TEKST PARTNERSKI

W 2022 roku 58,15% obywateli Unii Europejskiej czynnie korzystało z mediów społecznościowych. To znaczy, że mieli oni swoje konta na kilku platformach, a także dodawali na nich zdjęcia lub wymieniali wiadomości z pozostałymi użytkownikami.

Nasz kraj znalazł się lekko ponad unijną średnią. 60,61% Polaków korzysta czynnie z social mediów. Przegoniliśmy m.in. Włochy (53,19%) i Chorwację (60,14%). Miejsce przed nami ma Austria z wynikiem 61,47%.

Największy odsetek osób zaangażowanych w media społecznościowe odnotowano w Danii, ponieważ aż 84,73% społeczności. Na kolejnych miejscach podium znalazły się Węgry z wynikiem 78,54% oraz Cypr – 77,91%. Na drugim końcu rankingu uplasowały się Francja (44,46%) i Niemcy (47,73%). To w tych państwach obywatele są najmniej aktywni.

 

Media społecznościowe mogą bardzo uzależniać. Ważne jest, aby dbać o higienę cyfrową. Co to oznacza? Należy kontrolować czas spędzony w sieci, nie zastępować różnych czynności (np. planowania dnia w kalendarzu) aplikacjami oraz korzystać z telefonu, komputera czy tabletu w umiarkowany sposób. Równie ważny jest czas na odpoczynek i wyłączenie się z wirtualnego świata.

Niestety social media są też przepełnione dezinformacją. To głównie ich używa się do rozpowszechniania treści szkodliwych oraz manipulacyjnych wpisów, które mają wpływać na postawy i myślenie odbiorców. Dlatego użytkownicy powinni przywiązywać większą uwagę do weryfikacji informacji, ale także krytycznie podchodzić do tego, co zostało umieszczone w internecie. Nie powinno się bezrefleksyjnie ufać temu, co jest umieszczone w mediach społecznościowych oraz udostępniać niezweryfikowane treści. Należy spokojnie podejść do informacji znalezionych w Internecie – sprawdzać, weryfikować, szukać źródeł.