Tyle w sprawie obietnicy Putina złożonej prezydentowi USA
- Sikorski o kolejnym nocnym ataku Rosji na Ukrainę
Gorący temat
15.12.2025
08:25
Szefernaker o publikacji GW:
Ten mechanizm już znamy, w kampanii był używany
- To, co obserwujemy dziś wokół ujawnienia informacji z niejawnych dokumentów dot. leczenia i zdrowia ministra Sławomira Cenckiewicza, Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, jest rażącym naruszeniem zasad państwa i poważnym sygnałem alarmowym - napisał Paweł Szefernaker w social media.
- Nie jest to incydent ani spór personalny, lecz sytuacja, która uderza w fundamenty bezpieczeństwa i zaufania do instytucji państwowych. Media informują o sprawach prywatnych, które znalazły się w niejawnych dokumentach osobowych. Takie dokumenty mają jeden cel: rzetelnie ocenić ryzyka i chronić państwo, a nie dostarczać materiału do publicznej gry. Ich ujawnianie niszczy zaufanie na najbardziej podstawowym poziomie, tam, gdzie państwo musi opierać się na szczerości i poufności - podkreślił szef gabinetu prezydenta.
- Ten mechanizm już znamy. W kampanii wyborczej był używany przeciwko Karolowi Nawrockiemu. Dziś jest używany przeciwko szefowi BBN. Jutro może zostać użyty przeciwko każdemu, kto pełni funkcję państwową wymagającą zaufania i odpowiedzialności. Jeśli osoby pełniące kluczowe funkcje mają się obawiać, że informacje przekazane państwu w ramach procedur bezpieczeństwa trafią do mediów, to państwo przestaje działać. Nie da się budować bezpieczeństwa na strachu przed przeciekiem - zaznaczył Szefernaker.
To, co obserwujemy dziś wokół ujawnienia informacji z niejawnych dokumentów dot. leczenia i zdrowia ministra Sławomira Cenckiewicza, Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, jest rażącym naruszeniem zasad państwa i poważnym sygnałem alarmowym.
— Paweł Szefernaker 🇵🇱 (@szefernaker) December 15, 2025
Nie jest to incydent ani spór…
07:00
Premier Donald Tusk weźmie udział w centralnych obchodach 80. rocznicy włączenia Ziem Zachodnich i Północnych do Rzeczypospolitej Polskiej w Wałbrzychu.
Na 10:00 zaplanowano udział w konferencji "Tu jest Polska”, a na 11:00 - symboliczne podpisanie Deklaracji Piastowskiej.
O 12:00 sejmowa komisja finansów zaopiniuje dla Rady Ministrów projektu wykazu wydatków budżetu państwa, które w 2025 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego.
O 10:30 w Starej Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego rozpocznie się debata "Konstytucja RP - fundament ustroju, potencjał zmian”. Gościem specjalnym wydarzenia będzie były prezydent Aleksander Kwaśniewski.
Z kolei na 14:30 zaplanowano wystąpienie marszałka Sejmu Włodzimierza Czarzastego.
07:40
Scheuring-Wielgus o wyborach na Lewicy:
Potrzebujemy kogoś, kto jest silny i da opór temu, co się dzieje w Pałacu Prezydenckim
- Było odwrotnie. Tutaj mogę panu zdradzić kulisy, było odwrotnie. Usiedli do stołu, porozmawiali. Zdecydowali, która będzie najlepsza wersja na te czasy, które teraz mamy. Mamy czasy takie, jakie mamy, mamy Nawrockiego za prezydenta, potrzebujemy nie chcę powiedzieć rozbójnika na czele Lewicy, ale kogoś, kto jest silny, stanowczy i kto da opór temu, co się dzieje w Pałacu Prezydenckim i który też na te trudne czasy poprowadzi Lewicę do zwycięstwa w 2027 roku - stwierdziła Joanna Scheuring-Wielgus w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
07:42
Scheuring-Wielgus o Lewicy:
Trochę jesteśmy jak klawisze w fortepianie
- Musimy się do tego przygotować [do wyborów] i zastanawiałem się, jak nas najlepiej porównać. Trochę jesteśmy jak klawisze w fortepianie. Każdy z nas wydaje inny dźwięk, ale jak razem się to połączy, to jest piękna melodia - stwierdziła Joanna Scheuring-Wielgus w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
07:46
Scheuring-Wielgus o Nawrockim:
Nie wiemy, ile osób na niego głosowało
- To jest bardzo proste. O Karolu Nawrockim możemy powiedzieć, że nie znamy jego przeszłości. O Czarzastym może pan powiedzieć wszystko, Czarzasty nie wstydzi się swojej przeszłości. Karol Nawrocki to facet, który brał udział w ustawkach. Nie wiemy w ilu. Na Karola Nawrockiego do tej pory nie wiemy, ile osób głosowało. O Karolu Nawrockim na przykład, dlaczego i w jaki sposób przejął kawalerkę. Jest dla nas pewną niewiadomą, która pojawiła się w Pałacu Prezydenckim - stwierdziła Joanna Scheuring-Wielgus w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
07:48
Scheuring-Wielgus:
Nawrocki pomylił role, nie jesteśmy na ustawce
- Karol Nawrocki pomylił naprawdę swoje role. My nie jesteśmy na ustawce, nie jesteśmy na ringu. Pałac Prezydencki i rola prezydenta to rola, która ma łączyć Polki i Polaków - stwierdziła Joanna Scheuring-Wielgus w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
07:52
Scheuring-Wielgus radzi Nawrockiemu:
Powinien przestać się napinać
- Powinien [Karol Nawrocki] szanować instytucję marszałka, instytucję premiera i powinien schować nie wiem, te swoje mięśnie, które co chwilę napina gdzieś do szafy, przestać się napinać, usiąść do stołu i spróbować się porozumieć i znaleźć część wspólną - stwierdziła Joanna Scheuring-Wielgus w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
07:56
- Na dzień dzisiejszy 2 lata do wyborów to jest epoka, dużo może się wydarzyć. Uważam, że nie ma wroga na Lewicy. Środowiska lewicowe zawsze są silniejsze, kiedy ze sobą współpracują i są ze sobą - stwierdziła Joanna Scheuring-Wielgus w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
- Solistom w polityce nie jest łatwo. Zandberga nie byłoby w polityce, gdyby nie startował z naszych list. Zandberg nie złoży żadnej ustawy, jeżeli nie będzie miał podpisów Lewicy. Uważam, że trzeba zrobić wszystko, żebyśmy byli jako jedna siła, ale zobaczymy, co wydarzy się przez najbliższe dwa lata - mówiła dalej.
08:23
Żurek o 'przewożeniu w bagażniku' Ziobry:
Figura retoryczna
- Mieliśmy na świecie różne przypadki, kiedy służby poszukiwały osób, ścigały ich i musiały w sposób tajny wywieźć kogoś z jednego kraju, przewieźć go do innego kraju. I to hasło „przewożenie w bagażniku” jest oczywiście taką figurą retoryczną. Mamy świadomość, że wiele osób sprowadzano w taki sposób, żeby zrobić to po cichu i żeby zrobić to skutecznie - powiedział Waldemar Żurek w Poranku TOK FM.
- Ale proszę zwrócić uwagę, co ja powiedziałem. No dokładnie [że ja nie przywiozę Zbigniewa Ziobry w bagażniku], na to proszę zwrócić uwagę. Więc czepiamy się tutaj słówek - dodał.
08:42
Kotula o Czarzastym:
Gwarant stabilności trwania koalicji
- W przeszłości Szymona Hołownia był świetnym marszałkiem. Naprawdę nic mu nie mam do zarzucenia w tej kwestii, może poza mrożeniem pewnych projektów, dot. chociażby prawa aborcyjnego - powiedziała Katarzyna Kotula w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w programie "Gość Radia Zet".
- Ale jednak jego niestabilność, pewne wahanie, zastanawianie się tak naprawdę, z kim on jest w sojuszu w danym momencie, podejrzane kolacje z członkami prawicy [...] doprowadziły też do tego, że dzisiaj gwarantem stabilności trwania tej koalicji jest właśnie Włodzimierz Czarzasty - kontynuowała.
08:43
Płaczek:
Nie pamiętam Trybunału Konstytucyjnego, który nie byłby powiązany z obozem władzy
- Kandydatów może zgłaszać także grupa posłów, ale na samym końcu liczą się twarde głosy na sali sejmowej. Rzeczywiście mamy teraz sytuację kuriozalną. Mamy 10 sędziów Trybunału Konstytucyjnego, to nie wystarczy, potrzeba 11, żeby móc wydawać jakieś orzeczenia. Za chwile będzie kilka kolejnych wakatów. Niestety w Trybunale Konstytucyjnym jest tak, że kto rządzi, ten ma ten Trybunał Konstytucyjny, chyba że się kadencja akurat tak nieszczęśliwie kończy, to czasami ktoś musi poczekać i właśnie teraz ekipa Donalda Tuska czeka, w następnym roku może przejąć Trybunał Konstytucyjny - powiedział Grzegorz Płaczek w „Porannym Ringu” Super Expressu.
- Oczywiście pojawiają się zapewnienia ministra Żurka, że będą tam eksperci, osoby, które są politycznie niepowiązane, to jest oczywiście manipulacja i kompletna abberacja polityczna i bzdura polityczna. Nie pamiętam Trybunał Konstytucyjnego, który nie byłby powiązany z obozem władzy. Doczekamy się pewnie sytuacji jakże głupiej, czyli dzień, czy miesiąc temu słyszeliśmy, że Trybunał Konstytucyjny jest upolityczniony, za chwilę będzie upolityczniony, będzie dokładnie tym samym upolitycznionym Trybunałem Konstytucyjnym tylko, że będzie nieco inny skład i wtedy usłyszymy z ust premiera, że jest wszystko w porządku - mówił dalej Grzegorz Płaczek.
08:44
Płaczek o Czarzastym:
Wyrafinowany, okrutny polityk
- Marszałek jeszcze parę lat temu był członkiem PZPR-u, niech to będzie nawet parędziesiąt, nie zwalnia go to z odpowiedzialności moralnej i etycznej, wchodził do PZPR kilka lat po tym, jak mordowaliśmy jako system, Popiełuszkę, jak pałowaliśmy i zabijaliśmy górników. Mam tutaj bardzo okrutną i bardzo twardą ocenę marszałka. Pan marszałek w telewizji kreuje się na osobę uśmiechniętą i otwartą na wszystkie inne partie polityczne. Jest to absolutnie kłamstwo, wiem, co mówię, bo sam osobiście uczestniczę w posiedzeniach Konwentu Seniorów - powiedział Grzegorz Płaczek w „Porannym Ringu” Super Expressu.
- Proszę nie mieć złudzeń, to jest wyrafinowany, okrutny polityk lewicowy, który zrobi wszystko żeby zniszczyć polską prawicę i osłabić prezydenta - mówił dalej Grzegorz Płaczek.
08:44
Żurek odpowiada na krytykę swojego filmiku nt. Ziobry:
Robiony z przymrużeniem oka
- Ja panu powiem za co pan jeszcze jest krytykowany. Chodzi o to, że nagrał pan taki filmik po uchyleniu immunitetu Zbigniewa Ziobry, gdzie zachęca go pan do powrotu do Polski, argumentując, że w zakładach karnych jest dobry żurek. No to tak jakby pan już wiedział, że sąd podejmie decyzję o areszcie i to jest nacisk na sąd swego rodzaju. A biorąc pod uwagę to, że pan powołuje i odwołuje prezesów sądów, no to to jest taka cienka granica, której pan nie powinien przekraczać - stwierdziła Dominika Wielowieyska w Poranku TOK FM.
- Prezesi sądów nie mają akurat wpływu na to. Ale chcę pani powiedzieć, że oczywiście można mnie krytykować za wiele rzeczy, ale musimy mieć świadomość, że minister sprawiedliwości mówi do szerokiego gremium. Ja na przykład spotykam się z młodymi ludźmi i proszę mi wierzyć, że… - odparł Waldemar Żurek.
- …im się to podoba. No to nie jest argument, panie ministrze - skomentowała prowadząca.
- Ale pani redaktor, tu chodzi o to, że my musimy nie wszystkie rzeczy mówić z kamienną miną, powagą, wykrzykując patetycznie. Docieramy do obywatela i ta forma dotarcia jest zupełnie różna - argumentował minister sprawiedliwości.
- Ale to nie chodzi o to. To chodzi o to, że musi pan zachowywać wstrzemięźliwość w kwestii wypowiadania się na temat aresztu, czy tego czy Zbigniew Ziobro znajdzie się w więzieniu czy nie, bo został uchylony immunitet i tutaj już sąd działa, a nie pan - odpowiedziała dziennikarka.
- Tutaj pełna zgoda, że sąd działa. Tylko proszę zwrócić uwagę, że ten filmik jest robiony z przymrużeniem oka, tak jak wiele filmików na YouTubie, na TikToku. To są filmiki, które docierają do odbiorcy. Jeżeli my będziemy myśleć cały czas takimi metodami, to będziemy przegrywać wybory - mówił dalej Żurek.
- Jest grupa intelektualistów, profesorów, z którymi prowadzę dysputy i którzy zwracają mi uwagę na różnego rodzaju właśnie tego typu przekazy. Ja oczywiście ich szanuję, chylę głowę przed nimi, ale spotykam się z młodym pokoleniem i wiem, że dla nich kwestia żartu, kwestia dowcipu, właśnie jakiegoś filmiku, który jest z podtekstem, jest czymś fajnym - kontynuował.
- Oni wtedy zaczynają się głębiej interesować danym tematem i moim zadaniem jest dotrzeć do tej grupy. Ale także nie do wyborców prodemokratycznych, tylko do takich, którzy się wahają między Konfederacją, PiS-em, a być może innymi partiami - stwierdził.
08:48
- Wtedy kiedy staliśmy z Polskim Stronnictwem Ludowym na konferencji, rozmawialiśmy o ustawie głównej, powstały też przepisy przejściowe, czyli dodatkowa zmiana tych ustaw, które są potrzebne do tego, żeby ta ustawa w pełni działała - powiedziała Katarzyna Kotula w Radiu Zet, pytana, co z ustawą o statusie osoby najbliższej.
- W czwartek na stałym komitecie Rady Ministrów będziemy rozpatrywać projekt w nowym brzmieniu, on jest dostępny na stronie RCL-u i mam nadzieję, że tak się stanie też, że [...] jeszcze w grudniu, czyli albo chwilę przed wigilią, albo przed sylwestrem, zostanie przez rząd przyjęty - kontynuowała.
- W styczniu pewnie zostanie wysłany do Sejmu i na tym pierwszym posiedzeniu czy też drugim posiedzeniu styczniowym rozpoczniemy pierwsze czytanie tego projektu - mówiła dalej.
08:56
Kotula chce rozmawiać z Nawrockim:
Rozumiem, że jest otwartość na spotkanie
- Oczywiście, że jestem gotowa na rozmowę z prezydentem, w jakichś sytuacjach nieformalnych, w których spotykałam ministrów prezydenckich, też zapowiadałam, że chciałabym się z prezydentem spotkać, ale też pytałam, nie ukrywam, że sondowałam, czy będzie w ogóle możliwość rozmowy - powiedziała Katarzyna Kotula w Radiu Zet, pytana, czy jest gotowa na rozmowę z prezydentem na temat ustawy o statusie osoby najbliższej.
- Rozumiem, że jest tam otwartość na spotkanie. Byłabym zdziwiona, gdyby prezydent z góry założył, że nie będzie się chciał spotkać w sprawie, która wydaje się być dzisiaj zupełnie niekontrowersyjna. 95% par, które będą korzystały z tej ustawy, to według mnie będą przede wszystkim pary hetero - kontynuowała.
- Ta ustawa jest odpowiedzią na zmiany społeczne - mówiła dalej.
09:03
Żurek nie wyklucza podjęcia działań:
Węgry łamią prawo UE
- Musimy powiedzieć jasno, że Węgry łamią prawo unijne. Europejski nakaz aresztowania był zrobiony po to, żeby kraje unijne między sobą szybko dokonywały wymiany potencjalnych przestępców - powiedział Waldemar Żurek w Poranku TOK FM.
- Jest jeszcze możliwość skargi polskiej i zastanowimy się nad tym bardzo poważnie. Bo jeżeli tak się okaże, że każdy kraj zacznie indywidualnie oceniać, czy w innym kraju to jest przestrzegana demokracja - mówimy tylko o krajach Unii - to za chwilę ENA będzie do kosza - stwierdził.
Jak zaznaczył: - Czymś innym jest jak sąd odmawia wydania w trybie europejskiego nakazu aresztowania, mówi: „nie ma podstaw”, jest tryb odwoławczy, sąd jest niezawisły - a czym innym jest, jak państwo administracyjnie mówi: „a my ci udzielimy azylu”.
- Zobaczymy, co będzie wiosną, jak Orbán może przegrać wybory - dodał.
09:06
Kotula o partii Razem:
Czym jest, jeśli nie koryciarstwem?
- Tak, oczywiście, że tak. Zapraszamy - powiedziała Katarzyna Kotula w Radiu Zet, pytana, czy zaprasza partię Razem na wspólną listę Lewicy.
- Chciałabym przypomnieć kolegom i koleżankom z partii Razem, że szliśmy do tych wyborów w '23 roku razem. Razem robiliśmy, wspólnie robiliśmy kampanię, jeździliśmy po całej Polsce [...]. Kiedy było partii Razem wygodnie być na listach z Nową Lewicą, to partia Razem korzystała z tego przywileju. Później podjęła według mnie błędną decyzję - kontynuowała.
- Przepraszam bardzo, ale partia Razem siedząca w parlamencie jest czym, jeśli nie koryciarstwem? - mówiła dalej, po zwróceniu przez prowadzącego uwagi, że Razem twierdzi, iż nie zgadza się koryciarstwo, które się nie zmieniło od rządów PiS-u.
- Nie znam nikogo z mojego otoczenia, kto by z takiego stanowiska także korzystał [...] jeśli są [osoby związane z Lewicą], to są właśnie fachowcy - dodała, odpowiadając prowadzącemu na słowa o tym, że Razem nie korzysta ze stanowisk w spółkach Skarbu Państwa.
09:13
- One [tzw. ustawa praworządnościowa i ustawa o KRS] będą w grudniu na rządzie. To są duże ustawy, a my robimy normalnie proces legislacyjny. Nie tak na skróty, jak to widzieliśmy za czasów Ziobry, że były nocne posiedzenia komisji, tylko musieliśmy zebrać opinie międzyresortowe. I ja mam zagwarantowane, że jeszcze w grudniu staną na rządzie - powiedział Waldemar Żurek w Poranku TOK FM.
09:17
Kotula o propozycji zmian w 800+:
Bardzo bym chciała o tym porozmawiać
- Bardzo bym chciała porozmawiać o tym, że faktycznie być może 800+ powinno być zależne od wizyt patronażowych i od bilansów dzieci, wizyt położnych i bilansów, na które powinien rodzic z dzieckiem udać się do przychodni - powiedziała Katarzyna Kotula w Radiu Zet, pytana, czy uzależniłaby 800+ od historii związanych z przemocą domową.
- Jeśli z rąk najbliższych [...] ginie dziecko, dwuletnie dziecko i okazuje się, że ono w systemie praktycznie nie istnieje, to jak mamy przeciwdziałać takiej sytuacji, jak mamy na nią reagować - kontynuowała.
09:20
- Ustawa praworządnościowa zostanie pewnie zawetowana przez prezydenta Nawrockiego. Ale jeżeli chodzi o ustawę o KRS, to może pan by się cofnął jeszcze o krok i po prostu zgodził się na takie rozwiązanie, że jeśli chodzi o przedstawicieli sądownictwa w KRS, to będą wybierani przez wszystkich sędziów i wszyscy sędziowie mogą być wybrani i że nie ma tutaj żadnych ograniczeń. Że to byłby taki gest dobrej woli wobec prezydenta, żeby jednak tę ustawę podpisać - stwierdziła Dominika Wielowieyska w Poranku TOK FM
- Wie pani co? Tak ta ustawa zakłada. Oczywiście tam są te staże… - odparł Waldemar Żurek.
- No nie, wprowadził pan staż, co wyklucza część sędziów - zauważyła prowadząca.
- Tam są te staże, natomiast ja przy tym stażu się nie upieram. Jeżeli to będzie wymóg prezydenta, to - proszę pamiętać, że mamy proces legislacyjny - byłbym w stanie tutaj ustąpić - oświadczył minister sprawiedliwości.
- Jestem tutaj gotowy na kompromis i wtedy już nie będzie naprawdę ani jednego milimetra, kiedy prezydent mógłby się przyczepić do tej ustawy - ocenił.
09:26
Kotula o tym, w jakiej formule koalicja rządząca może pójść do kolejnych wyborów:
Dwa duże bloki
- Wyobrażam sobie, że w '27 roku pójdziemy w dwóch dużych blokach, wczoraj na sali byli także przedstawiciele partii Zielonych, współprzewodniczący - powiedziała Katarzyna Kotula w Radiu Zet.
- Ja myślę, że Koalicja Obywatelska z tymi partiami, które są dzisiaj częścią Koalicji Obywatelskiej, być może PSL, być może Polska 2050, nie wiem, gdzie będzie się ona chciała plasować i drugi blok, blok bardziej progresywny, socjaldemokracja, Lewica, być może właśnie Zieloni w tym wspólnym bloku powinni się znaleźć, żebyśmy się nie rozdrabniali na mniejsze partie i partyjki - kontynuowała, pytana, czy Zieloni pójdą do wyborów z Nową Lewicą.
09:39
- Od początku berlińskich negocjacji uczestniczy w nich doradca premiera ds. bezpieczeństwa, min. Robert Kupiecki. Spotkanie liderów z udziałem premiera Donalda Tuska odbędzie się dziś po południu - napisał Adam Szłapka w social media.
Od początku berlińskich negocjacji uczestniczy w nich doradca premiera ds. bezpieczeństwa, min. Robert Kupiecki. Spotkanie liderów z udziałem premiera Donalda Tuska odbędzie się dziś po południu.
— Adam Szłapka (@adamSzlapka) December 15, 2025
10:02
Siemoniak o publikacji ''Wyborczej'':
Będzie postępowanie, wyjaśnimy
- Nie, nie znam tego tekstu jeszcze, więc trudno mi się tutaj odnosić do tego natomiast pamiętam, że sam pan minister na temat właśnie swojego leczenia się wypowiadał więc trudno mi tutaj ocenić - powiedział Tomasz Siemoniak w “Sednie Sprawy” Radia Plus.
- Dlatego panie redaktorze oczywiście ja jestem wrogiem wycieków ze służb, proszę zwrócić uwagę, że takich wycieków nie ma mimo najrozmaitszych posądzeń. Tego nie wiem [skąd jest wyciek], trzeba to ustalić, ale po takich absurdalnych oskarżeniach, że w ABW działał sztab przeciwko późniejszemu prezydentowi Karolowi Nawrockiemu. W dużych emocjach są miotane z tamtej strony różne oskarżenia, które są często bezpodstawne. Jestem przeciwnikiem wycieków, przekazywania takich informacji i na pewno będziemy tę kwestię też wyjaśniać - mówił dalej Tomasz Siemoniak
- Jeszcze nie zdążyłem tego tekstu przeczytać, ale tak jak w każdej sprawie nie ma zgody na wycieki ze służb, na jakąkolwiek grę, natomiast tak jak w przypadku pana Karola Nawrockiego posądzano służby o najgorsze rzeczy, to wszystko była nieprawda. To nie jest tak, że różnego rodzaju informacje, to tylko są służby, które tylko czekają, żeby coś zrobić. Nie odnoszę się do tej konkretnej sytuacji, ale w tych poprzednich mówimy o danych, które są dostępne w licznych urzędach, rejestrach. To znaczy, są dostępne u lekarzy, w jakichś dokumentacjach medycznych. Jak mówię, będzie postępowanie, wyjaśnimy, nie powinno tak być rzeczywiście, że jeżeli ktoś sobie nie życzy tego, to informacje medyczne na jego temat, nie powinny wypływać - kontynuował Tomasz Siemoniak.
10:09
Zawisza o publikacji ''Wyborczej'':
Uprawianie polityki na ujawnieniu kto bierze jakie leki to wybitne skur***
- Nie ma znaczenia kto rządzi. Nie ma znaczenia kto ujawnia takie dane. Nie ma znaczenia co uważacie o szefie BBN. Uprawianie polityki na ujawnieniu kto bierze jakie leki to wybitne skur***. I za chwilę może uderzyć w Was - napisała Marcelina Zawisza w social media.
Nie ma znaczenia kto rządzi. Nie ma znaczenia kto ujawnia takie dane. Nie ma znaczenia co uważacie o szefie BBN. Uprawianie polityki na ujawnieniu kto bierze jakie leki to wybitne skur***. I za chwilę może uderzyć w Was. https://t.co/MokxIUhrhW
— Marcelina Zawisza #PartiaRazem (@mmzawisza) December 15, 2025
10:10
PiS o ujawnieniu danych Cenckiewicza:
Kierujemy zawiadomienie do prokuratury
"Ujawnienie lub spreparowanie informacji pochodzących z ankiety bezpieczeństwa osobowego prof. Cenckiewicza to nie tylko podważenie zaufania do państwa i naruszenie elementarnych zasad funkcjonowania służb specjalnych. To także przestępstwo przekroczenia uprawnień - dlatego razem z Andrzejem Śliwką kierujemy zawiadomienie do prokuratury wobec Jarosława Stróżyka, szefa SKW" - napisał na X Mariusz Błaszczak.
"Prokuratura Żurka zapewne obejmie Stróżyka parasolem ochronnym, ale o tej sprawie nigdy nie zapomnimy" - kontynuował w swoim wpisie.
Ujawnienie lub spreparowanie informacji pochodzących z ankiety bezpieczeństwa osobowego prof. @Cenckiewicz to nie tylko podważenie zaufania do państwa i naruszenie elementarnych zasad funkcjonowania służb specjalnych. To także przęstepstwo przekroczenia uprawnień - dlatego razem…
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) December 15, 2025
10:14
- To zależy oczywiście od relacji premier-prezydent. Premier jest zwierzchnikiem służb, także moich. Jeżeli premier wyrazi na to zgodę, a do tego potrzebne jest porozumienie w tej sprawie czy wystąpienie o to ze strony urzędników prezydenta. Przecież tu nikt nie mówi, że sam prezydent musiałby coś specjalnego robić. To nie ma żadnej przeszkody. Ja odnotowałem tydzień temu wypowiedź prezydenta, który już nie domagał się przeprosin, więc ja myślę, że prędzej czy później, nie ma tutaj niczego innego poza tym, że jest pewna droga służbowa w państwie. Ktoś podlega premierowi, to gdy idzie do prezydenta, musi mieć zgodę i wiedzę. Tak było za prezydenta Dudy, za wszystkich poprzednich też prezydentów i mam nadzieję, że czas tutaj emocji zmniejszy i ta współpraca będzie się normalnie odbywała - powiedział Tomasz Siemoniak w “Sednie Sprawy” Radia Plus.
- Oczywiście, że tak [szefowie służb pójdą do prezydenta, jeśli premier się zgodzi]. Chcę podkreślić, że prezydent rutynowo otrzymuje wszelkie ważne materiały. Nikt o to nie wystąpił. To było tak, że przypomnę tę historię, zadzwonił sekretariat prezydenta do podsekretariatu szefów służb, że prezydent zaprasza na za dwa tygodnie na spotkanie. Przekazano informacje, proszę bardzo, ale musi być zgoda premiera, prosimy, aby państwo o to wystąpili i przyszło pismo podpisane przez szefa kancelarii prezydenta, które nadal zapraszało na konkretną godzinę, nie prosiło o zgodę premiera, tylko dano to do informacji premiera, więc zła wola po prostu i tyle - mówił dalej Tomasz Siemoniak.
10:21
Siemoniak:
Port Polska jest chyba znacznie lepszą nazwą
- Ta nazwa, publiczna, marketingowa, żeby użyć takiego słowa biznesowego, to jest inna sprawa niż nazwa spółki. Sądzę, że to jest oczywiste, że docelowo to nie będzie się nazywać CPK, tylko otrzyma jakąś godną nazwę. Port Polska jest chyba znacznie lepszą nazwą, taką trochę trafiającą do serc i próbującą Polskę bardzo, pomijam tutaj całą tę dyskusję, te afery wokół CPK, te działki i tak dalej. To jest nazwa robocza i tyle. Zdecydowanie tego rodzaju miejsce o takiej wadze dla komunikacji, dla gospodarki Polski powinno mieć taką nazwę, która promuje w świecie to miejsce. Mnie się Port Polska bardzo podoba - powiedział Tomasz Siemoniak w “Sednie Sprawy” Radia Plus.
10:28
Tusk o Polsce Piastowskiej:
To nie jest propaganda, to zobowiązanie
- Historycy pamiętają drugą połowę lat '40 i te dramatyczne debaty: odbudowywać czy budować gdzie indziej? Czy to nasze dziedzictwo, czy obce? Nie, proszę państwa, to jest nasze dziedzictwo - powiedział premier Donald Tusk podczas obchodów 80. rocznicy włączenia Ziem Zachodnich i Północnych do Polski.
- Ta Polska Piastowska to nie jest slogan z dawnych czasów. Polska Piastowska to nie jest propaganda. Polska Piastowska to jest zobowiązanie dla całego narodu, zobowiązanie, aby sprostać wielkości tych, którzy państwo polskie zakładali, właśnie na tych ziemiach - kontynuował.
10:31
Tusk:
Polska budzi dzisiaj szacunek i respekt całego świata
- Mamy także prawo do dumy, bo Polska budzi dzisiaj szacunek i respekt całego świata. Cały świat podziwia Polskę jako państwo bezpieczne, coraz lepiej zorganizowane, z rosnącą gospodarką, do którego tysiące migrantów z lat dawnych i ostatnich wraca, nie tylko ze względu na tęsknotę do ojczyzny, ale dlatego że tutaj życie, dzieła ludzi, to wszystko co jest nasz codziennością, staje się lepsze, coraz lepsze i lepsze niż w innych miejscach świata - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie obchodów 80. rocznicy włączenia Ziem Zachodnich i Północnych do Polski.
10:33
Tusk o spotkaniu w Berlinie:
Być może finalizacja rozmowy dot. rozejmu w Ukrainie
- Niedługo spotkam się z liderami innych państw europejskich w Berlinie, aby być może, daj Boże, finalizować rozmowy dotyczące rozejmu w Ukrainie. My wiemy tutaj w Polsce, szczególnie w tej części Polski najlepiej, jaka jest wartość pokoju i cena wojny. Ale dlatego uczestnicząc w różnych spotkaniach, formatach, dyskusjach, pomagając Ukrainie w jej wysiłku zbrojnym, szukając sposobu wyjścia z tego tragicznego impasu, w jakim znalazła się wschodnia Europa, równocześnie budujemy każdego dnia siłę Polski - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie obchodów 80. rocznicy włączenia Ziem Zachodnich i Północnych do Polski.
10:37
Tusk składa deklarację dot. wyrównywania szans:
Aby już nikt nigdy nie mógł powiedzieć, że ziemie odzyskane są zapomnianymi
- To mogę wam z czystym sumieniem i z pełnym przekonaniem obiecać, że rok 2026 będzie wyrównaniem możliwości, wyrównaniem tych szans, wyrównaniem pomocy tam, gdzie ona jest niezbędna, tak, aby już nikt nigdy nie mógł powiedzieć, że ziemie odzyskane są ziemiami zapomnianymi przez kogoś, kto dysponuje decyzjami, pieniędzmi, środkami - powiedział premier Donald Tusk podczas obchodów 80. rocznicy włączenia Ziem Zachodnich i Północnych do Polski.
10:38
Tusk:
Polska nie może i nie będzie już więcej zależna od kaprysów sąsiadów
- Lekcja ziem zachodnich i północnych, lekcja tragicznej wojny, lekcja tragicznych zniszczeń każe nam dzisiaj budować także naszą siłę militarną. Polska nie może i nie będzie już więcej zależna od kaprysów sąsiadów, sojuszników - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie obchodów 80. rocznicy włączenia Ziem Zachodnich i Północnych do Polski.
- Musimy mieć pewność i dzisiaj tę pewność budujemy, bardzo konsekwentnie, że Polski nikt nie może lekceważyć i że Polskę będzie stać na każdy wysiłek, aby w chwilach ewentualnych zagrożeń, a czasy są rzeczywiście bardzo dziwne i trudne, Polska mogła liczyć przede wszystkim na siebie, na sojuszników, na traktaty, związki państw, ale przede wszystkim na siebie - mówił dalej.
12:32
Tusk z radą dla Nawrockiego:
Przynajmniej niech nie przeszkadza
"Międzynarodowa gra toczy się dziś o wielką stawkę: bezpieczeństwo Polski i niepodległość Ukrainy. Jeśli pan prezydent nie chce lub nie potrafi pomóc, to przynajmniej niech nie przeszkadza" - napisał na X premier Donald Tusk.
Międzynarodowa gra toczy się dziś o wielką stawkę: bezpieczeństwo Polski i niepodległość Ukrainy. Jeśli pan prezydent nie chce lub nie potrafi pomóc, to przynajmniej niech nie przeszkadza.
— Donald Tusk (@donaldtusk) December 15, 2025
14:34
Biejat krytycznie o publikacji ''Wyborczej'':
Nic nie usprawiedliwia ujawniania leków
- Nic nie usprawiedliwia ujawniania leków przyjmowanych przez pana Cenckiewicza. To dane wrażliwe, których ochrona należy się każdemu, bez względu na pełnioną funkcję i temperaturę sporu politycznego. Albo przestrzegamy zasad wobec wszystkich, albo zasad nie ma - napisała Magdalena Biejat w social media.
Nic nie usprawiedliwia ujawniania leków przyjmowanych przez pana Cenckiewicza. To dane wrażliwe, których ochrona należy się każdemu, bez względu na pełnioną funkcję i temperaturę sporu politycznego. Albo przestrzegamy zasad wobec wszystkich, albo zasad nie ma
— Magda Biejat (@MagdaBiejat) December 15, 2025
14:37
- Klub Parlamentarny PiS składa wniosek o nadzwyczajne posiedzenie sejmowej Komisji Służb Specjalnych ws. wycieku danych medycznych i ataku na prof. Cenckiewicza - napisał Mariusz Błaszczak w social media.
- Domagamy się, aby minister Siemoniak i Jarosław Stróżyk wytłumaczyli się ze swoich działań. W ciągu dwóch lat doszło do obniżenia skuteczności działań służb specjalnych i utraty do nich zaufania - zaznaczył.
Klub Parlamentarny PiS składa wniosek o nadzwyczajne posiedzenie sejmowej Komisji Służb Specjalnych ws. wycieku danych medycznych i ataku na prof. @Cenckiewicz. Domagamy się, aby minister Siemoniak i Jarosław Stróżyk wytłumaczyli się ze swoich działań. W ciągu dwóch lat doszło do…
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) December 15, 2025
15:19
Cenckiewicz reaguje na publikację GW:
Podejmę przewidziane prawem działania
Sławomir Cenckiewicz odniósł się na X do tekstu z Gazety Wyborczej, w którym poruszono temat zażywanych przez niego leków. Stwierdził, że w artykule "oprócz wielu błędów, przeinaczeń i kłamstw, wykorzystano informacje wrażliwe pochodzące z niejawnych akt postępowania sprawdzającego i kontrolnego SKW".
"Podejmę przewidziane prawem działania w celu pociągnięcia do odpowiedzialności cywilnej i karnej autora tekstu zatytułowanego „Wiemy co brał i zataił Cenckiewicz” za naruszenie moich dóbr osobistych" - zapowiedział szef BBN.
"Nie ma znaczenia, że autor powyższego tekstu nie podał nazw dwóch leków przepisanych mi przez profesora nauk medycznych podczas wywiadu lekarskiego. Ich identyfikacja - dzięki przywołanej specyfikacji, cytatom i opisowi - nie sprawia jakichkolwiek trudności" - kontynuował w swoim wpisie.
"W piątek 12 grudnia br., Czuchnowski wysłał na publiczną skrzynkę BBN pytania (na mój prywatny numer telefonu również), w których otwarcie posługiwał się nazwami obu specyfików" - dodał.
"Podobne kroki prawne zamierzam podjąć w stosunku do kierownictwa SKW, gdyż informacje wykorzystane w artykule „Gazety Wyborczej” pochodzą zarówno z ankiety bezpieczeństwa osobowego i wywiadów przeprowadzonych ze mną przez oficerów SKW w związku z postępowaniem sprawdzającym z 2021 r., jak i z akt postępowania kontrolnego" - zaznaczył.
Cenckiewicz zapewnił, że nigdy w ramach postępowań sprawdzających nie wprowadzał służb specjalnych w błąd. Szef BBN stwierdził również, że zgodnie z przepisami posiada pełen dostęp do informacji niejawnych, a blokowanie mu tego dostępu przez rządzących to "pogwałcenie prawa".
W związku z dzisiejszym tekstem Wojciecha Czuchnowskiego w „Gazecie Wyborczej”, w którym oprócz wielu błędów, przeinaczeń i kłamstw, wykorzystano informacje wrażliwe pochodzące z niejawnych akt postępowania sprawdzającego i kontrolnego Służby Kontrwywiadu Wojskowego na temat… pic.twitter.com/DEntLQxGSK
— Sławomir Cenckiewicz (@Cenckiewicz) December 15, 2025
15:29
Tusk komentuje słowa Nawrockiego na swój temat:
Nigdy w to nie wątpiłem
"Prezydent Nawrocki oznajmił właśnie, że bliżej mu do rusofila i antysemity Brauna niż do mnie. Nigdy w to nie wątpiłem. A od dziś przynajmniej nikt nie może udawać, że jest inaczej" - napisał na X premier Donald Tusk.
Prezydent Nawrocki oznajmił właśnie, że bliżej mu do rusofila i antysemity Brauna niż do mnie. Nigdy w to nie wątpiłem. A od dziś przynajmniej nikt nie może udawać, że jest inaczej.
— Donald Tusk (@donaldtusk) December 15, 2025
16:25
Tusk przed spotkaniem ws. Ukrainy:
Dokument jest przygotowany, tam jest to, na czym nam najbardziej zależało
- Negocjacje z oczywistych względów mają charakter dość dyskrecjonalny. Od pierwszych chwil w tych rozmowach przygotowujących spotkanie liderów uczestniczy minister Kupiecki [...] jest taki format doradców ds. bezpieczeństwa premierów lub prezydentów i w tym dość wąskim gronie pracują m.in. nad ostatecznym dokumentem, na tym etapie ostatecznym dokumentem dot. pokoju w Ukrainie - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej przed wylotem do Berlina.
- Celem tego mojego wyjazdu jest spotkanie grupy liderów kilku państw europejskich wraz z przedstawicielami Ukrainy i delegacją amerykańską, żeby przyjąć pewną platformę, to jest kluczowe, platformę, z której będzie wynikało jasno, że po jednej stronie jest Ameryka, Europa, Ukraina z wypracowanymi kompromisowymi, nacechowanymi dobrą wolą warunkami rozejmu i przyszłego pokoju, a z drugiej strony Rosja, którą chcielibyśmy wszyscy skłonić tym jednolitym frontem [...] do poważnego, wreszcie poważnego potraktowania tych propozycji - kontynuował.
- Nie zdradzę tajemnicy, jeśli powiem, że dokument jest przygotowany, ale umówiliśmy się wszyscy, że przed wieczorem nie będziemy go publikować, ale tam jest to, na czym nam najbardziej zależało - mówił dalej.
16:35
Tusk o istotnym z polskiego punktu widzenia aspekcie uzgodnień ws. Ukrainy:
Zadanie wykonano w 100%
- Dla mnie najważniejsze jest, aby pilnować, i tutaj zadanie wykonano w 100%, aby żaden zapis ew. przyszłych propozycji nie osłabiał bezpieczeństwa Polski, to jest dla mnie absolutnie kluczowa rzecz - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej przed wylotem do Berlina.
16:38
Tusk o współpracy europejsko-amerykańskiej:
Jest absolutnie kluczowa
- Naszym celem jest także utrzymanie, nie powiem, że za wszelką cenę, to jest bardzo trudne dzisiaj, ale wszystkimi dostępnymi metodami i Polska ma tu argumenty, tej ścisłej współpracy między Europą a Stanami Zjednoczonymi - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej przed wylotem do Berlina.
- Ja bywam krytyczny i sceptyczny wobec niektórych działań tej czy innej administracji, uważam, że na tym polega partnerstwo i w najmniejszym stopniu nie zmienia to mojego przekonania, że dla naszego i europejskiego bezpieczeństwa, dla niepodległości Ukrainy współpraca europejsko-amerykańska jest absolutnie kluczowa - kontynuował.
- Polska ma tutaj mocne argumenty. Potwierdził to w mojej ostatniej rozmowie też ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce, mówiąc [...] że z punktu widzenia Waszyngtonu Polska jest najważniejszym partnerem dzisiaj w Europie, najbardziej wiarygodnym, mimo tych podziałów politycznych u nas i będę chciał to wykorzystać także dzisiaj w czasie tego wieczornego spotkania - mówił dalej.
16:44
Tusk komentuje słowa Nawrockiego:
To dużo mówi o tej prezydenturze i o linii podziału politycznego
- Wywiadu nie czytałem, czytałem nagłówki, one są wystarczająco znaczące, na mnie zrobił szczególnie wrażenie ten cytat z prezydenta, który mówi, że do Brauna mu bliżej, niż do mnie, bo to też dużo mówi o tej prezydenturze i o tym, jak w Polsce przebiega naprawdę linia podziału politycznego - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej przed wylotem do Berlina, pytany o wywiad, którego prezydent Nawrocki udzielił WP.
16:49
Tusk o słowach Nawrockiego:
To katastrofa
- Wolałbym też, i to chyba zrozumiałe, pamiętając, że Konstytucja czyni rząd odpowiedzialnym za politykę zagraniczną, żeby prezydent nam pomagał. Prezydent Rzeczpospolitej, który codziennie powtarza, że Polska nie ma żadnego znaczenia, to jest katastrofa, ja bym wolał, żeby prezydent codziennie powtarzał, że Polska ma wielkie znaczenie - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej przed wylotem do Berlina.
- Tak na zdrowy rozum, ja już gardło zdarłem i to przynosiło efekty, czasami większe, czasami mniejsze, ale wszędzie powtarzam i wszędzie upowszechniam te opinie, że Polska jest absolutnie wiodącym krajem w różnych sprawach i często to znajduje potwierdzenie też w relacjach z innymi partnerami, a czasami nie. Oni też bywają kapryśni - kontynuował.
- O wiele lepiej byśmy funkcjonowali, dużo więcej bym mógł zyskać, gdyby było wsparcie ze strony prezydenta. Moim zdaniem to jest jego konstytucyjny obowiązek. Wspierać i realizować politykę rządu, bo tak mówi Konstytucja i tak mówi zdrowy rozsądek i tak podpowiada interes narodowy. Ale jestem bardzo rozczarowany. Nie tym wywiadem, tylko generalnie takim podejściem - mówił dalej.
16:58
Tusk o sygnałach ze strony USA:
Nie ma mowy o redukcji zabezpieczeń amerykańskich dla nas
- Przede wszystkim dzisiaj będę też pytał bardzo dokładnie o to, na ile ew. te perspektywy pokoju czy rozejmu w Ukrainie, na ile będą wiązać się z większą, mniejszą, taką samą obecnością Amerykanów, jeśli chodzi o te gwarancje takie materialne, takie fizyczne gwarancje, już nie tylko Ukrainy, ale przede wszystkim dla Polski i innych państw przy wschodniej granicy Unii Europejskiej i NATO - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej przed wylotem do Berlina, pytany o doniesienia dot. wycofania wojskowego wsparcia amerykańskiego dla krajów wschodniej flanki NATO.
- Sam jestem ciekawy, jaka będzie odpowiedź. Na razie ze strony amerykańskiej, zarówno pan premier Kosiniak-Kamysz, kiedy rozmawia o konkretach wojskowych, jak i ja, choćby w ostatniej wspomnianej przeze mnie rozmowie z ambasadorem, otrzymujemy niezmiennie sygnały, że Stany Zjednoczone traktują Polskę jako najpoważniejszego sojusznika w tej części świata i że nie ma mowy o zmniejszeniu, jakiejś redukcji zabezpieczeń amerykańskich dla nas - kontynuował.
18:00
Wipler o prawicowym rządzie:
Do tanga będzie potrzeba dwojga, być może trojga
- Moim zdaniem jest tego rodzaju ryzyko z perspektywy obecnie rządzących, że kolejny rząd po prostu będzie prawicowy. Ja sam jestem gorącym tego zwolennikiem. Niemniej jednak, do tanga będzie potrzeba dwojga, być może trojga, co będzie oczywiście zależało od tego, jakie kto będzie miał poparcie za 2 lata - powiedział Przemysław Wipler w programie „Ewa Bugała. Wszystko jasne” TV Republika.
- My widzimy, że po tym jak rozstaliśmy się z Grzegorzem Braunem, i my na tym zyskaliśmy jako Konfederacja, i jego projekt samodzielny uzyskał poparcie porównywalne z tym, ile Konfederacja sama miała w ostatnich wyborach 2 lata temu. Kogo finalnie wybiorą wyborcy - zobaczymy za 2 lata, a my będziemy ciężko pracować - mówił dalej.
18:09
- Żeby mieć otwartą pozycję negocjacyjną, żeby móc od naszych partnerów jak najwięcej uzyskać programowych kwestii merytorycznych, nie możemy dać się zepchnąć do takiego bezalternatywnego scenariusza - powiedział Przemysław Wipler w programie „Ewa Bugała. Wszystko jasne” TV Republika, odpowiadając na uwagę, że Konfederacja nie wyklucza scenariusza koalicji z KO.
- Każdy, kto zna się na negocjowaniu, na teorii gier, na metodach negocjacji, wie, że to byłby podstawowy błąd, gdybyśmy się dali wpisać w taki jednoliniowy scenariusz [koalicji z PiS] - dodał.
- Osobą, która najbardziej wpycha nas w ramiona Platformy i Donalda Tuska, jest Jarosław Kaczyński. A osobą, która nas najnamiętniej wpycha w ramiona Jarosława Kaczyńskiego i PiS, jest Donald Tusk - stwierdził.
18:16
Wipler:
W iluś samorządach koledzy z PiS mieli do wyboru rządy z Konfederacją. Wybrali lokalną PO
- Koniec końców scenariusze realne są takie, że w iluś gminach i powiatach, mając do wyboru rządy z Konfederacją, PiS wybrało lokalną Platformę. Tak jest na przykład w Świdniku, tak jest w kilku gminach w województwie lubelskim, tak jest w iluś innych miejscach w kraju - powiedział Przemysław Wipler w programie „Ewa Bugała. Wszystko jasne” TV Republika.
- Jak przyszło co do czego, to mieli do wyboru nas koledzy z PiS-u i mieli do wyboru Platformę. Wybrali Platformę. Więc najgorszy dla Polski scenariusz, dla mnie, to byłyby wspólne rządy PiS-u czy części PiS-u z Platformą czy częścią Platformy - ocenił.
18:31
Nawrocki o Cenckiewiczu:
Nowa rzeczywistość, a metody wciąż te same
„Nowa rzeczywistość, a metody wciąż te same. Tym razem wymierzone nie we mnie, a w mojego Ministra Sławomira Cenckiewicza” - napisał na portalu X prezydent Karol Nawrocki.
Nowa rzeczywistość, a metody wciąż te same. Tym razem wymierzone nie we mnie, a w mojego Ministra @Cenckiewicz. https://t.co/LxCcZiKFvH
— Karol Nawrocki (@NawrockiKn) December 15, 2025
18:40
- Z wielką sympatią [patrzę na wyniki wewnętrznych wyborów w Nowej Lewicy], ponieważ oznacza to moim zdaniem, że nie będzie lewicy w kolejnym parlamencie, a to jest dobry scenariusz dla Polski - powiedział Przemysław Wipler w programie „Ewa Bugała. Wszystko jasne” TV Republika.
- Mam nadzieję, że w takiej walce o wyborcę lewicowego, w zderzeniu Zandberg-Czarzasty, każdy z nich dostanie 4,7 albo 4,9% i to byłoby najlepsze dla Polski. Dostaną kilka milionów złotych subwencji z budżetu państwa polskiego - o ile nie zmienimy przepisów subwencyjnych oczywiście - i to będzie koniec. Nie będzie lewicy w kolejnym parlamencie - kontynuował.
18:42
Kaczyński o konflikcie w PiS:
Padło kilka niepotrzebnych słów, zapowiedzi
- To jest spór, który ma jednocześnie odbicie medialne, jak to się często zdarza, w szczególności w stosunku do naszej partii znacznie większe niż on sam jest. Myśmy się już do tego przyzwyczaili. Padło kilka niepotrzebnych słów w różnych miejscach, różne zapowiedzi, kto kim będzie, inni protestowali i w związku z tym doszło do sporu - powiedział Jarosław Kaczyński podczas Q&A na Kanale TAK!.
- Był jeden wywiad, który się niektórym nie spodobał, bywał nadinterpretowany, tak mi się przynajmniej wydaje, mam taką nadzieję, były jakieś nieobecności, które mogły być, mogły nie być, ja bym wolał, żeby jednak nie były, żeby te osoby były obecne, bo może by mnie pan o to w ogóle nie pytał, ale tak się stało i sądzę, że najbliższe dni to jakoś załatwią, wyprostują - mówił dalej prezes PiS.
18:52
Kaczyński o niepowodzeniu reform sądowych:
Weto Dudy złamało cały plan
- Nigdy nie zbudowaliśmy nowego sądownictwa, co więcej nie zbudowaliśmy nowego państwa. Zabrakło tutaj w pewnym momencie woli całego obozu prawicowego, który można wtedy utożsamiać z Prawem i Sprawiedliwością - powiedział Jarosław Kaczyński podczas rozmowy Q&A na Kanale TAK!
- Trzeba było zacząć od reformy sądów. Konstytucja ta obowiązująca dopuszcza reformę sądownictwa, a tę reformę z kolei trzeba było zacząć od reformy Sądu Najwyższego. Dlaczego reformy sądów? Bo kognicja sądów, czyli zakres ich działania w Polsce jest tak wielki, że każda reforma mogłaby być zatrzymana, gdyby nie dokonać tutaj zmian i tutaj niestety mieliśmy to weto prezydenta Dudy, które cały plan załamało - mówił dalej Kaczyński.
18:54
Kaczyński o decyzji Nawrockiego dot. braku spotkania z Orbánem:
Reakcja troszkę przesadna
- Ja uważam, że to była reakcja troszkę przesadna, ale ja rozumiem prezydenta Nawrockiego - powiedział Jarosław Kaczyński podczas Q&A na Kanale TAK!, pytany, jak ocenia to, że prezydent Karol Nawrocki nie spotkał się z Viktorem Orbánem.
- On nie uczestniczył z naturalnych względów w naradzie, która odbyła się w styczniu '96 roku w Nidzicy [...] tam przez cały dzień obradując, ustaliliśmy także różnice między nami. Różnice, które są istotne, ale w żadnym razie nie zmniejszają wagi naszej współpracy w tych sprawach, gdzie się zgadzamy - kontynuował.
- Jedna z tych różnica to była sprawa stosunków z Rosją. Tutaj Orbán był szczery, powiedział: panowie, my mamy inne doświadczenia z Rosją i Niemcami - mówił dalej.
- Prezydent podjął inną decyzję, to już się stało, nie warto się nad tym zastanawiać. Różnica w doświadczeniach w tej akurat sprawie jest ogromna i w związku z tym sądzę, że stąd ta decyzja - dodał.
18:55
Kaczyński:
Ta konstytucja jest dysfunkcjonalna
- Ta konstytucja jest dysfunkcjonalna z punktu widzenia państwa. Prowadzi do konfliktów między prezydentem a rządem. Władza jest zbyt słaba, wielkie sfery życia publicznego są poza jakąkolwiek kontrolą, a władza niekontrolowana zawsze się degeneruje - powiedział Jarosław Kaczyński podczas Q&A na Kanale TAK!
19:13
Kaczyński rozmawiał z Morawieckim:
W pewnych sprawach żeśmy się umówili
- Dzisiaj, w tej szczególnej sytuacji walki w obronie najbardziej elementarnych polskich interesów, począwszy od demokracji, a skończywszy na suwerenności, bo w tej chwili ta suwerenność jest w oczywisty sposób zagrożona, to powinniśmy takich sporów już bardzo zdecydowanie unikać i liczę tu na odpowiedzialność moich koleżanek i kolegów, z tym, że koleżanki wymieniam dlatego, że trzeba je wymieniać [...] ale tu w tym głównie biorą udział koledzy - powiedział Jarosław Kaczyński podczas Q&A na Kanale TAK!.
- Ja sądzę, że to akurat w momencie, kiedy nie tak dawno rozmawiałem, z 1,5 godziny temu, z Mateuszem Morawieckim i w pewnych sprawach żeśmy się umówili, jest wydarzenie niefortunne - kontynuował, pytany o ostry wpis Jacka Kurskiego pod adresem Mateusza Morawieckiego.
- Efekty to będzie można oceniać po nieco dłuższym czasie, ale sama rozmowa nie była najgorsza - mówił dalej, pytany, jak ocenia efekt rozmowy z byłym premierem.
19:17
Kaczyński pytany o walkę frakcji w PiS:
Chodzi o interesy personalne
- To jest starcie takie zupełnie normalne w polityce, bo tutaj chodzi o interesy personalne. Tylko że te interesy w tej chwili powinny być nie na drugim, tylko na czwartym miejscu albo szóstym, żeby nie powiedzieć szesnastym miejscu, bo są naprawdę nieporównanie ważniejsze sprawy - powiedział Jarosław Kaczyński podczas Q&A na Kanale TAK!, pytany o walkę dwóch frakcji wewnątrz PiS: „maślarzy” i „harcerzy”.
- I w żadnym wypadku nie można dzisiaj rozdzielać funkcji, skóry na niedźwiedziu, który jest w lesie głębokim, dzielić, bo to tylko może przynieść nieszczęście. Ja jestem trochę przesądny, więc uważam, że może przynieść nieszczęście samo przez się - stwierdził.
19:22
- Ja mogę powiedzieć tak: zamierzam, ale to jest partia demokratyczna wbrew opowieściom - powiedział Jarosław Kaczyński podczas Q&A na Kanale TAK!, pytany, czy zamierza zrobić porządek w partii.
- Takie spory, jak w tej chwili się właściwie z jakiegoś błahego powodu zaczęły toczyć, można powiedzieć, wybuchły, powinny się jak najszybciej skończyć - kontynuował.
19:24
- Marszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty również będzie gościł pana prezydenta Zełeńskiego, chcemy, aby ta symboliczna obecność w parlamencie była również pokazaniem, demonstracją tego, że wymiar współpracy parlamentarnej, który istnieje jest bardzo istony - powiedział Marek Siwiec w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.
19:31
- Jest w partii z jednej strony grupa, która by chciała na premiera człowieka naprawdę niezwykle sprawnego, niezwykle zdolnego - wiadomo, o kim w tej chwili mówię. No i są tacy, którzy uważają, że tych sprawnych i zdolnych jest więcej - powiedział Jarosław Kaczyński podczas Q&A na Kanale TAK!
- No i wreszcie jest taka nie grupa, tylko to jest bardziej rozproszone, ale jest takie oczekiwanie - tak bym to określił - na jakiegoś człowieka jednak trochę młodszego, nawet wyraźnie młodszego, który by jednocześnie budował taki układ w tych niezmiernie ważnych dzisiaj relacjach z prezydentem RP, który by, można powiedzieć, i tutaj umacniał tą jedność, która jest dzisiaj potrzebna na prawicy. A niewątpliwie budowniczym tej jedności może być prezydent - mówił dalej prezes PiS.
19:34
Siwiec chwali PiS i Kaczyńskiego:
Byłem dumny jako Polak 3 lata temu
- To jest prawda [że uratowaliśmy swoim wsparciem niepodległość Ukrainy], to jest wszystko prawda. Przypominam, że to było 3 lata temu, przypominam, żeśmy wiele razy słyszeli słowa uznania i powiem szczerze, ja bym chętnie te słowa dalej słyszał. Ja bym chciał je usłyszeć w piątek dlatego, że nam się to jako Polakom i Polsce należy. To była odważna decyzja Prawa i Sprawiedliwości - powiedział Marek Siwiec w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.
- Mam wrażenie, że to była bardzo odważna osobista decyzja pana prezesa Jarosława Kaczyńskiego, bo bez jego decyzji nie zrobilibyśmy jako państwo czegoś tak odważnego. Byłem dumny jako Polak 3 lata temu, gdy uchodźca ukraiński po dwóch dobach oczekiwanie, niestety w kolejce, dostawał PESEL i mógł iść do lekarza - mówił dalej Marek Siwiec.
19:47
- Ja zawsze tłumaczę moim europejskim partnerom, że kiedyś już robili ten błąd, że Francuzi i Niemcy rozmawiali z Rosjanami bez innych państw europejskich i że jakiekolwiek są ich motywacje, to że Rosjanie po prostu uznają to za swoje zwycięstwo, że niektóre państwa przy tym stole nie są - powiedział Rafał Trzaskowski w "Faktach po Faktach" TVN24, pytany, czy zdziwiło go to, że Polski nie było na rozmowach w Londynie.
- Dlatego bardzo dobrze, że dzisiaj, kiedy te najważniejsze decyzje zapadają, premier Tusk jest w Berlinie i że to grono europejskich przywódców jest znacznie większe - kontynuował.
19:49
Siwiec:
Cenckiewicz ma dostęp do tajemnic państwowych. Rząd powinien...
- Wydaje mi się, że ta gra wokół niedopuszczenia pana Cenckiewicza do tajemnic państwowych, podczas gdy on ma ten dostęp do tajemnic państwowych, gdyż udziela mu jednorazowych zgód Prezydent RP, który ma to z definicji. Jest to rodzaj takiej polki galopki, która nas do niczego nie doprowadza. Mnie się to nie podoba - powiedział Marek Siwiec w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.
- Rząd powinien się w tej sprawie wnieść ponad pewne uzasadnione racje, które wynikają z opinii, prawa i tak dalej, po prostu powiedzieć, że skoro pan prezydent życzy sobie, żeby miał dopuszczenie do tajemnicy, po zapoznaniu się z wszystkimi działaniami, które wykonaliśmy, to jest pana odpowiedzialność i my nie będziemy z tego powodu kontestować tego akurat człowieka, ponieważ prezydent dokonał wyroku - mówił dalej.
19:54
Trzaskowski krytykuje Nawrockiego:
Wydaje się, że bardziej się wsłuchuje w to, co mówi Konfederacja czy Braun, niż w polską rację stanu
- To oczywiście zawsze się dzieje ze szkodą dla polskiej racji stanu, jeżeli prezydent się tak mocno różni od premiera, a to rząd jest odpowiedzialny za politykę zagraniczną konstytucyjnie i wszyscy wiemy, że to rząd, a nie prezydent prowadzi politykę zagraniczną i że prezydent tutaj powinien z rządem współbrzmieć - powiedział Rafał Trzaskowski w TVN24.
- Andrzej Duda nie był bohaterem mojej bajki, natomiast w tych sprawach fundamentalnych jednak mówiliśmy jednym głosem. Dzisiaj gdzieś to się niestety gubi, dlatego, że wydaje się, że prezydent Nawrocki bardziej się wsłuchuje w to, co mówi Konfederacja czy czasem Braun, niż w polską rację stanu - kontynuował.
20:00
Trzaskowski o tym, jak powinien postępować prezydent:
Przynajmniej w tych sprawach nie krytykować rządu
- Wszyscy wiemy, jak wygląda sytuacja polityczna w kraju, natomiast w momencie, kiedy nasz premier, który prowadzi politykę zagraniczną [...] jest dzisiaj w Berlinie, gdzie zapadają bardzo ważne decyzje dot. bezpieczeństwa naszego kraju i dot. naszej racji stanu, ja bym się powstrzymał od takich komentarzy - powiedział Rafał Trzaskowski w TVN24.
- Po co dzisiaj wysyłanie takiego komunikatu, że w Polsce są jakiekolwiek podziały? [...] Ja rozumiem, że pan prezydent nie powstrzyma się przed krytykowaniem rządu. Trudno. Ale może przynajmniej politykę zagraniczną i politykę bezpieczeństwa wyjąć poza nawias tego sporu? - kontynuował.
- Tak by uczynił prezydent, któremu by zależało tak naprawdę na dojrzałości swojego kraju, na bezpieczeństwie, na racji stanu. Przynajmniej w tych sprawach nie krytykować rządu i nie w takim momencie, dlatego, że wszyscy nasi wrogowie się wtedy cieszą, jeżeli widzą te podziały - mówił dalej.
20:02
Czarzasty o Nawrockim:
Nie zaczął się jeszcze liczyć na arenie międzynarodowej
- Na pewno pan Donald Tusk nie przestał się liczyć jako gracz na arenie międzynarodowej, natomiast prezydent Nawrocki na pewno nie zaczął się jeszcze liczyć na arenie międzynarodowej - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w „Kropce nad i” TVN24.
20:04
- Prezydent Zełenski będzie również gościem w Sejmie. Będziemy prowadzili rozmowy również z panem prezydentem. Nie będzie miał przemówienia, bo to nie było planowane - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w „Kropce nad i” TVN24.
20:06
- Warszawa to jest polityka ogólnopolska. [...] Skupiam się w tej chwili na Warszawie [...] co będzie w przyszłości? Ja podjąłem jedną zasadę: nigdy się od niczego nie odżegnywać, nigdy nie planować - powiedział Rafał Trzaskowski w TVN24, pytany o powrót do ogólnopolskiej polityki.
- Tak jest - kontynuował, pytany, czy będzie kandydował na wiceprzewodniczącego KO.
20:16
- Nie toczą się [rozmowy na temat paktu senackiego prawicy], ale biorę to pod uwagę. Uważam, że to jest dobre i racjonalne rozwiązanie - powiedział Jarosław Kaczyński podczas Q&A na Kanale TAK!
- Chcemy, żeby proporcje sił między partiami były tutaj wzięte pod uwagę. Nic więcej. Nie chcemy więcej niż ważymy, ale chcemy jednak, żeby to było tyle, ile będziemy ważyć w tym momencie, w którym to porozumienie będzie zawierane - wskazał.
Jak zaznaczył: - Oczywiście chcemy także, żeby pewne elementy rozsądku, świadomości, że polskie życie publiczne musi się toczyć w pewnych ramach, które mają charakter międzynarodowy. Na przykład negacjonizm w stosunku do Holokaustu jest już poza tymi ramami i jeżeli ktoś tego rodzaju wypowiedzi prezentuje publicznie, to oznacza, że może być tutaj rzeczywiście bardzo poważny kłopot.
20:24
Czarzasty do Olejnik po pytaniu o wycięcie młodszych polityków:
Wiele osób by chciało siedzieć na pani miejscu
- Proszę pani, to jest tak, że jest pani świetnym redaktorem, prowadzi pani jeden z najlepszych programów w Polsce. Myślę, że wiele osób by chciało siedzieć na pani miejscu, a nadal pani to prowadzi. Wie pani dlaczego? Jest pani po prostu dobra. Dlatego że chcą panią oglądać. A mnie chcą wybierać - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w „Kropce nad i” TVN24.
Chwilę wcześniej Monika Olejnik stwierdziła, iż wygrał on wybory w Nowej Lewicy, że nie ma już współprzewodniczących i że wyciął młodych ludzi jak Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk czy Tomasza Trelę. Marszałek Sejmu odpowiedział że nikogo nie wyciął.
21:39
W Berlinie odbyło się spotkanie prezydenta Zełenskiego z udziałem europejskich przywódców, m.in. premiera Tuska.
Europejscy liderzy wydali oświadczenie, którego treść została opublikowana przez Kancelarię Premiera RP.
Czytamy w nim, że „przywódcy z zadowoleniem przyjęli znaczące postępy w podejmowanych przez prezydenta Trumpa działaniach na rzecz zapewnienia sprawiedliwego i trwałego pokoju w Ukrainie”.
"Solidne gwarancje bezpieczeństwa"
„Zarówno przywódcy Stanów Zjednoczonych, jak i Europy zobowiązali się do wspólnej pracy nad zapewnieniem solidnych gwarancji bezpieczeństwa oraz środków wsparcia dla odbudowy gospodarczej Ukrainy w kontekście porozumienia kończącego wojnę” - czytamy w oświadczeniu.
Wyszczególnione w deklaracji gwarancje to m.in.:
W dokumencie wskazano, że granice międzynarodowe nie mogą być zmieniane siłą, a „decyzje dotyczące terytorium państwa należą do narodu ukraińskiego i mogą być podejmowane jedynie po skutecznym ustanowieniu solidnych gwarancji bezpieczeństwa”.
„Obecnie to na Rosji spoczywa obowiązek wykazania gotowości do działań na rzecz trwałego pokoju poprzez zaakceptowanie planu pokojowego prezydenta Trumpa oraz potwierdzenia swojego zaangażowania w zakończenie walk poprzez wyrażenie zgody na zawieszenie broni. Przywódcy zgodzili się kontynuować zwiększanie presji na Rosję w celu skłonienia Moskwy do podjęcia autentycznych negocjacji” - czytamy.
22:31
Tusk na wieczornej konferencji o ''jedynej szansie'':
To, co jest przełomem...
- To, co jest przełomem, tak bym powiedział, w żadnym wypadku gwarancją sukcesu, ale przełomem, to fakt że chyba po raz pierwszy tak wyraźnie było widać że i Amerykanie i Europejczycy i Ukraina są po jednej stronie - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.
- I to, tak zresztą w tym duchu zabrałem głos, że właściwie jedyną szansą na to, aby skłonić Rosję, nie chcę mówić zmusić, ale skłonić do podjęcia poważnych rozmów o zakończeniu wojny albo przynajmniej o przerwaniu ognia, jest zjednoczenie całego Zachodu i że jakby koniecznością jest, abyśmy się wspólnie razem z Amerykanami i Ukraińcami zachowywali jak sojusznicy, żeby Rosjanie widzieli, że nie można wbić klina między te trzy strony i to rzeczywiście po raz pierwszy się udało - mówił dalej.
22:37
Tusk:
Przychodzi moment, żeby otwarcie i wspólnie z Amerykanami zadać twarde, brutalne pytanie Moskwie
- To chyba też najważniejsza konkluzja. Przychodzi ten moment, żeby otwarcie i wspólnie z Amerykanami zadać twarde, brutalne pytanie Moskwie - czy w ogóle są zainteresowani poważnym taktowaniem tych wysiłków amerykańskich. Zobaczymy jaka będzie odpowiedź - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej.
Tyle w sprawie obietnicy Putina złożonej prezydentowi USA
- Sikorski o kolejnym nocnym ataku Rosji na Ukrainę
Gorący temat
Nie chciałbym wchodzić do władzy na byle jakich warunkach
- Bosak
live
Wspólny start z Braunem wykluczam, współpracy nie wykluczam z nikim
- Bosak w Kanale Zero
Gorący temat
Jak tylko się obudzi, to od razu myśli o byciu wicepremierem
- Zgorzelski o Pełczyńskiej-Nałęcz
Gorący temat
Premier z ministrami spotyka się regularnie we wtorki
- Szłapka pytany o spotkanie z Pełczyńską-Nałęcz
Gorący temat
Konia z rzędem temu, kto odpowie, jakie jest stanowisko rządu
- Przydacz o Radzie Pokoju
Gorący temat
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.