Relacja Live

12.12.2023

07:47

Polityczny plan wtorku: expose Tuska, Sejm o komisjach śledczych, prezydent w Szwajcarii

Sejm wznowi obrady o 10:00 - pierwszy punkt to przedstawienie przez premiera Donalda Tuska oraz składu Rady Ministrów wraz z wnioskiem w sprawie wyboru Rady Ministrów. Debata potrwa, według planu, do 16:00. Wtedy odbędzie się blok głosowań, w trakcie którego dojdzie także do wyboru składu osobowego pierwszej komisji śledczej - do spraw wyborów kopertowych.

O 16:15 odbędzie się II czytanie kolejnego projektu uchwały w sprawie powołania komisji śledczej do zbadania tzw. afery wizowej, a o 18:30 - II czytanie projektu nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych. Ostatni punkt w planie to blok głosowań o 19:30, który potrwa do 20:30.

Prezydent Andrzej Duda wraz z małżonką Agatą Kornhauser–Dudą złożą wizytę w Konfederacji Szwajcarskiej w związku z udziałem w Spotkaniu Wysokiego Szczebla z okazji 75. rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. O 9:00 głowa państwa weźmie udział w sesji otwierającej, o 10:10 - w okrągłym stole, a o 13:00 - w obiedzie dla szefów delegacji.

O 15:30 Para Prezydencka spotka się z Wysokim Komisarzem ds. Uchodźców (UNHCR) Filippo Grandim, a o 16:15 - z Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka Volkerem Türkiem. Na 16:35 zaplanowano spotkanie z przedstawicielami polskich mediów, a na 19:20 - z prezydentem MKOL Thomasem Bachem.


07:54

Kobosko:

Zdecydowałem, że zostaję w Sejmie, tu jest moje miejsce pracy

- Zdecydowałem, że zostaję w Sejmie. Tu jest moje miejsce pracy, tu jest bardzo dużo pracy, o której wielokrotnie mówił marszałek Szymon Hołownia, że my musimy przywrócić Sejmowi właściwe znaczenie, podnieść poziom znaczenia tej instytucji, jakość stanowienia prawa. Ja mam ten zaszczyt zostałem przewodniczącym sejmowej komisji ds. UE. Tematy unijne, debata europejska. Szczególnie w przyszłym roku będzie debatą kluczową – stwierdził Michał Kobosko w RMF24.


07:55

Kobosko:

Nie będziemy się zgadzać na wszystkie propozycje UE, nie ma takiej opcji. PiS za to nie wypracowywał żadnych kompromisów

- PiS żyje w takiej rzeczywistości kompletnie nierealnej. Bo każdy, kto trochę ma lat w życiu, wie, że życie nie jest czarno-białe i w życiu bardzo często trzeba różnego rodzaju kompromisy budować. Trzeba się godzić czasami na rzeczy, które nie do końca nam pasują i taka też jest rzeczywistość polityczna. To nie jest tak, że my się będziemy na wszystko zgadzać [w UE], nie ma takiej opcji i nie ma takiej możliwości, podczas gdy PiS na nic się nie zgadzał – powiedział Michał Kobosko w RMF24.

- Takie ustawienie się, że my jesteśmy przeciwko wszystkim. Wszyscy chcą nam zrobić krzywdę. Berlin i Bruksela stoją na czele tych, którzy Polsce zagrażają. No to są kompletne bzdury, w sytuacji której mamy wojnę na wschodzie, w której jest agresor – kontynuował.


07:57

Kobosko o zachowaniu Kaczyńskiego w Sejmie: Ktoś taki nie powinien aktywnie uczestniczyć w polskim życiu publicznym

- To było kompletnie niedopuszczalne. To była haniebna wypowiedź ze strony Jarosława Kaczyńskiego. Ona chyba w intencji pana prezesa Kaczyńskiego miała pokazać jego siłę i jego nieprzejednanie. A pokazała jego słabość, jego bezsilność w sytuacji, w której on przegrał wybory, a przegrał je w wyniku jego własnych decyzji, niczyich innych. To, że opozycji udało się osiągnąć taki sukces w tych wyborach, udało się zbudować tak wyraźną, solidną większość polskim Sejmie, no to także duża zasługa w tym Jarosława Kaczyńskiego i całego jego myślenia o polityce – stwierdził Michał Kobosko w RMF24.

- Jeżeli ktoś tego typu kładzie oskarżenie i jest ono gołosłowne, to sam sobie wystawia jak najgorsze świadectwo. Ktoś taki nie powinien już aktywnie uczestniczyć w polskim życiu publicznym. Takie jest moje zdanie, trzeba niezwykle uważać na słowa. Prezes Kaczyński przyzwyczaił nas od lat, że mówi najróżniejsze dziwne rzeczy, mówi co mu przyjdzie do głowy. Jest z siebie bardzo zadowolony. Ale wczoraj ludzie zobaczyli prawdziwą twarz Jarosława Kaczyńskiego – mówił dalej.


08:11

Gawkowski:

W swoim ministerstwie będę chciał przeprowadzić audyt, który ma dać poczucie, gdzie jesteśmy w sprawach finansowych i kadrowych

- W swoim ministerstwie będę chciał przeprowadzić audyt, który ma dać poczucie, gdzie jesteśmy w sprawach finansowych i kadrowych. Premier w KPRM też będzie planował coś takiego. My też jako Lewica namawiamy premiera i wierzę, że to powstanie, biała księga finansów publicznych. To znaczy, żeby jeszcze w tym roku, a najpóźniej w styczniu, powstała pełna informacja o tym, gdzie pieniądze, gdzie wyciągnięte, kto je zabierał i jak wyglądał stan finansów i budżetu w Polsce - stwierdził Krzysztof Gawkowski w programie „Rozmowa Piaseckiego” TVN24.


08:14

Gawkowski:

My chcemy mieć swoją kandydatkę, kandydata na prezydenta

- My chcemy mieć swoją kandydatkę, kandydata na prezydenta. Dlaczego mielibyśmy nie mieć? Na nikogo bym nie postawił, bo to są wybory, które będziemy podejmowali za 1,5 roku, dużo czasu jeszcze - stwierdził Krzysztof Gawkowski w programie „Rozmowa Piaseckiego” TVN24.


08:26

Gawkowski o expose Tuska: Myślę, że premier połączy obszary z wizją przyszłego rządu i powie o ministrach, ministerstwach łącząc to w obszary przyszłości Polski w strategicznym aspekcie

- Jak mieliśmy spotkanie z Donaldem Tuskiem, to ostatnie liderskie, to Donald Tusk powiedział, że nie zamierza bić swojego własnego rekordu, więc expose nie będzie takie długie. Myślę, że godzinka będzie, więc popcorn zjemy. Będzie też dodatkowa rzecz, prezentacja ministerialna, to znaczy obszarowo i resortowo, dlatego, że to wystąpienie expose jest inne niż przez ostatnie 34 lata. To jest pierwszy raz w historii Polski, kiedy mamy drugi krok konstytucyjny, który odbywa się w ramach tego, że w Sejmie przedstawiany jest, a potem dostanie wotum zaufania ten rząd. Myślę, że Donald Tusk połączy obszary z wizją przyszłego rządu, czyli powie o ministrach i ministerstwach, łącząc to w obszary przyszłości Polski w strategicznym aspekcie i pokaże, że to jest na 4 lata - stwierdził Krzysztof Gawkowski w programie „Rozmowa Piaseckiego” TVN24.


08:31

Müller:

Ważne jest to, żeby jak najszybciej nowy rząd przyszedł do pracy, bo licznik 100 dni zostanie uruchomiony

- Ważne jest to, żeby jak najszybciej rząd, jeżeli jutro zostanie, już zaprzysiężony, przyszedł do pracy, bo licznik 100 dni od jutra będzie uruchomiony, jak rozumiem dla Donalda Tuska i całego rządu - stwierdził Piotr Müller rozmowie z Grzegorzem Kępką w programie “Graffiti" Polsat News.


08:32

Müller o słowach Kaczyńskiego: To mocne słowa, ale w debacie parlamentarnej czasami się zdarzają, a Tusk realizował interesy, które były zbieżne z agendą niemiecką

- Myślę, że Donald Tusk w wielu przypadkach realizował interesy, które były zbieżne z agendą niemiecką, w związku z tym to określenie padło w takich okolicznościach i odnosiło się do tego typu działań, chociażby w zakresie polityki gazowej rosyjsko-niemieckiej - stwierdził Piotr Müller w Polsat News.

- To, co było widoczne przez jakiś czas polityki Donalda Tuska, to realizowanie części interesów niemieckich poprzez na przykład brak podejmowania określonych działań czy poprzez mało asertywną politykę, czy w ogóle brak asertywności - mówił dalej.

- Trzeba patrzeć, co się działo i to oceniać. To są mocne słowa, ale w debacie parlamentarnej czasami się zdarzają - podkreślił.


08:33

Müller:

Sama przegrana nie jest końcem demokracji

- Nie, to nie jest koniec polskiej demokracji, sama przegrana - stwierdził Piotr Müller w Polsat News.


08:33

Müller:

Zobaczymy czy Hołownia zachowuje się jak dorosły człowiek, który dotrzymuje obietnic czy jak dziecko

- Poczekajmy, aż zostanie utworzony rząd Donalda Tuska, poczekajmy na 100 dni, które miną na rządzenie i wtedy będziemy rozliczać i zobaczymy czy wtedy Szymon Hołownia zachowuje się jak dorosły człowiek, który dotrzymuje obietnic czy jak dziecko, które rzuca obietnice na prawo i lewo i ich nie dotrzymuje, bo tez złożyli określone obietnice w kampanii wyborczej - stwierdził Piotr Müller w Polsat News.


08:35

Müller:

Gdybyśmy nie złożyli projekt budżetu, to byłoby powiedziane, że PiS majstruje przy budżecie

- Projekt budżetu państwa na przyszły rok został złożony na przełomie sierpnia i września pierwszy, zgodnie z zasadą dyskontynuacji powinien zostać złożony jeszcze raz. Gdybyśmy go złożyli, to byłoby powiedziane, że Prawo i Sprawiedliwość majstruje przy budżecie, nie ma wotum zaufania, składa budżet państwa. My przyjęliśmy założenie, że projekt budżetu państwa musi złożyć rząd, który ma wotum zaufania - stwierdził Piotr Müller w Polsat News.

- Ale w jaki sposób mamy utrudnić. Budżet państwa może być przyjęty, jesteśmy gotowi, żeby obradować nad budżetem państwa przez najbliższe tygodnie. Proszę bardzo, niech Szymon Hołownia zwołuje posiedzenia Sejmu i będziemy nad nim obradować. Natomiast ważna rzecz i tak są przygotowani do rządzenia, tak twierdzili, że wszystko wiedzą, 200 mld złotych obiecali w różnego rodzaju programach, inwestycjach i tak dalej, więc w związku z tym są chyba przygotowani do rządzenia. Niech tutaj niektórzy się nie zachowują po prostu w taki sposób, że nie wiedzą, jak funkcjonuje państwo - dodał.


08:49

Karnowski:

Może Kaczyńskiego boli, że o jego bracie mówi się dobrze, a o nim się mówi źle
- Brak szacunku dla premiera Rzeczypospolitej Polskiej, obojętnie kim jest, jest przerażający. Mówienie o kimś "zdradziecka morda" czy mówienie o kimś, że jest agentem jakiegokolwiek innego kraju, jest straszne - powiedział Jacek Karnowski w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w programie "Gość Radia ZET". - Może go boli to, Jarosława Kaczyńskiego, że o jego bracie mówi się dobrze, pomimo różnic politycznych, bo olbrzymie różnice polityczne mnie też dzieliły z Lechem Kaczyńskim, nie wspominam go dobrze jako ministra sprawiedliwości, bo uważam, że wtedy było wiele złych rzeczy, ale jednak szacunek, bo był głową państwa, bo zginął w katastrofie, tak jak wielu moich i wszystkich nas przyjaciół [...]. Myślę, że to boli, że o jego bracie mówi się dobrze, a o nim się mówi źle [...] a może po prostu boi się konsekwencji łamania Konstytucji, którą najprawdopodobniej dokonywał przez ostatnie lata - kontynuował.

08:53

Karnowski:

Tusk pewnie tego nie zrobi, ale ja bym wytoczył Kaczyńskiemu proces
- Nie wiem, czy Donald Tusk to zrobi, pewnie tego nie zrobi, ale ja bym wytoczył [proces Jarosławowi Kaczyńskiemu za słowa o "niemieckim agencie"], ale co zrobi pan premier Donald Tusk, to oczywiście jego sprawa. Ja uważam, że przynajmniej do Komisji Etyki Poselskiej ta sprawa musi trafić i to nie powinien kierować Donald Tusk, tylko sam marszałek Sejmu czy inni posłowie - powiedział Jacek Karnowski w Radiu ZET.

08:56

Karnowski o tym, czy Tusk to "zbawca Polski": Zdecydowanie tak
- Tak, tak, zdecydowanie tak i nie bójmy się tego w tej chwili powiedzieć - powiedział Jacek Karnowski w Radiu ZET, odpowiadając na pytanie o to, czy "Donald Tusk to zbawca Polski".

09:01

Karnowski:

Gdyby Błaszczak był rozsądny i propaństwowy, to by zaprosił Kosiniaka-Kamysza i powiedział, że są kontrakty do zawarcia i zostawił je na stole
- Myślę, że pan minister Błaszczak gdyby był człowiekiem rozsądnym i propaństwowym, to by zaprosił pana premiera Władysława Kosiniaka-Kamysza i powiedział mu, że są takie kontrakty do zawarcia i je zostawił na stole. Niestety tego nie zrobił, to jest brak takiego cywilizowanego podejścia, być może te kontrakty są dobre, ale trzeba było je zostawić następcy przygotowane na stole - powiedział Jacek Karnowski w Radiu ZET.

09:06

Karnowski o tym, czy Niemcy powinni zapłacić Polsce reparacje: Tak, ale o tym trzeba rozmawiać, a nie walić szabelką
- Tak, ale o tym trzeba rozmawiać, a nie walić szabelką, np. jest bardzo wiele dzieł sztuki w Niemczech jeszcze, które np. stara się pan poseł Piotr Adamowicz, wiceszef komisji kultury naszego parlamentu o ich wydanie i to może być także elementem reparacji - powiedział Jacek Karnowski w Radiu ZET, pytany o to, czy Niemcy powinni zapłacić Polsce reparacje.

09:11

Karnowski o tym, co pozytywnego zrobił PiS: 500+, część budownictwa komunalnego
- Na pewno danie 500+, chociaż ja bym dał inaczej, bo gdybym ja miał o tym decydować, to jest moje prywatne stanowisko, a nie Koalicji Obywatelskiej, to na pewno ja bym takiego 500+ nie dostał, mając takie zarobki, ale uważam, że danie takiego 500+ było na pewno rzeczą dobrą. [...] Część programu budownictwa komunalnego przez samorządy, bo to Mieszkanie+ zupełnie im się nie udało, ale to, co zrobili z samorządami, to im się udało - powiedział Jacek Karnowski w Radiu ZET, pytany o pozytywne rzeczy, które zrobiło PiS.

09:54

Hołownia:

Do Sejmu wpłynął druk ze składem rządu Tuska. Nazwiska dobrze znane, zaskoczeń nie ma
- Mam przed sobą druk, który wysłał pan premier Tusk, z prośbą o uchwalenie dzisiaj składu Rady Ministrów. Ten druk za chwilę będziemy procedować. Wpłynął do Sejmu, zostało to już rozesłane do klubów, więc mam nadzieję, że dzisiaj skład Rady Ministrów zostanie, oczywiście po gorącej dyskusji, przegłosowany i będziemy mieli po południu kompletny rząd - powiedział Szymon Hołownia w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie. - To są wszystko te nazwiska, które państwo dobrze znacie. Żadnych zaskoczeń tutaj specjalnych nie ma - dodał.

10:00

Hołownia o wczorajszej wypowiedzi Kaczyńskiego: To był akt chamstwa i agresji, który nie powinien mieć miejsca
- Trzeba umieć przegrywać, a niektórzy - jak widać - nie umieją przegrywać. […] To jest po prostu żałosne. Wczoraj naprawdę na końcu języka miałem to, żeby powiedzieć panu prezesowi Kaczyńskiemu, że na chamstwo - bo to było chamstwo - w tej izbie, niezależnie od tego, czy mówi to starszy, doświadczony polityk, któremu ze względu na wiek należy się szacunek, czy młokos, który po raz pierwszy zasiada w sejmowej izbie, na chamstwo w tej izbie miejsca być zdecydowanie nie powinno - powiedział Szymon Hołownia w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie. - To był akt chamstwa, agresji, który po prostu nie powinien mieć miejsca - podkreślił.

10:27

Tusk:

Jestem przekonany że 15 października dołączy do symbolicznych dat w naszym polskim kalendarzu

- Jestem przekonany że 15 października dołączy do symbolicznych dat w naszym polskim kalendarzu. Tych tragicznych, przed chwilą czciliśmy pamięć ofiar jednej z tych tragicznych chwil naszej historii i tych pięknych. I przejdzie do historii jako dzień nie pierwszy raz pokojowego buntu na rzecz wolności i demokracji. Trochę podobnie jak 31 sierpnia 1980 roku czy 4 czerwca, kiedy odzyskiwaliśmy niepodległość, wolność, po zwycięstwie Solidarności - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


10:33

Tusk:

Nową rządową koalicję będziemy nazywać koalicją 15 października. Ta data była zwieńczeniem procesu obywatelskiego i narodowego odrodzenia
- Wyborcy wyłonili w głosowaniu nową rządową koalicję, którą będziemy, już właściwie to się zaczęło wczoraj, będziemy, państwo pozwolicie, nazywać od dzisiaj koalicją 15 października. To, co zdarzyło się tego dnia, to jednak rzecz dużo poważniejsza, niż zmiana rządu, niż zmiana koalicji rządowej. 15 października był zwieńczeniem procesu takiego obywatelskiego i narodowego odrodzenia, którego byliśmy uczestnikami, niektórzy świadkami, a niektórzy przeciwnikami - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé.

10:38

Tusk cytuje manifest Piotra Szczęsnego. "To coś, co mogłoby zastąpić moje exposé"
- Pozwólcie, że przeczytam teraz coś, co w jakimś sensie mogłoby zastąpić to moje dzisiejsze exposé. Niewiele zmieniłbym w tym tekście, który być może umknął już naszej uwadze, pamięci, a bardzo mi zależy, żebyśmy przypomnieli sobie i tego człowieka, i słowa jakie napisał zanim odszedł [...]. Jestem przekonany, że większość z państwa tu, w polskim Sejmie, podobnie jak większość Polek i Polaków chyba mogłoby się pod tym podpisać - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé. Następnie premier odczytał manifest Piotra Szczęsnego, który w 2017 r. dokonał przed Pałacem Kultury i Nauki aktu samopodpalenia się, chcąc zaprotestować przeciwko polityce PiS. Odpowiadając na komentarze ze strony posłów PiS, Tusk stwierdził: Nie panie pośle, nie rozpłaczę się. Zareagował również Szymon Hołownia. - Nie musicie się państwo zgadzać z poglądami tego człowieka, ale bardzo proszę o szacunek dla majestatu śmierci. To jest obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, który wyraził swoją opinię i przypieczętował ją swoim życiem. Szacunku trochę, drodzy państwo - powiedział marszałek Sejmu.

10:49

Tusk:

Nie wyobrażam sobie polityki bez miłości

- Ja tego nie rozumiem, bo przecież co jest dziwnego, przecież ta miłość to nie mówimy tylko o relacjach między ludźmi, przecież jakże często mówimy o miłości do ojczyzny. Ja kocham moją ojczyznę Polskę bez pamięci. Nie wyobrażam sobie polityki bez miłości - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé.


10:54

Tusk:

Polska odzyska pozycję lidera UE. Polska będzie budowała swoją siłę, swoją pozycję na jaką zasługuje

- Jak ważne jest powtórzenie jako takiego naszego narodowego dogmatu, że Polska jest i będzie kluczowym, silnym, suwerennym ogniwem w NATO, że Polska będzie lojalnym, stabilnym, pewnych swoich racji, pewnym swojej siły i znaczenia sojusznikiem USA. Że Polska odzyska pozycję lidera UE, Polska będzie budowała swoją siłę, swoją pozycję na jaką zasługuje, pozycję lidera w UE przez współpracę i przez szanowanie tej większej wspólnoty jaką jest dzisiaj Europa. Jesteśmy tym silniejsi, tym bardziej suwerenni, im silniejsza jest nie tylko Polska, ale także wspólnota europejska - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


10:54

Tusk:

Jeśli będziemy podzieleni na takie dwie nieprzystające połówki, to tak, jakby Polska była dwa razy mniejsza
- Żyjemy w miejscu i w czasie, które bezwzględnie wymaga odbudowy politycznej wspólnoty, wspólnego działania. Na świecie robi się naprawdę niebezpiecznie. Nie będę musiał państwa przekonywać, że naród podzielony, naród skłócony, z władzą, która na konflikcie buduje swoją pozycję, naród, w którym różne grupy uznają za nieważne reguły przyjęte czy to w Konstytucji, czy w innych przepisach prawa, że taki naród narażony będzie wielokrotnie bardziej na ryzyka związane z konfliktami, które targają dzisiaj światem i naszym regionem - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé. - Jeśli pozostaniemy tak podzieleni, jak to było przez ostatnie lata, jeśli będziemy podzieleni na takie dwie nieprzystające połówki, to tak, jakby było nas dwa razy mniej, tak jakby Polska była dwa razy mniejsza - kontynuował.

10:55

Tusk:

Mamy różne poglądy na wiele spraw, ale chcemy być wspólnotą i temu będzie służyła praca nowego rządu


- Przecież będziemy mieli, mieliśmy i mamy różne poglądy na wiele spraw, ale chcemy być wspólnotą i temu będzie służyła przede wszystkim praca nowego rządu. Na czym na polegać na wspólnota, dlaczego mamy dzisiaj taki problem z powiedzeniem o sobie, że jesteśmy wspólnotą? Dlaczego te lata były nacechowane coraz gorszym konfliktem politycznym, emocjami, nie tylko w tej Izbie - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.

- Istotą demokracji jest to, istotą, gdzie żyją wolni obywatele, jest to, żeby wspierać się, toczyć tę wojnę w Sejmie, na górze, po to, żeby uchronić naród, własne rodziny, żeby uchronić Polki i Polaków od takiej nieustannej wojny politycznej, tam na dole wśród zwykłych ludzi - dodał.


10:58

Tusk:

Wzywam wszystkich tutaj bez wyjątku, żebyście rozpoczęli współpracę z nowym rządem

- Wzywam wszystkich tutaj bez wyjątku, żebyście rozpoczęli współpracę z nowym rządem nad osadzeniem Polski na takich mocnych podstawach w tej wspólnocie, która jest naszą wspólnotą i żebyście pomogli temu rządowi i mi osobiście w odbudowaniu pozycji Polski. Po to, żeby to Polska decydowała, jak ma wyglądać Unia Europejska i my naprawdę to zrobimy - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé.


11:02

Tusk:

Mnie nikt nie ogra w Unii Europejskiej

- Mogę państwa uspokoić, żadne manewry, żadne próby gier, żadne próby zmian traktatów, które są wbrew naszym interesom, to nie wchodzi w rachubę. Tak obserwowałem, wasze wysiłki, albo i zaniechania w Unii Europejskiej, w całej polityce zagranicznej. Chcę wam powiedzieć, że naprawdę mnie nikt nie ogra w Unii Europejskiej - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé.


11:03

Tusk:

Zadaniem nowego rządu jest stanowczo domagać się od całej wspólnoty Zachodu pełnej determinacji w pomocy Ukrainie
- Będziemy, i liczę tutaj na współpracę wszystkich sił politycznych, głośno i zdecydowanie domagać się pełnej mobilizacji wolnego świata, świata Zachodu na rzecz pomocy Ukrainie w tej wojnie. Nie ma dla takiego myślenia żadnej alternatywy. Ja już nie mogę słuchać czasami niektórych polityków europejskich, z innych państw Zachodu, którzy mówią coś o zmęczeniu sytuacją na Ukrainie. Oni są zmęczeni. Oni mówią to w twarz prezydentowi Zełenskiemu, że już nie mają siły, że są wyczerpani - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé. - Zadaniem Polski, zadaniem nowego rządu, ale zadaniem też nas wszystkich, jest głośno, stanowczo domagać się od całej wspólnoty Zachodu pełnej determinacji w pomocy Ukrainie w tej wojnie. Będę to robił od pierwszego dnia - kontynuował.

11:07

Tusk:

W programie mojego rządu nie będzie miejsca na handel wizami

- Chcę, żeby Polska umiała wziąć współodpowiedzialność za ochronę europejskich granic i za ochronę europejskiego terytorium. W programie mojego rządu nie będzie miejsca na handel wizami, nie będzie tolerancji dla pozornych działań. Polska wschodnia granica będzie granicą szczelną, polskie służby, polska administracja, my wszyscy także w tej izbie będziemy skutecznie dbali o to, aby polskie i siłą rzeczy europejskie terytorium i polskie i europejskie granice były skutecznie chronione - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


11:07

Tusk:

Będę jechał do Brukseli z nadzieją, żeby przekonywać naszych sojuszników do jednoznacznej postawy na rzecz wolności, republikańskich wartości i obrony Ukrainy przed rosyjską agresją

- Będę jechał do Brukseli za kilkadziesiąt godzin z uzasadnioną nadzieją, że znajdziemy sposoby inaczej, niż to było do tej pory, żeby przekonywać, kiedyś tradycyjnych naszych sojuszników do jednoznacznej postawy na rzecz wolności, republikańskich wartości i na rzecz obrony Ukrainy przed rosyjską agresją - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


11:12

Tusk do PiS: Lista tego, co robiliście przez lata i przez ostatnie dwa miesiące, jest naprawdę imponująca i ona będzie publicznie znana

- Czytaliście pewnie sami o tym, co robią wasze koleżanki i koledzy w ministerstwach, wykorzystywaliście do tego, żeby zabezpieczyć materialnie siebie i swoich partyjnych kolegów, partyjne koleżanki. Lista tego, co robiliście przez lata i przez ostatnie dwa miesiące, jest naprawdę imponująca i ona będzie publicznie znana. My za kilkadziesiąt godzin uzyskamy wreszcie dostęp do dokumentacji, do informacji jak wygląda naprawdę budżet, gdzie są ukryte pieniądze, gdzie i dlaczego zniknęły pieniądze - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


11:12

Tusk:

W ciągu kilkudziesięciu godzin przedstawimy precyzyjną informacje, jakie są źródła decyzji dotyczące przyszłości bezpieczeństwa energetycznego

- My w ciągu kilkudziesięciu godzin przedstawimy Polkom i Polakom precyzyjną informacje, jakie są źródła decyzji dotyczące przyszłości bezpieczeństwa energetycznego, na przykład tzw. małych elektrowni jądrowych - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


11:17

Tusk:

Wiatraki będą alternatywnym źródłem energii w Polsce
- Wiatraki będą, także będą alternatywnym źródłem energii w Polsce. Wreszcie - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé.

11:19

Tusk:

Cała Polska zna konkrety, Polska będzie nas z tego rozliczała, nie boję się tego. Nie obawiamy się żadnej z tych obietnic, zostaną zrealizowane

- Tak, są zapisane, są znane, przecież nie muszę czytać ani 100 konkretów ani innych elementów programów rządowego z innych partii. Cała Polska zna te konkrety, Polska będzie nas z tego rozliczała, nie boję się tego. Nie obawiamy się żadnej z tych obietnic, zostaną zrealizowane - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


11:21

Tusk:

Wynagrodzenia dla nauczycieli wzrosną o 30%, dla całej sfery budżetowej o 20%

- Wynagrodzenia dla nauczycieli wzrosną o 30% i ten wzrost będzie od 1 stycznia. Tak jak obiecaliśmy. Wynagrodzenia dla całej sfery budżetowej wzrosną o 20%, tak jak obiecaliśmy - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


11:22

Tusk zapowiada drugą waloryzację rent i emerytur oraz babciowe

- Tak jak obiecaliśmy, wprowadzimy natychmiast drugą w ciągu roku waloryzację rent i emerytur, wtedy kiedy inflacja będzie przekraczała 5%. Śmialiście się z babciowego, będzie babciowe w tym roku, w ramach programu Aktywna mama - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


11:22

Tusk:

Koalicja 15 października ma już gotowe projekty, aby natychmiast wprowadzić np. kasowy PIT
- Koalicja 15 października ma już gotowe projekty i plan działania, aby natychmiast wprowadzić te z postulatów, jak np. kasowy PIT, czyli przedsiębiorcy zapłacą podatek dochodowy dopiero po otrzymaniu środków z tytułu zapłaconej faktury, a nie samej faktury - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé. - Urlop dla przedsiębiorców, a więc to odstąpienie od płacenia składki wtedy, kiedy po prostu ich mała firma, działalność gospodarcza akurat nie jest aktywna, bo mają też prawo do odpoczynku. Ograniczymy też natychmiast czas kontroli mikroprzedsiębiorców - kontynuował.

11:29

Tusk:

Będziemy pilnowali odpowiedzialnej polityki finansowej. Wprowadzimy Radę Fiskalną
- Będziemy pilnowali odpowiedzialnej polityki finansowej. Między innymi dlatego wprowadzimy Radę Fiskalną - ludzi neutralnych, którzy bedą opiniowali wydatki w taki sposób, aby nasza możliwie szczodra, hojna polityka społeczna nie zagrażała w żaden sposób stabilności finansowej państwa - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé. - Polska stanie się modelowym państwem w całej UE, godzącym jedną i drugą potrzebę - dobrobytu obywateli i pewności, stabilności państwa - dodał.

11:36

Tusk:

Przywiozę z Brukseli te upragnione, wyczekiwane przez przedsiębiorców i samorządy miliardy euro

- Przywiozę z Brukseli te upragnione, wyczekiwane przez polskich przedsiębiorców, polskie samorządy miliardy euro - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé.

- Wrócę z Brukseli z załatwionymi pieniędzmi i wiecie co powiem Polkom i Polakom? Że udało się w ciągu pierwszych kilku dni naszych rządów być przyzwoitym i że to się wszystkim opłaciło - dodał.


11:36

Tusk:

Będziemy egzekwować sprawiedliwość wobec tych wszystkich, którzy zgwałcili przepisy polskiego prawa, Konstytucję, którzy kradli

- Usłyszałem te słowa i chcę je powtórzyć przed państwem. Będziemy szukali sprawiedliwości, będziemy egzekwować sprawiedliwość wobec tych wszystkich, którzy zgwałcili przepisy polskiego prawa, Konstytucję, którzy kradli. Słyszałem taki gwar, takie głosy także tutaj, w Sejmie, że koalicja 15 października szuka zemsty, odwetu. Czy wyobrażacie sobie sytuację, że nie wiem, skąd skazuje złodzieja, a on mówi: no jak, dlaczego skazujecie mnie, przecież to odwet, zemsta - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


11:38

Tusk:

Będziemy szukali zgodnie z prawem, z Konstytucją takich sposobów działania, które bardzo szybko pokażą, że korupcja nie będzie bezkarna, że nadużywanie władzy nie będzie bezkarne

- Adam Bodnar zostaje ministrem sprawiedliwości między innymi dlatego, że będziemy szukali zgodnie z prawem, zgodnie z Konstytucją takich sposobów działania, które bardzo szybko pokażą, że korupcja nie będzie bezkarna, że nadużywanie władzy nie będzie bezkarne, że niszczenie polskich instytucji nie będzie bezkarne - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


11:48

Tusk zapowiada spotkanie z premierami Litwy, Łotwy i Estonii: Po powrocie z Brukseli udam się następnego dnia do Tallina

- Po powrocie z Brukseli udam się następnego dnia do Tallina na spotkanie z premierami Litwy, Łotwy i Estonii. Tematy oczywiste, wojna, bezpieczna granica. Będziemy wzmacniali współpracę z państwami, które podzielają nasze poglądy w tej sprawie, a więc nie tylko z naszymi sąsiadami z Litwy, Łotwy, Estonii, ale oczywiście, także z Finlandią, Szwecją, a spoza Unii także z Norwegią, na tym odcinku północno-wschodnim, gdzie szczególnie ta presja nielegalnej migracji organizowanej przez Putina i Łukaszenkę jest tak bardzo dotkliwa - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé.

- Będziemy chcieli odegrać niezwykle taką intensywną rolę, jednego z liderów nowoczesnej obrony polskiej granicy i ochrony polskiej granicy wspólnie z naszymi przyjaciółmi, ze stolic, które wymieniłem - dodał.


11:52

Tusk:

Przeprowadzimy błyskawiczny audyt i przedstawimy obraz tego, co działo się w spółkach Skarbu Państwa
- Minister Borys Budka przygotowuje już w tej chwili, czytałem fragmenty obszernego raportu, na podstawie którego przeprowadzimy błyskawiczny audyt i przedstawimy także obraz tego, co działo się w spółkach Skarbu Państwa. Niestety aktywa państwowe […] stały się pod waszymi rządami symbolem nepotyzmu, partyjnego rozdawnictwa - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé.

12:08

Tusk:

Nitras i jego ekipa odbudują to wszystko, co zostało zmarnowane
- Przyszły minister Nitras będzie miał jedno oczywiste zadanie przed sobą: taką rewitalizację tego sportu podstawowego. Trochę zmarnowaliście ten kapitalny system orlików, pan minister Sławomir Nitras i jego ekipa odbudują to wszystko, co zostało zmarnowane i zobaczycie, nasze dzieci, dziewczyny, chłopcy ze szkół podstawowych, ze szkół średnich, znowu dziesiątkami tysięcy będą uczestniczyły w turniejach piłkarskich, w innych zawodach sportowych - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé.

12:14

Tusk:

Bardzo szybko okaże się, że media publiczne służące Polkom i Polakom to nie jest jakiś miraż, coś niemożliwego

- Będzie odpowiedzialny [Bartłomiej Sienkiewicz] za przywrócenie tych mediów [publicznych] Polkom i Polakom. Bardzo szybko okaże się, że media publiczne służące Polkom i Polakom to nie jest jakiś miraż, coś niemożliwego. Tak jak zobaczycie, że wymiar sprawiedliwości może być neutralny, niepartyjny, służący Polsce, a nie partii rządzącej, tak zobaczycie i pewnie oczom nie uwierzycie, że TVP może służyć Polsce, a nie partii rządzącej - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


12:18

Tusk:

Przyszłość CPK rozstrzygnie się w sposób transparentny

- Niezależnie od tego, jakie decyzje inwestycyjne podejmiemy, ludzie nie będą więcej z tego powodu płakać. Przyszłość CPK rozstrzygnie się w sposób transparentny. Pan minister Klimczak, a także pełnomocnik rządu do spraw CPK w sposób otwarty, czytelny, bez jakichś dziwnych sytuacji, które towarzyszą od samego początku tego projektu, na oczach wszystkich Polek i Polaków zdecydują o tym, jaka jest przyszłość CPK. Będą uczestniczyli w tym procesie wybitni i bezstronni eksperci - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania expose.


12:29

Tusk zapowiada comiesięczne "sprawozdawcze exposé"
- Chciałbym się zobowiązać, że każdego miesiąca gdzieś w Polsce, w sposób otwarty, publiczny, czy przyjdzie 10 tysięcy ludzi, czy 5 osób, znajdę czas, aby wyspowiadać się w imieniu mojego rządu z tego, co zrobiliśmy. Z tego, co się udało, gdzie jest kłopot, uczciwie i prawdziwie. Będziemy każdego miesiąca takie sprawozdawcze exposé Polakom składali - stwierdził premier Donald Tusk w trakcie wygłaszania exposé.

12:43

Błaszczak do Tuska: Przedstawił pan bajkową rzeczywistość. Gdzie jest 100 konkretów, o których mówił pan w kampanii?

- Przedstawił pan bajkową rzeczywistość. Gdzie jest 100 konkretów, o których mówił pan w kampanii? Gdzie ten cudowny plan, który miał być zrealizowany w ciągu 100 dni? Zasłanianie się koalicyjną arytmetyką i koniecznością szukania kompromisów nie zwalnia pana z realizacji umowy zawartej z wyborcami - stwierdził Mariusz Błaszczak w Sejmie.


12:44

Błaszczak:

Nie ustaniemy w obronie wolnych mediów narodowych i wszystkiego, co polskie

- To dlatego wam się spieszy do likwidacji wolnych mediów. Zależy wam na tym, aby Polacy z TVP, z Polskiego Radia nie dowiedzieli się o skali waszej ignorancji oraz o tym, że nie zamierzacie realizować swoich obietnic. Nie ustaniemy w obronie wolnych mediów narodowych i wszystkiego, co polskie, bo też chcieliście zlikwidować PLL i Lasy Państwowe - stwierdził Mariusz Błaszczak w Sejmie.


12:44

Błaszczak:

Tusk tak się spieszy na spotkanie z szefową KE, aby zameldować „jawohl, zadanie wykonane

- Wiecie dlaczego Donald Tusk tak spieszy się jutro na spotkanie z niemiecką polityk Ursulą von der Leyen, przewodniczącą KE? Po to, aby zameldować „jawohl, zadanie wykonane” - stwierdził Mariusz Błaszczak w Sejmie.


13:36

Kosiniak-Kamysz:

Będziemy niestrudzeni w tym, żeby łączyć i odbudować mosty porozumienia, żeby odbudować wspólnotę narodową, również dla waszego bezpieczeństwa

- Słyszymy bezwstydne słowa mówiące i oskarżające, że hejt i nienawiść to nasza charakterystyka. Mówią to ci, którzy przez 8 lat stworzyli fabrykę hejtu i nienawiści puszczaną w mediach publicznych od świtu do nocy. To jest okrutne, my to rozumiemy, to jest wasza frustracja wynikająca może z tego, że nie możecie się pogodzić z wyrokiem suwerena, zdecydują wyborczą. My będziemy niestrudzeni w tym, żeby łączyć i odbudować mosty porozumienia, żeby odbudować wspólnotę narodową, również dla waszego bezpieczeństwa, dla bezpieczeństwa wszystkich wyborców, wszystkich obywateli RP. To jest nasza obietnica, nasze przyrzeczenie, to jest właśnie koalicja 15 października - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w Sejmie.


13:46

Kosiniak-Kamysz:

MON - wspólnota narodowa, silne sojusze i zmodernizowana armia, to będzie priorytet

- Ministerstwo Obrony Narodowej, to dla mnie zaszczyt, ale i wielka odpowiedzialność. Ministerstwo Obrony Narodowej, bezpieczeństwo państwa polskiego. W obliczu tych wszystkich zagrożeń, tego, co się dzieje na świecie, szczególnie w tej rzeczywistości, która tak niezwykle na naszych oczach tak doświadczyła naszych sąsiadów. Tego wszystkiego, co jest fundamentem suwerennego, niepodległego państwa. Wspólnota narodowa, silne sojusze i NATO oraz zmodernizowana armia, to będzie priorytet - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w Sejmie.


13:50

Kosiniak-Kamysz:

Silna Polska bez zamordyzmu, patriotyzm bez zadęcia, postęp bez szaleństwa. To nasza gwarancja i zobowiązanie

- Silna Polska bez zamordyzmu, to jest sprawa do osiągnięcia, ona jest tak naprawdę na wyciągnięcie ręki. Może być takie państwo, które gwarantuje bezpieczeństwo, ale w żaden sposób nie jest zamordystyczne. Patriotyzm bez zadęcia i duma z naszej historii, tradycji, ale ten patriotyzm codzienny, nie tylko od święta. Postęp bez szaleństwa. To jest nasza gwarancja, to jest nasze zobowiązanie - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w Sejmie.


14:02

Bosak do Tuska: Zaprezentował pan dzisiaj to samo co PiS, tylko w innej odsłonie
- Zapowiadaliśmy przez całą kampanię wyborczą, że nie poprzemy ani rządu Mateusza Morawieckiego, ani rządu Donalda Tuska. Słowa dotrzymujemy i mamy już w tym exposé wyjaśnienie, jasną listę dowodów, dlaczego tego nie zrobimy. Otóż to było przede wszystkim exposé z naszej perspektywy niezwykle podobne do wystąpień polityków PiS-u. Otóż oni prezentują pewien specyficzny rodzaj mesjanizmu. Uważają, że tylko oni są w stanie uratować Polskę. Oni nie są od tego, żeby normalnie rządzić. Oni są od tego, żeby tutaj definiować zasady, definiować wartości, wszystkim coś tłumaczyć. I dziś przyszedł pan i zaprezentował właśnie to samo, tylko w innej odsłonie – stwierdził Krzysztof Bosak w Sejmie.

14:13

Kaczyński o exposé Tuska: Przedstawiono politykę, której istotą jest zemsta oraz ponowne, może bardziej subtelne, oszukanie społeczeństwa
- W sposób trzeba przyznać, że zręczny, ale raczej w pogadance niż w exposé, została przedstawiona polityka, której istotą jest zemsta i ponowne - tym razem nieco może bardziej subtelne niż przedtem - oszukanie społeczeństwa - powiedział Jarosław Kaczyński w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie, pytany o ocenę exposé premiera Donalda Tuska.

14:21

Hołownia:

Głosowanie ws. rządu Tuska najwcześniej o 19:00, realistycznie bliżej 20:00
- Jeżeli zapisało się do głosu ponad 250 posłów, to oznacza pewnie około 5 godzin, przy dyscyplinie czasowej, zadawania samych pytań. Odpowiedź premiera, więc najwcześniej o 19:00, realistycznie bliżej 20:00 moglibyśmy to głosowanie [ws. wyboru składu rządu] odbyć - powiedział Szymon Hołownia w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

15:00

Szefernaker:

Będziemy pracowitą i skuteczną opozycją. Nie przegapimy żadnego waszego kłamstwa, z każdej obietnicy będziemy was rozliczać

- Demokracja polega na tym, że co jakiś czas następuje zmiana. W demokratycznych wyborach 15 października Prawo i Sprawiedliwość zdobyło najwięcej głosów, 7 640 854 osoby zagłosowały na Prawo i Sprawiedliwość. Każdy z tych głosów wynikał z konkretnych powodów. Chcę zadeklarować, że będziemy stali na straży każdej sprawy, jaka była ważna dla Polaków, którzy oddali głos na PiS. Chcę tutaj jasno zadeklarować, będziemy pracowitą i skuteczną opozycją. Nie przegapimy żadnego waszego kłamstwa, z każdej obietnicy będziemy was rozliczać - stwierdził Paweł Szefernaker w Sejmie.

- W parlamencie reprezentuję województwo zachodniopomorskie, które dzięki rządom Prawa i Sprawiedliwości jest dziś jednym wielkim placem budowy. Wiele inwestycji rozpoczętych w Szczecinie, Koszalinie, w innych mniejszych miejscowościach po PGR-owskich. Będziemy opozycją, która będzie pilnował, aby pana rząd dokończył każdą tę inwestycję - dodał.


15:45

Serwis NASK Polskanatle o deep fake: Powinniśmy krytycznie podchodzić do wszelkich materiałów znalezionych w internecie

TEKST PARTNERSKI

Nazwa „deepfake” powstała z połączenia dwóch angielskich wyrazów: deep (od pojęcia „deep learning” oznaczającego głębokie uczenie maszynowe) oraz fake (czyli „fałszywy”). Jest to zaawansowana technika obróbki obrazu i dźwięku, która korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji (SI). Algorytm SI na podstawie prawdziwych danych (zdjęć, filmów i próbek głosu) tworzy materiał łudząco przypominający rzeczywistość. W ten sposób można na przykład znaną osobę (polityka, aktora, celebrytę) przedstawić w całkowicie zmyślonej sytuacji.

Pierwotnie termin „deepfake” stosowano jedynie do zamiany twarzy na materiałach wideo. Jednak z czasem zaczęto go używać do opisu innych manipulacji, które zmieniają  nie tylko obraz, a także dźwięk. Technika ta może w niektórych branżach (np. filmowej) doprowadzić do prawdziwej rewolucji. Dzięki niej na przykład coraz częściej w filmach widzimy komputerowo „odmłodzonych” aktorów.

Niestety deepfake, który napotykamy w internecie, najczęściej używany jest w innych celach – ośmieszenia i zniszczenia reputacji. Dlatego może być wykorzystywany jako element walki politycznej. Filmy deepfake rozpowszechniają nieprawdziwe informacje, sieją dezinformację i manipulują opinią publiczną.

W czasach ciągłego rozwoju technologii coraz trudniej rozpoznać, czy jakieś nagranie jest prawdziwe, czy nie. Jak więc uchronić się przed deepfake’owym oszustwem? Na szczęście istnieją sposoby na sprawdzenie, czy mamy do czynienia z taką manipulacją.

Zacznijmy od tego, że powinniśmy krytycznie podchodzić do wszelkich materiałów znalezionych w internecie. Aby potwierdzić prawdziwość danych treści, warto sprawdzić ich autora i źródło lub poszukać potwierdzenia ich prawdziwości na innych wiarygodnych stronach. Może okazać się, że ktoś już zdemaskował oszustwo lub opublikował zweryfikowaną informację.

Nie możemy bezkrytycznie wierzyć we wszystko, co widzimy i słyszymy w sieci. Często wystarczy zdrowy rozsądek, żeby stwierdzić, że czyjaś wypowiedź nie brzmi wiarygodnie. Ale co zrobić w sytuacji, kiedy nie mamy takiej pewności? Uważnie przyglądajmy się obrazom i przysłuchujmy wypowiedziom. Zwróćmy uwagę, czy mówiąca osoba nie wygląda dziwnie (ma nienaturalny odcień skóry, nie mruga albo przyjmuje nietypowe pozy). A a może ruch jej warg nie zgadza się z tym, co mówi? Przyjrzyjmy się, czy jakość nagrania jest dobra – może twarz migocze lub przebija spod niej oryginalny obraz? Wsłuchujmy się w dźwięk – zazwyczaj w filmach deepfake ścieżka audio ma gorszą jakość od wideo, a głos może brzmieć sztucznie.

Warto wiedzieć, że w internecie dostępne są specjalne narzędzia do identyfikowania deepfake’ów. Są to strony, do których można przesyłać podejrzane multimedia i dostać odpowiedź, czy mamy do czynienia z manipulacją. One również wykorzystują algorytmy SI, ale w celu analizowania materiałów pod kątem ich sfałszowania.

Edukujmy naszych bliskich i znajomych! Szczególnie podatne na deepfake’owe oszustwa są dzieci, młodzież i osoby starsze. Często powodem jest słaba znajomość technologii lub brak świadomości ryzyka, jakie niesie ze sobą rozpowszechnianie deepfake’ów.

Więcej na temat weryfikacji internetowych treści znajdziecie w naszym artykule To ci się przyda: złote zasady weryfikacji .

A czym różni się deepfake od cheapfake? O tym przeczytacie w naszym kolejnym artykule na temat dezinformacji.


17:06

Duda:

Padają zapowiedzi odwetu ze środowiska nowej koalicji. Apeluję o spokój i rozwagę

- Myślę, że te głosy, które mówią o jakimś odwecie, o obawach odwetu, one są oparte na też głosach, które właśnie ze strony już obecnej większości parlamentarnej, możemy tak śmiało powiedzieć, po wczorajszych głosowaniach, padają. Właśnie te zapowiedzi jakichś odwetów zresztą ze strony różnych środowisk, które wspierają obecną koalicję rządzącą, już można tak powiedzieć. Mogę tylko apelować o spokój i rozwagę i bardzo legalistyczne podejście i mam nadzieję, że takich sytuacji, które mogłyby zburzyć porządek w Polsce, a przede wszystkim naruszyć poczucie sprawiedliwości, nie będzie - stwierdził prezydent Andrzej Duda w rozmowie z dziennikarzami w Genewie.


17:30

Braun wykluczony z posiedzenia Sejmu. Hołownia zapowiedział wniosek do prokuratury

Na terenie sejmu Grzegorz Braun zgasił za pomocą gaśnicy świecę chanukową. Trafił też proszkiem z gaśnicy z bliskiej odległości w twarz kobietę, która próbowała go powstrzymać. Zdarzenie wywołało dyskusję na sali plenarnej.

- Przed chwilą doszło do niebywałego zdarzenia. Została przerwana uroczystość o tle religijnym. To jest niedopuszczalne. Poseł Braun, dokonując napaści na uroczystości religijne, na polskiej ziemi, gdzie wydarzył się Holokaust, dokonał aktu hańbiącego. Dlatego wnoszę o przerwanie obrad, wezwanie pana posła Brauna do prezydium Sejmu celem wykluczenia z obrad - powiedział Witold Zembaczyński.

- W trybie sprostowania, wysoka izbo. Nie może być miejsca na akty rasistowskiego, plemiennego, dzikiego, talmudycznego kultu na terenie sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Jak rozumiem, przez zebranych przemawia ignorancja, nie jesteście państwo świadomi przesłania treści tego aktu zwanego niewinnie świętami Chanuka. [...] Przypisano mi tutaj pobudki rasistowskie, gdy tymczasem ja właśnie przywracam stan normalności i równowagi, kładąc kres aktom satanistycznego, talmudycznego, rasistowskiego triumfalizmu, ponieważ takie jest przesłanie tych świąt - powiedział Grzegorz Braun.

Krzysztof Bosak poprosił Grzegorza Brauna o zejście z mównicy, a następnie prowadzenie obrad przejął Szymon Hołownia.

- Panie pośle Braun [...] stwierdzam, że na terenie pozostającym w zarządzie Kancelarii Sejmu w rażący sposób naruszył pan spokój lub porządek. W związku z tym zbierze się prezydium Sejmu, podejmując stosowne uchwały w celu ukarania pana. Chcę pana ostrzec, że jeżeli jeszcze raz [...] z mównicy sejmowej będzie pan obrażał wyznawców innych religii, uznam, że naruszył pan powagę Sejmu i wykluczę pana z obrad - powiedział Szymon Hołownia.

- Panie marszałku, wyzywam wszystkich tu zebranych [...] na dysputę historyczno-teologiczną, chętnie wykażę panu, panie marszałku, ignorancję pańską i wszystkich zebranych, w dziedzinie, w której tak śmiało pan się wypowiada - powiedział Grzegorz Braun.

- Panie pośle [...] przywołuję pana do porządku i stwierdzam, że uniemożliwia pan prowadzenie obrad. Panie pośle, pan nadal uniemożliwia prowadzenie obrad, zaczął pan znowu obrażać ludzi. [...] Podejmuję decyzję o wykluczeniu pana z posiedzenia Sejmu. Zgodnie z regulaminem Sejmu proszę opuścić salę posiedzeń. Informuję też pana, że zostanie przeciwko panu skierowany wniosek do prokuratury za zakłócenie obrzędu religijnego na terenie Kancelarii Sejmu - powiedział Szymon Hołownia.


17:31

Hołownia:

Jeszcze dzisiaj zbierze się prezydium Sejmu, aby zadecydować o karze finansowej dla posła Brauna

- Dzisiaj na terenie Sejmu stała się rzecz absolutnie skandaliczna, której Sejm RP, którego jestem marszałkiem, nie będzie tolerował ani przez chwilę. Pan poseł Grzegorz Braun, jak wynika z udostępnionych mi nagrań, zakłócił przy pomocy gaśnicy, gasząc uroczystość świec chanukowych, naruszając też przy okazji nietykalność cielesną ludzi, którzy w tym uczestniczyli. Za chwilę z komendantem straży marszałkowskiej dokładniej przejrzymy, już nie zdjęcia z telefonów, ale monitoring z każdej z kamer, bo musimy mieć absolutnie pewność co do klasyfikacji czynu popełnionego przez pana Brauna - stwierdził Szymon Hołownia podczas wypowiedzi dla mediów w Sejmie.

- Pan poseł Braun zostaje uznany za osobę, która naruszyła w ciężki sposób porządek, a dokładnie to brzmi: w rażący sposób naruszył spokój lub porządek na terenie pozostającym w zarządzie kancelarii Sejmu. To oznacza, że jeszcze dzisiaj zbierze się prezydium Sejmu, aby zadecydować o karze finansowej dla posła Brauna - dodał.

- Dokonałem oficjalnego wykluczenia posła Brauna z obrad. To oznacza, że nie będzie mógł brać udziału w tym posiedzeniu, aż do jego końca. Opuścił już, z tego co wiem, budynek Sejmu i ma tu po prostu nie wracać do momentu, kiedy Sejm zostanie po raz kolejny otwarty. Chcę wyrazić swoje najgłębsze ubolewanie z powodu tego, co się stało, to nie powinno mieć miejsca, chcę też jasno powiedzieć, że na podstawie danych z monitoringu klasyfikacji czynów pana Brauna, zostanie przeciwko niemu skierowany wniosek do prokuratury - stwierdził Szymon Hołownia podczas wypowiedzi dla mediów w Sejmie.


17:48

Tusk o incydencie z udziałem Brauna: To się nigdy więcej nie może powtórzyć, to jest hańba
- Wszyscy przyzwoici ludzie sądzą dokładnie to samo - to jest rzecz nieakceptowalna, to się nigdy więcej nie może powtórzyć. To jest hańba - powiedział Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie, odnosząc się do incydentu z udziałem Grzegorza Brauna.

18:18

Hołownia:

Braun opuścił budynek Sejmu i mam nadzieję, że nieprędko tu wróci
- Dzisiaj na terenie Sejmu, zarówno tam w holu głównym, jak i na sali obrad Sejmu, miały miejsce zachowania skandaliczne, zachowania hańbiące nie tylko Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, ale i nas wszystkich, którzy w nim pracujemy, ale i też, powiem to z całą dobitną stanowczością, majestat Rzeczypospolitej. Rzeczypospolitej tolerancyjnej, otwartej, będącej domem dla każdego, kto chce tutaj mieszkać i tego szacunku oczekuje - stwierdził Szymon Hołownia podczas konferencji prasowej. - Reakcja moja i prezydium w tej sprawie mogła być tylko jedna. Poseł Braun został za naruszenie powagi Sejmu wykluczony z obrad Sejmu, przeze mnie osobiście, to znaczy, że nie będzie mógł brać udziału w tym posiedzeniu Sejmu aż do końca trwania pierwszego posiedzenia. Zarządziłem przerwę, żeby mógł opuścić salę. Opuścił ją dobrowolnie i opuścił też budynek Sejmu, i mam nadzieję, że nieprędko tu wróci - dodał.

18:20

Hołownia:

Prezydium Sejmu ukarało Brauna maksymalnym wymiarem kary. Wicemarszałek Bosak wstrzymał się od głosu
- Drugi akt, który miał miejsce tu w holu, to wyczerpanie znamion art. 22 b Regulaminu Sejmu, mówiąc o poważnym zakłóceniu powagi i porządku na terenie zarządzanym przez Kancelarię Sejmu. W tej sprawie zebrało się Prezydium Sejmu. Przed chwilą mieliśmy krótką dyskusję, wcześniej poszliśmy do centrum monitoringu i obejrzeliśmy dokładnie zapis wideo z kamer sejmowych. Nie mieliśmy wątpliwości, choć wicemarszałek Bosak się wstrzymał w tej sprawie od głosu - stwierdził Szymon Hołownia podczas konferencji prasowej. - Prezydium Sejmu ukarało posła Brauna maksymalnym wymiarem kary, jaki miało do dyspozycji. Zostanie więc on oczywiście wykluczony z obrad Sejmu, bo to pierwsza i dotkliwa kara, zwłaszcza w tych ważnych momentach, ukarany odebraniem połowy uposażenia poselskiego na okres 3 miesięcy i całości diety parlamentarnej na okres pół roku. To najwyższa kara, jaką mogliśmy zastosować i nie mieliśmy co do niej wątpliwości - mówił dalej.

18:23

Zgorzelski:

Braun to bandyta. Każdy poseł, któremu zadrży ręka i nie zagłosuje za uchyleniem jego immunitetu, będzie należał do bandy Brauna
- Miałem ogromny zaszczyt po raz drugi już reprezentować Prezydium Sejmu podczas zapalania świec chanukowych. Muszę państwu powiedzieć, że żałuję tego, iż to hańbiące wydarzenie w wykonaniu Brauna miało miejsce już wtedy, kiedy ja to wydarzenie opuściłem. Z pewnością starałbym się nie dopuścić do tego - powiedział Piotr Zgorzelski na konferencji prasowej. - Ten bandyta zakłócił spokojną uroczystość ludzi, naszych przyjaciół wyznania mojżeszowego, którzy przyszli do nas jak do przyjaciół. Od 17 lat czuli się w Sejmie jak we własnym domu. Tymczasem ten bandyta użył gaśnicy, moim zdaniem używając także siły fizycznej wobec kobiety - mówił dalej. - Każdy poseł, któremu zadrży ręka i nie podniesie swojej ręki za uchyleniem tego immunitetu [Grzegorzowi Braunowi], będzie należał do bandy Brauna - podkreślił.

18:33

Mentzen:

Potępiam czyn Brauna. W najbliższej przyszłości podejmę dalsze kroki w tej sprawie
- Potępiam czyn Grzegorza Brauna. W najbliższej przyszłości podejmę dalsze kroki w tej sprawie - napisał na Twitterze Sławomir Mentzen.

18:35

Ekologiczne asfalty w ORLENIE

TEKST PARTNERSKI

ORLEN testuje technologie, które przyczynią się do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza. Centrum Badawczo-Rozwojowe koncernu i Politechnika Gdańska opracowały nowy ekologiczny asfalt, który redukuje szkodliwe substancje pochodzące ze spalin samochodowych oraz z instalacji grzewczych. Badania laboratoryjne potwierdziły skuteczność nowego materiału. W Kajkowie koło Ostródy został wybudowany pierwszy testowy odcinek drogi z użyciem innowacyjnego asfaltu.

Centrum Badawczo-Rozwojowe, we współpracy z Politechniką Gdańską, opracowało innowacyjną nawierzchnię asfaltową pochłaniającą zanieczyszczenia powietrza. To rozwiązanie sprawdzi się zwłaszcza na terenach zurbanizowanych, gdzie stężenie szkodliwych związków generowanych przez transport kołowy oraz w wyniku spalania paliw konwencjonalnych w instalacjach grzewczych jest najwyższe. Nawierzchnia asfaltowa ma redukować zanieczyszczenia powietrza na poziomie wyższym niż dostępne na rynku produkty.

– Jako największy producent paliw samochodowych w regionie, ORLEN przykłada szczególną wagę do rozwoju technologii przyczyniających się do zmniejszenia wpływu transportu samochodowego na środowisko. Rozwijamy elektromobilność i wykorzystanie zeroemisyjnego paliwa wodorowego, ale nie zapominamy o pojazdach z tradycyjnym napędem. Sięgamy po własne, innowacyjne rozwiązania, które przyczynią się do redukcji smogu pochodzącego m.in. ze spalin samochodowych. Taką technologią jest nowy ekologiczny asfalt opracowany na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej we współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym ORLEN, który jest współwłaścicielem technologii. Badania laboratoryjne wykazały, że nasz produkt jest w stanie zmniejszyć ilość zanieczyszczeń nawet o 40 proc. – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.

Oprócz substancji emitowanych przez pojazdy, ekologiczny asfalt zredukuje też poziom rakotwórczych związków pochodzących z ogrzewania domów paliwami konwencjonalnymi. Badania laboratoryjne, wykonywane w komorze reakcyjnej Politechniki Gdańskiej na próbkach nawierzchni z ekoasfaltem, potwierdziły redukcję m.in. tlenków azotu (NOx) i lotnych związków organicznych (LZO) na poziomie 40% proc., a rakotwórczego benzo(a)pirenu na poziomie 25%. proc. To parametry wyraźnie lepsze niż w przypadku innych produktów tego typu, dostępnych na rynku.

– Do produkcji asfaltu wykorzystaliśmy opracowany przez Politechnikę Gdańską materiał fotokatalityczny, który powoduje, że zanieczyszczenia ulegają rozkładowi pod wpływem światła słonecznego. Nasz materiał wykazuje dużo wyższą efektywność niż inne produkty na rynku, które redukują jedynie stężenie tlenków azotu. Tymczasem nowy, ekologiczny asfalt opracowany wspólnie przez Politechnikę Gdańską i Centrum Badawczo-Rozwojowe ORLEN jest w stanie unieszkodliwić także inne substancje, m.in. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne zawarte w pyłach zawieszonych PM2,5, w tym kancerogenny benzo(a)piren – mówi prof. Anna Zielińska-Jurek z Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej.

Obecnie trwają testy nowego materiału na doświadczalnym odcinku drogowym o długości 1 km, ułożonym w miejscowości Kajkowo koło Ostródy. Lokalizacja testowego fragmentu została wybrana ze względu na bliskość drogi ekspresowej S7 oraz otoczenie gospodarstw domowych emitujących zanieczyszczenia z kotłów grzewczych. Badania potrwają 12 miesięcy, a dane będą zbierane za pomocą czujników do pomiaru poziomu zanieczyszczeń, umieszczonych bezpośrednio przy drodze, jak i z próbek pobranych z nawierzchni i przekazanych do laboratorium. Celem jest weryfikacja proekologicznych właściwości asfaltu w warunkach rzeczywistej eksploatacji. Uzyskane wyniki będą podstawą do decyzji o wdrożeniu ekologicznego asfaltu do produkcji.

Projekt „Ekologiczne asfalty” realizowany jest z wykorzystaniem dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR).

Nad innowacyjnymi produktami asfaltowymi pracuje również ORLEN Asfalt. Spółka testuje technologię mającą ułatwić firmom budowalnym zastosowanie przy budowie i remontach dróg dużych ilości destruktu asfaltowego, czyli asfaltu i kruszyw odzyskanych ze starych nawierzchni. W październiku tego roku na drodze wojewódzkiej 505 w okolicach Fromborka ułożony został testowy odcinek nowej nawierzchni, w której skład, oprócz kruszywa, wchodzi 25 proc. granulatu asfaltowego oraz specjalna mieszanka asfaltu wyprodukowanego przez ORLEN Asfalt. Szacuje się, że w Polsce udział materiałów z recyklingu w nowo powstałej nawierzchni drogowej może wynosić nawet 60 proc., a oszczędności związane z ich wykorzystaniem mogą osiągnąć ponad 400 mln zł rocznie.

– Dzięki połączeniu materiałów pochodzących z recyklingu z naszymi asfaltami, nowo powstałe drogi w niczym nie ustępują drogom wybudowanym całkowicie z nowych materiałów. Recykling nawierzchni asfaltowych jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym w Stanach Zjednoczonych oraz krajach Europy Zachodniej. Pozwala on firmom realizującym inwestycje drogowe na zmniejszenie zużycia zasobów naturalnych, czyli asfaltu i kruszywa oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych dzięki zmniejszeniu energochłonności procesu budowlanego – mówi Paweł Wachnik, prezes ORLEN Asfalt.

Centrum Badawczo-Rozwojowe funkcjonuje jako nowoczesna platforma współpracy pomiędzy ORLENEM a start-upami, wynalazcami, instytutami czy uczelniami. Sieć tej współpracy obejmuje wszystkie uczelnie techniczne w Polsce, działające w obszarze zainteresowań koncernu, m.in. Politechnikę Warszawską z jej filią w Płocku, Politechnikę Gdańską, Uniwersytet Warszawski, Instytuty Badawcze oraz instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz.

ORLEN Asfalt jest jednym z największych w Europie Środkowej dostawców lepiszcza asfaltowego, wykorzystywanego do produkcji nawierzchni drogowych. Produkty spółki trafiają do ponad 40 krajów na całym świecie, jednak zgodnie z przyjętą strategią, aktywność handlowa ORLEN Asfalt koncentruje się głównie na rynku polskim, gdzie realizowane jest ok. ponad 80 proc. sprzedaży.


18:50

Konfederacja przyjęła uchwałę ws zachowania Brauna

- Klub Poselski Konfederacja potępia zachowanie posła Grzegorza Brauna - napisano w uchwale Konfederacji.


18:53

Błaszczak:

Koalicja chaosu rozzuchwaliła Brauna. Wykorzystują go do realizacji swoich interesów
- Koalicja chaosu rozzuchwaliła posła Brauna. Najpierw poseł Braun zaatakował panią marszałek Elżbietę Witek, potem dopuścił się tych haniebnych czynów, jakie dziś miały miejsce. Nawet można powiedzieć dalej, że poseł Braun został dziś po raz kolejny wykorzystany, bo słyszymy że posłowie koalicji chaosu chcą wycofać pytania do nowego premiera. W związku z tym zmierzają prostą drogą do tego, żeby przegłosować nowy rząd, a więc żeby nie dyskutować. Wykorzystują posła Brauna po raz kolejny do realizacji swoich interesów - powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej. - Złożyliśmy wniosek o odroczenie posiedzenia Sejmu do jutra, ale zapewne ten wniosek przepadnie. W związku z tym mamy do czynienia po raz kolejny ze świadomym wykorzystywaniem człowieka, który jest zupełnie nieodpowiedzialny, z rozzuchwalaniem człowieka, który przyczynia się do zhańbienia polskiego parlamentu - mówił dalej.

18:58

Hołownia:

Braun ukarany maksymalnym wymiarem kary

- Prezydium Sejmu podjęło decyzję o ukaraniu posła Brauna maksymalnym wymiarem kary, który jest dostępny prezydium Sejmu, a więc jest to półroczne pozbawienie diety poselskiej i połowy uposażenia przez 3 miesiące. Kancelaria Sejmu została też zobowiązana i upoważniona do złożenia wniosku do prokuratury. Tu są 3 paragrafy, co do których mamy podejrzenia, że pan Braun mógł je naruszyć - stwierdził Szymon Hołownia w Sejmie.


19:00

Błaszczak:

Jeśli Konfederacja nie wykluczy Brauna, to nie ma prawa do tego, żeby mieć swojego wicemarszałka
- Żądamy stanowczych reakcji w stosunku do posła Brauna. Te reakcje muszą być natychmiastowe, te reakcje powinny dotyczyć również klubu parlamentarnego Konfederacji. Zadajemy podstawowe pytanie: jeśli klub parlamentarny Konfederacji nie zareaguje, nie wykluczy posła Brauna, to czyż ma prawo do tego, żeby mieć swojego przedstawiciela w Prezydium Sejmu? Naszym zdaniem nie, nie ma do tego prawa - powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej.

19:10

Żukowska:

Będziemy wnioskować o wykluczenie z prezydium Sejmu wicemarszałka Bosaka
- Zgłaszam wniosek o zmianę porządku obrad, dodanie do porządku obrad projektu uchwały Sejmu dotyczącej potępienia zachowania posła Grzegorza Brauna jako motywowanego nienawiścią i antysemityzmem. W Polsce nie ma miejsca na zachowania antysemickie, rasistowskie i ksenofobiczne. Polska jest państwem otwartym, domem dla wszystkich obywatelek i obywateli, niezależnie od różnic w pochodzeniu, tożsamości religijnej i narodowej - powiedziała Anna Maria Żukowska na posiedzeniu Sejmu. - Będziemy także wnioskować o wykluczenie z prezydium Sejmu pana wicemarszałka Bosaka. Głosowaliśmy przeciwko tej kandydaturze i jesteśmy przeciwko tej kandydaturze, bo pan sobie panie marszałku nie poradził z prowadzeniem obrad, musiał je przejąć pan marszałek Hołownia - kontynuowała.

19:16

Witek o zachowaniu Brauna w Sejmie: Jest to naprawdę oburzające, tutaj były kobiety i dzieci. To się nigdy nie powinno wydarzyć

- Szanowni państwo. Niedawno byliśmy świadkami skandalicznego zachowania posła Brauna. Jako PiS zdecydowanie potępiamy takie zachowania. Odcinamy się od nich. My zawsze głośno mówiliśmy, że wolno nikogo poniżać, nikogo obrażać i staraliśmy się to respektować przez cały czas, kiedy byliśmy przy władzy. Dzisiaj proszę państwa jest wielki dzień, ponieważ jest expose nowego premiera i traktujemy ten dzień bardzo poważnie. Mieliśmy do pana premiera bardzo wiele pytań, ale to co się wydarzyło spowodowało, że nastąpiła przerwa. Dla nas to jest naprawdę oburzające, tutaj były kobiety, tutaj były dzieci. To się nigdy nie powinno wydarzyć – stwierdziła Elżbieta Witek w Sejmie.

- Kiedy rozpoczynał się Sejm tej kadencji, z mównicy sejmowej przez pana posła Brauna zostałam zaatakowana w sposób naprawdę bezprecedensowy. Tymczasem chciałam państwu powiedzieć, że właśnie za takie zachowania, kiedy pan poseł Braun nie szanował innych ludzi. Kiedy w czasie pandemii narażał posłów na utratę zdrowia (...) Pan poseł był upominany przeze mnie, a następnie, ponieważ nie chciał się stosować do regulaminu, był wykluczany z posiedzenia Sejmu – kontynuowała.


20:18

Hołownia o Braunie: To, co się dzisiaj stało, to akt absolutnej hańby, bestialstwa, głupoty i chamstwa

- To, co się dzisiaj stało to akt absolutnej hańby, bestialstwa, głupoty, chamstwa, który nigdy nie powinien mieć miejsca na terenie Sejmu, ani w żadnym innym miejscu Rzeczypospolitej Polskiej. Ten akt antysemickiej, ksenofobicznej, dewiacji, z którym mieliśmy tutaj do czynienia, spotkał się z bardzo jasną i zdecydowaną reakcją - stwierdził Szymon Hołownia w rozmowie z Moniką Olejnik w programie “Kropka nad I” w TVN24.


20:19

Hołownia:

Nie możemy dać się sterroryzować Braunowi, bo takim ludziom dokładnie o to chodzi

- Dzisiaj powtórzę raz jeszcze, nie możemy dać się sterroryzować Braunowi, bo takim ludziom dokładnie o to chodzi. Chodzi o to, żeby nie tylko wyskoczyć z gaśnicą, ale żeby nas podzielić, żeby nas poniżyć, żebyśmy się nienawidzili - stwierdził Szymon Hołownia w programie „Kropka nad I” TVN24.


20:31

Hołownia o Braunie: Zhańbił dzisiaj swój mandat

- Za czasów pani Witek również, czemu pani Witek dawała często wyraz, pan poseł Braun miał różne absurdalne pomysły, nigdy aż taki, aby na uroczystości, która od 17 lat jest w Sejmie zachowywać się w ten sposób. Znajmy jednak miarę, to, że spod Sejmu zniknęły barierki, to, że dziennikarze mogą poruszać się po znacznej części niż ta, którą wydzielały kotary Kuchcińskiego, niczego w tej sytuacji nie zmieniło. Tego ataku dokonał poseł Rzeczypospolitej Polskiej, a nie żaden dziennikarz, nikt z odwiedzających, ani też żadna osoba postronna, która do Sejmu nie mogłaby wejść w poprzedniej kadencji. To był poseł, a więc człowiek, który po Sejmie, może poruszać się w sposób nieskrępowany, zhańbił dzisiaj swój mandat - stwierdził Szymon Hołownia w TVN24.


20:39

Hołownia:

To nie Braun będzie ustalał RP harmonogram powoływania rządów

- My wycofaliśmy się, mówię o Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drodze, Lewicy, z zadawania, pytań zostali wyłącznie posłowie PiS-u. Chcemy dać im możliwość wypowiedzi, żeby później nie było, żadnych wątpliwości przed wypowiedzią pana premiera i głosowaniem, które odbędzie się dzisiaj. Wniosek o odłożenie z powodu tego haniebnego incydentu głosowania, na jutro został przez Sejm odrzucony, tak Sejm zdecydował i słusznie, bo to nie pan Braun będzie ustalał Rzeczpospolitej harmonogram powoływania rządów. To nie pan Braun powinien mieć w tej sprawie decydujący głos. Dobrze, że izba tak właśnie zdecydowała - stwierdził Szymon Hołownia w TVN24.


20:43

Kaczyński:

Najlepsza byłaby dymisja Hołowni

- Sądzę, że to jest wynik tego, że wolno było atakować Kościoły, nieustannie atakowane są uroczystości o charakterze żałobnym. To się miesiąc w miesiąc dzieje. Są zachęty w tym kierunku ze strony obecnej większości parlamentarnej i w ogóle w ciągu tych ostatnich nawet 8, bo to było też przez okres rządów PO i PSL, niszczone są podstawy kulturowe naszego porządku nie tylko już politycznego, ale cywilizacyjnego i niszczone są w sposób zamierzony i to jest skutek - stwierdził Jarosław Kaczyński w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

- Ale powinna ona [uchwała] obejmować także ochronę Kościołów i innych religii i ochronę wszystkich, a nie tylko jednego - mówił dalej.

- Najlepsza byłaby dymisja pana Hołowni, bo to jeden wielki show, a nie żaden Sejm. To po prostu cyrk i to jest robienie widowiska z czegoś, co jest poważne, a cały cel ten działalności, która ma podważyć systemy demokratyczne, bo taki jest cel i naszą cywilizację, właśnie sprowadza się do tego, żeby zrobić z tego show, widowisko, żeby ta społeczeństwa, która tego oczekuje, może nie ta mająca największe możliwości umysłowe, właśnie w ten sposób była mamiona i trzymana w Polsce - dodał prezes PiS.


21:06

Kaczyński:

Jest sprawa wyjątkowo nieudanego wyboru marszałka Sejmu. On jest showmanem, bez przerwy urządza sobie show
- Poseł Braun był nie tylko tolerowany przez obecne władze Sejmu i była też wspierana Konfederacja, ona ma przedstawiciela w prezydium, my nie, ale można powiedzieć, że był używany, przecież ten atak na marszałek Witek był z całą pewnością uzgodniony, to było widać gołym okiem - powiedział Jarosław Kaczyński w wypowiedzi dla TV Republika. - Od kilkunastu lat, od tego przemówienia Tuska o moherowych beretach w Polsce niszczy się podstawy kultury demokratycznej, kultury w ogóle, choćby kultury języka, niszczy się podstawy naszej cywilizacji i takie zachowania są po prostu elementem tego procesu, który w tej chwili trwa, w ramach którego to wszystko się zawala. To jest w interesie pewnych sił, a obecna koalicja te siły, często być może nawet nieświadomie reprezentuje [...]. Poza tym jest sprawa wyjątkowo wręcz nieudanego wyboru marszałka Sejmu. Obecny marszałek jest showmanem, ale Sejm to nie show. On bez przerwy urządza sobie show w sejmie i to też prowadzi do rozprężenia - kontynuował.

21:08

Kaczyński:

Złożymy wniosek o odwołanie marszałka Hołowni, to jest skandal, żeby ktoś taki był marszałkiem Sejmu
- Poprzemy ten wniosek [o odsunięcie Krzysztofa Bosaka z prezydium Sejmu] ale przede wszystkim teraz czy za jakiś czas niedługi złożymy także wniosek, bez względu na jego szansę, o odwołanie marszałka Hołowni, bo to jest po prostu skandal, żeby ktoś taki był marszałkiem Sejmu, żeby cały ten normalny porządek pracy parlamentu był w ten sposób zakłócony - powiedział Jarosław Kaczyński w wypowiedzi dla TV Republika.

21:10

Hołownia:

Nie możemy pozwolić, żebyśmy stali się zakładnikami Brauna
- Nie możemy pozwolić złu zwyciężyć dobra. Nie możemy dopuścić do tego, żeby szaleństwo, absurdy, obrażanie, dewiacje ksenofobii czy antysemityzmu układały porządek obrad Sejmu Rzeczpospolitej, decydowały o tym, kiedy mają być powoływani Prezesi Rady Ministrów. […] Nie możemy sprawić, żeby ludzie tacy, jak poseł Braun sprawili, że my staniemy się gorszymi ludźmi - powiedział Szymon Hołownia w Sejmie. - Zapewniam państwa, że Sejm nadal pozostanie otwarty dla wszystkich ludzi dobrej woli. […] Nadal będzie miejscem, gdzie spotykać będziecie się państwo z mojej strony z szacunkiem, serdecznością i uśmiechem, bo to jest właśnie to, co najbardziej zawstydza i niszczy ludzi takich, jak poseł Braun, który dzisiaj pokazał się z najgorszej możliwej strony. Nie możemy pozwolić, żebyśmy się stali zakładnikami Brauna, zakładnikami innych Braunów świata - kontynuował marszałek Sejmu.

21:22

Tusk:

Otrzymacie państwo na każde pytanie, które było pytaniem, a nie politycznym manifestem, odpowiedź na piśmie

- 7 godzin siedziałem tak, jak niektórzy z pań i panów posłów na tej sali, słuchając pytań czy raczej jednak w przygniatającej większości przypadków pewnych manifestów, wypowiedzi i krytyki - stwierdził Donald Tusk w Sejmie.

- Z tego 7-godzinnego materiału wyłowimy to, co było pytaniem domagającym się precyzyjnej odpowiedzi - dodał.

- Otrzymacie państwo na każde pytanie, które było pytaniem, a nie politycznym manifestem, odpowiedź na piśmie - mówił dalej.


21:32

Tusk:

Próba obarczenia marszałka Hołowni za to, co się stało, to też jest przekroczenie granic
- Ja rozumiem emocje, negatywne sentymenty, normalne w polityce, ale po tych kilku minutach wspólnego, naprawdę szlachetnego oburzenia na to, co zrobił Braun, tak szybko przejść do próby obarczenia za to, co się stało tutaj, marszałka Hołowni - to też jest przekroczenie granic. Naprawdę nie można robić takich rzeczy - powiedział Donald Tusk w Sejmie.

21:56

Sejm zagłosował za rządem Tuska

Sejm przyjął przedstawiony przez premiera Donalda Tuska program działania oraz skład Rady Ministrów wraz z wnioskiem w sprawie wyboru członków Rady Ministrów.

Wniosek poparło 248 posłów, przeciw było 201, nikt nie wstrzymał się od głosu.