Relacja Live

21.05.2015

00:04

PBK spotka się ze sportowcami. Wieczorem debata w TVN
PBK spotka się ze sportowcami O 9:00 w warszawskiej restauracji Champions Bronisław Komorowski spotka się ze sportowcami. To jedyne zaplanowane wydarzenie. Wieczorem prezydent weźmie udział w prezydenckiej debacie TVN.

00:00

PEK w czwartek na Śląsku
PEK w czwartek na Śląsku O 11:00 Ewa Kopacz weźmie udział w uroczystości 70-lecia Politechniki Śląskiej w Centrum Edukacyjno-Kongresowym PŚ w Gliwicach. Przewidziano wystąpienie PEK. O 12:45 premier spotka się z przedstawicielami śląskich Uniwersytetów Trzeciego Wieku w Gliwickiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości. Także tu przewidziano wystąpienie premier.

00:05

O 10:00 prezentacja nowego spotu Dudy. Wieczorem debata w TVN
O 13:00 prezentacja nowego spotu Dudy. Wieczorem debata w TVN W siedzibie PiS na Nowogrodzkiej Beata Szydło i Marcin Mastalerek o 13:00 zaprezentują nowy wyborczy spot Andrzeja Dudy. To jedyne zaplanowane wydarzenie. Wieczorem kandydat PiS weźmie udział w prezydenckiej debacie TVN.

02:19

Guział:

Zagłosuję na Dudę
Guział: Zagłosuję na Dudę Andrzej Duda na ostatnim etapie kampanii dostał poparcie Piotra Guziała. Warszawski polityk - który przed I turą poparł Kukiza - opublikował na swoim FB film, w którym mówi, że "Jestem lewicowym patriotą, który w pierwszej turze zagłosował na Prezydent Kukiz. Chcę być konsekwentny jeśli chodzi o zmianę, dlatego w drugie turze oddam głos na Andrzej Duda". //
W najbliższą niedzielę nie bądźmy obojętni! Proszę tych z Was, którzy pokazali czerwoną kartkę politykom nie głosując,... Posted by Piotr Guział on Wednesday, 20 May 2015

07:15

Tak wygląda studio, w którym odbędzie się debata
Tak wygląda studio, w którym odbędzie się debata Studio jest cały czas przygotowywane. Zdjęcie wrzucił na FB Jarosław Kuźniar.  

08:01

Tyszkiewicz:

Opublikujemy całość korespondencji z Kukizem. Chciał happeningu politycznego
Robert Tyszkiewicz: Opublikujemy całość korespondencji z Kukizem. Chciał happeningu politycznego Jak mówił szef sztabu Bronisława Komorowskiego w rozmowie z Kamilą Biedrzycką-Osicą w TVP Info:
Opublikujemy na naszych stronach internetowych całość korespondencji między naszymi sztabami. Warto, by opinia publiczna wiedziała, że we wtorek wieczorem zgłosiliśmy gotowość do wzięcia udziału w debacie. Wczoraj otrzymaliśmy odpowiedź kuriozalną, że do 18. mamy przyjąć propozycje formuły, w której było wiele nieścisłości, że mamy przyjąć koncepcję nieprzygotowaną, chaotyczną (...). Pierwszą oficjalną odpowiedzią naszego sztabu był nasz przedwczorajszy list i zaproszenie do ustalenia uzgodnień (...).
Tyszkiewicz dał do zrozumienia, że Kukiz wcale nie chciał debaty.
 Debata się w końcu nie odbędzie (...). Paweł Kukiz chciał przeprowadzić happening polityczny, nie debatę.

08:20

Nałęcz:

PBK jest otwarty na debatę Kukiza. Oczekujemy spotkania
Nałęcz: PBK jest otwarty na debatę Kukiza. Oczekujemy spotkania Jak mówił Tomasz Nałęcz w RMF:
"Oczekujemy spotkania, PBK jest otwarty na tę debatę. Nie można prezydenckiej debaty w 40-milionowym kraju ustalać wpisami na FB. PBK świetnie czuje się w debatach, wygrał pierwszą, jest człowiekiem walki. Im więcej takich spotkań, tym dla prezydenta lepiej”
Prezydencki doradca powiedział też, że z Kukizem nie prowadzono żadnych rozmów, dlatego "nie można zerwać czegoś, czego nie było”:
"PBK wydał dyspozycję sztabowcom, żeby uzgodnić zasady debaty, bo trudno brać udział w debacie, kiedy nie ma uzgodnionych zasad (…) Nie było żadnego spotkania na ten temat. Wszystko, co wiemy, to informacje Kukiza umieszczane na Facebooku i Twitterze”

08:42

Wieczory wyborcze na głównych antenach TVN, Polsatu i TVP
Wieczory wyborcze na głównych antenach TVN, Polsatu i TVP Jak podają WirtualneMedia, wszystkie trzy największe telewizje - TVN, Polsat i TVP - zdecydowały się na pokazanie niektórych części wieczoru wyborczego na głównych antenach. W przypadku TVN, program na głównej antenie będzie emitowany między 20:58 a 21:55. Gospodynią będzie Justyna Pochanke, a program poprowadzą też Bogdan Rymanowski, Monika Olejnik i Jarosław Kuźniar. Z kolei wyniki exit-poll Ipsos przedstawi Marcin Żebrowski. Wieczór wyborczy Polsatu na głównej antenie będzie nadany 10 minut, między 20:55 a 21:05 - w przerwie finału "Tylko muzyki". Wieczór poprowadzą Jarosław Gugała i Dorota Gawryluk, a wyniki exit-poll przedstawi Michał Stela. Wieczór wyborczy w TVP poprowadzą Beata Tadla i Piotr Kraśko, a wyniki exit-poll przedstawi Micha Adamczyk. Program na antenie TVP1 będzie nadawany od 20:55 do 21:55.

08:51

Protasiewicz:

Kukizowi chodzi o kontynuowanie swojej kampanii, argumentacją przypomina Leppera
Protasiewicz: Kukizowi chodzi o kontynuowanie swojej kampanii, argumentacją przypomina Leppera Europoseł Platformy mówił w rozmowie z Bartoszem Kurkiem w Polsat News o Pawle Kukizie i jego propozycji debaty. Dla Jacka Protasiewicza działania artysty to tylko gra na siebie.
"Mam wrażenie, że Pawłowi Kukizowi chodzi bardziej o kontynuację kampanii wyborczej - bardzo dla niego udanej - i zwrócenie po raz kolejny reflektorów na siebie. Z całym szacunkiem, ale dziś Polacy dokonują realnego wyboru między Bronisławem Komorowskim a Andrzejem Dudą. Paweł Kukiz swoją argumentację wygłosił. Ja się z tym, co mówił o Polsce, radykalnie nie zgadzam. Przypomina mi to - w innych słowach - argumentację Andrzeja Leppera. Nie zgadzam się z nią i mam do tego prawo"

09:04

Senat wyraził zgodę. Referendum ws. JOW-ów 6 września
Senat wyraził zgodę. Referendum ws. JOW-ów 6 września "Za" głosowało 57 senatorów. Nikt nie głosował przeciw, ani nie wstrzymał się od głosu. Więcej - tu

09:04

Senat wyraził zgodę. Referendum ws. JOW-ów 6 września

Senat wyraził zgodę na zarządzenie przez prezydenta ogólnopolskiego referendum.

"Za" głosowało 57 senatorów. Nikt nie głosował przeciw, ani nie wstrzymał się od głosu.

6 września Polacy odpowiedzą na pytania, czy opowiadają się:

za wprowadzeniem jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu;
za utrzymaniem dotychczasowego sposobu finansowania partii politycznych z budżetu państwa;
za wprowadzeniem zasady ogólnej rozstrzygania wątpliwości co do wykładni przepisów prawa podatkowego na korzyść podatnika

Na 300POLITYCE dokładna treść postanowienia PBK.

Fot. Senat


09:12

Mastalerek:

Jacek Kurski nie ma nic wspólnego z Andrzejem Dudą
Mastalerek: Jacek Kurski nie ma nic wspólnego z Andrzejem Dudą Rzecznik PiS mówił w Polsat News o propozycji Pawła Kukiza ws. debaty, a także o przygotowaniach do dzisiejszej debaty - w TVN, TVN24 i TVN24BiŚ.
"Od sztabu Pawła Kukiza dowiedzieliśmy się, że sztab Bronisława Komorowskiego chciał przed debatą otrzymać pytania. Andrzej Duda od razu napisał na Twitterze, kiedy tylko pojawiła się propozycja debaty ze strony Pawła Kukiza, że wchodzi w to i nie stawia warunków. Wczoraj dowiedzieliśmy się, że sztab Komorowskiego debaty nie chce. Dla nas sprawa jest zamknięta"
Marcin Mastalerek przyznał, że Jacek Kurski nie ma wpływu na kampanię Dudy i jego przygotowania do debaty.
"Andrzej Duda będzie taki jak zawsze, będzie naturalny. [Na pytanie, kto trenuje Dudę]. Pana ministra “wytrenowało” 250 spotkań w powiatach, a także jego cała kariera. Andrzej zawsze sam się przygotowuje do debat i wystąpień. (...) Jacek Kurski nie jest członkiem sztabu i nie ma nic wspólnego z panem ministrem Andrzejem Dudą"

09:20

PBK w barze Champions wystąpi na ringu
PBK w barze Champions wystąpi na ringu Właśnie trwa spotkanie Bronisława Komorowskiego ze sportowcami.

09:23

Senator PiS za referendum, pozostali nie przyszli. 9 senatorów PO nie głosowało
Senator PiS za referendum, pozostali nie przyszli. 9 senatorów PO nie głosowało 52 senatorów PO zagłosowało "za" prezydenckim wnioskiem o referendum. 9 senatorów Platformy nie wzięło udziału w tym głosowaniu, m.in. Jan Rulewski. Senatorowie PiS w ogóle nie pojawili się na głosowaniu. Wyjątek to Mieczysław Gil, który głosował "za". Z koła senatorów niezależnych, Marek Borowski i Jarosław Obremski głosowali "za", a Włodzimierz Cimoszewicz i Kazimierz Kutz nie głosowali. Kazimierz Jaworski - jedyny senator Zjednoczonej Prawicy - także nie wziął udziału w tym głosowaniu. 2 senatorów PSL głosowało "za".

10:06

Saleta na spotkaniu PBK ze sportowcami wręcza prezydentowi rękawice: "Niech pan znokautuje IV RP"
Bronisław Komorowski w restauracji Champions w Hotelu Mariott podziękował mistrzom sportu za poparcie. Prezydent spotkał się ze sportowcami. Wśród nich m.in. Andrzej Supron, Przemysław Saleta, Otylia Jędrzejczak.
Dziękuję za poparcie mistrzów sportu. Tych, którzy zwyciężali we własnym imieniu, ale także w imieniu nas wszystkich, Polaków. Dziękuje za poparcie, za którym stoją wasze zwycięstwa, wasze niezwykłe drogi życiowe. Serdecznie dziękuję za życzenia sukcesu, wygramy, bo ja zawsze również walczyłem o wolność, zawsze Polsce służyłem. Dlatego dzisiaj poparcie dla mnie mistrzów sportu jest czymś niesłychanie ważnym, jest czymś, co dodaje sił, wiary i optymizmu. Przekonania, że wygramy.
Przemysław Saleta mówił:
Będę głosował na Bronisława Komorowskiego, bo nie chcę, żeby moje państwo spiskowało przeciwko obywatelom. Wręczam panu prezydentowi rękawice, które, mam nadzieję, pomogą mu znokautować IV RP.
 

10:08

Byli szefowie MSZ w liście otwartym piszą o awanturnictwie za rządów PiS i popierają PBK
Byli szefowie MSZ w liście otwartym piszą o awanturnictwie za rządów PiS i popierają PBK Uderzenie w PiS i poparcie Bronisława Komorowskiego - tak w skrócie można opisać inicjatywę Radosława Sikorskiego. W liście otwartym byli szefowie MSZ piszą:
"Awanturnictwo, kompleksy i konflikty powodują alienację i stawiają nas na przegranej pozycji, czego Polska doświadczyła w latach 2005-2007. Pamiętajmy o tym w obliczu zagrożenia, które nadciągnęło ze wschodu. Polityka zagraniczna musi być przewidywalna i wiarygodna - bez tego nigdy nie przyniesie efektów"
List podpisali: Radosław Sikorski, Włodzimierz Cimoszewicz, Andrzej Olechowski, Dariusz Rosati oraz Adam Daniel Rotfeld. Byli szefowie polskiej dyplomacji praktycznie wprost zachęcają do głosowania na PBK:
"Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej jest fundamentem polityki zagranicznej. Prezydent Bronisław Komorowski gwarantuje Polsce wiarygodność i skuteczność na arenie międzynarodowej. Polska zasługuje, żeby kierowali nią politycy odpowiedzialni, pozbawieni lęków i kompleksów - a tym samym skuteczni"

10:36

Mastalerek:

Poparcie Sikorskiego to będzie gamechanger
Mastalerek: Poparcie Sikorskiego to będzie gamechanger Na konferencji prasowej Marcin Mastalerek, rzecznik PiS został zapytany o poparcie udzielone PBK przez Sikorskiego i ministrów SZ. Jak odpowiedział Mastalerek:
"Poparcie Sikorskiego to będzie gamechanger tej kampanii"
Jak dodał:
"List podpisał marszałek z PO, to są politycy PO, Cimoszewicz był popierany przez PO"
Na konferencji była obecna też Beata Szydło i eurodeputowany Janusz Wojciechowski.

10:45

TEMATY PORANKA: Nałęcz: Debaty nie ustala się na Facebooku, Mastalerek: PO przegłosowałaby nawet to, że jestem Banderasem

#DEBATA #KAMPANIA

-- MARCIN MASTALEREK W POLSAT NEWS O DEBACIE KUKIZA: Od sztabu Pawła Kukiza dowiedzieliśmy się, że sztab Bronisława Komorowskiego chciał przed debatą otrzymać pytania. Andrzej Duda od razu napisał na Twitterze, kiedy tylko pojawiła się propozycja debaty ze strony Pawła Kukiza, że wchodzi w to i nie stawia warunków. Wczoraj dowiedzieliśmy się, że sztab Komorowskiego debaty nie chce. Dla nas sprawa jest zamknięta. -- O DZISIEJSZEJ DEBACIE: Andrzej Duda będzie taki jak zawsze, będzie naturalny. [Na pytanie, kto trenuje Dudę]. Pana ministra “wytrenowało” 250 spotkań w powiatach, a także jego cała kariera. Andrzej zawsze sam się przygotowuje do debat i wystąpień. (...). Jacek Kurski nie jest członkiem sztabu i nie ma nic wspólnego z panem ministrem Andrzejem Dudą. -- JOACHIM BRUDZIŃSKI W JNJ TVN24 O POPRZEDNIEJ DEBACIE: Polacy zobaczyli wyważonego, kulturalnego, szanującego swoje słowo i swój podpis Andrzeja Dudę, a z drugiej strony - dziwnie pobudzonego, niekulturalnego, nie trzymającego się zasad Bronisława Komorowskiego. -- O PRZYGOTOWANIACH DO DZISIEJSZEJ DEBATY: Z Andrzejem nie pracuje żaden mistrz, bioenergoterapeuta. Nie chodzi też do wróżki. Nad Andrzejem Dudą pracuje przede wszystkim sam Andrzej Duda. -- ROBERT TYSZKIEWICZ O DEBACIE ZAPROPONOWANEJ PRZEZ KUKIZA: Opublikujemy całość korespondencji między naszymi sztabami. Warto, by opinia publiczna wiedziała, że we wtorek wieczorem zgłosiliśmy gotowość. Wczoraj otrzymaliśmy odpowiedź kuriozalną, że do 18. mamy przyjąć propozycje formuły, w której było wiele nieścisłości, że mamy przyjąć koncepcję nieprzygotowaną, chaotyczną (...). Pierwszą oficjalną odpowiedzią naszego sztabu był nasz przedwczorajszy list i zaproszenie do ustalenia uzgodnień. Debata się w końcu nie odbędzie (...). Paweł Kukiz chciał przeprowadzić happening polityczny, nie debatę. -- TOMASZ NAŁĘCZ W KONTRWYWIADZIE RMF: Prezydent wydał dyspozycję sztabowcom, żeby uzgodnić zasady tej debaty - bo trudno brać udział w debacie, gdzie nie ma uzgodnionych zasad... Najlepszą odpowiedzią jest, że nie było żadnego spotkania na ten temat. Wszystko, co o tej debacie wiemy, to informacje pana Kukiza zamieszczane na Facebooku i na Twitterze. Oczekujemy spotkania w tej sprawie. Prezydent jest otwarty na tą debatę. Nie można prezydenckiej debaty w 40-milionowym kraju ustalać wpisami na Facebooku. -- NAŁĘCZ DALEJ: Prezydent się świetnie czuje w debatach, jest człowiekiem walki. Im więcej takich spotkań, tym dla prezydenta lepiej. -- JACEK PROTASIEWICZ W POLSAT NEWS: Mam wrażenie, że Pawłowi Kukizowi chodzi bardziej o kontynuację kampanii wyborczej - bardzo dla niego udanej - i zwrócenie po raz kolejny reflektorów na siebie. Z całym szacunkiem, ale dziś Polacy dokonują realnego wyboru między Bronisławem Komorowskim a Andrzejem Dudą. Paweł Kukiz swoją argumentację wygłosił. Ja się z tym, co mówił o Polsce, radykalnie nie zgadzam. Przypomina mi to - w innych słowach - argumentację Andrzeja Leppera. Nie zgadzam się z nią i mam do tego prawo. -- WŁODZIMIERZ CIMOSZEWICZ O ANDRZEJU DUDZIE: Nie wiemy, kim jest Duda. On odgrywa pewną rolę. Mówi to, co sztab podpowiada, żeby mówił. A nie to, co myśli. To, że był podsekretarzem stanu w kancelarii prezydenta, niewiele mówi. To był urzędnik, a nie minister, szef resortu. Ja zajmuję się polityką 26 lat. Gdyby ktoś zapytał mnie pół roku temu, czym zajmuje się pan Duda, to bym nie wiedział. Więc nie sądzę, żeby odbił się wcześniej w świadomości społecznej. -- TOMASZ NAŁĘCZ O WYBORZE LUDZI LEWICY: Mając do wyboru wiceministra sprawiedliwości z czasów kiedy zginęła Barbara Blida, mając do wyboru jedną z twarzy IV RP i Bronisława Komorowskiego, w odruchu samoobrony wybiorą Bronisława Komorowskiego.

#PROPOZYCJA PBK WS. EMERYTUR #REFERENDUM

-- ROBERT TYSZKIEWICZ W TVP INFO O PROPOZYCJI WS. EMERYTUR: Od początku reformy emerytalnej, już w momencie podpisywania, mówił o tym, że ta reforma powinna być maksymalnie elastyczna. Od wielu miesięcy mówi o tym, że staż pracy powinien być kryterium. To też nic nowego w jego stanowisku politycznym. Warto, by staż pracy był istotnym kryterium przechodzenia ludzi na emeryturę (...). Jeśli widziałem reakcję pana ministra Kosiniaka-Kamysza, to nie miałem wrażenia, żeby rząd nic o tym nie wiedział. -- JACEK PROTASIEWICZ W POLSAT NEWS O EMERYTURACH: To nie jest cofnięcie reformy emerytalnej, to nie ma być obniżenie wieku emerytalnego, to jest korekta (...). Dwa lata temu sytuacja finansów publicznych była dużo gorsza. Można wprowadzać korekty do systemu finansowego, również związanego z systemem emerytalnym. Kiedyś takiego ryzyka podjąć nie mogliśmy. Dwa tygodnie temu została z Polski zdjęta procedura nadmiernego deficytu. -- TOMASZ NAŁĘCZ NA UWAGĘ KONRADA PIASECKIEGO, IŻ PROPOZYCJA PBK WS. EMERYTUR JEST NIEPRZEMYŚLANA I SZKODLIWA: Ale to jest mniej więcej porachowane. Nie jestem ekonomistą. -- NAŁĘCZ DO PIASECKIEGO: Panie redaktorze, nie prezydent uchwala ustawy. To jest punkt wyjściowy prezydenta. To będzie w Sejmie. Jeśli będą racjonalne argumenty za innym wiekiem, lekko mniejszym czy lekko wyższym, ja tego nie przesądzam, to przecież prezydent tą propozycją mówi tak: prezydent jest za debatą w tej sprawie - czy przejście na emeryturę ma zależeć tylko od wieku, czy też od okresu składkowego i czasu pracy? -- O KONTAKTACH PBK Z EWĄ KOPACZ: Tego nie wiem, przecież nie uczestniczę w rozmowach prezydenta z panią premier, ale wiem jedno, że na pewno nie ma działań prezydenta, które by nie były... znaczy, o których prezydent by nie informował pani premier. -- MARCIN MASTALEREK W POLSAT NEWS O GŁOSOWANIU W SENACIE WS. REFERENDUM: PO może wszystko przegłosować, bo ma większość w Senacie. Nawet to, że jestem brunetem z długimi włosami podobnym do Antonio Banderasa i siedzę tutaj z gitarą. Mogą przegłosować niekonstytucyjne referendum. Niektórzy konstytucjonaliści wskazują nawet, że jeśli to przejdzie [propozycja PBK w Senacie], to Bronisław Komorowski może stanąć nawet przed Trybunałem Stanu. -- ADAM HOFMAN W POLITYCE PRZY KAWIE O PROPOZYCJI PREZYDENTA WS. EMERYTUR: Totalna ściema wyborcza. Nie trzeba być wielkim mózgiem marketingu politycznego żeby zauważyć, że ten pomysł jest czysto wyborczy. -- REPLIKA JAKUBA RUTNICKIEGO W POLITYCE PRZY KAWIE: Wychodzimy z nadmiernego deficytu. Nasz kraj się rozwija, zmniejsza się bezrobocie, choć cały czas jest jeszcze duże. To bardzo dobre rozwiązanie, myślę, że obywatele bardzo dobrze je oceniają. -- HOFMAN: Wystarczy sięgnąć po ustawę zwiększającą czas pracy i zobaczyć, że widnieje pod nią podpis Bronisława Komorowskiego. Wystarczy tym pomachać, żeby udowodnić, że to jego podpis i to, że prezydent w tych propozycjach jest niepoważny i niewiarygodny.

10:56

Szydło:

Dosyć tej kampanii wymierzonej w Kingę Dudę
Szydło: Dosyć tej kampanii wymierzonej w Kingę Dudę Na porannej konferencji prasowej sztabu PiS padło pytanie, dlaczego Kinga Duda tak szybko jak wczoraj Jakub Sobieniowski nie usunęła swojego fałszywego konta na Twitterze. Tak odpowiedziała na to pytania szefowa sztabu Andrzeja Dudy:
"Dosyć tej kampanii wymierzonej w Kingę Dudę. To jest kampania wyborcza, to nie jest kampania wymierzona przeciwko kandydatowi. Zmuście prezydenta Komorowskiego do odpowiedzi na pytanie o ataki na Kingę Dudę"
O 13:00 planowana jest kolejna konferencja prasowa sztabu - tym razem prezentacja nowego spotu.

11:03

IBRiS dla SE: Remis PBK i Dudy
IBRiS dla SE: Remis PBK i Dudy Bronisław Komorowski - 47,3% Andrzej Duda - 47% Wyniki sondażu podał na Twitterze redaktor naczelny SE Sławomir Jastrzębowski. Przewidywana frekwencja wg. IBRiS - 59%. https://twitter.com/sjastrzebowski/status/601311985570074624

11:39

Sztab PBK upublicznia korespondencję ze sztabem Kukiza: "Przyjęliśmy zaproszenie do debaty"
Sztab PBK wydał komunikat ws. debaty proponowanej przez Pawła Kukiza. Upublicznia też całą korespondecję ze sztabem artysty w tej sprawie - można zapoznać się z nią pod tym linkiem:  Sztabowcy Komorowskiego winą za niedoprowadzenie rozmów do finału obarczają otoczenie Pawła Kukiza. Publikujemy całe oświadczenie.
W związku z jednostronnym odwołaniem przez sztab Pawła Kukiza planowanej na piątek, 22 maja debaty prezydenckiej stwierdzamy, co następuje: -> Sztab Bronisława Komorowskiego przyjął zaproszenie pana Pawła Kukiza do udziału w debacie prezydenckiej organizowanej przez jego sztab i podjął kroki mające na celu ustalenie jej szczegółów. Niestety, od chwili upublicznienia woli udziału Bronisława Komorowskiego w debacie, sztab Pawła Kukiza przedstawił szereg niespójnych i chaotycznych informacji dotyczących planowanej debaty. -> Niezbędne było rozpoczęcie bezpośrednich rozmów między sztabami. W związku z tym sztab Bronisława Komorowskiego zwrócił się wieczorem 19 maja do sztabu Pawła Kukiza z pismem w sprawie rozpoczęcia procesu ustalania szczegółów i ram debaty.
-> Odpowiedź ze sztabu Pawła Kukiza przyszła w środę, 20 maja, ok. godz. 14:00. Nie było to niestety zaproszenie do rozmów, a żądanie akceptacji przedstawionego scenariusza. Sztab Pawła Kukiza wystosował swoiste ultimatum, w którym oczekiwał przyjęcia lub odrzucenia scenariusza do godz. 18:00. Warto podkreślić, że zaproponowany scenariusz zawierał liczne błędy i nieścisłości, np. zsumowany czas pytań i odpowiedzi nie zgadzał się z proponowanym czasem debaty. -> Z przykrością stwierdzamy, że sztab pana Pawła Kukiza nie odpowiedział pozytywnie na deklarację uczestnictwa w debacie przez Bronisława Komorowskiego. Zabrakło szczerej woli dialogu.
https://twitter.com/RTyszkiewicz/status/601319210543947777

12:22

Po debacie Duda zaczyna maraton spotkań - aż do ciszy wyborczej:

Polska 24 godziny na dobę

300POLITYKA jako pierwsza dotarła do szczegółów ostatnich 24 godzin kampanii prezydenckiej Andrzeja Dudy. Jak się dowiadujemy, Dudabus wyruszy z Warszawy po debacie prezydenckiej w TVN24. Kandydat PiS ma w nocy rozpocząć maraton spotkań i eventów, który potrwa cały dzień i zakończy się przed ciszą wyborczą. To pomysł, który był stosowany już w amerykańskich i brytyjskich kampaniach wyborczych.

Po debacie Duda wyruszy z Warszawy Dudabusem na serię spotkań. Ma odwiedzać zakłady pracy, miejsca które działają całą noc. To wszystko będzie przeplatane oświadczeniami i wiecami. Jeden z nich odbędzie się o 17.00 w Bełchatowie. Ostatni akcent kampanii sztab utrzymuje w tajemnicy.

To wszystko ma pokazać energię i mobilizację Dudy na ostatniej prostej. Kandydat PiS wielokrotnie w przemówieniach i wystąpieniach podkreślał, że rdzeniem jego kampanii są spotkania z ludźmi i dialog z wyborcami. Taki też ma być jeden z głównych elementów przekazu jego ostatnich 24 godzin kampanii.

fot. 300POLITYKA


12:29

Tyszkiewicz:

Mastalerek kłamie mówiąc, że PBK chciał znać pytania przed debatą Kukiza
Tyszkiewicz: Mastalerek kłamie mówiąc, że PBK chciał znać pytania przed debatą Kukiza Robert Tyszkiewicz w Sejmie na stwierdzenie dziennikarzy, że "Marcin Mastalerek twierdzi, że wasz sztab chciał wcześniej znać pytania", odpowiedział:
"Pan Mastalerek kłamie. Całość korespondencji między sztabem PBK a Pawła Kukiza upubliczniliśmy na Facebooku. To jedyna korespondencja, którą prowadziliśmy w tej sprawie, nie stawiając żadnych warunków wstępnych, jedynie licząc na możliwość dialogu i dokonania uzgodnień. Nie było z naszej strony żadnych oczekiwań dot. prowadzących, zadawanych pytań. Nie mieliśmy okazji przedstawić jakichkolwiek naszych pytań czy wątpliwości, bo ze strony Kukiza nie było zainteresowania jakąkolwiek rozmową"

12:50

OPZZ nie poprze żadnego z kandydatów
OPZZ nie poprze żadnego z kandydatów - OPZZ jest konfederacją niezależnych, samorządnych związków zawodowych, skupiającą ludzi pracy o zróżnicowanych poglądach. To inteligentni i doświadczeni wyborcy, którzy potrafią ocenić wartość składanych obietnic w kontekście uprawnień prezydenta oraz dotychczasowej aktywności - pisze w komunikacie OPZZ.

14:03

Sztab PBK uderza w kandydata PiS nowym spotem o rolnictwie i CO2. "Prawdziwa twarz Andrzeja Dudy"

Nowy internetowy spot sztab Bronisława Komorowskiego to uderzenie w Andrzeja Dudę za pomocą ankiety MPW o Wspólnej Polityce Rolnej i CO2. Spot nosi tytuł: "Andrzej Duda was wyduda". Jak słyszymy od sztabowców prezydenta, Bronisław Komorowski powróci do tematu na czwartkowej debacie w TVN, i to przy użyciu nowych dowodów na zmienność poglądów kandydata PiS.

https://youtu.be/v7QdR2PMghg

Sztabowcy PBK twierdzą, że z badań wynika, że w wiejskim i śląskim elektoracie są jeszcze rezerwy, które można zmobilizować przed dniem wyborów.


14:37

Mastalerek powołuje się na 300 i odpowiada Tyszkiewiczowi: "Odnosiłem się do publikacji, nie rozumiem ataku"
Mastalerek powołuje się na 300 i odpowiada Tyszkiewiczowi: "Odnosiłem się do publikacji, nie rozumiem ataku" Szef sztabu prezydenta stwierdził w południe w Sejmie: "Mastalerek kłamie". Na co rzecznik PiS godzinę później zareagował, pokazując na konferencji prasowej na Nowogrodzkiej wydruki publikacji, w których znajdowały się wypowiedzi sztabowców Kukiza - o tym, iż sztabowi Komorowskiego zależało na tym, by prezydent znał przed debatą pytania. Mastalerek cytował m.in. wywiad z Pawłem Kukizem dla Radia Wnet, w którym artysta wyraźnie sugerował, iż otoczenie Komorowskiego domagało się ujawnienia pytań przed debatą. Rzecznik PiS zacytował również inne portale. - Odnosiłem się do publikacji prasowych, więc nie rozumiem tych ataków pana Tyszkiewicza. Oczywiście wyślę mu te publikacje - z uśmiechem na ustach stwierdził Mastalerek. Rzecznik PiS rano w Polsat News powtórzył - za słowami sztabowców Kukiza i jego samego - że prezydent chciał poznać pytania przed debatą.

14:49

Szejnfeld o sondażu dla "SE": Gasić grille! Nie jest dobrze!
Szejnfeld o sondażu dla "SE": Gasić grille! Nie jest dobrze! Polityk Platformy jest wyraźnie zaniepokojony wynikami najnowszego sondażu IBRIS dla "Super Expressu", wedle którego Bronisław Komorowski i Andrzej Duda idą "łeb w łeb". Szejnfeld apeluje do wyborców PO o moblizację. https://twitter.com/szejnfeld/status/601367166441652224 Fot. FB Adama Szejnfelda

16:03

Amatorski, dobry technicznie spot wspierający Dudę: "Stop Bronek, zmieniamy Polskę"
Amatorski spot wspierający Dudę: "Stop Bronek, zmieniamy Polskę" W sieci pojawił się nowy, bardzo dobrze przygotowany pod względem technicznym spot, który wspiera Andrzeja Dudę. Lektor w filmiku wymienia - jego zdaniem - najważniejsze atuty kandydata PiS. Całość złożona jest w większości z obrazków ze spotkań Dudy z wyborcami. Nie jest to inicjatywa sztabu. Autor spotu pozostaje nieznany, można jednak przypuszczać, że filmik zdobędzie dużą popularność w internecie w końcówce kampanii.   https://www.youtube.com/watch?v=zIDftKqr5-g&feature=youtu.be

16:22

PiS domaga się od Sikorskiego usunięcia listu byłych szefów MSZ ze strony Sejmu
PiS domaga się od Sikorskiego usunięcia listu byłych szefów MSZ ze strony Sejmu - Umieszczenie listu na stronach internetowych stworzonych do obsługi informacyjnej Sejmu RP i Marszałka Sejmu jest przejawem skandalicznego nadużywania funkcji Marszałka Sejmu do realizacji partyjnych celów Platformy Obywatelskiej w kampanii wyborczej - piszą Marek Kuchciński i Mariusz Błaszczak w liście do Radosława Sikorskiego.

17:20

Duda dla FT o swojej wizji UE i "rekalibracji" relacji z Berlinem
Duda dla FT o swojej wizji UE i "rekalibracji" relacji z Berlinem. Andrzej Duda cytowany przez "Financial Times" mówi m.in. o swojej wizji nowego układu sił w UE. Jak twierdzi, układ sił w Unii powinien zmienić się na korzyść państw członkowskich. Kandydat PiS mówi też, że UE "nie powinna być kojarzona przez swoich obywateli tylko z nadmiernymi regulacjami". Kandydat PiS mówi też o konieczności "rekalibracji" relacji z Berlinem. Jak twierdzi:
Musimy namówić Niemcy do zmiany zdania ws. baz NATO w Polsce oraz sojuszniczej infrastruktury bezpieczeństwa, obecności Polski w rozmowach o Ukrainie oraz polityki energetycznej. Różnimy się w tych sprawach i powinniśmy rozpocząć intensywny dialog na te tematy.
Rozmowę przeprowadził Henry Foy, warszawski korespondent FT, oraz Zosia Wąsik. Bronisław Komorowski odmówił wcześniej udzielenia wywiadu prestiżowemu dziennikowi.

17:50

Plan PBK na ostatni dzień kampanii. Start w Gdańsku, później m.in. konwencja w Gliwicach
Plan PBK na ostatni dzień kampanii. M.in. konwencja w Gliwicach, ostatnie spotkanie z wyborcami późnym wieczorem. Ostatni dzień kampanii Bronisława Komorowskiego obfituje w liczne eventy. Prezydent zaczyna od Gdańska - pod siedzibą Radia Gdańsk, gdzie udzieli wywiadu, ma briefing prasowy o godz. 9. Następnie Komorowski ruszy do Torunia. O 11. na dziedzińcu Ratusza Staromiejskiego spotka się z mieszkańcami. Kolejny przystanek: Bydgoszcz i wizyta w zakładzie PESA (13:35). Później prezydent uda się do Gliwic. To na Śląsku właśnie Bronisław Komorowski ma ostatnią konwencję wyborczą w tej kampanii - o godz. 16:30. Następnie PBK spotka się z mieszkańcami w Kielcach - 0 19:00 - a kampanię zakończy wizytą w Grodzisku Mazowieckim (21:30), gdzie również spotka się z wyborcami.

18:50

Przed budynkiem TVN zwolennicy Dudy skandują nazwisko kandydata PiS
Przed budynkiem TVN zwolennicy Dudy skandują nazwisko kandydata PiS Wyborców Dudy jest około kilkadziesiąt.         

18:55

Zwolennicy Dudy i PBK rywalizują na głośniejsze skandowanie imion kandytatów
Zwolennicy Dudy i PBK rywalizują na głośniejsze skandowanie imion kandytatów Zwolennicy Dudy i Komorowskiego obok siebie pod budynkiem TVN. Pierwsi skandują: "Nie ma gorszego od Bronka Komorowskiego", drudzy: "nie ma lepszego". 

19:18

Andrzej Duda przyjechał na miejsce debaty TVN
Andrzej Duda już w budynku TVN. Kandydat PiS pojawił się w budynku TVN jako pierwszy. Za kilkanaście minut rozpocznie się debata transmitowana w TVN i TVN24. Razem z kandydatem przyjechał Marcin Mastalerek i Beata Szydło oraz oczywiście sympatycy z młodzieżówki.  

19:25

PBK wchodzi do budynku TVN w rytm "Eye od the tiger"
PBK wchodzi do budynku TVN w rytm "Eye od the tiger" Prezydentowi towarzyszyli jego młodzi współpracownicy, którzy z głośnika puścili muzykę z filmu "Rocky".         

19:38

PBK do Dudy: Różne głosy dobiegały z pana szeregów
PBK do Dudy: Różne głosy dobiegały z pana szeregów - Różne głosy dobiegały z pana szeregów - powiedział Bronisław Komorowski do Andrzeja Dudy, sugerując, że kandydat PiS unikał debaty.

19:46

Duda stawia PBK flagę PO, PBK oddaje ją Olejnik
Duda stawia PBK flagę PO, PBK oddaje ją Olejnik - Ucieka pan od Mocny początek Czasu Decyzji TVN. Przed odpowiedzią na pytanie Moniki Olejnik, Andrzej Duda postawił flagę z logo PO na pulpicie PBK. Po chwili, PBK odstawił flagę na pulpit Moniki Olejnik, która mówiąc, że nie jest z PO, odstawiła flagę na podłogę.

19:51

PBK do Dudy: Na jakiej podstawie okrzyknęliście, że był zamach? To sianie zamętu
PBK do Dudy: Na jakiej podstawie okrzyknęliście, że był zamach? To sianie zamętu - Najważniejsze jest zbadanie dowodów. A dowód wciąż spoczywa na lotnisku w Smoleńsku. Dowodów w Polsce nie ma (...) Dopóki nie ma badań laboratoryjnych, trudno mówić o jakiejś przyczynie - mówił Andrzej Duda pytany o tragedię w Smoleńsku. Na co prezydent mu odpowiedział: - Na jakiej podstawie pana formacja polityczna okrzyknęła, że był zamach, wybuch? To oskarżenie pod adresem państwa polskiego, to sposób na sianie zamętu.

19:56

Duda do PBK: To pan przychodził na uroczystości państwowe z czekoladowym orłem
Duda do PBK: To pan przychodził na uroczystości państwowe z czekoladowym orłem - Dlaczego, jak była głosowana ustawa - przeze mnie zaproponowana - dotycząca godła narodowego na koszulkach reprezentacji, pan się wstrzymał od głosu? - zapytał PBK kandydata PiS. - To nie kto inny, jak pan, wychodził na uroczystości państwowe z czekoladowym orłem - zripostował Duda. - Orzeł może być tylko PiS-owski - z ironią odpowiedział Komorowski.

19:57

PBK:

Dostaje pan dyspozycje od szefa partyjnego. Duda: Pan był partyjnym prezydentem
PBK: Dostaje pan dyspozycje od szefa partyjnego. Duda odpowiada: Był pan partyjnym prezydentem - Dostaje pan dyspozycje od szefa partyjnego - mówił PBK do Dudy. - Pan był partyjnym prezydentem przez 5 lat. Podpisywał pan wszystko, co PO chciała. Podwyższenie wieku emerytalnego, podatki, zabranie bezpłatnego kierunku - mówił Andrzej Duda do Bronisława Komorowskiego. Wcześniej Duda odniósł się do "czekoladowego orła": - To pan, jako prezydent RP powinien godła strzec i nie dopuścić do czekoladowego orła. Kotylionik i balonik, ludzie się z tego śmiali. 

20:04

Komentatorzy na TT: I tura dla Dudy
Komentatorzy na TT: I tura dla Dudy Na Twitterze komentarze dosyć zgodne - pierwsza tura dla Andrzeja Dudy, kandydat PiS odrobił lekcję, a Bronisław Komorowski dziś nie ma energii. https://twitter.com/majewskimichal/status/601447760517148672 https://twitter.com/jan_pawlicki/status/601447743924535296 https://twitter.com/dididlugosz/status/601447712442032130   https://twitter.com/burzynskaaga/status/601448182543822848

20:09

PBK do Dudy: Pan naraziłby na szwank wysokość emerytur, ja proponuję realne rozwiązania

Bronisław Komorowski uderzył w Dudę tematem emerytur. Jak mówił: - Widzicie państwo, jak pan Duda wycofuje się z propozycji cofnięcia reformy. (...) Naraziłby pan na szwank wysokość emerytury. By pokryć pana propozcyję, należałoby podnieść składki młodych ludzi od stycznia już o 500 zł! Ja proponuję rozwiązanie rzeczywiste.

Kandydat PiS mówił: - Rozmawiałem z przedstawicielami zw. zawodowych i trzeba to połączyć ze zmianą składek. Rozmawiałem z ludźmi: mówili, że gdyby Tusk nie okłamał ich, to w 2011 nigdy by na PO nie głosowali. Tymczasem zaraz po wyborach PO podwyższyła wiek, a prezydent to podpisał. Ludzie powinni mieć wolność: kto chce pracować dłużej.


20:11

PBK wraca do sprawy SKOK-ów
PBK wraca do sprawy SKOK-ów Bronisław Komorowski do Andrzeja Dudy: - Pana działalność związana z wysłaniem do TK ustawy o SKOK-ach zaowocowała tym, że pana kolega partyjny senator Bierecki wyprowadził z Polski 65 mln zł.

20:16

Duda do PBK o kontraktach: Ludzie w Świdniku są zrozpaczeni
Duda do PBK o kontraktach: Ludzie w Świdniku są zrozpaczeni - Po co się kupuje broń dla żołnierzy? Do walki. Polska szuka najlepszych typów uzbrojenia, bo chcemy mieć nowoczesną armię. Znaczna część pieniędzy zostanie w polskim przemyśle zbrojeniowym (...) 65 proc. wydatków na zbrojenia idzie do polskiego przemysłu. Umowa o zakupie śmigłowców zaowocuje konkretnym miejscami pracy w Polsce - mówił PBK o wydatkach na zbrojenia. Duda odpowiedział, nawiązując do ostatnich kontraktów zawartych przez polskie władzy: - Eksperci mówią wyraźnie: to jest bałamacenie (...) Dzisiaj ludzie w Świdniku są z rozpaczeni.

20:20

PBK do Dudy: Stanął pan po stronie obojętnych ws. przemocy domowej. Duda: Czytałem konwencję tak jak Zoll
PBK do Dudy: Stanął pan po stronie obojętnych ws. przemocy domowej. Duda: Czytałem konwencję tak jak Zoll Bronisław Komorowski pytał Andrzeja Dudę: - Dlaczego w piśmie skierowanym do mnie apelował pan, żebym uniemożliwił ratyfikację konwencję antyporzemocowej? Woła do pana 100 tys. ofiar przemocy domowej. Odpowiedź Dudy: - Powinien się pan uderzyć w piersi, bo rządzicie od 8 lat, a pan mówi, że przemoc domowa wzrasta. Dzisiaj są dobre przepisy. Liczba przypadków przemocy w Polsce jest dużo niższa, niż w krajach Europy zachodniej. Ta ustawa jest antyrodzinna. Ona podkupuje podstawowe wartości, nakazuje zwalczać rodzinę i zwyczaj. Duda powołał się też na opinię profesora Zolla [według którego konwencja zamach na naszą cywilizację - red].

20:21

Duda do PBK: Jest pan niestabilny, zmienia pan zdanie z dnia na dzień
Duda do PBK: Jest pan niestabilny, zmienia pan zdanie z dnia na dzień - Pan jest niestabilny, zmienia pan zdanie z dnia na dzień - powiedział Duda do Komorowskiego. Kandydat PiS wytykał prezydentowi częste zmienianie zdania, m.in. w kwestii emerytur czy zmian w konstytucji. Duda nawiązał do słów PBK o "frustratach politycznych". I wytknął PBK podpisywanie ustaw podnoszących podatki, wymienił przy tej okazji podniesienie vat na ubranka dziecięcie.

20:25

Mastalerek o debacie: Duda to Sprite, Komorowski pragnienie
Mastalerek o debacie: Duda to Sprite, Komorowski pragnienie W ten właśnie sposób Marcin Mastelerek, rzecznik PiS skomentował nam w SMS-ie dotychczasowy przebieg debaty.

20:31

PBK do Dudy: Wyście się konfliktowali z Europą, nie mieliście partnerów politycznych
PBK do Dudy: Wyście się konfliktowali z Europą, nie mieliście partnerów politycznych
- Polska nie ważne, czy ma płynąć, czy maszerować, ważne, żeby była w najważniejszej części Europy. Trójkąt Weimerski jest dobrym tego przykładem - mówił PBK o polityce zagranicznej Polski. I dodawał: - Na tym polega różnica. Wyście się konfliktowali z Europą, nie mieliście przyjaciół, sojuszników, partnerów politycznych. Chyba, że konserwatystów brytyjskich, którzy chcieli pozbawić polskich rolników dopłat bezpośrednich.

20:32

PBK:

Prawie gołąb, niedawno jastrząb. Duda: Jest pan nieuczciwy
PBK: Prawie gołąb, niedawno jastrząb. Duda: Jest pan nieuczciwy - No prawie gołąb, a jeszcze niedawno jastrząb chciał wysyłać polskie wojna na Ukrainę - zareagował PBK na słowa AD o Ukrainie. - Nie gołąb tylko gong panie prezydencie - wtrąciła się Justyna Pochanke. - Panie prezydencie to kłamstwo, pan wie że ja tak nie mowiłem. Jest pan nieuczciwy, jest pan nieuczciwy. - mocno reagował Duda.

20:39

PBK do Dudy: Pan co innego mówi, co innego robi
PBK do Dudy: Pan co innego mówi, co innego robi. W trakcie dyskusji nad sprowadzeniem chrześcijan syryjskich do Polski prezydent Komorowski wytknął Andrzejowi Dudzie, że ten nie głosował w PE nad rezolucją w obronie chrześcijan.
 Pan co innego mówi, co innego robi. Tam Pan powinien być. To jest dwoistość.

20:40

PBK do Dudy: Rozumiem, że chciałby pan zaprosić Putina
PBK do Dudy: Rozumiem, że chciałby pan zaprosić Putina - Ilu przywódców państw, które były w wielkiej koalicji antyhitlerowskiej, które wygrały II wojnę światową, było na uroczystościach 70-lecia zakończenia II wojny? - pytał Andrzej Duda Bronisława Komorowskiego. - Rozumiem, że pan chciałby zaprosić Władimira Putina - odpowiedział prezydent. I stwierdził, że zaprosił prezydentów "naszej części Europy". - Nie odpowiedział pan na moje pytanie. To była porażka, nieudacznictwo, nie było żadnego z przywódców wielkich krajów Europy - ripostował Duda, mówiąc o obchodach na Westerplatte.

20:41

Pomaska:

Andrzej zjedz Snickersa, bo nie jesteś sobą

Andrzej zjedz Snickersa, bo nie jesteś sobą - tak Agnieszka Pomaska ze sztabu PBK odpowiada na komentarz Marcina Mastalerka dla 300: - Duda to Sprite, Komorowski pragnienie.


20:46

PBK uderza w Dudę słowami Pawłowicz o fladze UE
PBK uderza w Dudę słowami Pawłowicz o fladze UE Bronisław Komorowski do Andrzeja Dudy: - Pamięta pan słowa prof. Pawłowicz, która flagę UE określa mianem szmaty. Czy pan wie, że jesteśmy członkiem UE? Jak można tolerować we własnym środowisku osoby, które obrażają Europę? Odpowiedź Dudy: - To ja chcę być prezydentem i to ja będę decydować, w jaki sposób będę działać. Dzisiaj trzeba realizować polskie interesy. To, że jesteśmy w UE to jeden z naszych największych sukcesów 26 lat, ale trzeba powiedzieć jedno: tam się trzeba ubiegać o nasze interesy bez kompleksów, które są dzisiaj widoczne. Starać się szukać wspólnych interesów i pamiętać, że musimy być traktowani po partnersku.

20:53

Duda pierwszy podchodzi do Pochanke i całuje ją w rękę
Duda pierwszy podchodzi do Pochanke i całuje ją w rękę Duda pierwszy, po zakończeniu debaty podchodzi do Justyny Pochanke i całuję ją w rękę. PBK dopiero po chwili dołącza do pożegnania na scenie.

20:58

O 23:55 konferencja Dudy przed Sejmem
O 23:55 konferencja Dudy przed Sejmem Konferencja Andrzeja Dudy rozpoczynająca ostatni dzień kampanii "Polska 24 godziny na dobę" odbędzie się o 23:55 przed Sejmem (ul. Jana Matejki 1/5).

21:05

Duda ściska się z młodzieżówką PiS-u. "Andrzej Duda jest zwycięzcą"
Duda ściska się z młodzieżówką PiS-u. "Andrzej Duda jest zwycięzcą" Tuż przed wejściem do Dudabusa, Andrzej Duda wyściskał się z członkami młodzieżówki PiS. Było słychać okrzyki "Andrzej Duda jest zwycięzcą", potem zaśpiewali mu "sto lat". Kandydat PiS był wyraźnie uśmiechnięty i zadowolony.

21:07

PBK wychodzi z budynku TVN. Okrzyki: "Bronek, Bronek"
PBK wychodzi z budynku TVN. Okrzyki: "Bronek, Bronek" Młodzieżówka PO krzyczała "Wygraliśmy! Wygraliśmy!" i "Nasz prezydent! Nasz prezydent!" przy wyjściu prezydenta Bronisława Komorowskiego z budynku TVN.

21:54

Olejnik i Rymanowski po debacie dowcipnie z flagą
Olejnik i Rymanowski po debacie dowcipnie z flagą Zdjęcie opublikowała Monika Olejnik na Facebooku. To flaga, którą Andrzej Duda w czasie debaty postawił na pulpicie PBK. Po chwili PBK odstawił flagę na pulpit Moniki Olejnik, która mówiąc, że nie jest z PO, odstawiła flagę na podłogę.

22:12

Tak wyglądał greenbox w studiu debaty TVN
Tak wyglądał greenbox w studiu debaty TVN Tak dokładnie wyglądało studio Czasu Decyzji TVN i TVN24. Zdjęcie greenboxa umieścił na Instagramie prezydencki fotograf Wojciech Grzędziński.

#debata #komorowski #duda #tvn

A photo posted by @wojciechgrzedzinski on May 21, 2015 at 10:43am PDT


22:35

OBRAZ DNIA: PBK w debacie dostaje flagę PO od Dudy, Konferencja Dudy pod Sejmem o 23:55, Krzemień pasiasty w kieszeni PBK

-- CZWARTEK I RELACJA Z DEBATY TVN NA KAMPANIJNYM LIVEBLOGU 300POLITYKI:

Tak wyglądał greenbox w studiu debaty TVN

Olejnik i Rymanowski po debacie dowcipnie z flagą

Duda pierwszy podchodzi do Pochanke i całuje ją w rękę

PBK uderza w Dudę słowami Pawłowicz o fladze UE

PBK do Dudy: Pan co innego mówi, co innego robi

PBK: Prawie gołąb, niedawno jastrząb. Duda: Jest pan nieuczciwy

Mastalerek o debacie: Duda to Sprite, Komorowski pragnienie

Duda do PBK: Jest pan niestabilny, zmienia pan zdanie z dnia na dzień

https://300polityka.pl/live/2015/05/21/

-- ARCYBISKUP SENIOR TADEUSZ GOCŁOWSKI O SŁOWACH ANDRZEJA DUDY: PRZESADA I ZACHOWANIE NIEUCZCIWE: “Mówienie, że Polska jest w ruinie, jest nieuczciwe - uważa arcybiskup senior Tadeusz Gocłowski. Duchowny w Radiu Gdańsk odniósł się do słów Andrzeja Dudy, który wielokrotnie powtarzał, że Polska potrzebuje naprawy”. http://wiadomosci.wp.pl/martykul.html?kat=1342&wid=17557802

-- O 23:55 KONFERENCJA ANDRZEJA DUDY POD SEJMEM.

-- INTERNETOWY NEGATYWNY SPOT KAMPANII PBK. https://300polityka.pl/news/2015/05/21/sztab-pbk-uderza-w-kandydata-pis-nowym-spotem-o-rolnictwie-i-co2-prawdziwa-twarz-andrzeja-dudy/

-- 24 GODZINY SPOTKAŃ KAMPANII DUDY. https://300polityka.pl/news/2015/05/21/polska-24-godziny-na-dobe-po-debacie-duda-zaczyna-maraton-spotkan-az-do-ciszy-wyborczej/

*****

FAKTY TVN

-- MACIEJ KNAPIK: Wieczorem Belweder odwiedziła Ewa Kopacz. Światła paliły się do późna. W kieszeni prezydenta jest krzemień pasiasty.

-- ANNA KOMOROWSKA: Mogę to potwierdzić, to kamień szczęścia.

-- BRONISŁAW KOMOROWSKI: Dostałem rękawice bokserskie, więc będzie walka, ale walka fair.

-- KNAPIK: Andrzej Duda nie pojawiał się publicznie.

-- ADAM BIELAN: Musi być wypoczęty i przygotowany na sztuczki Bronisława Komorowskiego.

-- JEST ZGODA SENATU NA REFERENDUM. Senatorowie PiS zbojkotowali głosowanie.

-- STANISŁAW KARCZEWSKI: Wniosek prezydenta niezgodny z konstytucją.

-- ZLEKCEWAŻYŁ PRZECIWNIKA I PRZECENIŁ POPARCIE - zapowiedź materiału o PBK.

-- KATARZYNA KOLENDA-ZALESKA: Wszyscy żyjący ministrowie SZ oprócz Anny Fotygi poparli PBK. Staż polityczny BK jest jednym z najdłuższych w Polsce. Nawet jego przeciwnicy doceniają jego udział w opozycji antykomunistycznej. W wolnej Polsce politycznym mentorem był Tadeusz Mazowiecki, potem Komorowski mocno skręcił w prawo. Najbardziej związany był z wojskiem, głosował przeciw rozwiązaniu WSI, opozycja oskarża go o związki z WSI.

-- MIECZYSŁAW GIL: Mam prawo sądzić, że coś jest na rzeczy.

-- KOLENDA-ZALESKA: Długoletnia obecność PBK w życiu publicznym może działać i na niekorzyść, dla tych którzy chcą zmiany, ale też na korzyść.

-- KU ZASKOCZENIU POLITYK Z DRUGIEGO SZEREGU ZOSTAŁ KANDYDATEM NA PREZYDENTA, POJAWIAJĄ SIĘ PYTANIA O JEGO SAMODZIELNOŚĆ - zapowiedź Grzegorza Kajdanowicza.

-- JAKUB SOBIENIOWSKI: Chwalił się pracą na UJ, ale wziął urlop. Mówi, że złożył pismo informujące o podjęciu pracy w Poznaniu, ale uczelnia mówi, że takiego dokumentu nie ma. Duda nie odpowiadał na pytania dotyczące Jarosława Kaczyńskiego, Antoniego Macierewicza i Smoleńsk. Pytania o samodzielność Dudy są uzasadnione, bo dotąd prowadził uroczystości smoleńskie razem z Jarosławem Kaczyńskim.

-- W MATERIALE SOBIENIOWSKIEGO: Zdjęcia Dudy śpiewającego Boże coś Polskę i skandującego “wolna Polska”.

-- DALEJ SOBIENIOWSKI O DUDZIE: Kampania szła mu dobrze do pierwszej debaty z PBK. Karierę zaczynał w liberalnej Unii Wolności, ale potem podpisał nieliberalny projekt ustawy o in vitro.

-- KRZYSZTOF SKÓRZYŃSKI O LEWICY: Wie, że potrzebuje cudu. Już drugi tydzień Miller jeździ i przekonuje działaczy, że SLD jeszcze żyje.

-- MAGDALENA OGÓREK: Kampanię prowadziło mocno podzielone środowisko polityczne.

-- SKÓRZYŃSKI: Janusz Palikot zniknął i nie rozliczył wyborczego wyniku. Jeżeli powstanie nowe ugrupowanie z Korwinem, to Paweł Kukiz będzie w nim rozdawał karty. Gdyby na jesieni dostałby zbliżony wynik to od niego zależeć będzie, kto stworzy rząd.

-- MACIEJ MAZUR O OBIETNICACH: Tak się spełnia obietnice, referendum wstępnie załatwione. - Wiek emerytalny powinien zostać obniżony - mówi Duda, Mazur: to też już załatwione.

*****

WIADOMOŚCI TVP

-- ZNOKAUTOWAĆ IV RP - wypowiedź Przemysława Salety na czołówce.

-- MARCIN MASTALEREK: Zgoda i bezpieczeństwo w rękawicach bokserskich.

-- JUSTYNA DOBROSZ-ORACZ: Dla większości sportowców to nie był debiut na politycznym ringu.

-- BEATA SZYDŁO: Kurtyna wreszcie opadła.

-- RADOSŁAW SIKORSKI DZIĘKUJE SWOIM “ZNAMIENITYM KOLEGOM” ZA WSPÓLNY LIST.

-- MASTALEREK: To będzie gamechanger.

-- JUSTYNA DOBROSZ-ORACZ: Po ostatniej konwencji Kaczyński miał nabrać przekonania, że zwycięstwo jest w zasięgu ręki.

-- CYTAT Z FACEBOOKA PAWŁA KUKIZA O DEBACIE: Potrafisz Polsko wyciągnąć wnioski.

-- KAMIL DZIUBKA O TEMPIE PRAC W SENACIE: Było imponujące.

-- BOGDAN BORUSEWICZ: Zupełnie nie rozumiem, dlaczego PiS po takiej długiej dyskusji zdecydował się na bojkot głosowania.

-- BOGDAN KLICH: To referendum, w którym zasięga się opinii obywateli.

-- DARIUSZ JOŃSKI: Zamiast tego pytania które pan prezydent zadał, można by było zadać pytanie, czy chcesz korupcji politycznej w Polsce.

*****

WYDARZENIA POLSATU

-- ZNOKAUTOWAĆ IV RP - wypowiedź Przemysława Salety na czołówce.

-- DZIĘKUJĘ ZA WSPÓLNĄ INTENCJĘ I WSPÓLNE MARZENIA O TYM, ABY WOLNA POLSKA ROZWIJAŁA SIĘ DALEJ - wypowiedź Bronisława Komorowskiego na czołówce.

-- ZGODA I BEZPIECZEŃSTWO PBK W RĘKAWICACH BOKSERSKICH. W KOŃCU WIDAĆ TĘ OBŁUDĘ - wypowiedź Marcina Mastalerka na czołówce

-- NA JEDYNCE: Ostra wymiana ciosów na finiszu kampanii.

-- GRZEGORZ KĘPKA: Trudno o bardziej wymowny symbol - PBK na ringu. 3 miesiące temu prezydent dostał od sportowców żółtą koszulkę lidera, dziś - rękawice bokserskie.

-- KĘPKA DALEJ: Andrzej Duda dzisiaj kampanii nie prowadził. Wyręczył go sztab, który zaprezentował nowy spot - kolejny raz ze wsparciem najbliższych.

-- Anna Komorowska podróżowała po Polsce.

-- PBK może liczyć na wsparcie 5 byłych szefów MSZ.

-- Duda też napisał listy - do rolników i mieszkańców Śląska. Obiecuje m.in. ochronę ziemi przed wykupem przez cudzoziemców i ratowanie kopalń.

-- Negatywny klip PBK o Dudzie.

-- KĘPKA: Sztab PBK znów zarzucił Dudzie, że złamał prawo, zatrudniając się na poznańskiej uczelni, bez zgody macierzystego UJ. PiS powołuje się na ekspertyzy, według których o złamaniu prawa mowy nie ma.

-- KĘPKA DALEJ: Wiele wskazuje na to, że o zwycięstwie zadecyduje niewielka liczba głosów. Dlatego kampania będzie prowadzona do końca.

-- NA DWÓJCE: Referendum ws. JOW-ów.

-- JAN MIKRUTA: To się nazywa przedwyborcze przyspieszenie. Senacka debata trwała ponad 10 godzin. Skończyła się po północy. Senatorzy PiS nie głosowali, wyjęli karty z urządzeń.

-- MIKRUTA DALEJ: Wczoraj PBK zapowiedział kolejną ważną zmianę - możliwość przejścia na emeryturę po 40 latach pracy. Szczegóły i koszty poznamy, gdy projekt trafi do Sejmu. Miał trafić dziś.

-- EWA KOPACZ: [Czy pani zna projekt prezydenta dot. emerytur?] Samolot.

-- NA TRÓJCE: Po raz pierwszy kampania tak intensywnie toczy się w internecie.


22:38

Podczas debaty spadło zużycie wody w Warszawie - grafika
Podczas debaty spadło zużycie wody w Warszawie - grafika Podczas debaty spadło zużycie wody w Warszawie - ilustrującą to grafikę wrzucił na FB wiceprezydent Warszawy Jarosław Jóźwiak z dopiskiem: "Popularność dzisiejszej debaty z punktu widzenia zużycia wody".

22:54

Kukiz:

Lepiej wypadł Duda
Kukiz: Lepiej wypadł DudaWyglądał lepiej Komorowski, ale bardziej merytorycznie wypadł Duda. Był zdecydowany, prospołeczny i potrafił wytknąć Komorowskiemu błędy - mówił na antenie Telewizji Republika Paweł Kukiz. - Ja nie jestem wozem partyjnym. Niosę sztandar tej siły proobywatelskiej. Dla mnie lepiej wypadł Duda, ale to moje prywatne zdanie. Ludzie, którzy na mnie głosowali mogą mieć odmienne zdanie, każda z tych osób samodzielnie ocenia rzeczywistość - ocenił Kukiz. Kukiz miał też żal do Andrzeja Dudy, że był zbyt miękki w sprawie przetargu na helikoptery. - Andrzej Duda powinien mocniej podejść to kwestii zakładów ze Świdnika, które nie wygrały przetargu - mówił. Jego zdaniem Duda powinien podkreślać, że to była cena za posadę Tuska w Brukseli. - Duda powinien mocniej atakować za Świdnik. Tyle - dodał.

22:55

Duda:

Zmiana, Polacy. Komorowski: Polska, Europa, państwo - statystyka słów w debacie
Duda: Zmiana, Polacy. Komorowski: Polska, Europa, państwo - statystyka słów w debacie Duda: Zmiana, Polacy, Komorowski: Polska, Europa państwo - serwis http://demagog.org.pl/ opublikował infografikę obrazującą statystykę najczęściej używanych słów w debacie prezydenckiej TVN i TVN24.

23:02

FAKT na jedynce: W TVN wypadł lepiej Duda
W TVN wypadł lepiej Duda - na jedynce ostatniego wydania największej polskiej gazetą przed decydującym starciem. To nie jest jedyna zła wiadomość dla PO. Fakt, kolejny dzień pisze o niezręcznej wypowiedzi Elżbiety Bieńkowskiej: Na powitanie w Brukseli dostała 170 tys zł, nic dziwnego, że że gardzi 6 tysiącami zł.

23:28

Oba sztaby uważają, że ich kandydaci wykonali plan. PO: Chodziło o wolność i radykalizm. PiS: Dynamika po stronie Dudy

Stratedzy PO mówią 300POLITYCE, że Bronisław Komorowski wygrał mocną końcówką oraz punktowaniem w sprawie głosowań, ale przede wszystkim silnym zarysowaniem podziału światopoglądowego i pokazaniem - ich zdaniem- radykalizmu poglądów Andrzeja Dudy w sprawach wolnościowych.

I to - w ich ocenie- ma współgrać ze strategią ostatniego etapu kampanii, gdzie PO rzuciła wszystkie środki na wykup czasu antenowego negatywnego spotu o in vitro i pozytywnego o ochronie wolności obywatelskich. Jak nam mówią kluczowi sztabowcy, Platformie tym razem nie zależało na pokazaniu dynamizmu PBK dodatkowymi trickami, ale na dotarciu do wyborców z 2010 z przekazem o zagrożeniu wolności obywatelskich. Ich zdaniem dwa tricki Dudy na początku- z flagietką PO i z wręczeniem oświadczenia rektora UJ to za dużo, a PBK w ocenie sztabu poradził sobie z manewrem Dudy z logotypem Platformy.

Nie tylko stratedzy kampanii Andrzeja Dudy entuzjastycznie oceniają jego występ. W okolicach Wiejskiej słyszano grupę młodych zwolenników skandujących po debacie “Andrzej Duda”. O zwycięstwie Dudy pisze najpopularniejsza gazeta “Fakt”. Ale zwraca na to też uwagę np. Barbara Nowacka na FB, pisząc: “Moim zdaniem merytorycznie obaj wypadli podobnie: raz słabiej Andrzej Duda, raz Bronisław Komorowski, zaś wizerunkowo, pod kątem PR lepszy był Andrzej Duda”.

Jak sztabowcy PiS mówią 300POLITYCE: “To był nokaut. Wygraliśmy zdecydowanie. PBK wyprowadził sztandar PO”.  Współpracownicy Dudy zauważają, że końcówka kampanii należy właśnie do nich. I to nie tylko dzięki konwencji. “Platforma nie miała żadnej odpowiedzi na nasz spot”. Licza, że właśnie ostatnie kilkadziesiąt godzin po debacie - zaczynający się w nocy maraton spotkań kandydata PiS w całej Polsce - przybliży ich do zwycięstwa.

Nawet niektórzy politycy PO przyznawali, że debata była dużo bardziej wyrównana, niż ta w niedzielę. “Powiem inaczej. W niedzielę wygrał PBK, dziś merytorycznie też był lepszy, ale wizerunkowo remis” - napisał na Twitterze były europoseł PO Paweł Zalewski.


23:44

TNS dla GW: PBK wygrał debatę

42% uważa, że prezydencką debatę wygrał Bronisław Komorowski, a 31% - że Andrzej Duda. Tak wynika z sondażu TNS Polska dla Wyborcza.pl.

19% wskazało na remis, a 8% nie zajęło stanowiska.

Sondaż przeprowadzono telefonicznie na 1000-osobowej próbie.

Fot. GW