Relacja Live

09.04.2017

09:30

Neumann za podwyższeniem wieku emerytalnego
Neumann za podwyższeniem wieku emerytalnego - Musimy dłużej pracować, więc musimy znaleźć przy wieku emerytalnym znaleźć konsensus emerytalny i przekonać, że Polacy będą musieli dłużej pracować - mówił Sławomir Neumann w Radiu ZET.

09:21

Lubecka i Konarski: Opozycja bez pomysłu
Lubecka i Konarski: Opozycja bez pomysłu "Nie przedstawiła alternatywy, nie było jej też na debacie o reformie sądownictwa" - tezy materiału Beaty Lubeckiej i Łukasza Konarskiego w Radiu Zet i Polsat News.

09:24

Kownacki:

Schetyna to smurf Maruda
Kownacki: Schetyna to smurf Maruda - Całe szczęście nie mamy takiego premiera, no i nie mamy lidera opozycji. Natomiast PO zdominowała Nowoczesną, Nowoczesnej już nie ma. Marne, słabe wystąpienie, nie tylko oratorsko. Można się z PiS nie zgadzać, ale nikt nie mówi PiS wizji państwa. Natomiast Schetyna to smurf Maruda: wszystko źle, wszystko niedobrze - mówił Bartosz Kownacki w Śniadaniu Radia Zet.

09:37

Ścigaj:

Program Kukiz'15 jest przede wszystkim dla ludzi młodych
Ścigaj: Program Kukiz'15 jest przede wszystkim dla ludzi młodych - Należy chronić prawa nabyte i nie podwyższać wieku emerytalnego, natomiast należy reformę emerytalną należy przeprowadzić dla ludzi młodych, bo nasz program jest przede wszystkim dla ludzi młodych - mówiła Agnieszka Ścigaj, wiceszefowa klubu Kukiz'15 w Radiu ZET.

09:41

Magierowski:

PO zmarginalizowała Nowoczesną. Lubnauer: PO jest dla was wygodniejszą opiozycją
Magierowski: PO zmarginalizowała Nowoczesną. Lubnauer: PO jest dla was wygodniejszą opiozycją - Najgorszy timing jaki można sobie wyobrazić przy rekordowo niskim bezrobociu, rewelacyjnych wynikach gospodarczych - mówił Marek Magierowski z Kancelarii Prezydenta. - Jakakolwiek hipotetyczna zmiana premiera byłaby dziś kompletnie nie na miejscu z punktu widzenia wyborców. - Platformie udało się zmarginalizować Nowoczesną - mówił też Magierowski. Wcześniej mówił to też Bartosz Kownacki z PiS. - Widać tu jeden przekaz ze strony PiS-u, bo Platforma jest dla was wygodniejszą opozycją - reagowała Katarzyna Lubnauer z Nowoczesnej.

09:46

Kownacki:

Bez względu czy popiera to 5, 10 czy 95% pomnik na Krakowskim Przedmieściu powinien stanąć
Kownacki: Bez względu czy popiera to 5, 10 czy 95% pomnik na Krakowskim Przedmieściu powinien stanąć - Bez względu czy popiera to 5, 10 czy 95% pomnik na Krakowskim Przedmieściu powinien stanąć. A opozycja powinna chociaż w milczeniu przeszli razem a nie organizować kontrmanifestacje. Państwo polskie nie powinno żałować tym, którzy tam polecieli reprezentować Polskę. Nie jest ważne ile to kosztuje - mówił Bartosz Kownacki w Radiu ZET.  

09:52

Lubnauer:

Pomnik powinien stanąć, to błąd Platformy
Lubnauer: Pomnik powinien stanąć, to błąd Platformy - Pomnik powinien stanąć, to błąd Platformy, że wtedy kiedy nie było takich emocji, zadecydować, by ten pomnik stanął. Nasza delegacja z Pawłem Rabiejem jest w Smoleńsku. A w przypadku PiS to patologiczna żałoba, te ekshumacje, nie pozwolenie rodzinom, by tę żałobę przeżyć - mówiła Katarzyna Lubnauer z Nowoczesnej.

09:52

Ścigaj:

W śledztwie komisji nie ma profesjonalizmu, są emocje
Ścigaj: W śledztwie komisji nie ma profesjonalizmu, są emocje - Błędem było zakwalifikowanie lotu cywilnego i oddanie śledztwa Rosjanom. W śledztwie komisji nie ma profesjonalizmu, są emocje - mówiła Agnieszka Ścigaj z Kukiz'15 w Radiu ZET.

09:55

Sawicki:

To błąd, że jako koalicja PO-PSL nie postawiliśmy pomnika nawet na KP
Sawicki: To błąd, że jako koalicja PO-PSL nie postawiliśmy pomnika nawet na KP - Gdyby HGW pozwoliła by pomnik powstał, nawet na Krakowskim Przedmieściu, to wytrącilibyśmy im ten argument. Powinniśmy to wtedy jako koalicja PO-PSL zrobić - mówił Marek Sawicki z PSL. - Zgadzam się z Markiem Sawickim, bo nie było jasnego powodu, by ten pomnik tam nie powstał - dodawał Marek Magierowski.

10:02

SKW opublikowała nagranie sprzed wylotu Tupolewa do Smoleńska
SKW opublikowała nagranie sprzed wylotu Tupolewa do Smoleńska W ostatnich tygodniach oficerom SKW udało się uzyskać nagranie, na którym zarejestrowane zostały godziny poprzedzające odlot rządowego samolotu Tu-154 M w  dniu 10 kwietnia 2010 r. z Wojskowego Portu Lotniczego Warszawa-Okęcie do Smoleńska - poinformowała SKW na stronie internetowej. SKW przygotowała specjalny materiał filmowy z pozyskanego nagrania ukazujący chwile, kiedy prezydent Lech Kaczyński z małżonką Marią i częścią delegacji przyjeżdżają na lotnisko i wsiadają do samolotu. https://twitter.com/gd7171/status/850851413748043777

10:24

Kierwiński o instrukcjach z Nowogrodzkiej dla TVP. Rachoń o czołówce TVP z 2013 "pokazującą chwałę" Armii Czerwonej
Kierwiński o instrukcjach z Nowogrodzkiej dla TVP. Rachoń o czołówce TVP z 2013 "pokazującą chwałę" Armii Czerwonej - Pokazujecie tweety z jednej strony, materiały jednostronne,nie mające nic wspólnego z obiektytwizmem, jakbyście dostawali instrukcje z Nowogrodzkiej - mówił Marcin Kierwiński w TVP Info. Zareagował prowadzący program Michał Rachoń: - 9 maja 2013 zaprezentowala taką czołówkę Wiadomości jako ilustrację stosunków polsko-rosyjskich. Pokazywała chwałę “krasnoarmieńskiej armii”. Prezesem TVP był wtedy były polityk Unii Wolności.  Od razu wyemitowano przygotowaną wcześniej na taką okazję archiwalną czołówkę Wiadomości pokazującą paradę na Placu Czerwonym i oficera rosyjskiej armii przygotowującego swój mundur na paradę.

10:47

Brudziński o kontrmanifestantach w rocznicę Smoleńska: Trafiłem kiedyś na tę dzicz zdradzającą objawy prawie diabelskiego opętania
Brudziński o kontrmanifestantach w rocznicę Smoleńska: Trafiłem kiedyś na tę dzicz zdradzającą objawy prawie diabelskiego opętania - Chcę wszystkich poprosić, żeby było nas tam wielu, także na mszy w Katedrze Św. Jana ale także na marszu mioodlitewnym, podkreślam modlitewnym, żeby nie ulegać tym prowokacjom.  Trafiłem kiedyś na tę dzicz zdradzającą objawy prawie diabelskiego opętania, gdy kiedyś udałem się prywatnie na miesięcznicę na Wawel. Jest coś porażającego, obrzydliwego w tym, co ci ludzie pragną uczynić. Ta katastrofa nie ma barw partyjnych, warto, żebyśmy byli licznie i dali odpór prowokacjom -mówił Joachim Brudziński w TVP Info.

10:51

Trzaskowski o wystąpieniu Schetyny: Było widać charyzmę
Trzaskowski o wystąpieniu Schetyny: Było widać charyzmę - Było widać charyzmę. Bardzo dobrze przygotowane przemówienie, wypunktowane, spokojne, z emfazą. Mi się podobało - mówił Rafał Trzaskowski w "Kawie na ławę” TVN24, komentując piątkowe wystąpienie Grzegorza Schetyny.

10:55

Wassermann:

Nie jestem premierem i nie ja decyduję o rekonstrukcji
Wassermann: Nie jestem premierem i nie ja decyduję o rekonstrukcji - Nie jestem premierem i nie ja decyduję o rekonstrukcji rządu. To bez znaczenia. Bardzo dobra forma premier Szydło - mówiła Małgorzata Wassermann w "Kawie na ławę” TVN24.

11:00

Magierowski:

Wystąpienie Schetyny i starcie z Szydło przypominało mi sceny z kreskówek
Magierowski: Wystąpienie Schetyny i starcie z Szydło przypominało mi sceny z kreskówek - Wystąpienie Grzegorza Schetyny i starcie z premier Szydło przypominało mi takie sceny z kreskówek, kiedy na ring wchodzi bokser, bardzo buńczuczny, pokazuje swoje mięśnie, jest pewny zwycięstwa, po czym się nadziewa na pierwszy cios i jest po walce. Tak to mniej więcej wyglądało. Bardzo zły moment wybrała sobie opozycja na złożenie tego wniosku i debatę w Sejmie, bo premier przedstawiła całą serię za tym, dlaczego Schetyna nie powinien być premierem i dlaczego rządy PiS powinny trwać - mówił Marek Magierowski w "Kawie na ławę" TVN24.

11:10

Szłapka o wotum: To dzień, w którym zmarnowaliśmy swoją szansę. My, opozycja
Szłapka o wotum: To dzień, w którym zmarnowaliśmy swoją szansę. My, opozycja - To dzień, w którym zmarnowaliśmy swoją szansę. My, opozycja. Pytanie, co było celem wniosku. jeżeli było odsunięcie szkodliwego rządu, który psuje Polskę, jeżeli był chociaż 1% na zrealizowanie tego celu, to należało zrobić absolutnie wszystko, aby ten cel zrealizować. Co należało zrobić? Rozmawiać przede wszystkim z pozostałymi partiami opozycyjnymi. Grzegorz Schetyna nie przyjął zaproszenia na nasz klub i nie rozmawiał z nami, ani z Nowoczesną, ani z PSL. Ba, nie podjął rozmowy z byłym kolegą Jarosławem Gowinem. Jeżeli jest 1% przestrzeni na to, że da się cokolwiek zrobić i wyciągnąć paru posłów z tamtej ekipy, to należało to zrobić - mówił Adam Szłapka w "Kawie na ławę” TVN24.

11:16

Trzaskowski:

Chcemy odsunąć PiS od władzy w wyniku normalnych wyborów
Trzaskowski: Chcemy odsunąć PiS od władzy w wyniku normalnych wyborów - Nikt nie chciał odsuwać PiS od władzy, bo my szanujemy wynik wyborów - wtedy, w grudniu. Chcemy odsunąć PiS od władzy w wyniku normalnych wyborów. Tamten protest był o to, że deptane są prawa opozycji - mówił Rafał Trzaskowski w "Kawie na ławę” TVN24.

11:24

Szłapka o wystąpieniu Schetyny: W tym expose nie było słowa o podwyższeniu wieku emerytalnego, a to konieczne
Szłapka o wystąpieniu Schetyny: W tym expose nie było słowa o podwyższeniu wieku emerytalnego, a to konieczneCzy wy naprawdę chcecie się ścigać z PiS-em na populizm? Naprawdę? Skorygowanie to co innego niż rozszerzenie. Jeszcze kilka miesięcy temu mówiło się, że to wprowadzanie Polski w kanał grecki. To populizm. Oni zawsze wygrają z wami na populizm. Przeszkadza mi mówienie o 13. emeryturze. Ten program [500+] trzeba skorygować, a poza tym trzeba mówić o racjonalnej polityce… Czy dobrym rozwiązaniem jest mówienie o 13. emeryturze? Rafał, błagam… Kiedy mówiliście prawdę, kiedy podnosiliście wiek emerytalny, czy teraz, kiedy mówicie o 13 emeryturze? W tym expose nie było słowa o podwyższeniu wieku emerytalnego, a to konieczne - mówił Adam Szłapka w "Kawie na ławę” TVN24. Jak dodał, zabrakło mu wizji w wystąpieniu Grzegorza Schetyny.

11:31

Trzaskowski:

Nie zlikwidujemy 500+
Trzaskowski: Nie zlikwidujemy 500+ - Jasno Grzegorz Schetyna powiedział, że padło kłamstwo z ust PiS, bo wszystkie dzieci miały dostawać pieniądze [z 500+] i mówił, że trzeba ten program dostosować, czyli owszem, matki, które wychowują samotnie dziecko, powinny mieć do niego prawo, natomiast trzeba się przyjąć temu programowi, być może wprowadzić kryterium dochodowe i to absolutnie naturalne, żę opozycja podchodzi do tego w ten sposób - mówił Rafał Trzaskowski w "Kawie na ławę” TVN24. Jak dodał: - Nie zlikwidujemy 500+ i to jedyny konkret, o którym mówiła premier Szydło, to ten program, bo PiS-owi nic innego się nie udało. Spodziewamy się, że leitmotivem kolejnej kampanii będzie, że oni zlikwidują ten program. Nie, nie zlikwidujemy. Uczynimy go bardziej racjonalnym.

11:52

Trzaskowski o Smoleńsku: Prokuratorzy opierają się w 90% na tym, co ustaliła komisja Millera
Trzaskowski o Smoleńsku: Prokuratorzy opierają się w 90% na tym, co ustaliła komisja Millera - Chcę powiedzieć, że prokuratorzy opierają się w 90% na tym, co ustaliła komisja Millera. Nie widzę żadnej olbrzymiej zmiany w podejściu, poza tym, że się postawiło trochę inne zarzuty. Minister Macierewicz od wielu miesięcy mówi o zamachu, o wybuchach. I dzisiaj prokuratura stawia zarzuty kontrolerom. To jak ot jest spójne, jeżeli urzędujący minister opowiada nam przez cały czas, że ma dowody na katastrofę i zamach, a prokuratura stawia zarzuty kontrolerom? To się nie trzyma kupy - mówił Rafał Trzaskowski w "Kawie na ławę” TVN24.

11:59

Wassermann:

Proszę nigdy nie mówić o tym, że rzeczywiste ustalenia mogą być czynione na podstawie raportu Millera
Wassermann: Proszę nigdy nie mówić o tym, że rzeczywiste ustalenia mogą być czynione na podstawie raportu Millera - Proszę nigdy nie mówić o tym, że jakiekolwiek rzeczywiste ustalenia mogą być czynione na podstawie raportu Millera. Proszę nigdy nie mówić, bo trzeba się będzie z tego ze wstydem wycofać - mówiła Małgorzata Wassermann w "Kawie na ławę” TVN24.

12:28

Macierewicz:

Jutro o 15:00 podkomisja przedstawi wstępne podsumowanie prac
Macierewicz: Jutro o 15:00 podkomisja przedstawi wstępne podsumowanie prac - Konferencja [podkomisji smoleńskiej] odbędzie się jutro o 15:00, na której naukowcy, członkowie komisji, prof. Berczyński przedstawi wstępne podsumowanie tych prac, jakie w ciągu ostatnich 12 miesięcy komisja zrobiła. Oczywiście nie da się przedstawić całości, bo to dziesiątki, a nawet setki eksperymentów, analiz, doświadczeń, które były robione wielokrotnie, powtarzane, sprawdzane i od razu chcę powiedzieć, że to nie koniec prac komisji - mówił Antoni Macierewicz w TV Republika.

12:38

Macierewicz:

3 tygodnie temu w KPRM został odnaleziony cały dysk ze zdjęciami związanymi z tragedią smoleńską
Macierewicz: 3 tygodnie temu w KPRM został odnaleziony cały dysk ze zdjęciami związanymi z tragedią smoleńską - Nie tylko ten film, ale także cały dysk z materiałami filmowymi, bo ten został odnaleziony czy dotarł do SKW 10 dni temu, ale 3 tygodnie temu w kancelarii pani premier został odnaleziony cały dysk ze zdjęciami związanymi z tragedią smoleńską. Po prostu osoba, urzędniczka odchodziła i zostawiła po sobie. Coś, co ukrywała - mówił Antoni Macierewicz w TV Republika.

12:43

Platforma przedstawia 5 minutowy dokument o katastrofie: "Samolot nie miał prawa wystartować"

W filmie zaprezentowanym dzień przed 7. rocznicą katastrofy Platforma twierdzi, że samolot rządowy z polską delegacją lecący na obchody upamiętniające zbrodnię katyńską miał 7 możliwości uniknięcia tragicznego finału.



 

"Załoga nie miała możliwości omówić lotu, bo nawigator dzień wcześniej wykonywał inny rejs, a po powrocie nie zapewniono mu regulaminowych 8 godzinnego odpoczynku. Załoga przybyła spóźniona 30 min, dlatego miała mniej czasu na przygotowanie się przed lotem.Tylko jeden pilot znał język rosyjski. Z 4 członków załogi tylko technik miał ważne uprawnienia, żeby wsiąść do samolotu. Mimo to, generał Błasik złożył prezydentowi meldunek o gotowości do lotu. Ten samolot nie miał prawa wystartować" - opowiada narrator.

 


W filmie, PO sięgnęła po zapisy stenogramów oraz ustalenia Komisji Millera.

W materiale nie pojawia się teza z zarzutów prokuratorskich wobec kontrolerów. Pokazane są interwencje kontrolerów, by samolot nie lądował.



 


17:28

Polityczny plan tygodnia: rocznica katastrofy smoleńskiej i konferencja podkomisji, rozmowa PAD-Macierewicz, rząd o ochronie zwierząt

Ten tydzień w polityce to przede wszystkim 7. rocznica katastrofa smoleńskiej połączona z konferencją tzw. podkomisji smoleńskiej. W poniedziałek przed Pałacem Prezydenckim mają przemówić najpierw prezydent Andrzej Duda, a następnie - tradycyjnie wieczorem - Jarosław Kaczyński.

Także w tym tygodniu rząd zajmie się zmianami w ustawie o ochronie zwierząt, PO przedstawi diagnozę stanu finansów publicznych, a PAD weźmie udział w dorocznej odprawie rozliczeniowo-koordynacyjnej kadry kierowniczej MON i Sił Zbrojnych - przy tej okazji ma dojść do rozmowy głowy państwa z ministrem obrony.

*****

Smoleńsk. W poniedziałek przypada 7. rocznica tragedii smoleńskiej. O 8:00 zostanie odprawiona msza święta w intencji ofiar katastrofy. Na 8:41 zaplanowano Apel Pamięci, a na 16:30 - wystąpienie prezydenta Dudy przed Pałacem Prezydenckim. Z kolei o 21:00 odbędzie się drugi apel i wystąpienie Jarosława Kaczyńskiego. Ponadto w ciągu dnia przed Pałacem będą odbywać się koncerty, będą także emitowane bloki filmowe.

Podkomisja. Także w poniedziałek o 15:00 - jak zapowiedział Antoni Macierewicz w TV Republika - tzw. podkomisja smoleńska ma przedstawić wstępne podsumowanie prac ze swojej działalności. - Wykonaliśmy wiele prac. Część prac jest zakończonych, część bardzo zaawansowanych. Będziemy również mówili o naszych planach. Chciałem podkreślić jedną rzecz. Celem naszej komisji nie jest szukanie winnych. Nie mamy żadnych założeń. Celem naszej komisji jest znalezienie przyczyn tej katastrofy tak, żeby ta tragedia nigdy więcej się nie powtórzyła - mówił kilka dni temu przewodniczący komisji Wacław Berczyński.

Ochrona zwierząt. Rząd na wtorkowym posiedzeniu - które rozpocznie się o 12:00 - zajmie się projektem nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Jak tłumaczy Ministerstwo Sprawiedliwości, zmiana uzasadniona jest brakiem spadku liczby popełnianych przestępstw w postaci zabijania i znęcania się nad zwierzętami, a także wzrostem przypadków dokonywania tych czynów ze szczególnym okrucieństwem. Projekt przewiduje m.in.. wprowadzenie obligatoryjnego orzekania przez sąd nawiązki i wzrost jej minimalnego poziomu z 500 do 1000 zł oraz zwiększenie kar za zabijanie zwierząt i znęcanie się nad nimi z 2 lat do 3 lat pozbawienia wolności, a w przypadku dokonania tego ze szczególnym okrucieństwem z 3 do 5 lat.

PO. - W środę w Warszawie przedstawimy diagnozę stanu finansów publicznych i konkretne pomysły odnośnie zbudowania takiego obrazu finansów publicznych, którzy da gwarancję w tych i następnych latach, następnych kadencjach takiego zbudowania bezpiecznego balansu między pracą, płacą a emeryturą. Także będziemy mówić o koncepcji 13. emerytury, bo uważamy, że to bardzo ważny element polityki senioralnej. To będzie ważna narracja, którą przedstawimy - zapowiedział w sobotę Grzegorz Schetyna.

Odprawa. W środę w Centrum Konferencyjnym prezydent Andrzej Duda weźmie udział w dorocznej odprawie rozliczeniowo-koordynacyjnej kadry kierowniczej Ministerstwa Obrony Narodowej i Sił Zbrojnych RP. Jak zapowiedział w TVN24 Marek Magierowski, także w środę będzie "okazja do rozmowy” prezydenta Dudy z ministrem Macierewiczem, “do wymiany myśli i poglądów na temat zmian planowanych przez szefa MON”.

NATO. W czwartek o 15:00 na Strzelnicy Czołgowej i Wozów Bojowych Wierzbiny na terenie Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych Orzysz, prezydent Andrzej Duda będzie uczestniczył w powitaniu Batalionowej Grupy Bojowej NATO. W wydarzeniu udział wezmą także minister Antoni Macierewicz, Naczelny Dowódca Sił NATO w Europie gen. Curtis Scaparrotti oraz ambasadorowie państw, których wojska wchodzą w skład Batalionowej Grupy Bojowej. Przewidywane są wystąpienie prezydenta, ambasadora USA, szefa MON i dowódcy SACEUR.

Fot. FB PiS


18:52

W przyszłym tygodniu Nowoczesna poda wyliczenia 13. emerytury
W przyszłym tygodniu Nowoczesna poda wyliczenia 13. emerytury - PiS i Platforma podjęły walkę o władze kosztem długu - pisze na Twitterze posłanka Nowoczesna Paulina Hennig-Kloska. https://twitter.com/hennigkloska/status/851068251845132288

19:18

Sejm w internetowym filmie wspomina posłów, którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej
Sejm w internetowym filmie wspomina posłów, którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej https://twitter.com/kancelariasejmu/status/851120254025703424

19:28

Co Kaczyński mówił o Macierewiczu podczas kolejnych obchodów smoleńskich [5 cytatów]:

Antoni, Antoni i jeszcze raz Antoni!
W 2012 jakby przestraszony euforią zgromadzonych podczas 2 rocznicy, wykrzykujących jego imię, Antoni Macierewicz sam zaczął skandować “Jarosław, Jarosław”. W 2014 Jarosław Kaczyński sięgnął po swoje “Antoni, Antoni i jeszcze Antoni”, mówiąc ze sceny 10 kwietnia:
“Za przenikliwość, umiejętność pracy, odwagę i osiągnięcia za granicą. Nie byłoby tego wszystkiego, co buduje naszą wiedzę bez niego. Powtarzam Antoni, Antoni i jeszcze Antoni”.
Bez Macierewicza daleko od prawdy - mówił Kaczyński w roku wyborczym 2015:
“Bylibyśmy dziś bardzo daleko od prawdy, gdyby nie Antoni Macierewicz! Gdyby nie profesorowie Antoniego Macierewicza. To ogromny wysiłek wielu ludzi. Ich szef wielokrotnie podejmował się działań niemożliwych. KOR, likwidacja WSI. Podjął się kolejnego. I wykonuje je”
Podczas rocznicy w 2016 roku, wróciło “Antoni, Antoni i jeszcze raz Antoni”. Prezes Kaczyński mówił rok temu:
“Wymawialiście tutaj, krzyczeliście jego imię. Antoni Macierewicz. Tak, Antoni, Antoni, jeszcze raz Antoni dokonał cudu ze swoim zespołem. Do tego doszły konferencje smoleńskie. Trzeba wszystkim uczestnikom, organizatorom podziękować. Naprawdę wykonali ogromną pracę, a dziś znów pracują, już w innych okolicznościach. Chciałem powiedzieć generała [Macierewicza], ale jeszcze nie…”
Antoni, Antoni - pojawiło się w styczniu 2016 roku:
“Nie mówi się jeszcze o tym publicznie [o prawdziwych przyczynach tragedii w Smoleńsku], ale kolejne kroki są wykonywane. Muszę wspomnieć o tym, który od 6 lat jest na pierwszej linii walki o prawdę – o Antonim Macierewiczu. Antoni, Antoni!”
"Dziękować i jeszcze raz dziękować" - tak mówił prezes PiS na majowej miesięcznicy po 6., ubiegłorocznej rocznicy:
“Tak, Antoniemu Macierewiczowi trzeba dziękować i jeszcze raz dziękować. Nie stalibyśmy tutaj dzisiaj w takim nastroju, gdyby nie on. Zresztą trzeba mu dziękować za to, co robi w Polsce od 40 lat, nie tylko za ten ostatni okres”.

19:50

Czy Duda znów spróbuje się wyemancypować? 6 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę podczas obchodów 7. rocznicy katastrofy smoleńskiej
Wraz z przejęciem władzy przez PiS, obchody rocznic katastrofy smoleńskiej zyskały nową oprawę, ale też trudno nie odczytywać ról i słów wypowiadanych przez głównych aktorów PiS-owskiej sceny jako wyraz ich politycznej pozycji w obecnym układzie władzy. Co trzeba obserwować, żeby wiedzieć więcej o stanie gry w obozie PiS ale i o pozycjonowaniu się prezydenta i opozycji - 5 rzeczy:   Najważniejszy znak - jaką rolę podczas obchodów odegra Macierewicz. Będzie to pochodna jego pozycji w PiS? “Antoni, Antoni i jeszcze raz Antoni!” - wiele razy przy okazji rocznic i miesięcznic mówił z trybuny na Krakowskim Przedmieściu Jarosław Kaczyński. Rok temu mówił wręcz o "generale Macierewiczu i jego zespole, który dokonywał cudów w wyjaśnianiu katastrofy", ale było to -bez jednego tygodnia- raptem pięć miesięcy po zaprzysiężeniu rządu Szydło. Dziś jesteśmy, także bez tygodnia - już rok i 5 miesięcy po objęciu władzy i nie wiemy czy prezes PiS tak samo entuzjastycznie jak wówczas ocenia postępy w wyjaśnianiu okoliczności katastrofy. Dodatkowo, Antoni Macierewicz nie ma w tym roku tak czystej karty jak w ubiegłym, gdzie na koncie miał >>jedynie<< nocne wejście do NATO-wskiego ośrodka. Po festiwalu powrotów Bartłomieja Misiewicza, wypadkach samochodowych w MON, listach prezydenta, zwalnianiu generałów, Macierewicz jest często wymieniany jako kandydat do rekonstrukcji. Ale czy można tak łatwo zrekonstruować smoleńskiego kapłana? Zobaczymy co o Macierewiczu będzie mówił Jarosław Kaczyński i jak przebiegnie odsłonięcie pomnika przed budynkiem MON na Placu Piłsudskiego (o czym pisała jako pierwsza Gazeta Wyborcza).   Czy Duda się znów spróbuje wyemancypować? Rok temu, prezydent Duda wykonał zwrot od retoryki swojej partii o Smoleńsku. Podczas wystąpienia zaapelował o pojednanie: “Zwracam się dziś do wszystkich z apelem – wybaczmy. Wybaczmy to wszystko sobie wzajemnie. Wszystkie niepotrzebne, przede wszystkim niesprawiedliwe słowa, wszystkie gorszące zachowania, wszystkie – także i momenty poniżenia. Apeluję o wybaczenie, bo ono jest dzisiaj i nam, i Polsce, której przyszłość musimy budować, wspólnie, ogromnie potrzebne”. Prezydent niemal natychmiast został skarcony nie tylko przez prezesa PiS (“Tak, przebaczenie jest potrzebne, ale po przyznaniu się do winy i po wymierzeniu odpowiedniej kary”), ale i ministra obrony (“Zgadzam się z prezydentem Dudą, że musi nastąpić czas przebaczenia i wybaczenia, ale najpierw musi przyjść prawda”). Wychodząc przed szereg rok temu, prezydent zaryzykował szyderstwa na temat swojej mocy sprawczej w obozie władzy. Gdyby nawet chciał się trzymać swojej linii o pojednaniu, to jednak przez ten rok zrobił dla niej niewiele, więc zapewne będzie szukał innego sposobu na podkreślenie swojej odrębności i bardziej “jednoczącego” podejścia.     PiS miał ostatnio problemy z frekwencją. Jak będzie tym razem? Mimo, że temu mocno zaprzecza, PiS stracił zdolność mobilizowania takich tłumów jak kiedyś. Grudniowy wiec PiS ledwo zapełnił Plac 3 Krzyży do połowy. Także styczniowy wiec poparcia dla rządu przed Pałacem prezydenckim nie szokował frekwencją. Jak będzie tym razem w rocznice smoleńską? Do tej pory kolejne rocznice przyciągały tysiące uczestników “modlitewnych marszy”, jak mówią o wieczornym wiecu politycy PiS. O obawach o frekwencję mogą świadczyć poranne słowa Joachima Brudzińskiego, apelującego w TVP Info o liczne przybycie i powstrzymanie się od wchodzenie w utarczki z “dziczą”, która marsz będzie zakłócała.   Czy podkomisja przedstawi coś naprawdę nowego, czy szum informacyjny? Brak dowodów na zewnętrzne działanie ws katastrofy, czyli mówiąc wprost - zamach, jest dla Kaczyńskiego problemem. “Cztery lata po Smoleńsku. Jak zginął prezydent RP” - taki raport przedstawił zespół Macierewicza w 2014 r. Jego główną konkluzją było: “Tu-154M rozpadł się w powietrzu”. W ówczesnym raporcie jako dowód na zamach przedstawiono “rozbitą i okopconą szybę okna prezydenckiej toalety”. Ale po ponad 500 dniach rządu PiS i dostępu do wszelkich źródeł wywiadowczych i śledczych, w końcu trzeba byłoby pokazać coś pewniejszego na potwierdzenie śmiałych tez, które zbudowały mit “zbrodni smoleńskiej”, czy spisku Tuska z Putinem. I coś bardziej przemawiającego do opinii publicznej niż “badanie metodą elementów skończonych” doktora Biniendy, o czym mówi szef MON. W roku wyborczym 2015 Macierewicz przedstawił kolejną wersję raportu o wybuchach. Mówił też o czarnych skrzynkach: “Rząd Tuska świadomie zgodził się, aby czarne skrzynki zostały w Rosji. Rosja dysponuje czarnymi skrzynkami za zgodą rządów Donalda Tuska i Ewy Kopacz. Ten układ trzeba wypowiedzieć”. Swoją drogą, nikt nie słyszał by jakikolwiek “układ” w tej sprawie wypowiadał rząd PiS-u. Wielu obserwatorów rozumie, że postawienie przez prokuraturę lżejszego karnie niż zarzut zabójstwa, bo takim jest sprowadzenie katastrofy jest próbą sterowania narracją na jakąś winę kontrolerów. Ale to jeszcze dalekie od teorii zamachu i celowego działania.   Co zrobi opozycja? PO, po oddaniu władzy (ale i przed, kiedy premier Tusk składał tego dnia wizytę w Nigerii) zachowuje się w kolejne rocznice smoleńskie jak PiS w Święto niepodległości. To znaczy, ewakuuje się z Warszawy. Platforma buduje w Gdańsku swój alternatywny do PiS świat obchodów, jak PiS wobec narodowców 11 listopada w Krakowie . Ciężar bardziej konfrontacyjnej polityki wobec Smoleńska w wydaniu PiS weźmie na siebie zapewne, jak co roku prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Co zrobi Nowoczesna? Poza wysłaniem Pawła Rabieja do Smoleńska zapewne nic, co w coraz większym stopniu pokazuje wciąż bezkonkluzywne - delikatnie to ujmując - poszukiwanie politycznego pomysłu tej partii na siebie.   Czy PiS podgrzeje nastroje przed przesłuchaniem Tuska „Chciano zabić naszą pamięć, bo jej się bano. Bo za tę tragedię ktoś odpowiadał, przynajmniej moralnie, odpowiadał za nią rząd Donalda Tuska. Czynili wszystko, łamiąc wszelkie reguły, by ta pamięć umarła. Ale to się nie udawało” - mówił Jarosław Kaczyński rok temu. Rok temu, Ewa Stankiewicz na antenie TVP Info mówiła wręcz o karze śmierci dla Tuska. Czy w tym roku środowisko PiS, na tydzień przed przesłuchaniem Tuska w prokuraturze przy okazji śledztwa dotyczącego umowy o współpracy przy wycofywaniu wojsk z Afganistanu pomiędzy SKW a służbami rosyjskimi, PiS zadecyduje się na dodatkowe podgrzanie nastrojów? Eskalacja ich wokół wyboru Tuska na kolejną kadencję w Brukseli PiS-owi nie pomogła.

20:32

Gowin:

Obawiam się, że atmosfera 7. rocznicy może nie być taka, na jaką zasłużyły ofiary katastrofy
Gowin: Obawiam się, że atmosfera 7. rocznicy może nie być taka, na jaką zasłużyły ofiary katastrofyNie zdziwiłbym się, gdyby do jakichś prowokacji doszło. Tym bardziej, że emocje w tej sprawie niestety są tak silne, że wystarczy rzucić zapałkę. Oczywiście też nie powinniśmy nadmiernie dramatyzować w tej sytuacji. Nie sądzę, żeby wydarzyło się coś spektakularnego, natomiast obawiam się, że atmosfera 7. rocznicy może nie być taka, na jaką zasłużyły ofiary tej katastrofy - mówił Jarosław Gowin w "Gościu Wiadomości” TVP Info.

20:42

OBRAZ DNIA: Kownacki o pomniku: Żadnych zgód nie trzeba. Serwisy o filmie SKW

-- 6 RZECZY, NA KTÓRE WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS OBCHODÓW 7. ROCZNICY KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ - piszemy na 300POLITYCE. https://300polityka.pl/news/2017/04/09/czy-duda-znow-sprobuje-sie-wyemancypowac-6-rzeczy-na-ktore-warto-zwrocic-uwage-podczas-obchodow-7-rocznicy-katastrofy-smolenskiej/

-- CO KACZYŃSKI MÓWIŁ O MACIEREWICZU PODCZAS KOLEJNYCH OBCHODÓW SMOLEŃSKICH - 5 CYTATÓW. https://300polityka.pl/news/2017/04/09/antoni-antoni-i-jeszcze-raz-antoni-co-kaczynski-mowil-o-macierewiczu-podczas-kolejnych-obchodow-smolenskich-5-cytatow/

-- POLITYCZNY PLAN TYGODNIA 300POLITYKI: rocznica katastrofy smoleńskiej i konferencja podkomisji, rozmowa PAD-Macierewicz, rząd o ochronie zwierząt. https://300polityka.pl/news/2017/04/09/polityczny-plan-tygodnia-rocznica-katastrofy-smolenskiej-i-konferencja-podkomisji-rozmowa-pad-macierewicz-rzad-o-ochronie-zwierzat/

-- LIVEBLOG 300POLITYKI:
Gowin: Obawiam się, że atmosfera 7. rocznicy może nie być taka, na jaką zasłużyły ofiary katastrofy
Sejm w internetowym filmie wspomina posłów, którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej
W przyszłym tygodniu Nowoczesna poda wyliczenia 13. emerytury
Macierewicz: 3 tygodnie temu w KPRM został odnaleziony cały dysk ze zdjęciami związanymi z tragedią smoleńską
Macierewicz: Jutro o 15:00 podkomisja przedstawi wstępne podsumowanie prac
Wassermann: Proszę nigdy nie mówić o tym, że rzeczywiste ustalenia mogą być czynione na podstawie raportu Millera
Trzaskowski o Smoleńsku: Prokuratorzy opierają się w 90% na tym, co ustaliła komisja Millera
https://300polityka.pl/live/2017/04/09/

*****

WYDARZENIA POLSATU

-- DZIEŃ PRZED 7. ROCZNICĄ KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ NIEPUBLIKOWANE DOTĄD NAGRANIE Z WYLOTU POLSKIEJ DELEGACJI DO SMOLEŃSKA.

-- NA ZDJĘCIACH OPUBLIKOWANYCH PRZEZ SKW WIDAĆ M.IN. PRZYJAZD PREZYDENCKIEJ PARY NA LOTNISKO - Grzegorz Kępka: Powitanie głowy państwa przez generała Andrzeja Błasika i moment, gdy delegacja wchodzi do samolotu. Chwilę potem maszyna rusza w swój ostatni rejs.

-- JACEK SASIN: Materiały z tamtego czasu ja przeżywam bardzo mocno, bo mówimy o osobach, które były mi bliskie. Prezydent Kaczyński był dla mnie takim politycznym ojcem, mentorem.

-- WEDŁUG ANTONIEGO MACIEREWICZA, DYSK Z FILMEM ZOSTAŁ ODNALEZIONY LUB DOTARŁ DO SKW 10 DNI TEMU - Kępka: A samo nagranie zamyka tezę ośrodków, które próbują twierdzić, że doszło do kłótni między generałem Błasikiem, a kapitanem Protasiukiem.

-- KOMISJA MILLERA BADAŁA TĘ SPRAWĘ I NIE POTWIERDZIŁA, ŻE DOSZŁO DO KŁÓTNI, KTÓRA MIAŁA SIĘ TOCZYĆ PRZED PRZYJAZDEM PREZYDENTA I DOTYCZYĆ BRAKU AKTUALNEJ PROGNOZY POGODY W SMOLEŃSKU - Kępka dalej.

-- MACIEJ LASEK ZGRYŹLIWIE ZAUWAŻA, ŻE W TAKIM TEMPIE ZA 2 LATA ZNAJDĄ RAPORT MILLERA - Kępka: Zapisy z kamer były w materiałach komisji.

-- ADAM SZŁAPKA: To były nagrania znane i prokuratorom i wszystkim komisjom. Pewnie jakoś politycy PiS będą próbowali to wykorzystać. Uważam, że to słabe.

-- KRYTYKĘ BUDZI TEŻ TA INICJATYWA POLITYKÓW PLATFORMY - Kępka: Dzień przed 7. rocznicą zaprezentowali film, a w nim 7 momentów, w których - ich zdaniem - można było uniknąć katastrofy.

-- BARTOSZ KOWNACKI: Można w różny sposób próbować manipulować opinią publiczną. Można w różny sposób - tak, jak przez 5 lat robiła to Platforma - umniejszać swoje winy czy w ogóle ich nie pokazywać.

-- SPÓR O PRZYCZYNY KATASTROFY JUTRO ROZGORZEJE NA NOWO - Kępka.

-- PODKOMISJA ZAPROSIŁA DZIŚ RODZINY OFIAR NA SPOTKANIE, W CZASIE KTÓREGO MAJĄ ZAPOZNAĆ SIĘ Z DOKUMENTAMI - Kępka dalej: Antoni Macierewicz zapowiedział, że kluczowe dla prac podkomisji są wyniki prac ekspertów i dowody zgromadzone przez prokuraturę.

-- KOMISJA MILLERA POTRZEBOWAŁA MIESIĄC WIĘCEJ, BY ZAPREZENTOWAĆ CAŁY RAPORT - konkluzja Kępki: Ministerialna podkomisja przedstawi wstępne wyniki po roku i dwóch miesiącach prac. Komisja Jerzego Millera potrzebowała miesiąc więcej, by zaprezentować cały raport.

-- ROCZNICA KATASTROFY TO I ROCZNICA KATYNIA.

*****

FAKTY TVN

-- DARIUSZ PROSIECKI O FILMIE UJAWNIONYM PRZEZ SKW: Data publikacji z pewnością nie była przypadkowa - dzień przed poniedziałkową rocznicą katastrofy smoleńskiej Służba Kontrwywiadu Wojskowego opublikowała dwuminutowy film. To ostatnie minuty przed startem rządowego tupolewa. Na nagraniu widać przyjeżdżającą na lotnisko prezydencką parę. Meldunek przed lotem składa prezydentowi nie kapitan samolotu, ale ówczesny dowódca sił powietrznych gen. Andrzej Błasik. SKW twierdzi, że te zdjęcia kontrwywiad zdobył w ostatnich tygodniach, tyle że niedługo po katastrofie nagranie analizowała komisja Jerzego Millera.

-- Być może analizę tego nagrania przedstawią w poniedziałek członkowie podkomisji, którą powołał szef resortu obrony. W smoleńską rocznicę mają zaprezentować wyniki swoich prac - Prosiecki.

-- Prosiecki o doniesieniach GW o pomniku przed budynkiem MON na Placu Piłsudskiego, ale bez powołania się na źródło.

-- BARTOSZ KOWNACKI O LOKALIZACJI EWENTUALNEGO POMNIKA: Żadnych zgód nie trzeba. Ale lepiej to komentować w momencie, gdy to wydarzenie będzie miało miejsce. Żeby to ocenić, jak to wygląda

*****

WIADOMOŚCI TVP

-- ROSYJSKA PROWOKACJA W KATYNIU - zapowiedź: 77 lat temu NKWD zamordowało 22 tysiące Polaków. Żołnierzy, policjantów, pograniczników. Dziś w Katyniu odbył się Marsz Pamięci o polskich bohaterach, w którym wzięli udział młodzi Polacy oraz Rosjanie. Ale w Katyniu doszło też do kolejnej rosyjskiej prowokacji.

-- MERKEL JEDZIE DO MOSKWY.

-- PREZYDENT W OBRONIE SŁABSZYCH - zapowiedź: Surowsze kary dla oprawców dzieci i osób nieporadnych już w przyszłym tygodniu zostaną wpisane do Kodeksu Karnego. To skutek propozycji prezydenta Andrzeja Dudy i Rzecznika Praw Dziecka. I odpowiedź na listy, które trafiały do Biura Interwencyjnej Pomocy Prawnej Kancelarii Prezydenta.


20:47

Gowin o opozycji: Schetyna prawdziwego konkurenta ma nie w Warszawie, tylko w Brukseli
Gowin o opozycji: Schetyna prawdziwego konkurenta ma nie w Warszawie, tylko w BrukseliTo wystąpienie [Grzegorza Schetyny] było tak naprawdę walką o srebrny medal. Nie było walką o najwyższe miejsce na podium czy próbą obalenia, realnego pokonania rządu premier Szydło, tylko pokazaniem, kto jest liderem opozycji. I tutaj już od kilku miesięcy widać, że Grzegorz Schetyna w kraju ma nie najmocniejszą konkurencję. Seria wpadek Ryszarda Petru spowodowała, że ten elektorat lewicowo-liberalny przepłynął z powrotem do Platformy, natomiast prawdziwego konkurenta, jeżeli chodzi o rząd dusz na opozycji, Schetyna ma nie w Warszawie, tylko w Brukseli. Tym konkurentem jest oczywiście Donald Tusk - mówił Jarosław Gowin w "Gościu Wiadomości” TVP Info.

21:14

Od 500+ po wotum nieufności. Powrót PiS w sieci - 6 aspektów
Jeżeli debata o wotum nieufności miała być dla kogoś punktem zwrotnym to okazała się nim dla PiS. Zwłaszcza w sieci. Jak pokazały sukcesy wyborcze na dużą skalę - Dudy i na małą - najpierw Palikota, potem Petru trend w sieci wyprzedza trend sondażowy.  Zaczęło się od politycznej decyzji o wyborze terminu. Wybór padł na tydzień zaraz po rocznicy 500+. To narzuciło tło dla debaty. Opozycja musiała z jednej strony zachwalać program i obiecywać nie tylko jego utrzymanie, co nawet rozszerzenie, a z drugiej tłumaczyć dlaczego administracja, która go wprowadziła musi odejść. Dodatkowo, debata nad wotum zbiegła się w czasie z coraz lepszymi prognozami dotyczącymi stanu gospodarki, lepszymi niż spodziewane danymi z wykonania budżetu i raportach City o możliwej redukcji deficytu, rekordowej wpłacie z zysku NBP i w końcu po ciekawej wspólnej inicjatywie premierów Grupy Wyszehradzkiej na kongresie innowatorów.  Trudno o gorszy timing - nie sposób się nie zgodzić z taką analizą wygłoszoną przez prezydenckiego rzecznika w Śniadaniu Radia ZET. Kolejne tezy przedstawiane przez premier Szydło podczas expose natychmiast znajdowały ilustrację na infografikach w sieci. Jeżeli coś po piątkowej debacie pozostało w głowie komentatorów to właśnie dane podawane przez premier i wzmacniane przekazem w sieci. Poza danymi przekazywanymi przez premier oraz słowami Jarosława Kaczyńskiego o diable, który ubrał ornat, zręcznym cytatem "spotkajmy się w drodze" jako ostrzeżeniem przed rządami PiS, autorstwa Michała Kamińskiego i wezwaniem PO do popierania wniosków opozycji przez Kosiniaka, trudno coś więcej z debaty zapamiętać. A jeżeli się zapamiętuje to raczej te dla PO nietrafione - jak absurdalny postulat likwidacji urzędów wojewódzkich i wątpliwy pod względem wiarygodności partii z bagażem dwóch kadencji rządów - 13. emerytury. PiS ma ogromne zdolności mobilizacyjne. Nie ma ich wciąż nikt inny. W praktyce rządzenia komunikacja PiS działa różnie, rządu -z oczywistych względów- zasobów, generalnie lepiej niż partii, ale raczej gorzej niż lepiej. Przemyślana eventowo i w sieci rocznica 500+ dała PiS-owi dobry rozbieg do debaty o wotum. Wyglądało to tak, jakby Platforma została zaskoczona przez własny wniosek o wotum nieufności. Jedyną ciekawszą aktywnością w sieci była publikacja zdjęcia Grzegorza Schetyny poprawiającego swoje wystąpienie. Ale PiS już wtedy podbijał sieć przydługim, ale nieźle zrobionym spotem. Nawet jeśli z dużą rezerwą odnosić się do analiz serwisu Politykawsieci, ze względu na metodologię pokazywania trendów "po hashtagach" to ich raport, pokazujący zasięg #dobrazmiana na 8,3 mln musi robić wrażenie. PiS eksperymentuje z nowymi formami. Nie robi tego nikt inny. Z pewnością lepiej zapamiętuje się informacje przekazaną tzw. gif-em, dla którego Twitter uruchomił autonomiczną obsługę jak do zdjęć. Aktywniejsi byli też posłowie PiS.

21:48

3 testy z wyników wyborów w Stargardzie

Lokalna gazeta Mój Stargard podała wyniki wyborów uzupełniających na prezydenta miasta po śmierci poprzedniego szefa samorządu:

Niezależny, popierany przez Nowoczesną i SLD - Rafał Zając- 87,56%
Kandydat PiS jako komitet Stargard+ Ireneusz Rogowski- 10,69%
Kandydatka PO Zofia Ławrynowicz- 1,75%

*****

Stargard nie jest jakimś miastem w Zachodniopomorskim. To drugi, po Szczecinie ośrodek w województwie. Choć kandydaci unikali szyldów partyjnych, kandydatka PO wystartowała jako reprezentantka własnego komitetu, kandydat PiS jako Stargard+, a liderzy partyjni unikali Stargardu, to wyniki można będzie odnieść do czystej polityki. Dlaczego?

 

Test pierwszy: strategii Platformy - kto nie z nami, tego zmieciemy.

PO poszła do wyborów uzupełniających burmistrza Stargardu sama, brutalnie rozbijając pomysł reszty opozycji, która od lewicy po Nowoczesną od razu poparła kandydata wywodzącego się z samorządu - wiceprezydenta u zmarłego szefa samorządu Sławomira Pajora - Rafała Zająca. Platforma poszła swoją drogą. Nie poparła Zająca, który był zresztą jej kandydatem w wyborach do sejmiku w 2014. Jeśli kandydatka PO nie wypadnie dobrze, to podważy to linię brutalnego podejścia Schetyny: mówić o jedności, ale wyraźnie stawiać na partię.

 



Test drugi: Czy faktycznie Platforma tak osłabła w swoim mateczniku?

Jeżeli kandydatka PO, była posłanka Zofia Ławrynowicz nie zajmie drugiego miejsca i przegra z kandydatem PiS Ireneusza Rogowskim, to może być potwierdzenie dość sceptycznie odbieranych przez obserwatorów ostatniego sondażu Polski the Times, przyznającemu w dotychczasowym mateczniku PO dziesięciopunktowy prymat PiS 30 do 20. Jeśli kandydatka PO przegra z kandydatem PiS to problem wizerunkowy Platformy jako słabnącej we własnym mateczniku stanie na porządku dziennym.

 

Test trzeci - dla samorządowców - czy zignorować partie.

Jeśli kandydat samorządowy - obecny wiceprezydent Rafał Zając wygra wyraźnie, lub wręcz zakończy rozgrywkę w pierwszej turze, co jest najbardziej prawdopodobne, to jeszcze bardziej zachęci innych samorządowców do stawiania partiom trudniejszych warunków w przedbiegach do wyborów samorządowych 2018.

 

Fot. Twitter Grzegorza Schetyny


22:32

Wybory w Stargardzie: Niezależny samorządowiec 87%, kandydatka PO 1,75%
Wybory w Stargardzie: Niezależny samorządowiec 87%, kandydatka PO 1,75% Lokalna gazeta Mój Stargard podała wyniki wyborów uzupełniających na prezydenta miasta po śmierci poprzedniego szefa samorządu: Niezależny, popierany przez Nowoczesną i SLD - Rafał Zając- 87,56% Kandydat PiS jako komitet Stargard+ Ireneusz Rogowski- 10,69% Kandydatka PO Zofia Ławrynowicz- 1,75% O tym jak analizować wyniki pisaliśmy na 300POLITYCE.