Relacja Live

01.12.2016

07:52

Kempa o kwocie wolnej: Mamy 4 lata na dojście do pułapu, który obiecaliśmy
Kempa o kwocie wolnej: Mamy 4 lata na dojście do pulapu, który obiecaliśmy Z tych obietnic się wywiązujemy. Np. 500+ albo leki dla seniorów. Opozycja ma prawo krytykować, dopóki ta krytyka nie przekroczy norm kultury. Co do kwoty wolnej, to mamy 4 lata na dojście do pułapu który obiecaliśmy. Teraz stać nas na takie zmiany - mówiła w TVP Info Beata Kempa.

07:36

Polityczny plan czwartku: Sejm o trzeciej ustawie o TK i nowelizacji przepisów dot. zgromadzeń
Polityczny plan czwartku: Sejm o trzeciej ustawie o TK i nowelizacji przepisów dot. zgromadzeń Trzeci dzień posiedzenia Sejmu W porannym bloku głosowań posłowie rozpatrzą punkty sporne dotyczące włączenia do porządku dziennego drugich czytań projektów o zgromadzeniach publicznych i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jeśli wnioski opozycji zostaną odrzucone, to do dalszych prac dojdzie odpowiednio o 13:00 i 13:45. Wieczorem, o 20:15, odbędzie się także pierwsze czytanie przepisów wprowadzających obie ustawy dot. Trybunału Konstytucyjnego. Wczoraj Sejm zaakceptował ustawę o organizacji i trybie postępowania przed TK oraz wyraził zgodę na poprawki Senatu do ustawy o statusie sędziów trybunału. Gowin z podsumowaniem prac resortu, PBSz na Mazowszu Wicepremier Jarosław Gowin podsumuje rok swojej pracy w ministerstwie nauki i poinformuje o planach resortu na kolejne 12 miesięcy. Premier Beata Szydło będzie przebywała z wizytą w miejscowości Gózd w województwie mazowieckim. 09:00 - blok głosowań w Sejmie 09:15 - posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw wprowadzających reformę oświaty 10:00 - uroczystość wręczenia żołnierzom nominacji na nowe stanowiska z udziałem ministra Antoniego Macierewicza 12:00 - wystąpienie premier Beaty Szydło w miejscowości Gózd 13:00 - konferencja wicepremiera Jarosława Gowina nt. podsumowania pierwszego roku w ministerstwie nauki i planach resortu na kolejny rok 13:00 - II czytanie nowelizacji ustawy - Prawo o zgromadzeniach 20:15 - I czytanie projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o organizacji i trybie postępowania przed TK oraz ustawę o statusie sędziów TK

08:19

Rzepliński:

Jesteśmy świadomi, że to nie była uchwała zgromadzenia. Nikt nie może zwolnić sędziów od obowiązku konstytucyjnego
Rzepliński: Jesteśmy świadomi, że to nie była uchwała zgromadzenia. Nikt nie może zwolnić sędziów od obowiązku konstytucyjnego Jak mówił w Poranku Radia TOK FM prezes TK Andrzej Rzepliński:
„Ja wydałem zarządzenie zgodnie z przepisami ustawy z 22 lipca celem rozpoczęcia procedury przedstawienia prezydentowi kandydatów na prezesa trybunału. Jest to nie przywilej, nie prawo, a obowiązek zgromadzenia ogólnego - przedstawić kandydatów tego właśnie zgromadzenia”
„Jesteśmy świadomi, że to nie było uchwała zgromadzenia”
„Zgromadzenie nie podjęło takiej decyzji [o wyborze kandydatów], bo sędziowie obecni na początku zgromadzenia, kiedy ustalaliśmy, że trzej koledzy nie pojawią się, zdecydowali, że jako sędziowie zebrani na posiedzeniu zgromadzenia ogólnego, czyli nie zgromadzenie ogólne, proszę tego nie mylić, sędziowie konstytucyjni, w tym ja, jesteśmy świadomi, że to nie było uchwała zgromadzenia, bo nie mogła być podjęta uchwała zgromadzenia, natomiast wszystkie czynności, które przewiduje ustawa z 22 lipca, zostały wykonane, bo nikt nie może zwolnić sędziów od obowiązku, który wprost jest zapisany w konstytucji”

08:21

Rzepliński:

Nie mogliśmy odstąpić od tej decyzji, bo ustawa określa termin
Rzepliński: Nie mogliśmy odstąpić od tej decyzji, bo ustawa określa termin Jak mówił w TOK FM prezes Andrzej Rzepliński:
„Nie mogliśmy odstąpić od tej decyzji, bo ustawa określa termin między 15 a 30 dniem do końca kadencji prezesa trybunału. Prawo nie było aż tak zakręcone, żeby przewidywać taką sytuację [nieobecności trzech sędziów]. Sędziowie mają obowiązek uczestniczyć we wszystkich czynnościach Trybunału Konstytucyjnego”
„Mamy spore problemy, jeżeli sprawa miała być rozpatrzona przez pełny skład”
„Nie jest to pierwszy przypadek, również mamy spore problemy praktycznie zawsze, jeżeli sprawa miała być rozpatrzona przez pełny skład. Nie ma pełnego składu, bo musi być co najmniej 11 sędziów i wystarczy nieobecność 2 sędziów, żeby rozprawa nie mogła się odbyć. I znowu obowiązkiem sędziów konstytucyjnych jest orzekanie i nikt nie może nas z tego obowiązku zwolnić”

08:22

Rzepliński:

Nieobecność sędziów, przedstawicieli PG, Sejmu i premiera utrudnia nam robotę
Rzepliński: Nieobecność sędziów, przedstawicieli PG, Sejmu i premiera utrudnia nam robotę Jak mówił w TOK FM prezes Andrzej Rzepliński:
„Ponieważ mamy do czynienia z oświadczeniami, że w tych w sprawach pełnoskładowych nie będą orzekać, powołując się na ustawę z 22 lipca, twierdząc, że trybunał powinien praktycznie nie orzekać przez pół roku i ponieważ orzeka, mimo braku, co bardzo utrudnia nam pracę, nieobecność przedstawiciela prokuratora generalnego, przedstawiciela Sejmu i nieobecność Prezesa Rady Ministrów, to naprawdę utrudnia nam robotę”

08:31

Rzepliński:

Nigdy nie korzystałem ze zwolnienia lekarskiego, nie pamiętam, żeby któryś z sędziów korzystał
Rzepliński: Nigdy nie korzystałem ze zwolnienia lekarskiego, nie pamiętam, żeby któryś z sędziów korzystał Jak mówił w Poranku Radia TOK FM prezes Andrzej Rzepliński:
„To jest bardzo delikatna rzecz. Sędziowie to są najwyższej rangi funkcjonariusze państwa polskiego, wybrani przez Sejm. I choćby z tej racji nie można ich traktować jak uczniów w szkole. Są instytucje powołane do tego [badania zwolnień lekarskich]. To dotyczy też sędziów. Ze względu na to, w jakim miejscu są i kim są, konstytucja mówi o godności urzędu sędziego, to czasami choroby się zdarzają wśród sędziów, ale przewlekłe to jest co innego, a takie jakieś nagłe przeziębienia nawet jak były, ja sam nie korzystałem z takiego zwolnienia i nie pamiętam, żeby któryś z sędziów korzystał ze zwolnienia lekarskiego”

08:34

Rzepliński:

Nawet gdyby było 10 ustaw, które zabraniałyby przedstawienia kandydatów, byłyby bezskuteczne
Rzepliński: Nawet gdyby było 10 ustaw, które zabraniałyby przedstawienia kandydatów, byłyby bezskuteczne Jak mówił w TOK FM prezes Andrzej Rzepliński:
„Trybunał nie może dać się sparaliżować. Jest to organ konstytucyjny. Ustawa nie zabrania, a wręcz nakazuje, zgromadzeniu ogólnemu, bo to wynika wprost z konstytucji, przedstawienie kandydatów prezydentowi i nikt nie może, nawet, gdyby było 10 ustaw, które zabraniałyby przedstawienia prezydentowi kandydatów na prezesa, byłyby bezskuteczne, bo to jest nakaz konstytucyjny. Myśmy [to zrobili] w ramach tego nakazu i w okolicznościach, które zostały stworzone nie przez nas”

08:41

Rzepliński:

Ustawa o przepisach wprowadzających to krok w kierunku prywatyzowania TK
Rzepliński: Ustawa o przepisach wprowadzających to krok w kierunku prywatyzowania TK Jak mówił w TOK FM prezes Andrzej Rzepliński:
„Jeżeli tak by to traktować, to byłaby to raczej bitwa przeciwko systemowi prawnemu w Polsce. Trybunał jest podstawowym elementem całego systemu tworzenia spójnego systemu prawa. To nie jest bitwa o trybunał. To jest bitwa przeciwko systemowi prawnemu”
„Ustawa o przepisach wprowadzających to krok w kierunku prywatyzowania TK”
„Jeżeli ta trzecia ustawa zostanie uchwalona dzisiaj, w tym tygodniu, w najbliższym czasie, to będzie taki bardzo daleko idący krok w kierunku prywatyzowania Trybunału Konstytucyjnego, będzie swoistą własnością centralnego ośrodka dyspozycji politycznej. To jest niezrozumiałem i niespotykane w żadnym państwie”

08:47

Rzepliński:

Nie będę politykiem, nie będę się ubiegał o jakikolwiek urząd. Mam co robić
Rzepliński: Nie będę politykiem, nie będę się ubiegał o jakikolwiek urząd. Mam co robić - Nie będę politykiem. W tym sensie, że osobą ubiegającą się w wyborach samorządowych, parlamentarnych, prezydenckich o urząd. Jakikolwiek. Mam co robić - zadeklarował w Poranku Radia TOK FM prezes TK Andrzej Rzepliński.

08:57

Wassermann:

Przesłuchanie Tuska co najmniej za rok
Wassermann: Przesłuchanie Tuska co najmniej za rok - Być może rozmawiamy o kwestii co najmniej roku - mówiła o terminie przesłuchania Donalda Tuska Małgorzata Wassermann w "Jeden na Jeden" TVN24. Jak podkreśliła: Żeby słuchać Donalda Tuska, trzeba zgromadzić wszelką wiedzę. Musimy zgromadzić wiedzę, którą dysponowały służby specjalne, ministerstwo spraw wewnętrznych. To są tysiące tomów, są dziesiątki świadków. I dopiero wtedy jest sens zadawać pytania komuś, kto stał na czele wszystkiego

09:24

Sejm rozstrzygnął punkt sporny. Dziś II czytanie prawa o zgromadzeniach
Sejm rozstrzygnął punkt sporny. W czwartek II czytanie prawa o zgromadzeniach To zamach na demokracje. Będziecie wcześniej w opozycji niż wam się wydaje. Zastanówcie się co robicie - apelował do PiS poseł Andrzej Halicki przed głosowaniem o rozstrzygnięciu, czy w czwartek ma odbyć się II czytanie zmian w prawie o zgromadzeniach. PiS w ekspresowym tempie forsuje zmiany dotyczące m.in. wprowadzenia "zgromadzeń cyklicznych". Za uzupełnieniem porządku dziennego było 229 posłów, przeciwko - 193.

09:46

Petru:

Jak to się dzieje, że w TK panuje wirus na który zapadają tylko PiS-owscy sędziowie?
Petru: Jak to się dzieje, że w TK panuje wirus na który zapadają tylko PiS-owscy sędziowie? Chciałbym się dowiedzieć, co robi ZUS w sprawie L4 dla tych bardzo chorych sędziów. Co oni takiego robili, że mają zapalenie płuc? Jak to się dzieje, że w TK panuje wirus na który zapadają tylko PiS-owscy sędziowie TK? To trzeba sprawdzić. To wygląda na nadużycie, na przekręt. Jeśli naprawdę są chorzy, to będzie mi głupio i przeproszę. - mówił dziennikarzom w Sejmie Ryszard Petru.

12:05

Tusk:

Jeśli mój powrót do czynnej polityki miałby się okazać pomocny, to jest zawsze do rozważenia
Tusk: Jeśli mój powrót do czynnej polityki miałby się okazać pomocny, to jest zawsze do rozważenia - Jeśli mój powrót do czynnej polityki miałby się okazać pomocny, to jest zawsze do rozważenia - przyznał Donald Tusk w rozmowie z Maciejem Sokołowskim w TVN24. Jak stwierdził:
"Cieszę się, że tacy jeszcze są w Polsce, którzy uważają, że miałbym zdolność odwrócenia tego politycznego trendu, jaki dzisiaj w Polsce jest. To jest dla mnie osobista satysfakcja, kiedy słyszę takie opinie"
Przewodniczący RE zastrzegł jednak, że "nie ma co przesadzać z rolą jednostki w historii, szczególnie w historii jednostki".

12:14

Piotrowicz o TK: Działania bezprawne nie mogą rodzić zamierzonych skutków prawnych. Mogą zrodzić odpowiedzialność prawną
Piotrowicz o TK: Działania bezprawne nie mogą rodzić zamierzonych skutków prawnych. Mogą zrodzić odpowiedzialność prawną Jak mówił Stanisław Piotrowicz na konferencji w Sejmie:
"W dniu wczorajszym, jak informują media, odbyło się zgromadzenie sędziów TK, ale - podkreślam - nie było to Zgromadzenie Ogólne sędziów TK. Z tego względu, że prezes TK z góry założył, że nie zastosuje się do obowiązującego prawa i zaprosił na posiedzenie zgromadzenia tylko tych sędziów, których on uważa za stosowne. W związku z tym że prezes nie tylko nie zaprosił, ale nie dopuścił części sędziów TK, tego rodzaju zgromadzenie jako niespełniające wymogów prawnych, nie mogło zaowocować skutkami prawnymi. Zgromadzenie nie dysponowało wymaganym kworum i stąd nie było władne do podejmowania jakichkolwiek uchwał. Zatem wyłonione kandydatury zostały wbrew obowiązującym regułom prawnym. W moim przekonaniu nie mogą być rozważane do dalszego procedowane, ale ta decyzja, ocena pozostaje w gestii prezydenta"
- Działania bezprawne nie mogą rodzić zamierzonych skutków prawnych. Mogą zrodzić odpowiedzialność prawną - dodał poseł PiS.

13:12

Tomczyk:

Informacje, które ujawnił wczoraj Macierewicz o modernizacji armii były farsą
Tomczyk: Informacje, które ujawnił wczoraj Macierewicz o modernizacji armii były farsą - Wczoraj odbyło się utajnione posiedzenie komisji Obrony Narodowej ws. modernizacji polskiej armii. I muszę powiedzieć, że jestem wstrząśnięty. Bo wszelkiego rodzaju dywagacje, jak ma wyglądać polska armia ze strony Macierewicza okazały się farsą. Opinia publiczna powinna żądać tego, jak wyglądają te szczegóły. Wiedza, którą wyniosłem z tego posiedzenia jest dla mnie porażająca. To co zaprezentował wczoraj minister obrony narodowej było farsą. Opinia publiczna powinna żądać ujawnienia tych danych, które są możliwe czyli np. informacji o przetargach - mówił na konferencji prasowej w Sejmie Cezary Tomczyk. Nitras: Macierewicz niszczy wiarygodność Polski Antoni Macierewicz niszczy wiarygodność Polski. To sytuacja wyjątkowo niebezpieczna i wymaga reakcji rządu. - mówił Sławomir Nitras o sprawie mistrali. Posłowie PO zapowiedzieli też wniosek o utajnione obrady SKON, tak by minister Macierewicz mógł ujawnić swoje źródła ws. Mistrali. T reakcja na odpowiedź MON na interpelację posłów PO w tej sprawie. Ministerstwo zadeklarowało, że Macierewicz miał informacje o sprzedaży mistrali Rosji przez Egipt z "niejawnych źródeł".

13:46

Senat w tym tygodniu zajmie się ustawą o organizacji i trybie postępowania przed TK
Senat w tym tygodniu zajmie się ustawą o organizacji i trybie postępowania przed TK Do porządku obrad tegotygodniowego posiedzenia Senatu dopisano ustawę o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Jeżeli senatorowie wprowadzą poprawki, Sejm rozpatrzy je na tegotygodniowym albo na kolejnym posiedzeniu. Jeżeli nie, ustawa trafi od razu do prezydenta. Posiedzenie Senatu kończy się w piątek.

13:50

Szydlo w gminie Gózd: Ministerstwo Infrastruktury będzie realizowało program przywracania urzędów pocztowych
Szydlo w gminie Gózd: Ministerstwo Infrastruktury będzie realizowało program przywracania urzędów pocztowych Chcemy, aby Polacy mieli poczucie, że są współgospodarzami w swoim państwie. Ministerstwo Infrastruktury będzie realizowało program przywracania urzędów pocztowych. Chcemy, aby podstawowe instytucje takie jak Poczta Polska były blisko obywateli, blisko lokalnych społeczności - mówiła premier Szydło w trakcie wizyty w gminie Gózd. Premier odwiedziła też nowy oddział Poczty Polskiej w gminie.

13:51

Nowoczesna zgłasza wniosek o odrzucenie projektu zmian w ustawie o zgromadzeniach
Nowoczesna zgłasza wniosek o odrzucenie projektu zmian w ustawie o zgromadzeniach Do głosowania dojdzie jutro rano - podobnie jak nad przyjęciem projektu ustawy. https://twitter.com/miroslawsuchon/status/804302911949963265

14:04

Kamiński o ustawie o zgromadzeniach: To jedna z ustaw, która zamyka wolną i demokratyczną Polskę
Kamiński o ustawie o zgromadzeniach: To jedna z ustaw, która zamyka wolną i demokratyczną Polskę Jak mówił Michał Kamiński w Sejmie, w trakcie II czytania projektu zmian w ustawie o zgromadzeniach:
"Ta ustawa jest symboliczną klamrą. O ile ustawa o zgromadzeniach, pierwsza w wolnej Polsce, została uchwalona w lipcu 1990 roku, po 16 latach mamy ustawę, która o ile tamta otwierała wolną Polskę, ta jest jedną z ustaw, która tę wolną i demokratyczną Polskę zamyka. Ona jest nie do zaakceptowania w wielu aspektach. Wprowadza niezgodne z Konstytucją i naszą cywilizacją dzielenie ludzi na wierzących i niewierzących. Otóż danie przywileju organizacjom religijnym w organizowaniu manifestacji publicznych jest postawieniem obywateli wierzących w ich prawach i wolnościach obywatelskich wyżej niż obywateli niewierzących. Niestety, biorąc pod uwagę to, co dzisiaj dzieje się w Polsce, ten sojusznik tronu z ołtarzem, jestem  w sobie stanie wyobrazić że w każdym miejscu, gdzie wolni obywatele będą chcieli przeciwko władzy PiS-u zaprotestować, miejscowy proboszcz pokornie zgłosi manifestację religijną i wtedy zgodnie z tym przepisem manifestacja obywatelska nie będzie miała prawa się odbyć. Z tej izby, trybuny przypomnę: każdy obywatel RP, niezależnie od tego czy jest wierzący czy nie, ma takie same prawa”
Kamiński zarzucał, że

14:07

Machałek o pracach nad reformą edukacji: Mam nadzieję, że następnym posiedzeniu Sejmu będzie II czytanie i przyjęcie projektu
Machałek o pracach nad reformą edukacji: Mam nadzieję, że następnym posiedzeniu Sejmu będzie II czytanie i przyjęcie projektu - Odbyło się I czytanie. Został odrzucony wniosek o odrzucenie. Zgodnie z obietnicą, powołaliśmy podkomisją. Dziś rozpoczęły się szczegółowe prace podkomisji. Chce bardzo szczegółowo wyjaśnić- na etapie pracy podkomisji wszystkie strony będą mogły zgłosić poprawki, wysłuchamy [opinii]. Czeka nas wielodniowa praca. Tyle ile będzie potrzeba, tyle będziemy pracować, by każda strona - opozycja, rodzice, organizacje społeczne - mogła wyrazić swoje zdanie na temat tych zmian. Jesteśmy otwarci na poprawę zapisów, które proponujemy. Mam nadzieję, że na następnym posiedzeniu Sejmu będzie II czytanie i przyjęcie projektu - mówiła w Sejmie Marzena Machałek o tempie pracy nad reformą edukacji.

14:21

Nitras do PiS: Nawet ci, którzy chcieliby wprowadzić quasi totalitarny ustrój mówią, że przekraczacie wszelkie granice
Nitras do PiS: Nawet ci, którzy chcieliby wprowadzić quasi totalitarny ustrój mówią, że przekraczacie wszelkie granice Jak mówił Sławomir Nitras w trakcie II czytania projektu zmian w ustawie o zgromadzeniach:
"Pracujemy nad tą ustawą najszybciej, jak się da, ale widać niewystarczająco szybko, żeby nie dotarły do państwa czy opinii publicznej argumenty. Słuchałem uważnie posła Czartoryskiego, który mówił, jakie są intencje ustawodawców. Jemu nie schodził z ust Marsz Niepodległości. Tu słyszymy jednego z głównych organizatorów, że ta ustawa jest przeciwko nim, że oni tego nie chcą. Naprawdę nie myślałem, że dożyję czasów, że wolności w Polsce będzie bronił poseł, który wcale z ochrony wolności nie jest znany, wręcz przeciwnie. Doprowadziliście do takiej sytuacji, że nawet ci, którzy chcieliby wprowadzić quasi totalitarny ustrój mówią, że przekraczacie wszelkie granice”

14:55

Gabinet cieni PO kieruje ustawę wiatrakową do TK
Gabinet cieni PO kieruje ustawę wiatrakową do TK https://twitter.com/stgawlowski/status/804319354083012608

16:33

Tusk o pierwszych dwóch latach w Brukseli: To wyzwanie wyjątkowej rangi. Byłbym niewdzięcznikiem, gdybym narzekał
Tusk o pierwszych dwóch latach w Brukseli: To wyzwanie wyjątkowej rangi. Byłbym niewdzięcznikiem, gdybym narzekał - To trudna rola wyważenia interesów narodowych, każdy tu przyjeżdża reprezentować swój krajowy punkt widzenia. Niestety narodowy interes jest ważniejszy, niż próba budowy interesu europejskiego. W pewnym momencie człowiek przestaje oglądać się wstecz. Mam tu bardzo poważną pracę dla wykonania. Dla mnie osobiście to jest wyjątkowej rangi wyzwanie, byłbym wyjątkowym niewdzięcznikiem gdybym narzekał. Najdłużej będę pamiętał pierwsze godziny tutaj - mówił Donald Tusk na antenie TVN24.

16:35

Tusk o Brexicie: Nie mówię, że to decyzja nieodwracalna
Tusk o Brexicie: Nie mówię, że to decyzja nieodwracalna Brytyjczycy nie byli przygotowani do takiego wyniku, widać to bardzo wyraźnie. Nie zakładali, że wynik będzie negatywny. Potrzebują trochę czasu, by przystąpić do negocjacji. My od początku mówiliśmy żeby zrobić to możliwie szybko i bezboleśnie, by nie narażać ludzi i przedsiębiorstw. To Brytyjczycy muszą podjąć decyzję. Wydaje mi się, że decyzja zapadła. Nie mówię, że jest nieodwracalna, to nie jest w mocy człowieka przewidywać, co jest odwracalne czy nie. Ale podjęcie samych negocjacji jest nieodwracalne, ale będzie nam towarzyszył znak zapytania jaki będzie ich finał.

16:40

Tusk o sankcjach wobec Rosji: Wszystko wskazuje na to, że jeszcze raz uda się je przedłużyć
Tusk o sankcjach wobec Rosji: Wszystko wskazuje na to, że jeszcze raz uda się je przedłużyć To było moje główne zadanie by utrzymywać jedność Unii w takich sprawach jak stanowisko wobec Rosji. Jest oczywiste, że państwa się różnią w tym. To kosztowało bardzo dużo pracy i bez tego narzędzia jakim był format normandzki czyli współpracy Bez Berlina i Paryża trudno byłoby jedności UE wobec Rosji. Ten forma - nieskuteczny w wielu przypadkach - co do zasady umożliwił mi utrzymanie całej jedności. Wszystko na to wskazuje, że jeszcze raz przynajmniej uda się wspólnie sankcje uda się przedłużyć. - mówił w TVN24 Donald Tusk.

16:42

Tusk o sukcesie Trumpa: Trudniej będzie budować jednolitą politykę Zachodu wobec Rosji
Tusk o sukcesie Trumpa: Trudniej będzie budować jednolitą politykę Zachodu wobec Rosji Oczywiście można to zbyć żartem, że rozmawialiśmy jak Donald z Donaldem i wszystko było w porządku. Ten sceptyzym wobec UE był często wyrażany w kampanii. Utrzymanie jedności UE było możliwe też dzięki wsparciu Obamy. W tej konkretnej sprawie, ja miałem z jego strony nieustanne wsparcie. Dziś sądzę, że po zwycięstwie Trumpa trudniej będzie budować jednoznaczną i jednolitą politykę Zachodu wobec Rosji. Ale nie należy opuszczać rąk. Z rozmowy niewiele wynikało jeśli chodzi o szczegóły. Ta rozmowa miała dość ogólny charakter. Jego zainteresowanie koncentrowało się na Brexicie. - mówił w TVN24 Donald Tusk.

16:47

Tusk o przekazie PiS o jego 2. kadencji: Tutaj w Brukseli wszyscy pukają się w głowę i nie wierzą w to co słyszą
Tusk o przekazie PiS o jego 2. kadencji: Tutaj w Brukseli wszyscy pukają się w głowę i nie wierzą w to co słyszą To będzie zależało od wyników konsultacji prezydencji maltańskiej. Ja ich zapytam, czy oni tego chcą. Moja praca tu ma sens tylko wtedy, gdy jestem akceptwany jako przewodniczący tych spotkań Rady. Jest za wcześnie żeby powiedzieć czy tak jest, czy nie. Jeśli stanie się tak, że szef Rady, Komisji i Parlamentu są z tej samej grupy politycznej, to to może być argument dla zmiany. Wtedy naturalnie ta zmiana będzie dotyczyła szefa rady, bo moja kadencja się kończy - mówił o 2. kadencji Donald Tusk. Tusk: Tu w Brukseli wszyscy pukają się w głowę i nie wierzą w to co słyszą. Ja nie jestem od tego by oceniać poziom odwagi ministra Waszczykowskiego i nawet nie specjalnie się interesuje to na co on by się odważył. Ja nie narzekam na mój temperament. Ja lubię podejmować ryzyko. Sytuacja jest dość dwuznaczzna. Czymś bardzo dwuznacznym jest fakt że PiS mówi, że wolałby kogoś innego niż Polaka na szefa Rady Europejskiej. Mi jest głupio - powiem po ludzku - to komentować, ale tutaj w Brukseli wszyscy czasami pukają się w głowę i nie wierzą w to co słyszą.

16:51

Tusk o możliwych sankcjach wobec Polski: Użyję swojej władzy by Polska nie poniosła szwanku
Tusk o możliwych sankcjach wobec Polski: Użyję swojej władzy by Polska nie poniosła szwanku Polacy to najbardziej pro-europejska nacja w Europie. To paradoks, gdy rząd uznawany jest za euro-sceptyczny. Ja bym bardzo prosił, by rozróżniać Polski naród od polskich rządów. Ja będę robił wszystko by uniknąć decyzji czy działań, które mogłyby zaszkodzić Polsce. Ale w pełni podzielam krytycyzm i niepokój w Polsce i poza Polską, jeśli chodzi o działania obecnej administracji. To nie jest uprzedzenie ze strony KE, są bardzo poważne powody dla których Europa martwi się tym co się dzieje z niektórymi prawami w Polsce, w tym z fundamentalnymi. Ja będę działał tak, żeby wszyscy słyszeli o złych działaniach rządu, ale nie zrobię niczego co by zaszkodziło Polsce jako całości. Użyję swojej władzy i kompetencji, by Polska jako nie poniosła szwanku. Dzisiaj nikogo bym nie namawiał aby taki wniosek wpływał do Rady Europejskiej. - powiedział Donald Tusk na antenie TVN24.

17:00

Tusk:

Nie jestem wróżbitą, ale na pewno nie jest łatwo Platformie
Tusk: Nie jestem wróżbitą, ale na pewno nie jest łatwo Platformie - Jeśli chodzi o strukturę, organizację, to widać, że to już dobrze wygląda, że jest determinacja i gotowość do podjęcia politycznej walki, sporu. Pytanie jest o efekty. Ja nie jestem wróżbitą, ale na pewno nie jest łatwo Platformie. Być na poziomie między 13, 14 a 20 procent kiedy ma się w pamięci 40 procent to nie jest łatwe. Ja chciałbym, aby Polska była ponownie krajem, z którego Europa jest dumna - mówił na antenie TVN24 Donald Tusk.

17:10

Tusk:

Od kondycji opozycji zależy to, czy PiS będzie rządziło jedną czy więcej kadencji
Tusk: Od kondycji opozycji zależy to, czy PiS będzie rządziło jedną czy więcej kadencji Rzeczą o wiele ważniejszą [od mojego powrotu] jest kondycja opozycji, nie tylko Schetyny, ale też Petru i ruchów społcznych - to od nich, i od ich kondycji będzie zależało, czy PiS będzie rządziło jedną czy wiele kadencji. - powiedział Donald Tusk na antenie TVN24.

17:26

Tusk o 500+ i obniżeniu wieku emerytalnego: Ja bym bardzo chciał, żeby Polska to wytrzymała
Tusk o 500+ i obniżeniu wieku emerytalnego: Ja bym bardzo chciał, żeby Polska to wytrzymała To nie jest tak czy się da, czy się nie da. To nie jest wielki wysiłek rozdać pieniądze czy obniżyć wiek emerytalny. Prawdziwym wysiłkiem jest podniesienie wieku emerytalnego. Nie trzeba być szczególnym talentem politycznym, żeby wiedzieć co wyborcy polubią - obniżyć wiek czy podnieść, rozdawanie pieniądzy na każde dziecko, czy zaciskanie pasa. Prawdziwe pytanie jest o to czy te decyzje były odpowiedzialne, czy Polska ponosząc ciężar finansowy... czy my to wytrzymamy, czy pójdziemy drogą niektórych państw w Europie, które przesadziły z wydawaniem pieniędzy. Ja bym bardzo chciał, żeby Polska to wytrzymała. Rolą polityków nie jest rozdawanie pieniędzy nie wiedząc, czy to trzyma się ryzów odpowiedzialności. Moi następcy podjęli decyzje bardzo popularne, ale nie wiadomo czy w średniej i długiej perspektywie będą Polsce służyli. - powiedział w TVN24 Donald Tusk.

17:30

Tusk:

Wszyscy wiedzieli, że kiedy Kaczyński dojdzie do władzy, to rozpocznie się polowanie na Tuska
Tusk: Wszyscy wiedzieli, że kiedy Kaczyński dojdzie do władzy to rozpocznie się polowanie na Tuska Każdy normalny człowiek obawia się takich słów [Kaczyńskiego] i nie mówię tu o własnym bezpieczeństwie czy wygodzie. Ale niczego dobrego nie spodziewam się po Jarosławie Kaczyńskim nie tylko wobec mnie ale i wobec Polski. Obawiam się traktowania polityki i władzy jako narzędzia zemsty i odwetu, realizowania personalnych ambicji, dodatkowo nacechowanych złą wolą i agresją. To wszyscy wiedzieli, że kiedy Kaczyński dojedzie do władzy to rozpocznie polowanie na Tuska i nikogo to nie zaskakuje. Ja będę z tym żył. Straty są duże dla polskiego życia publicznego. Ta metoda walki mi nie odpowiada, ale sprostam tym metodom jeśli będzie trzeba. -

17:31

Tusk:

Stawię się przed komisją ds. Amber Gold
Tusk: Stawię się przed komisją ds. Amber Gold Śledzę to co dzieje się w Polsce. Też to co mówi pani Wassermman i inni politycy PiS. Nie mam wątpliwości, że to jest element presji i nagonki. Znam swoje obowiązki. Ale oczywiście stawię się przed Komisją i będę wyjaśniał wszystko co wyjaśnienia wymaga. Odnoszę wrażenie, że ktoś z bardzo złą wolą chce wmówić Polakom, że ta sprawa nie została wyjaśniona. Rzadko która z spraw została wyjaśniona tak dokładnie, też jeśli chodzi o działania organów panśtwowych. Komisja śledcza jest po to by wzbogacić agresywną metodę walki z opozycją i mną jako pewnym symbolem tego poprzedniego czasu. Przyjemne to nie jest - powiedział w TVN24 Donald Tusk.

17:39

Biuro prasowe Kancelarii Sejmu prostuje informacje ws. wynagrodzeń posłów i kwoty wolnej
Biuro prasowe Kancelarii Sejmu prostuje informacje ws. wynagrodzeń posłów i kwoty wolnej - W związku z informacjami dotyczącymi wynagrodzeń posłów i zasad ich opodatkowania, które w ostatnim czasie pojawiły się w sferze medialnej, Biuro Prasowe Kancelarii Sejmu oświadcza, że część doniesień w tej sprawie jest w wysokim stopniu nieścisła i może wprowadzać odbiorców w błąd - informuje Biuro Prasowe Kancelarii Sejmu w komunikacie:
"Uzupełniając i jednocześnie precyzując dotychczasowe informacje na ten temat należy podkreślić, że posłowie otrzymują uposażenie poselskie, które jest traktowane jak standardowe wynagrodzenie za pracę. Od uposażenia poselskiego odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe), ubezpieczenie zdrowotne oraz podatek dochodowy od osób fizycznych. Wysokość uposażenia poselskiego odpowiada wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu, ustalonego na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie szczegółowych zasad wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, z wyłączeniem dodatku z tytułu wysługi lat (ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora). Wysokość uposażenia poselskiego wynosi obecnie 9 892, 30 zł brutto (6 958, 82 zł netto). Uposażenie poselskie przyznawane jest przez Prezydium Sejmu na wniosek posła (w pełnej, bądź niepełnej wysokości). Nie wszyscy posłowie otrzymują uposażenie poselskie"
Jak napisano dalej:
"Wszystkim posłom przysługuje dieta parlamentarna, w zryczałtowanej wysokości 25 % miesięcznego uposażenia poselskiego, która nie jest wynagrodzeniem, lecz przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych z wydatkami poniesionymi w związku z wykonywaniem mandatu poselskiego. Wysokość jej wynosi 2 473, 08 zł brutto. Dieta parlamentarna podlega także innej kwocie wolnej od podatku niż uposażenie. Zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora dieta parlamentarna jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych w granicach określonych w przepisach dla diet otrzymywanych z tytułu pełnienia obowiązków obywatelskich - aktualnie wolna od podatku jest kwota 2 280, 00 zł, a wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych"
- Dieta parlamentarna to środki finansowe przysługujące posłowi na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem mandatu na terenie kraju. Warto przypomnieć, że ta forma rekompensaty nie dotyczy wyłącznie posłów, ale też samorządowców, pracowników otrzymujących polecenie wyjazdu służbowego poza stałe miejsce pracy, a także kierowców - informuje BP Sejmu.

18:22

Piotrowicz:

Nie mam planów bycia sędzią TK
Piotrowicz: Nie mam planów bycia sędzią TK - Nie zarzekam się przed niczym, ale dziś takich planów nie mam [bycia sędzią TK] - stwierdził Stanisław Piotrowicz w rozmowie z Marcinem Zaborskim w Popołudniowej rozmowie RMF FM.

18:25

Piotrowicz:

Złamaniem prawa jest to, że prezes TK nie zwołał ZO TK
Piotrowicz: Złamaniem prawa jest to, że prezes TK nie zwołał ZO TK - W dalszym ciągu, w sposób bezprawny, prezes TK dzieli sędziów na tych orzekających i nieorzekających. Jednocześnie uważa, że ci, którzy są nieorzekający, nie mają prawa zasiadać w Zgromadzeniu Ogólnym. Żeby jakaś czynność mogła być nazwana uchwałą, to musi być podjęta w ramach określonej procedury prawnej. Uchwała ZO zapada większością głosów. Złamaniem prawa jest to, że prezes miał ustawowy obowiązek zwołać ZO sędziów TK i tego nie zgromadzenia w zgodzie z prawem nie zwołał - stwierdził Stanisław Piotrowicz w rozmowie z Marcinem Zaborskim w Popołudniowej rozmowie RMF FM.

18:34

Piotrowicz o pracy prokuratora: W tamtym okresie czasu, żeby tak się zachować jak ja, trzeba było wiele ryzykować
Piotrowicz o pracy prokuratora: W tamtym okresie czasu, żeby tak się zachować jak ja, trzeba było wiele ryzykować Jak mówił: Stanisław Piotrowicz w rozmowie z Marcinem Zaborskim w Popołudniowej rozmowie RMF FM:
"Trzeba popatrzeć, co robiłem w stanie wojennym jako prokurator. Zwalczałem zwykłą przestępczość. Złodziei, bandytów - tymi sprawami się zajmowałem. Ja za to, że odmówiłem prowadzenia śledztw o charakterze politycznym zostałem w tamym czasie zdegradowany, byłem w prokuraturze wojewódzkiej, zostałem zdegradowany do prokuratury rejonowej. Warto o tym wiedzieć. Nie prowadziłem żadnych postępowań przeciwko opozycji. Jeżeli ktoś twierdzi, że prowadziłem, to bardzo proszę, niech pokaże mi te ofiary. Nie ma. W tamtym okresie czasu, żeby tak się zachować jak ja, trzeba było wiele ryzykować”

19:43

Łętowska:

Jesteśmy w tym momencie, kiedy TK demonstruje wszystkim, że doszedł do ściany
Łętowska: Jesteśmy w tym momencie, kiedy TK demonstruje wszystkim, że doszedł do ściany - Jesteśmy w tym momencie, kiedy TK demonstruje wszystkim, że doszedł do ściany. Przecież Trybunał jest w pełni świadomy, że sama Konstytucja wskazuje obowiązek ciążący na Trybunale przedstawienia prezydentowi kandydatów na prezesa [TK], ale sama Konstytucja nie reguluje, tylko ustawa, w jaki sposób to następuje. To ciało nie mogło być skomponowane, bo uległo destrukcji na skutek działania, a właściwie zdarzeń, które dotyczyły 3 członków tego ciała - mówiła prof. Ewa Łętowska w rozmowie z Katarzyną Kolendą-Zaleską w "Faktach po faktach” TVN24.

19:49

Łętowska o TK: Piłka jest na podwórku u prezydenta. To ostatni moment, w którym można naprawić to i owo
Łętowska o TK: Piłka jest na podwórku u prezydenta. To ostatni moment, w którym można naprawić to i owo Jak mówiła prof. Ewa Łętowska w rozmowie z Katarzyną Kolendą-Zaleską w "Faktach po faktach” TVN24:
"Teraz piłka jest na podwórku u prezydenta. W tej chwili jest moment, w którym można to i owo naprawić w istniejącej sytuacji. Ale to ostatni moment. Prezydent mógłby zaprzysiąc niezaprzysiężonych sędziów TK i rozpocząć okres konstrukcji - tak, jak został zapoczątkowany okres destrukcji rok temu. Nie wierzę [że prezydent zaprzysięgnie sędziów], ale to nie o to chodzi. W tej konfiguracji, która się nam zdarzyła, chodzi o pokazanie, kto co robi i kto za co jest odpowiedzialny. Przychodzi taki czas, jeżeli wyłączyło się jeden z podstawowych bezpieczników kontroli konstytucyjności, że gwarantem zachowań konstytucyjnych jest zachowanie każdego funkcjonariusza państwowego, który zajmuje stanowisko takie, jakie zajmuje, czy będzie działać zgodnie z Konstytucją czy nie. To sytuacja, w której mamy do czynienia z bardzo słabą gwarancją konstytucyjności, ale jedyna, która nam została"

19:53

Mucha:

Jeśli Tusk wróci do Polski, to raczej nie do PO. Jest jedyną osobą, która ma zdolność konsolidacyjną
Mucha: Jeśli Tusk wróci do Polski, to raczej nie do PO. Jest jedyną osobą, która ma zdolność konsolidacyjną - Jeśli Donald Tusk wróci do Polski, to raczej nie do Platformy - mówiła Joanna Mucha w "Faktach po faktach” TVN24. Jak dodała posłanka PO: - Tusk jest osobą, która ma zdolność konsolidacyjną. Jest jedyną osobą, która ma taką zdolność. - My nie możemy czekać na rycerza na białym koniu, tylko musimy robić swoją robotę - mówił dalej Mucha.

20:10

Rabiej:

O żadnych przeprosinach nie może być mowy. Popieram to, co zrobiła Scheuring-Wielgus
Rabiej: O żadnych przeprosinach nie może być mowy. Popieram to, co zrobiła Scheuring-Wielgus - Szybko wyjaśnię. Tutaj o żadnych przeprosinach nie może być mowy. W pełni popieram to, co zrobiła posłanka [Scheuring-Wielgus]. Ma prawo podejść do dziennikarki i zadać pytanie, czemu materiały w "Wiadomościach” zostały zmanipulowane - stwierdził Paweł Rabiej w "Gościu Wiadomości” TVP Info. Polityk Nowoczesnej przyznałby, że choć sam tak by się nie zachował, to nie potępia zachowania posłanki.

20:19

Kempa:

Tusk powinien podsumować, co udało mu się zrobić dla Polski
Kempa: Tusk powinien podsumować, co udało mu się zrobić dla PolskiJeszcze wszystko przed nami. Te decyzje będą zapadać w stosownym czasie. Rząd polski, ale też formacja, która odpowiada za stan spraw w Polsce podejmie stosowną decyzję. Premier Tusk jednak powinien podsumować, co udało mu się zrobić zarówno na tym urzędzie dla Polski, jak i w poprzednich latach - miał wpływ na państwo przez 8 lat - mówiła Beata Kempa w rozmowie z Moniką Olejnik w "Kropce nad i” TVN24.

20:31

Kempa:

Waszczykowski dba o interes Polski. Wstajemy z kolan, liczymy się jako duży kraj w środku Europy
Kempa: Waszczykowski dba o interes Polski. Wstajemy z kolan, liczymy się jako duży kraj w środku EuropyWitold Waszczykowski jest skutecznym ministrem, dba o interes Polski. Najważniejsze, że wstajemy z kolan. Liczymy się jako duży kraj w środku Europy - mówiła Beata Kempa w rozmowie z Moniką Olejnik w "Kropce nad i” TVN24.

20:34

Kempa do Olejnik: Pani i część państwa dziennikarzy próbuje umniejszać wizerunek Polski
Kempa do Olejnik: Pani i część państwa dziennikarzy próbuje umniejszać wizerunek PolskiOglądają nas telewidzowie... Pani próbuje kreować wizerunek Polski, czy pewna część komentatorów, państwa dziennikarzy próbuje umniejszać wizerunek Polski, kreować nas jako kraj zupełnie na obrzeżach - mówiła Beata Kempa w rozmowie z Moniką Olejnik w "Kropce nad i” TVN24.

20:58

W Sejmie I czytanie przepisów wprowadzających ustawy o TK. To kluczowy projekt dot. Trybunału
W Sejmie I czytanie przepisów wprowadzających ustawy o TK. To kluczowy projekt dot. Trybunału Przed 20:00 rozpoczęło się pierwsze czytanie przepisów wprowadzających ustawy o TK: o organizacji i trybie postępowania przed TK oraz o statusie sędziów TK. To w tej chwili kluczowy projekt, który wprowadza specjalny tryb wyboru nowego prezesa Trybunału. Projekt przedstawił Stanisław Piotrowicz. - To kolejna ustawa rozbijacka, demolująca Trybunał. Dziwi tak wczesna pora - godzina dwudziesta (...) To, co wam się udało towarzyszu Piotrowicz, prokuratorze zrobić konstruktywnego przez te 12 miesięcy, to kolejne zmiany. Co 60 dni kolejna ustawa o TK. Konsekwentnie niszczycie zasadę podziału władz, niszczycie tak naprawdę tradycję polskiego konstytucjonalizmu, polskiego ustroju - mówił Krzysztof Brejza z PO. Z kolei Kamila Gasiuk-Pihowicz dodała: - To politycy PiS zniszczyli autorytet Trybunału i paraliżowali jego prace. To politycy PiS zaczęli organizować wolność zgromadzeń. Politycy PiS pozwolili na totalną, bezprawną inwigilację obywateli - zarówno przez służby, jak i policję. Politykom PiS po 12 miesiącach można powiedzieć jedno: łamiecie Konstytucję, ustawy, ale nie złamiecie wśród ludzi przywiązania do wolności, praworządności do demokracji. Jutro rano odbędzie się głosowanie nad odrzuceniem projektu w I czytaniu. Następnie projekt trafi do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Sejm przyjmie nowe przepisy za 2 tygodnie, na ostatnim w tym roku posiedzeniu 13-16 grudnia.

21:03

OBRAZ DNIA: Fakty: W sprawie sędziów TK, PiS nie chce kontroli zwolnień, Petru: To przekręt, Wiadomości wyśmiewają gabinet cieni

-- LIVEBLOG 300POLITYKI:
Kempa do Olejnik: Pani i część państwa dziennikarzy próbuje umniejszać wizerunek Polski
Kempa: Waszczykowski dba o interes Polski. Wstajemy z kolan, liczymy się jako duży kraj w środku Europy
Kempa: Tusk powinien podsumować, co udało mu się zrobić dla Polski
Rabiej: O żadnych przeprosinach nie może być mowy. Popieram to, co zrobiła Scheuring-Wielgus
Mucha: Jeśli Tusk wróci do Polski, to raczej nie do PO. Jest jedyną osobą, która ma zdolność konsolidacyjną
Łętowska o TK: Piłka jest na podwórku u prezydenta. To ostatni moment, w którym można naprawić to i owo
Łętowska: Jesteśmy w tym momencie, kiedy TK demonstruje wszystkim, że doszedł do ściany
Piotrowicz o pracy prokuratora: W tamtym okresie czasu, żeby tak się zachować jak ja, trzeba było wiele ryzykować
Piotrowicz: Złamaniem prawa jest to, że prezes TK nie zwołał ZO TK
Piotrowicz: Nie mam planów bycia sędzią TK
Biuro prasowe Kancelarii Sejmu prostuje informacje ws. wynagrodzeń posłów i kwoty wolnej
Tusk: Stawię się przed komisją ds. Amber Gold
https://300polityka.pl/live/2016/12/01/

*****

SERWISY W PIGUŁCE

-- GDY NA KOMISJI WS AMBER GOLD NIE STAWIŁA SIĘ JEDNA ZE ŚWIADKÓW, POLITYCY PIS CHCIELI PRZESŁUCHANIA LEKARZA I KONTROLĘ ZUS, TERAZ NIE WIDZĄ TAKIEJ KONIECZNOŚCI - Maciej Knapik w Faktach.

-- WYGLĄDA TO NA NADUŻYCIE, PRZEKRĘT, ZAŁATWILI SOBIE L4 - Ryszard Petru w Faktach o sędziach TK.

-- O PRACACH GABINETU CIENI NIE WIEDZĄ NAWET NIEKTÓRE CIENIE - Ewa Bugała w szyderczym materiale Wiadomości o gabinecie cieni PO.

-- CZY BOHATERA DO CZASU PROCESU TRZEBA TRZYMAĆ ZA KRATAMI? - Fakty o Piniorze.

-- TOMASZ KACZMAREK w materiale Faktów o sprawie willi Kwaśniewskich: W mojej ocenia Jolanta Kwaśniewska powinna otrzymać zarzuty karne.

*****

WYDARZENIA POLSATU

-- NIE MA ZGODY CO DO TEGO, CO WYDARZYŁO SIĘ WCZORAJ NA ZAMKNIĘTYM POSIEDZENIU W TRYBUNALE - Dariusz Ociepa.

-- UCHWAŁĘ O WYBORZE KANDYDATÓW MOŻE PODJĄĆ TYLKO ZGROMADZENIE OGÓLNE Z CO NAJMNIEJ 11 SĘDZIAMI - Ociepa: Wczoraj było 9.

-- PIS ZARZUCA SĘDZIOM ZŁAMANIE PRAWA. PADA NAWET SUGESTIA, ŻE ICH POCZYNANIAMI POWINNI ZAJĄĆ SIĘ ŚLEDCZY.

-- PIS TRAKTUJE TO, CO WYDARZYŁO SIĘ WCZORAJ W TRYBUNALE, JAKO SPOTKANIE PRZY KAWCE I CIASTECZKACH - Ociepa.

-- TEORETYCZNIE RUCH WS. PREZESA NALEŻY TERAZ DO PREZYDENTA. Ale PAD raczej żadnego nie wskaże, poczeka na nową ustawę.

-- SPÓR O TRYBUNAŁ OSIĄGNĄŁ TAKI POZIOM, ŻE KOLEJNE USTAWY ANI NOWY PREZES NICZEGO NIE ZMIENIĄ - Ociepa: Przez długie lata trybunał będzie kojarzył się nie z bezstronnym sądem, ale partyjnym łupem.

-- W SPRAWIE BYŁEGO WICEMINISTRA GREYA NIC NIE JEST CZARNO-BIAŁE - Agnieszka Milczarz.

-- WITOLD WASZCZYKOWSKI: Mamy małą roszadę w kierownictwie MSZ. Przykro mi, że państwo nabraliście się na jakąś teoryjkę sensascyjną, wymyśloną przez jednego z dziennikarzy. Nic za tym się nie kryje, nic za tym nie stoi.

-- OPOZYCJA MA WĄTPLIWOŚCI I ŻĄDA WYJAŚNIEŃ - Milczarz: Politycy chcą też wiedzieć, czemu wiceministra wycofano z delegacji, która poleciała do Szwecji z prezydentem.

-- HISTORIA GREYA WAŻY NA WIARYGODNOŚCI MINISTRA, ZWŁASZCZA ZA GRANICĄ - Milczarz.

*****

FAKTY TVN

-- CZY BOHATERA DO CZASU PROCESU TRZEBA TRZYMAĆ ZA KRATAMI? - zapowiedź: Prowadzący sprawę Piniora prokurator nie jest w stanie prowadzić konferencji. Przerywa i łamiącym się głosem mówi: dla mnie to bohater. Czy bohatera, do czasu procesu, trzeba trzymać za kratami?

-- KRZYSZTOF SKÓRZYŃSKI O EMOCJACH PROKURATORA I PROTESTACH PRZED ROZPRAWĄ.

-- LEGENDARNI DZIAŁACZE RĘCZĄ ZA PINIORA, który sam jest legendą podziemia - Skórzyński.

-- JEDNYM Z KLUCZOWYCH DOWODÓW SĄ NAGRANIA ROZMÓW - Skórzyński.

-- BĘDĘ MOCNO PRZYGLĄDAŁ SIĘ TEJ SPRAWIE CZY TO PRAWDOPODOBNE BY CZŁOWIEK SIĘ MÓGŁ TAK ZMIENIĆ - Lech Wałęsa.

-- PROKURATURA WZNAWIA POSTĘPOWANIE WS KWAŚNIEWSKICH - zapowiedź: Słynna willa Kwaśniewskich do ponownego zbadania. Mimo dwuletniego śledztwa, w którym nie dopatrzono się przestępstwa, prokuratura postanawia do sprawy wrócić. Czemu prezydent Kwaśniewski i jego żona znów będą brani pod lupę?

-- TOMASZ KACZMAREK: W mojej ocenia Jolanta Kwaśniewska powinna otrzymać zarzuty karne.

-- CHOROWICI SĘDZIOWIE - zapowiedź: Wyjątkowo chorowici sędziowie Trybunału Konstytucyjnego. Gdy potrzeba kworum - wszyscy wybrani przez PiS sędziowie idą na zwolnienie. Opozycja pyta: co to za wirus, który atakuje jednego dnia, ale tylko sędziów wybranych przez jedną partię?

-- WYGLĄDA TO NA NADUŻYCIE, PRZEKRĘT, ZAŁATWILI SOBIE L4 - Ryszard Petru.

-- RZEPLIŃSKI DZIWI SIĘ, BO PRZEZ LATA SAM NIE BRAŁ ZWOLNIENIA - Knapik.

-- BRAKOWAŁO JEDNEGO GŁOSU, ALE TRYBUNAŁ WSKAZAŁ KANDYDATÓW - Knapik.

-- PREZYDENT SUGEROWAŁ, ŻE TAK WSKAZANYCH KANDYDATÓW ODRZUCI - Knapik.

-- ZACHOWANIE TYCH SĘDZIÓW ŻAŁOSNE - Jerzy Stępień.

-- KRYSTYNA PAWŁOWICZ O CIĘŻKIM ZAPALENIU PŁUC SĘDZIEGO PSZCZÓŁKOWSKIEGO - Knapik.

-- GDY NA KOMISJI WS AMBER GOLD NIE STAWIŁA SIĘ JEDNA ZE ŚWIADKÓW, POLITYCY PIS CHCIELI PRZESŁUCHANIA LEKARZA I KONTROLĘ ZUS, TERAZ NIE WIDZĄ TAKIEJ KONIECZNOŚCI - Knapik.

-- ZUS WSKAZUJE, ŻE O KONTROLĘ MÓGŁBY WNIOSKOWAĆ RZEPLIŃSKI, ALE TEN MÓWI O GODNOŚCI URZĘDU - Knapik.

-- JAKUB SOBIENIOWSKI O POWROCIE TUSKA: Rządzący razem z Nowoczesną sugerują, że to problem Platformy.

-- NIE CHCĘ SIĘ WYPOWIADAĆ W TEMACIE ICH RODZINKI - Tadeusz Cymański.

-- W PO OBOWIĄZUJE WERSJA SCHETYNY, ŻE TUSK BYŁBY ŚWIETNYM KANDYDATEM CAŁEJ OPOZYCJI W WYBORACH PREZYDENCKICH - Sobieniowski.

-- W PO SĄ OSOBY CHĘTNIEJ WSPOMINAJĄ KOLEJNE WYBORY WYGRYWANE Z PISEM - Sobieniowski.

-- CEZARY TOMCZYK: Pytanie czy to polska polityka nie zaprosi Donalda Tuska, nie mam wątpliwości, że ma duszę wojownika.

-- PODSTAWY PROGRAMOWE BEZ KONSULTACJI - zapowiedź: Przedstawicielka rady rodziców słyszy w Sejmie, że nikt jej nie zapraszał. W jednej z krakowskich szkół - po dyskusji o reformie oświaty - dostaje kontrole z kuratorium. Nowe podstawy programowe wchodzą niemal bezdyskusyjnie.

*****

WIADOMOŚCI TVP

-- PREZYDENT DUDA ROZMAWIAŁ W SZWECJI O PARTNERSTWIE WSCHODNIM, GOSPODARCE, BEZPIECZEŃSTWIE W EUROPIE, ALE PRZEDE WSZYSTKIM O NASZYCH RELACJACH - Marcin Szewczak.

-- WYBÓR KANDYDATÓW NA NOWEGO PREZESA TK NIE JEST WIĄŻĄCY - PRZYZNAJE TO NAWET PROF. RZEPLIŃSKI - zapowiedź.

-- NIE MOGLIŚMY POSTĄPIĆ INACZEJ - powtarza prezes Rzepliński. Obecny prezes wie, że te kandydatury [na nowego prezesa] nie są ważny - Bartłomiej Graczak.

-- DECYZJA NALEŻY DO PREZYDENTA - Graczak.

-- POLITYCY OPOZYCJI, PODOBNIE JAK PREZES TK POWOŁUJĄ SIĘ NA SIŁĘ WYŻSZĄ - Graczak.

-- W BRUKSELI CHCIAŁ BYĆ DŁUGODYSTANSOWCEM, ALE NIEWYKLUCZONE ŻE JUŻ ZA PÓŁ ROKU DOBIEGNIE DO METY - Jarosław Olechowski o Donaldzie Tusku i 2. kadencji.

-- TUSK KRYTYKOWANY JEST ZA BEZRADNOŚĆ WOBEC KRYZYSU MIGRACYJNEGO I BREXITU - Olechowski.

-- PAWEŁ KUKIZ MÓWI O POSTAWIENIU TUSKA PRZED TS ZA “REALIZOWANIE INTERESÓW NIEMIEC”: Ja nie jestem rewanżystą, ale pewne działania niezgodne z interesem publicznym powinny być ocenione.

-- NIE WIADOMO CZEGO DOTYCZYŁY ROZMOWY GABINETU CIENI: Gabinet cieni Platformy Obywatelskiej znów obraduje. Miał się spotkać we wtorek, potem posiedzenie przesunięto na środę, ostatecznie wyznaczono je na dzisiaj. Rozmowy miały dotyczyć rządowego planu utworzenia sieci szpitali i podwyższenia kwoty wolnej od podatku. Nie wiadomo jednak, czego finalnie dotyczyły.

-- O PRACACH GABINETU CIENI NIE WIEDZĄ NAWET NIEKTÓRE CIENIE - Ewa Bugała.

-- NITRAS: Jest spotkanie, ale nie wiem w jakiej sprawie...nie zostałem na nie poproszony. My pracujemy w sposób permanentny. A dla jakiego programu pan robi? Dla Wiadomości...My pracujemy w sposób permanentny. Jeden nie wie co robi drugi. Nie wzorujemy się na rządzie, my nie podajemy sobie rąk. My nie robimy spektaklu.

-- PRACE GABINETU CIENI NIE POPRAWIAJĄ NOTOWAŃ POLITYKÓW PO - Bugała.

-- RANKING ZAUFANIA CBOS.

-- SCHETYNA DOPIERO NA 14. MIEJSCU - Bugała.

-- PLAN GOWINA: Nauka przez zabawę, eksperymenty i wykorzystanie nowoczesnych technologii. Dotąd dostępna przede wszystkim w stolicy i niektórych dużych miastach. Za rok to się zmieni, bo mini-centra nauki, powstaną w stu miastach powiatowych - zapowiedź.


21:17

Sejm jutro rano przyjmie zmiany w prawie o zgromadzeniach. Zdecyduje też, czy odrzucić projekt dot. TK
Sejm jutro rano przyjmie zmiany w prawie o zgromadzeniach. Zdecyduje też, czy odrzucić projekt dot. TK W piątkowym porannym bloku głosowań - który rozpocznie się o 9:00 - posłowie przyjmą projekt zmian w prawie o zgromadzeniach. Propozycja PiS wprowadza m.in. możliwość zarezerwowania miejsca do demonstrowania, pod warunkiem że zgodzi się na to władza centralna. W bloku będzie też głosowany wniosek o odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu - przepisów wprowadzających dwie ustawy o TK. To w tej chwili kluczowy projekt dot. Trybunału.

21:50

Siemoniak:

Tusk, jeśli będzie chciał, będzie znakomitym kandydatem w wyborach prezydenckich całej opozycji
Siemoniak: Tusk, jeśli będzie chciał, będzie znakomitym kandydatem w wyborach prezydenckich całej opozycji - Donald Tusk w 2020 roku, jeżeli będzie chciał, bo to zawsze sam zainteresowany decyduje, będzie znakomitym kandydatem w wyborach prezydenckich całej opozycji. Będzie kandydatem tak silnym, że - sądzę - cała opozycja uzna jego kandydaturę - mówił Tomasz Siemoniak w rozmowie z Kamilem Durczokiem w programie "Brutalna prawda” w Polsat News. Poseł PO nie wykluczył, że ostatecznie Tusk byłby kandydatem całej opozycji w II turze.

22:07

Klich:

PO opuszcza salę w Senacie przy ustawie o TK
Klich: PO opuszcza salę w Senacie przy kolejnej ustawie o TK Senatorowie PO wyszli z sali Senatu przy procedowaniu ustawy o trybie i postępowaniu przed TK: