Emitel, obok Totalizatora Sportowego i PKN Orlen został partnerem 18.Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, najważniejszego wydarzenia muzycznego w Polsce i jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznych na świecie. Organizatorem konkursu jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Google jest głównym partnerem technologicznym. Przesłuchania konkursowe w ramach 18. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego 2020 będzie można śledzić w internecie, na stronie konkursu, a także na oficjalnym kanale Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina na YouTube. Po raz pierwszy transmisje będą dostępne w formacie 4K oraz w VR wprost ze sceny. W tym roku Instytut przygotowuje też poświęconą konkursowi aplikację mobilną (Chopin Competition), czy aplikację smart TV na której będą dostępne najważniejsze informacje dotyczące jego 18. edycji.
W konkursie o blisko stuletniej tradycji wezmą udział pianiści z całego świata, dla których będzie on szansą na międzynarodową karierę. Wielki finał odbędzie się jesienią w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
– Polska ma obowiązek Chopina sławić na cały świat – mówił w czasie poniedziałkowej konferencji zapowiadającej konkurs minister kultury Piotr Gliński:
Konkurs poprzedzą koncerty i konferencje prasowe, które odbędą się w sześciu krajach, na trzech kontynentach. W Moskwie, Seulu, Miami, Brukseli, Wiedniu, Szanghaju i Brazylii będzie można usłyszeć muzykę klasyczną w wykonaniu laureatów i uczestników poprzednich edycji, znanych już z występów na światowych scenach, a także dowiedzieć się więcej o historii i idei konkursu.
– Fryderyk Chopin to niekwestionowana ikona polskiej kultury. Norman Davis, w książce Boże Igrzysko pisał, że dla większości świata Chopin jest po prostu genialnym kompozytorem, ale dla Polaków jest on także poetą narodowym i narodowym prorokiem. Twórczość wielu wybitnych polskich muzyków ściśle była związana z ciężkimi czasami dla Polski. W trudnych momentach polskiej historii artyści swój patriotyzm wyrażali poprzez swoje utwory. Chopin potrafił to robić najpiękniej – mówi Andrzej Kozłowski, prezes Emitela.
– Uważam, że w popularyzację dziedzictwa najsłynniejszego polskiego kompozytora powinien włączać się również polski biznes, w tym podmioty prywatne. Dlatego bez chwili wahania podjąłem decyzję o wsparciu 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Rola partnera konkursu to nie tylko kontynuacja zaangażowania Emitel w promocję wysokiej kultury ale również przejaw dobrze rozumianego patriotyzmu gospodarczego – dodaje Kozłowski.
– Chopin jest takim luksusowym towarem, również na świecie. Jest jedną z najcenniejszych polskich marek rozpoznawalnych na całym świecie, a twórczość naszego kompozytora niezależnie od kręgu kulturowego kojarzona jest z wysokim prestiżem i elitarnością. Dlatego PKN ORLEN jako narodowy czempion, świadomy wagi obecności kultury w życiu społeczeństwa czuje się zobowiązany do wspierania Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, który z każdą kolejną edycją przyciąga jeszcze większą rzesze doskonałych pianistów i melomanów muzyki klasycznej. To wyjątkowe wydarzenie będzie transmitowane na całym świecie. Jako sponsor chcemy wykorzystać jego potencjał promocyjny i komunikacyjny. Ten konkurs doskonale wpisuje się w nasze działania związane ze wzmacnianiem marki ORLEN na międzynarodowych rynkach. Nasze produkty trafiają do ponad 100 krajów na sześciu kontynentach, a blisko 60%, czyli około 60 mld zł rocznie jest generowane za granicą. Marka Chopina to szansa na dotarcie do interesujących nas biznesowo regionów – Azji i Ameryki, w których twórczość Fryderyka Chopina jest niezwykle popularna. Nasze zaangażowanie w to wydarzenie ma też wymiar społeczny. Wspieramy inicjatywy służące budowie tożsamości narodowej. Tylko w ostatnim roku nasze wsparcie dla polskiej kultury wzrosło, w porównaniu do 2015 roku, aż pięciokrotnie – z 1,7 mln zł do 8,3 mln zł – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN ORLEN.