Kraje bałtyckie słyną z innowacyjności w zakresie technologii dnia codziennego. Estonia chwali się najlepszym e-government; Litwa ma e-grocery, czyli internetowe zakupy spożywcze.
Barbora to nowa marka e-grocery na polskim rynku. Jej właścicielem jest litewska Grupa Maxima i oprócz Barbory mają w portfolio jeszcze m.in. sieci sklepów Stokrotka. Na czele internetowego spożywczaka – Barbory stoi Andrius Mikalauskas, który już w maju pojawi się na scenie Impact’21 Spring Edition.
Mikalauskas dołączył do zespołu Barbory na Litwie w 2017 roku jako dyrektor finansowy, a dwa lata później objął stanowisko CEO spółki na Litwie, a także CEO JSC Radas, czyli spółki zarządzającej spółkami Barbory, rownież w Polsce. Spółka pod kierownictwem Mikalauskasa sprostała zwiększonemu popytowi na usługi e-grocery i przeprowadziła ekspansję w Krajach Bałtyckich. Niezwykle szybki wzrost w Litwie, Łotwie i Estonii nabrał rozpędu oraz dał impuls do nowego etapu rozwoju, jakim jest wejście na rynek polski: sześciokrotnie większy od wszystkich krajów bałtyckich łącznie pod względem potencjalnej liczby klientów.
To jednak nie koniec wyzwań. Rynek polski w najbliższym czasie czeka skokowy wzrost. Z analiz PwC wynika, że za 5 lat wartość brutto całego polskiego rynku e-commerce wyniesie 162 mld złotych, a produkty spożywcze są – oprócz kategorii zdrowie i uroda – kategorią z najwyższym prognozowanym tempem wzrostu.
Sklep internetowy Barbora.pl wystartował w Polsce w styczniu br. Obecnie dostawy dostępne są na terenie Warszawy i okolic. – Do tej pory skupialiśmy się głównie na zapewnieniu większego udziału w rynku w Litwie, Łotwie i Estonii – krajach, w których zwiększyliśmy bazę klientów i wzmocniliśmy nasze możliwości, a także ogólnie rynek e-commerce. Ekspansja do Polski to strategiczny etap w życiu firmy i czujemy, że dojrzeliśmy do tego kroku – tłumaczy Mikalauskas. Za cel Barbora obrała sobie bycie sklepem pierwszego wyboru na zakupy internetowe – na początek dla mieszkańców Warszawy i okolic, a w dalszej perspektywie także w innych miastach Polski. – Osiągnęliśmy to z sukcesem w krajach bałtyckich i wierzę, że nasz model biznesowy zaprocentuje również w Polsce, gdzie coraz więcej mieszkańców odkrywa i docenia wysoką jakość obsługi oraz najlepsze doświadczenia zakupowe – mówi CEO Barbora Polska.
Mikalauskas dodał, że ekspansja do Polski jest postrzegana nie tylko jako perspektywa rozwoju biznesu, ale także jako nowa szansa dla klientów z Litwy i innych rynków, na których działa. – Jako największy sklep internetowy oferujący produkty spożywcze w krajach bałtyckich, wykorzystamy nasze doświadczenia na rynku polskim. Z kolei te doświadczenia, które zdobędziemy w Polsce, pomogą nam w dalszym doskonaleniu usług i doświadczeń zakupowych dla dotychczasowych klientów oraz we wprowadzaniu nowych usług – podsumował CEO Barbory.