Relacja Live

29.05.2017

07:35

Polityczny plan poniedziałku: robocze posiedzenie KW, PAD odznaczy przedstawicieli samorządu
Polityczny plan poniedziałku: robocze posiedzenie KW, PAD odznaczy przedstawicieli samorządu Dzisiaj odbędzie się pierwsze robocze posiedzenie komisji weryfikacyjnej. Jak podkreślał kilka dni temu Patryk Jaki, komisja będzie mogła rozpocząć merytoryczną pracę dopiero po powołaniu ostatniego członka przez Sejm. Na ostatnim posiedzeniu posłowie odrzucili bowiem kandydaturę Jerzego Meysztowicza. O 11:00 Pałacu Prezydenckim odbędzie się spotkanie z okazji "Dnia Samorządu Terytorialnego”. W trakcie uroczystości prezydent Andrzej Duda wręczy odznaczenia państwowe przedstawicielom samorządu. O 11:30 przed budynkiem Publicznego Gimnazjum nr 3 w Starogardzie Gdańskim odbędzie się konferencja prasowa udziałem Sławomira Neumanna oraz prezes okręgu pomorskiego ZNP Elżbiety Markowskiej. Temat: Nie oddamy szkoły na koszary! Inicjatorzy zespołu Nowoczesnej ruszają w Polskę, by odpowiedzieć o założeniach programu "Aktywna Rodzina”. To propozycja, którą zgłosił Ryszard Petru na niedawnym kongresie Nowoczesnej - ma zastąpić, w razie zmiany władzy, aktualnie istniejący program Rodzina 500+. Na dzisiaj zaplanowano spotkania w Szczecinie, Toruniu, Gnieźnie, Poznaniu, Łodzi i Koszalinie. O 12:30 w Centrum Kongresowym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie odbędzie się briefing prasowy z udziałem Władysława Kosiniaka-Kamysza, Piotra Zgorzelskiego oraz burmistrza Kęt Krzysztofa Klęczara. Temat: Ostatni dzwonek dla ministra Jurgiela.

07:50

Dworczyk:

PO jest w stanie zrobić absolutnie wszystko, żeby straszyć obywateli PiS-em
Dworczyk: PO jest w stanie zrobić absolutnie wszystko, żeby straszyć obywateli PiS-em - Mam wrażenie, że zwykle cytowana jest nie całość informacji zawartych w tym piśmie, a po drugie w urzędzie wojewódzkim niewłaściwie zostały rozłożone akcenty. Tu chodzi przede wszystkim o osoby innej narodowości, które nie posiadają obywatelstwa polskiego bądź posiadają kartę stałego pobytu. Jest czymś naturalnym, że państwo powinno posiadać informacje nt. cudzoziemców przebywających na terenie RP, że biorąc pod uwagę dzisiejszą sytuację w UE, również związaną z zagrożeniem antyterrorystycznym, takie dane muszą być dostępne dla urzędów wojewódzkich i administracji publicznej - mówił Michał Dworczyk w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w "Jeden na jeden” TVN24. Jak dodał:
"Wiedza o narodowości obywateli też nie jest żądnym tematem tabu. Sprawdzamy ją przy każdym spisie powszechnym i wydaje mi się, że uciekanie od takich pytań i tematów, zwłaszcza w kontekście tego, co się dzieje w UE, nie możemy zapominać o tym, że sprawy zamachów w ostatnich latach, były to osoby albo te, które przyjechały w ramach nielegalnej imigracji, albo te, które w kolejnym pokoleniu w Europie mieszkały. Niemówienie o tym jest złą poprawnością polityczną”
Jego zdaniem Sławomir Nitras próbuje dyskredytować instytucje państwa, podważając wiarę obywateli w to, że instytucje państwa działają dla dobra obywateli. - Rozumiem, że PO jest w stanie zrobić absolutnie wszystko, żeby straszyć obywateli PiS-em, ale fakty są takie, że pańswo musi zbierać pewne informacje po to, żeby zapewnić bezpieczeństwo obywatelom - dodał. Dworczyk komentował w ten sposób wczorajszy materiał "Faktów” TVN. Telewizja podała, iż wojewoda zachodniopomorski - jak mówią urzędnicy - na polecenie ministra obrony narodowej skierował pismo do wójtów burmistrzów i prezydentów miast. A w nim, powołując się na ustawę o zarządzaniu kryzysowym, prosi o informacje o osobach innych narodowości posiadających obywatelstwo polskie oraz posiadających inne obywatelstwo i zezwolenie na pobyt na terytorium Polski.

08:01

Dworczyk:

Wokół parlamentarzystów pojawiają się osoby, które są związane z WSI
Dworczyk: Wokół parlamentarzystów pojawiają się osoby, które są związane z WSI - Myślę, że najlepiej zapytać bezpośrednio ministra Macierewicza, natomiast oczywiste jest jedno: wokół parlamentarzystów, również klubu Kukiz, pojawiają się osoby, które są związane z WSI, a minister Macierewicz jest osobą, która ma duży temperament polityczny. Wystarczy prześledzić materiały w internecie i każdy może sobie wyrobić opinię [na pytanie o związki klubu Kukiz '15 z WSI]. Ja tej wiedzy precyzyjnej nie posiadam, dlatego ograniczę się, aby każda zainteresowana osoba zrobiła research w internecie - stwierdził Michał Dworczyk w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w "Jeden na jeden” TVN24.

08:35

Karczewski:

Ja nie podałbym się do dymisji. Obowiązkiem Zielińskiego jest wyjaśnienie tej sprawy
Karczewski: Ja nie podałbym się do dymisji. Obowiązkiem Zielińskiego jest wyjaśnienie tej sprawy - Opinie opozycji są insynuacjami. Nie można w ten sposób, jeżeli ie mają żadnych dowodów ani informacji, nie można w ten sposób. Minister Kempa powiedziała, że z jednej ze spraw wystąpi do prokuratury - mówił Stanisław Karczewski w rozmowie z Konradem Piaseckim w Gościu Radia Zet. Jak dodał:
"Konsekwencje zostały wyciągnięte w stosunku do osób, które za to odpowiadały. Odpowiedzialność polityczna jest wtedy, gdy jest wina polityka (…) Natychmiast w chwili podjęcia wiedzy zostały wyciągnięte konsekwencje i została powołana komisja”
- Ja [na miejscu Zielińskiego] nie podałbym się do dymisji. Jest obowiązkiem ministra Zielińskiego wyjaśnienie dogłębne tej sprawy - dodał marszałek Senatu, podkreślając, że sprawa musi zostać wyjaśniona.

08:43

Karczewski:

11 listopada chyba nie jest najlepszym dniem do przeprowadzenia referendum
Karczewski: 11 listopada chyba nie jest najlepszym dniem do przeprowadzenia referendum - Jestem umówiony z prezydentem. W innej sprawie, ale o tej sprawie [referendum] też będę rozmawiał. Będziemy rozmawiać i zapytam się, jakie przewiduje pytania, jak dużo pytań, bo pojawiła się informacja i wypowiedź, że powinno być kilkanaście pytań, to sam jestem przeciwny. Po drugie, żeby przeprowadzić bardzo dogłębne konsultacje społeczne, żeby nie tylko obywatele, ale również konstytucjonaliści, eksperci i politycy wzięli w tym udział - mówił Stanisław Karczewski w rozmowie z Konradem Piaseckim w Gościu Radia Zet. - 11 listopada to pomysł dobry, ale czy świetny to nie wiem. 11 listopada chyba nie jest najlepszym dniem do przeprowadzenia referendum. Tak mi się wydaje. Może prezydent ma jeszcze argumenty, które przekaże - dodał marszałek Senatu.

08:49

Karczewski o kongresie PiS: Będzie podsumowaniem dobrych 2 lat. Będziemy też mówić, co na następne 2 lata
Karczewski o kongresie PiS: Będzie podsumowaniem dobrych 2 lat. Będziemy też mówić, co na następne 2 lata - [Kongres PiS 1 lipca] będzie podsumowaniem dobrych 2 lat. Również będziemy mówić, co na następne 2 lata, ale o tym, co chcielibyśmy zrobić i jakie zmiany chcielibyśmy wprowadzić w następnej kadencji. Powiemy również jak przygotowujemy się i jakie będą nasze priorytety w kampanii samorządowej, bo do tej kampanii się przygotowujemy. To będzie podsumowanie tego, co zrobiliśmy, przedstawienie naszych osiągnięć, mówienie też o błędach, bo każdy kto pracuje, operuje, rządzi popełnia jakieś błędy i będziemy mówić o tym, co zamierzamy - mówił Stanisław Karczewski w rozmowie z Konradem Piaseckim w Gościu Radia Zet.

08:54

Karczewski:

Nic nie wskazuje na to, żeby Szydło podała się do dymisji
Karczewski: Nic nie wskazuje na to, żeby Szydło podała się do dymisji - Beata Szydło jest wspaniałym premierem i nic nie wskazuje na to, żeby premier podała się do dymisji. Świetnie pracuje. Na pewno są lepsi i gorsi [ministrowie]. Wszyscy pracują bardzo dużo - mówił Stanisław Karczewski w rozmowie z Konradem Piaseckim w Gościu Radia Zet.

09:21

Soloch:

Również przed koncertem w Manchesterze nie moglibyśmy powiedzieć, że na pewno nic nam nie grozi
Soloch: Również przed koncertem w Manchesterze nie moglibyśmy powiedzieć, że na pewno nic nam nie grozi - Również i przed koncertem w Manchesterze nie moglibyśmy powiedzieć, że na pewno nic nam nie grozi. Od tego są nasze służby, żeby takim zagrożeniom zapobiegać - mówił Paweł Soloch w Porannej rozmowie w RMF FM, pytany o bezpieczeństwo na imprezach masowych w Polsce. Jak dodał:
"Są przepisy, które regulują kwestie związane z imprezami masowymi, mamy pewne doświadczenia - już w zasadzie od Euro 2012 - i do tej pory ten system działał dobrze, był szczelny. Oczywiście wynikało to również z tego, że Polska do tej pory nie była pierwszorzędnym celem dla ataków terrorystycznych - bo o tych zagrożeniach mówimy"
- Nie należy być fatalistą i mówić, że zawsze musi być ten pierwszy raz, natomiast oczywiście musimy być gotowi, po to ćwiczą nasze służby, ale po to jest też współpraca służb specjalnych, wywiadu, wymiana informacji, żeby takim zagrożeniom zapobiec - dodał szef BBN.

10:47

Sasin o publikacji Faktu: Decyzja prokuratury o ekshumacji była całkowicie słuszna
Sasin o publikacji Faktu: Decyzja prokuratury o ekshumacji była całkowicie słuszna - To szokująca, dramatyczna informacja. Szczególnie dla rodziny, wdowy to musi być niezwykle bolesne, ale to informacja, która paradoksalnie pokazuje, że decyzja prokuratury o ekshumacji była decyzją całkowicie słuszną. To nie pierwsza taka szokująca informacja - stwierdził Jacek Sasin w rozmowie z Piotrem Witwickim w "Politycznym Graffiti” Polsat News, komentując dzisiejszą jedynkę "Faktu”.

11:01

Sasin o połączeniu wyborów z referendum: Dobrze by było, by PAD wystąpił z inicjatywą ustawodawczą
Sasin o połączeniu wyborów z referendum: Dobrze by było, by PAD wystąpił z inicjatywą ustawodawczą - To dzień - można powiedzieć - i dobry i niedobry [na referendum]. Są pewnie plusy i minusy. Minusy są pewnie takie, że to 100-lecie niepodległości. Nie tylko święto jak co roku, ale 100-lecie, więc wyjątkowy dzień, który pewnie będzie wypełniony dużą ilością obchodów centralnych, jak i lokalnych. Z tego tytułu jest to pewnie data niebyt fortunna i szczęśliwa, żeby robić i wybory samorządowe - bo one wypadają tego dnia - i referendum. Ale też pewnie można szukać plusów - stwierdził Jacek Sasin w rozmowie z Piotrem Witwickim w "Politycznym Graffiti” Polsat News. Jak dodał:
"Niemożliwe jest połączenie dzisiaj w jednym lokalu - zgodnie z dzisiejszym stanem prawnym - i jednej komisji tego referendum i wyborów samorządowych. Jeżeli prezydent ma taki pomysł, to dobrze by było pewnie, gdyby również wystąpił z inicjatywą ustawodawczą, żeby to prawo w tym zakresie zmienić. Osobiście nie wyobrażam sobie, żeby 11 listopada były organizowane odrębne komisje wyborcze i lokale wyborcze dla referendum i dla wyborów samorządowych. To chyba nawet niemożliwe do wykonania”
Jak stwierdził poseł PiS, pytań w referendum nie może być zbyt wiele.

11:44

PAD:

Sprzeciwiłem się planom wprowadzenia ograniczenia kadencji de facto wstecz
PAD: Sprzeciwiłem się planom wprowadzenia ograniczenia kadencji de facto wstecz - Chciałbym, żeby w naszym kraju - także jeżeli chodzi o funkcjonowanie samorządu terytorialnego - były realizowane te zmiany, które będziemy mogli spokojnie nazwać zmianami dobrym. Chciałbym, żeby to były takie zmiany, które znajdą również państwa potwierdzenie i akceptację. Dlatego sprzeciwiłem się planom wprowadzenia ograniczenia kadencji de facto wstecz, jeżeli chodzi o wybory powszechne wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Dlaczego? Bo uważam to za swoistą zmianę warunków w toku. To nie było wcześniej zapowiedziane. Jest druga kwestia, co do której można prowadzić dyskusję - czy powinno być w ogóle ograniczenie możliwości sprawowania mandatu wójta, burmistrza i prezydenta do dwóch kadencji na przyszłość. I to temat do dyskusji. Osobiście uważam, że można to rozważyć i jest to rozwiązanie, które jest porównywalne z kadencyjnością prezydenta RP (…) Ale jestem otwarty na debatę, natomiast nie zgadzam się na to tak, jak były ku temu pomysły ograniczyć w przyszłych wyborach możliwość kandydowania tym osobom, które już sprawowały tę funkcję. Nie zgadzam się na to, ponieważ uważam, że to zmiana, która również zaskakuje państwa wyborców, mieszkańców i że może być takiego wprowadzone, ale dopiero po odbyciu dwóch kadencji przez tych, który zostaną wybrani - mówił prezydent Andrzej Duda na spotkaniu z samorządowcami z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego.

12:04

Jaki:

Będziemy rozmawiali o tym, jakimi nieruchomościami powinniśmy zająć się w pierwszej kolejności
Jaki: Będziemy rozmawiali o tym, jakimi nieruchomościami powinniśmy zająć się w pierwszej kolejności - Będziemy rozmawiali o tym, jakimi nieruchomościami powinniśmy zająć się w pierwszej kolejności, aczkolwiek nie podejmiemy dzisiaj decyzji. Nie mogę podać [moich typów], bo to spowodowałoby ruch na rynku nieruchomości. Będziemy chronić te informacje. Każdy z członków będzie mógł przedstawić swoje propozycje nieruchomości. Zaproponujemy nawet dzisiaj, że jeżeli któryś z członków wskaże takie nieruchomości i cała grupa się zgodzi, że to te nieruchomości, którymi powinniśmy zająć się w pierwszej kolejności, to w międzyczasie - do czasu powołania ostatniego członka komisji - zwrócimy się do ratusza z wnioskiem o udostępnienie dokumentów, żeby nie tracić czasu i można było pracować - stwierdził Patryk Jaki na briefingu przed pierwszym roboczym posiedzeniem komisji weryfikacyjnej, które rozpocznie się o 16:00.

12:05

Jaki:

Chciałbym, żeby komisja weryfikacyjna spotykała się co najmniej raz w tygodniu
Jaki: Chciałbym, żeby komisja weryfikacyjna spotykała się co najmniej raz w tygodniu - Chciałbym, żeby komisja [weryfikacyjna] spotykała się co najmniej raz w tygodniu, ponieważ jeżeli będą tygodnie, które będą przeznaczone na przesłuchanie świadków i stron, to mogą być to nawet 2-3 spotkania tygodniowo, o czym poinformowałem już po głosowaniu członków komisji. Oprócz tego członkowie komisji będą mogli pracować tutaj, w ministerstwie codziennie - stwierdził Patryk Jaki na briefingu.

12:13

Jaki:

Zachęcam HGW aby się nie bała, tylko stawiła czoło wyzwaniu i pokazała, że tak, jak mówiła wielokrotnie, jest niewinna
Jaki: Zachęcam HGW aby się nie bała, tylko stawiła czoło wyzwaniu i pokazała, że tak, jak mówiła wielokrotnie, jest niewinnaNie chciałbym nigdy sięgać do środków przymusu. Raczej będę to traktował to jako ostateczność. Natomiast jeżeli byłbym pewny swego i tego, że jestem kompletnie niewinny w tej sprawie, to przyszedłbym to i udowodnił publicznie. To nie tak, że rozprawy będą zamknięte i ktoś będzie torturował prezydent [Gronkiewicz-Waltz]. To będzie normalna rozmowa przy kamerach. Były osoby, świadkowie podczas komisji śledczej, którzy wypadali lepiej niż komisja, jeżeli mają silne argumenty i silne przygotowanie oraz przekonanie, że nie są winni. Dlatego zachęcam prezydent do tego, aby się nie bała, tylko stawiła czoło wyzwaniu i pokazała, że tak, jak mówiła wielokrotnie, jest niewinna i nic nie wiedziała o tym, co działo się w Warszawie w sprawie reprywatyzacji - stwierdził Patryk Jaki na briefingu.

12:36

Mazurek:

Po dzisiejszych informacjach nikt nam nie zarzuci, że prokuratura działa pod dyktando PiS
Mazurek: Po dzisiejszych informacjach nikt nam nie zarzuci, że prokuratura działa pod dyktando PiS - Dużo łatwiej byłoby mi komentować komunikat prokuratury w tej sprawie, ponieważ prokuratura prowadzi postępowanie. Nie wiem ile spraw zostało zgłoszonych, nie wiem jaka była przyczyna umorzeń. Być może to kwestia przedawnienia. Sądzę, że te pytania powinny być skierowane do prokuratury, ale to też pokazuje, że prokuratura jest niezależna i myślę, że komunikat w tej sprawie powinien się ukazać (…) Poczekajmy, co w tej sprawie będzie miała prokuratura - stwierdziła Beata Mazurek na briefingu w Sejmie, pytana o dzisiejsze informacje medialne dot. słabych efektów audytu poprzedniego rządu autorstwa PiS. - Mam przekonanie graniczące z pewnością, że po dzisiejszych informacjach nikt nie zarzuci nam, że prokuratura działa pod dyktando PiS, bo to nieprawda - dodała rzeczniczka PiS.

12:40

Mazurek o referendum: Dyskutujemy jeszcze na ten temat
Mazurek o referendum: Dyskutujemy jeszcze na ten tematDyskutujemy jeszcze na ten temat [referendum]. Słyszałam dzisiaj wypowiedź marszałka Karczewskiego, że ten temat jest niefortunny, ale myślę, że to temat do rozwiązania pomiędzy prezydentem a PKW. My mówiliśmy o tym, że będziemy do tego tematu podchodzić w oparciu o rozmowy z senatorami, bo ta decyzja ma zapaść w Senacie, a decyzje, czy to poprzemy czy nie 11 [listopada], zasugeruje odpowiedni organ partii - stwierdziła Beata Mazurek na briefingu w Sejmie.

12:47

Mazurek do dziennikarzy: Chciałabym, żebyście państwo zadali pytanie politykom Platformy, czy państwo PO zdało egzamin
Mazurek do dziennikarzy: Chciałabym, żebyście państwo zadali pytanie politykom Platformy, czy państwo PO zdało egzaminTo informacja przykra, ale odnosząc się do niej, chciałbym przypomnieć kilka cytatów - stwierdziła Beata Mazurek na briefingu w Sejmie, przypominając wypowiedzi Grzegorza Schetyny, Ewy Kopacz, Krzysztofa Brejzy nt. ekshumacji. Jak dodał:
"Chciałabym, żebyście państwo zadali pytanie dzisiaj politykom PO, czy rzeczywiście państwo PO zdało egzamin, kiedy pani premier zapewniała nas o tym, że przy identyfikacji zwłok dołożono należytej staranności, czy są w stanie zweryfikować albo przeprosić za te słowa, które wspomniałam? To sytuacja przykra, bardzo bolesna dla rodzin, ludzi którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej, ale to jednocześnie sytuacja, która pokazuje jedno, że naszym zdaniem i celem oraz przede wszystkim prokuratury jest zbadanie, przeprowadzenie ekshumacji w taki sposób, by odpowiedziała czy spróbowała odpowiedzieć na pytanie, jaka była przyczyna katastrofy smoleńskiej i to pokazuje: państwo PO - mimo zapewnień ich polityków - w tej kwestii egzaminu nie zdało"

12:54

PO wnioskuje, by komisja weryfikacyjna zajęła się nieruchomością przy Srebrnej
PO wnioskuje, by komisja weryfikacyjna zajęła się nieruchomością przy Srebrnej - Dzisiaj zgłosimy komisji weryfikacyjnej konkretną nieruchomość. Będzie to nieruchomość położona w Warszawie przy ulicy Srebrnej 16, która jest własnością spółki Srebrna, której to udziały posiada fundacja instytut im. Lecha Kaczyńskiego, w której we władzach zasiada sam prezes Kaczyński i inni politycy PiS - poinformował Jan Grabiec na briefingu w Sejmie.

14:13

Bochenek:

My już utworzyliśmy korytarze
Bochenek: My już utworzyliśmy korytarze - My już utworzyliśmy korytarze, wysyłamy pomoc finansową, realizujemy projekty związane z budową szpitali i szkół. Na bieżąco jesteśmy informowani o podejmowanych inicjatywach. Najbardziej skuteczną pomocą jest ta świadczona na miejscu. za te same pieniądze jesteśmy w stanie pomóc większej liczbie ofiar - mówił rzecznik rządu na pytanie o korytarze humanitarne. Dopytywany o korytarze, czyli przyjmowanie uchodźców, bochenek dodał, że rząd nie zmienił w tej sprawie stanowiska.

14:13

Bochenek o fragmentach zwłok w trumnie generała: To pokazuje, że politycy PO przez lata w tej sprawie kłamali
Bochenek o fragmentach zwłok w trumnie generała: To pokazuje, że politycy PO przez lata w tej sprawie kłamali - To pokazuje, że politycy PO przez lata w tej sprawie kłamali. Była premier Kopacz mówiła oficjalnie, że we wszystkich czynnościach uczestniczyła osobiście. Tymczasem zaniedbano tych czynności i nie dopełniono podstawowych procedur - mówił Rafał Bochenek na briefingu.

14:15

Bochenek wyklucza dymisję Zielińskiego
Bochenek wyklucza dymisję Zielińskiego - Najważniejsze decyzje personalne w tej bulwersującej sprawie już zapadły. PO wysnuwając kolejne żądania dąży do robienia polityki z tej sprawie - powiedział rzecznik rządu na pytanie dziennikarza RMF o możliwość politycznej odpowiedzialności kierownictwa MSWiA.

16:46

Rozpoczęło się pierwsze robocze spotkanie komisji weryfikacyjnej
Rozpoczęło się pierwsze robocze spotkanie komisji weryfikacyjnej Kilkanaście minut temu przewodniczący komisji Patryk Jaki rozpoczął pierwsze robocze spotkanie komisji weryfikacyjnej. Komisja będzie mogła rozpocząć merytoryczną pracę dopiero po powołaniu ostatniego członka przez Sejm. Na ostatnim posiedzeniu posłowie odrzucili bowiem kandydaturę Jerzego Meysztowicza.

17:15

PAD podpisał nowelizację ustawy o wycince drzew
PAD podpisał nowelizację ustawy o wycince drzew Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o ochronie przyrody, czyli tzw. nowelizację ustawy o wycince drzew. Ustawa - po publikacji w Dzienniku Ustaw - wejdzie w życie po 14 dniach

19:29

Karczewski:

Tak jest w PiS, że nic nie zamiatamy pod dywan
Karczewski: Tak jest w PiS, że nic nie zamiatamy pod dywan - Gwarantują pani redaktor, jeśli ta komisja, polityczna odpowiedzialność będzie [za sprawę Igora Stachowiaka], to na pewno będę konsekwencje i polityczne. Tak jest w PiS, że nic nie zamiatamy pod dywan. Chcemy być bardzo transparentni - z różnych powodów, ale przede wszystkim odpowiedzialności. W tej chwili tej odpowiedzialności politycznej nie widzę - mówił Stanisław Karczewski w rozmowie z Dorotą Gawryluk w "Gościu Wydarzeń” Polsat News.

19:32

Karczewski:

W przyszłym tygodniu mam nadzieję spotkać się z prezydentem
Karczewski: W przyszłym tygodniu mam nadzieję spotkać się z prezydentem - Myślę, że bardzo szybko spotkam się z prezydentem. W przyszłym tygodniu mam nadzieję spotkać się z prezydentem i rozmawiać nie tylko o tym [o referendum] - mówił Stanisław Karczewski w rozmowie z Dorotą Gawryluk w "Gościu Wydarzeń” Polsat News.

19:59

Sikorski o wystąpieniu Szydło: To nacjonalistyczna retoryka, która nie uchodzi poważnemu politykowi
Sikorski o wystąpieniu Szydło: To nacjonalistyczna retoryka, która nie uchodzi poważnemu politykowi - To nacjonalistyczna retoryka, która nie uchodzi poważnemu politykowi. W Europie Zachodniej takie rzeczy mówią skrajni nacjonaliści, z którymi się po prostu nie rozmawia. Ale tak, to niestety element postępującej samoizolacji Polski w sytuacji bardzo trudnej geopolitycznie - mówił Radosław Sikorski w rozmowie z Anitą Werner w "Faktach po faktach” TVN24, komentując ostatnie sejmowe wystąpienie premier Szydło. - My zamiast trzymać się z tymi, którzy podtrzymują zachodnie wartości, którzy chcą, aby Europa miała zdolność do obrony własnej i do promieniowania wartościami europejskimi, demokratycznymi na swoje sąsiedztwo, to raczej sympatyzujemy z radykałami, którzy grają w rosyjską grę, czyli rozdzielania Europy od USA i wzmacniania skrajności. To bardzo niemądre i dla nas niebezpieczne - dodał były szef MSZ.

20:02

Sikorski:

Nie jest tajemnicą dla nikogo w NATO, że mamy ministra obrony, który mówi przedziwne rzeczy
Sikorski: Nie jest tajemnicą dla nikogo w NATO, że mamy ministra obrony, który mówi przedziwne rzeczyNie jest tajemnicą dla nikogo w NATO, że mamy ministra obrony, który mówi przedziwne rzeczy. Wyskakuje jak filip z konopii, a to jakieś mistrale, a to inne dziwne rzeczy i w tym sensie Polski się trochę boją jako kraju nieprzewidywalnego - stwierdził Radosław Sikorski w rozmowie z Anitą Werner w "Faktach po faktach” TVN24.

20:11

Sikorski:

Przepraszać powinni ci, którzy oszukiwali miliony Polaków w sprawie rzekomego zamachu
Sikorski: Przepraszać powinni ci, którzy oszukiwali miliony Polaków w sprawie rzekomego zamachu - Przepraszać powinno się za winy, a tu Rada Ministrów nie podejmowała żadnych decyzji. Przepraszać powinni ci, którzy miliony Polaków oszukiwali w sprawie rzekomego zamachu, oskarżania rzadu o współudział w morderstwie 96 Polaków, bo to było robione bardzo cynicznie i z pełnym rozeznaniem, w konkretnym politycznym celu, a to, że patolodzy w Moskwie mogli popełnić błędy - to oczywiście bardzo przykre i dramatyczne, ale Rada Ministrów za to nie odpowiadała - mówił Radosław Sikorski w rozmowie z Anitą Werner w "Faktach po faktach” TVN24. Jak dodał:
"W tej sprawie zmieniłem zdanie, bo co prawda to bardzo bolesne dla rodzin - jak wiemy, część rodzin sobie absolutnie tego nie życzyła - ale powiem pani szczerze, sądziłem, że rząd PiS robi te ekshumacje być może po to, żeby tam dosypać trotylu i wreszcie udowodnić zamach, a tymczasem - zdaje się - są robione rzetelnie i zdaje się, że wreszcie przekonały niektórych naszych rodaków, że żadnego zamachu nie było i w tym sensie, ale także dlatego, że każdy szczątek jest badany pod względem DNA, to może w tym dramacie ekshumacji jest jakaś dobroć”

20:30

Torysi u bukmacherów wciąż wysoko
Na kilkanaście dni przed wyborami parlamentarnymi to tradycyjnie czas, by choć niektórzy z obserwatorów brytyjskich kampanii zajrzeli do salonów bukmacherskich i sprawdzili szanse poszczególnych partii na zwycięstwo. U trzech największych “buków”, czyli Ladbrokes, Coral i William Hill wszyscy przewidują zdobycie przez Konserwatystów większości w Westminsterze (stawki 1:8, 1:7). Bardziej prawdopodobnych według nich jest też sytuacja, w której żadna z partii nie uzyska większości (tutaj za 1 postawionego funta można dostać aż 7 w przypadku prawidłowego obstawienia). Jednak gdyby ktoś pokładając nadzieje w Labour chciał postawić na ich zwycięstwo i większość, to w Coralu i Ladbrokes dostanie aż 16-krotnie więcej niż postawi. Tylko w William Hill notowania partii Jeremy’ego Corbyna rosną a stawka wynosi “zaledwie” 10 do 1. Gdyby z jakiegoś powodu po wyborach Theresa May nie została ponownie premierem, to analitycy Coral za ewentualnego drugiego proponowanego kandydata uznają Borisa Johnsona - jednak patrząc na stawkę (100 funtów za każdego obstawionego funta) nie uznają tego za prawdopodobne. Oczywiście przewidywania bukmacherów nie są dla wielu wiarygodną prognozą. W 2015 - w ślad za większością sondażowni - wszystkie największe firmy zakładów wzajemnych w UK uznawały, że David Cameron nie zdoła zdobyć większości w parlamencie. Ku zdziwieniu większości analityków Torysi odnieśli wówczas znaczące zwycięstwo i zdobyli 330 mandatów. Nie tylko wystarczyło to do stworzenia rządu, ale również było liczbą znacząco większą od poprzednich przewidywań. Sondaże na dzień przed wyborami dawały im najwyżej 290 miejsc - a w ślad za nimi podobnie myśleli bukmacherzy.

20:33

Restart kampanii Konserwatystów i powrót do Brexitu jako głównego tematu

Po zmasowanej krytyce programu wyborczego i przerwie w kampanii wymuszonej przez wydarzenia w Manchesterze, Torysi powracają do przekonywania wyborców według oryginalnych osi podziału opartego na prostym przekazie - tylko Theresa May pozwoli zmienić Brexit w sukces dla UK.




Zamach w Manchesterze, który kładzie się cieniem na pozostałych kilkunastu dniach kampanii wyborczej, pozwolił jednak Torysom na zresetowanie swojej kampanii - nie tylko wobec krytyki ich programu, ale także spadających sondaży.

Według informacji The Sunday Times nad chaosem w sztabie wyborczym Partii Konserwatywnej stara się zapanować Sir Lynton Crosby, główny strateg wyborczy premier May, który miał odzyskać pełną kontrolę nad przebiegiem kampanii. Chaos, który doprowadził do umieszczenia w manifeście wyborczym niepopularnych propozycji reformy opieki społecznej miał być wynikiem starcia wewnątrz samego kręgu najbliższych doradców Theresy May.

Po raz pierwszy w historii bowiem premier UK ma nie jednego, a dwóch szefów swojej kancelarii. Nick Timothy i Fiona Hill wspólnie pełnią funkcję chief of staff w gabinecie Theresy May i mieli wdać się w zaciętą kłótnię o to, czy Torysi powinni umieścić w manifeście programowym m.in. propozycję podniesienia progu darmowej opieki społecznej. Fiona Hill miała być temu kategorycznie przeciwna, razem z Lyntonem Crosbym. Jednak to Nick Timothy, który był jednym z głównych doradców May za czasów jej kadencji jako ministra spraw wewnętrznych, postawił na swoim.

Reakcja Jeremy’ego Corbyna na atak w Manchesterze, w której ponowił swoje przekonanie że wojny w Iraku i Afganistanie oraz inne interwencje zwiększyły zagrożenie terroryzmem, przywitana została w sztabie Konserwatystów jak bezcenny dar. Taktyka Labour pozwoliła Konserwatystom skupić się ponownie na personalnych atakach na Corbyna - w tym jego rzekomych związkach z terrorystami z IRA - i odwrócić uwagę wyborców od niepopularnych obietnic wyborczych.


20:36

Wójcik:

Wydaje mi się, że HGW zmieni swoje stanowisko i pojawi się przed komisją weryfikacyjną
Wójcik: Wydaje mi się, że HGW zmieni swoje stanowisko i pojawi się przed komisją weryfikacyjną - Wydaje mi się, że prezydent [Hanna Gronkiewicz-Waltz] zmieni swoje stanowisko i pojawi się przed komisją weryfikacyjną, bo pada cień podejrzenia na jej osobę. Wiele osób o tym mówi, ma jej za złe to, co się działo przez wiele lat w Warszawie z różnych organizacji, środowisk, stowarzyszeń, nie tylko sami politycy. To dla niej szansa, żeby się oczyścić z tych zarzutów - mówił Michał Wójcik w "Faktach po faktach” TVN24.

20:37

OBRAZ DNIA: Wiadomości dokonują egzegezy słów Kaczyńskiego, PO dystansuje się od Thun, Scheuring o #RydzykPlus, Kosiniak: Im trzeba leczenia

-- LIVEBLOG 300POLITYKI: Sikorski o ministrze obrony, który mówi przedziwne rzeczy i nacjonalistycznej retoryce Szydło, Karczewski o nadziei spotkania się z prezydentem, Bochenek wyklucza dymisję Zielińskiego, Mazurek do dziennikarzy: Chciałabym, żebyście państwo zadali pytanie politykom Platformy, czy państwo PO zdało egzamin:https://300polityka.pl/live/2017/05/29/
-- #wyboryUK - Restart kampanii Torysów, mocny atak na lidera Labour także z argumentem o imigrantach - blog 300 o brytyjskiej kampanii ze wsparciem Providenta. https://300polityka.pl/wyboryuk/2017/05/29/restart-kampanii-konserwatystow-i-powrot-do-brexitu-jako-glownego-tematu/

*****

FAKTY TVN

-- PIS CHCE WZYWAĆ HGW, PO KACZYŃSKIEGO.

-- Mam nadzieję, że nie będzie to spektakl polityczny - Robert Kropiwnicki.

-- RAZ W TYGODNIU POSIEDZENIE I RAZ W MIESIĄCU DECYZJA - Maciej Knapik.

-- POLITYCY PO ZGŁASZAJĄ NIERUCHOMOŚCI NALEŻĄCE DO SPÓŁKI SREBRNA - Knapik.

-- OD KTÓREJ Z DZIAŁEK ZACZĘŁA SIĘ AFERA REPRYWATYZACYJNA - Maciej Knapik.

-- DECYZJE BĘDĄ MIAŁY WPŁYW NA CENY NIERUCHOMOŚCI, WIĘC PRACE BĘDĄ ODBYWAŁY SIĘ NIEJAWNIE - Knapik.

-- RATUSZ TWIERDZI, ŻE KOMISJA JEST NIEKONSTYTUCYJNA - Knapik.

-- WIELOKROTNIE ZAPOWIADAŁA ŻE SIĘ NIE STAWI, BO MA WĄTPLIWOŚCI WOBEC KONSTYTUCYJNOŚCI - Bartosz Milczarczyk.

-- To, że świadka nie będzie, działa na jego niekorzyść - Patryk Jaki.

-- ZESPÓŁ POSŁÓW MOŻE WYSTĄPIĆ O INFORMACJE - Milczarczyk zapytany przez Knapika o niekonsekwencję w podejściu Ratusza do komisji.

-- MIAŁ BYĆ WIELKI, MIAŻDŻĄCY I WSKAZAĆ WINNYCH, WNIOSKI SĄ NIELICZNE I UMARZANE, TSUNAMI SŁÓW BEZ FALI ZARZUTÓW.

-- Macierewicz nie odpowiedział o sprawy jakie miał skierować do prokuratury - Jakub Sobieniowski.



-- IM TRZEBA LECZENIA, NIE RZĄDZENIA - Władysław Kosiniak-Kamysz.

-- O ZARZUTACH WOBEC POPRZEDNIKÓW I MACIEREWICZ I INNI MINISTROWIE MÓWILI KILKANAŚCIE GODZIN - Sobieniowski.

-- BYLI WYPOSAŻENI NAWET W REKWIZYTY, ALE NIE MA DALSZEGO CIĄGU - Sobieniowski.

-- ROK TEMU CAŁY RZĄD PRZEDSTAWIAŁ CZARNY OBRAZ RZĄDÓW PO-PSL, NIE MA DALSZEGO CIĄGU - Sobieniowski.

-- RZECZNIK PROKURATURY NIE BYŁA W STANIE PRZEDSTAWIĆ DANYCH DOTYCZĄCYCH ZAWIADOMIEŃ.

-- MINISTROWIE RZUCALI NA SZALI SWÓJ AUTORYTET - Sobieniowski.

-- TO BYŁO JEDNO WIELKIE KŁAMSTWO, SYMBOLEM ZOSTANIE ZŁOTY MERCEDES, KTÓRY NIE BYŁ ANI MERCEDESEM ANI ZŁOTYM, A MINISTRA SAMI SIĘ POZBYLI - Sławomir Neumann.

-- RZECZNIK RZĄDU ODPOWIEDZIAŁ FAKTOM, ŻE ZGŁOSZONO PRAWIE 80 ZAWIADOMIEŃ ALE ŻADNE Z NICH NIE TOCZY SIĘ PRZED SĄDEM.

-- TAKŻE AROGANCJĘ ZARZUCALI POLITYCY PIS SWOIM POPRZEDNIKOM - Sobieniowski o Piotrze Glińskim nie odpowiadającym na pytanie dziennikarza. 

-- PROKURATURA POTWIERDZA INFORMACJE FAKTU.

-- POLITYCY PO ZAPOMINAJĄ, ŻE PROKURATOR PRZEJĄŁ NADZÓR MIESIĄC PO KATASTROFIE - Paweł Płuska.

-- WOJNA NA CYTATY - wypowiedź Beaty Mazurek z cytatami Schetyny i Kopacz.

-- ARCHIWALNA WYPOWIEDŹ JACKA SASINA Z RMF O POSZANOWANIU DLA CIAŁ OFIAR PRZED POCHÓWKAMI.

-- ÓWCZESNA MINISTER ZDROWIA W MOSKWIE MÓWIŁA JAK DOBRZE UKŁADAŁA SIĘ WSPÓŁPRACA Z ROSJANAMI - Płuska.

-- WYPOWIEDŹ SEJMOWA KOPACZ O PRZEKOPYWANIU NA METR.

-- SŁYNNE ZDANIE ZA KTÓRE JUŻ PRZEPRASZAŁA - Płuska.

-- SPORY RABAT DLA O. RYDZYKA.

-- NIE WSZYSCY WIERZĄ, ŻE SPRAWA NIE MA PODTEKSTU POLITYCZNEGO, ŻE TO NIE PRZYCHYLANIE KOMUŚ NIEBA - Jarosław Kostkowski.



-- #RydzykPlus - posłanka Nowoczesnej przy tablicy rozrysowuje kwoty podarowane redemptorystom. 

-- PREZES RYDZYK JEST TRAKTOWANY JAK PĄCZEK W MAŚLE - Joanna Scheuring-Wielgus.

*****

WIADOMOŚCI TVP

-- POLSKIE CZOŁGI Z MISJĄ NA ŁOTWĘ.

-- “NAJGORSZA PRAWDA JEST LEPSZA OD KŁAMSTWA” - belka.

-- EKSHUMACJE ODSŁANIAJĄ SZOKUJĄCĄ PRAWDĘ JAK POSTĘPOWANO Z CIAŁAMI - Jarosław Olechowski.

-- KOLEJNE EKSHUMACJE POKAZUJĄ, ŻE ROSJANIE NIE MIELI SZACUNKU DLA OFIAR - Olechowski.

-- ÓWCZESNE POLSKIE WŁADZE ZABRONIŁY OTWIERANIA TRUMIEN - Olechowski.

-- ARCHIWALNE WYPOWIEDZI KOPACZ O ZAKAZIE OTWIERANIA TRUMIEN.

-- ROSJANIE MANIPULOWALI WYNIKAMI SEKCJI - Olechowski.

-- CHCIAŁAM Z SERCA PODZIĘKOWAĆ - archiwalna wypowiedź PEK.

-- TUSK W SEJMIE, że pomyłki nie obciążają tych, którzy pracowali w Moskwie i Smoleńsku.

-- KAŻDY KTO DOMAGAŁ SIĘ DOCIEKANIA PRAWDY, STAWAŁ SIĘ OFIARĄ BRUTALNYCH ATAKÓW - Olechowski.

-- ... W UMARLAKACH GRZEBAĆ... - Lech Wałęsa.

-- DZIŚ JEST OCZYWISTYM, ŻE EKSHUMACJE BYŁY KONIECZNE - Olechowski.

-- ROSYJSCY BARBARZYŃCY I DZIAŁAJĄCE NA ICH POLECENIE POLSKIE INSTYTUCJE - Magdalena Merta.

-- PREMIER MÓWIŁ NAM ŻE OSOBIŚCIE ODPOWIADA, MÓWIŁ, ŻE NIE UCIEKNIE ZA GRANICĘ I ŻE BĘDZIE NA KAŻDE WEZWANIE - ojciec Natalii Januszko.

-- KOMISJA MA ZBADAĆ PRZYPADKI GANGSTERSKIEJ REPRYWATYZACJI - Marcin Tulicki.

-- TO JEST CYRK - Robert Kropiwnicki.

-- TO JEST STRACH PRZED ZADANIEM SZCZEGÓŁOWYCH PYTAŃ - Patryk Jaki.

-- ŻADNA PAŃSTWOWA INSTYTUCJA NIE OBRONIŁA STARUSZKI OD KTÓREJ KUPIONO ROSZCZENIA ZA 50 ZŁ - Tulicki.

-- KONTROLE CBA.

-- SKALA GANGSTERSKIEJ REPRYWATYZACJI PORAŻA, ALE WARSZAWA MOŻE BYĆ TYLKO WIERZCHOŁKIEM GÓRY LODOWEJ, W KRAKOWIE BADANE JEST PRZEJĘCIE OK. 60 KAMIENIC - Tulicki.

-- RPO APELUJE O POWŚCIĄGLIWOŚĆ W WYPOWIEDZIACH PO SŁOWACH KOMOROWSKIEGO: Rzecznik praw obywatelskich apeluje do polityków o powściągliwość w ich wypowiedziach. To skutek wywiadu byłego prezydenta Bronisława Komorowskiego, który przeciwników przyjmowania uchodźców do Polski określił "najgorszą częścią wyborców". Apel o tyle potrzebny, że wczoraj w tym studiu padły kolejne oburzające słowa.

-- RÓŻA THUN O OGOLONYCH GŁOWACH.

-- TAK MÓWI EUROPOSŁANKA PO O CZŁONKACH LEGALNEGO UGRUPOWANIA.



-- TAM SĄ OSOBY O POGLĄDACH NEOFASZYSTOWSKICH  - Jan Grabiec ale nie do kamery.

-- JAN GRABIEC NA PYTANIE DLACZEGO NIE CHCE SIĘ WYPOWIEDZIEĆ DO KAMERY: Miałem konferencję prasową przed chwilą.



-- TO JEST ORGANIZACJA KTÓRA TREŚCI FASZYSTOWSKIE PROMUJE, ALE NIE WOLNO ICH W TEN SPOSÓB OPISYWAĆ Z NASZEJ STRONY, BO TO NIE SŁUŻY NASZEJ SPRAWIE - Sławomir Neumann.

-- TVP SZUKAŁA SCHETYNY W BIURACH PO W KIELCACH, WARSZAWIE I WROCŁAWIU.

-- OŚWIADCZENIE BODNARA.

-- ZARÓWNO SŁOWA O GORSZYM SORCIE JAK I O NAJGORSZEJ CZĘŚCI WYBORCÓW NIE SĄ SŁOWAMI KTÓRE POWINNY SIĘ POJAWIAĆ, BO PROWADZĄ DO RÓŻNICOWANIA OBYWATELI - Adam Bodnar.

-- WROCMY I MY ALE DO CAŁOŚCI WYPOWIEDZI JAROSŁAWA KACZYŃSKIEGO A NIE DO WYRWANEGO FRAGMENTU - Jakub Wojtanowski.

-- CHODZIŁO O PODPARTĄ HISTORYCZNYM PORÓWNANIEM KRYTYKĘ TYCH, KTÓRZY PRZY ZAŁATWIANIU WEWNĘTRZNYCH PORACHUNKÓW SZUKAJĄ ZA GRANICĄ A SŁOWA BK DOTYCZYŁY OGROMNEJ CZĘŚCI OBYWATELI SPRZECIWIAJĄCEJ SIĘ PRZYJMOWANIU UCHODŹCÓW - Wojtanowski.

-- PREZYDENT DO SAMORZĄDOWCÓW.

*****

WYDARZENIA POLSATU

-- W TRUMNIE GEN. BRONISŁAWA KWIATKOWSKIEGO ZNAJDUJĄ SIĘ SZCZĄTKI JESZCZE 7 INNYCH OSÓB.

-- MAGDALENA MERTA: My nie musimy czekać na doniesienia medialne w tej kwestii. Rozmawiamy między sobą.

-- PAWEŁ DERESZ: Byłem przerażony, że te błędy, niedociągnięcia, bałagan mógł mieć aż tak potężne rozmiary.

-- PROKURATURA NIE UDZIELA W TEJ SPRAWIE ŻADNYCH INFORMACJI, ALE WIADOMO, ŻE W NAJBLIŻSZYM CZASIE ZABIERZE GŁOS WS. POMYŁEK UJAWNIONYCH PODCZAS EKSHUMACJI - Piotr Michalak.

-- PIS WZYWA PLATFORMĘ DO PRZEPROSIN, SIĘGAJĄC PO ZESTAW CYTATÓW - Michalak dalej.

-- TU PLATFORMA ZDANIA NIE ZMIENIA - Michalak.

-- SŁAWOMIR NEUMANN: Te ekshumacje nie wyjaśnią przyczyn katastrofy. One mogą tylko podgrzewać takie emocje.

-- PIS PRZYPOMINA KOLEJNE ZNANE JUŻ WYPOWIEDZI - Michalak: W materiale archiwalna wypowiedź Ewy Kopacz.

-- TERAZ PLATFORMA SIĘGA PO INNY CYTAT - Michalak dalej: Wypowiedź Jacka Sasina dla RMF, 3 dni po katastrofie.

-- PIERWSZE BURZLIWE POSIEDZENIE WERYFIKACYJNEJ - zapowiedź.

-- TO NA RAZIE TYLKO SPOTKANIE ROBOCZE, ALE WOKÓŁ KOMISJI WERYFIKACYJNEJ I TAK NAROSŁO JUŻ WIELE EMOCJI - Dariusz Ociepa.

-- MERYTORYCZNE PRACE RUSZĄ W PRZYSZŁYM TYGODNIU, WRAZ Z WYBOREM OSTATNIEGO CZŁONKA KOMISJI - Ociepa dalej.

-- DZIŚ NIE ZAPADŁY DECYZJE - Ociepa.

-- PLATFORMA NIE MA WĄTPLIWOŚCI, ŻE PRZEWODNICZĄCY BĘDZIE CHCIAŁ TAK DOBIERAĆ SPRAWY, ŻEBY POLITYCZNIE DOBRAĆ SIĘ DO PREZYDENT WARSZAWY - Ociepa dalej: Dlatego Platforma odbija piłeczkę i chce, żeby komisja zajęła się nieruchomością przy Srebrnej.

-- PREZYDENT WARSZAWY ZDANIA NIE ZMIENIŁA, NA WEZWANIE SIĘ NIE STAWI - Ociepa.

-- POLITYCZNE SHOW WOKÓŁ KOMISJI JUŻ TRWA - konkluzja Ociepy: Komisja weryfikacyjna nie ma jeszcze wszystkich członków, nie rozpoczęła merytorycznych prac, ani nie wyznaczyła nieruchomości. Ale polityczne show wokół komisji już trwa.