Nienawiść do Tuska jest dla prezydenta ważniejsza od Wojska Polskiego
- Sikorski
Gorący temat
05.10.2014
10:17
W badaniu TNS przeprowadzonym 2 października dla "Wiadomości" TVP Platforma utrzymuje 6 pp przewagi nad PiS. Partia Ewy Kopacz ma 34% (identyczny wynik jak w analogicznym sondażu TNS z 4-5 września), PiS ma 28% (bz). SLD zdobywa poparcie 8% (-1), KNP jest na granicy progu (5%, bz), wynik PSL zmienił się nieznacznie (6%, +1). Twój Ruch utrzymuje się pod progiem (2%, bz). PiS był notowany razem z mniejszymi partiami prawicowymi. 16% jest niezdecydowanych.
Badanie dotyczyło też oceny expose. 40% uważa, że to dobry plan dla rządu, 26% jest przeciwnego zdania.
TNS dla @WiadomosciTVP czy expose PEK to dobry plan dla rządu: 40% tak, 26 nie, 34 nie wiem.
— WiadomościTVP (@WiadomosciTVP) October 5, 2014
12:17
Twój Ruszek - tak powitała Monika Olejnik Andrzeja Rozenka. Politycy PiS przygotowali na niedzielny poranek cytaty z wypowiedzi prof. Fuszary o legalizacji kazirodztwa. Afera z RCL była jednym z z głównych tematów, poza expose i konwencjami partyjnymi. Andrzej Duda mówił o “platformianej polityce prorodzinnej” zatrudniania w urzędach rodzin działaczy PO, Krzysztof Gawkowski stwierdził, że Andrzej Rozenek powinien zgłosić się na rzecznika rządu, Henryk Wujec skrytykował zarówno konwencję PiS, jak i PO. Leszek Miller mówił, że Twój Ruch może nie wystawić list do wszystkich sejmików wojewódzkich.
7 DZIEŃ TYGODNIA - RADIO ZET
#RCL #USTAWA O RAJACH PODATKOWYCH:
-- BRAWO DLA DZIENNIKARZA RZECZPOSPOLITEJ - mówiła Monika Olejnik o publikacji Rzeczpospolitej, która jako pierwsza zwróciła uwagę na problem ustawy o rajach podatkowych. Beata Kempa zażądała powołania komisji śledczej. Andrzej Rozenek przyznał, że powołanie komisji może być niezbędne w następnej kadencji. Tomasz Nałęcz mówił o błędzie urzędnika. Kempa zwracała uwagę na to, że nazwa wskazuje, że centrum legislacji jest rządowe i ktoś powinien ponieść za to odpowiedzialność.
#EXPOSE:
-- STANISŁAW ŻELICHOWSKI: Skoro Kopacz ukradła program, to dlaczego PiS go nie poparł w głosowaniu. Najbardziej racjonalnie zachował się Palikot.
-- ADAM HOFMAN: Oczekiwałem od nowej premier wizji państwa w trudnej sytuacji geopolitycznej, a usłyszałem zbiór banałów i komunałów. Dotąd Ewa Kopacz była politykiem, który świecił odbitym światłem Donalda Tuska. To, co ona mówi, można sprowadzić do wszystkim dużo zdrowia i karetek pogotowia. Jej wystąpienie nie było na rangę dzisiejszych czasów.
-- BEATA KEMPA: Zabrakło postulatu pracy za godziwą płacę. Pytanie o terminowość wpływania projektów do Sejmu, bo skoro jeszcze ich nie ma, to nie wejdą w życie od przyszłego roku.
-- ANDRZEJ ROZENEK cytuje pomysły Ewy Kopacz z expose i pyta, jak można było ich nie poprzeć.
-- KRZYSZTOF GAWKOWSKI DO ROZENKA: Jeżeli pan jest takim rzecznikiem rządu to może się pan zgłosić na tę funkcję?
-- GAWKOWSKI: Dlaczego nie przedstawiono bilansu 7 lat rządu Donalda Tuska?
#FUSZARA #KAZIRODZTWO:
-- HOFMAN CYTUJE WYPOWIEDŹ MINISTER FUSZARY: “Czy w dzisiejszych czasach sensowne jest utrzymywanie zakazu małżeństw między rodzeństwem?”. Żądamy natychmiastowego odwołania minister, która popiera kazirodztwo. Wyrzucicie ją jutro z pracy?
-- TOMASZ NAŁĘCZ: Nie znam tej wypowiedzi. Adam Hofman wrzucił tę sprawę, żeby nie rozmawiać o expose.
-- OLEJNIK: Może jednak lepiej byłoby, gdyby minister nie wypowiadała takich sądów…
#SŁOWA PAWŁOWICZ - “Wyląduje w Szydłowcu, albo jej nie będzie na tym świecie”:
-- HOFMAN: Nie mam pojęcia, co miała na myśli pani profesor…
-- ROZENEK: Planowanie czyjejś śmierci…
-- NAŁĘCZ: Mam apel do studentów pani Pawłowicz, skoro jej normą jest zachowanie jak na sali sejmowej, to zachowujcie się tak samo na jej zajęciach.
-- HOFMAN: To nieudana metafora.
-- GAWKOWSKI: Pawłowicz to kaczka dziwaczka polskiej polityki.
-- HOFMAN: Cieszą mnie te słowa, bo taka grubiańska lewica nigdy nie dojdzie do władzy.
#SMOLEŃSK:
-- GAWKOWSKI: Zgańmy premier Kopacz za reformy służby zdrowia, ale za Smoleńsk akurat pochwalmy.
-- HOFMAN: Cała ta historia o cudownej pani premier - lekarz, legła w gruzach po jej błędach w Smoleńsku.
-- JULIA PITERA: Ilu jest lekarzy w klubie PiS? Czy ktoś z nich zaproponował ofiarom, że z nimi pojedzie do Moskwy?
-- ROZENEK: Kurski ujawnił, że Macierewicz wracał w popłochu do Warszawy grzebać w szafach pancernych BBN. Czekamy na komisję śledczą.
#NEWSWEEK:
-- HOFMAN: Lis śpiewa Tuskowi w studiu “sto lat”, a jego cyngiel zajmuje się PiS-em. Proszę pytać skarbnika PiS. Skarbnika PO nie ma…
-- DALEJ HOFMAN: Jeśli coś pisze Urban, albo Lis, to ja tego nie komentuje.
*****
KAWA NA ŁAWĘ - TVN24
#RCL:
-- LESZEK MILLER: Już był podobny przykład, gdy dotyczyło to przestępców dotyczących więzień. Wtedy były też takie rozważania, co się stało, czy to wynik zwykłego bałaganu, czy obstrukcji. Albo bałagan, albo działanie intencjonalne. W poniedziałek złożymy stosowną interpelację. Niepokojące jest to, że to nie precedens.
-- WŁADYSŁAW KOSNIAK-KAMYSZ: Ok. 3 tysiące aktów prawnych rocznie publikuje RCL. Berek z ministrem Szczurkiem od razu zareagowali, będzie złożony projekt od Sejm. Sprawę na pewno trzeba wyjaśnić. Znając pana ministra Berka, nie sądzę, aby to było celowe działanie, inspirowane przez kogoś.
-- ANDRZEJ DUDA: Chcemy wyjaśnień w tej sprawie. Sytuacja jest skandaliczna, pokazuje, jaki jest bałagan w rządzie. Sami rządowi urzędnicy nie są w stanie rozpoznać gradacji ustaw. Musimy wiedzieć, co się tam dzieje. W każdym normalnym państwie za tego typu sytuację jest odpowiedzialność polityczna.
-- CEZARY GRABARCZYK: Nie ma powodu dla powołania komisji śledczej, błąd został szybko dostrzeżony. Musimy poczekać na szczegółowe wyjaśnienia.
-- ROBERT BIEDROŃ: Jeżeli oczekujecie od obywateli pewnych standardów, to musicie ich sami przestrzegać.
-- PRZEMYSŁAW WIPLER: To koalicja przepchnęła zapis, że w trzy miesiące po dniu opublikowania, można się zastanawiać kto taki zapis dodał do ustawy.
#TAŚMY #OBIETNICA TUSKA:
-- GRABARCZYK: Być może premier liczył na to, że prokuratura upora się z postępowaniem wcześniej.
-- MILLER: Przecież premier Tusk był świadomy tych mechanizmów, chyba że premier Tusk był niepoczytalny. Protestuję. Po raz kolejny zostały narysowane daty, dziś słyszymy: Polacy, nic się nie stało.
#EXPOSE #GEST KACZYŃSKIEGO:
-- DUDA: To oczywiste, kto rozpoczął język nienawiści wobec Lecha Kaczyńskiego. To, co się stało, to było najszybsze w historii parlamentaryzmu dementi kłamstwa. Ewa Kopacz nie powinna mówić takich rzeczy o premierze Kaczyńskim.
-- GRABARCZYK: Adam Hofman wszystko zniweczył, zniweczył nadzieje Polaków.
-- MILLER: To nie był gest pojednania, to był gest pożegnania. Relacja między PO a PiS nie ulegną zmianie.
#KAMPANIA SAMORZĄDOWA:
-- MILLER: Są informacje, że TR nie wystawi list do sejmików we wszystkich sejmikach, że są szalone kłopoty. Ta partia się rozpada, jest tylko pytanie, kto ostatni zgasi światło.
-- DUDA O PO: Błagam, niech działacze PO nie chodzą od domu do domu, bo wszystkie urzędy będą zamknięte. Tam pracują tylko ludzie z PO, to platformiana polityka prorodzinna.
-- GRABARCZYK DO DUDY: Musicie brać naszych, żeby wystawić swoich, jak w Łodzi.
*****
WORONICZA 17 - TVP INFO
#SONDAŻ TNS:
-- BARBARA NOWACKA: Nie mamy najłatwiejszej sytuacji, jesteśmy głęboko przekonani, że nasz program to dobry pomysł dla Polski. Pewnie błędem była Europa Plus-Twój Ruch jako szeroka koalicja centrolewicowa.
-- ANDRZEJ HALICKI: Przed nami wybory samorządowe, pytanie, na ile Polacy chcą być aktywniejszymi. Bierność teraz dominuje.
-- EUGENIUSZ GRZESZCZAK: Nie kłopocze mnie ten wynik, to stabilny wynik. W wyborach samorządowych mandatów jest 561. W ostatnich wyborach mieliśmy 83 mandaty. Poparcie [sondażowe] nie w pełni pokazuje aktywność w gminach konkretnych kandydatów.
--MARIUSZ BŁASZCZAK: Sondaże mają to do siebie, że się zmieniają. Był przeprowadzony przed ujawnieniem przez dziennikarzy afery polegającej na przyzwoleniu na wyprowadzenie pieniędzy do rajów podatkowych. Rząd koalicji PO-PSL mówi, że nie ma 200 mln na leki dla seniorów a lekką ręka pozwolono wytransferować 3 mld zł. Drugi fakt, który nie był rejestrowany w tym sondażu, to kwestia zamiecenia pod dywan raportu z afery taśmowej przez Teresę “Da Radę” Piotrowską.
*****
WYBORY W TOKU - TOK FM
#KACZYŃSKI:
-- DLACZEGO PREZES KACZYŃSKI CIĄGLE CAŁUJE MĘŻCZYZN W RĘKĘ? - pytała Dominika Wielowieyska.
-- JACEK SASIN: Jak to ciągle? Nie pocałował, ale Jarosław Kaczyński sam wyjaśnił.
-- HENRYK WUJEC: Bronię Kaczyńskiego, mnie też się to zdarza.
-- PAWEŁ ZALEWSKI: W tej sprawie odpowiedzią są proste zasady polskiego savoir-vivre. W rękę całuję się damy, które się zna.
-- SASIN: To pokazuje, jak wiele kobiet jest na naszych listach. Trafił się rodzynek w postaci mężczyzny i stąd taka pomyłka.
-- WIELOWIEYSKA: Jestem zmęczona całowaniem w rękę. Namawiałabym, żeby ograniczać to do kobiet, z którymi ma się silne więzy.
-- KATARZYNA PIEKARSKA: Dużo fajniej byłoby, gdyby pocałował w rękę Donalda Tuska, kiedy do niego podszedł.
-- ADAM BIELAN: W Brukseli oduczyłem się całowania, bo większość kobiet tego nie lubiła.
#KONWENCJE:
-- SASIN: Nie jesteśmy uwikłani, nie mamy żadnych więzów z biznesem. Chcemy podejmować te decyzje, które są dobre dla biznesu wtedy, kiedy są dobre dla wszystkich obywateli.
-- ZALEWSKI: Jeżeli państwo mówicie, że jesteśmy w coś uwikłani, to chciałbym się dowiedzieć, w co i z kim.
#RCL:
-- ZALEWSKI: Nieopublikowanie ustawy to absolutny skandal, wina urzędnicza. Oczekuję nie tylko postępowania administracyjnego, ale sprawdzenia przez odpowiednie służby do czego mogło dojść, bo mówimy o dużych pieniądzach.
-- SASIN: Dopuszcza pan tutaj uwikłanie?
-- ZALEWSKI: Nie można w oparciu o jeden przykład budować reguły.
-- WUJEC: W spiski nie wierzę, wierzę w bałagan, bo wielokrotnie go widziałem.
-- BIELAN: Nawet jeżeli jest to zaniedbanie, to jest to karalne. To nie pierwsza ustawa, która jest opóźniona. Nawet Jacek Żakowski mówi, że sprawą powinna zająć się CBA.
-- WIELOWIEYSKA: Minister Szyszko podpisał rozporządzenie, przez które zbudowaliśmy mnóstwo ekranów dźwiękoszczelnych. Choć PO jest za to współodpowiedzialna, bo nie zorientowała się, że Szyszko podpisał to rozporządzenie.
-- SASIN: Do dymisji powinien podać się minister Berek. Ale to nie powinna być jedyna dymisja w tym rządzie, bo dowiadujemy się, że prof. Fuszara jest zwolenniczką związków kazirodczych.
-- WIELOWIEYSKA: PiS wrzucił nowy temat, ale na razie powstrzymajmy się od komentarza, bo nie wiemy, co powiedziała.
#KAMPANIA:
-- WUJEC: Rozczarowuję mnie kampania, jest słabiutka, nie widać, żeby coś się działo. Konwencja PiS-owska zupełnie słaba, a konwencja PO to tylko, żeśmy zawiedli. Politycy są nieprzygotowani do konwencji i kampania. Być może w miastach będzie lepsza.
-- ZALEWSKI: Wystarczy przejść się po Warszawie. Czasami jeżdżę taksówkami, pytam ich, co sadzą. W większości są dobrego zdania.
-- BIELAN: Może dlatego, że pana rozpoznają.
-- SASIN: Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała, że nie będzie brać udziału w debatach.
-- WIELOWIEYSKA: Gronkiewicz-Waltz będzie gościem Tok FM w poniedziałek. Zadam jej te wszystkie pytania.
#EXPOSE:
-- BIELAN: Bardziej przypominało wiec wyborczy. Oczekiwałbym, że pani premier odniesie się do poprzednich wystąpień Donalda Tuska. Żałuję, że premier Kopacz sama nie była w stanie napisać wystąpienia.
-- WUJEC: Ono ociepliło klimat.
-- PIEKARSKA: Mnie rozśmieszyło to, co powiedziała premier. Akurat Kopacz jest twardym politykiem i będzie samodzielna. Takie deklaracje mogą świadczyć, ze ona nie czuje się pewnie w swojej roli. Dałabym 4 z minusem.
-- SASIN: Dużo pomysłów jest zaczerpnięta z programu PiS. Np. gabinety dentystyczne. Nie ma systemowych propozycji, jak walczyć z bezrobociem.
14:54
Niedzielne kampanijne spotkanie prezesa Kaczyńskiego odbyło się w miejscowości Kadzidło (powiat ostrołęcki). Jak w jego trakcie mówił europoseł Zbigniew Kuźmiuk, w tym regionie PiS zdobył 48%. Na przyjaznym dla siebie terenie prezes PiS mówił dużo o PSL i kampanii samorządowej, nierównościach w rozwoju regionów, ale wspomniał też o prof. Fuszarze.
Kaczyński o prof. Fuszarze
17:26
Trzeci tydzień z rzędu, po wyborze nowego marszałka Sejmu i expose, w Sejmie dojdzie do istotnej politycznej debaty. Na najbliższym posiedzeniu - najpewniej w środę – odbędzie się pierwsze czytanie projektu budżetu państwa na 2015 rok. Dyskusja nad najważniejszą ustawą w roku, zapewne z udziałem nowej premier, będzie uważnie obserwowana choćby dlatego, że to budżet na wyborczy rok, w którym rozstrzygnie się, kto będzie rządzić przez następne 4 lata. Oto 3 zagadnienia, które mogą pojawić się w sejmowej debacie.
Realizm. Minister finansów nie może pozwolić na przestrzelenie podstawowych wskaźników gospodarczych. Tym bardziej, że to pierwszy budżet przygotowany przez Mateusza Szczurka - tegorocznym zajmował się jeszcze Jacek Rostowski. Ewentualna konieczność nowelizacji budżetu, właściwie w nieustającej kampanii wyborczej, byłaby dla nowej pani premier dużym politycznym problemem. W ubiegłym roku, kiedy okazało się, że w kasie państwa brakuje 24 miliardów złotych, całą operację przeprowadzono bez większych strat sondażowych, ale wyborczy rok w naturalny sposób wymusza większą ostrożność przy konstruowaniu budżetu.
Można przypuszczać, że powtórki z 2013 roku nie dojdzie. W tym roku w budżecie pojawiła się nadwyżka, o której mówił w swoim ostatnim sejmowym wystąpieniu premier - choć tak naprawdę to spore uproszczenie, bo chodziło tylko o nadwyżkę w deficycie, czyli lepsze wykonanie budżetu. Trudno mówić o nadwyżce przy prawie 50-miliardowym deficycie. Z drugiej strony, rosyjsko-ukraińska wojna i ciągle obecny kryzys gospodarczy mogą negatywnie wpłynąć na nasze tempo wzrostu.
Brak 3 mld? 3,3 mld złotych, których może zabraknąć w budżecie przez nieopublikowanie na czas ustawy nakładającej 19-proc. podatek na dochody spółek zagranicznych kontrolowanych przez polskie firmy, to całkiem spora kwota. Nawet sprzyjający rządowi komentatorzy zastanawiali się, czy 3-miliardowa dziura nie zmieni planów rządu.
O tym, że sytuacja jest poważna, świadczy ostatnia zapowiedź ministra Szczurka. W poniedziałek w Sejmie ma zostać złożony projekt zmieniający vacatio legis ustawy, który pewnie zostanie przegłosowany w błyskawicznym tempie. Koniec końców ustawa wejdzie w życie od przyszłego roku, a problem powróci tylko w przypadku niekonstytucyjności skrócenia vacatio legis. O takim scenariuszu mówił w sobotę Jerzy Stępień. Tak czy inaczej opozycja łatwo już teraz może wykorzystać opóźnienie urzędników przy publikacji ustawy.
Wykonanie obietnic premier Kopacz. Ewa Kopacz w swoim ostatnim expose złożyła mniej więcej 30 obietnic, choć niektóre mają być realizowane dopiero po 2015 roku. Pytanie, ile spraw uda się załatwić do wyborów parlamentarnych. Wiadomo, że zmiany w ulgach i większa waloryzacja rent i emerytur będą obowiązywać już od przyszłego roku. Pytanie, czy w któryś momencie w KPRM nie zapadnie decyzja o przyspieszeniu realizacji niektórych obietnic. W kampanii wyborczej, zwłaszcza parlamentarnej, u polityków pojawia się pokusa do wydawania większej ilości pieniędzy.
Ponadto, jak co roku, posłowie złożą masę poprawek do budżetu, by przypodobać się wyborcom w swoich okręgach. Większość z nich zostanie odrzucona, bo Ministerstwo Finansów nie zgodzi się na zwiększenie wydatków.
Fot. Sejm
20:45
-- IBRIS DLA PONIEDZIAŁKOWEJ RZECZPOSPOLITEJ (30.09-01.10, n=500):
-- WARSZAWA: Hanna Gronkiewicz-Waltz 51%, Jacek Sasin 17.
-- KRAKÓW: Jacek Majchrowski 40, Marek Lasota 27.
-- GDAŃSK: Paweł Adamowicz 46, Andrzej Jaworski 21.
-- ŁÓDŹ: Hanna Zdanowska 39, Joanna Kopcińska 24.
-- WROCŁAW: Rafał Dutkiewicz 59, Mirosława Stachowiak-Różecka 14.
-- POZNAŃ: Ryszard Grobelny 38, Tadeusz Dziuba 17.
*****
-- WŁADYSŁAW FRASYNIUK O TYM, CZY EWA KOPACZ MA SZANSE DORÓWNAĆ DONALDOWI TUSKOWI: Jeśli chodzi o kontakty z mediami, to daleko jej do sposobu komunikowania się tak, jak to czynił Tusk. Nie do końca wiem, jaki był przekaz expose. Mam wrażenie, że to była genialna opowieść o tym, jakim bogatym krajem jest Polska i jak szczodrze rząd podzieli się bogactwem. Po przeczytaniu mam poważne wątpliwości, czy pani premier wie, w którym kierunku chce prowadzić i czy nie obawia się, że nadmierna ilość obietnic może być poważną kulą u nogi.
-- FRASYNIUK O TYM, CO CHCIAŁBY USŁYSZEĆ W EXPOSE: Jest 49 instytucji, które kontrolują przedsiębiorców. Premier powiedziała, że usunie albo skonsoliduje 5. To ważna informacja dla przedsiębiorców. Od lat słyszymy od nowej ordynacji i nie jest to informacja, która nas porusza. Przeciwnie, rozdawnictwo, o którym usłyszeliśmy, powoduje obawy, że sięgną nam do kieszeni.
-- FRASYNIUK O JACKU ROSTOWSKIM: On kompletnie nie gwarantuje, że ten rząd będzie życzliwy. To człowiek, który nie dokonał reformy finansów publicznych, który głęboko sięgał do portfela obywateli, przedsiębiorców traktował jako potencjalnych przestępców, a na koniec dokonał skoku na OFE. Tego nikt nigdy nie powinien mu darować.
-- WŁODZIMIERZ CZARZASTY O EWIE KOPACZ: Na pewno będzie łatwiejszym obiektem, bo nie ma tak wielkiego doświadczenia w wprowadzaniu tematów zastępczych oraz w likwidowaniu tematów marnych, typu aferalnych, jak Donald Tusk. Marnie zaczęła, ale nie atakuję.
-- CZARZASTY DALEJ: Nie zgadzam się na 100 dni spokoju, bo te 100 dni to również 100 dni wyborów do samorządu. Chciałbym usłyszeć 3-4 konkretne sprawy. Chcielibyśmy rozpocząć dyskusję na temat 67 roku życia [podniesienia wieku emerytalnego], najniższej pensji, 11 złotych za godzinę [minimalnej płacy godzinowej]. Chcielibyśmy, żeby ten VAT wrócił przynajmniej do 21 proc.
-- FRASYNIUK O JANUSZU PALIKOCIE: To lekcja dla wszystkich polityków, także dla pani premier. Okazało się, że cwaniactwo i brak wartości w polityce przegrywa. Warto, żeby pani premier miała świadomość, że tylko i wyłącznie poważne deklaracje, skupienie się na tym, że jest się prezesem wielkiej spółki akcyjnej Polska, mobilizuje ją do większego wysiłku.
-- FRASYNIUK O TYM, JAK ZMIENI SIĘ POLSKA POLITYKA PO ODEJŚCIU DONALDA TUSKA: Największym sukcesem dzisiejszych czasów w Polsce jest to, że Donald Tusk odchodzi z polskiej polityki, bo on uruchamia proces odkorkowania. Dojdzie do wymiany pokoleniowej w PiS-ie. Odchodzi Palikot, także Millera czekają zmiany w partii. Emerytura i to nie jest obraźliwe. Polska polityka czeka na realizowanie tego hasła.
*****
-- PLATFORMA UTRZYMUJE PRZEWAGĘ NAD PIS W NOWYM TNS DLA WIADOMOŚCI: “W badaniu TNS przeprowadzonym 2 października dla ‘Wiadomości” TVP Platforma utrzymuje 6 pp przewagi nad PiS. Partia Ewy Kopacz ma 34% (identyczny wynik jak w analogicznym sondażu TNS z 4-5 września), PiS ma 28% (bz). SLD zdobywa poparcie 8% (-1), KNP jest na granicy progu (5%, bz), wynik PSL zmienił się nieznacznie (6%, +1). Twój Ruch nadal pod progiem (2%, bz). PiS był notowany razem z mniejszymi partiami prawicowymi. 16% jest niezdecydowanych. Badanie dotyczyło też oceny expose. 40% uważa, że to dobry plan dla rządu, 26% jest przeciwnego zdania”. https://300polityka.pl/news/2014/10/05/po-utrzymuje-przewage-nad-pis-w-tns-dla-wiadomosci-tvp-40-dobrze-ocenia-expose-kopacz/
-- NIEDZIELNA POLITYKA - o czym mówiło się w porannych programach. https://300polityka.pl/stan-gry/2014/10/05/niedzielna-polityka-o-czym-mowilo-sie-w-porannych-programach-4/
-- SZCZUREK W TARAPATACH W TYGODNIU, KTÓRY POLITYCZNIE ZDOMINUJE BUDŻET - piszemy na 300polityce: “Trzeci tydzień z rzędu, po wyborze nowego marszałka Sejmu i expose, w Sejmie dojdzie do istotnej politycznej debaty. Na najbliższym posiedzeniu - najpewniej w środę - odbędzie się pierwsze czytanie projektu budżetu państwa na 2015 rok. Dyskusja nad najważniejszą ustawą w roku, zapewne z udziałem nowej premier, będzie uważnie obserwowana choćby dlatego, że to budżet na wyborczy rok, w którym rozstrzygnie się, kto będzie rządzić przez następne 4 lata”. https://300polityka.pl/news/2014/10/05/dyskusja-o-budzecie-moze-zdominowac-nowy-polityczny-tydzien-3-aspekty/
-- ALEKSANDRA JAKUBOWSKA NA TWITTERZE: “Tak sobie myślę, że Ewa Kopacz rozpoczyna drogę do prezydentury. DT chyba tego nie przewidział…”.
-- KRZYSZTOF KOSIŃSKI NA TT: “Wybory samorządowe tuż-tuż, a PiS o kopulujących osiołkach, kazirodztwie i Smoleńsku. Wynik wyborów znów zmartwi Prezesa”.
-- NYT O POLSCE: KRAJ PRZETRWAŁ KRYZYS UKRAIŃSKI TAK JAK KRYZYS FINANSOWY 2008 ROKU: “Poland, meanwhile, has managed to navigate safely around the latest strains on Eastern Europe, just as it managed to sail through the 2008 financial crisis with barely a bruise, maintaining solid growth rates, attracting considerable new investment and industry and using its relative economic strength to build clout within the European Union.(...) But now, with Russia again seeking to exert its influence and much of Europe struggling to recover fully from the deep downturn of recent years, Poland has taken on an even more important role as the leading symbol of regional stability and resolve”.
-- DALEJ NYT O POLSKICH AMBICJACH INWESTYCYJNYCH: “In 2003, Poland exported $53 billion worth of goods. Last year, it was $203 billion. And now some Polish businesses, like Grupa Azoty, Europe’s second-largest fertilizer company, are investing in other nations, something almost unheard-of just a few years ago”. http://nytimes.com/2014/10/05/world/europe/poland-economy-european-union-russia-trade-sanctions.html
-- KULISY PRZESŁUCHANIA ELŻBIETY BIEŃKOWSKIEJ: “Przez długi czas ważyły się losy kandydatury na komisarza ds. rynku wewnętrznego i małych przedsiębiorstw Elżbiety Bieńkowskiej. Powodem był draft, z angielskiego brudnopis, projekt, szkic, który dotarł do komisji prawnej Parlamentu Europejskiego. Na Bieńkowskiej nie pozostawiono w nim suchej nitki”. http://wpolityce.pl/media/216755-tylko-u-nas-o-krok-przed-kompromitacja-w-brukseli-bienkowska-wyciagneli-za-uszy-duda-i-zwiefka
-- JANUSZ PIECHOCIŃSKI POPARŁ JACKA MAJCHROWSKIEGO NA PREZYDENTA KRAKOWA: “Na takich ludzi warto stawiać i dlatego apeluję do mieszkańców Krakowa: nie rezygnujcie państwo z Jacka Majchrowskiego, bo swoim doświadczeniem, swoimi kompetencjami, a przede wszystkim mądrością może on miastu i polskiej polityce, polskiemu samorządowi służyć tak dobrze, jak dotąd, a nawet jeszcze lepiej - powiedział prezes PSL”. http://rmf24.pl/raport-samorzad-2014/news/news-wybory-samorzadowe-piechocinski-poparl-majchrowskiego-na-pre,nId,1531043
-- PREMIER KOPACZ NIE MA AUTORYTETU WE WŁASNEJ PARTII - mówi Adam Bielan w rozmowie z wPolityce.pl: “Ta sprawa [nieopublikowania ustawy na czas] pokazuje przynajmniej chaos we władzy w czasie, gdy główni politycy PO, włącznie z panią premier, prowadzą kampanię wyborczą. Widać wyraźnie, że szefowa rządu nie jest w stanie nadzorować podległych jej struktur. Widzieliśmy to już w przypadku Igora Ostachowicza. Słyszeliśmy, że Ewa Kopacz nie wiedziała, że miała być ona zaskoczona całą sprawą. Podległy jej minister miał za jej plecami powołać Ostachowicza do zarządu Orlenu. Jednak szefowa rządu nie wyciągnęła konsekwencji od ministra. Premier nie ma autorytetu we własnej partii, nie ma autorytetu wśród wielu ministrów”.
-- BIELAN DALEJ: “Do gabinetu wprowadziła liderów frakcji partyjnych. Gdyby informacje dotyczące tej ustawy dotarły do opinii publicznej, z całą pewnością zaszkodziłoby to premier Kopacz. Być może dlatego wiele mediów tzw. mainstreamowych stara się sprawę marginalizować. Zapewne, gdyby taka sytuacja miała miejsce za czasów rządu PiS mielibyśmy zupełnie inną reakcję i silną aktywność mediów. Obecnie tego nie widać. Pytanie, czy ta informacja dotrze do wyborców w odpowiedni sposób”. http://wpolityce.pl/polityka/216734-adam-bielan-sprawa-ustawy-o-rajach-podatkowych-to-absolutny-skandal-nasz-wywiad
*****
#TYGODNIKI:
-- OKŁADKOWY TEMAT WSIECI: “Nielegalny handel bronią, łamanie embarga ONZ, działanie na zlecenie obcego mocarstwa, narażanie na kompromitację państwa polskiego, korumpowanie urzędników, fałszowanie dokumentów i miliardy dolarów, które mogły trafić do prywatnych kieszeni - to wszystko obciąża konto Wojskowych Służb Informacyjnych”.
-- WPROST O KULISACH UPADKU PIR: “Pod koniec sierpnia Mariusz Grendowicz, prezes spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe, przerwał urlop w Prowansji. Przyjechał do Gdańska na podpisanie pierwszej umowy PIR, który razem z BGK, Lotosem i Pekao miało zbudować platformę wydobywczą ropy naftowej. Za 1,8 mld zł. Dwa dni później minister skarbu ogłosił, że Polskie Inwestycje Rozwojowe zostaną połączone z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i powstanie „polski EBOiR”. Czyli duży bank inwestycyjny. Oznaczało to, że PIR, które miały być „kołem zamachowym polskiej gospodarki” przestają istnieć”.
-- ROZMÓWCA WPROST: “Ta katastrofa miała kilka etapów. Najpierw ogłoszono, że to będzie szybko działać, a nie mogło, bo nawet nie było spółki. Za dużo obiecano i nie dało się już tego odkręcić. Gwoździem do trumny był tekst Sienkiewicza o kupie kamieni”. http://wprost.pl/ar/472739/PIR-kulisy-powstania-sztandarowego-projektu-rzadu-Tuska/
-- NEWSWEEK: MICHAŁ KRZYMOWSKI O SYTUACJI W PIS: “Na ostatnim posiedzeniu komitetu politycznego wygłosił mobilizacyjne przemówienie. Straszył sondażami, w których Platforma dogania PiS, mówił, że interesuje go tylko zwycięstwo, i to takie, które da mu samodzielną większość. Lecz puenta i tak zabrzmiała jak zapowiedź własnej emerytury: - Jeśli przegramy przyszłoroczne wybory, to ustąpię ze stanowiska. Przywództwo Jarosława Kaczyńskiego właśnie wkracza w okres dekadencji”.
-- POLITYK Z WŁADZ PIS O PRAWYBORACH:” Po tym, jak pojawiła się koncepcja prawyborów, pospadało wiele masek, ludzie zaczęli się odkrywać ze swoimi ambicjami. Nagle okazało się, że Czarnecki z Biereckim i Adamem Hofmanem prowadzą jakąś grę, która jest całkowicie sprzeczna z interesami frakcji Joachima Brudzińskiego. Do tego wszystkiego uaktywnił się Antoni Macierewicz. Kaczyński był tym przerażony”.
-- ROZMÓWCA KRZYMOWSKIEGO O KACZYŃSKIM: “Z roku na rok traci werwę. Zdarza mu się przysnąć podczas spotkania, miewa kłopoty z pamięcią”.
-- KRZYMOWSKI O LISTACH PIS: “Ludzie związanie ze SKOK-ami są upychani na listach PiS w całym kraju. Na Śląsku i Lubelszczyźnie mają na przykład startować sami prezesi lokalnych kas. W partii nie ma wątpliwości: jeśli ludzi Biereckiego zdobędą mandaty w samorządzie - a trudno, żeby było inaczej przy ich możliwościach finansowych - to za rok będą chcieli startować do Sejmu i Senatu”.
-- POLITYK PiS: “Morale jest fatalne. Na Nowogrodzkiej trwa wojna, nad którą prezes już nie panuje. Europosłowie pocieszają się, że jeśli przegramy, to przynajmniej nie będzie trzeba zostawiać wygodnego życia w Brukseli i wchodzić do rządu (...)”.
-- KRZYMOWSKI O KANDYDACIE NA PREZYDENTA: “W gronie potencjalnych kandydatów - poza prof. Andrzejem Nowakiem, prof. Piotrem Glińskim, Andrzejem Dudą i Ryszardem Czarneckim - Kaczyński wymienił także twórcę SKOK-ów i senatora PiS Grzegorza Biereckiego”.
-- ALEKSANDRA PAWLICKA O SYTUACJI W TWOIM RUCHU: “W nieoficjalnych rozmowach ludzie Palikota przyznają, że podstawą większości konfliktów było parcie na szkło i pretensje o to, kto może być twarzą w mediach. - Palikot wprowadził zasadę, że wszyscy pchają fortepian, ale gra na nim tylko on. I to wkurzało ludzi - mówi jeden z byłych posłów partii”.
-- POSEŁ TR O DĘBSKIM: “Wstyd mówić, ale w konflikcie z Dębskim zaważyły ambicjonalne przepychanki. Dębski chciał zostać szefem komisji śledczej w sprawie WSI i Macierewicza. To jego upór doprowadził do jej powołania, ale w Sejmie rządzi ten, kto ma większość. Palikot spotkał się z Grupińskim i ten powiedział mu jasno: możecie mieć szefa komisji, poprzemy to, ale nie Dębskiego”.
-- DALEJ PAWLICKA: “Gdy Dębski się o tym dowiedział, zaczął organizować bunt”.
- DO RZECZY. PIOTR SEMKA O APELU EWY KOPACZ Z EXPOSE " Tak czy inaczej sztab medialny nowej pani premier ma prawo uznać po środowym „exposé-show”, że stare, prostackie chwyty są wciąż skuteczne(...) Lider PiS nie dał się podejść i zamknął sprawę uściskiem dłoni z Donaldem Tuskiem, ale ten incydent pokazuje, że platformerska taktyka „łomotania miłosierdziem” uważana jest ciągle za skuteczną. To sygnał dla PiS, że podobne chwyty będą powtarzane w kolejnych miesiącach".
*****
FAKTY TVN
-- JEŻELI TA PANI NIE ZOSTANIE USUNIĘTA Z RZĄDU, BĘDĄ ZA TO ODPOWIADAĆ - wypowiedź Jarosława Kaczyńskiego na czołówce.
-- JESTEM PRZECIWKO JAKIMKOLWIEK ZMIANOM W STANIE PRAWNYM DOTYCZĄCYM KAZIRODZTWA - wypowiedź Małgorzaty Fuszary na czołówce.
-- GRZEGORZ KAJDANOWICZ: Wystarczy uważnie posłuchać wypowiedzi prof. Fuszary i dzisiejszych wyjaśnień, by wiedzieć, jak jest naprawdę. Jak nietrafiony jest zarzut stawiany publicznie na spotkaniu wyborczym.
-- MAŁGORZATA FUSZARA W MATERIALE ARLETY ZALEWSKIEJ: Politycy kłamią.
-- ARLETA ZALEWSKA: Pierwszy atak opozycji na nową pełnomocnik rządu ds. równego traktowania. Pierwszy, i od razu z jednoznacznym żądaniem.
-- JAROSŁAW KACZYŃSKI: Prof. Fuszara prowadziła seminaria, których przesłanie było następujące: trzeba podjąć dyskusję nad dopuszczalnością kazirodztwa.
-- MAŁGORZATA FUSZARA: Nie popieram kazirodztwa. Znam doskonale stan prawny. Kazirodztwo jest zarówno nieusuwalną przeszkodą w zawarciu małżeństwa, jak i przestępstwem.
-- ZALEWSKA: PiS, nie wsłuchując się w argumenty drugiej strony, żąda dymisji prof. Fuszary. Tym samym partia Jarosława Kaczyńskiego rozpoczyna kolejny front ideologicznej walki.
-- KACZYŃSKI: Ten rząd to w istocie promuje, bo kto promuje lewactwo, kto chce wchodzić w sojusz z lewactwem dla swoich doraźnych interesów, ten podnosi rękę na polską rodzinę.
-- FUSZARA: Merytorycznie opozycja ma kłopot, żeby ze mną dyskutować. Myślę, że nie jest w stanie dyskutować ze mną dyskutować, więc poszukuje sposobów, żeby inaczej we mnie uderzyć.
-- ADAM HOFMAN W RADIU ZET: Nawet palikotowcy, którzy są tej sprawie hardcorowi, wyrzucili Hartmana.
*****
WIADOMOŚCI TVP
-- SONDAŻOWE POPARCIE - NOWY SONDAŻ TNS NA STARCIE WIADOMOŚCI.
-- ANDRZEJ HALICKI: Najważniejszym jest to, czy sami Polacy uwierzą, że mają w ręku decyzję.
-- JERZY WENDERLICH O SONDAŻU: Kiedy składane są obietnice, poparcie zawsze rośnie.
-- W MATERIALE PRZYPOMNIENIE FRAGMENTU PRZEMÓWIENIA EWY KOPACZ O ZAWIEDZIONYM WYBORCY PO.
-- MARIUSZ BŁASZCZAK: Pani Ewa Kopacz jest za to współodpowiedzialna, jeśli mówi że nie to się mija z prawdą.
-- PREZES PIS DOMAGA SIĘ DYMISJI PROF. FUSZARY.
-- MAŁGORZATA FUSZARA: To atak niesłychanie niebezpieczny, politycy wyraźnie mają ochotę na ingerencję w dyskusję akademicką.
*****
WYDARZENIA POLSATU
-- JAROSŁAW KACZYŃSKI W MATERIALE GRZEGORZ KĘPKI: Będziemy bronili polskich wartości, polskiej rodziny, polskiej tradycji.
-- CEZARY GRABARCZYK: Nie umniejszam jego [Kaczyńskiego] aktywności, to zawsze dobrze robi partii.
-- Jarosław Kaczyński zażądał dymisji minister Fuszary.
-- JAROSŁAW KACZYŃSKI: Prowadziła seminaria, których przesłanie było następujące: trzeba podjąć dyskusję nad dopuszczalnością kazirodztwa.
-- MAŁGORZATA FUSZARA: To typowa sytuacja, kiedy próbuje się, delikatnie mówiąc, dorobić gombrowiczowską gębę, albo kogoś chce się niszczyć, pogryźć.
-- ANDRZEJ DUDA: Przez te 7 lat rządów na wszystkich poziomach w Polsce Platforma nie zajmowała się niczym, tylko albo robieniem biznesu, albo zatrudnianiem swoich ludzi w urzędach.
-- Jarosław Kaczyński, według Newsweeka, miał zadeklarować, że jeżeli przegra przyszłoroczne wybory parlamentarne, ustąpi z funkcji prezesa.
-- MARCIN KIERWIŃSKI: Już kilkukrotnie mówił, że będzie ustępować, jeżeli przegra kolejne wybory.
-- KĘPKA: Jarosław Kaczyński podał rękę Donaldowi Tuskowi, ale stylu uprawiania polityki nie zmienił, co raczej nie jest niespodzianką. Zaskakuje Ewa Kopacz, która, przynajmniej na razie, unika atakowania politycznej konkurencji.
Nienawiść do Tuska jest dla prezydenta ważniejsza od Wojska Polskiego
- Sikorski
Gorący temat
Nie ma czasu do stracenia
- Czarnek wzywa do realizacji planu NBP ws. 185 mld
live
My się nie zgodzimy na bezprawie
- Szefernaker pytany o sędziów TK
live
Głos rozsądku nie jest słyszalny przez premiera
- Szefernaker o słowach Kosiniaka-Kamysza
Gorący temat
Decyzja przeciwko bezpieczeństwu Polski. Interes partyjny zwyciężył nad odpowiedzialnością
- Kosiniak-Kamysz o wecie Nawrockiego
Gorący temat
Będzie uchwała rządu
- Szłapka o planie B ws. SAFE
Gorący temat
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.