“Kobiety nie są zaangażowane w projektowanie przyszłości”. Czas, by kobiety włączyły się w biznes i technologię, bo to się opłaca – mówiła Ann Cairns z Mastercard podczas Impact‘21.
Wiele firm deklaruje troskę o gender balance, czyli równouprawnieniu pod względem płci, ale nie zawsze idą za tym realne zmiany – zauważył Marek Tejchman z Dziennik Gazeta Prawna, który o tym, jakie korzyści równouprawienie przynosi firmie, rozmawiał z Ann Cairns, wiceprezeską wykonawczą w MasterCard oraz głową Klubu 30%, działającego na rzecz włączenia kobiet w zatrudnieniu w biznesie na całym świecie.
“Równouprawnienie w biznesie to absolutny imperatyw biznesowy” – powiedziała Cairns.
“McKinsey pokazuje w raporcie, że najbardziej zróżnicowane firm – górny kwartyl – osiągają lepsze wyniki o około 25 proc. na rynku”.
Zauważyła, że wielcy inwestorzy zaczęli wymagać, by zarządy i rady nadzorcze były bardziej zróżnicowane pod względem płci.
“Powodem, dla którego to robią jest fakt, że widzą poprawę w osiągnięciach firm, a oni chcą maksymalizować swoje zyski. Larry Fink z Blackrock rozesłał słynne już listy w tej sprawie” – powiedziała.
Zatrudnianie kobiet się opłaca
Ann Cairns dodała, że choć zatrudnianie kobiet z mężczyznami przynosi korzyści biznesowe, nie da się tego osiągnąć bez zmiany kulturowej. Odniosła się do działalności 30% Club, którego jest prezeską. Jego działanie polega na zachęcaniu szefów i prezesów firm na całym świecie, by w zarządach i zespołach min. 30 proc. zespołu stanowiły kobiety.
“Powód, dla którego Klub 30 proc. odnosi wielkie sukcesy w takich miejscach, jak Australia, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone, jest taki, że szefowie i prezesi będący członkami klubu to mężczyźni wspierający kobiety – bo większość z nich to mężczyźni – którzy w imieniu swoich firm zadeklarowali, że chcą mieć ponad 30 proc. kobiet u siebie w zarządach, i chcą przeszło 30 proc. w swoim zespole sprzedażowym. To nie cel, to poziom wyjściowy. To też chwila, w której widzisz sam moment zachodzącej zmiany”.
Jak równość sprzyja biznesowi i zwiększa zyski w firmie?
“Zarządy firm zarządzają także interesariuszami, a to obejmuje też to, co robisz dla swoich pracowników, klientów czy społeczności. (…) Wszystkie te rzeczy wpływają na postrzeganie twojej działalności przez społeczeństwo i rynek. Często też przez rządy i czynniki regulacyjne”.
“Zyskujesz nie tylko i wyłącznie korzyści monetarne” – dodała Cairns.
“Gdybym miała się odnieść do swojej branży i Mastercarda – 85 proc. codziennych decyzji zakupowych podejmują kobiety. Wszędzie na świecie. Jaki jest tego powód? To kobiety chodzą na zakupy, kobiety wybierają, co kupują. I jeżeli my, Mastercard, nie uznalibyśmy tego i nie dopasowali rozwoju swoich produktów i naszej sprzedaży i naszego marketingu do uznania tego, że kobiety są bardzo dużym segmentem klientów – wówczas nie odnosilibyśmy sukcesów” – powiedziała.
Kobiety do współtworzenia przyszłości
„Kobiet brakuje również w obszarze technologii” – stwierdziła Cairns.
“Wydaje mi się, że kobiety nie są zaangażowane w projektowanie przyszłości, a przyszłość będzie obejmować takie rzeczy jak sztuczna inteligencja, przyjęcie 5G i tak dalej. Tracimy tu sprawy kluczowe. Na przykład kiedy Apple Watch mierzył wszystko, co wiąże się z ciałem człowieka – jak bije ci serce, kroki etc. – czego przez jakiś czas nie mierzyli? Biologicznego cyklu kobiety. A to jest naprawdę ważne – prawdopodobnie dla połowy użytkowników Apple Watcha na tej planecie. I powinno być też ważne dla tej drugiej połowy użytkowników Apple Watcha!” – powiedziała prezeska Mastercard
“Jak można pominąć coś takiego w procesie projektowania? To pokazuje, że potrzeba nam więcej kobiet projektujących rozwiązania techniczne” – dodała.