Relacja Live

12.03.2026

07:00

Polityczny plan czwartku: Sejm o uchwale ws. TK, Kosiniak-Kamysz z szefem MON Szwecji, Kierwiński na granicy z Białorusią

Sejm wznowi obrady od 9:00 od serii pytań w sprawach bieżących, a o 11:15 wysłucha - na wniosek PiS - informacji bieżącej ws. zwolnień grupowych i drastycznego wzrostu bezrobocia w Polsce w szczególności wśród osób młodych.

Od 12:45 do 13:00 potrwają głosowania proceduralne, po których Sejm przystąpi do II czytania złożonego przez posłów koalicji projektu uchwały w sprawie działań niezbędnych do zapewnienia spełniania przez Trybunał Konstytucyjny wymogów sądu ustanowionego na mocy prawa, niezawisłego i bezstronnego. Dyskusja w tej sprawie potrwa do 15:30.

O 17:00 zbierze się Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka, na której zaopiniowane zostaną wnioski ws. kandydatów na stanowiska sędziów Trybunału Konstytucyjnego: sześciu zgłoszonych przez prezydium Sejmu oraz dwóch zgłoszonych przez PiS.

O 14:00 rozpocznie się dwudniowe posiedzenie Senatu, na którym senatorowie zajmą się m.in. rządowym projektem ustawy reformującej Państwową Inspekcję Pracy.

Dziś ostatni dzień oficjalnej wizyty państwowej szwedzkiej pary królewskiej w Polsce. Prezydent Karol Nawrocki i pierwsza dama oraz król Karol XVI Gustaw i królowa Sylwia odwiedzą Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (14:30). Następnie, o 15:45, Marta Nawrocka z królową Sylwią złożą wizytę w Centrum Pomocy Dzieciom Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Z szwedzką parą królewską spotka się również - i również w Gdańsku - wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. O 13:00 w Teatrze „Wybrzeże” szef MON weźmie udział w Konferencji „Rozmowy o bezpieczeństwie Morza Bałtyckiego: wzmocnienie polsko-szwedzkiego partnerstwa strategicznego”. O 14:45 rozpoczną się rozmowy dwustronne. Powitanie króla i królowej Szwecji zaplanowano na 15:45.

Wcześniej jednak, bo o 11:20, wicepremier Kosiniak-Kamysz spotka się w Porcie Wojennym w Gdyni z ministrem obrony Szwecji Pålem Jonsonem. O 11:55 przewidziano oświadczenia ministrów dla mediów.

O 11:30 w pobliżu miejscowości Ozierany Wielkie, przy granicy z Białorusią, odbędzie się konferencja prasowa ministra spraw wewnętrznych i administracji Marcina Kierwińskiego i wiceministra Czesława Mroczka.


07:48

Siemoniak o wecie do SAFE:

Wciąż nadzieja, że prezydent tego nie zrobi

- Dla nich [służb mundurowych] plan B, czyli inne rozwiązanie, gdyby prezydent to zawetował, wciąż nadzieja, że tego nie zrobi, tak naprawdę ogranicza to tylko i wyłącznie do Sił Zbrojnych, więc tutaj ta stawka dla policji i innych służb MSWiA jest bardzo wysoka, natomiast oczywiście służby specjalne są bardzo zainteresowane tym SAFE w tym sensie, że cały sektor bezpieczeństwa staje się mocniejszy - stwierdził Tomasz Siemoniak w TVP Info.


07:50

Siemoniak:

Politykom PiS nie przeszkadzało kupowanie na kredyt w Korei czy USA z wyższym oprocentowaniem niż SAFE

- Jakoś politykom PiS-u nie przeszkadzało kupowanie na kredyt w Korei czy w USA z wyższym oprocentowaniem niż SAFE. Więc bardzo obłudna jest to argumentacja i nieprawdziwa - stwierdził Tomasz Siemoniak w TVP Info.


07:53

Siemoniak o konferencji Glapińskiego:

Wije się jak piskorz, nie wytłumaczył tego

- Słuchałem, czytałem i widziałem, jak się wije jak piskorz prezes Glapiński, bo nie wytłumaczył tego. Prawda jest taka, nie ma darmowych lunchy, nie ma pieniędzy za darmo, że ktoś coś przepisze z jednej rubryki do drugiej, pieniędzy od tego nie ma. I albo on chce sprzedać złoto i tych pieniędzy użyć, jakąś część złota, które podrożało, a wszystko inne, że przeksięgują, przepiszą itd., nie ma pieniędzy za darmo - stwierdził Tomasz Siemoniak w TVP Info.


07:59

Siemoniak pytany o zewnętrzną inspirację ws. SAFE:

Nie ma, bo tak nie działa świat

- Nie mam takich informacji [czy ktoś z zewnątrz wpływa na to, czy weźmiemy pieniądze z SAFE czy nie]. Oczywiście może toczyć się debata i mogą być różne oceny, natomiast uważam, że to po prostu bierze się od głów polityków PiS-u, którzy nie są w stanie przyznać, że to jest coś dobrego i uważają, że należy wszystko, co robi rząd, wysadzać w powietrze. Nie ma [zewnętrznej inspiracji], bo tak nie działa świat, oczywiście, żeby tutaj w tego rodzaju sprawach jakieś służby specjalne miały działać - stwierdził Tomasz Siemoniak w TVP Info.


08:11

Sawicki:

Jeśli Europa stworzyła w końcu wspólny projekt finansowania uzbrojenia, trzeba z tego skorzystać

- Potrzeby zbrojeniowe, potrzeby gospodarcze związane z uzbrojeniem są ogromne. To są potrzeby rzędu 600 miliardów złotych. Więc jeśli przez pół roku prezydencji, później rok dalszych negocjacji, Europa stworzyła w końcu, pod naciskiem także Stanów Zjednoczonych, ten wspólny projekt finansowania budowy uzbrojenia, europejskiego uzbrojenia na europejskich standardach, to trzeba z tego skorzystać - powiedział Marek Sawicki w rozmowie z Janem Wróblem w "Porannym Ringu" Super Expressu.

- Natomiast jeśli są wolne pieniądze w Narodowym Banku Polskim, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby, zgodnie z obowiązującym prawem, zamienić je w zyski i te zyski, zgodnie z Konstytucją i ustawą o Narodowym Banku Polskim, powinny trafić do budżetu państwa - kontynuował.


08:24

Sawicki:

Bogucki i Przydacz postanowili zmienić ustrój na prezydencki

- Od początku tej prezydentury mamy sytuację z nieustanną próbą poszerzenia konstytucyjnych uprawnień pana prezydenta. I to nie jest pan prezydent, to są panowie Bogucki i Przydacz, którzy po przegranych wyborach parlamentarnych, a wygranych wyborach prezydenckich postanowili zmienić ustrój z gabinetowo-parlamentarnego na ustrój prezydencki - powiedział Marek Sawicki w "Porannym Ringu" Super Expressu, pytany o prezydencką propozycję dot. "SAFE 0%" i próbę zyskania wpływu na to, jak będą wydawane te środki.

- To niech mają odwagę, niech zaproponują zmianę Konstytucji i być może, ja nie upieram się, że mamy ustrój idealny, warto o tym rozmawiać, ale warto o tym rozmawiać ze wszystkimi środowiskami politycznymi, a nie stosować falandyzację i rozpychać się na zasadzie takiej, że "jeszcze kawałek zawłaszczymy, jeszcze kawałek zawłaszczymy, posuńcie się" - kontynuował.

- Rzeczywiście w naszym systemie [...] uprawnienia prezydenta są nieproporcjonalne do sposobu wyboru głowy państwa, ale tak jest. Jeśli zmienimy Konstytucję, to być może przejdziemy na ustrój prezydencki, podobny do francuskiego, podobny do amerykańskiego. Nie jest to rzecz niemożliwa, tylko trzeba o tym rozmawiać, a nie robić to na zasadzie faktów dokonanych - mówił dalej.


08:34

"Jestem zdumiony, że Tusk tego nie podjął". Sawicki: Powinniśmy rozpocząć rewizję Konstytucji

- Ja zachęcam do tego, żebyśmy rzeczywiście poważnie usiedli, ja mówiłem na początku tej kadencji, ja jestem zdumiony, że nie podjął tego ani Donald Tusk, ani też moje środowisko polityczne poważnie do tego nie podeszło, powinniśmy byli na początku tej kadencji powołać komisję konstytucyjną, która składałaby się nie tylko z przedstawicieli parlamentu [...] ale także ze środowisk pozaparlamentarnych, zorganizowanych i powinniśmy rozpocząć rewizję Konstytucji, która [...] dziś już rzeczywiście nie przystaje do współczesnych wymogów, potrzeb - powiedział Marek Sawicki w "Porannym Ringu" Super Expressu.


08:42

Czy prezydent podpisze ustawę dot. SAFE? Sawicki: Mam mieszane uczucia

- Wydaje mi się, że sprawa SAFE nie jest sprawą zamkniętą, że jeszcze do 20 [marca] pan prezydent na pewno będzie się zastanawiał, ja mam różne, mieszane uczucia, jednego dnia wydaje mi się, że pan prezydent jest bliższy podpisania, innego dnia, że dalszy podpisania tej ustawy - powiedział Marek Sawicki w "Porannym Ringu" Super Expressu.

- Pan prezydent jedno wie, że niezależnie od tego, czy ją podpisze, czy jej nie podpisze, to kredyt unijny i tak będzie realizowany. A on jest prezydentem na kolejne 4,5 roku, więc będzie w tym wszystkim uczestniczył - kontynuował.


08:47

Sawicki:

Ideologicznie środowisko PiS jest mi bliższe, niż lewicowe, ale poziom hipokryzji tych polityków przeraża

- Jeśli już szukamy rozsądku, to trzeba rzeczywiście kolegów z PiS-u przywoływać, bo ja nie ukrywam, mnie, że tak powiem, ideologicznie to środowisko jest bliższe, niż środowisko lewicowe. Ale z drugiej strony poziom hipokryzji, jaki z tych polityków bije, po prostu przeraża - powiedział Marek Sawicki w "Porannym Ringu" Super Expressu.

- Jak można w listopadzie ubiegłego roku, były minister obrony narodowej, popędzać Kosiniaka-Kamysza: rób projekty, goń wojsko, bo wy tych pieniędzy z SAFE nie wykorzystacie, a one są Polsce potrzebne, potrzebne są polskiemu przemysłowi zbrojeniowemu. To samo zresztą z zadowoleniem przyjmował na początku prezydent Karol Nawrocki - kontynuował.

- I potem nagle Jarosław Kaczyński przestawia wajchę i nagle okazuje się, że program SAFE jest pomysłem niemieckim i będzie wydawany na zakup uzbrojenia w niemieckich fabrykach, które są kompletnie niegotowe do produkcji - mówił dalej.


08:56

Sawicki o Czarnku:

Z ławy profesorskiej pod budkę z piwem

- Bardziej zastanawiam się, czy nie szatański profesor z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, który z ławy profesorskiej przeniósł się de facto pod budkę z piwem i do SKR-u z lat PRL, używając tamtego języka, tamtego sposobu argumentacji, to mnie zdumiewa - powiedział Marek Sawicki w "Porannym Ringu" Super Expressu, pytany przez prowadzącego o "szatańską trójcę", jaką jego zdaniem mają tworzyć Tusk, Czarzasty i Kosiniak-Kamysz w wizji przedstawionej w filmie z wypowiedzią Przemysława Czarnka dot. SAFE.

- Nagle słyszymy od profesora tego typu sformułowania, to mnie po prostu zdumiewa. Ja nie rozpoznaję pana Przemysława Czarnka, dlatego, że ta argumentacja, której on użył [dot. SAFE] wygląda podobnie, jak jego inwestycje w odnawialne źródła energii - kontynuował.


09:07

Sawicki:

Tusk nawet w kwestii SAFE mógłby złagodzić ton i poczekać na decyzję prezydenta

- Ja uważam, że konflikt prezydenta i premiera zasad nie ma. Tam jest prosta wykładnia: czym ostrzej, czym więcej ognia, tym lepiej. I uważam, że Donald Tusk nawet w tej kwestii SAFE, mógłby nieco złagodzić swoją argumentację, swój ton i poczekać na decyzję prezydenta - powiedział Marek Sawicki w "Porannym Ringu" Super Expressu.

- Premierowi nie zależy na porozumieniu z panem prezydentem [...] oczywiście [że premier "jedzie na konflikcie"], bo ten konflikt buduje z jednej strony Platformę, z drugiej strony widać, że w tej chwili nieco rozwala Prawo i Sprawiedliwość, bo na prawo pojawiły się Konfederacje - kontynuował.


09:10

Sawicki:

To nie Czarnek jest głównym kandydatem PiS na premiera, tylko Przydacz i Bogucki

- Uważam, że to nie pan profesor Czarnek jest głównym faworytem i kandydatem ewentualnie, gdyby PiS doszedł do władzy, na funkcję premiera, tylko to pan Przydacz, pan Bogucki - powiedział Marek Sawicki w "Porannym Ringu" Super Expressu.

- To są pierwsi kandydaci, faktycznie na zapleczu pana prezydenta. Jeśli oni Jarosławowi Kaczyńskiemu udowodnią, że tak ukształtowali Kancelarię Prezydenta, że jest to kancelaria tylko i wyłącznie Prawa i Sprawiedliwości [...] to oni mają szansę na dużą nagrodę ze strony Jarosława Kaczyńskiego - kontynuował.


09:20

Sawicki o wyborach parlamentarnych:

Będziemy startować samodzielnie

- Nie będziemy deserem Donalda Tuska i mało tego, mogę panu powiedzieć, że będziemy samodzielnie startować w wyborach parlamentarnych nadchodzących z powodzeniem - powiedział Marek Sawicki w "Porannym Ringu" Super Expressu.


10:31

Sikorski o SAFE:

Prezydent i opozycja mają test na patriotyzm. Oby zdali

- W interesie Polski jest zarówno wejście w życie ustawy SAFE jak i wypłata do budżetu zysków NBP ze wzrostu cen złota. Prezydent i opozycja mają test na patriotyzm. Oby zdali - napisał Radosław Sikorski.


10:36

Sobkowiak-Czarnecka:

Kontrakty, które mogą być sfinansowane z mechanizmu SAFE, już są realizowane

- Oho, jest podstawa prawna. 27 maja 2025 roku Rada UE przyjęła rozporządzenie SAFE. To rozporządzenie jest jawne. Rozumiem, że politycy PiS mają tę nieznośną manierę nieczytania dokumentów, ale w tym rozporządzeniu jasno stoi, że mechanizmem SAFE są objęte wszystkie kontrakty podpisane po wejściu w życie rozporządzenia, czyli po 28 maja 2025 roku. Dlatego tak, kontrakty, które mogą być sfinansowane z mechanizmu SAFE, już są realizowane - stwierdziła Magdalena Sobkowiak-Czarnecka w Radiu Zet.


11:44

Kierwiński przy granicy polsko-białoruskiej o przeciwdziałaniu obiektom latającym:

System został uruchomiony

- Nie wiem, czy państwo pamiętacie, jak tuż przed świętami Bożego Narodzenia, w grudniu byliśmy tutaj z panem premierem Donaldem Tuskiem [...] mówiliśmy, że na początku tego roku w tym miejscu powstanie pierwszy [...] na wschodniej granicy Polski system do detekcji, rozpoznawania i przeciwdziałania obiektom latającym, także dronom - powiedział Marcin Kierwiński na konferencji prasowej przy granicy polsko-białoruskiej.

- Mówiliśmy, że prace w tym zakresie są na ukończeniu, mówiliśmy, że pierwszy klaster [...] zostanie uruchomiony na początku roku. I tak jak mówiliśmy, taki system został uruchomiony, macie państwo za nami wieżę, która jest jedną z kilkunastu wież - kontynuował.

- To jest pierwszy klaster, pierwszy moduł, który zainstalowaliśmy na naszej granicy wschodniej, natomiast naszą ambicją jest oczywiście to, aby cała nasza granica wschodnia, cała nasza granica morska była właśnie wyposażona w tego typu systemy - mówił dalej.


11:52

Kierwiński apeluje do Nawrockiego ws. SAFE:

Nie ma już ani dnia dłużej na czekanie

- Chcemy 5 takich klastrów uruchomić w ciągu najbliższych miesięcy, kilkunastu miesięcy, ale do tego potrzebny jest jeden warunek: musimy mieć na to stabilne finansowanie. Te 5 modułów, te 5 zestawów skanujących [...] które Straż Graniczna chce uruchomić na naszych granicach, ma być finansowane z programu SAFE - powiedział Marcin Kierwiński na konferencji prasowej przy granicy polsko-białoruskiej.

- Dlatego tak ważne jest to, aby te pieniądze, bez tych już całych dyskusji politycznych, bez tego bicia piany politycznego, żeby one po prostu jak najszybciej zostały uruchomione, żeby mogły służyć polskiemu bezpieczeństwu - kontynuował.

- Panie prezydencie, polska granica, polscy funkcjonariusze potrzebują nowoczesnego sprzętu. Pieniądze z SAFE właśnie mają tego typu systemy budować - mówił dalej.

- Nie można czekać. Nie ma już ani dnia dłużej na czekanie. Panie prezydencie, zwracam się do pana z gorącym apelem, po raz kolejny. Proszę pamiętać, że jeżeli ustawa o SAFE nie zostanie podpisana, w najgorszym położeniu są służby MSWiA, bo ta możliwość wykorzystania tych pieniędzy jest najmniejsza - dodał.

- Oczywiście będziemy szukać rozwiązania alternatywnego i zrobimy wszystko, aby te pieniądze na tego typu systemy. Ale te pieniądze są tu i teraz dostępne. Potrzebny jest tylko podpis pana prezydenta. [...] Raz jeszcze apeluję, panie prezydencie: proszę się nie wahać, proszę skończyć te jałowe dyskusje, to polityczne przerzucanie się, marnej jakości argumentami, muszę powiedzieć i argument jest jeden: polskie bezpieczeństwo i to powinno pana jednoznacznie przekonywać - zaznaczył.


12:26

Kierwiński:

W ostatnich miesiącach coraz częściej zdarzają się dni, gdy jest zero prób nielegalnego przekroczenia granicy

- Nasze granice są szczelne i bezpieczne. [...] W ostatnich miesiącach coraz częściej zdarzają się dni, gdy nasza granica nie jest szturmowana, gdy jest dokładne zero prób nielegalnego przekroczenia granicy - powiedział Marcin Kierwiński na konferencji prasowej przy granicy polsko-białoruskiej.

- Ci ze wschodu także nauczyli się, że ta granica jest szczelna, jest dobrze chroniona - kontynuował.


12:55

Trzaskowski:

Mamy potwierdzenie ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie

- To już oficjalnie, mamy to. Mamy potwierdzenie ograniczenia sprzedaży nocnej alkoholu w Warszawie. Chciałem podziękować wszystkim radnym, którzy wsparli mój wniosek i którzy zagłosowali za tą uchwałą - powiedział Rafał Trzaskowski na nagraniu opublikowanym na X.


13:33

Sejm o uchwale ws. TK. Jaskulski: Apeluję o to, aby pozwolić naprawiać autorytet sądu

- Uchwała, nad którą pracowała komisja, jest próbą nazwania problemu i wskazania drogi jego rozwiązania. Nie jest to ustawa zmieniająca system prawny. Jest to uchwała Sejmu, wyraźny sygnał polityczny i instytucjonalny. To sygnał, że państwo polskie chce przywrócenia pełnego zaufania do konstytucyjnego strażnika prawa - powiedział Patryk Jaskulski podczas posiedzenia Sejmu.

- Komisja sprawiedliwości i praw człowieka [...] wnosi o to, aby Sejm podjął niniejszą uchwałę - kontynuował.

- Apeluję o naprawdę pracę ponad podziałami, o to, aby nie podważać decyzji Sejmu, która zapadnie w dniu jutrzejszym, o to, aby pozwolić naprawiać Trybunał Konstytucyjny. Naprawiać autorytet najważniejszego sądu, który powinien stać na straży obywateli [...] a nie konkretnej władzy, bo dziś niestety, ale z Trybunału Konstytucyjnego zrobiliście polityczną wydmuszkę - mówił dalej.

- Najlepszym dowodem na to jest wasza konsekwencja w próbie wysyłania bezpośrednio stąd, z ław sejmowych, posłów, po to, aby się przebrali w Trybunale Konstytucyjnym za sędziów i orzekali na polityczne zamówienie polityczne orzeczenia. Proszę was raz jeszcze, abyście zaakceptowali wybór i abyście też namówili prezydenta, żeby przyjął ślubowania od, mam nadzieję, wybranych przez Sejm nowych sędziów - dodał.


13:53

Warchoł krytykuje rządzących:

W ciągu dwóch dni chcecie dokonać zamachu na TK

- W ciągu dwóch dni chcecie dokonać zamachu na Trybunał Konstytucyjny, podczas gdy przez dwa lata nie dokonywaliście tych wyborów - powiedział Marcin Warchoł podczas posiedzenia Sejmu.

- Art. 194 Konstytucji wyraźnie wskazuje, że kadencje są indywidualne i sędziów wybiera się w miarę pojawiania się wakatów, przed upływem kadencji poprzednika. Tymczasem dokonujecie tego wyboru grupowo, hurtowo, za jednym zamachem, doprowadzając do przejęcia Trybunału Konstytucyjnego, co jest oczywiście bezprawne w świetle art. 194 - kontynuował.

- Drugi przepis, [nr] 197 Konstytucji wskazuje, że tylko ustawa może być powodem wybrania sędziów do Trybunału, podstawą wyboru sędziów. Tymczasem wy dokonujecie tego wyboru w oparciu o co? O regulamin - mówił dalej.


14:04

Żukowska:

Uchwała ws. TK nie stanowi o wyborze sędziów

- Polscy obywatele potrzebują Trybunału Konstytucyjnego z prawdziwego zdarzenia, potrzebują sądu, który będzie stał w obronie ich konstytucyjnych praw, co do którego nie będzie żadnych wątpliwości, że jest niezawisły, orzeka niezależnie i nie ma szybkiego łącza do żadnego z polityków, żeby ustalać z nim treści wyroków. Trzeba z tym skończyć - powiedziała Anna Maria Żukowska podczas posiedzenia Sejmu.

- Musimy spowodować, i to jest celem tej uchwały, żeby ten sąd [...] działał. Ci, którzy twierdzą, że manipulujemy w jakiś sposób, nie wiem, wyborem, po pierwsze nie tego dotyczy tego uchwała, uchwała nie stanowi o wyborze kandydatów, przyszłych sędziów Trybunału Konstytucyjnego - kontynuowała.

- Sędziów Trybunału Konstytucyjnego będziemy wybierać w innej procedurze, na mocy obowiązującej ustawy. Co ciekawe, ustawy, której konstytucyjność kwestionują teraz sami jej autorzy? I środowisko polityczne, które obsadziło właśnie politycznie cały dotychczasowy skład Trybunału Konstytucyjnego - mówiła dalej.


14:16

Wipler:

Popieramy wniosek o odrzucenie w całości uchwały ws. TK

- Popieramy wniosek o odrzucenie w całości tej uchwały, będziemy też przeciwni, byście wybierali sobie teraz sędziów, gdy czeka w Trybunale Konstytucyjnym wniosek o zbadanie zgodności z Konstytucją obecnego wyboru sędziów, bo prezydent znów wam ich nie zaprzysięży i pogłębicie chaos tymi aktami - powiedział Przemysław Wipler podczas posiedzenia Sejmu.


15:58

Szefernaker zapowiada orędzie prezydenta

"Dziś o 20:00 orędzie Prezydenta RP Karola Nawrockiego" - poinformował na X Paweł Szefernaker.


16:38

Rzecznik Lewicy o projekcie dot. najmu krótkoterminowego:

Polska 2050 dośle formularz i marszałek Czarzasty nada numer druku

"W sprawie najmu krótkoterminowego. Dziś Polska 2050 dośle formularz notyfikacyjny i dziś Marszałek Czarzasty nada numer druku ustawie. Jako Lewica będziemy wspierać projekt, bo jest po prostu dobry. Wyrazy uznania dla Pawła Śliza za konstruktywne podejście do sprawy!" - napisał na X Łukasz Michnik.


18:42

Powołano Radę Bezpieczeństwa Narodowego i Obronności przy Prezydencie RP

Dziś została powołana Rada Bezpieczeństwa Narodowego i Obronności przy Prezydencie RP - poinformowała Kancelaria Prezydenta.


20:00

Prezydent w orędziu: Nigdy nie podpiszę ustawy, która uderza w naszą suwerenność, niezależność, bezpieczeństwo ekonomiczne i militarne

"Podjąłem decyzję, że nie podpiszę ustawy, która pozwala na zaciągnięcie przez Polskę pożyczki SAFE.  Nigdy bowiem nie podpiszę ustawy, która uderza w naszą suwerenność, niezależność, bezpieczeństwo ekonomiczne i militarne" - mówił prezydent Karol Nawrocki w orędziu.

Najważniejsze tezy z orędzia:

„Uznałem za konieczne przyjęcie drogi szerokiego ponadpartyjnego dialogu. Niestety odrzucono zasadniczą część proponowanych zmian. Rządzący wybrali wariant konfrontacji a nie rozmowy. Więcej, postanowiono tę sprawę wykorzystać do eskalacji społecznej polaryzacji i budowania podziałów między Polakami”.

„Mechanizm SAFE jest ogromnym kredytem zagranicznym, zaciąganym na 45 lat w obcej walucie, którego koszt odsetek może wynieść nawet 180 miliardów złotych. Polacy będą musieli więc zwrócić drugie tyle co wartość udzielonego kredytu, a zarobią na tym zachodnie banki i instytucje finansowe”.

"SAFE to mechanizm, w którym Bruksela poprzez tak zwaną zasadę warunkowości może arbitralnie wstrzymać finansowanie, a nasze państwo i tak nadal będzie musiało spłacać ten dług. Dlatego trzeba powiedzieć jasno: bezpieczeństwo pod warunkiem nie jest bezpieczeństwem".

„Problem z europożyczką SAFE nie dotyczy tylko pieniędzy. Dotyczy także zasad. O tych pieniądzach, o naszym bezpieczeństwie nie będą decydowały wyłącznie polskie władze. SAFE to mechanizm, w którym Bruksela poprzez tak zwaną zasadę warunkowości może arbitralnie wstrzymać finansowanie, a nasze państwo i tak nadal będzie musiało spłacać ten dług”.

„W ostatnim czasie Narodowy Bank Polski wypracował dla Polski ponad 185 miliardów złotych, między innymi dzięki zwiększeniu rezerw złota i trafnym decyzjom inwestycyjnym. To ogromny kapitał. Kapitał, który może pracować dla polskiego bezpieczeństwa. Dzięki temu nie musimy zaciągać niepewnych zagranicznych pożyczek na pokolenia”.

„W tym miejscu przestrzegam, że wszelkie próby zagranicznego zadłużania naszego kraju w sposób pozaprawny, tylnymi drzwiami, wcześniej czy później spotkają się z odpowiedzialnością zarówno polityczną, jak i prawną”.

***

Pełna treść orędzia:

 

Sprawa wejścia w europejską pożyczkę SAFE to nie jest sprawa jednej partii, jednego rządu ani jednej kadencji

W świecie pełnym napięć i niepewności każda decyzja dotycząca bezpieczeństwa państwa musi być podejmowana z myślą o długofalowym interesie Rzeczypospolitej. W horyzoncie jutra a nie tylko „tu i teraz”. Z taką perspektywą podjęliśmy jako wspólnota decyzję o wejściu do NATO, której 27. rocznicę dziś obchodzimy.

Na moje biurko trafiła ustawa dotycząca europejskiego mechanizmu SAFE. Wokół tej sprawy pojawiło się wiele emocji. Jednak odpowiedzialność za państwo polega na tym, aby spojrzeć na fakty ponad bieżącą polityką. Sprawa wejścia w europejską pożyczkę SAFE to nie jest sprawa jednej partii, jednego rządu ani jednej kadencji. To jest sprawa przyszłości państwa polskiego.

Rządzący wybrali wariant konfrontacji a nie rozmowy. Więcej, postanowiono tę sprawę wykorzystać do eskalacji społecznej polaryzacji i budowania podziałów

Od początku projekt SAFE budził wiele pytań i wątpliwości. Dlatego zwołałem specjalne posiedzenie Rady Bezpieczeństwa Narodowego w tym temacie, odbyłem szereg spotkań i rozmów z ekspertami oraz zainicjowałem specjalne poprawki do tej ustawy w procesie legislacyjnym. Uznałem za konieczne przyjęcie drogi szerokiego ponadpartyjnego dialogu. Niestety odrzucono zasadniczą część proponowanych zmian. Rządzący wybrali wariant konfrontacji a nie rozmowy. Więcej, postanowiono tę sprawę wykorzystać do eskalacji społecznej polaryzacji i budowania podziałów między Polakami. To wyjątkowo szkodliwe i trzeba to powiedzieć wprost: niemądre. Musi tu przyjść opamiętanie i zrozumienie, że rujnowanie porozumień w tych zasadniczych kwestiach, to działanie wbrew interesowi Polski. Cieszyć się z tego mogą jedynie nasi wrogowie.

Polacy będą musieli więc zwrócić drugie tyle co wartość udzielonego kredytu, a zarobią na tym zachodnie banki i instytucje finansowe

Mechanizm SAFE jest ogromnym kredytem zagranicznym, zaciąganym na 45 lat w obcej walucie, którego koszt odsetek może wynieść nawet 180 miliardów złotych. Polacy będą musieli więc zwrócić drugie tyle co wartość udzielonego kredytu, a zarobią na tym zachodnie banki i instytucje finansowe. Można porównać to do kredytów frankowych. Wszystko miało być bezpieczne, a potem raty rosły tak bardzo, że prowadziło to do potężnych finansowych kryzysów.

Politycy, którzy teraz chcą pożyczki SAFE, muszą pamiętać: ten kredyt obciąży na długie lata nasze dzieci i wnuki. Dzisiejszy osiemnastolatek, który dopiero wchodzi w dorosłe życie, będzie przez cały okres pracy zawodowej spłacał zobowiązanie zaciągnięte w jego imieniu. 
Dług można zaciągnąć w jeden dzień – ale spłacać go będzie całe pokolenie.

Partyjna zapalczywość i przewlekanie debaty o tej dobrej propozycji szkodzi polskiej armii i polskiemu bezpieczeństwu

Historia uczy nas prostej prawdy: naród, który nie chce płacić na własną armię, prędzej czy później będzie musiał płacić na armię cudzą.

Dlatego inwestycje w obronność są konieczne. Ale muszą być prowadzone mądrze, odpowiedzialnie i w sposób, który nie ogranicza suwerenności państwa. Przedstawiłem więc realną alternatywę dla eurokredytu SAFE. To Polski SAFE 0%, czyli koncepcja Polskiego Funduszu Inwestycji Obronnych. Ten projekt ustawy jest już w Sejmie. Powinien on być jak najszybciej procedowany. Partyjna zapalczywość i przewlekanie debaty o tej dobrej propozycji szkodzi polskiej armii i polskiemu bezpieczeństwu.

Dzięki NBP nie musimy zaciągać niepewnych zagranicznych pożyczek na pokolenia

W ostatnim czasie Narodowy Bank Polski wypracował dla Polski ponad 185 miliardów złotych, między innymi dzięki zwiększeniu rezerw złota i trafnym decyzjom inwestycyjnym.

To ogromny kapitał. Kapitał, który może pracować dla polskiego bezpieczeństwa. Dzięki temu nie musimy zaciągać niepewnych zagranicznych pożyczek na pokolenia. Fundusz ma działać pod pełną kontrolą polskiego państwa i parlamentu, w ponadpolitycznej współpracy, z pełną przejrzystością wydatkowania środków.

To rozwiązanie daje nam pełną swobodę decyzji. To Polska wybierze: jaki sprzęt kupuje, od kogo kupuje i w jaki sposób rozwija swój przemysł obronny.

Problem z europożyczką SAFE nie dotyczy tylko pieniędzy. Dotyczy także zasad.

SAFE to mechanizm, w którym Bruksela poprzez tak zwaną zasadę warunkowości może arbitralnie wstrzymać finansowanie

O tych pieniądzach, o naszym bezpieczeństwie nie będą decydowały wyłącznie polskie władze. SAFE to mechanizm, w którym Bruksela poprzez tak zwaną zasadę warunkowości może arbitralnie wstrzymać finansowanie, a nasze państwo i tak nadal będzie musiało spłacać ten dług. Dlatego trzeba powiedzieć jasno: bezpieczeństwo pod warunkiem nie jest bezpieczeństwem. Bezpieczeństwo Polski nie może zależeć od obcych decyzji.

Jako Prezydent Rzeczypospolitej mam obowiązek postawić pytanie zasadnicze: Czy rozwiązanie, które może ograniczać suwerenność państwa w sprawach bezpieczeństwa, jest zgodne z Konstytucją Rzeczypospolitej?

Nie można przekazać kompetencji, które stanowią istotę suwerenności państwa. A jedną z nich jest właśnie kontrola nad siłami zbrojnymi. Potwierdzają to także europejskie traktaty!

Nasza ustawa zasadnicza w artykule 90. dopuszcza przekazywanie niektórych kompetencji organizacjom międzynarodowym. Ale jednocześnie jasno wskazuje granicę: nie można przekazać kompetencji, które stanowią istotę suwerenności państwa. A jedną z nich jest właśnie kontrola nad siłami zbrojnymi. Potwierdzają to także europejskie traktaty!

Nie podpiszę ustawy, która uderza w naszą suwerenność, niezależność, bezpieczeństwo ekonomiczne i militarne

To są kwestie fundamentalne. Biorąc je pod uwagę, podjąłem decyzję, że nie podpiszę ustawy, która pozwala na zaciągnięcie przez Polskę pożyczki SAFE.  Nigdy bowiem nie podpiszę ustawy, która uderza w naszą suwerenność, niezależność, bezpieczeństwo ekonomiczne i militarne.

W tym miejscu przestrzegam, że wszelkie próby zagranicznego zadłużania naszego kraju w sposób pozaprawny, tylnymi drzwiami, wcześniej czy później spotkają się z odpowiedzialnością zarówno polityczną, jak i prawną.

Przypominam rządzącym, art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który jasno stanowi, że „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”. Co oznacza, że władza publiczna może robić tylko to, na co prawo jej pozwala.

Ten projekt to silna armia bez zadłużania na pokolenia. Polski SAFE 0% to zero zależności i 100 procent suwerenności.

Szanowni Państwo,

apeluję do wszystkich sił politycznych o pilne prace nad prezydenckim projektem ustawy o Polskim Funduszu Inwestycji Obronnych, pozwalającym sfinansować rozwój armii na poziomie równym lub wyższym od europejskiego SAFE. Ten projekt to silna armia bez zadłużania na pokolenia. Polski SAFE 0% to zero zależności i 100 procent suwerenności.

Polska musi być jednym z filarów bezpieczeństwa Europy i NATO. Ale Polska musi to robić na własnych zasadach

Drodzy Państwo,

Polska musi się zbroić. Polska musi budować silną armię. Polska musi być jednym z filarów bezpieczeństwa Europy i NATO. Ale Polska musi to robić na własnych zasadach.

Tylko naród, który potrafi sam zadbać o swoje bezpieczeństwo, pozostaje naprawdę wolny.

Po pierwsze Polska. Po pierwsze Polacy.


20:09

Tusk zapowiada odpowiedź rządu:

Prezydent stracił szansę, aby zachować się jak patriota. Wstyd!

- Prezydent stracił szansę, aby zachować się jak patriota. Wstyd! Jutro o 9 rano odpowiedź polskiego rządu na nadzwyczajnym posiedzeniu Rady Ministrów - napisał premier Donald Tusk na portalu X.

Odpowiedział w ten sposób na orędzie Karola Nawrockiego.


20:33

Czarzasty:

Prezydent w jeden dzień zniszczył nadzieję polskiej armii

- Nie jestem zaskoczony, natomiast mógłbym skomentować kilkoma zdaniami tę sprawę, tzn. po pierwsze padło tam takie zdanie "dług można zaciągnąć w jeden dzień", chcę powiedzieć tak: dług można zaciągnąć w jeden dzień, a pan prezydent w jeden dzień, właśnie w tej chwili, zniszczył nadzieję polskiej armii - powiedział Włodzimierz Czarzasty w rozmowie z Moniką Olejnik w "Kropce nad i" TVN24.


20:36

Czarzasty uderza w Nawrockiego:

Dokonał zdrady stanu

- W tej chwili na dziś jesteśmy w takim stanie, prezydent naszego kraju dokonał moim zdaniem zdrady stanu i pozbawił polskie wojsko i Polaków bezpieczeństwa na kwotę 185 miliardów złotych - powiedział Włodzimierz Czarzasty w TVN24.


20:41

Czarzasty:

Jestem Polakiem, a nie Amerykaninem i wolę, żeby pieniądze były wydawane w Polsce

- Nie mam nic przeciwko Stanom Zjednoczonym, chociaż, panie prezydencie, jestem Polakiem, a nie Amerykaninem i wolę, żeby pieniądze były wydawane w Polsce - powiedział Włodzimierz Czarzasty w TVN24.


20:41

Szłapka o wecie Nawrockiego:

Akt zdrady narodowej, wymierzony w bezpieczeństwo Polski

- To jest nie do obrony. Przypominam, że dzisiaj jest rocznica wejścia do NATO. Od początku, od 1989 roku mieliśmy bardzo jasny kierunek do zachodnich struktur, do NATO, do Unii Europejskiej. To jest akt zdrady narodowej, to jest akt wymierzony w bezpieczeństwo Polski - powiedział Adam Szłapka w rozmowie z Justyną Dobrosz-Oracz w „Pytaniu dnia” TVP Info.


20:45

Szłapka:

Prezydent pokazał się jako osoba kompletnie zależna od PiS-u

- Pan prezydent pokazał się jako osoba kompletnie zależna od PiS-u. Bardzo dużo tam było nieprawd w tym w tym orędziu. […] Jedna rzecz, która jest absolutną nieprawdą - że od początku pojawiały się wątpliwości. To jest nieprawda - powiedział Adam Szłapka w „Pytaniu dnia” TVP Info.

- Ten projekt był wypracowywany przez Polskę, przez polską prezydencję i de facto wymyślony w Polsce i skonstruowany tak dokładnie, żeby przede wszystkim wzmacniać polskie europejskie bezpieczeństwo. I nie było żadnych wątpliwości. Posłowie PiS-u się wypowiadali na ten temat w czasach jeszcze polskiej prezydencji i później, i Pałac Prezydencki był o tym projekcie informowany. Nie było żadnych wątpliwości - wskazywał.

- Były tylko pytania o jakieś szczegóły i wszyscy - łącznie z Błaszczakiem - mówili o tym, że to jest ten projekt do wykorzystania na przykład na wojska obrony dronowej. Wygląda na to, jakby w którymś momencie przestawiono wajchę lobbystyczną, bo przecież mówią wprost - wcale im nie zależy na tym, żeby rozwijać polski przemysł, tylko żeby kupować gdzieś indziej - stwierdził.


20:45

Czarzasty zwraca się do Nawrockiego ws. jego projektu:

Zarzucam panu kłamstwo

- Zarzucam panu kłamstwo, że Narodowy Bank Polski jest w stanie wykazać w tej chwili zysk i pan powiedział, że tam 180 miliardów jest zysku. Panie prezydencie, skumulowana strata Narodowego Banku Polskiego wynosi w tej chwili 100 miliardów złotych - powiedział Włodzimierz Czarzasty w TVN24.

- W sprawie tego projektu, ten projekt mówi tak: jeżeli Narodowy Bank Polski wypracuje zysk, to ten zysk chce dzielić prezydent. Uprzejmie informuję, jest ustawa o Narodowym Banku Polskim, art. 69 mówi: 95% wypracowanego zysku idzie do budżetu, 5% idzie na fundusz rezerwowy. Nie ma potrzeby tworzenia żadnej innej ustawy - kontynuował.

- To, co pan prezydent mówi tak: mamy zabezpieczenie - kłamstwo, Narodowy Bank Polski ma zysk - kłamstwo, bo ma 100 miliardów skumulowanej straty, potrzebna jest nowa ustawa - kłamstwo, bo jest ustawa o Narodowym Banku Polskim - mówił dalej.


20:52

Kaczyński:

Próba sprzedania wolności, suwerenności i niezależności za kredyt jest działaniem antypolskim

Prezes PiS poparł decyzję prezydenta:


20:53

Czarzasty stanowczo o projekcie prezydenta:

Nie widzę żadnych podstaw, żeby procedować

- Jeżeli chodzi o ustawę pana prezydenta, nie widzę żadnych podstaw, żeby procedować ustawę, która oszukuje Polaków, pokazuje zysk w miejscu, którego nie ma i rozmydla sprawę - powiedział Włodzimierz Czarzasty w TVN24.

- Nie, ja jestem odpowiedzialny, ja jestem w ramach koalicji, która rządzi krajem, będzie plan B, w ramach tego planu B będziemy rozpatrywali wszystkie historie. Mówię o swoim zdaniu, jeżeli chodzi o moje zdanie ws. ustawy pana prezydenta, jedno wielkie kłamstwo, jedna wielka ściema - kontynuował, dopytywany, czy może tak jednoosobowo zadecydować.


20:58

Szłapka o planie B ws. SAFE:

Będzie uchwała rządu

- Będziemy pracować nad odpowiednią, natychmiast, uchwałą rządu i tak - będziemy to realizować. Polski przemysł zbrojeniowy w tym zakresie nie może być stratny - powiedział Adam Szłapka w „Pytaniu dnia” TVP Info, pytany o „plan B” po wecie prezydenta ws. unijnego SAFE


20:59

Czarzasty:

Kompleks Nawrockiego polega na tym, że chciałby być prezydentem, rządem i marszałkiem Sejmu

- Prezydent nie jest rządem i to jest jego największy kompleks, znaczy, kompleks Nawrockiego polega na tym, że chciałby być prezydentem, rządem i marszałkiem Sejmu - powiedział Włodzimierz Czarzasty w TVN24.

- Panie prezydencie, ma swoje kompetencje Sejm i nie dam ich ruszyć, ma swoje kompetencje prezydent, pan jest od reprezentacji i ma swoje kompetencje rząd, premierem tego rządu jest Donald Tusk, musi się pan tego nauczyć - kontynuował.


21:03

Czarzasty:

Jutro rząd przyjmie kierunkowe rozwiązania, żeby uratować pieniądze z SAFE

- Jutro rząd przyjmie kierunkowe rozwiązania, żeby te pieniądze uratować, żeby 12 tysięcy fabryk w Polsce i zakładów pracy pracowało i żeby 90% wszystkich tych pieniędzy zostało wydane tu i teraz - powiedział Włodzimierz Czarzasty w TVN24.


21:10

Nowy ruch Pałacu. Szefernaker zapowiada udział szefa Kancelarii Prezydenta w piątkowym posiedzeniu rządu

W  posiedzeniu Rady Ministrów weźmie udział szef Kancelarii Prezydenta - napisał Paweł Szefernaker, szef prezydenckiego gabinetu i powołał się na podstawę prawną:


22:04

Kosiniak-Kamysz o wecie Nawrockiego:

Decyzja przeciwko bezpieczeństwu Polski. Interes partyjny zwyciężył nad odpowiedzialnością

- Prezydent Nawrocki poinformował, że nie podpisał ustawy zwiększającej bezpieczeństwo Polski. To zła i niebezpieczna decyzja, gdzie interes partyjny, polityka zwyciężyła nad odpowiedzialnością zwierzchnika za siły zbrojne - mówi Władysław Kosiniak-Kamysz w oświadczeniu opublikowanym w mediach społecznościowych.

"Decyzja prezydenta nie jest przeciwko rządowi - jest przeciwko bezpieczeństwu państwa polskiego"

- Istotą programu SAFE jest modernizacja polskiego wojska, gdzie potrzeby zakupowe, potrzeby sprzętu wojskowego zostały wskazane przez najlepszych ekspertów ze Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Program SAFE to też szansa dla policji, straży granicznej na szybką modernizację. To szansa na inwestycje w infrastrukturę, żeby ułatwić mobilność militarną - mówił dalej.

- Decyzja, którą podjął prezydent Nawrocki, nie jest przeciwko rządowi - jest przeciwko bezpieczeństwu państwa polskiego. Jest wbrew oczekiwaniom Wojska Polskiego, wbrew szansom rozwojowym dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. I co najważniejsze - wbrew opinii publicznej wyrażanej choćby w ostatnich badaniach - wskazał szef MON.

Kosiniak-Kamysz o wecie w 27 rocznicę przystąpienia Polski do NATO 

- Dzisiaj jest 27 rocznica przystąpienia Polski do NATO. W taki dzień oczekiwalibyśmy decyzji prezydenta, które wzmacniają nasz sojusz, a nie go osłabiają. Które przyspieszają modernizację, a nie ją utrudniają. Które budują siłę Wojska Polskiego, a nie narażają na szwank żołnierza polskiego - kontynuował.

"Skorzystamy po prostu z innych istniejących już ustawowo możliwości". Szef MON zapowiada

Jak zaznaczył wicepremier: - Decyzja, którą podjął prezydent Nawrocki, utrudnia proces modernizacji i transformacji polskiej armii, szczególnie przyspieszenie tego procesu, ale na szczęście go nie uniemożliwia. Skorzystamy, zgodnie z polską racją stanu, interesem publicznym, ze wszystkich możliwości, aby nie zmarnować tego wielkiego sukcesu, który Polska odniosła w Europie, wymyślając program SAFE i stając się jego największym beneficjentem.

- Skorzystamy po prostu z innych istniejących już ustawowo możliwości, takich jak Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych, żeby zrealizować i przyspieszyć wielki proces budowy najsilniejszej armii do roku 2030 - zapowiedział WKK.

- Zrobimy wszystko, żeby takie wartości jak wolność, niepodległość i suwerenność nie były tylko wzniosłymi hasłami, ale obroniły się siłą - siłą polskiej armii, siłą naszych sojuszy i siłą polskiego społeczeństwa. Potrzebujemy programu SAFE, aby Polska była bezpieczna i ten program zrealizujemy - podsumował.