Totalizator Sportowy od początku spełniał ważną rolę społeczną. Powstał, by gromadzić środki, z których finansuje się remonty i budowy obiektów sportowych. Później, do zadań Totalizatora Sportowego doszło też przekazywanie funduszy na szeroko rozumianą kulturę narodową. Dziś spółka jest jednym z najważniejszych filarów wspierających te dwie dziedziny życia społecznego, czyli odpowiedzialność społeczna jest od początku wpisana w DNA Totalizatora.
Program Odpowiedzialna Gra to jeden z elementów strategii CSR, który realizowany jest w Totalizatorze, który nie tylko dostarcza milionom Polaków rozrywkę, ale przede wszystkich robi to w sposób bezpieczny.
Totalizator Sportowy jako firma działająca przecież jednak w branży hazardowej zwraca szczególną uwagę na fakt, że jego produkty mogą mieć wpływ na zdrowie ludzi. Dlatego Totalizator Sportowy stworzył długofalowy Program Odpowiedzialna gra. Główne jego założenia to propagowanie bezpiecznego sposobu gry oraz zwiększanie świadomości społeczeństwa na temat odpowiedzialnego grania, a także wsparcie rozwoju profilaktyki uzależnień od hazardu.
Spółka szczyci się tym, że każdy jej produkt jest badany nie tylko pod kątem atrakcyjności i funkcjonalności, ale także pod kątem bezpieczeństwa użytkownika.
Totalizator Sportowy dba także o to, żeby reklamy były kierowane wyłącznie do osób dorosłych, a także przyjęła wewnętrzne zasady odpowiedzialnej komunikacji. Komunikacja reklamowa i marketingowa opiera się na rzetelnych i jasnych przekazach. Totalizator Sportowy za każdym razem upewnia się, że również jego partnerzy przestrzegają standardów etycznych.
Spółka chce mieć pewność, że zarówno same produkty, jak i kanały sprzedaży gwarantują bezpieczeństwo konsumentom i uwzględniają ograniczenia prawne tego rodzaju komunikacji z klientami, w tym surowe normy wewnętrzne.
Innym projektem, który sukcesywni realizuje Totalizator Sportowy są szkolenia sprzedawców oraz pracowników na temat odpowiedzialności społecznej oraz odpowiedzialnej gry.
Dodatkowo, tworzenie nowych propozycji czy też modyfikowanie już istniejących produktów zawsze oparte jest na badaniach. Zarówno tych dotyczących potrzeb i oczekiwań klientów, jak i badań potencjalnego wpływu społecznego tych gier.
Totalizator Sportowy bierze pod uwagę nie również międzynarodowe standardy branżowych stowarzyszeń. Po raz pierwszy certyfikat odpowiedzialnej gry Totalizator Sportowy otrzymał w 2013 roku a w 2017 został on przyznany ponownie.
Spółka nie tylko dba o rozwój tradycyjnych produktów spod znaku LOTTO, ale rozpoczyna również działalność w obszarze salonów gier na automatach poza kasynami gry. Ustawa nakłada na Totalizator Sportowy, jako organizatora gier, obowiązek rzetelnej informacji dotyczącej odpowiedzialnej gry, co właściwie nie istniało w punktach tego typu działających w szarej strefie.
Doświadczenie Totalizatora Sportowego w obszarze gier liczbowych i loterii pieniężnych zostało więc przeniesione i dostosowane do salonów gier na automatach. Spółka przeprowadzi weryfikację ukończenia przez uczestnika gry 18. roku życia, co jest podstawowym warunkiem rozpoczęcia i uczestnictwa w grze. Dodatkowo potencjalny klient będzie miał do czynienia z mechanizmami umożliwiającymi uczestnikowi gry kontrolę swojej aktywności oraz uniemożliwiające grę po wyczerpaniu środków finansowych. Gracz będzie miał dostęp do informacji o swojej aktywności, w tym: po zakończeniu gry – o wygranej oraz wynikającym z niej podatku od wygranej, informacji o czasie spędzonym na grze oraz do informacji o ustanowionych limitach. Na ekranie automatu do gier zawsze będzie także widoczny zegar z aktualną godziną i licznik czasu gry.