Dzisiaj przekroczony został pewien rubikon
- Trzaskowski z radą dla koalicyjnych partii pod progiem wyborczym
news
14.11.2023
07:27
Sejm wznowi obrady o 16:00. W planie jest godzinny blok głosowań, w trakcie którego dojdzie do wyboru sekretarzy Sejmu, składu osobowego komisji regulaminowej czy posłów-członków Krajowej Rady Sądownictwa.
07:50
Scheuring-Wielgus:
Umowa koalicyjna jest całkiem dobra i zgrabna
- Uważam, że ta umowa koalicyjna jest całkiem dobra i zgrabna. Pokazuje pewne kierunki, które będziemy realizować, ale też pokazuje pewien pomysł na rządzenie tej większości demokratycznej. Przesunięcie debaty i pracy merytorycznej do izby parlamentarnej – stwierdziła Joanna Scheuring-Wielgus w RMF24.
07:51
Scheuring-Wielgus:
W kwestii aborcji okoniem stoi PSL i Hołownia
- Tak, cieszę się bardzo, że Marcelina Zawisza wynegocjowała chociażby zapisany wprost artykuł o mowie nienawiści do społeczności LGBT+. Cieszę się, że w umowie koalicyjnej są dwa, z tego co pamiętam, punkty odnośnie do zmian klimatycznych i ochrony środowiska. Cieszę się, że w umowie koalicyjnej jest kwestia mieszkań na wynajem, to też się znalazło – powiedziała Joanna Scheuring-Wielgus w RMF24.
- Jest kwestia in vitro, znieczulenia i opieki okołoporodowej. To są też nasze postulaty lewicowe, też to wpisaliśmy. Natomiast z aborcją jest tak, że rzeczywiście utaj okoniem stoi trochę TD i Hołownia. Ale my wczoraj jako posłanki i posłowie Lewicy złożyliśmy już do laski marszałkowskiej dwa projekty - liberalizujący prawo aborcyjne i dekryminalizujący aborcję – kontynuowała.
07:51
Scheuring-Wielgus:
Będę namawiała naszych koalicjantów, żebyśmy jak najszybciej wybrali przewodniczącego państwowej komisji ds. pedofilii
- Tak, będę chciała namawiać naszych koalicjantów, żebyśmy jak najszybciej wybrali przewodniczącego państwowej komisji ds. pedofilii. Przypomnę, że powinien być to prawnik, albo prawniczka – powiedziała Joanna Scheuring Wielgus w RMF24.
07:52
- To jest ich [partii Razem] decyzja, nie weszli do rządu. Uważam, że popełnili błąd. Ale cały czas są w klubie Lewicy, cały czas są z nami, współpracujemy razem i tu się nic nie zmieniło – stwierdziła Joanna Scheuring-Wielgus w RMF24.
08:10
Mastalerek:
Umowa koalicyjna i wszystko, co wydarzyło się wczoraj w Sejmie, jest dowodem na to, że prezydent miał rację
- Jest zupełnie na odwrót. Właśnie podpisana tzw. umowa pomiędzy KO, Lewicą i Trzecią Drogą, a także wszystko co wydarzyło się wczoraj w Sejmie jest dowodem na to, że prezydent miał rację - stwierdził Marcin Mastalerek w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
- Prezydent po 3 tygodniach podjął decyzję i wówczas nie było umowy koalicyjnej, a ta umowa koalicyjna, która została przedstawiona, to z całym szacunkiem, umowa o której można powiedzieć, że partie piszą, że każdy powinien być piękny, młody i bogaty - mówił dalej szef gabinetu prezydenta.
08:14
Mastalerek:
Tusk jest w życiowej politycznej formie. Rozgrywa sprawy polityczne w sposób bardzo dla niego dobry
- Wczoraj w Sejmie dostaliśmy kolejny dowód na to, że prezydent miał rację, powierzając premierowi Morawieckiemu tekę. Otóż wczoraj Donald Tusk, który przyznał tutaj, w studiu TVN, widziałem go podczas konsultacji mniej więcej w takiej odległości jak pana, Tusk jest w życiowej politycznej formie. Rozgrywa sprawy polityczne zarówno wewnątrz swojego obozu pomiędzy partiami, jak i wczoraj w Sejmie w sposób myślę, że dla niego bardzo dobry - stwierdził Marcin Mastalerek w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
- Otóż wczoraj zrealizował trzy cele. Po pierwsze, pokazał swoim zwolennikom, którzy chcą zemsty na PiS, na obozie ZP, że tę zemstę dostaną, bo nie będzie dobrych, demokratycznych do tej pory zasad i wicemarszałkowie nie będą z największych klubów parlamentarnych. Upokorzono marszałek Witek i Marka Pęka. Najbardziej radykalni zwolennicy dostali to, czego chcieli. Pierwszy cel zrealizował - mówił dalej szef gabinetu prezydenta.
- Po drugie, Donald Tusk odwrócił uwagę od tego, że nie ma dzisiaj ministrów, wiceministrów, nie ma ekipy gotowej do tego, żeby sprawować [funkcje]. Bo ich nie pokazał - dodał.
08:18
Mastalerek:
Tusk zakończył wczoraj marzenia Hołowni o prezydenturze
- Wczoraj Donald Tusk osiągnął wielki sukces. Zakończył marzenia Szymona Hołowni o prezydenturze. Otóż tak rozegrał te sprawy, że rękoma Hołowni doprowadził do tego, że Sejm będzie elementem wielkiej awantury. Hołownia wychodzi i mówi tak: będą nowe standardy w Sejmie, po czym nie jest przegłosowany wicemarszałek na którą partię głosowało 7,5 mln ludzi - stwierdził Marcin Mastalerek w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
08:18
Schetyna:
Nikt PiS-owi nie zabiera miejsca w Sejmie i Senacie. Ono będzie czekać na osoby, które wcześniej uznawały prawa opozycji, a dziś chcą rozmawiać językiem debaty
08:24
Mastalerek:
Tusk będzie chciał wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie do tego, żeby przejmować jak najwięcej władzy. To się może skończyć wcześniejszymi wyborami
- Donald Tusk, będąc w życiowej formie, wie pan, do czego będzie chciał doprowadzić? On nie zaakceptuje sytuacji, jak dziś, że musi się dogadywać z PSL, Trzecią Drogą, Polską 2050, Lewicą, częścią Lewicy, która nie weszła do koalicji, nie weszła do rządu, mówię tu o Razem. On będzie chciał wykorzystać swoje zdolności, swoją wiedzę, swoje doświadczenie do tego, żeby przejmować jak najwięcej władzy. Wie pan, czym to się może skończyć? Wcześniejszymi wyborami parlamentarnymi w Polsce - stwierdził Marcin Mastalerek w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
08:25
Schetyna:
Chcemy, żeby PiS nauczył się demokracji parlamentarnej oraz zrozumiał, że trzeba szanować partnera i tego, który ma inne poglądy
08:26
Mastalerek:
Wczorajszy skandal pokazuje że druga strona tylko mówi że jest demokratami, a jej nie szanuje
- To, co się wczoraj stało, ten skandal, że zarówno w Sejmie, jak i Senacie nie wybrano wicemarszałków, pokazuje że druga strona tylko mówi że jest demokratami, a jej nie szanuje - stwierdził Marcin Mastalerek w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
08:34
Mastalerek:
Nie wierzę, że premier się podda
- Uważam że jeżeli ktoś coś zaczyna, ktoś twierdzi, że stanie przed Sejmem, że będzie zabiegał, że przekona, to niech stanie, dlatego że nie ma żadnego powodu, żeby z tego rezygnować i mówić: poddaję się. Nie wierzę, że premier się podda i mam nadzieję, że to są pana redaktora nieprzychylne projekcje - stwierdził Marcin Mastalerek w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
08:40
Mastalerek:
Nie wyobrażam sobie, żeby prezydent Duda po kadencji był działaczem partyjnym
- To prawicy powinno zależeć na tym, żeby odwoływać się do dziedzictwa prezydenta Dudy po jego prezydenturze. Natomiast Andrzej Duda nigdy nie był działaczem partyjnym i nie wyobrażam sobie… Przed 2015 rokiem był wybieranym chyba dwukrotnie przez tygodnik „Polityka” najlepszym posłem w kadencji. Pracował w Sejmie. Był członkiem PiS, ale nie był działaczem partyjnym. Działaczem partyjnym to byłem ja, miałem funkcję, byłem szefem regionu, w Komitecie Politycznym, większość czasu spędzałem na Nowogrodzkiej, a Andrzej Duda pracując nad ustawami i w TK - stwierdził Marcin Mastalerek w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24.
- Nie wyobrażam sobie, żeby prezydent Duda po kadencji był działaczem partyjnym i żeby przewodził prawicy. Myślę, że jest to po prostu niemożliwe, ale wyobrażam sobie, jestem tego pewien, że prawicy będzie zależało, żeby odwoływać się do jego dziedzictwa i żeby był bardzo ważną figurą - mówił dalej.
08:45
Schetyna:
Pęk obrażał i wyzywał nas od rosyjskich agentów. Tacy ludzie nie nadają się do współpracy
08:48
Czarzasty:
Miejsce dla PiS-u w prezydium Sejmu jest. Niech zgłosi kogoś, kto według nas spełnia standardy demokratyczne
08:53
Czarzasty:
Na pewno będziemy naciskali, żeby się zajmować naszymi sprawami
09:00
Czarzasty:
Za przyzwoleniem prezydenta moim zdaniem zdarzy się bardzo wiele złych rzeczy
09:02
Sawicki:
Ja bym zagłosował za Witek i do tego namawiałem swój klub i Polskę 2050
- Prowadzenie Sejmu wymaga nieraz działań niestandardowych, wprowadzania pewnej dyscypliny i marszałek Witek tych granic nie przekraczała, ale inni politycy tak uważają i stąd decyzja o niewybraniu jej na wicemarszałka, skoro PiS nie udzielił poparcia żadnego z kandydatów dzisiejszej większości. Nawet nie głosowali na kandydata Konfederacji, co było dla mnie zdumieniem. Ja bym za nią zagłosował i do tego namawiałem swój klub i Polskę 2050 - stwierdził Marek Sawicki w programie „Sygnały dnia” PR1.
09:03
Schetyna:
Kuluary powinny zostać otwarte dla dziennikarzy
09:05
09:06
Sawicki:
Morawiecki dostał misję tworzenia rządu, zapewne zajmie to 2 tygodnie, ma czas do 27 listopada
- Premier Morawiecki dostał misję tworzenia rządu, zapewne zajmie to 2 tygodnie, bo tyle mu zajmie formułowanie nowego rządu, więc musimy poczekać. Taka jest procedura, jej się przeskoczyć nie da, ma czas do 27 listopada. Nawet jeśli nie przyjdzie do Sejmu po wotum zaufania, to definitywnie Sejm zgłosi swojego kandydata i pan prezydent jasno oświadczył, że kandydat przez większość parlamentarną uzyska jego akceptację od razu - stwierdził Marek Sawicki w programie „Sygnały dnia” PR1.
09:12
09:12
- Chodzi im o to, aby do wyborów prezydenckich mieć paliwo ideologiczne. Tu nie chodzi o to, aby rozwiązać problem i załagodzić sprawę orzeczenia tak zwanego Trybunału. Natomiast chcę podkreślić, że to co my, jako Trzecia Droga, proponujemy przywrócenie kompromisu aborcyjnego, nawet przywrócenie starej ustawy dopóki żaden Trybunał się tym nie zajmie, to jest domniemanie konstytucyjności - stwierdził Marek Sawicki w programie „Sygnały dnia” PR1.
09:14
Bosak:
Jest tylko potrzeba, żeby PiS dał kandydata, który jest nieumoczony w nieprawidłowości w poprzedniej kadencji Sejmu
- Jest wola ze strony wszystkich klubów przegłosować, uzupełnić prezydium Sejmu o kandydata z PiS-u, jest tylko potrzeba, żeby PiS dał kandydata, który jest nieumoczony w nieprawidłowości w poprzedniej kadencji Sejmu - stwierdził Krzysztof Bosak w rozmowie z Robertem Mazurkiem w programie “Poranna rozmowa” w RMF FM.
09:15
- Tarczyński nie jest warty cytowania, niech on się zajmie sprawami z Parlamentu Europejskiego i oprowadzania swoich gości z Wielkiej Brytanii - stwierdził Krzysztof Bosak w RMF FM.
09:15
Bosak:
Idziemy Platformie na rękę
- Nasza propozycja to była 12-stokrotność pensji minimalnej, Platforma Obywatelska postanowiła nas przelicytować, dając 60 tysięcy, bo według naszej formuły byłoby 51 tysięcy w przyszłym roku i my idziemy Platformie na rękę, wzięliśmy po prostu ich rozwiązanie i dodaliśmy do swojego projektu i już jest złożone - stwierdził Krzysztof Bosak w RMF FM.
- Jeśli mam być szczery, oni wpierw będą badać stan finansów publicznych, co zresztą przebąkiwali, nie ma tego w umowie koalicyjnej, widać, że wyminęli kłopotliwe dla nich tematy. Życzę im to, że jeżeli stan finansów publicznych będzie przyzwoity, to, żeby obietnice realizowali. To jest dobry standard polityki, my chcemy ich zachęcić - dodał.
09:16
09:16
- Magia tej sytuacji polega na tym, że cokolwiek się nie stanie, Konfederacja na tym zyska. Dlatego że jeżeli oni nie poddadzą naszych projektów pod głosowanie, to złamią swoją obietnicę, że nie ma zamrażarki sejmowej, jeśli je poddadzą, to będzie debata, w której my będziemy mogli artykułować nasze podejście. Jeśli one zostaną przegłosowane, to realizujemy swój program, a jeśli nie zostaną przegłosowane, to przynajmniej w drodze debaty rozszerzamy zakres akceptacji społecznej dla naszych rozwiązań i tłumaczymy posłom, bo jednak jedną rzeczy, o których mało kto wie to wiele, że wiele rzeczy nie przechodzi przez sejm, bo posłowie zwyczajnie tego nie rozumieją - stwierdził Krzysztof Bosak w RMF FM.
09:17
Bosak:
Kaczyński i Morawiecki prowadzą już kampanię do samorządu i PE
- Te różne zapowiedzi, deklaracje, które wygłasza Jarosław Kaczyński i Mateusz Morawieckiego one absolutnie są już elementem kampanii do samorządu i Parlamentu Europejskiego - stwierdził Krzysztof Bosak w RMF FM.
09:24
10:23
Müller:
Misją Morawieckiego jest przedstawienie alternatywy dla koalicji. To się należy obywatelom
10:31
Müller:
Sejm może realizować swoje zapowiedzi wyborcze już teraz. Dziś wyślemy ustawę o wakacjach kredytowych
10:37
?? Wracamy nad kreskę - w III kwartale PKB Polski wzrósł o 0,4% r/r, zgodnie z oczekiwaniami. W innych okolicznościach nie byłby to powód do zadowolenia, tutaj to sygnał, że minęliśmy punkt zwrotny cyklu. Najbliższe kwartały upłyną pod znakiem wzrostu poniżej potencjału. pic.twitter.com/izJ8rdEKYO
— Analizy Pekao (@Pekao_Analizy) November 14, 2023
10:41
Müller:
Naturalną grupą osób, które mają w części zbieżne poglądy z PiS, jest Trzecia Droga. Jesteśmy też otwarci na Konfederację
10:47
Hennig-Kloska zapowiada uchwałę ws. sędziów-dublerów w TK:
Spodziewam się dzisiaj
- Tu należy stwierdzić i Sejm na pewno w trybie pilnym zajmie się tą kwestią, że również naruszeniem prawa było nieprzyjęcie przez Andrzeja Dudę ślubowania od 3 legalnie wybranych sędziów TK i powołanie na to miejsce zastępców, którzy nie powinni nigdy w TK zasiąść. To dzisiaj będziemy w tej sprawie między innymi podejmować na poziomie przyszłej koalicji rządowej decyzje. Jest projekt uchwały, który Sejm może w tej sprawie przyjąć w trybie pilnym. Czy to będzie dzisiaj? Decyzja należy do prezydium Sejmu - stwierdziła Paulina Hennig-Kloska w rozmowie z Patrykiem Michalskim w WP.
- Spodziewam się szybkiego głosowania. Będę popierać tego typu rozwiązania, które zapewnią możliwość pracy sędziom legalnie wybranym, o których orzekał nawet TK - mówiła dalej posłanka Trzeciej Drogi.
- Spodziewam się dzisiaj tego typu głosowania, natomiast nie należę do prezydium Sejmu - dodała.
10:57
14:34
TEKST PARTNERSKI
Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego wprowadziło do oferty zupełnie nowy i niedostępny nigdzie indziej produkt oszczędnościowy – IKZE-Obligacje.
Charakteryzuje go bezpieczeństwo inwestycji, gwarancja kapitału, niska opłata za prowadzenie konta i swobodny wybór wysokości i terminów zasilania konta. Zaletą jest też możliwość uzyskania dodatkowego zysku przy składaniu rocznego zeznania PIT. Pierwszy rok prowadzenia konta jest bezpłatny.
IKZE-Obligacje daje klientom między innymi gwarancję kapitału i odsetek - bezpieczeństwo inwestycji gwarantowane jest przez Skarb Państwa. BM PKO BP od niemal 20 lat jest dystrybutorem obligacji Skarbu Państwa. Oszczędzający na IKZE osiąga także korzyści podatkowe. Wpłaty dokonane na IKZE w danym roku kalendarzowym można odliczyć od dochodu i uzyskać dodatkowy zysk wynikający z różnic stawek podatkowych.
W Biurze Maklerskim PKO Banku Polskiego widzimy zainteresowanie klientów rachunkami IKE, których prowadzimy ponad 50 tysięcy sztuk, i inwestowaniem w obligacje skarbowe, co tylko podkreśla ideę długoterminowego oszczędzania na Indywidualnych Kontach Emerytalnych. Osoby inwestujące szczególnie doceniają możliwość dywersyfikacji swojego portfela inwestycyjnego, jaką daje im konto SUPER IKE. Wsłuchujemy się w oczekiwania naszych klientów i idziemy krok dalej uruchamiając nowe rozwiązanie finansowe. IKZE-Obligacje to produkt dostępny wyłącznie w ofercie Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego. Nie ustajemy w naszych działaniach i dążymy do tego, żeby BM PKO BP było pierwszym wyborem dla klientów szukających pewnych, bezpiecznych oraz nowoczesnych rozwiązań finansowych – mówi Grzegorz Zawada, dyrektor Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego.
14:51
Hołownia:
Standardy demokratyczne są w pełni przywrócone. To miejsce i gabinet na przedstawiciela lub przedstawicielkę PiS będzie cierpliwie oczekiwać
- Wczoraj na posiedzeniu, mam nadzieję, że stała się rzecz bardzo dobra. Przywróciliśmy standardy demokratyczne, których ten Sejm od dawna nie oglądał. Każdy przedstawiciel klubu parlamentarnego ma zapewnione miejsce w prezydium Sejmu. To nie był standard w poprzednich latach, a teraz to będzie standard. Oczywiście jak państwo wiecie, jedna z kandydatek pani Elżbieta Witek zgłoszona przez klub PiS nie uzyskała akceptacji Izby na funkcję wicemarszałka. Rozumiemy, że taka była właśnie ocena Izby, do której ma prawo , ocena posłów, którzy z panią marszałek mieli okazję wcześniej współpracować, ale to nie zmienia zasady. Co od zasady, standardy demokratyczne są w pełni przywrócone. To miejsce i gabinet na przedstawiciela lub przedstawicielkę PiS będzie cierpliwie oczekiwać. Ja będę się bardzo cieszył, jeżeli ten skład prezydium zostanie uzupełniony - stwierdził Szymon Hołownia na konferencji prasowej.
14:57
Hołownia:
Dziś m.in. wybierzemy posłów sekretarzy, posłów przedstawicieli w KRS oraz powołamy komisję regulaminową i spraw poselskich
- Dzisiaj kontynuujemy, pewnie nie będzie aż tak ekscytujących momentów jak wczoraj. Ta kontynuacja posiedzenia nie przewiduje, żeby trwała jakoś specjalnie długo. To będą głosowania, wybierzemy posłów sekretarzy, posłów przedstawicieli Sejmu w KRS, będziemy mieli pierwsze czytanie projektu uchwały prezydium Sejmu w sprawie liczebności członków komisji do spraw służb specjalnych i też mam nadzieję, że powołamy komisję regulaminową i spraw poselskich - stwierdził Szymon Hołownia na konferencji prasowej.
15:18
- Tak, wygłoszę orędzie. Myślę, że jeszcze w tym tygodniu. To orędzie mam nadzieję, nie będzie skierowane tylko i wyłącznie do widzów Telewizji Polskiej. Nie zwykle ich szanuję, ale proszę mi pozwolić zwrócić się też do innych Polek i Polaków, którzy wybierali ten Sejm, którego od wczoraj mam zaszczyt być marszałkiem. To jest taki moment, w którym wypada przedstawić się, powiedzieć dlaczego, powiedzieć, o co chodzi, co chcielibyśmy zrobić, jakich zmian można oczekiwać. Chciałbym też porozmawiać z wyborcami, powiedzieć im pewne ważne rzeczy, na które odpowiedź później usłyszę przez media, w czasie spotkań, których pewnie będę miał dużo i dalej iść w tej rozmowie – stwierdził Szymon Hołownia na konferencji prasowej.
15:19
Hołownia:
Mam gorącą nadzieję spotkać się z prezydentem
- Z prezydentem mam gorącą nadzieję spotkać się niebawem jeszcze może nawet w tym tygodniu i porozmawiać o różnych ważnych dla państwa sprawach - stwierdził Szymon Hołownia na konferencji prasowej.
15:20
- Tym zajmiemy się już niebawem, natomiast to jest poważna sprawa, która będzie wymagała koordynacji pomiędzy ugrupowaniami politycznymi, nowym ministrem sprawiedliwości. Trwają już w tej sprawie uzgodnienia, konsultacje, zastanawiamy się jak szybko i sprawnie ten proces przeprowadzić. To nie musi być ta, że to się stanie w 5 minut ani w 2 tygodnie. Tam tak napsuto i tak zaszkodzono, że być może będzie musiało to zająć kilka miesięcy, ale te rozmowy trwają. Mamy przygotowane jakieś konkretne propozycje, rozwiązania legislacyjne – stwierdził Szymon Hołownia na konferencji prasowej.
- Dzisiaj wybieramy tych 4 posłów do KRS-u, senat ma dwóch swoich przedstawicieli. To ważne, dlatego, że w przyszłym tygodniu KRS będzie się zajmował wnioskami o powołanie sędziów Sądu Najwyższego. Chcemy, żeby głos tego nowego Sejmu X kadencji był w tym w tym gremium słyszalny - dodał.
17:34
Budka:
KRS stała się miejscem, w którym mierni, bierni, ale wierni władzy zdobywali kolejne szczeble w sędziowskich karierach
17:35
Budka:
Dzisiaj rozpoczynamy proces sanacji organów państwowych, które zostały skażone przez poprzednią władzę
17:38
Ziobro:
To TK decyduje, czy ustawa jest zgodna z Konstytucją, a nie Budka
17:39
Ziobro:
Mam nadzieję, że nie okażecie się takimi fujarami, jak za czasów Trybunału Stanu
17:42
17:56
Wymiana zdań Czarnek-Hołownia:
Panie marszałku rotacyjny
- Panie marszałku rotacyjny, Wysoki Sejmie nie rotacyjny - stwierdził Przemysław Czarnek w Sejmie.
- W tym momencie panie ministrze narusza pan powagę tej izby i jej organów. Ma pan trzy minuty na wystąpienie - odpowiedział Szymon Hołownia.
- To wyście nazwali tę funkcję marszałkiem rotacyjnym, to nie my, dlaczego pan ma o to pretensje? Niech ma pan pretensje do swoich. Panie marszałku, jest taka dobra zasada- nie mierz kogoś swoją miarą. To pan teraz nadużywa regulaminu, a mówi o nadużyciach prawa, zanim ja jeszcze wystąpiłem. Na litość boską, nie mierz kogoś swoją miarą - powiedział Przemysław Czarnek.
- Panie ministrze, korzysta pan ze swojego czasu - odpowiedział Szymon Hołownia.
- Panie marszałku, teraz ja mówię, takie są standardy w izbie demokratycznej. Otóż, mamy do czynienia z daleko posuniętą już nie tylko bezczelnością, ale wręcz chamstwem politycznym. Z tej mównicy przed momentem występował przedstawiciel Lewicy, która uzyskała w tych wyborach 1,8 mln głosów, występował po ministrze Zbigniewie Ziobrze, który startował z komitetu wyborczego, który uzyskał 7,6 mln głosów. Jeśli pan dobrze liczy panie Śmiszek, ale pan dobrze nie liczy, to jest prawie 6 mln wyborców więcej, oddało głos na listy wyborczej, z której startował minister Ziobro. A pan z tej mównicy wyrzuca ministra Ziobro z polityki przed momentem? To pan z tego państwa wyrzucił ponad 6 mln ludzi. Oni się dla was nie liczą, oni są dla was nikim, a nie takie są standardy demokratyczne. Demokracja polega na tym, że ludzie mają głos, a nie „Śmiszki”, które nie potrafią liczyć - powiedział Przemysław Czarnek.
- Panie pośle, przyznam szczerze, że to są jakieś standardy, które nie do końca pojmuję. Okazuję panu szacunek, pana stanowisku, pozwalam zabrać głos zgodnie z regulaminem, natomiast spotyka mnie za to coś, co można nazwać afrontem. Jeżeli to są pana standardy parlamentaryzmu, to muszę powiedzieć, że głęboko nad tym ubolewam - odpowiedział Szymon Hołownia.
18:20
Schreiber:
Możecie nas pozbawić wszelkich miejsc i stanowisk, ale będziemy korzystali z regulaminu Sejmu do tego, by przeciwstawiać się waszej agresji
- Ja wiem, że miłe wam są standardy, które wprowadziliście za czasów swoich rządów. Sędziowie na telefon, tak pamiętamy te standardy. Miłe wam jest to, że lider waszego ugrupowania na wiecach politycznych unieważnia referendum. Miłe wam jest to, że posłowie z tej mównicy unieważniają ustawy i konstytucje. To są nowe standardy, ale chcę zapewnić o jednym, że my się z tym nie pogodzimy. Możecie nas pozbawić wszelkich miejsc i wszelkich stanowisk, ale będziemy korzystali z regulaminu sejmu do tego, by przeciwstawiać się waszej agresji, waszemu łamaniu zasad, procedur, łamaniu ustaw i konstytucji i będziemy w tym zdecydowani - stwierdził Łukasz Schreiber w Sejmie.
Ostatnie 8 lat, to z lewej strony sali, zwłaszcza PO, to były groźby i nie tylko w stosunku do posłów
- Z tej mównicy przed chwilą w tej dyskusji nie padały tylko słowa o przedstawieniu kandydatów, tylko prowadzono debatę, ale tak naprawdę ulegano standardom demokratycznym. W bezprawny sposób oskarżano ministrów i prawą część tej sali o rzeczy niewiarygodne i skandaliczne. To ostatnie 8 lat, ja wiem, że marszałka nie było wtedy tutaj z nami, te ostatnie 8 lat, to z lewej strony sali, zwłaszcza Platformy Obywatelskiej, to były groźby i to groźby nie tylko w stosunku do posłów, groźby w stosunku do mediów, groźby w stosunku do sędziów. Gdy wyroki były dla was niekorzystne, tak wyglądała dla was demokracja, tak wyglądało poszanowanie prawa - stwierdził Łukasz Schreiber w Sejmie.
To było okazanie pogardy w stosunku do 7,6 mln wyborców
- Mówię to jako minister do spraw parlamentarnych, wielokrotnie widziałem, z jaką pogardą, z jakim chamstwem także zwracano się w stosunku do pani marszałek i to, co wczoraj pokazaliście, bo mogliście zacząć inaczej. Zaczęliście od tego, że największy klub parlamentarny zostaje pozbawiony miejsca w prezydium sejmu. To jest okazanie, abyście dobrze wiedzieli pogardy, nie pogardy w stosunku nawet do pani marszałek, nie pogardy w stosunku do Prawa i Sprawiedliwości. To było okazanie pogardy w stosunku do 7 600 000 wyborców - stwierdził Łukasz Schreiber w Sejmie.
18:21
18:22
18:24
Sejm nie wybrał do KRS żadnego z kandydatów PiS. Zostali i zostały wybrani tylko przedstawiciele nowej koalicji: Kamila Gasiuk-Pihowicz (246), Tomasz Zimoch (246), Anna Maria Żukowska (245) i Robert Kropiwnicki (243).
Na kandydatów PiS zagłosował tylko klub PiS.
18:37
Grupiński:
Ziobro jest główną osobą, która obok Kaczyńskiego rozmontowywała system sprawiedliwości i musi odpowiedzieć karnie i przed TS
18:40
Grupiński:
Każdy wyrok, w którym brał udział nieprawnie powołany sędzia TK, jest od początku nieważny
18:42
Hołownia:
Zachęcam do tego, żeby pogarda, nienawiść i okrzyki ,,puknij się w głowę” nigdy więcej nie zagościły na tej sali
- Mam jeszcze jedną uwagę i prośbę do państwa, komentarz też po tym co się wydarzyło na tej sali. Mikrofony na sali sejmowej zbierają tylko tych, którzy przemawiają. Chciałbym, żeby Polki i Polacy, którzy śledzą obrady Sejmu wiedzieli, że dzisiaj na tej sali w mojej ocenie, ale myślę też, wielu z nas przekroczone zostały standardy demokratycznej debaty. Chcę państwa zapewnić, że jako marszałek Sejmu nigdy nie będę okazywał państwu niczego innego niż szacunku i poważania, który państwo otrzymali od obywateli. Natomiast gorąco zachęcam państwa do tego, żeby pogarda, nienawiść, agresja i okrzyki ,,puknij się w głowę”, które dzisiaj słyszeliśmy na tej sali, nigdy więcej na niej nie zagościły, bo są policzkiem wymierzonym tym, którzy poszli do wyborów 15 października tego roku – powiedział Szymon Hołownia w Sejmie.
- Zarządzam przerwę w posiedzeniu do dnia 21 listopada, czyli do wtorku, do godziny 12 – dodał.
18:45
18:49
Grupiński:
Powoływanie się przez prezydenta na Konstytucję brzmi naprawdę żałośnie
20:09
Tusk:
Część, większość, a może wszystkie decyzje PiS z ostatnich dni będą unieważnione
20:23
Mastalerek:
Hołownia został twarzą zemsty
- KO zapowiadała tę zemstę w kampanii wyborczej i przegrała tę kampanię i z PiS-em. Dostali taki sam wynik jak wcześniej Trzaskowski w wyborach prezydenckich, natomiast to Trzecia Droga miała być zupełnie czymś innym i w taki sposób namawiała ludzi, wyborców, że oni nie będą jak PO. Dziś widzieliśmy jak wygląda Trzecia Droga w Sejmie i Donald Tusk tak rozegrał tę sprawę, że wręcz Szymon Hołownia, który marzył o prezydenturze, został twarzą tej zemsty, tej wendetty i tych awantur, które będą w Sejmie - stwierdził Marcin Mastalerek w „Gościu Wiadomości” TVP Info.
20:24
Pęk:
Poleciały głowy dwóch wicemarszałków Sejmu i Senatu, przedstawicieli największego klubu parlamentarnego w opozycji
20:26
Pęk:
Wyciąganie mi pojedynczych tweetów, w których ja coś powiedziałem o prorosyjskiej większości w Senacie, to kpina
20:26
Tomczyk:
To kolejny i ostatni skok na stanowiska i kasę
- Problem tylko polega na tym, że przecież pan Schreiber doskonale wie, że nie ma tej większości. Chodzi o to, że to jest kolejny skok na stanowiska, chodzi o kolejne instytucje państwa, na przykład dzisiaj pan Patkowski został prezesem Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego. Były rzecznik Ministerstwa Zdrowia, fucha w NBP. Przecież tam dzieją się dziesiątki tego typu wydarzeń, to ostatni skok na kasę - stwierdził Cezary Tomczyk w rozmowie z Moniką Olejnik w programie „Kropka nad I” TVN24.
20:27
Schreiber:
Misja utworzenia rządu to jest szansa dania alternatywy posłom dla lewicowej propozycji, którą Tusk proponuje ze swoim obozem
- Misja utworzenia rządu to jest szansa dania alternatywy posłom dla tej lewicowej propozycji, którą Donald Tusk proponuje ze swoim obozem. Nie, nie dostałem żadnej propozycji. Widzi pani, chodzi o to, żeby dać realną szansę wszystkim posłom i klubom, także posłom PSL, Konfederacji, by nie mogli powiedzieć na przykład po dwóch latach kompromitacji gabinetu Tuska, że nie mieli żadnego wyjścia, że PiS nie mogło skapitulować - stwierdził Łukasz Schreiber w programie „Kropka nad I” TVN24.
20:28
Pęk:
Nie wystawimy innego kandydata na wicemarszałka ani w Sejmie, ani w Senacie
20:29
Pęk:
Nie sądzę, żeby ta kadencja trwała pełne 4 lata
20:31
20:33
20:35
- Mam dla pana szokującą wiadomość, my będziemy też głosować przeciwko wotum zaufania dla pana Morawieckiego. Może jest pan zszokowany tą informację, ale chciałabym to przekazać - stwierdził Cezary Tomczyk w programie „Kropka nad I” TVN24.
20:44
Tomczyk:
Poziom buty i arogancji ludzi, którzy przed chwilą przegrali wybory był dzisiaj pokazany w Sejmie
- Poziom buty i arogancji tych ludzi, którzy przed chwilą przegrali wybory był dzisiaj pokazany w Sejmie. To, co pan pokazuje dzisiaj w programie, to, o czym mówił pan dzisiaj na mównicy, o czym mówi pan Czarnek. Jeżeli wy się zastanawialiście dlaczego przegraliście wybory, to właśnie dlatego. Ludzie mają dość tej buty i arogancji - stwierdził Cezary Tomczyk w programie „Kropka nad I” TVN24.
20:55
Budka:
Hołownia poradził sobie bardzo dobrze, nie dał się wyprowadzić z równowagi
- Bardzo dobrze [Szymon Hołownia się spisał. Nie dał wyprowadzić się z równowagi i pokazał na czym polega ta funkcja. To jest naprawdę kpina, jeżeli chociażby pan poseł Terlecki nagle dopina się o to by posłowie PiS-u mogli mówić dłużej. Przypomnę, że to pan Terlecki zawsze dawał pół minuty czasu na zadanie pytania. To pani Witek wyłączyła całkowicie możliwość zadawania pytań w trzecim czytaniu. To oni zrobili farsę z Sejmu, a dzisiaj próbowali nadużyć regulaminu – stwierdził Borys Budka w programie "Fakty po faktach” w TVN24.
20:56
Budka:
Kaczyński sprawia wrażenie naprawdę zagubionego. On po ośmiu latach musi zrozumieć, że Sejm bez trybu się skończył
- Jarosław Kaczyński sprawia wrażenie naprawdę zagubionego. On po ośmiu latach musi zrozumieć, że Sejm bez trybu się skończył. Jarosław Kaczyński wielokrotnie naruszał regulamin Sejmu pokazując, że dla niego żadnego reguły nie mają znaczenia – powiedział Borys Budka w TVN24.
20:56
Budka:
Skład w obrębie KRS-u jest niezgodny z polską konstytucją. Musimy to zmienić tak, jak unieważnić wybór trzech sędziów dublerów w TK
- Tak oczywiście [koalicja ma dogadane jak naprawić KRS]. Ten skład w obrębie sędziowskim jest niezgodny z polską konstytucją. Oczywiście wymiar sprawiedliwości należy naprawiać w odpowiedniej kolejności. W pierwszej kolejności trzeba stwierdzić nieważność wyboru tych trzech sędziów TK. Bo przypomnę, że to jest wykonanie orzeczenia legalnego Trybunału z 2015 – stwierdził Borys Budka w TVN24.
20:57
- Szanujemy wybór Polaków, szanujemy zasady demokracji (...) Myśmy powiedzieli - Konfederacja ma prawo wskazać swojego kandydata. Wstrzymaliśmy się od głosu dlatego, że nie możemy oceniać poglądów pana Bosaka. Jesteśmy bardzo odlegli od tych poglądów. Nie zgadzamy się z tymi poglądami, natomiast nie można zarzucić temu kandydatowi, że gdziekolwiek łamał prawo – powiedział Borys Budka w TVN24.
21:07
- Trzeba do końca zabiegać, bo dużo się jeszcze może podczas tego miesiąca wydarzyć, ale może się też kilkanaście, kilkadziesiąt miesięcy wydarzyć, dlatego premier Morawiecki musi do końca zabiegać, bo tam konflikt pomiędzy tymi formacjami jest nieunikniony. Każda ma inny interes, to dlatego nie zrobili jednej listy, ponieważ ich spaja tylko jedna - po prostu chcieli odsunąć PiS - stwierdził Marcin Mastalerek w „Gościu Wiadomości” TVP Info.
21:11
Mastalerek:
Awantury są potrzebne po to, żeby można było spokojnie nie realizować swojego programu
- Za chwilę będą kolejne takie sytuacje i prawdopodobnie będziemy mieli do czynienia z następującą grą. Będzie tzw. dobry wujek, Donald Tusk, który będzie siedział, a tutaj w Sejmie bedą się działy awantury. A po co są te awantury, po co im są te awantury? Dlatego żeby można było spokojnie nie realizować swojego programu. Żeby ukrywać to, że nie ma się jeszcze ministrów, wiceministrów. Po to ta awantura w Sejmie - stwierdził Marcin Mastalerek w „Gościu Wiadomości” TVP Info.
Dzisiaj przekroczony został pewien rubikon
- Trzaskowski z radą dla koalicyjnych partii pod progiem wyborczym
news
Odtworzenie urzędu cenzorskiego
- Bosak o rządowym projekcie wdrażającym DSA
Gorący temat
news
Gorący temat
Czy rząd naprawdę biernie patrzy na likwidację miejsc pracy?
- Morawiecki
Gorący temat
Sprytna próba przyspieszenia rotacji
- Żukowska chce by Czarzasty prowadził głosowania, a Hołownia wyszedł przed Sejm
Gorący temat
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.