TEKST PARTNERSKI

Wystawy, zakupy dzieł sztuki, produkcje filmowe czy teatralne i festiwale – do szeregu instytucji kultury wspieranych przez KGHM dołączyła ponownie Opera Wrocławska. Miedziowy gigant jest aktywnym mecenasem kultury, sztuki i sportu, angażuje się w organizację lub obejmuje patronatem wydarzenia w Zagłębiu Miedziowym i w całej Polsce.
Opera Wrocławska jest jednym z największych i najbardziej znanych teatrów operowych w Polsce. KGHM zostaje sponsorem strategicznym tej instytucji. Związki miedziowej spółki z operą są wyjątkowe i w pewien symboliczny sposób rozpoczęły historię Polskiej Miedzi i Zagłębia Miedziowego. Odkrywca złoża rudy miedzi Jan Wyżykowski, zanim został najsłynniejszym polskim geologiem, kształcił się na śpiewaka operowego. Jego ulubioną arią (śpiewaną nierzadko w pracy) była Nadira z opery „Poławiaczy pereł” Georges’a Bizeta. Muzyczną edukację przerwała mu choroba.

KGHM jest sponsorem instytucji oraz wydarzeń kulturalnych w całej Polsce. Od 2019 roku jest mecenasem Zamku Królewskiego. Miedziowa spółka wspiera też Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym czy Muzeum Ziemi w Warszawie. Od lat firma jest partnerem Festiwalu Srebro w Legnicy oraz większości wydarzeń kulturalnych w miastach Zagłębia Miedziowego. Finansuje także poprzez Fundację KGHM Polska Miedź mniejsze lokalne projekty, ochronę zabytków kultury sakralnej i świeckiej, renowację obrazów czy rzeźb.

W 2022 roku na projekty związane z kulturą i sztuką KGHM przeznaczył ponad 10,5 mln zł. Fundacja wsparła inicjatywy w całym kraju kwotą ponad 13 mln zł.

Za swoją działalność KGHM wielokrotnie był nagradzany. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ubiegłym roku przyznało miedziowej spółce tytuł „Mecenasa kultury”. Odbierając nagrodę Tomasz Zdzikot, prezes KGHM podkreślał, że firma „obok realizacji istotnych celów biznesowych, czuje odpowiedzialność za wspieranie polskiego dorobku i dziedzictwa narodowego”. W tym roku KGHM otrzymał nagrodę Azymut Polskiego Towarzystwa Gospodarczego w kategorii „Mecenas Kultury”.

Zaangażowanie KGHM w zakresie inicjatyw kulturalnych czy działań artystyczno-sportowych wynika z celów określonych w strategii spółki.