Sprzedaż w sklepach stacjonarnych na początku pandemii spadła aż o 23 procent. Ale podczas gdy Covid-19 masowo zamykał sklepy stacjonarne, wzrost notowały sklepy online.

Okazało się jednak, że dziesiątki tysięcy właścicieli małych sklepów i punktów usługowych, którzy nie mieli wcześniejszych doświadczeń z e-commerce, zostało odciętych od przychodów nawet na kilkanaście tygodni.

Jedną z działalności, której Covid dał się we znaki, jest NADIART. To wyjątkowy autorski projekt łączący sztukę i rękodzieło, prowadzony przez Nadię Siemek, absolwentki szkoły plastycznej i artystki.

Nadiart – rękodzieło na życzenie klienta

Nadia Siemek urodziła się w Rosji, w rodzinie gdzie – jak sama mówi – sztuka była codziennością. Po studiach projektowania ubiorów w Moskwie i pracy jako projektantka wnętrz, postanowiła zmienić swoje życie i zamieszkać w Polsce.

Teraz prowadzi własną firmę NADIART, gdzie dzieki swoim wielu zainteresowaniom i umiejętnościom oferuje szeroki wachlarz usług związanych z rękodziełem. W NADIART można naprawić ukochaną biżuterię, uszyć na zamówienie wymarzone kreacje i zamówić obraz.

Pandemia Covid-19 sprawiła, że także tego typu działalności zaczęły szukać dróg do wejścia na rynek e-commerce. Stawiać pierwsze kroki w tej branży przedsiębiorstwu NADIART pomógł projekt akceleracyjny Mastercard.

Obecnie w sklepie internetowym, którego tworzenie wsparł Mastercard, można kupić przede wszystkim obrazy Nadii Siemek. W ofercie artystka ma również inne, ręcznie robione przedmioty: od biżuterii do zabawek i pościeli dla dzieci.

Ręcznie uszyte małe dzieła sztuki, na przykład poduszki i lalki, mogą być dostosowane do życzeń klienta na zamówienie, wytworzone w dowolnym kolorze i rozmiarze.

Pomysł artystki na biznes to nie zwykły zakład krawiecki, ale zakład połączony ze sklepem, gdzie można kupić wszystko, co da się wykonać jako rękodzieło. Teraz jej produkty i usługi są dostępne do zamówienia online. Dzięki temu NADIART mogła zwiększyć swoją bazę klientów i przetrwać trudny okres pandemii, a wielbiciele rękodzieła mają szansę kupić wyjątkowe i spersonalizowane produkty.

Mastercard wsparł polski e-commerce

Program akceleracyjny, w którym wzięło udział przedsiębiorstwo NADIART, został zrealizowany w ramach projektu „E-business vs. lockdown”, dofinansowanego przez Mastercard Centre for Inclusive Growth. Grant w wysokości 200 tys. dolarów, przeznaczony przez Mastercard na tę akcję, pozwolił uruchomić oprócz dedykowanego programu akceleracyjnego także ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną.

Za realizację tych działań odpowiadała Fundacja Impact, jako pierwsza organizacja pozarządowa w Europie Środkowo-Wschodniej, której przyznano grant z globalnego programu Mastercard Centre for Inclusive Growth.

Artystyczno-rękodzielnicza działalność NADIART była jednym z 20 małych i średnich przedsiębiorstw, które otrzymały dostęp do programu akceleracyjnego. Miał on na celu przeprowadzenie transformacji cyfrowej wybranych firm.

Program trwał od stycznia do maja 2021 roku. Jego uczestnicy otrzymali poza wskazówkami ekspertów także niezbędne narzędzia cyfrowe, jak dostęp do platformy e-sklepu czy chmury cyfrowej.

Każda z firm mogła liczyć na wsparcie eksperta Fundacji Impact w wymiarze 100 godzin. Ten biznesowy konsulting dotyczył przede wszystkim narzędzi pomocnych w budowie i rozwoju e-sklepu, a także skutecznej promocji w internecie – czyli dwóch obszarów szczególnie ważnych dla przedsiębiorcy stawiającego swoje pierwsze kroki w e-commerce.