Relacja Live

10.07.2026

13:41

Kaczyński:

Nie spotykam się w ten weekend z Orbanem

- Nie spotykam się w ten weekend z panem Orbanem - stwierdził Jarosław Kaczyński w rozmowie z TVN24.

- Nie będę się panu spowiadał - odpowiedział prezes PiS, dopytywany czy planuje takie spotkanie w najbliższej przyszłości.


14:06

Długi wpis Morawieckiego:

Żelazo za krew. Jak uratowaliśmy Polskę przed Putinem

- Nie byliśmy sługami Ukrainy. Nie służyliśmy Ukrainie. Służyliśmy Polsce. Bo mamy Polskie obowiązki. Dlatego wsparcie Ukrainy w 2022 traktowałem I traktuję jako element polskiej doktryny bezpieczeństwa, a nie akcję charytatywną dla ukraińskich elit - napisał Mateusz Morawiecki w social media.

- W 2022 roku zatrzymywaliśmy Rosję jak najdalej od naszych domów. Dziś naszym obowiązkiem jest odbudować zapasy, bronić polskiego nieba i prowadzić wobec Kijowa politykę asertywną i opartą na wzajemności - zaznaczył.


13:24

Tusk o wyborach w Krakowie:

Wrzesień wydaje mi się dobrym terminem, jeśli to będzie logistycznie możliwe

- Ja natychmiast, kiedy będę mógł, ogłosić datę [wyborów w Krakowie], ogłoszę ją. Musimy czekać na wyrok sądu, ponieważ tam były protesty i dopiero kiedy zapadnie decyzja sądu w sprawie protestów dot. samego referendum, wtedy jako premier będę miał możliwość ogłoszenia terminu wyborów. Wrzesień wydaje mi się dobrym terminem i jeśli to będzie logistycznie możliwe, to tak, będę wskazywał jakąś datę wrześniową na wybory - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Choczewie.


13:19

Tusk o słowach Kaczyńskiego:

Zachowuje się jak taki klasyczny warchoł i tyle mu zostało z polityki

- Nic nowego pod słońcem, szczerze powiedziawszy. Hołota - co ja mam tu powiedzieć? Oczywiście przykre jest to, że lider opozycji systematycznie atakuje polskie służby mundurowe, bo przecież mamy z tym do czynienia od dłuższego czasu, dotyczy to zarówno policji, jak i Straży Pożarnej - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Choczewie.

- To bardzo niemądre i też niedopuszczalnie, bo szczególnie w dzisiejszych czasach wszyscy powinniśmy być jakby skupieni wokół państwa i jego służb, wtedy kiedy chodzi o utrzymanie porządku, bezpieczeństwa, ładu i Jarosław Kaczyński nie po raz pierwszy, nie po raz ostatni, przykre że zawsze wykorzystuje do tego tragedię smoleńską, ale zachowuje się jak taki klasyczny warchoł i tyle mu zostało z polityki. Takie niegodne zachowanie politycznego warchoła - mówił dalej.


13:17

Tusk o Obajtku:

Jego miejsce jest na pewno poza życiem publicznym

- Myślę sobie, że w jakimś sensie ta akcja prezesa firmy Solino, kopalni Solino była nie tylko uzasadniona, ale ma taki symboliczny wymiar. Znaczy pokazał właściwe miejsce panu Obajtkowi. Jego miejsce jest na pewno poza życiem publicznym - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Choczewie.


13:14

Tusk o pierwszej polskiej morskiej farmie wiatrowej:

Wiatr będzie wiał niezależnie od tego, co się będzie działo w Iranie czy w Moskwie

- W tych bardzo niepewnych czasach fakt, że mamy w wielu miejscach źródła energii i że ta energia jest niezależna od geopolitycznych turbulencji, znaczy naprawdę bardzo wiele. […] Nasz przez długie dekady tradycyjny dostawca gazu i ropy, Rosja - de facto zero importu, z oczywistych względów. Największy dostarczyciel energii, jeśli chodzi o ropę, gaz, Bliski Wschód - ogarnięty konfliktem i sytuacja w cieśninie Ormuz ciągle bardzo niestabilna - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Choczewie.

- To wszystko pokazuje jak ważne jest to, żebyśmy mieli niezależne od kaprysów historii i geopolityki źródła energii. […] To jest polskie morze, w jakim sensie to jest polski wiatr. Nie płacimy za wiatr, on będzie wiał niezależnie od tego, co się będzie działo w Iranie czy w Moskwie. Dlatego nie ma w tym słowa przesady: tutaj budujemy - i tę pierwszą fazę mamy za sobą, tej budowy - polskie bezpieczeństwo i polską suwerenność - wskazał.


13:13

Tusk o systemie ochrony zdrowia:

We wrześniu będziemy widzieli na pewno pierwsze efekty. Takie zadanie wyznaczyłem resortowi

- Praca pani minister [zdrowia] jest wyznaczona zarówno propozycjami rozporządzeń, one będą w najbliższym czasie gotowe, ale także ustaw. Tutaj liczę na pełną współpracę w parlamencie wszystkich sił i także prezydenta, bo to jest w interesie i pacjentów i całego systemu ochrony zdrowia. We wrześniu będziemy widzieli na pewno pierwsze efekty. Takie zadanie wyznaczyłem resortowi - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Choczewie.


13:11

Tusk apeluje do Ukraińców:

Prawda jest absolutnie niezbędnym fundamentem pojednania

- Jutro zabiorę w tej sprawie głos oczywiście, ale mogę jeszcze raz zaapelować do wszystkich przyzwoitych, mądrych, odpowiedzialnych Ukraińców. Pamiętajcie, ta wielka wspólnota europejska, ona jest oparta na prawdzie i prawda jest absolutnie niezbędnym fundamentem pojednania i dlatego liczę na otrzeźwienie po tamtej stronie, ale także na wszystkich tu, w Polsce, że powściągną te przesadne emocje - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Choczewie.


13:09

Tusk:

Oczekuję od władz Ukrainy, aby przeciwdziałały antypolskim ekscesom, jeśli takie się pojawią

- Oczekuję oczywiście od władz Ukrainy, aby przeciwdziałały antypolskim ekscesom, jeśli takie się pojawią w Ukrainie. Na razie nie mamy do czynienia z jakimiś fizycznymi akcjami. Niestety takie zdarzają się w Polsce i tutaj też będziemy działać bezwzględnie - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Choczewie.


13:07

Tusk:

Sam fakt spotkania prezydentów Nawrockiego i Zełenskiego oceniam bardzo pozytywnie

- My będziemy bardzo intensywnie starali się przeciwdziałać dezinformacji i tej brzmi jak slogan, ale w tym wypadku jest adekwatny, tej wrogiej propagandzie. Rosjanie byliby najszczęśliwsi, gdyby doszło do jakiegoś dramatycznego kryzysu w relacjach ukraińsko-polskich i dlatego sam fakt spotkania prezydentów Nawrockiego i Zełenskiego oceniam bardzo pozytywnie. Nie otrzymałem informacji od prezydenta co do przebiegu tej rozmowy, ale sygnały publicznie wysyłane przez obu prezydentów wskazują na to, że przynajmniej obaj na pewno są świadomi, że ten kryzys zaszedł za daleko i szkodzi i Polsce i Ukrainie. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Choczewie.


13:04

Tusk o ''technologicznym zwycięstwie'':

Właśnie popłynął pierwszy prąd z polskiej morskiej farmy wiatrowej

- Ta stacja elektroenergetyczna i te już niedługo 76 turbin, 76 masztów posadowionych w Bałtyku, to będzie kolejny kluczowy element naszego bezpieczeństwa energetycznego i energetycznej suwerenności. Właśnie popłynął pierwszy prąd z polskiej morskiej farmy wiatrowej. To jest technologiczne zwycięstwo tych wszystkich, którzy wierzyli w to, że Polska może być w czołówce państw, które wiedzą na czym polega nowoczesna energetyka - powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Choczewie.


13:03

Tusk uderza w Morawieckiego:

Zamówić, nie odebrać, nie zapłacić i zwalić konieczność zapłacenia na następców

- Od początku, od pierwszych dni naszych rządów, staramy się rozwiązać problem dramatyczny. Premier Morawiecki, jego rząd, zamówili szczepionki w Pfizerze, nie odebrali tych szczepionek i nie zapłacili. Sprawa jest w sądach, jesteśmy skarżeni przez Pfizera na miliardy złotych, pierwszy wyrok sądu opiewa na ponad 5 mld zł. Tak, to my wszyscy, państwo też, będziemy być może musieli płacić, chociaż cały czas nasze postępowanie i walka prawna trwa, ale to zagrożenie jest oczywiste - stwierdził premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Choczewie.

- Za tę dla mnie absolutnie niezrozumiałą i koszmarnie kosztowną niefrasobliwość, zamówić, nie odebrać, nie zapłacić i zwalić konieczność zapłacenia na następców. Dość typowe dla tamtej ekipy, ale we mnie krew się gotuje, kiedy za każdym razem, kiedy słyszę o problemie Pfizera, to myślę, domyślacie się, jak się czuję jako premier polskiego rządu, który teraz musi tę sprawę naprawiać. Rozmawiałem z ministrem finansów i my oczywiście nie zastąpimy PAŻP bez pomocy - zaznaczył.


12:50

Żurek apeluje do KPRP ws. młodych prawników:

Jak najszybciej proszę zaprosić ich do Pałacu Prezydenckiego

- Spotkałem się dzisiaj z przedstawicielami młodych prawników, którzy świetnie zdali egzamin sędziowski w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Czekają na zaproszenie do Pałacu Prezydenckiego. Bez tego nie mogą rozpocząć pracy w sądach - powiedział Waldemar Żurek na nagraniu zamieszczonym na X.

- Wielu z nich wynajęło już mieszkania w miejscowościach, gdzie są te sądy, które wybrali. To duża grupa, ponad 200 osób. Gdyby wszyscy zasiedli już za stołem sędziowskim, miesięcznie mielibyśmy wydanych, uwaga, 10,5 tysiąca wyroków. Ci młodzi świetni prawnicy ratują system - kontynuował.

- Apeluję do Kancelarii Prezydenta: jak najszybciej proszę zaprosić ich do Pałacu Prezydenckiego - mówił dalej.

- To naprawdę wstyd dla państwa polskiego, że ci młodzi ludzie, żeby mieć ubezpieczenie, muszą rejestrować się w urzędzie pracy jako bezrobotni. Nie mają już stypendium, a chcą pracować dla Rzeczpospolitej. Dlatego musimy im pomóc - dodał.


10:32

Bosak:

Szefostwo PiS fantazjuje o rozbiciu Konfederacji i rozmawia o tym z dziennikarzami

- Dementuję wszystkie informacje mnie dotyczące zawarte w poniższym artykule jako nieprawdziwe. Przestrzegam zarazem zarówno dziennikarzy jak i wyborców przed operacjami dezinformacyjnymi polityków zbliżonych do kierownictwa PiS. Ubolewam, że redaktor Mariusz Gierszewski nie sprawdził informacji lub nie poprosił mnie o komentarz - napisał Krzysztof Bosak w social media.

- Nie tylko nie brałem udziału w tym panelu, ale w ogóle nie byłem na tym kongresie. Bylem zaproszony, ale zdecydowałem się tego dnia wziąć udział w szkoleniu wojskowym dla posłów. Jedyne co jest prawdą w tym tekście, to że szefostwo PiS fantazjuje o rozbiciu Konfederacji i rozmawia o tym z dziennikarzami - zaznaczył wicemarszałek Sejmu.


10:12

Kaczyński:

Oczywiście trzeba pomagać Ukrainie, bo zwycięstwo Rosji byłoby wielką przegraną także Polski, ale mimo wszystko są jednak pewne granice

- To są właśnie pociski, które mają chronić przed takim atakiem i to pociski bardzo nowoczesne. To nie są stare Patrioty, tylko te nowe, których najbardziej potrzebujemy - powiedział Jarosław Kaczyński w rozmowie z dziennikarzami.

- I wobec tych zachowań Ukraińców, bo gdyby nie było tych zachowań, to ja bym nie miał mimo wszystko nic przeciwko temu, trzeba jakoś zareagować, trzeba powiedzieć, że to nie jest tak, że wy nam możecie pluć w twarz, a my wobec tego będziemy wam pomagali - kontynuował.

- Oczywiście generalnie trzeba pomagać Ukrainie, bo zwycięstwo Rosji byłoby wielką przegraną także Polski, ale są mimo wszystko, są jednak pewne granice i ponieważ podobno tych rakiet jest bardzo niewiele, to one tutaj nie zdecydują, natomiast pewien gest powiedzenia "nie, kochani, są warunki, są warunki naszej pomocy", to jest dzisiaj bardzo, ale to bardzo potrzebne, bo nic innego na nich najwyraźniej nie działa. Po prostu uważają, że wszystko im się należy - mówił dalej.

- Rzeczywiście, walczą bohatersko, my to przyznajemy, są bardzo, bardzo, że tak powiem, potrzebni w tej walce, potrzebni nie tylko sobie, ale także Europie - dodał.


09:58

Kaczyński:

Zbronia smoleńska miała swoich współsprawców także w Polsce i musimy ich dopaść

- My wiemy, że ludzie, którzy rządzili Polską w 2010 roku, liczyli, że ta sprawa zostanie, czyli sprawa katastrofy, a w istocie zamachu smoleńskiego, zostanie zapomniana. Nie może zostać zapomniana, bo to jest sprawa naszej suwerenności, naszej godności. Nie możemy być narodem, którego wolno zabijać - powiedział Jarosław Kaczyński w oświadczeniu.

- Będziemy walczyli o to, żeby zamach smoleński, zbrodnia smoleńska, została w końcu ujawniona i jeśli tylko będą takie możliwości, ukarana, bo ona miała swoich współsprawców także w Polsce i musimy ich dopaść, musimy ich ukarać i tak będzie - kontynuował.


09:54

Kaczyński zapowiada reformę wymiaru sprawiedliwości i służb po przejęciu władzy przez PiS:

Zostanie zaprowadzony porządek

- Mam nadzieję, że ta władza wróci, a wtedy zostanie zaprowadzony tutaj porządek. Ale ten porządek będzie musiał sięgać także bardzo głębokiej reformy i wymiaru sprawiedliwości i różnych służb państwowych, coś takiego, jak to, co choćby dzisiaj się tutaj zdarzyło, nie może się powtórzyć - powiedział Jarosław Kaczyński w oświadczeniu.

- I to nie tylko pod tym pomnikiem, pod żadnym pomnikiem, także pod pomnikiem ludzi, którzy nie są naszymi bohaterami, ale są bohaterami także innych ugrupowań, innych formacji społecznych - kontynuował.


09:50

Kaczyński:

Jedyna formacja, która potrafiła Polską dobrze rządzić, jest dzisiaj ze wszystkich stron, niestety także z prawej, nieustannie atakowana

- Trzeba wiedzieć, że jedyną formacją, która potrafiła Polską dobrze rządzić i bardzo łatwo to wykazać przy pomocy każdej statystyki, mówię tu o statystykach sporządzonych [...] przez czynniki międzynarodowe, i ta władza jest właśnie dzisiaj, czy ta partia, która rządziła, ze wszystkich stron, niestety także i z prawej, atakowana nieustannie. W imię interesów indywidualnych, w imię interesów grupowych, na pewno nie w imię interesów polskich - powiedział Jarosław Kaczyński w oświadczeniu.


09:47

Kaczyński:

Trzeba dopilnować wyborów, żeby nie zostały sfałszowane, bo ta władza jest zdolna do wszystkiego

- To jest objaw tej głębokiej choroby, całkowitego kryzysu i wymiaru sprawiedliwości i po prostu państwa. Przy władzy są ludzie, którzy niezależnie od tego, że są w gruncie rzeczy przedstawicielami innego państwa, tylko że tego z zachodu, ale być może także i tego ze wschodu, ale przede wszystkim jeszcze do tego w ogóle nie potrafią rządzić - powiedział Jarosław Kaczyński w oświadczeniu.

- Naszą nadzieją jest właśnie ta zmiana, naszą nadzieją są wybory, tylko tych wyborów po pierwsze trzeba dopilnować, żeby nie zostały sfałszowane, bo ta władza jest zdolna do wszystkiego i te wybory trzeba wygrać - kontynuował.


09:39

Kaczyński:

Mamy do czynienia z eskalacją działań grupy, która podejmuje akcję mającą bronić Putina i Rosję przed zarzutem dokonania zabójstwa na 96 osobach

- Mamy dzisiaj do czynienia z eskalacją. Z eskalacją działań tej grupy, która podejmuje swoje akcje, jak można sądzić, nie na własny rachunek, ale albo na zlecenie obecnych władz polskich, albo na zlecenie jakichś zewnętrznych ośrodków. Akcję, która ma bronić Putina, ma bronić Rosję przed straszliwym zarzutem dokonania zabójstwa na 96 osobach - powiedział Jarosław Kaczyński w oświadczeniu.

- Dzisiaj mamy w Polsce taką sytuację, jeżeli ktoś zawiesi napis "nie bać", podkreślam, "nie bać Tuska", to przybywa Policja, przybywa Straż Pożarna, żeby to zlikwidować, żeby ten napis zdjąć, i taki człowiek jest stawiany przed sądem. Natomiast to, co się tutaj dzieje, nie wywołuje żadnej reakcji ze strony Policji [...] także ze strony wymiaru sprawiedliwości - kontynuował.


09:11

Sikorski:

Mimo że już nie muszę, nadal dotrzymuję słowa prezydentowi Dudzie i w wielu placówkach są jeszcze jego ludzie

- Przypominam, ja dotrzymałem słowa prezydentowi Dudzie - i nadal dotrzymuję, mimo że już nie muszę - i w wielu placówkach są jeszcze jego ludzie. Watykan, Pekin, Bukareszt, ważne placówki, […] Nowy Jork - powiedział Radosław Sikorski w „Porannej rozmowie” RMF FM.


09:10

Sikorski:

MSZ rozmawia z Koreą Północną i Iranem, więc oczywiście także z Pałacem Prezydenckim

- Ustawa mówi, że prezydent podpisuje nominacje na wniosek ministra. Wnioski ma od 338 dni i przypominam, że jego poprzednik w tym samym reżimie prawnym takie same wnioski, które otrzymał ode mnie, w 24 przypadkach podpisał, a prezydent Karol Nawrocki nie podpisał jeszcze ani jednego, także ambasadorom którzy służyli podczas 8 lat PiS-u - powiedział Radosław Sikorski w „Porannej rozmowie” RMF FM.

W ten sposób odniósł się do wczorajszych słów Marcina Przydacza.

Jak kontynuował: - MSZ nie jest nadmiernie dyskryminowany, bo pan prezydent nie podpisuje także wniosków w innych ministerstwach. Więc to chyba nie o mnie chodzi, tylko chodzi o to, że pan prezydent próbuje ustanowić ustrój prezydencki, nie mając większości na zmianę konstytucji.

Na uwagę Tomasza Terlikowskiego, że MSZ podjęło dialog z Kancelarią Prezydenta i próbowało ustalić jakieś uzgodnienia, odparł: - Ja zawsze pierwszy do dialogu. MSZ rozmawia z Koreą Północną i Iranem, więc oczywiście także z Pałacem Prezydenckim.

- Nie wiem, czy to jest najszczęśliwsze porównanie - skomentował prowadzący, na co Sikorski, śmiejąc się, odparł: - Nie jest.

- Obawiam się, że pan prezydent może nie być zachwycony - dodał Terlikowski.


09:03

Sikorski:

To, że strona ukraińska poprosiła o spotkanie z prezydentem Polski, oznacza być może, że zdali sobie sprawę, że się zagalopowali

- To, że strona ukraińska poprosiła o spotkanie z prezydentem Polski, oznacza być może, że zdali sobie sprawę, że się zagalopowali - powiedział Radosław Sikorski w „Porannej rozmowie” RMF FM.


08:59

Sikorski:

Szef MSZ Ukrainy zapewnił mnie, że żadne decyzje o tym, kto ma być w panteonie bohaterów Ukrainy, jeszcze nie zapadły

- O tym [słowach Kyryło Budanowa] już rozmawiałem z ministrem Sybihą. To nie pomaga. Ja rozumiem, że tam już jest pozycjonowanie się do wyborów prezydenckich. Nacjonaliści po obu stronach robią to samo, to znaczy próbują się ścigać na nacjonalizm. To na krótką metę im służy, tu 5% poparcia w górę, tu 8% poparcia w górę - tylko rujnuje nasz wspólny interes strategiczny, jakim jest oparcie się imperializmowi rosyjskiemu - powiedział Radosław Sikorski w „Porannej rozmowie” RMF FM.

- Mnie minister spraw zagranicznych Ukrainy zapewnił, że żadne decyzje o tym, kto ma być w panteonie bohaterów Ukrainy, jeszcze nie zapadły. Takie panteony ma wiele krajów i tam są czasami postaci kontrowersyjne dla innych krajów - wskazał.


08:49

Sikorski:

Tak jak na Ukrainie są ludzie, którzy zaprzeczają rzezi wołyńskiej, tak i u nas są ludzie, do których nadal nie dotarło, że Polacy też byli zdolni do rzeczy nieładnych

- W Jedwabnem, zdaje się, będzie marszałek Sejmu, a będzie tam jakiś happening skrajnej prawicy, tej samej, która atakuje Ukrainę, i będzie zaprzeczała tej zbrodni. Więc tak jak na Ukrainie są ludzie, którzy zaprzeczają rzezi wołyńskiej, tak i u nas są ludzie, do których nadal nie dotarło, że my Polacy też jesteśmy zdolni do rzeczy nieładnych - powiedział Radosław Sikorski w „Porannej rozmowie” RMF FM.


08:42

Żukowska o zachowaniu Obajtka w spółce Orlenu:

To było po prostu nielegalne

- Nie, właśnie nie, to się pomyliły chyba funkcje, pan eurodeputowany nie przeczytał ustawy o swoim zawodzie, dlatego, że ona się różni, kompetencje się różnią od kompetencji polskiego parlamentarzysty - powiedziała Anna Maria Żukowska w TVP Info, pytana o próbę wejścia Daniela Obajtka do kopalni Solino i rękoczyny, do których doszło w trakcie tej sytuacji, a także o to, czy europoseł ma prawo do takiej kontroli.

- Posłowie mogą robić kontrole w spółkach Skarbu Państwa czy też podejmować interwencje, eurodeputowani nie mogą, nie mają takiego uprawnienia. To było po prostu nielegalne, bo uzurpował sobie rolę, w której nie jest, nie jest posłem - kontynuował.


08:42

Sikorski:

Rosyjska agentura próbuje nakręcić emocje polsko-ukraińskie

- Zaczął oczywiście prezydent Zełenski i przez 2 tygodnie, mogli dać więcej czasu, prezydenccy u nas próbowali go nakłonić do zmiany nazwy tej jednostki. Niestety sukcesu nie osiągnięto. Ale to nakręcanie takich emocji wokół tragedii historycznych - widzimy, że agentura rosyjska dosłownie próbuje nakręcić emocje polsko-ukraińskie. Te miliony trolli w internecie też robią swoje. A wiemy, kto się z tego cieszy. Pan Miedwiediew, pani Zacharowa. […] Proponuję się zastanowić, bo od XVII wieku swary czy zbrodnie, czy walki polsko-ukraińskie zawsze służyły naszemu wrogowi - powiedział Radosław Sikorski w „Porannej rozmowie” RMF FM.


08:35

Bielan o spotkaniu Kaczyński-Orban:

Z tego co wiem, to nie jest prawda

- Informacja medialna [o spotkaniu Jarosława Kaczyńskiego z Victorem Orbanem]. WIdzę się dzisiaj po południu z panem prezesem. Nie było mnie 2 tygodnie w Polsce, więc zapytam, ale z tego co wiem, to nie jest prawda - stwierdził Adam Bielan w „Graffiti” Polsat News.


08:34

Kolejne ślubowanie sędziego TK w Sejmie? Żukowska: Na razie nie widzę takiej konieczności

- Jeżeli będzie taka konieczność to pan marszałek na pewno będzie gotowy udostępnić pomieszczenia na takie ślubowanie złożone wobec pana prezydenta, na piśmie, przy notariuszu, ale na razie nie widzę takiej konieczności - powiedziała Anna Maria Żukowska w TVP Info, pytana, czy będzie w Sejmie kolejna uroczystość odebrania ślubowania od sędziego TK, bo mija miesiąc od wyboru sędziego Patyry.

- Nadal czekamy, mam nadzieję, że pan prezydent przede wszystkim wyjaśni, dlaczego tyle zwleka, ja słyszę takie absurdalne wyjaśnienia ze strony kancelarii, tzn. pan prezydent jest bardzo zajęty, nie ma czasu. Ma czas na inne aktywności, umówmy się, takie ślubowanie nie trwa Bóg wie ile, jest w Warszawie, nie trzeba nigdzie jechać, wystarczy zaprosić kogoś do Pałacu Prezydenckiego, pana Patyrę i odebrać od niego ślubowanie - kontynuowała.

- Pan Patyra został wybrany pojedynczo, został wybrany w terminie bardzo krótkim od momentu zwolnienia się tego miejsca w Trybunale Konstytucyjnym, więc [...] do czego się tu można jeszcze przyczepić - mówiła dalej.

- Myślę, że też decyzja będzie zależała od samego pana Patyry, czy zwróci się do marszałka z taką prośbą - dodała.


08:30

Bielan o Czarnku:

Będzie miał intensywne najbliższe kilka tygodni

- Mamy kandydata na premiera, który intensywnie pracuje i będzie miał intensywne najbliższe kilka tygodni, mimo że to tradycyjny czas wakacji. Ze względu na rolę mediów społecznościowych, ta rola wakacji jest inna niż jeszcze 10 lat temu. Dlatego nasz kandydat jest już po urlopie, będzie intensywnie pracował. Zarówno w lipcu, jak i w sierpniu - stwierdził Adam Bielan w „Graffiti” Polsat News.


08:25

Bielan:

Skoro Zełenski uznał, że ma świetne relacje z Merzem, to uznał, że może sobie pozwolić na spór z Polską

- Zełenski próbował tego samego na początku wojny, w 2022 roku i wtedy po twardym sprzeciwie ówczesnych władz, ówczesnego rządu PiS, wycofał się z tego. Zrobił to dzisiaj, Pytanie dlaczego uznał, że przy Tusku może sobie na to pozwolić. Myślę, że odpowiedź jest oczywista. Tusk jest uważany na całym świecie za polityka, który wykonuje polecenia z Niemiec. Skoro Zełenski uznał, że ma świetne relacje z Merzem, to uznał, że może sobie pozwolić na spór z Polską - stwierdził Adam Bielan w „Graffiti” Polsat News.


08:25

Bielan o Zełenskim:

Jest spanikowany

- On [Wołodymyr Zełenski] jest spanikowany. W wyniku wielkich afer korupcyjnych, które dotyczą jego najbliższych współpracowników, jego popularność spadła. Wiemy z mediów ukraińskich, choćby z „Ukraińskiej Prawdy”, że on rozważał zrobienie szybkich wyborów w listopadzie tego roku, próbował skłonić swoich popularnych konkurentów, na przykład generała Załużnego do tego, żeby nie brali udziału w takich wyborach. Nie udało mu się to i wyraźnie niestety podjął decyzję, że te wybory chce wygrać na takiej szowinistycznej kampanii skierowanej przeciwko Polakom - stwierdził Adam Bielan w „Graffiti” Polsat News.


08:23

Żukowska:

Leszczyna zrobiła tyle, ile mogła, natomiast nie wiem, czym może się pochwalić Sobierańska-Grenda

- Niecałkowicie, bo pani ministra Leszczyna wprowadziła te zmiany, które oczywiście przy panu prezydencie mogła wprowadzić, i wytyczne dot. przerywania ciąży i dot. in vitro, finansowane z powrotem z budżetu państwa, i kwestie dot. zdrowia psychicznego - powiedziała Anna Maria Żukowska w TVP Info, pytana, czy w kontekście ochrony zdrowia mamy trzy zmarnowane lata.

- Zrobiła tyle, ile mogła, natomiast mówiąc szczerze nie wiem, czym może się pochwalić pani ministra Sobierańska-Grenda, jeżeli chodzi o takie jej dossier, co ona takiego zrobiła w ochronie zdrowia, nie umiem wymienić tak samo, jak w przypadku pani Leszczyny - kontynuowała.

- Tak, dlatego że to jest polityka, tzn. nie da się w polityce nie być politykiem, można udawać, ale to się nie sprawdza, jak widać na tym przypadku, bo to była oczywiście osobista decyzja pana premiera, ale moim zdaniem to był błąd - mówiła dalej, dopytywana, czy lepiej, gdyby rząd został przy opcji, w której ministrem zdrowia jest polityk, a nie ekspert.

- Nie, teraz to już został naprawdę rok do wyborów, też obawiam się, że już nie ma tylu chętnych, którzy by chcieli podjąć się tego trudu, chętni byliby na początku kadencji, kiedy ma się ten czas, można przedstawić pomysły, natomiast jak został rok, to można zostać tylko kozłem ofiarnym - dodała, dopytywana, czy to błąd, że teraz minister zdrowia została na stanowisku.


08:22

Bielan:

Ukraina nie jest w stanie obejść dwóch wet polskich w UE

- My mamy jeszcze prawo weta w sprawach budżetowych i my nie będziemy zgadzać się, mówię o nowym rządzie, który powstanie po przyszłorocznych wyborach, na wpisywanie do wieloletnich ram finansowych, wieloletniej pomocy finansowej dla Ukrainy, już - mam nadzieję - po zakończeniu działań wojennych w momencie, kiedy nasze interesy państwowe, narodowe nie będą reprezentowane. Więc Ukraina nie jest w stanie tych dwóch wet polskich w UE obejść i myślę, że prędzej czy później, jeżeli nie z Zełenskim, to z jego następcą, bo jego kadencja prędzej czy później się skończy, będziemy w stanie się porozumieć - stwierdził Adam Bielan w „Graffiti” Polsat News.


08:22

Bielan o otwarciu kolejnego klastra w negocjacjach z Ukrainą:

Jeżeli Tusk się na to zgodzi, będzie to działanie absolutnie przeciwko polskiej racji stanu

- Słyszymy z plotek, że jeszcze w tym miesiącu ma być otwarty kolejny klaster [negocjacji Ukrainy ws wejścia do UE]. Jeżeli Polska, jeżeli Tusk się na to zgodzi, to będzie to działanie absolutnie przeciwko polskiej racji stanu. Mam nadzieję, że to nieprawda - stwierdził Adam Bielan w „Graffiti” Polsat News.


08:18

Żukowska o potrzebie zwiększenia nakładów na ochronę zdrowia:

Tych środków nadal jest za mało

- Tych środków nadal jest za mało, jesteśmy drugim od końca państwem Unii Europejskiej, które wydaje najmniej środków na ochronę zdrowia, i tak jest oczywiście więcej, to jest 6%, ale powinno być 8% PKB, bo też NFZ powinien móc sfinansować te wszystkie zabiegi profilaktyczne, gastroskopii, kolonoskopii, które wykrywają na wczesnym etapie choroby onkologiczne, a przecież leczenie chorób onkologicznych później, jak się tego nie wykryje, jest dużo droższe - powiedziała Anna Maria Żukowska w TVP Info.


08:16

Bielan:

Partia Mentzena głosuje często i pokazuje to w polskiej polityce, że jest bliżej PO

- Nie, to jest kompletna bzdura. Partia Sławomira Mentzena głosuje często i pokazuje to w polskiej polityce, że jest bliżej PO, już do słynnego piwa nie chcę wracać. Głosowanie w PE dotyczyło tylko i wyłącznie przedłużenia bardzo wąsko rozumianego rozporządzenia, obowiązującego już od 6 lat, dzięki któremu udało się wykryć 20 tys. przypadków pedofilii dziecięcej. Nasze poprawki, uniemożliwiajace na przykład sprawdzanie komunikatów internetowych, szyfrowanych, takich jak WhatsApp czy Signal, zostały przyjęte i ze względu na to, że duża część naszej delegacji, chociaż nie wszyscy, niektórzy posłowie w PE zagłosował „za” - stwierdził Adam Bielan w „Graffiti” Polsat News.

- Wątpliwości były, bo są tutaj dwie różne wartości. Z jednej strony walka z obrzydliwym przestępstwem, jakim jest pedofilia dziecięca i musimy to sobie jasno powiedzieć. Dzisiaj te siatki pedofilskie przeniosły się do internetu, wykorzystują rozmaite możliwości, które internet stwarza, żeby się kontaktować, wymieniać się materiałami, a z drugiej strony bezwzględna wartość wolności w internecie i na część posłów to podziałało - mówił dalej.


08:15

Bielan:

PiS z dużą częścią Konfederacji jest w stanie stworzyć takie rozwiązanie, które zwycięży w wyborach do Senatu

- Myślę, że PiS z dużą częścią Konfederacji jest w stanie stworzyć takie rozwiązanie, które zwycięży w wyborach do Senatu - stwierdził Adam Bielan w „Graffiti” Polsat News.


08:14

Bielan o prawicowym pakcie senackim:

Liczę osobiście na inicjatywę prezydenta w tej sprawie

- Liczę osobiście na inicjatywę prezydenta Karola Nawrockiego w tej sprawie [prawicowy pakt senacki]. Bo ktoś musi zaprosić liderów i zacząć już konkretne rozmowy. Myślę, że jesień-zima tego roku to będzie dobry moment, żeby takie rozmowy rozpocząć i później finalizować, bo rzeczywiście bez paktu senackiego nie uda nam się odbić izby wyższej. Trudno mi sobie wyobrazi rozmowy z Grzegorzem Braunem po tym, co robi, co mówi, jak zachowują się jego współpracownicy - stwierdził Adam Bielan w rozmowie z Marcinem Fijołkiem w „Graffiti” Polsat News.


08:09

Żukowska o propozycjach Sobierańskiej-Grendy:

Popieramy, ale uważamy, że to za mało

- Tak, popieramy, ale uważamy, że to jest za mało, bo może przez to powstać jakaś luka systemowa, przez którą m.in. osoby, które cwaniaczyły ostatnio [...] nadal będą cwaniaczyły - powiedziała Anna Maria Żukowska w rozmowie z Mariuszem Piekarskim w programie "Gość poranka" TVP Info, pytana, czy Lewica popiera wszystkie rozwiązania dot. zarobków i czasu pracy lekarzy zaproponowane przez minister zdrowia.

- Do tego jest potrzebne i wydzielenie takiej puli środków, takich pieniędzy znaczonych w ramach finansowania szpitali, które będą tylko na świadczenia, których nie będzie można przekazać na co innego, w tym np. na wynagrodzenia - kontynuowała.

- To jest krok w dobrą stronę, cieszę się, że został zrobiony, mam nadzieję, że zostanie zrealizowany, natomiast został rok do wyborów, więc obawiam się, że to jest trochę krucho z czasem, jesteśmy mocno w niedoczasie, od początku kadencji mówiliśmy, że od tej reformy, od reformy ochrony zdrowia trzeba by było zacząć, to jest jeszcze kwestia finansowania ochrony zdrowia i kwestia sieci szpitali - mówiła dalej.


07:00

Polityczny plan piątku: Czarzasty na obchodach w Jedwabnem, Tusk na uruchomieniu stacji elektroenergetycznej, Czarnek na uroczystościach upamiętniających ofiary rzezi wołyńskiej

O 9:00 w siedzibie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozpocznie się briefing prasowy z udziałem m.in. ministry Marty Cienkowskiej. Temat to rozpoczęcie naboru wniosków w ramach Programu "Kultura" Mechanizmu Finansowego EOG.

Ok. 9:15 przed Pomnikiem Ofiar Tragedii Smoleńskiej w Warszawie prezes PiS Jarosław Kaczyński wygłosi oświadczenie.

O 10:00 w Oławie rozpocznie się briefing prasowy z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Temat to ogłoszenie listy rankingowej II etapu projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe".

O 11:00 marszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty weźmie udział w obchodach 85. rocznicy zbrodni w Jedwabnem.

O 12:00 premier Donald Tusk weźmie udział w uruchomieniu największej w Polsce stacji elektroenergetycznej 400 kV Choczewo. Na 12:30 zaplanowano konferencję prasową.

Na 12:00 w Sejmie zaplanowano konferencję prasową posła Konfederacji Krzysztofa Mulawy.

O 18:00 w Wiązownicy wiceprezes PiS Przemysław Czarnek weźmie udział w uroczystościach upamiętniających ofiary rzezi wołyńskiej.