W ciągu dwóch dni chcecie dokonać zamachu na TK
- Warchoł krytykuje rządzących
Gorący temat
12.05.2015
00:02
Bronisław Komorowski we wtorek o 19:25 będzie gościem "Faktów po faktach" w TVN24.
00:05
PKW podała oficjalne wyniki I tury wyborów prezydenckich. Prowadzi kandydat PiS, ale przewaga między nim, a obecnie urzędującym prezydentem, wynosi 0,99 pkt. proc. To mniej, niż wskazywał exit-poll.
Andrzej Duda - 34,76%
Bronisław Komorowski - 33,77%
Paweł Kukiz - 20,80%
Janusz Korwin-Mikke - 3,26%
Magdalena Ogórek - 2,38%
Adam Jarubas - 1,60%
Janusz Palikot - 1,42%
Grzegorz Braun - 0,83%
Marian Kowalski - 0,52%
Jacek Wilk - 0,46%
Paweł Tanajno - 0,20%
Frekwencja - 48,96%
Fot. PKW
00:16
Andrzej Duda - 34,76%, Bronisław Komorowski - 33,77%, Paweł Kukiz - 20,80%. To oficjalne - podane przez PKW - wyniki I tury wyborów prezydenckich.
Więcej - tu
07:46
07:52
O 9:30 w Belwederze Bronisław Komorowski spotka się z Aleksandrem Kwaśniewskim. Planowana jest wspólna wypowiedź dla mediów.
Wcześniej, o 9:00, w 80. rocznicę śmierci marszałka Józefa Piłsudskiego złoży kwiaty przy pomniku marszałka obok Belwederu.
O 19:25 prezydent będzie gościem "Faktów po faktach" w TVN24.
07:58
Andrzej Duda dziś w Krakowie. O 12:30 złoży kwiaty na grobach marszałka Józefa Piłsudskiego i śp. Lecha i Marii Kaczyńskich.
O 13:00 kandydat na Rynku Głównym spotka się z pielęgniarkami i położnymi.
08:11
Tyszkiewicz:
Zabrakło pokazania, że PBK jest politykiem bliskim zwykłym ludziom
Jak mówił Robert Tyszkiewicz w RMF: - Nie namawiano mnie do dymisji. Nie było takiego sygnału. Wszyscy rozumieją, że w kampanii, która była bardzo intensywna, zabrakło paru rzeczy, które musimy nadrobić.
Szef kampanii PBK przyznaje, czego zabrakło w kampanii: - Zabrakło nam pokazania, że PBK jest politykiem bliskim zwykłym ludziom. Niedostatecznie mocno przezwyciężyliśmy funkcję prezydencką.
Tyszkiewicz zapowiada, że w tym tygodniu prezydent będzie pokazywany jako polityk ponadpartyjny: - Będziemy w tym tygodniu pokazywali, że PBK jest politykiem ponadpartyjnym, który potrafi łączyć różne nurty polityczne, co wydaje się być kluczowe dla wygrania w II turze.
O publikacji RZ, że to Grzegorz Schetyna stoi na czele sztabu: - Współpracujemy w formacie sztabowym z szerokimi środowiskami. Wszystkie ręce na pokład. I ze środowiska PO, i samorządowych, politycznych. To będzie szeroki format współpracy sztabowej.
08:11
Schetyna:
PBK musi udowodnić swoją przydatność. Potrzebna jest emocjonalna kampania
Szef MSZ przyznał we wtorek rano, iż był zaskoczony wynikiem prezydenta Komorowskiego w I turze.
- Zaufanie nie przekłada się bezpośrednio na wynik wyborczy. Wynik wyborczy trzeba udowadniać za każdym razem, w każdych wyborach. Nie można się w żaden sposób zadowalać sondażami i uznawać, że jeszcze przed wyborami są one zakończone. Nie, wręcz przeciwnie. Prezydent powinien być szczególnie zaangażowany i szczególnie udowadniać swoją przydatność, szczególnie przekonywać wyborców (...) Potrzebna jest teraz intensywna, emocjonalna kampania - mówił Grzegorz Schetyna w Radiu Zet w rozmowie z Moniką Olejnik.
08:18
Kidawa-Błońska:
Kampania PBK mogła wyglądać inaczej
Rzeczniczka rządu nie do końca jest zadowolona z kampanii Bronisława Komorowskiego. Jak przyznała Małgorzata Kidawa-Błońska w rozmowie z Jarosławem Kuźniarem we wtorek rano w TVN24: - Ta kampania w ostatnich dniach faktycznie mogła wyglądać inaczej.
08:18
Tyszkiewicz:
referendum po wakacjach, może połączone z wyborami
Robert Tyszkiewicz zapowiada, że referendum ws. JOW-ów odbędzie się dopiero po wakacjach: - Referendum po wakacjach, raczej wcześniej, niż przed wyborami parlamentarnymi. To będzie wynikało z kalendarza.
Szef kampanii PBK chwilę potem stwierdził jednak, że referendum mogłoby być połączone z wyborami parlamentarnymi: - Niegłupią historią byłoby podjęcie próby połączenia tego referendum z wyborami parlamentarnymi, choć gdyby ono odbyło się wcześniej, to zaręczam, że na wybory parlamentarne również wpływ by miało.
08:27
Kukiz:
Nie będę głosował ani na jednego, ani na drugiego kandydata
Paweł Kukiz nie wierzy w szczerość intencji urzędującego prezydenta ws. jego propozycji referendum.
- Bronisław Komorowski nie wywiąże się z obietnic, które złożył, dla mnie to rzecz oczywista. Referendum? To jest granie na czas. Referendum nie rozstrzyga, czy zmieni się ordynację, czy nie. To jest jedynie opinia dla władz. Bo żeby zmienić ordynację, trzeba zmienić Konstytucję. A tę mogą zmienić 2/3 Sejmu. Więc to jest granie na czas i ściemnianie po prostu - mówił Kukiz we wtorek rano w Sygnałach Dnia PR1.
Artysta skomentował także wynik PBK w I turze: - Gdybym mówił tak jak Bronisław Komorowski, że mam w zasadzie pewny sukces, to bym pewnie skończył jak Komorowski. Pycha kroczy przed upadkiem (...) Liczyłem na 10 proc.
Muzyk wyklucza zagłosowanie na Dudę czy Komorowskiego: - Nie będę głosował ani na jednego, ani na drugiego kandydata.
Kukiz został zapytany także o swój ewentualny projekt polityczny. - Przyszły ruch traktuję jako ruch ponadświatopoglądowy - przyznał.
09:30
Tyszkiewicz:
referendum ws. JOW-ów to nie część kampanii
- Decyzja o referendum to nie część kampanii, tylko odpowiedź na postulaty wyborców - powiedział w TVN24 Robert Tyszkiewicz.
09:46
Dziś o 13:00 zbiera się Naczelny Komitet Wykonawczy PSL, a o 18:00 - jak zwykle przed posiedzeniem Sejmu - spotkają się parlamentarzyści z klubu ludowców. Tematem tych spotkań będzie dyskusja nad udzieleniem poparcia Bronisławowi Komorowskiemu. Jak wynika z naszych rozmów, dyskusja o wyniku wyborów i ewentualne polityczne rozliczenia po I turze PSL zostawia na przyszłość. Janusz Piechociński w poniedziałek spotkał się z prezydentem.
Jeśli zostanie podjęta decyzja o udzieleniu rekomendacji - a wszystko na to wskazuje - to oficjalne ogłoszenie poparcia odbędzie się zapewne jutro. Sztab PBK potrzebuje na tym etapie kampanii, przed II turą, każdego pozytywnego wydarzenia. A maszyna wyborcza PSL jest bardzo potężna, mimo słabego wyniku Jarubasa.
W PSL najpopularniejsza jest teoria, że kluczowym momentem całej kampanii Jarubasa był jego atak na własny rząd za prowadzenie polityki wobec Węgier. To zapewniło mu krótkoterminowe przebicie w mediach, ale długoterminowo okazało się bardzo niekorzystne. Ponieważ kandydaci PSL nigdy nie uzyskiwali dobrych wyników w wyborach prezydenckich, trudno mówić o dużym rozczarowaniu w partii.
PSL, podobnie jak SLD, musi się już zacząć przygotowywać do wyborów parlamentarnych. Oczywiście fakt, że to Piechociński bardzo intensywnie przekonywał do wystawienia własnego kandydata, będzie elementem politycznych rozliczeń wewnątrz partii, ale być może już po wyborach parlamentarnych.
Fot. Adam Jarubas
09:50
O 11:00 prezentacja nowego spotu Andrzeja Dudy. Konferencja Beaty Szydło odbędzie się w siedzibie PiS na Nowogrodzkiej.
10:01
Kwaśniewski:
popieram PBK
- Popieram Bronisława Komorowskiego (…) Z pełnym przekonaniem namawiam do głosowania na Komorowskiego i będę głosował na niego 24 maja - powiedział po spotkaniu z prezydentem Komorowskim, na wspólnej konferencji, Aleksander Kwaśniewski.
Jak mówił Kwaśniewski: - Te wybory pokazują, że stoimy przed dylematem: czy ważniejsze jest doświadczenie i przewidywalność, czy chcemy zmiany i związanego z tym ryzyka? Cenię to, co udało się zrobić w kampanii Andrzejowi Dudzie, ale chce jasno powiedzieć, iż oceniając otoczenie międzynarodowe, sytuację w naszym regionie, dzisiaj dla Polski doświadczenie, kapitał i znakomite kontakty są najważniejsze. Mając do wyboru doświadczenie czy zmianę, przewidywalność czy ryzyko, opowiadam się za doświadczeniem.
Choć miało być tylko oświadczenie, to dzięki prezydentowi Kwaśniewskiemu, dziennikarze mieli możliwość zadania pytań.
Kwaśniewski pytany o błędy w kampanii: - PBK miał 5-letnią kadencję w okresie rządów PO. Część krytyki i niezadowolenia wynika z tego faktu i nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Chciałbym, żeby ludzie PO zrozumieli, że jadą na jednym wozie (…) Jeżeli PO nie zrozumie, że determinacja w tej chwili jest warunkiem dobrego wyniku w wyborach parlamentarnych, to znaczy, że przegra.
10:13
10:16
O 13:30 w Sejmie odbędzie się konferencja sztabu Magdaleny Ogórek, dotycząca podsumowania kampanii wyborczej.
10:44
Rzecznik SLD skomentował poparcie Aleksandra Kwaśniewskiego dla Bronisława Komorowskiego.
- Aleksander Kwaśniewski mówił jeszcze przed I turą, że zagłosuje na kogo chce, więc niech głosuje, na kogo chce. Politycy SLD, z którymi rozmawiam, mówią, że nie poprą ani Komorowskiego, ani Dudę. Pamiętamy, co robił prezydent Komorowski; podpisał ustawę podwyższającą wiek emerytalny. Pamiętamy, co mówił o naszej formacji. Nie sądzę, by ktoś z lewicy jeszcze odważył się zagłosować na Bronisława Komorowskiego (...) Prezydent zrobił wiele, by zniechęcić ludzi lewicy.
- Moim zdaniem przeceniamy to poparcie - skonkludował Dariusz Joński, mówiąc o poparciu Kwaśniewskiego.
11:09
"Wyniki z I tury zmobilizowały pana prezydenta do uwiarygodnienia się. Będzie teraz pierwszym antysystemowcem w kraju i zawalczy o wyborców Pawła Kukiza" - drwi lektor w filmiku opublikowanym dziś przez tego ostatniego na Facebooku.
Na filmiku przypominane są wypowiedzi Komorowskiego o Kukizie. Np. tweet: "Ktoś, kto idzie do wyborów wiedząc, że nie wygra, jest nie w porządku wobec wyborców". Przytoczona jest również "setka" Stefana Niesiołowskiego, w filmiku określonego jako "przyjaciel" prezydenta: "Nie wiem, dlaczego pan Kukiz nagle staje się autorytetem. Po co on tu jest obecny? Kim jest pan Kukiz? On jest nikim, to jest człowiek-nikt, bez znaczenia. Zaskoczeniem będzie, jak zdobędzie więcej niż 1% (...). Panie Kukiz, pana przegonią!".
To kolejny sygnał, który ma pokazać, iż zwolennicy Kukiza - jak i on sam - nie traktują poważnie zwrotu PBK ku poparciu dla JOW i ogłoszenia referendum m.in. w tej sprawie.
https://www.youtube.com/watch?v=BFLsjxZ1F18&feature=youtu.be
11:15
Pierwszy spot telewizyjny kampanii Dudy tylko z żoną kandydata:
Zaufałam Andrzejowi
"Zaufałam Andrzejowi" - tak nazywa się pierwszy w tej kampanii spot sztabu Andrzeja Dudy, w którym występuje tylko żona kandydata PiS. Przekaz kierowany jest przede wszystkim do kobiet. Zostało tu wykorzystane przemówienie Agaty Kornhauser-Dudy z czwartkowej konwencji. Przemówienie nie było tak szeroko transmitowane, jak słowa jej męża, dlatego ten spot może być dla wielu wyborców pierwszym zetknięciem się z przekazem o zaufaniu, o którym mówiła żona kandydata.
https://youtu.be/r2595QncTMo
Spot z żoną to część szerszego planu sztabu PiS. Ma też podkreślić, że wybory prezydenckie to również wybory Pierwszej Pary, a nie tylko prezydenta. Spot będzie bardzo intensywnie emitowany w telewizji.
11:17
"Zaufałam Andrzejowi" - tak nazywa się pierwszy w tej kampanii spot sztabu Andrzeja Dudy, w którym występuje tylko żona kandydata PiS.
Więcej - tu
11:40
Tyszkiewicz:
Kampania PBK będzie bardziej konfrontacyjna i polityczna
Szef sztabu Bronisława Komorowskiego przyznał w RMF FM - odpowiadając na pytania słuchaczy - iż kampania prezydenta będzie "bardziej polityczna, bardziej medialna i konfrontacyjna". Zastrzegł jednak, iż będzie ona prowadzona "w dobrym stylu i bez nieczuciwych chwytów".
Tyszkiewicz mówił też, iż "mamy w internecie do czynienia ze zmasowanym hejtem na Bronisława Komorowskiego". - W wojnę trolli internetowych nie wchodzimy - stwierdził. Jego zdaniem ten "hejt" ma charakter zorganizowany; Tyszkiewicz sugeruje, iż może stać za nim PiS.
11:46
Bronisław Komorowski o 14:30 w Pałacu Prezydenckim podpisze projekt nowelizacji konstytucji, likwidujący barierę prawną, uniemożliwiającą wprowadzenie JOW-ów w wyborach do Sejmu. Po podpisaniu projekt zostanie skierowany do Sejmu.
Podczas uroczystości planowane jest wystąpienie prezydenta.
12:05
Justyna Pochanke, Monika Olejnik i Bogdan Rymanowski poprowadzą prezydencką debatę Andrzej Duda-Bronisław Komorowski w TVN24 - 21 maja o 19:25.
12:11
Andrzej Duda dzisiaj wieczorem w "Gościu Wydarzeń" w Polsat News o 19:15.
12:14
Jak informuje sztab PBK, o 13:10 Bronisław Komorowski wraz z Robertem Korzeniowskim w trakcie spaceru będą namawiali warszawiaków do pójścia na wybory. Start na Żurawiej.
12:31
Andrzej Duda jest już w Krakowie. Kandydat PiS złożył kwiaty na grobach marszałka Józefa Piłsudskiego oraz śp. Lecha i Marii Kaczyńskich.
12:58
Ojciec Rydzyk zaprasza Bronisława Komorowskiego i Andrzeja Dudę na debatę do TV Trwam.
https://twitter.com/tv_trwam/status/598067559762628608
13:09
Andrzej Duda na proteście pielęgniarek na rynku w Krakowie zapowiada, że przedstawi projekt ustawy, tak aby zawód pielęgniarek został zapisany do rejestru. - Daję słowo, że będziecie miały w prezydencie oparcie. Jako mężczyzna, nie jako kandydat. Ewa Kopacz była ministrem zdrowia, teraz jest premierem, ale nic się nie zmieniło. - mówił.
Jak mówił: - Pań problem, obok problemu pacjentów, jest najpoważniejszy. To kwestia zanikającego zawodu. Mam świadomość sytuacji, wiem, że wynagrodzenie jest niskie. Przedstawię projekt ustawy, aby panie zostały zapisane jako zawód do rejestru. Pan problem jest jednym z najpoważniejszych. Będziecie miały panie oparcie w prezydencie.
13:21
Bronisław Komorowski w towarzystwie Roberta Korzeniowskiego - oraz tłumu dziennikarzy - spaceruje po Warszawie. Rozmawia z ludźmi, rozdaje autografy i pozuje do selfie.
Dziennikarze próbują uzyskać komentarz do bieżących spraw, ale prezydent niechętnie chce cokolwiek komentować. Woli skupić się na rozmowie z wyborcami.
https://twitter.com/komorowski/status/598090831698993152
13:44
Trzeba dyskutować o JOW-ach, ta sprawa zasługuje na przeprowadzenie referendum, jeżeli zajdzie taka potrzeba - to przekaz Andrzeja Dudy nt. wprowadzenia w Polsce tzw. JOW-ów.
Kandydat PiS na konferencji w Krakowie nie odpowiedział jednoznacznie na pytanie, czy jest zwolennikiem ich wprowadzenia. - Jestem zwolennikiem dyskusji, oceny, jak to funkcjonuje w różnych systemach - mówił. Jak powiedział, nawet jeśli nie będzie takiej regulacji ustawowej, to takie referendum po zebraniu 1 mln podpisów powinno zostać przeprowadzone. "Będę do tego dążył, ale po debacie dotyczącej całego systemu. Debaty publicznej w Polsce jest za mało, Polska takiej debaty wymaga".
Duda zaapelował też do wyborców Kukiza. "Jeśli oczekiwali zmian, to ja z dwóch pozostałych w wyścigu kandydatów daje nadzieję na takie zmiany w Polsce. Prezydent urzędował 5 lat".
Duda był też pytany o poparcie Kwaśniewskiego: "Po tamtej stronie widać konsolidację. Na pewno prezydent Komorowski może liczyć na jeden głos więcej, na głos Aleksandra Kwaśniewskiego".
13:50
SLD:
Będziemy współpracować z Ogórek, nie rozstajemy się z nią
To było krótkie podsumowanie kampanii kandydatki bez kandydatki. Magdalena Ogórek nie pojawiła się w Sejmie na konferencji sztabu. Leszek Aleksandrzak przyznał, iż wynik Ogórek był słaby, ale Sojusz nie zamierza się "rozstawać" z kandydatką. - Trudno powiedzieć tym 350 tys. wyborcom, że działalność polityczna Magdaleny Ogórek się zakończy. Będziemy z nią dalej współpracować, nie zamierzamy się z nią rozstawać - mówił. Dodał, iż utożsamia się z kampanią i przyjmuje za nią pełną odpowiedzialność.
Tomasz Kalita, który jeździł z Ogórek po Polsce, powiedział. - Ze swojej strony chcę podkreślić, że mimo usilnych próśb [ze strony SLD do Ogórek], nie nastąpił ten lewicowy zwrot w kampanii. Mimo naszych apeli kandytdatka nie zdecydowała się skierować przekazu do wyborców lewicy. Im dalej się oddalała od ludzi lewicy, tym te wyniki [w sondażach] były gorsze. Wyborcy lewicy nie zostali zmobilizowani w tych wyborach. A stawka na jesieni będzie najwyższa - mówił. Kalita jednocześnie podkreślił, iż - jego zdaniem - Ogórek od początku była obiektem "hejtu i nagonki". Rzecznik podziękował także dziennikarzom za - jak to określił - wyrozumiałość. Chodzi tu o rzadkie występy w kampanii w największych mediach.
Aleksadrzak przyznał, iż w niedługim czasie zostanie przedstawiony raport sporządzony przez ekspertów - m.in. politologów i socjologów - podsumowujący kompleksowo kampanię kandydatki Sojuszu. - Nie udało się dotrzeć z przekazem do wyborców, nie wiemy, czemu tak się stało, ale będzie to analizowane - stwierdził.
Szef sztabu Ogórek przyznał, iż wynik Ogórek nie jest sukcesem politycznym, ale przed wyborami parlamentarnymi "nie ma czasu na rozliczenia". Mimo tego, że - jak powiedział Aleksandrzak - wielu było w Sojuszu tych, którzy jednoznacznie wykluczyli możliwość głosowania na Ogórek: - Trudno uznać, żeby ci członkowie partii mieli prawo krytykować. To by była polityczna schizofrenia.
14:07
Bronisław Komorowski w trakcie spaceru Nowym Światem spotkał Andrzeja Hadacza - słynnego obrońcę krzyża - obecnie popierającego prezydenta. Spotkanie trwało tylko chwilę, a w jego trakcie Hadacz wycałował Komorowskiego.
Chwilę później prezydent drugi raz spotkał Hadacza, który starał się pokazać coś prezydentowi na tablecie.
14:18
Znany bloger Rybitzky pojawił się na trasie spaceru Bronisława Komorowskiego. Chciał autograf pod książką "Niebezpieczne związki" Wojciecha Sumlińskiego, ale prezydent się nie zgodził.
https://twitter.com/rybitzky/status/598100895415537664
https://twitter.com/rybitzky/status/598096484635189249
14:21
Andrzej Hadacz cały czas idzie z prezydentem, krzycząc "Nasz prezydent". Jest tu wodzirejem, przy PBK rozmawia z ludźmi - trochę, jakby był jego rzecznikiem.
15:08
Bronisław Komorowski podpisał projekt nowelizacji Konstytucji, umożliwiającej wprowadzenie JOW-ów w wyborach do Sejmu.
Teraz projekt trafi do Sejmu.
15:47
Po trzygodzinnym zebraniu Naczelnego Komitetu Wykonawczego PSL, organ ten zadecydował o poparciu ze strony ludowców dla urzędującego prezydenta. Z apelem o oddanie głosu na Bronisława Komorowskiego zwrócił się do wyborców Janusz Piechociński.
16:20
Nieoficjalnie:
Kosiniak-Kamysz w sztabie wyborczym PBK
Minister pracy i jeden z liderów PSL w sztabie Bronisława Komorowskiego? Taką informację - jak na razie nieoficjalną - przekazała na Twitterze dziennikarka "Faktów" TVN Katarzyna Kolenda-Zaleska.
https://twitter.com/KolendaK/status/598130003029680128
17:22
PBK:
wniosek o referendum jutro może zostać przekazany do Senatu
Bronisław Komorowski zapowiedział, że kończą się prace nad wnioskiem o przeprowadzenie referendum m.in. w sprawie JOW-ów i zostanie on bardzo szybko przekazany do Senatu. Może to nastąpić nawet jutro.
18:03
PO przypomina głosowanie z 2011 oraz 2013 r. - i stawia się w kontrze do PiS jako partia proobywatelska. Na Twitterze partii rządzącej zamieszczono infografikę, która przypomina, że przed wyborami do parlamentu w 2011 r. PO głosowała za JOW-ami w Senacie. PiS głosowało przeciw. Podobnie jak 2013 r., gdy ugrupowanie Kaczyńskiego było przeciwne likwidacji finansowania partii z budżetu państwa.
Pomysł PO wpisuje się w przekaz Bronisława Komorowskiego. Prezydent oraz jego otoczenie od początku tygodnia lansują tezę, iż Komorowski od zawsze był za JOW-ami i zniesieniem finansowania partii z pieniędzy podatników.
https://twitter.com/Platforma_org/status/598154481939980290
18:24
Hadacz:
Zadzwonił do mnie Nałęcz, doszło do spotkania z PBK
- Zadzwonił do mnie pan Nałęcz, doszło do spotkania z prezydentem, poprosił mnie o głos - mówi Andrzej Hadacz w rozmowie z "Faktem".
I dalej: - Spotkałem się z panem profesorem Nałęczem, myśmy omawiali sytuację, jak tu się spotkać z panem prezydentem (…) Pan prezydent poprosił mnie o wsparcie, bo powiedział, że mój głos to tak jak 10 tys. głosów.
Tomasz Nałęcz w rozmowie z gazetą dementuje te informacje: - Żadnego telefonu nie było. On kilkakrotnie wspominał o spotkaniu, ale ja jestem człowiekiem bardzo zajętym. I chociaż uważam to za ciekawe zjawisko, że człowiek tak przeciwny Bronisławowi Komorowskiemu jest obecnie jego wielkim zwolennikiem, to nie było go w Pałacu Prezydenckim.
Prezydencki minister przyznaje także, że kojarzy Hadacza, bo ten bywa pod Pałacem. - Kurtuazyjnie odpowiedziałem, że możemy się spotkać - mówi Nałęcz.
18:53
Robert Tyszkiewicz pozostaje szefem sztabu Bronisława Komorowskiego, a kampanię PBK będą wspierać politycy PSL. Jak podaje IAR, współodpowiadać za nią ma m.in. minister Władysław Kosiniak-Kamysz. Pracę sztabów koordynował będzie Sławomir Rybicki z KPRP.
19:11
47% respondentów, którzy wzięli udział w sondażu Millward Brown dla "Faktów" - przeprowadzonego jeszcze przed zwycięską dla Andrzeja Dudy I turą wyborów - uważa, że kandydat PiS powinien zastąpić Jarosława Kaczyńskiego na stanowisku prezesa partii. 31% badanych jest innego zdania. Opinii w tej sprawie nie ma 22% badanych.
19:23
uderzają PBK jego własną wypowiedzią:
Konstytucję chcą zmieniać frustraci". Twórcy "Budzika
Twórcy popularnych, wiralowych filmików z cyklu "Budzik dla Komorowskiego" stworzyli tym razem filmik, w którym uderzają w prezydenta jego własną wypowiedzią sprzed kilku dni - na temat zmiany Konstytucji.
- Konstytucję chcą zmieniać ci, którzy są frustratami politycznymi najczęściej. Bo im się nie udało. Przegrali wybory prezydenckie, parlamentarne. Uważają, że jak się zmieni konstytucję, to będzie szczęście i raj na ziemi. A to nie w tym problem - mówił Komorowski w Polsat News.
Twórcy "Budzika" przywołują po tej wypowiedzi słowa prezydenta z 11 maja, kiedy to PBK oświadczył, iż podpisał projekt nowelizacji Konstytucji. Całość wieńczy pytanie: "Czy chcesz, aby Polską rządził polityczny frustrat?"
https://www.youtube.com/watch?v=MuH2yhr8yTU
19:28
Paweł Kukiz proponuje Andrzejowi Dudzie i Bronisławowi Komorowskiemu debatę i spotkanie...z jego elektoratem. Jak napisał muzyk na FB: "Nie chcę namawiać do brania czy nie brania udziału w głosowaniu w II turze. Absolutnie również nie zamierzam wskazywać swojego kandydata bądź komunikować, że takiego nie posiadam. (...)
Szanowni Kandydaci,
skoro zabiegacie o głosy mojego elektoratu to spotkajcie się z nim! Przyjmijcie zaproszenie do Hali Widowiskowo-Sportowej w Lubinie. To ta sama, w której odbywał sie nasz wieczór wyborczy. Termin do ustalenia.
Spotkajcie się z ludźmi, którzy zapytają Was o naszą przyszłość. O Polskę. Zróbcie debatę, którą z przyjemnoscią poprowadzę. Odpowiedzcie na nasze pytania a wówczas każdy z nas bedzie wiedział czy iść na wybory a jeśli tak to ina kogo oddać swój głos.
Na tym własnie polega demokracja.
Co Wy na to?"
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/en_GB/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
I dziennikarze i wielu z Was pyta, co zrobimy ze swoimi głosami. A często pytanie brzmi - co ja z nimi zrobię...
Posted by Pawel Kukiz on Tuesday, 12 May 2015
19:33
- Byłby to bardzo zły szef sztabu, gdyby sugerował tego typu reakcje (...) Niech się szef sztabu ustosunkuje do tego. Wydaje mi się, że to jakieś przeinaczenie - powiedział Bronisław Komorowski w "Faktach po faktach" TVN24, pytany o poranną wypowiedź Roberta Tyszkiewicza o tym, że prezydent na wynik I tury zareagował wściekłością.
20:04
Szef sztabu Bronisława Komorowskiego przeprasza za swoje - jak pisze - "niefortunne" słowa z Kontrwywiadu RMF. Rano Robert Tyszkiewicz stwierdził, iż prezydent zareagował na wynik w I turze "wściekłością", wieczorem zaś przyznał, iż reakcją PBK było wezwanie "do większej mobilizacji".
https://twitter.com/RTyszkiewicz/status/598185892675715072
20:26
Prezydencki projekt zmian w Konstytucji ws. JOW-ów wpłynął już do Sejmu i od razu został skierowany do Biura Legislacyjnego.
To prosty projekt - zmienia tylko jedno słowo - z "proporcjonalne" na "bezpośrednie". Nowy zapis brzmi: Wybory do Sejmu są powszechne, równe i bezpośrednie oraz odbywają się w głosowaniu tajnym. Zapisano także 3-miesięczne vacatio legis.
W uzasadnieniu napisano: - Możliwe jest, w przypadku przyjęcia proponowanej regulacji, wprowadzenie systemu większościowego, mieszanego, bądź opartego na zasadzie proporcjonalności w zmienionej formie. Decyzja w sprawie kształtu ordynacji należeć będzie do ustawodawcy.
Napisano także: - Doświadczenia z przeprowadzonych już w Polsce wyborów w okręgach jednomandatowych, a także doświadczenia państw, w których wybory do parlamentu przeprowadzane są w okręgach jednomandatowych lub systemie mieszanym, pozwolą określić kształt ordynacji wyborczej do Sejmu, zapewniającej silniejsze związanie posłów z wyborcami, a także stabilność systemu politycznego państwa.
20:32
Kandydat PiS odpowiedział pozytywnie na propozycję Pawła Kukiza, by Bronisław Komorowski i Andrzej Duda zmierzyli się w debacie prowadzonej przez samego rockmana. O decyzji zwycięzca I tury poinformował na Twitterze.
https://twitter.com/andrzejduda/status/598193292308779008
https://twitter.com/AndrzejDuda/status/598192820395089920
21:27
-- WSZYSTKO, CO TRZEBA WIEDZIEĆ O KAMPANII WE WTOREK NA KAMPANIJNYM LIVEBLOGU 300POLITYKI. https://300polityka.pl/live/2015/05/12/
*****
#KROPKA NAD I:
-- WŁODZIMIERZ CIMOSZEWICZ: Posunięcia prezydenta ws. JOW i zmiany Konstytucji są błędne, niestosowne. Chciałbym zagłosować na Bronisława Komorowskiego, ale poczekam te 12 dni. To rozumowanie naiwne. Podstawową rezerwą PBK są wyborcy w zachodniej Polsce.
-- O KAMPANII PBK: Nie ma energii, nie reaguje na pojawiające się problemy.
-- O TYM, CO POWINIEN ROBIĆ PBK: Od wczoraj powinien być we Wrocławiu, Poznaniu, nie zajmować się JOW. Ale nie chodzi tylko o JOW. Człowiek poważny, doświadczony powinien wiedzieć, dlaczego wprowadziliśmy finansowanie partii z budżetu. Kiedyś na styku polityki i biznesu cuchnęło korupcją.
-- O DUDZIE: 3 miesiące temu nikt nie wiedział, kim jest Andrzej Duda. Być może on się usamodzielni, być może zbuduje własny fundament polityczny.
-- O OGÓREK: Koncepcja kampanii była zdumiewająca, nigdy nie widziałem takiej kampanii, która by polegała na milczeniu.
-- O TYM, CZY KOMOROWSKI ODROBI STRATY: Ma wielkie rezerwy, może nadrobić. Musi być bardzo energiczny. Musi być bardzo aktywny w regionach zachodniej Polski.
*****
#POLSKA WYBIERA - POLSAT NEWS:
-- ANDRZEJ DUDA: Nie boję się, bo prowadzę swoją kampanię. Odwiedziłem ponad 240 miast w ciągu 4 miesięcy. Ciężko pracuje, realizuje swoje plany.
-- O KAMPANII: Mówiłem wczoraj do osób, które przyszły na spotkanie w Sochaczewie: ciężka praca przed nami, proszę o wsparcie, bo to wielka szansa na to, żeby zacząć zmieniać Polskę, naprawiać to, co zostało zepsute przez ostatnie 8 lat, a nawet przez 26 lat, bo przecież wiele zakładów pracy zniknęło i musimy zrobić wszystko, by odbudować polski przemysł i gospodarkę. Do tego trzeba zabrać się odważnie, ale najpierw trzeba wygrać wybory.
-- O JOW-ACH: Słyszałem opinię zdumionych konstytucjonalistów, że PBK wysłał projekt zmian w Konstytucji bez debaty, dyskusji, pogłębionej analizy. Od samego początku mówię: jestem gotów do tego, bo sprawa jest ważna, ale trzeba przeprowadzić rzetelną debatę. Powinna odbyć się debata społeczna, żeby u nas wszyscy poznali realia JOW-ów. U nas JOW-y są do Senatu i mamy dwie partie.
-- O PREZYDENCKIM PROJEKCIE ZMIAN W KONSTYTUCJI: Jeśli zostanę prezydentem, będę apelować o to, aby pochylić się nad prezydenckim projektem i przynajmniej taką debatę w Sejmie przeprowadzić.
-- O 5 LATACH PREZYDENTURY PBK: Prezydent ma mandat dany przez naród. Ma obowiązek słuchania głosu społeczeństwa, zwłaszcza reprezentatywnych grup społecznych. Ma obowiązek przyjmować te grupy, niezależnie od tego, czy się z nimi zgadza, czy nie. PBK nie miał czasu na 6-latki, milczał, kiedy odrzucano wniosek o referendum ws. podwyższenia wieku emerytalnego, kiedy była sprawa referendum dot. Lasów Państwowych. Milczał, kiedy było referendum ws. 6-latków. Milczał, kiedy był obywatelski projekt ustawy w tej sprawie. Nie miał czasu na spotkanie z rodzicami. To 5 lat prezydentury w najkrótszym podsumowaniu.
-- O REFERENDACH: Nie powinno być referendów w sprawach światopoglądowych i podatkowych. Dzisiaj już nie ma takiej możliwości, żeby odbywały się w sprawach podatkowych. Jest wiele spraw, które można rozstrzygnąć w referendum.
-- O SFINANSOWANIU ZAPOWIEDZI: Non stop słyszę tego typu pytania. Najlepiej wybierzmy kolejne 5 lat prezydentury, kiedy PBK sam powiedział, że nie będzie wtykał rządowi kija w szprychy, podpisze kolejne ustawy podwyższające podatki.
-- O PREZYDENTURZE: Obowiązkiem prezydenta jest działać. Nie będę akceptował przespanej prezydentury. Nigdy prezydent nie powinien podpisać ustawy podwyższającej wiek emerytalny, bo to było wyborcze oszustwo.
*****
#FPF - TVN24:
-- BRONISŁAW KOMOROWSKI O SŁOWACH ROBERTA TYSZKIEWICZA Z RMF O TYM, IŻ PBK ZAREAGOWAŁ WŚCIEKŁOŚCIĄ NA WYNIK: Byłby to bardzo zły szef sztabu, gdyby sugerował tego typu reakcje (...) Niech się szef sztabu ustosunkuje do tego. Wydaje mi się, że to jakieś przeinaczenie.
-- O POWODACH PORAŻKI: Nie udało mi się zmobilizować wielu sympatyków i wyborców, którzy zostali w domu. To najpoważniejsza przyczyna (...) Niska frekwencja jest zagrożeniem z mojego punktu widzenia.
-- O ZMIANACH W SZTABIE I POPARCIU PSL: Już są te zmiany, uzyskałem poparcie PSL, razem z aparatem ich sztabu wyborczego. Minister Kosiniak-Kamysz będzie częścią tej wspólnej machiny, na czele której jako osoba koordynująca stanie Sławomir Rybicki.
-- NA PYTANIE O BRONKOBUSA: Tak będzie [mniej podróży autobusem]. Każda część kampanii ma swoją logikę. Wielkim wyzwaniem będą debaty telewizyjne.
-- O PODZIAŁACH: Polska scena jest podzielona wedle szwów racjonalności i radykalizmu podszytego emocjami. Poglądy radykalne mają to do siebie, że nie akceptują kompromisu, że [uważają, że] jest jedyna słuszna racja. Racjonalne podejście dąży do kompromisu politycznego, zakłada szacunek wobec innych poglądów. Nie da się prowadzić polityki umiarkowanej bez kompromisów.
-- O PIS: Cała ta formacja należy do formacji radykalnych, czemu dała wyraz w tzw. IV RP.
-- O EW. ZAANGAŻOWANIU DZIECI W KAMPANIĘ: Mam dorosłe dzieci, nic nie planuję, co dotyczy ich życia. I jestem z nich dumny, że unikają pokusy wchodzenia w świat polityki, jeśli same politykami być nie chcą.
-- O POPARCIU ALEKSANDRA KWAŚNIEWSKIEGO I ROZMOWACH W TEJ SPRAWIE: Rozmawialiśmy o tym kilkukrotnie, również na Westerplatte [8 maja].
-- NA PYTANIE O WARTOŚĆ TEGO POPARCIA: Nie wyceniam poparć w ten sposób. Na pewno jestem bardzo za to poparcie wdzięczny. To poparcie jest dla mnie bardzo ważne. I w wymiarze politycznym, i dodatkowym ze względu na doświadczenie prezydenta Kwaśniewskiego.
-- PBK DALEJ: Gdyby mnie poparł Leszek Miller, to byłbym wdzięczny (...) Wiem, że Jarosław Kaczyński nie poprze mnie na pewno.
-- O “PUSZCZANIU OKA” DO WYBORCÓW LEWICY: Nie muszę puszczać oka, ludzie lewicy wiedzą, że jestem człowiekiem umiarkowanym, o centrowych poglądach, idącym środkiem polskiej drogi. Nie muszę nic udawać, ani prawicowca, ani lewicowca. Stawiam na szacunek dla cudzych poglądów.
-- O WYBORCACH ANTYSYSTEMOWYCH I SZANSACH NA ZYSKANIE ICH GŁOSU: Trzeba to traktować jako wyzwanie, nie jako zagrożenie. Trzeba do tych ludzi też się zwracać, po to, by proponować rozwiązania czy działania które pozwolą nie tylko zagospodarować potencjał wyłącznie wyborczy, ale potencjał społeczny (...) [O JOW-ach] Dostrzegłem zwolenników w tym zakresie, bo zawsze byłem zwolennikiem kształtowania przez obywateli tego, kto znajdzie się w Sejmie, zwolennikiem wpływu obywateli na decyzje [władzy]. W samorządach sprawdziło się to bardzo dobrze.
-- O PAWLE KUKIZIE: Mam nadzieję, że pan Kukiz będzie szukał sojuszników, a nie przeciwników i konkurentów.
-- O EW. PRZYSZŁOŚCI KUKIZA W PARLAMENCIE: Nie podejmuję się być prorokiem w tych sprawach (...) Życzę mu, aby potrafił spożytkować i zorganizować grupę, która go poparła.
-- O SWOICH REFERENDALNYCH PROPOZYCJACH: Myślę, że to byłby dla Platformy silny akcent powrotu do źródeł ideowych.
*****
FAKTY TVN
-- ZAPOWIEDŹ JUSTYNY POCHANKE MATERIAŁU O PBK: W walce o prezydenturę Bronisław Komorowski podejmuje nadzwyczajne kroki, w ekspresowym tempie, pytanie czy to wiarygodna i wystarczająca strategia i czy Aleksander Kwaśniewski u boku przyciągnie wyborców jak magnes.
-- KATARZYNA KOLENDA-ZALESKA: Jeśli po porażce w I turze PBK myśli o zwycięstwie, to musi zmienić styl kampanii i język, jakim komunikuje się z wyborcami.
-- BRONISŁAW KOMOROWSKI: Zamierzam prosić Polaków o głosy 24 maja. Prosić, zabiegać, przekonywać.
-- KOLENDA-ZALESKA: I faktycznie dość nieoczekiwanie PBK wyszedł na ulice Warszawy i zaczął prosić Polaków o głosy i z większą energią zaczął zabiegać o poparcie. To widoczna zmiana akcentów, bo do tej pory sprawiał wrażenie, jakby prezydentura mu się należała, a wyborcy byli zbędni.
-- ALEKSANDER SMOLAR: To przywracanie hierarchii, że decydują obywatele.
-- PBK NA PYTANIE WYBORCY “3 LATA SZUKAŁA PRACY I ZARABIA 2 TYSIĄCE”: Ale znalazła pracę? To znaleźć inną, wziąć kredyt, bezrobocie spada w Polsce!
-- WYPOWIEDŹ PRZECHODNIA: Akt desperacji.
-- KOLENDA-ZALESKA: Decyzją prezydenta o referendum nie jest zachwycony PSL.
-- STANISŁAW ŻELICHOWSKI: To szkodliwe dla państwa. To się może fatalnie skończyć.
-- MAREK SAWICKI: Następny parlament będzie wtedy dwupartyjny.
-- KOMOROWSKI: System mieszany nie powinien nikogo napawać lękiem.
-- KOLENDA-ZALESKA: Kwaśniewski uznał, że porażka Komorowskiego to wynik 8 lat rządów PO i to on zwrócił się do polityków Platformy o większy udział w kampanii.
-- ANDRZEJ DUDA STAWIA NA SPOTKANIA, PĘDZI PRZEZ POLSKĘ I OBIECUJE SZEROKO OTWARTE DRZWI DO PAŁACU - zapowiedź Justyny Pochanke.
-- JAKUB SOBIENIOWSKI: Andrzej Duda na początku spotkania pytał, czy protest dotyczy także salowych.
-- PIELĘGNIARKA DO DUDY: Nie ma salowych, tylko my pielęgniarki jesteśmy. Niech się pan nawet nie przyznaje do tego...
-- SOBIENIOWSKI: Duda w ostatniej chwili próbował się dowiedzieć więcej na temat protestu pielęgniarek i położnych a początek wyglądał tak: buczenie.
-- DALEJ SOBIENIOWSKI: Wcześniej Duda był na Wawelu, gdzie złożył kwiaty przy grobach Józefa Piłsudskiego oraz Lecha i Marii Kaczyńskich, tak jednak zareagował na pytanie dotyczących jego poglądów na przyczyny smoleńskiej tragedii. Duda nie odpowiedział na pytanie w kwestii, którą PiS uznaje za najważniejszą, przynajmniej raz w miesiącu, każdego 10-tego, gdy organizuje partyjne uroczystości miesięcznicy. W wyborczy
-- KSIĄDZ 10.05: ...gdzie zostali zabici w zbrodni smoleńskiej.
-- DALEJ SOBIENIOWSKI: Jarosław Kaczyński nie pojawił się nawet na wieczorze wyborczym Andrzeja Dudy. Wstępne wyniki sondażowe wyniki poznał w tym momencie, dzięki reporterowi Faktów, podczas marszu przed Pałac, gdzie przemawiał i mobilizował przed 2 turą, zresztą nie tylko on mobilizował.
-- JAROSŁAW KACZYŃSKI: Musimy te dwa tygodnie dobrze wykorzystać.
-- DALEJ KSIĄDZ NA MIESIĘCZNICY: Funkcjonariusze piekła, po prostu piekła.
-- SOBIENIOWSKI: To Jarosław Kaczyński zdecydował, że w PiS-ie nie będzie prawyborów i wskazał Andrzeja Dudę. To on zgodził się usunąć w cień razem z Antonim Macierewiczem, by wypromować mało rozpoznawalnego kandydata, który powalczy o głosy umiarkowanych. To się udało, Andrzej Duda osiągnął znakomity wynik.
-- SONDAŻ: Prawie połowa Polaków uważa, że powinien zastąpić Jarosława Kaczyńskiego na stanowisku prezesa PiS (47%, przeciw 31%, nie wiem 22%).
-- SOBIENIOWSKI DO DUDY: Możemy? DUDA: Nie.
-- DUDA: Wierzę w to, że już niedługo zostanę prezydentem, a te dwie rzeczy się wykluczają.
-- SOBIENIOWSKI: Jarosław Kaczyński skomentował wynik Dudy tylko raz i tylko w niedzielę i tylko tak: Kaczyński: dobre.
-- 21 MAJA DEBATA W TVN.
*****
WIADOMOŚCI TVP
-- JUSTYNA DOBROSZ-ORACZ O SPACERZE PREZYDENTA: Nie ma już takiego minimalizowania ryzyka.
-- BRONISŁAW KOMOROWSKI NA PYTANIE WYBORCY “3 LATA SZUKAŁA PRACY I ZARABIA 2 TYSIĄCE”: Ale znalazła pracę? To znaleźć inną, wziąć kredyt, bezrobocie spada w Polsce!
-- ALEKSANDER KWAŚNIEWSKI: Wybieram doświadczenie.
-- MARIUSZ BŁASZCZAK: To swoisty pocałunek śmierci.
-- MILLER NA PYTANIE, NA KOGO BĘDZIE GŁOSOWAĆ: Zastanawiam się. Największa fala ataku na Ogórek pochodziła ze środowiska Bronisława Komorowskiego.
-- WOJCIECH OLEJNICZAK: Będę głosował na Bronisława Komorowskiego, chce zmian na lepsze.
-- ANDRZEJ DUDA: Daje paniom uroczyste słowo honoru, że będziecie do mnie dostęp do prezydenta, daje słowo jako mężczyzna.
-- W WIADOMOŚCIACH TEZ NOWY SPOT DUDY.
-- KAMIL DZIUBKA: Dudabus nie zostanie odstawiony do garażu.
-- DUDA: Jeśli wyborcy Kukiza liczą na zmiany, to jestem jedyną nadzieją na te zmiany.
-- JOACHIM BRUDZIŃSKI: PiS jest przeciwnikiem JOW.
-- JOANNA SENYSZYN W MATERIALE MARCINA SZEWCZAKA: Pani Ogórek już dziękujemy.
-- LESZEK MILLER: Takie dystansowanie się tej kampanii do SLD się nie sprawdziło.
-- TOMASZ KALITA: Niestety kandydata mimo naszych apeli nie zdecydowała się na kierowanie przekazu do wyborców SLD.
-- DARIUSZ JOŃSKI: To wynik Ogórek, nie wynik Sojuszu.
*****
WYDARZENIA POLSATU
-- NA JEDYNCE: Oficjalne wyniki wyborów - I turę wygrał Andrzej Duda.
-- DARIUSZ OCIEPA: Otwarte spacery to w kampanii PBK istotna zmiana. Spotkania twarzą w twarz odbywały się tylko na wiecach albo w drodze do Bronkobusa.
-- PBK spotkał się z Aleksandrem Kwaśniewskim.
-- ALEKSANDER KWAŚNIEWSKI: Namawiam do głosowania na PBK i będę 24 maja na niego głosował.
-- OCIEPA: To poparcie nie jest niespodzianką.
-- DARIUSZ JOŃSKI: Jak przypomnę sobie różne poparcia dla wcześniejszych projektów, dla Europy Plus albo innych kandydatów, to poparcia indywidualne nie przynoszą się aż tak.
-- O poparcie PBK apelują ludowcy.
-- OCIEPA DALEJ: Paweł Kukiz zapowiedział, że żadnemu z kandydatów nie udzieli poparcia.
-- GRZEGORZ SCHETYNA W POLSAT NEWS: Jeśli ktoś mówi, że polska scena polityczna jest zabetonowana, więc PBK na to odpowiada.
-- OCIEPA: PBK wystąpił bez krawata, choć na kilka pytań ze strony dziennikarzy musiał namówić go Kwaśniewski.
-- Andrzej Duda w Krakowie spotkał się z protestującymi pielęgniarkami.
-- OCIEPA: W kampanii Dudy większych zmian nie będzie. Sztabowcy nie chcą powiedzieć, czy bezpośrednio zwrócą się do Pawła Kukiza.
-- Nowy spot Dudy - kolejny akcent rodzinny w kampanii.
-- ANDRZEJ DUDA: Stała obecność żony i córki w moim życiu jest moim pomysłem na życie od ponad 20 lat.
-- OCIEPA: PiS musi sobie odpowiedzieć na pytanie, ile pieniędzy na kampanię Dudy może jeszcze wydać.
-- NA DWÓJCE: Referendum ws. JOW-ów.
-- Dziś PBK podpisał wniosek o zmianę Konstytucji, bez których nie da się zmienić zasady wyboru posłów.
-- KOMOROWSKI Likwiduje - w moim przekonaniu - ostatnią barierę na drodze do upowszechnienia zasad JOW-ów.
-- NA TRÓJCE: Ruszył proces Przemysława Wiplera za incydent sprzed nocnego klubu.
21:37
Łapiński:
decyzja o udziale w debacie Kukiza osobistą decyzją Dudy
Zastępca rzecznika PiS twierdzi, że Andrzej Duda sam podjął decyzję o udziale w debacie Pawła Kukiza.
https://twitter.com/iar_pr/status/598204325198987264
23:34
23:37
2% PKB na obronność, ustawa o darmowej pomocy prawnej, prezydenckie zmiany w Kodeksie wyborczym, wprowadzenie zasiłków rodzicielskich "dla każdego" - m.in. tymi projektami zajmie się Sejm na rozpoczynającym się jutro posiedzeniu.
Możliwe, że zwiększenie wydatków na obronność zostanie przegłosowane już w piątek. To, co prawda, projekt rządowy, ale o konieczności podniesienia wydatków do 2% PKB jako pierwszy mówił Bronisław Komorowski.
Ostatnie przed wyborami posiedzenie rozpocznie się o 9:00. Wcześniej, o 8:45, odbędzie się tradycyjny briefing marszałka Sikorskiego.
W ciągu dwóch dni chcecie dokonać zamachu na TK
- Warchoł krytykuje rządzących
Gorący temat
Mamy potwierdzenie ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie
- Trzaskowski
Gorący temat
Nie ma już ani dnia dłużej na czekanie
- Kierwiński apeluje do Nawrockiego ws. SAFE
Gorący temat
Kontrakty, które mogą być sfinansowane z mechanizmu SAFE, już są realizowane
- Sobkowiak-Czarnecka
Gorący temat
Prezydent i opozycja mają test na patriotyzm. Oby zdali
- Sikorski o SAFE
Gorący temat
Będziemy startować samodzielnie
- Sawicki o wyborach parlamentarnych
Gorący temat
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.