W ciągu dwóch dni chcecie dokonać zamachu na TK
- Warchoł krytykuje rządzących
Gorący temat
26.11.2015
00:01
W serii głosowań Sejm unieważnił wybór 5 sędziów Trybunału Konstytucyjnego. W pierwszym głosowaniu za było 270 posłów, przeciw - 40, wstrzymało się - 1 (Sylwester Chruszcz z klubu Kukiza, który wstrzymywał się we wszystkich głosowaniach). W pozostałych głosowaniach uchwały poparło 273 posłów. Uchwały - poza PiS i klubem Kukiza - poparli też Jan Klawiter i Janusz Sanocki (posłowie niezrzeszeni).
Jedynym posłem Platformy, który głosował był Tomasz Lenz, pozostali wyszli z sali przed serią głosowań. Przeciw byli posłowie PSL i Nowoczesnej.
00:02
"Wiele pytań, które padły z mównicy sejmowej, były pretekstem do zarzutów i inwektyw (...) Tego rodzaju działania z punktu widzenia prawnego są niedopuszczalne i muszą spotkać się z takim skutkiem, jak z utratą mocy prawnej. Zapominacie też państwo, że parlament cieszy się autonomią. I nikt nie ma prawa, poza parlamentem, do kontrolowania swoich poczynań"
00:59
Posłowie Nowoczesnej wyszli do protestujących pod Sejmem:
Ręce precz od Trybunału
07:40
Prezydent:
PO chciała dokonać politycznego skoku na Trybunał, zawłaszczyć go. To była rozgrywka polityczna
07:58
Bielan:
Red. Sobieniowski już czeka na wyrwanie zdania z kontekstu, ale nie dam się wrobić
"Jarosław Kaczyński jest liderem zjednoczonej prawicy i on zamknął ten temat. Dzisiaj nie pracujemy nad żadnym wnioskiem o postawienie Donalda Tuska przed TS. Zresztą, zgadzam się z Jarosławem Kaczyńskim, że nikt tak naprawdę, poza jednym przypadkiem 20 lat, nie został rozliczony przed TS za swoje działania. Myślę, że jeśli śledztwo smoleńskiej będzie prowadzone uczciwie, to osoby odpowiedzialne za tę katastrofę poniosą odpowiedzialność, natomiast nie mówimy teraz o żadnych nazwiskach"
08:11
Schetyna:
Z perspektywy czasu widać, że trzeba było wybrać 3 sędziów Trybunału Konstytucyjnego
"Z perspektywy czasu widać, że trzeba było wybrać 3 sędziów, ale to nie znaczy, że PiS nie podniósłby ręki na Trybunał Konstytucyjny. PiS chce, by Trybunał był mu posłuszny"Jak podkreślał Schetyna, z 15 sędziów TK w obecnej kadencji, 11 będzie z nominacji PiS. Pytany o powszechnie krytykowane wyjście posłów PO z sali plenarnej przed nocnym głosowaniem, były szef MSZ odpowiedział: - Nie będziemy sanckjonować swoją obecnością takich haniebnych działań.
08:26
Olejnik:
Twarzą opozycji jest dziś Petru. Schetyna: Jego zarzuty pod adresem PO są absurdalne
"Tak, taką pani ma opinię? Ryszard Petru nawet nie jest w stanie wniosku złożyć [do TK], bo nie ma wystarczającej liczby posłów. Nowoczesna nie jest twarzą [opozycji]. Mówi pani o tym ugrupowaniu, a to właśnie ono dało możliwość ataku prezesowi Kaczyńskiemu na wybór poprzednich sędziów, bo to Nowoczesna podważała. Oni twierdzą, że zamach na TK był zarówno w poprzedniej kadencji, jak i teraz. No, to jest absurdalne. To jest szkodzenie sprawie. Argumenty wytaczane przez posłów Nowoczesnej są absurdalne. Usprawiedliwiają działania PiS. Albo mają złą wolę, albo wychodzi tutaj brak doświadczenia, jeśli chodzi o pracę w parlamencie"
08:31
dziś kolejny protest pod Sejmem:
Ręce precz od Trybunału
08:39
Kidawa-Błońska:
Nikt nie zanegował ustawy PO o Trybunale Konstytucyjnym, żadna instytucja
"Nasz ustawa była przygotowywana długo, robiliśmy ją ponad 2 lata. Ona nie łamała Konstytucji"
08:58
Kosiniak:
Rozumiem solidarność PO z prezesem TK. Opozycja jest zaskakiwana wrzutkami PiS
"Rozumiem tę solidarność, wyjście Platformy na jakiś czas z prezesem Trybunału Konstytucyjnego. My chcieliśmy jednak wziąć udział w głosowaniu i wyrazić swoje zdanie. PO przyjęła taką, a nie inną formę protestu. Wszystkie trzy siły opozycyjne - oprócz Kukiza - są przeciwne zmianom dokonywanym przez PiS"
09:05
"Ja miałem poczucie znacznie większej siły, niż wynikało to z liczby głosów, które mamy. Bo ważne jest to, że w takich sytuacjach, kiedy większość nie słucha - cokolwiek pan nie zgłosi to oni [PiS] nie słuchają, lecą, jak to się mówi w języku potocznym, na rympał - w związku z tym jedynym sposobem jest komunikacja z opinią publiczną i walka o rząd dusz. Bo tu chodzi o rząd dusz, żeby Polacy z każdego dnia rozumieli co się dzieje, żeby wiedzieli, że nowoczesna Polska jest możliwa, a to co proponuje PiS to jest bardzo mocny krok wstecz"
09:26
Ziobro:
W I kwartale przyszłego roku połączymy Prokuraturę Generalną z Ministerstwem Sprawiedliwości
09:48
Szałamacha:
Ustawy o podatku bankowym i od supermarketów będą inicjatywami poselskimi, prace są zaawansowane
10:17
"Rozpocząłem działalność z dniem zakończenia wykonywania mandatu poselskiego. Mam zamiar rozwijać się w obszarze PR, z którym jestem związany od wielu lat, co prawda w formule politycznej"Mówi też:
"Mimo że mam doświadczenie w PR politycznym, to nie szukam klientów z tego obszaru. Chcę świadczyć usługi podmiotom komercyjnym, gospodarczym"
10:24
10:27
10:41
Brejza:
To, co powiedzieli posłowie PiS-u, to czysta, przypudrowana gomułkowszczyzna
„To, co powiedzieli posłowie PiS-u, to czysta, przypudrowana gomułkowszczyzna. To głębokie lata 60. Ten cytat, odwołanie się do Sejmu jako najwyższej władzy - jeden z posłów powiedział, o co chodzi - to zapisy tej Konstytucji [PRL]. To przepis 20, wcześniejszy 15 Konstytucji stalinowskiej z 1952 roku. Próbowaliśmy przywoływać cytaty Konstytucji z 3 maja, bo zasada trójpodziału władz, od której uciekają posłowie PiS-u to powielenie najpiękniejszych polskich tradycji (...) Wywołało to wielkie oburzenie posłów PiS, ale też jesteśmy zaskoczeni reakcją marszałka Kuchcińskiego, który przerywał nam, przywoływał nas od porządku. To złe standardy, natomiast obrażanie konstytucyjnego organu, jakim jest TK - te słowa, które padły do prezesa Rzeplińskiego, ale przede wszystkim brak reakcji marszałka, to bardzo niepokojące”Robert Kropiwnicki dodał:
"Uchwały, które zostały wczoraj podjęte, prawnie są bezskuteczne. Mówią o tym konstytucjonaliści i one tam naprawdę są manifestem PiS-u, ale nie są uchwałami Sejmu, które wywoływałyby jakikolwiek skutek. Osoby wybrane przez Sejm w październiku dalej są sędziami, tyle, że czekają na zaprzysiężenie przez prezydenta. To wielki błąd, że prezydent ciągle nie zaprzysięga tych 5 sędziów”
10:51
"Trwa dyskusja na ten temat. Przewodniczący Neumann ogłosi tę decyzję”Dalej mówił:
"Czekamy na decyzję klubu. Myślę, że to będzie na dniach"Kropiwnicki był także pytany, czy posłowie PO będą jeszcze wychodzić przed głosowaniami:
"To wyjście było demonstracyjne i myślę, że po raz ostatni. Ale też te rzeczy, które się dzieją, są bezprecedensowe”
11:02
Szyszko:
Na COP21 w Paryżu premier Szydło wystąpi tuż przed kanclerz Merkel
"Jadę do Paryża z premier Szydło, która będzie występowała tuż przed kanclerz Merkel i będzie mówić o tym jak Polska widzi realizację konwencji klimatycznej"Szyszko podkreślał, że COP21 Polska będzie przede wszystkim stawiać nacisk na krajowe osiągnięcia w zakresie gospodarki przestrzennej i zalesiania.
11:14
Jak pokazuje wykres Google Trends z ostatnich 24 godzin, w apogeum sejmowej debaty o unieważnieniu wyboru 5 sędziów Trybunału Konstytucyjnego zainteresowanie partią Ryszarda Petru było większe niż samym Trybunałem Konstytucyjnym i zmianami, które przeprowadził PiS. Google Trends umożliwia bardzo precyzyjne pokazanie jak zmieniało się zainteresowanie poszczególnymi terminami w ciągu ostatnich 24 godzin. Po północy zainteresowanie Nowczesną spadło, użytkownicy Google częściej natomiast wyszukiwali informacje o TK. Ta sytuacja utrzymała się w czwartkowy poranek.
Najczęściej wyszukiwane powiązane hasła dotyczą dwójki posłanek Nowoczesnej - Kamili Gasiuk-Pihowicz i Moniki Rosy. Gasiuk-Pihowicz była szczególnie widoczna w trakcie wczorajszej debaty.
W ujęciu tygodniowym najlepiej widać skok zainteresowania TK i Nowoczesną wokół nocnej debaty w Sejmie.
Zainteresowanie sprawą TK w czwartkowy poranek jest tak duże, że wygrywa nawet z dominującymi zwykle tematami popkulturowymi i sportowymi. Sprawa Trybunału Stanu dla Tuska nadal jest też w centrum uwagi:
Nowoczesna była też chwalona przez komentatorów na Twitterze za postawę w Sejmie, o czym pisaliśmy w naszej relacji na żywo.
11:45
12:26
"Jak wiadomo, mamy dosyć różne poglądy w kwestiach gospodarczych - wczoraj ścieraliśmy się w kwestii emerytur - natomiast już w nocy, kiedy głosowaliśmy kwestię TK, mieliśmy wspólne stanowisko, bo chcieliśmy bronić niezależności Trybunału i Konstytucji. Uważamy, że w fundamentalnych sprawach opozycja powinna ze sobą wspólnie pracować. Zapraszamy PO do takiej współpracy, bo wydaje nam się, że inaczej nie będziemy skuteczni. Mogę zadeklarować, że we wszystkich sprawach dotyczących skoku na Konstytucję, potencjalnego skoku na media publiczne, czy gmerania w ustawie o KNF, będziemy współpracować wspólnie, ponad podziałami. Po to, aby bronić polskiej demokracji”Dalej mówił:
"Zapraszamy i trzeba odłożyć animozje czy różnice programowe w fundamentalnych kwestiach na bok. Bo inaczej będziemy nieskuteczni. Razem mamy mniejszość głosów, bo Kukiz głosuje jako przystawka jak Jarosław Kaczyński. Jego problem. Pamiętajmy, że PiS zawsze przystawki pożera i trak będzie tym razem. Natomiast musimy razem stanowić mocny głos, po to, by Polacy słyszeli, że w takich sytuacjach, jak w nocy tutaj nie ma zgody opozycji na tego typu procedurę”
12:28
"To prawda, że w opozycji nie ma koalicji. I to widać w wielu głosowaniach. Różnimy się programowo, często będziemy toczyć spór programowy i to naturalne, bo mamy inne poglądy. Ale jest wielki spólny mianownik, który nas łączy. To Polska i demokracja oraz obrona pewnych wartości. Wartości fundamentalnych dla funkcjonowania państwa (…) Potrzebna jest racjonalność, nie tylko wyrażanie swoich opinii i poglądów, ale również wyjście z tej sytuacji. Dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie prezydenta. Przeprowadzenie konsultacji ze wszystkimi klubami parlamentarnymi tej sytuacji. Wyczerpuje się droga prawna w Polsce. Wyczerpują się możliwości konstytucyjne”
12:41
"My podtrzymujemy negatywną opinię o decyzji rządu PO-PSL łamiącą solidarność Grupy Wyszehradzkiej, decyzję polegają na zgodzie na przyjęcie 7 tys. uchodźców. Ta decyzja jest obowiązującym prawem, Dania rzeczywiście zmieniła swoją decyzję, ale Dania jest w innej sytuacji prawnej, wchodząc do UE Dania wynegocjowała wyłączenie z tego obszaru [polityki azylowej i imigracyjnej]. My podejmujemy analizy [prawne] dotyczące tej decyzji. Na spotkaniu ministrów UE rozmawiałem z moimi odpowiednikami z Grupy Wyszehradzkiej, tam ocena decyzji PO-PSL jest negatywna".Jak stwierdził:
"Stoimy na stanowisku, że powinna obowiązywać zasada dobrowolności w tym zakresie. Jednocześnie rząd prowadzi analizy pod kątem możliwości ewentualnej rekonstrukcji dotychczasowych decyzji UE. Dla rządu PiS najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa Polsce i Polaków".Błaszczak stwierdził też, że razem z ministrem-koordynatorem ds.służb przygotuje projekt ustawy antyterrorystycznej. Jak też zapewnił, PiS złoży projekt ustawy o repatriantach:
"Klub parlamentarny PiS złoży projekt ustawy, tożsamy z projektem obywatelskim, który koalicja zamroziła przez 8 lat. Ten projekt ma służyć temu, by nasi rodacy mogli wrócić do Polski".
14:15
14:16
15:21
Kamila Gasiuk-Pihowicz i Krzysztof Brejza - tych polityków z pewnością należy uznać za najlepsze polityczne premiery nowego sezonu sejmowego. Zarówno rzeczniczka Nowoczesnej, jak i poseł PO, wyróżniali się podczas nocnej debaty ws. TK na tle bezbarwnych w większości parlamentarzystów, zwłaszcza tych debiutujących na mównicy.
Szansę na stanie się głosem koalicji anty-PiS zmarnowali zaś polityczni wyjadacze pretendujący do przejęcia przwództwa w największej partii opozycyjnej. Grzegorz Schetyna i Tomasz Siemoniak byli politycznie niewidoczni w epicentrum najważniejszych wydarzeń wczorajszego dnia. Były szef MSZ nie wystąpił na mównicy, podobnie jak jego kontrkandydat w walce o przejęcie sterów w Platformie. Politycznej kapitulacji PO twarz dali Ewa Kopacz i Sławomir Neumann.
Rzeczniczka Nowoczesnej na sejmowej trybunie pokazała samodzielną polityczną osobowość. Gasiuk-Pihowicz sypała argumentami przeciwko działaniom PiS, wyliczała zapisy ustaw. - Jest jedna tylko rzecz w życiu narodów, ludzi i państw, która jest bezcenna. I tą rzeczą jest honor. Państwo tego honoru nie macie - mówiła, zwracają się do posłów PiS. Jej wystąpieniu z wyraźną uwagą przysłuchiwał się Jarosław Kaczyński.
Gasiuk-Pihowicz nie szczędziła krytyki Platformie: - Dla mnie jest to naprawdę szokujące, bo państwo postępujecie dokładnie tak samo, jak postępowała Platforma. Krytykujecie PO za to, że nie była w stanie opanować swojej żądzy władzy, a państwo robicie to samo, łamiąc standardy demokratycznego państwa prawa tak samo, jak łamała je Platforma Obywatelska. To, co państwo proponujecie, to jest tak naprawdę demokratyczny kanibalizm.
Krzysztof Brejza jest w Sejmie już trzecią kadencję, ale to teraz właśnie zdaje się mieć najlepszy dla siebie medialny moment - jako jedyny właściwie polityk PO dawał skuteczny odpór PiS. Przywoływał archiwalne wypowiedzi polityków tej partii i obnażał ich hipokryzję: - Pan poseł prokurator Piotrowicz jeszcze rok temu w tym miejscu mówił: "Trzeba jasno powiedzieć, że Trybunał Konstytucyjny ugruntował swoją pozycję w ustroju państwa polskiego. Dziś nie tylko politycy, ale i obywatele śledzą działalność Trybunału Konstytucyjnego, komentują orzeczenia i przywiązują do nich dużą wagę" Mam pytanie: Kiedy mówił pan prawdę, a kiedy pan kłamał? Bo dzisiaj mówił pan zupełnie co innego - cytował Brejza z trybuny Stanisława Piotrowicza. I tak samo, jak Kamila Gasiuk-Pihowicz, wypomniał PiS, iż partia ta cytuje komunistyczną konstytucję z 1952 r.
Brejza nie pierwszy raz w tej trwającej ledwie kilka tygodni kadencji Sejmu odznaczył się zrecznością i starannym przygotowaniem argumentacji. Gdy w Sejmie toczyła się dyskusja na temat przejęcia przez PiS większości w komisji ds. specłużb, poseł PO przywoływał archiwalne wypowiedzi polityków PiS, na czele z obecną premier: - Przytoczę teraz bardzo ważną opinię sporządzoną przez nauczyciela akademickiego, wybitnego prawnika, panią prof. Krystynę Pawłowicz. "Zasada rotacyjnego przewodnictwa w komisji ds. specłużb jest nader istotna dla pluralizmu politycznego. Zasada rotacyjnego przywództwa w warunkach demokracji nie może być przekreślona z dnia na dzień w wyniku przewagi większości nad mniejszością". Wypowiedź Brejzy z pierwszego posiedzenia Sejmu wielokrotnie była przerywana brawami.
Również dlatego, iż poseł przytoczył wówczas także wypowiedź Beaty Szydło z roku 2009 na Komisji Regulaminowej: "Zasada rotacyjnego przewodnictwa w komisji ds. specłużb jest zasadą dobrą. Służy przede wszystkim przejrzystości tego, co się dzieje, a także temu, by zachowana została kontrolna rola Sejmu".
Blamaż Platformy i usunięcie się w cień jej liderów otworzyły pole nie tylko dla Nowoczesnej, ale zdecydowały o politycznym wyparciu kluczowych graczy na rzecz posłów o mniej znanych nazwiskach. Szansę na odbicie PO dostanie dopiero za tydzień - podczas kolejnego posiedzenia, na którym Sejm zdecyduje o wyborze nowych sędziów TK. Schetyna i Siemoniak siłą rzeczy będą zmuszeni wejść w mocną konfrontację i z PiS, i z Nowoczesną, która konsekwentnie wypomina Platformie "pierwszy zamach na Trybunał".
15:37
17:15
18:37
Uchwały przyjęte przez PiS ws sędziów Trybunału Konstytucyjnego to zamach na władze sądownicze w Polsce. Dzis atakowana jest niezależność Trybunału a jutro może to dotknąć każdego sądu w Polsce, także na poziomie lokalnym. Stosunek PiS do wymiaru sprawiedliwości demonstruje ułaskawienie Mariusza Kamińskiego. Nie ma zgody na psucie demokracji i niszczenie niezależnych sądów. W ten sposób można zawłaszczyć każdą instytucje.Jak podkreślił:
"Musimy organizować ponadpartyjny ruch na rzecz obrony demokracji, którego Platforma jako największa partia opozycyjna powinna być fundamentem. Popieram działania Komitetu Obrony Demokracji, dziś rozmawiałem z jego twórcą Mateuszem Kijowskim. Jesteśmy gotowi do współpracy. PiS demonstruje, że chce zdobyć władzę totalną w Polsce. A od władzy totalnej jest tylko krok do władzy totalitarnej. Na to nie może być i nie będzie zgody".Były szef MSZ spotkał się też z działaczami lokalnej PO.
19:32
"Ustawa PO z 25 czerwca podważała legitymizację TK. Doprowadziła do mieszania 2 porządków: wewnątrzsejmowego i zewnętrznego, określanego przez ustawy. I decyzje podejmowano na zasadzie mieszania tych porządków. I to było sprzeczne z Konstytucją, i tego nie można tolerować. Jest jeszcze zasada dyskontynuacji, która wywodzi się ze zwyczaju. Ale ta zasada jest zasadą prawną, mimo że nie została nigdzie określona. Ale ponieważ różne przepisy prawa ustaliły wyjątki od tej zasady, to w związku z tym - możemy ją uznawać. I musimy ją uznawać za prawną. Zasada dyskontynuacji jest także związana z zupełnie inną zasadą - zupełnie podstawową - znaną w demokracji - z zasadą legitymizacji, poprzez akt wyborczy"Kaczyński dodawał:
"Proszę zwrócić uwagę, że wyboru PO dokonała w ten sposób, że kadencje tych, którzy byli dotąd sędziami TK, kończyły się w momencie, gdy nowy Sejm był już wybrany, gdy znany był już jego skład personalny, polityczny. Czyli można powiedzieć, że tamte decyzje nie były legitymizowane przez rolę suwerena, czyli przez wolę narodu. Więc tamte decyzje należało uznać za prawnie bezskuteczne. I to uczyniono. A że to budzi opory… No, tu trzeba się odwołać do kontekstu politycznego całego przedsięwzięcia, do faktu, że przez 8 lat wybierano sędziów jednej opcji. No, bo skoro wybór jest przez Sejm, to te opcje są faktem. Nie ma co tego kwestionować"
19:56
Kaczyński:
Polska nie jest w ruinie, my tego nigdy nie mówiliśmy
"Polska nie jest w ruinie, my tego nigdy nie mówiliśmy. Ale jest w naprawdę złym stanie. Gdzie nie spojrzeć, mamy do czynienia z wydarzeniami, stanami, które naprawdę budzą głęboki niepokój. I naprawdę musimy działać energicznie. I nie możemy nie liczyć się z tym, że wiele sił - ze względu na interesy - będą chciały uniemożliwić zmiany, by utrzymać obecny system"
20:07
Kaczyński:
Całą prawdę o Smoleńsku da się wyjaśnić bez posiadania wraku
"Myślę, że wielką część prawdy, a być może nawet całą prawdę [o tragedii smoleńskiej], można wyjaśnić bez posiadania wraku, bez jego przeniesienia do Polski. W moim przekonaniu wystarczy uczciwie śledztwo. Właściwie dwa śledztwa: ws. katastrofy i ws. śledztwa"- stwierdził dziś w rozmowie z Dorotą Gawryluk w Polsat News prezes PiS.
20:42
-- LIVEBLOG 300POLITYKI:
Schetyna w Bydgoszczy: PiS chce władzy totalnej, na to nie będzie zgody
Protest pod Sejmem przeciw działaniom PiS: „Ręce precz od Trybunału!”
Sejm na posiedzeniu 2-3 grudnia ma wybrać nowych sędziów TK
Petru na konferencji z Kosiniakiem: Będziemy bronić polskiej demokracji. Zapraszamy PO do współpracy
Kopacz bagatelizuje rolę Nowoczesnej i deklaruje: W przyszłym tygodniu złożymy swój pakiet demokratyczny
https://300polityka.pl/live/2015/11/26/
-- GOOGLE TRENDS: JAK PETRU I NOWOCZESNA ZDOMINOWAŁ DEBATĘ O TK W SEJMIE https://300polityka.pl/news/2015/11/26/google-trends-zainteresowanie-nowoczesna-w-trakcie-debaty-w-sejmie-wieksze-niz-trybunalem-konstytucyjnym/
-- UDANY POLITYCZNY DEBIUT DWÓJKI MŁODYCH POSŁÓW OPOZYCJI SPYCHA W CIEŃ SCHETYNĘ I SIEMONIAKA - jak piszemy na 300POLITYCE: “Kamila Gasiuk-Pihowicz i Krzysztof Brejza – tych polityków z pewnością należy uznać za najlepsze polityczne premiery nowego sezonu sejmowego. Zarówno rzeczniczka Nowoczesnej, jak i poseł PO, wyróżniali się podczas nocnej debaty ws. TK na tle bezbarwnych w większości parlamentarzystów, zwłaszcza tych debiutujących na mównicy”
https://300polityka.pl/news/2015/11/26/udany-polityczny-debiut-dwojki-mlodych-poslow-opozycji-spycha-w-cien-schetyne-i-siemoniaka/
#DZIŚ WIECZOREM:
-- BRONISŁAW KOMOROWSKI O UCHWAŁACH SEJMU WS. TK: To jest nieszczęście, to grozi fundamentom demokracji.
*****
#GOŚĆ WYDARZEŃ:
-- JAROSŁAW KACZYŃSKI: Ustawa PO z 25 czerwca podważała legitymizację TK. Doprowadziła do mieszania 2 porządków: wewnątrzsejmowego i zewnętrznego, określanego przez ustawy. I decyzje podejmowano na zasadzie mieszania tych porządków. I to było sprzeczne z Konstytucją, i tego nie można tolerować. Jest jeszcze zasada dyskontynuacji, która wywodzi się ze zwyczaju. Ale ta zasada jest zasadą prawną, mimo że nie została nigdzie określona. Ale ponieważ różne przepisy prawa ustaliły wyjątki od tej zasady, to w związku z tym - możemy ją uznawać. I musimy ją uznawać za prawną. Zasada dyskontynuacji jest także związana z zupełnie inną zasadą - zupełnie podstawową - znaną w demokracji - z zasadą legitymizacji, poprzez akt wyborczy. Proszę zwrócić uwagę, że wyboru PO dokonała w ten sposób, że kadencje tych, którzy byli dotąd sędziami TK, kończyły się w momencie, gdy nowy Sejm był już wybrany, gdy znany był już jego skład personalny, polityczny. Czyli można powiedzieć, że tamte decyzje nie były legitymizowane przez rolę suwerena, czyli przez wolę narodu. Więc tamte decyzje należało uznać za prawnie bezskuteczne. I to uczyniono. A że to budzi opory… No, tu trzeba się odwołać do kontekstu politycznego całego przedsięwzięcia, do faktu, że przez 8 lat wybierano sędziów jednej opcji. No, bo skoro wybór jest przez Sejm, to te opcje są faktem. Nie ma co tego kwestionować.
-- KACZYŃSKI O TYM, O CO CHODZI PIS-OWI W SPORZE O TRYBUNAŁ: Chodzi o to, by skład Trybunału Konstytucyjnego był bardziej zróżnicowany, by oddawał różne opcje w naszym społeczeństwie. Właściwie politycznie nie do uzyskania jest to, by organ ten był całkowicie neutralny. Ale warto w tym kierunku iść. Przypisywanie nam czysto partyjnych motywacji jest zupełnie bezpodstawne.
-- O TRÓJPODZIALE WŁADZ: Nie kwestionujemy zasady trójpodziału władzy, ci, którzy nam to przypisują, najwyraźniej nie wiedzą, o co nam w ogóle chodzi. Albo mają złą wolę. My tylko uważamy, że państwo demokratyczne nie jest zespołem korporacji państwowych, które są niezależne od mechanizmu demokratycznego.
-- O “POLSCE W RUINIE”: Polska nie jest w ruinie, my tego nigdy nie mówiliśmy. Ale jest w naprawdę złym stanie. Gdzie nie spojrzeć, mamy do czynienia z wydarzeniami, stanami, które naprawdę budzą głęboki niepokój. I naprawdę musimy działać energicznie. I nie możemy nie liczyć się z tym, że wiele sił - ze względu na interesy - będą chciały uniemożliwić zmiany, by utrzymać obecny system.
-- KACZYŃSKI O ZWROCIE WRAKU: Myślę, że wielką część prawdy, być może całą prawdę [o tragedii smoleńskiej], można wyjaśnić bez posiadania wraku, bez jego przeniesienia do Polski. W moim przekonaniu wystarczy uczciwie śledztwo. Właściwie dwa śledztwa: ws. katastrofy i ws. śledztwa.
*****
WIADOMOŚCI TVP
-- JUSTYNA DOBROSZ-ORACZ O ESKALACJI KRYZYSU: Kryzys wokół TK może zmienić się w kryzys parlamentarny. Można odnieść wrażenie, że trwa wyścig: ubiec Trybunał. PiS nieoczekiwanie zgłosiło projekt uchwał [o anulowaniu wyboru]. Tego nie robiła do tej pory żadna partia. Konstytucjonaliści są zgodni, że uchwały są prawnie nieskuteczne.
-- DOBROSZ-ORACZ O KUKIZIE: Jest koalicjantem PiS w tej sprawie.
-- KACZYŃSKI W ROZMOWIE Z TV REPUBLIKA: Chodziło o to, by nasza władza nic nie mogła zrobić.
-- DOBROSZ-ORACZ O PODEJŚCIU PIS: W kuluarach posłowie PiS liczą, że prezydent zaprzysięgnie nowych sędziów. Na kompromis nie ma już raczej szans.
-- ANNA HAŁAS-MICHALSKA: Dziś to liderzy PSL i Nowoczesnej apelują do PO o współpracę. Wczoraj, po wyjściu PO, mównicę zdominowali posłowie Nowoczesnej.
-- NEUMANN O WNIOSKU O ODWOŁANIE KUCHCIŃSKIEGO: Jeden z elementów pokazania braku zgody na to, co się dzieje w Sejmie.
-- HAŁAS-MICHALSKA O PODZIALE WŚRÓD OPOZYCJI: Nowoczesna i PSL nie są skore do odwoływania Kuchcińskiego. Nowoczesna i PSL apelują za to do prezydenta [o mediację].
-- ANDRZEJ DERA: To jest decyzja autonomiczna polskiego parlamentu. Prezydent po zapoznaniu się z tym co się dzieje, podejmie decyzję.
-- KAROLINA LEWICKA O UCHYLENIU WYBORU SĘDZIÓW TK: To prawnie niemożliwe. Sejm powołuje sędziów, ale nie może ich odwołać. O prawidłowości wyboru orzeka nie Sejm, ale TK. Jeśli Duda przyjmie ślubowanie sędziów wybranych przez PiS, to oni trafią do TK. Nie wiadomo, w jakim składzie TK rozpatrzy zgodność ustaw z konstytucją.
-- WIZYTA WASZCZYKOWSKIEGO W BERLINIE - bez materiału.
-- KAMIL DZIUBKA O PIERWSZYM POSIEDZENIU KOMISJI OBRONY NARODOWEJ: To miało być credo Macierewicza.
-- W MATERIALE PRZYPOMNIENIE WYPOWIEDZI PBK O PROGRAMIE “WISŁA”.
-- DZIUBKA: Program Wisła jest jednym z najważniejszych. Tomasz Siemoniak krytykuje swojego następce.
-- SIEMONIAK O DEKLARACJI MACIEREWICZA: To oświadczenie jest zdumiewające, że w takiej formie komunikowana jest [decyzja] o tym programie.
-- DZIUBKA: PIS NIE JEST ZDECYDOWANY WS. CARACALI: Politycy PiS od początku krytykowali te decyzje, ale dziś Macierewicz niczego nie przesądza w sprawie tego kontraktu.
-- W WIADOMOŚCIACH TEŻ RELACJA JACKA TACIKA Z CHIN O WIZYCIE PAD.
-- W MATERIALE PAD NA WIELKIM MURZE.
*****
WYDARZENIA POLSATU
-- GRZEGORZ KĘPKA O WCZORAJSZEJ, NOCNEJ DEBACIE W SEJMIE: Głosowanie było formalnością.
-- EWA KOPACZ: Zaczęła się zwykła gangsterka, nie bójmy się tego określenia.
-- KĘPKA: Opozycja powołuje się na opinie konstytucjonalistów.
-- MAREK CHMAJ: Te uchwały mają charakter intencjonalny nie mają mocy obowiązującej.
-- KĘPKA: Inaczej uważa sejmowa większość. Uważa, że wczoraj tuż przed północą, posłowie unieważnili wybór poprzedniego Sejmu.
-- ZBIGNIEW ZIOBRO: Skoro PO złamała Konstytucję, to naszym obowiązkiem jest przywrócić stan prawny.
-- KĘPKA: PiS powołuje się na ekspertyzy Biura Analiz Sejmowych. Według nich przyjęta przez poprzedni Sejm ustawa jest niekonstytucyjna. A co za tym idzie - wybór 5 sędziów: nieważny. Co więcej - w przypadku uchwał, nie podlegają one ocenie Trybunału Konstytucyjnego.
-- KĘPKA O CYTUJE KRZYSZTOFA BREJZĘ: Przepis o nadrzędnej roli Sejmu jest w Konstytucji PRL
-- BREJZA: Smutne, że wracacie do jednolitości władzy.
-- KAMILA GASIUK-PIHOWICZ DO POSŁÓW PIS: Cytujecie państwo stalinowską Konstytucję z 1952 r.
-- ANDRZEJ RZEPLIŃSKI DO DZIENNIKARKI: Słyszała pani, czemu musiałem wyjść, chyba, że pani jest głucha.
-- KĘPKA: Nerwy udzieliły się też obu stronom sejmowego sporu.
-- PRZEJĘZYCZENIE STANISŁAWA PIOTROWICZA O “ZAWŁASZCZENIU SEJMU”.
-- KĘPKA: PIS NIE COFNIE SIĘ PRZED NICZYM: Posłowie opozycji przypominali komunistyczną przeszłość posła PiS. Wybory nowych 5 sędziów TK są wyznaczone na przyszły tydzień. Już widać, że PiS nie cofnie się przed niczym, by tę batalię wygrać. Spór prawny oraz wybór nowych sędziów może nawet sparaliżować prace TK. I o to prawdopodobnie chodzi.
-- MATERIAŁ PIOTRA MICHALAKA O TRYBUNALE KONSTYTUCYJNYM.
-- PO WYSZŁA, NOWOCZESNA ZOSTAŁA - zapowiedź Jarosława Gugały: Posłowie PO wyszli przed głosowaniem, posłowie Nowoczesnej przyjęli zupełnie inną taktykę. Prawie wszyscy parlamentarzyści tej partii zabrali głos w debacie. Nowoczesna zawiązała nieformalną opozycyjną koalicją z PSL-em.
-- AGNIESZKA MILCZARZ: Na sali plenarnej od dawna nie było takich emocji. W debacie wzięło udział tylko 3 przedstawicieli klubu PO. Platforma wyszła z Sejmu. Powoływanie się na Konstytucję - to miała być strategia PO na tę debatę. Ale gdy z Sejmu, wyszedł prezes TK, PO zbojkotowała obrady. Gdy była premier oskarżała PiS, posłowie debiutanci z Nowoczesnej punktowali PiS.
-- KAMILA GASIUK-PIHOWICZ DO POSŁÓW PIS: Stosujecie Kodeks Hammurabiego: oko za oko, ząb za ząb.
-- KRZYSZTOF MIESZKOWSKI: Chcecie doprowadzić do wojny domowej w Polsce. ‘
-- MILCZARZ: I tak ponad 20 razy.
-- MILCZARZ O POSŁACH PO: Podobno nie wszyscy chcieli wyjść z sali.
-- MAREK SUSKI: U PO widać frustrację, w Nowoczesnej - energię. Gwiazdy się pokazały.
-- MILCZARZ PRZYWOŁUJE STATYSTYKI GOOGLE TRENDS O NOWOCZESNEJ.
-- RYSZARD PETRU NA PYTANIE DZIENNIKARKI: Oczywiście, że chcę być liderem opozycji.
-- MILCZARZ: Lider Nowoczesnej idzie za ciosem.
-- W WYDARZENIACH TAKŻE PREZYDENT DUDA NA WIELKIM MURZE.
*****
FAKTY TVN
-- ZABAWY Z PRAWEM, ROZPRAWA Z SĘDZIAMI - zapowiedź: Polityczny wieczór dla widzów o mocnych nerwach – Sejm pod napięciem i Trybunał Konstytucyjny pod lupą, zabawy z prawem i rozprawa z sędziami. PiS unieważnia ich wybór sejmową uchwałą, a z sejmowej mównicy wszyscy słyszą, że „prawo to nie świętość i można je naruszać”. Oto prawo i sprawiedliwość według Prawa i Sprawiedliwości.
-- JAKUB SOBIENIOWSKI: Największa owacja dla Kornela Morawieckiego. W tym momencie nikt nie miał już wątpliwości jak bliskie są poglądy PiS i posłów Kukiza. Reszta Sejmu stała na stanowisku, że w demokratycznym państwie prawa niedopuszczalne jest naruszanie prawa.
-- W MATERIALE SOBIENIOWSKIEGO ZBLIŻENIA NA KRYSTYNĘ PAWŁOWICZ cieszącą się z opuszczenia sali przez klub PO.
-- SOBIENIOWSKI O OKLASKACH OPOZYCJI DLA RZEPLIŃSKIEGO: Nawet oklaski były dla PiS dowodem na upolitycznienie TK.
-- OBOWIĄZKI OPOZYCJI PRZEJĘŁA NOWOCZESNA - DALEJ SOBIENIOWSKI: To nie największa partia opozycyjna była największym przeciwnikiem PiS-u. Gdy PO pozowała do zdjęć na schodach, obowiązki opozycji przejęła Nowoczesna.
-- PRZEJĘZYCZENIA POSŁA PIOTROWICZA O ZAWŁASZCZANIU.
-- WYPOWIEDZI POSŁÓW PETRU.
-- PSL PRZYPOMNIAŁO O APOLITYCZNOŚCI TK i o tym, jak PSL został ukarany, gdy współrządziło Polską.
-- CO DALEJ Z SĘDZIAMI - zapowiedź: Skoro według sejmowej większości ich wybór jest teraz nieważny, to czy mają miejsce w Trybunale, skoro PiS wybierze pięciu nowych sędziów? Trybunał Konstytucyjny dla zwykłych ludzi jest czasem ostatnim ratunkiem przed nadużyciami władzy, więc warto wiedzieć o szczegółach.
-- KATARZYNA KOLENDA O PRETEKŚCIE DLA PIS DO DALSZYCH RUCHÓW: PiS idzie jak burza. 2 grudnia wybór nowych sędziów. Nie przyjmuje argumentów, bo uważa, że bez ślubowania sędziowie nie zostali wybrani. Powołuje się na opinie swoich konstytucjonalistów. Wybór odbędzie się na podstawie starej ustawy, co p[okazuje jaki jest zamęt prawny i daje argumenty przeciwników, że będzie służyło jako pretekst do dalszych ruchów.
-- MAREK SUSKI: Dewizą tego rządu jest pośpiech
-- KKZ O NOWOCZESNEJ: Zdaniem Nowoczesnej, PiS testuje jak daleko może się posunąć. PiS odpowiada, że to PO popełniła grzech pierworodny i wybrała sędziów w sposób sprzeczny z konstytucją.
-- WYPOWIEDŹ PAD O TYM, JAK PO ZŁAMAŁA PRAWO WYBIERAJĄC SĘDZIÓW.
-- KOMENTARZ KKZ O ZAGROŻENIU DLA DEMOKRACJI: Całe to zamieszanie i chaos może doprowadzić do paraliżu TK i zagrożeniu dla demokracji.
-- NIE PLATFORMA BRZMI NAJGŁOŚNIEJ - zapowiedź: „To błyskawiczny, przygotowany, ale niezapowiedziany skok na Trybunał” – grzmi w Sejmie opozycja. Ale to nie największa siła opozycyjna – Platforma Obywatelska – brzmi najgłośniej. Z sejmową większością na sali parlamentarnej siłuje się Nowoczesna, zaś Platforma wychodzi na korytarz. Mniejsi przeciwko większym chcą robić sojusz, ale o nim w Platformie na razie nie słychać.
-- MACIEJ KNAPIK: Politycy PO wyszli demonstracyjnie, nie wykorzystując swego czasu na przemówienia.
-- KNAPIK O NIEPOROZUMIENIACH WEWNĄTRZ PO: Wokół wyjścia z sali wybuchła w PO kłótnia, bo nie wszyscy uważają to za dobry pomysł. Siemoniak i Schetyna nie zabierali głosu. Dziś znów doszło do zgrzytu. Schetyna skrytykował dziś decyzję PO sprzed kilku miesięcy.,
-- KNAPIK O NIEKONSEKWENCJI PO: Choć uważają że głosowanie nie miało sensu, bo nie ma większości, to mimo tego, zapowiadają wniosek o odwołanie marszałka, który też nie ma szans.
-- DROGA PIS DO PEŁNI WŁADZY - zapowiedź: Ostatnie wydarzenia w Sejmie to – dla części ekspertów – droga PiS do pełni władzy. Pojawia się pytanie, czy niczym nieograniczonej - jeżeli Trybunał Konstytucyjny jest jak główny hamulcowy, a sejmowa większość jak władza najwyższa, to czy mamy „stalinowskie” czasy i „pełzającą dyktaturę”? W Sejmie dawno nie było tak mocnych słów i tak śmiałych wizji.
-- KRZYSZTOF SKÓRZYŃSKI: Kornel Morawiecki wyręczył PiS. Powiedział to, pod czym posłowie PiS chętnie by się podpisali, choć żaden z nich tego nie powiedział. 19 sekundowe wystąpienie Morawieckiego, to de facto sformułowanie politycznej doktryny PiS.
-- TO TK JEST GWARANTEM PRAW MNIEJSZOŚCI - DALEJ SKÓRZYŃSKI WYLICZA NIEKONSEKWENCJE PIS: Inaczej niż wymknęło się podczas debaty posłowi sprawozdawcy. Podobna reguła zadziała z ułaskawieniem Kamińskiego, z ustawą o TK i z komisją ds służb i prezydium Sejmu bez PSL. Przed wyborami PiS zapowiadał pakiet demokratyczny.
-- PREZYDENT DUDA W CHINACH NA LODZIE - zapowiedź: Polska flaga na placu Tiananmen, polski prezydent na Wielkim Murze Chińskim – a że mur plus mróz równa się lód, to Andrzej Duda zalicza nie tylko rozmowy na szczycie, ale też taniec na lodzie.
-- MAREK MAGIEROWSKI ŚMIEJĄC SIĘ: Jeżeli ktoś się uśmieje oglądając te sceny, to wszystkiego dobrego.
20:51
22:02
Szefernaker i Pomaska wśród 100 najciekawszych liderów Europy Środkowej New Europe 100
Paweł Szefernaker i Agnieszka Pomaska znaleźli się na corocznej liście 100 innowatorów Europy Środkowej i Wschodniej - New Europe 100. Listę ogłasza Fundusz Wyszehradzki, we współpracy z Financial Times oraz kilkudziesięcioma instytucjami z Europy Środkowej i Wschodniej - m.in. German Marshall Fund of the US, Instytut Lecha Wałęsy, Global Lithuanian Leaders, Sofia Platform.
Właśnie te osoby i ich idee nadają lub będą nadawać kierunek zmianom na świecie - tak o idei nagród piszą ich organizatorzy.
Agnieszka Pomaska została nagrodzona za wkład w uchwalenie w poprzedniej kadencji ustawy o innowacyjności, wspierającej start-upy oraz [prace nad programem wyborczym PO w sprawach młodych i innowacji.
Z kolei, Paweł Szefernaker został nagrodzony za bycie adwokatem nowych technologii i wprowadzenie przełomu technologicznego do działania i obu zwycięskich kampanii PiS oraz skutecznego odwołania się do młodego pokolenia i jego potrzeb.
Wśrod 100 najciekawszych liderów "nowej Europy" jest 27 Polaków. Wśród nich nagrodzono m.in. twórców taniej metody wykrywania Eboli i robota rehabilitacyjnego.
Wśród polityków regionu nagrodzeni zostali m.in. prezydent Estonii, bułgarska europosłanka Eva Paunowa oraz czeski minister ds. europejskich.
W ciągu dwóch dni chcecie dokonać zamachu na TK
- Warchoł krytykuje rządzących
Gorący temat
Mamy potwierdzenie ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie
- Trzaskowski
Gorący temat
Nie ma już ani dnia dłużej na czekanie
- Kierwiński apeluje do Nawrockiego ws. SAFE
Gorący temat
Kontrakty, które mogą być sfinansowane z mechanizmu SAFE, już są realizowane
- Sobkowiak-Czarnecka
Gorący temat
Prezydent i opozycja mają test na patriotyzm. Oby zdali
- Sikorski o SAFE
Gorący temat
Będziemy startować samodzielnie
- Sawicki o wyborach parlamentarnych
Gorący temat
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.