Relacja Live

24.07.2017

07:26

Polityczny plan poniedziałku: spotkania PAD z I prezes SN i przewodniczącym KRS, kolejne protesty
Polityczny plan poniedziałku: spotkania PAD z I prezes SN i przewodniczącym KRS, kolejne protesty O 11:00 dojdzie do spotkania prezydenta Andrzeja Dudy z I prezes SN Małgorzatą Gersdorf. - Spotkanie jest z inicjatywy pani prezes i dotyczy wątpliwości wokół ustawy o Sądzie Najwyższym - powiedział Michał Laskowski w rozmowie z “Gazetą Wyborczą”. Godzinę później, o 12:00 prezydent Andrzej Duda spotka się z przewodniczącym Krajowej Rady Sądownictwa Dariuszem Zawistowskim. - Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, relację przedstawimy na konferencji w Radzie o godz. 14 - powiedział “Wyborczej” sędzia Waldemar Żurek z KRS. O 10:30 w Krakowie przed Collegium Novum UJ odbędzie się konferencja prasowa prezesa PSL Władysława Kosiniak-Kamysza. Temat: Ogromna szansa prezydenta Dudy. O 13:30 na rynku we Wrocławiu "pod pręgierzem" odbędzie się briefing przewodniczącego Nowoczesnej Ryszarda Petru. Z kolei o 18:00 przed Pałacem Prezydenckim ma odbyć się demonstracja "bez partyjnych liderów przy mikrofonie". Protesty będą odbywać się także w wielu innych miastach w Polsce.

08:04

Waszczykowski:

Są protesty, które są widowiskowe, ale nie tak olbrzymie, jak pokazują niektóre telewizje
Waszczykowski: Są protesty, które są widowiskowe, ale nie tak olbrzymie, jak pokazują niektóre telewizje - Nie ma rewolucji. Są oczywiście protesty, które są widowiskowe, ale nie tak olbrzymie, jak pokazują niektóre telewizje. To łatwo sfotografować i pokazywać te rzekomo olbrzymie tłumy. Nie chcę w to wchodzić, to ocena medialna - mówił Witold Waszczykowski w "Gościu poranka” TVP Info.

08:06

O 10:00 oświadczenie PAD

Prezydent Andrzej Duda dziś o 10:00 w Pałacu Prezydenckim wygłosi oświadczenie - dowiaduje się 300POLITYKA.


08:19

Waszczykowski: Mamy do czynienia z próbami obalenia władz. Kwestia sądów to pretekst
Waszczykowski: Mamy do czynienia z próbami obalenia władz. Kwestia sądów to pretekst - Mamy do czynienia z próbami - kolejną po grudniu - obalenia władz. Kwestia sądów, reform takich czy innych, czy to będzie reforma szkolnictwa, 500+ czy służby cywilnej, czy media to preteksty, ponieważ głównie chodzi o to, iż opozycja, część sił europejskich nie zaakceptowało wyniku wyborów, zarówno prezydenckich jak i parlamentarnych w Polsce i nie akceptuje tego rządu, kierunku rozwoju i reform w Polsce. Na tym polega problem. Za tym stoją potężne siły, pieniądze, wpływy - mówił Witold Waszczykowski w "Gościu poranka” TVP Info.

08:31

Waszczykowski apeluje do władz PiS o zmianę przewodniczącego komisji spraw zagranicznych
Waszczykowski apeluje do władz PiS o zmianę przewodniczącego komisji spraw zagranicznych - To lider, który rzekomo bardzo cierpli na niedemokratyczność tego kraju. Przypomnę, że Grzegorz Schetyna jest przewodniczącym bardzo prestiżowej komisji spraw zagranicznych w Sejmie. Z tego tytułu czerpie istotne apanaże. To znaczny dodatek funkcyjny do diety poselskiej, luksusowy gabinet, limuzyna, to fundusze na podróże zagraniczne, sekretarka, asystenci - mówił Witold Waszczykowski w "Gościu poranka” TVP Info. - Apeluję do moich władz mojego ugrupowania aby zmienić tę sytuację, aby nie było takiego komfortu, iż lider opozycji ma taki komfort działania - dodał szef MSZ.

09:12

Schetyna:

Jeżeli ktoś będzie prowadził politykę wykluczania i wskazywania tego, kto może przemawiać, to już przegraliśmy
Schetyna: Jeżeli ktoś będzie prowadził politykę wykluczania i wskazywania tego, kto może przemawiać, to już przegraliśmy - My nie możemy nikogo wykluczyć. Wygramy to wielkie starcie o polską demokrację i Konstytucję, podmiotowość jeżeli będziemy potrafili być razem. Porównuję tę sytuację, bo byłem w Warszawie, Wrocławiu, mniejszych miastach i widziałem to. Porównuję te sytuację i mobilizację do tego, co widziałem jeszcze jako młody chłopak w latach '80. Tam wszyscy byli razem i dlatego zwycięstwo było wspólne - mówił Grzegorz Schetyna w TOK FM. - Jeżeli teraz ktoś będzie prowadził politykę wykluczania i wskazywania tego, kto może przemawiać, mieć mikrofon i mówić o swojej niezgodzie na tę sytuację, to już przegraliśmy. Bardzo wyraźnie chcę to powiedzieć - dodał przewodniczący PO.

09:26

Schetyna:

Będzie próba zmieszczenia się między polityką PiS a próbą ratowania własnej niezależności
Schetyna: Będzie próba zmieszczenia się między polityką PiS a próbą ratowania własnej niezależności - Martwię się, że dojdzie do takiej kalkulacji, bo widzę, że sygnały z Pałacu Prezydenckiego nie są optymistyczne… Zamiast twardej, otwartej, podmiotowej decyzji prezydenta, powiedzenia wprost co myśli o tych ustawach. Jest prawnikiem i zdaje sobie sprawę, co tam jest napisane i wie, w jakiej procedurze te ustawy zostały przyjęte i jakie błędy tam się znajdują. Oczekiwałbym od głowy państwa jasnej deklaracji, decyzji. Odrzucenia tych ustaw i podpisania 3 wet. Wydaje mi się, że będzie kalkulacja i próba zmieszczenia się między katastrofalną, dramatyczną, agresywną polityką PiS a próbą ratowania własnej niezależności. Taka kalkulacja jest najgorsza z możliwych przy tak ważnych decyzjach - mówił Grzegorz Schetyna w TOK FM. Jak dodał, decyzje mogą być bardzo szybko, nawet dzisiaj.

10:13

PAD wetuje ustawy o SN i KRS
PAD wetuje ustawy o SN i KRS Prezydent Andrzej Duda odmawia podpisania ustaw o SN oraz KRS i kieruje je do ponownego rozpatrzenia.

10:22

PAD:

Chcę dokonać poprawy tych ustaw. Mam nadzieję, że uda się je przygotować w ciągu 2 miesięcy
PAD: Chcę dokonać poprawy tych ustaw. Mam nadzieję, że uda się je przygotować w ciągu 2 miesięcy - Chcę dokonać poprawy tych ustaw w ramach prezydenckiej inicjatywy ustawodawczej. Tak, aby polski wymiar sprawiedliwości i życie w tym zakresie w Polsce było naprawiane. Żeby Polska była lepsza, bardziej przyjazna dla swoich obywateli, a jednocześnie żeby mogła stawać się coraz silniejszym państwem, ale sprawiedliwym, bezpiecznym i takim, w którym ludzie będą się dobrze czuli. To moja odpowiedzialność jako prezydenta. Mam nadzieję, że przy pomocy ekspertów te ustawy uda się przygotować w ciągu 2 miesięcy - poinformował prezydent Andrzej Duda. - Polska bardzo potrzebuje reformy wymiaru sprawiedliwości i jestem zwolennikiem tej reformy, ale reformy mądrej, która zapewni dobre działanie wymiaru sprawiedliwości i takiej, która zwiększy poczucie sprawiedliwości - mówił PAD.

10:31

PAD: Nie ma u nas tradycji, by prokurator generalny mógł ingerować w pracę SN, nie wspomnę już o sędziach
PAD: Nie ma u nas tradycji, by prokurator generalny mógł ingerować w pracę SN, nie wspomnę już o sędziach - W czasie tego weekendu odbyłem wiele konsultacji - z moimi kolegami prawnikami, sędziami, adwokatami, ale rozmawiałem także z profesorami i prawnikami oraz socjologami, filozofami, również z politykami, wieloma osobami. Ale przede wszystkim rozmawiałem z Zofią Romaszewską, osoby, której chyba nie trzeba prezentować. Damie Orderu Orla BIałego, ale przede wszystkim kobiecie, człowiekowi który jest symbolem walki z opresją, walki o wolną, suwerenną Polskę, ale przede wszystkim o wolność człowieka i sprawiedliwość wobec człowieka. To od zawsze, od lat 70, od Biura Interwencyjnego KOR poprzez BIuro Interwencji Senatu przez wspomaganie mnie w realizacji tego, co nazywamy Dudapomocą. Pani Zofia powiedziała do mnie słowa, które we mnie uderzyły najbardziej, poza wszystkimi wywodami prawniczymi, które realizowałem i o których dyskutowałem w ciągu tego weekendu. Powiedziała do mnie tak: panie prezydencie, żyłam w państwie w którym prokurator generalny miał nieprawdopodobnie silną pozycję i w zasadzie mógł wszystko. Nie chciałabym z powrotem wracać do takiego państwa wracać - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie oświadczenia w Pałacu Prezydenckim. Jak dodał:
"Jeżeli dodamy do tego, że w polskiej konstytucji i polskiej tradycji konstytucyjnej prokurator generalny nigdy nie miał żadnego nadzoru nad SN. Oczywiście miał, większy lub mniejszy nadzór nad sądami powszechnymi. Zwiększenie nadzoru nad sądami powszechnymi było zresztą znanym postulatem wszystkim tym, którzy czytali program PiS, ale nie nad SN. Nie było tam takiego postanowienia. Nie było też postanowienia, że prokurator generalny będzie decydował w przemożnym stopniu o tym, kto może być sędzią SN, a kto nie. Nie było też powiedziane, że o sposobie pracy, regułach pracy i funkcjonowaniu SN będzie w przemożnym stopniu decydował prokurator generalny poprzez ustalanie regulaminów dla tego sądu. Chcę powiedzieć jasno i wyraźnie. Nie ma u nas tradycji, żeby prokurator generalny w jakikolwiek sposób mógł ingerować w prace i funkcjonowanie SN jako instytucji, nie wspomnę już o sędziach i zgadzam się z tymi wszystkimi którzy twierdzą, że tak być nie powinno i nie wolno do tego dopuścić"

10:34

PAD:

Ubolewam, że projekt ustawy o SN przed jego złożeniem w Sejmie nie był mi przedstawiony
PAD: Ubolewam, że projekt ustawy o SN przed jego złożeniem w Sejmie nie był mi przedstawiony - Ubolewam nad tym, że projekt ustawy o SN przed jego złożeniem w Sejmie nie był mi przedstawiony jako prezydentowi RP i że w związku z tym nie mogłem w tej sprawie odbyć konsultacji tak jak i większość innych podmiotów zainteresowanych też konsultacji odbyć nie mogła - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie oświadczenia w Pałacu Prezydenckim.

10:43

PAD:

Polska jest jedna i potrzebuje spokoju. Czuję za to współodpowiedzialność jako prezydent
PAD: Polska jest jedna i potrzebuje spokoju. Czuję za to współodpowiedzialność jako prezydent - Decyzja szybka, bez zwlekania, ponieważ jak widać ogromne są niepokoje i obawy. Wczoraj była demonstracja pod domem Jarosława Kaczyńskiego, ale dzisiaj z tego, co słyszałem była pod domem Grzegorza Schetyny. Nie chcę żeby ta sytuacja się pogłębiała, bo to pogłębia podział w społeczeństwie, a Polska jest jedna i potrzebuje spokoju i ja czuję za to współodpowiedzialność jako prezydent, ale chcę powiedzieć jedno: współodpowiadają za to także politycy. Zdaje sobie sprawę z tego, że ta decyzja będzie krytykowana, którą podjąłem, być może przez jedną i drugą stronę sceny politycznej. Być może będzie krytykowana przez wielu obywateli i wielu moich wyborców. Ale zapewniam państwa, że podejmuję ją z wielkim poczuciem odpowiedzialności za polskie państwo, którego prowadzenia spraw w sposób uczciwy, rzetelny i z jak największą troską ja się zobowiązałem - stwierdził prezydent Andrzej Duda w trakcie oświadczenia w Pałacu Prezydenckim. PAD zaapelował o spokój i rozwagę do obu stron sceny politycznej.

10:59

PAD podpisze nowelizację ustawy o ustroju sądów powszechnych
PAD podpisze nowelizację ustawy o ustroju sądów powszechnych https://twitter.com/rmf24pl/status/889408808157687808

11:07

Trwa spotkanie PAD-Gersdorf
Trwa spotkanie PAD-Gersdorf W spotkaniu uczestniczy także Zofia Romaszewska. https://twitter.com/marcin_kedryna/status/889411249691348992

11:15

Gasiuk-Pihowicz:

To krok w dobrym kierunku
Gasiuk-Pihowicz: To krok w dobrym kierunku - To krok w dobrym kierunku, niewątpliwie dobry. To, co na chcielibyśmy zwrócić uwagę, to to, że nie została zawetowana trzecia ustawa, dająca bardzo duże kompetencje ministrowi sprawiedliwości nad sądami, pozwalająca wymienić 1/5 sędziów funkcyjnych w Polsce. Jednak to, co się stało, jest krokiem w dobrym kierunku. Pokazuje, że obywatelska presja ma sens. Chcielibyśmy zaapelować do prezydenta aby prace nad ustawami, które zapowiedział były prowadzone w sposób transparentny, najlepiej w drodze okrągłego stołu - mówiła Kamil Gasiuk-Pihowicz na briefingu w Sejmie.

11:20

Kukiz:

Wszystko jest tak, jak Kukiz '15 sobie wymarzył. Liczymy na zbliżenie do środowiska prezydenta
Kukiz: Wszystko jest tak, jak Kukiz '15 sobie wymarzył. Liczymy na zbliżenie do środowiska prezydenta - Wszystko jest dokładnie tak, jak sobie to wymarzył Kukiz '15. To nie tylko marzenia, ale były to również praktyczne codzienne rozmowy, także z ludźmi z kancelarii pana prezydenta - stwierdził Paweł Kukiz w rozmowie z wSensie.pl, komentując decyzję PAD. Jak dodał:
"Cały proces wetowania rozpoczął się od wprowadzenia poprawki 3/5 przy wyborze sędziów KRS. To całkowicie zmieniło klimat polityczny przy debatowaniu i uchwalaniu tych trzech ustaw. To co się zdarzyło się dalej, począwszy od tych 3/5, czyli przychylenia się pana prezydenta do tej naszej sugestii, i to co trwa dzisiaj, czyli zawetowaniem dwóch ustaw o KRS i Sądzie Najwyższym, to daje bardzo duży asumpt ku mocnemu zbliżeniu się Kukiz '15 do środowiska pana prezydenta. Prezydent z racji swojego urzędu powinien epatować takim obywatelskim klimatem. Przy kancelarii prezydenta będą mogły powstawać przy współpracy z ruchem Kukiz '15 projekty ustaw proobywatelskich"
- Mam nadzieję, że to wszystko dalej będzie szło w kierunku usamodzielnienia się pana prezydenta, jako głowy państwa, która będzie stała po stronie obywateli i Kukiz'15 będzie mógł realizować ustawowe zmiany w kwestii przywrócenia obywatelom władzy nad państwem pod auspicjami głowy państwa - stwierdził lider Kukiz '15.

11:21

Rzepecki:

Pełne wsparcie w dobrej reformie sądownictwa Panie Prezydencie!
Rzepecki: Pełne wsparcie w dobrej reformie sądownictwa Panie Prezydencie! https://twitter.com/lukaszrzepecki2/status/889414678589452288

11:25

Trzaskowski:

Ironia i brak szacunku wobec PAD nieuprawnione
Trzaskowski: Ironia i brak szacunku wobec PAD nieuprawnione https://twitter.com/trzaskowski_/status/889415012338552832

11:33

Trwa narada w siedzibie PiS. Kaczyński: Bez komentarza
Trwa narada w siedzibie PiS. Kaczyński: Bez komentarza W siedzibie PiS na Nowogrodzkiej są już m.in. Joachim Brudziński, Mariusz Błaszczak, Stanisław Karczewski czy Marek Kuchciński. Politycy partii rządzącej nie chcieli rozmawiać z dziennikarzami. Jarosław Kaczyński powiedział "brak komentarza", a Mariusz Kamiński przyznał, że "można powiedzieć, iż decyzja go zaskoczyła" i że sytuacja będzie omawiana. Z kolei Ryszard Terlecki stwierdził, iż “będziemy się zastanawiać nad tym, jak się do tego odnieść“.

11:45

Tyszka:

Dziękujemy, panie prezydencie. Deklarujemy naszą gotowość do współpracy nad prawdziwą reformą
Tyszka: Dziękujemy, panie prezydencie. Deklarujemy naszą gotowość do współpracy nad prawdziwą reformą - Prezydent Andrzej Duda podjął bardzo dobrą decyzję. Dziękujemy, panie prezydencie. Deklarujemy naszą gotowość do współpracy nad prawdziwą, głęboką reformą polskiego sądownictwa - mówił Stanisław Tyszka w Sejmie.

11:49

Tyszka:

Nie dopuścimy do tego, żeby PiS odrzuciło weto prezydenta
Tyszka: Nie dopuścimy do tego, żeby PiS odrzuciło weto prezydenta - Chciałbym zadeklarować, że nie pozwolimy PiS-owi i nie dopuścimy do tego, żeby odrzucili weto prezydenta w Sejmie - mówił Stanisław Tyszka w Sejmie.

11:55

Jaki:

Jak dekomunizacja w różnych obszarach państwa była blisko to zawsze ktoś wymiękał
Jaki: Jak dekomunizacja w różnych obszarach państwa była blisko to zawsze ktoś wymiękał - W Polsce od kiedy pamiętam było tak, że jak dekomunizacja w różnych obszarach państwa była blisko to zawsze ktoś wymiękał. I tak Polska się nie zmieniała i nie mogła rozwijać na miarę swoich możliwości - napisał Patryk Jaki na FB.

12:06

Gersdorf:

Podziękowałam PAD za decyzję
Gersdorf: Podziękowałam PAD za decyzję - Jesteśmy po spotkaniu z prezydentem. Wyraziłam prezydentowi podziękowanie za to, że nas przyjął a także za to, co zadecydował godzinę przed tym spotkaniem, że złoży weto. Natomiast co co dalszych prac nad ustawą o SN, zadeklarowaliśmy razem będąc, że dajemy się do dyspozycji intelektualnej i możemy współpracować przy tworzeniu tej ustawy. Jak to będzie wyglądało dalej, prezydent jeszcze nie zadeklarował. Atmosfera była bardzo przyjazna w czasie tego spotkania. Jesteśmy bardzo zadowoleni - stwierdziła Małgorzata Gersdorf po spotkaniu z PAD. Konferencję I prezes SN zapowiedziano na 15:00.

12:23

[PEŁNE OŚWIADCZENIE PAD]:

Jako prezydent się na to jednoznacznie nie zgadzam. Polska bardzo potrzebuje mądrej reformy wymiaru sprawiedliwości

Dzień dobry, witam Państwa bardzo serdecznie. Proszę Państwa, zaprosiłem Państwa tutaj, do Pałacu Prezydenckiego, po to, żeby zakomunikować moją decyzję w sprawie, która wzbudza w ostatnim czasie ogromne kontrowersje w naszym kraju i która wymaga pilnego i zdecydowanego rozstrzygnięcia.

Otóż, Szanowni Państwo, w czasie kampanii prezydenckiej, kiedy kandydowałem i mówiłem o urzędzie Prezydenta Rzeczypospolitej i o jego obowiązkach, podkreślałem kilkakrotnie, że prezydent jest wybrany w wyborach powszechnych przez naród i że to jest piękne stwierdzenie w polskiej Konstytucji, które daje także Prezydentowi bardzo silny, najsilniejszy w Polsce mandat do podejmowania ważnych decyzji. Ale mówiłem także, że Prezydent Rzeczypospolitej dwóm wielkim bytom powinien służyć: polskiemu społeczeństwu, narodowi i polskiemu państwu. I że bardzo trudno te dwie służby rozerwać, a przede wszystkim bardzo trudno te dwa byty rozerwać.

Mówiłem, proszę Państwa, także o sprawiedliwej, silnej Polsce, o państwie, które będzie umiało obronić swojego obywatela, ale jednocześnie państwie, które zapewni swojemu obywatelowi spokój i które stworzy warunki do tego, żeby mógł w nim budować swoją zamożność, żeby mógł się w nim rozwijać, żeby mógł spokojnie tworzyć rodzinę, żeby mógł normalnie żyć – tak jak tego pragniemy. To bardzo ważny element, ponieważ w tym elemencie wymiar sprawiedliwości odgrywa role podstawowa - dla poczucia bezpieczeństwa Polaków praca sądów, służba sędziów dla Rzeczypospolitej, dobrze ułożona struktura sądów, dobrze rozłożona właściwość i kognicja. Ale także i etyka, której z całą pewnością należy wymagać od sędziów jako jednego z najważniejszych zawodów czy też stanów, jak podkreślał swego czasu pan prezydent profesor Lech Kaczyński w naszym kraju. Ale podkreślam jeszcze raz: stanu służby polskiemu państwu i polskiemu społeczeństwu. Bo sędziowie też - jako struktura państwowa - mają obowiązek państwu i społeczeństwu służyć, wymierzając, realizując sprawiedliwość. I będąc przykładem godnego i etycznego naśladowania dla swoich współobywateli.

W ostatnich latach postulat reformy wymiaru sprawiedliwości powtarza się wielokrotnie. Bardzo często ludzie o tym mówią. Wielu ludzi jest zrozpaczonych, że zostali przez wymiar sprawiedliwości pokrzywdzeni, mają głębokie poczucie skrzywdzenia. Wymiar sprawiedliwości z całą pewnością wymaga w Polsce naprawy - i to na wielu płaszczyznach. Wymaga naprawy na płaszczyźnie proceduralnej, na płaszczyźnie formalnej, ale wymaga także naprawy niestety na płaszczyźnie etycznej - i to w wielu przypadkach. Mówię o tym przy każdych nominacjach sędziowskich, jakie są moje, jako Prezydenta Rzeczypospolitej, oczekiwania od sędziów: że będą fachowcami, że będą etyczni i krystalicznie uczciwi, a immunitet sędziowski będzie rzeczywiście tylko kwestią techniczną, że będą wydawali wyroki, tak jak przysięgają - bezstronnie według swojego sumienia. Ale także, że będą zawsze pamiętali, że wymierzają sprawiedliwość wobec ludzi, że sędzia będzie widział zza stosu akt człowieka, który przed sądem staje być może jedyny raz w życiu i oczekuje sprawiedliwości.

To bardzo ważne nie tylko dla tych, którzy stanęli przed sądem. Zapewniam Państwa, że to bardzo ważne dla całego polskiego społeczeństwa. Dzieje się bardzo źle, gdy przedstawiciele stanu sędziowskiego mówią, że sędziowie są najważniejszą czy najwyższą kastą, dzieje się bardzo źle, gdy przedstawiciele stanu sędziowskiego mówią, że 10 tys. zł - co jest niezłą pensją na Zachodzie Europy, a doskonałą w Polsce - to są pieniądze, za które trudno przeżyć. Co ma powiedzieć na to zwykły człowiek, który zarabia średnią krajową czy poniżej średniej krajowej, czy który otrzymuje najniższe wynagrodzenie. Proszę Państwa, to wszystko wymaga zmiany. Ale zmiana musi nastąpić w taki sposób, aby nie doszło do rozdzielenia społeczeństwa i państwa, bo to rozdzielenie następuje wtedy, gdy ludzie mają poczucie niesprawiedliwości ze strony wymiaru sprawiedliwości, ale także i wtedy, gdy państwo staje się dla nich opresyjne, gdy zaczynają się bać swojego państwa.

I dlatego w czasie tego weekendu, który minął od czasu uchwalenia przez Senat ustawy przede wszystkim o Sądzie Najwyższym, odbyłem jako Prezydent Rzeczypospolitej bardzo wiele konsultacji - z moim kolegami prawnikami, z sędziami, adwokatami, ale rozmawiałem także z profesorami i prawnikami, i socjologami, filozofami, rozmawiałem również z politykami, rozmawiałem z bardzo wieloma osobami. Ale przede wszystkim rozmawiałem z panią Zofią Romaszewską - osobą, której chyba nie trzeba prezentować - damą Orderu Orła Białego, ale przede wszystkim, kobietą, która jest symbolem walki z opresją, która jest symbolem walki o wolną, suwerenna Polskę, ale przede wszystkim o wolność człowieka i sprawiedliwość wobec człowieka. I to od zawsze: od lat 70., od Biura Interwencyjnego Komitetu Obrony Robotników, poprzez Biuro Interwencji Kancelarii Senatu, poprzez wreszcie wspomaganie mnie w realizacji tego, co nazywamy Dudapomocą - najpierw w trakcie kampanii, potem tutaj w Kancelarii Prezydenta.

I pani Zofia powiedziała do mnie słowa, które we mnie uderzyły najbardziej, poza wszystkimi wywodami prawniczymi, które realizowałem i o których dyskutowałem w ciągu tego weekendu, pani Zofia powiedziała do mnie tak: "Panie Prezydencie, ja żyłam w państwie, w którym prokurator generalny miał nieprawdopodobnie silną pozycję i w zasadzie mógł wszystko, i nie chciałabym z powrotem do takiego państwa wracać”. Jeżeli, proszę Państwa, do tego dodamy, że w polskiej konstytucji i w polskiej tradycji konstytucyjnej prokurator generalny nigdy nie miał żadnego nadzoru nad Sądem Najwyższym. Oczywiście miał większy, mniejszy - różnie bywało - nadzór nad sądami powszechnymi. Zwiększenie nadzoru nad sądami powszechnymi było zresztą znane wszystkim tym, którzy czytali program - było postulatem wyborczym programowym Prawa i Sprawiedliwości. Ale nie nad Sądem Najwyższym - nie było tam takiego postanowienia. Nie było też postanowienia, że prokurator generalny będzie decydował w przemożnym stopniu, kto może być sędzią Sądu Najwyższego, a kto nie. Nie było, proszę Państwa, też powiedziane, że o pracy, sposobie pracy, regułach pracy i funkcjonowaniu Sądu Najwyższego będzie w przemożnym stopniu decydował prokurator generalny poprzez ustalanie regulaminów dla tego sądu.

Chcę powiedzieć jasno i wyraźnie: nie ma u nas tradycji, żeby prokurator generalny w jakikolwiek sposób mógł ingerować w pracę, w funkcjonowanie Sądu Najwyższego jako instytucji. Nie wspomnę już o sędziach. I zgadzam się ze wszystkimi tymi, którzy twierdzą, że tak być nie powinno i że nie wolno do tego dopuścić. Dlatego, proszę Państwa, ubolewam nad tym, że projekt ustawy o Sądzie Najwyższym przed jego złożeniem w Sejmie nie był mi przedstawiony jako Prezydentowi Rzeczypospolitej i że w związku z tym nie mogłem w tej sprawie odbyć konsultacji, tak jak i większość innych podmiotów zainteresowanych też konsultacji odbyć nie mogła.

I dlatego, szanowni Państwo, decyzja jest następująca: otóż zdecydowałem o tym, że zwrócę z powrotem do rozpatrzenia Sejmowi, czyli zawetuję Ustawę o Sądzie Najwyższym, jak również Ustawę o Krajowej Radzie Sądownictwa, albowiem Sejm doprowadził do tego, że są one ze sobą powiązane. A ja powiedziałem, że sędziowie do Krajowej Rady Sądownictwa nie mogą być wybierani zwykłą większością głosów, niestety - w obecnym stanie byliby. A ja się, jako Prezydent, na to jednoznacznie nie zgadzam. Polska bardzo potrzebuje reformy wymiaru sprawiedliwości - jestem absolutnym zwolennikiem tej reformy, ale jestem zwolennikiem reformy mądrej, takiej, która zapewni dobre działanie wymiaru sprawiedliwości, i takiej, która zwiększy w Polsce poczucie sprawiedliwości. Ja jako prezydent czuję w głębi duszy, i to jest w związku z tym moja decyzja i moja odpowiedzialność, że ta reforma w tej postaci tego poczucia bezpieczeństwa i sprawiedliwości nie zwiększy.

Szanowni Państwo,

tak jak Państwu powiedziałem, odbyłem wiele konsultacji w trakcie tych kilku dni. I bardzo wielu ludzi do mnie dzwoniło. Ludzi, którzy mnie znają, którzy mają często odmienne poglądy niż moje, ale znamy się od lat.  Dzwoniło także do mnie wielu prawników, bardzo dziękuję, że wielu ludzi zaoferowało mi pomoc w tym, żeby te ustawy naprawić, żeby były zgodne z polskim obyczajem prawnym, żeby były zgodne z polską Konstytucją, żeby były zgodne także z oczekiwaniami społecznymi w każdą stronę. Żeby z jednej strony zapewniły, nie opresyjność polskiego państwa, że nie będzie obaw przed opresyjnością, a z drugiej strony, żeby zapewniły to, że wymiar sprawiedliwości w Polsce będzie jak najlepiej, a w każdym razie lepiej niż dotychczas realizowany. Bardzo, bardzo, bardzo mi na tym zależy, żebyśmy takie właśnie rozwiązania w Polsce mieli, bo wierzę w to głęboko, że na takie rozwiązania ludzie w Polsce, czy młodzi, czy starsi, czekają.

Dlatego, proszę Państwa, taka decyzja, a nie inna. I dlatego decyzja szybka. Decyzja bez zwlekania, ponieważ widać jak ogromne są niepokoje i obawy. Wczoraj była demonstracja pod domem Jarosława Kaczyńskiego, ale dzisiaj z tego, co słyszałem była demonstracja pod domem pana Grzegorza Schetyny. Nie chcę, żeby ta sytuacja się pogłębiała, dlatego, że to pogłębia podział w społeczeństwie. A Polska jest jedna i Polska potrzebuje spokoju. I ja czuję za to współodpowiedzialność  jako prezydent. Ale chcę powiedzieć jedno - współposiadają za to także i politycy. Ja sobie zdaję sprawę, że ta decyzja, która podjąłem będzie krytykowana, być może przez jedną i drugą stronę sceny politycznej. Być może będzie krytykowana przez wielu obywateli i wielu moich wyborców, ale zapewniam Państwa, że podejmuję ją z wielkim poczuciem odpowiedzialności za polskie państwo, którego prowadzenia spraw w sposób uczciwy, rzetelny i z jak największą troską, ja się zobowiązałem. Państwo, które jest targane niepokojami, państwo, które jest targane wojną polityczną nie jest państwem, które może się rozwijać tak, jak mogłoby się rozwijać, gdyby było państwem spokojnym. Dlatego ja o ten spokój i rozwagę apeluję, zarówno do tych, którzy w Polsce stanowią prawo, zarówno do tych, którzy mają dzisiaj większość parlamentarną, jak i do polityków opozycji.

Szanowni Państwo!

Nie może być tak, że politycy, którzy składali w Sejmie ślubowanie, którzy są, czy mają być ludźmi odpowiedzialnymi wychodzą i nawołują do rozruchów i do popełniania przestępstw.

Jest różnica pomiędzy nawoływaniem do popełniania przestępstw, do rozruchów, do de facto walk ulicznych, a tym żeby nawoływać do demonstracji. Demonstracja jest czymś uprawnionym w demokratycznym państwie. Rozruchy, nawoływanie do obalania władzy - nie.

Od obalania władzy są wybory; władzę obala się w wyborach, a nie na ulicy; na ulicy można demonstrować, okazywać swoje niezadowolenie.

Dlatego bardzo proszę, żeby politycy przede wszystkim opozycji, których wypowiedzi w ostatnich dniach przekroczyły absolutnie jakąkolwiek barierę zdrowego rozsądku, opamiętali się. Apeluję zresztą o to do jednej i do drugiej strony, zdając sobie sprawę z tego, że oceny mojej decyzji mogą być krytyczne, zarówno wśród polityków, jak i wśród społeczeństwa. To jest proszę Państwa moja odpowiedzialność i dlatego oświadczam: ustawa o Sądzie Najwyższym i ustawa i Krajowej Radzie Sądownictwa nie staną się częścią polskiego systemu prawnego. Te ustawy muszą zostać naprawione tak, aby były do przyjęcia dla wszystkich, także dla tych, którzy nie będą z nich zachwyceni. Bo nie może być  takich ustaw, z których wszyscy będą zachwyceni, ale nie mogą wzbudzać aż takich kontrowersji, to jest absolutnie niedopuszczalne. I dlatego proszę Państwa biorę na siebie jako Prezydent RP tę odpowiedzialność, że ja przygotuję te ustawy. Jeżeli ci, którzy w ostatnich dniach zwracali się do mnie z różnego rodzaju uwagami i prośbami - czy to krytycznymi, czy popierającymi ustawy, ale oferowali również swoją pomoc, gdybym chciał dokonać poprawy. Tak chcę dokonać poprawy tych ustaw w ramach prezydenckiej inicjatywy ustawodawczej, tak aby polski wymiar sprawiedliwości i życie w tym zakresie w Polsce było naprawiane, żeby Polska była lepsza, bardziej przyjazna dla swoich obywateli, a jednocześnie, żeby mogła się stawać coraz silniejszym państwem, ale sprawiedliwym, bezpiecznym i takim, w którym ludzie będą się dobrze czuli. To moja odpowiedzialność jako prezydenta. Mam nadzieję, że przy pomocy ekspertów te ustawy uda się przygotować w ciągu dwóch miesięcy. Dziękuję bardzo.

Fot. Krzysztof Sitkowski / KPRP


12:33

WKK:

Rozum zwyciężył! Jesteśmy gotowi do wspólnej pracy
WKK: Rozum zwyciężył! Jesteśmy gotowi do wspólnej pracy - Rozum zwyciężył! Bardzo dziękuję milionom Polaków za to, jak się zachowali w ostatnich dniach. My od samego początku, od momentu gdy projekt ustawy o Sądzie Najwyższym wpłynął do Sejmu mówiliśmy: tylko prezydent może zatrzymać to szaleństwo PiS, może zawetować gdyż w Sejmie i Senacie PiS ma większość - mówił Władysław Kosiniak-Kamysz na briefingu w Krakowie. Jak dodał:
"Pokazaliśmy, że nie jesteśmy bezsilni. Od dwóch lat wszyscy mówili, że opozycja, obywatele są bezsilni wobec autorytarnej władzy PiS. Prezydent wyznaczył granicę, której przekraczać nie można. Warto być przyzwoitym"
- Rodacy oczekują że usprawnimy sądownictwo. Jesteśmy gotowi do wspólnej pracy, nasze postulaty to niższe opłaty sądowe, szybsze rozpatrywanie spraw, rozdzielenie spraw na te proste, nie wymagających dużych zabiegów administracyjnych, i te skomplikowane - dodał lider PSL.

12:49

Petru:

Bądźmy czujni! Ustawy wracają do Sejmu
Petru: Bądźmy czujni! Ustawy wracają do Sejmu https://twitter.com/ryszardpetru/status/889403856442019840

12:53

KE potwierdza, że w środę omówi sytuację w Polsce i reformę sądownictwa
KE potwierdza, że w środę omówi sytuację w Polsce i reformę sądownictwa https://twitter.com/wiadomosci_pr/status/889437617573564416

13:43

Petru apeluje do PAD o zawetowanie ustawy o sądach powszechnych
Petru apeluje do PAD o zawetowanie ustawy o sądach powszechnych - Apelujemy do PAD o zawetowanie trzeciej ustawy o sądach powszechnych, bo jej przyjęcie będzie oznaczało psucie polskiego sądownictwa. Dobrze się stało, ale to głównie zasługa Polaków, którzy w całej Polsce protestowali - mówił Ryszard Petru na konferencji we Wrocławiu. Jak podkreślił, polski wymiar sprawiedliwości potrzebuje reform, a Nowoczesna jest w stanie wziąć udział w takiej debacie.

13:49

Petru:

Przy braku mobilizacji opozycji weto może zostać odrzucone. To sygnał, żebyśmy się pilnowali
Petru: Przy braku mobilizacji opozycji weto może zostać odrzucone. To sygnał, żebyśmy się pilnowali - Pamiętajmy, że to weto prezydenta trzeba przyjąć. PIS być może będzie chciał to weto odrzucić. Jeżeli będzie sojusz Kukiza z PiS-em, to istnieje ryzyko, że przy braku mobilizacji opozycji to weto zostać odrzucone. Dla nas opozycji to olbrzymi sygnał, żebyśmy się pilnowali i byli w każdej chwili gotowi przerwać urlopy - mówił Ryszard Petru na konferencji we Wrocławiu. Jak dodał, potrzebna jest totalna mobilizacja opozycji.

14:07

Bodnar:

PAD zachował się rozważnie. Chciałbym mu podziękować
Bodnar: PAD zachował się rozważnie. Chciałbym mu podziękować - Prezydent w sprawie tych dwóch ustaw o KRS iSN zachował się rozważnie i chciałbym podkreślić moje uznanie dla tej decyzji prezydenta i mu podziękować - mówił Adam Bodnar na konferencji. Jak podkreślił, zadziałała Konstytucja, która sytuując głowę państwa z silną legitymację dała mu możliwość wyhamowywania tych złych ustaw. ”Do tej złej reformy nie dopuścili obywatele” - dodał. RPO zapowiedział, że pomimo zawetowania ustawy, i tak przygotuje raport nt. procedowania ustawy o SN. Jak dodał, gdyby w Polsce istniał właściwie funkcjonujący TK, to parlament nie przegłosowałby tych ustaw. Bodnar stwierdził też, że ciągle aktualny jest jego apel o zawetowanie także trzeciej ustawy - zmian w Prawie o ustroju sądów powszechnych.

14:40

Przewodniczący Episkopatu Polski dziękuje PAD za zajętą postawę ws. ustaw o SN i KRS
Przewodniczący Episkopatu Polski dziękuje PAD za zajętą postawę ws. ustaw o SN i KRS https://twitter.com/agencja_kai/status/889462437728145408

15:09

Schetyna:

Brakuje jednego weta
Schetyna: Brakuje jednego weta - Mówiłem kilka dni temu tutaj, w tym miejscu, żę ustawa o SN jest w koszu po tych pierwszych sygnałach. Okazało się, że miałem rację. Mówiliśmy 3 x weto i tak trzeba to zostawić. Dzisiaj chcę powiedzieć, że brakuje tego jednego weta. To ważna ustawa - o ustroju sądów powszechnych, bo ona oddaje prokuratorowi generalnemu, politykowi PiS, większości rządzącej możliwość, obsadzania osób zarządzających sądami. Ta sprawa ciągle jest, my jej nie zostawimy - mówił Grzegorz Schetyna na konferencji w Sejmie. Jak dodał, "wstawanie z kolan to proces, ale nie może polegać na tym, że zostaje się, klęcząc na jednym kolanie". - Trzeba mieć odwagę podnieść głowę do góry i przyjąć konsekwentnie te wszystkie efekty wybijania się na prezydencką niepodległość i suwerenność, budowanie swojej pozycji, odwagi, bo tego wymaga konstytucja - dodał lider PO.

15:14

Schetyna:

Kamila Gasiuk-Pihowicz i Borysław Budka to twarze wielkiej heroicznej walki na posiedzeniu Sejmu
Schetyna: Kamila Gasiuk-Pihowicz i Borysław Budka to twarze wielkiej heroicznej walki na posiedzeniu Sejmu - Kamila Gasiuk-Pihowicz i Borysław Budka to twarze wielkiej heroicznej walki na posiedzeniu Sejmu, ale także za to chcę podziękować, na ich ręce składam podziękowania wszystkim posłom, ale także senatorowi - mówił Grzegorz Schetyna na konferencji w Sejmie.

15:20

Schetyna:

Te osoby muszą zniknąć z polityki
Schetyna: Te osoby muszą zniknąć z polityki - To nie jest tak, że sprawa się kończy, nic się nie stało, można mówić o sukcesie, wszyscy wygraliśmy, przechodzimy do nowej rzeczywistości. Te projekty miały swoich autorów i to nie jet tak, że oni wyjadą na wakacje czy będą mówić, że nie mieli z tym nic wspólnego. Chcę powiedzieć: mają wiele wspólnego i to nie może być tak, że takie osoby jak marszałek Kuchciński i Karczewski, którzy prowadzi konstrukcje ataku i niszczenia polskich sądów. Takie osoby jak minister Ziobro czy przewodniczący Piotrowicz, te osoby muszą z polskiej polityki. One są personalnie odpowiedzialne za to, co próbowano zrobić w parlamencie. Tego nie zostawimy - mówił Grzegorz Schetyna na konferencji w Sejmie.

15:21

Schetyna zapowiada na jutro wspólną konferencję opozycji
Schetyna zapowiada na jutro wspólną konferencję opozycji - Jutro przekażemy scenariusz na wspólnej konferencji z partiami opozycyjnymi - poinformował Grzegorz Schetyna na konferencji w Sejmie.

15:22

O 16:00 spotkanie PAD z Szydło, Kuchcińskim i Karczewskim
O 16:00 spotkanie PAD z Szydło, Kuchcińskim i Karczewskim https://twitter.com/papinformacje/status/889474665298767872

15:35

Gersdorf:

Oczekiwaliśmy 3 wet, ale te 2 weta są dobrą oznaką przyszłych rozważań nt. wymiaru sprawiedliwości
Gersdorf: Oczekiwaliśmy 3 wet, ale te 2 weta są dobrą oznaką przyszłych rozważań nt. wymiaru sprawiedliwości - Decyzja prezydenta nie w pełni spełnia nasze oczekiwania. Oczekiwaliśmy 3 wet, ale te 2 weta są bardzo dobrą oznaką przyszłych rozważań nt. wymiaru sprawiedliwości - mówiła Małgorzata Gersdorf na konferencji. I prezes SN podziękowała wszystkim obywatelom, którzy wsparli walkę o konstytucję i niezawisły wymiar sprawiedliwości.

15:36

Gersdorf:

Nie okazałam właściwej wrażliwości mówiąc o przysłowiowych 10 tys., za co przepraszam
Gersdorf: Nie okazałam właściwej wrażliwości mówiąc o przysłowiowych 10 tys., za co przepraszam - Sama nie okazałam właściwej wrażliwości mówiąc o tych przysłowiowych 10 tys., za co wszystkich państw przepraszam - mówiła I prezes SN Małgorzata Gersdorf na konferencji. Tę wypowiedź pochwalił już na Twitterze Sławomir Nitras. https://twitter.com/slawomirnitras/status/889474268697952256

15:46

NEWS 300POLITYKI: Wieczorem orędzie PAD

Prezydent Andrzej Duda dziś wieczorem wygłosi orędzie - dowiaduje się 300POLITYKA.


16:09

W Belwederze trwa spotkanie PAD z premier oraz marszałkami Sejmu i Senatu
W Belwederze trwa spotkanie PAD z premier oraz marszałkami Sejmu i Senatu https://twitter.com/marcin_kedryna/status/889486551465512961

16:21

Wiceminister rozwoju o wecie: Inicjatywa ustawodawcza w polu prezydenta. To dobre rozwiązanie dla Polski
Wiceminister rozwoju o wecie: Inicjatywa ustawodawcza w polu prezydenta. To dobre rozwiązanie dla Polski https://twitter.com/jemilewicz/status/889399932666482689

16:51

W przyszłym tygodniu ma się odbyć dodatkowe posiedzenie Sejmu
W przyszłym tygodniu ma się odbyć dodatkowe posiedzenie Sejmu https://twitter.com/polskieradio24/status/889493320266809344

16:59

Terlecki:

Układ uzyskał chwilową przewagę w postaci decyzji prezydenta
Terlecki: Układ uzyskał chwilową przewagę w postaci decyzji prezydenta - Wyrażamy tylko swój niepokój, że układ, który tak histerycznie się broni, uzyskał chwilową przewagę w postaci decyzji pana prezydenta, ale myślę, że sobie z tym poradzimy - stwierdził Ryszard Terlecki. Cytat za Forsal.pl.

18:13

Łapiński:

PAD podjął decyzję o wecie i to spotkanie nic nie zmieniło. Decyzja jest niewzruszona
Łapiński: PAD podjął decyzję o wecie i to spotkanie nic nie zmieniło. Decyzja jest niewzruszona - Mogę tylko powiedzieć to, co dzisiaj powiedział prezydent o 10:00 rano. Podjął decyzję o zawetowaniu dwóch ustaw i to spotkanie nic nie zmieniło. Prezydent ogłosił publicznie tę informację o dwóch wetach i to informacja, która jest aktualna.  Decyzja prezydenta jest niewzruszona i będzie obowiązująca. Jak będą podpisane akty, w najbliższych dniach, to weta będą musiały być rozpatrzone przez Sejm. Prezydent ją ogłosił o 10:00 i trudno, żeby ją zmieniał - mówił Krzysztof Łapiński w rozmowie z Małgorzatą Łaszcz w "Tak jest" TVN24.

18:19

Łapiński:

Dzisiaj ustawa o SN wpłynęła do KPRP 
Łapiński: Dzisiaj ustawa o SN wpłynęła do KPRP - Decyzja prezydenta jest decyzją niezmienną. Ustawa o SN dzisiaj wpłynęła do KPRP i dopiero od dzisiaj jest liczony termin 21 dni. Druga ustawa, ten termin mija 5 czy 6 sierpnia i teraz procedura jest taka, że do weta musi być uzasadnienie - mówił Krzysztof Łapiński w rozmowie z Małgorzatą Łaszcz w “Tak jest” TVN24. Jak dodał, to pewnie potrwa kilka dni.

18:32

Łapiński:

Widocznie Ziobro ma trochę inną koncepcję odnośnie funkcji prokuratora generalnego
Łapiński: Widocznie Ziobro ma trochę inną koncepcję odnośnie funkcji prokuratora generalnego - Nic o takim konflikcie nie wiem. Była inna koncepcja, widocznie minister Ziobro ma trochę inną koncepcję odnośnie funkcji prokuratora generalnego. Prezydent stwierdził, że to jednak zbyt daleko idące uprawnienie - mówił Krzysztof Łapiński w rozmowie z Małgorzatą Łaszcz w “Tak jest” TVN24. Jak dodał, PAD przygotuje takie rozwiązania, które będą wyglądać inaczej w aspekcie dot. roli prokuratora generalnego.

20:12

Prezydent Duda: Nie mogłem jako prezydent zaakceptować tych ustaw i korzystam z prawa weta, bo wymagają one zmian zapewniających ich zgodność z Konstytucją
Poniżej pełna treść orędzia prezydenta Andrzeja Dudy: Drodzy Rodacy, Szanowni Państwo, Jeszcze w trakcie kampanii prezydenckiej, podkreślałem wielokrotnie, że Prezydent Rzeczypospolitej dwóm wielkim bytom powinien służyć: powinien służyć polskiemu narodowi i powinien służyć polskiemu państwu. Zadaniem prezydenta jest o dobro narodu dbać i czynić wszystko, by zapewnić mu pomyślność, a także bezpieczeństwo. Zadaniem prezydenta jest również dbać o jakość funkcjonowania państwa i jego instytucji. Wymiar sprawiedliwości jest jedną z tych instytucji, które odgrywają niebywale ważną rolę w systemie społeczno-politycznym. Od jakości jego funkcjonowania zależy zaufanie społeczeństwa do państwa i jego instytucji. W ostatnich latach postulat reformy wymiaru sprawiedliwości powtarza się wielokrotnie. Niestety, wielu ludzi zostało przez wymiar sprawiedliwości skrzywdzonych i mają głębokie poczucie niesprawiedliwości. Społeczeństwo oczekuje od sędziów, że będą fachowcami, że będą etyczni i krystalicznie uczciwi, że będą wydawali wyroki, tak jak przysięgają – bezstronnie według swego sumienia. Ale także, że będą zawsze pamiętali, że wymierzają sprawiedliwość wobec ludzi, że sędzia będzie widział zza stosu akt na swoim stole tego, który przed nim staje i oczekuje po prostu sprawiedliwości. Bez reformy wymiaru sprawiedliwości nie ma możliwości budowania sprawiedliwego państwa, czyli takiego, które równo traktuje wszystkich obywateli, do którego Polacy mają zaufanie. Zmiany są niezbędne na płaszczyźnie proceduralnej, formalnej, ale także na płaszczyźnie etycznej. Przygotowane przez Parlament ustawy reformujące system sprawiedliwości w dużej części wychodziły naprzeciw społecznym oczekiwaniom. Nie mogłem jednak jako prezydent ich zaakceptować i korzystam z prawa weta, bo wymagają one zmian zapewniających ich zgodność z Konstytucją, aby utrzymywały niezależność władzy sądowniczej, ale bez poczucia absolutnej nadrzędności i bezkarności oraz stwarzały warunki, by sędziowie czuli się niezależni od rożnego rodzaju nacisków. Biorąc to pod uwagę, w najbliższym czasie, przedstawię nowe wersje projektów reformujących sądownictwo. Wierzę, że w możliwie krótkim terminie te poprawione ustawy zostaną przez polski Parlament uchwalone i mądra propaństwowa, a przede wszystkim prospołeczna reforma wymiaru sprawiedliwości stanie się faktem. Ludzie na to czekają. Od niemal dwóch lat obóz dobrej zmiany reformuje Polskę tak, by nasze państwo było bardziej przyjazne dla obywateli. Jestem głęboko przekonany, że solidnie i mądrze przygotowana reforma sądów przyczyni się do tego, by jeszcze skuteczniej budować dobrą przyszłość naszej Ojczyzny jako państwa sprawiedliwego i silnego, państwa, które szanuje i chroni zwykłego człowieka. Przecież wszyscy marzymy, by żyć w kraju wolnym, demokratycznym, bezpiecznym i dostatnim. Dziękuję bardzo. Fot. Krzysztof Sitkowski/KPRP

20:30

TVP nadaje orędzie premier jako pierwsze, prezydenta jako drugie
TVP nadaje orędzie premier jako pierwsze, prezydenta jako drugie

20:30

Szydło: Nie cofniemy się z drogi naprawy państwa
Szydło: Nie cofniemy się z drogi naprawy państwa - Wszyscy chcemy żyć w sprawiedliwej Polsce, dlatego reforma sądów jest konieczna. Dziś działają one źle, zdecydowana większość Polaków niezależnie od przekonań i poglądów politycznych czy miejsca zamieszkania chce by sądy działały sprawnie i uczciwie. Każdy z nas ma w swoim najbliższym otoczeniu kogoś, kto został skrzywdzony przez wymiar sprawiedliwości. Przekonałam się o tym podczas setek spotkań w czasie kampanii. Przekonuje się o tym codziennie, kiedy zrozpaczeni Polacy proszą mnie o interwencję, bo są bezradni w starciu z korporacją sędziowską. Jako PiS wsłuchujemy się w głos zwykłych Polaków, a oni mówią wyraźnie: prawo ma służyć wszystkim tym, również tym najsłabszym, a dotąd tak w Polsce nie było - mówiła premier Beata Szydło w orędziu. - Mimo powszechnego oczekiwania reformy sądownictwa przez 28 lat III RP nikt tego nie zrobił. Jako odpowiedzialna władza podjęliśmy się tego zadania. Polacy w wyborach zaufali PiS, a my dotrzymujemy złożonych zobowiązań. Nie cofniemy się z drogi naprawy państwa, nie ulegniemy naciskom, podszeptom, bo jeżeli nie teraz, to kiedy? - dodała.

20:40

Szydło:

Dzisiejsze weto prezydenta spowolniło prace nad reformą
Szydło: Dzisiejsze weto prezydenta spowolniło prace nad reformą - Dzisiejsze weto prezydenta spowolniło prace nad reformą. Co więcej, zostało potraktowane jako zachęta przez tych, którzy walczą o utrzymanie niesprawiedliwego systemu, wielkich i małych nadużyć oraz opresji dla wielu uczciwych obywateli. Cenne są spotkania i dyskusje z prawnikami, filozofami i politykami, ale aby dobrze zreformować polskie sądy trzeba przede wszystkim słuchać głosu zwykłych Polaków. Trzeba wiedzieć że skuteczne zmiany muszą mieć nie tylko charakter instytucjonalny, ale także zgodnie z naszymi zapowiedziami szeroki charakter personalny. Ludzie, którzy czynili zło albo przynajmniej się na nie zgadzali polskiego wymiaru sprawiedliwości nie zmienią. Wiedzą to zwykli Polacy i ja jako premier deklaruję, że w drodze do skutecznej reformy wymiaru sprawiedliwości będę zawsze stałą po waszej stronie - mówiła premier Beata Szydło w orędziu. Jak dodała:
"Chcemy dialogu i współpracy, ale nie zrezygnujemy z 3 postulatów, bez których głęboka reforma sądownictwa się nie uda. Po pierwsze, muszą odejść ci, którzy odpowiadają za dotychczasowe fatalne praktyki, którzy uczestniczyli albo się na nie zgadzali. Po drugie, muszą nastąpić zmiany które sprawią, że sędziowie będą odpowiadali za łamanie prawa. Dziś są praktycznie bezkarni i po trzecie, ludzie winni mieć kontrole nad działaniem sądów. Musimy przywrócić realny trójpodział władzy"
- Chcemy państwa prawa, a nie państwa prawników. To postulaty, z których nie zrezygnujemy. jesteśmy otwarci na dyskusję o szczegółach, ale rozmowy nie mogą sprawić, że reforma utknie w martwym punkcie - stwierdziła szefowa rządu. Jak mówiła dalej, "dzisiejsza decyzja prezydenta mogła być niezrozumiała dla tych, którzy czekają na dobrą zmianę, dlatego tym bardziej winniśmy być dzisiaj jednością". Stwierdziła też, że nie możemy ulegać ulicy i zagranicy.

21:11

Brudziński:

Nic mi nie wiadomo o nadzwyczajnym posiedzeniu Sejmu
Brudziński: Nic mi nie wiadomo o nadzwyczajnym posiedzeniu Sejmu Joachim Brudziński odnosi się do medialnych informacji nt. nadzwyczajnego posiedzenia Sejmu. https://twitter.com/jbrudzinski/status/889560562740408322

21:37

OBRAZ DNIA: TVP: Polacy mogą czuć się rozczarowani, Skórzyński: Pakt Dudy z Kukizem, na Nowogrodzkiej mówiono o zdradzie, Wydarzenia: Wpływ Kościoła
-- NAJWAŻNIEJSZE W TYM ROKU POLITYCZNE OŚWIADCZENIE PREZYDENTA DUDY - CAŁOŚĆ NA 300POLITYCE. https://300polityka.pl/news/2017/07/24/jako-prezydent-sie-na-to-jednoznacznie-nie-zgadzam-polska-bardzo-potrzebuje-madrej-reformy-wymiaru-sprawiedliwosci-pelne-oswiadczenie-pad/ -- LIVEBLOG 300POLITYKI: Brudziński: Nic mi nie wiadomo o nadzwyczajnym posiedzeniu Sejmu Szydło: Dzisiejsze weto prezydenta spowolniło prace nad reformą Szydło: Nie cofniemy się z drogi naprawy państwa TVP nadaje orędzie premier jako pierwsze, prezydenta jako drugie Łapiński: Widocznie Ziobro ma trochę inną koncepcję odnośnie funkcji prokuratora generalnego Łapiński: Dzisiaj ustawa o SN wpłynęła do KPRP Łapiński: PAD podjął decyzję o wecie i to spotkanie nic nie zmieniło. Decyzja jest niewzruszona Terlecki: Układ uzyskał chwilową przewagę w postaci decyzji prezydenta https://300polityka.pl/live/2017/07/24/ ***** FAKTY TVN -- PREZES MILCZY INNI SĄ ZASKOCZENI I ROZCZAROWANI. -- TO NAJWAŻNIEJSZE POLITYCZNIE I OSOBIŚCIE OŚWIADCZENIE PREZYDENTA OD POCZĄTKU KADENCJI - Krzysztof Skórzyński. -- OŚWIADCZENIE OZNACZA 2X WETO, DO KOSZA TRAFIAJĄ TE KTÓRE UPOLITYCZNIAŁY SN I KRS CZYLI INSTYTUCJE KTÓRE DECYDOWAŁY KTO ZOSTANIE SĘDZIĄ A KTO NIE I DAWAŁY OGROMNĄ WŁADZĘ MINISTROWI SPRAWIEDLIWOŚCI - Skórzyński. -- DO CENTRALI PIS ZACZĘLI ZJEŻDŻAĆ WSZYSCY PARTYJNI ŚWIĘCI, NIKT NIE ZAKŁADAŁ WCZEŚNIEJ ŻE SCENARIUSZ WETA W OGÓLE JEST MOŻLIWY- Skórzyński. -- ZZA ZAMKNIĘTYCH DRZWI SIEDZIBY PIS PADAŁY SŁOWA O SKRAJNEJ NIELOJALNOŚCI DUDY - Skórzyński. -- OGROMNY WPŁYW NA DECYZJĘ O WETACH MIAŁ FAKT, ŻE PAD ZDANIEM SWOICH WSPÓŁPRACOWNIKÓW ZOSTAŁ PONIŻONY PRZEZ ZIOBRĘ I KACZYŃSKIEGO, DZIĘKI KRUCZKOM PRAWNYM MS ZOSTAWIŁ DECYZJĘ SOBIE ORAZ WYPOWIEDZIĄ ZIOBRY SPRZED 4 DNI - Skórzyński. -- SPOTKANIE PREZYDENTA Z MARSZAŁKAMI. -- KIEROWNICTWO PIS JEST PRZEKONANE ŻE DUDA BĘDZIE CHCIAŁ STWORZYĆ FRAKCJĘ PREZYDENCKĄ W PIS Z KTÓRĄ KACZYŃSKI BĘDZIE SIĘ MUSIAŁ LICZYĆ ORAZ, ŻE DOSZŁO DO PAKTU MIĘDZY PREZYDENTEM A PAWŁEM KUKIZEM - Skórzyński. -- O WETO PROSIŁY TŁUMY: Przez kilka ostatnich dni, o weto prezydenta prosiły tłumy przed Pałacem Prezydenckim, w poniedziałek na Krakowskim Przedmieściu też był tłum. Jedni dziękują, inni nie dowierzają, jeszcze inni czekają na trzecie weto. To wyjątkowo gorący początek tygodnia. Na pierwszym planie ludzie, którzy mieli czas, siły i chęci na na obywatelski sprzeciw. -- Także przed Pałacem Prezydenckim mówiono, że trzecie weto jest konieczne. - Dwa razy chylę czoła przed panem prezydentem, ale chciałbym jeszcze raz – powiedział jeden z protestujących. - Czekamy na trzecie weto - dodała inna. -- WYRAŹNIE ODCZUWAŁO SIĘ ULGĘ I SATYSFAKCJĘ - Maciej Knapik: Jednak wyraźnie odczuwało się tu ulgę i satysfakcję. - Jeszcze Polska nie zginęła, póki my żyjemy - cytowała polski hymn kolejna uczestniczka manifestacji. Manifestanci mówili, że pokazali, iż pokojowe protesty dają efekt. - Pokazaliśmy, czym jest społeczeństwo obywatelskie, a to się Polakom nie udawało od dawna - mówiła protestująca. -- Przeciwnicy partii rządzącej mają nadzieję, że to początek końca PiS i że wchodzimy w nową polityczna rzeczywistość - Maciej Knapik. -- SZACUN ZA TO ŻE SIĘ POSTAWIŁ - jedna z protestujących. -- Prezydent swoją postawą dowiódł, że ja mam nadzieję, że nadal będę mógł żyć w wolnej Polsce - powiedział jeden z uczestników protestu. -- DO PREZYDENTA PISZE Z PODZIĘKOWANIAMI EPISKOPAT: Żyłam już w kraju, w którym prokurator generalny mógł prawie wszystko i nie mam ochoty jeszcze raz - mówiła dziennikarzom legenda PRL-owskiej opozycji, Zofia Romaszewska. Wcześniej to samo powiedziała prezydentowi. Do Andrzeja Dudy z podziękowaniami pisze nawet Episkopat, a sędziowie odwiedzają go w Pałacu. - Czekaliśmy na trzy weta, ale te dwa to dobry znak - mówi Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego i dodaje: dziękujemy Polakom, a sądom powszechnym będziemy się przyglądać. -- SAM POWIEDZIAŁ ŻE KLUCZOWĄ ROLĘ ODEGRAŁO JEDNO ZDANIE ZOFII ROMASZEWSKIEJ - Katarzyna Kolenda-Zaleska. -- PROKURATOR GENERALNY W NORMALNYM PAŃSTWIE NIE POWINIEN MIEĆ WPŁYWU NA SĄD NAJWYŻSZY - Zofia Romaszewska. -- POKAZAŁA, ŻE JEST OCZYWISTE, ŻE BYŁA GODNA ORŁA BIAŁEGO - Andrzej Rzepliński. -- TAKIE WSPARCIE CENNE DLA PAD BO WSZYSCY WIEDZĄ POD JAKĄ BYŁ PRESJĄ - KKZ -- WAŻNA I ODWAŻNA DECYZJA, ZACZYNA SIĘ CZUĆ PREZYDENTEM - Lech Wałęsa. -- DOTĄD KRYTYKOWANY PAD DZIŚ JEST DOCENIANY - KKZ. -- WYGRAŁO PAŃSTWO ŚWIADOMYCH OBYWATELI - KKZ. -- "Młoda Polska wygrała walkę o demokrację" - piszą w Niemczech, w Wielkiej Brytanii podkreślają, że pierwszy raz polski prezydent jest niezależny od prezesa PiS. W Stanach mówią o akcie nieposłuszeństwa Andrzeja Dudy, ale w Brukseli przypominają, że nie chodzi tylko o Sąd Najwyższy, więc w środę będą mieli o czym rozmawiać. ***** WIADOMOŚCI TVP -- Ta decyzja była zaskoczeniem - również dla partii rządzącej. -- PAD ZATRZYMAŁ KLUCZOWE ZMIANY W SĄDOWNICTWIE, KTÓRE CHCIAŁO WPROWADZIĆ PIS - Jarosław Olechowski. -- PREZYDENTOWI SZCZEGÓLNIE NIE PODOBAŁO SIĘ ZWIĘKSZENIE KOMPETENCJI MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI - Olechowski. -- O ZAWETOWANIU PRZESĄDZIŁA NEGATYWNA OPINIA ZOFII ROMASZEWSKIEJ - Olechowski . -- JESTEM STARUSZKĄ, WIĘC PEWNIE DLATEGO ZOSTAŁAM WZIĘTA POD UWAGĘ - Zofia Romaszewska. -- DECYZJA ZASKOCZYŁA LIDERÓW PIS - Olechowski. -- UKŁAD, KTÓRY TAK HISTERYCZNIE SIĘ BRONI ZYSKAŁ CHWILOWĄ PRZEWAGĘ DZIĘKI DECYZJI PREZYDENTA, ALE MYŚLĘ, ŻE SOBIE Z TYM PORADZIMY - Ryszard Terlecki. -- SĘDZIOWIE POZYTYWNIE ZASKOCZENI DECYZJĄ PREZYDENTA - Olechowski. -- POLITYCY PIS PRZYPOMINAJĄ, ŻE PAD OBIECAŁ REFORMĘ SĄDOWNICTWA PRZED WYBORAMI, DLATEGO TAK WIELU POLAKÓW JEST ROZCZAROWANYCH DECYZJĄ PREZYDENTA - Olechowski. -- WYSTĄPIENIE PAD Z KAMPANII. -- OPOZYCJA POCZUŁA ŻE MA PRAWO WETA WOBEC KAŻDEJ WIĘKSZEJ REFORMY - Jacek Karnowski. -- GRA O TO, BY BYŁO JAK BYŁO - belka. -- TYLKO PRETEKST DO WYPROWADZENIA LUDZI NA ULICE: Pomimo podwójnego weta prezydenta Andrzeja Dudy - totalna opozycja wciąż protestuje na ulicy. Dziś zarówno przed Pałacem Prezydenckim jak i siedzibą Prawa i Sprawiedliwości. Jeszcze wczoraj protestujący twierdzili, że chcą prezydenckiego weta, dziś - jak na dłoni widać - że chodzi o to, by dalej protestować. Okazało się, że reforma sądownictwa - była tylko pretekstem do wyprowadzania ludzi. Rzeczywistym celem jest odebranie władzy - na ulicy. -- NAWET NIE PRÓBUJĄ UKRYWAĆ JAKI JEST CEL - Marcin Tulicki. -- SZACUNKU ZABRAKŁO KILKA DNI TEMU, KIEDY SCHETYNA O PREZYDENCIE MÓWIŁ “OSOBA, KTÓRA TU MIESZKA”, W KPINACH NAWIĄZYWANO NAWET DO KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ - Tulicki. -- TO TYLKO PRETEKST A WETA NIE STUDZĄ REWOLUCYJNEGO ZAPAŁU OPOZYCJI - Tulicki. -- SZEF PO ONIEŚMIELONY DECYZJĄ PREZYDENTA - Tulicki. -- NIC NIE WSKAZUJE BY TOTALNA OPOZYCJA MOGŁA CHCIEĆ ZMIENIĆ TAKTYKĘ - Tulicki. -- Prezydent Andrzej Duda podpisze jedną z trzech ustaw reformujących sądownictwo - nowelizację o ustroju sądów powszechnych. Nowe prawo ma ukrócić przewlekłość postępowań, ułatwić pracę sędziom, a dzięki losowemu przydzielaniu spraw, zapewnić poczucie sprawiedliwości stronom sporu. -- Konsekwencją podpisania ustawy o ustroju sądów powszechnych jest między innymi obowiązek ujawniania oświadczeń majątkowych. W tym roku wielu sędziów skorzystało z faktu, że poprzednia nowelizacja w tej sprawie weszła w życie dopiero 6 stycznia. Teraz, gdy ustawa zacznie obowiązywać, wszystkie oświadczenia majątkowe sędziów będą jawne. -- W niezwykle gorącej, politycznej dyskusji na temat reformy sądownictwa często zapomina się o sprawach zwykłych ludzi. Ci w starciu z sądami stracili nie tylko lata swojego życia, ale często gigantyczne pieniądze. Jednym z najbardziej jaskrawych przykładów zaniedbań jest Marek Kubala, który od 17 lat walczy o sprawiedliwość. ***** WYDARZENIA POLSATU -- PREZYDENT ZAWETOWAŁ DWIE Z TRZECH USTAW DOT. SĄDOWNICTWA - zapowiedź. -- PLAN PAD JEST PROSTY - Grzegorz Kępka sprzed pałacu Prezydenckiego: Plan prezydenta jest prosty. Andrzej Duda obiecuje, że w ciągu 2 miesięcy przygotuje własne projekty. Zaprasza do współpracy ekspertów, ale także tych, którzy byli zwolennikami i przeciwnikami zawetowanych ustaw. -- NIEOFICJALNIE MÓWI SIĘ TEŻ O WPŁYWIE KOŚCIOŁA - Kępka dalej. -- SEJM MOŻE ODRZUCIĆ WETO WIĘKSZOŚCIĄ 3/5 - Kępka dalek: PiS nie ma tej większości, a wszystkie partie opozycji deklarują poparcie weta. -- JAROSŁAW KACZYŃSKI ODMÓWIŁ KOMENTARZA, ZWOŁAŁ NATOMIAST PILNĄ NARADĘ POLITYKÓW - zapowiedź. -- JEŚLI PREZYDENT DUDA CHCIAŁ SIĘ WYBIĆ NA SAMODZIELNOŚĆ, TO TO BYŁ OSTATNI MOMENT - Dariusz Ociepa. -- DECYZJA PREZYDENTA SPOWODOWAŁA ZAMIESZANIE PRZY NOWOGRODZKIEJ - Ociepa dalej. -- ZA POLITYKAMI PIS NA NOWOGRODZKĄ PRZYSZLI PROTESTUJĄCY - Ociepa: Interweniowała policja, kilka osób wyniesiono z tłumu. -- GDYBY PREZES CHCIAŁ IŚĆ NA OTWARTĄ WOJNĘ Z PREZYDENTEM, NARAZIŁBY SIĘ NA ZARZUT, ŻE NIE POTRAFI WSPÓŁPRACOWAĆ - Ociepa dalej. -- POLITYCZNE KĄSANIE BĘDZIE SIĘ WIĘC ODBYWAĆ PRZY ZASŁONIĘTEJ KURTYNIE - Ociepa. -- JAROSŁAW KACZYŃSKI JUŻ RAZ POSZEDŁ NA PRZYSPIESZONE WYBORY I PRZEGRAŁ - Ociepa dalej: Ryzyko wydaje się więc zbyt duże. -- PYTANIE, JAK W NAJBLIŻSZYCH MIESIĄCACH ZACHOWAJĄ SIĘ POSŁOWIE Z DALSZYCH RZĘDÓW - Ociepa: Czy część z nich nie zacznie orientować się już nie na Jarosława Kaczyńskiego, ale na Andrzeja Dudę. -- ŁUKASZ RZEPECKI: Bardzo dobra decyzja pana prezydenta. Przede wszystkim mądra i odpowiedzialna. Jestem bardzo zadowolony z takiej decyzji prezydenta i będę prezydenta popierał. -- NIEWYKLUCZONE, ŻE W PRZYSZŁYM TYGODNIU ZOSTANIE ZWOŁANE JESZCZE JEDNO POSIEDZENIE SEJMU - Ociepa. -- UCZESTNICY DEMONSTRACJI PRZECIWKO PLANOM PIS-U WOBEC WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI NIE ZAMIERZAJĄ PRZERYWAĆ SWOICH PROTESTÓW - Ociepa dalej. -- PLATFORMA WCIĄŻ APELUJE DO PREZYDENTA O 3 WETA - Anna Hałas-Michalska. -- WETO PREZYDENTA OZNACZA NOWY ETAP W HISTORII RZĄDÓW PIS-U. -- WETO PREZYDENTA SKOMENTOWAŁY MEDIA NA ŚWIECIE.

22:03

Kuchciński:

Do 13 września nie jest planowane posiedzenie Sejmu
Kuchciński: Do 13 września nie jest planowane posiedzenie Sejmu https://twitter.com/marekkuchcinski/status/889576435928748032

22:29

PAD:

Wiem co robię
PAD: Wiem co robię Prezydent Andrzej Duda na Twitterze odniósł się do aktualnej sytuacji politycznej. https://twitter.com/andrzejduda/status/889577485637124096

23:18

Saryusz-Wolski:

Nie lubię poniedziałków
Saryusz-Wolski: Nie lubię poniedziałków https://twitter.com/jsaryuszwolski/status/889594576167739393