W piśmie do kandydatów na prezydenta najstarsza polska organizacja konsumencka, mająca oddziały i działaczy w całej Polsce – Federacja Konsumentów prosi o odpowiedź na trzy pytania, które obecnie najbardziej interesują konsumentów. Pyta kandydatów o rynek energii, tzw. opłatę reprograficzną, czyli podatek od smartfonów i kwestie związane z bezpieczeństwem żywności. Co ciekawe, pytania Federacji Konsumentów spotkały się z dużym jak na tego typu akcję niepolitycznej organizacji odzewem w social mediach – po jednym dniu zdobyła ponad 1000 reakcji użytkowników i prawie 100 udostępnień. To znana np. w amerykańskich kampaniach forma konsumenckiego nacisku na polityków, by uzyskać od nich w sezonie wyborczym deklaracje, o które słabiej wyposażonym finansowo niż duże organizacje biznesu – organizacjom konsumenckim trudno się przebić.
Pisma zostały wysłane do prezydenta Andrzeja Dudy, Rafała Trzaskowskiego, Władysława Kosiniaka-Kamysza, Roberta Biedronia, Szymona Hołowni oraz Krzysztofa Bosaka.
Pierwsze pytanie dotyczy rynku energii i tzw. taryfy socjalnej na prąd i gaz. Jak pisze Federacja Konsumentów: „w sytuacji braku w Polsce taryfy socjalnej i spójnej dla wszystkich zainteresowanych podmiotów definicji ubóstwa energetycznego, podejmowane dotychczas działania są nieskuteczne, niespójne, nieefektywne, co grozi wykluczeniem licznych grup społecznych. W związku z tym pytamy kandydatów, czy uważają, że należy przyjąć w Polsce taryfę socjalną za energię elektryczną i gaz”.
Drugie pytanie jest związane z rządowymi planami dotyczącymi wprowadzenia opłaty reprograficznej na smartfony, tablety, komputery i smart-telewizory. „Przyjęcie tego rozwiązania oznacza nowy podatek na urządzenia codziennego użytku i wzrost ich cen. Oczekujemy, że pretendenci do fotela prezydenta RP jasno zadeklarują, czy popierają ten pomysł, czy też są mu przeciwni” – pisze Federacja.
Federacja pisze, że to oznaczałoby wprowadzenie nowego podatku: „Pod nazwą „opłata reprograficzna” ukryty jest nowy podatek od urządzeń codziennego użytku. Finalnie zapłaci go każdy konsument, który będzie kupować nowy sprzęt. Poza podatkami, z których artyści otrzymują dotacje, odbiorcy samodzielnie wybierają i opłacają platformy streamingowe. Wypłacają one część zysku artystom, a ponadto polski rząd obciążył niedawno platformy VoD nowym podatkiem w wysokości 1,5 procenta”.
Trzecie pytanie jest związane z działaniami na rzecz bezpieczeństwa żywności. „Aż 60% Polaków chce kupować zdrową żywność. Nowa europejska strategia, obejmująca zarówno etap produkcji, przetwórstwa, ale też handlu i konsumpcji, czyli cały cykl „od pola do stołu”, ma zagwarantować m.in. bezpieczeństwo żywności. Zapytaliśmy kandydatów, czy zamierzają wspierać działania organizacji konsumenckich w tym zakresie” – czytamy w piśmie Federacji Konsumentów.
Wybory za pasem. Federacja Konsumentów postanowiła wysłać liczącym się kandydatom do urzędu Prezydenta RP trzy konkretne…
Posted by Federacja Konsumentów on Saturday, June 20, 2020