Dzisiaj przekroczony został pewien rubikon
- Trzaskowski z radą dla koalicyjnych partii pod progiem wyborczym
news
14.03.2019
07:00
Sejm wznowi obrady o 9:00 od krótkiego bloku głosowań. O 9:05 Jacek Czaputowicz wygłosi w Sejmie tzw. expose szefa MSZ, czyli informację o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2019 roku. Debata w tej sprawie potrwa zasadniczą część dnia, zgodnie z planem do 17:00. W posiedzeniu Sejmu weźmie udział prezydent Andrzej Duda, który wypowie się dla mediów po wystąpieniu Czaputowicza.
O 11:00 na posiedzeniu sejmowej komisji nadzwyczajnej odbędzie się I czytanie zgłoszonego przez PiS projektu ustawy o zasadach ustalenia kolejności obsadzania mandatów posłów do PE wybieranych na kadencję 2019-2024. Mówiąc w skrócie, to tzw. ustawa ewentualnościowa, w związku z możliwym wyjściem Wielkiej Brytanii z UE. II czytanie zaplanowano na 18:30, a więc wiele wskazuje na to, że Sejm przyjmie propozycję jutro rano.
Także o 11:00 sejmowa komisja rolnictwa i rozwoju wsi rozpatrzy i zaopiniuje wniosek o wyrażenie wotum nieufności wobec ministra rolnictwa i rozwoju wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego. Dokładny termin rozpatrzenia wniosku przez Sejm nie jest na razie znany, ale - zgodnie z regulaminem - musi nastąpić to na najbliższym posiedzeniu Sejmu przypadającym po upływie 7 dni od dnia jego zgłoszenia i nie później niż na następnym posiedzeniu.
O 11:30 TK ogłosi orzeczenie ws. ws. ustawy o KRS. Mówiąc w skrócie, chodzi o wybór członków KRS przez Sejm spośród sędziów, a także o odwołanie od uchwały KRS dotyczącej powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego. Pierwotnie rozprawa miała odbyć się 3 stycznia, ale została odwołana. Ogłoszenie orzeczenia TK nastąpi na kilka dni przed rozprawą TSUE ws. KRS, którą zaplanowano na najbliższy wtorek.
O 10:30 odbędzie się konferencja prasowa ministra zdrowia profesora Łukasza Szumowskiego. Temat konferencji: Zwiększenie finansowania szpitali. Z kolei na 15:00 zaplanowano posiedzenie sejmowej komisji samorządu terytorialnego i polityki regionalnej, na której nastąpi rozpatrzenie informacji Państwowej Komisji Wyborczej na temat przebiegu wyborów samorządowych w 2018 roku.
07:32
- To nie tworzenie nowych podmiotów przez państwo, czyli przedsiębiorstw transportu samochodowego. To przede wszystkim współpraca z samorządami, bo bez tej współpracy nie jesteśmy w stanie walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Mówię to wprost, używam takiego jeżyka wręcz wojennego. Walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym Polaków - mówił Andrzej Adamczyk w rozmowie z Piotrem Goćkiem w „Sygnałach dnia” radiowej Jedynki.
07:53
- Najważniejsze kiedy Polacy usłyszeli. W wystarczającym czasie, żeby dobrze przygotować ustawę, która zacznie obowiązywać od 1 lipca 2019 roku. Proszę pamietać, że zawsze jak się prezentuje tego typu program, musi być ten efekt niespodziewanych zapowiedzi. Tak robiły i robią wszystkie ugrupowania. Natomiast na pewno szły z naszego ministerstwa dokładne dane, wyliczenia, ilość osób - stwierdziła Elżbieta Rafalska w rozmowie z Konradem Piaseckim w "Rozmowie Piaseckiego” TVN24, pytana kiedy dowiedziała się o rozszerzeniu 500+.
- Mnie nie zaskoczyło, absoalutnie. Dyskusja w partii trwała na ten temat od dawna. Już w Lesznie na początku 2019 roku premier Szydło powiedziała, że być może będzie 500+ na każde dziecko - mówiła minister rodziny. Jak podkreśliła, zmieniła się sytuacja i teraz stać nas na finansowanie tego programu w takiej formie. 500+. "Wcześniej tych pieniędzy nie było, teraz są" - dodała.
07:58
- Jako pierwszy [projekt w Sejmie tzw. piątki Kaczyńskiego] pojawi się ten, który będzie realizowany od 1 maja, więc dodatkowe świadczenie dla emerytów i rencistów - stwierdziła Elżbieta Rafalska w rozmowie z Konradem Piaseckim w "Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
08:02
- Lada moment będzie sfinalizowany [projekt ustawy rozszerzającej 500+ na pierwsze dziecko]. Jesteśmy gotowi. Najpierw musi trafić do premiera. Mamy swoją określoną mapę drogową. 21 dni konsultacji, po konsultacjach. Myślę, że w następnym tygodniu będzie przedstawiony, pójdzie do konsultacji, 21 dni konsultacji - stwierdziła Elżbieta Rafalska w rozmowie z Konradem Piaseckim w "Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
- Jest pewne uporządkowanie również okresu składania wniosków, ale to kwestie też techniczne, albo to, co naprawiamy w tym projekcie, jest absolutnie korzystne dla rodzin. W ciągu najbliższych dni ten projekt będzie ujawniony, dosłownie w najbliższych dniach, w ciągu tygodnia najpóźniej - podkreśliła minister rodziny.
08:04
Rafalska:
W ministerstwie nie trwają żadne prace nad nowelizacją ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele
- To system [dot. ograniczenia handlu w niedziele], który aktualnie, w tej chwili obowiązuje i nie wydaje mi się, aby on mógł ulec zmianie, ale oczywiście wszystko w rękach parlamentu - stwierdziła Elżbieta Rafalska w rozmowie z Konradem Piaseckim w "Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
- Potwierdzę tylko, że w ministerstwie nie trwają żadne prace nad nowelizacją ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele - dodała.
08:06
Rafalska:
Prawdopodobieństwo mojego trafienia do PE nie jest duże
- Listy [PiS do PE] nie są zamknięte. Zachodniopomorskie ma znakomitego lidera, Joachima Brudzińskiego. Nie mam cienia wątpliwości, że obejmie i wygra te wybory - stwierdziła Elżbieta Rafalska w rozmowie z Konradem Piaseckim w "Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
- Prawdopodobieństwo mojego trafienia do parlamentu [europejskiego] nie jest duże, ale przede wszystkim nie są zatwierdzone listy - dodała.
08:18
Ołdakowski:
Lechowi Kaczyńskiemu bardzo zależało na tym, żeby mieć dobre stosunki z Izraelem. To jest ważny partner strategiczny. Te relacje rzutują na stosunki z USA
- Prezydentowi Lechowi Kaczyńskiemu bardzo zależało na tym, żeby mieć dobre stosunki z Izraelem. Z dwóch powodów. Z powodu łączącej, wielosetletniej, wspólnej historii, ale też dlatego, że to jest ważny partner strategiczny. Stosunki z Izraelem rzutują na stosunki ze Stanami Zjednoczonymi - mówił Jan Ołdakowski w rozmowie z Beatą Lubecką w programie „Gość Radia Zet”.
09:12
- Współpraca wszystkich instytucji zajmujących się polityką zagraniczną, połączenie wizji, celów i działań osób piastujących najważniejsze urzędy w Państwie sprawiły, że Polska jest dziś krajem aktywnym i słuchanym, cieszącym się coraz większym szacunkiem zagranicznych partnerów - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose.
09:13
- Dzisiejsze przemówienie jest 30. wystąpieniem ministra spraw zagranicznych po przełomie 1989 r., kiedy to Polacy pokonali ustrój komunistyczny. To ruch "Solidarność” i wynik wyborów parlamentarnych z 4 czerwca 1989 r. uruchomiły łańcuch wydarzeń, które sprawiły, że runęły mury między Wschodem a Zachodem. Pamiętajmy i bądźmy z tego dumni, że to my, Polacy, rozpoczęliśmy marsz całej Europy Środkowo-Wschodniej ku upragnionej wolności. Bez zwycięstwa "Solidarności” nie byłoby upadku muru berlińskiego i przezwyciężenia podziału kontynentu - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose. Jak dodał:
"Czerwiec ‘89 roku rozpoczął też proces przywracania Polsce należnego jej miejsca w świecie. Polska dyplomacja mogła zacząć realizować głęboko zakorzenione w naszym społeczeństwie aspiracje europejskie i atlantyckie. Przeszliśmy długą drogę od państwa zależnego od Związku Radzieckiego do jednego z filarów NATO i współgospodarza projektu europejskiego"
09:17
Czaputowicz:
1 maja w Warszawie spotkanie przywódców wszystkich państw członkowskich UE, które wstąpił do Wspólnoty od 2004 roku
„Wybory do Parlamentu Europejskiego w maju rozpoczną nowy cykl instytucjonalny. Tworzy to możliwość i potrzebę refleksji nad priorytetami, do których realizacji powinniśmy dążyć. Przyszłotygodniowa Rada Europejska rozpocznie dyskusję o zasadniczych celach polityki w zakresie rynku wewnętrznego. 9 maja czeka nas z kolei nieformalne spotkanie szefów państw i rządów w Sibiu na temat przyszłości Unii Europejskiej, a w czerwcu Rada Europejska będzie poświęcona przyjęciu nowej Agendy Strategicznej dla UE” - mówił w Sejmie minister Jacek Czaputowicz.
„Polska dyplomacja będzie aktywna w dyskusji na temat przyszłego kształtu Unii Europejskiej. 1 maja br., w 15. rocznicę przystąpienia Polski i innych państw regionu do UE, na zaproszenie premiera Mateusza Morawieckiego spotkają się w Warszawie przywódcy państw członkowskich, które przystąpiły do UE od 2004 r. Chcemy wspólnie obchodzić tę ważną dla obywateli Europy Środkowej rocznicę, a zarazem wyrazić opinię regionu co do pożądanych kierunków dalszego rozwoju Unii Europejskiej. Chcemy aktywnie uczestniczyć w dyskusji w Sibiu” - dodawał.
09:19
Czaputowicz:
Zagrożenia dla projektu europejskiego płyną ze strony ruchów populistycznych - z lewej i z prawej strony
„Zagrożenia dla projektu europejskiego płyną dziś także ze strony ruchów populistycznych, tak z lewej, jak i z prawej strony sceny politycznej. Zagrożenia te traktujemy jako objaw kryzysu, z którym boryka się Unia, a nie jego przyczynę. Instytucje unijne powinny działać w oparciu o kompetencje określone w traktatach i realizować cele, które służą interesom jej wszystkich członków. Naszym zdaniem kontrowersje budzą także propozycje rozszerzania zakresu spraw, w których unijne decyzje podejmowane są na podstawie głosowania większościowego” - mówił w Sejmie minister Jacek Czaputowicz.
09:23
Czaputowicz:
Jesteśmy przeciwnikami redukcji budżetu unijnego i zwolennikami utrzymania wysokiego poziomu finansowania polityki spójności i Wspólnej Polityki Rolnej
„Jesteśmy przeciwnikami redukcji budżetu unijnego i zwolennikami utrzymania wysokiego poziomu finansowania polityki spójności i Wspólnej Polityki Rolnej. Przypomnijmy, że transfer funduszy unijnych jest rekompensatą za otwarcie rynków gospodarek słabszych na konkurencję gospodarek silniejszych, z którego to faktu te ostatnie czerpią poważne korzyści. Niedobór środków po brexicie powinien być zrekompensowany rezygnacją z rabatów budżetowych i wzrostem składek pozostałych państw członkowskich. Polska deklaruje gotowość do stosownego zwiększenia naszej składki” - mówił w Sejmie minister Jacek Czaputowicz.
09:27
Czaputowicz:
Nie do przyjęcia jest propozycja KE uzależnienia wypłaty środków z budżetu Wspólnot od arbitralnie ocenianego stanu praworządności w państwach, którym środki te są przyznawane
- Nie do przyjęcia jest propozycja Komisji uzależnienia wypłaty środków z budżetu Wspólnot od arbitralnie ocenianego stanu praworządności w państwach, którym środki te są przyznawane. Wypłata tych środków jest traktatowym zobowiązaniem. W propozycji Komisji uderza brak precyzji kryteriów oceny praworządności, silnie obniżony próg blokowania decyzji, a przede wszystkim - brak podstaw prawnych do takich działań. Państwa członkowskie nie nadały ani Komisji Europejskiej, ani też ciału stricte politycznemu jakim jest Rada prawa sądzenia, a jedynie kompetencje do kierowania spraw do Trybunału Sprawiedliwości UE - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose.
- Należy również podkreślić, że nasze zastrzeżenia w znaczącej mierze podzielają prawnicy Rady UE, którzy czuwają nad brukselskim procesem legislacyjnym. Stanowisko to znalazło swoje odzwierciedlenie w opinii prawnej Służby Prawnej Rady z dnia 25 października 2018 r. - dodał szef MSZ.
09:29
Czaputowicz:
Umocnienie wojskowej obecności NATO na wschodniej flance Sojuszu Północnoatlantyckiego, w tym szczególnie zacieśnienie współpracy wojskowej Polski i USA, pozostaje naszym priorytetem
- W tym miesiącu obchodzimy 20. rocznicę członkostwa Polski w NATO. Wciągnięcie polskiej flagi na maszt przed kwaterą główną Sojuszu w Brukseli, symbolizowało powrót Polski na należne jej miejsce w Europie i otwierało nową epokę w odniesieniu do naszego bezpieczeństwa - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose. Jak dodał:
"Umocnienie wojskowej obecności NATO na wschodniej flance Sojuszu Północnoatlantyckiego, w tym szczególnie zacieśnienie współpracy wojskowej Polski i Stanów Zjednoczonych, pozostaje naszym priorytetem. Współpracujemy w tym zakresie z grupą dziewięciu państw naszego regionu w Formacie Bukareszteńskim. Ostatnim przykładem wspólnego, skoordynowanego głosu państw regionu w sprawie oceny zagrożeń i wzmocnienia bezpieczeństwa wschodniej flanki jest czwarte już spotkanie głów państw Formatu Bukareszteńskiego 28 lutego br. w Koszycach"
"Zależy nam szczególnie na wzmacnianiu potencjału odstraszania i obrony Sojuszu. Nasze dążenie, by stać się rdzeniem obecności wojskowej NATO i USA w naszym regionie, jest realne. W naszym kraju stacjonują wojska NATO - żołnierze amerykańscy, ale również brytyjscy, rumuńscy i chorwaccy. W Elblągu powstało wielonarodowe dowództwo, które ma za zadanie koordynować działania Sojuszu na jego wschodniej flance. W zachodniej Polsce stacjonuje w sposób rotacyjny i ciągły amerykańska brygada pancerna"
09:34
Czaputowicz:
Polska jest gotowa ponosić współodpowiedzialność za pokój i bezpieczeństwo zarówno w Europie, jak i poza jej granicami w duchu podejścia 360 stopni
„Polska jest gotowa ponosić współodpowiedzialność za pokój i bezpieczeństwo zarówno w Europie, jak i poza jej granicami w duchu podejścia 360 stopni. W celu obrony terytorium Sojuszu Północnoatlantyckiego polskie wojska są obecne w ramach sił NATO na Łotwie i w Rumunii, a polskie samoloty patrolują przestrzeń powietrzną Litwy. Polska ponadto pomaga zwalczać terroryzm i przeciwdziałać przyczynom migracji poza obszarem NATO – poprzez działania we wschodniej Europie i na Bałkanach, w Iraku i Afganistanie, na Morzu Śródziemnym i w Afryce. Ze względu na bliskość geograficzną, podstawowe znaczenie mają dla nas działania szkoleniowe misji UE w Gruzji, Mołdawii i Ukrainie. Od lat 90. ubiegłego wieku Polska jest obecna w misjach NATO i Unii Europejskiej w Kosowie oraz w Bośni i Hercegowinie” - mówił w Sejmie minister Jacek Czaputowicz.
09:37
Czaputowicz:
Konsekwentnie przeciwstawiamy się realizacji projektu Nord Stream 2 i popieramy krytyczne stanowisko KE w tym zakresie
- Konsekwentnie przeciwstawiamy się realizacji projektu Nord Stream 2 i popieramy krytyczne stanowisko Komisji Europejskiej w tym zakresie. Celem rewizji tzw. Dyrektywy Gazowej jest objęcie gazociągów z krajów trzecich prawem Unii Europejskiej. W 2018 r. zbudowaliśmy koalicję kilkunastu państw, co zaowocowało uzgodnieniem tekstu rewizji Dyrektywy, która utrudni Gazpromowi wykorzystywanie jego uprzywilejowanej pozycji na rynku europejskim. Nie zmienia to naszej negatywnej oceny Nord Stream 2 - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose.
- Kluczowym projektem dla bezpieczeństwa dostaw gazu jest budowa gazociągu Baltic Pipe, łączącego Polskę, poprzez Danię, a następnie Norwegię, ze złożami gazu na Morzu Północnym. W grudniu 2018 r. została podpisana umowa dwustronna, regulująca ramy prawne funkcjonowania gazociągu. Po jego ukończeniu w październiku 2022 r. Baltic Pipe - wraz z terminalem LNG im. prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu - zapewnią Polsce realną niezależność energetyczną, a także pozwolą na wsparcie w tym zakresie krajów naszego regionu - podkreślił szef MSZ.
09:42
Wójcik:
Funkcjonuje zespół, gdzie znajdują się eksperci, którzy pracują m.in. nad kwestią włączenia do sytemu sędziów pokoju
- Prawdziwe jest to, że jest taki zespół, funkcjonuje w Ministerstwie Sprawiedliwości, gdzie znajdują się eksperci, którzy pracują m.in. nad kwestią włączenia do sytemu sędziów pokoju. To wszystko jest analizowane w tym momencie. Razem także i z formacją Kukiz, po przecież oni bardzo zabiegają - mówił Michał Wójcik w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w „Sednie sprawy” Radia Plus.
- Ale to w tej kadencji są takie plany, żeby to wprowadzić? - pytał dziennikarz.
- No panie redaktorze tak. Pracuje zespół i sądzę, że jak przyjdzie na to czas to państwo jako media zostaniecie pierwsi poinformowani, a my poinformujemy resztę społeczeństwa za waszym pośrednictwem - odparł Wójcik.
- Minister Ziobro mówił, że do tego typu zmiany potrzebna byłaby zmiana konstytucji. Czy z jakichś analiz wynika, że da się tego uniknąć? - dopytywał Prusinowski.
- To wszystko jest analizowane w tej chwili. To nie jest taka prosta sprawa, ale pamiętajmy, że my mamy pewne tradycje i od tego trzeba wyjść, bo przecież sędziowie pokoju przed wojną funkcjonowali w Polsce. W tych drobnych sprawach służyli społeczeństwu. Nie wszystkim muszą się sędziowie zajmować. W niektórych krajach również sędziowie pokoju funkcjonują. Ja nie jestem członkiem zespołu, więc nie mogę powiedzieć czy jest potrzebna zmiana konstytucji, czy nie. Z tego co wiem, tego rodzaju zmiana zawsze była życzliwie traktowana, chyba przez wszystkich. Natomiast nikt tego nigdy nie zrobił. Od 1989 roku właściwie wymiar sprawiedliwości nam się wali - stwierdził Wójcik.
09:42
Czaputowicz:
Polska konsekwentnie umacnia strategiczne partnerstwo ze Stanami Zjednoczonymi, kluczowym sojusznikiem w NATO
- Polska konsekwentnie umacnia strategiczne partnerstwo ze Stanami Zjednoczonymi, kluczowym sojusznikiem w NATO. Z powodzeniem rozwijaliśmy w ostatnim okresie dialog polityczny na wysokim szczeblu, czego ilustracją były m.in. wizyta prezydenta USA Donalda Trumpa w Warszawie w lipcu 2017 r., wizyta prezydenta RP Andrzeja Dudy w Waszyngtonie we wrześniu 2018 r. oraz szereg innych spotkań, w tym wizyta wiceprezydenta Michaela Pence’a oraz sekretarza stanu Michaela Pompeo w Polsce w lutym br. - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose. Jak dodał:
"Perspektywy rozwoju współpracy polsko-amerykańskiej nakreśla przyjęta we wrześniu 2018 r. przez prezydentów RP i USA Deklaracja „Obrona wolności i budowanie dobrobytu poprzez polsko-amerykańskie partnerstwo strategiczne”. Rozszerza ona możliwości wsparcia administracji USA dla realizacji naszych priorytetów w dziedzinie bezpieczeństwa, w tym wzmocnienia amerykańskiej obecności wojskowej w Polsce, współpracy w sektorze energetycznym oraz pogłębienia wymiany handlowej i wzajemnych inwestycji. Służyć temu będą planowane jeszcze w tym roku wizyty o charakterze gospodarczym w USA, zarówno prezydenta, jak i premiera"
09:45
Czaputowicz:
Ubiegły rok upłynął pod znakiem ożywionego dialogu z Niemcami
- Naszym najważniejszym sąsiadem i partnerem w Unii Europejskiej jest Republika Federalna Niemiec. Niemcy są dominującym partnerem wymiany handlowej dla Polski, przyjmującym ok. 28 procent polskiego eksportu. Silna i stabilna gospodarka niemiecka jest więc nieodzownym warunkiem sukcesu gospodarczego naszego kraju i - szerzej - naszego regionu. Łączny bilans obrotów handlowych państw Grupy Wyszehradzkiej z Niemcami jest wyższy niż w przypadku analogicznych statystyk dotyczących odpowiednio Stanów Zjednoczonych, Rosji czy Chin. Jesteśmy więc dla Niemiec liczącym się rynkiem, utrzymującym znaczną liczbę miejsc pracy w gospodarce niemieckiej, a jednocześnie cennym źródłem emigracji zarobkowej pracowników, którzy mają istotny wkład w rozwój PKB za Odrą - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose.
- Rok ubiegły upłynął pod znakiem ożywionego dialogu z Niemcami. Odbyły się spotkania prezydentów obu państw oraz konsultacje międzyrządowe z udziałem szefów rządów. Z moim niemieckim kolegą spotkałem się pięciokrotnie. We wspólnym oświadczeniu z 2 listopada 2018 r. określiliśmy ramy współpracy między naszymi krajami - mówił dalej.
"Niemcy są ważnym państwem Unii Europejskiej, a ich decyzje mają kluczowe znaczenie dla kierunku reform tej organizacji. W wielu obszarach mamy zbliżone stanowiska, m.in. opowiadamy się za pełnym poszanowaniem czterech swobód na wspólnym rynku, w tym za pogłębieniem jego wymiaru cyfrowego. W debacie nad przyszłością Unii liczymy na dalszy intensywny dialog.
Z satysfakcją odnotowujemy, że działania Niemiec w zakresie przekształceń strefy euro wykazują dbałość o to, by nie przyczyniły się one do zwiększenia podziałów wewnątrz Unii Europejskiej. Z uznaniem obserwujemy także postawę Niemiec w kwestii podtrzymywania sankcji nałożonych na Rosję w związku z jej agresją na Krymie i w Donbasie. Różni nas jednak podejście do projektu Nord Stream 2, który naszym zdaniem nie służy zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej"
09:48
Czaputowicz:
Nasze wątpliwości budzi koncepcja Europy wielu prędkości
- Jednak nasze wizje przyszłości Unii Europejskiej [między Polską a Francją] są obecnie w wielu punktach rozbieżne. Nasze wątpliwości budzi koncepcja Europy wielu prędkości, działania protekcjonistyczne czy wskazujące na stosowanie podwójnych standardów wobec państw członkowskich UE. Z uznaniem natomiast odbieramy udział Francji we wzmacnianiu wschodniej flanki NATO np. w Estonii, a od minionego roku także na Litwie. Z uwagi na znaczenie Francji w Europie i na nadchodzące wybory do Parlamentu Europejskiego rozwój wydarzeń w tym państwie będzie miał znaczący wpływ na przyszłość Unii Europejskiej, co oczywiście żywo interesuje Polskę - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose.
09:54
Czaputowicz:
Nasze stanowisko ws. migracji znalazło odzwierciedlenie w decyzjach całej UE
- Grupa Wyszehradzka (V4) stanowi dla Polski ważne ramy prowadzenia polityki regionalnej oraz urzeczywistniania interesów regionu Europy Środkowej na arenie międzynarodowej. Jądrem współpracy politycznej V4 pozostaje szeroko rozumiana agenda unijna. W styczniu i czerwcu ubiegłego roku wypracowaliśmy wspólne stanowisko ws. przyszłości UE, sformułowane w deklaracjach przyjętych przez premierów. Nasze stanowisko ws. migracji znalazło odzwierciedlenie w decyzjach całej UE. Pozostajemy zarazem otwarci na pragmatyczną współpracę w formacie „V4+”, w szczególności z europejskimi sąsiadami - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose.
09:59
- Rafał Trzaskowski miał to w swoim programie. Tę zapowiedź zrealizował. Ja bym szczególnie w tym okresie przed wyborami do europarlamentu nie podpisywał tej karty, ponieważ wywołuje ona kolejny konflikt światopoglądowy. Jest wykorzystywana przez PiS. Edukacja seksualna jak najbardziej tak - mówił Władysław Kosiniak-Kamysz w rozmowie z Robertem Mazurkiem w „Porannej rozmowie” RMF FM.
- Według standardów WHO? - dopytywał dziennikarz.
- Nie. Według mądrości polskich seksuologów, psychologów, nauczycieli i według wrażliwości rodziców - odparł lider PSL.
10:02
- Sytuacja na Wschodzie stanowi dla Polski duże wyzwanie. Rosja kontynuuje agresywną politykę wobec Ukrainy, czego ostatnim przejawem jest konflikt w rejonie Cieśniny Kerczeńskiej. Towarzyszy temu wytężona wojna informacyjno-propagandowa, próby destabilizacji sytuacji na Bałkanach, utrzymywanie zamrożonych konfliktów na Kaukazie i w Naddniestrzu oraz akty terroru dokonywane na terytorium państw członkowskich NATO i UE. Polska opowiada się za zdecydowaną reakcją na te działania. Ewentualny dialog z Federacją Rosyjską w ramach struktur euroatlantyckich i europejskich powinien być uzależniony od spełnienia postulatów społeczności międzynarodowej. W szczególności domagamy się uwolnienia więzionych przez Rosję ukraińskich marynarzy, zwrotu ukraińskich statków i przywrócenia pełnej swobody żeglugi między Morzem Azowskim a właściwą częścią Morza Czarnego - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose.
- Apelujemy również o wykonanie rezolucji Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, przyjętej także dzięki zaangażowaniu polskich parlamentarzystów, która wzywa Rosję do przekazania Polsce wraku samolotu Tu-154 - podkreślił szef MSZ.
10:10
Czaputowicz:
Skuteczna polityka wschodnia realizowana w ramach UE to nasz strategiczny cel. W ramach tej polityki Polska koncentruje się na utrzymaniu twardego i jednolitego stanowiska wobec Rosji
- Skuteczna polityka wschodnia realizowana w ramach Unii Europejskiej to nasz strategiczny cel. W ramach tej polityki Polska koncentruje się na utrzymaniu twardego i jednolitego stanowiska wobec Rosji oraz możliwie ambitnej agendy w relacjach z państwami Partnerstwa Wschodniego. W 2019 roku będziemy angażować się w obchody dziesięciolecia Partnerstwa Wschodniego. Chcemy, by bieżący rok był czasem intensywnego wdrażania przez państwa partnerskie zobowiązań podjętych w umowach stowarzyszeniowych oraz czasem refleksji na temat przyszłości Partnerstwa. Będziemy pokazywać obywatelom Unii Europejskiej, że zacieśnianie relacji ze Wschodem to inwestycja w stabilną przyszłość całej zjednoczonej Europy - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose.
10:16
„W kwestii stosunków z Izraelem uważamy, że podpisanie w czerwcu 2018 r. wspólnej deklaracji premierów zamyka ubiegłoroczny spór wokół nowelizacji ustawy o IPN. W tym kontekście ze smutkiem i konsternacją odnotowujemy, że ze strony niektórych polityków izraelskich nadal płyną pod adresem Polski i Polaków niesprawiedliwe oskarżenia. Niestety, jest to także efekt wieloletnich zaniedbań w dziedzinie polityki historycznej i braku adekwatnych reakcji na szkalowanie na świecie wizerunku naszego kraju, które doprowadziły do umocnienia fałszywych stereotypów” - mówił w Sejmie minister Jacek Czaputowicz.
10:18
„Podjęcie przez polskie instytucje państwowe oraz dyplomację energicznych kroków, działań w zakresie upowszechniania wiedzy o historii Polski przynosi już pierwsze wymierne efekty. Cieszy nas, że w obliczu tych oskarżeń nasze stanowisko wsparły wpływowe środowiska żydowskie i wysocy przedstawiciele dyplomacji amerykańskiej, a media amerykańskie i izraelskie przedstawiały problem stosunków polsko-żydowskich w czasie II wojny światowej w sposób bardziej wyważony, znacznie bardziej wyważony niż rok temu” - mówił w Sejmie minister Jacek Czaputowicz.
„Odnosząc się do przyszłości relacji polsko-izraelskich chciałbym jednoznacznie podkreślić, że jesteśmy gotowi do kontynuowania współpracy z Izraelem, w tym do dyskusji na trudne tematy związane z naszą wspólną historią. Nie godzimy się jednak na wypowiedzi, które powielają fałszywe stereotypy, posługują się uproszczoną wizją tragicznych losów obu narodów. Podstawą naszego dialogu powinna być otwartość, wzajemne zrozumienie i szacunek dla racji drugiej strony” - dodawał.
10:20
„Jestem wnukiem sądeckich górali, chłopów - zarówno od strony mamy, jak i taty. Każde moje wakacje to była praca na wyjątkowo trudnych, rolniczych terenach, jakimi są górskie gospodarstwa. Nie ma jak sądzę, obok ministra Ardanowskiego, w rządzie osoby, która by z takim szacunkiem podchodziła do rolników i do ich ciężkiej pracy [jak ja]. Moje mocne słowa nie były skierowane do rolników, których również rozumiem, jeżeli chodzi o ich postulaty, oczekiwania czy zdenerwowanie” - mówił w rozmowie z Beatą Michniewicz w radiowej Trójce minister Joachim Brudziński.
„Jeżeli ktoś łamie prawo, powoduje realne zagrożenie zdrowia lub życia innych obywateli, to jest chuliganem, a do sądu należy stwierdzenie, czy również przestępcą. W sytuacji szczytu, kiedy ludzie jadą do pracy, matki wiozą do przedszkoli swoje dzieci, ojcowie również wiozą swoje dzieciaki, i nagle w sposób niezapowiedziany na newralicznym skrzyżowaniu Warszawy pojawiają się opony, zadymienie” - dodawał.
10:24
„Mogę zapewnić pana Kołodziejczaka, że musi liczyć się z konsekwencjami prawnymi. To, że ktoś na potrzeby występów w jednej czy drugiej stacji telewizyjnej ustylizuje się na hipstera z placu Zbawiciela, natomiast na potrzeby protestu w Warszawie założy czapkę à la Lepper i udaje chłopka-roztropka, nie zwalnia go z tego, że ma przestrzegać prawa” - mówił w rozmowie z Beatą Michniewicz w radiowej Trójce minister Joachim Brudziński.
„Jest to świetnie przygotowany i świetnie prowadzony człowiek, który próbuje doprowadzić nie do polepszenia bytu rolników, tylko do zbudowania swojej pozycji politycznej” - dodawał.
10:54
Czaputowicz:
Wzrost gospodarczy Polski, poprawa poziomu życia jej obywateli i spadek bezrobocia mają szanse skłonić wielu Polaków do powrotu do kraju. Liczymy na to i namawiamy do tego
- Intensyfikacja emigracji Polaków nie leży w polskim interesie narodowym i jej inspirowanie nie jest zamiarem rządu. Wzrost gospodarczy Polski, poprawa poziomu życia jej obywateli i spadek bezrobocia mają szanse skłonić wielu Polaków do powrotu do kraju. Liczymy na to i namawiamy do tego - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose. Jak dodał:
"Jednocześnie obecność tak licznej polskiej społeczności poza granicami kraju jest szansą na aktywną promocję polskich interesów. Szczególnie ważne jest wsparcie Polonii na rzecz dalszego umacniania bezpieczeństwa Polski, urealnienia wizerunku reform wdrażanych przez nasz rząd oraz promowania prawdy o polskiej historii. Chcielibyśmy, by nasi rodacy stali się ważnym sojusznikiem rządu w promowaniu polskiej racji stanu, polskiej kultury i pamięci narodowej, polskiej narracji historycznej"
11:02
- Polityka zagraniczna państwa jest sprawą narodową, a nie partyjną. Rolą ministra spraw zagranicznych jest zdobywanie dla niej ponadpartyjnego poparcia. Ufam, że główne kierunki polskiej polityki zagranicznej - troska o bezpieczeństwo i rozwój państwa, poparcie dla budowy sprawnej, skutecznej i spójnej Unii Europejskiej, posiadającej silny mandat demokratyczny, współpraca regionalna w Europie Środkowej, wsparcie dla niepodległości i integralności terytorialnej naszych sąsiadów, to sprawy, które nas ponadpartyjnie łączą - stwierdził Jacek Czaputowicz w Sejmie, w trakcie wygłaszania tzw. expose.
- Nie znaczy to, że polityka zagraniczna nie powinna podlegać krytycznej ocenie. Mam nadzieję, że przedstawiona przeze mnie informacja o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2019 r. będzie przedmiotem pogłębionej debaty. Dziękując raz jeszcze za uwagę i obecność prezydenta RP, premiera RP, pań posłanek i panów posłów, proszę Sejm Rzeczypospolitej Polskiej o przyjęcie informacji ministra spraw zagranicznych o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w roku 2019 - zakończył szef MSZ.
11:39
Halicki:
PiS swoje własne interesy przedkłada nad interes Polski i widać to także w wystąpieniu Czaputowicza
- Z przykrością stwierdzamy, ustosunkujemy się do tego podczas debaty, że minister Czaputowicz nie odpowiedział praktycznie na żadne wyzwania, które stoją przed Polską w ramach polityki zagranicznej, a zwłaszcza jej europejskiej części - stwierdził Andrzej Halicki na briefingu w Sejmie.
- Europa stoi przed poważnymi wyzwaniami. Prezydent Macron wystosował apel do liderów UE. Praktycznie nie usłyszeliśmy pół zdania na temat jakiejkolwiek odpowiedzi jak polski rząd, szef MSZ chciałby współdecydować i kierować losami wspólnoty. PiS swoje własne interesy przedkłada nad interes Polski i widać to także w tym wystąpieniu, bo mowa jest o propagandowych sukcesach, a nie realnych wyzwaniach - dodał poseł PO.
11:46
- Mieliśmy możliwość zobaczenia szerszego spektrum tej polityki realizowanej w przeciągu ostatnich lat, tym samym zobaczyć pewną konsekwencję w realizowaniu tej polityki, co po pierwsze wydaje mi się ciekawe dal tych, którzy tej informacji wysłuchiwali, a po drugie, za co dziękuję panu ministrowi, pokazuje, że ta polityka jest realizowana w sposób zaplanowany od dawna i że ma swoją ciągłość - mówił prezydent Andrzej Duda po exposé szefa MSZ Jacka Czaputowicza.
11:53
PAD:
Apeluję o konstruktywną, spokojną, dobrą kampanię wyborczą najpierw europarlamentarną, a potem parlamentarną
- Apeluję o konstruktywną, spokojną, dobrą kampanię wyborczą najpierw europarlamentarną, a potem parlamentarną, tak żeby to była kampania pozycji Polski i budowania w Polsce demokracji, dzięki której będziemy o krok dalej w naszym rozwoju, a nie która będzie budziła niesmak u obywateli, którzy będą ją obserwowali. Proszę też o miarkowanie języka w trakcie tej kampanii. Jestem przekonany, że kampanię można prowadzić z szacunkiem do konkurentów politycznych. Jestem przekonany, że kampanię wyborczą można prowadzić w taki sposób, żeby budować opinię o wysokiej kulturze politycznej w naszym kraju i o tym, że podstawowe reguły demokracji mocno się już u nas zakorzeniły - mówił prezydent Andrzej Duda po exposé szefa MSZ Jacka Czaputowicza.
11:58
https://twitter.com/kolodziejczak_m/status/1106145210856341506?s=12
11:59
PAD:
Chcemy w jak największym stopniu być włączani i włączać się w pracę G20. Dla mnie jest to ambicja, która jest zupełnie naturalna
- Chcemy w jak największym stopniu być włączani i włączać się w pracę G20. Nasza gospodarka cały czas się rozwija, jesteśmy jedną z najlepiej rozwijających się gospodarek w Europie i jedną z lepiej rozwijających się gospodarek na świecie. Śmiało możemy do tego dążyć. Dla mnie jest to ambicja, która jest zupełnie naturalna - mówił prezydent Andrzej Duda po exposé szefa MSZ Jacka Czaputowicza.
12:32
- Miał pan szanse zrealizować naprawę tego, co pana poprzednik popsuł i tak katastrofalnie, że z tego powodu była zmiana. Jeżeli był pan tak blisko ministrów Bartoszewskiego, Skubiszewskiego, Geremka, to wiedział pan i przecież czuł pan jak oni budują polską pozycję, jak z sukcesem realizują interes narodowy, w jaki sposób należy działać na arenie europejskiej i międzynarodowej w kwestiach bezpieczeństwa i interesów polskiego narodu, społeczeństwa. Takie było oczekiwanie naprawy. Co pan z tym zrobił? Co pan osiagnął? Jak pan zostanie zapisany na kartach historii. Jako minister który ma te narzędzia w ręku, miał te narzędzia i szanse. Nie wykorzystał pan tej szansy, ale mam dobrą wiadomość, zwłaszcza dla przewodniczącej Gosiewskiej. To było pana ostatnie expose, bo wracamy - stwierdził Andrzej Halicki w trakcie debaty nad tzw. expose szefa MSZ.
12:35
Halicki:
Nie ma wzmocnienia wschodniej flanki, Fort Trump to iluzja
- Powiedzcie wreszcie prawdę Polakom, że nie ma wzmocnienia wschodniej flanki, że Fort Trump to iluzja - stwierdził Andrzej Halicki w trakcie debaty nad tzw. expose szefa MSZ.
12:44
„To orzeczenie nadal będzie nieważne, jeśli w wydaniu tego wyroku weźmie udział dubler prawidłowo wybranego sędziego, mianowicie sędzia [Justyn] Piskorski. Nieważne, kiedy ono zostanie wydane. Dzisiejsza decyzja pani sędzi [Przyłębskiej] jest po prostu jej kompromitacją. Widać, że pani sędzia nie nadaje się ani na sędziego sądu powszechnego, ani tym bardziej na sędziego Trybunału Konstytucyjnego. Nie jest w stanie dochować procedur, które zostały ujęte w PiS-owskiej ustawie o TK. Jest to kompromitacja TK, pani sędzi Przyłębskiej, ale także widać, że jest to zagrożenie dla polskiej praworządności” - mówiła na konferencji prasowej w Sejmie Kamila Gasiuk-Pihowicz z PO-KO.
12:54
- UE to nie bankomat, panie ministrze. To wspólnota wartości, w której nie ma państw, narodowych ani obywateli lepszego i gorszego sortu - stwierdził Michał Kamiński w trakcie debaty nad tzw. expose szefa MSZ.
- Pragnąłbym wyrazić nadzieję, że już za rok z tej trybuny usłyszymy raport i zapowiedź powrotu na drogę bezpieczeństwa, szacunku i sukcesu, w którym służyć będzie polityka nowego rządu. Rządu po was sprzątania, ale i po was pojednania. Pojednania między wami Polakami i pojednania nas, Polaków ze światem - podkreślił polityk PSL-UED.
13:02
Maciej Stanecki został odwołany z zarządu TVP przez Radę Mediów Narodowych - poinformował 300POLITYKĘ Juliusz Braun. Jednocześnie zostały powołane dwie osoby: Marzena Paczuska oraz Piotr Pałka z Kancelarii Prezydenta. Braun podkreśla że "to zaskakujący ruch RMN". Ponadto z zarządu Polskiego Radia został odwołany Mariusz Staniszewski - zarząd będzie teraz jednoosobowy.
13:11
Petru:
Od 2015 polska polityka zagraniczna to powód do kompromitacji państwa na arenie międzynarodowej, a wewnątrz kraju to powód do wstydu milionów Polaków
„Od 1989 roku polska polityka zagraniczna stanowiła jeden z najważniejszych elementów podnoszenia siły i znaczenia państwa polskiego. Od 2015 mamy tylko krzywą w dół, a ostatni rok stanowi wręcz katastrofę, jeśli chodzi o naszą pozycję w UE. Od 2015 roku polska polityka zagraniczna to źródło problemów do rozwiązania, to powód do kompromitacji polskiego państwa na arenie międzynarodowej, a wewnątrz kraju to powód do wstydu milionów Polaków. Nasz kraj jest lekceważony, stał się przedmiotem ataków i jest pomijany w najważniejszych procesach zachodzących w Europie” - mówił w trakcie debaty nad tzw. expose ministra Czaputowicza Ryszard Petru z Teraz!.
13:17
Komisja nadzwyczajna ds. zmian w prawie wyborczym pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy wraz z poprawkami, który reguluje liczebność polskiej delegacji do Parlamentu Europejskiego i ewentualną zmianę liczby deputowanych na wypadek, gdyby do brexitu nie doszło.
Sprawozdawcą komisji w trakcie II czytania będzie Ryszard Bartosik.
13:29
- Brexit bez porozumienia to najgorsze rozwiązanie, na którym straci cała UE, także Polska, ale także Republika Irlandii i Zjednoczone Królestwo. Gdyby doszło do takiego scenariusza, byłoby to niezrozumiałe, jak możliwe, żeby najgorszy scenariusz mógł zostać zrealizowany. Dlatego będziemy podchodzić tutaj, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom strony brytyjskiej. GDyby był wniosek o dodatkowy czas, żeby jeszcze negocjować, rozmawiać, przekonywać, na pewno będziemy popierać te propozycje - stwierdził Jacek Czaputowicz na briefingu w Sejmie.
13:34
- Przeglądałem statystyki za ubiegły rok. Ponad 50 orzeczeń TSUE nie jest trwale wykonywanych przez państwa. Są państwa, które nie wykonały 8-10, albo mniej. Polska należy do tej grupy państw, które wszystkie orzeczenia TSUE wykonuje. W związku z tym należy domniemywać, że tak będzie w przyszłości. Oczywiście tutaj jest też pewien problem. Trzeba by się mocniej zastanowić, czy tu właśnie nie mamy do czynienia z takim przypadkiem, bo czasami może być pewna konkurencja dwóch nadrzędnych instytucji. Tutaj są różne rozwiązania europejskie, czy Konstytucja zawiesza obowiązywanie prawa europejskiego, jeżeli występuje pewien konflikt. Tak jest np. w Niemczech, czy też wówcas prawo europejskie ma pierwszeństwo. Ważny problem teoretyczny. Dlatego moja pierwsza jednoznaczna odpowiedź, ona ma tutaj zastosowanie. Polska zawsze wykonuje i nie ma powodów, żeby nie wykonywała, z tym jednym zastrzeżeniem, które tutaj zasygnalizowałem - stwierdził Jacek Czaputowicz na briefingu w Sejmie, pytany o wykonanie przez Polskę werdyktu TSUE ws. KRS.
14:04
https://twitter.com/Dulkiewicz_A/status/1106148441028247554
15:50
- Po moim wystąpieniu z 22 lutego, pan Bochenek został odwołany z funkcji pełnomocnika, ponieważ zacząłem dopytywać o to, czy ten człowiek dalej jest pełnomocnikiem ds. organizacji szczytu klimatycznego i okazało się, w odpowiedzi na mój wniosek, który wpłynął 25 lutego, pytam dlaczego ten człowiek dalej jest pełnomocnikiem ds. Organizacji szczytu, który odbył się dwa miesiące wcześniej. Po trzech dniach od mojej interwencji pan Bochenek zostaje odwołany z funkcji pełnomocnika. Po kolejnych trzech dniach trafia do spółki [PGNiG] - stwierdził Krzysztof Brejza w rozmowie z TVN24.
- Akurat trzy dni po wpływie pisma mojego, kiedy zwracam uwagę, że ten człowiek pełni funkcję, na której de facto już nic nie robi, po trzech dniach jest odwoływany i ekspresowo, szybką ścieżką powoływany do SSP. Przecież to patologia - dodał poseł PO.
16:11
Mosbacher:
W przeciwieństwie do tego, co pojawiło się w mediach, robimy duże postępy w rozmowach dotyczących zwiększonej obecności wojsk amerykańskich w Polsce
- Mocne dementi w sprawie dzisiejszego fake newsa Wyborczej - skomentował na Twitterze Adam Bielan.
https://twitter.com/USAmbPoland/status/1106202490117201920
16:44
- Mamy przed chwilą mocne dementi ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce ws. tego fake newsa Gazety Wyborczej. Bardzo dobra wizyta przedstawicieli amerykańskiego ministerstwa obrony narodowej, czyli sekretariatu obrony. Bardzo dobre rozmowy. Prawie nic, co ukazało się w dzisiaj w Gazecie Wyborczej nie jest prawdziwe. Nie pierwszy raz polskie media czy same z siebie, nie wiem czy dlatego, że nie lubią rządu, czy słuchają jakichś podszeptów ze wschodu, publikują nieprawdziwe informacje na temat naszych relacji - mówił Adam Bielan w rozmowie z Łukaszem Jankowskim w „Popołudniu WNET”.
16:56
Bielan:
Listy do PE stworzone w 90-95%. Jeszcze pewne osoby się wahają, inne namawiamy. Myślę, że to jest kwestia tygodnia, dwóch
- Termin ustawowy na zarejestrowanie list to jest 16 kwietnia. Myślę, że te listy będą zarejestrowane i ujawnione wcześniej. Sądzę, że jest to kwestia dwóch, trzech tygodni. Na ostatniej konwencji w Rzeszowie ujawniliśmy nasze jedynki. Wcześniej były znane już dwójki. W przeciwieństwie do naszych konkurentów jest jasność co do liderów list. Mamy te listy stworzone w 90-95%. Jeszcze pewne osoby się wahają, inne namawiamy. Myślę, że to jest kwestia tygodnia, dwóch - mówił Adam Bielan w rozmowie z Łukaszem Jankowskim w „Popołudniu WNET”.
17:05
- To są dziennikarze, którzy mają duży staż w telewizji publicznej i wracają do telewizji, do zarządu. Mam nadzieję, że nadadzą taki bardziej dynamiczny charakter tej instytucji - mówił Adam Bielan w rozmowie z Łukaszem Jankowskim w „Popołudniu WNET”.
- To są dziennikarze z olbrzymim doświadczeniem. Zarówno pani redaktor Paczuska, która pracuje w programach informacyjnych od wielu, wielu lat, jak i pan Pałka, który odpowiadał za rozrywkę i za kwestie publicystyczne. Myślę, że bardzo mocne wzmocnienie zarządu - dodał Bielan.
17:11
Nitras:
Postulaty, które 20 lat uznalibyśmy za lewicowe, dzisiaj są normą. 20 lat temu nie zagłosowałbym za związkami partnerskimi, a dzisiaj bym zagłosował, z pełnym przekonaniem
„Mam dzisiaj 46 lat. Mój katalog, dekalog jest inny niż 20 lat temu. Polacy się zmieniają, więc centrum się zmienia. Postulaty, które 20 lat uznalibyśmy za lewicowe, dzisiaj są normą” - mówił w rozmowie z Agnieszką Burzyńska w „Fakt Opinie” Sławomir Nitras z PO - „20 lat temu nie zagłosowałbym za związkami partnerskimi, a dzisiaj bym zagłosował, z pełnym przekonaniem. Społeczeństwo się zmieniło, ja się zmieniło. Jeżeli mówimy o wolnościach, każdy ma prawo, żeby państwo zagwarantowało mu maksymalnie możliwość życia tak, jak on sobie to wyobraża”.
17:12
Nieoficjalnie:
Wieczorem wyjazdowe posiedzenie klubu PiS
Dziś wieczorem odbędzie się posiedzenie wyjazdowe klubu PiS - dowiaduje się 300POLITYKA. Ma dotyczyć strategii politycznej i większego zaangażowania w terenie parlamentarzystów PiS. Osoba z kierownictwa partii mówi nam, że PiS ma świadomość, że dwoma konwencjami z „piątką Kaczyńskiego” i deklaracją europejską wyprzedził w działaniach konkurentów, ale potrzebna jest większa dyscyplina i mobilizacja w terenie.
17:20
- Napluliście w twarz ofiarom. Ta konferencja to statystyczne podejście do ofiar. Bez serca, bez współczucia, bez refleksji. Na 382 sprawców 1,6 ofiary? To kłamstwo i manipulacja, wystarczy spojrzeć na wyroki sądowe. Jak wam nie wstyd? - napisała na Twitterze Joanna Scheuring-Wielgus odnosząc się do informacji przekazanych przez Konferencję Episkopatu Polski podczas dzisiejszej konferencji prasowej.
https://twitter.com/JoankaSW/status/1106222447680995328
17:42
- Jeśli chodzi o ogólną liczbę przypadków od pierwszego stycznia 1990 roku do połowy roku 2018, wszystkich przypadków wykorzystywania nieletnich było 382. W tym niecałe 52%, czyli 198 przypadków dotyczyło osób poniżej 15. roku życia, czyli tych przypadków ściganych też przez organy państwa. Natomiast 48% dotyczyło osób już po ukończeniu 15. roku życia, czyli 184 przypadki - poinformował ks. Wojciech Sadłoń podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Konferencję Episkopatu Polski.
- Każda z tych 345 ofiar do 15. roku życia i 280 powyżej 15. roku życia powinna w nas budzić przede wszystkim ból. Przede wszystkim w nas duchownych, także we mnie jako przełożonego, moich księży. Ból, wstyd, poczucie winy, że do takich sytuacji doszło - mówił w trakcie konferencji abp Wojciech Polak.
18:18
Piątkowe głosowania rozpoczną się o 10:00, a nie o 9:00, jak było planowane pierwotnie. Na 9:00 zostało bowiem przełożone I czytanie projektu zmian w Kodeksie pracy. Blok potrwa planowo 2,5 godziny.
19:56
Zalewska:
Jesteśmy w stałym kontakcie z CKE. Jesteśmy gotowi do przeprowadzenia egzaminów
- Oczywiście, zapewniam wszystkich rodziców, dlatego że minister edukacji nie przeprowadza egzaminów, tylko Centralna Komisja Egzamincyjna. Za organizację i przebieg odpowiedzialny jest dyrektor szkoły. Warunki stwarza m.in. samorząd. Informuję państwa, że jesteśmy w stałym kontakcie z CKE. Jesteśmy gotowi do przeprowadzenia egzaminów - stwierdziła Anna Zalewska w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w Polsat News.
20:01
Zalewska:
Kiedy okazało się, że wzrost gospodarczy jest wysoki, słusznie nauczyciele uznali, że chcą mieć większy udział we wzroście gospodarczym. Stąd przełomowa decyzja, że trzecia transza zostanie przeniesiona na wrzesień
- W 2017 roku nauczyciele byli pierwsza grupą, która otrzymał waloryzację. Przed piątką Morawieckiego, piątką Kaczyńskiego razem z premier Szydło zapowiedziałyśmy trzy kroki podwyżek. Proszę zauważyć, w 2018 roku była akceptacja, kiedy rozpoczęliśmy. Później, kiedy okazało się, że wzrost gospodarczy jest wysoki, słusznie nauczyciele uznali, że chcą mieć większy udział we wzroście gospodarczym. Stąd przełomowa decyzja, że trzecia transza zostanie przeniesiona na wrzesień - stwierdziła Anna Zalewska w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w Polsat News.
20:04
20:12
Budka:
KRS próbuje zalegalizować swoje niekonstytucyjne istnienie w niekonstytucyjnym trybunale
20:29
- Oczywiście jest ten zgrzyt. Tylko tu chcę powiedzieć jest ten zgrzyt, czyli nieuzasadniony w ogóle, niedopuszczalne oskarżenie Polski o kwestie takiego wrodzonego antysemityzmu przez pana pełniącego obowiązki ministra spraw zagranicznych Katza, wcześniej niejednoznaczna wypowiedź premiera Netanjahu w muzeum Polin w Warszawie. Tam jest kampania wyborcza, ona się zakończy w kwietniu. Myślę, że to jest też ten element, który nie sprzyja teraz rozwiązaniu spraw. Ale chcę powiedzieć jedną ważną rzecz. Opinia publiczna jest po stronie Polski. Wiele wpływowych środowisk żydowskich wydało oświadczenia popierające stanowisko Polski, wyrażające zdziwienie z reakcji Izraela. Także dyplomaci amerykańscy. Teksty na temat naszych relacji polsko-żydowskich podczas II wojny światowej są bardzo wyważone, w porównaniu z tym co było rok temu. Innymi słowy jesteśmy zadowoleni z tego dyskursu - mówił Jacek Czaputowicz w rozmowie z Danutą Holecką w programie „Gość Wiadomości”.
20:37
-- LIVEBLOG 300POLITYKI:
Budka: KRS próbuje zalegalizować swoje niekonstytucyjne istnienie w niekonstytucyjnym trybunale
Budka o konferencji biskupów: Każde z przestępstw powinno zostać osądzone i powinna działać prokuratura
Zalewska: Kiedy okazało się, że wzrost gospodarczy jest wysoki, słusznie nauczyciele uznali, że chcą mieć większy udział we wzroście gospodarczym. Stąd przełomowa decyzja, że trzecia transza zostanie przeniesiona na wrzesień
Zalewska: Jesteśmy w stałym kontakcie z CKE. Jesteśmy gotowi do przeprowadzenia egzaminów
Jutrzejsze głosowania w Sejmie przesunięte na 10:00
Abp Polak: Każda z ofiar powinna w nas budzić ból, wstyd, poczucie winy
Scheuring-Wielgus do Konferencji Episkopatu Polski: Napluliście w twarz ofiarom. Kłamstwo i manipulacja
Nitras: Postulaty, które 20 lat uznalibyśmy za lewicowe, dzisiaj są normą. 20 lat temu nie zagłosowałbym za związkami partnerskimi, a dzisiaj bym zagłosował, z pełnym przekonaniem
Bielan o nowych członkach zarządu TVP: Mam nadzieję, że nadadzą taki bardziej dynamiczny charakter tej instytucji
Bielan: Listy do PE stworzone w 90-95%. Jeszcze pewne osoby się wahają, inne namawiamy. Myślę, że to jest kwestia tygodnia, dwóch
Bielan o publikacji GW ws. Fortu Trump: Prawie nic, co ukazało się dzisiaj w Gazecie Wyborczej nie jest prawdziwe
https://300polityka.pl/live/2019/03/14/
*****
WYDARZENIA POLSATU -- POLSCY BISKUPI PRZEDSTAWILI RAPORT NT. WYKORZYSTYWANIA SEKSUALNEGO NIELETNICH PRZEZ DUCHOWNYCH. -- TO KOLEJNE W OSTATNICH LATACH SPOTKANIE POLSKICH BISKUPÓW DOT. PROBLEMU PEDOFILII W KOŚCIELE, ALE PIERWSZY RAZ MOGLI ROZMAWIAĆ, OPIERAJĄC SIĘ O KONKRETNE LICZBY - Piotr Michalak. -- CHOĆ SAMI BISKUPI MÓWIĄ, ŻE NIE CHCĄ BY BYŁA TO TYLKO STATYSTYKA - Michalak. -- PUBLIKACJA DOKUMENTU TO ODPOWIEDŹ EPISKOPATU NA OBRADY ZWOŁANEGO PRZEZ PAPIEŻA FRANCISZKA WATYKAŃSKIEGO SZCZYTU POŚWIĘCONEGO PROBLEMOWI PEDOFILII W KOŚCIELE - Michalak dalej. -- DOROCZNE EXPOSE SZEFA MSZ. -- EXPOSE PRZYCIĄGNĘŁO UWAGĘ NIE TYLKO NAJWAŻNIEJSZYCH OSÓB W PAŃSTWIE, ALE RÓWNIEŻ PRZEDSTAWICIELI INNYCH KRAJÓW - Wojciech Dąbrowski. -- FRAGMENTY EXPOSE. -- MINISTER ZNALAZŁ CZAS NAWET NA LOKALNY AKCENT, JEDNAK TO NIE SZOPKI, A RELACJE Z USA INTERESOWAŁY OPOZYCJĘ - Dąbrowski dalej. -- CZAPUTOWICZ MÓWIŁ O PROWADZONYCH Z AMERYKANAMI NEGOCJACJACH WS. ZWIĘKSZENIA AMERYKAŃSKIEJ OBECNOŚCI WOJSKOWEJ W POLSCE - Dąbrowski: Nie użył jednak określenia Fort Trump. -- WĄTPLIWOŚCI WOKÓŁ ZATRUDNIENIA BYŁEGO RZECZNIKA RZĄDU W PGNIG. -- CHODZI O TO, ŻE RAFAŁ BOCHENEK JEST JEDNOCZEŚNIE PRZEWODNICZĄCYM SEJMIKU MAŁOPOLSKIEGO I SZEFEM DEPARTAMENTU W DUŻEJ SPÓŁCE, A SAM JAROSŁAW KACZYŃSKI WIDZIAŁ W TAKICH PRAKTYKACH PROBLEM - Dorota Gawryluk. -- PO KRYZYSIE ZWIĄZANYM Z NAGRODAMI W RZĄDZIE BEATY SZYDŁO, PREZES PIS MÓWIŁ ŻE PARTIA NIE BĘDZIE W WYBORACH POPIERAĆ TYCH SAMORZĄDOWCÓW, KTÓRZY DORABIAJĄ W SPÓŁKACH SKARBU PAŃSTWA - Grzegorz Kępka: Potem doprecyzowano, że dochody kandydata nie mogą przekraczać 15 tys. zł miesięcznie. -- RAFAŁ BOCHENEK SAMORZĄDOWCEM ZOSTAŁ, ZANIM TRAFIŁ DO PGNIG - Kępka dalej: Według dziennika “Fakt”, na stanowisko dyrektora marketingu zarabia od 20 do 30 tys. miesięcznie. PGNiG odmówiło informacji na ten temat. -- BOCHENEK KANDYDOWAŁ Z LIST PIS-U - Kępka. -- BOCHENEK NIE ODPOWIEDZIAŁ NA PROŚBĘ O KOMENTARZ W SPRAWIE SWEJ NOWEJ PRACY - Kępka dalej. -- PEŁNOMOCNICY GERALDA BIRGFELLNERA ZAPOWIEDZIELI ZAŻALENIE NA PRZEWLEKŁOŚĆ DZIAŁAŃ PROKURATURY. -- WYDAWCA “WPROST” I” DO RZECZY” ZATRZYMANY PRZEZ CBA. ***** FAKTY TVN -- JEŚLI KTOŚ CZEKAŁ NA SŁOWO PRZEPRASZAM, TO MOŻE SIĘ CZUĆ ROZCZAROWANY - w zapowiedzi. -- DO HISTORII PRZEJDĄ TE SŁOWA - Krzysztof Skórzyński: Myśmy przyzwyczaili się do tego hasła ukutego ideologicznie, mianowicie "pedofilia w Kościele". To hasło, dość zręcznie dobrane, miało w sumie z jednej strony wskazać na problem, który istnieje, a z drugiej zaś strony poderwać autorytet Kościoła - słowa abp. Gądeckiego. -- W NAJLEPSZYM PRZYPADKU DWÓCH NAJWAŻNIEJSZYCH BISKUPÓW RELATYWIZOWAŁO PROBLEMY KOŚCIOŁA - Skórzyński: Połowa z obecnych na konferencji prasowej biskupów przez prawie dwie godziny starała się w najlepszym wypadku relatywizować problem pedofilii w Kościele. A co ważniejsze - robili to dwaj najważniejsi biskupi - szef i wiceszef Episkopatu. -- GARŚCIĄ DANYCH STATYSTYCZNYCH TRUDNO BĘDZIE PRZYKRYĆ TE SŁOWA - Skórzyński. -- PRYMAS POLSKI W ODRÓŻNIENIU OD BISKUPÓW MÓWIŁ O KRZYWDZIE OFIAR - Skórzyński: Dane zostały zebrane głównie dzięki uporowi księdza Adama Żaka i prymasa Wojciecha Polaka. Obaj od kilku lat zajmują się problemem pedofilii w Kościele. Oni - inaczej niż przewodniczący i wiceprzewodniczący KEP - nie mówili o ataku na Kościół, a o tragedii ofiar. -- W Kościele powstało, niezależne od Episkopatu, działające w Krakowie Centrum Ochrony Dziecka. Za pilnowanie zaś, by pedofilia w Lościele nie była zamiatana pod dywan, ma odpowiadać prymas Polak. On uchodzi w Episkopacie - w tej sprawie - za radykała, który nie dzieli włosa na czworo i nie mówi, że mówienie o "pedofilii w Kościele" to atak na Kościół - Skórzyński. -- OFIARY MOGŁY CZEKAĆ NA SŁOWA PRZEPRASZAM I CZEKAĆ BĘDĄ NADAL - Skórzyński. -- POLAK UCHODZI ZA RADYKAŁA I NIE MÓWI O PEDOFILII JAKO ATAKU NA KOŚCIÓŁ - Skórzyński. -- PROKURATURA NIE SPIESZY SIĘ WS ŚLEDZTWA - w zapowiedzi. -- TABLICA TO SPOSÓB OPOZYCJI NA PRZYPOMINANIE POLITYKOM PIS O SPRAWIE, O KTÓREJ NAJCHĘTNIEJ BY ZAPOMNIELI - Arleta Zalewska. -- ZDANIEM PEŁNOMOCNIKÓW PROKURATURA PYTA CIĄGLE O TO SAMO - Zalewska. -- NIE WSPOMNIAŁ O ZASŁUGACH POPRZEDNIKÓW - bez materiału o expose MSZ. -- KARIERA BOCHENKA PRZYPOMINA TĘ Z CZASÓW PO ALE TAMTA ZAKOŃCZYŁA SIĘ DYMISJĄ - w zapowiedzi: Kilka lat temu był początkującym prezenterem pogody, później konferansjerem na konwencji PiS-u, a teraz jest dyrektorem w wielkiej państwowej spółce. Zawrotna kariera Rafała Bochenka trochę przypomina inną - z czasów Platformy. Tamta pod presją PiS-u skończyła się dymisją. -- PIS TO POSADY I SPÓŁKI - Jakub Stefaniak. -- NIE WGŁĘBIAŁEM SIĘ W TEN TEMAT - Sasin. -- POZBAWIĆ ICH WŁADZY I WYRZUCIĆ TYCH MISIEWICZÓW - Lubnauer. -- JK O TYM, ŻE DO POLITYKI NIE IDZIE SIĘ DLA PIENIĘDZY. -- ZAKAZY PREZESA JAK ROZUMIEMY OBOWIĄZYWAŁY TYLKO PRZED WYBORAMI - Knapik. -- NIE JEST CZŁONKIEM PIS - Mazurek. -- KNAPIK O OSTACHOWICZU W ORLENIE. -- CZYŻBY KEMPA I SZYDŁO USTAWIAŁY WSPÓŁPRACOWNIKÓW PRZED WYJAZDEM DO BRUKSELI ALE ODPOWIEDZI NIE SŁYSZYMY - Knapik. -- NIKOMU GAZETA O TYM JAK ROZPOZNAĆ ŻYDA NIE PRZESZKADZAŁA AŻ DO INTERWENCJI KAMIŃSKIEGO - w zapowiedzi. -- SŁOWA Z NAJGORSZYCH POGROMOWYCH CZASÓW - Paweł Śpiewak. -- NIE JEST PROBLEMEM ŻE TO JEST W SEJMIE, TYLKO, ŻE TO W OGÓLE JEST, BO TO PRZESTĘPSTWO - Sławomir Nitras. -- CZEKAM NA DZIAŁANIA PROKURATURY - Michał Kamiński. -- PREMIER PRZEKONYWAŁ, ŻE ŻEBY DOJECHAĆ Z BŁONIA TRZEBA WSTAĆ O PIĄTEJ - w zapowiedzi. -- PREMIER NAKREŚLIŁ INNY PLAN PODRÓŻY NIŻ MIESZKAŃCY - Maciej Mazur o tym, że można w pół godziny dojechać pociągiem. ***** WIADOMOŚCI TVP -- MINISTER SPRAW ZAGRANICZNYCH WYGŁOSIŁ W SEJMIE SWOJE TZW. EXPOSE. -- SILNA OBECNOŚĆ W UE I BEZPIECZEŃSTWO TO PRIORYTETY POLSKIEJ POLITYKI ZAGRANICZNEJ - Maksymilian Maszenda. -- 1 MAJA W WARSZAWIE SPOTKANIE LIDERÓW WSZYSTKICH 13 PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, KTÓRE WESZŁY DO UE OD 2004 ROKU - Maszenda. -- CZAPUTOWICZ MÓWIŁ RÓWNIEŻ O CORAZ BARDZIEJ REALNEJ MOŻLIWOŚCI DOŁĄCZENIA DO G20 - Maszenda. -- PRZEDSTAWICIEL PO-KO PRZEKONYWAŁ, ŻE POLSKA ZNALAZŁA SIĘ NA MARGINESIE POLITYKI MIĘDZYNARODOWEJ - Maszenda. -- POLITYKĘ ZAGRANICZNĄ SKRYTYKOWAŁ RÓWNIEŻ KUKIZ’15 - Maszenda. -- POZYTYWNIE EXPOSE OCENIŁ PREZYDENT I APELOWAŁ O KONSTRUKTYWNĄ DEBATĘ - Maszenda. -- DODATKOWE 650 MLN NA POPRAWĘ DOSTĘPNOŚCI DO ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH I WZROST FINANSOWANIA SZPITALI - zapowiedź. -- CZĘŚĆ USTAW Z PIĄTKI KACZYŃSKIEGO TRAFI POD OBRADY SEJMU NA POCZĄTKU KWIETNIA - Marcin Szypszak. -- SONDAŻ DLA RP: PiS 40%, KE 38%, Wiosna 7%, Kukiz’15 5%. -- 5 BYŁYCH PREMIERÓW NA LISTACH KOALICJI EUROPEJSKIEJ. DOKŁADNY KSZTAŁT LIST POZNAMY JUTRO - zapowiedź: Cały czas trwają polityczne targi o miejsca na listach i program. -- PRZYPOMNIENIE WYPOWIEDZI CIMOSZEWICZA Z POWODZI 1997 ROKU. -- CIMOSZEWICZ MA NIEDEMOKRATYCZNY RODOWÓD - Konrad Wąż. -- POLACY PAMIĘTAJĄ LEWANDOWSKIEGO JAKO BLISKIEGO WSPÓŁPRACOWNIKA BALCEROWICZA I ZWOLENNIKA WIELKIEJ PRYWATYZACJI - Wąż. -- NADAL NIE WIADOMO, Z KTÓREGO MIEJSCA I W JAKIM OKRĘGU WYSTARTUJE EWA KOPACZ - Wąż. -- WŚRÓD LUDOWCÓW OBAWY BUDZI POLITYKA, KTÓRA MOŻE PROWADZIĆ WPROST DO PROMOCJI ZWIĄZKÓW SEKSUALNYCH - Wąż. -- KOALICJA EUROPEJSKA SŁABNIE. ODESZŁA OD NIEJ JOANNA SCHEURING-WIELGUS - Wąż. -- NARASTA SPRZECIW WOBEC DEKLARACJI LGBT+. -- POLSCY BISKUPI MÓWIĄ KARCIE LGBT+ GŁOŚNE “NIE” - Maciej Sawicki: Stanowczy sprzeciw wyrażają także przedstawiciele kościołów protestanckich.Dzisiaj przekroczony został pewien rubikon
- Trzaskowski z radą dla koalicyjnych partii pod progiem wyborczym
news
Odtworzenie urzędu cenzorskiego
- Bosak o rządowym projekcie wdrażającym DSA
Gorący temat
news
Gorący temat
Czy rząd naprawdę biernie patrzy na likwidację miejsc pracy?
- Morawiecki
Gorący temat
Sprytna próba przyspieszenia rotacji
- Żukowska chce by Czarzasty prowadził głosowania, a Hołownia wyszedł przed Sejm
Gorący temat
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.