W ramach Programu Polska Bezgotówkowa zainstalowano już blisko 440 tys. terminali płatniczych w Polsce, a liczba ta sukcesywnie rośnie. Dzięki temu sytuacji, w których klienci nie mają możliwości wyboru środka płatniczego, jest dużo mniej niż jeszcze kilka lat temu.

„Ostatnie trzydzieści lat to bardzo dynamiczny rozwój branży finansowej i płatności bezgotówkowych w Polsce. Mamy już ponad 1,1 mln terminali płatniczych – z czego aż 440 tysięcy, dzięki działaniom Fundacji – i wszystkie obsługują transakcje zbliżeniowe” – mówi Grażyna Ciurzyńska, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Eksperci z Zespołu Analiz Ekonomicznych firmy audytorskiej EY oszacowali, że dzięki zwiększeniu liczby miejsc obsługujących płatności bezgotówkowe, do końca 2020 roku w Polsce zarejestrowano ponad 1 mln dodatkowych kart płatniczych oraz 920 tysięcy indywidualnych kont bankowych.

Edukacja kluczem do sukcesu

W maju tego roku Fundacja zleciła badanie, które wykazało, że w Polsce niemal jedna trzecia konsumentów nie korzysta z płatności bezgotówkowych. To wynik głównie braku wiedzy na temat zalet płynących z używania nowoczesnych form płatności oraz mitów krążących na ich temat.

Prawie 60 proc. osób, które na co dzień korzystają z gotówki, uważa, że płacąc kartą mogą zostać w łatwy sposób okradzeni. Niemal tyle samo Polaków obawia się także, że podczas płatności internetowych ktoś niepowołany może mieć dostęp do ich danych.

Wśród barier, które znacznie utrudniają konsumentom przejście na system płatności bezgotówkowych, oprócz obawy o bezpieczeństwo w sieci, ankietowani wymieniali także problem z zapamiętaniem pinów i haseł. Jak zatem zwiększyć poziom edukacji cyfrowej społeczeństwa i sprawić, by osoby wykluczone cyfrowo miały dostęp do sprawdzonych, rzetelnych informacji? „Jako Fundacja mocno skupiamy się na działaniach edukacyjnych. Chcemy dotrzeć z informacją o zaletach płatności bezgotówkowych do jak największej grupy Polaków” – mówi Grażyna Ciurzyńska.

Działania Fundacji

Fundacja Polska Bezgotówkowa swoje działania skupia na współpracy i partnerstwach z instytucjami, które aktywnie działają na terenach wiejskich i w małych miejscowościach. Chodzi o takie organizacje, które wspierają rozwój społeczności lokalnej oraz zapewniają integrację i przepływ informacji między mieszkańcami.

Promowaniem wiedzy i umiejętności związanych z szeroko pojętą sferą finansów zajmuje się też specjalny portal edukacyjny GotowiBezgotówkowi.pl. Użytkownicy odnajdą na nim informacje i porady dotyczące płatności bezgotówkowych, finansów cyfrowych, bezpieczeństwa w sieci, a nawet zarządzania domowymi finansami, a także artykuły poradnikowe, wskazówki ekspertów oraz materiały i narzędzia dydaktyczne.

„Treści zamieszczane na portalu są podane w przystępny sposób i zostały podzielone na kategorie, tak aby każdy użytkownik mógł szybko i intuicyjnie odnaleźć interesujące go tematy” – wskazuje Grażyna Ciurzyńska.

Do tej pory w całej Polsce do Programu Polska Bezgotówkowa przystąpiło już ponad 306 tys. przedsiębiorców. Wdrożonych zostało blisko 440 tys. terminali płatniczych.

„Można powiedzieć, że są to tylko liczby. Przekładają się one jednak na realne pojawianie się terminali płatniczych w takich miejscach, w których jeszcze parę lat temu nikt nie spodziewał się możliwości zapłacenia w sposób zbliżeniowy” – dodaje prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa. Są to np. targowiska, małe punkty usługowe, kwiaciarnie czy kościoły.