy na to pozwolić, dlatego proszę o popieranie tych kandydatów, którzy złożyli pisemnie(!) jasną deklarację w tych kluczowych dla Polski sprawach - napisał europoseł Patryk Jaki na Facebooku.


17:19

Kwieciński: Podjąłem decyzję o zaniechaniu poboru podatku PIT od przychodów związanych z Nagrodą Nobla. W najbliższym czasie wydam stosowne rozporządzenie w tej sprawie

https://twitter.com/jerzykwiecinski/status/1182308336987000838?s=21


17:38

Schetyna:

Następne wybory będą za 4 lata. Ne zmarnujcie tych 3 dni i nie zmarnujcie tej niedzieli. Bądźcie przy urnach wyborczych, głosujcie na Koalicję Obywatelską

- Jest jeszcze kilkadziesiąt godzin i wszystko jest przed nami, bo te wybory, które będą za 3 dni, musimy sobie zdać sprawę i musimy wszystkich przekonać do uczestnictwa, ale najlepiej powiedzieć nam wszystkich: następne będą za 4 lata, nie zmarnujcie tych 3 dni i nie zmarnujcie tej niedzieli. Bądźcie przy urnach wyborczych, głosujcie na Koalicję Obywatelską - stwierdził Grzegorz Schetyna na konwencji Koalicji Obywatelskiej w Chorzowie.


17:43

Schetyna:

Nie pozwolimy na to, żeby ktoś wykluczał, piętnował nawet, a może przede wszystkim jeżeli nazywa się Jarosław Kaczyński. Nie pozwolimy mu na to i dzisiaj to bardzo wyraźnie chcę powiedzieć

- Są obietnice, wtedy kiedy się pilnują, kiedy uważają, kiedy są ostrożni, wtedy tego nie mówią. Ale niedużo trzeba, trochę może lepszego sondażu, lepszych liczb i słyszymy. Nie dalej niż wczoraj w Sosnowcu o piętnowaniu, o wrogach. Ci wszyscy, którzy pracują dla wrogów, którzy są wrogami, którzy dla nich pracują, będą piętnowani, wykluczani. Chcę powiedzieć tutaj, stąd, z Chorzowa. Chcę powiedzieć, że nie pozwolimy na to, żeby ktoś wykluczał, piętnował nawet, a może przede wszystkim jeżeli nazywa się Jarosław Kaczyński. Nie pozwolimy mu na to i dzisiaj to bardzo wyraźnie chcę powiedzieć - stwierdził Grzegorz Schetyna na konwencji Koalicji Obywatelskiej w Chorzowie.


17:47

Schetyna:

Nie możemy pozwolić na to, żeby pozwalać na wykluczanie ze wspólnoty. Wspólnota to my wszyscy. Każdy ma prawo być tutaj, ma prawo ją tworzyć i w niej uczestniczyć

- Tak naprawdę od tych kilku dni, od kilkudziesięciu godzin wszystko zależy. Czy damy tę możliwość ludziom, którzy przychodzą, są w polityce, po to żeby narzucać swoją wolę. Żeby budować państwo tak, jak oni chcą, a tym, którym to się nie będzie podobało, będą piętnowani a później wykluczeni. Nie możemy pozwolić na to, żeby pozwalać na wykluczanie ze wspólnoty. Wspólnota to my wszyscy. Każdy ma prawo być tutaj, ma prawo ją tworzyć i w niej uczestniczyć. I bardzo wyraźnie to widać szczególnie w ostatnich dniach kampanii. Są ci, którzy budują takie państwo i którzy pokazują, że w tym państwie to państwo ma narzucać, jak się ma żyć. A my chcemy budować takie państwo i będziemy je budować, dalej to kontynuować, takie państwo w którym wszyscy mogą żyć, mieszkać, tworzyć wspólnotę - stwierdził Grzegorz Schetyna na konwencji Koalicji Obywatelskiej w Chorzowie.


17:58

Schetyna:

To wybór cywilizacyjny. To wybór w którą stronę pójdzie Polska

- To wybór cywilizacyjny. To wybór w którą stronę pójdzie Polska. Czy pójdzie znowu, twardo, konsekwentnie w kierunku zachodniej Europy, czy odwróci się do niej tyłem? Czy będzie dalej szukać tam wrogów i przeciwników, a jeżeli odwróci się tyłem do Europy, to zawsze będzie przodem stać twarzą na wschód? I to najgorsza droga polskiej historii i dlatego zrobimy wszystko, żeby ten dylemat rozstrzygnąć. Polska w UE, Polska silna, podmiotowa, wolna i dumna. I uśmiechnięta - stwierdził Grzegorz Schetyna na konwencji Koalicji Obywatelskiej w Chorzowie.


17:59

PMM:

Śląsk będzie w przyszłości kołem zamachowym i perłą w koronie polskiego i europejskiego przemysłu

- Jestem przekonany, że plan dla Śląska, który realizujemy, przełoży się, przyczyni się do tego, że ta droga, którą wytyczyliśmy, spowoduje, że Śląsk, jak było to niegdyś, tak będzie też w przyszłości, będzie i kołem zamachowym, i perłą w koronie polskiego i europejskiego przemysłu - mówił Mateusz Morawiecki podczas spotkania podsumowującego efekty 2 lat realizacji „Programu dla Śląska”.


18:03

Schetyna: Ministrowi kultury życzę, żeby przeczytał choć jedną książkę Olgi Tokarczuk

- Chciałem o Oldze Tokarczuk powiedzieć, że byliśmy wszyscy, jesteśmy szczęśliwi i chciałbym powiedzieć że chciałbym, żeby kiedyś takie szczęście, kiedy polak, polak otrzymuje tak wielką prestiżową nagrodę, kiedy jest moment, że cały świat mówi tylko o tym, żebyśmy wszyscy byli dumni. A ministrowi kultury życzę, żeby przeczytał choć jedną książkę Olgi Tokarczuk - stwierdził Grzegorz Schetyna na konwencji Koalicji Obywatelskiej w Chorzowie.


18:05

Kidawa-Błońska:

Przynieśmy Polsce pokój. Polsce, w którą ktoś wlał i ciągle wlewa tyle jadu. Polsce, w której minister kultury z dumą opowiada, że nigdy nie przeczytał do końca żadnej książki polskiej noblistki

Przynieśmy Polsce pokój. Polsce, w którą ktoś wlał i ciągle wlewa tyle jadu. Polsce, którą podzielono. Polskę, w której minister kultury z dumą opowiada, że nigdy nie przeczytał do końca żadnej książki polskiej noblistki” - mówiła w Chorzowie kandydatka Koalicji Obywatelskiej na premiera wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska.


18:07

Kidawa-Błońska:

Prawo w Polsce musi być prawem. I musimy to prawo szanować

Prawo w Polsce musi być prawem. I musimy to prawo szanować. W Polsce kultura będzie najwyższej jakości i właśnie na Śląsku szczególnie złowrogo brzmią słowa, które usłyszeliśmy wczoraj w Sosnowcu. Te słowa były straszne. Słowa o piętnowaniu ludzi, którzy inaczej myślą o Polsce niż prezes PiS-u. Na to nie może być naszej zgody, bo nikt w Polsce nie powinien się godzić z tym, co jest sprzeczne z duchem polskości, naszą historią i tradycją” - mówiła w Chorzowie kandydatka Koalicji Obywatelskiej na premiera wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska.


18:09

Kidawa-Błońska:

Mieszkańcy Śląska powinni w końcu doczekać się przeprosin Kaczyńskiego za nazwanie Śląska ukrytą opcją niemiecką. Panie prezesie, teraz jest szansa. Teraz albo nigdy

Mieszkańcy Śląska powinni w końcu doczekać się przeprosin Jarosława Kaczyńskiego za nazwanie Śląska ukrytą  opcją niemiecką. Panie prezesie, jest teraz szansa, w setną rocznicę powstań śląskich. Teraz albo nigdy. Jeśli pan szanuje Śląsk i jego mieszkańców, niech pan wreszcie powie, jeszcze przed wyborami. Niech pan przeprosi Śląsk” - mówiła w Chorzowie kandydatka Koalicji Obywatelskiej na premiera wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska.


18:19

Kantar dla TVN: 5 ugrupowań w Sejmie, KO traci, Lewica i PSL zyskują

Tak prezentują się wyniki najnowszego sondażu Kantar przeprowadzonego na zlecenie TVN:

PiS - 40% (bz)

KO - 26% (-2)

Lewica - 12% (+2)

Konfederacja - 7% (bz)

PSL-Kukiz’15 - 7% (+2)

Bezpartyjni i samorządowcy - 0%

Nie wiem/trudno powiedzieć - 8%

Sondaż telefoniczny został zrealizowany 9-10 października na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku powyżej 18 lat. Próba badania 1503 osoby. Szacowana frekwencja to 59%.


18:24

mBank research: Symulacje wskazują na to, że wybory nie przyniosą zmian u steru władzy. Prawdopodobny przedział mandatów to 240-260 dla PiS

https://twitter.com/mbank_research/status/1182287016760885248


18:50

Plan Kidawy-Błońskiej na ostatni dzień kampanii: konferencja w Warszawie, konwencja w Łodzi, spotkanie w Legionowie i występ w FpF

Jutro o 10:30 w Warszawie odbędzie się konferencja kandydatki Koalicji Obywatelskiej na premiera Małgorzaty Kidawy-Błońskiej. O 14:00 odbędzie się konwencja w Łodzi, a o 21:00 - spotkanie wyborcze w Legionowie kończące kampanię. Dodatkowo Kidawa-Błońska o 19:26 będzie gościem "Faktów po faktach" TVN24.


19:46

Kukiz: W kolejnej kadencji, jeśli dostanę się do parlamentu, nie dołączę do PiS. Dołączę do tych środowisk, które zagwarantują zmianę ordynacji wyborczej i wprowadzenie referendów

- Mogę w tej chwili zadeklarować, że pod żadnym pozorem w kolejnej kadencji, jeśli dostanę się do parlamentu, nie dołączę do PiS. A dlaczego? To wyjaśnię w późniejszym czasie. O ile po takiej deklaracji ten czas dostanę, bo to różnie może być. Dołączę do tych środowisk, które zagwarantują zmianę ordynacji wyborczej i wprowadzenie referendów. Z całą pewnością tamtej stronie, mówię o całokształcie, o całości, jest bliżej do wprowadzenia tych postulatów. Prezes Kaczyński nie zmieni zdania, a jeśli zmieni, to będzie to tylko cynizm po to, żeby potem mieć czas na jeszcze powyciąganie jeszcze jakichś posłów i potem Kukiza wywalić w kosmos, mówiąc kolokwialnie - stwierdził Paweł Kukiz w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.


19:58

Fogiel:

Oczywiście może się tak zdarzyć, że PiS nie będzie mieć samodzielnej większości. Takie są wyroki demokracji. Przyjmujemy wszystkie wyroki wyborców bez dyskusji

- Naszym celem jest zdobycie większości, która pozwoli nam samodzielnie rządzić. Do tego dążymy, tak prowadzimy kampanię i dlatego tak apelujemy do wyborców o udział w wyborach. Oczywiście może się tak zdarzyć, [że PiS nie będzie mieć samodzielnej większości], takie są wyroki demokracji. Przyjmujemy wszystkie wyroki wyborców bez dyskusji - mówił Radosław Fogiel w rozmowie z Grzegorzem Kajdanowiczem w „Faktach po faktach” TVN24.


20:00

Fogiel o wypowiedzi PJK o elitach: Prezes mówił o polityce zagranicznej, więc w oczywisty sposób mówiąc "naszych wrogów", miał na myśli wrogów Polski

- Cała wypowiedź dotyczyła Polski i jej szans rozwojowych. Jej losu. To był fragment, gdzie akurat prezes Kaczyński mówił o polityce zagranicznej, więc w oczywisty sposób mówiąc „naszych wrogów”, miał na myśli wrogów Polski - mówił Radosław Fogiel w rozmowie z Grzegorzem Kajdanowiczem w „Faktach po faktach” TVN24.


20:01

PAD w orędziu: Postarajmy się, aby i tym razem padł rekord udziału Polaków w wyborach. Raz jeszcze udowodnijmy, jak bardzo cenimy sobie demokrację, jak bardzo zależy nam na dobrej przyszłości naszej ojczyzny

- W najbliższą niedzielę odbędą się wybory do Sejmu i Senatu. Wybory bardzo ważne, dotykające kluczowych dzień naszego życia, decydujące o sprawach dla nas najważniejszych. Przez wiele tygodni ugrupowania polityczne przedstawiały swoje programy i propozycje. Kandydaci na posłów i senatorów mówili o swoich osiągnięciach, podawali powody, dla których powinniśmy wybrać właśnie ich. Podczas moich licznych spotkań z Polakami często słyszę, że politycy powinni odnosić się do obywateli z szacunkiem, powinni dotrzymywać słowa i złożonych obietnic. Właśnie to buduje zaufanie. Zaufanie, które jest niezbędne, aby zachować harmonijny rozwój naszej ojczyzny. By budować jej pomyślną przyszłość. Teraz to nasze głosy zdecydują o Polsce, o tym w jakim kraju będą dorastały nasze dzieci. Razem postanowimy, jak ma być podtrzymany wzrost gospodarczy, według jakich reguł dzielić środki publiczne. Jak utrwalić bezpieczeństwo naszych domów i naszych granic. Jak ochronić podstawowe wartości. W maju prosiłem państwa o możliwie liczny udział w wyborach do PE. Frekwencja okazała się rekordowa. Bardzo dziękuję za tak mocną odpowiedź na mój apel. Teraz także pragnę zachęcić, by skorzystali państwo ze swojej swojego najważniejszego prawa. Prawa wyborczego. Postarajmy się, aby i tym razem padł rekord udziału Polaków w wyborach. Raz jeszcze udowodnijmy, jak bardzo cenimy sobie demokrację, jak bardzo zależy nam na dobrej przyszłości naszej ojczyzny. Panie i panowie, drodzy rodacy, zarówno podczas wyborów, jak i po ich zakończeniu pamiętajmy. Polska jest jedna, nasza, wspólna - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie orędzia.


20:06

Fogiel:

Albo wrócimy do tego co było i będą nami rządzić ludzie, których mentalność przedstawił Neumann w przypływie szczerości przed partyjnymi kolegami, albo będziemy mieli kontynuację rządów ekipy, która Polskę szanuje

- Wybór jest jasny w najbliższą niedzielę. Albo wrócimy do tego co było i będą nami rządzić ludzie, których mentalność, sposób myślenia o Polakach przedstawił pan poseł Neumann w przypływie szczerości przed partyjnymi kolegami, mówiąc, że do wyborów idą ludzie, którzy się nie znają, że on będzie bronił tylko tych, którzy należą do PO, albo będziemy mieli kontynuację rządów ekipy, która Polskę szanuje - mówił Radosław Fogiel w rozmowie z Grzegorzem Kajdanowiczem w „Faktach po faktach” TVN24.


20:08

Tomczyk:

Jesteśmy gotowi na to, żeby umówić się z Lewicą i PSL na to, żeby wspólnie rządzić

- Jesteśmy gotowi na to, żeby umówić się z Lewicą i PSL na to, żeby wspólnie rządzić - mówił Cezary Tomczyk w rozmowie z Grzegorzem Kajdanowiczem w „Faktach po faktach” TVN24.


20:13

Tomczyk do Fogla: Przez cztery lata bardzo dobrze chowaliście Kaczyńskiego za maską starszego pana. Ale kiedy mówił o zdradzieckich mordach, o tym, że ludzie niegłosujący na PiS będą napiętnowani, to pokazuje swoją prawdziwą twarz

- Przez te cztery lata bardzo dobrze chowaliście Jarosława Kaczyńskiego za tą maską takiego spokojnego, starszego pana. Ale wtedy, kiedy mówił o zdradzieckich mordach, o kanaliach, kiedy do mnie mówił, bo byłem na tej sali, że zabiłem mu brata i kiedy dzisiaj mówi o tym, że ludzie niegłosujący na PiS będą napiętnowani, to pokazuje swoją prawdziwą twarz - mówił Cezary Tomczyk w rozmowie z Grzegorzem Kajdanowiczem w „Faktach po faktach” TVN24.


20:23

PMM:

Podzielam pogląd, że wybory są świętem demokracji i wszyscy powinniśmy pójść głosować

Podzielam pogląd, że wybory są świętem demokracji i wszyscy powinniśmy pójść głosować, razem z rodzinami. Namawiajmy wszystkich, żeby w niedzielę pójść i zagłosować. Mnie to niepokoiło, że w wyborach do PE 5 lat temu frekwencja była poniżej 25%” - mówił w TVP Info premier Mateusz Morawiecki.


20:26

PMM o Koalicji Obywatelskiej: Można powiedzieć, że jest to swojego rodzaju koalicja chaosu. Raz mówią, że będą zawiązywali koalicję, później się odżegnują od tego

Odnoszę się do ich [KO] bardzo licznych wypowiedzi. Czasami mówią, że będą kontynuowane, czasami, że te pieniądze trzeba będzie zwrócić. Można powiedzieć, że jest to swojego rodzaju koalicja chaosu. Raz mówią, że będą zawiązywali koalicję, później się odżegnują od tego” - mówił w TVP Info premier Mateusz Morawiecki.


20:29

PMM o Tokarczuk: Bardzo się cieszę, że polska literatura, polska kultura jest tak doceniona na całym świecie

- Pani Olga Tokarczuk pisała o polskiej kulturze bardzo wiele, o historii XVIII wieku. Patrzyła na to trochę inaczej, niż inni polscy pisarze, ale to tylko wzbogaca polską literaturę. Niezmiernie się cieszę, że mamy kolejnego, piątego, właściwie jakby liczyć Nobla 1978 roku, to mógłby to być szósty Nobel z literatury. Bardzo się cieszę, że polska literatura, polska kultura jest tak doceniona na całym świecie - mówił Mateusz Morawiecki w rozmowie z Michałem Adamczykiem w programie „Gość Wiadomości” TVP Info.


20:38

PMM:

Stawka tych wyborów jest przeogromna. Proszę wszystkich Polaków o głosowanie za Polską, ale w szczególności proszę o głos na PiS, bo za nami stoi wiarygodność, konsekwencja, spokój i jednocześnie normalność

- Stawka tych wyborów jest przeogromna. Jest to wybór między Polską solidarną, która chce, żeby wszyscy korzystali z owoców wzrostu, żeby tak jak nasze programy charakteryzują się jedną zasadniczą cechą - powszechność. Dotarcie do wszystkich, do wszystkich rodzin, wszytskich przedsiębiorców, służba zdrowia ma być bezpłatna dla wszystkich, itd. To jest nasza wizja rozwoju. Solidarna Polska, ale jednocześnie nowoczesna. Pokazujemy, że przyciągane przez nas inwestycje, miejsca pracy, przedsiębiorcy stworzyli tyle miejsc pracy, że dzisiaj mamy najniższe w historii bezrobocie - mówił Mateusz Morawiecki w rozmowie z Michałem Adamczykiem w programie „Gość Wiadomości” TVP Info.

- Po drugie stronie mamy tę koalicję chaosu, o której powiedziałem. Mamy też ryzyko powrotu do tego, jak mówią celebryci wspierający drugą stronę, żeby było tak jak było - mówił dalej premier.

- Proszę wszystkich Polaków o głos. Proszę wszystkich Polaków o głosowanie za Polską, ale też w szczególności proszę o głos na PiS, bo za nami stoi wiarygodność, konsekwencja, spokój i jednocześnie normalność - stwierdził Morawiecki. 


21:10

Szefernaker:

Dziś w Choszcznie jeden z mieszkańców podszedł i powiedział mi, że nigdy nie chodził na wybory, ale za kilka dni przejdzie na emeryturę a nie dopiero za 2 lata
- Platforma chce wrócić do tego co było, mówiła, że nie podwyższy wieku emerytalnego. Dziś w Choszcznie jeden z mieszkańców podszedł i powiedział mi, że nigdy nie chodził na wybory ale za kilka dni przejdzie na emeryturę a nie dopiero za 2 lata - mówił Paweł Szefernaker w Minęła 20.

21:12

Szefernaker:

Pokazaliśmy cysterny wstydu, za naszych poprzedników 650 takich cystern wjeżdżało, a po wprowadzeniu systemu monitorującego dziś wjeżdża takich cystern 150. Gdzie się podziała reszta?
- Liczby z przywołanego raportu CBA o przestępczości skarbowej pokazują, że za naszych poprzedników państwo było silne wobec słabych i słabe wobec silnych. ŚP. Lech Kaczynski mówił, że nie ma zgody na takie państwo i my ten testament dziś realizujemy stąd te kwoty. Także w kampanii pokazaliśmy cysterny wstydu, za naszych poprzedników 650 takich cystern wjeżdżało, a po wprowadzeniu systemu monitorującego dziś wjeżdża takich cystern 150. Gdzie się podziała reszta? Dziś nie jeżdżą, bo w Polsce teraz nie opłaca się działać paliwowej mafii - mówił Paweł Szefernaker w Minęła 20.

21:13

Szefernaker:

Modernizacja służb mundurowych to 9 mld. zł w ciągu 4 lat, odtwarzamy posterunki, tu niedaleko oddaliśmy w Białogardzie komendę policji z XXI wieku
- Wiele rzeczy, programów o których Platforma mówiła: "pieniędzy nie ma i nie będzie" można realizować. My pokazaliśmy, że tę lukę można zmniejszyć i skutecznie walczyć z mafiami i realizować projekty, także związane z bezpieczeństwem Polaków. Modernizacja służb mundurowych to 9 mld. zł w ciągu 4 lat, odtwarzamy posterunki, tu niedaleko oddaliśmy w Białogardzie komendę policji z XXI wieku. Polacy czują się coraz bardziej bezpiecznie - mówił Paweł Szefernaker w Minęła 20.

21:38

OBRAZ DNIA: Wiadomości przypominają wypowiedź Kaczyńskiego o "Księgach jakubowych", Sobieniowski: Tokarczuk już była celem piętnowania ze strony PiS
-- 300 ON AIR - PODCAST 300POLITYKI Z JAROSŁAWEM GOWINEM: - Czy słowa premiera Glińskiego o Oldze Tokarczuk nie zabrzmiały jak w dawnych czasach? - Nie, nie zabrzmiały, ale powiem inną rzecz, która też się pewnie obije szerokim echem. Ja jestem pożeraczem książek i nie uważam Olgi Tokarczuk za wielką pisarkę. Nie przeczytałem żadnej jej książki, parę próbowałem, ale mnie tak nudziły... [naprawdę?] że nie byłem w stanie przebrnąć. Natomiast są wielcy polscy pisarze i poeci jak np. Adam Zagajewski, którzy ewidentnie podpadają pod słowa wicepremiera Glińskiego, który jest wybitnym artystą i jednocześnie nie wykazuje zrozumienia dla poglądów większości. Ja interpretuje słowa premiera Glińskiego, że można się zgadzać, lub nie zgadzać z tzw. "przeciętnymi Polakami", ale trzeba próbować zastanowić się nad ich racjami, nad kondycją życiową, nad przyczynami dla których są wierni tym wartościom, od których elity - w przypadku Adama Zagajewskiego - mogę mówić nie o establishmencie a o elicie, wartosciom, którym elity wierności odmówiły. - Ja panie premierze jestem ogromym fanem książek Olgi Tokarczuk, więc się mocno z panem nie zgodzę i odczuwam ogromną dumę narodową, bez względu na to czy się z nią zgadzam czy nie zgadzam i żałuję, że państwo polskie jednak nie potrafi docenić takich ludzi... - Dla mnie poglądy polityczne Olgi Tokarczuk są sprawą całkowicie sprawą drugorzędną, dla mnie liczy się wartość artystyczna i oczywiście pan może się oburzać, że nie doceniam... https://300polityka.pl/news/2019/10/10/300-on-air-gowin-kaczynski-prowadzi-polityke-imperialnej-rownowagi-podkast-300polityki/ -- PODCAST DOSTĘPNY NA SPOTIFY: https://open.spotify.com/show/07iZwJ3ycMKrT8gZtqOyvx -- I NA ITUNES: https://podcasts.apple.com/pl/podcast/300-on-air/id1480593474?l=pl -- LIVEBLOG 300POLITYKI: SZEFERNAKER O ROZMOWIE W CHOSZCZNIE DLACZEGO WYBORCA PÓJDZIE PO RAZ PIERWSZY OD DAWNA GŁOSOWAĆ PAD APELUJE O REKORD FREKWENCJI PMM O KOALICJI CHAOSU TOMCZYK O CHOWANIU KACZYŃSKIEGO https://300polityka.pl/live/2019/10/10/ ***** WYDARZENIA POLSATU -- OLGA TOKARCZUK DOSTAŁA LITERACKĄ NAGRODĘ NOBLA. -- PRZEDOSTATNI DZIEŃ KAMPANII POD ZNAKIEM STARCIA LIDERÓW - zapowiedź. -- NA OSTATNIEJ KAMPANIJNEJ PROSTEJ MAŁGORZATA KIDAWA-BŁOŃSKA I JAROSŁAW KACZYŃSKI WCHODZĄ W SŁOWNE ZWARCIE - Dariusz Ociepa. -- OSTATNIE SONDAŻE POKAZUJĄ, ŻE PIS JEST LIDEREM I MOŻE LICZYĆ NA SAMODZIELNĄ WIĘKSZOŚĆ, ALE SĄ SCENARIUSZE, KTÓRYCH RZĄDZĄCY SIĘ OBAWIAJĄ - Ociepa dalej. -- JEDNYM Z NICH JEST DEMOBILIZACJA ICH WYBORCÓW, STĄD TEN OPUBLIKOWANY DZIŚ SPOT - Ociepa. -- DRUGI SCENARIUSZ TO DOBRY WYNIK KONFEDERACJI - Ociepa dalej: Jeśli Konfederacja przekroczy 5%, uszczupli to zdobycze zwycięzcy, dlatego od kilku dni Jarosław Kaczyński próbuje “skleić” Konfederację z resztą opozycji. -- NARRACJĘ JAROSŁAWA KACZYŃSKIEGO WSPARŁ - CHYBA NIEŚWIADOMIE - SŁAWOMIR NEUMANN - Ociepa: Nie wykluczając współpracy z Konfederacją po wyborach. -- WYPOWIEDŹ POSŁA NEUMANNA SPOWODOWAŁA TEŻ ZAMIESZANIE W SZEREGACH PLATFORMY - Ociepa: Od słów o możliwej współpracy z Konfederacją odciął się Grzegorz Schetyna. -- DZIŚ SŁAWOMIR NEUMANN ZAMIEŚCIŁ WPIS, W KTÓRYM DE FACTO COFNĄŁ TO, CO POWIEDZIAŁ WCZORAJ - Ociepa dalej. -- KOLEJNY ZWROT AKCJI Z LECHEM WAŁĘSĄ. -- KOMISJA EUROPEJSKA SKIEROWAŁA DZIŚ SKARGĘ PRZECIWKO POLSCE DO UNIJNEGO TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI W SPRAWIE SYSTEMU DYSCYPLINARNEGO DLA SĘDZIÓW. -- JAROSŁAW KACZYŃSKI ZAPOWIEDZIAŁ, ŻE JEŚLI PIS WYGRA, NADAL BĘDZIE ZMIENIAĆ POLSKIE SĄDY - Ociepa. -- WSZYSTKIE KOMITETY DEKLARUJĄ WALKĘ DO SAMEGO KOŃCA KAMPANII, CZYLI DO JUTRA DO PÓŁNOCY - Ociepa dalej. ***** FAKTY TVN -- POLSKA NOBLISTKA. -- DONALD TUSK IRONICZNIE NAWIĄZAŁ DO SŁÓW TUSKA - KKZ. -- SŁYSZAŁAM, ALE SĄ TACY CZYTELNICY DLA KTÓRYCH MOŻE TO BYĆ NUDNE CZY TEMPERAMENTALNIE NIE PASOWAĆ, PRZECIEŻ NIE WSZYSCY MUSZĄ MNIE CZYTAĆ - OLGA TOKARCZUK. -- DZIŚ MINISTER NIE MIAŁ INNEGO WYJŚCIA - KKZ. -- NIGDY NIE BYŁA ULUBIENICĄ OBECNEJ WŁADZY, PIS-OWI PRZESZKADZAŁO JEJ ZAANGAŻOWANIE W OBRONĘ PRAW KOBIET I ZWIERZĄT, SPRZECIW WOBEC OGRANICZANIA WOLNOŚCI - KKZ. -- Z OSTROŚCIĄ PRZECIWSTAWIAŁA SIĘ WYKLUCZANIEM INNEGO - KKZ. -- ZAWSZE STAWAŁA PO STRONIE SŁABSZYCH - KKZ. -- OBECNA WŁADZA ZA ELITAMI NIE PRZEPADA - w zapowiedzi. -- PREZES PIS NIE DOPRECYZOWAŁ JAK BĘDZIE WYGLĄDAŁO PIĘTNOWANIE W PRZYSZŁOŚCI BO JAK WYGLĄDA TERAZ TO WIEMY - Jakub Sobieniowski. -- Radna PiS o Tokarczuk. -- TOKARCZUK BYŁA CELEM TAKIEGO PIĘTNOWANIA ZE STRONY RADNEJ PIS - Sobieniowski. -- KACZYŃSKI MÓWI ŻE CHCE PIĘTNOWAĆ ELITY I MÓWI ZA CO I KOGO NIE CENI - Sobieniowski. -- JEŻELI NIE JESTEŚ Z PIS TO JESTEŚ NICZYM I BĘDZIESZ NAPIĘTNOWANY - MKB. -- DZIĘKUJE BARDZO ZA WYMIANĘ ELIT NA PANA BANASIA - Kukiz. -- SAKIEWICZ PROPONOWAŁ ROK TEMU POKOJOWEGO NOBLA DLA KACZYŃSKIEGO -  Sobieniowski. -- KE POZYWA POLSKĘ: W czwartek Komisja Europejska poinformowała, że pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE za system dyscyplinarny dla sędziów. Tymczasem prezes Jarosław Kaczyński i pozostali politycy PiS otwarcie mówią, że jeśli po wyborach stworzą rząd, to będą kontynuować reformy w sądownictwie. Niektórzy sędziowie z kolei otwarcie wyrażają związane z tym obawy. -- PIS LIDEREM POPARCIA: W najnowszym sondażu Kantar dla "Faktów" TVN i TVN24 widać, że poparcie dla PiS pozostaje na tym samym, wysokim poziomie: 40 procent. Stopniowo spada poparcie dla Koalicji Obywatelskiej. W najnowszym badaniu na KO wskazało 26 procent respondentów, mniej niż w poprzednim sondażu Kantar. Do Sejmu z trzeciego miejsca dostałaby się Lewica. Do parlamentu weszłaby także Konfederacja i kandydaci z listy Polskiego Stronnictwa Ludowego. -- OSTATNIE GODZINY KAMPANII: Politycy dwoją się, troją i mobilizują elektoraty. Walczą do ostatniej chwili o każdy głos. Małgorzata Kidawa-Błońska na spotkaniach wyborczych przekazywała radosną nowinę o Nagrodzie Nobla dla polskiej pisarki. Natomiast premier Mateusz Morawiecki w zakładzie Amica mówił o dotacjach rządowych dla piłkarskich klubów. -- W MATERIALE O KAMPANII MNIEJSZYCH KOMITETÓW: Ostatnia prosta w kampanii to też szansa dla partii z mniejszym poparciem, a dokładnie tych które mogą otrzeć się o próg wyborczy pięciu procent. Prezes PSL przekonuje, że jeszcze nic nie jest przesądzone, a - jak mówił Władysław Kosiniak-Kamysz - "wewnętrzne sondaże pokazują, że walka może być do samego końca". Wejście Ludowców i Konfederacji do Sejmu może zmniejszyć szanse PiS na samodzielną większość. Co ma kluczowe znaczenie dla kolejnych czterech lat. -- SPOT DWORCZYKA OTWIERAŁ MATERIAŁ O SPOTACH. ***** WIADOMOŚCI TVP -- WIADOMOŚCI POWINNIŚMY ZACZĄĆ OD INFORMACJI O NAGRODZIE NOBLA DLA NASZEJ PISARKI, ALE WBREW TEMU, CO ZAMIERZALIŚMY, MUSIMY ZACZĄĆ OD SPROSTOWANIA - Danuta Hoelcka. -- TAKI UKŁAD WIADOMOŚCI ZREDAGOWAŁ SĄD, WSKAZUJĄC CO MA BYĆ PIERWSZYM MATERIAŁEM, TYM SAMYM INGERUJĄC W PRACĘ REDAKCJI - Holecka dalej. -- W KAMPANII WYBORCZEJ WSZYSTKIE CHWYTY SĄ DOZWOLONE. SĄD SKAZUJE NAS ZA PODANIE INFORMACJI, KTÓRA NIE BYŁA DOSTĘPNA W ŻADNYM DUŻYM INNYM MEDIUM, KTÓREJ NIE PODAŁA ŻADNA INNA DUŻA TELEWIZJA - Holecka dalej: Trudno nie traktować tego jako ingerencji w niezależność dziennikarską, a absurdalność wyroku polega na tym, że równie dobrze można nas skazać np. za to, że nie podaliśmy lub nie podamy, że Konfederacja również cieszyła się z Nobla dla Olgi Tokarczuk. -- JAK NAPRAWDĘ WYGLĄDA ORGANIZACJA MARSZÓW LGBT - zapowiedź “Inwazji” w TVP. -- REPORTAŻ POKAZUJE PRZYGOTOWANIA DO ATAKU NA CHRZEŚCIJAN - Marcin Szypszak. -- AUTORZY ZDEMASKOWALI TAKŻE PODWÓJNĄ, PRZEDWYBORCZĄ GRĘ POLITYKÓW OPOZYCJI - Szypszak. -- PROMOWANIU IDEOLOGII LGBT KONSEKWENTNIE SPRZECIWIAJĄ SIĘ KANDYDACI PIS - Szypszak. -- OLGA TOKARCZUK Z LITERACKĄ NAGRODĄ NOBLA - zapowiedź: Jest drugą Polką z nagrodą na koncie i 5. w historii naszej literatury. -- NIEZWYKŁY TYDZIEŃ DOBRYCH WIADOMOŚCI - belka. -- W CIĄGU KILKU DNI MOGLIŚMY OBSERWOWAĆ M.IN. ZNIESIENIE WIZ DO USA, WYBÓR POLAKA NA JEDNO Z NAJWAŻNIEJSZYCH STANOWISK W UE, A DZIŚ NOBEL DLA POLSKI - zapowiedź. -- W MATERIALE MAKSYMILIANA MASZENDY WYPOWIEDŹ JAROSŁAWA KACZYŃSKIEGO Z 7 MAJA 2016, ŻE CZYTA “KSIĘGI JAKUBOWE”. -- PRZEZ LATA JAKO KANDYDAT DO LITERACKIEGO NOBLA WYMIENIANY BYŁ ADAM ZAGAJEWSKI, ALE UDAŁO SIĘ TO W TYM ROKU OLDZE TOKARCZUK - Maksymilian Maszenda. -- RZĄD INWESTUJE W BEZPIECZEŃSTWO POLAKÓW - belka. -- KRYTYKA POLSKI TO OBSESJA BRUKSELSKICH ELIT - belka. -- KRAJE ZACHODU MAJĄ OBSESJĘ NA PUNKCIE POLSKI, KTÓRĄ ZBYT CZĘSTO PRZEDSTAWIA SIĘ JAKO KRAJ BEZ DEMOKRACJI I WOLNOŚCI SŁOWA - CZYTAMY NA ŁAMACH POLITICO - zapowiedź. -- POLSCY ROLNICY DOSTANĄ WIĘCEJ PIENIĘDZY - belka. -- WG PIS OBJĘCIE STANOWISKA KOMISARZA DS. ROLNICTWA PRZEZ JANUSZA WOJCIECHOWSKIEGO TO JEDEN Z DOWODÓW SKUTECZNOŚCI ICH DZIAŁAŃ DLA POLSKIEJ WSI - zapowiedź. -- TVP - WBREW FAKTOM - MA OPUBLIKOWAĆ SPROSTOWANIE MANIPULACJI, JAKIEJ PODCZAS DEBATY WYBORCZEJ DOPUŚCIŁ SIĘ BORYS BUDKA - zapowiedź: Podczas innej rozprawy sąd nie dopuścił do przedstawienia fundamentalnych dowodów i podjął decyzję na niekorzyść dziennikarza. -- “NADZWYCZAJNA KASTA” ATAKUJE DZIENNIKARZY - belka. -- SPRAW PARAGONU HAŃBY BORYSA BUDKI MA NOWĄ ODSŁONĘ - Maciej Sawicki. -- ROZUMOWANIE SĄDU JEST ABSURDALNE - oświadczenie TVP. -- SŁAWOMIR NEUMANN NIE WYKLUCZA PO WYBORACH UTWORZENIA KOALICJI Z KONFEDERACJĄ - zapowiedź: Taka egzotyczna siła miałaby być “rządem ratunku”. -- “RZĄD RATUNKU” ZABIERZE POLAKOM 500+? - belka. -- ZDANIEM EKSPERTÓW TAKI SOJUSZ MÓGŁBY OZNACZAĆ KONIEC PROGRAMÓW SPOŁECZNYCH WPROWADZONYCH PRZEZ PIS - Holecka dalej. -- LIDER KONFEDERACJI CHCE POLEXITU, WYJŚCIA Z NATO I SOJUSZU Z ROSJĄ - Dominik Cierpioł. -- POLITYCY KO ZACZĘLI WYCOFYWAĆ SIĘ RAKIEM Z TEJ DEKLARACJI O SOJUSZU - Cierpioł.