Relacja Live

13.07.2017

00:07

Polityczny plan czwartku: rozprawa KW, podkomisja o ustawie o służbie zagranicznej, drugi dzień Senatu
Polityczny plan czwartku: rozprawa KW, podkomisja o ustawie o służbie zagranicznej, drugi dzień Senatu O 10:00 zbierze się sejmowa podkomisja, by rozpatrzyć projekt zmian w ustawie o służbie zagranicznej. Jeżeli posłowie zdążyliby z pracami, do przyjęcia projektu mogłoby dojść jeszcze przed sejmowymi wakacjami. To właśnie o tej ustawie mówił Jarosław Kaczyński na kongresie PiS. Projekt MSZ wprowadza “negatywną przesłankę zatrudnienia w służbie zagranicznej dotyczącej osób które w okresie do 31 lipca 1990 r. pracowały bądź pełniły służbę albo były współpracownikami organów bezpieczeństwa państwa w rozumieniu tzw. ustawy lustracyjnej”. Wygaśnięcie stosunków pracy tych osób ma nastąpić z mocy prawa. Projekt wprowadza też 6-miesięczny okres przejściowy. Czwartek to także drugi dzień posiedzenia Senatu - niewykluczone, ze jeszcze w tym tygodniu pod obrady trafią uchwalone wczoraj ustawy o KRS i sądownictwie. Wtedy Sejm w razie wniesienia poprawek mógłby je przyjąć w przyszłym tygodniu, przed wakacyjną przerwą. O 11:00 zbierze się komisja weryfikacyjna na rozprawie poświęconej działce przy Chmielnej 70. Zostali na nią wezwani: Krzysztof Śledziewski - b. urzędnik BGN - jako świadek, beneficjenci decyzji, w tym Marzena K. - jako strona, a także Hanna Gronkiewicz-Waltz - prezydent Warszawy - jako strona i Hanna Gronkiewicz-Waltz - Skarb Państwa - jako strona. Wczoraj Grzegorz Schetyna sugerował, że na rozprawie pojawiają się urzędnicy warszawskiego ratusza. Według informacji Radia Zet, na przesłuchania przyjdzie 2-3 dyrektorów z urzędu miasta. Posłowie Nowoczesnej Joanna Scheuring-Wielgus. Monika Rosa, Jerzy Meysztowicz, Mirosław Suchoń i Michał Jaros będą przebywać z wizytą w Terespolu.Wyjazd ma związek z lekturą raportów Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Amnesty International, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Stowarzyszenia Interwencji Prawnej, w których opisywana jest sytuacja na przejściu granicznym w Terespolu. Czwartek to także drugi dzień 19. szczytu UE-Ukraina. UE reprezentują przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk i przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker. Ukrainę reprezentuje prezydent Petro Poroszenko. Program szczytu obejmuje 3 główne tematy: konflikt na wschodniej Ukrainie i nielegalna aneksja Krymu i Sewastopola przez Rosję, w tym realizacja porozumień mińskich reformy sytuacja regionalna i międzynarodowa.

07:14

Mosiński:

Czy HGW dzisiaj przyjdzie to bez znaczenia. Przygotowuję wniosek do prokuratury
Mosiński: Czy HGW dzisiaj przyjdzie to bez znaczenia. Przygotowuję wniosek do prokuratury - Czy dzisiaj pani prezydent przyjdzie, powiem uczciwie - jest dla mnie bez znaczenia. Kończę przygotowywać wniosek do prokuratury, bo skoro nie mogę dowiedzieć się od pani prezydent, co legło u podstaw takich a nie innych decyzji przy Twardej, Chmielnej, to zapyta o to - mam nadzieję - prokurator - mówił Jan Mosiński w "Gościu Poranka” TVP Info. Jak dodał, będzie to zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

07:51

Adamczyk: Mówimy o opłacie paliwowej, która pozwoli samorządom zrealizować ich marzenia
Adamczyk: Mówimy o opłacie paliwowej, która pozwoli samorządom zrealizować ich marzenia - To nie jest kwestia prezentu i proszę nie deprecjonować programów PiS. Mówimy o opłacie paliwowej, która pozwoli samorządom zrealizować ich marzenia. Odwróciłbym tę debatę i kierunek tej dyskusji: wczoraj mało padło słów o oczekiwaniach polskich samorządów. W dniu wczorajszym z mównicy sejmowej wyartykułowałem takie zdanie: wszyscy ci, którzy dzisiaj mówią, że opłata paliwowa w wysokości 20 gr uderza w polskie społeczeństwo zapomnieli o tym, że na drogach samorządowych w zeszłym roku zginęło ponad tysiąc osób, doszło do 15 tys. wypadków, a ponad 1,5 tysiąca wniosków gmin o dofinansowanie z budżetu państwa dróg samorządowych, gminnych, powiatowych którymi na co dzień poruszamy się do pracy, szkoły zostało wyremontowanych - mówił Andrzej Adamczyk w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w "Jeden na jeden” TVN24.

07:53

Łapiński:

Pytanie czy nie trzeba ujednolicić kadencji KRS i czy obowiązujące ustawy są zgodne z Konstytucją
Łapiński: Pytanie czy nie trzeba ujednolicić kadencji KRS i czy obowiązujące ustawy są zgodne z Konstytucją - Zbyt mocno ingeruje w sprawy samorządu, zbyt bardzo wzmacnia władzę centralną. Ta ustawa nie znalazła akceptacji prezydenta, przeważyły argumenty podnoszone przez samorządy. Prezydent się wsłuchał w ten głos. Prezydent zbierał opinie biur i prowadził konsultacje - mówił Krzysztof Łapiński w TOK FM. - W tym aspekcie wypowiadał się TK. Problem kadencji członków KRS jest bardzo zawiły, różne kadencje rozpoczynały się w różnym czasie. Pytanie czy nie trzeba ujednolicić kadencji KRS i czy obowiązujące ustawy są zgodne z Konstytucją. Ustawa została dopiero uchwalona przez Sejm, jeszcze mogą zostać wprowadzone poprawki w Senacie. Jeszcze nie jest to szczegółowo analizowane w Kancelarii - mówił Łapiński.

07:55

Adamczyk:

Niekoniecznie musi dojść do wzrostu cen paliw, jeżeli zostanie podniesiona opłata paliwowa
Adamczyk: Niekoniecznie musi dojść do wzrostu cen paliw, jeżeli zostanie podniesiona opłata paliwowa - Dzisiaj można z całą pewnością powtórzyć słowa ekspertów: w związku ze wzrostem wolumenu sprzedaży paliw o 18%, niekoniecznie musi dojść do wzrostu cen paliw, jeżeli zostanie podniesiona opłata paliwowa - mówił Andrzej Adamczyk w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w "Jeden na jeden” TVN24. Jak podkreślał, rynkiem rządzi ekonomia.

07:57

Adamczyk:

Posłowie uznali, że należy podjąć inicjatywę, która pozwoli wyremontować drogi samorządowe
Adamczyk: Posłowie uznali, że należy podjąć inicjatywę, która pozwoli wyremontować drogi samorządowe - Nikt niczego się nie obawia. Posłowie uznali wprost: należy podjąć inicjatywę, która pozwoli wyremontować, zmodernizować drogi samorządowe. O to zabiegały samorządy - mówił Andrzej Adamczyk w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w "Jeden na jeden” TVN24.

08:08

Adamczyk o Paliwo plus: To odpowiedź na zapotrzebowanie samorządu. Oczywiście, że go popieram
Adamczyk o Paliwo plus: To odpowiedź na zapotrzebowanie samorządu. Oczywiście, że go popieram - Projekt [Paliwo plus] jest projektem poselskim. To odpowiedź na zapotrzebowanie samorządu. Oczywiście, że go popieram, podpisałem się pod nim. Nie unikam odpowiedzialności. Jest to projekt złożony przez posłów PiS, nie jest to projekt złożony przez rząd - mówił Andrzej Adamczyk w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w "Jeden na jeden” TVN24.

09:05

Łapiński o Paliwo plus: Prezydent będzie się nad tą ustawą szczególnie zastanawiał
Łapiński o Paliwo plus: Prezydent będzie się nad tą ustawą szczególnie zastanawiał - Zobaczymy, jaka będzie ocena prezydenta, kiedy ustawa [Paliwo plus] trafi na biurko prezydenta. Tutaj są dwie kwestie. Jedna kwestia to jest to - i chyba wszyscy się z tym zgadzamy - że jakość dróg lokalnych jest często zła i muszą być remonty, natomiast druga kwestia jest taka, czy te remonty, potrzebne i często pilne, muszą być finansowane z dodatkowej opłaty paliwowej. Widząc jakie to wywołuje emocje i kontrowersje społeczne, prezydent będzie się nad tą ustawą szczególnie zastanawiał, ważąc te dwie racje. Z jednej strony konieczność remontu tych dróg, a drugiej czy akurat w tej sprawie nie należałoby poszukać pieniędzy z innych źródeł - mówił Krzysztof Łapiński w rozmowie z Beatą Lubecką w "Politycznym Graffiti” Polsat News. Jak dodał, faktem jest, że opłata paliwowa dotyczyłaby wszystkich kierowców i jest pytanie, czy finansowanie renowacji dróg musi być z tego tytułu.

09:12

Łapiński:

PAD uznał, że nowelizacja ustawy o RIO zbyt mocno ingeruje w samodzielność samorządów
Łapiński: PAD uznał, że nowelizacja ustawy o RIO zbyt mocno ingeruje w samodzielność samorządów - Prezydent po naradach z doradcami, ministrami, a także po wysłuchaniu głosów samorządowców uznał, że zbyt mocno ingeruje ona [nowelizacja ustawy o RIO] w samodzielność samorządów. Szczególnie w tym miejscu dot. powoływania składów RIO, kiedy daje premierowi możliwość odwołania wójta, burmistrza i prezydenta, kiedy wprowadza ocenę tych władz pod kątem nie tylko legalności, jak jest dzisiaj, ale także gospodarności - mówił Krzysztof Łapiński w rozmowie z Beatą Lubecką w "Politycznym Graffiti” Polsat News. Jak dodał, prezydent uznał, że najlepszym gremium, które ocenia, czy dany wójt, burmistrz i prezydent jest gospodarny, są wyborcy i oni oceniają podczas wyborów.

09:28

Łapiński o SN: Nie sądzę, żeby PAD wiedział, że taka ustawa ma trafić do Sejmu
Łapiński o SN: Nie sądzę, żeby PAD wiedział, że taka ustawa ma trafić do Sejmu - Rozmawiałem wczoraj z prezydentem ostatni raz około 21:00, dzisiaj rano jeszcze nie, a zdaje się, że ta ustawa [o SN] w tym czasie się pojawiła. Nie odpowiem odpowiedzialnie, czy był zaskoczony. Nie sądzę, żeby wiedział o tej ustawie, że taka ustawa ma trafić do Sejmu - mówił Krzysztof Łapiński w rozmowie z Beatą Lubecką w "Politycznym Graffiti” Polsat News.

09:54

Petru:

Potrzebne będą wspólne, skoordynowane działania opozycji przeciwko niszczeniu Sądu Najwyższego
Petru: Potrzebne będą wspólne, skoordynowane działania opozycji przeciwko niszczeniu Sądu Najwyższego https://twitter.com/ryszardpetru/status/885406368890585088

09:58

Kukiz o Rzepeckim:

Zuch
"Zuch" - Kukiz o Rzepeckim Paweł Kukiz na Facebooku skomentował wczorajsze sejmowe wystąpienie Łukasza Rzepeckiego. Jak napisał:
"ZUCH!!! Dla Polski jedyna nadzieja w młodych. Jasna, logiczna, prosta ocena planu podwyżki ceny paliwa. Bez tej całej durnej politycznej nadbudowy. No i najważniejsze - odwaga. Bez niej nie ma wolności. Dobrego Dnia!"

10:46

Budka o ustawie o SN: Nie powinniśmy się bać używać najmocniejszych słów. To już zakrawa o zamach stanu
Budka o ustawie o SN: Nie powinniśmy się bać używać najmocniejszych słów. To już zakrawa o zamach stanu - Spotykamy się tutaj ze złożoną wczoraj ustawie o SN. Ustawą, która de facto w Polsce wprowadza rozwiązania, które z demokracją nie mają nic wspólnego. Nie powinniśmy się bać używać najmocniejszych słów. To już zakrawa o zamach stanu. PiS przyszykował ustawę, w której chce zagwarantować sobie stwierdzanie ważności wyborów lub ich nieważności przez uległych sobie sędziów. Tą ustawą PiS chce zagwarantować swoim partyjnym funkcjonariuszom bezkarność, ponieważ każdy sędzia, który będzie chciał w Polsce być niezawisły, niezależnie orzekać, może być podmiotem postępowania dyscyplinarnego, które będą przeprowadzać ludzie podlegli ministrowi sprawiedliwości. W żadnym kraju UE nie ma ustawy, w której minister sprawiedliwości jednoosobowo decydowałby, kto pozostanie w Sądzie Najwyższym. Tą ustawą chce się z SN usunąć wszystkich sędziów tylko po to, by zrobić tam miejsce dla swoich PiSiewiczów i Misiewiczów wymiaru sprawiedliwości - mówił Borys Budka na briefingu w Katowicach. Jak mówił dalej, jeżeli PiS przegra wybory, ulegli sędziowie SN będą mogli unieważnić wybory, a ustawa podporządkowuje SN de facto ministrowi sprawiedliwości. - Ta ustawa to coś, co przypomina dokładnie rozwiazanie tureckie. Jarosław Kaczyński idzie drogą Erdogana, Turcji. Niestety bardzo złą drogą, która nie ma nic wspólnego z demokracją - dodał.

10:54

KOD zapowiada na niedzielę demonstrację przed Sejmem
KOD zapowiada na niedzielę demonstrację przed Sejmem https://twitter.com/kom_obr_dem/status/885423359210795008

11:02

HGW:

Od dziś w posiedzeniach KW będą uczestniczyli pełnomocnicy miasta
HGW: Od dziś w posiedzeniach KW będą uczestniczyli pełnomocnicy miasta - Od dziś w posiedzeniach komisji [weryfikacyjnej] będą uczestniczyli pełnomocnicy miasta Warszawy - poinformowała Hanna Gronkiewicz-Waltz na briefingu. Prezydent Warszawy potwierdziła, że sama nie stawi się na posiedzeniu komisji. Jak podkreśliła, w sprawie Chmielnej 70 została oszukana przez dyrektora Bajko, a ona zrobiła wszystko, co do niej należało.

11:09

HGW:

Pod odsłoną nocy po raz kolejny zlikwidowano konstytucyjny trójpodział władzy
HGW: Pod odsłoną nocy po raz kolejny zlikwidowano konstytucyjny trójpodział władzy - Pod odsłoną nocy po raz kolejny zlikwidowano konstytucyjny trójpodział władzy. Art. 10 wyleciał z Konstytucji, bez jej zmiany. Nawet komuniści dbali o pozory normalności, dając kompetencje do powołania sędziów Radzie Państwa. Pamiętają państwo, jak był dekret o stanie wojennym, nawet jedna osoba zagłosowała inaczej. Były pozory, dzisiaj już nie ma pozorów. Wszystko jest obnażone. Historia się powtarza. Po zamachu majowym mieliśmy już jednego ministra cara - stwierdziła poinformowała Hanna Gronkiewicz-Waltz na briefingu.

11:30

Gasiuk-Pihowicz: To ustawa o likwidacji SN. Możemy powiedzieć, że mamy do czynienia z zamachem stanu
Gasiuk-Pihowicz: To ustawa o likwidacji SN. Możemy powiedzieć, że mamy do czynienia z zamachem stanu - To jest ustawa o likwidacji Sądu Najwyższego, możemy powiedzieć, że mamy do czynienia z zamachem stanu - tak Kamila Gasiuk-Pihowicz skomentowała w Sejmie projekt nowej ustawy o Sądzie Najwyższym autorstwa PiS. Jak mówiła:
"PiS od dwóch lat zabija polską demokrację, przedstawiona teraz ustawę o Sądzie Najwyższym można porównać do zabójstwa ze szczególnym okrucieństwem. Projekt PiS zakłada, że na miejsce sędziów, którzy zostali wybrani zgodnie z konstytucją mają być wprowadzeni sędziowie wskazani bezpośrednio przez ministra sprawiedliwości, czyli czynnego polityka PiS. Według posłanki, bez żadnej przyczyny, bez żadnej podstawy prawnej jest odwoływany cały skład Sądu Najwyższego. Z taką zmianą nie mieliśmy do czynienia w żadnym kraju w świecie. Jest to szczególnie ważne, gdyż to właśnie Sąd Najwyższy stwierdza ważność wyborów w Polsce. Jeśli więc Sad Najwyższy będzie podporządkowany politykom partii rządzącej, to będzie mógł zaakceptować każde fałszerstwo, którego PiS mógłby dokonać"
- Jeśli pozbawia się wymiar sprawiedliwości niezależności od innej władzy to źle to wpływa na wszystkich obywateli. Takie decyzje, które proponuje PiS wpłyną na utratę poczucia bezpieczeństwa i sprawiedliwości wśród obywateli - mówiła w Sejmie Barbara Dolniak. Według wicemarszałek, przedstawiony w nocy przez posłów PiS projekt, to kolejna ustawa, która narusza konstytucyjną zasadę trójpodziału władzy.

11:49

Schetyna zapowiada na jutro specjalne posiedzenie zarządu krajowego PO ws. ustawy o SN
Schetyna zapowiada na jutro specjalne posiedzenie zarządu krajowego PO ws. ustawy o SN - Chcieliśmy odnieść się do projektu ustawy o SN. Chcemy wyraźnie powiedzieć, że odbieramy ten akt jako zapowiedź zamachu stanu. To likwidacja niezależności SN, uderzenie we władzę sądowniczą, w trójpodział władz, demokrację parlamentarną i historię ostatnich 27 lat. Wskazanie swoich sędziów SN ma skutkować podległością całej władzy sądowniczej, ale przede wszystkim i o to chodzi prezesowi Kaczyńskiemu, chce mieć wpływ nie tylko na dyscyplinowanie sędziów, ale także na to, co najważniejsze w demokracji - wolnych wyborów. Przecież SN akceptuje wyborczy werdykt - mówił Grzegorz Schetyna na briefingu w Sejmie. Jak dodał:
"Jeżeli dojdzie do sfałszowania wyniku wyborów, to spolegliwy SN będzie akceptował te werdykty, bo będzie odbierał sygnały i decyzje z Nowogrodzkiej. Nie możemy do tego dopuścić. Zrobimy wszystko, żeby zablokować program legislacyjny tej ustawy. Tutaj w Sejmie, a także aktywnościami zewnętrznymi. Na jutro zwołujemy specjalny zarząd krajowy, na którym przyjmiemy scenariusz następnych działań i przedstawimy go opinii publicznej. Wczoraj wieczorem został zamknięty pewien czas - 27 lat wolności i suwerenności. Prezes Kaczyński chce przejąć władzę dyktatorską i do tego potrzebne mu jest panowanie nad władzą sądowniczą. Zrobimy wszystko, żeby do tego nie dopuścić"
- Zrobimy wszystko, żeby zablokować wszystkie projekty łamiące Konstytucję, przyzwoitosć i polską wolność - dodał przewodniczący PO.

11:53

Neumann o ustawie o SN: 49 posłów PiS mogą się spodziewać zarzutów karnych za udział w zamachu stanu
Neumann o ustawie o SN: 49 posłów PiS mogą się spodziewać zarzutów karnych za udział w zamachu stanu - 49 posłów PiS, którzy podpisali się pod tym projektem, mogą się spodziewać zarzutów karnych za udział w zamachu stanu. Ci wszyscy, którzy podniosą rękę czy chcieliby podnieść rękę za tym projektem [ustawy o SN], takich samych zarzutów mogą się spodziewać. Dzisiaj prokuratura jest Zbigniewa Ziobry, ale nie zawsze tak będzie - mówił Sławomir Neumann na briefingu w Sejmie. Szef klubu PO wyraził nadzieję, że takich sprawiedliwych posłów jak Łukasz Rzepecki będzie więcej.

11:59

Schetyna:

Oczekuję od PAD, że odniesie się do zapisów ustawy o SN
Schetyna: Oczekuję od PAD, że odniesie się do zapisów ustawy o SN - Nic lepiej nie zbuduje podmiotowej pozycji prezydenta, szczególnie w trzecim roku jego kadencji, niż bardzo twarde odniesienie się do tego projektu. Oczekuję tego od prezydenta Dudy, że odniesie się do tych zapisów, które wszyscy przeczytaliśmy w nocy i też bardzo jasno jako prawnik skomentuje tę propozycję i stwierdzi jej niekonstytucyjność i haniebny przykład łamania demokracji i praworządności - mówił Grzegorz Schetyna na briefingu w Sejmie.

12:35

Prezydenckie weto wpłynęło do Sejmu
Prezydenckie weto wpłynęło do Sejmu Dzisiaj do Sejmu - zgodnie z zapowiedzią - wpłynął wniosek prezydenta o ponowne rozpatrzenie nowelizacji ustawy o RIO. Zgodnie z regulaminem Sejmu ustawę, której podpisania odmówił prezydent, marszałek Sejmu kieruje do komisji, które rozpatrywały projekt ustawy przed uchwaleniem jej przez Sejm. PAD w uzasadnieniu napisał m.in.:
"Zwracam się do Wysokiego Sejmu o rozważenie, czy możliwośc natychmiastowego odwołania wójta, rozwiązania zarządu powiatu lub województwa, jak też możliwość natychmiastowego zawieszenia organów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego - w zestawieniu ze zmianami projektu dokonanymi w trakcie prac sejmowych - nie stanowi nadmiernej ingerencji w działalność samorządu terytorialnego i nie godzi w istotę jego samodzielności"
Po rozpatrzeniu wniosku prezydenta komisje, do których wniosek ten został skierowany, przedkładają Sejmowi sprawozdanie. W sprawozdaniu tym komisje przedstawiają wniosek o ponowne uchwalenie ustawy w brzmieniu dotychczasowym bądź wniosek przeciwny. Na posiedzeniu Sejmu przedstawiciel prezydenta przedstawia motywację wniosku o ponowne rozpatrzenie ustawy przez Sejm, a następnie poseł sprawozdawca przedstawia stanowisko komisji. Aby odrzucić prezydenckie weto - czyli ponownie uchwalić ustawę - konieczna jest większość 3/5. PiS najpewniej nie znajdzie takiej większości. Jeżeli Sejm ponownie nie uchwali ustawy w dotychczasowym brzmieniu, postępowanie ustawodawcze ulega zamknięciu.

12:50

Nowoczesna zapowiada na jutro zarząd partii i posiedzenie klubu
Nowoczesna zapowiada na jutro zarząd partii i posiedzenie klubu https://twitter.com/nowoczesna/status/885447500248776704

12:55

KE pozywa Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE za wycinkę w Puszczy Białowieskiej
KE pozywa Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE za wycinkę w Puszczy Białowieskiej - Komisja Europejska pozywa Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE i wnosi o wprowadzenie środków tymczasowych, aby zatrzymać wycinki w jednej z ostatnich pierwotnych puszcz w Europie - poinformowała KE w komunikacie. KE ma także analizować zmiany w KRS w ramach prowadzonej wobec Polski procedury praworządności - projekt wczoraj został przyjęty przez Sejm i czeka na rozpatrzenie przez Senat.

13:20

PEK wzywa do konsolidacji opozycji:

Opozycja powinna być dzisiaj razem
"Opozycja powinna być dzisiaj razem”. PEK wzywa do konsolidacji opozycji - Dzisiaj nie czas na rywalizację między liderami, kto ma być przyszłym premierem. Dzisiaj jest czas na to, aby się na tyle skonsolidować, aby w sposób realny przeciwstawić się tym szkodnikom. Powiedzieć: odsuwamy was od władzy, bo po waszych rządach nie będzie co zbierać - mówiła Ewa Kopacz w TOK FM. Jak podkreśliła, nowa ustawa o SN to koniec polskiej demokracji, a Jarosław Kaczyński funduje nam Turcję. - To jest pora. Opozycja powinna być dzisiaj razem. W tej opozycji powinni być wszyscy - mówiła dalej. Jak dodała, takie są również intencje Grzegorza Schetyny, który - jak stwierdziła - mówi, że opozycja musi być razem.

13:34

Senat jutro ma zająć się KRS i sądami
Senat jutro ma zająć się KRS i sądami W piątek - jak informuje Bogusław Sonik - Senat ma rozpatrzyć ustawy o KRS i ustroju sądów powszechnych. Ustawy te zostały już przesłane do izby wyższej i mają nadany numer druku. https://twitter.com/sonikboguslaw/status/885461406526693381 https://twitter.com/michalolech/status/885455037727744001

13:58

Dera nie spodziewa się weta nowelizacji ustawy o KRS
Dera nie spodziewa się weta nowelizacji ustawy o KRS Podpisanie przez prezydenta dwóch ustaw: o KRS i sądach to najbardziej prawdopodobny scenariusz. Andrzej Dera w rozmowie z RMF FM przyznał, że nie spodziewa się weta, bowiem wątpliwości ws. skrócenia kadencji KRS rozwiązał TK. Prezydenta Duda zgłaszał swoje wątpliwości tylko w tej jednej sprawie - skrócenia kadencji obecnej rady. PiS - o czym pisaliśmy na 300POLITYCE - wykorzystało jednak podporządkowany politycznie Trybunał do przeforsowania takiej zmiany. Pozostałą część reformy w gruncie rzeczy popierał. Już w majowej rozmowie z 300POLITYKĄ i RDC przyznał, że jego wątpliwości dotyczą tylko skrócenia kadencji:
"Uważam, że nie powinno się wprowadzać takich rozwiązań, jak wygaszenie kadencji członków KRS przed upływem terminu zakończenia tej kadencji konstytucyjnego. Uważam, że to nie jest dobra praktyka, żeby to robić ustawowo. Można dyskutować, czy ta kadencja jest obecnie ukształtowana prawidłowo, ale w tej sprawie minister sprawiedliwości zgłosił wniosek do TK. Bardzo dobrze, niech się Trybunał wypowie"
Kluczowa będzie teraz inna decyzja prezydenta dot. ustawy o SN. Jej konsekwencją będzie zapewne usunięcie I prezes SN, choć w tej sprawie PiS także może wykorzystać TK. KPRP na razie nie komentuje nowego projektu.

14:19

Petru:

Apeluję do całej opozycji o wspólny front w sprawie SN. Jestem w kontakcie z liderami partii opozycyjnych
Petru: Apeluję do całej opozycji o wspólny front w sprawie SN. Jestem w kontakcie z liderami partii opozycyjnych - Ustawa, którą zgłosiła grupa posłów PiS, a de facto cały PiS to zamach na fundamenty polskiej demokracji - mówił Ryszard Petru na briefingu w Krakowie. Jak dodał:
"Po tym zamachu przestanie być państwem demokratycznym. Apeluję do całej opozycji o wspólny front w tej sprawie. Tutaj wymagane jest działanie ponad podziałami. Jestem w kontakcie z liderami partii opozycyjnych, abyśmy ustalili wspólnie działanie w najbliższym czasie. Naszym celem powinno być przynajmniej niedopuszczenie do debaty”
Jak dodał, jego zdaniem sytuacji powinny przyjrzeć się sytuacje międzynarodowe. Petru stwierdził też, że to prezydent Duda jest jedyną instancją w Polsce, która mogłaby zablokować tę ustawę.

15:50

Jaki zapowiada wniosek o ukaranie HGW
Jaki zapowiada wniosek o ukaranie HGW - Dzisiaj wystąpię zgodnie z procedurą o ponowne ukaranie Hanny Gronkiewicz-Waltz - zapowiedział Patryk Jaki. Prezydent Warszawy dziś kolejny raz nie stawiła się na posiedzeniu komisji weryfikacyjnej.

15:51

Gersdorf:

Projekt zmierza do szerokiego podporządkowania SN ministrowi
Gersdorf: Projekt zmierza do szerokiego podporządkowania SN ministrowi - Spodziewaliśmy się, że będą jakieś zmiany, ale nie że będą tak głębokie. Dowiedziałam się w nocy, od dziennikarzy. Projekt zmierza do szerokiego podporządkowania SN ministrowi. To wykracza poza trójpodział władzy. Władza wykonawcza będzie tak daleko siedziała w ustrój SN, czyli władzy sądowniczej. Przyspieszenie postępowania - ta ustawa doprowadziłaby do zahamowania toczących się postępowań. Będziemy analizować dalej zastrzeżenia, ale to jest bicz na sędziego - mówiła pierwsza prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Gersdorf na briefingu. - Liczę się z tym, że nie dotrwam do końca kadencji, drugiej nie zamierzałam mieć, choćby ze względu na mój wiek. Jestem sędzią i nie mogę nie prezentować poglądów jakie mam co do znaczenia norm - mówiła pierwsza prezes. 27 lipca ma się odbyć Zgromadzenie Ogólne sędziów SN - poinformował rzecznik Sądu.

17:51

Ekspresowe tempo prac nad KRS i sądami w Senacie
Ekspresowe tempo prac nad KRS i sądami w Senacie Już o 18:00 zbiera się senacka komisja praw człowieka, by rozpatrzyć ustawę o KRS oraz tzw. dużą ustawę o sądach. Tak szybkie tempo wskazuje na to, że PiS będzie chciało wprowadzić poprawki. Senat ustawą ma zająć się jutro. Jeżeli izba wyższa zdążyłaby zakończyć prace jutro, Sejm mógłby przyjąć poprawki w przyszłym tygodniu. W przypadku braku poprawek, ustawy trafią do prezydenta.

18:15

Komisja weryfikacyjna znów ukarała HGW karą grzywny w wysokości 3 tys. zł
Komisja weryfikacyjna znów ukarała HGW karą grzywny w wysokości 3 tys. zł https://twitter.com/kw_gov_pl/status/885531232670449664

18:43

Łapiński:

Nie wiem, czy każdy kto się wypowiada ma aparat pojęciowy, że już projekt przeanalizował i w ogóle przeczytał 140 stron
Łapiński: Nie wiem, czy każdy kto się wypowiada ma aparat pojęciowy, że już projekt przeanalizował i w ogóle przeczytał 140 stron - Nie jest to zmiana kosmetyczna, tylko fundamentalna, dlatego budzi emocje. Wiem, że projekt wzbudza emocję, ale nie wiem, czy każdy kto się wypowiada ma aparat pojęciowy, że już projekt przeanalizował i w ogóle przeczytał 140 stron w tym 80 stron samej treści ustawy. Prezydent wie, że jego prerogatywą jest nominowanie pierwszego prezesa Sądu Najwyższego. Przypuszczam, że to będzie wiele godzin procedowania i jest pole do wprowadzania zmian - mówił Krzysztoń Łapiński w TVN24.

18:58

Wojciech Dąbrowski wraca do pracy w Polskim Radiu
Wojciech Dąbrowski wraca do pracy w Polskim Radiu Dziennikarz Wojciech Dąbrowski w poniedziałek wraca po urlopie do pracy w Polskim Radiu, będzie dalej prowadził rozmowy z politykami w "Sygnałach dnia”. Uzgodnili to z nim prezes firmy Jacek Sobala i szef Jedynki Rafał Porzeziński. Poinformowały o tym WirtualneMedia.pl. Oznacza to, że ostatecznie dziennikarz nie zostanie zwolniony. Jak ujawniliśmy na 300POLITYCE, Wojciech Dąbrowski po wywiadzie z premier Beatą Szydło usłyszał, że ma wziąć urlop, zasugerowano mu też, że w Polskim Radiu nie ma czego szukać. Dziennikarz potwierdził to w rozmowie z nami.

19:25

Wojciech Dąbrowski po publikacji 300 wraca do pracy w Polskim Radiu

Dziennikarz Wojciech Dąbrowski w poniedziałek wraca po urlopie do pracy w Polskim Radiu, będzie dalej prowadził rozmowy z politykami w "Sygnałach dnia”. Uzgodnili to z nim prezes firmy Jacek Sobala i szef Jedynki Rafał Porzeziński. Poinformowały o tym WirtualneMedia.pl.

Oznacza to, że ostatecznie dziennikarz nie zostanie zwolniony. Jak ujawniliśmy na 300POLITYCE, Wojciech Dąbrowski po wywiadzie z premier Beatą Szydło usłyszał, że ma wziąć urlop, zasugerowano mu też, że w Polskim Radiu nie ma czego szukać. Dziennikarz potwierdził to w rozmowie z nami.

https://twitter.com/w_dabrowski/status/885548393904439296

Fot. Polskie Radio


20:03

Warchoł:

To są znamienne słowa o biczu, sędziowie się obawiają, że przestaną być bezkarni, że skończy się tuszowanie patologii
Warchoł: To są znamienne słowa o biczu, sędziowie się obawiają, że przestaną być bezkarni, że skończy się tuszowanie patologii - Ryba psuje się od głowy. bezkarność win małych budzi bezkarność win dużych. SN stwierdził ws jednego z sędziów, że sędziowie mają prawo kłamać. To są znamienne słowa o biczu, sędziowie się obawiają, że przestaną być bezkarni, że skończy się tuszowanie patologii. Immunitet jest dziś patentem na bezkarność - mówił Marcin Warchoł w TVP.

20:14

Balcerowicz:

Zamach stanu odbywa się nie tylko wtedy, kiedy na ulicach są czołgi
Balcerowicz: Zamach stanu odbywa się nie tylko wtedy, kiedy na ulicach są czołgi - Zamach stanu odbywa się nie tylko wtedy, kiedy na ulicach są czołgi. Zamach stanu to zamach na Konstytucję w jej podstawowej części wolności obywatelskich i państwa prawa. Kaczyńskiemu rzadko bo rzadko zdarza się powiedzieć prawdę, no i powiedział, że prowadzi Polskę w odwrotnym kierunku niż my. Trzeba Kaczyńskiego zatrzymać, nie ma co lamentować - mówił Leszek Balcerowicz w Kropce nad I.

20:14

Balcerowicz:

Odkładam urlop, będę w niedzielę na demonstracji KOD-u w weekend
Balcerowicz: Odkładam urlop, będę w niedzielę na demonstracji KOD-u w weekend - Odkładam urlop, będę w niedzielę na demonstracji KOD-u w weekend. Bierzmy przykład z Turków, gdzie setki tysięcy demonstrują, mimo, że tam jest to bardziej niebezpieczne. Nie można zapomnieć, to obraźliwa kalkulacja, że Polacy nie zauważą, bo są na urlopach - mówił Leszek Balcerowicz w Kropce nad I.

20:15

Balcerowicz:

Orlen też uprawia propagandę
Balcerowicz: Orlen też uprawia propagandę - To oszustwo dla ciemnego ludu. Zmniejszy się budżet na drogi i uzupełni się tylko to, co będzie z nowego podatku. Jeżeli ceny ropy na świecie nadal by spadły, to obniżka by skonsumowała podatek. Ale w przeciwnej sytuacji zapłaci za to Orlen dywidendą. Orlen też uprawia propagandę - mówił były szef NBP.

20:23

Balcerowicz:

Nie zakładam, że mamy przełom duchowy i charakterologiczny u prezydenta Dudy
Balcerowicz: Nie zakładam, że mamy przełom duchowy i charakterologiczny u prezydenta Dudy - Odnotowuje ten fakt, ale nie zakładam, że mamy przełom duchowy i charakterologiczny u prezydenta Dudy - powiedział Balceroiwcz na pytanie Olejnik o weto PAD ws RIO.

20:32

Wałęsa:

Jeszcze za wcześnie, bo musimy pozwolić, żeby się błaźnił PiS
Wałęsa: Jeszcze za wcześnie, bo musimy pozwolić, żeby się błaźnił PiS - Dobrze, że mnie nie było, bo musiałbym podejmować ostrzejsze decyzje, a na to za wcześnie, bo musimy pozwolić, żeby się błaźnił PiS - mówił Lech Wałęsa w Kropce nad I.  

20:38

Wałęsa:

Skorzystamy z ich praw i na ich prawie rozwiążemy ich problem
Wałęsa: Skorzystamy z ich praw i na ich prawie rozwiążemy ich problem - Skorzystamy z ich praw i na ich prawie rozwiążemy ich problem. Bardzo niebezpieczne, bardzo głupie. Kiedy przyjdzie czas, przejmiemy władzę od nich i rozliczymy ich na ich prawie. Tak pięknie pokojowo ich ogramy, że będą wyć ze 100 lat - mówił Lech Wałęsa w programie Moniki Olejnik.

21:04

OBRAZ DNIA: Fakty: Weto zaskoczyło PiS, Wiadomości: Nadzieje opozycji, że weto stanie się normą, Polsat: HGW zmienia taktykę

-- WOJCIECH DĄBROWSKI PO PUBLIKACJI 300 WRACA DO PRACY W POLSKIM RADIU - piszemy na 300POLITYCE. https://300polityka.pl/news/2017/07/13/wojciech-dabrowski-po-publikacji-300-wraca-do-pracy-w-polskim-radiu/

-- LIVEBLOG 300POLITYKI:
Balcerowicz: Orlen też uprawia propagandę
Balcerowicz: Odkładam urlop, będę w niedzielę na demonstracji KOD-u w weekend
Balcerowicz: Zamach stanu odbywa się nie tylko wtedy, kiedy na ulicach są czołgi
Warchoł: To są znamienne słowa o biczu, sędziowie się obawiają, że przestaną być bezkarni, że skończy się tuszowanie patologii
Łapiński: Nie wiem, czy każdy kto się wypowiada ma aparat pojęciowy, że już projekt przeanalizował i w ogóle przeczytał 140 stron
Komisja weryfikacyjna znów ukarała HGW karą grzywny w wysokości 3 tys. zł
Ekspresowe tempo prac nad KRS i sądami w Senacie
Gersdorf: Projekt zmierza do szerokiego podporządkowania SN ministrowi
https://300polityka.pl/live/2017/07/13/

*****

FAKTY TVN

-- POSŁOWIE PIS WNIEŚLI PROJEKT USTAWY O SĄDZIE NAJWYŻSZYM - W nocy z środy na czwartek na stronie internetowej Sejmu pojawił się nowy projekt ustawy, dotyczący zmian w Sądzie Najwyższym. Przewiduje on między innymi zastąpienie obecnych czterech izb trzema oraz przejście w stan spoczynku wszystkich sędziów SN, z wyjątkiem tych, których wskaże minister sprawiedliwości. Dotyczyłoby to także Pierwszej prezes SN, prof. Małgorzaty Gersdorf. Opozycja nie szczędzi krytyki. - Chodzi o to, by PiS mógł wprowadzić rządy dyktatorskie - mówi szef PO Grzegorz Schetyna.

-- I PREZES SN O PROJEKCIE DOWIEDZIAŁA SIĘ WCZORAJ PÓŹNYM WIECZOREM I NIE MA ŻADNYCH WĄTPLIWOŚCI - Maciej Knapik.

-- PIS WCALE TEGO NIE UKRYWA [ŻE CHODZI O WYMIANĘ SN] - Knapik dalej.

-- DLA OPOZYCJI PROJEKT, KTÓRY BEZ KONSULTACJI TRAFIŁ NOCĄ DO SEJMU TO KONIEC PAŃSTWA PRAWA - Knapik.

-- NIKT SIĘ TYM NIE PRZEJMUJE - Knapik o konstytucyjnym zapisie o 6-letniej kadencji I prezes SN.

-- TU NIE CHODZI O ŻADNĄ REFORMĘ - MÓWI OPOZYCJA I WSKAZUJE NA TO KONSTYTUCJĘ - Knapik.

-- ŚRODOWISKA PRAWNICZE KRYTYKUJĄ PROPONOWANE ZMIANY W SĄDOWNICTWIE - zapowiedź: Byli prezesi Trybunału Konstytucyjnego napisali list otwarty do prezydenta, by ten nie podpisywał ustaw zmieniających sądownictwo. Rada Europy i Komisja Europejska oceniają, że Polska robi potężny krok wstecz. Krytyki nie szczędzą także środowiska prawnicze.

-- AKCJA BYŁA PRZEPROWADZONA Z ZASKOCZENIA I BŁYSKAWICZNIE - Katarzyna Kolenda-Zaleska.

-- PIS WIELOKROTNIE PRZEKŁADAŁO GŁOSOWANIE - Kolenda-Zaleska dalej.

-- NIEOFICJALNIE MÓWIŁO SIĘ, ŻE PRZED WIZYTĄ DONALDA TRUMPA NIE CHCIAŁO DRAŻNIĆ AMERYKANÓW I PROWOKOWAĆ KOMENTARZY - Kolenda-Zaleska dalej.

-- OMÓWIENIE NAJWAŻNIEJSZYCH ZAŁOŻEŃ USTAW.

-- DZIŚ PREZYDENCCY MINISTROWIE ODRZUCALI MOŻLIWOŚĆ WETA - Kolenda-Zaleska.

-- MACIEREWICZ ZŁOŻYŁ DONIESIENIE DO PROKURATURY NA DZIENNIKARZA - zapowiedź: Tomasz Piątek, autor książki o Antonim Macierewiczu, przekonał się, jak silna jest obecna władza, jeśli chodzi o ochronę własnych ludzi. Minister Macierewicz doniósł na niego do prokuratury wojskowej, a wojskowego procesu za książkę jeszcze w wolnej Polsce nie było.

-- PAD ZAWETOWAŁ USTAWĘ O RIO - zapowiedź: Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę o Regionalnych Izbach Obrachunkowych. Nowe prawo mogło mocno uderzyć w samorządy. To pierwsze weto prezydenta do ustawy przyjętej przez rządy Prawa i Sprawiedliwości.

-- RYSZARD TERLECKI: Niech pan Budki spyta. Mądrala. Ja nie.

-- TA REAKCJA MOŻE, CHOĆ NIE MUSI ŚWIADCZYĆ O TYM, ŻE PIERWSZE WETO WOBEC USTAWY PRZYGOTOWANEJ PRZEZ PIS POLITYKÓW Z TEJ PARTII ZASKOCZYŁO - Paweł Płuska.

-- TA DECYZJA JEST DLA POLITYKÓW OPOZYCJI POZYTYWNYM ZASKOCZENIEM - Płuska dalej.

-- CHOĆ NIEKTÓRZY ZASTANAWIAJĄ SIĘ, CO ZA NIĄ STOI I CO DALEJ - Płuska.

-- NA RAZIE NIE MA DECYZJI PIS, CO DALEJ Z ZAWETOWANĄ USTAWĄ - Płuska dalej.

-- PRZEDSTAWICIELE RATUSZA POJAWILI SIĘ NA POSIEDZENIU KOMISJI WERYFIKACYJNEJ - bez materiału: Hanna Gronkiewicz-Waltz nie zmienia zdania i wciąż omawia stawienia się przed komisją weryfikacyjną. Po raz pierwszy pojawili się pełnomocnicy stołecznego ratusza. Tymczasem komisja weryfikacyjna zabiera się za Chmielną 70 - najdroższą i najsłynniejszą działkę w aferze reprywatyzacyjnej.

-- SPÓR O KFD - zapowiedź: Krajowy Fundusz Drogowy nie wydał 15 miliardów złotych. Minister Andrzej Adamczyk przekonuje, że nie można z niego czerpać środków na budowę dróg gminnych, bo fundusz służy do finansowania budowania dróg krajowych. Opozycja pyta, dlaczego PiS chce sięgać do kieszeni Polaków podwyższając opłatę paliwową, zamiast zmienić przepisy dotyczące KFD.

-- SPRAWA PUSZCZY BIAŁOWIESKIEJ TRAFI DO TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI UE - zapowiedź: Komisja Europejska podjęła w czwartek decyzję o skierowaniu przeciwko Polsce sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE, by ten podjął decyzję o zatrzymaniu wycinki w Puszczy Białowieskiej. - To wyjątkowa sprawa, dlatego potrzebne są wyjątkowe środki - podkreśla KE.

*****

WIADOMOŚCI TVP

-- KOMISJA REPRYWATYZACYJNA.

-- SKRAJNE EMOCJE WOKÓŁ PROJEKTU, OPOZYCJA GRZMI TO KONIEC DEMOKRACJI: Poselski projekt ustawy o Sądzie Najwyższym pojawił się wczoraj wieczorem, a już dziś wywoływał skrajne emocje. Przewiduje on przeniesienie obecnych sędziów Sądu Najwyższego w stan spoczynku, a także utworzenie trzech nowych izb: Prawa Prywatnego, Prawa Publicznego i Dyscyplinarnej. Opozycja grzmi - to koniec demokracji. Prawo i Sprawiedliwość odpowiada - to zmiana niewydolnego, źle funkcjonującego, czasem skorumpowanego systemu.

-- WYPOWIEDŹ “OFIARY WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI”: Mam nadzieję że to się zaczęło zmieniać.

-- OBIECALIŚMY POLAKOM ZMIANĘ NIEWYDOLNEGO SYSTEMU, W KTÓRYM SĄ ŚWIĘTE KROWY - Ryszard Czarnecki.

-- LUDZIE MÓWIĄ, ŻE W SN MOŻNA ZNALEŹĆ WSZYSTKO POZA SPRAWIEDLIWOŚCIĄ - Jarosław Olechowski.

-- GERSDORF WYWOŁAŁA PUBLICZNE OBURZENIE SKARŻĄC SIĘ NA NISKIE ZAROBKI - Olechowski.

-- SĘDZIOWIE MAJĄ O SOBIE BARDZO DOBRE ZDANIE, ALE FORMUŁOWANE SĄ POD ICH KĄTEM POWAŻNE OSKARŻENIA - Olechowski.

-- JAN RULEWSKI O SĘDZI OD SPRAWY SAWICKIEJ, ŻE “NAM SPRZYJAŁA”.

-- SWÓJ PLAN POLITYCY ZAMIERZAJĄ REALIZOWAĆ PRZY POMOCY BRUKSELI - Olechowski.

-- TO MORDERSTWO ZE SZCZEGÓLNYM OKRUCIEŃSTWEM - KGP.

-- NADZIEJE OPOZYCJI WYWOŁAŁO WETO PREZYDENTA: Opozycja apeluje do prezydenta o zawetowanie obu uchwalonych wczoraj ustaw. To jednak mało prawdopodobny scenariusz, ponieważ kancelaria głowy państwa zgadza się, że reforma wymiaru sprawiedliwości jest niezbędna. Nadzieje opozycji wzbudziła wczorajsza decyzja prezydenta. Andrzej Duda zawetował nowelizację ustawy o Regionalnych Izbach Obrachunkowych.

-- WBREW TEMU CO TWIERDZI OPOZYCJA, JEST POLITYKIEM SAMODZIELNYM, KORZYSTAJĄCYM ZE SWOICH PREROGATYW - Jan Maria Jackowski.

-- OPOZYCJA LICZY, ŻE WETO STAJE SIĘ NORMĄ - Jałtuszewski.

-- TE NADZIEJE NAJPEWNIEJ NIE ZOSTANĄ ZREALIZOWANE, BO KANCELARIA PREZYDENTA PODKREŚLA KONIECZNOŚĆ ZMIAN W WYMIARZE SPRAWIEDLIWOŚCI - Jałtuszewski.

-- ARESZT DLA SYMPATYKA ISLAMISTÓW.

-- W Wiadomościach o dramacie młodej posłanki Platformy Obywatelskiej. Kinga Gajewska-Płochocka, pyta marszałka Sejmu, dlaczego zwierzętom nie wolno wchodzić na teren parlamentu. Choć brzmi to jak żart - żartem nie jest, a wszystko przez to, że na czas posiedzeń, poseł Gajewska musi się rozstawać ze swoją Lolitą.

-- NIE WIDZIAŁEM, ALE SŁYSZAŁEM, ŻE TO POSEŁ TARCZYŃSKI SZCZEKAŁ - Grzegorz Schetyna.

-- TO NA WNIOSEK PO ZOSTAŁ WPROWADZONY ZAKAZ PRZYPROWADZANIA PSÓW - Jan Tomaszewski.

*****

WYDARZENIA POLSATU

-- SĄDNY DZIEŃ DLA POLSKICH SĄDÓW. W NOCY DO SEJMU TRAFIŁ PROJEKT ZMIAN W SĄDZIE NAJWYŻSZYM - zapowiedź.

-- W MATERIALE NAGRANIE, NA KTÓRYM JAROSŁAW KACZYŃSKI MÓWI PRAWDOPODOBNIE DO MICHAŁA SZCZERBY „IDŹ STĄD, GÓWNIARZU”.

-- NIKT NIE KONSULTOWAŁ PROJEKTU Z I PREZES SN - Jan Mikruta.

-- I PREZES SN MÓWI O CZARNYM DNIU - Mikruta dalej.

-- POSEŁ MATUSIEWICZ ODPOWIADA, ŻE TO DOBRA ZMIANA W SĄDOWNICTWIE - Mikruta.

-- WEDŁUG KONSTYTUCJONALISTÓW I PRAWNIKÓW, TO JEDNAK NIE ODBUDOWA, TO ŁAMANIE KONSTYTUCJI - Mikruta dalej.

-- ZBIGNIEW ZIOBRO BĘDZIE KONTROLOWAŁ NAJWYŻSZĄ INSTANCJĘ, NIEZALEŻNEJ DOTĄD WŁADZY SĄDOWNICZEJ - Mikruta: A kompetencje SN są ogromne.

-- OPOZYCJA ZAPOWIADA, ŻE WSPÓLNIE BĘDZIE WALCZYĆ, BY USTAWA NIE WESZŁA W ŻYCIE - Mikruta dalej.

-- PREZYDENT NA RAZIE NIE ZNA PROJEKTU - Mikruta.

-- MARSZAŁEK NIE PODAŁ NA RAZIE KIEDY SEJM ZAJMIE SIĘ USTAWĄ - Mikruta dalej: Dziś Marek Kuchciński był zajęty podejmowaniem przewodniczącego parlamentu Chin.

-- REFORMA TO NIE TO SAMO CO PODPORZĄDKOWANIE - konkluzja Mikruty: PiS jest już o krok od pełnej kontroli systemu wymiaru sprawiedliwości - z Trybunałem Konstytucyjnym i Sądem Najwyższym. Reformy tego systemu rzeczywiście chcą wyborcy, ale reforma to nie to samo co podporządkowanie.

-- ANDRZEJ DUDA ZAWETOWAŁ NOWELIZACJĘ USTAWY O RIO - zapowiedź.

-- PREZYDENT POTRAFI ZASKOCZYĆ - Dorota Gawryluk.

-- TO PIERWSZE WETO ZA RZĄDÓW PIS I DO USTAWY PRZYGOTOWANEJ PRZEZ OBÓZ RZĄDZĄCY - Anna Hałas-Michalska.

-- OPOZYCJA OD POCZĄTKU MÓWIŁA, ŻE USTAWA O RIO TO RZĄDOWY KAGANIEC NA SAMORZĄDY - Hałas-Michalska dalej.

-- NIE BRAKUJE OPINII, ŻE TO WETO KONSULTOWANE Z NOWOGRODZKĄ - Hałas-Michalska.

-- PIS SAM WETA NIE ODRZUCI, A CHĘTNYCH DO POMOCY BRAK - Hałas-Michalska dalej.

-- NAJCIEKAWSZE BĘDZIE TO, JAK ZAGŁOSUJE PIS - konkluzja Hałas-Michalskiej: Pierwsze w tej kadencji Sejmu weto Andrzeja Dudy ma szanse okazać się skuteczne. Najciekawsze będzie to jak zagłosuje PiS - zgodnie z decyzją władz partii, czy też może któryś z posłów podzieli zdanie prezydenta.

-- HANNA GRONKIEWICZ-WALTZ ZMIENIA TAKTYKĘ WS. KOMISJI WERYFIKACYJNEJ - zapowiedź.

-- PIERWSZY RAZ NA POSIEDZENIE WYSŁAŁ SWOICH PEŁNOMOCNIKÓW - Grzegorz Kępka.

-- FRAGMENTY DZISIEJSZEJ SPRAWY.

-- HGW OTRZYMAŁA KOLEJNĄ KARĘ ZA NIESTAWIENIE SIĘ PRZED KOMISJĄ - Kępka: Łącznie z poprzednimi to już 9 tys. zł.

-- TWARDE “NIE” POLSKI WS. UCHODŹCÓW.


21:37

Senacka komisja przyjęła bez poprawek zmiany w KRS
Senacka komisja przyjęła bez poprawek zmiany w KRS Wieczorem senacka komisji praw człowieka przyjęła bez poprawek nowelizację ustawy o KRS. Jutro ustawa - razem z ustawą o ustroju sądów - ma trafić pod obrady Senatu. Ustawa o KRS zakłada m.in. wygaszenie kadencji obecnej rady. Nową wybierze Sejm.