Relacja Live

17.10.2023

08:03

Nowacka:

Więcej ludzi zmobilizowało się, by pożegnać PiS, niż w 1989 r., by pognać komunę. Politycy PiS powinni sobie przemyśleć, kim stali się dla Polski
- Są wyniki frekwencyjne większe, niż 1989 [roku]. Więcej ludzi dzisiaj zmobilizowało się, żeby pożegnać PiS, odegnać PiS od władzy, niż w 1989, by pognać komunę. Moim zdaniem to też powinni sobie politycy PiS-u przemyśleć, kim się stali dla Polski - powiedziała Barbara Nowacka w rozmowie z Konradem Piaseckim w TVN24.

08:05

Suski:

Zawsze jestem optymistą, chociaż tymczasowo zło zwyciężyło w Polsce

- Ja zawsze jestem optymistą, chociaż tymczasowo zło zwyciężyło w Polsce – stwierdził Marek Suski w programie "Jedziemy” w TVP Info.

- No jest tylko jedno [ugrupowanie z którym PiS może wejść w koalicję]. A co do innych ugrupowań. Jak słyszeliśmy po zwycięstwie skandowali, że nas kochają z tym, że taką miłością patologiczną. To będzie to bardzo trudne – kontynuował.

- Jeszcze oczywiście przed nami czas. Być może zdarzy się jakieś otrzeźwienie wśród niektórych na opozycji. Natomiast rzeczywiście będziemy najprawdopodobniej naprawdę demokratyczną opozycją – dodał.


08:06

Suski:

Jest obyczaj, że partia, która wygrywa wybory, otrzymuje misję tworzenia rządu

- To już jest decyzja pana prezydenta. Jest taki obyczaj, że partia, która wygrywa wybory otrzymuje misję tworzenia rządu, jeśli się to nie powiedzie to wtedy pan prezydent daje tę misję komuś innemu. No ale jak na razie poczekajmy zobaczymy, co będzie. Przed nami jeszcze ta kadencja – stwierdził Marek Suski w TVP Info.


08:07

Suski sugeruje termin posiedzenia Sejmu:

Żeby rząd patriotyczny mógł przeprowadzić obchody 11 listopada

- Myślę, że to będzie ten mniej więcej ostatni termin. Mamy 11 listopada, myślę, że prezydent nie zwoła wcześniej parlamentu, żeby jeszcze ten rząd, który jest rządem patriotycznym, kochającym Polskę mógł przeprowadzić obchody naszego święta niepodległości, a później zobaczymy – powiedział Marek Suski w TVP Info.


08:19

Nowacka:

Wszyscy po naszej wiedzą, jakim wielkim zobowiązaniem zostaliśmy obłożeni przez naszych wyborców, że my się musimy dogadać
- Nie wygraliśmy dlatego, że jesteśmy super fajni. Wygraliśmy dlatego, że ludzie od nas oczekują dużej skuteczności. Dzisiaj pomimo pewno sympatii, antypatii nasz wyborca będzie oczekiwał tego, żeby szybko powstała propozycja rządu. Oczywiście wiadomo, że jesteśmy uwarunkowani tym, co PiS będzie mówił, chciał, jak będzie działał - powiedziała Barbara Nowacka w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24. - Jest jedna dobra rzecz: wszyscy po tej demokratycznej stronie opozycyjnej wiedzą, jakim wielkim zostaliśmy też zobowiązaniem obłożeni przez naszych wyborców, że my się musimy dogadać. Co akurat zamyka sprawę wielu ego również panów polityków, bo po prostu musimy się dogadać, musimy dowieźć rządzenie, rozliczenie i naprawę RP - mówiła dalej.

08:28

Nowacka:

Proces dochodzenia do władzy będzie dosyć długi i mozolny. Raczej bym podejrzewała PiS o działania sabotażowe wewnątrz ministerstw
- Myślę, że ten proces dochodzenia do tego, że będziemy my tworzyć rząd, będzie oczywiście dosyć długi i mozolny, natomiast raczej bym podejrzewała PiS o takie działania sabotażowe wewnątrz ministerstw, bo oni też przecież widzą, jakie dostali poparcie i widzą, jaka to jest jednak wielka różnica - powiedziała Barbara Nowacka w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24. - Myślę, że będą próbowali udawać, ale z kim oni to mają robić [koalicję]? Z grupą z Konfederacji, która też nie jest tak liczna, jak zakładali? Nie odważą się, moim zdaniem, jednak na spektakl wyciągania, zastraszania, przekupywania. Musieliby przekupić około 30 osób w tej chwili. […] Myślę, że raczej zajmą się paleniem akt, niszczeniem dokumentów i takim szykowaniem, że jakoś tam to będzie, przetrwają, nikt ich nie rozliczy tak szybko, bo wszystko poukrywają i wrócą do władzy szybko, bo Duda będzie nas blokował. Otóż nie, rozliczymy was - kontynuowała.

08:32

Kierwiński odpowiada Sawickiemu: Kandydat na premiera jest jeden

- Myślę, że kandydat na premiera jest jeden. Wyborcy się wypowiedzieli, mamy o tyle proste zadanie odpowiadania na te pytania, że pamiętam u pana redaktora w studiu, w naszej rozmowie, pytał pan, kto będzie kandydatem na premiera, odpowiedziałem - poczekajmy, dajmy się wyborcom wypowiedzieć. To ten z liderów partii opozycyjnych, który zgromadzi największy kapitał, powinien być kandydatem na premiera i chyba nikt dzisiaj nie dyskutuje, że bez tej energii, determinacji Donalda Tuska zmiana w Polsce byłaby możliwa - stwierdził Marcin Kierwiński w rozmowie z Grzegorzem Kępką w "Graffiti" Polsat News.


08:36

Kierwiński o negocjacjach koalicyjnych: Szybko się zaczną

- Nie, czekamy na formalne wyniki wyborów. Szybko się zaczną [negocjacje koalicyjne] - stwierdził Marcin Kierwiński w Polsat News.


08:41

Kosiniak-Kamysz o ew. żądaniu przez TD stanowiska premiera: Bylibyśmy nieodpowiedzialni
- Bylibyśmy nieodpowiedzialni [domagając się stanowiska premiera, by podjąć rozmowy z KO i Lewicą], bo Polacy zagłosowali za zmianą, albo Trzecia Droga, albo trzecia kadencja PiS-u, wybrali Trzecią Drogę i chcą normalności, współpracy, dialogu, a nie stawiania kogoś pod ścianą [...] rozdzielmy marzenia z chęcią jak najszybszego podjęcia współpracy - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w programie "Gość Radia ZET".

08:44

Nowacka:

Oczekujemy, żeby prezydent sobie przypomniał, że jest prezydentem RP, a nie panem z kabaretu, siedzącym pod drzwiami u Kaczyńskiego
- Oczekujemy, żeby prezydent sobie przypomniał, że jest prezydentem Rzeczpospolitej, a nie tym panem z kabaretu, siedzącym pod drzwiami u pana Kaczyńskiego. Oczekujemy, żeby PiS z niego wreszcie wyszedł - powiedziała Barbara Nowacka w „Rozmowie Piaseckiego” TVN24. - Uczciwość polityczna wymaga też powiedzenia, że pan prezydent Duda ma na sumieniu rzeczy trudne do zapomnienia i wybaczenia […]. Musimy pamiętać, że każda krzywda, która została uczyniona również powadze Rzeczpospolitej, powinna być rozliczona. Natomiast na dzisiaj będziemy musieli prowadzić jakiś rodzaj dialogu z Andrzejem Dudą. Po prostu dzisiaj od niego zależy, w jaki sposób PiS będzie oddawał władzę, w dużej mierze od jego postawy. Co nie zmienia faktu, że zachowywał się w sposób uwłaczający prawu - mówiła dalej.

08:45

Kierwiński:

Zmienimy władzę w telewizji publicznej. Mamy trzy scenariusze

- Zmienimy władzę w telewizji publicznej. Mamy trzy scenariusze w tym zakresie. Wybierzemy ten scenariusz, który jest najbardziej optymalny i ze względu na jakość działania telewizji i szybkość zmian. Ale tak, potwierdzam to, że partyjny radiowęzeł zostanie zamknięty. W Polsce zostanie przywrócona telewizja publiczna dla obywateli - stwierdził Marcin Kierwiński w Polsat News.


08:46

Kosiniak-Kamysz:

W umowie zawarliśmy, że tworzymy dwa kluby, ale ten wynik skłania do refleksji, czy nie lepiej stworzyć jeden klub
- W umowie koalicyjnej zawarliśmy, że tworzymy dwa kluby, ale ten wynik skłania też na pewno do refleksji, czy nie lepiej stworzyć jeden klub. Podział w tym klubie będzie pół na pół, tak, jak na listach [...]. Uważam, że na pewno jakaś formuła federacji klubu, z zachowaniem swej podmiotowości, bo jednak jesteśmy dwoma różnymi formacjami mającymi też różnice między sobą [...] nie poróżniliśmy się w trudnych momentach nawet tej kampanii, nie poróżnimy się teraz - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w Radiu ZET.

08:50

Kosiniak-Kamysz o ew. rozmowach z PiS-em o wspólnym rządzeniu: Nie ma szans
- Nie ma szans [na rozmowy z PiS-em o wspólnym rządzeniu], ponieważ wyborcy podejmują decyzję. My jesteśmy demokratami z krwi i kości, uszanować trzeba i podziękować za tę decyzję wyborcom. Oni wskazali to jednoznacznie, tu nie ma niedomówień - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w Radiu ZET.

08:54

Kosiniak-Kamysz:

Żadne sprawy światopoglądowe nigdy nie mogą być elementem umowy koalicyjnej

- Żadne sprawy światopoglądowe [w tym kwestia dopuszczalności aborcji] nigdy nie mogą być elementem umowy koalicyjnej i tutaj na jakiekolwiek wpisywanie w umowy koalicyjne spraw światopoglądowych się nie zgodzę. [...] My mamy wolność sumienia i ja nie będę nigdy w tych sprawach dyscypliny wprowadzał - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w Radiu ZET.


09:00

Kosiniak-Kamysz:

800+ już zostało przyjęte, więc nie będziemy Wisły kijem zawracać
- 800+ już zostało przyjęte, więc nie będziemy Wisły kijem zawracać - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w Radiu ZET. - My proponowaliśmy [800+] dla pracujących, ale jeżeli ta decyzja została podjęta, znaczy dzisiaj się wycofywać z decyzji przyjętej, że było 800+, osoby, myślę, że już też, które sobie to zaplanowały, które mają już to w swoim budżecie rodzinnym, to by było nie w porządku wobec nich, ale ta poprawka "dla pracujących" myślę, że to jest ciekawe na przyszłość - kontynuował.

09:11

PKW podaje wyniki po podliczeniu głosów ze 100% komisji

PiS - 35,38%

KO - 30,70%

Trzecia Droga - 14,40%

Lewica - 8,61%

Konfederacja - 7,16%


09:22

Paprocka o terminie pierwszego posiedzenia parlamentu nowej kadencji: Nie ma jeszcze decyzji, ostateczna data to 14 listopada

- Nie ma jeszcze decyzji, ostateczna data to 14 listopada. To oprócz decyzji politycznej także szereg postanowień formalnych do wydania. Jak tylko będzie decyzja, Kancelaria Prezydenta będzie o tym niezwłocznie informować - stwierdziła Małgorzata Paprocka w „Salonie Politycznym Trójki”.


09:23

Paprocka:

Przed nami etap pierwszych posiedzeń Sejmu i Senatu i politycznie bardzo ciekawy czas formowania rządu z istotną konstytucyjną rolą prezydenta

- To imponujący wynik. Bardzo cieszy, że Polacy chcieli wziąć udział w głosowaniu. Naród się wypowiedział. Przed nami etap pierwszych posiedzeń Sejmu i Senatu i politycznie bardzo ciekawy czas formowania rządu z istotną konstytucyjną rolą prezydenta - stwierdziła Małgorzata Paprocka w „Salonie Politycznym Trójki”.


09:31

Paprocka:

Prezydent chce zabezpieczenia interesów ojczyzny, uszanowania woli wyborców i tego, by kolejny rząd sprawnie przejął obowiązki

- Prezydent przede wszystkim chce zabezpieczenia interesów ojczyzny, uszanowania woli wyborców i tego, by kolejny rząd sprawnie przejął obowiązki poprzedniego. To jest bardzo istotna sprawa, bo czasy nie są łatwe - stwierdziła Małgorzata Paprocka w „Salonie Politycznym Trójki”.


09:34

Bosak o Korwinie-Mikke: To czerwona kartka. Czas wyciągnąć z tego wnioski

- To jest czerwona kartka. Jest coś tym symbolicznego, że po negatywnych wypowiedziach o kobietach, kobieta przeskakuje go, jeżeli chodzi o wynik wyborczy. Myślę, że czas wyciągnąć z tego wnioski - stwierdził Krzysztof Bosak w rozmowie z Robertem Mazurkiem w programie “Poranna rozmowa” RMF FM.


09:35

Bosak:

Gdyby Korwin-Mikke był kryty, mielibyśmy lepszy wynik

- Gdyby Janusz Korwin-Mikke był kryty, mielibyśmy lepszy wynik, jednak jego komentarze były szeroko obecne i myślę, że nam zaszkodziły na finiszu kampanii. Odstraszyły wielu wyborców zupełnie niepotrzebnie - stwierdził Krzysztof Bosak w RMF FM.


09:35

Bosak:

Jeżeli projekt ustawy zmieniającej media publiczne będzie gwarantował pluralizm, to go poprzemy

- My zapowiedzieliśmy, że nie wejdziemy w koalicję ani z PiS-em, ani z Platformą i tego się trzymamy. Jeżeli chodzi o głosowanie w Sejmie nad konkretnymi projektami, będziemy głosować zgodnie z interesem publicznym, z interesem Polaków. Interesem Polaków jest to, żeby media publiczne stały się publicznymi. Jeżeli będziemy mieć projekt ustawy, który to gwarantuje, to go poprzemy, jeżeli będziemy mieli projekt o przejęciu partyjnym mediów przez inną partię, to pewnie nie poprzemy - stwierdził Krzysztof Bosak w RMF FM


10:17

Sawicki:

Mamy trzech partnerów i trzy najważniejsze funkcje w państwie do obsadzenia. Naprawdę jest miejsce dla wszystkich
- Jeśli dzisiaj PKW ogłosi wyniki, to liderzy powinni usiąść ze sobą i porozmawiać, bo to jest rzecz taka, że mamy trzech partnerów […] i są trzy jakby najważniejsze funkcje w państwie w tej chwili do obsadzenia przez większość parlamentarną, czyli Senat, Sejm i rząd. I tutaj naprawdę jest miejsce dla wszystkich. Więc niech ci liderzy siądą ze sobą, uzgodnią kto ewentualnie jakie funkcje bierze i jakie są proporcje w tych prezydiach poszczególnych organów - powiedział Marek Sawicki w rozmowie z Jackiem Prusinowskim w „Sednie sprawy” Radia Plus.

10:31

Sawicki o stanowisku premiera: Wszystko jest nadal otwarte. Ja nie słyszałem ze strony PO jakiegoś jednoznacznego warunku
- Ja bym tutaj w tej chwili nie przesądzał, czy to [premierem] będzie Donald Tusk, czy Donald Tusk kogoś innego zaproponuje, czy to będzie Kosiniak-Kamysz, czy Hołownia, czy być może Czarzasty. Wszystko jest nadal otwarte. W mojej ocenie tak, ja nie słyszałem ze strony PO jakiegoś jednoznacznego warunku - powiedział Marek Sawicki w „Sednie sprawy” Radia Plus.

10:38

Sawicki:

Jeśli dzisiaj liderzy podejmą wspólne ustalenia, to czym prędzej do prezydenta powinna zostać skierowana misja. Najlepszym ambasadorem byłby Kosiniak-Kamysz
- Jest naprawdę czym się dzielić i to nie kwestia prezydiów i podziału funkcji jest najważniejsza, a to, jak szybko ewentualnie rozpocznie prace nowa większość parlamentarna i to wszystko zależy od pana prezydenta. Ja uważam, że jeśli dzisiaj liderzy podejmą jakieś wspólne ustalenia, to czym prędzej powinna być z ich strony misja skierowana do pana prezydenta - powiedział Marek Sawicki w „Sednie sprawy” Radia Plus. - Tu uważam, że najlepszym ambasadorem z racji na bliskość i znajomość jest Kosiniak-Kamysz, który także pochodzi z Krakowa i wiem, że z prezydentem Andrzejem Dudą zawsze miał dobre relacje i była jakaś wzajemna życzliwość i nić porozumienia - mówił dalej. - Te ustalenia powinien czym prędzej przekazać, czy umówić spotkanie liderów z prezydentem i powinni uzgodnić z prezydentem tryb przejmowania władzy w Polsce, tak żeby to nie trwało półtora miesiąca czy dwa miesiące, tylko żeby to załatwić w półtora tygodnia - przekonywał.

11:11

Grupa ORLEN i Centralne Wojskowe Centrum Rekrutacji będą wspólnie działać na rzecz bezpieczeństwa państwa

TEKST PARTNERSKI

ORLEN oraz Centralne Wojskowe Centrum Rekrutacji (CWCR) rozpoczynają współpracę w obszarze działań planistyczno-obronnych, szkoleniowych i rozwoju kadr. Podpisane porozumienie wpłynie na wzmocnienie bezpieczeństwa kraju.

Celem porozumienia jest m.in. wsparcie zdolności obronnych Rzeczypospolitej Polskiej, utrzymanie współpracy w sprawach związanych z obronnością państwa, a także prowadzenie działań szkoleniowych i wzajemne wsparcie logistyczne i promocyjne.

– ORLEN jest spółką o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa paliwowego, energetycznego i gospodarczego Polski. Współpraca naszych instytucji będzie się koncentrować na ochronie obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, logistyce i rozwoju kadr. Współpraca i wymiana doświadczeń między biznesem a sektorem obronnym jest bardzo ważna w obecnej sytuacji geopolitycznej – podkreśliła Patrycja Klarecka, członek zarządu ORLEN ds. Transformacji Cyfrowej.

CWCR to instytucja koordynująca i nadzorująca działalność w zakresie rekrutacji oraz spraw operacyjno-obronnych. Zgodnie z Ustawą o obronie Ojczyzny z kwietnia 2022 r., CWCR jest odpowiedzialne m.in. za planowanie i administrowanie zasobami rezerw osobowych w każdym stanie gotowości obronnej państwa, oraz rezerw rzeczowych – związanych ze świadczeniami na rzecz obrony.

– Chcielibyśmy przy wsparciu i udziale Grupy Orlen promować służbę wojskową w jak najszerszym zakresie. Bez wątpienia głównym źródłem współpracy będzie dla nas realizacja zadań operacyjno-obronnych i żywię głęboką nadzieję, że podpisane dzisiaj porozumienie wyjdzie temu naprzeciw i umożliwi nam bezkolizyjną realizację zadań w tym obszarze – powiedział generał brygady Mirosław Bryś, szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji.

Podpisane porozumienie formalizuje dotychczasową współpracę obu stron, realizowaną w oparciu o przepisy prawa, zawarte umowy, czy wydane decyzje administracyjne obejmujące m.in. militaryzację; ochronę obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa i inne zadania realizowane na rzecz Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych.


12:40

Tomczyk:

Każdy jest gotowy do pracy, mamy szuflady pełne ustaw

- Na razie czekamy na komunikat PKW, bo musimy wreszcie poznać wyniki wyborów, ale myślę, że wkrótce [rozmowy koalicyjne]. Każdy jest gotowy do pracy, mamy szuflady pełne ustaw i chcemy zmian w Polsce. Zresztą podobnie jak 11 milion Polaków, którzy oddali głos na opozycję - stwierdził Cezary Tomczyk w RMF FM.


12:42

Tomczyk:

Tusk naturalnym kandydatem na premiera

- Donald Tusk jest naturalnym kandydatem na premiera, ponieważ jest szefem największego ugrupowania, które wygrało wybory w tej części opozycyjnej. Myślimy też o pierwszych rzeczach, które dla nas są najistotniejsze w ciągu tych najbliższych 100 dni - stwierdził Cezary Tomczyk w RMF FM.


12:45

Grupa ORLEN z nowymi mocami w Wielkopolsce

TEKST PARTNERSKI

Energa Wytwarzanie, należąca do Grupy ORLEN, podpisała z firmą Lewandpol Holding przedwstępną umowę nabycia spółki celowej, realizującej projekt budowy nowych hybrydowych źródeł odnawialnych „Kleczew Solar & Wind”. Inwestycja powstaje w gminie Kleczew w województwie wielkopolskim, a jej łączna moc wyniesie do 334 MW.

– Skutecznie wdrażamy naszą strategię, której filarem są odnawialne źródła energii. W efekcie już przeprowadzonych inwestycji Grupa ORLEN jest obecnie trzecim największym producentem energii z OZE w Polsce. W ciągu najbliższych siedmiu lat na realizację zielonych projektów przeznaczymy 120 mld zł, uzyskując dzięki temu 9 GW mocy zainstalowanych w OZE. „Kleczew Solar & Wind” to projekt, który wzbogaci nasze portfolio o kolejne moce wytwórcze i znacząco przybliży nas do celu. Inwestycja będzie służyć całej Polsce, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne kraju. W szczególności da impuls do dalszego rozwoju gminy Kleczew, na czym skorzystają jej mieszkańcy – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.
Projekt „Kleczew Solar & Wind”, realizowany przez Lewandpol Holding przy kompleksowym wsparciu Ergy Asset Management, podzielony jest na trzy etapy, z których pierwszy obejmuje budowę instalacji fotowoltaicznej o mocy 193,1 MW oraz farmy wiatrowej o mocy do 19,2 MW. W ramach kolejnych dwóch etapów moc zainstalowana farmy fotowoltaicznej ma wzrosnąć docelowo o maksymalnie ok. 122 MW. Dzięki temu cała instalacja hybrydowa może osiągnąć ok. 334 MW mocy zainstalowanej. Według wstępnych szacunków, byłaby w stanie w ciągu roku wyprodukować energię niezbędną do zasilenia ok. 200 tys. gospodarstw domowych. Co więcej, projekt przewiduje też możliwość przyszłej rozbudowy o kolejne turbiny wiatrowe oraz magazyn energii.

Projekt realizowany w gminie Kleczew będzie funkcjonować w formule cable-pooling. To rozwiązanie pozwala na optymalne wykorzystanie warunków przyłączeniowych poprzez podłączenie kilku aktywów do jednego przyłącza. Cable-pooling sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku sprzężenia farm wiatrowych i fotowoltaicznych, które bardzo rzadko pracują z pełną mocą w tym samym czasie.

Obecnie w ramach pierwszego etapu dobiega końca budowa farmy fotowoltaicznej. Jej testowe zasilanie miało miejsce w czerwcu br., a rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej planowane jest z początkiem 2024 roku. Według aktualnego harmonogramu, cały projekt budowy hybrydowej instalacji w gminie Kleczew powinien zakończyć się w 2025 roku.

Podpisanie umowy przyrzeczonej między spółkami i faktyczne zakończenie transakcji zakupu spółki celowej możliwe będzie po ziszczeniu zawartych w umowie przedwstępnej warunków zawieszających. Aktualnie zakłada się, że do sfinalizowania transakcji może dojść najpóźniej w pierwszym kwartale 2025 roku.


13:52

Pomaska:

To całe zło, które się zadziało w ciągu ostatnich 8 lat, zostanie przez nas rozliczone
- Rzeczywiście stało się. Lud nie jest ciemny, lud nie da się oszukać. Ludzie w niedzielę 15 października z szeroko otwartymi oczami poszli zagłosować. Poszli i sprawili, że dobro wygrało, że prawda zwyciężyła nad kłamstwem, że przyzwoitość pokonała to całe zło, które działo się przez ostatnie 8 lat. Oczywiście wiele rzeczy zaczęło dziać się już samo. Wystarczy włączyć chociaż wczorajsze wiadomości, żeby widzieć, że co prawda nie mamy polskiego BBC, ale troszeczkę się już tam zmieniło, ale chcemy państwu powiedzieć, że to, że się gdzieś tam troszeczkę zmieniło, nie oznacza, że my zapomnimy, nie oznacza, że my nie rozliczymy. To całe zło, które się zadziało w ciągu ostatnich 8 lat, zostanie przez nas rozliczone - stwierdziła Agnieszka Pomaska podczas konferencji prasowej. - To, co rządzący zrobili przeróżnym grupom społecznym, nauczycielom, lekarzom, polskiej edukacji, kobietom na polskich ulicach, to wszystko będzie przedmiotem głębokiego rozliczenia, pokazania i naprawiania. Po to wygraliśmy wybory, żeby to całe zło obrócić w dobro, żeby sprawić, żeby po prostu to się więcej nie powtórzyło. Mamy dzisiaj takie głębokie przekonanie, że po prostu Polska dzisiaj jest w zupełnie innym miejscu, że powróciła na ten właściwy europejski kurs, że dzisiaj możemy być po prostu z siebie wszyscy dumni, bo wiemy, że idziemy w najlepszym kierunku, że Polki i Polacy po prostu wybrali bezpieczną przyszłość Polski, bezpieczną przyszłość Polski jako kraju, ale też taką indywidualną. To poczucie bezpieczeństwa jest dla nas wszystkich niezwykle ważne - dodała.

13:54

Nowacka:

Oni mieli miliony, my mieliśmy tylko ludzi dobrej woli
- Ten gigantyczny sukces strony demokratycznej, demokratycznej opozycji to sukces tych milionów ludzi, którzy zaangażowali się w kampanię. Oni mieli miliony, a pokazywałyśmy to z Agnieszką Pomaską wielokrotnie, jak nadużywali władzy, pieniędzy publicznych, nadużywali mediów, tak zwanych publicznych, po to, by sobie robić kampanię. My mieliśmy tylko ludzi dobrej woli. Okazało się, że ludzi dobrej woli naprawdę było więcej - stwierdziła Barbara Nowacka podczas konferencji prasowej. - To nasze zwycięstwo, zwycięstwo paktu senackiego, Koalicji Obywatelskiej i innych list demokratycznych daję nadzieję na naprawę sytuacji w Polsce, bo ta naprawa doskonale wiemy, że jest konieczna. Myśmy szli do wyborów, obiecując, że zwyciężymy, zwyciężyliśmy dzięki wam wszystkim, że rozliczymy, rozliczymy, ale potem dwa wielkie zadania, odbudujemy i zakończmy wojnę polsko-polską, bo my już nie chcemy żyć w tym sporze i konflikcie. Tym sporze, który powoduje, że partia Kaczyńskiego chce władzy, więc nas skłóca i doprowadza do podziałów i nienawiści, to trzeba skończyć - dodała.

13:56

Nowacka apeluje do Dudy: Najwyższy czas zadziałać raz jak demokrata, oddać demokracji zasłużony, zdobyty przez demokrację rząd
- Apeluje do prezydenta Dudy. Prezydencie, najwyższy czas, żeby przestał pan być człowiekiem, który czeka pod drzwiami Kaczyńskiego. Ma pan obowiązek desygnować osobę, która będzie budowała rząd. Tą osobą powinien być Donald Tusk, ponieważ jest szefem zwycięskiego bloku opozycyjnego, najważniejszym i doskonale wiemy, że pozostali, Trzecia Droga i Lewica, mają swój udział, ale ten wielki sukces jest sukcesem Koalicji Obywatelskiej, Donalda Tuska i wiemy, że w tym opozycja jest w stanie się porozumieć. Prezydencie, najwyższy czas zadziałać raz jak demokrata, oddać demokracji zasłużony, zdobyty przez demokrację rząd - stwierdziła Barbara Nowacka podczas konferencji prasowej.

14:18

Tusk apeluje do prezydenta:

Wygrane demokratyczne partie są gotowe przejąć odpowiedzialność za rządy w każdej chwili
- Chciałem serdecznie podziękować [...] przede wszystkim tym, którzy głosowali z taką determinacją, z takim optymizmem, z taką wiarą w zwycięstwo i zmianę. Tym, którzy stali czasami w kolejkach nawet do 3 w nocy. Tym, którzy zrobili ten fantastyczny rekord, rekordową frekwencję, proszę państwa, odbieram dziesiątki telefonów, maili z gratulacjami dla was, z całego świata, bo cały świat rzeczywiście oniemiał, kiedy zobaczył te 73%, 85% frekwencji w Warszawie [...]. Chciałem podziękować wszystkim członkom komisji, mężom zaufania - powiedział Donald Tusk w oświadczeniu. - Zwracam się z gorącym apelem do pana prezydenta: ludzie czekają na pierwsze decyzje, które będą konsekwencją tych wyborów, także prosiłbym bardzo pana prezydenta o energiczne i szybkie decyzje. Wygrane demokratyczne partie są w stałym kontakcie i są gotowe przejąć odpowiedzialność za rządy w kraju w każdej chwili, ale jak wiadomo, to prezydent konstytucyjnie odpowiada za ten proces przekazania władzy. Panie prezydencie, ludzie czekają, choćby nauczyciele, na te 30% podwyżki, czy sfera budżetowa. Szybkie decyzje oznaczają także takie poczucie ulgi i satysfakcji dla tych, którzy na tę zmianę czekali - kontynuował.

15:52

NASK wesprze podmioty z sektora energetyki w zakresie cyberbezpieczeństwa

NASK podpisał list intencyjny z Instytutem Energetyki dla zapewnienia kompleksowego wsparcia podmiotów z sektora energetyki w zakresie cyberbezpieczeństwa.



17:47

Gawkowski:

Nie planujemy zmiany lidera
- Nie, my nie planujemy zmiany lidera. Mamy zaplanowany kalendarz tego, co się będzie działo. Najpierw wybory samorządowe, później wybory do Europarlamentu, a następnie kampania sprawozdawczo-wyborcza w partii. Na tym etapie mówimy wprost: musimy zawiązać koalicję, a to, jak ją będziemy zawiązywali, jak ona będzie wyglądała, zależy też od tego, kto ją będzie negocjował. Ja mam zaufanie do liderów, i do Magdy Biejat i do Zandberga i do Czarzastego i do Biedronia i wiem jedno: jeżeli jakaś partia rozlicza się przed tym, jak chce osiągnąć sukces w koalicji rządowej, to zawsze traci. Nie ma na to miejsca - powiedział Krzysztof Gawkowski w Radiu ZET.

17:49

Gawkowski:

Mam sygnały, że pierwsze posiedzenie Sejmu będzie zwołane po 11 listopada
- Wszystko wskazuje na to, że będziemy mieli pierwszy Sejm dopiero w połowie listopada, będzie PiS pewnie tę sprawę przeciągał jeszcze o 4-6 tygodni [...] mam sygnały, że pierwsze posiedzenie Sejmu będzie zwołane po 11 listopada, najprawdopodobniejsze daty, które padają, to jest 13-14 listopada, a więc mam takie przekonanie, że PiS wykorzysta każdy dzień na palenie i ukrywanie dokumentów - powiedział Krzysztof Gawkowski w rozmowie z Beatą Lubecką w programie "Gość Radia ZET". - Oni mogą chcieć, żeby przeciągać cały ten Sejm i to wszystko, żeby nie uchwalić budżetu, żeby prezydent rozwiązał parlament [...] też trzeba uczciwie powiedzieć, że nie wiem, co tam u kogo w głowie siedzi. Według mnie wszystko się skończy w grudniu - kontynuował.

17:55

Gawkowski:

Dogadamy się, mamy ustawy, które wspólnie z PSL, PL2050 i PO podpisaliśmy
- Dogadamy się. My już mamy zespoły parlamentarne i programowe od kilku miesięcy. Mamy ustawy, które wspólnie, i PSL i Hołownia i Lewica i Platforma, podpisaliśmy, dotyczące wymiaru sprawiedliwości, dotyczące gospodarki, dotyczące tych praw, które leżą m.in. w kwestii przywrócenia KPO, czyli pieniędzy z Unii Europejskiej - powiedział Krzysztof Gawkowski w Radiu ZET.

18:01

Gawkowski:

W ostatnich dniach ludzie mówili "Lewica jest fajna, ale pomożemy Hołowni, żeby oni weszli"
- Myślę, że mobilizacja nie była na nas, tylko na Hołownię. [...] Ostatni tydzień w kampanii czułem inne flow, niż czułem przez całą kampanię. To znaczy, ludzie mówili "będziemy głosowali na Lewicę" i w ostatnich dniach, przy ludziach, na ulicach, gdzie stałem ze swoim zespołem, mówili wprost "lubimy pana, pan jest fajny, Lewica jest fajna, ale my pomożemy Hołowni, żeby oni weszli". Było takie przekonanie "dołóżmy cegiełkę do tego, żeby cała opozycja się załapała". I myślę, że to jest jeden z elementów, który nas kosztował jakąś część poparcia, to znaczy to, że ludzie po prostu uważali, ze Hołowni trzeba pomóc, żeby miał duży wynik - powiedział Krzysztof Gawkowski w Radiu ZET.

18:32

Wawrykiewicz publikuje zdjęcie z Tuskiem:

Poprosił nas o rozmowę

- Odbudowa państwa prawa jest kluczowa dla przywrócenia demokracji, naszej pozycji w UE i odblokowania KPO. Dlatego tuż po ogłoszeniu oficjalnych wyników wyborów lider zwycięskiej opozycji Donald Tusk poprosił nas o rozmowę - napisał na Twitterze Michał Wawrykiewicz.


18:40

PKW podaje oficjalny podział mandatów

PiS - 194

KO - 157

Trzecia Droga - 65

Nowa Lewica - 26

Konfederacja - 18


19:43

Grabiec:

Rozmowy trwają

- Tak, rozmowy trwają. Zresztą liderzy naszych formacji demokratycznej opozycji rozmawiali także przed wyborami w pewnym momencie bardzo intensywnie. Potem ze względu na kampanię bardziej byli zaangażowani w kampanię swoich partii. Ale myślę, że bardzo dobrym wstępem do tych rozmów była końcówka kampanii, w której funkcjonowała taka synergia pomiędzy partiami opozycyjnymi - stwierdził Jan Grabiec w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.


20:03

Grabiec zapowiada posiedzenie zarządu PO

- Mogę zdradzić, że posiedzenie zarządu [PO] jeszcze w tym tygodniu, w czwartek. Zarząd Krajowy zawsze przed ważnymi decyzjami, premier Donald Tusk zwołuje zarząd krajowy. Tak będzie też w tym tygodniu - stwierdził Jan Grabiec w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.


20:07

Kamiński:

Prezydent Duda albo posłucha Kaczyńskiego, albo suwerena. Trzeciego wyjścia nie ma
- Ma dwie drogi [prezydent Andrzej Duda]. Albo posłucha Jarosława Kaczyńskiego, albo posłucha suwerena. Po prostu trzeciego wyjścia nie ma. Suweren w tych wyborach się wypowiedział. Przepisy polskiej konstytucji, które dają prezydentowi prawo, i tego prawa nikt nie kwestionuje, są przepisami, które jednak trzeba czytać ze zdrowym rozsądkiem - powiedział Michał Kamiński w rozmowie z Anitą Werner w „Faktach po Faktach” TVN24. - Jak pan prezydent ma wątpliwości, to poczeka - bo i tak musi - na pierwsze posiedzenie Sejmu. Na pierwszym posiedzeniu Sejmu Sejm wybierze nowego marszałka. I będzie wiadomo, kto ma większość. I wtedy prezydent będzie miał już naprawdę tylko jedną drogę - uszanować wolę tej większości, albo bawić się w prezydenta. Bo to będzie zabawa w prezydenta, jak on nam będzie usiłował przez dwa tygodnie jeszcze pokazać, że co? Że PiS ma szansę stworzenia rządu? Nie ma - kontynuował.

20:18

Grabiec:

Zależy nam, żeby do TVP wrócili niezależni dziennikarze

- Możliwych rozwiązań jest wiele. Nam zależy na tym, żeby jak najszybciej telewizja publiczna stała się telewizją publiczną, żeby wrócili tam niezależni dziennikarze, żeby był pluralizm opinii i powiem szczerze, każdą zgodną z prawem metodę warto rozważyć, żeby do tego stanu doprowadzić - stwierdził Jan Grabiec w „Gościu Wydarzeń” Polsat News.


20:18

Czarzasty:

Prezydent powinien upoważnić osobę z opozycji do tworzenia rządu

- Prezydent powinien po prostu upoważnić osobę z opozycji do tworzenia rządu. Czy to zrobi? Moim zdaniem nie, zaznaczam, że to moje zdanie. Myślę, że zrobi ostatni gest w stosunku do PiS-u, wyznaczy Morawieckiego czy kogoś innego z PiS-u na premiera. Ta osoba nie stworzy rządu, bo ten rząd nie uzyska akceptacji Sejmu i myślę, że wtedy prezydent powie im „dałem wam szansę, nie zrobiliście tego” - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w rozmowie z Moniką Olejnik w programie „Kropka nad I” TVN24.


20:20

Czarzasty:

Jestem przekonany, że to jest czas na czyszczenie szuflad

- Jestem przekonany, naprawdę, że to jest czas na czyszczenie szuflad, że to jest czas na niszczenie śladów różnych świństw, bo jestem przekonany co do tych świństw. Myślę, że jest bardzo dużo ludzi w tej chwili, bo to już wiem po sobie, dostaję bardzo dużo telefonów , którzy bardzo chętnie będą informowali o tym, co gdzie zostało schowane, co gdzie leży - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w programie „Kropka nad I” TVN24.


20:23

Czarzasty:

Ci ludzie, którzy głosowali na PiS muszą zobaczyć, że z drugiej strony są rozsądni ludzie, którzy nie chcą się na nich mścić

- Myślę, że to będzie czas odpowiedzialnego rozliczenia, bo myślę bardzo mocno też o elektoracie PiS. Ci ludzie, którzy głosowali na PiS, absolutnie muszą zobaczyć, że z drugiej strony są rozsądni ludzie, którzy nie chcą się na nich mścić, którzy ich uznają, jak wszystkich innych obywateli - stwierdził Włodzimierz Czarzasty w programie „Kropka nad I” TVN24.


20:38

1000 zł od Pekao w promocji Konta Świat Premium
TEKST PARTNERSKI Pekao S.A. startuje z kampanią promocyjną, która zachęca zamożnych klientów do otwarcia Konta Świat Premium. Nowi posiadacze rachunku otrzymają przywileje, pozwalające na wyższą jakość usług, które nie muszą wiązać się z większymi kosztami. Kampania internetowa jest skierowana do osób, które oczekują od banku więcej niż standardowych usług. Opowiada ona o przywilejach dla klientów, którzy założą rachunek premium, czyli wejdą do Świata Premium Banku Pekao. W ramach promocji, która jest motywem przewodnim tej kampanii, nowy posiadacz konta może otrzymać kartę podarunkową do sklepu EURO RTV AGD o wartości 1 000 zł. Nagroda została przygotowana dla klientów, którzy w każdym z trzech kolejnych miesięcy po otwarciu konta będą aktywnie korzystać ze złotej karty VISA wykonując transakcje bezgotówkowe na kwotę min. 1 000 zł miesięcznie, a także założą oraz utrzymają przez okres min. 3 miesięcy dowolne lokaty z dostępnej oferty banku, na łączną kwotę min. 100 000 zł. – Konto Świat Premium to rozwiązanie stworzone dla osób, które oczekują najwyższej jakości i komfortu w zarządzaniu swoimi finansami. W ramach tego produktu klienci otrzymują dostęp do opieki Doradcy Osobistego Premium, który zaproponuje indywidualnie dopasowane rozwiązania dotyczące codziennego bankowania, oferty oszczędnościowej, inwestycyjnej, czy kredytowej. Elastyczność obsługi posiadaczy takiego konta jest wspierana m.in. przez usługę HaloPekao, czyli możliwość składania zleceń przez telefon bezpośrednio u Doradcy oraz nowoczesną aplikację PeoPay pozwalającą zarządzać mobilnie finansami w każdej sytuacji – mówi Remigiusz Hołdysdyrektor Departamentu Bankowości Codziennej i Produktów Oszczędnościowych, Bank Pekao S.A.  Oferta jest elastyczna i dostoswana do indywidualnych potrzeb klienta. Posiadacz rachunku może korzystać z obsługi Doradcy Osobistego Premium, który pomoże w podjęciu decyzji finansowej oraz wesprze w obszarze rozwiązań oszczędnościowych i inwestycyjnych. Właściciel konta może również złożyć dyspozycję- zarówno w oddziale lub przez telefon, za pośrednictwem usługi HaloPekao, czy samodzielnie w aplikacji PeoPay. Klient Świata Premium otrzyma darmową złotą kartę Visa, za pomocą której może wypłacać gotówkę z bankomatów w kraju i za granicą bez opłat oraz płacić poza granicami państwa bez przewalutowania. Właściciel konta może również korzystać bez opłaty z rachunku inwestycyjnego w Biurze Maklerskim Pekao. Poza wymienionymi korzyściami posiadacz rachunku otrzyma dostęp do szerokiej oferty produktów oszczędnościowo-inwestycyjnych, wśród których można wymienić: Konto Oszczędnościowe Premium z promocyjnym oprocentowaniem 7 proc. w skali roku do 200 000 zł przez 5 miesięcy od otwarcia konta (promocja trwa do 2 listopada 2023 r.), Lokatę Lokuj z Żubrem na 7 proc. w skali roku na 3 miesiące w kwocie od 1 000 do 50 000 zł (promocja trwa do 30 listopada 2023 r. dla klientów bez aktualnego kwestionariusza MIFID), lokaty w walutach USD i EUR na 3 proc. zakładane na 12 miesięcy od kwoty od 5.000 USD lub EUR, inne produkty oszczędnościowe i inwestycyjne dla Klientów Premium: fundusze Pekao TFI o zróżnicowanym potencjale zysku i profilu ryzyka, produkty łączące inwestycje z lokatą terminową, inwestycje z jednoczesnym ubezpieczeniem, obligacje skarbowe, program Akumulacji Kapitału PRO, programy emerytalne IKZE i IKE, cykliczne emisje produktów inwestycyjnych z ochroną kapitału oraz rachunek maklerski z dostępem do akcji polskich i zagranicznych. Konto Świat Premium jest darmowe przez pierwsze trzy miesiące. Klient, którego łączne oszczędności w depozytach oraz produktach inwestycyjnych wyniosą min. 200 tys. zł ma możliwość korzystania z niego za darmo, także po zakończeniu okresu promocyjnego. Opłata za korzystanie z konta nie jest pobierana także wtedy, gdy klient zakupi produkty inwestycyjne lub skorzysta  z pożyczki ekspresowej o wartości minimum 50 000 zł i będzie utrzymywać średnie miesięczne saldo w wysokości 50 000 zł. Jeśli warunki nie zostaną spełnione, miesięczna opłata za Konto Świat Premium wynosi 50 zł.   Więcej informacji na stronie: Wyjątkowe korzyści z Bankiem Pekao S.A.

20:45

Kamiński:

Jeśli prezydent nie jest w stanie uszanować wyniku wyborów, to większość, która reprezentuje suwerena, musi się wobec Dudy zachowywać adekwatnie
- Ja o tym nie słyszałem [że posiedzenie Sejmu nowej kadencji odbędzie się po 11 listopada]. [Gdyby tak miało być] to by znaczyło, że prezydent się bawi w prezydenta Rzeczypospolitej i zaczyna grać z nami w takie oto gierki, że on nam opóźni pierwsze posiedzenie Sejmu. […] Chyba po to, żeby jego kumple mieli więcej czasu na czyszczenie szuflad - powiedział Michał Kamiński w „Faktach po Faktach” TVN24. - Ja w swoim własnym imieniu naprawdę bo… Coś się w Polsce skończyło i trzeba z nimi zacząć rozmawiać językiem, jaki oni rozumieją. I trzeba panu prezydentowi Dudzie powiedzieć: jest jedna ustawa, której on wetować nie może i ta ustawa się nazywa budżet państwa. Jak on się będzie bawił w prezydenta Rzeczpospolitej, to my mu po prostu będziemy te zabawki zabierać. Bo Rzeczpospolita jest za poważnym krajem, by ktoś się bawił w urząd prezydenta. A jeżeli pan prezydent nie jest w stanie uszanować wyniku wyborów i woli suwerena, to większość, która tego suwerena reprezentuje musi się wobec pana Dudy zachowywać adekwatnie. Ty nam będziesz tak się zachowywał, że nie będziesz szanował woli wyborców, my będziemy zachowywali się adekwatnie - tak powinien brzmieć message do pana prezydenta - mówił dalej. - Nie grożę, tylko odpowiadam, że nie ma najmniejszego powodu, dla którego prezydent Rzeczpospolitej miałby dzisiaj stać między wolą narodu a jej wypełnieniem - kontynuował.

20:53

Kamiński:

Dlaczego ja się muszę licytować na patriotyzm z kimś pokroju Suskiego? To się skończyło
- Dlaczego ja się muszę licytować z kimś pokroju Suskiego na patriotyzm? Na Boga świętego. Właśnie to się skończyło. Nie będą Suscy nam wyznaczać standardów patriotyzmu, to się skończyło. Nie będą nam Suscy i ta cała ekipa udawać, że są jakąś elitą, bo żadną elitą nie są i nie będą w Polsce narzucać żadnych standardów, bo co mogli, to popsuli - powiedział Michał Kamiński w „Faktach po Faktach” TVN24.

21:03

Kamiński:

Słyszałem w kuluarach, że koledzy Morawieckiego ostrzą na niego noże, chyba dużo bardziej niż przeciwnicy z opozycji
- Na pewno nadszedł koniec Mateusza Morawieckiego jako szefa rządu. I mam wrażenie, takie niejasne, bo to dzisiaj słyszałem przede wszystkim w sejmowych kuluarach, że mówiąc krótko - ostrzą noże koledzy Mateusza Morawieckiego na niego, chyba dużo bardziej niż jego przeciwnicy z opozycji. Bo zdaje się, że w PiS należy znaleźć winnego. […] Już do nich dotarło, że będą się musieli z władzą pożegnać. No i przecież nie powiedzą, że to ich wina, już na pewno nie powiedzą, że to wina pana prezesa. Więc będzie trzeba znaleźć winnych i to będzie strasznie ciekawa zabawa - powiedział Michał Kamiński w „Faktach po Faktach” TVN24.

21:38

Petru:

Udało mi się na pewno przyczynić do tego, że pokazałem braki w tym programie Konfederacji, przez co dostała słaby tak wynik

- Konfederacja dostała bardzo słaby wynik. Kluczem jest właśnie skuteczność, to okazała się wyjątkowo nieskuteczną formacją. A udało mi się na pewno przyczynić do tego, że obnażyłem pustkę w tym programie i nieskromną cegiełkę dołożyłem do tego, że naprawdę dzięki temu, co udało nam się pokazać, jeżeli chodzi o Konfederację, nie są w stanie dzisiaj tworzyć rządu z PiS-em. Bo ewidentnie widać, że gdyby Konfederacja miała dwa razy więcej posłów, to istniałoby ryzyko tworzenia koalicji brunatno-czarnej – stwierdził Ryszard Petru w programie "Kropka nad i” w TVN24.


21:39

Petru:

Mam obawę, że może dochodzić w tym momencie do wielkiego skoku na kasę, ze strony PiS-u. Oni nie byli przygotowani na utratę władzy

- Na razie jest lojalny [Andrzej Duda] wobec PiS-u. Chce, żeby PiS dłużej rządził, nawet te tygodnie. Mam obawę, że może dochodzić w tym momencie do wielkiego skoku na kasę. Bo oni wygląda na to, że nie byli przygotowani na utratę władzy. Są zaszokowani, zaskoczeni. Mówimy o dziesiątkach ludzi, o setkach ludzi, o tysiącach ludzi, którzy stracą prace, stanowiska, synekury – powiedział Ryszard Petru w TVN24.


21:39

Petru o KPO: Jesteśmy bardzo szybko w stanie to odblokować

- Jesteśmy bardzo szybko w stanie to odblokować. Akurat to jest jedna z tych prostych rzeczy, dużo większe są wyzwania w gospodarce i akurat, jeżeli chodzi o gospodarkę, i tym chcę się zajmować w najbliższych 4 latach, to nie można zrobić wszystkiego szybko – stwierdził Ryszard Petru w TVN24.