Relacja Live

16.04.2026

07:00

Polityczny plan czwartku: W Sejmie debata o wecie, TK o KRS

Sejm wznowi obrady o 9:15 od serii pytań w sprawach bieżących, a o 11:15 wysłucha - na wniosek PiS - informacji bieżącej w sprawie pogarszającego się stanu finansów publicznych.

O 16:45 posłowie i posłanki będą - w ramach II czytania - debatowali w sprawie prezydenckiego weta do ustawy o rynku kryptoaktywów. Głosowanie nad wetem zaplanowano na piątek.

Z kolei o 19:15 zaplanowano I czytanie rządowego projektu ustawy o wykonywaniu orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

O 11:00 Trybunał Konstytucyjny rozpozna wniosek Krajowej Rady Sądownictwa w sprawie obecnych przepisów, dotyczących zgłaszania i przeprowadzanej przez marszałka Sejmu weryfikacji kandydatur w procedurze poprzedzającej wybór przez Sejm sędziów do składu KRS.


08:03

Nawrocki o inicjatywie dot. podniesienia drugiego progu podatkowego:

Do Sejmu trafił mój projekt. Ustawa trafiła do zamrażarki

"Klub Parlamentarny Polska 2050 złożył w Sejmie projekt ustawy podnoszący drugi próg podatkowy ze 120 do 140 tys. zł. To dobra inicjatywa, którą popieram" - napisał na X prezydent Karol Nawrocki.

"11 sierpnia 2025 r. trafił do Sejmu mój projekt ustawy „PIT Zero. Rodzina na plus”, zawierający właśnie takie rozwiązanie. Ustawa trafiła do sejmowej zamrażarki" - zaznaczył we wpisie.


08:20

Sikorski o rozmowach z przyszłą szefową węgierskiej dyplomacji:

Sugeruje, że Węgry odblokują pieniądze dla Wojska Polskiego i Ukrainy

- Tak, zupełnie odmienna - powiedział Radosław Sikorski w "Porannej rozmowie" RMF FM, pytany, czy z jego rozmów z Anitą Orban (przyszłą szefową węgierskiej dyplomacji) wynika, że obecna polityka Węgier wobec Rosji i Ukrainy będzie odmienna.

- Po pierwsze zaprosiłem ją do Warszawy, po drugie mamy nadzieję na przywrócenie funkcjonowania Grupy Wyszehradzkiej i pani minister sugeruje, że Węgry odblokują pieniądze dla Wojska Polskiego, dla Ukrainy i odblokują też wstrzymane sankcje na Rosję - kontynuował.


08:27

Sikorski:

Nie będzie członkostwa Ukrainy w UE na skróty

- Mówi to, co jest też naszym stanowiskiem. W komisji pojawił się pomysł członkostwa na skróty, tego nie będzie, my uważamy, że Ukraina musi wypełnić wszelkie warunki, tak samo, jak my musieliśmy - powiedział Radosław Sikorski w RMF FM, pytany o niejednoznaczne wypowiedzi Magyara ws. Rosji i Ukrainy.


08:29

Sikorski o Trumpie:

Niepokoi mnie, że mówi o NATO per 'oni'

- To, że pan prezydent [Donald Trump] mówi o NATO per "oni", tak jak nasi nacjonaliści mówią o Unii Europejskiej per "oni", mnie niepokoi, bo to by świadczyło, że nie do końca się identyfikuje jako sam członek NATO - powiedział Radosław Sikorski w RMF FM.


08:35

Sikorski o polemice między Czarzastym a ambasadorem USA:

Jest sukcesem w sensie popularności dla marszałka

- Wydaje mi się, że pierwsza polemika nie była sukcesem dla pana ambasadora, ale jest sukcesem w sensie popularności dla pana marszałka - powiedział Radosław Sikorski w RMF FM, pytany o polemikę ambasadora USA z marszałkiem Sejmu.

- Jeszcze nie ma nowych sondaży, więc zobaczymy - kontynuował, dopytywany, czy drugą polemikę też wygrywa marszałek Czarzasty.

- Ja uważam, że tak jak nasz ambasador powinien jak najbliżej współpracować i jest to zaszczytem dla niego wtedy, gdy może rozmawiać ze spikerem Izby Reprezentantów, tak i rolą ambasadorów akredytowanych w Polsce jest współpraca z najwyższymi organami państwa polskiego - mówił dalej.


08:40

Sikorski o zachowaniu Berkowicza w Sejmie:

Jeśli chciał zaszkodzić Polsce, to osiągnął cel

- To skandaliczne i niestety odbiło się szerokim echem, jeśli pan poseł chciał zaszkodzić Polsce, to osiągnął cel - powiedział Radosław Sikorski w RMF FM, pytany o zachowanie Konrada Berkowicza w Sejmie.

- Oczywiście Izrael nadużywa siły, łamie międzynarodowe prawo humanitarne w Gazie i nie tylko, to potępiamy często, krytykujemy osadnictwo, finansujemy pomoc uchodźcom palestyńskim, głosujemy w ONZ za odpowiedzialnością Izraela za tereny przez siebie okupowane i ludność tam mieszkającą, ale to nie jest powód do ekscesów antysemickich - kontynuował.


08:49

Sikorski o Morawieckim:

Testuje cierpliwość prezesa do granic możliwości

- Nigdy nie byłem członkiem Prawa i Sprawiedliwości, ale wygląda na to, że testuje cierpliwość prezesa do granic możliwości - powiedział Radosław Sikorski w RMF FM, pytany, czy Mateusz Morawiecki ostatecznie znajdzie się poza PiS-em.


08:53

Zgorzelski o nowym stowarzyszeniu Morawieckiego:

Podważenie omnipotentnej pozycji Kaczyńskiego

- Czytam to jako kolejny etap usamodzielniania się Mateusza Morawieckiego i jego środowiska, środowiska skupionego wokół jego osoby, ale jeśli o ten system wartości, to raczej centrum, ale także jako podważenie omnipotentnej pozycji Jarosława Kaczyńskiego w Prawie i Sprawiedliwości, de facto twórcy i przywódcy tej partii - powiedział Piotr Zgorzelski w rozmowie z Marcinem Fijołkiem w "Graffiti" Polsat News, pytany o nowe stowarzyszenie Mateusza Morawieckiego.

- Dzisiaj musi mierzyć się z tym, że to już nie tylko frakcja, ale też być może nowy projekt polityczny, ale też jest to konsekwencja tego, że Prawo i Sprawiedliwość nie miało wyboru, musiało iść na prawo, tym samym uwolniło centrum, w które sprytnie wchodzi Morawiecki - kontynuował.


08:59

Zgorzelski:

Kaczyński wie, że wyrzucenie Morawieckiego z partii będzie działało na korzyść Morawieckiego

- To raczej będzie coś, na co jeszcze będziemy musieli poczekać, bo Kaczyński jako wytrawny polityk wie, że danie w prezencie Morawieckiemu, wyrzucenie go z partii, będzie działało na korzyść Morawieckiego, więc pewnie jeszcze będzie kilka okrążeń, kilka piruetów wokół całego tego zdarzenia - powiedział Piotr Zgorzelski w Polsat News, pytany o "rozsadzenie" PiS-u w związku z nowym stowarzyszeniem Morawieckiego.

- Widać, że Morawiecki jest zdeterminowany, a to jest cecha, która w polityce jest niezbędna - kontynuował.


09:04

Zgorzelski wyklucza współpracę PSL-u z Morawieckim:

Nie ma takiej możliwości

- Nie ma takiej możliwości, ponieważ Polskie Stronnictwo Ludowe po pierwsze jest w rządzie koalicyjnym, który budujemy z naszymi partnerami, po drugie zadeklarowaliśmy to i na wczorajszym kierownictwie potwierdziliśmy, że Polskie Stronnictwo Ludowe do wyborów idzie pod własnym szyldem - powiedział Piotr Zgorzelski w Polsat News, pytany o ew. zaproszenie do współpracy ze strony PSL-u dla Morawieckiego.


09:09

Zgorzelski o poparciu PSL-u dla kandydatury Szpytmy na prezesa IPN-u:

Nie mamy żadnych wątpliwości, że to świetny kandydat

- Tak, Polskie Stronnictwo Ludowe poprze tę kandydaturę, ponieważ uważamy, że to jest świetny kandydat. Pan prof. Mateusz Szpytma jest jednym z najbardziej doświadczonych pracowników tej instytucji, bo pracuje tam 25 lat, jest świetnym historykiem, szczególnie historykiem ruchu ludowego - powiedział Piotr Zgorzelski w Polsat News, pytany, czy PSL poprze kandydaturę Mateusza Szpytmy na prezesa IPN.

- My jako Polskie Stronnictwo Ludowe nie mieliśmy i nie mamy żadnych wątpliwości, że to jest świetny kandydat na stanowisko prezesa IPN-u - kontynuował.

- Myślę, że w Sejmie nie będzie takiego dużego problemu, jak w Senacie, ale będziemy rozmawiali z naszymi przyjaciółmi z partii demokratycznych, aby poparli tę kandydaturę, zresztą wiem, że pan prezes Szpytma jest poumawiany z szefostwem klubów parlamentarnych - mówił dalej.


09:17

Jak PSL zagłosuje ws. wotum nieufności dla Hennig-Kloski? Zgorzelski: Szefostwo klubu zaprosi panią minister na posiedzenie i dopiero będzie decyzja

- Wczoraj na kierownictwie Polskiego Stronnictwa Ludowego szefostwo klubu otrzymało rekomendację do tego, aby zaprosić na posiedzenie klubu panią minister Paulinę Hennig-Kloskę, ponieważ są sprawy, które chcielibyśmy doprecyzować, wyjaśnić - powiedział Piotr Zgorzelski w Polsat News.

- Mam tutaj na myśli obszar programu "Czyste powietrze" czy też relacje resortu z leśnikami, z myśliwymi [...] są różnego rodzaju pytania [...] szefostwo klubu zaprosi panią minister na posiedzenie, gdzie będą zadawane pytania, będzie dyskusja i wtedy dopiero będzie decyzja - kontynuował.

- Nie wiadomo - mówił dalej, dopytywany, czy na dziś, gdyby odbyło się głosowanie, to nie wiadomo, jak zagłosowałoby PSL.

- Nie przesądziliśmy niczego - zaznaczył.


09:28

Dobrzyński:

Z całą stanowczością stwierdzam, że oskarżony o poważne przestępstwo szef BBN nie ma dostępu do informacji niejawnych

"Warto przypomnieć postępowanie karne, w którym obecnie urzędujący Szef BBN Sławomir C. jest oskarżony o ujawnienie tajemnicy państwowej. Jest to przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności do 10 lat" - napisał na X Jacek Dobrzyński.

"Fakt postawienia Sławomira C. w stan oskarżenia, jak i okoliczności popełnienia tak poważnego przestępstwa, bez wątpienia wpływają na kwestię dawania przez niego rękojmi zachowania tajemnicy. Znajduje to potwierdzenie w ugruntowanym orzecznictwie sądów administracyjnych" - kontynuował w swoim wpisie.

"Z całą stanowczością stwierdzam, że oskarżony o poważne przestępstwo Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego nie ma dostępu do informacji niejawnych. W związku z tym nie może mieć dostępu do niejawnych dokumentów ani brać udziału w spotkaniach objętych klauzulą" - zaznaczył.


09:31

Pełczyńska-Nałęcz z pytaniem do Nawrockiego:

Czy podpisze pan trzy kluczowe ustawy?

"Szanowny Panie Prezydencie, dziękuję za poparcie projektu Polski 2050 podniesienia drugiego progu podatkowego - to dobre rozwiązanie dla ludzi i polskich rodzin. To aż do 4 tysięcy złotych realnie w portfelach obywateli" - napisała na X Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

"Jesteśmy formacją odpowiedzialną. Dlatego składamy projekty ustaw wyłącznie w oparciu o odpowiedzialny fiskalizm. Dlatego zapytam wprost: Czy podpisze Pan trzy kluczowe ustawy?" - kontynuowała w swoim wpisie.

Przewodnicząca Polski 2050 wymieniła ustawy o "akcyzie na alkohol, która przekieruje wzrost jej wpływów na ochronę zdrowia", o "ucywilizowaniu fundacji rodzinnych" i o "opodatkowaniu big-techów".


09:36

Tusk:

Dziwicie się, że Nawrocki bierze do swojej rady mediów ludzi szerzących rosyjską dezinformację?

"Dziwicie się, że Karol Nawrocki bierze do swojej rady mediów ludzi szerzących rosyjską dezinformację? Dziwne byłoby, gdyby brał takich, co ją zwalczają" - napisał na X premier Donald Tusk.


12:12

Cenckiewicz pisze do Tuska:

Pańskie klęski sądowe są okazją do uregulowania finansowych zobowiązań wobec mnie

"Szanowny Panie Premierze, dwie Pańskie klęski sądowe - jako Prezesa Rady Ministrów, przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym (17 czerwca 2025 r.) i Naczelnym Sądem Administracyjnym (15 kwietnia 2026 r.) w sprawie uchylenia bezprawnych decyzji o cofnięciu mi poświadczeń bezpieczeństwa w dniu 31 lipca 2024 r. przez Jarosława Stróżyka i jego pomocnicę Karolinę Kisłowską z SKW, są okazją do ostatecznego uregulowanie Pańskich finansowych zobowiązań wobec mojej skromnej osoby" - napisał na X Sławomir Cenckiewicz.

"WSA w ośmiu wyrokach z 17 czerwca 2025 r. uchylających osiem bezprawnych decyzji Stróżyka/Kisłowskiej zasądził od Pana, jako Prezesa Rady Ministrów, każdorazowo kwotę 697 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania "na rzecz skarżącego" czyli mnie" - kontynuował w swoim wpisie.

"Krótko mówiąc, daje to łączną kwotę 5576 zł (8 razy 697 zł), jaką powinien mi Pan Premier zwrócić już w zeszłym roku po wyroku WSA. Pomimo niewykonania przez Pana wyroku również w tym zakresie, miłosiernie nie będę domagał się dodatkowych kosztów związanych z blisko już roczną zwłoką w przekazaniu na mój poczet zasądzonej kwoty" - stwierdził szef BBN.

"O nowych rozstrzygnięciach sądowych w kwestii zwrotu kosztów postępowania sądowego związanych z wczorajszym wyrokiem NSA, niezależnie od faktu, że jest Pan stroną postępowania, będę Pana Premiera publicznie informował. Jest jednak oczywiste i pewne, że NSA zasądził wobec Pana dodatkowe koszty" - zaznaczył.

"Panie Premierze, w związku z powyższym, proszę o niezwłoczne wykonanie wyroku WSA z 17 czerwca 2025 r. Zdaję sobie sprawę, że urząd który Pan reprezentuje - Prezes Rady Ministrów, został narażony na te niepotrzebne straty/koszty (po uwzględnieniu wyroku NSA przekroczą łącznie zapewne ponad 10 tys. zł) przez szefa SKW Jarosława Stróżyka. Nie wnikam jednak w jaki sposób szef SKW rozliczy się w tej sprawie z Panem i KPRM. Zależy mi jedynie na tym, aby będąc stroną sądowego sporu, po przegranej, zastosował się Pan jako urząd do sądowych wyroków!" - napisał Cenckiewicz.

"Niezależnie od Pańskiego zobowiązania finansowego wobec mnie, ważna jest jednak natychmiastowa dymisja Stróżyka, który szkodzi nie tylko SKW, ale naraża również Pana Premiera na niepotrzebne straty i wydatki, których nie można będzie pokryć nawet z prezydenckiego SAFE" - dodał.

"Przy okazji chcę, aby Pan wiedział, że kwotę zasądzoną przez WSA przekażę na cele społeczne - na Fundację Republika, by wesprzeć w ten sposób wolność słowa, której Pan permanentnie zagraża, i Telewizję Republika. To co, Panie Premierze? Robimy, nie gadamy!!! Czyli wpłacamy, i nie bredzimy jak ORMOwiec po godz. 13.00 w ojczyźnie ludowej! Potwierdzę niezwłocznie otrzymany od Pana przelew! Z góry dziękuję" - zakończył swój wpis.


12:28

Morawiecki publikuje wpis po utworzeniu stowarzyszenia:

Jestem gotowy do walki o zwycięstwo PiS w kolejnych wyborach

"Polska potrzebuje dziś czegoś więcej niż tylko zmiany władzy. Potrzebuje odpowiedzialnego działania, współpracy i zdolności do budowania szerokiego porozumienia wokół spraw najważniejszych" - napisał na X Mateusz Morawiecki.

"Prawo i Sprawiedliwość wygrywało zawsze wtedy, gdy potrafiło iść szeroko – z programem dla rodzin, przedsiębiorców, rolników, młodych i seniorów. Wtedy, gdy łączyliśmy różne środowiska wokół wspólnego celu: rozwoju Polski i poprawy jakości życia ludzi. Dziś musimy do tego wrócić. Bo rośnie liczba Polaków rozczarowanych obecnymi rządami - i to jest wyraźny sygnał, że oczekują realnej alternatywy" - kontynuował w swoim wpisie.

"Naszym zadaniem jest tę energię zrozumieć i przekuć w konkretny plan działania. Rozmawiać z ludźmi - nie tylko z tymi, którzy są z nami od lat, ale także z tymi, którzy się wahają, którzy mają pytania i oczekują konkretów. Musimy słuchać, wyciągać wnioski i pokazywać, że potrafimy działać odpowiedzialnie i skutecznie" - dodał.

"Nie możemy dać się wypchnąć z centrum polskiej polityki. To tam rozstrzygają się dziś najważniejsze decyzje i to tam musi wybrzmiewać głos rozsądku, rozwoju i bezpieczeństwa. To my pokazaliśmy, że można prowadzić politykę, która jednocześnie wzmacnia państwo, rozwija gospodarkę i dba o zwykłych ludzi" - stwierdził były premier.

"W szerokim obozie, który chcemy budować, jest miejsce dla różnych środowisk, temperamentów i stylów działania. Każdy ma swoje metody uprawiania polityki - i to jest wartość, a nie problem. Siłą jest różnorodność, jeśli łączy nas wspólny cel. Dziś tym celem jest Polska silna, rozwijająca się i sprawiedliwa" - napisał.

"Naszym nadrzędnym celem jest zakończenie szkodliwych rządów Donalda Tuska. Ale droga do tego celu nie prowadzi przez chaos i emocjonalne spory. Prowadzi przez jedność, spokojną konsekwencję i ciężką pracę - w terenie, w rozmowach, w przekonywaniu" - zaznaczył.

"Dlatego powstało Stowarzyszenie Rozwój Plus. To przestrzeń dla wszystkich, którzy chcą Polski ambitnej i solidarnej. Polski silnej wobec wyzwań świata i jednocześnie wrażliwej na potrzeby obywateli. Polski, która patrzy w przyszłość i nie boi się podejmować odważnych decyzji" - czytamy we wpisie Morawieckiego.

"Musimy toczyć tysiące rozmów i bitew o Polsce - w miastach, w mniejszych miejscowościach, wśród różnych środowisk. Musimy być blisko ludzi i ich spraw. Ale jednocześnie nie damy się wciągnąć w politykę prowokacji i jałowych sporów. Naszą siłą musi być spokój, wiarygodność i zdolność budowania porozumienia" - stwierdził były premier.

"Jestem gotowy do ciężkiej pracy dla Polski i do walki o zwycięstwo PiS w kolejnych wyborach. Razem - szeroko, odpowiedzialnie i z wiarą w to, że Polska może rozwijać się szybciej i sprawiedliwiej. Razem zakończymy ten trudny czas i przywrócimy Polsce właściwy kierunek. Bo w jedności siła. Mniej nerwów. Więcej wiary. I więcej rozmowy" - podsumował.


13:16

Kaczyński prosi o wpłaty na partię:

Możemy wygrać, to jest w zasięgu, ale bez środków to będzie niemożliwe

- Władze nielegalnie, bezprawnie pozbawiły nas dotychczas 46 milionów złotych, które się nam należały zgodnie z regulacjami odnoszącymi się do finansowania przez państwo partii politycznych. To powoduje, że mamy dzisiaj poważne trudności - powiedział Jarosław Kaczyński w oświadczeniu.

- Przez długie miesiące nie zwracaliśmy się o pomoc do społeczeństwa, ale dzisiaj różnego rodzaju przedsięwzięcia, które podejmujemy, choćby cała operacja związana z naszym kandydatem na premiera, panem Przemysławem Czarnkiem, kosztuje, kosztują też przedsięwzięcia programowe, liczne w tej chwili bardzo spotkania, będą jeszcze campusy młodzieżowe, krótko mówiąc mamy bardzo dużo wydatków - kontynuował.

- Stąd moja bardzo serdeczna prośba do zwolenników Prawa i Sprawiedliwości i szerzej do zwolenników prawicy, do całego obozu patriotycznego, do tych wszystkich, którzy chcą, by Polska wróciła na właściwe tory, żeby pozostała państwem suwerennym, o wpłaty na konto naszej partii - mówił dalej.

- Państwo poparli [...] kampanię obecnego Prezydenta Rzeczypospolitej, pana Nawrockiego i to dało skutki. Skutki pozytywne, wygrał, choć wydawało się, że to będzie bardzo trudne. My też możemy wygrać, jesteśmy przekonani, że to jest w naszym zasięgu, ale bez środków to będzie nie tylko bardzo trudne, ale po prostu niemożliwe - dodał.


14:38

Święczkowski pisze do Tuska:

Ponawiam żądanie natychmiastowego opublikowania 67 orzeczeń TK

"Prezes Trybunału Konstytucyjnego skierował do Prezesa rady Ministrów pismo z żądaniem opublikowania 67 orzeczeń wydanych dla ochrony obywatelskich wolności i praw" - poinformowano w komunikacie TK.

"Zaniechanie administracji rządowej negatywnie wpływa na sytuację prawną, życiową i materialną tysięcy osób. Podjęcie działania przez Premiera jest istotne ze względu na szacunek dla praworządności i państwa prawa, a także samych obywateli" - czytamy w informacji na stronie TK.

W liście do premiera Tuska Bogdan Święczkowski stwierdza, że "wybierając sędziów do Trybunału Konstytucyjnego, Sejm potwierdził, że wbrew jego własnej uchwale z rnarca 2024 r. i uchwale Rady Ministrów z grudnia 2024 r. Trybunał jest organem, który nieprzerwanie działa na rzecz praworządności oraz ochrony obywatelskich praw i wolności".

"Ponawiam [...] wielokrotnie formułowane żądanie natychmiastowego opublikowania 67 orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego wydanych w latach 2024-2026" - pisze prezes TK.


16:10

Hołownia stanowczo o Hennig-Klosce:

Żadnej łaski nie robi, powinna wytłumaczyć posłom, dlaczego zasługuje na bycie ministrem

- Bardzo jasno i wyraźnie mówimy, że najpierw oczekujemy spotkania z panią minister Hennig-Kloską i uważamy, że formułowanie dzisiaj przez nią opinii "jak chcecie, to sobie przyjdźcie do ministerstwa" jest po prostu nieeleganckie - powiedział Szymon Hołownia w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie, pytany, czy już wie, jak będzie głosował ws. wniosku o odwołanie Pauliny Hennig-Kloski.

- Minister jest powoływany i odwoływany przez Sejm, to minister ma się tłumaczyć przed Sejmem, to minister odpowiada przed Sejmem, jak ktoś dochodzi do wniosku, że funkcja ministerialna weszła mu za bardzo i uważa, że to go uszlachca, że staje się nagle kimś wyższym od Sejmu, to powinien raczej przemyśleć, czy powinien być członkiem rządu - kontynuował.

- Pani minister Hennig-Kloska żadnej łaski tu nie robi, powinna przyjść i wytłumaczyć posłom, dlaczego w dalszym ciągu zasługuje na to, żeby być ministrem - mówił dalej.


16:24

Hołownia o wniosku o odwołanie Hennig-Kloski:

Zastanawiam się, czy nie wstrzymać się od głosu

- Ja oczywiście jestem zwolennikiem stabilnego funkcjonowania koalicji i ostatecznością jest odwoływanie ministrów rządu, który się wspiera, ale jak dzisiaj posłuchałem sobie wywiadu pani minister Hennig-Kloski porannego, to muszę powiedzieć, że się zastanawiam, czy się nie wstrzymać od głosu w tym głosowaniu, bo się po prostu takich rzeczy słuchać cierpliwie i spokojnie nie da - powiedział Szymon Hołownia w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.


18:24

Wipler o zachowaniu Berkowicza z flagą Izraela:

Mnie osobiście się to nie podobało. Ale rozumiem powody, dla których to zrobił

- To nie był spontan [zachowanie Konrada Berkowicza, który pokazał w Sejmie flagę Izraela ze swastyką zamiast gwiazdy Dawida] i to nie było jego indywidualne działanie, które podjął bez uzgodnienia, zaskakując resztę osób - powiedział Przemysław Wipler w „Trzech pytaniach na koniec dnia” Radia ZET.

- Nie wszyscy [byli poinformowani]. Jestem przekonany, że wiedział [Sławomir Mentzen] - stwierdził.

- Mnie osobiście się to nie podobało. Ale rozumiem powody dla których Konrad to zrobił - dodał.

- To nie jest skandal dyplomatyczny. Jednym wielkim skandalem jest mordowanie kobiet i dzieci w Strefie Gazy i ludobójstwo, które tam ma miejsce. Ludobójstwo z powodu którego lider państwa Izrael jest ścigany przez Międzynarodowy Trybunał Karny - mówił dalej.


18:59

Wipler:

Wielu ludzi kibicuje Berkowiczowi, jak czytam komentarze po tym, co zrobił

- Koincydencja nieszczęśliwa [to, że w Dzień Pamięci o Zagładzie Konrad Berkowicz pokazał w Sejmie flagę Izraela ze swastyką zamiast gwiazdy Dawida]. Temat super poważny. Temat ludobójstwa, które odbywa się w Strefie Gazy - powiedział Przemysław Wipler w „Trzech pytaniach na koniec dnia” Radia ZET.

- Inwazji przez Izrael na państwa sąsiednie, polityce ludobójstwa sprzeciwia się bardzo wielu Polaków. Robiliśmy w tym zakresie badania. Większość zdecydowana Polaków myśli podobnie jak Konrad Berkowicz - stwierdził.

Jak mówił w późniejszej części rozmowy: - Jest happenerem, który w bardzo mocny sposób wyraził co myśli na temat tej sprawy. Wielu ludzi, jak czytam komentarze po tym, co on zrobił, kibicuje mu i go wspiera.


19:06

Wipler cytuje słowa polityka PSL nt. Hennig-Kloski:

Co najmniej 6-7 głosów będzie za odwołaniem tej baby

- Politycy Polskiego Stronnictwa Ludowego są wściekli o to, co się wydarzyło w Banku Ochrony Środowiska. Tam miały miejsce zmiany personalne w jakim stylu przeprowadzone i połączone z wyciekami do mediów i kampanią informacyjną, bardzo agresywną, wytoczoną wobec byłego prezesa - powiedział Przemysław Wipler w „Trzech pytaniach na koniec dnia” Radia ZET.

- Oczywiście, że tak [rozmawiałem z ludowcami]. Ja im nie wierzę, ale 2 czy 3 tygodnie temu, jak były te zmiany w BOŚ-iu, to zadzwonił do mnie jeden z PSL-owców i powiedział: „co najmniej 6-7 głosów z naszego klubu będzie za odwołaniem tej baby, bo mamy jej serdecznie dość i tego, co oni robią”. Przepraszam, to był cytat dosłowny, więc nieładny, ale ja tylko cytuję - kontynuował.


19:14

Wipler:

Nie zdziwiłby mnie scenariusz, gdyby Morawiecki miał się okazać kolejnym kołem ratunkowym dla PSL

- Nie zdziwiłby mnie scenariusz, gdyby on [Mateusz Morawiecki] miał się okazać kolejnym kołem ratunkowym dla partii z zieloną koniczyną, która jest bardzo pragmatyczna - powiedział Przemysław Wipler w „Trzech pytaniach na koniec dnia” Radia ZET.

- Najpierw pobrali tzw. konserwatystów z Platformy. Wybory później pożywili się kukizowcami i wzięli na dawcę organów formację Pawła Kukiza. Później, w trzecim obrocie, w ramach komponentu miastowego wzięli Szymona Hołownię i jego wesołą kompanię - mówił dalej.

- Więc jak szukasz nosiciela na kolejną kadencję, kogoś kto ci dołoży trochę tych głosów w miastach, to wystawienie w takiej Warszawie Mateusza Morawieckiego i iluś innych to jest jeden z scenariuszy - stwierdził.


19:42

Cenckiewicz o Swinarskim i Radzie Nowych Mediów:

Pewnie ta sprawa zostanie rozstrzygnięta w najbliższych dniach, może godzinach

- Dowiedziałem się o tym, jak wielu, wczoraj, nie znam jakby postaci - powiedział Sławomir Cenckiewicz w rozmowie z Grzegorzem Kępką w programie "Gość Wydarzeń" Polsat News, pytany o powołanie Pawła Swinarskiego do prezydenckiej Rady Nowych Mediów.

- Te wszystkie informacje, które się pojawiły w przestrzeni publicznej, mówiące o tym, że ten pan jakoś dezinformował opinię publiczną, wpisując się zresztą w tę rosyjską propagandę dot. ataku na Polskę, tej droniady we wrześniu zeszłego roku, opowiadając o tym, że to nie są rosyjskie bezzałogowce, tylko ukraińskie, jak powiedziałem, wpisał się rzeczywiście w tę propagandę rosyjską - kontynuował.

- Pewnie ta sprawa zostanie w najbliższych dniach, może godzinach, nie wiem, rozstrzygnięta, na pewno ona słusznie budzi niepokój - mówił dalej.


19:44

Horała o deklaracjach przystąpienia do Stowarzyszenia Rozwój Plus:

Około 100 osób, w tym blisko 40 parlamentarzystów

- Ono [Stowarzyszenie Rozwój Plus] jeszcze nie jest zarejestrowane. Dopiero zostało zgłoszone do sądu, do rejestracji. W tym formalnym zgromadzeniu członkowskim, zgodnie z wymogami ustawowymi, brało udział osiem osób, w tym ja - powiedział Marcin Horała w „Tak jest” TVN24.

- Natomiast kilkadziesiąt osób czy już może około 100 w ogóle, w tym pewnie blisko 40 parlamentarzystów, zadeklarowało w sensie pisemnym przystąpienie - przekazał.


19:50

Cenckiewicz o wyroku NSA:

Rząd i służby proponują mi po zwycięstwie w zawodach jeszcze jedno okrążenie

- Rząd i służby [...] oni mi proponują po zwycięstwie w zawodach jeszcze jedno ekstra okrążenie. Ja się na takie coś nie godzę, ja naprawdę te zawody wygrałem - powiedział Sławomir Cenckiewicz w Polsat News, pytany, czy nie czuje, że w sprawie rozstrzygniętej na jego korzyść przez NSA odniósł pyrrusowe zwycięstwo, bo wg. służb nadal nie ma dostępu do tajnych informacji.

- W dwóch postępowaniach sądowych, przed Wojewódzkim i Naczelnym Sądem Administracyjnym wygrałem i koniec, to jest game over - kontynuował.


19:51

Horała:

Kaczyński wiedział o planach dot. stowarzyszenia. Nie sprawiał wrażenia przestraszonego ani oburzonego

- Z panem premierem Kaczyńskim miałem przyjemność osobiście rozmawiać w poniedziałek, trzy dni temu. Wiedział doskonale o tych planach [założenia stowarzyszenia] i nie sprawiał wrażenia w żaden sposób ani przestraszonego, ani jak jakoś zdenerwowanego czy oburzonego. Nic z tych rzeczy - powiedział Marcin Horała w „Tak jest” TVN24.


19:56

Cenckiewicz:

Wczoraj wpłynęło pismo straszące moich współpracowników, że gdyby chcieli mi coś przekazać, narażą się na odpowiedzialność karną

- Ja się nie będę ścigał z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, która się chyba dokładnie tego obawiała, o czym pan mówi - powiedział Sławomir Cenckiewicz w Polsat News, pytany, czy cały czas nie czyta tajnych dokumentów, czy uznał się za zwycięzcę i ma je na biurku.

- Wczoraj pośpiesznie między ogłoszeniem wyroku przez NSA, czyli gdzieś w okolicy 11-12 w południe, a godziną 15 wpłynęło pismo straszące moich współpracowników, że gdyby chcieli mi coś przekazać, to się narażą na odpowiedzialność karną, przy czym źródło prawa, które jest tam wskazane, to jest ugruntowana praktyka - kontynuował.


20:00

Członkowie stowarzyszenia Morawieckiego nie będą na listach wyborczych? Horała: Nic takiego nie usłyszałem

- Ani mi, ani nikomu, kogo ja bym znał. Nie ma też żadnej tego rodzaju uchwały władz partyjnych - powiedział Marcin Horała w „Tak jest” TVN24, pytany czy Jarosław Kaczyński zakazał przystępowania do nowego stowarzyszenia Mateusza Morawieckiego.

- Myślę, że gdyby pan prezes Kaczyński chciał tak zrobić i zakazać, to ma 101 sposobów, żeby z tym przekazem dotrzeć do osób, co do których wiedział, że w tworzenie stowarzyszenia są zaangażowani. Skoro do żadnej nie dotarł z takim przekazem, to znaczy, że takiego przekazu po prostu nie było - stwierdził.

Pytany o doniesienia, że ci, którzy zapiszą się do stowarzyszenia, nie będą na listach wyborczych, odparł: - Nic takiego nie usłyszałem.


20:02

Cenckiewicz:

Kierwiński bredził i kłamał. Nigdy nie skłamałem w żadnej ankiecie

- Jarosław Stróżyk ze swoją podwładną [...] napisali, że ja skłamałem w ankiecie bezpieczeństwa. Chcę panu redaktorowi i wszystkim naszym widzom powiedzieć, w wyroku WSA z 17 czerwca '25 roku i w wyroku NSA z wczoraj jest mowa o tym, że ja na jakimkolwiek etapie wypełniania ankiety bezpieczeństwa osobowego nie skłamałem - powiedział Sławomir Cenckiewicz w Polsat News.

- Dzisiaj pan minister spraw wewnętrznych i administracji, pan Kierwiński, naprawdę bredził i kłamał w jednej ze stacji, w TOK FM, mówiąc o tym, że ja skłamałem w ankiecie. Nigdy w żadnej ankiecie, a byłem certyfikowany przez różne służby 25 lat, nie skłamałem i tę sprawę dokładnie rozsądził sąd w pierwszej i drugiej instancji - kontynuował.


20:08

Cenckiewicz o dalszych krokach po wyroku NSA:

Mam pewien plan, pomysł

- Ja na żadną ścieżkę sądową już w sprawie swoich poświadczeń nie będę wkraczał. Nie, bo ja wygrałem tę sprawę - powiedział Sławomir Cenckiewicz w Polsat News.

- Przez 8 miesięcy jest ta sytuacja, która utrudnia funkcjonowanie Biura Bezpieczeństwa Narodowego i pośrednio urzędu Prezydenta RP. Przecież ja jako szef BBN-u powinienem być członkiem kolegium ds. służb specjalnych. Nie jestem - kontynuował, pytany, czy to nie oznacza, że może mu to utrudniać pracę, bo są dokumenty, do których nie ma dostępu.

- Może. Nie wiem. Zobaczymy. Będziemy o tym dyskutować. Mam pewien plan, mam pewien pomysł, umówiliśmy się z panem prezydentem na rozmowę, zobaczymy, co zrobimy - mówił dalej, dopytywany o to, że "może należy zrezygnować".

- Nie, myślę, że trzeba działać tu i teraz - dodał, dopytywany, kiedy ucieleśni się ten plan, czy to kwestia tygodni, miesięcy.


20:09

Horała o Stowarzyszeniu Rozwój Plus :

PiS musi być obozem, którego cechuje jedność, ale nie jałowość

- Ma być [Stowarzyszenie Rozwój Plus] taką płaszczyzną, propozycją, ofertą dla ludzi, którzy w znacznej mierze się z nami zgadzają, mają podobne poglądy, pomysły - szczególnie w kwestii gospodarki, rozwoju, inwestycji - ale z różnych przyczyn niekoniecznie mogą albo też i chcą, mają prawo angażować się w taką czysto partyjną politykę […], a chcieliby się zjednoczyć i wspólnie działać dla dobra Polski właśnie w tym, nazwijmy to w skrócie, umownie, naszym kierunku - powiedział Marcin Horała w „Tak jest” TVN24.

- Faktem jest, że PiS jako taki, czy nawet szerzej: pewien obóz patriotyczny, […] musi być obozem, którego cechuje jedność, ale nie jałowość. Wielość ofert - wskazał.

Jak kontynuował: - Jeżeli chcemy zdobyć ponad 40% głosów, to nie ma takiej jednorodnej grupy elektoratu, która ma ponad 40% głosów. Trzeba mieć ofertę dla wielu różnych grup. I dla pewnej grupy, czy nawet kilku grup, nad taką ofertą pracować może Stowarzyszenie Rozwój Plus.


20:16

Cenckiewicz o wizycie Nawrockiego na Węgrzech i spotkaniu z Orbánem:

To absolutnie nie był błąd

- Ja panu prezydentowi doradzałem w tamtym czasie, tuż po wizycie na Kremlu Viktora Orbána, żeby on na Węgry nie jechał. Dlatego, że tam w Moskwie został w ogóle jakiś rodzaj umowy zawarty na temat polityki energetycznej rosyjskiej, w którą Węgrzy chcieli, że tak powiem, jeszcze mocniej wkroczyć, jeszcze mocniej wejść - powiedział Sławomir Cenckiewicz w Polsat News.

- Natomiast w tym drugim przypadku [kiedy Nawrocki spotkał się z Orbánem] to absolutnie nie był błąd - kontynuował.


21:21

Wieczorny briefing rzecznika PiS:

Stowarzyszenie jest sprzeczne ze statutem. To rodzi konsekwencje dyscyplinarne

- Wśród tematów, które były poruszane, był również temat stowarzyszenia, o którym państwo dziennikarze bardzo szeroko, zwłaszcza w ostatnich godzinach, pisaliście. Ten temat również był omawiany z kierownictwem naszej formacji politycznej w bardzo spokojnym, merytorycznym tonie. Wszystkie tak naprawdę osoby, które chciały zabrać głos w tej sprawie, mogły się wypowiedzieć i pokłosiem tak naprawdę tej szerokiej dyskusji jest decyzja prezydium Komitetu Politycznego, która zapadła w dniu dzisiejszym - stwierdził Rafał Bochenek na briefingu prasowym.

- PKP PiS na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2026 roku zwraca uwagę członkom PiS na obowiązywanie artykułu 6 ust. 1 pkt. 3 statutu PiS. Jest to artykuł, który zakazuje udziału członkom PiS w innych organizacjach politycznych, zwłaszcza tych, których interesy są sprzeczne z funkcjonowaniem naszej formacji politycznej, działania PiS. W ramach tej decyzji PKP PiS zaleca stworzenie Rady Eksperckiej w ramach partii, w której będą mogli działać wszyscy, którzy chcą się włączyć w przygotowania programowe i wszelkie inne inicjatywy, a szczególnie te, które są realizowane w związku z perspektywą przyszłorocznych wyborów parlamentarnych - odczytał rzecznik PiS.

- To jest formuła, która jest pewną ofertą dla wszystkich członków PiS w ramach struktur PiS. Stowarzyszenie, które powstało w ostatnich godzinach, nie jest formułą partyjną. Jest pozapartyjną, sprzeczną ze statutem - zaznaczył Bochenek. 

- To rodzi określone konsekwencje dyscyplinarne i to już wynika bezpośrednio ze statutu - dodał.


21:25

Rzecznik PiS: Dzisiejsza decyzja jest swoistą ofertą dla osób, które tworzą to stowarzyszenie, że mają szansę się jeszcze wycofać

- Nasz statut stanowi jasno: działalność w ramach tego stowarzyszenia jest działalnością sprzeczną z interesami PiS. I ta dzisiejsza decyzja jest swoistą ofertą dla osób, które tworzą to stowarzyszenie, które wchodzą w skład tego stowarzyszenia, chcą budować jego struktury, że mają szansę się jeszcze wycofać z tej organizacji i zaangażować się w projekt konstruktywny, który będzie pracował na rzecz całego środowiska PiS i generalnie polskich patriotów - powiedział Rafał Bochenek na briefingu prasowym po posiedzeniu prezydium Komitetu Politycznego PiS.

O tym, jaka to decyzja, pisaliśmy tutaj.


21:26

Rzecznik PiS: Działalności w PiS nie da się pogodzić z działalnością w ramach nowego stowarzyszenia

- Niestety działalności w ramach PiS nie da się pogodzić z działalnością w ramach nowo powstałego stowarzyszenia, ponieważ po tym, jak to zostało przedstawione, omówione, działalność tego stowarzyszenia jest po prostu sprzeczna jawnie z interesem naszego środowiska politycznego - powiedział Rafał Bochenek na briefingu prasowym po posiedzeniu prezydium Komitetu Politycznego PiS.


21:35

Morawiecki po konferencji Bochenka:

Stowarzyszenie jest założone. Na pewno nie będę tego wycofywał

- Stowarzyszenie jest założone, założyciele już wszelkie dokumenty podpisali, złożyli. Teraz już jest decyzja w rękach sądu rejestrowego. Nie będę tego na pewno wycofywał. Mówię o jedności, wręcz przebijaniu baniek, docieraniu do nowych grup wyborców, do takich, do których dotrzeć można właśnie dzięki temu stowarzyszeniu - stwierdził Mateusz Morawiecki w TV Republika.


21:48

Morawiecki:

Jest stowarzyszenie Solidarnej Polski, to już jest 1:1

- Jest stowarzyszenie Solidarnej Polski, to już jest 1:1, że tak powiem. Mają ludzi, którzy mają swój język, konta internetowe, swoje grupy na kontach internetowych, mają też swoje stowarzyszenie i swietnie tam sobie działają, pozyskują finansowanie - stwierdził Mateusz Morawiecki w TV Republika.


21:49

Morawiecki o PiS:

Chcę razem z tą partią odsunąć ten bardzo niedobry rząd

- Jestem w PiS, to moja partia, tę partię buduję razem z innymi. W tej chwili partii chcę być, chcę razem z tą partią odsunąć ten bardzo niedobry rząd. Chcę, żebyśmy pokazali Polakom, ze można rozwijać Polskę ambitnie - stwierdził Mateusz Morawiecki w TV Republika.


21:59

Morawiecki:

Rada Ekspercka? To musiał być jakiś pomysł, jak już wyszedłem z prezydium Komitetu Politycznego PiS

- Rada Ekspercka - to musiał być jakiś pomysł już jak wyszedłem [z posiedzenia prezydium Komitetu Politycznego PiS]. Ale Rada Ekspercka brzmi na pewno dobrze, w sensie wszystkie rady eksperckie wspieram i jak najbardziej warto je powoływać - stwierdził Mateusz Morawiecki w TV Republika.

Były premier wyszedł ze spotkania, żeby udać się na wywiad do Republiki. Został on przerwany konferencją Rafała Bochenka, który ogłosił decyzję władz partii ws. powołania Rady Eksperckiej. 

Relacjonowaliśmy ją tutaj.

- O stowarzyszeniu rozmawialiśmy oczywiście, długo. […] Natomiast o Radzie Eksperckiej - nie było takiej dyskusji. Ale też uważam, że to może jest i dobry pomysł. Musiałbym więcej usłyszeć szczegółów - dodał Morawiecki.


22:46

Brudziński:

Uspokajam wszystkich zaniepokojonych ostatnimi „komunikacyjnymi perturbacjami”. PiS się nie podzieli

"Jedność w PIS jest jedyną gwarancją na odsunięcie Tuska i jego hunwejbinów od władzy. Kierownictwo PIS wie bardzo dobrze,że tylko front WSZYSTKICH patriotów pod przywództwem Jarosława Kaczyńskiego daje na to szansę. Uspokajam wszystkich zaniepokojonych ostatnimi „komunikacyjnymi perturbacjami”. PIS się nie podzieli" - napisał Joachim Brudziński, najbliższy współpracownik prezesa PiS.