Relacja Live

12.02.2026

06:00

Polityczny plan czwartku: Tusk na nieformalnym szczycie UE, Nawrocki z "Solidarnością", Kosiniak-Kamysz w Brukseli, Sejm o statusie osoby najbliższej i SAFE

Tusk na nieformalnym szczycie UE

Premier Donald Tusk udaje się do Belgii, gdzie weźmie udział w nieformalnym szczycie Unii Europejskiej. Przed wylotem, o 6:15, zaplanowano oświadczenie szefa rządu.

Na 10:30 zaplanowano powitanie premiera Donalda Tuska przez przewodniczącego Rady Europejskiej Antonio Costę. O 10:35 członkowie RE spotkają się z przewodniczącą Parlamentu Europejskiego Robertą Metsolą, a o 11:00 - z byłym premierem Włoch Mario Draghim.

O 12:30 unijni przywódcy zrobią sobie family photo. Następnie, o 13:00, odbędzie się spotkanie robocze UE27. Na 15:00 zaplanowano sesję z byłym premierem Włoch Enrico Lettą.

Kosiniak-Kamysz w Brukseli

Dziś szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz weźmie udział w spotkaniu ministrów obrony państw NATO w Brukseli.

Nawrocki z Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”.

O 11:00 w Pałacu Prezydenckim prezydent Karol Nawrocki spotka się z Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”. Zaplanowano wystąpienie głowy państwa.

Wizyta przewodniczącego Senatu Czech

O 11:45 marszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty spotka się z przewodniczącym Senatu Parlamentu Republiki Czeskiej Milošem Vystrčilem. Wcześniej, o 11:00, odbędzie się spotkanie z marszałek Senatu Małgorzatą Kidawą-Błońską.

Konferencja Żurka

O 12:00 rozpocznie się konferencja prasowa ministra sprawiedliwości prokuratora generalnego Waldemara Żurka. Tematami: Fundusz Sprawiedliwości oraz specjalizacja prokuratorska w zakresie przestępstw motywowanych uprzedzeniami.

Trzeci dzień posiedzenia Sejmu

Sejm wznowi obrady o 9:00 od głosowań proceduralnych. Następnie zaplanowano serię pytań w sprawach bieżących, a o 11:15 - na wniosek Lewicy - informację bieżącą ws. działań realizowanych od początku 2026 roku przez służby podlegające MSWiA i inne resorty w zakresie ograniczenia skutków oddziaływania fali mrozów, w szczególności na osoby pozostające w kryzysie bezdomności.

O 12:45 zaplanowano II czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Projekt wprowadza zasady dotyczące raportowania i automatycznej wymiany informacji podatkowych o transakcjach z wykorzystaniem kryptoaktywów, co ma służyć zwalczaniu oszustw i unikania opodatkowania. Projekt ma na celu wykonanie prawa UE.

Z kolei o 13:45 odbędzie się II czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.

Na 14:45 przewidziano II czytanie projektu ustawy o Finansowym Instrumencie Zwiększenia Bezpieczeństwa SAFE - przyjętego wczoraj przez rząd.

Od 16:15 do 18:45 potrwa I czytanie dwóch rządowych projektów: ustawy o statusie osoby najbliższej w związku i umowie o wspólnym pożyciu oraz przepisów wprowadzających.

O 18:45 odbędzie się II czytanie projektu Lewicy ws. rozszerzenia zwolnienia podatkowego na nagrody rzeczowe przyznawane medalistom igrzysk olimpijskich, paraolimpijskich i igrzysk głuchych przez uprawnione organizacje sportowe. Natomiast o 19:45 odbędzie się II czytanie projektu uchwały autorstwa KO ws. upamiętnienia 100-lecia nadania praw miejskich Gdyni.


07:44

Bogucki o SAFE:

Prezydent, zadając pytania i mając wątpliwości, nie mówi, że jest przeciwko

- Pewne wątpliwości [wobec programu SAFE] pozostały, na niektóre pytania padły konstruktywne odpowiedzi, ale były też takie pytania, które pozostały bez odpowiedzi albo były jakieś odpowiedzi ogólne, które na pewno nie satysfakcjonują pana prezydenta - powiedział Zbigniew Bogucki w rozmowie z Marcinem Fijołkiem w "Graffiti" Polsat News.

- Zadawanie pytań to nie jest kwestia atakowania tego systemu czy tego programu. To jest kwestia wyjaśnienia do spodu, naprawdę bardzo wnikliwego, pożyczki - kontynuował.

- Pan prezydent, zadając pytania i mając wątpliwości, nie mówi, że jest przeciwko SAFE'owi - mówił dalej.


07:50

Siwiec o posiedzeniu RBN:

Okazała się właściwie pustym balonem

- Cała ta operacja pod tytułem próbujemy wpisać w ustawkę marszałka, w ustawkę pod tytułem naparzamy się jakimiś brudami, faktami, wyciągamy, kreujemy te brudy, to się nie udało po prostu. Ta RBN miała być jakimś wielkim halo. Okazała się właściwie takim pustym balonem - stwierdził Marek Siwiec w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


07:51

Tusk o SAFE:

Mam nadzieję, że te wątpliwości czy grymasy niechęci, jakie pojawiły się w czasie RBN, nie są wstępem do weta

- Szczerze powiedziawszy, nie do końca zrozumiałem na czym polegają wątpliwości czy niepewność pana prezydenta, czy jego współpracowników dotyczących tej wartości dodanej, jaką daje SAFE. Zarówno minister obrony narodowej, jak i minister finansów i inne osoby zaangażowane w zaprojektowanie SAFE, w tym generałowie, którzy rozstrzygają o tych kwestiach technicznych, co zamawiać, gdzie lokować te pieniądze, wydaje mi się, że wszyscy przedstawili bardzo zborną i spójną informację na temat SAFE - powiedział premier Donald Tusk przed wylotem do Belgii.

Jak stwierdził: - Mam nadzieję, że te wątpliwości czy, powiedziałbym, takie grymasy niechęci, jakie się pojawiły w czasie tej dyskusji, nie są wstępem do weta. My potrzebujemy ustawy, żeby SAFE stał się ostatecznie faktem, te prace rząd zakończył i liczę tutaj na - nie mówię, że tu jest jakiś pośpiech potrzebny, chociaż szkoda byłoby każdego dnia - ale mam nadzieję, że cała Rada Bezpieczeństwa nie była wyłącznie po to, aby przygotować opinię publiczną do prezydenckiego weta.

- To byłaby, nomen omen, niepowetowana strata, gdyby prezydent się na to zdecydował - ocenił.


07:55

Siwiec o Czarzastym:

Milczał, bo wszystko na ten temat zostało powiedziane

- No więc milczał [Włodzimierz Czarzasty podczas posiedzenia RBN]. Dlatego milczał, bo wszystko na ten temat zostało powiedziane. Wszystkie pytania, które padały pod jego adresem, dotyczyły materii, która wcześniej już była zadana i była odpowiedziana, więc to był rodzaj takiego, powiedziałbym, boksowania, czyli tłumaczenia. Tu nie bardzo było jak oddać - stwierdził Marek Siwiec w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


07:56

Tusk:

Polska będzie wiernym sojusznikiem USA, ale nie będzie wasalem

- Polska była, jest i będzie wiernym, lojalnym, pewnym, obliczalnym sojusznikiem Stanów Zjednoczonych i mnie do tego nikt nie musi przekonywać. Jestem od pierwszych dni mojej aktywności politycznej, jeszcze niemalże sprzed pół wieku, absolutnie zdeklarowanym zwolennikiem jak najbliższych więzi transatlantyckich całego Zachodu, między Europą i Stanami Zjednoczonymi, a przede wszystkim Polski i Stanów Zjednoczonych - powiedział premier Donald Tusk przed wylotem do Belgii.

- Każdy, kto naraża te relacje na ryzyka, na szwank, narusza fundamenty polskiego bezpieczeństwa. Polska w tym sojuszu nie jest i nie będzie, tak długo, jak ja będę premierem polskiego rządu na pewno, nie będzie jednak wasalem. Lojalnym, wiernym, pewnym sojusznikiem, ale nie będzie wasalem w relacjach z jakimkolwiek państwem na świecie - i to też panu prezydentowi powiedziałem w sposób jednoznaczny i jasny - wskazał.

- Odnoszę wrażenie, że pan prezydent ma tutaj jakieś trochę odmienne zdanie w tej kwestii - dodał.


07:56

Bogucki o dyskusji nt. SAFE podczas RBN:

Premier najpierw w ogóle nie chciał odpowiadać na pytania

- Pan premier najpierw w ogóle nie chciał odpowiadać na pytania, tylko powiedział, że jego ministrowie opiszą ten program, po dłuższej dyskusji był ten moment, kiedy były zadawane pytania i członkowie rządu na nie odpowiadali i to dobrze, ale [...] nie wszystkie wątpliwości zostały rozwiane - powiedział Zbigniew Bogucki w Polsat News.


07:56

Siwiec o posiedzeniu RBN:

Ustawka się nie udała

- Jeżeli zostają stworzone warunki do ustawki, drugi partner się nie stawia, to ta ustawka się nie udaje. No nie udała się - stwierdził Marek Siwiec w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


07:59

Bogucki komentuje słowa Tuska o relacjach Polska-USA:

Niedyplomatyczne to jak nic nie powiedzieć. Cóż to za język?

- W ogóle mówienie w kontekście wasala w stosunku do naszego największego sojusznika jest, mówiąc, że niedyplomatyczne, to jak nic nie powiedzieć. Cóż to za język? Myślę, że on naprawdę nie pomaga w stosunkach polsko-amerykańskich - powiedział Zbigniew Bogucki w Polsat News, pytany o słowa premiera Donalda Tuska o tym, że Polska jest sojusznikiem USA, ale nie będzie wasalem.

- Na pewno jest próbą takiego wrzucenia, że tak powiem, kamyka do ogródka pana prezydenta, czy próbą ukłucia szpilką - kontynuował.


08:04

Tusk o Radzie Pokoju:

Nie wszystkie aspekty tego przedsięwzięcia odpowiadają Polsce

- Poinformowałem pana prezydenta, że nasze stanowisko jest po prostu stanowiskiem ostrożnym. Dzisiaj Rada ds. Pokoju wydaje się przedsięwzięciem bardzo innowacyjnym, bardzo oryginalnym i nie do końca, nie wszystkie aspekty tego przedsięwzięcia odpowiadają Polsce. I trzeba umieć otwarcie, nawet z największym sojusznikiem, o tym rozmawiać - powiedział premier Donald Tusk przed wylotem do Belgii.


08:07

Siwiec:

Ambasador Rose nie miał powodu, żeby się obrazić

- Ambasador Rose nie miał powodu, żeby się obrazić, bo był bardzo dobrze traktowany przez marszałka i jest dobrze traktowany. Szanujemy jego, jego misję i kraj, który reprezentuje - stwierdził Marek Siwiec w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


08:08

Tusk o stosunkach z USA:

Relacje sojusznicze nie mogą polegać na tym, że ktoś nieustannie potakuje i usiłuje coś uzyskać. To nie działa

- Te relacje sojusznicze nie mogą polegać na tym, że ktoś nieustannie potakuje i metodą pochlebstw usiłuje coś uzyskać, bo to nie działa. Ja to już wiem bardzo dobrze. Obserwowałem niektórych polityków, którzy przesadzali z tym, z taką uniżonością - nie osiągali żadnych efektów. Więc jednoznacznie przedstawiliśmy prezydentowi jako rząd nasze stanowisko [ws.Rady Pokoju]  - powiedział premier Donald Tusk przed wylotem do Belgii.

- W tych okolicznościach, być może okoliczności się zmienią, jak wiecie wiele państw, które są bardzo ważne z naszego punktu widzenia, wiele państw ma podobne albo inne, ale też wątpliwości czy znaki zapytania. Jesteśmy w bardzo dobrym towarzystwie i nie mam nic przeciwko temu, aby cały czas analizować, sugerować ewentualne zmiany, korekty. Polska tutaj pozostanie państwem absolutnie otwartym na różne propozycje, ale one muszą być bezpieczne z punktu widzenia naszego kraju i takie, no wiecie, też w każdym calu przyzwoite - mówił dalej.


08:10

Bogucki o oczekiwaniu na stanowisko rządu ws. Rady Pokoju:

Pytanie do premiera, dlaczego się przed tym uchyla

- Myślę, że to w najbliższych dniach się rozstrzygnie. Pan prezydent uważa, że to jest ważny format, natomiast mamy pewien także konstytucyjny porządek, tak, i prezydent nie chce łamać, bo jest strażnikiem Konstytucji, mówi: w tym procesie dot. dużej ratyfikacji, a mówimy o Radzie Pokoju jako organizacji międzynarodowej, najpierw musi być stanowisko rządu, a my tego stanowiska rządu nie mamy - powiedział Zbigniew Bogucki w Polsat News, pytany, czy prezydent wybiera się do USA w związku z otrzymanym zaproszeniem.

- Dlaczego pan premier się uchyla i rząd cały się przed tym uchyla, to jest pytanie do pana premiera, bo nie mówię o rzuconej informacji, tylko mówię o formalnym stanowisku rządu i analizach Ministerstwa Spraw Zagranicznych - mówił dalej.


08:12

Siwiec o Czarzastym:

Wprowadza nową jakość do obiegu publicznego

- Marszałek [Włodzimierz Czarzasty] wprowadza nową jakość do obiegu publicznego, pewną świeżość. Myślę, że ludzie to widzą i to też trochę wychodzi w tych słupkach, które dotyczą zaufania - stwierdził Marek Siwiec w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.


08:13

Tusk:

Prezydent Nawrocki powinien być szczególnie ostrożny w formułowaniu oskarżeń, że jak ktoś obraca się w złym towarzystwie, to go dyskwalifikuje

- Tak powiem szczerze i mam nadzieję, że państwo mnie dobrze zrozumiecie - to było bardzo nieostrożne ze strony pana prezydenta Nawrockiego czynić poważne zarzuty z faktu, że ktoś obraca się w takim czy innym towarzystwie. Prezydent Nawrocki powinien być szczególnie ostrożny w formułowaniu oskarżeń tego typu, że jak się obraca ktoś w złym towarzystwie, to go dyskwalifikuje - powiedział premier Donald Tusk przed wylotem do Belgii.

- Wiecie państwo o czym mówię i na przyszłość będę radził panu prezydentowi, żeby takich argumentów nie używał, bo one obrócą się w sposób oczywisty przeciwko przeciwko niemu - dodał.


08:16

Tusk o tym dlaczego opuścił RBN wcześniej:

Poinformowałem prezydenta, że nie będę uczestniczył w dyskusji nt. marszałka Czarzastego

- Ja poinformowałem pana prezydenta, że ja nie będę uczestniczył w dyskusji na temat kontaktów towarzyskich pana marszałka Włodzimierza Czarzastego, bo generalnie uważam, że Rada Bezpieczeństwa Narodowego to nie jest miejsce, gdzie dyskutuje się na temat kontaktów tego czy innego polityka z takimi czy innymi ludźmi - powiedział premier Donald Tusk przed wylotem do Belgii.

Jak wyjaśnił: - To był też powód, dla którego po wyczerpaniu tych dwóch ważnych, poważnych punktów, opuściłem posiedzenie Rady Bezpieczeństwa Narodowego. Ale oczywiście minister Siemoniak, koordynator do spraw służb specjalnych, przekazał treściwą informację na temat oceny służb całej tej pseudoafery wywołanej między innymi przez pana prezydenta i przez taką a nie inną formułę Rady Bezpieczeństwa Narodowego.


08:19

"Nie wszystkie kwestie zostały jeszcze rozstrzygnięte, wyjaśnione". Szefernaker o posiedzeniu RBN

- Jest o czym rozmawiać. Padło wiele pytań, dyskusja dotycząca pożyczki SAFE trwała ponad połowę tego czasu, ponad 3 godziny. To pokazuje, jak ta rada była ważna, jak ważne było to posiedzenie, jak wiele można było się dowiedzieć, ale oczywiście nie wszystkie kwestie zostały jeszcze rozstrzygnięte, wyjaśnione - stwierdził Paweł Szefernaker w wPolsce24.


08:19

Tusk o ''dziwnej formule'' RBN:

Wolałbym, żeby w przyszłości prezydent zdecydował się na wymianę poglądów przy mediach

- Ja do tego nie przywiązuję większej wagi, ale bardzo dużo komentarzy zauważyłem było na temat tej osobliwej formuły [Rady Bezpieczeństwa Narodowego]. To nie jest pierwszy raz, kiedy jesteśmy świadkami takiej dziwnej formuły, gdzie są media na czas wystąpienia pana prezydenta, gdzie padają pytania, natomiast nie ma mediów wtedy, kiedy można odpowiedzieć albo wyjaśnić pewne wątpliwości - powiedział premier Donald Tusk przed wylotem do Belgii.

- Jestem przekonany, że - cytując klasyka - tego typu metoda nie ma nic wspólnego ze szlachetnymi sztukami walki wręcz i wolałbym, żeby w przyszłości wtedy, kiedy jest różnica poglądów, żeby pan prezydent się zdecydował na wymianę poglądów. Albo wszystko w dyskrecji, albo to, co jest możliwe oczywiście, żeby cała opinia publiczna mogła być świadkiem tego, jakie są argumenty za i przeciw. Szczególnie wtedy, kiedy prezydent podnosi różnego typu nieuzasadnione wątpliwości - stwierdził.

- Ale na pewno wszyscy czuliby się bezpieczniej i pewniej, gdyby mogli usłyszeć argumenty uspokajające i wyjaśniające wszystkie kwestie, szczególnie te dotyczące bezpieczeństwa. Dlaczego pan prezydent się decyduje na takie dla siebie komfortowe formaty? Nie wiem, ale się domyślam - skwitował.


08:20

Bogucki:

Milczenie premiera to najlepsze, co może zrobić. Niech nie przeszkadza, skoro nie ma żadnych relacji z Waszyngtonem

- Pan premier próbuje używać takich sformułowań, które są co najmniej niefortunne. Gdyby nie pan prezydent, to w ogóle nie mielibyśmy relacji ze Stanami Zjednoczonymi, jak przez ostatnie dwa lata, kiedy mamy zamiast ambasadora kierownika, kiedy nie mieliśmy żadnych relacji z naszym największym sojusznikiem i to było fatalne z punktu widzenia polskich interesów, polskiego bezpieczeństwa - powiedział Zbigniew Bogucki w Polsat News, pytany o ew. lot prezydenta do USA w roli "świadka".

- Myślę, że milczenie pana premiera w tej sprawie byłoby najlepszym, co może zrobić. Niech nie przeszkadza, niech nie przeszkadza, skoro sam nie ma żadnych relacji z Waszyngtonem i nie ma żadnych szans, żeby te relacje nawiązać - kontynuował.


08:24

Szefernaker:

Jest kreowana równoległa rzeczywistość, żeby odwracać uwagę opinii publicznej od najważniejszych spraw

- Naprawdę jest kreowana równoległa rzeczywistość, żeby odwracać uwagę opinii publicznej od najważniejszych spraw. W trakcie posiedzenia [RBN] pan premier rzeczywiście, na początku tego posiedzenia, zwrócił uwagę, że po 3,5 godzinach będzie musiał opuścić ze względu na jakieś inne obowiązki. Tak zostało to przedstawione - stwierdził Paweł Szefernaker w wPolsce24.


08:24

Szefernaker o Czarzastym:

Słowa nie zamienił w trakcie tego posiedzenia

- Słyszałem, że politycy Lewicy karmili przez kolejne dni opinię publiczną informacjami jakimiś głupimi, nawet nie wiem, jak się nazywa człowiek, który coś takiego powiedział, ale jeden z posłów powiedział, że pan Czarzasty będzie się boksował z panem prezydentem, coś takiego. A tymczasem pan Czarzasty słowa nie zamienił w trakcie tego posiedzenia, nie odpowiedział na żadne pytanie - stwierdził Paweł Szefernaker w wPolsce24.

- Znaczy są takimi kozakami w opinii publicznej, a później przychodzą, uszy po sobie, odpowiadają na pytania i dobrze, bo tu jest wiele spraw do wyjaśnienia, tylko chciałem pokazać, jak kreują tą rzeczywistość medialną, żeby odwracać uwagę od spraw najważniejszych, bo w najważniejszych sprawach sobie po prostu nie radzą - mówił dalej.


08:27

Bogucki o opuszczeniu RBN przez Tuska przed jej zakończeniem:

Kłamał dzisiaj albo wczoraj, trzeciej możliwości nie ma

- Pan premier nawet nie skorzystał z tego, żeby być na całej Radzie Bezpieczeństwa Narodowego, ja bym miał pytanie, co jest ważniejszego, niż Rada Bezpieczeństwa Narodowego, ja dzisiaj czytałem [...] pan premier miał mówić, że wyszedł z tej części trzeciej, dlatego, żeby w niej nie uczestniczyć - powiedział Zbigniew Bogucki w Polsat News.

- Rozmawiałem z panem premierem w tej kwestii osobistej, kiedy podszedł do mnie i powiedział, że z uwagi na inne obowiązki musi opuścić Radę, więc albo kłamał dzisiaj premier Tusk, mówiąc o tym, że wyszedł, dlatego, że nie chciał uczestniczyć w części dot. marszałka Czarzastego, albo po prostu wczoraj kłamał mnie i pana prezydenta mówiąc, że ma ważne obowiązki - kontynuował.

- Trzeciej możliwości nie ma - mówił dalej.


08:46

Szefernaker pytany o udział prezydenta w spotkaniu inauguracyjnym Rady Pokoju:

Będzie obserwował sytuację

- Pan prezydent będzie obserwował sytuację w najbliższym czasie i będzie podejmował decyzje, będzie o tym informowana opinia publiczna - stwierdził Paweł Szefernaker w wPolsce24.


08:57

Kierwiński o SAFE:

To dla mnie kuriozum, że ministrowie pana prezydenta cały czas mają jakieś wątpliwości

- Jeżeli chodzi o kwestię SAFE - dobrze, że ta dyskusja się odbyła, choć jestem zaskoczony tym, że ministrowie pana prezydenta […] cały czas mają jakieś wątpliwości, bo to jest dla mnie kuriozum - powiedział Marcin Kierwiński w „Graffiti” Polsat News.

- Jeżeli możemy pozyskać tanio pieniądze na modernizację polskiej armii, no to z założenia powinniśmy wszyscy być przychylni temu projektowi. Oczywiście możemy mieć wątpliwości, możemy mieć pytania, ale z założenia powinniśmy być przychylni. No ja natomiast widzę, że ze strony tak zwanego obozu pisowskiego, bo jednak pan minister Bogucki także z tego obozu się wywodzi, jest taka niechęć do tego, aby rozwijać polski przemysł obronny. Zastanawiające, dziwne, nierozsądne - ocenił.

- Jeżeli chodzi o głosy, które padały ze środowisk pisowskich [podczas RBN], tak to będę określał, to tak - miałem takie wrażenie, że to jest przygotowanie do tego, aby namawiać pana prezydenta do weta. Jeżeli chodzi o samego pana prezydenta - nie potrafię na to pytanie odpowiedzieć. Zobaczymy - stwierdził.

- To by było bardzo, bardzo nierozsądne, jeżeli byśmy nie sięgnęli po te pieniądze - dodał.


09:05

Jest komunikat Sejmu ws. ankiety bezpieczeństwa:

Niezrozumienie wynikające z niewiedzy albo wprowadzanie w błąd

- Oczekiwanie wypełnienia przez Marszałka Sejmu ankiety bezpieczeństwa to niezrozumienie wynikające z niewiedzy albo wprowadzanie opinii publicznej w błąd. Kontrola, której podlega Marszałek Sejmu jest stała i ostrzejsza niż kontrola wynikająca z jakichkolwiek procedur ankietowych - napisała Kancelaria Sejmu w oświadczeniu.

"Marszałek Sejmu ma dostęp do informacji ściśle tajnych z mocy prawa i jest pod stałą ochroną kontrwywiadowczą polskich służb. Co więcej – jako druga osoba w państwie mająca kontakt z szefami służb specjalnych, sam poprosił o dodatkową weryfikację kontrwywiadowczą swoich kontaktów i uzyskał jasną informację: nie ma absolutnie żadnych zastrzeżeń. Fakt ten został potwierdzony publicznie przez koordynatora ds. służb specjalnych Tomasza Siemoniaka.

Marszałek Sejmu nie wypełnia wspominanych w mediach ankiet, gdyż są one przeznaczone dla osób o niższym dostępie. Co więcej, gdyby zwrócił się w tym trybie do ABW o weryfikację, ta musiałaby odmówić (art. 34 ustawy o ochronie informacji niejawnych). Druga osoba w państwie jest kontrolowana w innych trybach, na bieżąco, w czasie rzeczywistym oraz informowana o wszelkich zagrożeniach kontrwywiadowczych. Gdyby istniał jakikolwiek problem, nie byłoby pozytywnego oświadczenia koordynatora służb, a dostęp do tajnych informacji byłby ograniczany"


09:08

Kierwiński odpiera zarzuty ws. SAFE:

Kredyty na zakupy w Korei, które dokonywał PiS, były znacznie droższe

- Jak ja słyszę argumenty od strony polityków PiS-u i Kancelarii Prezydenta, że ten kredyt może jest za drogi, musimy go spłacać do 2070 roku, to ja przypomnę, że kredyty na zakupy koreańskie, które dokonywał PiS, były znacznie, znacznie droższe. Oni te decyzje podejmowali - powiedział Marcin Kierwiński w „Graffiti” Polsat News.

- Więc jeżeli dziś chcemy modernizować armię, jeżeli mamy najtańszą możliwość tak naprawdę rozbudowy polskiej armii, to byłoby skrajną głupotą, nieodpowiedzialnością i, mówiąc zupełnie szczerze, takim niezrozumiałym politykierstwem, aby tej decyzji nie podjąć - stwierdził.

- Słyszę, że są wątpliwości z czego będziemy to spłacać. No jak to z czego? Z budżetu państwa. Ciekawy jestem, że ci, którzy dzisiaj formułują te zarzuty, nie mieli takich wątpliwości, jak podejmowali decyzje na przykład o tak zwanych kontraktach koreańskich. Ja nie oceniam teraz zasadności tego zakupu, bo wie pan doskonale, że i kwestia kosztów tych kredytów, i kwestia zasadności też była szeroko dyskutowana, ale wtedy nie mieli żadnych wątpliwości. Tu natomiast wątpliwości się pojawiają - wskazał.


09:33

Kierwiński:

Nie dziwię się, że Tusk nie mógł zabrać głosu na RBN. Pamiętam Radę Gabinetową, gdzie Nawrocki dostał po nosie od premiera

- Oczywiście, że brakowało [możliwości wypowiedzi premiera na RBN]. Tylko ja się nie dziwię temu, mówiąc zupełnie szczerze - powiedział Marcin Kierwiński w „Graffiti” Polsat News.

- Ja pamiętam taką Radę Gabinetową, że pan wypowiadał się pan prezydent, potem wypowiadał się pan premier. Państwo jako dziennikarze, nie mówię, że pan redaktor, bo nie pamiętam pana wtedy komentarza, ale państwo jako środowisko dziennikarskie powiedzieliście jednoznacznie, że pan prezydent Nawrocki dostał po nosie od pana premiera - wskazał.

- Przede wszystkim mnie uderza ta niekonsekwencja. Albo się robi część część otwartą dla mediów, tak że naprawdę ta dyskusja jest, te pytania są stawiane, są odpowiedzi - albo się robi zamknięte posiedzenie - stwierdził.

- Boją się premiera i to nie jest problem tej jednej Rady Bezpieczeństwa Narodowego, tylko problem taki, powiedziałbym, systemowy w Kancelarii Prezydenta. Reakcja pana ministra Boguckiego, który mówi: „nie daliśmy premierowi głosu, nie daliśmy mu odpowiedzieć na pytania, które publicznie stawia pan Nawrocki, bo pan premier ma przecież możliwość zrobienia konferencji prasowej” - no proszę wybaczyć, ale to argumentacja dziecka - ocenił.


10:21

Czarzasty do prezydenta ws. KRS:

Nie miał pan odwagi, bierze pan na siebie pełną odpowiedzialność

- Na początku Sejmu poprosiłem pana prezydenta, żeby pan prezydent w przeciągu dwóch dni odniósł się do sprawy i podpisał ustawę w sprawie KRS-u, która jest u niego. Nie podpisał. W związku z tym bierze na siebie pan prezydent pełną odpowiedzialność za to, że musiałem uruchomić procedurę według starej, złej ustawy. Według ustawy, która zabiera podmiotowość sędziom i która, ta stara ustawa, doprowadziła do tego, że system sprawiedliwości w Polsce, system prawny jest bardzo rozchwiany - powiedział Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.

-  Panie prezydencie, nie miał pan odwagi robić porządku. W związku z tym według starej ustawy będziemy wybierali KRS - wskazał.

- Mam apel do wszystkich sędziów, mam apel do wszystkich obywateli o to, żeby mimo tego w tej procedurze wziąć udział. I oczywiście mam apel do demokratycznej strony Sejmu, do całego Sejmu, ale wierzę bardziej w tą demokratyczną, że wybierze sędziów skazanych przez sędziów, bo to jest jedyne uczciwe podejście do tej sprawy - zaapelował.


10:26

Czarzasty zwraca się do Nawrockiego po RBN:

Odwagą to się pan za bardzo nie wykazał

- Narada [RBN] się rozpoczęła od jednostronnego oświadczenia pana prezydenta. Pan prezydent nie zdecydował się, tak jak zwykle to bywało, na udzielenie głosu przynajmniej panu premierowi. Wiem dlaczego - powiedział Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.

- Była Rada Gabinetowa, jak państwo pamiętacie, udzielił głosu panu premierowi i skończyło się dla niego tak jak się skończyło. Podejrzewam, że gdyby udzielił głosu, zabrałoby wczoraj ten głos dwóch polityków: poza panem premierem, myślę, że również moja skromna osoba - stwierdził.

- W związku z tym, panie prezydencie, no odważny to się pan za bardzo nie wykazał. Fajnie jest powiedzieć swoje i wygnać dziennikarzy, i po prostu przyjąć taką zasadę, że: ja swoje powiem i nikt poza mną nic nie może powiedzieć, bo jeżeli powie, to ja po prostu wyjdę słabo - mówił dalej.


10:33

Czarzasty:

Lewica była, jest i będzie przeciwko wejściu Polski do Rady Pokoju. Cieszę się, że rząd zajął takie samo stanowisko

- Rada pokoju. Znacie stanowisko rządu, przedstawił to stanowisko pan premier Donald Tusk. Nic dodać, nic ująć. Stanowisko jest jasne. W tej sprawie odbyła się moim zdaniem rozsądna dyskusja. Nie mogę wchodzić w szczegóły, bo wiemy dlaczego, bo to posiedzenie było utajnione - powiedział Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.

- Ja mówiłem w imieniu Lewicy w poprzedni poniedziałek o sprawie związanej z Radą Pokoju. Lewica była, jest i będzie przeciwko wejściu Polski, polskiego prezydenta jako instytucji czy osobiście do Rady Pokoju. Cieszę się, że rząd, który Lewica współtworzy, zajął takie samo stanowisko. Naprawdę jestem z tego bardzo zadowolony - stwierdził.


10:34

Czarzasty:

Ambasador USA widział się z prezydentem 2 godziny przed RBN. Nie wiem skąd to spotkanie i nie chcę wiedzieć

- Nie byłbym sobą, gdybym nie powiedział, że mam nadzieję, że ambasador Stanów Zjednoczonych nie wykreśli swoich kontaktów z panem premierem. Bo jeżeli by wykreślił, to już nie ma ze mną, nie będzie miał z panem premierem, zostanie mu tylko pan prezydent Nawrocki, z którym zresztą, nie bez przypadku, widział się pan ambasador dwie godziny przed Radą Bezpieczeństwa Narodowego. Panie ambasadorze, panie prezydencie, nie wiem skąd to spotkanie i nie chcę wiedzieć - powiedział Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.


10:43

Czarzasty o tym, dlaczego milczał na RBN:

Nie uczestniczę w ustawkach, nawet jeśli muszę przebywać na terenie kogoś, kto chce ją zrobić

- Trzecia sprawa [poruszona na RBN] to jest kwestia mojej skromnej osoby. Ustawka się nie udała. Wiecie państwo o tym, że pan premier Donald Tusk miał podobne stanowisko i nie chcąc uczestniczyć w tej części wyszedł, bo nie uczestniczy się w ustawkach - powiedział Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.

- Ja powiem szczerze, musiałem zostać, bo punkt dotyczył mnie. No ale mogę też powiedzieć jedną rzecz, że nie powiedziałem słowa w tej sprawie. Dlaczego? Dlatego, że nie uczestniczę w ustawkach. Nawet jeżeli muszę przebywać na terenie kogoś, kto ustawkę chce zrobić, to ja w tej ustawce nie będę uczestniczył - stwierdził.


10:45

Czarzasty z przekazem do PiS i prezydenta:

Źle trafiliście. Nie zrezygnuję

- Sprawa wokół mnie ma jeden wymiar. O tym wymiarze powiedział pan premier Morawiecki, jasno i precyzyjnie: robimy to po to, żeby pan marszałek Czarzasty zrezygnował - powiedział Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.

- Mam złą informację, panie premierze. Możecie na mnie pluć, możecie opowiadać bzdury. Możecie po raz tysięczny powtarzać to, co napisała wasza „Gazeta Polska” w tej sprawie. Możecie wszystko to robić. Nie zrezygnuję, panie premierze. Nie będę po prostu uległy tego typu sugestiom - podkreślił.

- Źle pan trafił, panie premierze. Po prostu źle pan trafił. Mówię do PiS-u: źle trafiliście. Mówię do pana prezydenta: źle pan trafił - kontynuował.


10:56

Czarzasty uderza w Nawrockiego:

Wolę swoje towarzystwo niż pana. Pamięta pan tych chłopaków na ustawkach?

- Jednym z argumentów, które mnie mają zaatakować i zniszczyć jest kwestia mojego życia prywatnego i towarzystwa. W tej sprawie wypowiada się prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, pan Nawrocki - powiedział Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.

- Panie prezydencie, ja panu powiem: wolę swoje towarzystwo niż pana. Pamięta pan tych chłopaków na ustawkach? Mamy problem - stwierdził.


11:05

Przydacz odpowiada Czarzastemu:

Marszałek kłamie

- Marszałek Czarzasty kłamie. Nie było takiego spotkania. Była za to wcześniej zaplanowana w Polsce wizyta Podsekretarz Stanu ds. dyplomacji publicznej, która z resztą widziała się tego dnia także i z przedstawicielami rządu - napisał Marcin Przydacz w social media.

- Przy takich wizytach obecność ambasadora jest standardem. Jeśli ma się ambasadora... Polska na skutek polityki Ministra Spraw Zagranicznych ambasadora w USA nie posiada. Posiada za to Marszałka Sejmu, który unika wyjaśnienia swoich wschodnich kontaktów towarzysko-biznesowych - zaznaczył prezydencki minister.


11:13

Błaszczak o odrzuceniu poprawek PiS:

Fundusz SAFE w takim kształcie to pułapka

- Wszystkie nasze poprawki zostały odrzucone przez rządzących czyli de facto sprzeciwili się rozwiązaniom, o których sami wcześniej mówili. Fundusz SAFE w takim kształcie to pułapka! - napisał 


11:19

Czarzasty o minie Nawrockiego po pytaniu o jego przeszłość:

Żenująca odpowiedź

- Zostały [zadane pytania ws. przeszłości prezydenta], nie mogę powiedzieć [jaka była reakcja]. Była odpowiedź, ale była taka, która jakby miała paść głośno, to by głośno nie powiedzieli. Nie mogę tego powiedzieć - powiedział Włodzimierz Czarzasty na konferencji prasowej w Sejmie.

- Nie powiedzieliby tego, dlatego że ona była absolutnie żenująca, więc trudno się ośmieszać przed dziennikarzami. Dlatego was wyproszono. Bo jakby was nie wyproszono, to te pytania by padły przy dziennikarzach. I chętnie bym widział minę pana prezydenta oraz tego człowieka, który dał mu dostęp do informacji tajnych pomimo opinii pracownika, który rekomendował, żeby mu nie dał - stwierdził.

- Posłuchajcie, ta mina [prezydenta]… Ja ją kiedyś opiszę w książce. Nie wiem czy są takie słowa na świecie. Jednym słowem się nie da [jej opisać]. [Trzema] Też się nie da - ocenił.


11:23

Nawrocki:

Myślę, że możemy powiedzieć, że w kwestiach zasadniczych prezydent realizuje umowę z Solidarnością

- Po tych 6 miesiącach myślę, że możemy powiedzieć w nawiązaniu do porozumienia, które zostało podpisane niemal równo rok temu [...] że te 6 miesięcy pokazuje, że w kwestiach fundamentalnych, zasadniczych Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej realizuje umowę podpisaną z Solidarnością - powiedział prezydent Karol Nawrocki podczas spotkania z Komisją Krajową NSZZ Solidarność.


11:31

Nawrocki o 13. i 14. emeryturze, wieku emerytalnym i handlu w niedziele:

Podtrzymuję swoje deklaracje

- Jeśli chodzi o wypełnianie porozumienia w ciągu ostatnich 6 miesięcy, to ja patrzę na to z jednej strony z perspektywy defensywnej i taka była istota też naszego porozumienia, a więc kwestia zachowania tego, co udało się Solidarności wspólnie z rządem Zjednoczonej Prawicy wypracować przez kolejne lata - powiedział prezydent Karol Nawrocki podczas spotkania z Komisją Krajową NSZZ Solidarność.

- A więc i 13. i 14. emerytury i zagrożenie podniesienia wieku emerytalnego przy tragicznej sytuacji dzisiejszych finansów publicznych za sprawą obecnego rządu, a więc to była trwoga związku zawodowego, czy to, co udało się przez tyle lat waszej pracy, współpracy z rządem Zjednoczonej Prawicy wywalczyć, nie zostanie po prostu zniszczone - kontynuował.

- Tutaj oczywiście moja rola jest defensywna i nasza rola jest defensywna, ale ja podtrzymuję wszystkie swoje deklaracje, a więc 13., 14. emerytura to jest coś, co powinno funkcjonować i nigdy nie podpiszę takiego prawa, które by to zmieniało, podwyższenie wieku emerytalnego, wielokrotnie w kampanii wyborczej powiedziałem, że ta ręka nie podpisze podwyższenia wieku emerytalnego - mówił dalej.

- Nie stanąłem przed takimi decyzjami, ale pomyślałem, że dzisiejsze spotkanie jest dobrym momentem dla potwierdzenia stanowiska, które ustaliliśmy. Podobnie z handlem w niedzielę - dodał.


11:45

Nawrocki o ustawie podwyższającej emerytury:

Nie przeszła przez Sejm, ale to nie znaczy, że schodzę ze ścieżki ubiegania się o wprowadzenie

- Obok tego modułu defensywnego jest też moduł kreacyjny [...] w ciągu 6 miesięcy, także w emocji odpowiedzialności społecznej, wyszedłem z inicjatywami ustawodawczymi, choćby dbając o dobro polskich emerytów - powiedział prezydent Karol Nawrocki podczas spotkania z Komisją Krajową NSZZ Solidarność.

- W listopadzie ubiegłego roku w Sochaczewie zaprezentowałem inicjatywę ustawodawczą "Godna emerytura", projekt zakłada wprowadzenie roku '26 podwyżki minimalnej emerytury o 150 zł, jak wiemy, to już się nie udało, ta ustawa nie przeszła przez Sejm, ale to nie znaczy, że ja schodzę ze ścieżki ubiegania się o wprowadzenie tej ustawy. Podwyżki 13. i 14. emerytury są w tej propozycji ustawy w takiej samej wysokości, co gwarantowane właśnie w tym projekcie ustawy - kontynuował.


11:54

"Nie ma lepszej propozycji, nie wiem, z jakich przyczyn nie jest procedowana". Nawrocki o swojej inicjatywie "Tani prąd -33%"

- Ta inicjatywa ustawodawcza, która jest najlepsza dzisiaj na stole w odniesieniu do sytuacji, w której się znaleźliśmy, tzn. gdy jeszcze jest Zielony Ład i gdy jeszcze są zielone podatki - powiedział prezydent Karol Nawrocki podczas spotkania z Komisją Krajową NSZZ Solidarność.

- Zaproponowałem [...] metodyczne rozwiązanie cen energii elektrycznej, to jest inicjatywa ustawodawcza "Tani prąd -33%". Dzisiaj nie ma w Polsce lepszej propozycji rozwiązań, jak ustawa prezydencka, nie wiem, z jakich przyczyn ona nie jest procedowana w polskim Sejmie - kontynuował.


12:06

Nawrocki o próbie blokowania umowy UE-Mercosur:

Szanse były minimalne, ale podjąłem walkę

-  Reagowałem też oczywiście na kwestię Mercosur, choć wojna czy bitwa była od samego początku przegrana, to podjąłem decyzję, żeby pojeździć po Europie i przekonywać kraje bałtyckie, Włochy do tego, żeby jednak nie podpisywać umowy z krajami Ameryki Południowej - powiedział prezydent Karol Nawrocki podczas spotkania z Komisją Krajową NSZZ Solidarność.

- Szanse na doprowadzenie tego do końca były minimalne, zbyt późno zostałem prezydentem z przyczyn obiektywnych, ale podjąłem też tę walkę, która wydawała się przegrana i zobaczymy, jakie będą ostateczne kwestie - kontynuował.


12:10

Tusk komentuje dane dot. wzrostu gospodarczego Polski:

Rekord, o którym inne gospodarki mogą tylko pomarzyć

"CZTERY PROCENT WZROSTU! Polska gospodarka przyspiesza, zgodnie z naszą zapowiedzią. To rekord, o którym inne duże europejskie gospodarki mogą tylko pomarzyć" - napisał na X premier Donald Tusk.


12:23

Żurek uderza w Ziobrę:

Przechodzimy do kolejnego etapu z Funduszem Sprawiedliwości

- Przechodzimy do kolejnego etapu z Funduszem Sprawiedliwości. Wiecie państwo, jaka była trudna sytuacja w funduszu, co działo się za czasów ministra Ziobry. Będziemy pokazywać slajdy, które przypomną te problemy, ale mamy też dobrą wiadomością. Dobrą wiadomością jest to, że mamy efekt konkursu, który jeszcze nadal trwa, ale już środki są uruchamiane wobec organizacji, które zostały przez komisję konkursową ocenione pozytywnie i które spełniły wszystkie wymagania formalne, jakie narzuciliśmy. To rzeczywiście były zupełnie inne standardy niż wcześniej. Trochę to trwało, ale jestem zwolennikiem tego, żebyśmy robili pewne rzeczy dobrze - stwierdził Waldemar Żurek na konferencji prasowej.

- Mieliśmy taką sytuację, że za czasów ministra Ziobry fundusz był wykorzystywany jako swego rodzaju narzędzie polityki i rozdawnictwa. Było to z naruszeniem przepisów prawa i było to też bardzo instrumentalnie dzielone. Środki były przyznawane uznaniowo, często bez konkursu, bez przejrzystości, bez kontroli. Decydowały decyzje polityczne, nie merytoryczne. Koncentracja środków była w wybranych środowiskach i okręgach wyborczych - mówił dalej.

- Słynny już zakup systemu Pegasus, który był agresywnym oprogramowaniem, które na świecie służy do śledzenia terrorystów, w rzeczywistości w Polsce był wykorzystywany do inwigilacji opozycji. Było to prawdopodobnie zrobione celowo z Funduszu Sprawiedliwości, więc nielegalnie skierowano środki, które miały iść na pomoc ofiarom przestępstw czy pomoc postpenitencjarną, ale sam Pegasus był wykorzystywany w sposób absolutnie sprzeczny z prawem - dodał.


12:27

Żurek o Funduszu Sprawiedliwości:

Stał się nielegalnym funduszem wyborczym jednej z partii

- Ten fundusz [sprawiedliwości] stał się swego rodzaju nielegalnym funduszem wyborczym jednej z partii politycznych. Tutaj mamy pokazane okręgi wyborcze oraz osoby, które były najbliższe ministrowi Ziobrze i jak według tego, co mamy w dokumentach, szacowana jest kwota dotacji dla organizacji, które były właśnie w tych okręgach, z których startowali koledzy, najbliżsi współpracownicy ministra Ziobry - stwierdził Waldemar Żurek na konferencji prasowej.


 


12:30

Żurek o Funduszu Sprawiedliwości:

Staramy się odzyskać te środki z powrotem dla społeczeństwa

- Tropimy te przestępstwa, które były związane z Funduszem Sprawiedliwości, ale także staramy się odzyskać te środki z powrotem dla społeczeństwa, dla obywateli. Tak żeby mogły zostać wydane zgodnie z celami funduszu. To jest tryb administracyjno-prawny, więc minister Bodnar, ale także ja, wydajemy decyzje administracyjne, które domagają się zwrotu tych środków. Dzisiaj tych decyzji zweryfikowanych jest już na kwotę 90 mln zł - stwierdził Waldemar Żurek na konferencji prasowej.
 


12:35

Żurek o Funduszu Sprawiedliwości:

Nie będą ukrytym funduszem wyborczym, tylko będą uczciwie wydawane

- Ja wiem, że te środki trafia do ludzi, którzy naprawdę potrzebują pomocy i którzy są pokrzywdzeni przestępstwem. Nie będą ukrytym funduszem wyborczym, tylko będą uczciwie wydawane. Mamy jeszcze także oferty w trakcie oceny. Również przedłużałem trwanie tego konkursu, bo miałem świadomość, że organizacje pozarządowe uczczą się tych wymogów formalnych i żeby je spełnię, czasem potrzebny jest czas - stwierdził Waldemar Żurek na konferencji prasowej.


12:51

Żurek do Nawrockiego ws. KRS:

Kolejny raz apeluję, żeby przyjrzał się tej ustawie

- Pojawiło się 11 lutego obwieszczenie marszałka Sejmu, gdzie marszałek obwieszcza o wszczęciu procedury zgłaszania kandydatów na członków KRS. Marszałek tu wskazuje, że mają to być osoby wybierane z wszystkich sądów, SN, powszechnych, administracyjnych, wojskowych - stwierdził Waldemar Żurek na konferencji prasowej.

- Tak jak państwu mówiłem na poprzedniej konferencji prasowej, ustawa, która będzie porządkować sytuację chaosu w wymiarze sprawiedliwości, leży na biurku prezydenta. To są rozwiązania zgodne z Konstytucją, tam sędziowie w świetle tej ustawy mają wybierać tę sędziowską część KRS, ma to być zgodne z naszą Konstytucją, z orzecznictwem sądów europejskich, naszych legalnych sędziów SN - mówił dalej.

- Ale prezydent ma jeszcze otwarty termin do podpisania tej nowelizacji. Nie wiem czy ją podpisze czy zawetuje, kolejny raz apeluję, żeby przyjrzał się tej ustawie. Słyszeliśmy że Kancelaria Prezydenta miała zgłosić swoje rozwiązania, ale do lutego takich rozwiązań nie zobaczyliśmy - dodał.
 


13:24

Sikorski odpowiada Nawrockiemu ws. Rady Pokoju:

Radzę wymienić doradców

„Pan Prezydent Karol Nawrocki zarzucił rządowi dezinformację gdyż jego zdaniem ewentualną składkę do Rady Pokoju za dożywotnie członkostwo trzeba wnieść dopiero po trzech latach” - napisał Radosław Sikorski na portalu X, przywołując następnie fragment statutu organizacji:

„Article 2.2: Member State Responsibilities:
(c) Each Member State shall serve a term of no more than three years from this Charter’s entry into force, subject to renewal by the Chairman. The three-year membership term shall not apply to Member States that contribute more than USD $1,000,000,000 in cash funds to the Board of Peace within the first year of the Charter’s entry into force.”

„Radzę wymienić doradców” - skomentował szef MSZ.


13:45

Kaczyński tweetuje o atakach za ''obronę wartości i uczuć religijnych'':

Nie ugniemy się

- Po raz kolejny politycy naszego ugrupowania są atakowani za obronę wartości i uczuć religijnych. Nie ugniemy się! - napisał Jarosław Kaczyński w social media.


14:18

Przydacz odpowiada na zarzuty:

Polska nie ma obowiązku zapłaty żadnego 1 miliarda dolarów

- Prezydent ucina rozsiewaną dezinformację, jaka pojawiła się w kontekście Rady Pokoju. Polska nie ma obowiązku zapłaty żadnego 1 miliarda dolarów i nikt nigdy nie zamierzał tego robić - napisał Marcin Przydacz w social media.


14:53

Kosiniak-Kamysz po spotkaniu z ministrami obrony państw NATO:

Sekretarz wojny USA docenia to, co robi Polska

- Co mówił sekretarz wojny Stanów Zjednoczonych, bardzo ważna rzecz, że nie będziemy sami, "nigdy nie będziecie szli sami" [...] więc jest to optymistyczne, też miałem okazję chwilę z nim porozmawiać, docenia to, co Polska robi dla bezpieczeństwa, zaangażowanie, wydatki - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej po spotkaniu z ministrami obrony państw NATO.


15:01

Kosiniak-Kamysz:

Na spotkaniu ministrów obrony państw NATO jedność sojuszu została potwierdzona

- To jest bardzo ważne, że jedność sojuszu, która była pewnie nadwątlona albo niektórzy stawiali znak zapytania, czy ona nadal istnieje, została na dzisiejszym spotkaniu ministrów potwierdzona - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej po spotkaniu z ministrami obrony państw NATO.


15:02

Śliwka w Sejmie punktuje rząd ws. programu SAFE:

Szkoda, że ten sukces trzymacie w tajemnicy

- Minister Sobkowiak wielokrotnie mówiła, że ten program [SAFE] to wielki sukces. Szkoda, że ten sukces trzymacie w tajemnicy, bo wysłaliście wniosek do KE bez zgody Sejmu, prezydenta, przed przyjęciem programu rozwoju Sił Zbrojnych na lata 2025-2039. Przez ostatnie miesiące zadawaliśmy wiele merytorycznych pytań, niestety państwo w ostatnich dniach, tygodniach uciekaliście od odpowiedzi na te pytania - stwierdził Andrzej Śliwka w Sejmie.


15:05

Kosiniak-Kamysz o SAFE:

Jestem za udziałem Amerykanów i Brytyjczyków. Żałuję, że Wielka Brytania nie przystąpiła

- Ja jestem za udziałem Amerykanów, za udziałem Brytyjczyków. Żałuję, że Wielka Brytania nie przystąpiła do programu SAFE, że nie doszło do porozumienia z Komisją Europejską, wspieraliśmy ten proces na każdym etapie - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej po spotkaniu z ministrami obrony państw NATO, pytany o to, co Amerykanie powiedzieli o programie SAFE.

- Ten projekt nie będzie tak efektywny niestety bez udziału Wielkiej Brytanii, ale to jest wszystko do nadrobienia, będą kolejne edycje, ja jestem przekonany, że to jest pierwsza edycja i zamieni się, nie tylko z pożyczek, ale będą też również dotacje, czyli granty - kontynuował.

- Nie było tutaj jakiegoś wskazania dot. SAFE dzisiaj, nie było dyskusji na ten temat - mówił dalej.


15:08

Domański w Sejmie o programie SAFE:

Nie ma bardziej efektywnego i tańszego źródła finansowania

 - Nie ma bardziej efektywnego i tańszego źródła finansowania tego wysiłku obronnego, wysiłku na modernizację polskiej armii, niż program SAFE. Szacujemy że różnica pomiędzy kosztem finansowania w punktach bazowych, pomiędzy kosztem finansowania z budżetu państwa, a z pożyczki udzielonej w ramach SAFE, wyniesie od 70 do 100 punktów bazowych. Różnica pomiędzy finansowaniem z programu SAFE, a z funduszu wsparcia Sił Zbrojnych będzie jeszcze większa i może sięgnąć nawet 150 pb. - stwierdził Andrzej Domański w Sejmie.

- Co to oznacza? Potężne oszczędności sięgające od 36 do nawet 60 mld zł i to są liczby, fakty, które moim zdaniem bardzo jednoznacznie wskazują, jak bardzo program SAFE opłaca się Polsce, polskim podatnikom - mówił dalej.


15:10

Bosak o programie SAFE:

Samo to jest wystarczającym powodem, żeby nie wchodzić w tę pułapkę

- Powoli staje się jasne, że program SAFE to KPO na sterydach. Ma wszystkie wady KPO... i jeszcze kilka innych - napisał Krzysztof Bosak w social media.

- Wiemy już, że środki z SAFE będą objęte mechanizmem warunkowości i że pieniądze dla Węgier zostaną zablokowane od samego początku (!). Podobnie jak w wypadku KPO Komisja Europejska ma tu władzę absolutną i jeżeli brukselskim oligarchom nie spodoba się np. rząd wybrany przez Polaków w kolejnych wyborach, to środki z SAFE mogą zostać natychmiast zablokowane. Samo to jest wystarczającym powodem, żeby nie wchodzić w tę pułapkę - napisał wicemarszałek Sejmu.


15:25

Kosiniak-Kamysz:

Niektórzy oceniają SAFE przez pryzmat swojej niechęci do rządu i UE

- Niektórzy po prostu przez swoją niechęć do dwóch spraw, do naszego rządu po pierwsze, że to jest sukces naszego rządu, zaproponowanie tego projektu w ramach polskiej prezydencji, wynegocjowanie największego budżetu i druga niechęć, do Unii Europejskiej. To jest ten pryzmat, przez który oceniają program [SAFE], nie przez pryzmat bezpieczeństwa - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej po spotkaniu z ministrami obrony państw NATO.


15:26

Kosiniak-Kamysz:

Zwierzchnik sił zbrojnych na pewno nie chciałby brać na siebie odpowiedzialności za brak szybkiej modernizacji wojska

- Ja wierzę w rozsądek. Wierzę, że też ta dobra, ciekawa dyskusja o SAFE wczoraj przyniesie, pomimo tego teatru politycznego, który się w Sejmie będzie rozgrywał [...] przyniesie pozytywną decyzję - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej po spotkaniu z ministrami obrony państw NATO.

- Trudno mi jest sobie wyobrazić, że ktokolwiek chciał wziąć na siebie odpowiedzialność braku szybkiej modernizacji, największej modernizacji Wojska Polskiego i transformacji wojska i doposażenia polskich żołnierzy. Szczególnie zwierzchnik sił zbrojnych na pewno nie chciałby, tak na moje poczucie - kontynuował.


15:42

Kosiniak-Kamysz o liście z informacjami, na co mają trafić środki z SAFE:

Jest w BBN już od wielu tygodni

- Dostał, oczywiście, że ta lista została przekazana. Ta lista jest dostępna dla wszystkich posłów w komisji obrony narodowej, już w grudniu była prezentacja. [...] Ja też większość elementów tej listy wczoraj prezentowałem. Ta lista jest w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego od wielu tygodni już - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej po spotkaniu z ministrami obrony państw NATO, pytany o głosy o tym, że prezydent nie dostał dokładnej listy, na co mają być przeznaczone środki z programu SAFE.


16:00

Kosiniak-Kamysz zapowiada wizytę ministrów obrony Francji, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii w Polsce. Padła data

- Zapraszam, dzisiaj potwierdziłem [...] 20 lutego do Krakowa [...] będę miał zaszczyt przyjąć ministrów obrony Francji, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii. Wielka 5 będzie w Krakowie - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej po spotkaniu z ministrami obrony państw NATO.


16:43

Leśkiewicz zapowiada prezydenckie poprawki do projektu ws. SAFE:

Jest czas na to, by zmiany zostały uwzględnione

- Ta ustawa [ws. programu SAFE] jest w tej chwili w Sejmie, za tydzień będzie w Senacie, zatem jest czas na to, by zmiany proponowane przez pana prezydenta zostały uwzględnione i wprowadzone. Tych zmian łącznie będzie kilka - stwierdził Rafał Leśkiewicz na briefingu prasowym


17:02

Sprawa Czarzastego. Prezydent Nawrocki zaprosi do Pałacu Siemoniaka i szefów służb

- Wczoraj podczas posiedzenia RBN pan marszałek Czarzasty nie odpowiedział na żadne z zadanych mu pytań. To milczenie było niezwykle wymowne. Na tej trzeciej części posiedzenia nie było też pana premiera Donalda Tuska. Zostawił pana marszałka Czarzastego samego. […] Nie było też jednoznacznych odpowiedzi płynących z ust ministra koordynatora do spraw służb specjalnych, pana Tomasza Siemoniaka - stwierdził Rafał Leśkiewicz na briefingu prasowym.

Rzecznik prezydenta powołał się na niedawny artykuł „Rzeczpospolitej”: - Gdzie wyraźnie widać, że Swietłana Czestnych współpracuje z podmiotem rosyjskim, który zajmuje się sprzedażą majątku należącego do rosyjskich służb specjalnych - mówił.

- Wobec tych kolejnych wątpliwości pan prezydent zaprosi ministra koordynatora do spraw służb specjalnych, a także szefów służb specjalnych na spotkanie do Pałacu Prezydenckiego, by o tej kwestii bardzo szczegółowo, ale już w wąskim gronie, z zachowaniem najwyższych rygorów tajemnicy państwowej, bardzo precyzyjnie porozmawiać - oświadczył rzecznik.

- Pan prezydent skieruje zaproszenia i mamy nadzieję, że dojdzie do spotkania z panem ministrem koordynatorem i szefami służb specjalnych. […] Te zaproszenia na pewno w ciągu najbliższych kilku dni zostaną wysłane - zapowiedział.


17:38

Domański o rentowności obligacji:

Inwestorzy doceniają stabilną politykę gospodarczą

- Rentowności polskich 10-letnich obligacji skarbowych poniżej 5%. Najniżej od dwóch lat. Inwestorzy doceniają stabilną politykę gospodarczą, dynamiczny wzrost i spadającą inflację - napisał Andrzej Domański w social media.


 


18:21

Kaczyński:

Nikt kto chce silnej i suwerennej armii, nie powinien popierać funduszu SAFE

- Pożyczki z SAFE nie są dodatkowymi środkami na obronność. Mają zastąpić część już istniejących funduszy. Wejście w ten program w takim kształcie to wieloletnie finansowe uzależnienie się od katalogu produktów, który został wskazany przez Komisję Europejską. To tak naprawdę uniemożliwienie prawidłowego rozwoju Sił Zbrojnych RP. Główne zarzuty? - napisał Jarosław Kaczyński w social media.

  • Zasada warunkowości, czyli de facto szantaż polityczny, który daje UE prawo do wstrzymania wypłat w dowolnym momencie,
  • Brak ustawowych gwarancji, że pieniądze trafią do polskiego przemysłu zbrojeniowego

- Prawo i Sprawiedliwość zawsze chciało silnej armii i dbało o rozwój Sił Zbrojnych RP, także wtedy, gdy obecnie rządzący likwidowali jednostki wojskowe na masową skalę. Nikt kto chce silnej i suwerennej armii, nie powinien popierać funduszu SAFE - zaznaczył prezes PiS.


20:27

Domański o SAFE:

Dzięki temu programowi jesteśmy w stanie oszczędzić nawet do 60 miliardów zł

- Nie ma tańszego, bardziej efektywnego sposobu na sfinansowanie tego potężnego wysiłku finansowego, jakim jest modernizacja polskiej armii, niż program SAFE. Dzięki temu programowi jesteśmy w stanie oszczędzić dziesiątki miliardów złotych. To są przecież pieniądze polskich podatników - powiedział Andrzej Domański w rozmowie z Justyną Dobrosz-Oracz w „Pytaniu dnia” TVP Info.

- Nasze szacunki w Ministerstwie Finansów mówią, że te oszczędności mogą sięgnąć od 36 do nawet 60 miliardów złotych. O tyle są to pieniądze tańsze niż pieniądze, które pozyskuje Ministerstwo Finansów czy Bank Gospodarstwa Krajowego w tej chwili - wskazał.


20:34

Domański o SAFE:

Nie bylibyśmy w stanie wyjść na tzw. rynek i pozyskać tak potężnych środków przy takim oprocentowaniu

- Mówimy tutaj o 10-letniej karencji w spłacie kapitału. Każdy z nas, kto ma lub miał kredyt hipoteczny, wie jak to jest istotne, jeżeli można odroczyć spłacanie rat kapitałowych - powiedział Andrzej Domański w „Pytaniu dnia” TVP Info.

- My musimy modernizować polską armię teraz. Nie za 15, nie za 20 lat, tylko teraz. Potrzebujemy tych pieniędzy teraz. My byśmy nie byli w stanie, powiem to otwarcie, jako Ministerstwo Finansów w tej chwili wyjść na tak zwany rynek i przy takim oprocentowaniu pozyskać tak potężnych środków. To byłoby absolutnie niemożliwe - wskazał.


20:35

Czarzasty:

Nie podam się do dymisji

- Nie podam się do dymisji. Obserwowałem już tego typu sytuacje, używanie teczek wobec ludzi, to, co się mówiło o ludziach. Nie chcę się porównywać do Józefa Oleksego w żaden sposób, ale przecież jego sprawa również się zaczęła od oszczerstw, zarzutów, a prezydent Wałęsa potem, jak pamiętacie państwo, go za to wszystko przepraszał - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w „Debacie Gozdyry” Polsat News.


20:36

Czarzasty:

Nie oplujecie mnie, nie zabijecie mnie

- Mówię wam - nie oplujecie mnie, nie zabijecie mnie. Po prostu krok po kroku będę pokazywał waszą nieuczciwość, wasze zamiary - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w „Debacie Gozdyry” Polsat News.


20:37

Czarzasty o reakcji Tuska:

Nie będę uczestniczył w ustawce

- [Premier Donald Tusk] powiedział - nie będę uczestniczyć w trzecim punkcie, bo nie będę uczestniczył w ustawce - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w „Debacie Gozdyry” Polsat News.


20:39

Czarzasty u Gozdyry:

Ustawkę można zrobić w lesie z kastetem, z pałką. W tej sprawie specjalistą jest Nawrocki

- Ustawkę można zrobić w lesie, z kastetem, można zrobić z pałką w ręku. W tej sprawie specjalistą jest prezydent Nawrocki, a nie pan marszałek. I w związku z tym tak do tego podchodzę. Nie dacie panowie, państwo rady zastraszyć w tej chwili układu rządzącego i wasze marzenia o rozwaleniu tej koalicji, przejęciu władzy takimi metodami się skończyły - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w „Debacie Gozdyry” Polsat News.


20:39

Domański:

Na programie SAFE skorzysta przede wszystkim polski przemysł

- Na programie SAFE skorzysta przede wszystkim polski przemysł. Ponad 80% wydatków w ramach programu SAFE zrealizujemy w Polsce, wśród firm, które produkują w Polsce, które tutaj generują miejsca pracy, które tutaj płacą podatki, które tutaj przynoszą często najbardziej zaawansowane technologie - powiedział Andrzej Domański w „Pytaniu dnia” TVP Info.

- Chcemy, aby w Polsce rozwijał się potężny przemysł obronny i chcemy tego z dwóch powodów. Po pierwsze, bo chcemy oczywiście, aby te kluczowe komponenty naszego uzbrojenia były produkowane w Polsce. Drugi aspekt jest taki, iż oczywiście chcemy, aby ten przemysł stanowił kolejny silnik napędowy polskiej gospodarki - mówił dalej.


20:45

Domański o SAFE:

Ja wolę pożyczać tanio. PiS twierdzi, że lepiej pożyczyć drożej

- Nie ma bardziej korzystnych pożyczek niż program SAFE. Możemy albo pożyczać drogo, albo pożyczać tanio. Ja wolę pożyczać tanio. Myślę, że to jest sprawa dosyć jednoznaczna. PiS twierdzi, że lepiej pożyczyć drożej - powiedział Andrzej Domański w „Pytaniu dnia” TVP Info.


20:45

Czarzasty:

Sojusz polsko-amerykański jest dla mnie ważny, ale reprezentuję dumny naród

- No i jakoś po prostu siedzę. Naród amerykański jest dla mnie ważny. Ameryka jest dla mnie ważna. Sojusz polsko-amerykański jest dla mnie ważny, ale reprezentuję dumny naród i mogę to mówić w sposób twardy, tak jak w tej chwili mówię, a mogę po prostu schować się w dziurze i patrzeć również na elementy absurdu, które się pojawiają w różnych miejscach i na to nie reagować - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w „Debacie Gozdyry” Polsat News.


20:50

Domański:

Mamy ważniejsze potrzeby i wydatki niż miliard dolarów na Radę Pokoju

- Ja uważam, że mamy ważniejsze potrzeby jako kraj, ważniejsze wydatki jako Polska niż miliard dolarów na dosyć mgliście zarysowane cele i zadania, które w mojej opinii nie będą służyły polskiej gospodarce, nie będą służyły rozwojowi polskich firm - powiedział Andrzej Domański w „Pytaniu dnia” TVP Info.

- Wiemy, że tutaj za to stałe członkostwo trzeba byłoby ten miliard dolarów zapłacić. W budżecie na 2026 rok z całą pewnością takich pieniędzy nie ma. Ja wolałbym takie dodatkowe środki wydać na ochronę zdrowia, na naukę, na mieszkania dla młodych ludzi, a niekoniecznie na Radę Pokoju przy prezydencie Trumpie - stwierdził.


20:53

Domański:

Martwi mnie hipokryzja, która płynie ze strony obozu prezydenckiego

- Ja oczywiście cały czas zajmuję się i deficytem, i długiem. Krok po kroku wzmacniamy finanse państwa, przedstawiając również rozwiązania, które mają chociażby zwiększyć dochody budżetowe - powiedział Andrzej Domański w „Pytaniu dnia” TVP Info.

- Niestety pan prezydent Nawrocki niedawno zawetował dwie ważne ustawy dotyczące akcyzy na alkohol i tak zwanej opłaty cukrowej. […] To bardzo, bardzo źle i trochę mnie martwi taka hipokryzja, która z tego obozu prezydenckiego płynie: że z jednej strony martwimy się o deficyt, martwimy się o dług, a z drugiej strony gdy pojawiają się ustawy, które właśnie ten deficyt, ten dług pomagałyby ograniczać, to pan prezydent wetuje - stwierdził.


20:54

Język śląski i kryptowaluty. Są kolejne prezydenckie weta oraz 8 podpisanych ustaw

- Dziś podpisałem osiem ustaw, a dwie zawetowałem - poinformował prezydent Karol Nawrocki w social media.

- Zawetowałem ustawę o języku śląskim. Szanuję i bardzo cenię tradycje i kulturę Śląska. Jest ona integralną częścią dziedzictwa Rzeczypospolitej. Jednak faktów naukowych nie ustala się głosowaniem w Sejmie. Trzeba słuchać co o tej sprawie mówią specjaliści. Eksperci, językoznawcy wskazują, że mowa Śląska jest dialektem języka polskiego. Nie możemy tworzyć precedensu, w którym większość polityczna rozstrzyga kwestie naukowe -  powiedział.

- Ustawa była również niedopracowana finansowo i administracyjnie przekazywała zadania dla samorządów bez ich adekwatnego finansowania. Jako prezydent Rzeczypospolitej nie zgodzę się na rozwiązania, które mogą budować sztuczne podziały w naszej narodowej wspólnocie. Jednocześnie apeluję o prace nad złożonym już w Sejmie projektem ustawy o wspieraniu kultury śląskiej i gwary śląskiej. Taką ustawę podpiszę, bo chcę realnie wspierać tradycję, kulturę i badania naukowe oraz umożliwić naukę gwary jako zajęć dodatkowych finansowanych przez państwo czy samorząd - mówił dalej.

- Wsparcie kultury i tradycji - tak. Polityczna gra śląską kulturą - nie. Ponownie zawetowałem ustawę dotyczącą rynku kryptowalut. Otrzymałem po raz drugi projekt praktycznie identyczny jak ten, który już wcześniej zawetowałem. Zmieniono jeden detal. Nie usunięto zasadniczych błędów. Nie podpiszę złego prawa tylko dlatego, że zostało przegłosowane ponownie przez parlamentarną większość. Złe prawo przegłosowane nawet sto razy, ciągle pozostaje złym prawem - zaznaczył Nawrocki.

- Jeśli rzeczywiście rządowi zależało na podpisie prezydenta, należało uwzględnić zgłaszane wcześniej zastrzeżenia. Tak się nie stało. W sprawach tak poważnych potrzebna jest odpowiedzialność, a nie legislacyjne przeciąganie liny. Dlatego decyzja mogła być tylko jedna. Drugi raz weto do tego samego złego prawa. Polska powinna przyciągać innowacje, a nie je wypychać. Dlatego zapraszam rząd do merytorycznej współpracy przy przygotowaniu nowej ustawy, która zapewni bezpieczeństwo obrotu, jasność podatkową i warunki do rozwoju nowoczesnych technologii - powiedział.

- Urzędnicy Kancelarii Prezydenta są gotowi i merytorycznie przygotowani do takiej współpracy. Możemy zacząć choćby jutro i szybko zakończyć prace nad ustawą - dodał.

- Moje decyzje nie są wymierzone przeciwko komukolwiek. Są podejmowane w imię odpowiedzialności za państwo. Prezydent ma obowiązek powiedzieć tak, gdy prawo służy obywatelom i powiedzieć nie, gdy tak nie jest. Kieruję się wyłącznie interesem Rzeczypospolitej i jej obywateli - zakończył.

Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał osiem ustaw:

  • Ustawę z dnia 9 stycznia 2026 r. o zmianie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (nr druku sejmowego 1763);
  • Ustawę z dnia 9 stycznia 2026 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, ustawy o odpadach oraz ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (nr druku sejmowego 2112);
  • Ustawę z dnia 23 stycznia 2026 r. o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy (nr druku sejmowego 556);
  • Ustawę z dnia 23 stycznia 2026 r. o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów (nr druku sejmowego 1344);
  • Ustawę z dnia 23 stycznia 2026 r. o zmianie ustawy o rzeczach znalezionych oraz ustawy – Kodeks cywilny (nr druku sejmowego 1629);
  • Ustawę z dnia 23 stycznia 2026 r. o ustanowieniu Dnia Inwalidy Wojennego (nr druku sejmowego 1730);
  • Ustawę z dnia 23 stycznia 2026 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (nr druku sejmowego 1939);
  • Ustawę z dnia 23 stycznia 2026 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (nr druku sejmowego 2027)

21:04

Szłapka komentuje weto prezydenta:

Jeśli ktokolwiek straci oszczędności, odpowiedzialność polityczna spada wprost na Pałac Prezydencki

- Kolejne weto w tej samej sprawie - recydywa politycznej nieodpowiedzialności. Prezydent po raz drugi blokuje nadzór nad rynkiem krypto - napisał Adam Szłapka w social media.

- Jeśli ktokolwiek straci oszczędności przez brak regulacji i kontroli, odpowiedzialność polityczna spada wprost na Pałac Prezydencki - podkreślił rzecznik rządu.


21:08

Czarzasty o ankiecie bezpieczeństwa:

Uważałem, że po prostu nie jest mi potrzebna wiedza tajemna w tej sprawie

- Bo podjąłem taką decyzję, uważałem, że po prostu nie jest mi potrzebna wiedza tajemna w tej sprawie i że nie będę się tą komisją mocno zajmował. Podjąłem taką decyzję 2 lata. Mogłem podjąć taką decyzję albo inną. Ludzie mają prawo i proszę o ocenę tego - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w „Debacie Gozdyry” Polsat News.