Platforma http://116sos.pl to projekt realizowany przez NASK i Niebieską Linią Instytutu Psychologii Zdrowia oraz Ministerstwo Cyfryzacji.

W piątek 6 października 2023 r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Olsztynie odbyła się konferencja dotycząca rocznego podsumowania działalności platformy 116sos.pl. W konferencji udział wzięli: minister cyfryzacji Janusz Cieszyński i przedstawiciele NASK – Państwowego Instytutu Badawczego.

„Platforma 116sos.pl to projekt realizowany przez NASK i Niebieską Linię Instytutu Psychologii Zdrowia oraz Ministerstwo Cyfryzacji. Został zainicjowany i całkowicie opłacony ze środków ministerstwa. Jego celem jest zwiększenie dostępności Polaków do pomocy psychologicznej w trudnych sytuacjach życiowych” – powiedział minister Janusz Cieszyński.

Platforma przeznaczona jest dla osób dorosłych, które znajdują się w kryzysie psychicznym i emocjonalnym oraz osób szukających pomocy dla swoich bliskich. Korzystanie z niej jest bezpłatne i w pełni anonimowe.

Pandemia, wojna w Ukrainie, coraz szybsze tempo życia, ale też nowe rodzaje zagrożeń związanych np. z dezinformacją, to niektóre z czynników, które powodują coraz większy stres i wpływają destrukcyjnie na zdrowie psychiczne. Dane sprzed pandemii wskazywały, że na zaburzenia psychiczne cierpi ok. 8 milionów dorosłych Polaków, dlatego tak ważne jest dążenie do podnoszenia jakości oraz dostępności pomocy w tym zakresie.

„Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom cyfrowym osoby będące w kryzysie mogą kontaktować się z ekspertami platformy 116sos.pl telefonicznie, poprzez czat lub mailowo i od razu otrzymać wsparcie przez rozmowę. Na stronie internetowej można również znaleźć materiały psychoedukacyjne” – mówił minister Cieszyński.

Platforma 116sos.pl to przestrzeń do wielokanałowego i efektywnego udzielania pomocy, z której może skorzystać każda dorosła osoba na terenie Polski. Platforma działa od roku, a równolegle z nią bezpłatna infolinia 116 123.

Zarówno infolinia, jak i platforma działają całodobowo, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Dzięki cyfrowym rozwiązaniom konsultanci „Niebieskiej Linii” mogą wspierać osoby potrzebujące pomocy nie tylko poprzez poradę telefoniczną, ale także online: poprzez formularz kontaktowy oraz czat, działający w czasie rzeczywistym.

Na platformie można także samodzielnie wyszukać najbliższy ośrodek pomocowy lub zapoznać się z bazą artykułów, którą tworzą i powiększają eksperci „Niebieskiej Linii”.

Od września 2022 do sierpnia 2023 dyżurujący konsultanci infolinii 116 123 odebrali 38 174 telefony (ponad 3000 telefonów miesięcznie) od osób potrzebujących wsparcia, co dało prawie 13 000 godzin rozmów. Zarejestrowano też prawie 3 000 interakcji online (formularz kontaktowy i czat).

W projekt zaangażowany jest NASK – Państwowy Instytut Badawczy, dysponujący najwyższej klasy zapleczem technologicznym. Do jego kluczowych działań należy rozwój cyberbezpieczeństwa oraz ochrona użytkowników internetu, a także cyfryzowanie instytucji i organizacji, które działających na rzecz społeczeństwa. To właśnie pracownicy NASK zapewniają bezpieczeństwo i anonimowość osób korzystających z platformy – poprzez stworzenie, administrowanie i obsługę techniczną serwisu 116sos.pl. Tworzą także narzędzia pracy dla konsultantów i dbają o to, by korzystanie z platformy było jak najłatwiejsze.

Drugim filarem platformy jest Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia. Konsultanci „Niebieskiej Linii”, obsługujący kanały platformy 116sos.pl, nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje, aby zapewnić najwyższe standardy pomocy. W chwili obecnej jest ich aż 72.

TEKST PARTNERSKI