Relacja Live

05.10.2016

03:15

Kaine w odpowiedzi na pierwsze pytanie w debacie: Trump straszy nas na śmierć
Kaine w odpowiedzi na pierwsze pytanie w debacie: Trump straszy nas na śmierć Wystartowała pierwsza i jedyna debata wiceprezydencka w amerykańskiej kampanii USA. Tim Kaine nie tracił czasu - w odpowiedzi na pierwsze pytanie o to, dlaczego ma kwalifikację by w pewnej chwili przejąć prezydenturę, wystartował z tyradę na temat zalet Hillary Clinton, którą zakończył tezą: Trump straszy nas na śmierć.

03:34

Pence o podatkach Trumpa: Wykorzystał system tak jak powinien
Pence o podatkach Trumpa: Wykorzystał system tak jak powinien "Trump jest biznsemsnen, nie politykiem. Jego zeznania podatkowe pokazują, że przechodził przez bardzo ciężki czas, ale wykorzystał system podatkowy tak jak powinien. I zrobił to świetnie. Stworzył biznes, który jest wart miliardy dolarów. Trump stworzył tysiące miejsc pracy" - mówił Mike Pence w odpowiedzi na pytanie o zeznania podatkowe Trumpa. W trakcie pierwszych trzydziestu minut w USA przeważa opinia, że to Pence jest lepszy w tej debacie.

03:43

Kaine przypomina wszystkie sytuacje, w których Trump w kampanii obrażał ludzi
Kaine przypomina wszystkie sytuacje, w których Trump w kampanii obrażał ludzi Ataki na sędziego federalnego, nazywanie imigrantów z Meksyków "gwałcicielami", kobiety - świniami. To z lepszych momentów debaty dla Kaine'a, który wymienił właśnie niemal wszystkie sytuacje, gdy Trump w kampanii obrażał ludzi. Pence odpowiedział, że kampania Clinton-Kaine stosuje "lawinę kłamstw". Przypomniał też wypowiedź Clintin o rasistowskich zwolennikach Trumpa.

03:52

Pence szydzi z Kaine'a: Długo pan pracował nad swoją wypowiedzią?
Pence szydzi z Kaine'a: Długo pan pracował nad swoją odpowiedzią? W trakcie debaty wiceprezydenckiej widać, że Kaine używa długo przygotowywanych i przewidywalnych wypowiedzi np. gdy przypomniał listę stwierdzeń Trumpa o polityce zagranicznej. Pence jest też na to przygotowany: zamiast odpowiadać bezpośrednio, zwraca uwagę kandydatowi Demokatów w stylu: Długo pan pracował nad swoją wypowiedzią? I to działa.

04:03

Pence:

Reset z Rosją był priorytetem Clinton. Kaine odpowiada: Trump wielokrotnie chwalił Putina
Pence: Reset z Rosją był priorytetem Clinton. Kaine odpowiada: Trump wielokrotnie chwalił Putina Reset z Rosją. był prioretem Clinton. Po resecie Rosjanie zajęli Krym. Teraz Rosjanie rozmieszczają system przeciwrakietowy. Musimy być silniejsi, musimy rozbudowywać naszą armię. Musimy też przywrócić tarczę do Polski i Republiki Czeskiej, z tego Obama się wycofał - mówił w debacie Mike Pence. Jak jednak przypominają amerykańscy dziennikarze, to inny ton niż słowa Trumpa. I Kaine odpowiedział: Trump wielokrotnie chwalił Putina.

04:13

Kaine mocno: Pence nie potrafi bronić Trumpa, ale chce byście na niego głosowali
Kaine mocno: Pence nie broni Trumpa, ale chce byście na niego głosowali Tim Kaine po blisko 70 minutach debaty wreszcie znalazł odpowiedź na strategię Pence'a, w której były gubernator Indiany zamiast odnosić się do wypowiedzi Trumpa, przedstawia plany i pozycje programowe Republikanów oraz atakuje Clinton. Jak powiedział Kaine: 6 razy w tej debacie apelowałem do Pence'a, by bronił Trumpa. 6 razy odmówił. On prosi was byście głosowali na kogoś, kogo on nie potrafi broni.

04:38

Putin ważnym tematem w debacie zdominowanej przez Mike'a Pence'a
Putin ważnym tematem w debacie zdominowanej przez Mike'a Pence'a Mike Pence zdominował debatę, w której Tim Kaine wypadł dużo słabiej niż Hillary Clinton w pierwszym starciu tej kampanii z Donaldem Trumpem. Był znakomicie przygotowany - od skasowanych e-maili Clinton przez Fundację Clintonów po politykę resetu z Rosją, Pence przypomniał wszystko to, o czym Trump nie mówił tydzień temu. I jego strategia omijania tematu Trumpa - co mu wypomniał Kaine - była na potrzeby tej debaty skuteczna, ale może obrócić się przeciwko Republikanom w spinie po debacie, co już odnotowują analitycy w USA Tak samo jak wielokrotne przypominanie, że to sztab Hillary Clinton posługuje się w kampanii "lawiną kłamstw". Co gorsza, Kaine dziesiątki razy próbował przerywać kandydatowi GOP na wiceprezydenta, co robiło fatalne wrażenie. Pence był spokojniejszy, Kaine rozkręcał się z każdą minutą, ale w kluczowych pierwszych 30 minutach przegrał wizerunkowo. Ale nie jest całkiem oczywiste, że w okresie po debacie to sztab Trumpa będzie zwycięzcą. Uniki Penc'e będą przypominane, podobnie jak wszystkie cytaty Kaine'a o Trumpie. Podobnie jak temat Putina, który wielokrotnie pojawiał się w tej debacie. To był najważniejszy wątek jej międzynarodowego wątku, który pojawiał się np. w dyskusji o Syrii. Kaine wielokrotnie przypominał wypowiedzi Trumpa chwalące Putina. Pence wypominał politykę resetu, przypominał też tarczę antyrakietową w Polsce i Czechach. Ale reset to odległa historia - komentarza Trumpa o Putinie to temat kampanii. I to sprawia, że wieczór nie będzie całkiem stracony dla Demokratów.

06:41

Polityczny plan środy: Sejm o prezydenckim projekcie zmian w emeryturach, w Strasburgu debata o sytuacji kobiet w Polsce
Polityczny plan środy: Sejm o prezydenckim projekcie zmian w emeryturach, w Strasburgu debata o sytuacji kobiet w Polsce Środa będzie drugim dniem dyskusji o tym, czy rząd udzieli poparcia Donaldowi Tuskowi na drugą kadencję w Radzie Europejskiej. Wczoraj sugestię, że takiej rekomendacji może nie być wyraził najpierw Jarosław Kaczyński, a później premier Beata Szydło. Do krajowym spekulacji odniósł się także Donald Tusk. Na Twitterze napisał: „To może debata, Panie Prezesie? O Europie, Polsce i Pana insynuacjach. Jestem do dyspozycji”. Na rozpoczynającym się dzisiaj 2-dniowym posiedzeniu Senat zajmie się ustawą zakładającą nadanie KSAP im. Lecha Kaczyńskiego. W porządku obrad jest także Informacja o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w 2015 roku. Posiedzenie rozpocznie się o 11:00. W środę – na konferencji poprzedzającej rozpoczęcie obrad Senatu – mają zostać przedstawione szczegóły nowego projektu w sprawie dopuszczalności aborcji. Marszałek Stanisław Karczewski mówił, że Senat pracuje nad „dużo łagodniejszym, dużo mniej restrykcyjnym projektem”. Sejm wznowi obrady głosowaniem nad rozszerzeniem porządku o punkt sporny, jakim jest nowa ustawa o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Jeśli posłowie zgodzą się na jego procedowanie, możliwe, że jeszcze dziś odbędzie się I czytanie projektu. W środę po południu planowana jest w PE debata o aborcji i sytuacji kobiet w Polsce. Dyskusję zainicjowali socjaliści oraz postkomuniści i nordycka lewica w PE. O 12:00 odbędzie się pierwsze październikowe posiedzenie komisji śledczej ds. Amber Gold, które tym razem będzie zamknięte dla mediów. W porządku obrad 4 punkty: rozpatrzenie wniosków dowodowych, dyskusja na temat zwolnienia z tajemnicy prawnie chronionej dokumentów, które znajdują się w dyspozycji komisji, powołanie stałego doradcy komisji oraz sprawy bieżące. Z kolei o 16:00 odbędzie się kolejne posiedzenie nadzwyczajnej komisji, która będzie kontynuować prace nad prezydenckim projektem zakładającym obniżenie wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. 09:00 - sejmowe głosowanie nad punktem spornym 10:30 - konferencja prasowa PO - „Za PiSiewiczów w Turowie zapłacą Polacy” 10:30 - briefing Marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego 12:00 - posiedzenie sejmowej komisji śledczej ds. Amber Gold 12:00 - prezydent Andrzej Duda wręczy odznaczenia państwowe medalistom olimpijskim i paraolimpijskim 16:00 - posiedzenie podkomisji ds. rozpatrzenia prezydenckiego projektu

07:42

Czarzasty o Waszczykowskim: To wypowiedź prymitywnego aroganta. Szef MSZ powinien mieć więcej rozumu niż Kubuś Puchatek
Czarzasty o Waszczykowskim: To wypowiedź prymitywnego aroganta. Szef MSZ powinien mieć więcej rozumu niż Kubuś Puchatek Jak mówił Włodzimierz Czarzasty w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w "Jeden na jeden” TVN24:
"Wydać, że PiS się absolutnie pogubił w tej sprawie [aborcji] i będzie się gubić jeszcze dalej. Popełnia same błędy, to nieprzemyślane. Odrzucenie tej wersji liberalizującej to pierwszy błąd. Złamanie słowa, że wszystkie projekty społeczne będą procedowane - drugi błąd, trzeci - wypowiedzi nieprzemyślane. Pan Waszczykowski, to wypowiedź, nie obrażając go, ale tego się nie da inaczej nazwać, wypowiedź prymitywnego aroganta. To takie prowadzenie polityki zagranicznej i taki stosunek do kobiet. Jak można coś takiego powiedzieć, widząc 100 tys. kobiet?”
- Prymitywne napisy na transparentach zdarzają się głównie, jak idzie razem z PiS-em ONR. Jeżeli się nawet zdarzają, to minister spraw zagranicznych powinien być trochę więcej rozumu, niż Kubuś Puchatek i mógłby używać ładniejszego języka. To skandal - dodał szef SLD.

07:47

Czarzasty:

Zaproponowaliśmy referendum ws. aborcji, które ma dwa warianty
Czarzasty: Zaproponowaliśmy referendum ws. aborcji, które ma dwa warianty - My zaproponowaliśmy referendum, które ma dwa warianty. Jeden wariant to ten, który jest dzisiaj - status quo. Wtedy, kiedy kobieta ma prawo do przerwania ciąży, kiedy jej życie jest zagrożone i ciąża jest z gwałtu i kiedy płód jest nieodwracalnie genetycznie zmieniony, a drugi wariant to te trzy punkty + możliwość przerwania ciąży do 12 tygodnia. Polacy będą mogli wybrać między dwoma wariantami - mówił Włodzimierz Czarzasty w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim w "Jeden na jeden” TVN24. - Wyobraża pan sobie, że po tym, co PiS zrobiło w ostatnim czasie, znowu odrzucili projekt obywatelski, przy którym będzie ponad pół miliona podpisów? Wyobraża pan sobie, że Kukiz, którego podstawowe tematy to JOW-y i demokracja bezpośrednia, to odrzuci? - pytał szef SLD.

07:55

Czarzasty o wspólnej liście opozycji: Petru i Schetyna nigdy się nie dogadają
Czarzasty o wspólnej liście opozycji: Petru i Schetyna nigdy się nie dogadają - Moim zdaniem nie i głównie ze względu na stanowisko pana Petru i Schetyny. Oni się nigdy nie obydwaj nie dogadają. Dwóch samców alfa, którzy się nigdy nie dogadają - tak Włodzimierz Czarzasty w "Jeden na jeden” TVN24 odpowiedział na pytanie Bogdana Rymanowskiego, czy jest możliwa wspólna lista opozycji: PO, Nowoczesnej, SLD i Partii Razem. Jak dodał:
"Lista lewicy, jeżeli lewica będzie mądra, będzie. Z pokora będę do tego namawiał, bo wiem, że jedna lista jest lepsza, niż kilka list. Jeżeli chodzi o wspólną listę, to chyba, że PiS już tak narozrabia, że nie będzie innej możliwości, to wtedy będziemy rozmawiali. Ale wątpię”

08:23

Kukiz:

Cieszę się, że Tusk nie będzie popierany. Jest większym kosmopolitą niż patriotą
Kukiz: Cieszę się, że Tusk nie będzie popierany. Jest większym kosmopolitą niż patriotą Jak mówił Paweł Kukiz w rozmowie z Robertem Mazurkiem w Porannej rozmowie RMF:
"Uważam, że wcześniejsza teoria, że popieramy każdego, byleby był Polakiem na prominentnych stanowiskach w UE, to zła koncepcja i tyle. Cieszę się, że Tusk nie będzie popierany. Podczas tych lat, kiedy przewodził Platformie, kiedy był premierem, nazbyt podporządkowywaliśmy się UE. Jest przewodniczącym RE, jak był premierem. To jasne i zrozumiałe. Tusk to człowiek, w którym więcej jest kosmopolityzmu niż patriotyzmu. Tusk jest zbyt wielkim kosmopolitą. Kosmopolitą z wyraźnym podziwem dla Niemiec - systemu i polityki”

08:27

Kowalczyk o CETA: Są pewne zagrożenia, są korzyści. Zostawiliśmy sobie jeszcze czas na analizy
Kowalczyk o CETA: Są pewne zagrożenia, są korzyści. Zostawiliśmy sobie jeszcze czas na analizy Jak mówił w "Kwadransie politycznym" TVP1 minister Kowalczyk o odsunięcia w czasie decyzji rządu o CETA:
"Są pewne zagrożenia, są zalety i korzyści. Stąd zostawiliśmy sobie jeszcze czas na analizy. Głównie chodzi o ten sąd, określenie inwestycji. Nie chcemy pogorszyć polskiej sytuacji. Chodzi o to, by polska miała swojego przedstawiciela"
Jak dodał:
"Pewnie nawet Ci, którzy przyjdą na demonstracje [15 października] nie biedą wiedzieli o co w niej chodzi do końca chodzi. Są pewne korzyści, ale są zagrożenia importowe. Kwestie rolnictwa są odsunięte o 7 lat. Ważne jest, aby wyważyć to stanowisko"

08:33

Kowalczyk o nominacjach w SSP: Czynnik ludzi jest zawodny. Poprzednia ekipa robiła pewnie gorsze rzeczy
Kowalczyk o nominacjach w SSP: Czynnik ludzi jest zawodny. Poprzednia ekipa robiła pewnie gorsze rzeczy Jak mówił minister Henryk Kowalczyk w "Kwadransie politycznym" TVP1 o nadzorze
"Instytucja kontrolująca z zewnątrz jest potrzebna. Czynnik ludzki jest zawodny. Takich przypadków miało nie być. Czynnik ludzi jest zawodny. Poprzednia ekipa robiła pewnie gorsze rzeczy. My chcemy takie przypadki indywidualna, ale niestosowne, eliminować. To jest nasz mechanizm samooczyszczenia się"

08:34

Kukiz:

Jestem zwolennikiem zachowania obecnej ustawy aborcyjnej
Kukiz: Jestem zwolennikiem zachowania obecnej ustawy aborcyjnej - Jestem zwolennikiem utrzymania tej ustawy, która jest dziś obowiązująca. Koniec, kropka. Nie mogę zgodzić się ze względów etycznych na projekt, który mówi: róbta, co chceta ze swoim dzieckiem, bo to moje ciało. Trzeba było zdawać sobie sprawę, komu się dawało to ciało i kiedy się dawało, i jak się dawało, że się nie rozleciało - mówił Paweł Kukiz w rozmowie z Robertem Mazurkiem w Porannej rozmowie RMF.

08:38

Kowalczyk o ograniczeniu handlu w niedziele: Osobiście uważam, że nie jest to złe rozwiązanie
Kowalczyk o ograniczeniu handlu w niedziele: Osobiście uważam, że nie jest to złe rozwiązanie Jak mówił w "Kwadransie politycznym" TVP1 minister Henryk Kowalczyk:
"To jest ograniczenie, nie zakaz handlu w niedzielę. Ja osobiście uważam, że nie jest to złe rozwiązanie. Stanowiska rządu jeszcze nie ma. Natomiast nad ustawą trzeba jeszcze popracować. Czy wszystkie sklepy muszą być otwarte w niedzielę? Ja uważam, że niekoniecznie"

08:50

Kopacz:

Z ustawy liberalizującej trzeba wyjąć edukację seksualną i napisać nową ustawę
Kopacz: Z ustawy liberalizującej trzeba wyjąć edukację seksualną i napisać nową ustawę Jak mówiła w Poranku Radia TOK FM była premier, Ewa Kopacz:
„Akurat ja jestem osobą, którą przypisywano do lewego skrzydła platformy. Uważam, że z tego liberalizującego projektu niewątpliwie warto, jeśli on już w tej chwili zakończył swój żywot, wyjąć tę edukację [seksualną], pisać nową ustawę i młodych ludzi przygotowywać do dorosłego życia”

09:26

Sejm skierował do I czytania ustawę o statusie sędziów TK
Sejm skierował do I czytania ustawę o statusie sędziów TK Sejm, po rozstrzygnięciu punktu spornego, skierował do I czytania projekt ustawy o statusie sędziów TK. Za głosowało 239 posłów, przeciw 186, wstrzymał się 1. Pierwsze czytanie rozpocznie się o 16:45.

09:27

Kuchciński o ustawie o statusie sędziów TK: Prace można rozpocząć, a zakończyć wtedy, gdy wszystkie projekty będą omawiane przez Sejm
Kuchciński o ustawie o statusie sędziów TK: Prace można rozpocząć, a zakończyć wtedy, gdy wszystkie projekty będą omawiane przez Sejm - Z formalnego punktu widzenia, z regulaminu Sejmu rozpocząć prace and projektem ustawy tego typu, który odwołuje się do innych przepisów, których jeszcze nie nie ma, można rozpocząć, ale nie można zakończyć. Zakończyć można wtedy, gdy wszystkie projekty są przez Sejm omawiane - tak Marek Kuchciński odniósł się do zarzutów, że Sejm rozpoczyna prace nad projektem ustawy o statusie sędziów TK, choć nie ma jeszcze innych projektów, o których mówi art. 35. Chodzi o przepisy wprowadzające ustawę o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Samej ustawy także nie ma.

09:53

Sejm w tym tygodniu uchwali projekt dot. wprowadzenia jednolitego podatku
Sejm w tym tygodniu uchwali projekt dot. wprowadzenia jednolitego podatku O 18:45 w Sejmie odbędzie się II czytanie projektu nowelizacji ustaw o administracji podatkowej oraz systemie ubezpieczeń społecznych. Do głosowania ma dojść jutro rano. PiS spieszy się z tym projektem - pierwsze czytanie odbyło się wczoraj - bo jego uchwalenie jest niezbędne do rozpoczęcia prac nad jednolitym podatkiem. Ustawa umożliwi bowiem wymianę danych między MF a ZUS, co - jak tłumaczył minister Kowalczyk - jest niezbędne do wyliczenia stawek. Według wnioskodawców, projekt dotyczy zapewnienia możliwości wymiany informacji pomiędzy Zakładem Ubezpieczeń Społecznych a Ministrem Finansów w zakresie niezbędnym do tworzenia analiz, prognoz i modeli prognostycznych i weryfikacji danych własnych obu instytucji.

10:04

Kaczyński odpowiada Tuskowi: Nie jestem w stanie z nim rozmawiać. On nie jest partnerem politycznym
Kaczyński odpowiada Tuskowi: Nie jestem w stanie z nim rozmawiać. On nie jest partnerem politycznym - Nie jestem w stanie rozmawiać z panem Tuskiem. Ani o tym, żebym został świadkiem koronnym, małym albo dużym, albo zgodzie na karę. Krótko mówiąc, nie ma o czym rozmawiać. On nie jest partnerem politycznym - mówił w Sejmie Jarosław Kaczyński.

10:22

Petru:

Nawet jak Kaczyński nie będzie chciał poprzez Tuska, to go poprze
Petru: Nawet jak Kaczyński nie będzie chciał poprzez Tuska, to go poprze Jak mówił na konferencji prasowej lider Nowoczesnej Ryszard Petru:
„Jestem przekonany, że polski rząd nie będzie miał innego wyjścia i będzie musiał poprzeć Tuska. Niepopieranie Donalda Tuska byłoby niepatriotyczne. Nawet jak Jarosław Kaczyński nie będzie chciał go poprzeć, to go poprze. Nie przywiązujmy uwagi do tego, co on tam chlapie. To stary zabieg marketingowy: wrzućmy jakąś kaczkę, żeby ludzie zaczęli się zajmować innym tematem”

10:23

Mazurek o poparciu Tuska: Decyzję podejmie rząd. Sprawa nie jest rozstrzygnięta, bo nie ma takiego stanowiska
Mazurek o poparciu Tuska: Decyzję podejmie rząd. Sprawa nie jest rozstrzygnięta, bo nie ma takiego stanowiska - Zastanawiam się nad tym, czy warto poprzeć człowieka, który nie dba o interesy Polski. W mojej ocenie nie, ale to moja ocena. Taką decyzję, czy poprzeć Donalda Tuska, czy nie, podejmie polski rząd. Póki co jest jeszcze na to czas. Oczywiście, że nie [sprawa nie jest rozstrzygnięta], bo nie ma takiego stanowiska - mówiła w "Salonie politycznym Trójki" rzecznik PiS Beata Mazurek.

10:49

Karczewski:

Bierzemy pod uwagę ostatnie protesty. One faktycznie były duże. To źle, że ktoś powiedział, że to nieistotne
Karczewski: Bierzemy pod uwagę ostatnie protesty. One faktycznie były duże. To źle, że ktoś powiedział, że to nieistotneTo, co wydarzyło się ostatnio, te bardzo liczne protesty, na pewno wszyscy o nich myślimy i bierzemy je pod uwagę. To źle, że ktoś powiedział, że to nieistotne, nieważne, małe protesty, bo one faktycznie były duże i wyrażają w dużej części opinię części społeczeństwa. Nie zmieniam swoich poglądów, bo zawsze byłem za tym, żeby ratować życie ludzkie - mówił Stanisław Karczewski na briefingu w Senacie. Marszałek Senatu przyznał, że w tej sprawie dostał od dziennikarzy chyba najwięcej SMS-ów w swoim życiu.

10:53

Karczewski:

Gdybym był posłem, głosowałbym za rozpatrywaniem projektu o aborcji, który zgłosiły środowiska lewicowe
Karczewski: Gdybym był posłem, głosowałbym za rozpatrywaniem projektu o aborcji, który zgłosiły środowiska lewicowe Jak mówił Stanisław Karczewski na briefingu w Senacie:
"Trzeba dużej edukacji. Musimy wiedzieć, o czym rozmawiamy. Ta rozmowa nie może mieć charakteru tylko i wyłącznie politycznego. Nie może sprowadzać się do ataków politycznych. PiS nigdy w kampanii nie mówiło o zmianie ustawy o aborcji. PiS nie złożyło tego projektu. Jeżeli jest protest przeciwko zapisom tej ustawy, nie powinien być kierowany ani w kierunku prezydenta, ani pani premier, a tak się niestety wydarzyło. To projekt obywatelski. Mogę powiedzieć, że gdybym był posłem, głosowałbym za tym, aby ten projekt obywatelski, który został zgłoszony przez środowiska lewicowe, był rozpatrywany przez Sejm”

10:59

Karczewski o aborcji: Wstrzymaliśmy się od projektu senackiego. Musimy poczekać na wyniki prac w Sejmie
Karczewski o aborcji: Wstrzymaliśmy się od projektu senackiego. Musimy poczekać na wyniki prac w Sejmie Jak mówił Stanisław Karczewski na briefingu w Senacie:
"W Senacie rozmawialiśmy na temat tej ustawy, bo w sytuacjach, kiedy istnieją istotne i ważne problemy, rozmawiamy wcześniej. Nie czekamy na projekt, rozmawiamy wcześniej, analizujemy, zastanawiamy się, jakie będzie nasze stanowisko, jak będziemy głosować i pracować. Myśleliśmy i o tej ustawie. Analizowaliśmy zapisy tej ustawy i pojawił się pomysł, propozycja, żeby Senat był autorem pewnego kompromisu, również politycznego. Chcieliśmy zwrócić się do senatorów, również opozycji i mieć wspólny ponadpolityczny projekt ustawy. Ale stwierdziliśmy - jestem przekonany, że słusznie - że musimy poczekać, jakie będą wyniki prac nad tą ustawą w Sejmie. Te prace się rozpoczną. Zobaczymy w jakim kształcie ta ustawa zostanie przyjęta przez Sejm i w związku z tym wstrzymaliśmy się od projektu senackiego. Natomiast jeśli w przyszłości pojawi się taka potrzeba i wola, to osobiście ja chciałbym, żeby ta nasza propozycja nie była propozycją jednej partii, tylko ponadpolityczną i ponadpartyjną”
Marszałek Senatu przyznał, że senacka propozycja zakładała wykluczenie możliwości przerywania ciąży w sytuacji, kiedy jest podejrzenie choroby Downa.

11:04

Karczewski:

Zawsze byłem wielkim przeciwnikiem kary śmierci
Karczewski: Zawsze byłem wielkim przeciwnikiem kary śmierci - Wiem, że moja partia kiedyś mówiła o zniesieniu zakazu kary śmierci. Zawsze byłem wielkim przeciwnikiem kary śmierci, bo wiem, co to śmierć i wiem, że jest zawsze jakiś procent, a nawet jeśli promil tylko niepewności, a tak jest w przypadku określania zmian dziecka czy podejrzenie choroby Downa, nigdy nie ma do końca stuprocentowej pewności. To samo dotyczy kary śmierci - mówił Stanisław Karczewski na briefingu w Senacie.

11:05

Karczewski:

Nie widzę żadnych powodów, żebym miał popierać Donalda Tuska
Karczewski: Nie widzę żadnych powodów, żebym miał popierać Donalda Tuska Jak mówił na konferencji prasowej Marszałek Senatu, Stanisław Karczewski:
„Pan prezes w tym wywiadzie mówi o potencjalnych zarzutach i nie mówi o zarzutach karnych, ale politycznych. Mówiłem, że to będzie decyzja rządu [o poparciu kandydatury Tuska]. Ja osobiście jako polityk PiS nie popieram tej kandydatury. Uważam, że to jest zła kandydatura i przez ten okres, w którym był szefem nie zrobił nic istotnego i ważnego dla Polski, więc nie widzę żadnych powodów, żebym miał go popierać. Polityka, który przez 8 lat źle sprawował władzę w Polsce”

11:11

Jednym z priorytetów nowej szefowej Kancelarii Sejmu ma być "polepszenie warunków pracy przedstawicieli mediów"
Jednym z priorytetów nowej szefowej Kancelarii Sejmu ma być "polepszenie warunków pracy przedstawicieli mediów” - Jednym z priorytetów minister Agnieszki Kaczmarskiej na nowym stanowisku jest poprawa funkcjonowania Kancelarii Sejmu, również w zakresie polepszenia warunków pracy przedstawicieli mediów - informuje Kancelaria Sejmu.

11:55

Morawiecki o otwarciu fabryki LG Chem: Plan Morawieckiego wchodzi w życie, to kolejna inwestycja która dziś startuje
Morawiecki na otwarciu fabryki LG Chem: Plan Morawieckiego wchodzi w życie, to kolejna inwestycja która dziś startuje
"To dla mnie zaszczyt, że mogę uczestniczyć w otwarciu jednej z najbardziej innowacyjnych fabryk baterii na świecie. LG jest uznanym producentem i innowatorem w tej dziedzinie. W ramach naszych planów rozwojowych kładziemy ogromny nacisk na to, by przyciągać inwestycje, które są rozsadnikiem nowych technologii, które będą wykorzystywały wspaniały potencjał intelektualny Polski. Cieszę się niezmiernie, że LG dzięki wieloletniej współpracy z Dolnym Śląskiem zdecydowało się zaufać nam ponownie. W ten sposób możemy budować supernowowczesne i bardzo innowacyjne produkty"
- mówił na otwarciu fabryki LG Chem w Kobierzycach koło Wrocławia Mateusz Morawiecki. Jak podkreślił Morawiecki: "Plan Morawieckiego wchodzi w życie, to kolejna inwestycja, która dziś startuje". W uroczystości biorą udział m.in. szefowie BMW, Audi, Porsche i WV.

13:22

O 17:00 sejmowa komisja rozpatrzy obywatelski projekt dot. całkowitego zakazu aborcji
O 17:00 sejmowa komisja rozpatrzy obywatelski projekt dot. całkowitego zakazu aborcji Dzisiaj sejmowa Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka rozpatrzy obywatelski projekt zakładający wprowadzenie całkowitego zakazu przerywania ciąży. Początek posiedzenia o 17:00.

13:39

8, 9 i 10 listopada pierwsze przesłuchania świadków przed komisją Amber Gold
8, 9 i 10 listopada pierwsze przesłuchania świadków przed komisją Amber Gold 8, 9 i 10 listopada odbędą się pierwsze przesłuchania świadków przed komisją śledczą ds. Amber Gold. Nie wiadomo jeszcze ilu świadków i kogo konkretnie komisja wezwie w tym terminie. Taka decyzja ma zapaść na posiedzeniu roboczym 19 października. Do tego dnia posłowie mają, na podstawie dokumentów, które zebrała komisja, przedstawić własną listę świadków.

13:43

Piotr Apel w debacie o CETA: Tymczasowe stosowanie tej umowy to zdrada stanu
Piotr Apel w debacie o CETA: Czyje stanowisko przedstawiono w Bratysławie, skoro rząd go nie ma? Jak mówił w trakcie sejmowej debaty o CETA Piotr Apel z klubu Kukiz'15:
"Przyglądam się ławom rządowym i nie widzę nowego wiceministra, Greya. Czyje interesy on reprezentuje? Nie ma oficjalnego stanowiska. I pytanie, czyje stanowisko rząd przedstawił w Bratysławie, jak nie było stanowiska rządu? Dlaczego w Bratysławie wszystko odbyło się po cichu, dlaczego wszystko odbyło się po cichu. Może dlatego, że chcemy przemilczeć zagrożenie dla bezpieczeństwa żywności, a w konsekwencji dla naszego zdrowia. Może by przemilczeć zagrożenia o inwigilacji. Apeluje o to, by się opamiętać. Tymczasowe stosowanie tej umowy to jest zdrada stanu, działanie wbrew interesowi Rzeczpospolitej"
W debacie nie będzie stanowiska rządu, ale poseł Tarczyński z PiS przedstawiając stanowisko klubu wyraził pozytywne stanowisko w imieniu klubu.

13:52

Marta Golbik z Nowoczesnej o CETA: Kukiz'15 uważa się za wolnościowców, a jest przeciwko wolnemu handlowi
Marta Golbik z Nowoczesnej: Kukiz'15 uważa się za wolnościowców, a jest przeciwko wolnemu handlowi Jak mówiła w Sejmie Marta Golbik z Nowoczesnej o CETA:
"Znaleźliśmy się dziś w bardzo ciekawej sytuacji. Demagogia, którą słyszymy z ust klubu Kukiz'15 jest wręcz niesamowita. Klub Kukiz'15 uważa się za wolnościowców i cały czas o tym mówi, a są przeciwni wolnemu handlowi. I tak z przyjemnością będziemy w koalicji z PiS, jeśli sprawa tego wymaga. Sprawa CETA i stanowisko PiS jest dla nas dobre. Niestety wciąż nie znamy stanowiska rządu, ale poseł [PiS] przedstawił pozytywne stanowisko"

14:04

Protasiewicz o CETA: Straszenie wolnym rynkiem po pierwsze jest nieskuteczne, a po drugie jest niepotrzebne
Protasiewicz o CETA: Straszenie wolnym rynkiem po pierwsze jest nieskuteczne, a po drugie jest niepotrzebne Jak mówił w debacie o uchwale o CETA Jacek Protasiewicz:
"Straszenie wolnym rynkiem po pierwsze jest nieskuteczne, a po drugie jest niepotrzebne. Proszę byście uwierzyli w sens wymiany handlowej, która napędza gospodarkę światową. ED jest za to umową"
Jak mówił wcześniej: "Mam deja vu. Dokładnie te same argumenty słyszałem w latach 2001-2004 na komisji ds. UE gdy dyskutowano przystąpienie Polski do Unii"

14:14

W piątek na FB Q&A Gowina o reformie szkolnictwa wyższego
W piątek na FB Q&A Gowina o reformie szkolnictwa wyższego Nowy rok akademicki to czasu wielu zmian w szkołach wyższych. Minister Jarosław Gowin będzie o nich mówił podczas sesji pytań i odpowiedzi, na którą zapraszamy w piątek 7 października o 11.30 na FB Jarosław Gowin. Pytania wysyłajcie, do czwartku do 16.00, na: [email protected] - to zapowiedź piątkowego wydarzenia z udziałem wicepremiera Jarosława Gowina. Wicepremier i minister nauki ma odpowiadać na pytania dotyczące zmian w szkolnictwie wyższym.

14:26

Kosiniak-Kamysz o CETA: Jest nowoczesna koalicja PO-PiS w tej sprawie
Kosiniak-Kamysz o CETA: Jest nowoczesna koalicja PO-PiS w tej sprawie Jak mówił w debacie o uchwale o CETA Władysław Kosiniak-Kamysz:
"Tak naprawdę w tej sprawie jest nowoczesna koalicja PO-PiS w tej sprawie. Tu nie ma żadnej wątpliwości, po wypowiedziach publicznych wicepremiera Morawieckiego, super-premiera. Oczekujemy poważnej i klarownej debaty o tej sprawie, a nie tematów zastępczych. Pod tematami zastępczymi przechodzi umowa, która zagraża jakości żywności w Polsce. Dziś Polska jest wolna od GMO, jeśli przyjdzie kanadyjska żywność, to Polska zostanie zalana tańszymi towarami, ale z użyciem GMO"

14:27

O 16:50 briefing Inicjatywy Polska przed Sejmem
O 16:50 briefing Inicjatywy Polska przed Sejmem O 16:50 przed sejmowym Biurem Przepustek odbędzie się briefing Inicjatywy Polska ws. posiedzenia komisji sprawiedliwości, która będzie procedować obywatelski projekt ustawy, zaostrzającej prawo aborcyjne. W briefingu weźmie udział Paulina Piechna-Więckiewicz i Grzegorz Pietruczuk.  

14:59

Pawłowicz:

CETA i TTIP rugują demokratyczne mechanizmy na rzecz hybrydowego systemu władzy korporacji
Pawłowicz: CETA i TTIP rugują demokratyczne mechanizmy na rzecz hybrydowego systemu władzy korporacji Jak mówiła w debacie o uchwałach o CETA Krystyna Pawłowicz z PiS:
"Obie umowy UE dotyczące handlu i usług z USA i Kanadą były negocjowane przez KE w tajemnicy z wielkimi korporacjami, przy dużych Obie umowy wprowadzają tzw. ISDSy, czyli system prywatnych arbitrów, które będą rozpatrywały skargi przeciwko suwerennym państwom. Decyzjami tych arbitrów państwa miałyby płacić korporacjom olbrzymie kary. Nie tylko procedura przepychania tych umów są wadliwe, ale ich treść jest jeszcze groźniejsza. W perspektywie zniszczą słabych polskich drobnych polskich przedsiębiorców i zdrowe jeszcze polskie rolnictwo. Obie umowy rugują demokratyczne mechanizmy władzy suwerennego państwa na rzecz niekontrolowanego, hybrydowego systemu władzy korporacji i ponadnarodowych prawników. W imieniu swoich wyborców ze wschodniej Polski protestuję"

15:08

Wypowiedzi Pence'a o Putinie i Trumpie w klipie sztabu Clinton o debacie
Wypowiedzi Pence'a o Putinie i Trumpie w klipie sztabu Clinton o debacie Mike Pence wielokrotnie w trakcie debaty wiceprezydenckiej zaprzeczał, że Trump np. ciepło wypowiadał się o Putinie czy nie wiedział o tym, że Rosja zajęła Krym. To musiało prędzej czy później znaleźć się w klipie sztabu Clinton. I w środę rano sztabowcy kandydatki Demokratów przypomnieli zarówno uniki Pence'a, jak i prawdziwe wypowiedzi. W sondażu CNN to Pence jest wskazywany jako zwycięzca debaty. Ale jego strategia miała skutki uboczne. Ten klip to dopiero początek.

16:10

PEK:

Tusk osiągnął większy sukces, niż Kaczyński. Wszystko można powiedzieć o Tusku, ale nie to, że jest tchórzem
PEK: Tusk osiągnął większy sukces, niż Kaczyński. Wszystko można powiedzieć o Tusku, ale nie to, że jest tchórzem - Jako bardzo nieładne słowa do rodaka, który osiągnął duży większy sukces, niż pan Jarosław Kaczyński, bo jest szefem Rady Europejskiej. Wszystko można powiedzieć o Tusku, ale nie to, że jest tchórzem. Zawsze był bardzo odważnym politykiem i ta jego odwaga została zapisana w tych kilku znakach na jego Twitterze - tak Ewa Kopacz w Radiu Koszalin odniosła się do słów Jarosława Kaczyńskiego. Jak dodała, prezes ustami swoich rzeczników wycofał się z tych słów, mówiąc, że nie będzie promował Tuska.
"Dzisiaj Kaczyński ma duży kłopot. Bo to, co dzieje się na ulicach, to prawo antyaborcyjne, które próbują zaostrzyć i wprowadzić drakońskie - ono jest i tak bardzo ostre na tle innych krajów, ten kłopot zmusił naczelnika państwa do tego, żeby czymś to przykryć. Ogłosił taką decyzję, że Tusk nie będzie popierany przez rząd tylko dlatego, że on coś wie, czego nie może powiedzieć. Gdyby pan mnie zapytał, jak odebrałam jego słowo, to personalnie odebrałam te słowa jako coś bardzo niebezpiecznego. Jako zjawisko, które może zagościć na stałe w moim kraju To właśnie politycy opcji rządzącej będą zastępować wymiar sprawiedliwości, zanim jakakolwiek prokuratura czy sąd się wypowie, to już polityk - w zależności od tego, jak wysoko w hierarchii politycznej jest postawiony - będzie mówił o tym, jaki będzie wyrok”

16:25

Nowoczesna:

"PiS uniemożliwia posłom udział w dwóch debatach: o aborcji i TK"
Nowoczesna: "PiS uniemożliwia posłom udział w dwóch debatach: o aborcji i TK" Bądźcie z nami! O godzinie 17 dzisiaj bądźmy wszystkie razem - mówi w klipie Nowoczesnej Joanna Scheuring-Wielgus przed posiedzeniem sejmowej komisji Sprawiedliwości o ustawie aborcyjnej i przed planowanym - również na 17:00 - I czytaniem projektu ustawy o statusie sędziów TK. Wcześniej, o 16:45 planowana jest jeszcze konferencja prasowa Ordo Iuris. PiS uniemożliwia posłom branie udziału w tych dwóch debatach: w Komisji Sprawiedliwości będzie toczyła się debata o podstawowych prawach kobiet, w tym prawie do życia. Na sali plenarnej będzie toczyć się debata o przyszłości instytucji, która stoi na straży praw obywatelskich. My jak Nowoczesna będziemy zarówno walczyć o niezależność TK, jak i o podstawowe prawach kobiet - mówi w klipie Kamila Gasiuk-Pihowicz.

16:25

PEK o zespole smoleńskim: Trzeba o to pytać Schetynę. Pewnie dowiemy się o tym na czwartkowym zarządzie
PEK o zespole smoleńskim: Trzeba o to pytać Schetynę. Pewnie dowiemy się o tym na czwartkowym zarządzie Ewa Kopacz w Radiu Koszalin była pytana, kiedy zostanie powołany zespół ssmoleński, zapowiedziany na weekendowej konwencji PO:
"To trzeba pytać przewodniczącego. Myślę, że ten temat jeszcze nie stawał, dotyczący. terminu na zarządzie krajowym. Pewnie na najbliższym zarządzie się o tym dowiemy. Ten zarząd ma się odbyć w czwartek”

16:41

Szymański:

Nie zgadzamy się na żaden wpływ zewnętrzny na politykę uchodźczą czy migracyjną
Szymański: Nie zgadzamy się na żaden wpływ zewnętrzny na politykę uchodźczą czy migracyjną Jak mówił w Sejmie Konrad Szymański: "Polskie stanowisko w tej sprawie jest bardzo klarowne: chcemy efektywnego sposobu zarządzania granicą zewnętrzną, efektywnego systemu azylowego, natomiast nie zgadzamy się na żadną interferencję, żaden wpływ zewnętrzny na politykę uchodźczą czy migracyjną"

17:10

Komisja ws. aborcji przeniesiona na 17:30 do większej sali
Komisja ws. aborcji przeniesiona na 17:30 do większej sali Posiedzenie sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, która ma rozpatrzyć obywatelski projekt dot. wprowadzenia całkowitego zakazu przerywania ciąży, zostało przeniesione na 17:30 do Sali Kolumnowej.

17:29

Podkomisja ds. prezydenckiej propozycji emerytalnej rekomenduje przyjęcie ustawy z poprawkami
Podkomisja ds. prezydenckiej propozycji emerytalnej rekomenduje przyjęcie ustawy z poprawkami Sejmowa podkomisja, która rozpatrywała prezydencki projekt zmian w emeryturach pozytywnie zaopiniowała ustawę i będzie rekomendowała komisji jej przyjęcie wraz z poprawkami. Za głosowało 6 posłów, 3 było przeciw, nikt się nie wstrzymał.

17:36

Awantura o udział NGO i opóźnienie startu obrad komisji sprawiedliwości
Awantura o udział NGO i opóźnienie startu obrad komisji sprawiedliwości Po gigantycznej awanturze o udział przedstawicieli NGO - w tym Kongresu Kobiet, którym miano odmówić przepustek i wejścia do Sejmu - rozpoczęło się posiedzenie komisji sprawiedliwości. Przewodniczący Matusiewicz zgodził się na udział przedstawicieli NGO.

17:43

PiS zgłasza wniosek o odrzucenie projektu obywatelskiego dot. aborcji w całości
PiS zgłasza wniosek o odrzucenie projektu obywatelskiego dot. aborcji w całości Na posiedzeniu sejmowej komisji sprawiedliwości poseł Witold Czarnecki zgłosił wniosek o odrzucenie w całości obywatelskiego projektu dot. aborcji.

17:47

Piotrowicz:

Ustawa o statusie sędziów TK to efekt prac zespołu ekspertów, powołanego przez Marszałka Sejmu
Piotrowicz: Ustawa o statusie sędziów TK to efekt prac zespołu ekspertów, powołanego przez Marszałka Sejmu Jak mówił w Sejmie Stanisław Piotrowicz, prezentując projekt ustawy o statusie sędziów TK:
„Przepisy konstytucyjne o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego są niewystarczające. Dlatego ustawodawca rozwinął te kwestie w ustawach o TK. Z raportu zespołu ekspertów, powołanego przez Marszałka Sejmu, wynika, że ustrój TK mogłyby regulować trzy akty normatywne: konstytucja, ustawa zawężona do trybu prac przed trybunałem, ale nie o samym TK i regulamin Sejmu. Projektodawca wziął pod uwagę stanowisko zespołu ekspertów i stwierdził, że status sędziego TK nie mieści się w kategorii trybu prac w trybunale ani postępowania przed sądem”
Jak dodawał:
„Status sędziego TK powinien być uregulowany odrębnie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pewne standardy przewidziane dla sędziów Sądu Najwyższego zostały zaadaptowane do niniejszej ustawy. Nie można różnicować sędziów obu organów w zakresie kwalifikacji cech, które powinni posiadać. Chodzi o wymogi legitymowania się określonym poziomem merytorycznym, bezstronnością i odpowiednim stanem zdrowia do sprawowania urzędu”

18:00

Jutro o 8:30 ważne posiedzenie klubu PiS. Obecność obowiązkowa
Jutro o 8:30 ważne posiedzenie klubu PiS. Obecność obowiązkowa W czwartek o 8:30 - na 30 minut przed rozpoczęciem sejmowych głosowań - odbędzie się ważne posiedzenie klubu PiS - dowiaduje się 300POLITYKA. Zdaniem naszych rozmówców, obecność jest obowiązkowa, a na posiedzeniu ma pojawić się Jarosław Kaczyński.

18:14

Komisja Sprawiedliwości za odrzuceniem obywatelskiego projekt ws. aborcji
Komisja odrzuciła obywatelski projekt ws. aborcji 15 głosów za odrzuceniem - w ten sposób po gigantyczne awanturze komisja sprawiedliwości zagłosowała w sprawie projektu Ordo Iuris. PO twierdzi, że komisja została zwołana nieregulaminowo, bo nie została zwołana z odpowiednim wyprzedzeniem tj. 3 dni.

18:55

Terlecki:

Przygotowujemy rozwiązania, które będą do przyjęcia przez obie strony
Terlecki: Przygotowujemy rozwiązania, które będą do przyjęcia przez obie strony Jak mówił w Sejmie Ryszard Terlecki:
"Jutro na Sejmie będzie dalszy ciąg, będzie sprawozdanie komisji i zapewne głosowanie nad odrzuceniem lub nie. To nie jest nasz projekt. My się nie zgadzamy na karanie kobiet. Mieliśmy jasne sygnały od strony Kościoła, że nie podziela tego radykalnego punktu widzenia. Przygotowujemy rozwiązania, które będą do przyjęcia przez obie strony. Po pierwsze niezbędne są projekty i działania osłonowe, po drugie aby ograniczyć możliwosci zabijania dzieci z zespolem Downa"

19:08

MB dla TVN: Nowoczesna zyskuje najwięcej, PiS traci, PO poniżej 20%
MB dla TVN: Nowoczesna zyskuje najwięcej, PiS traci, PO poniżej 20% Tak prezentują się wyniki sondażu najnowszego sondażu Millward Brown na zlecenie Faktów TVN: PiS - 30% (-3) Nowoczesna - 22% (+4) PO - 16% (-3) Kukiz '15 - 8% (+1) SLD - 5% (+1) KORWiN - 5% (+2)

19:17

Nowoczesna:

Nie rozumiemy, dlaczego PO nie chciała pozwolić na to głosowanie
Nowoczesna: Nie rozumiemy, dlaczego PO nie chciała pozwolić na to głosowanie W tle odrzucenie przez Komisję Sprawiedliwości projektu Ordo Iuris wybuchł spór między PO a Nowoczesną. Jak mówiła Katarzyna Lubnauer na konferencji prasowej:
"Przed chwilą komisja sprawiedliwości przegłosowała odrzucenie projektu Ordo Iuris "Stop Aborcji". Odbyło się to w strasznym bałaganie, przy protestach - nie rozumiemy dlaczego - PO. Nie rozumiemy dlaczego PO nie chciała pozwolić na to głosowanie. Ogólnie rzecz biorąc to najważniejsze, żeby ten projekt został odrzucony przez Sejm. Musimy zrobić wszystko, aby ten projekt został odrzucony. Najważniejsze, że został odrzucony przez Komisję O to zadbamy. Kobiety zwyciężyły!"
W trakcie zamieszania na posiedzeniu komisji sprawiedliwości politycy PO wielokrotnie argumentowali, że zostało zwołane z naruszeniem regulaminu i nie doszło do I czytania. "Nie ma tej komisji" - krzyczał poseł Myrcha. Politycy Nowoczesnej piszą o blokowaniu przez PO głosowania.

19:37

bPBK o PiS: Wydaje się, że się podzielili. Jeden mówi: jestem przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej, a inny mówi: jestem za
bPBK o PiS: Wydaje się, że się podzielili. Jeden mówi: jestem przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej, a inny mówi: jestem za - Zwoływanie w takim trybie komisji, bez możliwości udziału np. ludzi, którzy organizowali akcje wokół tej ustawy, wydaje się być niestosownością, jeżeli nie złamaniem regulaminu - mówił Bronisław Komorowski w rozmowie z Grzegorzem Kajdanowiczem w "Faktach po faktach” TVN24. Jak dodał:
"Być może klub PiS źle policzył sobie głosy w środku. To możliwe, ale wydaje się, że bardziej prawdopodobną wersją jest to, że się podzielili. Jeden ma być dobrym policjantem, jeden mówi: jestem przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej, a inny mówi: jestem za. Dlaczego? Bo PiS naobiecywało w kampanii zwolennikom radykalnego, fundamentalnego podejścia do kwestii aborcyjnych, że zmieni ustawą. Ustawę tak z trudnem wynegocjowaną i przeprowadzoną na początku lat 90”

19:41

bPBK:

Mówiłem kiedyś w kampanii, że grozi nam średniowiecze. Tak, to właśnie średniowiecze
bPBK: Mówiłem kiedyś w kampanii, że grozi nam średniowiecze. Tak, to właśnie średniowieczeMówiłem kiedyś o tym w czasie kampanii, że grozi nam średniowiecze. Tak, to właśnie średniowiecze. Próbuje się budować system prawny, który będzie zmuszał kobiety do heroizmu prawem, a nie zachętą z pewną nauką moralną, tylko poprzez przepisy prawa. To haniebne pomysły. Trzeba było trzymać się kurczowo z trudem wynegocjowanego kompromisu politycznego - mówił Bronisław Komorowski w rozmowie z Grzegorzem Kajdanowiczem w "Faktach po faktach” TVN24.

19:44

Schetyna:

Politycy PiS-u nie koordynują aktywności ostatnich godzin. Wszystko wypada im z ręki
Schetyna: Politycy PiS-u nie koordynują aktywności ostatnich godzin. Wszystko wypada im z ręki Jak mówił w programie „Gość Wydarzeń” w Polsat News Grzegorz Schetyna:
„Kompletny bałagan i chaos, zwołane w ostatniej chwili posiedzenie komisji sprawiedliwości, łamiąc wszystkie zasady i obyczaj parlamentarny. Widać, że PiS-owi wypada wszystko z ręki. Politycy PiS-u nie koordynują aktywności tych ostatnich godzin. Bardzo dużo chaosu i takiej autokompromitacji ze strony PiS-u”
Jak dodawał:
„To, co widzimy w ostatnich dniach, to jest niesamowita wizerunkowa i polityczna porażka PiS i dzisiaj mieliśmy zamknięcie tego pierwszego etapu kompromitacji”

19:45

bPBK:

PiS skazało Polskę na to, że prędzej czy później ktoś znowu spróbuje naruszyć kompromis i zrobi to skutecznie
bPBK: PiS skazało Polskę na to, że prędzej czy później ktoś znowu spróbuje naruszyć kompromis i zrobi to skutecznie - Mnie martwi, że PiS uruchamiając tego rodzaju sytuację, skazało Polskę na to, że prędzej czy póżniej ktoś znowu spróbuje naruszyć kompromis aborcyjny i zrobi to skutecznie. To może pójść w pełną liberalizację, może pójść w - zależności od wyniku wyborów - jeszcze bardziej w stronę średniowiecza - mówił Bronisław Komorowski w rozmowie z Grzegorzem Kajdanowiczem w "Faktach po faktach” TVN24.

20:03

bPBK:

Byłoby bardzo dobrze, gdyby Tusk wrócił do polskiej polityki. Życzyłbym mu prezydentury
bPBK: Byłoby bardzo dobrze, gdyby Tusk wrócił do polskiej polityki. Życzyłbym mu prezydentury Bronisław Komorowski w "Faktach po faktach” TVN24 był pytany przez Grzegorza Kajdanowicza, czy Donald Tusk może wrócić do polskiej polityki:
"Ja wiem, że chciałby… Jeszcze dwa lata temu czy półtora i oczywiście byłoby bardzo dobrze, gdyby wrócił do polskiej polityki. Równie dobrze z punktu widzenia Polski jest to, aby jak najdłużej i najwyżej piął się w hierarchii w polityce międzynarodowej. Należy uważać, żeby nie stworzyć takiej sytuacji, że jakby go wyciśniemy go tutaj do kraju z instytucji międzynarodowej. Polski interes polega na tym, żebyśmy byli jak najmocniej obecni w polityce międzynarodowej i nie ma polityka wyższej rangi niż Donald Tusk na arenie międzynarodowej”
To byłoby stratą, gdyby po takiej karierze międzynarodowej nie funkcjonować ani w polityce międzynarodowej, ani krajowej, jeszcze w tym wieku. Donald jest młodym politykiem. Życzyłbym mu oczywiście [prezydentury]. Trzeba będzie jeszcze zobaczyć, jak się będzie kształtowała opinia publiczna w tej kwestii i kto go poprze. To tysiąc wątpliwości, dlatego za wcześnie na jakiekolwiek deklaracje - dodał były prezydent.

20:06

Schetyna:

Dzisiejszy dzień i następne będą zwycięstwem Polski obywatelskiej
Schetyna: Dzisiejszy dzień i następne będą zwycięstwem Polski obywatelskiej Jak mówił w Polsat News Grzegorz Schetyna:
„My od założenia PO mówiliśmy, że kompromis aborcyjny jest fundamentem ponad podziałami, że nie będziemy uzależnieni od wahadła politycznego w jedną lub w drugą stronę. Te ostatnie wydarzenia, tak naprawdę ludzie protestujący w tych marszach, wypowiadali się przeciw zaostrzeniu. Ta ustawa, która obowiązuje do dzisiaj, pozwala kobiecie podejmować wybór. PiS był zakładnikiem tego, co działo się w kampanii wyborczej, poparcia różnych środowisk. Ten dzisiejszy dzień i następne będą zwycięstwem Polski obywatelskiej”

20:09

MB dla TVN: W II turze wyborów prezydenckich Duda nieznacznie wygrałby z Tuskiem
MB dla TVN: W II turze wyborów prezydenckich Duda nieznacznie wygrałby z Tuskiem 49% badanych głosowałoby na Andrzeja Dudę w drugiej turze wyborów prezydenckich w 2020 roku, a 45% na Donalda Tuska - wynika z sondażu Millward Brown na zlecenie Faktów TVN. Z sondażu wynika także, że obecny rząd PiS zdaniem 46% badanych powinien poprzeć kandydaturę Donalda Tuska na drugą kadencję szefa Rady Europejskiej. Przeciwnego zdania jest 43% respondentów. 11% odpowiedziało "nie wiem".

20:13

Jutro o 15:00 posiedzenie RMN
Jutro o 15:00 posiedzenie RMN Jutro o 15:00 rozpocznie się posiedzenie Rady Mediów Narodowych, podczas którego członkowie rozpoznają trzy odwołania od decyzji o odrzuceniu kandydatur z konkursu na prezesa TVP. RMN zajmie się też zmiana w kierownictwie Polskiej Agencji Prasowej i w Radiu Szczecin. W przypadku PAP chodzi o to, by zarząd był jednoosobowy wraz z pozostawieniem obecnego prezesa, Artura Dmochowskiego. W Radiu Szczecin miałby zostać odwołany prezes zarządu.

20:21

Petru:

PiS ewidentnie przestraszyło się protestu, bo to mogło tylko narastać
Petru: PiS ewidentnie przestraszyło się protestu, bo to mogło tylko narastać - To pokazuje, że można zwyciężać w ten sposób właśnie, że Polki wyszły na ulice polskich miast. Pokazały, jak bardzo wściekłe są na to, co proponuje de facto partia rządząca. Bo nie oszukujmy się, to nie stało się bez ich wiedzy i to pokazuje, że można PiS szybko zatrzymać. Ewidentnie się przestraszyli tego protestu, bo to mogło tylko narastać. Tam przyszło wiele osób, które mają różne poglądy w innych sprawach. To przestraszyło posłów PiS-u. To przestraszyło ich, Jarosława Kaczyńskiego i się cofnęli - mówił Ryszard Petru w rozmowie z Moniką Olejnik w "Kropce nad i” TVN24.

20:25

Konwent o 21. W Sejmie spekulacje, że w nocy 2. czytanie projektu dot. aborcji, PiS rozsyła SMS do posłów
Konwent o 21. W Sejmie spekulacje, że w nocy 2. czytanie projektu dot. aborcji, PiS rozsyła SMS do posłów Na 21.00 w Sejmie zaplanowano posiedzenie konwentu seniorów. Jak słyszymy, PiS może chcieć jeszcze dziś w nocy doprowadzić do II czytania, tak aby jutro odrzucić cały projekt. "Jest prawdopodobieństwo, że jeśli w nocy odbędzie się 2. czytanie, to PiS może zgłosić wniosek o natychmiastowe przejście do 3. czytania" - słyszymy. Posłowie PiS dostali SMSy od władz klubu: "Uprzejmie prosze wziac pod uwage mozliwosc powrotu do Sejmu w dniu dzisiejszym" Jutro o 8:30 rano posiedzenie nadzwyczajne klubu PiS, z obowiązkową obecnością wszystkich posłów. Wtedy Jarosław Kaczyński najprawdopodobniej wyjaśni, dlaczego PiS ma odrzucić projekt obywatelski.

20:33

MB dla TVN: Większość badanych za utrzymaniem obecnego prawa antyaborcyjnego
MB dla TVN: Większość badanych za utrzymaniem obecnego prawa antyaborcyjnego 59% respondentów uważa, że obecne prawo antyaborcyjne nie powinno być zmieniane - wynika z sondażu Millward Brown na zlecenie Faktów TVN. To wzrost o 5 pkt. proc. Zdaniem 28% badanych, powinno zostać złagodzone (-1), a zdaniem 6% zostać zaostrzone (-6). 7% odpowiedziało "nie wiem" (+2).

21:16

Za 2 godziny II czytanie projektu ustawy dot. zakazu aborcji. Głosowanie jutro po 10:00
Za 2 godziny II czytanie projektu ustawy dot. zakazu aborcji. Głosowanie jutro po 10:00 Około 23:00 rozpocznie się II czytanie obywatelskiego projektu dot. wprowadzenia całkowitego zakazu przerywania ciąży. Do głosowania ma dojść jutro w porannym bloku głosowań, który rozpocznie się o 10:00. Tym samym potwierdzają się informacje 300POLITYKI.

21:57

OBRAZ DNIA: Fakty: Po protestach nagła zmiana zdania, TVP: PiS studzi, opozycja podgrzewa, Wydarzenia: Tuska ciągnie do polityki

-- LIVEBLOG 300POLITYKI:
Za 2 godziny II czytanie projektu ustawy dot. zakazu aborcji. Głosowanie jutro po 10:00
MB dla TVN: Większość badanych za utrzymaniem obecnego prawa antyaborcyjnego
Petru: PiS ewidentnie przestraszyło się protestu, bo to mogło tylko narastać
Jutro o 15:00 posiedzenie RMN
MB dla TVN: W II turze wyborów prezydenckich Duda nieznacznie wygrałby z Tuskiem
Schetyna: Dzisiejszy dzień i następne będą zwycięstwem Polski obywatelskiej
bPBK: Byłoby bardzo dobrze, gdyby Tusk wrócił do polskiej polityki. Życzyłbym mu prezydentury
bPBK: PiS skazało Polskę na to, że prędzej czy później ktoś znowu spróbuje naruszyć kompromis i zrobi to skutecznie
Schetyna: Politycy PiS-u nie koordynują aktywności ostatnich godzin. Wszystko wypada im z ręki
bPBK: Mówiłem kiedyś w kampanii, że grozi nam średniowiecze. Tak, to właśnie średniowiecze
Nowoczesna: Nie rozumiemy, dlaczego PO nie chciała pozwolić na to głosowanie
MB dla TVN: Nowoczesna zyskuje najwięcej, PiS traci, PO poniżej 20%
https://300polityka.pl/live/2016/10/05/

*****

SERWISY W PIGUŁCE

-- PIS STUDZI EMOCJE, OPOZYCJA JE PODGRZEWA - WIADOMOŚCI TVP: W tym samym czasie kiedy PiS studzi emocje, lewica i niektóre media zabiegają o to, by je podgrzewać.

-- PO CZARNYM PROTEŚCIE NAGŁA ZMIANA ZDANIA - FAKTY: Po Czarnym Proteście jest nagła zmiana - obywatelski projekt o całkowitym zakazie aborcji dostaje czerwoną kartkę i jest nagła zmiana zdania.

-- SENATOROWIE PIS RACZEJ UMYWALI RĘCE, A POSŁOWIE PIS NAGLE DOSTRZEGŁ ZALETY OBOWIĄZUJĄCEGO KOMPROMISU - Maciej Knapik w Faktach.

-- KACZYŃSKI INSYNUUJE ŻE TUSK JEST PRZESTĘPCĄ - JAKUB SOBIENIOWSKI w Faktach.

-- RUCH DONALDA TUSKA POKAZUJE, ŻE CIĄGNIE GO DO POLSKIEJ POLITYKI - Dariusz Ociepa w Wydarzeniach.

-- KRYSTYNA PAWŁOWICZ W FAKTACH O TK: Prezes Rzepliński sam sobie wymyśla jakie ma uprawnienia i wymyśla przeciwko ustawodawcy.

*****

WYDARZENIA POLSATU

-- W KULUARACH MÓWI SIĘ, ŻE TO, CO STAŁO SIĘ NA KOMISJI, MOŻNA ŁĄCZYĆ Z KONFERENCJĄ MARSZAŁKA KARCZEWSKIEGO - Długosz: Koniec prac w Sejmie byłby otwarciem furtki dla prac nad senackim pomysłem.

-- GŁÓWNYM CELEM DEBATY W PE JEST WYWARCIE PRESJI NA POLSKIE WŁADZE. I W TYM WYPADKU NAJPEWNIEJ UDAŁO SIĘ TO OSIĄGNĄĆ JESZCZE PRZED DYSKUSJĄ - Dorota Bawołek w relacji ze Strasburga.

-- DO TEJ PORY POSŁOWIE PIS NAZYWALI SWOJE PROJEKTY NAPRAWCZYMI. TEN MOŻNA BY NAZWAĆ ODWETOWYM - Mira Skórka: Rządzący pokazują, że nie odpuszczą sędziom, nawet po zakończeniu ich kadencji.

-- PREZES PIS MA DWA WYJŚCIA: ALBO POPRZE TUSKA NA DRUGĄ KADENCJĘ, ALBO BĘDZIE Z NIM RYWALIZOWAŁ JAKO Z LIDEREM OPOZYCJI - zapowiedź.

-- PROPOZYCJĘ DEBATY TRZEBA OCZYTAĆ JAKO PROWOKACJĘ NA PROWOKACJĘ PREZESA PIS - Dariusz Ociepa.

-- RUCH DONALDA TUSKA POKAZUJE, ŻE CIĄGNIE GO DO POLSKIEJ POLITYKI - Ociepa.

-- CARACALE.

*****

FAKTY TVN

-- NAGŁA ZMIANA ZDANIA - zapowiedź: Po Czarnym Proteście jest nagła zmiana - obywatelski projekt o całkowitym zakazie aborcji dostaje czerwoną kartkę i jest nagła zmiana zdania.

-- AWANTURA NA KOMISJI SEJMOWEJ - migawki z Ewą Kopacz i posłankami PO i N.

-- SENATOROWIE PIS RACZEJ UMYWALI RĘCE, A POSŁOWIE PIS NAGLE DOSTRZEGŁ ZALETY OBOWIĄZUJĄCEGO KOMPROMISU

-- MAŁGORZATA KIDAWA-BŁOŃSKA: Naważyli pasztetu i nie wiedzą jak te nastroje uspokoić.

-- EWA KOPACZ: Dyrektywa przyszła z góry.

-- PIS CHCIAŁ PRZECIĄĆ ROSNĄCE EMOCJE I PRZECIĄŁ W GŁOSOWANIU - Knapik o głosowaniu.

-- 55% (+5) NIE CHCE ZMIANY PRZEPISÓW, 6% za zaostrzeniem (-6), 28% za liberalizacją - sondaż dla Faktów.

-- WYMIANA ZDAŃ SCHEURING-WIELGUS - SUSKI: Jak się czujecie przed Polakami łamiąc regulamin?

-- ABORCYJNA DEBATA W PARLAMENCIE EUROPEJSKIM.

-- NOWE PRAWO ZAKNEBLUJE USTA BYŁYM SĘDZIOM TK? - zapowiedź: - Ile jeszcze ustaw kneblujących Trybunał chcecie złożyć? - pyta opozycja, bo w Sejmie w środę znów awantura o Trybunał Konstytucyjny.

-- KRYSTYNA PAWŁOWICZ: Prezes Rzepliński sam sobie wymyśla jakie ma uprawnienia i wymyśla przeciwko ustawodawcy.

-- SŁAWOMIR NEUMANN: To kara dla sędziów.

-- RYSZARD PETRU: Byliście niegrzeczni, będzie wam źle, to projekt na zastraszenie.

-- KRYSTYNA PAWŁOWICZ: Spór ma charakter polityczny, nie prawny.

-- USTAWA MA NA CEL DOPUSZCZENIE SĘDZIÓW-DUBLERÓW DO ORZEKANIA - KKZ.

-- KACZYŃSKI ODBIJA PIŁECZKĘ TUSKA - zapowiedź: Dla kogo “powrót Tuska” może być koszmarnym politycznym snem?

-- KACZYŃSKI INSYNUUJE, ŻE TUSK JEST PRZESTĘPCĄ - JAKUB SOBIENIOWSKI.

-- KATARZYNA LUBNAUER: To kompromitujące i pokazuje kto kieruje prokuraturą.

-- GRZEGORZ SCHETYNA: PiS ma ciągle kłopot z Tuskiem.

-- 46% RZĄD POWINIEN POPRZEĆ 2 KAD. TUSKA, 43% NIE POWINIEN.

-- DUDA 49, TUSK 45.

-- RZĄD NIE KUPI CARACALI: Caracale nie dla nas - rząd zrywa negocjacje z Francuzami. Wojsko na śmigłowce na razie musi poczekać. Miał być offset, miejsca pracy i piękne nowe maszyny, a jest pytanie o odszkodowanie i latające w Polsce zabytki.

*****

WIADOMOŚCI TVP

-- PROJEKT STOP ABORCJI ODRZUCONY - na czołówce.

-- WYMIANA ZDAŃ SCHEURING-SUSKI NA CZOŁÓWCE WIADOMOŚCI.

-- KOMUNIKAT, ŻE WNIOSEK O ODRZUCENIE PRZESZEDŁ WYWOŁAŁ ZASKOCZENIE TAK ZWOLENNIKÓW JAK I PRZECIWNIKÓW - Waldemar Stankiewicz.

-- POSŁOWIE OPOZYCJI TRWALI W SPORZE O PROCEDURĘ, CHOĆ WYNIK BYŁ PO ICH MYŚLI - Stankiewicz.

-- ROZŻALENIA NIE KRYLI DZIAŁACZE ORGANIZACJI PRO-LIVE.

-- PIS STUDZI EMOCJE, OPOZYCJA JE PODGRZEWA - zapowiedź: W tym samym czasie kiedy PiS studzi emocje, lewica i niektóre media zabiegają o to, by je podgrzewać. W internecie pojawiają się poradniki dla kobiet, które wzięły udział w czarnym proteście. Zachęcają do kolejnych manifestacji. Tyle, że to nie aborcja, jest tu głównym tematem.

-- NIEKTÓRE MEDIA CHCĄ WYKORZYSTAĆ EMOCJE KOBIET - Ewa Bugała o GW.

-- ZASTĄPIENIE MIESIĘCZNICY MIESIĄCZKĄ WARSZAWSKĄ - Bugała o rozwijaniu form protestów anty-PiS.

-- BUGAŁA O “AGRESYWNIE MANIFESTOWANYCH POGLĄDACH ANTYRZĄDOWYCH”, które przypominają manifestacje Palikota.

-- NA ESKALACJI SKRAJNYCH ZACHOWAŃ ZALEŻY LEWICY - Bugała.

-- WIELE KOBIET ZRAZIŁY WULGARNE INCYDENTY - Bugała.

-- RZĄD REZYGNUJE Z CARACALI - zapowiedź: Tłumaczy, że powodem jest niewystarczająca oferta offsetowa, zaproponowana Airbus Helicopters.

-- MATEUSZ MORAWIECKI: Chcieliśmy mieć też pewność, że będziemy mieli wartość w Polsce związaną z produkcją. Ta wartość nie była wystarczająca z naszej perspektywy.

-- W TRAKCIE KADENCJI TUSKA M.IN. PRÓBA POWSTRZYMANIA BREXITU I WOJNY NA UKRAINIE - Bartłomiej Graczak: Obie nieudane.

-- ZARZUT, KTÓRY MÓGŁBY PAŚĆ POD ADRESEM TUSKA, DOTYCZY DZIAŁAŃ PO KATASTROFIE SMOLEŃSKIEJ - Graczak: Chodzi o oddanie śledztwa Rosjanom.

-- JESZCZE W PAŹDZIERNIKU PROKURATURA KRAJOWA PRZEDSTAWI INFORMACJE O POSTĘPACH W SMOLEŃSKIM ŚLEDZTWIE - Graczak: Jeden z wątków to zdrada dyplomatyczna.


22:21

Sejm nie będzie jutro głosować wniosków o uchylenie immunitetu prezesowi NIK
Sejm nie będzie jutro głosować wniosków o uchylenie immunitetu prezesowi NIK Z powodu rozpatrywania projektu dot. aborcji i zmian w harmonogramie Sejmu, na tym posiedzeniu nie odbędą się głosowania nad wnioskami o uchylenie immunitetu prezesowi NIK Krzysztofowi Kwiatkowskiemu. Sprawozdania komisji zostały przeniesione na czwartek na 15:30 - czyli już po porannym bloku głosowań. Pierwotnie ten punkt był zaplanowany na dzisiejszy wieczór. Można przypuszczać, że do głosowania dojdzie za 2 tygodnie, na posiedzeniu 19-21 października.

22:30

Głosowanie ws. aborcji jutro pod koniec bloku głosowań
Głosowanie ws. aborcji jutro pod koniec bloku głosowań W czwartek o 10:00 rozpocznie się półtoragodzinny blok głosowań, w czasie którego posłowie będą głosować wniosek komisji o odrzucenie obywatelskiego projektu dot. wprowadzenia całkowitego zakazu przerywania ciąży. Głosowanie to będzie jednym z ostatnich, a więc przed 11:30. Wcześniej odbędą się głosowania nad odrzuceniem w pierwszym czytaniu projektu ustawy o statusie sędziów TK, a także nad wnioskami o odrzucenie i rozstrzygnięcie skierowania do komisji obywatelskiego projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele.

23:12

W Sejmie rozpoczęła się debata o projekcie dot. aborcji
W Sejmie rozpoczęła się debata o projekcie dot. aborcji Były dwa wnioski o odrzucenie tego projektu ustawy, jak również wniosek o wysłuchanie publiczne. Było 17 za, jeden przeciw, jeden wstrzymujący się - powiedział w Sejmie Daniel Milewski, sprawozdawca komisji.

23:21

Latos:

Nikt w PiS nie myśli o tym, żeby karać kobiety
Latos: Nikt w PiS nie myśli o tym, żeby karać kobiety - Sprawa dotyczy projektu obywatelskiego, bo w tej debacie, która wykroczyła poza ramy parlamentu i odbywa się w różnych miejscach, zdaje się, że o tym zapomniano - mówił Tomasz Latos w trakcie II czytania obywatelskiego projektu dot. wprowadzenia całkowitego zakazu aborcji. Jak dodał:
"Muszę podtrzymać opinie, które wyraziłem w trakcie I czytania, kiedy przypominałem o tym, że z pewnością, mimo wolności sumienia i swobody głosowania, nikt w PiS nie myśli o tym, żeby karać kobiety. Mówiłem także o kwestiach związanych z aborcją eugeniczną. 1/3 ciąż z zespołem Downa ulega aborcji. Takie są fakty, jeżeli mówimy o aborcji, musimy o tym pamiętać. Takie są twarde dane”

23:29

Mucha do PiS: Sami wprowadziliście się w koleinę, z której bardzo trudno będzie wam wyjść
Mucha do PiS: Sami wprowadziliście się w koleinę, z której bardzo trudno będzie wam wyjść Jak mówiła podczas sejmowej debaty Joanna Mucha:
„Kto od miecza walki ideologicznej wojuje, ten od miecza walki ideologicznej ginie. Próbowaliście państwo rozpętać wojnę ideologiczną już w poprzednich kadencjach. Wtedy, kiedy głosowaliście za całkowitym zakazem aborcji. Sami wprowadziliście się w tę koleinę. Koleinę, z której bardzo trudno będzie wam wyjść. Pozostaniecie zamknięci jak w imadle między fanatykami religijnymi a polskimi kobietami. Bo polskie kobiety wam tego nie odpuszczą”

23:32

Mucha do PiS: Obudziliście ludzi, którzy do tej pory nigdy nie zajmowali się polityką. Oni was stratują
Mucha do PiS: Obudziliście ludzi, którzy do tej pory nigdy nie zajmowali się polityką. Oni was stratują Jak mówiła w Sejmie Joanna Mucha:
„Nie uszanowaliście kompromisu, który obowiązywał przez ostatnie 23 lata. Kompromisu, który ma coraz mniej zwolenników i to jest wasza wina. Dzisiaj z wielkim mozołem próbujecie walczyć z problemami, które sami stworzyliście, ale macie wielki sukces: obudziliście ludzi, którzy do tej pory nigdy nie zajmowali się polityką. Obudziliście kobiety w każdym wieku, z różnych środowisk, które nigdy nie zajmowały się kwestiami politycznymi. Obudziliście partnerów, ich mężów, synów i ojców. I zrobiliście to przez wasze ideologiczne zapędy. Polityka zajęła się nimi, bo próbowaliście w brudnych buciorach wejść do ich sypialni. Oni nie pozwolą na to, żebyście prowadzili ich jak stado baranów na rzeź. To stado baranów was stratuje”

23:36

Scheuring-Wielgus do PiS: Dziś ze strachu wyrzekacie się tego, za co dalibyście się pokroić jeszcze dwa tygodnie temu
Scheuring-Wielgus do PiS: Jak wy chcecie rządzić państwem, jak nie potraficie prowadzić prac komisji Jak mówiła w Sejmie poseł Joanna Scheuring-Wielgus z PiS: "Przestraszyliście się! Od dwóch tygodni dźwięczą mi w uszach wasze apele o ratowanie życia początek To waszymi głosami wysłaliście do komisji projekt Ordo Iuris, projekt barbarzyński. Ten projekt zmielony w koszu powinien zostać dwa dni temu. Nie boicie się KE, KW. Przestraszyliście się kobiet, polskich dzielnych kobiet. Chciałbym się zapytać: gdzie jest wasz honor, dziś ze strachu wyrzekacie się tego, za co dalibyście się pokroić jeszcze dwa tygodnie temu. Drodzy państwo z PiS, polityka rządzona przez chaos zemściła się dziś. Wasz poseł sprawozdawca uciekł z komisji. Jak wy chcecie rządzić panstwem, jak nie potraficie prowadzić prac komisji. To byla w tym tygodniu lekcja, ktora dalo wam spoleczenstwo. Miejcie sie na bacznosci" Scheuring-Wielgus podziękowała też

23:48

Kosiniak-Kamysz o PiS: Rozczarowaliście cały konserwatywny elektorat
Kosiniak-Kamysz o PiS: Rozczarowaliście cały konserwatywny elektorat. Jak mówił w Sejmie Władysław Kosiniak-Kamysz:
"Plan hipokryzji PiS nie wszedł w życie. Zakładaliście, że dwa projekty, który zgłosili obywatele trafią do komisji, jeden liberalny zostanie zamrożony, nad drugim będą toczyć się prace. Ale projekt liberalny odrzuciliście. Złamaliście tym samym swoją sztandarową obietnicę, o której mówiliście od rana do wieczora, że każdy projekt obywatelski będzie procedowany"
Jak dodał:
"Co się takiego wydarzyło w waszych sercach i umysłach, że odeszliście od tego projektu. Kłamaliście rano, nocą i wieczorem. Wydawało się, że waszym idolem politycznym na Węgrzech jest Orban. Ale prawda jest inna. Rozczarowaliście cały konserwatywny elektorat i pewnie te pół miliona ludzi, które się podpisało pod projektem"